Ja dat was mij ook al opgevallen , zou het iets met Trump te maken hebben ?
Bij mij zijn de meeste bestellingen al na een week in huis 👍.
Bij mij zijn de meeste bestellingen al na een week in huis 👍.
Naar mijn ervaring staat het er altijd wel specifiek bij met iets van een [Local+] or [EU Warehouse] label, staat dat er niet bij komt het tot zo ver voor mij nog altijd uit china.remmuz schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:52:
Aliexpress heeft inmiddels 16 warehouses in Europa. Goed kans dat jouw bestelling uit Belgie of Duitsland verzonden is. Hangt er ook van af of je iets gangbaars bestelt. Mijn auto onderdeeltje was ouderwets 32 dagen onderweg.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Heeft er met name mee te maken gehad met de afschaffing omtrent the BTW vrije invoer voor particulieren zendingen <€150. Mede vanwege die verandering zijn de prijzen op Ali tegenwoordig inclusief BTW en hebben ze een deal gesloten met postnl voor snellere verzending.remmuz schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:52:
Aliexpress heeft inmiddels 16 warehouses in Europa. Goed kans dat jouw bestelling uit Belgie of Duitsland verzonden is. Hangt er ook van af of je iets gangbaars bestelt. Mijn auto onderdeeltje was ouderwets 32 dagen onderweg.
[ Voor 22% gewijzigd door Ischium op 26-07-2025 16:12 ]
Ik weet niet hoe maar ik weet wel dat er nog steeds een mogelijkheid is om als bedrijf BTW vrij te bestellen bij AliExpress. Punt dan is wel dat het door inklaring gaat en je dus inklaringskosten moet betalen...Ischium schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:37:
Enige echt vervelende voor mij is dat AliExpress sinds circa April geen (btw-)Factuur meer levert.Dat maakt het zakelijk enorm lastig, want filament daar in bulk bestellen scheelt het vaak al snel meer dan de helft, zeker als er een coupon sale gaande is. (ik snap ook niet waarom bijv. Sunlu via Ali 45 voor 5 rollen ABS wel kan, maar via hun eigen site niet. Beide vanuit Duitsland verzonden
)
ASA blijft bij mij ook niet "plakken" zonder hulp. Ben er wel achter dat ASA echt van goed warm houdt. Minimaal 70 graden omgeving zeg maar, maar zelfs dan heb ik 3d tac nodig om te printe op een pei texture board van bambu.CrashOverDrive schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:39:
@JorneB PC kan inderdaad ook nog, daar had ik er ook een paar van. Maar de reden dat ik van ASA af wilde (en ook PC) was dat het bijzonder tochtig is waar mijn printer staat. Zonder lijm krijg ik ze niet geprint op mijn P1S, zelfs niet met een uurtje voorverwarmen. En ik blijf lui
't leek magisch spul dat ht pla, maar marketing gonna market. De lijmstick vanmorgen maar weer gepakt en nu staan er weer wat pc (en asa) containers te printen.
Ik gebruik al langer "Devil Design PETG Filament 1.75mm - 1kg - White" van tinytronics.skank schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:01:
[...]
Wat raden jullie aan? Liefst goedkoopste en snel geleverd en goeie filament petg white...
Via amazon de esun petg white?
Of kan het goedkoper?
via de Esun eigen store is vaak voordeliger.skank schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:01:
Ik wil een junction box printen voor mn reolink camera
Dit zal best petg zijn zeker voor buiten?
Dju heb nog maar filament besteld.
Bij sunlu is petg white uitverkocht.
Wat raden jullie aan? Liefst goedkoopste en snel geleverd en goeie filament petg white...
Via amazon de esun petg white?
Of kan het goedkoper?
https://www.amazon.com.be...53a&qid=1754060473&sr=8-6
Mmm mooie actie iddPedro_Newbie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:31:
@skank
Misschien is Ali wat: 2 rollen wit Sunlu PETG voor 20,99 + 4,72 verzendkosten
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
[ Voor 47% gewijzigd door Rincewind op 04-08-2025 17:19 ]
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Rincewind schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:04:
Iemand tips voor 'marmer'-PETG? Iemand ervaring met Geeetech, CC3D en/of Jayo? Of is PLA(+) misschien toch een betere keuze voor het printen van een vliegenval die in de keuken komt te staan?
Het gaat bij mij niet specifiek om Geeetech. Voor mij is het een onbekend merk (heb bijna altijd Sunlu of eSun) maar de prijs van die wat onbekendere merken was (is?) op Amazon interessant en de laatste keer dat ik een onbekend merk had jamde mijn hele extruder vast... Vandaar mijn vraag: ik ga eens een rolletje proberen denk ikSpekkie88 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:02:
[...]
Wat wil je weten over GEEETECH?
Ik heb geloof ik 50+ rollen liggen, van petg tot pla, slik mat, glitter en marmer tot TPU en 1 rol ABS (de enige rol waar ik nog mee moet printen)
Het doet voor mij niet onder aan ieder ander merk dat ik heb gebruikt...
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Ik ben eigenlijk nog geen enkel "slecht" merk tegen gekomen...Rincewind schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:12:
[...]
Het gaat bij mij niet specifiek om Geeetech. Voor mij is het een onbekend merk (heb bijna altijd Sunlu of eSun) maar de prijs van die wat onbekendere merken was (is?) op Amazon interessant en de laatste keer dat ik een onbekend merk had jamde mijn hele extruder vast... Vandaar mijn vraag: ik ga eens een rolletje proberen denk ik
Bij ColorFabb kun je filament in RAL kleur verkrijgen. Het is behoorlijk aan de prijs, en ze moeten jouw RAL kleur maar net in voorraad hebben, maar is wellicht een optie.Crxtreem schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:08:
Ik zoek een filament die de zelfde kleur heeft als bijvoorbeeld de Honewell thermostaten.
Dit is een grijs witte kleur maar weet niet of dit ook in filament te krijgen is.
[ Voor 19% gewijzigd door joint_me op 23-08-2025 19:28 ]
Hello fellow humans
Uit m'n hoofd want kan het nu even niet controleren:joint_me schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:26:
Ik probeer ABS+ van Esun te printen, maar mijn model breekt heel makkelijk.
Ik gebruik OrcaSlicer, wat zijn dan goede basis settings, heb al settings overgenomen van de Esun pagina. Maar dit verbeterd de sterkte van de lagen niet. Iemand settings waarmee hij werkt, welke ik kan gebruiken als basis?
Ben nog een groentje met 3d printen.
[ Voor 50% gewijzigd door arjandijk162 op 27-08-2025 11:13 ]
Ik heb zelf geen ervaring met PLA-CF, maar het wordt vaak een memefilament genoemd omdat er weinig winst mee te behalen valt.. Doorgaans voeg je vezels toe om de vervorming van de print tijdens het printen tegen te gaan of om een print van een materiaal stijver te maken dan het geval zou zijn zonder die toevoeging. PLA vervormt niet tot nauwelijks tijdens het printen en is van zichzelf al redelijk stijf.arjandijk162 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:12:
Iemand ervaring met Elegoo PLA-CF? 10kg voor 159 euro klinkt goed, maar als hjet tegenvalt zit ik met 10 rollen rommel, tot nu toe verder goede ervaringen met algemene PLA/PETG van Elegoo
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ali is zo onoverzichtelijk.PeeVv schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:45:
Die AliExpress+CashbackXL combo is toch wel erg lekker voor 3D-printen. Heb nu een Anycubic Kobra 3 V2 Combo gekocht voor €200 (€275 met €45 kortingscode en €30 cashback) en nu nog 10 kleuren/10KG PETG filament van Kingroon voor €60 (€80 met €10 kortingscode en €10 cashback).
Het is lastig om precies te weten wat je bestelt inderdaad. Kingroon wordt op Reddit regelmatig genoemd als goedkope maar nog best prima filament, dus daar heb ik op gezocht. Dat lijkt wel alleen in bulk verkocht te worden. In mijn geval heb ik een kortingscode van de Back to School actie gebruikt met cashback via CashbackXL.skank schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:48:
[...]
Ali is zo onoverzichtelijk.
Ik vind zelfs die cashback niet
1x pla+ 2.0 zilver (print gestart met dat type, wil dit beeindigen)
1x pla silk black (nodig voor een alien print)
1x petg black (ik zou gewone pla kunnen nemen maar wil het zwart ook gebruiken voor een deurbel wedge buiten vandaar petg)
Dat zou ik nodig hebben,
[ Voor 6% gewijzigd door PeeVv op 28-08-2025 14:14 ]
Via AliExpress is het vooral goedkoper als je koppt bij de acties met actie codes en in bulk (5 of 10 rollen tegelijkertijd). Voor een enkele rol in 1 specifieke kleur ben je vaak juist duurder uit. Dat merkte je zelf ook al bij de website van Sunlu, ze hebben liever dat je meerdere rollen tegelijkertijd koopt, scheelt natuurlijk ook flink in de bezorgkosten.skank schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:48:
[...]
Ali is zo onoverzichtelijk.
Ik vind zelfs die cashback niet
1x pla+ 2.0 zilver (print gestart met dat type, wil dit beeindigen)
1x pla silk black (nodig voor een alien print)
1x petg black (ik zou gewone pla kunnen nemen maar wil het zwart ook gebruiken voor een deurbel wedge buiten vandaar petg)
Dat zou ik nodig hebben,
RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling
Kamertemperatuur te laag.joint_me schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:26:
Ik probeer ABS+ van Esun te printen, maar mijn model breekt heel makkelijk.
Ik gebruik OrcaSlicer, wat zijn dan goede basis settings, heb al settings overgenomen van de Esun pagina. Maar dit verbeterd de sterkte van de lagen niet. Iemand settings waarmee hij werkt, welke ik kan gebruiken als basis?
Ben nog een groentje met 3d printen.
[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 02-09-2025 19:29 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Laat zien danocf81 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:29:
Ik heb vorige week mijn eerste rol PCCF opengebroken.... En het ziet er echt superstrak uit!
![]() | ![]() | ![]() |
Nadeel van PA6 is dat het weer vocht gaat opnemen en je last krijgt van Creep, tenzij je annealed. CNC Kitchen heeft daar laatst een filmpje over gemaakt.JorneB schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:30:
[...]
Laat zien dan
Net zo strak als PA6-GF?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Even niet op de wat hogere lagen letten, dat ligt aan de printer. (ik weet nog niet precies waarom, maar ik vermoed dat het de warmte in de kast is)JorneB schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:30:
[...]
Laat zien dan
Net zo strak als PA6-GF?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
© ocf81 1981-infinity
Redelijk strak inderdaad. Nu heb ik nog niet eerder met PCCF geprint, maar je prints ogen een beetje 'plakkerig'. Wellicht is het slechts out of focus en overbelicht her en der. Heb je de rol filament gedroogd van tevoren?ocf81 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:31:
[...]
Even niet op de wat hogere lagen letten, dat ligt aan de printer. (ik weet nog niet precies waarom, maar ik vermoed dat het de warmte in de kast is)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar al met al een redelijk strak resultaat qua filament.
Redelijk strak resultaat, maar ik denk dat het beter kan.ocf81 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:31:
[...]
Even niet op de wat hogere lagen letten, dat ligt aan de printer. (ik weet nog niet precies waarom, maar ik vermoed dat het de warmte in de kast is)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar al met al een redelijk strak resultaat qua filament.
Ja, de foto's zijn niet geweldig. Ik heb nog niet zo veel ervaring met de camera app van de aangepaste ROM die ik op deze telefoon heb draaien.JorneB schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:00:
[...]
Redelijk strak inderdaad. Nu heb ik nog niet eerder met PCCF geprint, maar je prints ogen een beetje 'plakkerig'. Wellicht is het slechts out of focus en overbelicht her en der. Heb je de rol filament gedroogd van tevoren?
© ocf81 1981-infinity
De stapeling van de lagen is inderdaad een probleem, maar dat ligt aan de printer, niet aan het filament. Of bedoel je een andere factor?rinkel schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:24:
[...]
Redelijk strak resultaat, maar ik denk dat het beter kan.
Ik heb behoorlijk wat geprint met PCCF, eerst voor de Voron, later voor de Core One. Ik kan eens zoeken of ik nog iets kan vinden (heb de Core One niet meer)
© ocf81 1981-infinity
Ik heb een Voron onderdeel gevonden in PCCF, zo voor me is het echt mooi, maar het ligt inderdaad aan het maken van een foto, dan ziet het er veel minder goed uit.ocf81 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:26:
[...]
De stapeling van de lagen is inderdaad een probleem, maar dat ligt aan de printer, niet aan het filament. Of bedoel je een andere factor?
[ Voor 30% gewijzigd door rinkel op 02-09-2025 23:34 ]
Die GF toevoeging maakt nu juist dat het PA6 materiaal stukken minder last heeft van creep. En minder warped. Blijft makkelijker en langer in model, mits niet permanent belast.rinkel schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:17:
[...]
Nadeel van PA6 is dat het weer vocht gaat opnemen en je last krijgt van Creep, tenzij je annealed. CNC Kitchen heeft daar laatst een filmpje over gemaakt.
Voor slijtageonderdelen natuurlijk wel weer perfect. Ik kijk wel steeds naar PA, maar dan PA12 en zonder GF of CF (bijna niet te vinden). Die toevoegingen printen zeer mooi, maar ik print er niet meer mee.
Maar jeetje wat print dat GF mooi.
[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 03-09-2025 00:34 ]
© ocf81 1981-infinity
[ Voor 4% gewijzigd door JorneB op 03-09-2025 01:29 ]
Sunlu verkoopt ook een Easy Nylon, in het wit en zwart verkrijgbaar. Zonder fiber toevoegingen. Het betreft een copolymeer van PA6 en PA66. Zou je eens kunnen overwegen.rinkel schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:17:
[...]
Voor slijtageonderdelen natuurlijk wel weer perfect. Ik kijk wel steeds naar PA, maar dan PA12 en zonder GF of CF (bijna niet te vinden). Die toevoegingen printen zeer mooi, maar ik print er niet meer mee.
==
hoi
Meestal goede ervaringen met 123-3D maar half jaar geleden witte filament gehad die heel raar/ruw aanvoelde.Eusebius schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:48:
Voor wat Gridfinity-spul print ik met witte PLA van 123-3D. De eerste rol had ontzettend vaak het filament verkeerd opgerold zitten. Bij de tweede was het filament gebroken, ook omdat het verkeerd opgerold was. Het stomme was nog dat op de camera te zien is dat ik een paar seconden later aankom en niet zie dat het filament gebroken is. Het hing een beetje losjes. Had me een herprint bespaard
Maar goed, meer mensen met dit soort negatieve ervaringen van oa 123-3D? En nog beter, valt het te voorkomen? Ik heb een runout-sensor, maar nog niet geïnstalleerd. Echter als ik zie hoe veel spanning erop komt te staan, heb ik liever een spanningssensor die alarm geeft bij te veel spanning.
Wit is een heel moeilijke kleur om filament mee te maken. Er moet meer kleurstof(titaanoxide geloof ik) in gestopt worden om het wit genoeg te maken. Hierdoor wordt het filament vaak brozer en moeilijker te printen._ferry_ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:15:
Met wit waren volgens mij wel vaker matige ervaringen, alsof die meer bros is. Zoiets staat mij bij IIG.
Boullie
[ Voor 66% gewijzigd door _ferry_ op 13-09-2025 08:27 ]
==
hoi
Ik bestel voornamelijk jayo zwart van €10 per 1.1 kilo, als je 10 kilo tegelijk besteld. deze is er ook in het wit.Eusebius schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:49:
[quote]Eusebius schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:48:
Voor wat Gridfinity-spul print ik met witte PLA van 123-3D. ... bla bla bla ...
Leuk spul dat Gridfinity en ik kom steeds meer tegen :-)
Nu heb ik dus meer (wit) filament nodig. Hoeft niet de beste te zijn, recycled is ook goed. Als het maar goedkoop is en redelijk resultaat geeft (ik pleur toch de boortjes in de juiste bin, dat zijn geen prints die ik ga 'ironen').
Zit nu te kijken naar witte PLA van Devil via TinyTronics voor 17,25 p/kg. Maar misschien heeft een mede-Gotter wel een goedkopere tip?
Ik zie ook spoelloos voorbijkomen, maar dan moet je een spoelapparaat maken/bouwen. Voor nu geen optie.
Te droog kan wel een ding zijn voor PLA ja. I principe zou 1x drogen en daarna droog bewaren voldoende moeten zijn, maar als je het met die ene keer drogen meteen 8 uur in een droger gooit zou het te droog kunnen zijn.wouter.N schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:58:
De Sunlu PLA 2.0+ rollen die ik tijdens de sale heb gekocht, beginnen echt extreem bros te worden; er is bijna niet meer mee te printen. Ik bewaar ze in vacuümverpakkingen met een hoop silica. Na drogen (op 45 graden) is er een beetje mee te printen, maar zelfs dan breken ze soms nog tijdens het printen. Hebben meer mensen hier last van?
Tegenwoordig bewaar ik de rollen beter dan in het verleden, maar ik lijk er juist veel meer last van te hebben. Kan té droog bewaren ook een issue zijn?
RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling
Waarom niet gewoon bambu zelf als je toch een hele zwik nodig hebt? 10kg wit komt uit op €12,37 per rol, free shipping.Eusebius schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:49:
Nu heb ik dus meer (wit) filament nodig. Hoeft niet de beste te zijn, recycled is ook goed. Als het maar goedkoop is en redelijk resultaat geeft (ik pleur toch de boortjes in de juiste bin, dat zijn geen prints die ik ga 'ironen').
Zit nu te kijken naar witte PLA van Devil via TinyTronics voor 17,25 p/kg. Maar misschien heeft een mede-Gotter wel een goedkopere tip?
Ik zie ook spoelloos voorbijkomen, maar dan moet je een spoelapparaat maken/bouwen. Voor nu geen optie.
[ Voor 4% gewijzigd door CrashOverDrive op 13-09-2025 16:38 . Reden: link ]
Komt niet alleen bij Sunlu voor, ik heb hetzelfde probleem met Esun PLA+ en er worden op internet al veel discussies over gevoerd, de enige aannemelijke oorzaak die ik gelezen heb zou een soort materiaal stress zijn die ontstaat tijdens de productie bij het opwikkelen, wanneer het daarna bij het printen weer wordt afgewikkeld dan breekt het, bij mij gebeurt het steeds wanneer ik weer begin met printen, dan breekt de eerste 20 cm af, daarna kan ik er gewoon verder mee printen, maar wanneer ik de rol op de printer laat zitten dan is het de volgende dag weer afgebroken bij de extruder. (zie foto)wouter.N schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:58:
De Sunlu PLA 2.0+ rollen die ik tijdens de sale heb gekocht, beginnen echt extreem bros te worden; er is bijna niet meer mee te printen. Ik bewaar ze in vacuümverpakkingen met een hoop silica. Na drogen (op 45 graden) is er een beetje mee te printen, maar zelfs dan breken ze soms nog tijdens het printen. Hebben meer mensen hier last van?
Tegenwoordig bewaar ik de rollen beter dan in het verleden, maar ik lijk er juist veel meer last van te hebben. Kan té droog bewaren ook een issue zijn?
[ Voor 12% gewijzigd door Hardy8 op 13-09-2025 19:42 ]
Yep, in een donkere kast. Temp is altijd 19-23 graden Celcius (warmtepomp met koeling), het probleem is vooral met blauwe en groene kleur filament bij de rest heb ik nog geen problemen gezien.Caelorum schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:45:
@wouter.N bewaar je ze ook uit het zonlicht en op een stabiele temperatuur? Want juist UV en temperatuurverschillen breken de PLA af. (Naast vocht uiteraard)
Interest bij mij is het vooral ook de eerste laag, daarna is het beter.Hardy8 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:39:
[...]
Komt niet alleen bij Sunlu voor, ik heb hetzelfde probleem met Esun PLA+ en er worden op internet al veel discussies over gevoerd, de enige aannemelijke oorzaak die ik gelezen heb zou een soort materiaal stress zijn die ontstaat tijdens de productie bij het opwikkelen, wanneer het daarna bij het printen weer wordt afgewikkeld dan breekt het, bij mij gebeurt het steeds wanneer ik weer begin met printen, dan breekt de eerste 20 cm af, daarna kan ik er gewoon verder mee printen, maar wanneer ik de rol op de printer laat zitten dan is het de volgende dag weer afgebroken bij de extruder. (zie foto)
Ik heb ook ooit een spoel vergoed gekregen omdat, nieuw in de doos, de hele spoel aan kleine stukjes in de doos zat. (zie ander foto)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 59% gewijzigd door wouter.N op 13-09-2025 19:55 ]
Hortz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:06:
Dit probleem komt mij ook bekend voor.
Was PLA+ silver kleur van Esun.
Elke keer als ik die rol een paar dagen niet gebruikte was het feest.
Dus mijn optie was om de rol continu eens te gebruiken (elke dag wel printen ermee).
Snel opmaken en iets anders gebruiken wat geen probleem had.
Jayo kende ik niet dus dank voor de tip!ShockWave schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:08:
[...]
Ik bestel voornamelijk jayo zwart van €10 per 1.1 kilo, als je 10 kilo tegelijk besteld. ...
Heb geen Bambu maar een Creality. En wtf filament met RFID? Wat is dat voor ontwikkeling? Gaan we met Bambu dezelfde kant op als er bij inkt-printers is gebeurd, dat je locked in zit?CrashOverDrive schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:37:
[...]
Waarom niet gewoon bambu zelf als je toch een hele zwik nodig hebt? 10kg wit komt uit op €12,37 per rol, free shipping.
't zijn wel refills, maar als je al een rol heb die leeg is, dan is het omswappen 20 seconden werk.
==
hoi
Spoelloos heb je alleen een master spool nodig. Deze bijvoorbeeld die je gewoon zelf kan printen: https://makerworld.com/en...version#profileId-1770662Eusebius schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:49:
Bij 3Djake zijn er ondertussen wel een aantal merken te krijgen tegen leuke prijzen en als je boven de 55 euro besteld heb je gratis verzending:Eusebius schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:49:
==
hoi
En 2,5 maand wachten en niet kunnen printen ?? Barbaar_ferry_ schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:01:
Als je goedkoop filament zoekt zou ik gewoon even black friday/Cyber Monday periode afwachten. Vorig jaar lagen de prijzen dan rond zo'n 10€ per rol bij bijvoorbeeld Elegoo.
==
hoi
Dan heb je vorig jaar te weinig gekochtEusebius schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:44:
[...]
En 2,5 maand wachten en niet kunnen printen ?? Barbaar
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
© ocf81 1981-infinity
[ Voor 6% gewijzigd door Reveal! op 18-09-2025 19:16 ]
Ik heb hiervoor het Support for PA/PET van Bambu Lab gebruikt. Ondanks dat de website niet expliciet compatibiliteit met Polycarbonaat aangeeft is mijn ervaring dat het prima werkt. En ik raad aan om de support interface spacing iets te verhogen zodat je niet een volvlak aan Support materiaal hoeft los te trekken maar eerder een soort netje/gaasje. Dan komt het het makkelijkst los.ocf81 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:26:
Heeft iemand hier ervaring met het ondersteunen van PC(in dit geval eigenlijk PCCF) met printer met een multiplexer? Ik kan niet zo heel veel info vinden over wat nu een geschikt soort filament zou zijn als afbreekondersteuning of oplosbare ondersteuning die in hetzelfde temperatuurbereik print als PC, zodat het in een MMU of AMS gebruikt kan worden.
Goed om te weten. Op welke temperatuur print je er mee?JorneB schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:35:
[...]
Ik heb hiervoor het Support for PA/PET van Bambu Lab gebruikt. Ondanks dat de website niet expliciet compatibiliteit met Polycarbonaat aangeeft is mijn ervaring dat het prima werkt.
Ik heb voor deze print(s) wel een zo strak mogelijke ondersteuning nodig. Hoe strak is de onderkant van je prints als je toch afstand toelaat?[b]JorneB schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:35:En ik raad aan om de support interface spacing iets te verhogen zodat je niet een volvlak aan Support materiaal hoeft los te trekken maar eerder een soort netje/gaasje. Dan komt het het makkelijkst los.
[Afbeelding]
© ocf81 1981-infinity
De polycarbonaat op 285 graden en het support materiaal op 280 graden. Spoelen moeten absoluut gedroogd worden van tevoren, vooral het support materiaal. Bambu Studio stelt automatisch de support interface in als 0 afstand houden. Dit kun je beter aanpassen naar 0,2mm, idem dito voor de interface line spacing. Resultaat is nog steeds strak met die hoogte afstand.ocf81 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:46:
[...]
Goed om te weten. Op welke temperatuur print je er mee?
[...]
Ik heb voor deze print(s) wel een zo strak mogelijke ondersteuning nodig. Hoe strak is de onderkant van je prints als je toch afstand toelaat?
© ocf81 1981-infinity
[ Voor 81% gewijzigd door JorneB op 18-09-2025 20:59 ]
Ja, daar valt wat voor te zeggen.JorneB schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:36:
Ja, dat was de standaard settingPas iets veranderen als je het nodig acht.
[ Voor 75% gewijzigd door ocf81 op 18-09-2025 21:26 ]
© ocf81 1981-infinity
Dat is wat je er zelf van wil maken...Reveal! schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:14:
Ik heb van Elegoo de high speed / rapid filaments gekocht en was benieuwd of je daar ook andere instellingen voor moet doen?
Heb nu bv. de general petg gekopieerd en de flow verhoogt naar 20 maar niet de speeds is dat voldoende?
Prints komen er overigens goed uit met een klein beetje stringing, dus zal extruder temp iets verlagen...
[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 21-09-2025 00:25 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Die Masterspool, kan je ook een rond ontwerp maken voor de A1 Mini? Is handig voor A1 Mini gebruikers die uit een drybox printen. Met 180mm ronde spools gaat het over het algemeen precies goed om het fillament op de spoel te houden bij 1kG rollen.Leviathius schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:37:
[...]
Spoelloos heb je alleen een master spool nodig. Deze bijvoorbeeld die je gewoon zelf kan printen: https://makerworld.com/en...version#profileId-1770662
Deze spoel heb ik zelf ontworpen voor bijvoorbeeld Azurefilm refills die Tinytronics verkoopt. Mooie van mijn spoel is dat je een refill kan wisselen voordat hij op is (met klitteband strips of touw).
Daarnaast is Azurefilm en Devil Design van tinytronics een goede keuze (of bij rpm3d.nl). Ik koop zelf veel Azurefilm direct bij hun zelf. Maar ik koop in grotere aantallen. (minstens 10kg).
Verder kun je ook op Aliexpress je slag slaan met Jayo voor 10€ per rol. Of Sunlu bij Sunlu zelf bestellen voor 12€ per rol.
Ik heb nog wel een rol of 8 3D Jake ABS liggen hier. Deze print echt lastig. Het trekt krom als een malle, meer als andere ABS. Ik vermoed dat het bruikbaar wordt als ik een printer heb welke de kamertemperatuur van 60°C ruim kan overschrijden.Sebazzz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:35:
Zo, die filamenten van The Filament op 3djake zijn best interessant geprijst. 12 euro voor een refill en 16 euro voor een normale rol van een kilo. Niet verkeerd
[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 03-10-2025 23:35 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik wilde vermijden om er een van 180mm te maken, omdat wat je eigenlijk al zegt het soms wil voorkomen dat je filament bij een verse refill van de spoel af valt. Maar ik heb plannen ideëen om ervoor te zorgen dat je een 200mm spoel kan printen op een A1 Mini!GoldenSample schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:59:
[...]
Die Masterspool, kan je ook een rond ontwerp maken voor de A1 Mini? Is handig voor A1 Mini gebruikers die uit een drybox printen. Met 180mm ronde spools gaat het over het algemeen precies goed om het fillament op de spoel te houden bij 1kG rollen.
Sunlu zelf uit Duitsland komt in mijn ervaring ook vrij snel (dag of 2 a 3).
Disclaimertje er bij en dan is het een eigen probleem toch? Anyway maak die magische 200mm spoel dan wel rond!Leviathius schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:35:
[...]
Ik wilde vermijden om er een van 180mm te maken, omdat wat je eigenlijk al zegt het soms wil voorkomen dat je filament bij een verse refill van de spoel af valt. Maar ik heb plannen ideëen om ervoor te zorgen dat je een 200mm spoel kan printen op een A1 Mini!Soon™ (volg me anders op MakerWorld, dan weet je wanneer ongeveer)
The filament heeft zelfs al normale spoelen voor €13:Sebazzz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:35:
Zo, die filamenten van The Filament op 3djake zijn best interessant geprijst. 12 euro voor een refill en 16 euro voor een normale rol van een kilo. Niet verkeerd
Heb ik ook gezien ja, maar als je naar de TDS kijk is het filament best wel een stuk zwakker met ook een lagere temperatuurresistentie.Spekkie88 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:24:
[...]
The filament heeft zelfs al normale spoelen voor €13:
https://www.3djake.nl/the-filament/pla-lite-white
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ah ok, zover ben ik er niet in gedoken, maar aangezien je het had over €12 refill is dat hetzelfde zwakkere pla.Sebazzz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:26:
[...]
Heb ik ook gezien ja, maar als je naar de TDS kijk is het filament best wel een stuk zwakker met ook een lagere temperatuurresistentie.
Zeker! uiteindelijk ziet hij er dan nagenoeg hetzelfde uit als mijn 'gewone' Master Spool ontwerp.GoldenSample schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:39:
[...]
Disclaimertje er bij en dan is het een eigen probleem toch? Anyway maak die magische 200mm spoel dan wel rond!
Had nog boosttoken liggen dus die euro heb je net van mij binnen gekregen
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq