• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
Ach, zo heeft iedereen wel wat.

Bij de ene breekt PLA niet, bij de andere als ze er naar kijken.

Bij mij is het altijd alleen Esun wat breekt. Er is iets met dat PLA van hun wat het kwetsbaar maakt. Elk ander merk werkt altijd perfect

Verder print ik het gehele jaar door PLA in een garage zonder isolatie en nooit gedoe ermee. Het kan 0 graden zijn daar tot 40 graden. Luchtvochtigheid schommelt ook alle kanten op.

Of de A1 + AMS Lite is een beest of jullie hebben zwakke printers :+

Alleen met PETG gedoe. Dat pak ik ook niet meer op totdat ik ooit besluit een droger te kopen.

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:52
Hortz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:14:

Bij mij is het altijd alleen Esun wat breekt. Er is iets met dat PLA van hun wat het kwetsbaar maakt. Elk ander merk werkt altijd perfect
Bij mij ook, als het afgebroken is, gaat het opnieuw invoeren in de AMS prima, maar laat ik het na die print zitten, na een tijdje, breekt het vaak af in de AMS, soms op meerdere plekken. Dit is een partij die ik van een gestopte shop binnen NL heb gekocht, maar alleen daar heb ik die problemen mee. Met Bambu filament nog niet gehad sinds 2024.

Dan wil je wat gaan printen omdat zoonlief weer iets leuks heeft gevonden, sta je eerst die AMS weer uit elkaar te halen. De 2 schroefjes zet ik al niet meer vast ....... :*)

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-09 12:57
Voor alle mensen die op zoek zijn naar een goeie deal voor filament: GEEETECH heeft op het moment hele goeie deals via AliExpress. Combineer zo'n deal met de coupons die er nu zijn en cashback via cashbackxl of iets vergelijkbaars en het is helemaal spotgoedkoop.

Voorbeeldje deze super deal voor PETG. 10kg zwart of wit voor €51 met coupon, zonder cashback. Verzending vanuit DE, dus geen bijkomende douane kosten. Dat is €5,10 de kilo voor de mensen zonder rekenmachine!

https://a.aliexpress.com/_Eul06k2

Als je geen 10kg nodig hebt, via die link gewoon ff op de store naam klikken en je ziet alle deals die ze hebben. Goedkoper dan dit heb ik het zelf nog nooit gezien. Beetje jammer dat ik net een week of wat geleden 10kg PETG gekocht had...

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-08 16:05
Hortz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:14:

Verder print ik het gehele jaar door PLA in een garage zonder isolatie en nooit gedoe ermee. Het kan 0 graden zijn daar tot 40 graden. Luchtvochtigheid schommelt ook alle kanten op.

Of de A1 + AMS Lite is een beest of jullie hebben zwakke printers :+

Alleen met PETG gedoe. Dat pak ik ook niet meer op totdat ik ooit besluit een droger te kopen.
Het verschilt absoluut ook van merk tot merk. Toevallig deze week nog een restje Devil Design Galaxy Violet geprint van mei 2022. Toen printte ik nog alles behalve PETG uit de open lucht, dus die heeft zat H2O gezien. En het print prima, breekt niet af. Spectrum heb ik ook al een rolletje jaren. Ook prima. Sunlu, Eryone Elegoo ook weinig issues mee met afbreken. Alhoewel Sunlu me qua printkwaliteit tegenvalt. Eryone matte is dan weer heel zwak qua layer adhesion, wat ik ook doe. Sunlu matte weer geen last van.

Maar idd eSun heb ik ook regelmatig een spoel gehad die desintegreerde. Vooral hun wit (witte additives maken het sowieso al zwakker). Heel ander verhaal. Ook bandit filament (NL fabrikant, intussen gestopt meen ik) brak enorm vaak af na een paar maanden. Paar andere merken ook. eSuns specialere rollen doen het dan weer prima, met sparkles en allerhande.

Niet alleen heb ik geen zin om per merk bij te houden of ze gevoelig zijn voor breken, maar als je eenmaal 4 rollen heb mogen weggooien ben ik gewoon alles standaard in boxen gaan houden.

- 30L dryboxen van karwei heb gehaald: https://www.karwei.nl/ass...basic-combi-30l/p/B180105 hier passen 3 1kg rollen in of 1 2.3kg + 1 1kg (heb deze optie hier nog niet voorbij zien komen dus daarom dat ik em toch maar ff deel)
- Heb eigen ontworpen houdertjes gemaakt.
- PVC buisje erin door het midden, hygrometer, droogkorrels
- Gaatje aan de onderkant voor een PTFE buisje zodat je er direct uit kan printen
- Enig nadeel is dat je niet 1 rol eruit kan halen zonder de andere ook even eruit te moeten halen met het huidige ontwerp.

Ik gebruik een voedseldroger van 38 euro welke alles wat ik gebruik kan drogen; PETG, TPU en PET-CF. En deze zet ik ook in om mijn silica en ander droogspul te regenereren.

Resumerend: Droger van 38 euro, en dan een euro of 10-12 kwijt per box incl de hygrometer, pvc, silica. Heb nu 5 dozen, dus 15 rollen tegelijk in gebruik en die allemaal print-ready zijn vanuit de box. Totale kosten rond de 100 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door A Lurker op 18-08-2026 14:39 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:37

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ik heb filament doosjes van de Ali, elke bak 1 kleur. Zelf bakjes geprint voor droogkorrels en sinds een week nu bezig en alles blijft rond de 18% steken. M’n hygrometertjes zijn er nu ook dus zal specifiek in de petg bakken een hygrometertje leggen.

Ben driftig aan het printen met de Yajo filament van de Chinese webshop, binnen twee dagen geleverd uit Duitsland en merk geen verschil met de Bambu filament die ik al meebesteld had.

Inmiddels tweede bestelling al aan het doen: andere kleuren en eea begon al op te raken. 10-13€ per 1,1kg is zeer acceptabel. Als je per rol bestelt is het uiteraard niet zo goedkoop, maargoed, Bambu is bij 10+ ook betaalbaar zag ik.

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09 15:57
Smotske schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:36:
Drogen jullie het filament voor het eerste gebruik? Heb 2 nieuwe rollen ASA van Bambu. Heb een gedetailleerd projectje van 1400gr. Daarna ga ik ze opslaan in een 365+ doos.
PLA meestal niet, maar ASA droog ik meestal wel. Ik sla ze op in ziplock zakken met een zakje droogkorrels erbij.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:07
Ik ga binnenkort iets printen met Polymaker PC. Polycarbonaat dus. Ik weet dat ik het moet drogen vooraf en de printer lekker warm moet stoken. Volgens Polymaker zelf zou de kamer eigenlijk 90C moeten zijn, maar dat heeft bijna niemand, dus adviseren zij om de annealen. Maarja, ook daar heb je eigenlijk een speciaal soort oventje voor nodig, maar als je die niet hebt, moet het maar in de keuken oven. Die dus op 90C zetten en je print direct na het printen de (warme) oven in schuiven voor 2 uur en daarna heel langzaam af laten koelen. Dit zou de layer adhesion verbeteren en het kromtrekken voorkomen.

Iemand ervaring en/of tips uit de praktijk? Een en ander gaat gebeuren in een Bambu Lab H2C.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:02
mphilipp schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:14:
Ik ga binnenkort iets printen met Polymaker PC. Polycarbonaat dus. Ik weet dat ik het moet drogen vooraf en de printer lekker warm moet stoken. Volgens Polymaker zelf zou de kamer eigenlijk 90C moeten zijn, maar dat heeft bijna niemand, dus adviseren zij om de annealen. Maarja, ook daar heb je eigenlijk een speciaal soort oventje voor nodig, maar als je die niet hebt, moet het maar in de keuken oven. Die dus op 90C zetten en je print direct na het printen de (warme) oven in schuiven voor 2 uur en daarna heel langzaam af laten koelen. Dit zou de layer adhesion verbeteren en het kromtrekken voorkomen.

Iemand ervaring en/of tips uit de praktijk? Een en ander gaat gebeuren in een Bambu Lab H2C.
Ik heb al best vaak pc geprint op mijn voron, de kamer op 50-60 graden laten komen en rustig printen. Eigenlijk nooit issues gehad. Bij wat grotere prints ietsje warping, verder niet.

Met een verwarmde kamer zal dat alleen maar beter gaan.

PC heb ik nooit annealing gebruikt, bij PLA wel.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:33
mphilipp schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:14:
Ik ga binnenkort iets printen met Polymaker PC. Polycarbonaat dus.
Wat voor eigenschappen heb je nodig dat je op polycarbonaat uitkomt?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• mphilipp
haarbal schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:29:
Wat voor eigenschappen heb je nodig dat je op polycarbonaat uitkomt?
Gewoon voor de fun. Ik wil een keertje van die exotische filamenten uitproberen. Ik kan dit ding ook wel in PETG of PCTG printen denk ik, maar ik wil het gewoon een keer proberen. Kijken hoe het gaat enzo.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:02
mphilipp schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Gewoon voor de fun. Ik wil een keertje van die exotische filamenten uitproberen. Ik kan dit ding ook wel in PETG of PCTG printen denk ik, maar ik wil het gewoon een keer proberen. Kijken hoe het gaat enzo.
Puur PC van Polymaker print eigenlijk helemaal niet zo lastig, als je de kamer op 65 graden zet moet dat goedkomen.

Ik gebruik altijd wel wat magigoo

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 20-08-2026 15:40 ]

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Wat doen jullie met het printafval?

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-09 11:48
Weggooien in de kliko .

Je kan wel scheiden maar dat is zoveel werk om alle kleuren en en type filament apart te scheiden , daar is geen beginnen aan .

[ Voor 73% gewijzigd door wim62 op 23-08-2026 11:33 ]

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-09 19:57
NiGeLaToR schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:21:
Wat doen jullie met het printafval?
Weggooien in het plastic afval.

Ik heb ooit gekeken naar het recycling ervan wat het kost, hoeveel ruimte het inneemt etc, ik was heel erg lang bezig om 1kg filament printafval te verzamelen waarbij het meer ruimte in nam, dan het mij waard was.

Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@BladeSlayer1000 is PMD leek mij met een thermoplast goed, al kunnen ze het mogelijk niet identificeren.
En dan blijft wat @wim62 over.

En mijn volumes legitimeren insturen ook niet inderdaad. Zal anders HVC nog even checken, met PMD recycling zou ik happy zijn. Thanks ppl!

• mphilipp
BladeSlayer1000 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:12:
[...]
Weggooien in het plastic afval.

Ik heb ooit gekeken naar het recycling ervan wat het kost, hoeveel ruimte het inneemt etc, ik was heel erg lang bezig om 1kg filament printafval te verzamelen waarbij het meer ruimte in nam, dan het mij waard was.
Dat recyclen is veel te ingewikkeld. Er zijn teveel verschillende soorten plastics. Ook het composteren van zogenaamd bio-degradable filament is een farce. Ook daar zijn verschilende soorten van, die allemaal een andere methode vereisen. Dus er komt niets van terecht. Tenzij ze 24 bakken neer gaan zetten voor elk soort plastic....

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-09 19:57
mphilipp schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:53:
[...]

Dat recyclen is veel te ingewikkeld. Er zijn teveel verschillende soorten plastics. Ook het composteren van zogenaamd bio-degradable filament is een farce. Ook daar zijn verschilende soorten van, die allemaal een andere methode vereisen. Dus er komt niets van terecht. Tenzij ze 24 bakken neer gaan zetten voor elk soort plastic....
Exact, daar kwam ik ook op, als ik voor mijn verschillende soorten filament moet gaan sorteren, heb ik PETG, PLA, PC, ABS, PCCF, Nylon en FLEX.

Flex wordt nergens aangenomen hetzelfde met ABS en FLEX, ik had een afleverpunt gevonden dat PC + PCCF accepteerde, alleen merkte je tijdens de mailwisseling dat ze het het ook deden weggooien.
Het enige filament wat overal werd geaccepteerd was PLA en PETG, sommige wouden minimaal 1kg, andere 2kg, en er waren ook fabrikanten die 5kg minimaal hebben.

Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-08 16:05
NiGeLaToR schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:44:
@BladeSlayer1000 is PMD leek mij met een thermoplast goed, al kunnen ze het mogelijk niet identificeren.
En dan blijft wat @wim62 over.

En mijn volumes legitimeren insturen ook niet inderdaad. Zal anders HVC nog even checken, met PMD recycling zou ik happy zijn. Thanks ppl!
Er zijn een paar initiatieven in Nederland en Duitsland die filament maken en accepteren dat je printjes instuurt. Weet niet of het nog operationeel is, het is door de prijs van pellets niet heel lucratief.

Wat betreft PMD ik heb ook begrepen dat alhoewel het makkelijk genoeg smelt ze het niet goed kunnen sorteren op basis van geautomatiseerde vormherkenning.

[ Voor 12% gewijzigd door A Lurker op 23-08-2026 15:33 ]

• rob-bo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-09 20:26
Ik werd door een vriend gewezen op een website met een prijsvergelijker voor filament:
https://spoolhound.com/

Het haalt prijzen op van 50+ retailers en presenteert die op overzichtelijke wijze. Het grote voordeel is dat de prijs per kilogram berekend is en je dus kan vergelijken.

Wellicht iets om in de topic start op te nemen @_ferry_?

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@rob-bo wat je is relatie met deze site? Het zou niet de eerste keer zijn dat er iemand even een "suggestie" doet welke gewoon platte promo blijkt te zijn.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• rob-bo
De vriend van me, heeft een vriend en daar een collega van heeft de site opgezet. Ik ken de maker van de site niet.

Zoals iedereen kan lezen, draait de site op affiliate links: https://spoolhound.com/about maar ik heb daar geen belang bij.

Ik vind het een super handige site. Het is een soort van pricewatch maar dan alleen voor Filament. Het lost voor mij dit probleem op:

"If you want to find the best price on a kilogram of PETG right now, the honest answer is: you have to check a lot of places. That's what SpoolHound fixes."

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:52
rob-bo schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:58:
..."If you want to find the best price on a kilogram of PETG right now, the honest answer is: you have to check a lot of places. That's what SpoolHound fixes."
Nou, als ik op die website naar Polycarbonate zoek dan is het goedkoopste wat gevonden word in de EU een prijs van 29,99 per kilo, en 27,99 voor PC-ABS mix.

Ik koop dit liever voor 24,95 per kilo van deze Nederlandse producent

Beter zelf zoeken dus ;)

• rob-bo
Er zullen ongetwijfeld goedkopere retailers zijn dan die hij trackt. Je kan hem mailen om te vragen of hij hem toe kan voegen:

"Is there a storefront you'd like tracked here? [url="mailto:hello@spoolhound.com?subject=Storefront%20request"]Email us the URL[/url]."

En anders moet je nog steeds meerdere sites bezoeken. Alleen minder dan zonder deze site.

Doe er mee wat je wil. Ik vind het een handige site.
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste