TheInsider schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:45:
[...]
Misschien handig om dan voor jouw geval aan te geven, met welke rol en hardheid, jij ervaring hebt dat het zo snel niet meer te printen is, omdat het zo hygroscopisch is.
Mijn verhaal is puur om te laten zien, dat het misschien ook wel meevalt, afhankelijk van welke soort tpu. Ik denk dat mijn rol 95A of 98A is.
Hier is een overzicht(van internet) van de meest voorkomende hardheden en hun eigenschappen:
- 82A - 85A: Zeer zacht en flexibel. Voelt aan als een stevige rubberen elastiek of gel. Ideaal voor zeer buigzame onderdelen zoals schoenzolen of trillingsdempers. Moeilijker te printen; vereist een direct drive extruder en lage snelheden. [1, 2, 3]
- 90A - 95A: De meest gangbare hardheid. Voelt aan als een harde rubberen zool of een autoband. Biedt een goede balans tussen flexibiliteit en schokabsorptie. Zeer geschikt voor telefoonhoesjes. [1, 2, 3, 4]
- 98A - 100A: Stevig en vormvast. Het buigt nog wel, maar biedt veel weerstand tegen vervorming. Voelt aan als hard plastic, maar met rubberachtige eigenschappen. Zeer eenvoudig en snel te printen, vergelijkbaar met standaard filament. [1, 2, 3]
- Shore D (bijv. 65D - 72D): Zeer hard en stijf, soms omschreven als een mix van TPU en nylon. Biedt extreme slijtvastheid en hoge slagvastheid, maar is nauwelijks nog flexibel. [1, 2]
Zelfde verhaal met het Petg HF van bambulabs, wat erg mooi print en helaas niet meer verkrijgbaar is. Daar staat ook, moet gedroogd worden voor gebruik. Heb het in de ams gestopt uit de verpakking, en daar is de luchtvochtigheid laag, en ik print elke keer gewoon goed, zonder extra drogen. Dan heb je nog de luchtvochtigheid op de locatie waar de printer staat. Dus veel variabelen, en daarom denk ik, gewoon proberen.
Misschien subtiel maar ik heb bewust gezegd dat je er niet meer vanuit kan gaan (ik had eerst staan dat het probleem geeft

) . Ik heb zoveel rollen en zoveel boxen dat ik niet voor elke rol en merk weet hoe lang ze open gelegen hebben, en ik naar proactief drogen op basis van internetwijsheid gegaan ben.
De reden waarom ik het aanstip is omdat het toch wel een algehele pro tip voor new hobbyists is; let op de vochtigheid. Mijn ervaring met 3d printer hulp na 3 jaar is ook: als ze besluiten te drogen focussen ze vaak op eenmalig drogen en niet op droog
houden. Vaal veel tijd verkwist (zowel ik als degene met het probleem

) .
Dat het niet een probleem HOEFT te zijn klopt inderdaad ook. De relatieve maat is dan ook wellicht belangrijker, consensus qua hygroscopie: PLA < PETG < TPU < Nylon.
Maar toch is het subtiel, dat vocht. Zo ben ik ook mijn fancy PLA in dryboxes gaan doen (doorvoer van dit soort spoelen is simpelweg veel lager dan bij mijn 'functioneel grijs'), niet omdat het niet meer mooi print, maar omdat het echt minder broos (N=10+ spoelen) is na een jaar in een box met 30% RH vs een kamer die tussen 40 en 60 schommelt all year long.
Dus ik zie drogen steeds meer als best practice voor voorspelbaarheid (afbreken, heb je stringing dan weet je tenminste dat vocht de boosdoener NIET is) en steeds minder als nodig/niet nodig.
[
Voor 11% gewijzigd door
A Lurker op 13-06-2026 12:36
]