Hortz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:14:
Ach, zo heeft iedereen wel wat.
Bij de ene breekt PLA niet, bij de andere als ze er naar kijken.
Bij mij is het altijd alleen Esun wat breekt. Er is iets met dat PLA van hun wat het kwetsbaar maakt. Elk ander merk werkt altijd perfect
Verder print ik het gehele jaar door PLA in een garage zonder isolatie en nooit gedoe ermee. Het kan 0 graden zijn daar tot 40 graden. Luchtvochtigheid schommelt ook alle kanten op.
Of de A1 + AMS Lite is een beest of jullie hebben zwakke printers
Alleen met PETG gedoe. Dat pak ik ook niet meer op totdat ik ooit besluit een droger te kopen.
Het verschilt absoluut ook van merk tot merk. Toevallig deze week nog een restje Devil Design Galaxy Violet geprint van mei 2022. Toen printte ik nog alles behalve PETG uit de open lucht, dus die heeft zat H2O gezien. En het print prima, breekt niet af. Spectrum heb ik ook al een rolletje jaren. Ook prima. Sunlu, Eryone Elegoo ook weinig issues mee met afbreken. Alhoewel Sunlu me qua printkwaliteit tegenvalt. Eryone matte is dan weer heel zwak qua layer adhesion, wat ik ook doe. Sunlu matte weer geen last van.
Maar idd eSun heb ik ook regelmatig een spoel gehad die desintegreerde. Vooral hun wit (witte additives maken het sowieso al zwakker). Heel ander verhaal. Ook bandit filament (NL fabrikant, intussen gestopt meen ik) brak enorm vaak af na een paar maanden. Paar andere merken ook. eSuns specialere rollen doen het dan weer prima, met sparkles en allerhande.
Niet alleen heb ik geen zin om per merk bij te houden of ze gevoelig zijn voor breken, maar als je eenmaal 4 rollen heb mogen weggooien ben ik gewoon alles standaard in boxen gaan houden.
- 30L dryboxen van karwei heb gehaald:
https://www.karwei.nl/ass...basic-combi-30l/p/B180105 hier passen 3 1kg rollen in of 1 2.3kg + 1 1kg (heb deze optie hier nog niet voorbij zien komen dus daarom dat ik em toch maar ff deel)
- Heb eigen ontworpen houdertjes gemaakt.
- PVC buisje erin door het midden, hygrometer, droogkorrels
- Gaatje aan de onderkant voor een PTFE buisje zodat je er direct uit kan printen
- Enig nadeel is dat je niet 1 rol eruit kan halen zonder de andere ook even eruit te moeten halen met het huidige ontwerp.
Ik gebruik een voedseldroger van 38 euro welke alles wat ik gebruik kan drogen; PETG, TPU en PET-CF. En deze zet ik ook in om mijn silica en ander droogspul te regenereren.
Resumerend: Droger van 38 euro, en dan een euro of 10-12 kwijt per box incl de hygrometer, pvc, silica. Heb nu 5 dozen, dus 15 rollen tegelijk in gebruik en die allemaal print-ready zijn vanuit de box. Totale kosten rond de 100 euro.
[
Voor 17% gewijzigd door
A Lurker op 18-08-2026 14:39
]