Dit is meer een fout van de makers van de AMS , Ze hebben hem zo gemaakt dat er eigenlijk alleen maar hun eigen rollen erin passen .
En daarom past vrijwel alles erin behalve de slecht opgerolde spoelen van een huismerkwim62 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:36:
Dit is meer een fout van de makers van de AMS , Ze hebben hem zo gemaakt dat er eigenlijk alleen maar hun eigen rollen erin passen .
Tja, waarom moeten zij perse AMS compatible zijn? En waarom moeten ze aangeven als ze dat niet zijn? Wereld op zijn kop wat mij betreft.
De AMS had gewoon wat robuuster moeten zijn.
Nu wel. Omdat bijna alle rollen aangepast zijn aan die amsvassago schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:38:
[...]
En daarom past vrijwel alles erin behalve de slecht opgerolde spoelen van een huismerk
Mechwarrior Online: Flapdrol
Ze hoeven zeker niet persé AMS compatible te zijn. Maar als bijvoorbeeld een smartphone fabrikant een telefoon verkoopt die je niet met usb-c kan opladen maar 99% van de telefoons gebruikt usb-c. Dan mag best verwacht worden dat die fabrikant dat vermeld bij zijn telefoon, toch? (even los van dat usb-c verplicht is voor telefoons, het is een voorbeeld..)Caelorum schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:10:
Tja, waarom moeten zij perse AMS compatible zijn? En waarom moeten ze aangeven als ze dat niet zijn? Wereld op zijn kop wat mij betreft.
Ik vind het slordig van 3DJake dat ze hun spoelen nog niet hebben aangepast om te passen op een AMS. Je mist daardoor gewoon een grote afzetmarkt van mensen met Bambu printers en dat wil je niet als webshop zijnde lijkt me. En we hebben het hier pas over de AMS van Bambu. Wie weet passen de 3DJake spoelen ook niet op alle AMS kopiën..? (AFC, ACE etc).
[ Voor 10% gewijzigd door Leviathius op 27-07-2026 13:51 ]
Wat denk je van kartonnen rollen die geven ook problemen bij Bambu AMS .
Hoeveel fabrikanten leveren nog filament op kartonnen rollen ? genoeg .
Die passen tenminste welwim62 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:47:
Wat denk je van kartonnen rollen die geven ook problemen bij Bambu AMS .
En daar passen ze ook verbeteringen op toe tegenwoordig door de buitenste rand een coating te geven zodat ze minder/geen kartonstof meer loslaten in de AMS. Oftewel, die passen hun product wel zodanig aan dat hij minder issues geeft in een AMS. Dus dat is tegenwoordig ook minder een probleem. En anders print je zo'n ring die je op het karton kan klikken.
Ik vermoed dat je een Bambulab hater bent, tenminste, ik vind je erg zuur reageren en vooral gefocust op negatief zijn etc. Erg jammer die manier van reageren. Daarnaast, ik vind Bambulab ook niet tof met de dingen die ze uitspoken het laatste jaar, maar feit blijft dat er heel veel mensen zijn met een Bambulab. En dat een notabene grote Europese filament verkoper zijn eigen huismerk nog geeneens passend maakt op een Bambulab AMS (en misschien andere merken, geen idee), is toch wel erg jammer.
[ Voor 4% gewijzigd door Leviathius op 27-07-2026 16:09 ]
Het is jammer, maar je ging er ook wel met gestrekt been in alsof het absoluut noodzakelijk is en niet kan dat een fabrikant ervoor kiest niet hun rollen aan te passen voor een systeem.
Oh het kan zeker wel hoor. Ik zeg nergens dat het absoluut noodzakelijk is. Ik zeg dat het vanuit een commercieel oogpunt niet handig van ze is en het daarom jammer is dat 3Djake huismerk daardoor af valt voor Bambu AMS gebruikers.Caelorum schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:26:
Het is jammer, maar je ging er ook wel met gestrekt been in alsof het absoluut noodzakelijk is en niet kan dat een fabrikant ervoor kiest niet hun rollen aan te passen voor een systeem.
Maar ik snap dat ik niet begrepen wordt dus ik laat het hierbij
@Leviathius , Ik hebt helemaal geen hekel aan Bambu , ik schreef hier gewoon wat ik op Bambu Lab 3D Printers hebt gelezen . Daar waren meerdere mensen die er last van hadden .
Dan heb ik je berichten verkeerd gelezen of begrepen. Mijn excuses daarvoor.wim62 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:53:
@Leviathius , Ik hebt helemaal geen hekel aan Bambu , ik schreef hier gewoon wat ik op Bambu Lab 3D Printers hebt gelezen . Daar waren meerdere mensen die er last van hadden .
Ik heb weer wat filament nodig en telkens ik filament wil kopen via sunlu, of esun ,kom ik aan prijzen van euro of hoger, maar vooral zijn de kleuren niet voorradig die ik wil... Hoe kan dat toch... Bijna nooit zijn ze voorradig.
Hoe doen jullie dat dan om bijna altijd 8 euro de rol te betalen.
Altijd €8 per rol = alleen bulk en kleuren die in bulk beschikbaar zijn. Voor specifieke kleuren per rol ben je gewoon duurder uit.skank schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:13:
Ik heb weer wat filament nodig en telkens ik filament wil kopen via sunlu, of esun ,kom ik aan prijzen van euro of hoger, maar vooral zijn de kleuren niet voorradig die ik wil... Hoe kan dat toch... Bijna nooit zijn ze voorradig.
RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling
Okay, en merken jullie eingelijk echt verschil in de sunlu pla, pla+ of pla + 2.0?
Ik nam nu altijd de + 2.0 maar mss moet ik gewoon de + nemen?
En naar storage toe, stak ik ze nu in bakken van ikea 365+ de 10.6l maar die zijn eigenlijk zeer onhandig, er kunnen 2 rollen in, maar veel plaats over en moeilijk om er veel in een kast van 60 op 60 te steken.
Waardoor je heel veel ruimte verliest.
Welke storage bakken gebruiken jullie? (ik zou elke rol apart willen)
Of toch gewoon los op een rek (zonder bak)? Het is vooral voor petg, pla en straks ook tpu.
Ik zou binnenkort een droger hebben.
Alles komt in een kast puur voor 3d printen
En naar storage toe, stak ik ze nu in bakken van ikea 365+ de 10.6l maar die zijn eigenlijk zeer onhandig, er kunnen 2 rollen in, maar veel plaats over en moeilijk om er veel in een kast van 60 op 60 te steken.
Of toch gewoon los op een rek (zonder bak)? Het is vooral voor petg, pla en straks ook tpu.
Ik heb mijn pla gewoon los in een dichte kast. Nooit issues mee...
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Ik print primair met Sunlu PETG. Daarnast wat bambulabs PLA en Eunlu PLA Meta geprint. Merk eigenlijk nauwelijks tot geen verschil, al heb ik geen tests gedaan van de mechanische eigenschappen. PLA is voor mij vooral voor de speeltjes en dingen die er leuk uit zien. Structurele dingen maak ik met PERG of ASA.skank schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:13:
Okay, en merken jullie eingelijk echt verschil in de sunlu pla, pla+ of pla + 2.0?
Met name PETG zuigt best vocht op. Ik heb van plastic cereal boxes bijna luchtdichte droogdozen gemaakt. Daar kan ik ook direct uit printen. Zit in de kern van iedere rol een houder met een hele berg aan silica gel korrels. PTFE tube eraan met een fitting door de wand van de doos heen en die PTFE slang kan ik dan met een koppelfitting weer direct op de printer aansluiten. Scheelt in de droog cycles die nodig zijn. Meestal hoef ik dan een rol maar 1x te drogen voordat die de doos in gaat en ben ik daarna klaar.
Dit zijn de dozen:
https://amzn.eu/d/0a0AeG2u
Het inzet stuk (let op, kartonnen rollen en de bambu labs rollen zijn net te breed voor zowel de doos als deze rollers, die zal je echt uit de doos moeten halen om te printen). Let ook even op de BOM boor de juiste kogellagers:
https://www.printables.com/model/611047-dyna-dry-box-filament-box-4l
De fitting:
https://www.printables.com/model/247524-drybox-ptfe-fitting-adapter-both-m10-m6
De silica holders:
https://makerworld.com/en/models/1193993-high-performance-spool-desiccant-container-holder?from=search#profileId-1214551
Dan nog een houdertje er aan gemaakt voor die ronde hygrometers van AliExpress. Zelf nog ff de juiste fittingen erbij, paar meter PTFE tube en klaar!
Wij bewaren dus alles in de dozen waar het in komt. De zakken zijn vaak ziplock met wat sillicagel. Werkt tot nu toe prima. Ziet er misschien niet imposant uit, maar toch een plank van 2.8m helemaal vol staan met voornamelijk PETG.
Nu hebben we ook AC en kunnen we de luchtvochtigheid ook iets beter regelen.
Nu hebben we ook AC en kunnen we de luchtvochtigheid ook iets beter regelen.
Zeer interessant, al vraag ik mij af waarom je de doorvoer doet... zodat je rechtstreeks kan printen vanuit de boxen.RemcoAR schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:26:
[...]
Ik print primair met Sunlu PETG. Daarnast wat bambulabs PLA en Eunlu PLA Meta geprint. Merk eigenlijk nauwelijks tot geen verschil, al heb ik geen tests gedaan van de mechanische eigenschappen. PLA is voor mij vooral voor de speeltjes en dingen die er leuk uit zien. Structurele dingen maak ik met PERG of ASA.
Met name PETG zuigt best vocht op. Ik heb van plastic cereal boxes bijna luchtdichte droogdozen gemaakt. Daar kan ik ook direct uit printen. Zit in de kern van iedere rol een houder met een hele berg aan silica gel korrels. PTFE tube eraan met een fitting door de wand van de doos heen en die PTFE slang kan ik dan met een koppelfitting weer direct op de printer aansluiten. Scheelt in de droog cycles die nodig zijn. Meestal hoef ik dan een rol maar 1x te drogen voordat die de doos in gaat en ben ik daarna klaar.
Dit zijn de dozen:
https://amzn.eu/d/0a0AeG2u
Het inzet stuk (let op, kartonnen rollen en de bambu labs rollen zijn net te breed voor zowel de doos als deze rollers, die zal je echt uit de doos moeten halen om te printen). Let ook even op de BOM boor de juiste kogellagers:
https://www.printables.com/model/611047-dyna-dry-box-filament-box-4l
De fitting:
https://www.printables.com/model/247524-drybox-ptfe-fitting-adapter-both-m10-m6
De silica holders:
https://makerworld.com/en/models/1193993-high-performance-spool-desiccant-container-holder?from=search#profileId-1214551
Dan nog een houdertje er aan gemaakt voor die ronde hygrometers van AliExpress. Zelf nog ff de juiste fittingen erbij, paar meter PTFE tube en klaar!
Heb je dan geen ams?
Dus je droogt ze nog apart ook?
Ik ging net de sunlu ams lite droger kopen die is nieuw, maar hoe zit dat daarmee dan? Die doorvoer moet dan niet?
Is het dan niet makkelijker om zoiets te printen https://makerworld.com/en/models/2231802-filament-spool-storage-box-silica-filament-tag?from=search#profileId-2428356
Het drogen gebeurd dan in mijn sunlu ams lite droger. idem de voeding van de printer.
Iemand nog tips voor (Zwart) glas gevuld TPU? wil daar eens mee gaan experimenteren echter is het of erg duur of niet leverbaar. Tips wat de mooiste buildplate er voor is is ook welkom, wil liever niet de lijm bende dus denk er aan of een cheape Textured PEI er bij te halen of een BIQU Glacier plaat.
Geloof dat de Action van die Mepal ronde dozen (2 of 3liter inhoud) waar een rol mooi in past. Wel wat duurder/even in de gaten houden of dat nog een keer voor een wat zachter prijsje langs komt.
Had een BMCU en printte vanuit die IKEA boxen. Echter als opslag is het niet heel handig (heb ze er nog wel voor, rest leeft in 2x AMS + AMS HT & ziplocks met silica).skank schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:13:
Geloof dat de Action van die Mepal ronde dozen (2 of 3liter inhoud) waar een rol mooi in past. Wel wat duurder/even in de gaten houden of dat nog een keer voor een wat zachter prijsje langs komt.
Bij het printen wel hoog gaan zitten met je flowrate, anders is het ding zo lek als een mandje.skank schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:41:
[...]
Zeer interessant, al vraag ik mij af waarom je de doorvoer doet... zodat je rechtstreeks kan printen vanuit de boxen.
Heb je dan geen ams?
Ik ging net de sunlu ams lite droger kopen die is nieuw, maar hoe zit dat daarmee dan? Die doorvoer moet dan niet?
Is het dan niet makkelijker om zoiets te printen https://makerworld.com/en/models/2231802-filament-spool-storage-box-silica-filament-tag?from=search#profileId-2428356
Het drogen gebeurd dan in mijn sunlu ams lite droger. idem de voeding van de printer.
[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 02-08-2026 21:00 ]
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Doorvoer is inderdaad om direct vanuit de box te kunnen printen. Ik droog het filament eerst zodra het uit de verpakking komt en voordat het de printer in gaat. De war goedkopere merken zijn vaak toch erg vochtig en de resultaten zijn dan gewoon beter. Scheelt uiteindelijk een stuk stroom ten opzichte van bijvoorbeeld zo'n Sunlu droger die bij een AMS hoort. Overigens heb ik een Core One L van Prusa, dus geen AMS hier. Later dit jaar of begin volgend jaar hopelijk een INDX kit bemachtigen. Dat zou met 8 tool heads betekenen dat ik 2 Sunlu S4 drogers nodig zou hebben. Die ruimte heb ik niet en dat wordt erg kostbaar. Nu heb ik een oplossing voor zowel opslag als printen en blijft het filament lekker droog. Alleen doosje wisselen en klaar. De totale kosten per droogbox die ik nu heb zijn er ook niet naar. Komt op een euro of 7-8 per box.skank schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:41:
[...]
Zeer interessant, al vraag ik mij af waarom je de doorvoer doet... zodat je rechtstreeks kan printen vanuit de boxen.
Heb je dan geen ams?
Die geprinte droogboxen zijn niet ideaal. Filament is poreus. Op dezelfde manier dat een PLA plantenbak niet waterdicht is, is een PLA opslag doos niet luchtdicht. Dus als het dan een tijd gelegen heeft kan je weer opnieuw beginnen met drogen.
Ik ben daar (gelukkig) alweer > twee jaar weg.Leviathius schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:58:
[...]
Yep! Hier exact hetzelfde gehad met 3Djake huismerk ABS... Vrij frustrerend en zeer ouderwets van 3Djake om niet AMS compatibel te zijn. Mogen ze best vermelden bij de filamenten. @gumtree had jij nog iets met 3DJake te maken?
Ik ga binnenkort voor het eerst beginnen met 3D printen en dus PLA bestellen. Zit alleen te twijfelen tussen PLA basic en Matte.
Basic is geloof ik meer glanzend en neig dus meer naar PLA matte. Alleen lees ik dat matte ivm basic een stuk minder sterk is. Ik ben zelf niet van plan dingen te printen die veel moeten weerstaan (denk aan potten, lampen, bordspellen etc..). Is matte dan toch goed genoeg of moet ik voor basic gaan?
Wat zijn jullie ervaringen?
Basic is geloof ik meer glanzend en neig dus meer naar PLA matte. Alleen lees ik dat matte ivm basic een stuk minder sterk is. Ik ben zelf niet van plan dingen te printen die veel moeten weerstaan (denk aan potten, lampen, bordspellen etc..). Is matte dan toch goed genoeg of moet ik voor basic gaan?
Lekker voor matte gaan dan. Bij matte is het inderdaad ietsje minder sterk, maar voor de toepassingen die je noemt helemaal prima. Voordeel is zelfs dat door het matte je iets minder de layerlines ziet in je prints.champion16 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:25:
Ik ga binnenkort voor het eerst beginnen met 3D printen en dus PLA bestellen. Zit alleen te twijfelen tussen PLA basic en Matte.
PLA Basic is overigens niet heel glanzend hoor, zelfs aan de matte kant vind ik zelf.champion16 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:25:
Ik zou het zo omschrijven:
PETG Basic: hoogglans
PETG HF: zijdeglans
PLA Basic: zijdeglans tot mat (voelt glad aan)
PLA Matte: mat (voelt wat stroever aan)
Feel free to Buy me a coffee
Dag allen,
ik ben bezig met het printen van mijn eigen ontwerp filament droger ik heb alleen nog een vraag met betrekking tot de plaatsing van de silica korrels; kan ik deze ook aan de bovenzijde monteren en laten "afwateren" buiten de droogbox? alle verbindingen met de buitenlucht ben ik van plan te sluiten bij de assemblage. Ik zie in allerlei andere zelf ontworpen droogboxen eigenlijk alleen de silicabox op de grond staan.
In de foto een ruwe schets van wat ik voor ogen heb, de oranje highlight is dan silicabak met afloop naar buiten (maten moeten nog aangepast worden het is alleen om het idee over te laten komen
)
:strip_exif()/f/image/o0lw50ognf9DOalpBRChVbD5.png?f=user_large)
Ik hoor graag jullie meningen, en of ik hier op de juiste plek heb gepost.
ik ben bezig met het printen van mijn eigen ontwerp filament droger ik heb alleen nog een vraag met betrekking tot de plaatsing van de silica korrels; kan ik deze ook aan de bovenzijde monteren en laten "afwateren" buiten de droogbox? alle verbindingen met de buitenlucht ben ik van plan te sluiten bij de assemblage. Ik zie in allerlei andere zelf ontworpen droogboxen eigenlijk alleen de silicabox op de grond staan.
In de foto een ruwe schets van wat ik voor ogen heb, de oranje highlight is dan silicabak met afloop naar buiten (maten moeten nog aangepast worden het is alleen om het idee over te laten komen
:strip_exif()/f/image/o0lw50ognf9DOalpBRChVbD5.png?f=user_large)
Ik hoor graag jullie meningen, en of ik hier op de juiste plek heb gepost.
@Matroxion de korrels die je hiervoor gebruikt nemen vocht toch op en worden niet vloeibaar zoals ouderwetse vochtvreters?
Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.
Nou dat dacht ik dus ook maar wellicht heb ik de verkeerde gekocht want bij mijn huidige droogbox ligt er geregeld een plas onderin vandaar dat ik tot deze oplossing was gekomenNiGeLaToR schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:41:
@Matroxion de korrels die je hiervoor gebruikt nemen vocht toch op en worden niet vloeibaar zoals ouderwetse vochtvreters?
Orf das niet best nee. Geen idee of ze verzadigd kunnen raken.. maar geen van de standaard designs hebbe nu een vocht vang bakje toch?Matroxion schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:55:
[...]
Nou dat dacht ik dus ook maar wellicht heb ik de verkeerde gekocht want bij mijn huidige droogbox ligt er geregeld een plas onderin vandaar dat ik tot deze oplossing was gekomen
Ben nog niet thuis in droogkorrels enzo, wellicht kunnen andere je beter adviseren.
@Matroxion ik heb je bericht even verplaatst, want het drogen van filament is niets Bambu specifiek. Gezien drogen een onderdeel is van het filament gebruik is dit topic een betere plek.
Een plas onder de silica korrels heb ik nooit gezien. Ik weet alleen van de bijgeleverde zakjes van Bambu die in een soort slurrie veranderen.
Een plas onder de silica korrels heb ik nooit gezien. Ik weet alleen van de bijgeleverde zakjes van Bambu die in een soort slurrie veranderen.
Waarschijnlijk heb je CaCl2 korrels gebruikt, deze vertonen dat gedrag. Is een hele goede ontvochtiger, maar dit is een van de nadelen.Matroxion schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:55:
[...]
Nou dat dacht ik dus ook maar wellicht heb ik de verkeerde gekocht want bij mijn huidige droogbox ligt er geregeld een plas onderin vandaar dat ik tot deze oplossing was gekomen
offtopic:
Fun fact, ik heb een tijd bij een bedrijf gewerkt die CaCl2 korrels produceerde. Volgens verhaal (voor mijn tijd) voegde klanten naderhand alvast wat water toe aan de CaCl2, zodat de consument snel druppels/resultaat zien. Je wilt immers zo snel mogelijk druppels in het bakje van je vochtvreter zien, anders "werkt" hij niet.
Fun fact, ik heb een tijd bij een bedrijf gewerkt die CaCl2 korrels produceerde. Volgens verhaal (voor mijn tijd) voegde klanten naderhand alvast wat water toe aan de CaCl2, zodat de consument snel druppels/resultaat zien. Je wilt immers zo snel mogelijk druppels in het bakje van je vochtvreter zien, anders "werkt" hij niet.
Bij traditionele vochtvreters is een plas onder het materiaal vrij gangbaar. Wat voor materiaal die zijn, dat weet ik niet
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dank allen voor de reacties en het verplaatsen naar het juiste topic. Heeft er iemand toevallig nog een idee over het plaatsen van de korrels boven in tegenstelling tot onderin de droogbox, maakt dit nog iets uit / minder efficient?
Ik gebruik van die oranje silica korrels. Die worden blauw als er vocht in zit. Maakt niets uit waar je die plaatst, zolang er maar lucht bij kan komen.Matroxion schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:33:
Dank allen voor de reacties en het verplaatsen naar het juiste topic. Heeft er iemand toevallig nog een idee over het plaatsen van de korrels boven in tegenstelling tot onderin de droogbox, maakt dit nog iets uit / minder efficient?
Zijn dit handige PETG-bewaarbakken zeg maar?
https://www.ikea.com/nl/n...ekig-kunststof-s79276760/
Lijken er twee per bak in te gaan en hermetisch afsluitbaar.
Die oranje silica korrels, waar kopen jullie dit?
* NiGeLaToR is een amateur 3d printer die net 16 uur lang een 3D printer heeft en er verzamelen zich nu allemaal kunststof objecten rond hem..
* NiGeLaToR is een amateur 3d printer die net 16 uur lang een 3D printer heeft en er verzamelen zich nu allemaal kunststof objecten rond hem..
Bol of Amazon.NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:59:
Die silica korrels en kleine benodigdheden koop ik op AliExpress. Hetzelfde spul als op Bol.com en Amazon, maar dan een stuk goedkoper. Kan je meteen een kilogram van het spul kopen, daj hoef je ook niet scheutig te zijn met het volgooien van de silica containers.NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:59:
Let wel goed op de diameter van de korrels, anders vallen ze uit de containers! 3-5 mm is meestal wel goed.RemcoAR schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:40:
[...]
Die silica korrels en kleine benodigdheden koop ik op AliExpress. Hetzelfde spul als op Bol.com en Amazon, maar dan een stuk goedkoper. Kan je meteen een kilogram van het spul kopen, daj hoef je ook niet scheutig te zijn met het volgooien van de silica containers.
dit is eerder al uitgebreid aan bod gekomen, maar deze bakken vind ik veel te groot voor twee rollen, maar drie past er weer net niet in…NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:59:
Mijn zakjes silica (of eigenlijk kleikorrels, vergelijkbare functie) komen gewoon uit een doos van de TV (en andere apparaten). Af en toe even in de magnetron en weer door
Ik gebruik deze inderdaad in combinatie met deze 3D print.NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:59:
Goede wijn is nog geen bier.
Haha, ik ben ook al silica zakjes aan het hoarden in de AMS en een vacuüm zak die ik al had._ferry_ schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:34:
Mijn zakjes silica (of eigenlijk kleikorrels, vergelijkbare functie) komen gewoon uit een doos van de TV (en andere apparaten). Af en toe even in de magnetron en weer door
Thanks allen voor de tips, zal verder zoeken, maar de IKEA bakken lijken handig maar zie ook op Ali passende bakken. En heb wat hygrometers besteld. Weet niet hoe erg veel het gaat uitmaken, heb in ieder geval m'n PETG gedroogd vannacht, was uit de verpakking nog rond de 42% na een nachtje uitdampen in de AMS. Nu rond de 30%. Gaat dus vrij langzaam, dat drogen.
Ook mijn eerste model gemaakt en gepubliceerd: schuifknopjes van m'n telescopische ladder waren afgebroken en dan is invouwen een drama. Bus, not anymore!
![]() | ![]() |
Ik zie dat Joybuy Anycubic filament voor 8,99 per kilo verkoopt.. ik ga dat toch eens proberen.
print nu eigenlijk alleen met polymaker en bambulab maar als je voor hetzelfde geld 2 rollen kunt krijgen vind ik dat toch wel de moeite waard om in ieder geval eens te proberen
print nu eigenlijk alleen met polymaker en bambulab maar als je voor hetzelfde geld 2 rollen kunt krijgen vind ik dat toch wel de moeite waard om in ieder geval eens te proberen
En de moeite waard om even uit te zoeken wat de beste instellingen zijn met wat calibratie tests. Geeft dan vaak nog steeds gewoon goede kwaliteit prints met goedkoper filament.Richard89 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:55:
Ik zie dat Joybuy Anycubic filament voor 8,99 per kilo verkoopt.. ik ga dat toch eens proberen.
Ik heb me nu toch een rare rol PLA van 123-3D. Gewoon simpel PLA, maar het is slordig opgerold en lijkt uit meerdere aan elkaar geplakte delen te bestaan met bijbehorende verdikkingen. De AMS is er al op vastgelopen. Is dat iets wat bij jullie bekend voorkomt?
Zelden maar het gebeurt, slecht afgesteld in de productie/productie issues die er niet uit gegooid zijn in kwaliteitscontrole. Zegt wat dat betreft genoeg over de fabrikant. Zou 123-3D even contracteren en vragen of dit acceptabel geacht wordt.Stab12 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:16:
Ik heb me nu toch een rare rol PLA van 123-3D. Gewoon simpel PLA, maar het is slordig opgerold en lijkt uit meerdere aan elkaar geplakte delen te bestaan met bijbehorende verdikkingen. De AMS is er al op vastgelopen. Is dat iets wat bij jullie bekend voorkomt?
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Bij Ali is Silicagel duurder hoor dan bij Amazon.RemcoAR schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:40:
[...]
Die silica korrels en kleine benodigdheden koop ik op AliExpress. Hetzelfde spul als op Bol.com en Amazon, maar dan een stuk goedkoper. Kan je meteen een kilogram van het spul kopen, daj hoef je ook niet scheutig te zijn met het volgooien van de silica containers.
https://www.amazon.nl/sil...itssluiting/dp/B0FPMMP5CR
Deze heb je voor €13,- per kilo. Die zie je niet bij Ali voor €13,- per kilo, al helemaal niet sinds die wijziging van ~€3,60 extra kosten import kosten per product. Ik kocht namelijk vroeger ook Silicagel bij Ali, tot ik zag dat het bij Amazon goedkoper was.
Oh man. Dat is wel echt serieus veel duurder geworden op AliExpress zeg. Niet alleen door de importheffingen enzo. Ook de basisprijs is een stuk hoger dan wat ik er een jaar of zo geleden voor betaalde. Amazon is dan idd een stuk goedkoper!V-rg schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:30:
[...]
Bij Ali is Silicagel duurder hoor dan bij Amazon.
Deze heb je voor €13,- per kilo. Die zie je niet bij Ali voor €13,- per kilo, al helemaal niet sinds die wijziging van ~€3,60 extra kosten import kosten per product. Ik kocht namelijk vroeger ook Silicagel bij Ali, tot ik zag dat het bij Amazon goedkoper was.
Bambu petg-hf zwart navul is er weer even, voor de liefhebber
En weer uitverkochtrinkel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:18:
Bambu petg-hf zwart navul is er weer even, voor de liefhebber
Jup, 400 rollen…Mojo-45 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:08:
[...]
Heb je maar gelijk de hele voorraad maar besteld
Toch langer op voorraad geweest dan anders.
FF een (noob) algemeen vraagje over filament: ik heb sinds een maand een Creality K2, en wat rollen filament (Elegoo High Speed PLA+ en eSUN PLA+ HS / Esun ASA+). Printen gaat vooralsnog uitstekend (ik bewaar geopende roillen filament in de eerdergenoemnde ceral boxen, met het meegleverde zakje korrels), maar ik vermoed dat de rol die open en bloot aan de printer hangt (ja ik weet dat ik had moeten verwijderen, maar dat komt er in de praktijk niet van en ik heb geen CFS, dus print single color), te nat wordt.
Heb ik per se een droger nodig (een Space Pi oid), of kunnen die rollen ook in de magnetron/oven oid?
Heb ik per se een droger nodig (een Space Pi oid), of kunnen die rollen ook in de magnetron/oven oid?
Met PLA zou ik me niet zo'n zorgen maken, dat print meestal wel prima en is niet heel gevoelig voor vocht is mijn ervaring. In het geval je de nozzle hoort "knetteren" tijdens het printen of je ziet een soort luchtbelletjes in je prints ontstaan dan zou je het filament moeten drogen. Maar als je prints er prima uitzien nu, dan vooral lekker zo doorgaan!
Eventueel zou je een rol op het bed van je printer kunnen drogen met een doos eroverheen, zoek bijvoorbeeld op Youtube maar eens naar "3d print bed drying" en je krijgt voldoende ideeën. Magnetron en oven moet je zeker niet doen, dat is veel te ongecontroleerd. Risico is groot dat je je filament aan elkaar smelt. Wel kun je de silicagel drogen in de magnetron.
Zelf heb ik sinds een paar weken een losse filamentdroger, die ik vooral ga gebruiken voor TPU en PET-G. De afgelopen twee jaar heb ik al mijn rollen, ook TPU en PET-G, gewoon bewaard in vrijwel luchtdichte boxen met silicagel (en later klei-korrels) er in en dat werkte eigenlijk heel aardig. Maar om het maximale uit beide genoemde filamenten te halen, wilde ik zelf eens gaan ervaren wat het drogen van filament nou écht oplevert. Met een oude, niet zo goed bewaarde rol PET-G ben ik de bubbels kwijt en lijk ik veel minder last te hebben van stringing.
Eventueel zou je een rol op het bed van je printer kunnen drogen met een doos eroverheen, zoek bijvoorbeeld op Youtube maar eens naar "3d print bed drying" en je krijgt voldoende ideeën. Magnetron en oven moet je zeker niet doen, dat is veel te ongecontroleerd. Risico is groot dat je je filament aan elkaar smelt. Wel kun je de silicagel drogen in de magnetron.
Zelf heb ik sinds een paar weken een losse filamentdroger, die ik vooral ga gebruiken voor TPU en PET-G. De afgelopen twee jaar heb ik al mijn rollen, ook TPU en PET-G, gewoon bewaard in vrijwel luchtdichte boxen met silicagel (en later klei-korrels) er in en dat werkte eigenlijk heel aardig. Maar om het maximale uit beide genoemde filamenten te halen, wilde ik zelf eens gaan ervaren wat het drogen van filament nou écht oplevert. Met een oude, niet zo goed bewaarde rol PET-G ben ik de bubbels kwijt en lijk ik veel minder last te hebben van stringing.
Ik zou mij ook niet te druk maken voor drogen gewoon eerst proberen tot het misschien misgaat, ik heb al mijn filament PLA+, PETG, PETG-CF, ABS en zelf TPU gewoon open en bloot hier op zolder liggen, het TPU en ABS is al een paar jaar oud, de lucht vochtigheid varieerd hier tussen de 55 en 70%, en heb nog nooit problemen met vocht gehad tot nu toe. (Ik print al sinds 2016)
Ik heb het idee dat het allemaal ook wel een beetje hype is. Hierbij nog een filmpje hoe een fabrikant van filament hierover denkt.
YouTube: Your Filament Dryer Is Lying to You — Push Plastic Plant Manager Speaks
Ik heb het idee dat het allemaal ook wel een beetje hype is. Hierbij nog een filmpje hoe een fabrikant van filament hierover denkt.
YouTube: Your Filament Dryer Is Lying to You — Push Plastic Plant Manager Speaks
Ondanks dat ik genoeg verschillende BL pla/pla matte/petg basic/hf filament op de plank heb in doos (teveel eigenlijk
), ben ik toch nu ook aan het kijken naar de glow-in-the-dark filaments voor bv een lamp of modellen die hiermee leuker worden (en ook voor het uitbreiden van de hobby, kennis etc.)
Als ik hier in dit topic op terugzoek, lees ik dat dit soort filament behoorlijk agressief kan zijn. Ik heb bij mijn P2S een extra hardened steel 0.4mm nozzle gekocht - is het raadzaam om deze hiervoor dan enkel te gebruiken? En zijn er merken die (ook) prima zijn naast de beschikbare BL varianten? Vind wat (voor mij) onbekende merken op bv Amazon en weet eigenlijk niet wat ik kan verwachten.
Als ik hier in dit topic op terugzoek, lees ik dat dit soort filament behoorlijk agressief kan zijn. Ik heb bij mijn P2S een extra hardened steel 0.4mm nozzle gekocht - is het raadzaam om deze hiervoor dan enkel te gebruiken? En zijn er merken die (ook) prima zijn naast de beschikbare BL varianten? Vind wat (voor mij) onbekende merken op bv Amazon en weet eigenlijk niet wat ik kan verwachten.
http://specs.tweak.to/5253
Echt... HOE DAN???! Ik print mijn filament vanuit een droogbox die via een PTFE tube direct doorloopt naar de nozzle van de printer. Als ik een rol PETG na het drogen in de food dehydrator een paar dagen zo laat staan, is het hele stuk filament dat in de PTFE tube zat één groot bubbel/knetter festijn en breekt het heel gemakkelijk. Niet te gebruiken voor prints die er goed uit moeten zien.Hardy8 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:24:
Ik zou mij ook niet te druk maken voor drogen gewoon eerst proberen tot het misschien misgaat, ik heb al mijn filament PLA+, PETG, PETG-CF, ABS en zelf TPU gewoon open en bloot hier op zolder liggen, het TPU en ABS is al een paar jaar oud, de lucht vogtigheid varieerd hier tussen de 55 en 70%, en heb nog nooit problemen met vocht gehad tot nu toe. (Ik print al sinds 2016)
Als ik dan jouw ervaring lees snap ik echt niet waar dat verschil vandaan komt...
Das wel erg extreem. Mijn ervaring: mijn printer staat in een (redelijk droge) kelder (50-60% luchtvochtigheid), maar heb (nog) geen problemen ondervonden. Dus ook nog niet met de spoel die al een paar weken onbeschermd hangt. Mijn vraag (dank nog voor alle antwoorden) was meer ter voorkoming van....RemcoAR schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:51:
[...]
Echt... HOE DAN???! Ik print mijn filament vanuit een droogbox die via een PTFE tube direct doorloopt naar de nozzle van de printer. Als ik een rol PETG na het drogen in de food dehydrator een paar dagen zo laat staan, is het hele stuk filament dat in de PTFE tube zat één groot bubbel/knetter festijn en breekt het heel gemakkelijk. Niet te gebruiken voor prints die er goed uit moeten zien.
Als ik dan jouw ervaring lees snap ik echt niet waar dat verschil vandaan komt...
Sta je misschien onder de douch te printen?RemcoAR schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:51:
[...]
Echt... HOE DAN???! Ik print mijn filament vanuit een droogbox die via een PTFE tube direct doorloopt naar de nozzle van de printer. Als ik een rol PETG na het drogen in de food dehydrator een paar dagen zo laat staan, is het hele stuk filament dat in de PTFE tube zat één groot bubbel/knetter festijn en breekt het heel gemakkelijk. Niet te gebruiken voor prints die er goed uit moeten zien.
Zelf ook nergens last van. We hebben een droger voor de wat goedkopere rollen die we meteen drogen. Daarna luchtdicht verpakt. We hebben ook wel eens een rol PETG 2 maanden zo weggelegd. Geen probleem.
Nu is het in die ruimte wel bijna altijd 50% RLV en schommelt het tussen de 18 en 26 graden.
Nu is het in die ruimte wel bijna altijd 50% RLV en schommelt het tussen de 18 en 26 graden.
PLA ligt hier los, print na jaren nog goed maar PETG geeft na een tijd bubbels en geknetter. Die gaan dus in de droger en dan in een doos met silicagel. Om te printen uit de doos en daarna weer terug, tussendoor drogen is niet onmiddellijk nodig.
Mijn ervaring met PETG is ook dat het op 50+% binnen een paar weken gewoon niet meer te printen is zonder enorme stringing en zwakkere lagen.RemcoAR schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:51:
[...]
PLA sure PETG nee
Wat ik wel gemerkt hebt is dat er een soort grenswaarde is dus wellicht blijft het bij sommige gebruikers eronder. Koeler is denk ik ook beter ivm lagere energie van de rondzwevende watermoleculen.
Alsof er een soort poortwachterij is die watermoleculen buiten kunnen houden;
zolang x*temp + y*vochtigheid < n dan blijft het filament zeer lang droog.
Mijn ervaring is namelijk dat als ik de vochtigheid verlaag van 55% naar 35% ik WEL het PETG maanden prima kan houden.
Ik denk dat vanderwaalskrachten een enorme factor hierin zijn; het water wil op een gegeven moment simpelweg niet meer het filament in. Zo is onderdompelen in water vaak minder erg dan in een warme vochtige ruimte bewaren; de watermoleculen blijven liever aan elkaar zitten dan overgaan in het PETG. Bovendien is PETG polairder qua molecuul dan PLA, en dat is ook de reden dat het dan weer wel sneller vocht aantrekt dan PLA. Chemie is bijzonder.
Dit is ook waarom veel mensen het hype noemen of overdreven angsthazerij, ze hebben er simpelweg nog weinig/geen problemen mee ervaren.
[ Voor 18% gewijzigd door A Lurker op 13-08-2026 14:57 ]
Bedankt voor de tip, vorig jaar kocht ik andere korrels voor 2x deze prijs.V-rg schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:30:
[...]
Bij Ali is Silicagel duurder hoor dan bij Amazon.
Verder kocht ik weer een setje van 4 graan dispensers. Hier klem ik in de dop een goedkope 45mm temp/hygrometer, de dozen bewaar ik op zijn kant zodat de meters afleesbaar zijn. Bevalt prima. De metertjes komen bij Ali vandaan, ik heb gelijk een setje van 8 gekocht voor totaal €16,22.
Via Amazon kan je die iets goedkoper krijgen. Die extra import kosten maken het helaas niet meer de goedkoopste optie. Hoewel je soms met coins + coupons nog wel geluk kan krijgen. In verleden heb ik geregeld voor minder dan 1 euro per stuk zo via Ali kunnen krijgen.dirks schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:02:
[...]
Bedankt voor de tip, vorig jaar kocht ik andere korrels voor 2x deze prijs.Verder kocht ik weer een setje van 4 graan dispensers. Hier klem ik in de dop een goedkope 45mm temp/hygrometer, de dozen bewaar ik op zijn kant zodat de meters afleesbaar zijn. Bevalt prima. De metertjes komen bij Ali vandaan, ik heb gelijk een setje van 8 gekocht voor totaal €16,22.
Hier is het 8 voor €14,99 (of 12 rechthoekige voor een eurotje meer, die heb ik laatst gekocht voor mijn 1 spool containers).
https://www.amazon.nl/dp/B0DCBS1JQH/
[ Voor 3% gewijzigd door V-rg op 14-08-2026 17:41 ]
Drogen jullie het filament voor het eerste gebruik? Heb 2 nieuwe rollen ASA van Bambu. Heb een gedetailleerd projectje van 1400gr. Daarna ga ik ze opslaan in een 365+ doos.
@DetailingBySmotske
Het zijn blends en sowieso wordt de kleur eraan toegevoegd, dus per batch kan het afwijken. Dat is overigens met meer producten zo, bijv. tegels e.d.
:(Caelorum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:05:
Het zijn blends en sowieso wordt de kleur eraan toegevoegd, dus per batch kan het afwijken. Dat is overigens met meer producten zo, bijv. tegels e.d.
Dan maar het kleurverschil voor lief nemen, anders moet ik weer een week alles opnieuw printen!
Ik denk dat je gelijk heb met temperatuur en rv. Bij mij is het op zolder warm en relatief hoge luchtvochtigheid. Ik moet echt pla drogen. Afgelopen winter met ongeveer dezelfde rv maar lagere temperatuur weinig of geen problemen.A Lurker schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:42:
[...]
Mijn ervaring met PETG is ook dat het op 50+% binnen een paar weken gewoon niet meer te printen is zonder enorme stringing en zwakkere lagen.
PLA sure PETG nee
Wat ik wel gemerkt hebt is dat er een soort grenswaarde is dus wellicht blijft het bij sommige gebruikers eronder. Koeler is denk ik ook beter ivm lagere energie van de rondzwevende watermoleculen.
Mijn ervaring is namelijk dat als ik de vochtigheid verlaag van 55% naar 35% ik WEL het PETG maanden prima kan houden.
Ik denk dat vanderwaalskrachten een enorme factor hierin zijn; het water wil op een gegeven moment simpelweg niet meer het filament in. Zo is onderdompelen in water vaak minder erg dan in een warme vochtige ruimte bewaren; de watermoleculen blijven liever aan elkaar zitten dan overgaan in het PETG. Bovendien is PETG polairder qua molecuul dan PLA, en dat is ook de reden dat het dan weer wel sneller vocht aantrekt dan PLA. Chemie is bijzonder.
Dit is ook waarom veel mensen het hype noemen of overdreven angsthazerij, ze hebben er simpelweg nog weinig/geen problemen mee ervaren.
Altijd leuk inderdaad de 'ik heb er geen last van dus het is onzin'. Zeker met benauwd weer zoals nu gaat de kuchtvochtigheid door het dak. Zelfs zo erg dat het uiteinde van PLA in een AMS HT dat in de tube zit bros word door vocht binnen een week. Heb ook de ervaring dat er ergens een redelijk harde ondergrens zit waar materiaal wel of geen omgevingsvocht op lijkt te nemen.A Lurker schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:42:
[...]
Mijn ervaring met PETG is ook dat het op 50+% binnen een paar weken gewoon niet meer te printen is zonder enorme stringing en zwakkere lagen.
PLA sure PETG nee
Warme lucht met de zelfde relatieve luchtvochtigheid bevat natuurlijk ook een bak meer water dan koudere lucht.TurboTon1973 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:24:
[...]
Ik denk dat je gelijk heb met temperatuur en rv. Bij mij is het op zolder warm en relatief hoge luchtvochtigheid. Ik moet echt pla drogen. Afgelopen winter met ongeveer dezelfde rv maar lagere temperatuur weinig of geen problemen.
[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 16-08-2026 09:59 ]
GoldenSample schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:54:
[...]
Altijd leuk inderdaad de 'ik heb er geen last van dus het is onzin'.
[...]
Ik heb dit natuurlijk nooit beweerd, maar het valt mij wel op dat elke onevenheid in prints wel snel toegeschreven wordt aan vochtig filament, en ik zou wel eens graag een verklaring willen waarom ik tot nu toe nergens last van heb, en volgens diverse informatie wat betreft omstandigheden, het ook bij mij mis zou moeten gaan. Zoals ik al heb aangegeven, alles ligt open op een onverwarmde zolder, winters +- 5gr lv 55/60% zomers (nu b.v.) 30gr lv 70%, filament PETG, PETG-CF, ABS, TPU, PLA+, open DIY printers (uiteraard bij grotere ABS prints wel warping) , ik kan tot nu toe nog geen slecht prints ontdekken wat door vocht is onstaan, wanneer er al eens iets van oppervlakte oneffenheid aanwezig is, blijkt het toch ergens in de instellingen of mechanisme te zitten, vandaag nog weer PETG geprint van 7 jaar oud van BANDIT (bestaat al lang niet meer), en ziet er weer ook pefect uit.
Je krijgt het ook wel geprint, maar zoals je zelf al aangeeft, de instellingen mag je telkens gaan tweaken. Als het filament onder gecontroleerde temperaturen en luchtvochtigheid wordt bewaard is het een stuk consistenter in gedrag.
Hier is het in deze kamer het hele jaar door 40 tot 55% LV en temperaturen schommelden tussen de 16 en 30, maar sinds kort tussen de 18 en 26. Het zit ook nog eens allemaal gesealed met wat droogkorrels dus ik kan gewoon een rol pakken, instellingen van Prusaslicer pakken voor generic filament en gaan.
Een rol PETG die weken naast de machine ligt onverpakt gaat ook gewoon zoals normaal.
Hier is het in deze kamer het hele jaar door 40 tot 55% LV en temperaturen schommelden tussen de 16 en 30, maar sinds kort tussen de 18 en 26. Het zit ook nog eens allemaal gesealed met wat droogkorrels dus ik kan gewoon een rol pakken, instellingen van Prusaslicer pakken voor generic filament en gaan.
Een rol PETG die weken naast de machine ligt onverpakt gaat ook gewoon zoals normaal.
Dit, langzaam en op lagere temperatuur printen maakt het geheel ook al wat eenvoudiger zeker bij een PETG als je laag genoeg gaat kom je met veel dingen weg (hell, bambulabs heeft zelfs een guide voor nat PETG printen). Verder is 'goed' qua print kwaliteit (net als veel of weinig 'tweaken' met settings) ook nogal subjectief. Ik zit natuurlijk niet naast @Hardy8 maar met 70% RL bij 30 graden ben ik echt benieuwd hoe hij/zij TPU dat een dagje aan de printer heeft gehangen überhaupt nog print als de flowrate hoger dan 1mm3/s is. Uiteraard vanuit een drybox printen zorgt er voor dat je je filament niet constant hoeft te drogen, goh! De vraag is echter of het überhaupt droog is als je het krijgt (zie instellingen tweaken) en als je rollen verplaatst/gebruik de boel toch niet nat wordt.Caelorum schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:26:
Je krijgt het ook wel geprint, maar zoals je zelf al aangeeft, de instellingen mag je telkens gaan tweaken. Als het filament onder gecontroleerde temperaturen en luchtvochtigheid wordt bewaard is het een stuk consistenter in gedrag.
idem voor mijn verhaal over het laatste stukje PLA dat vanuit een AMS HT in de tubing zit en nat wordt. Bij mij (heb een X2D met trackswitch & meerdere AMS) zitten er best veel redelijke krappe bochten in het filament pad dus breekt het. Als het niet zou breken heb ik bij het begin van de print kwaliteitsproblemen. Heb je een printer met een recht aanvoertraject en flush je veel voor het begin van je print (bijvoorbeeld omdat je naar een lichte kleur wisselt of van PETG naar PLA gaat) dan neem je deze specifieke impact van nat filament überhaupt niet waar. Betekend alleen niet dat het er niet is.
Heeft niets met vocht te maken, is een stress probleem wat vooral bij PLA voorkomt, is inmiddels algemeen bekent. Ik heb al eens een nieuwe volledige rol ESUN PLA+ terug gestuurd, omdat de hele rol compleet in stukjes gebroken was.
Begrijp je verkeerd, ik hoef eigenlijk nooit te tweaken, alleen wanneer ik wel eens heb zitten veranderen aan mijn printers (alles zelfbouw), en ik print vanuit de woonkamer waar ik gewoon de printers start en in de gaten hou met een webcam, ik hoef er nagenoeg ook nooit naar toe omdat er toch iets missgaat.Caelorum schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:26:
De kwalitiet is natuurlijk subjectief, maar wanneer ik mijn prints vergelijk met kennissen die o.a. een Bambu en een Elegoo Centauri hebben zie ik eigenlijk geen verschil.
Algemeen bekend dat afbreken niet door vocht kan komen? Ja zo kunnen we bezig blijven met vochtproblemen polariseren en bagatelliseren.Hardy8 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:06:
[...]
Heeft niets met vocht te maken, is een stress probleem wat vooral bij PLA voorkomt, is inmiddels algemeen bekent. Ik heb al eens een nieuwe volledige rol ESUN PLA+ terug gestuurd, omdat de hele rol compleet in stukjes gebroken was.
Void star lab heeft een filmpje waarin hij uitlegt dat afbreken een stress probleem is, maar waarom heb ik dat probleem dan nooit met rollen die al twee jaar in drybox @ 30% zit maar wel met rollen die al lang in de open lucht hebben gestaan. Nu zal ik niet beweren dat het ENKEL door vocht komt, maar een causaal verband aandragen dat stress de enige factor is, zonder enige argumentatie is natuurlijk niets toevoegend in de discussie
Zou leuk zij als we hier stoppen met de volgende drogredenen:
- ik heb het niet dus het is hype/onzin/overdreven/angst
- verband omtrent x is causaal en al algemene kennis dus ik hoef niet eens meer bronnen aan te leveren
Ieder moet hier zelf zijn eigen oordeel over vellen toch? Eigen ervaring is nog steeds het beste, maar wanneer iemand hier vraagt of hij direct maar iets om te drogen moet mee bestellen bij de aanschaf van een printer, dan vind ik dat hij maar eerst een moet beginnen met printen en bij problemen kijken waar het vandaan komt, en wat het stess betreft, ik heb ook PLA rollen liggen, jaren oud, die geen problemen leveren (zelfde open ruimte, zelfde fabrikaat) en andere wel direct al, maar hoofdzakelijk wanneer ik het een paar dagen aan de printer laat zitten, en dan breekt het laatste stukje ook alleen maar.
Maar goed, ieder zijn eigen ervaring/mening, dus discussie mag hierbij eventueel gesloten worden.
Maar goed, ieder zijn eigen ervaring/mening, dus discussie mag hierbij eventueel gesloten worden.
Wim zegt "vochtig filament breekt af op de spoel" en jij zegt effectief "kan niet de oorzaak zijn, algemeen bekend". Dat is niet je ervaring delen, dat is de ervaring van een ander ondermijnen. Bij gebrek aan debat-etiquette (noch bronvermelding noch argumenten) wordt dan vaak inderdaad gezegd "ja dat is mijn mening".Hardy8 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:36:
Ieder moet hier zelf zijn eigen oordeel over vellen toch? Eigen ervaring is nog steeds het beste, maar wanneer iemand hier vraagt of hij direct maar iets om te drogen moet mee bestellen bij de aanschaf van een printer, dan vind ik dat hij maar eerst een moet beginnen met printen en bij problemen kijken waar het vandaan komt, en wat het stess betreft, ik heb ook PLA rollen liggen, jaren oud, die geen problemen leveren (zelfde open ruimte, zelfde fabrikaat) en andere wel direct al, maar hoofdzakelijk wanneer ik het een paar dagen aan de printer laat zitten, en dan breekt het laatste stukje ook alleen maar.
"wanneer iemand hier vraagt of hij direct maar iets om te drogen moet mee bestellen bij de aanschaf van een printer, dan vind ik dat hij maar eerst een moet beginnen met printen en bij problemen kijken waar het vandaan komt"
Dit is ook weer een mening over het gedrag van een ander; hij had helemaal geen droogapparatuur moeten kopen voordat hij onderzoek heeft gedaan.
Als we hier steeds opnieuw mogen beweren hoe de ANDER zijn ervaring met vocht is dan ben ik er serieus weg van.
[ Voor 8% gewijzigd door A Lurker op 16-08-2026 16:55 ]
?? Wat is mis dat ik mijn mening/ervaring geef, als iemand daar niets mee wil doen is dat zijn goed recht, maar het wordt hier gevraagd, en daar reageer ik op, en meerder bronvermeldingen zijn hier al meerder keren, ook door mij (maar dan moet ik weer gaan zoeken) weergegeven.
En (ook mijn ervaring), blijkt dat er veel te snel, ook upgrades aan de printer zelf wordt gedaan omdat het door iemand wordt verteld dat het nodig is, daarom zeg ik altijd, begin eerst eens te printen en kijk dan verder of er iets te vragen is. maar goed ieder zijn mening. Ik gebruik in ieder geval nog steeds geen droger na 10 jaar (hobbymatig) print ervaring, maar wie weet wat de toekomst brengt.
En (ook mijn ervaring), blijkt dat er veel te snel, ook upgrades aan de printer zelf wordt gedaan omdat het door iemand wordt verteld dat het nodig is, daarom zeg ik altijd, begin eerst eens te printen en kijk dan verder of er iets te vragen is. maar goed ieder zijn mening. Ik gebruik in ieder geval nog steeds geen droger na 10 jaar (hobbymatig) print ervaring, maar wie weet wat de toekomst brengt.
PLA dat vochtig is geworden krijgt een andere structuur. Wordt brozer en breekt sneller. https://www.sciencedirect...cle/pii/S2666682022000123 (let op dat PLA boven de 70 graden is als het door het bad gehaald wordt. Goed drogen in de fabriek is dus essentieel, daarna gebeurt er weinig meer mee tenzij je het maanden bij 60% ofzo gaat opslaan)
https://www.sciencedirect...abs/pii/S0308814617303096, dus onder 50% RLV gebeurd er niet zoveel, bij 100% uiteraard een hele hoop, daartussen loopt het op. Is jou kamer regelmatig 28 graden en 65% RLV dan ben je de sjaak.met je PLA.
Daarnaast...
Bij het maken van PLA gaat het filament door een waterbad om af te koelen en daarna door een droger. Die laatste stap kan je goed of slecht uitvoeren. Ligt aan de prijs die je wilt hanteren. Hoe lang het productieproces moet duren, de kwaliteit van je eindproduct en de quality control die je wilt uitvoeren.
Zo'n rol nieuwe eSun (als die nieuw was en niet gewoon een jaar of twee achterop de plank in het magazijn heeft gelegen) kan best door de controle gevallen zijn en onderdeel zijn van een slechte batch.
Hier gaat bij alles behalve Prusament alles eerst in de droger. Niet omdat het altijd nodig is, maar ik wel eens het poppen in de printkop heb gehoord bij goedkoper filament. En ik kom er liever niet tijdens het printen achter.
De kamer is verder prima qua klimaat dus daarna doe ik niets met het filament. De droger is wat dat betreft overbodig en ik deel je mening dat je die niet te snel moet aanschaffen. Maar dat doet niets af aan de tientallen onderzoeken die gewoon bewijzen dat PLA afbreekt met vocht. Letterlijk worden de lange polymeren korter.
https://www.sciencedirect...abs/pii/S0308814617303096, dus onder 50% RLV gebeurd er niet zoveel, bij 100% uiteraard een hele hoop, daartussen loopt het op. Is jou kamer regelmatig 28 graden en 65% RLV dan ben je de sjaak.met je PLA.
Daarnaast...
Bij het maken van PLA gaat het filament door een waterbad om af te koelen en daarna door een droger. Die laatste stap kan je goed of slecht uitvoeren. Ligt aan de prijs die je wilt hanteren. Hoe lang het productieproces moet duren, de kwaliteit van je eindproduct en de quality control die je wilt uitvoeren.
Zo'n rol nieuwe eSun (als die nieuw was en niet gewoon een jaar of twee achterop de plank in het magazijn heeft gelegen) kan best door de controle gevallen zijn en onderdeel zijn van een slechte batch.
Hier gaat bij alles behalve Prusament alles eerst in de droger. Niet omdat het altijd nodig is, maar ik wel eens het poppen in de printkop heb gehoord bij goedkoper filament. En ik kom er liever niet tijdens het printen achter.
De kamer is verder prima qua klimaat dus daarna doe ik niets met het filament. De droger is wat dat betreft overbodig en ik deel je mening dat je die niet te snel moet aanschaffen. Maar dat doet niets af aan de tientallen onderzoeken die gewoon bewijzen dat PLA afbreekt met vocht. Letterlijk worden de lange polymeren korter.
[ Voor 49% gewijzigd door Caelorum op 16-08-2026 17:39 ]
Dit is dus ook mijn ervaring.Caelorum schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:19:
PLA dat vochtig is geworden krijgt een andere structuur. Wordt brozer en breekt sneller. https://www.sciencedirect...cle/pii/S2666682022000123 (let op dat PLA boven de 70 graden is als het door het bad gehaald wordt. Goed drogen in de fabriek is dus essentieel, daarna gebeurt er weinig meer mee tenzij je het maanden bij 60% ofzo gaat opslaan)
Ik zal verder stoppen met meta-discussie, dan kunnen we gewoon weer verder. Maar zal nogmaals bevestigen dat afbreken bevordert door vocht, dit is mijn mening en ervaring en dit is ook meermaals voorbij gekomen hier en op andere plekken.
Ik vind een droger kopen bij aanschaf van printer voor print-voorspelbaarheid en houdbaarheid van filament uitermate verstandig.
[ Voor 4% gewijzigd door A Lurker op 16-08-2026 18:39 ]
Overigens ook mijn ervaring, met PETG. Tijdje niet gebruikt, dan kan ik de 20 cm die in de tube van de drybox zit zo in kleine stukjes breken. Het stuk dat goed in de doos zit blijft netjes flexibel.
Ach, zo heeft iedereen wel wat.
Bij de ene breekt PLA niet, bij de andere als ze er naar kijken.
Bij mij is het altijd alleen Esun wat breekt. Er is iets met dat PLA van hun wat het kwetsbaar maakt. Elk ander merk werkt altijd perfect
Verder print ik het gehele jaar door PLA in een garage zonder isolatie en nooit gedoe ermee. Het kan 0 graden zijn daar tot 40 graden. Luchtvochtigheid schommelt ook alle kanten op.
Of de A1 + AMS Lite is een beest of jullie hebben zwakke printers
Alleen met PETG gedoe. Dat pak ik ook niet meer op totdat ik ooit besluit een droger te kopen.
Bij mij is het altijd alleen Esun wat breekt. Er is iets met dat PLA van hun wat het kwetsbaar maakt. Elk ander merk werkt altijd perfect
Verder print ik het gehele jaar door PLA in een garage zonder isolatie en nooit gedoe ermee. Het kan 0 graden zijn daar tot 40 graden. Luchtvochtigheid schommelt ook alle kanten op.
Of de A1 + AMS Lite is een beest of jullie hebben zwakke printers
Alleen met PETG gedoe. Dat pak ik ook niet meer op totdat ik ooit besluit een droger te kopen.
Bij mij ook, als het afgebroken is, gaat het opnieuw invoeren in de AMS prima, maar laat ik het na die print zitten, na een tijdje, breekt het vaak af in de AMS, soms op meerdere plekken. Dit is een partij die ik van een gestopte shop binnen NL heb gekocht, maar alleen daar heb ik die problemen mee. Met Bambu filament nog niet gehad sinds 2024.Hortz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:14:
Dan wil je wat gaan printen omdat zoonlief weer iets leuks heeft gevonden, sta je eerst die AMS weer uit elkaar te halen. De 2 schroefjes zet ik al niet meer vast .......
Voor alle mensen die op zoek zijn naar een goeie deal voor filament: GEEETECH heeft op het moment hele goeie deals via AliExpress. Combineer zo'n deal met de coupons die er nu zijn en cashback via cashbackxl of iets vergelijkbaars en het is helemaal spotgoedkoop.
Voorbeeldje deze super deal voor PETG. 10kg zwart of wit voor €51 met coupon, zonder cashback. Verzending vanuit DE, dus geen bijkomende douane kosten. Dat is €5,10 de kilo voor de mensen zonder rekenmachine!
https://a.aliexpress.com/_Eul06k2
Als je geen 10kg nodig hebt, via die link gewoon ff op de store naam klikken en je ziet alle deals die ze hebben. Goedkoper dan dit heb ik het zelf nog nooit gezien. Beetje jammer dat ik net een week of wat geleden 10kg PETG gekocht had...
Voorbeeldje deze super deal voor PETG. 10kg zwart of wit voor €51 met coupon, zonder cashback. Verzending vanuit DE, dus geen bijkomende douane kosten. Dat is €5,10 de kilo voor de mensen zonder rekenmachine!
https://a.aliexpress.com/_Eul06k2
Als je geen 10kg nodig hebt, via die link gewoon ff op de store naam klikken en je ziet alle deals die ze hebben. Goedkoper dan dit heb ik het zelf nog nooit gezien. Beetje jammer dat ik net een week of wat geleden 10kg PETG gekocht had...
Het verschilt absoluut ook van merk tot merk. Toevallig deze week nog een restje Devil Design Galaxy Violet geprint van mei 2022. Toen printte ik nog alles behalve PETG uit de open lucht, dus die heeft zat H2O gezien. En het print prima, breekt niet af. Spectrum heb ik ook al een rolletje jaren. Ook prima. Sunlu, Eryone Elegoo ook weinig issues mee met afbreken. Alhoewel Sunlu me qua printkwaliteit tegenvalt. Eryone matte is dan weer heel zwak qua layer adhesion, wat ik ook doe. Sunlu matte weer geen last van.Hortz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:14:
Of de A1 + AMS Lite is een beest of jullie hebben zwakke printers![]()
Maar idd eSun heb ik ook regelmatig een spoel gehad die desintegreerde. Vooral hun wit (witte additives maken het sowieso al zwakker). Heel ander verhaal. Ook bandit filament (NL fabrikant, intussen gestopt meen ik) brak enorm vaak af na een paar maanden. Paar andere merken ook. eSuns specialere rollen doen het dan weer prima, met sparkles en allerhande.
Niet alleen heb ik geen zin om per merk bij te houden of ze gevoelig zijn voor breken, maar als je eenmaal 4 rollen heb mogen weggooien ben ik gewoon alles standaard in boxen gaan houden.
- 30L dryboxen van karwei heb gehaald: https://www.karwei.nl/ass...basic-combi-30l/p/B180105 hier passen 3 1kg rollen in of 1 2.3kg + 1 1kg (heb deze optie hier nog niet voorbij zien komen dus daarom dat ik em toch maar ff deel)
- Heb eigen ontworpen houdertjes gemaakt.
- PVC buisje erin door het midden, hygrometer, droogkorrels
- Gaatje aan de onderkant voor een PTFE buisje zodat je er direct uit kan printen
- Enig nadeel is dat je niet 1 rol eruit kan halen zonder de andere ook even eruit te moeten halen met het huidige ontwerp.
Ik gebruik een voedseldroger van 38 euro welke alles wat ik gebruik kan drogen; PETG, TPU en PET-CF. En deze zet ik ook in om mijn silica en ander droogspul te regenereren.
Resumerend: Droger van 38 euro, en dan een euro of 10-12 kwijt per box incl de hygrometer, pvc, silica. Heb nu 5 dozen, dus 15 rollen tegelijk in gebruik en die allemaal print-ready zijn vanuit de box. Totale kosten rond de 100 euro.
[ Voor 17% gewijzigd door A Lurker op 18-08-2026 14:39 ]
Ik heb filament doosjes van de Ali, elke bak 1 kleur. Zelf bakjes geprint voor droogkorrels en sinds een week nu bezig en alles blijft rond de 18% steken. M’n hygrometertjes zijn er nu ook dus zal specifiek in de petg bakken een hygrometertje leggen.
Ben driftig aan het printen met de Yajo filament van de Chinese webshop, binnen twee dagen geleverd uit Duitsland en merk geen verschil met de Bambu filament die ik al meebesteld had.
Inmiddels tweede bestelling al aan het doen: andere kleuren en eea begon al op te raken. 10-13€ per 1,1kg is zeer acceptabel. Als je per rol bestelt is het uiteraard niet zo goedkoop, maargoed, Bambu is bij 10+ ook betaalbaar zag ik.
Ben driftig aan het printen met de Yajo filament van de Chinese webshop, binnen twee dagen geleverd uit Duitsland en merk geen verschil met de Bambu filament die ik al meebesteld had.
Inmiddels tweede bestelling al aan het doen: andere kleuren en eea begon al op te raken. 10-13€ per 1,1kg is zeer acceptabel. Als je per rol bestelt is het uiteraard niet zo goedkoop, maargoed, Bambu is bij 10+ ook betaalbaar zag ik.
PLA meestal niet, maar ASA droog ik meestal wel. Ik sla ze op in ziplock zakken met een zakje droogkorrels erbij.Smotske schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:36:
Drogen jullie het filament voor het eerste gebruik? Heb 2 nieuwe rollen ASA van Bambu. Heb een gedetailleerd projectje van 1400gr. Daarna ga ik ze opslaan in een 365+ doos.
Ik ga binnenkort iets printen met Polymaker PC. Polycarbonaat dus. Ik weet dat ik het moet drogen vooraf en de printer lekker warm moet stoken. Volgens Polymaker zelf zou de kamer eigenlijk 90C moeten zijn, maar dat heeft bijna niemand, dus adviseren zij om de annealen. Maarja, ook daar heb je eigenlijk een speciaal soort oventje voor nodig, maar als je die niet hebt, moet het maar in de keuken oven. Die dus op 90C zetten en je print direct na het printen de (warme) oven in schuiven voor 2 uur en daarna heel langzaam af laten koelen. Dit zou de layer adhesion verbeteren en het kromtrekken voorkomen.
Iemand ervaring en/of tips uit de praktijk? Een en ander gaat gebeuren in een Bambu Lab H2C.
Iemand ervaring en/of tips uit de praktijk? Een en ander gaat gebeuren in een Bambu Lab H2C.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Ik heb al best vaak pc geprint op mijn voron, de kamer op 50-60 graden laten komen en rustig printen. Eigenlijk nooit issues gehad. Bij wat grotere prints ietsje warping, verder niet.mphilipp schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:14:
Ik ga binnenkort iets printen met Polymaker PC. Polycarbonaat dus. Ik weet dat ik het moet drogen vooraf en de printer lekker warm moet stoken. Volgens Polymaker zelf zou de kamer eigenlijk 90C moeten zijn, maar dat heeft bijna niemand, dus adviseren zij om de annealen. Maarja, ook daar heb je eigenlijk een speciaal soort oventje voor nodig, maar als je die niet hebt, moet het maar in de keuken oven. Die dus op 90C zetten en je print direct na het printen de (warme) oven in schuiven voor 2 uur en daarna heel langzaam af laten koelen. Dit zou de layer adhesion verbeteren en het kromtrekken voorkomen.
Met een verwarmde kamer zal dat alleen maar beter gaan.
PC heb ik nooit annealing gebruikt, bij PLA wel.
Wat voor eigenschappen heb je nodig dat je op polycarbonaat uitkomt?mphilipp schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:14:
Ik ga binnenkort iets printen met Polymaker PC. Polycarbonaat dus.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Gewoon voor de fun. Ik wil een keertje van die exotische filamenten uitproberen. Ik kan dit ding ook wel in PETG of PCTG printen denk ik, maar ik wil het gewoon een keer proberen. Kijken hoe het gaat enzo.haarbal schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:29:
Wat voor eigenschappen heb je nodig dat je op polycarbonaat uitkomt?
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Puur PC van Polymaker print eigenlijk helemaal niet zo lastig, als je de kamer op 65 graden zet moet dat goedkomen.mphilipp schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:57:
[...]
Gewoon voor de fun. Ik wil een keertje van die exotische filamenten uitproberen. Ik kan dit ding ook wel in PETG of PCTG printen denk ik, maar ik wil het gewoon een keer proberen. Kijken hoe het gaat enzo.
Ik gebruik altijd wel wat magigoo
[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 20-08-2026 15:40 ]
Wat doen jullie met het printafval?
Weggooien in de kliko .
Je kan wel scheiden maar dat is zoveel werk om alle kleuren en en type filament apart te scheiden , daar is geen beginnen aan .
Je kan wel scheiden maar dat is zoveel werk om alle kleuren en en type filament apart te scheiden , daar is geen beginnen aan .
[ Voor 73% gewijzigd door wim62 op 23-08-2026 11:33 ]
Weggooien in het plastic afval.NiGeLaToR schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:21:
Wat doen jullie met het printafval?
Ik heb ooit gekeken naar het recycling ervan wat het kost, hoeveel ruimte het inneemt etc, ik was heel erg lang bezig om 1kg filament printafval te verzamelen waarbij het meer ruimte in nam, dan het mij waard was.
Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)
@BladeSlayer1000 is PMD leek mij met een thermoplast goed, al kunnen ze het mogelijk niet identificeren.
En dan blijft wat @wim62 over.
En mijn volumes legitimeren insturen ook niet inderdaad. Zal anders HVC nog even checken, met PMD recycling zou ik happy zijn. Thanks ppl!
En mijn volumes legitimeren insturen ook niet inderdaad. Zal anders HVC nog even checken, met PMD recycling zou ik happy zijn. Thanks ppl!
Dat recyclen is veel te ingewikkeld. Er zijn teveel verschillende soorten plastics. Ook het composteren van zogenaamd bio-degradable filament is een farce. Ook daar zijn verschilende soorten van, die allemaal een andere methode vereisen. Dus er komt niets van terecht. Tenzij ze 24 bakken neer gaan zetten voor elk soort plastic....BladeSlayer1000 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:12:
[...]
Weggooien in het plastic afval.
Ik heb ooit gekeken naar het recycling ervan wat het kost, hoeveel ruimte het inneemt etc, ik was heel erg lang bezig om 1kg filament printafval te verzamelen waarbij het meer ruimte in nam, dan het mij waard was.
Exact, daar kwam ik ook op, als ik voor mijn verschillende soorten filament moet gaan sorteren, heb ik PETG, PLA, PC, ABS, PCCF, Nylon en FLEX.mphilipp schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:53:
[...]
Dat recyclen is veel te ingewikkeld. Er zijn teveel verschillende soorten plastics. Ook het composteren van zogenaamd bio-degradable filament is een farce. Ook daar zijn verschilende soorten van, die allemaal een andere methode vereisen. Dus er komt niets van terecht. Tenzij ze 24 bakken neer gaan zetten voor elk soort plastic....
Flex wordt nergens aangenomen hetzelfde met ABS en FLEX, ik had een afleverpunt gevonden dat PC + PCCF accepteerde, alleen merkte je tijdens de mailwisseling dat ze het het ook deden weggooien.
Het enige filament wat overal werd geaccepteerd was PLA en PETG, sommige wouden minimaal 1kg, andere 2kg, en er waren ook fabrikanten die 5kg minimaal hebben.
Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)
Er zijn een paar initiatieven in Nederland en Duitsland die filament maken en accepteren dat je printjes instuurt. Weet niet of het nog operationeel is, het is door de prijs van pellets niet heel lucratief.NiGeLaToR schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:44:
@BladeSlayer1000 is PMD leek mij met een thermoplast goed, al kunnen ze het mogelijk niet identificeren.
Wat betreft PMD ik heb ook begrepen dat alhoewel het makkelijk genoeg smelt ze het niet goed kunnen sorteren op basis van geautomatiseerde vormherkenning.
[ Voor 12% gewijzigd door A Lurker op 23-08-2026 15:33 ]
:strip_exif()/f/image/o4RKO5O8vjkS1Dwo653qFs7X.gif?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iZbcg9YePWrGYit4fs8ZxJVm.gif?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/k377s6xAHZW6S1YDkqozQhNw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L8THYRpO3gMIemTz3HiVyKKe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6KbIWSEECHOAtXaXC44sI3mf.jpg?f=fotoalbum_large)