• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39

ShadowBumble

Professioneel Prutser

42dpi schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:21:
[...]

PLA is hygroscopisch het absorbeert vocht als een spons, en vocht in pla zodra het verhit wordt gaat vocht koken en dus verdampen wat intern in je print niet bevorderlijk is voor hechting van lagen

Ams2 pro is een dryer als dat al paar er zit droogt de pla ook, vocht kan er gewoon uit gehaald worden voor dat je print.
Thanks, ik doelde er inderdaad op wanneer je buiten de AMS2 Pro filament opsloeg, maar ik had nu mijn (al aangebroken) PLA opgeslagen in vacuum zakken gewoon om het schoon te houden, maar daar komt nu bij dat het ook beter is voor het vocht. Ik was eigenlijk niet onder die veronderstelling omdat er hier best wat mensen waren die aangaven al jaren PLA zonder bescherming op de "plank te leggen".

Zit er nog wel over na te denken een kleinere droger naast de AMS2 op na te houden zoals de Creailty Space Pi Plus, zodat je eventueel materiaal voor swap in de AMS 2 pro nog kan drogen mocht dat nodig zijn, en daarnaast kan je hem gebruiken als externe rol voor je P2S.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:05

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

ShadowBumble schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:30:
[...]

Thanks, ik doelde er inderdaad op wanneer je buiten de AMS2 Pro filament opsloeg, maar ik had nu mijn (al aangebroken) PLA opgeslagen in vacuum zakken gewoon om het schoon te houden, maar daar komt nu bij dat het ook beter is voor het vocht. Ik was eigenlijk niet onder die veronderstelling omdat er hier best wat mensen waren die aangaven al jaren PLA zonder bescherming op de "plank te leggen".

Zit er nog wel over na te denken een kleinere droger naast de AMS2 op na te houden zoals de Creailty Space Pi Plus, zodat je eventueel materiaal voor swap in de AMS 2 pro nog kan drogen mocht dat nodig zijn, en daarnaast kan je hem gebruiken als externe rol voor je P2S.
Ik bewaar de rollen in afsluitbare containers als ik het niet gebruik (ik heb een ams met alleen droog korrels die raken ook wel eens verzadigd) en ik heb zo'n simple voedseldroog box waar ik af en toe de rollen die te lang in de ams hebben gezeten mee droog en de droogkorrels.
Eusebius schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:27:
[...]

Hmmm, dus ik kan mijn geprinte koekenpan van PLA niet gebruiken :X :? :P
Pla is opzich niet het probleem (polymelkzuur) alleen de toevoegingen er aan zou ik niet aanraden voor krokante gerechten dus niet bakken boven de 60graden :+

Si vis pacem, para bellum

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:25
Nouja, PLA ligt jaren in mijn hok open en bloot maar geen problemen met vocht. Alles komt er netjes geprint, stevig en zonder stringing.
PLA neemt wat vocht op, maar niet als een spons.

Voor PLA zou ik geen dryer kopen. PETG daarintegen is wel een drama. Daar is het zeker zinvol.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Hortz schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:39:
Voor PLA zou ik geen dryer kopen. PETG daarintegen is wel een drama. Daar is het zeker zinvol.
PLA gebruik ik voor nagenoeg alles binnen, alles wat naar buiten gaat of met regelmaat met water in aanraking komt is PETG hier :)

Dat was ook mijn voornaamste reden en misschien handig later voor nog wat engineering filaments etc, maar het meeste zal voor de PETG gaan en om als externe spoel te kunnen gebruiken.

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:11
Wat doen jullie eigenlijk met je filament resten? Ik heb inmiddels aardig wat stukjes over van PLA wat ik niet echt heel nuttig meer kan gebruiken. Ik heb wat gelezen over filament welders maar ook dat het resultaat niet je dat is.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tjolk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:11:
Wat doen jullie eigenlijk met je filament resten? Ik heb inmiddels aardig wat stukjes over van PLA wat ik niet echt heel nuttig meer kan gebruiken. Ik heb wat gelezen over filament welders maar ook dat het resultaat niet je dat is.
Hoeveel is een restje? Als het meer dan ca 2 meter is gebruik ik het in een nieuwe print en laat ik de filamentsensor zijn werk doen. Als het minder is gooi ik het weg, want het is de moeite en ruimte niet waard om dat te bewaren.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Tjolk
Mja de lengte verschilt. Nooit opgemeten eigenlijk.
Ik heb het idee dat de filamentsensor niet echt iets doet bij mijn elegoo...

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tja, dat is natuurlijk iets waar je dan wat aan moet doen. Is de sensor vastgelopen o.i.d.? Heb je wel de juiste macro's ingesteld?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
Eusebius schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:00:
[...]

Print van vannacht in koude schuur heeft heel veel stringing en luchtvochtigheid is 60% .. oeps :P Gelukkig ging het om wat accesoires die geprint werden.
Wat is koud? Ik print hier in de winter in een ruimte van 10-12 graden met een luchtvochtigheid van 65%. Echt 0 problemen met prints met PLA (Bambulab en eSun). Zowel met 0.4 als 0.2 Nozzle. Alleen PETG en PLA wood worden gedroogd.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

JustRob schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:41:
[...]

Wat is koud? Ik print hier in de winter in een ruimte van 10-12 graden met een luchtvochtigheid van 65%. Echt 0 problemen met prints met PLA (Bambulab en eSun). Zowel met 0.4 als 0.2 Nozzle. Alleen PETG en PLA wood worden gedroogd.
Met welke printer? Als het een afgesloten printer is kan dat prima, maar op 12°C ga je met PETG op een open printer wel problemen krijgen met gespleten prints.
En PLA zuigt natuurlijk nauwelijks vocht op, dus dat is geen verrassing.

© ocf81 1981-infinity

• Tjolk
ocf81 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:38:
Tja, dat is natuurlijk iets waar je dan wat aan moet doen. Is de sensor vastgelopen o.i.d.? Heb je wel de juiste macro's ingesteld?
Haha, geen idee wat voor macro's ik zou moeten instellen en hoe. Het filament loopt er doorheen maar hij printje laatst gewoon door toen voor het eerst daadwerkelijk het filament op was.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tjolk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:15:
[...]

Haha, geen idee wat voor macro's ik zou moeten instellen en hoe. Het filament loopt er doorheen maar hij printje laatst gewoon door toen voor het eerst daadwerkelijk het filament op was.
klinkt als een zaak waar een aparte vraag- of discussiedraadje niet misstaat...

© ocf81 1981-infinity

• JustRob
ocf81 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:53:
[...]

Met welke printer? Als het een afgesloten printer is kan dat prima, maar op 12°C ga je met PETG op een open printer wel problemen krijgen met gespleten prints.
En PLA zuigt natuurlijk nauwelijks vocht op, dus dat is geen verrassing.
A1. Moet wel zeggen dat ik in die periode misschien 1x PETG geprint heb, maar toen geen echte problemen heb ervaren (was een kleine print voor een 'veer'-mechanisme)

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ShadowBumble schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:42:
[...]

PLA gebruik ik voor nagenoeg alles binnen, alles wat naar buiten gaat of met regelmaat met water in aanraking komt is PETG hier :)

Dat was ook mijn voornaamste reden en misschien handig later voor nog wat engineering filaments etc, maar het meeste zal voor de PETG gaan en om als externe spoel te kunnen gebruiken.
Heb met multiboard voor buiten een bordje gemaakt voor de accessoires van de tuinslang. In PLA omdat ik het in de kleuren zwart en oranje wilde hebben. Heb alleen wit PETG. Dus ik ben benieuwd hoe lang het houdt.

==
hoi

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

JustRob schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:16:
[...]

A1. Moet wel zeggen dat ik in die periode misschien 1x PETG geprint heb, maar toen geen echte problemen heb ervaren (was een kleine print voor een 'veer'-mechanisme)
Ik beschouw alles onder de (10cm)³ as 'klein'. Wat is klein in jouw optiek?

© ocf81 1981-infinity

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Eusebius schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:38:
[...]

Heb met multiboard voor buiten een bordje gemaakt voor de accessoires van de tuinslang. In PLA omdat ik het in de kleuren zwart en oranje wilde hebben. Heb alleen wit PETG. Dus ik ben benieuwd hoe lang het houdt.
Ja ik stiekem ook wel, ik denk dat het allemaal relatief wel meevalt en de prijs verschillen tussen PETG en PLA zijn nagenoeg te verwaarlozen dus daarvoor hoeft je het niet te doen.

Dus een mooie test om eens te kijken hoeveel het nu in de praktijk uitmaakt, en anders kan je altijd nog het "Ja maar dit was een prototype " gebruiken ;)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sideways gelinked met filament... Heb een sunlu s2 gekocht om tpu te kunnen printen.

De metalen rolletjes zaten er los bij met wat lagers en rubbers. Vroeg me af: waar moeten die rubbertje? De handleiding zegt er niets over.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:27
Eusebius schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:38:
[...]

Probleem met PLA is dat het meer "creep" heeft dan PETG. Dus als je er iets aan wilt hangen, is PETG de betere keuze.

• JustRob
ocf81 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:11:
[...]

Ik beschouw alles onder de (10cm)³ as 'klein'. Wat is klein in jouw optiek?
Nooit zo absoluut over nagedacht, maar denk dat dit wel ongeveer klopt met mijn beeld van 'klein'?

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:43

OMX2000

By any means necessary...

Ik hik al een poos er tegenaan om een filament droger aan te schaffen. En na tig "reviews" gezien en gelezen te hebben wilde ik voor de Polymaker Polydryer gaan. En ik begreep dat Snapmaker die ook onder hun eigen merknaam verkoopt. En op hun site hebben ze nu een bundel van 1 droger en 4 boxes voor 129 euro: https://eu.snapmaker.com/products/snapdryer-bundle. Lijkt me best een goede deal, nadeel is dat het een "pre-order" is, wat volgens mij betekent dat het ding pas over een paar weken geleverd wordt.

Ziet hier iemand nog bezwaar tegen? Snapmaker lijkt me sowieso wel een legit verkoper, maar misschien heeft iemand andere ervaringen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:20
OMX2000 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:43:
Ik hik al een poos er tegenaan om een filament droger aan te schaffen. En na tig "reviews" gezien en gelezen te hebben wilde ik voor de Polymaker Polydryer gaan. En ik begreep dat Snapmaker die ook onder hun eigen merknaam verkoopt. En op hun site hebben ze nu een bundel van 1 droger en 4 boxes voor 129 euro: https://eu.snapmaker.com/products/snapdryer-bundle. Lijkt me best een goede deal, nadeel is dat het een "pre-order" is, wat volgens mij betekent dat het ding pas over een paar weken geleverd wordt.

Ziet hier iemand nog bezwaar tegen? Snapmaker lijkt me sowieso wel een legit verkoper, maar misschien heeft iemand andere ervaringen.
Voor zover ik het zie is dit exact dezelfde droger als die van Polymaker (Polydryer) en die wordt beschouwd als erg goed en handig. Vooral omdat je losse dryboxes hebt die je dan 'ff' op de droger kan zetten. En dan is dit nog een mooie prijs voor de bundel volgens mij.

Ik heb een Sunlu S4 en daarbij heb je geen losse dozen, maar wel 4 rollen tegelijk drogen. Is in mijn usecase handiger. Maar ik denk als je aan 1 rol tegelijk drogen voldoende hebt je met deze bundel een erg goede deal hebt. Een Polydryer + 1 box is al 90 euro bijv en dan met deze set heb je gelijk 4 dozen.

[ Voor 3% gewijzigd door Leviathius op 09-04-2026 15:52 ]

YouTube: MotorcycleGeek

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
OMX2000 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:43:

Is wel een scherpe prijs! Ik heb ook naar het systeem van Polymaker zitten kijken, maar vond het systeem al gauw duur worden. Ik heb ook meer dan 4 rollen filament, dus dan ik eigenlijk meer boxen willen, maar dat tikt nogal aan met €35,- per box. En eigenlijk wil ik ook de flexibiliteit hebben om 2 rollen tegelijk te drogen. En dan zit je al gauw over de €200, (Met deze aanbieding zou ik dan eerder 2 sets bestellen).

Site ziet er erg Ali-achtig uit. En het is met preorder natuurlijk wel de vraag of een bedrijf niet omvalt tussen betaling en levering...

Ik heb toevallig gisteren deze droger besteld:
https://www.amazon.de/dp/B0CZ6JDQWY

En ik gebruik vacuumzakken om aangebroken rollen te bewaren:
https://www.amazon.de/dp/B0FM8D2VQ4
Daarbij heb ik wel al gemerkt dat ik moet oppassen dat er niet toevallig een scherp stukje uitsteekt, dan prikt dat de zak lek bij vacuumtrekken.

iRacing Profiel

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

/offtopic
Die heb ik toevallig ook gisteren bij bol bestelt, hij is vandaag verstuurd was hier ook super benieuwd naar namelijk. Ja die Yoonpai, eSUN etc vacuumzakken zijn volgens mij allemaal uit een fabriek, ik vond dat ook een handiger systeem als ik eerlijk was, dan heb je niet ergens tig dozen staan die ruimte innemen en is veel compacter zo dan.

• Leviathius
@Wild Chocolate Ik heb naast de droger ook van die cereal boxes waar je silica in kan doen met een spoel om ze droog te houden. Is goedkoper dan meerdere polydryer dozen te kopen. Die vacuüm zakken verliezen bij mij altijd hun vacuüm na een tijdje..

Daarnaast ga ik snel genoeg door mijn plastic heen dat het geen tijd krijgt om vocht op te nemen.

• Wild Chocolate
  • Nu online
Ik vond opbergboxen die groot genoeg voor een rol filament zijn, ook vies tegenvallen qua prijs.

iRacing Profiel

• Leviathius
Wild Chocolate schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:55:
Ik vond opbergboxen die groot genoeg voor een rol filament zijn, ook vies tegenvallen qua prijs.
https://www.amazon.nl/dp/B0BL3CXNHZ 6 dozen voor 30 euro valt best mee toch?
Vacuum zakken zijn stukken goedkoper, dat is zeker waar.

[ Voor 9% gewijzigd door Leviathius op 09-04-2026 22:04 ]

• ronnie vd
  • Laatst online: 19:48
Het is vast al een keer voorbij gekomen...

Ik gebruik de 10 liter bakken van ikea 365.
Deksel moet je apart kopen!

https://www.ikea.com/nl/n...oekig-kunststof-10393064/

Passen heel mooi 2 bambu spoelen in!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Leviathius schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:04:
[...]

https://www.amazon.nl/dp/B0BL3CXNHZ 6 dozen voor 30 euro valt best mee toch?
Vacuum zakken zijn stukken goedkoper, dat is zeker waar.
Dat is zeker netjes. Je kan op Amazon slecht op maat zoeken en alles wat voor filament bedoeld is, is gelijk een stuk duurder. Deze zijn ook regelmatig voor <23,- te koop, leert Keepa mij.
ronnie vd schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:20:
Het is vast al een keer voorbij gekomen...

Ik gebruik de 10 liter bakken van ikea 365.
Deksel moet je apart kopen!

https://www.ikea.com/nl/n...oekig-kunststof-10393064/

Passen heel mooi 2 bambu spoelen in!
Die kende ik ook nog niet. In zo'n box passen 4 rollen? Edit: ik lees nu pas dat je schrijft dat er 2 spoelen inpassen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 10-04-2026 00:27 ]

iRacing Profiel

• ronnie vd
  • Laatst online: 19:48
Even een plaatje voor de beeldvorming 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIgaccjLm8NCzP4JXdrGgttPQzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUQMm6Q8AVCXzd5nVHPyRWrT.jpg?f=fotoalbum_large

• Wild Chocolate
  • Nu online
@ronnie vd Toch nog ff een stomme vraag:
Als ik de afmetingen van jouw box vergelijk met die van Amazon, passen de spoelen in de Ikea box dan net niet overdwars? Dat is wel jammer, want anders zouden er 3 of 4 in passen.

EDIT: ff Googlend zie ik ze alleen in deze orientatie. Ik zou verwachten dat als de hoogte 22 cm is, de 21 cm breedte ook genoeg zou zijn, maar kennelijk niet. De 21 zal de bovenbreedte (en misschien buitenkant) zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Wild Chocolate op 10-04-2026 11:44 ]

iRacing Profiel

• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:45
Wild Chocolate schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:38:
@ronnie vd Toch nog ff een stomme vraag:
Als ik de afmetingen van jouw box vergelijk met die van Amazon, passen de spoelen in de Ikea box dan net niet overdwars? Dat is wel jammer, want anders zouden er 3 of 4 in passen.

EDIT: ff Googlend zie ik ze alleen in deze orientatie. Ik zou verwachten dat als de hoogte 22 cm is, de 21 cm breedte ook genoeg zou zijn, maar kennelijk niet. De 21 zal de bovenbreedte (en misschien buitenkant) zijn.
Die 21cm is de bovenkant en de buitenmaat: de binnenmaat is aan de bovenkant al maar ~19cm.

Met die KICHLY dozen passen er ook 6 op één plank van de BILLY boekenkast die ik als opslag gebruik, en het ziet er wel geinig uit. Van die IKEA-dozen passen er denk ik maar twee naast elkaar omdat ze alleen overdwars passen (tenzij ik ze aan de voorkant fors laat uitsteken).

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 10:15
theguyofdoom schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:50:
[...]

Die 21cm is de bovenkant en de buitenmaat: de binnenmaat is aan de bovenkant al maar ~19cm.

Met die KICHLY dozen passen er ook 6 op één plank van de BILLY boekenkast die ik als opslag gebruik, en het ziet er wel geinig uit. Van die IKEA-dozen passen er denk ik maar twee naast elkaar omdat ze alleen overdwars passen (tenzij ik ze aan de voorkant fors laat uitsteken).
Ik gebruik nu ook de (vacuum) plastic zakken (sommige lopen weer "vol", vermoed onvoorzichtigheid oid waardoor deze lek zijn), maar zoek toch een betere oplossing voor de rollen filament (strakker, minder slordig) Heb je voor die Kichly doos nog zo'n houder voor silica gel en/of een hygrometer geprint? Of enkel de doos, en wat zakjes silicagel om de droogte te behouden van de rol?

[ Voor 4% gewijzigd door Sjowhan op 10-04-2026 11:55 ]

http://specs.tweak.to/5253

• Wild Chocolate
  • Nu online
theguyofdoom schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:50:
[...]

Ik neig dan ook naar de Kichly boxen. Minder loze ruimte. En als je eventueel nog meer ruimte wil besparen, zou je ze denk ik om en om op hun kop kunnen zetten. Of is de bovenkant daar niet vlak genoeg voor?

Ik heb al een Keepa alert gezet, als ze weer een keer onder de €24,- komen, bestel ik 2 setjes denk ik.

iRacing Profiel

• theguyofdoom
Sjowhan schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:54:
Heb je voor die Kichly doos nog zo'n houder voor silica gel en/of een hygrometer geprint? Of enkel de doos, en wat zakjes silicagel om de droogte te behouden van de rol?
Ik gebruik deze: https://makerworld.com/nl/models/2384529-kichly-cereal-box-desiccant-tray#profileId-2861946 Maar dat is denk ik niet strikt noodzakelijk.

• theguyofdoom
Wild Chocolate schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:56:
[...]

En als je eventueel nog meer ruimte wil besparen, zou je ze denk ik om en om op hun kop kunnen zetten. Of is de bovenkant daar niet vlak genoeg voor?
Heb het even geprobeerd (en toen de dessicant die overal heen ging weer opgeruimd :+): als je ze om-en-om neerzet kan ik er één extra op de plank kwijt. Je wil dan waarschijnlijk wel een spoolhouder printen (als je dat wil) die op het deksel staat, maar die bestaan ook.

Ik ken Keepa niet, kun je dat ook voor .nl instellen? Daar hoef je op dit moment geen verzendkosten te betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door theguyofdoom op 10-04-2026 12:03 ]

• theguyofdoom
Ohja en voor mensen die uit zo'n box willen printen: TPU zet uit dus mijn spoel 90A zit klem tussen het smallere gedeelte van de Kichly box.

• V-rg
  • Laatst online: 18:24
Zelf gebruik ik ook die van Ikea 10.6l. Is toch makkelijker als je gelijk 2 rollen kwijt kan. Voor mijn gevoel is dat net wat efficiënter qua ruimte (en kosten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JeaVnAy_5-JKdeV1YtFzDJLejg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NtLHTjOFpXlwsNBtY5drnPn.jpg?f=fotoalbum_large

Heb al 14 bakken bij de Ikea de afgelopen weken gekocht, ook omdat ze in de aanbieding waren.

Tevens gebruik ik deze dus ook, zo ziet het er wat netter uit en ideaal om wat silica gel in te doen + die thermometer.

https://makerworld.com/nl/models/1963537-ikea-365-10-6l-drybox-filament-storage#profileId-2110847

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:13
Misschien een prijs fout? Normaal kost deze losse spoel 11,99 euro maar nu zit er ook een kilo eSun Matte PLA bij voor 11,55.
https://www.amazon.nl/eSU...lament/dp/B0DDTJTNXX?th=1

De grijze kost 24,99 en dat had ook de prijs voor wit en zwart moeten zijn denk ik...

[ Voor 20% gewijzigd door remmuz op 12-04-2026 12:44 ]

• V-rg
  • Laatst online: 18:24
remmuz schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:42:
Misschien een prijs fout? Normaal kost deze losse spoel 11,99 euro maar nu zit er ook een kilo eSun Matte PLA bij voor 11,55.
https://www.amazon.nl/eSU...lament/dp/B0DDTJTNXX?th=1

De grijze kost 24,99 en dat had ook de prijs voor wit en zwart moeten zijn denk ik...
Is al een lange tijd al op die prijs (naja ietjes goedkoper laatste paar dagen).

Afbeeldingslocatie: https://graph.keepa.com/pricehistory.png?asin=B0DDTJTNXX&domain=nl

De eSun Basic PLA met die espools zijn ook goedkoper. Grijze en de witte zijn 10,56. Zelf de grijze gekocht om te kijken hoe eSun PLA print. Kijken als ik iets kan vinden die net zo goed print als Bambu PLA maar iets goedkoper is.

• Sjowhan
Wild Chocolate schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:56:
[...]

Ik neig dan ook naar de Kichly boxen. Minder loze ruimte. En als je eventueel nog meer ruimte wil besparen, zou je ze denk ik om en om op hun kop kunnen zetten. Of is de bovenkant daar niet vlak genoeg voor?

Ik heb al een Keepa alert gezet, als ze weer een keer onder de €24,- komen, bestel ik 2 setjes denk ik.
Op dit moment iets meer dan 22 euro per 6 stuks ;)
ronnie vd schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:11:
Even een plaatje voor de beeldvorming 🙂

[Afbeelding]
Mocht je roulerende spools hebben, zou je evt nog kunnen kiezen om deze labels te printen
https://makerworld.com/en...ment-dry-box-hinged-label
en dan te koppelen met het stukje dat ook op de plate ligt bij dit model (ik was hier naar aan het zoeken, uiteindelijk gevonden) ;)
https://makerworld.com/en...or-filament-dry-box-label

• Wild Chocolate
  • Nu online
theguyofdoom schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:01:
Ik ken Keepa niet, kun je dat ook voor .nl instellen? Daar hoef je op dit moment geen verzendkosten te betalen.
Deze vraag had ik over het hoofd gezien. Nee, dat kan helaas nog steeds niet. Maar gelukkig hebben we @Sjowhan _/-\o_ Daarnaast heb ik als oudgediende nog steeds een .de Prime abo. En bij .nl kan je meestal boven de €20,- gratis laten verzenden, dus nu alsnog op .nl besteld.
V-rg schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 03:18:
Zelf gebruik ik ook die van Ikea 10.6l. Is toch makkelijker als je gelijk 2 rollen kwijt kan. Voor mijn gevoel is dat net wat efficiënter qua ruimte (en kosten).
Qua kosten:
€8,- per Ikea box, is €4,- per rol.
nu €22,- per 6 Kichly box, is €3,67 per rol.

Qua ruimte:
Ikea 10,6 l, is 5,3 l per rol,
Kichly 4,0 l per rol.

Je spaart met de Ikea box wel de helft aan hygrometers uit (die heb ik voor €1,15/st op .de besteld), aan de andere kant verwacht ik dat je naar verhouding meer filament gebruikt om ze vast te leggen (omdat er meer loze ruimte is, en je wilt het wel klem leggen.

Ik zou zeggen dat het dicht genoeg bij elkaar zit om het een gelijkspel te noemen, vooral een kwestie wat je zelf prettig vindt. En dat is natuurlijk helemaal prima!

[ Voor 0% gewijzigd door Wild Chocolate op 14-04-2026 16:23 . Reden: rekenfoutje... €0,17 is toch geld ]

iRacing Profiel

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Besteld bij JaYo via Ali. Verstuurd vanuit Europees warehouse. Twee zendingen. Eerste is vanochtend geleverd en staat op mijn tafel. Tweede om 13.29 maar niet te traceren met mijn postcode. Gechat met DHL: het is toch echt een ander adres ...

Heeft er iemand een doos met 10 rollen PLA+ binnengekregen vandaag die die niet besteld heeft -O-

==
hoi

• Rembock
  • Laatst online: 26-04 22:51
Wild Chocolate schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:06:
[...]
Nee, dat kan helaas nog steeds niet.
@Wild Chocolate & @theguyofdoom Kennen jullie Hagglezon al? Die gebruik ik altijd en daar zit NL wel tussen :)
Zie bijvoorbeeld https://www.hagglezon.com/nl/s/B0BL3CXNHZ (de 6 opslagcontainers)
Nog nooit een account daar aangemaakt, maar kan zomaar zo zijn dat je hier ook alerts kunt aanmaken.

• Sjowhan
Als het hier mag.. Mocht iemand nog een volle spool (refill mag ook) BL Matte Desert Tan (11401) hebben die op de plank ligt niets te doen, houd ik mij aanbevolen om deze over te nemen.
Ik had Bluey geprint (hondje van youtube filmpjes die dochterlief heerlijk vind te kijken), en natuurlijk vroeg dochter "en Bingo dan"?. Blijkbaar heeft dit profile op makerworld ook deze kleur filament nodig, en laat ik die nou niet op de plank hebben. Natuurlijk (dankzij bbltracker!) gezien dat deze sinds gisteren uitverkocht is in EU (nog wel ruim op voorraad in de UK maarja..).. Dus sja.

• Wild Chocolate
  • Nu online
Rembock schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:45:
[...]

@Wild Chocolate & @theguyofdoom Kennen jullie Hagglezon al? Die gebruik ik altijd en daar zit NL wel tussen :)
Zie bijvoorbeeld https://www.hagglezon.com/nl/s/B0BL3CXNHZ (de 6 opslagcontainers)
Nog nooit een account daar aangemaakt, maar kan zomaar zo zijn dat je hier ook alerts kunt aanmaken.
Ja, ken ik. Maar ik koop toch vooral op .de. Keepa toont wel Amazon.nl, maar kan er geen alerts voor sturen. Ben er verder erg tevreden mee, dus niet echt op zoek naar wat anders. Vroeg of laat komen die bakken ook op .de wel weer voor hetzelfde bedrag, dan had ik ze daar besteld. Nu bij .nl omdat het bericht hier stond.

iRacing Profiel

• kwakzalver
  • Laatst online: 15-04 11:46
Print tegenwoordig de doosje van Stan. Neemt minder plaats in beslag.
Zijn er in Cylinder en Blok vorm.

Net ook Geetech ASA/PETG aan het testen. Print prima.
Was een nette prijs via de DE eBay website met de kortingen (4 voor 3 en code NEUMIX).

• kwakzalver
  • Laatst online: 15-04 11:46
Ik heb toevallig gisteren deze droger besteld:
https://www.amazon.de/dp/B0CZ6JDQWY
...
Hou ik je gelijk aan het werk met wat mods.

De heat deflector heb je echt nodig om
- ´kartonnen spoelen´ heel te houden
- en de warme lucht beter te verspreiden zodat de spoel gelijkmatige gedroogd wordt.

Heat Deflector
Filament doorvoer

Droogmiddel container

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 09:35
Ik heb een tijdje geleden een aantal rollen van Azurefilm gekocht waarvan er een paar inmiddels leeg zijn. Ik heb daarna refills gekocht bij Azurefilm in de veronderstelling dat ik die lege spoelen zou kunnen gebruiken. Nu blijkt dat ik die dingen niet los kan halen. Het is gewoon een in één keer gegoten spoel en niet zoals die van Bambu uit twee delen gemaakt.

Ben ik mooi klaar mee. Nu kan ik eerst zelf een aantal spoelen printen.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Ferret waarom bieden ze dan refills aan... 🙄 goed dat je het hier post.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Rembock
  • Laatst online: 26-04 22:51
Azurefilm vermeld toch duidelijk op hun website dat de navulfilamenten te gebruiken zijn met de AzureFilm Master Spool en de Bambu Reusable Spool?
Afbeeldingslocatie: https://azurefilm.com/wp-content/uploads/2026/01/EN-Default-Category-Refill-filaments-scaled.png

• Leviathius
@Ferret @TucanoItaly Azurefilm is bezig met de oude voorraad spoelen met de zwarte spoel te vervangen met de doorzichtige master spool. Dus ja het kan zijn dat als je een non-refill koopt, hij nog op een niet herbruikbare zwarte spool zit. Uiteindelijk willen ze daar zo goed als volledig over op Refills of iig een master spool systeem zoals Bambu heeft. (bron: Azurefilm personeel op hun Discord)

En anders wordt het idd een master spool printen of een van Bambu/Sunlu(3.0) te gebruiken: https://makerworld.com/nl...=search#profileId-1770662

• Ferret
Leviathius schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:55:
@Ferret @TucanoItaly Azurefilm is bezig met de oude voorraad spoelen met de zwarte spoel te vervangen met de doorzichtige master spool. Dus ja het kan zijn dat als je een non-refill koopt, hij nog op een niet herbruikbare zwarte spool zit. Uiteindelijk willen ze daar zo goed als volledig over op Refills of iig een master spool systeem zoals Bambu heeft. (bron: Azurefilm personeel op hun Discord)

En anders wordt het idd een master spool printen of een van Bambu/Sunlu(3.0) te gebruiken: https://makerworld.com/nl...=search#profileId-1770662
Bedankt voor de info. Ik ben niet blij want ik kan dus 7 spoelen wegmikken :|

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:12
Ferret schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:04:
[...]

Gooi ze dan maar mijn kant op .

• Leviathius
Ferret schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:04:
[...]

Lege spoelen gok ik dat je bedoelt? Anders kun je toch gewoon een Master Spool printen zoals die ik gelinkt had om die 7 refills gewoon te gebruiken?

Hell, ik wil best voor je zo'n master spool printen en opsturen hoor als je nu echt in het nauw zit :)

• Ferret
Leviathius schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:31:
[...]

Lege spoelen gok ik dat je bedoelt? Anders kun je toch gewoon een Master Spool printen zoals die ik gelinkt had om die 7 refills gewoon te gebruiken?

Hell, ik wil best voor je zo'n master spool printen en opsturen hoor als je nu echt in het nauw zit :)
Ik bedoel inderdaad die lege spoelen waar ik niks mee kan. Sterker nog, ik had laatst bij die refills ook twee kleuren op een spoel besteld en die zitten ook op die zwarte spoelen. Ook die kan ik straks weggooien. Als ik dit geweten had dan had ik daar nooit besteld...

Bedankt voor je aanbod maar ik ben dus nu maar zelf spoelen aan het printen. Het filament (PETG) kan ik wel missen maar het is zonde van de tijd :(

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:47
Bezig met een print die uit meerdere onderdelen bestaat; blijk ik halverwege niet genoeg gele PLA te hebben. Komt van ATA. Bijbestellen lijkt een uitdaging te worden. Vrijwel alle kleuren PLA zijn bij ATA uitverkocht. Iemand enig idee wat daar aan de hand is, en of er op korte termijn nieuwe voorraad verwacht wordt? Ik overweeg een ander merk te bestellen. Wie weet van welk merk de gele PLA overeenkomt met ATA geel? Hoeft niet een perfecte match te zijn, maar hoe dichterbij hoe beter.

• Leviathius
IMirjamI schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:14:
Bezig met een print die uit meerdere onderdelen bestaat; blijk ik halverwege niet genoeg gele PLA te hebben. Komt van ATA. Bijbestellen lijkt een uitdaging te worden. Vrijwel alle kleuren PLA zijn bij ATA uitverkocht. Iemand enig idee wat daar aan de hand is, en of er op korte termijn nieuwe voorraad verwacht wordt? Ik overweeg een ander merk te bestellen. Wie weet van welk merk de gele PLA overeenkomt met ATA geel? Hoeft niet een perfecte match te zijn, maar hoe dichterbij hoe beter.
Zonde dat het niet meer verkrijgbaar is. Ik vind het best wel lijken op bijv Bambu Sunflower Yellow: https://eu.store.bambulab...ilament?id=49636014031196

Misschien zijn er ook wel andere merken hoor, maar deze leek er al gauw op.

• IMirjamI
Leviathius schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:57:
[...]

Zonde dat het niet meer verkrijgbaar is. Ik vind het best wel lijken op bijv Bambu Sunflower Yellow: https://eu.store.bambulab...ilament?id=49636014031196

Misschien zijn er ook wel andere merken hoor, maar deze leek er al gauw op.
Ik heb de Sunflower Yellow hier (vooralsnog ongebruikt) in de kast liggen. Ziet er op rol aanzienlijk oranjer uit dan de ATA Yellow. Ik kan eens een testprint maken.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Tip van Flip:

https://filamentcolors.xyz/colormatch/

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:13
Ik ben opzoek naar wat goedkoop filament om bakjes te maken voor mijn bureau. Wit of licht grijs PLA is prima. Heeft iemand aanraders onder de 10euro/kg. Zolang mijn nozzle niet verstopt raakt is het prima :p

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• IMirjamI
Broodro0ster schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:27:
Ik ben opzoek naar wat goedkoop filament om bakjes te maken voor mijn bureau. Wit of licht grijs PLA is prima. Heeft iemand aanraders onder de 10euro/kg. Zolang mijn nozzle niet verstopt raakt is het prima :p
https://eu.elegoo.com/pro...ilament-1-75mm-grey-10-kg

https://eu.elegoo.com/pro...kg?variant=51946356211988

[ Voor 22% gewijzigd door IMirjamI op 17-04-2026 22:05 ]

• Wild Chocolate
  • Nu online
Volgens de datasheet is het RAL 1023 (Traffic-yellow / verkeersgeel).
Als ik daarop zoek, kom ik er behoorlijk wat tegen.

iRacing Profiel

• IMirjamI
Dank, allen. Bambu Yellow lijkt een goede match; morgen nog maar even een paar andere kleuren uitzoeken om een mooie bestelling te plaatsen bij Bambu.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

IMirjamI schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:29:
Dank, allen. Bambu Yellow lijkt een goede match; morgen nog maar even een paar andere kleuren uitzoeken om een mooie bestelling te plaatsen bij Bambu.
Nog een tipje voor RAL naar HEX:

https://rgb.to/ (daar de RAL-code invullen) en dan de HEX-code kopieren en dan naar:

Dan komt precies "Bambu Lab - Sunflower Yellow PLA Basic" eruit.

Moet goedkomen, dus.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:12
Ferret schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:36:
[...]

Bedankt voor je aanbod maar ik ben dus nu maar zelf spoelen aan het printen. Het filament (PETG) kan ik wel missen maar het is zonde van de tijd :(
Voor een jaar of 5 geleden had je nog geen refill spoelen alleen maar wegwerp spoelen , en als dat een probleem is hebt je de verkeerde hobby gekozen .

• IMirjamI
NaN schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:35:
[...]

Nog een tipje voor RAL naar HEX:

https://rgb.to/ (daar de RAL-code invullen) en dan de HEX-code kopieren en dan naar:

Dan komt precies "Bambu Lab - Sunflower Yellow PLA Basic" eruit.

Moet goedkomen, dus.
Als de ATA Yellow RAL 1023 zou zijn zoals ATA beweert zou dat kloppen. Het is echter eerder 1016 of 1026. Mogelijk heeft ATA in de loop der tijd voor een andere tint gekozen; de rol lag hier al ruim een jaar. Ik had meer minions moeten printen 😅

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-05 12:34
Heeft er iemand ervaring met de uitkomst van Bambulab Silk+ Champagne?

Ik heb deze ooit besteld, maar ben een beetje huiverig om deze te gebruiken. Als ik zo naar het filamnet kijk, krijg ik echt een ... "yukk" gevoel.
Zit te twijfelen om deze te verkopen, maar misschien is het wel een heel gaaf kleurtje.Heeft iemand een foto van een print die ermee gemaakt is?

[ Voor 9% gewijzigd door CuBras op 18-04-2026 21:15 ]

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

IMirjamI schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:10:
[...]

Als de ATA Yellow RAL 1023 zou zijn zoals ATA beweert zou dat kloppen. Het is echter eerder 1016 of 1026. Mogelijk heeft ATA in de loop der tijd voor een andere tint gekozen; de rol lag hier al ruim een jaar.
BummerDomper… ;)

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-04 20:25
Ferret schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:36:
[...]

Ik bedoel inderdaad die lege spoelen waar ik niks mee kan. Sterker nog, ik had laatst bij die refills ook twee kleuren op een spoel besteld en die zitten ook op die zwarte spoelen. Ook die kan ik straks weggooien. Als ik dit geweten had dan had ik daar nooit besteld...

Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar ik heb destijds gewoon een niet herbruikbare spoel doormidden gezaagd en een spectrum refill stl verbouwd zodat ik het "klik mecanisme" in de doorgezaagde spoel kon lijmen:
link naar mijn onshape doc ervan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GOb9cXbfqVHklA9AZVMRPQjh_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FW3Ky2a18b4H4hCKFzJ9F93P.jpg?f=fotoalbum_large
Broodro0ster schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:27:
Ook rijkelijk laat, maar dit zijn over het algemeen leuke deals:
- PLA 5x 1KG à +/- €8/KG: https://a.aliexpress.com/_EzKn4O2
- PETG 5x 1KG à +/- €7,50/KG: https://a.aliexpress.com/_Ex2ZZng
Wordt verzonden vanuit Duitsland, dus normaal binnen een week binnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Spekkie88 op 23-04-2026 20:27 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Wild Chocolate
  • Nu online
Spekkie88 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:10:
[...]

Ook rijkelijk laat, maar dit zijn over het algemeen leuke deals:
- PLA 5x 1KG à +/- €8/KG: https://a.aliexpress.com/_EzKn4O2
- PETG 5x 1KG à +/- €7,50/KG: https://a.aliexpress.com/_Ex2ZZng
Wordt verzonden vanuit Duitsland, dus normaal binnen een week binnen.
Hoe verhoudt zich dat tot merk-filament? Ik gebruik nu vooral standaardfilamenten van Anycubic (PLA) en Creality (PETG), voornamelijk omdat dat de goedkoopste (voor mij) bekende merken waren.
Print dit filament moeilijker? Is het minder gelijkmatig? Ten opzichte van wat ik nu in huis heb, scheelt het toch al gauw €5,- per kg...

iRacing Profiel

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-04 19:55
Wild Chocolate schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:22:
[...]

Hoe verhoudt zich dat tot merk-filament? Ik gebruik nu vooral standaardfilamenten van Anycubic (PLA) en Creality (PETG), voornamelijk omdat dat de goedkoopste (voor mij) bekende merken waren.
Print dit filament moeilijker? Is het minder gelijkmatig? Ten opzichte van wat ik nu in huis heb, scheelt het toch al gauw €5,- per kg...
Wat is "merk-filament"? Sunlu is een vrij bekend merk en gewoon goed spul. Ik print vrijwel uitsluitend met PETG van Sunlu en de kwaliteit is prima. Hun PLA net zo. Vereist wel drogen uit de verpakking. Merk zelf weinig verschil met de veel duurdere Bambu PLA spools die ik heb liggen.
PETG heb ik maar klein beetje Prusament PETG gehad ter vergelijking, maar nooit echt reden gehad om iets duurders dan Sunlu aan te schaffen.

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Het probleem is meer voorraad toch ?

Ik had een vrij grote bestelling staan voor SUNLU, JAYO rollen die verscheept zouden worden uit Duitsland maar beide orders zijn gecancelled "Sorry out of stock".

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-04 20:25
Wild Chocolate schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:22:
[...]

Als bargain hunter heb ik al heel veel verschillende merken gehad, waaronder ook merken als eSun, azurefilm, formfutura, spectrum en vele andere...
Tot nu toe ben ik nog geen enkel slecht merk tegen gekomen...
Uit eindelijk bij GEEETECH terecht gekomen domweg omdat die vaak leuk geprijsd zijn en bij losse spoelen zijn de initiële verzendkosten relatief hoog, maar worden die maar +/- €3 meer per extra spoel (ook andere kleur/type) zolang het maar bij dezelfde shop is.
Ook als je genoeg Ali punten hebt en wacht op een goed moment kan je vaak ook nog 30% met je punten "betalen" ook + de kortingscoupons aan het begin van iedere maand (€2 korting bij besteding van €15 excl verzendkosten etc)
Enige nadeel is dat kleuren nog wel eens lang uitverkocht kunnen zijn.
ShadowBumble schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:09:

Ik had een vrij grote bestelling staan voor SUNLU, JAYO rollen die verscheept zouden worden uit Duitsland maar beide orders zijn gecancelled "Sorry out of stock".
Klopt, dat haalde ik net ook al aan.
QC bij wood filaments kan bij GEEETECH wel een dingetje zijn. Ik had op 1 rol wood filled pla een paar "bobbels" van 2+mm zitten.
Wil je een Europese fabrikant die ook vrij betaalbaar is heb je ook The Filament (by Spectrum):
https://www.3djake.nl/the-filament
Nu had ik daar ook wat QC issues bij een rol 82A TPU wat aan het begin van de spoel (dus de spoel zelf was nog vol) weer erg dun was tot zelfs 1.5mm ipv 1.75...
Al weer ik ook niet in hoeverre dat inherent is aan het feit dat het 82A TPU is wat erg rekbaar en zacht is...

[ Voor 26% gewijzigd door Spekkie88 op 24-04-2026 10:44 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:46
ShadowBumble schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:09:

Op dit moment heeft Sunlu weer een aardige voorraad, vandaag komen er weer 9 rollen PETG mijn kant op.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Pedro_Newbie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:06:
[...]

Op dit moment heeft Sunlu weer een aardige voorraad, vandaag komen er weer 9 rollen PETG mijn kant op.
Waar bestel jij dan want overal waar ik kijk is het gewoon out of stock ?

• Pedro_Newbie
ShadowBumble schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:11:
[...]

Waar bestel jij dan want overal waar ik kijk is het gewoon out of stock ?
Voor de PETG deze link: https://store.sunlu.com/c...-filament-1-75mm-1kg-roll

• Pedro_Newbie
En momenteel supersnel verzonden en bezorgd, op 22 april besteld en vandaag de 24e bezorgd.
Meteen nog maar even 4 rollen ABS besteld, daar hadden ze helaas alleen nog maar Rood, Wit, Zwart en Grijs van in voorraad.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:54
Apart, want ik krijg nu en al eerder dat ze niet naar nederland verzenden.

• Pedro_Newbie
Lord Anubis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:20:
[...]

Apart, want ik krijg nu en al eerder dat ze niet naar nederland verzenden.
Heb je wel voor Ship to Europe gekozen bij het filament overzicht. Je kunt in de Global store bestellen maar ook in de Duitse store. Links onder kan je op het wereldbolletje drukken om de Duitse store te kiezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOZUlyaqbd6B6uBXugi_c5ryfxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SbBd1H3bRLQpX3aVNxRGZMse.png?f=fotoalbum_large

En de Duitse Shop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yEr0E12qzf3MTCR5pRyMMQhh8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VnjATrYjJGDdxHAI8oLbA59v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Pedro_Newbie op 24-04-2026 17:36 ]

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Pedro_Newbie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:13:
En momenteel supersnel verzonden en bezorgd, op 22 april besteld en vandaag de 24e bezorgd.
Meteen nog maar even 4 rollen ABS besteld, daar hadden ze helaas alleen nog maar Rood, Wit, Zwart en Grijs van in voorraad.
Ik heb dnek ik een stuk of 10 rollen Sunlu bestelt, gewoon om even te kijken hoe dat print, daarnaast nog een zooitje kleuren via Bambu zelf die nu opeens op voorraad waren :)

In totaal 25 rollen onderweg "Oops". Misschien toch tijd om wat meer vacuum zakken te halen enzo :d

/offtopic
En mijn BIQU plates zijn binnen :D Eentje is er gewoon als cold plate, de ander wil ik gaan gebruiken voor ABS/TPU met de tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door ShadowBumble op 24-04-2026 17:51 ]

• rinkel
Pedro_Newbie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:32:
[...]

Heb je wel voor Ship to Europe gekozen bij het filament overzicht. Je kunt in de Global store bestellen maar ook in de Duitse store. Links onder kan je op het wereldbolletje drukken om de Duitse store te kiezen
[Afbeelding]

En de Duitse Shop
[Afbeelding]
Echt veel kleuren hebben ze daar niet op voorraad. Ik heb daar al vaker gekeken als alternatief voor Bambu PETG HF, dus zoek ik PETG Rapid.
Alleen wat basiskleuren en zwart en wit missen.

Wel apart dat de fabrikant zelf zo weinig voorraad heeft. Al is dat bij Bambu niet anders.
Merken als Polymaker zijn veel beter op voorraad, maar ook een stuk duurder.

• Leviathius
rinkel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:14:
[...]

Echt veel kleuren hebben ze daar niet op voorraad. Ik heb daar al vaker gekeken als alternatief voor Bambu PETG HF, dus zoek ik PETG Rapid.
Alleen wat basiskleuren en zwart en wit missen.

Wel apart dat de fabrikant zelf zo weinig voorraad heeft. Al is dat bij Bambu niet anders.
Merken als Polymaker zijn veel beter op voorraad, maar ook een stuk duurder.
Sunlu kun je ook nog wel bij ec3d.nl halen. Al is het daar wel 5 euro duurder per rol dan bij Sunlu zelf.

Wat ook interessant is, veel Bambu PLA wordt door Sunlu gemaakt. Dus de kwaliteit is in ieder geval net zo goed vaak. (Bambu Matte PLA is dan weer hetzelfde als Panchroma Matte van Polymaker)

• rinkel
Leviathius schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:12:
[...]

Sunlu kun je ook nog wel bij ec3d.nl halen. Al is het daar wel 5 euro duurder per rol dan bij Sunlu zelf.

Wat ook interessant is, veel Bambu PLA wordt door Sunlu gemaakt. Dus de kwaliteit is in ieder geval net zo goed vaak. (Bambu Matte PLA is dan weer hetzelfde als Panchroma Matte van Polymaker)
Volgens mij hebben ze daar alleen de standaard petg, niet de rapid.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:54
Pedro_Newbie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:32:
[...]

[Afbeelding]

En de Duitse Shop
[Afbeelding]
ja ook met mijn post code. maar het is gelukt via andere browser. PETG en ABS.

@ShadowBumble en anderen; Welke zakken gebruik jij? Weet iemand van die vacuüm zakken voor 5 kg rollen? Heb wel kussen vacuüm zakken maar ben bang voor scherpe randjes.

• Pedro_Newbie
Lord Anubis schreef op zondag 26 april 2026 @ 06:50:
[...]

ja ook met mijn post code. maar het is gelukt via andere browser. PETG en ABS.

@ShadowBumble en anderen; Welke zakken gebruik jij? Weet iemand van die vacuüm zakken voor 5 kg rollen? Heb wel kussen vacuüm zakken maar ben bang voor scherpe randjes.
Zelf gebruik ik ze van AliExpress, deze b.v. https://nl.aliexpress.com...BbiL&gatewayAdapt=glo2nld
20 zakken + een goeie pomp (oplaadbaar via USB-C) voor € 18,19 deze pomp is vrij krachtig, ik had eerst een andere elektrische pomp maar deze is beter.
20 losse zakken € 9,69.
Zakken voor 5 kg weet ik niet, daar kan ik je niet mee helpen.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Lord Anubis schreef op zondag 26 april 2026 @ 06:50:
[...]

Ik gebruik gewoon de eSUN vacuum bags die waren op dat moment het goedkoopste, maar volgens mij zijn er van diezelfde zakken wel 20 merken op Aliexpress te vinden ;)

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-04 19:55
Ik heb wel wisselende ervaringen met die zakken. Een deel van de nieuwe zakken bleek gewoon niet vacuüm te zijn. Anderen gingen stuk na enkele keren gebruikt te hebben. Daarom ben ik uiteindelijk overgestapt naar dry boxes. Vooral als je vaak van filament wisselt zijn de boxen handig. Puur voor opslag na het drogen zijn die zakken ook prima (en een stuk goedkoper).

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:00
voor diegene die het interessant vinden. Ik heb een nieuwe airfryer, en deze kan tot 40 graden gaan.

Ik heb net dus mijn airfryer gebruikt om filament te drogen. Ik ga nu de eerste print starten, en zien hoe dat eruit gaat komen. Ik had namelijk best wat last van stringing met een aantal prints.

Ik had overigens de rol vooraf gewogen, en die woog toen 882 gram. Na 2 uur drogen, woog deze 878 gram, dus er is 4 gram aan vocht uitgehaald door de airfryer.

Ik laat hier later de resultaten weten van de print

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

40°C of 140°C? 40°C lijkt me een beetje laag voor een droger. Nylon gaat dan niet werken.

© ocf81 1981-infinity

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wachten... schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:41:
voor diegene die het interessant vinden. Ik heb een nieuwe airfryer, en deze kan tot 40 graden gaan.

Ik heb net dus mijn airfryer gebruikt om filament te drogen. Ik ga nu de eerste print starten, en zien hoe dat eruit gaat komen. Ik had namelijk best wat last van stringing met een aantal prints.

Ik had overigens de rol vooraf gewogen, en die woog toen 882 gram. Na 2 uur drogen, woog deze 878 gram, dus er is 4 gram aan vocht uitgehaald door de airfryer.

Ik laat hier later de resultaten weten van de print
Leuk experiment natuurlijk maar een airfryer is niks meer als een hete lucht oven in kleiner formaat :) Ik twijfel wel een beetje of een oven of airfryer een valide optie zou zijn. Misschien voor een keertje maar de kosten zijn natuurlijk een stuk hoger in energie, dan een veel kleinere schaal zoals een filament droger.

Anyways schaamteloze crosspost:

Bestelling met filament is binnen, vooral vanwege kleurtjes (PLA Basic en PLA Matte) ! en de SUNLU (PETG) is vooral testen hoe dat bevalt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cn2l0Zw2eDnvERFWEuj3jIsUMss=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXMdnQtJzZizSVnHezMK75O2.jpg?f=fotoalbum_medium

• remmuz
ShadowBumble schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:04:

Bestelling met filament is binnen, vooral vanwege kleurtjes (PLA Basic en PLA Matte) ! en de SUNLU (PETG) is vooral testen hoe dat bevalt:

[Afbeelding]
Ben benieuwd naar jouw ervaring met PETG van Sunlu. PLA van Sunlu koop ik niet meer. Er lijkt heel weinig pigment in te zetten waardoor objecten een fletse kleur krijgen. En de bloempotjes die ik aan de pergola heb gehangen zijn na 1 zomer al vervormd terwijl die van eSun nog als nieuw zijn.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02
remmuz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:23:
[...]

Ben benieuwd naar jouw ervaring met PETG van Sunlu. PLA van Sunlu koop ik niet meer. Er lijkt heel weinig pigment in te zetten waardoor objecten een fletse kleur krijgen. En de bloempotjes die ik aan de pergola heb gehangen zijn na 1 zomer al vervormd terwijl die van eSun nog als nieuw zijn.
PLA voor bloempotten buiten? Dan vraag je ook wel veel van je materiaal denk ik. Dat is vochtig én zonnig!

• rinkel
remmuz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:23:
[...]

Dat is mij ook opgevallen.
Petg hf van Bambu is amper te krijgen, dus eens petg rapid va Sunlu gekocht.
Het print prima, maar echt mooi wit is het niet, een klein beetje transparant en een beetje blauw.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

rinkel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:23:
[...]

Dat is mij ook opgevallen.
Petg hf van Bambu is amper te krijgen, dus eens petg rapid va Sunlu gekocht.
Het print prima, maar echt mooi wit is het niet, een klein beetje transparant en een beetje blauw.
Ik heb er nog niet mee geprint maar ik zal er zeker even op letten, misschien dan wel handig om te vermelden dat SUNLU en JAYO feitelijk hetzelfde bedrijf zijn met hetzelfde filament.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:07
Karp schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:35:
[...]

PLA voor bloempotten buiten? Dan vraag je ook wel veel van je materiaal denk ik. Dat is vochtig én zonnig!
Dan ga je toch afvragen wat er nog meer in dat filament van eSun zit. Vermoed dat het ook niet gewoon PLA was, maar PLA+ wat PLA met allerlei additieven is om het steviger te maken. Dat zie je ook aan de hogere printtemperaturen die je moet aanhouden voor dat soort filament.

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:11
Sunlu ben ik ook totaal geen fan van met hun pla. Hun marble print alsof het extreem overextrude. Pas op 90% flow rate ging het beter.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:04
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben met problemen en Sunlu PLA.

Ik heb een 1/4 rol moeten besteden om de PLA+ printbaar te maken, uiteindelijk kwam ik erachter dat de PLA van hun houdt van een warme enclosure (25 graden), en de part fan op 100% continue, ook de temperatuur staat 15 graden hoger dan de maximale aanbeveling op hun spools.

Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:40

ShockWave

Lost it somewhere

BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:27:
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben met problemen en Sunlu PLA.

Ik heb een 1/4 rol moeten besteden om de PLA+ printbaar te maken, uiteindelijk kwam ik erachter dat de PLA van hun houdt van een warme enclosure (25 graden), en de part fan op 100% continue, ook de temperatuur staat 15 graden hoger dan de maximale aanbeveling op hun spools.
Wat zijn problemen, ik heb het afgelopen jaar ongeveer 20 kilo aan Jayo/sunlu mat zwart pla weggeprint voor cosplayprops en tabletop spullen en alleen in het begin even goed moeten calibreren maar daarna geen problemen meer en nette prints.
Ik print op 215gr nozzle en 55gr bed temps op een Sovol SV08 met een microswiss hotend.
Omgevingstemperatuur ben ik wel met je eens, zomers print de boel wat netter als de kamer waarin alles staat rond de 25+ is maar dit is met alle filament zo.
Afgelopen maand eens Elegoo grijs per 10kg besteld en daar heb ik weer wat opstart problemen mee terwijl de zwarte pla van Elegoo prima printte, kwestie van de boel weer even goed inregelen vooral tempverlaging met 5gr gaf al geen stringing meer.

Star Citizen referralcode

• remmuz
Caelorum schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Dan ga je toch afvragen wat er nog meer in dat filament van eSun zit. Vermoed dat het ook niet gewoon PLA was, maar PLA+ wat PLA met allerlei additieven is om het steviger te maken. Dat zie je ook aan de hogere printtemperaturen die je moet aanhouden voor dat soort filament.
Het was inderdaad PLA+.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:04
ShockWave schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Wat zijn problemen, ik heb het afgelopen jaar ongeveer 20 kilo aan Jayo/sunlu mat zwart pla weggeprint voor cosplayprops en tabletop spullen en alleen in het begin even goed moeten calibreren maar daarna geen problemen meer en nette prints.
Ik print op 215gr nozzle en 55gr bed temps op een Sovol SV08 met een microswiss hotend.
Omgevingstemperatuur ben ik wel met je eens, zomers print de boel wat netter als de kamer waarin alles staat rond de 25+ is maar dit is met alle filament zo.
Afgelopen maand eens Elegoo grijs per 10kg besteld en daar heb ik weer wat opstart problemen mee terwijl de zwarte pla van Elegoo prima printte, kwestie van de boel weer even goed inregelen vooral tempverlaging met 5gr gaf al geen stringing meer.
De 1ste print ging perfect, de 2de print was waardeloos, veel stringing, veel over en under extrusion. Na de temperatuur steeds iets hoger gooien, ging het printen steeds beter. Toen kwam ik eracher dat met 15 graden hoger en dan de aanbevolen print temperatuur en de enclosure naar 30 graden verwarmen alle problemen weg zijn.

Ik had gebruik gemaakt van het standaard profiel die in Prusaslicer staat Sunlu PLA+, in de 10 jaar dat ik print, heb ik de afgelopen 6 jaar nog nooit problemen gehad met filament.

Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste