Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50
TheCory schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:50:
Heeft iemand een restantje groen of blauw niet-transparant TPU wat ik voor een klein prijsje kan overnemen? Of weet iemand een goed adresje daarvoor? Ik moet voor ~15g aan onderdeeltjes printen en zal het verder amper gebruiken, dus om dan een hele rol te kopen voelt wat heftig.
Ik heb wel groen niet transparant liggen. het is wel donker groen. Heb alleen hele rollen, maar voor 5 euro, kom je een aardig eindje. Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:59
Ik gebruik deze bakken. Wel iets duurder en per stuk, maar er kan een cheap hygrometertje in en een zwikkie silica zakjes. Ik kan eventueel direct vanuit de box printen en ze zijn stapelbaar. Ik heb er nu mijn open PETG rollen standaard in zitten en dat gaat prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcgfbuNiQBbRrsMqS_mKOqKgrtM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/9vfZzE8TZwY2YguSxhGMxi3H.webp?f=user_large

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 12:50
Volgens mij was ie al langs gekomen, maar ik ga deze maken:
https://makerworld.com/en...t-box-4l#profileId-970000

De boxen zelf heb ik 8 stuks voor €5,50 per stuk van Amazon (goedkoper dan van AliExpress), lagers, hygrometers en ptfe tube fittings van AliExpress voor omgerekend €2,60 per doos. Totale kosten komen dan op ongeveer €8,10 per doos exclusief filament. Best redelijk denk ik. Ze zijn stapelbaar en kan direct uit de doos printen, dus dat scheelt ook weer stroom voor het drogen dat dan veel minder vaak nodig is.

RTX 4090 / 7800X3D / 6000C30 32gb / Custom waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
RemcoAR schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:41:
Volgens mij was ie al langs gekomen, maar ik ga deze maken:
https://makerworld.com/en...t-box-4l#profileId-970000

De boxen zelf heb ik 8 stuks voor €5,50 per stuk van Amazon (goedkoper dan van AliExpress), lagers, hygrometers en ptfe tube fittings van AliExpress voor omgerekend €2,60 per doos. Totale kosten komen dan op ongeveer €8,10 per doos exclusief filament. Best redelijk denk ik. Ze zijn stapelbaar en kan direct uit de doos printen, dus dat scheelt ook weer stroom voor het drogen dat dan veel minder vaak nodig is.
Opmerking: ze zijn (in het voorbeeld) NIET stapelbaar omdat de fitting in de weg zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 12:50
Hatman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:15:
[...]

Opmerking: ze zijn (in het voorbeeld) NIET stapelbaar omdat de fitting in de weg zit!
Dat klopt als je het voorbeeld helemaal volgt. Maar in de reacties op dat specifieke model zijn er ook voorbeelden van mensen die de fitting aan de voorzijde gemaakt hebben. Doe je het daar, dan zou het wel weer stapelbaar zijn.

Overigens was ik zelf van plan om iets te maken dat ik in de opening van het deksel kan maken en daar de fitting in schroeven. Dan hoef ik geen gat in het deksel te maken en kan ik die dozen later eventueel nog hergebruiken voor iets anders dat luchtdicht bewaard moet worden.

RTX 4090 / 7800X3D / 6000C30 32gb / Custom waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
RemcoAR schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:33:
[...]

Dat klopt als je het voorbeeld helemaal volgt. Maar in de reacties op dat specifieke model zijn er ook voorbeelden van mensen die de fitting aan de voorzijde gemaakt hebben. Doe je het daar, dan zou het wel weer stapelbaar zijn.

Overigens was ik zelf van plan om iets te maken dat ik in de opening van het deksel kan maken en daar de fitting in schroeven. Dan hoef ik geen gat in het deksel te maken en kan ik die dozen later eventueel nog hergebruiken voor iets anders dat luchtdicht bewaard moet worden.
Dat heb ik dus ook.
Dit heb ik gezien op makerworld maar weet niet meer of ik deze geprint heb.

https://makerworld.com/en...m=search#profileId-724544

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:56

11D

Ik wil voor het eerst gaan werken met PAHT-CF filament op m'n bambulab P1S. Nu lees ik dat je dit eerst moet drogen voordat je ermee kan printen (10h 80C). Moet je dit elke keer doen voordat je ermee gaat werken, of is dit alleen de eerste keer, zolang je het tijdens en na gebruik goed droog houdt in een AMS/luchtdichte bak met veel droogkorrels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

11D schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:41:
Ik wil voor het eerst gaan werken met PAHT-CF filament op m'n bambulab P1S. Nu lees ik dat je dit eerst moet drogen voordat je ermee kan printen (10h 80C). Moet je dit elke keer doen voordat je ermee gaat werken, of is dit alleen de eerste keer, zolang je het tijdens en na gebruik goed droog houdt in een AMS/luchtdichte bak met veel droogkorrels?
1x goed drogen en daarna luchtdicht met desiccant bewaren is redelijk voldoende.

Nylon is erg hygroscopisch, dus je moet het wel af en toe eens herhalen. Maar het is nou ook weer niet zo dat het tussen het verplaatsen van de opslag doos naar de AMS (en terug) gelijk als een spons vol loopt.

Ik ben zelf kamp '1x drogen, goed bewaren, en pas weer een keer drogen als het ruk en stringy gaat printen'. Met de uitzondering dat als ik weet dat ik wat groots moet printen, dat ik even een test printje doe om te kijken. Zodat ik niet inneens een heel halve rol aan verpeste prints weg moet gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:56

11D

De droogvoorschriften varieren per type filament. Voor PLA geeft bambulab 50-60C for 8h aan, voor petg 60-70C, ABS/ASA 75-85C, TPU 65-75C, etc.

Ik vraag me af waarom hier zo'n variatie in zit. Uiteraard is het duidelijk dat PLA niet te sterk verwarmt kan worden, maar als PLA bij 50-60C al gedroogd kan worden, waarom zou dezelfde temp niet voldoende zijn voor ABS en PETG? Of zit hier meer achter en is het lastiger om water te ontrekken uit ABS dan uit PLA?

Ik vraag dit omdat ik droog in een goede oven (goede temp regeling) waar meerdere spoelen in kunnen dus ik zou graag met 1 temp werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 15:57
rafvhoof schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Voor opslag gebruik ik de Samla dozen. In de 22 liter dozen kunnen vier rollen.
Hier hetzelfde, rubber tochtstrip erin van de action en nieuwe clipjes printen voor de klemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 16:40
Weet iemand het verschil tussen de Sunlu PETG zwarte en blauwe spoels?
Ik zie bij ome Ali beide varianten staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mBKdwoZGaUcnH5YJTuh1Zz6WzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6TsWqo4WxTsqJnipcsszFly.jpg?f=fotoalbum_large

Zou oud vs nieuw type spoel zijn, maar is er dan nog zoveel van in omloop? Het nieuwe type is er volgens mij al lang. Is het fialment an sich dan hetzelfde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:48

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

mydogisgone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:28:
Zijn er hier ook mensen die deze bakken gebruiken voor het opslaan van filement rollen:

Formaat zou zijn: Lengte: 32 cm Breedte: 21 cm Hoogte: 23 cm
Wat zou betekenen dat je er 4 rollen in kwijt zou kunnen.

https://www.ikea.com/nl/n...ststof-s79276760/#content

[Afbeelding]

Of heeft iemand een nog betere bak die ik luchtdicht kan afsluiten?
Uiteindelijk 4 liter bakken gekocht op Amazon en ze op deze manier neergezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8pEzsiMgVdayARcW9do2_E64vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgzxGReTpjBkbK49gMIYVrPg.jpg?f=fotoalbum_large

Deze: https://amzn.eu/d/g9mklIj

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mydogisgone schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:56:
[...]

Uiteindelijk 4 liter bakken gekocht op Amazon en ze op deze manier neergezet.

[Afbeelding]

Deze: https://amzn.eu/d/g9mklIj
Je slaat ze er alleen in op? Zijn ook wat mods voor om ze gelijk als feed te gebruiken.

Zit ff te zoeken naar een niet-amazon alternatief, maar das nog niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnb52
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:52
Jawel. De samla bakken van de ikea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:48

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

MikeyMan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:32:
[...]

Je slaat ze er alleen in op? Zijn ook wat mods voor om ze gelijk als feed te gebruiken.

Zit ff te zoeken naar een niet-amazon alternatief, maar das nog niet zo makkelijk.
Uiteindelijk ga ik ze ook als feed gebruiken. Maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Voor nu zijn ze iig vochtvrij opgeslagen :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

johnb52 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:39:
Jawel. De samla bakken van de ikea
Dat zijn alleen grote bakken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnb52
5 liter bakken, kan je indelen met plastick die je zelf hebt geprint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 15:57
MikeyMan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:46:
[...]

Dat zijn alleen grote bakken toch?
De 22 liter bakken kun je 4 rollen in opslaan. Dan kun je met een rubber en zelfgeprinte clips de deksel luchtdicht maken.

Ben ook al langer op zoek maar dit lijkt echt de beste oplossing financieel en praktisch gezien voor opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:25
johnb52 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:12:
5 liter bakken, kan je indelen met plastick die je zelf hebt geprint
Even gekeken naar de afmetingen, die zijn
28x20x14 cm/5 l

14 cm hoog, dus dan moet de spoel liggen, en bovendien zijn de maten de buitenmaten, dus een rol van 20 cm past er dan niet is. bovendien niet geschikt om af te rollen....
Wat zie ik over het hoofd, en waarvoor/waar die zelf gedrukte indelers?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Naalroc Viel me ook op idd. Zou je horizontaal niet kunnen printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Weet iemand ook of er afsluitbare bakken zijn waar ik 31cm rollen in op kan slaan?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 14:33

Fordox

00101010

Dit is ook wel heel interessant fillament, zo te zien vrij goedkoop, stevig als harde TPU met goede layer adhesion en print heel netjes.
Misschien dat ik ook een rolletje probeer

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:05

Garyu

WW

MikeyMan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:59:
@Naalroc Viel me ook op idd. Zou je horizontaal niet kunnen printen?
Ja dat kan wel, er zijn wel voorbeelden te vinden van horizontale spool holders. Ik heb niet direct specifiek iets voor de Samla serie gezien, maar als je zo'n horizontale houder vastmaakt aan de bodem kan je neem ik aan zo'n beetje elke box gebruiken.

Kom je op zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://media.printables.com/media/prints/72562/images/787543_5c919cd3-7cd3-4da3-bd71-c1277bb8e116/thumbs/inside/1280x960/jpg/filament-dry-box-horizontal_5.webp

Afbeeldingslocatie: https://media.printables.com/media/prints/72562/images/787534_a23b5a74-f035-4d67-93fd-3273e87e0801/thumbs/inside/1280x960/jpg/filament-dry-box-horizontal_6.webp
https://www.printables.co...o-open-spoo#preview.4aZ3H

[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 07-04-2025 11:06 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:26

Mimiix

Professioneel Prutser

---

[ Voor 100% gewijzigd door Mimiix op 07-04-2025 14:41 . Reden: Verkeerde topic. ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:42
@iMars
Net wat printjes gemaakt met Fiberon (Polymaker) PET-CF, blijkbaar moet dat ook eerst even drogen, maar dan print het ook echt wel heel mooi. Ik denk dat ik ASA-CF en PC-CF nog net iets mooier vind omdat er iets minder CF deeljes inzitten.

Zou wel een mooi alternatief zijn voor ASA-CF, want veel minder schadelijke stoffen in de lucht.

Op een of andere manier vergelijkt men PET-CF altijd met PETG-CF, maar dat is appels met peren vergelijken. Ik denk dat je PET-CF eerder met PC-CF moet vergelijken of met ASA-CF.

[ Voor 20% gewijzigd door rinkel op 19-04-2025 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:10

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:47:
@iMars
Net wat printjes gemaakt met Fiberon (Polymaker) PET-CF, blijkbaar moet dat ook eerst even drogen, maar dan print het ook echt wel heel mooi. Ik denk dat ik ASA-CF en PC-CF nog net iets mooier vind omdat er iets minder CF deeljes inzitten.

Zou wel een mooi alternatief zijn voor ASA-CF, want veel minder schadelijke stoffen in de lucht.

Op een of andere manier vergelijkt men PET-CF altijd met PETG-CF, maar dat is appels met peren vergelijken. Ik denk dat je PET-CF eerder met PC-CF moet vergelijken of met ASA-CF.
Ja, PET-CF is vrij hygroscopisch, ik droog het altijd met een droger (polydryer). Heb helaas geen goed profiel voor de Dry Wise. PC-CF heb ik nog niet kunnen/mogen proberen. Maar binnenkort een rolletje Prusa PC-CF om mee te spelen :o

ASA-CF (en ASA-GF) print ook erg mooi idd. Alleen die deeltjes van ASA/ABS… plus enclosed printen, wat met PET-CF niet hoeft…

Zoveel mooi materiaal, soms weet ik gewoon niet wat ik moet kiezen :+

Edit: lol ik zie dat ik hier bambulab status heb :+ :+ :+ terwijl ik die allemaal weggedaan heb _O-

[ Voor 4% gewijzigd door iMars op 20-04-2025 23:38 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:36:
[...]

Ja, PET-CF is vrij hygroscopisch, ik droog het altijd met een droger (polydryer). Heb helaas geen goed profiel voor de Dry Wise. PC-CF heb ik nog niet kunnen/mogen proberen. Maar binnenkort een rolletje Prusa PC-CF om mee te spelen :o

ASA-CF (en ASA-GF) print ook erg mooi idd. Alleen die deeltjes van ASA/ABS… plus enclosed printen, wat met PET-CF niet hoeft…

Zoveel mooi materiaal, soms weet ik gewoon niet wat ik moet kiezen :+

Edit: lol ik zie dat ik hier bambulab status heb :+ :+ :+ terwijl ik die allemaal weggedaan heb _O-
Ik wil eigenlijk een goede vervanger voor ASA, ik heb nog geen PET kunnen vinden, dus zonder CF.
Op mijn Voron haal ik 69 graden kamertemperatuur. Dat zou volgens mij wel voldoende moeten zijn voor PET.

Ow wacht, eSun en Basf hebben dit. Alleen is 80 graden HDT nou niet echt heel hoog bij eSun. Basf rond de 60 graden.
Dat gaat em niet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 21-04-2025 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Dit is overigens wel een mooi overzicht:

https://bambulab.com/en/filament/collections/heat-resistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUlEH71QcZnQikuQT1X5A_nGMRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nK5biSI0J40DZG74Y7JgFauL.png?f=fotoalbum_large

Daar komt PET-CF wel mooi uit, maar dat is volgens mij wel na annealing.

Wat me opvalt is dat de impact-strength van ASA-CF zo laag is, broos materiaal dus. Ook wel logisch omdat CF de laagsterkte altijd omlaag brengt.

[ Voor 19% gewijzigd door rinkel op 21-04-2025 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
@rinkel Op welk gebied zoek je een vervanger? Qua UV bestendigheid, temperatuur, of qua sterkte of printbaarheid bijvoorbeeld? Of iets wat minder chemische dampen uitstoot? Bij Bambu hebben ze wel een aardige tool daar voor idd, waarbij je redelijk snel kunt vergelijken, al zitten er soms toch nog wat haken en ogen aan die je niet direct ziet in het zoekresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
_ferry_ schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:55:
@rinkel Op welk gebied zoek je een vervanger? Qua UV bestendigheid, temperatuur, of qua sterkte of printbaarheid bijvoorbeeld? Of iets wat minder chemische dampen uitstoot? Bij Bambu hebben ze wel een aardige tool daar voor idd, waarbij je redelijk snel kunt vergelijken, al zitten er soms toch nog wat haken en ogen aan die je niet direct ziet in het zoekresultaat.
Eigenlijk ben ik ook wel klaar met printen in ASA, de Voron is klaar. Misschien dat ik nog wat voor de CoreOne moet printen, maar daar is alles in PCCF.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 20:19

ShockWave

Lost it somewhere

Orky Rulez schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:53:
Iemand hier ervaring met Elegoo?

10kg zwart aan €102
Jazeker, ik heb zeker al 15 kilo zwart pla+ weggeprint aan filament storageboxen, cosplay items en warhammer terrain en voertuigen.
Print prima op mijn sovol sv08 en ziet er na de print al erg netjes uit zodat er niet heel veel nabewerking nodig is om tot schilderen over te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvbB0qPzxco-0l0rGvtaNMYhRFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZSzfGXanFtVcYPIvhQ6HBOK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyjTwR3Z33y3kcq3U5UjSIdHMnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHlkLSAMP6hcYc67Y9zD1FiL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8ch59ZBTrlFgG3R890X6V3Owis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4bmqaRye2PqsS15HRjGxVzr.jpg?f=fotoalbum_large

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:36
Heeft er iemand ervaring met het kweken van groente in combinatie met 3d geprinte materialen? Momenteel ben ik bezig met het printen van een hydroponics toren in PETG, maar ik vraag mij af of er mogelijk schadelijke stoffen vrijkomen.

Het internet lijkt er verdeeld over te zijn. Er komt geen grond in te zitten, maar er loopt constant water van boven naar beneden, dit water met voedingsstoffen komt dan langs het groeimedium en wortels. Het geheel wordt gemonteerd op een foodgrade emmer.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Freezhost schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:45:
Heeft er iemand ervaring met het kweken van groente in combinatie met 3d geprinte materialen? Momenteel ben ik bezig met het printen van een hydroponics toren in PETG, maar ik vraag mij af of er mogelijk schadelijke stoffen vrijkomen.

Het internet lijkt er verdeeld over te zijn. Er komt geen grond in te zitten, maar er loopt constant water van boven naar beneden, dit water met voedingsstoffen komt dan langs het groeimedium en wortels. Het geheel wordt gemonteerd op een foodgrade emmer.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen.
Ik ben kamp "zal wel los lopen". PETG zelf is niet spanned nee, Plastic drink flessen en bakjes zijn er ook van gemaakt, en daar eten en drinken we ook al tientallen jaren uit zonder problemen.

Mijn idee is dat beetje water wat er langs stroomt, waarvan ook maar een beetje opgedronken word door een plantje, waar je daarvan ook maar weer een klein gedeelte eet zo weinig overblijft van de potentiële microplastics. Als die niet al in het water zaten voordat het water überhaupt je PETG printje aanraakte. Maar mijn (niet persoonlijk bedoelde) hot take daar in is dan ook dat 3d-printen bij uitstek gewoon niet een hobby is voor mensen die zich daar druk om maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ischium op 25-04-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:36
@Ischium bedankt voor je reactie, het is niet dat ik mij er druk om maak maar meer onder het mom van better safe than sorry....

Denk ook niet dat het zo'n groot probleem is, water is ook maar kort in contact met het filament en het stikt toch al overal van de PFAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 20:20
Freezhost schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:45:
...
Er komt geen grond in te zitten, maar er loopt constant water van boven naar beneden
...
De crux is denk ik dit, aanslag, schimmel en evt algen/mos wat er kan groeien. Niet na een paar dagen, en eender welk plasticje zal hier last van hebben, maar wel iets om rekening mee te houden voor langere termijn.

Een kweekbakje met tuinkers dat in een laagje water staat moet ook elke nieuwe batch schoon omdat het anders gaat schimmelen. Stilstaand water is anders dan lopend, maar toch denk ik dat je het meer in die hoek moet zoeken dan in de hoek schadelijke plastics of andere schadelijkheid geïntroduceerd door het printproces zelf.

Zo hebben brass nozzles soms een minieme hoeveelheid lood in zich, en dat is normaliter dan niet food-safe, maar dat slaat dan op bv een bakvormpje maken. Niet op de indirecte cyclus die jij beschrijft waarin er misschien niet eens een enkel lood-atoom terecht komt in je groente vanuit het printproces.

Of het slim is bakvormpjes te maken zonder speciale 'zuivere' metalen nozzle laat ik in het midden, daar zijn de meningen inderdaad extreem over verdeeld.

[ Voor 39% gewijzigd door A Lurker op 25-04-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 20:22
A Lurker schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:29:
[...]

De crux is denk ik dit, aanslag, schimmel en evt algen/mos wat er kan groeien. Niet na een paar dagen, en eender welk plasticje zal hier last van hebben, maar wel iets om rekening mee te houden voor langere termijn.

Een kweekbakje met tuinkers dat in een laagje water staat moet ook elke nieuwe batch schoon omdat het anders gaat schimmelen. Stilstaand water is anders dan lopend, maar toch denk ik dat je het meer in die hoek moet zoeken dan in de hoek schadelijke plastics of andere schadelijkheid geïntroduceerd door het printproces zelf.

Zo hebben brass nozzles soms een minieme hoeveelheid lood in zich, en dat is normaliter dan niet food-safe, maar dat slaat dan op bv een bakvormpje maken. Niet op de indirecte cyclus die jij beschrijft waarin er misschien niet eens een enkel lood-atoom terecht komt in je groente vanuit het printproces.

Of het slim is bakvormpjes te maken zonder speciale 'zuivere' metalen nozzle laat ik in het midden, daar zijn de meningen inderdaad extreem over verdeeld.
Ook bij bakvormpjes gaat het volgens mij eerder over potentieel schimmelgroei/bacteriën in/tussen de layer lines bij hergebruik dan de metalen van de nozzle...

Zelf heb ik ook wel eens eenmalige vormpjes geprint in de desbetreffende feestelijkheden om koekjes mee te bakken en persoonlijk maak ik me er ook niet super druk om...
Ze kunnen daarna ook nog steeds prima dienst doen bij de klei...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Laatst online: 30-05 08:04
Goedemorgen, ik ga wellicht een hele stomme vraag stellen maar ik ben compleet nieuw in het 3D printen.

Gisteren, na heel lang overwegen, een P1S gekocht en meteen om te testen 8 rollen Bambu Lab Pla (4 zonder spoel maar daar is een oplossing voor.

Nu zag ik op Amazon dit voorbij komen : https://amzn.eu/d/4Oye1KY

Mijn vraag is, zou dit op een Bambu Lab spoel passen of op iets als dit: https://makerworld.com/en...-spools#profileId-1148332

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:02
Kloever schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:07:
Nu zag ik op Amazon dit voorbij komen : https://amzn.eu/d/4Oye1KY

Mijn vraag is, zou dit op een Bambu Lab spoel passen of op iets als dit: https://makerworld.com/en...-spools#profileId-1148332
Ze passen niet direct, want de diameter is groter dan die van Bambu. Zo te zien hebben ze daar een adapter voor gemaakt. Meer info op deze pagina van eSun.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
DAt is een goede, @mphilipp was er niet mee bekend, hoewel ik veel eSUN gebruik; maar ik heb dan ook nog nooit de 'hervulling' aanbiedingen gebruikt, want tot nu was de prijs van de rol mèt spoel steeds gelijk aan de hervulling, dus waarom dan moeilijk doen. ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Spekkie88 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:49:
[...]

Ook bij bakvormpjes gaat het volgens mij eerder over potentieel schimmelgroei/bacteriën in/tussen de layer lines bij hergebruik dan de metalen van de nozzle...

Zelf heb ik ook wel eens eenmalige vormpjes geprint in de desbetreffende feestelijkheden om koekjes mee te bakken en persoonlijk maak ik me er ook niet super druk om...
Ze kunnen daarna ook nog steeds prima dienst doen bij de klei...
Het zijn allebei overwegingen die ik heb gehoord (zware metalen als layer lines), maar hoe dan ook is de situatie anders met een bak voor kweekgroente, al zou je hem spuitgieten en heb je geen layer lines is het continu contact met water toch een mogelijke issue voor long-term.

Dat ligt dus anders met die bakvormen die inderdaad niet schoon te houden zijn, maar ook zou ik zelf oppassen met de goedkope aliexpress nozzles in dat geval, ivm hogere concentraties zware metalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Leuk leesvoer wat betreft het schoonmaken van 3d-geprinte objecten en lood contaminatie van nozzles.

Schoonmaak TLDR: Waar bacteriën kunnen komen kan zeep ook komen.

Waarbij de TLDR van lood contaminatie is dat je aan meer lood blootgesteld word door kraanwater te drinken of je huissleutels te gebruiken dan er ooit nozzle-lood afgegeven aan de buitenkant van een printje kan zitten.

Betekend uiteraard niet dat we ons niet bewust moeten zijn wat betreft potentiele gevaren wat betreft 3d-printen. Er zijn (vast) nog tig andere dingen zoals VOC's en andere dingen, maar je kan met een gerust hard gewoon die Koek-vormpjes printen, afwassen, en volgende keer weer gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Ischium op 27-04-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Ieder moet dat voor zichzelf bepalen uiteindelijk of ze er ok mee zijn. Ik heb geen behoefte aan bakvormpjes, ik heb enkel gepostuleerd dat je je met kweekbakken voor groenten over lood niet druk hoeft maken en je eerder na moet denken over het concept water en permanente blootstelling aan.

Het is een dusdanige andere case om 3d printjes te maken en die in te zetten als (onderdeel van je) kweekbakken dan dat je voedsel direct contact maakt met je 3d printjes.

De enige overeenkomst is dat je bij allebei schimmelvorming zou kunnen krijgen.

Enige is dat je zou kunnen zeggen dat als je als bakvormpje al geen loodvergiftiging op kunt lopen je dat met een nog indirectere manier van kweekbakken al helemaal niet kunt (tenminste niet door de printer). Dus in die zin, goede toevoeging van dat artikel :)

Overigens is "er kan zeep tussen de layer lines" geen garantie voor "je haalt alle bacteriën weg". Ligt echt aan je (schoonmaak)aanpak. Wederom dus; ieder voor zich uiteindelijk. Ik had wellicht in mijn vorige post "niet gegarandeerd schoon te houden" moeten zeggen maar eigenlijk ging het origineel ook over kweekbakken en niet bakvormpjes :+

[ Voor 40% gewijzigd door A Lurker op 27-04-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:38
Mijn vrouw plant nogal regelmatig wat dingen in haar volkstuin en maakt daar zelf altijd bordjes voor met wat er exact staat.

Dat is altijd een gedoe met het materiaal en hoe lang het goed blijft.
Heb nu wat dingen geprint en dat is echt super leesbaar en makkelijk en snel te doen.

Echter met gewoon PLA. Ik denk alleen dat dat uiteindelijk geen lang leven beschoren is.
Er komt verder geen druk op te staan, het staat alleen buiten en wordt blootgesteld aan de elementen.

Is het in dit geval misschien beter om eens te kijken naar ASA? Als ik daarnaar zoek lijkt dat beter te zijn voor buitengebruik. Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:56
MADG0BLIN schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:11:
Er komt verder geen druk op te staan, het staat alleen buiten en wordt blootgesteld aan de elementen.

Is het in dit geval misschien beter om eens te kijken naar ASA? Als ik daarnaar zoek lijkt dat beter te zijn voor buitengebruik. Iemand ervaringen hiermee?
Ik zou gewoon petg nemen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:02
Echter met gewoon PLA. Ik denk alleen dat dat uiteindelijk geen lang leven beschoren is.
Thomas van Printed with layers heeft een keer een test gedaan met de composteerbaarheid van 3D prints. Na een paar maanden op de composthoop was er nog maar weinig tot niets vergaan... :+
Hoewel PETG op papier het beste zou zijn, zou ik mij nog niet erg druk maken. Test het gewoon - for science. Dan weten we allemaal hoe lang je dat kunt doen.

Maak het wetenschappelijk: print de ene helft uiit in PLA en de rest in PETG. Kijken welke het het langste volhoudt.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Mijn vrouw plant nogal regelmatig wat dingen in haar volkstuin en maakt daar zelf altijd bordjes voor met wat er exact staat.

Heb nu wat dingen geprint en dat is echt super leesbaar en makkelijk en snel te doen.

Ik heb ooit een tulpje in PLA geprint en die heeft een dikke 18 maanden in een geveltuintje gestaan. Totdat het een keer zo warm was geworden dat het steeltje was gaan vervormen. Helaas heeft mijn vrouw hem toen weggegooid.

In deze 18 maanden was het plastic verder wat verkleurd, maar verder nog prima.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:02

Ik denk dat PLA ook prima kan voor dit doel, ik heb al meer dan jaar een paar test printjes met PLA buiten die vol in de zon staan en er nog steeds goed uit zien en nog steeds stevig zijn. Ja je kan zien dat ze al lang staan want ze zijn niet zo wit meer.
Zijn geen printjes die belast worden maar dat zijn die naambordjes denk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018

3_s

Ik heb in PLA een komvorm geprint en wil deze nu glad afwerken & overschilderen. Is een kom met dia 20cm waar je de printlijnen ziet en hier en daar een kleine vervorming. Het moet maar enkele dagen dienstdoen, namelijk er (redelijk) goed uitzien vanop 1 meter afstand (binnen).
Ik lees online vanalles, maar zie het niet goed meer. Koop ik gewoon een primer, inspuiten, schuren & laklaag? Of zijn hier betere alternatieven voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

3_s schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:10:
Ik heb in PLA een komvorm geprint en wil deze nu glad afwerken & overschilderen. Is een kom met dia 20cm waar je de printlijnen ziet en hier en daar een kleine vervorming. Het moet maar enkele dagen dienstdoen, namelijk er (redelijk) goed uitzien vanop 1 meter afstand (binnen).
Ik lees online vanalles, maar zie het niet goed meer. Koop ik gewoon een primer, inspuiten, schuren & laklaag? Of zijn hier betere alternatieven voor.
In de basis is dat het wel ja, Holle/bolle objecten met duidelijke stair-stepping patroon kan het zijn dat je het schuren>primer>schuren een paar keer moet herhalen voordat je de lak laag doet. Soms is het dan makkelijker om eerst met wat plamuur de grootste stukken op te vullen.

Is het voor tijdelijk zal het wel los lopen en niet er gelijk vanaf bladderen, maar voor een echt goede hechting is het wel beter om voordat je de eerste keer gaat primen óók een keer te schuren.

[ Voor 8% gewijzigd door Ischium op 29-04-2025 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PreTenderxgn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-05 13:35

Ik heb 2 jaar geleden in PLA+ (van sunlu) een mandje geprint voor de wasknijpers buiten. Die hangt al 2 jaar vol in de zon / weer en wind en ziet er nog steeds uit als net geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:31
Ben sinds een weekje mij aan het verdiepen in 3d printen. Ben eruit dat ik een bambu printer ga bestellen .... Maar ben er dus nog niet uit waar ik de filament moet bestellen. Zag ze goedkoop staan op 123-3d , maarja de kwaliteit zal wel slecht zijn? Omdat ik nog een n00b ben wat dit betreft wil ik weer geen troep gaan bestellen waardoor mijn 1e ervaringen met printen straks tegen zal vallen, en ik tegen nog onbekende problemen ga aanlopen. Adviseren jullie dat ik de filaments bestel via Bambu lab, of?....🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-05 10:21
Ik bestel regelmatig bij https://www.3djake.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnb52
Ik zou eerst dit topic doorlezen, of in de zoekbalk typen met wat jij wil vinden, zo heb ik het ook gedaan, en hoefde geen vragen te stellen want alles was al besproken.

Ik bestel meestal via Amazon, geekbuying en AliExpress, en pla of pla+

[ Voor 17% gewijzigd door johnb52 op 14-05-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Ook naar gekeken. Maar zie dat ze weinig op voorraad hebben, en levertijd dus erg lang is soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
johnb52 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:28:
Ik zou eerst dit topic doorlezen, of in de zoekbalk typen met wat jij wil vinden, zo heb ik het ook gedaan, en hoefde geen vragen te stellen want alles was al besproken.

Ik bestel meestal via Amazon, geekbuying en AliExpress, en pla of pla+
Grotendeels gedaan. Sorry als mijn vraag al 100x gesteld is. Maar alsnog bedankt voor je feedback 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 14:38
Ik ben erg tevreden over Jayo. Komt volgens mij uit dezelfde fabriek als Sunlu. Spoelen die ik heb zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Heb nu via Amazon wat filament besteld, van Sunlu. Benieuwd naar de kwaliteit 😅 maar als beginner ben ik al blij als alles straks werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50
@Holmes 123-3d is gewoon een goed merk. Beetje te vergelijken met AH eigen merk. Als je de eerste rol (niet volledig natuurlijk) gebruikt om de filament goed geconfigureerd te krijgen in de slicer, dan moet het wel heel slecht zijn als dat niet lukt.

Andere plek die niet vaak genoemd word: Marktplaats. Er zijn een paar mensen die filament verkopen van A-merken, die bijna de helft van het geld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
@ge-flopt okay, is zeker te overwegen in de toekomst om daar wat te bestellen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnb52
123 3d heeft onlangs hun eigen pla vernieuwd, dus waren niet helemaal tevreden met hun oude huismerk-merk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018

3_s

@Holmes Zou je niet beginnen met een paar rollen van Bambulab zelf? Dan ben je zeker dat eventuele mislukkingen niet daaraan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacox
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:15
Holmes schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:23:
Ben sinds een weekje mij aan het verdiepen in 3d printen. Ben eruit dat ik een bambu printer ga bestellen .... Maar ben er dus nog niet uit waar ik de filament moet bestellen. Zag ze goedkoop staan op 123-3d , maarja de kwaliteit zal wel slecht zijn? Omdat ik nog een n00b ben wat dit betreft wil ik weer geen troep gaan bestellen waardoor mijn 1e ervaringen met printen straks tegen zal vallen, en ik tegen nog onbekende problemen ga aanlopen. Adviseren jullie dat ik de filaments bestel via Bambu lab, of?....🤔
Ik heb sinds twee weken een Bambu Lab A1 combo en ben er erg blij mee. Had er gelijk wat PLA Basic van Bambu Lab bij besteld om in ieder geval geen last te hebben van "slechte" filament tijdens de eerste experimentjes. Vorige week heb ik PETG van eSun gebruikt (om wat voor in de auto te printen) en dat werkt ook prima. Die heeft helaas geen RFID zodat de ASM niet ziet welke filament er is geïnstalleerd dus dat moet je dan zelf doen. Geen probleem op zich en is een enorm luxe "probleem".

Heb zojuist wat PLA van EleGoo besteld, schijnt ook prima te werken dus ben benieuwd. Is in ieder geval een stuk goedkoper dan de filament van BL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo-45
Als je een AMS bij je printer besteld let dan wel even op of de rol/spoel daar dan wel op past.
De rollen van 123-3d passen niet op de AMS lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
3_s schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:32:
@Holmes Zou je niet beginnen met een paar rollen van Bambulab zelf? Dan ben je zeker dat eventuele mislukkingen niet daaraan liggen.
Had begrepen dat er sowieso wat filament bij de printer geleverd wordt. 250gram per rol dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Mojo-45 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:48:
Als je een AMS bij je printer besteld let dan wel even op of de rol/spoel daar dan wel op past.
De rollen van 123-3d passen niet op de AMS lite.
Nog niet eerder van de lite versie gehoord, zal wel bij een kleinere printer zijn? Ik heb de Bambu Lab P1S Combo besteld. 🙂 Hoop dat daar alles in gaat, in de AMS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
Holmes schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:19:
[...]

Nog niet eerder van de lite versie gehoord, zal wel bij een kleinere printer zijn? Ik heb de Bambu Lab P1S Combo besteld. 🙂 Hoop dat daar alles in gaat, in de AMS.
Nou nee, 123-3d heeft momenteel 2 maten rollen , die in de breedte verschillen; de oude rollen zijn dus te breed voor de AMS; ik heb zo omgespoeld op 'normale ' rollen. Dus als je daar besteld, kijk dan goed in de omschrijving wat de breedte van de rol is.
Been there, done that.......(heb ook een P1S+AMS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
@Naalroc lekker handig dan! Goed dat je het vermeld, zal er zeker naar kijken dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 22:28
@Holmes Ik bestel regelmatig bij rpm3d.nl. Nederlandse ondernemer, is ook actief op een NL 3D printing discord en verzend ontzettend snel (mits op voorraad). Is ook erg snel in support en altijd meedenkend. Maar je moet wel van polymaker houden of azurefilm. En dan vooral PLA eigenlijk, maar andere soorten filament heeft hij ook gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door Leviathius op 14-05-2025 22:16 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
@Leviathius site ziet er goed uit. Zit in mijn favorieten. :-) bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Om die reden ook nog eens tm3d proberen. Nederlandse fabrikant met voorkeur voor bambu blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
@Leviathius
Weet jij of de Azurefilm PLA Refill past op de refill spoelen van bambu lab?
Ik zie verschillende uit sparingen in de kartonnen ring zitten maar zie zo nergens staan dat past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
Mojo-45 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:12:
@Leviathius
Weet jij of de Azurefilm PLA Refill past op de refill spoelen van bambu lab?
Ik zie verschillende uit sparingen in de kartonnen ring zitten maar zie zo nergens staan dat past.
Jazeker passen die gewoon. Azurefilm refills hebben aan beide kanten van het kartonnetje een uitsparing voor het nokje, dus eigenlijk zelfs nog handiger dan Bambu refills want die hebben het maar aan één zijde meen ik? De refill kartonnen kokers zijn verder identiek aan elkaar.

Shameless plug: Ik heb er zelf een master spool voor ontworpen die ik gebruik met Azurefilm refills: https://makerworld.com/en...rfect-master-spool-almost

[ Voor 7% gewijzigd door Leviathius op 15-05-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Zag trouwens op youtube dat veel ook het filament drogen in een droogkast. Neem aan dat dit alleen is als het proffesioneel gaat aanpakken? Zo vochtig zullen ze toch niet zijn bij aankomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
Holmes schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:59:
Zag trouwens op youtube dat veel ook het filament drogen in een droogkast. Neem aan dat dit alleen is als het proffesioneel gaat aanpakken? Zo vochtig zullen ze toch niet zijn bij aankomst?
Nee uit mijn ervaring valt dat reuze mee eigenlijk. Heel soms merk je dat PETG of soms PLA wat stringing heeft maar al die kleine draadjes kun je of met je vingers wegvegen of even met een creme brulee brander erlangs. Als je daar geen behoefte aan hebt of de stringing is zo ernstig, dan is je filament drogen zeker handig. En ja, feitelijk print het zeker mooier als het plastic goed droog is.

Ik heb een voedseldroger gebruikt om als filament droger te gebruiken maar je kunt ook speciale filament drogers kopen. Wel even goed onderzoek doen welke actief het vocht wegblazen. Je hebt er ook die gewoon warm worden en dan zie je de condens op de plastic cover zitten.. dat helpt nou ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Holmes schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:59:
Nee, dat is voor iedereen die aan 3D-printen doet relevant. Soms kan filament, zelfs als het vacuüm verpakt is, al te vochtig zijn voor het optimale resultaat.
Filament moet kurkdroog zijn als je een goed resultaat wil. Sommige soorten filament zijn wat minder hygroscopisch, zoals bijvoorbeeld PLA en ABS. Voor PVA en PA geldt dat je het uit een droger moet printen omdat het zodanig hygroscopisch is dat het al te veel vocht opneemt in de tijd dat je de print doet. Als filament al een tijd in de open lucht heeft gelegen is het altijd aan te raden om het eerst te drogen, ongeacht de filamentsoort.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Joh, dat had ik niet verwacht.. okay, ook iets om rekening mee te gaan houden 😅 gelukkig schijnt PLA minder gevoelig voor vocht te zijn (?) ik moet maar in de toekomst gaan kijken naar zo'n droogkast. Bedankt allen weer voor de informatie 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Laatst online: 28-05 20:22
@Holmes ook iets om naar uit te kijken zijn de black friday deals bij 3djake, tot nu toe al enkele jaren op rij PLA van het merk R3D tijdens die actie gehaald voor €14,- de kilo. Maar zelfs nu heb je "the filament" by spectrum (Poolse fabrikant) wat voor minder dan €15 al filament aanbied.
Daarbij moet ik wel zeggen dat op 1 rol PETG wat ik daarvan had het begin van de rol een paar stukjes "gefused" waren waardoor de desbetreffende print mislukte... Ik zie het verder niet terug in de reviews, dus ik denk dat mijn rol een fluke was, maar wellicht iets om in je achterhoofd te houden. Verder zijn de kleuren vrij basic.
Voor ASA kom ik toch vaak weer uit bij Devil Design gewoonweg vanwege de kosten en tot op heden prima mee geprint. (Op de standaard ASA perikelen na dan).

Als je echt adventures wil doen kan je ook nog uitwijken naar AliExpress. Zelf ben ik daar fan van GEEETECH waarbij de rollen verzonden worden vanuit Duitsland. Voorraad is daardoor nog wel eens hit or miss, maar print prima en normaal binnen een week binnen.
Enige waar je rekening mee moet houden is de verzendkosten want die zijn voor een enkele rol wat prijzig (rond de €7) maar die gaat maar met 2-3 euro omhoog per extra rol die je bij die shop besteld, zo kom je met 3 rollen al vaak uit op minder dan €45,- en dus onder de €15 per rol.
Met wat rond shoppen kom je een heel eind en met het bargain hunten wat ik tot nu toe heb gedaan ben ik oprecht nog geen slecht of onprintbaar filament tegen gekomen. (op de normale print eigenschappen na natuurlijk zoals ASA proberen te printen op een open frame printer, layer adhesion van silk filaments is beduidend minder dan normaal pla, enz...)

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:54
Persoonlijk print ik bijna alles met PLA+ van Sunlu.com.
Als je 6 rollen besteld ligt de prijs tussen €12,27 en € 13,63 per rol, gratis verzenden uit Duitsland en meestal binnen een week in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Dit is niet helemaal gerelateerd aan deze topic denk, al gaat het wel over filament...

Ik heb dus een AMS aan mijn P1S hangen... maar een of andere manier blijft de P1S aangeven dat ik de filament moet invoeren in de printer, ben echt nu al een half uur aan het kl*te, maar kom maar niet voorbij deze error. De AMS is volledig geladen met filaments, en ingesteld op kleur. Wat doe ik fout :( Volgens mij kijkt de pirinter nog naar de externe invoer, maar die gebruik ik dus niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWmu_pKPxjoMssnRCzFgdn1CuBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5yiczdt81BsTef0rLXeO5g4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Holmes schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:01:
Dit is niet helemaal gerelateerd aan deze topic denk, al gaat het wel over filament...

Ik heb dus een AMS aan mijn P1S hangen... maar een of andere manier blijft de P1S aangeven dat ik de filament moet invoeren in de printer, ben echt nu al een half uur aan het kl*te, maar kom maar niet voorbij deze error. De AMS is volledig geladen met filaments, en ingesteld op kleur. Wat doe ik fout :( Volgens mij kijkt de pirinter nog naar de externe invoer, maar die gebruik ik dus niet

[Afbeelding]
Dat lijkt me meer een vraag voor Bambu Lab 3D Printers ;)
Heb je ook alles goed aangesloten en ingesteld op de printer?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
@ocf81 dankje 👍 zocht al de juiste topic. Naar mijn weten wel. Sowieso heb ik er al mee geprint, had alleen nu nieuwe kleuren filament erbij gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:04

_Eend_

🌻🇺🇦

Als je in de buurt van Leusden woont is Electronicavoorjou.nl ook wel een aanrader qua filament en (Bambu) printer onderdelen. Het Bambu filament is daar iets duurder dan bij Bambu zelf, maar ze hebben ook PolyMaker filament en nog wat andere merken. Je kunt daar je bestelling dezelfde dag nog ophalen, wat ik wel handig vindt. Dus als ik nu een bepaald soort of kleur filament wil hebben kan ik dat zo ophalen bij ze. Erg handig vaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Nee, daar woon ik niet bij in de buurt. :) Wel handig om zo'n winkel in de omgeving te hebben. Zit zelf in regio Rotterdam, zullen vast ook genoeg winkels zijn die dit aanbieden. Eigenlijk alleen nog online gekeken om filament te bestellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zack Freedman heeft weer een video gemaakt over filamentsoorten die je wellicht nog niet kende:

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
zijn er die hier wel is iets besteld hebben? https://nl.aliexpress.com/item/1005007226921275.html? gelijk 10kg is wel handig om op voorraad te hebben. En € 9.50 per rol (PLA) is volgens mij een goeie deal. Maarja, of het ook goed print....(???)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:07

kronolith

[EDIT]

Kingroon ken ik niet. Maar als je dan toch op Ali gaat bestellen zou ik voor Jayo kiezen: https://nl.aliexpress.com/item/1005004556826722.html. 11kg en een merk / verkoper waar ook in dit topic al goede ervaringen over te vinden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door kronolith op 22-05-2025 04:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzy
@holmes ik heb van Jayo ooit een mystery pakket gekocht. 3 banaan geel & 2 oranje. Dacht in eeste instantie wat een rukzooi qua kleur. Merk nu dat ik eigenlijk altijd de gele pak voor prototyping, daar is ie prima voor.

Het materiaal zelf is echt top. Niet te lang overna denken gewoon Jayo bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-05 10:21
Ik vind als je 10 rollen Jayo besteld bij ali en ze komen uit Duitsland dat ze wel gratis verzonden kunnen worden . want als je 10 rollen van Kingroon bestel is de verzending gratis , en komt het ook uit Duitsland .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
Holmes schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:08:
zijn er die hier wel is iets besteld hebben? https://nl.aliexpress.com/item/1005007226921275.html? gelijk 10kg is wel handig om op voorraad te hebben. En € 9.50 per rol (PLA) is volgens mij een goeie deal. Maarja, of het ook goed print....(???)
Kingroon gebruik ik regelmatig; PLA en PETG. Geen problemen mee en zel hebben vaak interessante bulkaanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Iemand ervaring met "ERYONE TPU-filament Hoge snelheid filament TPU 95A" bambu lab A1?
Tot nu toe heb ik alleen nog maar PLA dus met andere filamenten nog geen ervaring op gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holmes
Vanmiddag de filaments binnen gehad van https://nl.aliexpress.com/item/1005007226921275.html en werkt uitstekend 👍 of geluk voor nu, of het hoeft gewoon niet al teveel te kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 22:58
Ik print ook veel Jayo pla en petg via Ali Express, verzonden vanuit Duitsland. Snel binnen en geen problemen gehad met printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

Nicap

Tsssk....

Kan een Memmert BE 200 broedstoof overnemen. Dit is een kleine stoof die een bereik heeft tot 70 graden.
Er kunnen wel een paar rollen (3 ofzo) in liggen, zo groot is ie dan nog wel.
Nou heb ik geen idee of een broedstoof vergelijkbaar is met een oven. Je kunt natuurlijk zeggen 70 graden is 70 graden, maar wellicjht is het niet zo simpel. Zie wel dat de meeste filaments in dat bereik zitten, dus wat dat betrfet komt dat mooi uit.
Iemand een idee of het het waard is om hem te gebruiken? Hij is in elk geval lekker precies met 0,1 graden stabiel.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Als er ventilatie gaten in zitten, dan lijkt me dat prima, maar dat zal wel het geval zijn bij een broedstoof. Het verdampte vocht moet er tenslotte wèl uit kunnen. En de verwarming zit onderin? Want alleen van boven wordt je onderste rol (als ze op elkaar moeten liggen) niet warm (genoeg) lijkt me. Toch niet met een rode lamp bovenin, dan is het wat minder, volgens mij.

Edit: even opgezocht, alles staat hier, mooi duur ding, met of zonder geforceerde ventilatie:
https://www.memmert.be/pr...-broedstoven/incubator-i/

[ Voor 19% gewijzigd door Naalroc op 24-05-2025 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Voor als je nog niet wist dat filament droog moet zijn:

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

Nicap

Tsssk....

Naalroc schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:18:
Als er ventilatie gaten in zitten, dan lijkt me dat prima, maar dat zal wel het geval zijn bij een broedstoof. Het verdampte vocht moet er tenslotte wèl uit kunnen. En de verwarming zit onderin? Want alleen van boven wordt je onderste rol (als ze op elkaar moeten liggen) niet warm (genoeg) lijkt me. Toch niet met een rode lamp bovenin, dan is het wat minder, volgens mij.

Edit: even opgezocht, alles staat hier, mooi duur ding, met of zonder geforceerde ventilatie:
https://www.memmert.be/pr...-broedstoven/incubator-i/
Die in je link is een nieuw model. Die ik over kan nemen is een veel ouder model, maar principe is hetzelfde.
Ik ga hem gewoon eerst proberen. Minder zal het er niet van worden.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik moet een RPi 4 behuizing maken, en ik wil graag weten welk type filament het minst in de weg zal zitten. WiFi ontvangst is een topprioriteit voor deze toepassing, want het moet een router worden. Weet iemand toevallig wat de effecten zijn op het 2.4GHz en 5GHz spectrum voor PETG en ABS?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
Chatgpt zegt dat het niet uit maakt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:19
ocf81 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:25:
Ik moet een RPi 4 behuizing maken, en ik wil graag weten welk type filament het minst in de weg zal zitten. WiFi ontvangst is een topprioriteit voor deze toepassing, want het moet een router worden. Weet iemand toevallig wat de effecten zijn op het 2.4GHz en 5GHz spectrum voor PETG en ABS?
De impact van een 3D geprinte case uit een normaal filament op het wifi signaal is verwaarloosbaar. Als je met filament gaat werken waaraan metaalpoeder ofzo is toegevoegd is het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Goed, dan wordt het PETG.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste