Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:51
mard0 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:23:
Ik print voornamelijk ABS (dat is waarom je een voron hebt). Mijn favoriet fabrikant is polymaker, maar de laatste tijd ben ik veel aan het spelen van het filament van alchemy3d https://alchemy3d.de/products/alchemy3d-aurum-abs

Dit filament print wat makkelijker dan standaard ABS, zonder de nadelen dat ABS+ van esun bijvoorbeeld heeft. De glitters zijn natuurlijk ook een leuke toevoeging.
Ik print ook veel met Polymaker en recentelijk ook ABS.
Ik ben toevallig nu 2 filamenten aan t vergelijken:
Polymaker ABS
REAL ABS+

Wat mij als eerste opvalt is dat Polymaker veel minder stinkt dan REAL, scheelt echt heel veel en had ik totaal niet verwacht.
Het tweede is dat REAL veel minder goede laaghechting heeft dan Polymaker.

De reden om voor REAL ABS+ te gaan was doordat het echt veel minder snel warped, eigenlijk nooit.
Ik print in een enclosure, Voron Trident, maar krijg de chamber temp niet hoger dan 35 graden. Grote prints met Polymaker warpen dan nog steeds helaas, vandaar de test met REAL ABS+.

Bijvoorbeeld deze spoolholder, in ABS+, volledig plat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5J_g2SlekLvKUIYYWr0Jdj6fn0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czKflRC7bCrJTktLrf1HOy7r.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ben er nog niet helemaal uit, laaghechting is toch wel een dingetje.
DiederikvandenB schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:42:
[...]

(de hardened nozzle die ik gebruik voor CF heeft blijkbaar impact op de print temperatuur).
Absoluut, hangt een beetje van de nozzle af, maar een gewoon hardened steel nozzle print een graad of 10 hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 12-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-10 15:34
Xalopalyps schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:45:
Heeft iemand een goede tip voor een grote opbergbox waar een x aantal filamentrollen in passen die niet meer vacuum verpakt zijn? Ik wil daar met silicagel + een sensor een goedkope berging van maken voor filament wat ik in gebruik heb.
Ik heb er zo enkele gemaakt:
Drybox v2

Check ook altijd de comments voor ervaringen en tips!
Upgrade 1
Upgrade 2

Echter: na er een tijdje mee bezig te zijn geweest zou ik zelf eerder ten stelligste aanraden om een individuele box per rol te maken!
  1. Je verlies een rol in de breedte maar wint wat hoogte. De kleintjes zijn natuurlijk veel flexibeler 'weg te steken'
  2. Voor de voetjes zijn er upgrades bv beter mbt silica of houdertjes voor hygrometer. Check remixes
  3. Opgelet standaard voetje is te smal voor de breedste rollen bv Devil Design
  4. Voet op lagers is toch echt te verkiezen boven de PTFE van de Drybox v2 (de v1 heeft ook lagers). Bovendien moet je bij een andere rol niet steeds zitten klooien met de spacing
  5. Het is veel eenvoudiger een kleine doos te verwisselen dan telkens zo'n grote, opletten dat de rollen niet omvallen etc
  6. Hou er zelf voorlopig geen rekening mee maar het filamentuiteinde van de ene rol zou in de openingen van een andere kunnen raken en zo de boel blokkeren
  7. De luchtdichte sluiting af fabriek gaat altijd beter zijn dan wat je zelf kan klooien met isolatiestrip en klemmetjes
  8. Het grootste voordeel van al: als de rol op is of er zich een probleem voordoet moet de netjes droog gehouden lucht van drie andere rollen niet om zeep.
Dyna Dry Box / Filament Box 4L

Ik link rechtstreeks naar de remixes want uiteindelijk wil je de doorvoeren uit de upgrades hierboven gebruiken alsook een verbeterde voet.

Gaat nu eerder over filament-tips dan filament maar ik neem aan dat de filament-luvva's die dit topic lezen dezelfde interesse hebben. Bij deze de componentenlijst:

Dozen
Lagers
Plugs en buisjes (PC4-M6 doorvoer)
Silica kleurindicator opgelet deze komt in een simpele zak zonder sluiting. Ik had zelf al een zak met draaidop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iN14AGvofMFgAirlPpuTrIwcvc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hSBt63OUfXK44M9fhsMYc1vo.jpg?f=user_large

Helemaal links nog een geheime bonustip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-10 14:50

BFS

Rude awakening

Ik ben een aantal van deze boxen aan het fabriceren, vooralsnog met zakjes silica maar hopelijk (volgens de originele publisher) met herbruikbare silica boxes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TltuK3-a1e6bFMmRuRXrCFo43k8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qOFmzwYEzsDTl9Yn6wiWs7eN.png?f=fotoalbum_large

Er komt een nieuwe kast die ruimte heeft voor 4 bakken naast elkaar waardoor ik 9x4 van deze bakken kan gaan gebruiken.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
rinkel schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:12:
[...]

Volgens mij moet een CHT nozzle al veel helpen, weet alleen niet of die er ook zijn voor de K1.
In de K1 (max) passen in principe gewoon volcano nozzles, die zijn er met CHT ontwerp. Ik heb de K1 max maar kijk nog even de kat uit de boom op dat gebied, ook om zelf wat meer ervaring en kennis op te doen. Mij is verteld dat CHT nozzles gevoeliger zijn voor verstoppingen in combinatie met vezel versterkte filamenten door de in drieën gesplitste smeltzone. Maar dat lees ik eigenlijk verder nergens terug, bovendien lijken de afzonderlijke gaten van de gesplitste smeltzone alsnog een grotere diameter te hebben dan de nozzle diameter zelf.

Andere K1 (max) eigenaren vervangen de volledige hotend met de Micro-swiss FlowTech, die verkleint de kans op een lekkende hotend en je kunt de nozzles koud omwisselen. Echte harde nozzles zijn daar nog niet voor, enkel met harde coating.

Als je echt gek wilt doen bestaan er natuurlijk ook nog nozzles met diamand tip (Diamandback) of uit wolfraamcarbide (West3D undertaker bijv.). Beetje prijzig.
Bezulba schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:57:
[...]

Standaard ikea doos, ben even de naam/maat kwijt, maar er zijn ontwerpen van Prusa zelf om vanuit zo'n doos direct je printer te feeden.
Deze 10,6L Ikea 365+ doos bedoel je waarschijnlijk. Het kleinere 4,2L model is helaas te klein, de afmetingen op de website zijn een beetje misleidend, ik heb het getest door gewoon een rol filament mee te nemen naar de Ikea :+ Op diverse 3D print sites zijn genoeg ontwerpen te vinden wanneer je op Ikea 365 zoekt. Maar vooralsnog gebruik ik ze vooral als bulk opslag. De devil-design starter sets met 6x 300gr rollen passen er overigens precies in.
Orky Rulez schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:13:
[...]

Drybox v2

Upgrade 1
Upgrade 2

Echter: na er een tijdje mee bezig te zijn geweest zou ik zelf eerder ten stelligste aanraden om een individuele box per rol te maken!
  1. Je verlies een rol in de breedte maar wint wat hoogte. De kleintjes zijn natuurlijk veel flexibeler 'weg te steken'
  2. Voor de voetjes zijn er upgrades bv beter mbt silica of houdertjes voor hygrometer. Check remixes
  4. Voet op lagers is toch echt te verkiezen boven de PTFE van de Drybox v2 (de v1 heeft ook lagers). Bovendien moet je bij een andere rol niet steeds zitten klooien met de spacing
  5. Het is veel eenvoudiger een kleine doos te verwisselen dan telkens zo'n grote, opletten dat de rollen niet omvallen etc
  6. Hou er zelf voorlopig geen rekening mee maar het filamentuiteinde van de ene rol zou in de openingen van een andere kunnen raken en zo de boel blokkeren
  7. De luchtdichte sluiting af fabriek gaat altijd beter zijn dan wat je zelf kan klooien met isolatiestrip en klemmetjes
  8. Het grootste voordeel van al: als de rol op is of er zich een probleem voordoet moet de netjes droog gehouden lucht van drie andere rollen niet om zeep.

Ik link rechtstreeks naar de remixes want uiteindelijk wil je de doorvoeren uit de upgrades hierboven gebruiken alsook een verbeterde voet.

Gaat nu eerder over filament-tips dan filament maar ik neem aan dat de filament-luvva's die dit topic lezen dezelfde interesse hebben. Bij deze de componentenlijst:

Dozen
Lagers
Silica kleurindicator opgelet deze komt in een simpele zak zonder sluiting. Ik had zelf al een zak met draaidop

[Afbeelding]

Toevallig heb ik dezelfde bewaar dozen via amazon gekocht nadat ik in de recensies las dat ze perfect waren voor 1 rol filament, wel met een ander merknaampje maar dat boeit niet. Ik moet ze nog aanpassen zodat ik er direct uit kan printer, dus jouw linkjes zijn ideaal :)
Al overweeg ik om een insert te maken met fitting voor het ronde gat onder de kleine deksel in plaats van een doorvoer door die deksel. Ik moet nog even overwegen wat daar de voor en nadelen van zouden zijn. Paint schetsje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zNMh5w8Ko-LiAcEXwG8Zbh4qtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pwFS4VaOIggunOkKUieOWOep.jpg?f=user_large

Mogelijke voordelen:
  • slechts 1 insert en doorvoer nodig
  • mogelijk beter luchtdicht wanneer er niet uit geprint word
  • geen onherstelbare aanpassing aan de doos. Niet dat garantie daarop mij iets boeit, eerder dat ik zelf een domme fout maak.
Mogelijke nadelen:
  • mogelijk minder luchtdicht wanneer er wél uit geprint word. Beetje afhankelijk van mijn 3d en slicer skills.
  • vast nog wel iets. Misschien is het niet zo handig dat het filament uiteinde niet in de doorvoer kan blijven.
Hoe doe je dat überhaupt eigenlijk met zo'n doos als je het filament wisselt en de rol is nog niet leeg? Knip/snij je het stuk filament in de aangesloten slang af? Of maak je gewoon de doos even open om de rol terug te draaien? Dat laatste lijkt mij ook niet zo'n punt. Er zit toch silica-gel in de doos om dat beetje verse lucht weer te drogen.

Maar goed, ik ga eerst mijn inpandige berging herinrichten zodat ik daar een mooi plekje heb voor mijn printer. De berging heeft een eigen afzuiging naar buiten dus dat is ook wel prettig met bepaalde materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb nog een verwarmd bed over dat ik niet meer ga gebruiken. Ik heb nu bedacht dat ik dit best nog kan toepassen in een droogdoos. Als ik dan een blue pill pak en marlin omkat naar iets dat dit kan doen, dan ben ik denk ik relatief snel klaar. Als alternatief kan ik ook nog een PID controller kopen, maar dan kan ik alleen het bed aansturen, en niet tegelijkertijd de kamer meten of eventueel een ventilator aansturen.

Hier mijn voorlopige ontwerp:

Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704New%20directory/20231213_droogdoos_30x20x35.jpeg

Er moeten tot 3 rollen van 1 kilo in kunnen of 1 à 2 van 3 kilo.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:27
Oesie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:36:
[...]

Dat vind ik een mooie gedachte.

Hoe zou gaan met al die stapels rollen die je in filmpjes ziet liggen (bijvoorbeeld in deze: YouTube: Easily the best 3D Printing Filament Storage Solutions)? Liggen die dan in een speciale kamer om het klimaat onder controle te houden (de ruimte ziet er niet zo uit)? Zijn die rollen binnen een paar weken op en daarom wellicht minder last ervan? Of is het klimaat daar sowieso anders dat het minder invloed heeft :?
Airco? Misschien.
Snel op? Is een factor.
Klimaat van invloed? Ja, wij hebben hier een vochtig klimaat. Petg wordt bij mij in luttele dagen vochtig in de herfst met 60-70% RH. In de box op 15-25% blijft het nu al maanden goed.

Ik heb zelf een andere aanpak voor dryboxen: alles bij de karwei te halen, behalve the ptfe buis (OD 4, ID 2 of 3, 3 loopt vrijer). Verder eigen houders ontworpen om te printen. En het filament komt er aan de onderkant uit om 1) de wrijving te minimaliseren (filament hoeft geen hoek/ronding te maken van box naar extruder) en 2) de boxen boven de printer te kunnen plaatsen. Houders gemaakt om onder de doos te plaatsen, om de ptfe vast te klemmen en om de doos op te hogen zodat je er aan de onderkant bij kan

Ik heb ook gekozen voor een pvc buis ipv liggers voor de rollen. Dit voorkomt omvallen, en de wrijving is zeer laag zonder lagers nodig te hebben. Verder geen complexe koppelingen, gewoon los buisje erin steken, en filament terugduwen in de box na gebruik. Dit gaat al maanden goed en ook de vochtigheid blijft op peil met voldoende silica.

Het maakt wel dat je de doos niet te vaak wil openen, omdat de lucht dan ververst met vochtige lucht en als de rol op is ik soms denk "laat maar" ff nog. Maar aangezien de kosten factor 3 lager zijn dan de cereal boxes die 1 rol bevat vind ik dat geen ramp.

Ruimte is wel een ding natuurlijk, zijn grotere boxen. Degene die ik heb zijn hoger dan nodig, is wel fijn voor het in en uit halen en voor ruimte op de bodem voor droogmateriaal. Verder biedt het ook plaats aan een 2.3kg spoel indien nodig.

Toevallig was ik bezig met het voorbereiden voor publiceren op printables. Mocht er hier interesse zijn.

Tl;dr goedkope oplossing van karwei en droogzakjes inderdaad van Limpro van de action en enkel ptfe buis nodig van bv aliexpress.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHV9rY2YJQHWhWgqTUPrQFx-Yik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8A7GyFyA1wwqvqecYQI2ZPY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door A Lurker op 17-12-2023 02:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-10 22:13

Steef

GoT's Most Eaten

Een tijdje geleden heb ik mijn printer omgebouwd om vezel houdende polymeren te kunnen printen, zonder snel aan slijtage onderhevig te zijn. Dit vooral omdat ik graag stijvere onderdelen wil kunnen maken. Nozzle met een synthetische diamant (DiamondBack).

Nuttige video over die nozzle hier:
YouTube: The Highly Ridiculous Over-Engineering of the Diamondback Nozzle

Vandaag eindelijk klaar met ombouwen en eerste testjes kunnen doen met PolyLite PLA-CF van Polymaker. Heel happy mee :)

Heb me gehouden aan de voorgestelde print snelheden (~70 mms), zal zo ook eens proberen wat sneller te gaan.

Op het werk doen we dit vaker, zij het met (veel) grotere extruders (nozzle tot 20 mm diameter) en technisch veel hoger presterde polymeren (PEAK, PPS). Toch wel leuk dit thuis ook te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvI7GSnBiDXN12gjr6zAkY_H0cg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hC5ypimLoJLimo351xd2CXa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTpnF0_UcZ7OisHAZEAyU-gMCfI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FGE3x3PZqZEPsejPl5otjeC.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door Steef op 23-12-2023 17:30 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 14:41

ShockWave

Lost it somewhere

Orky Rulez schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:13:
[...]

Drybox v2

Upgrade 1
Upgrade 2

Dozen
Lagers

[Afbeelding]

Ik ben juist weer afgestapt van de soort drybox waaruit je direct kon printen vanwege breuk van de filament in de box als deze een tijd niet gebruikt was.
Ik kon vervolgens alsnog de box opendoen en lopen pielen om de filament weer door de bowdentube te krijgen.
Hierdoor stond de box langer open dan even een rol pakken en weer dicht.
Mijn ikea samla boxen nu dus weer gewoon omgebouwd naar opslagboxen door de gaten dicht te lijmen en met silicacontainers, klemmen en tochband in de deksel voor beste afdichting.
Nu gewoon box open, rol eruit, deksel dicht, op de printer en gaan.
Vochtgehalte blijft laag genoeg en als het te hoog wordt gewoon de silicakorrels weer activeren en evt de rollen drogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_4ezg1Xiv1j9ZK6ier_3SNvnUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdURWUzJKfhk0hynYk7tZbPk.jpg?f=fotoalbum_large

Star Citizen referralcode

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9U3QyTgUbbZf5ZrzAFZjfVkqo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rsl6wQytvnIzDedkyitSSq0L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGKwTl3zHgceVD1YLYaTUZeQTBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KX6UzYH72nJij10Tde47DNCu.jpg?f=fotoalbum_large

Sunlu rainbow silk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-10 14:57
SacreBleu schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:49:
Zijn er mensen die nog een goede tip hebben voor een leuke leverancier van filament?

Ik print voornamelijk PLA. Normaal koop ik Sunlu maar daar is nu veel niet op voorraad.
Bambulab ook niet en Eryone heeft ook niet veel soeps.
ik zou gaan voor extrudr ( https://www.extrudr.com/nl/ )
daar hebben ze ook de profielen voor het filament in de bambu Lab printer.

zij hebben teminste WEL voorraad !!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMKSZgDxyvVGmC-8psdNOTjQ7tY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CF7XxQQOgJqiYw24Iasosocd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door my_fiero op 11-01-2024 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 10:39
Over het algemeen heel tevreden met Esun PLA+, helaas vanochtend een print gevonden die abrupt gestopt leek te zijn, alsof de nozzle verstopt was.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VqoJgSnOO6FPCScMuwUdhT7vR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sFVcOo9meT6EJ6kFQRZebeLn.png?f=user_large

Na ff emmeren helaas dit geconstateerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_slRwOLCcJ3kNfa-_rxA59mQgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dVgpdDMPAwjfyneiJGghUqri.png?f=user_large

Nog nooit eerder gehad dit, ooit besteld via Amazon(ja sorry), net gebeld en mag het item retourneren, sure, ok. Heb al 80-90% verbruikt, hoopte op een kleine korting op een volgende, maar dit is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-10 00:33
TinyTronics heeft deze week Devil Design-filament met 10% korting. Heb ik nog niet eerder gebruikt maar zag wat posts hierboven erover en de PETG 6-kleuren-pack 2kg voor 33 euro lijkt me wel interessant. Alle rollen zijn 16,20 per kg dus goedkoper dan de eSUN PLA+ die ik altijd via Amazon haalde.
https://www.tinytronics.n...x-0.33kg-startpack?page=3

Ik heb inmiddels van Eryone weer een nieuwe bestelling binnen, 2x Ultra Silk Gold, Deep Wood PLA en wat PETG. Die Ultra Silk Gold valt me wat tegen, het is meer een soort metallic donkergeel, je mist wat glans maar ook een goudkleur. Vooraf niet goed gekeken want ik zie dat dit bij andere merken ook zo is, dan heb je nog een soort shiny licht-gouden kleur van bijv. deze Silk van AzureFilm die al beter is. Maar wat ik zocht was eigenlijk wat donkerder goud als de PLA, helaas te laat gezien... Mocht iemand een Eryone 1kg rol min 7 gram voor de filament swatch willen voor kostprijs 16 euro... :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OROJZpy5w5Vw5ZpfwNOyW_tWqbs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0ybtedYA8kPu3bXH6f8e2CEB.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxRiQ5gdgT1X_7xii312gtO9Nl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tcODZinyCiMhHK69SXl9hLlo.png?f=user_large
Op de foto vind ik de Eryone net iets "gouder" dan in het echt.

Eerste keer dat ik PETG print en transparant blauw geeft echt een heel cool effect! Zie wel iets meer stringing dus daar moet ik even naar kijken.
De Deep Wood PLA heeft 20% houtvezel erin en je ruikt inderdaad brandend hout bij het printen. Abrasive voor de nozzle (en de Bambu Lab AMS) dus even kijken wat handig is. Heb wel een hardened steel nozzle, maakt het dan nog veel uit? De kleur is gewoon melkchocolade-bruin, wil nog wat testen met schuren en houtbeits want anders kan ik beter gewoon PLA+ bruin gebruiken?

[ Voor 21% gewijzigd door MacorgaZ op 26-01-2024 13:52 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Fly-guy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:50:
Heeft iemand toevallig een filament kleur (+merk) die overeenkomt met de kleur van het grijs van het middenconsole van een tesla M3?

Wil iets printen wat daar in gaat, zou wel leuk zijn als het qua kleur en beetje overeenkomt. Het liefst PETG, voor als het in de zomer warm gaat worden.
Filamentum heeft een aantal grijstinten waardoor je goed appels en appels kunt vergelijken:
Afbeeldingslocatie: https://shop.fillamentum.com/cdn/shop/products/Fillamentum_grey_540x.jpg?v=1606724583

Van:
https://shop.fillamentum....a-extrafill-metallic-grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollie444
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 14:19
Hi,

Heeft iemand ervaring met een PLA filament die dicht in de beurt komt van metalic/zilver metaal?
Als voorbeeld dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HLtDPwVilqEnu1kz8X4cFf4884=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RUrVpj2Ib1YZIkqxg5ql6Di.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb enkele grijze filaments in huis maar komen niet in de beurt van een metal look. Mogelijk kan iemand op een goede wijzen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-10 17:17
rollie444 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:58:
Hi,

Heeft iemand ervaring met een PLA filament die dicht in de beurt komt van metalic/zilver metaal?
Als voorbeeld dit: [Afbeelding]

Ik heb enkele grijze filaments in huis maar komen niet in de beurt van een metal look. Mogelijk kan iemand op een goede wijzen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zopm0DPDXiXCXvSzzlwVAzlvMZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DLL4MGncHT0BaXdB6tHFyS4.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is geprint met Ziro silk filament. Je ziet alle imperfecties met dit soort filament, dus het is beter langzamer te printen dan normaal. Silk is vaak meer bros dan normale PLA, dus minder geschikt voor structurele onderdelen.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inGpo3weaSSnh5PRJv_qtccY8D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPaAYITh5wijt7d9imZnPd1j.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vind het leuk om dit soort modellen te printen. Volop gratis multicolor bouwpaketten te vinden. Het vereist dus dat je de juiste kleuren filament hebt. Voorheen ging dit best makkelijk: zoek uit welke kleuren je moet hebben (wit, oranje, lichtblauw, donkerblauw, zwart), kijk welke je al hebt liggen (zwart, wit) en bestel bij 3DJake de overige rollen als 250grams rolletjes. Zeker in de aanbiedingen was het €5 per 250gram, zelf samenstellen. Ik heb dan ook iets van 12 van die rollen liggen.

Maar..dat doen ze blijkbaar niet meer. Hebben jullie nog goede plekken om aan een kleur te komen, zonder meteen 1kg te moeten kopen?

p.s. Ik weet dat schilderen een alternatief is, daar ben ik ook mee bezig, maar vereist weer een hele andere skillset...

Kiwi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaseream
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18:22
Vandaag mail ontvangen van Sunlu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNtQv9ZtypZhfL-Kdx9DREw7UjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OOiMLOLo69h0zWJcGKJ1FfAs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:29
Dit is mijn "kartonnen doos"... Mijn delta staat in een nis waar ik een semi transparante puinzak voor heb gespannen met klitteband... Werkt wel, maar is niet ideaal. Heb ook maar 1 rol ASA van devil design die ik voor specifieke doeleinden gebruik waar petg niet voldoende is... En dan inderdaad eerst het bed van te voren de boel opwarmen met het printed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvFdkCG5XijhfRPmJa0-y3nNFvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1D538kSnw1rCgvI1O09dRi2Y.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inTw05xFmDaNWVS6F9-Y8HUmcAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDUM9FJrV4uv0yFW4uQklxa9.jpg?f=fotoalbum_large

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youtakun
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-01 09:19
Nieuw hier, en omdat tl;dr ben ik bij een bij handjevol willekeurige posts gestopt met scrollen (meer in het vorige topic dan deze).

Één ding dat mij opvalt is dat mensen soms klagen over 123-3D Jupiter, o.a. dat deze loslaat van de plaat.
Wat mij tevens opvalt is dat mensen nagenoeg alleen maar printen op 195-215°C met plaat op 50-60°C.

Nadat ik mijn eerste printerspoel (die die bij de printer1 zit) opgemaakt had, ben ik klakkeloos met dezelfde filament preset verder gaan printen, en daar tot nog toe alleen maar van af geweken in geval van silk filament. Ik dacht, waarom switchen als het werkt. Tot nu toe bijna identieke resultaten2 met Juliter, REAL, eSun, BASF, PolyTerra en colorFabb Economy (moest de TUSH printen om deze gigantische spoel überhaupt te kunnen gebruiken).

Ik print PLA op 220°C/65°C met 250mm/s en heb nooit problemen gehad. Ik had zware problemen met 55°C.
Ik print PLA Satin/Silk/Kameleon op 250°C/65°C met 60mm/s (gaf beste glans na een reeks tests).

Voor alle merken moet ik wel eens brim inschakelen om loslaten te voorkomen.

1. Is er een reden dat anderen koeler printen?
2. Zouden anderen betere ervaringen kunnen hebben met mijn temperaturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVpGh_MI5qk5dbitPABJOdkyRB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xzs6kzJ4pQiojkdBDcO5IAI.jpg?f=fotoalbum_large

1) Bambu P1P (geen enclosure), textured PEI plaat, glad PEI plaat (Aliexpress, deze hecht als een malle!), hologram plaat (Aliexpress)
2) Bij silk en transparant zijn overhangs moeilijker

[ Voor 29% gewijzigd door youtakun op 20-03-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOfxKIHemIencEEVj2Y08Efjelk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/FVafruMkHwo3ZuqegHQV8Tsb.gif?f=user_large

Eerste test met Polymaker PolyTerra PLA Dual Mixed Berries Red-Dark Blue. Best leuk, maar denk alleen bij geschikte prints. Zie het dakje van de benchy...dat maakt het niet mooier. Zal het eens proberen bij een buste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVf-kdQhzvZIB-nTKd-wQVxq8D0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/86djIIRN8ONhz3naWiGGCmQf.png?f=user_large

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10 16:07
Ik gebruik zelf een box van de ikea, passen 8 rollen in.
https://www.ikea.com/nl/n...el-transparant-s69440761/

Met deze houders
https://www.printables.co...t-for-ikea-samla-2245l-bo

En deze clips voor het deksel
https://www.printables.co...ea-samla-clip-lock-45l65l

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RY3qpww/2024-04-18-21-39-50.jpg

De hygrometer houder en silica gel bakjes zijn zelf ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:27
Best lastig soms kleurenblind zijn... Ik zoek PLA+ in deze kleur:

Afbeeldingslocatie: https://img.bricklink.com/ItemImage/PN/9/3947a.png

Ik heb goede ervaringen met eSUN, iemand tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ABS+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05fnzRydi9LJS2M8SEPvgsZZoOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GZpgobkhkt8XEgGRMWEMPGr.jpg?f=fotoalbum_large

Deze hangt er nu 3 weken. De oude was in ASA, die heeft een half jaar gehangen zonder problemen. Alleen waren daar de fans stuk, dus vandaar even deze opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:27
Vraagje! Ik print al jaren met PLA+, tot nu toe geen enkel probleem! Alleen nu heb ik adapter geprint om de huidige navigatie van de Up van mijn vrouw te vervangen voor een Carplay variant alleen had ik aan een ding niet gedacht, het wordt natuurlijk bloedheet in de auto met dagen zoals dit.

Het probleem is dat de huidige adapter compleet vervormt tijdens de hitte en dan niet meer goed past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-x8YhHOE8vQE48hDNbDouSNaiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjnEKxDpebqrNBOFQclBKOjG.jpg?f=fotoalbum_large

Zou PETG hier een oplossing voor zijn? Of moet ik echt naar ABS kijken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Net de rol binnen, nog niet geprint. Wel de info opgehaald

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHg7ZN5VMm96rXOaB6jPd8xpo_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j3RgPI9W7femjwoAVSMZK2NL.png?f=fotoalbum_large

Max afwijking van 0.023
Dus op papier prima filament.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:35

_Eend_

🌻🇺🇦

Leviathius schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Klinkt goed. Ben benieuwd naar je ervaringen en misschien foto's van print resultaten. Het is een mooie prijs namelijk dit filament.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbmLsXT26bsVnJa4veXnOZskhkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQJa5fzKh0JXEMHG2dFxribI.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren heb ik eindelijk mijn ATA filament binnen gekregen. Het was bij een buurman afgeleverd die de volgende dag een week weg was :X Even snel een fotootje gemaakt tijdens het printen, en het ziet er OK uit.

Edit: dit is met het standaard 'Generic PLA' profiel geprint

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 08-08-2024 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1FQJZSgrn3IaG3-UwrS1q4hgAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0F81MXDNc7wXlSGOoPwzQOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Jupiter wood pla

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@A Lurker, hier wat vergelijkingsmateriaal, zoals beloofd. De lichtere prints zijn AddNorth licht eiken, een Pla met toegevoegde houtvezels. De wat donkerder prints zijn Polymaker Polywood, een matte PLA in een houtkleur.
Beide prints zijn gemaakt op een MK3S met een 0.6mm Revo Obxidian spuitmond en met 0.33 mm laaghoogte.
AddNorth:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/20240904_223856.jpg
Polymaker:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/20240904_010538.jpg
vergelijkingen:
Naast elkaar, bovenkant van de greep
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/20240905_091325.jpg
Naast elkaar, onderkant van de greep
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/20240905_091348.jpg
Naast elkaar, op het doelmateriaal. Zoals je hier kan zien is het kleine beetje glans van het AddNorth materiaal helemaal niet zo overdreven, aangezien dit ook zichtbaar is op de multiplex plaat waar het op gemonteerd is.
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/20240905_092851.jpg

Overigens heeft FormFutura EasyWood filament, met wat meer keus als het om kleur gaat.

Ik hoop dat dit je meer inzicht geeft in de verschillen tussen mat PLA en PLA met houtvezels.

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 05-09-2024 10:19 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRolNL3zV7BgD6KpIUUiLs9uflI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiacnOIqUP6xWTiFhSal063C.jpg?f=fotoalbum_large

Desert Sand van Winkle

[ Voor 3% gewijzigd door A Lurker op 06-09-2024 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:56
PepieNL schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:04:
[...]

Wil een deze dagen nog een keer een Sunlu droger kopen om de rollen eerst mee te drogen alvorens te verpakken zoals hier beschreven : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79447042
Ik werk alleen met PLA overigens.

In ditzelfde topic vind je verder genoeg tips als je zoekt op bijv 'silica' :9
PLA sla ik op in boxen van Ikea/Action:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58C1LmKOhIjIs2nESnUYcvg_i9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7br79YKWKNhZarpmNTG1Cy6.jpg?f=fotoalbum_large

Gevoelig materiaal zoals bv TPU sla ik op in deze: https://makerworld.com/en...m=search#profileId-485346

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sabbi
  • Laatst online: 19:00

Sabbi

je denkt aan mij.

lekrutes schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:56:
Hoe bewaren jullie je filament?

Op moment heb ik het in de plastic zakken waar het in geleverd wordt in en in de doos in de kast staan. nadeel is dat je niet kan zien welke kleur waarin zit, dus ben allemaal dozen aan het open doen.

Denk dat ik een houder ga maken/printer waar het filament op kan staan en dan een doorzichtige ziplock bag erom en een droog zakje erbij. Zo blijven het filament droog en kan ik zien welke kleur waar licht en ze zo pakken.
Ik heb een setje vacuum zakken van aliexpress, werkt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S478f478d67ee4c218dd2a9ab15973da7C/3D-Filament-Dryer-Storage-Vacuum-Sealing-Bags-And-Pump-Keep-Filament-Dry-Humidity-Resistant-For-1KG.jpg

Filament drogen doe ik op de printer zelf, dus bed warm maken en rol erop onder een plastic bak. De bak is doorzichtig en je kan echt de condens erop zien komen gedurende het drogen.
https://wiki.bambulab.com...mbu-filament-drying-cover

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
@bing69 @lekrutes

mijn advies:
Lucht/water dicht kist (zie blauwe seal deksel) en veel steviger dan van Action
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61040VX2ZnL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg
https://www.amazon.nl/-/e...lue-plastic/dp/B00ITQQ1PK

-----
Deze vacuum bags is beter dan van aliexpress.
* houdt iets langer in vacuum, ook niet perfect/eeuwig vacuum.
* letop deze heeft veel betere ventiel(wit ipv blauw).

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0524/7769/0049/files/05_19ab427a-da30-4f1d-b552-fe242bb309ba.jpg?v=1694577745
https://www.amazon.nl/-/e...um+kit%2Caps%2C105&sr=8-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Afgelopen weekend een bestelling binnengekregen van 10kg Elegoo pla+ zwart wat neerkomt op €10, per rol vanwege de bulkaanbieding.
Het was een gokje omdat ik alleen nog maar geprint heb met Eryone, Esun, Sovol, Devils Design pla of pla+ maar het is mij nog nooit overkomen dat een temptower zo clean geprint wordt met een nieuwe rol direct uit de verpakking.
Tower loopt van 200 (top) tm 230 (bottom)
Buildplate op 55gr geen issues dat hij niet blijft zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImSvqmdVulbOALcs7c5MGYfEdOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJFXWaaZ3vaTD1Wkf1KTlOqd.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk een Calidragon erachteraan op 220c. welke met alleen 1 klein beetje stringing bovenaan de hoorns maar dat is op de foto niet eens zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwTvfLTAjtDRTzFJ0SmRVwaTOlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyLm2xuLMXTsZGAjukLzpT09.jpg?f=fotoalbum_large

Nu bezig met een benchy maar tot nu toe geen spijt van de bestelling.
Bij meer prints even kijken of de filament netjes op de rol zit zonder knopen.
Wel 1 nadeel ontdekt, het is niet heel erg donker zwart, zit een beetje grijze waas overheen maar ik heb dit puur besteld voor het maken van props en warhammer goodies welke toch nog beschilderd gaan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:49
Hulpvraag!?

Ik ben momenteel bezig met de reproductie van een cruciaal onderdeeltje. Het betreft een gebogen klepje welke in een muntproef (coin mech) zit. Hier kunnen op een dag enkele honderden 2 Euro muntstukken langs glijden.

Ik ben op zoek naar een filament welke goede mechanische, thermische en impact bescherming biedt. De muntproef word gebruikt in een fruitautomaat welke in het cabinet een bedrijfstemperatuur van 70 graden Celsius kan/zal bereiken.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ke8EmVPj_mfWmPvSgTle4oO_JU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dns2YkqPPtnmlJpZruhgDm1M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctkGyfYRV9MBXbwmav2Wr7EAOeg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FVzxYqUdXNaLmYJyLdsa5SQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Wit is reproductie in ABS. Grijs is het originele onderdeel.

Heb het eerste proefmodel geprint in witkleurig ABS maar het resultaat is nog steeds te flexibel naar mijn smaak. Iemand veel ervaring met glasvezel- of koolstofvezel gevuld filament? Pak ik beter Nylon, Polycarbonaat of misschien toch ASA om een zo stijf mogelijk resultaat te behalen?

Alvast bedankt voor het meedenken *O*

[ Voor 9% gewijzigd door JorneB op 01-11-2024 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorneB
rinkel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:38:
[...]

PC zonder toevoegingen is gladder.
Ik heb nog een rol PCCF van Prusament, print erg makkelijk, maar oppervlakte is wat korrelig.
De keuze is gevallen op Polycarbonaat, transparant zwart PC van Bambu Lab. Inderdaad heel glad, goed te reinigen, prima sterk en het printte echt supermakkelijk. Een perfecte Benchy na slechts 2,5 uur gedroogd te hebben.

Met drie man de Benchy getest :Y) en okay bevonden :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ux5r0VAXiTLiM-mAaGDiRXL2dPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yn9V9L2Brv8Kczmb8Wflvx5G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Iz87iFEubkTnELcIBY6hhjjM80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RM5kNp9lQERdujwvHgm3Ap6o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va7OCuZiUIdmB8sbDUUaGrrSeog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sco21uhIJnuqtGxZdkMeMDmn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcoxsfyOuC7GENbzUcCEq7RqCdA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zz7eR8GlyyLrdufmhRCcZ7Th.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 24% gewijzigd door JorneB op 08-11-2024 14:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:49
Ik kan voorlopig weer even vooruit! 😁Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrOV7N8e-UKrB_O44H3dZNymYTw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gkvgfd5waAX2SGPwTdbbsAg0.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
JorneB schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:52:
[...]

De keuze is gevallen op Polycarbonaat, transparant zwart PC van Bambu Lab. Inderdaad heel glad, goed te reinigen, prima sterk en het printte echt supermakkelijk.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
We zijn een stapje verder. Het is gelukt met Bambu Lab Polycarbonaat Transparant Black en Bambu Lab Support for PA/PET als support interface. d:)b

Kiek dan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knlTzdwqYq9g4ej1rD1REVyptrw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpZKcj4Wf3mNcYOCrO4tU73o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkC1Oa-41M-bQh6H0jkFdgT1o-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFCuKq9FinY3ojyq9hrYQN9a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFd7EhawysGuleKcon9qoFUI0vQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S86hgflUpk45MNA3p39DHfbF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gvQwaD4T082AYLR1Tw7GiWKEoc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvh7yHFGBuCFRj3OLdIAvxZm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
Dit is met 0.2mm layer height geprint, en 0,4 nozzle, dus er is zeker nog wel wat ruimte voor verandering. Let wel, dit is geen eshtetisch onderdeel, slechts functioneel. Morgen even plaatsen in de muntproef en zien of die het overleefd.

Al hoor ik graag ideeën voor verbetering :)

En deze geprint met 0,08mm layer height:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGzV5xhl6kt5cDJZ5Gm3DcWA3y4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nffCGt89L4c9SfzzA5pIDLUc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo1iP_BGsOnRJTr0CLKuiQi7Ckk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKMIlr0feT1AuhhVgVyl759f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8CdgVzHfFPZZfcD1AylYGYqN9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R18OulCtcQqKsgnuIyzpody9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 77% gewijzigd door JorneB op 26-11-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-10 13:28
Voor tweakers in het (zuid) oosten van het land, ik kan jullie deze niet onthouden, na mijn positieve ervaring met rapidPETG van Elegoo kwam ik deze aanbieding tegen op een selectief setje kleuren (waaronder 2 soorten grijs): 8.49 per spoel (wel 5.50 aan verzendkosten bij een duits DHL punt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw_iWMZTXFn2PmS8IKUV5WBZlPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BLl3FMLRkB3qOxKrxlL5MTrI.png?f=fotoalbum_large

Ik ben zelf weer 16 rollen rijker :+

https://www.alza.de/search.htm?exps=rapid+petg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeMan
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voorop gesteld dat ik nog behoorlijk nieuw ben met 3d printen O-) : Afgelopen week een rol Jupiter PLA van 123inkt besteld en vandaag eerste print ermee gedaan. Dit komt er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LBmtyLorREYWVlt-QyTjPlMsKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEPVBJCAUZXCIupmrtZE8HXG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH-BWLFn92VkUeTZBFQ7gE3Z9i8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E21Syf12OIkZgu1YYdymF1Xn.jpg?f=fotoalbum_tile

Het krult op en blijft tussen de lijnen ook niet echt plakken.
In eerste instantie met mijn standaard (creality) settings gedaan: 220/50 met 60 graden bed temperatuur voor de eerste laag. Dat bleef slecht plakken en trok zichzelf op meerdere plekken los (veel erger als hierboven). Bovenstaande resultaten is met een temperatuur van 220/70 (pas na meerdere lagen heb ik de temperatuur verlaagd naar 65), wat beter leek te plakken, maar trekt alsnog krom en laat los.

Als ik zoek op warping lijkt juist de bed temperatuur verhogen te helpen, maar hier ook niet, zie het resultaat.

Wat kan ik nog aanpassen om mijn prints beter te krijgen, want als ik een print met creality pla maak, gaat dit wel goed, dus lijkt aan de karakteristieken van Jupiter te liggen. Wat zouden (voor een Ender v3 ke) de beste settings voor jupiter zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door DukeMan op 16-12-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Iemand een idee wat ik hier aantref? Nieuwe rol geel ABS, en eerste print mislukt. Ging fout tijdens het printen van gyroid infill. Een rare blob en wat zwarte artifacten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_YSd6F-OfWSeKbgbs3iIqyUJHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSkPw7Yph1AfWr6JMbouc07M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0BS62hUwL_AwwbuH31ktIx6pxk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqKZy9tp4PiMt5QHwJqQrJIS.jpg?f=fotoalbum_tile

De vorige print met deze nozzle bestond uit zwart Easy ABS gevolgd door wit Easy ABS en die was helemaal perfect.
Zou het kunnen dat er toch nog zwart Easy ABS ergens in de nozzle zat, wat nu op te hoge temperatuur er uitgekomen is, of gewoon vuil?
Mijn eerstvolgende print gaat 35 uur duren dus ik wil eventuele issues verhelpen voordat ik die start.
Suggesties zijn meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:05
Marwolaeth schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:38:
[...]

Ik heb zelf ontzettend goede ervaringen met TM3D. Nederlands bedrijf, ze produceren het filament zelf. Goede keus qua materiaal en kleur enzo. Ze werken ook met bambu dus hebben spools speciaal aangepast voor de AMS, echt heel fijn. Super goede customer service ook!
Ik hoor er niet zo vaak wat over, dus dacht geef deze ook even mee.
Ik heb hier (n.a.v. dit bericht) tijdens de Black Friday sale ook wat rollen besteld. (Het feit dat het niet half Europa / de wereld over gestuurd hoefde te worden sprak me wel aan). Helaas heb ik er tot nu toe wat gemixte ervaring mee:

Ondanks te kiezen voor de AMS Size Spool optie paste de rol ABS (Tele Magenta) niet goed in de BambuLab AMS. De filament was dermate los omgewikkeld? dat die 'te dik' was, en langs de Feeder schraapte en te veel blokkeerde. Na een paar keer een gepauzeerde print weer een zetje te hebben gegeven was ik er klaar mee en heb ik er maar een aardig stuk afgerold en afgeknipt :-( .
(Helaas geen foto van gemaakt)

De rol PETG Traffic Black printe echter voor geen ene meter. Ik heb geprobeerd de filament ~8 uur te drogen met (de hier eerder gelinkte) 'droog cover', maar helaas zonder succes.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kCvlvla.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XtRAJqE.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3CxMgYW.jpeg

Iemand een idee wat hier aan de hand is en/of tips?

Een paar vrij kleine dopjes die ik in PETG wit heb geprint leek niet veel mee mis, maar dit was in vase mode.

Gelukkig printte de PLA Galaxy Black wel prima en ziet er mooi uit;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6Eo6BRU.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:52
Hier een overzicht van de afmetingen van de spoelen (net gevonden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eWfrd6EuZGgkgZKCf-odXUtNUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3RlwhN0cIyOQ5aVSJUgO8eP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:23
Rmg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:53:
[...]

broos is meestal vocht, maakt niet uit dat ie net uit de verpakking komt, drogen kan alsnog helpen
Dus niet !, Ik heb het probleem ook met PLA+ van Esun, maar alleen het stukje dat van de rol naar de extruder gaat en dan alleen ook maar wanneer het er paar dagen in die positie zit.
Het blijkt een soort stress in het materiaal te zijn die bij het oprollen ontstaat, er is al veel over geschreven.
https://www.reddit.com/r/...bed&utm_content=post_body
Bij mij ligt het PLA ook gewoon open en bloot opgeslagen en een rol van al een paar jaar oud is gewoon nog goed te printen, alleen wanneer ik deze op de printer laat zitten dan is het eerste stuk na een paar dagen gebroken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJi1jPYtMRcwC75kxg3-Abx9Ks0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AG27IduMGYWiq9xG0HkGhd72.jpg?f=user_large
Ik had ook ooit een nieuwe rol die geseald volledig gebroken in de verpakking zat, allemaal stukjes, die kreeg ik ook vergoed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tda_brpw8I9Vz65pffta5Xv3H44=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GOcxHbUOGAz3eDty6yKthKvC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:26
Ik had ook last van eSun PLA+ die breekt in de AMS na enkele weken inactiviteit, door stress waarschijnlijk. Drogen helpt inderdaad niet.
Ik heb het opgelost door stukjes PTFE tube aan mijn silicagel houders te lijmen (met lijmpistool) en dan kan ik het filament bij langere inactiviteit hierin stoppen. Daar ervaart het geen spanningsstress. Werkt goed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmjHp70dTNVl6nfRcqHmR468sSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fke4fsUJx7ENdr24sneJSmz1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:11
JorneB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Ik zal bij thuiskomst dat wel even nameten voor je.

Ook zal ik een nieuwe volle spoel voor je opmeten, aangezien Jayo de spoel echt 'vol' stopt.
Jayo spoelen zijn toch gewoon hetzelfde als die van Sunlu? Wellicht dat Jayo er 100gr extra op draait dat weet ik niet :p

Ik denk ergens zelfs dat Jayo heel goedkoop oude voorraad van Sunlu kan verkopen omdat Sunlu nu de nieuwe donkerblauwe spoelen heeft die je uit ekaar kan draaien voor een refill?
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71QbwDUIpoL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpgAfbeeldingslocatie: https://3d.nice-cdn.com/upload/image/product/large/default/sunlu-high-speed-pla-blue-175-mm-1000-g-692878-nl.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Leviathius op 30-01-2025 15:40 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
dirks schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Kun jij kijken wat de buitendia en breedte van de spoelen zijn?
1 Kilo spoel:
Buitendiameter 195mm
Binnendiameter 72mm
Spoelbreedte 60mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGgywz0H5nvFo_XlT87aIJ_4k7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eLlV1Fkl0OxTsPRO3Uuuni1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0JegjxnluEmk8jQNAV2D0rTxGo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3YRDevx8PmejoKdCV1v4uLY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bU9deTZ4b_DpFo19dJ17OctjH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkwohVesOARXwzoecMZpGZYu.jpg?f=fotoalbum_tile

0,5 Kilo spoel:
Buitendiameter 197mm
Binnendiameter 60mm
Spoelbreedte 38mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v73T8btIkLfxB59F02J9b-nnSvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4SWHIc88G7WkCdRRERhuegW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hy21Uwhx5iJ9CeX94_1FDSzarRQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vC1XIsFJc6wochiHZEIE8ygs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60SI6qmfJVmxSmZEJMKkWZvzjOg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIwQq6t2tn4sqmYRMKiEXSYz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:13
Devler schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:20:
@Sokucho hoe bevalt de PETG? Ik print nu enkel met PLA en wil graag ook PETG maar ik heb me wat bang laten maken ivm vocht.
Voor mij ook nieuw, heb best wel wat moeten tweaken om stringing te voorkomen. Z-hop uit, hoge travel speed, langzamer printen en met retraction nog wat dingen moeten doen. 1e print kwam met veel strings nu wat minder nog bezig. Ik ben niet bang voor vocht ze zitten goed verpakt en als een spoel open is maak ik die binnen een maand op. Heb nog nooit langer dan een maand een spoel gehad die open en bloot ligt te wachten. Doe ze dan ook in dichte zakken met silica gel zakjes.

Edit:
Iemand gouden tip? Ben pas begonnen met petg prints komen er mooi uit alleen veel string. Heb z hop uit, hoge travel speed 800(k1c), langzamer printen, retraction distance 3mm speed 80. Temperatuur 240 veel stringa 230 minder en 225 net zo veel als bij 230 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCbI6zciMPIxZ_SZMGF9SC-XCEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzpX0PXiotRGJQwFVZrpJhjC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sb39ZVGXdNv_UkfD-vjjCnSuHiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1wTdy2qy3x5WJY1HDayL7ex.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emwuCPvWXC5AU2W39S5E3FEx_w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9mLF1efqk6ruedTbv3Mt0M2.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 2 met alle fans uit geen string!? Weet niet of het oke is met fans uit?

[ Voor 54% gewijzigd door Sokucho op 02-02-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-10 11:52
Ik heb de polydryer en een extra polybox gekocht.
Zo kan ik makkelijk wisselen van box en van daaruit ook printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGsZK6kRKpr4nqa6Izu3bP2Xmes=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zxN6GGjuCGVFE6BL8mwm9WI9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:13
Hoelang drogen jullie petg filament? Heb zojuist mijn droger ontvangen en petg direct er in geplaatst op 60 graden(?) na 3 uur nog steeds af en toe wat geknetter 65 graden gezet ff door laten drogen.

Edit: voor andere beginners zoals ik, koop een droger. Zelfde instellingen, zelfde bestand en filament met 4 uur drogen. Wereld van verschil 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NP5-Zf08-tZUm-DUNa1nyePcWRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXBbhmAn5G0ktN4rsnTx34vX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Sokucho op 07-02-2025 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
  • Laatst online: 15:56
Freezhost schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:54:
Hoe drogen jullie PLA en PETG rollen? Gebruiken jullie een droger? En hoe slaan jullie de rollen op?
Drogen met een droger. https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title en opslag in plastic vacuum zakken incl. silica korrels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1GGWqldyVj1ksQM8KJFE1hiajQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vx0tVhUkvOg64d6UfQgThpqI.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
RemcoAR schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:51:
Ik denk dat dit een hele dikke vette scam is. Wat denken jullie?

https://a.aliexpress.com/_EGgwlUo

Met de coupon code van €8 voor orders van €69 of meer die maandag gebruikt kan worden kom ik op €1,85 per kilogram als ik 3x10 rollen PETG van 1,1kg zou kopen. Daarmee valt het een beetje in de categorie "if it looks too good to be true, it probably is" categorie.
Lijkt inderdaad een fout in te zitten. Een 10pack is even duur als een 5pack. Heb nu 55kg PETG in mijn mandje voor Euro 115,- totaal. 8)7 Maar wel heel verleidelijk. (En zojuist besteld, middels Klarna voor de te verwachten disputes)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymW_TVa2eUEvr5HSONMRqf1X2Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJtpHW1WSjfhPUmEiS6pFCHz.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 25% gewijzigd door JorneB op 15-02-2025 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:53
Idem hier, ik wacht al even op een goeie bulk aanbieding.
Stiekem hoop ik hem toch aan te krijgen want deze ochtend had ik een gelukje met mijn zwart (laatste rol) na een print van een kleine 3 uur 😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aguB0HeHKFn6KY8pQiDDdlJ1wSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDIu2hCFdrgTDang0T1F1kqs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:37

Rincewind

Take me in your arms tonight

RemcoAR schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:51:
Ik denk dat dit een hele dikke vette scam is. Wat denken jullie?

https://a.aliexpress.com/_EGgwlUo
Ik heb een bericht gekregen dat het verstuurd is met als leverdatum komend weekend. Benieuwd wat er komt 😉

Update: als ik deze review van vandaag (!) lees zie ik de bui al hangen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44z_qK9gR1j2JcS7YQlpf22K9UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Imo9WMNBcKwhgi8mRYQ1Obyx.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad: too good to be true....

[ Voor 42% gewijzigd door Rincewind op 17-02-2025 07:36 . Reden: Aanvulling ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
Ik heb inmiddels een tracking code ontvangen voor de mogelijke-scam-op-Ali bestelling. Code is aangemaakt in Spanje en ook vindbaar op parcelfinder. Er lijkt in China wel iets bij de luchtvervoerder aangekomen te zijn. Spannend dit. :X Hogere winkans dan een roulette ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEIOHkVeJA6i7-Ffk5xfGEl7tYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QT0ACk7IS6BPipUqKXsd7tqP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 08:06
Ook ik heb de Ali scam deal besteld :+
Het pakketjes heeft in 1 dag al een flinke reis achter de rug _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJs4llBl4xRAkByBqlq99oU9j5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LzbgqCgBXyth8Vd2I04ldVGK.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Heelaas geen goede start voor mijn PETG van The Filament...
Beide rollen was het filament fused op een klein punt redelijk aan het begin van de rol... Met als gevolg dat het brak tijdens een print... Het was iedere keer maar een klein "puntje" en was weer makkelijk los te peuteren, dus het was niet zozeer de hele rol die fused is, maar nogmaals, geen goed begin helaas...

Nu was ik al van plan een pastamatic te printen, maar daar ga ik nu wat meer prio achter zetten en deze rollen voor de zekerheid respoolen om te kijken of ze niet op nog meer plaatsen gefused zijn...

On a more positive note: Ik heb met behulp van mijn sunlu fc01 wel een flinke print kunnen redden door op tijd een nieuwe rol te splicen aan de oude die de rest van de print niet meer ging halen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUa1wCr72yyozM6pTv9NWsTdW7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQckOFz2HJ8KLkVefYUb80Mx.jpg?f=fotoalbum_large
Je kan de lijn zien naar de nieuwe rol aan de rechterkant. Kleurverschil is in de foto dramatisch maar in het echt nauwelijks te zien gelukkig. Op deze manier een print van 10 van deze blokjes gered. _/-\o_
Ik kwam er hierdoor ook achter dat een flink aantal van mijn printprofielen niet de juiste dichtheid hadden waardoor de verwachte gewichten van prints niet uitkwamen + een spoel die 10g zwaarder was dan de specs en mijn volledige marge was verdwenen als sneeuw voor de zon, ondanks dat ik de spoel voor printen nog had gewogen voor de print juist omdat ik al vreesde dat ik te weinig zou hebben :/

Als laatste is het me trouwens opgevallen hoeveel variatie er in gewicht tussen spoelen zit zelfs van dezelfde fabrikant met als max 38g tussen ogenschijnlijk dezelfde eSun spoelen :? 8)7
Dat maakt wegen van je spoelen ook vrij nutteloos als indicatie hoeveel filament er nog op de rol zit...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie88
Freezhost schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:54:
Hoe drogen jullie PLA en PETG rollen? Gebruiken jullie een droger? En hoe slaan jullie de rollen op?
Qua opslag heb ik een lichtelijk probleem vrees ik... :+
Na het tellen vandaag kwam ik uit op 80 :o 1kg spoelen met zeer uiteenlopende hoeveelheden nog op de spoelen.
Dit is mijn opslag:
Krat direct naast de printer met veel gebruikt filament:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFyh-AZsIB133a1B57kMGNsi6uE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoC03n275wjkGJYVXiOY7q6P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMGmqtoIo9nA79Ye6jl15RzDLpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSQuVfFyyv6uohEdOnE14Hax.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is de rest van de opslag: (de spoelen ervoor liggen normaal plat bovenop de rest)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2WxnJs9OWoMoxpLv0oHrp-Bg_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qedf9ixymUtp3OKkhKt1V6Bg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEZdfuwKm_bLcQUbevMjI79K5p4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6uKF8hqoGYkliP6gmzwCGfe.jpg?f=fotoalbum_tile

En als laatste nog een dubble stacked kast :9 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJrLAZQdrNOekU5Uxnd4RE2T4Oo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ba7ZKpNavsV66uSfhjfHq6aD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-B8sgzy4KCszXqzBasGeZW3sKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEDtEJuliFmkO4JuE92iNbsp.jpg?f=fotoalbum_tile

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Densomdraeber
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-02 10:36
Had ook 5 rollen besteld maar daarnet melding gekregen dat ik refund krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATx-QdrRLS19SnxXxVBE95EwvXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6D4pcYWDuTnRIqGMj0iUdJwk.jpg?f=fotoalbum_large

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:29
Bij mijn allereerste PETG print had ik gelijk ernstige stringing en kwam er zo achter dat drogen en droog houden noodzakelijk was. Er kwam een (EIBOS) droger en zakken met vacuüm handpomp. Sindsdien geen problemen meer.

PLA is toch anders. Vandaag een printje gemaakt vanaf een rol Real PLA matte die al anderhalf jaar aangebroken open en bloot lag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p5EO41RlbyPEasHgATX6XeccHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETEiF9VoGd9MZvrwnLjdl292.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
remmuz schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:19:
[...]

Nooit geweten....

Ik heb minstens een halve kilo Glow in the dark filament geprint op een Ender 3 Pro met standaard nozzle en ik heb er nooit iets van gemerkt.
Was trouwens van Amazon Basics en de kwaliteit is bijzonder goed. Ik heb b.v. een klein lampenkapje geprint en dat zie ik 's morgens nog steeds een beetje gloeien.
Het is bij iedere abrasive het geval dat bij een brass nozzle de tip er als het ware wordt af geschuurd, met als gevolg dat je z-offset af gaat wijken omdat je nozzle "korter" wordt en dat je gat groter word naarmate de nozzle korter wordt en je dus eindigt met een "grotere" opening.
Met als gevolg dat je print kwaliteit er onder kan gaan leiden, maar omdat het om zulke kleine waardes gaat kan je het inderdaad lang niet merken.

Daarentegen zijn er ook genoeg glow in the dark filaments die beweren geen geharde nozzle nodig te hebben, al weet ik niet in hoeverre dat betrouwbaar is...

Ik print eigenlijk sinds ze zijn uitgekomen alleen nog met die knock-off CHT nozzles van AliExpress van gehard staal met zo'n koperen insert voor betere flow.

Ik heb er uit eindelijk zelfs gevonden die alleen een geharde tip hebben.

Maar helaas zijn eigenlijk alle CHT nozzles van AliExpress verdwenen, mogelijk door patenten? :'(
Dus voorlopig ben ik zuinig op mijn nozzles.
rinkel schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:01:
Heeft iemand wel eens Spectrum geprobeerd?
Het refill systeem lijkt erg veel op die van Bambu, ze beweren dat het past.
https://spectrumfilaments.com/en/refill/
Ik heb hier een paar rollen The Filament (by Spectrum) liggen waarvan 1 refill spoel.
Ze hebben een printbare spoel ervoor hier: https://spectrumfilaments.com/en/refill/
Ik heb zelf uit eindelijk die spoel geremixed zodat ik een oude lege spoel door midden kan zagen en de remix als insert erin te lijmen en zo een diy refill spoel te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GOb9cXbfqVHklA9AZVMRPQjh_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FW3Ky2a18b4H4hCKFzJ9F93P.jpg?f=fotoalbum_large

Verder bezig met het printen van de pastamatic zodat ik aan 1 refill spoel genoeg heb om het vervolgens op een andere lege spoel te winden.
De meeste andere lege spoelen die ik heb zijn namelijk niet geschikt om te verbouwen als refill spoel omdat de diameter te groot is en niet in het refill gat van het filament past...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-10 22:44

Boullie

Da Bulster

Dartlink schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:47:
En nu al goedgekeurd :+ Wel reden "Package sent to a wrong address" :p Ach het had zo mooi kunnen zijn.
Ben nu nog steeds met die gekke bestelling bezig. Moest wachten totdat de 10 dagen geen shipping update verlopen was, heb gisteren 3 aparte verzoeken tot cancelling aan moeten maken en vandaag stonden er per stuk een voorstel van de verkoper in.
€2,30 per deelbestelling met daarbij allemaal fake screenshots dat ze de verzender hadden gecontacteerd om het op hold te zetten. Duidelijk fake en 1 van de 2 screenshot duidelijk photoshopped. Nu dus voorstel niet geaccepteerd of afgewezen maar op het kleine blauwe regeltje eronder geklikt dat ik het door ali wil laten afhandelen.
Zal me benieuwen hoe verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQHRiM1GL5Ww4OANESfDB_soaww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2tOulWz1ZTCYKjrTQBPbjlIK.png?f=fotoalbum_large
Let vooral op de photoshopped datums die compleet niet overeen komen met de rest van de datums en de slechte typfouten onder de rode voortgangsbalk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLRPLK3X5BTuzUFvvOqEV29H__E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZsT5M0fl6ywqgTQXMIPmEvY.png?f=fotoalbum_large
Oeh een tijdslimiet van 2 dagen terwijl Aliexpress je een week geeft. Valt me nu trouwens pas op dat de tijdstippen van de reacties in de chat ook nergens op slaan. Ook wordt nergens een trackingnumber genoemd maar de andere kant heeft per direct de verzending vastgehouden. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Boullie op 06-03-2025 18:13 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:55

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Zijn er hier ook mensen die deze bakken gebruiken voor het opslaan van filement rollen:

Formaat zou zijn: Lengte: 32 cm Breedte: 21 cm Hoogte: 23 cm
Wat zou betekenen dat je er 4 rollen in kwijt zou kunnen.

https://www.ikea.com/nl/n...ststof-s79276760/#content

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/ikea-365-voorraadpot-met-deksel-rechthoekig-kunststof__0610781_pe685099_s5.jpg?f=l

Of heeft iemand een nog betere bak die ik luchtdicht kan afsluiten?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:17
mydogisgone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:28:
Zijn er hier ook mensen die deze bakken gebruiken voor het opslaan van filement rollen:

[Afbeelding]

Ik heb 3 van die bakken in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQtxfaE_de-sbDHT4ohDxOBBYg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THVfZnfIMJEXII9FVw1fMNFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLzv05EOekqd9mzufVmYZRtewsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzQ3OAXwrvHI4mWDu9ydPCxs.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder even een direct antwoord op de vraag, de rollen passen er alleen vertikaal in en dus krijg je er nooit meer dan 2 in, zie deze foto met een rol op de kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2bliBqqadLppXrVqG7eU0TPF1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Qf8tONiUppZvayVMnCOK2ri.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het binnenwerk:
https://makerworld.com/en...ht-print#profileId-530150

Dit zijn de doorvoeren:
https://makerworld.com/en...onnector#profileId-842272

En de stopjes:
https://makerworld.com/en...nker-cap#profileId-593905

De silica gel:
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

De hygrometers:
https://www.amazon.nl/dp/..._pop_dt_b_product_details

De lagers voor de rollen:

En de pneumatische slang en koppelingen:

[ Voor 25% gewijzigd door RobbieT op 19-03-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:55

[...]

Wij gebruiken de 19-literbakken van Action. Daar passen vier rollen in. We drogen het filament voordat het erin gaat. Bakjes silica erbij, en de luchtvochtigheid blijft vervolgens makkelijk onder de 20%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Dv7zG0yimCnmrLliK_mp3iwSYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Grn1Sdc9O77tvUuQZHI0TkXD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2a4ONdhuT-NcbIxBjsC1p_2e3fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sES4wF2ERR56wQkdx17PPvSN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:22
Ik gebruik deze bakken. Wel iets duurder en per stuk, maar er kan een cheap hygrometertje in en een zwikkie silica zakjes. Ik kan eventueel direct vanuit de box printen en ze zijn stapelbaar. Ik heb er nu mijn open PETG rollen standaard in zitten en dat gaat prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcgfbuNiQBbRrsMqS_mKOqKgrtM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/9vfZzE8TZwY2YguSxhGMxi3H.webp?f=user_large

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-10 14:23
Weet iemand het verschil tussen de Sunlu PETG zwarte en blauwe spoels?
Ik zie bij ome Ali beide varianten staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mBKdwoZGaUcnH5YJTuh1Zz6WzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6TsWqo4WxTsqJnipcsszFly.jpg?f=fotoalbum_large

Zou oud vs nieuw type spoel zijn, maar is er dan nog zoveel van in omloop? Het nieuwe type is er volgens mij al lang. Is het fialment an sich dan hetzelfde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:55

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

[Afbeelding]

Uiteindelijk 4 liter bakken gekocht op Amazon en ze op deze manier neergezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8pEzsiMgVdayARcW9do2_E64vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgzxGReTpjBkbK49gMIYVrPg.jpg?f=fotoalbum_large

Deze: https://amzn.eu/d/g9mklIj

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:40

Garyu

WW

MikeyMan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:59:
@Naalroc Viel me ook op idd. Zou je horizontaal niet kunnen printen?
Ja dat kan wel, er zijn wel voorbeelden te vinden van horizontale spool holders. Ik heb niet direct specifiek iets voor de Samla serie gezien, maar als je zo'n horizontale houder vastmaakt aan de bodem kan je neem ik aan zo'n beetje elke box gebruiken.

Kom je op zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://media.printables.com/media/prints/72562/images/787543_5c919cd3-7cd3-4da3-bd71-c1277bb8e116/thumbs/inside/1280x960/jpg/filament-dry-box-horizontal_5.webp

Afbeeldingslocatie: https://media.printables.com/media/prints/72562/images/787534_a23b5a74-f035-4d67-93fd-3273e87e0801/thumbs/inside/1280x960/jpg/filament-dry-box-horizontal_6.webp
https://www.printables.co...o-open-spoo#preview.4aZ3H

[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 07-04-2025 11:06 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Dit is overigens wel een mooi overzicht:

https://bambulab.com/en/filament/collections/heat-resistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUlEH71QcZnQikuQT1X5A_nGMRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nK5biSI0J40DZG74Y7JgFauL.png?f=fotoalbum_large

Daar komt PET-CF wel mooi uit, maar dat is volgens mij wel na annealing.

Wat me opvalt is dat de impact-strength van ASA-CF zo laag is, broos materiaal dus. Ook wel logisch omdat CF de laagsterkte altijd omlaag brengt.

[ Voor 19% gewijzigd door rinkel op 21-04-2025 00:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Orky Rulez schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:53:
Iemand hier ervaring met Elegoo?

10kg zwart aan €102
Jazeker, ik heb zeker al 15 kilo zwart pla+ weggeprint aan filament storageboxen, cosplay items en warhammer terrain en voertuigen.
Print prima op mijn sovol sv08 en ziet er na de print al erg netjes uit zodat er niet heel veel nabewerking nodig is om tot schilderen over te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvbB0qPzxco-0l0rGvtaNMYhRFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZSzfGXanFtVcYPIvhQ6HBOK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyjTwR3Z33y3kcq3U5UjSIdHMnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHlkLSAMP6hcYc67Y9zD1FiL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8ch59ZBTrlFgG3R890X6V3Owis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4bmqaRye2PqsS15HRjGxVzr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:33
Dit is niet helemaal gerelateerd aan deze topic denk, al gaat het wel over filament...

Ik heb dus een AMS aan mijn P1S hangen... maar een of andere manier blijft de P1S aangeven dat ik de filament moet invoeren in de printer, ben echt nu al een half uur aan het kl*te, maar kom maar niet voorbij deze error. De AMS is volledig geladen met filaments, en ingesteld op kleur. Wat doe ik fout :( Volgens mij kijkt de pirinter nog naar de externe invoer, maar die gebruik ik dus niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWmu_pKPxjoMssnRCzFgdn1CuBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5yiczdt81BsTef0rLXeO5g4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-10 11:52
Al eerder genoemd in dit topic en bevalt mij echt prima.
De polydryer box van polymaker. Na het drogen sla ik ze op in boxen van ikea met daaring geprinte silica houders en geleiderollen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGsZK6kRKpr4nqa6Izu3bP2Xmes=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zxN6GGjuCGVFE6BL8mwm9WI9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lJu8l6MmAgZsYV7qycS_0G1blM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCxm4jOMl2v5Y8Y9DsVvUusq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:39
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen met de juiste keuze fillament bij dit "project".

Ik wil voor mijn Lian li A4 H2O een mount maken voor onder mijn bureau.
vier beugeltjes zodat ik de pc horizontaal onder mijn bureau kan hangen.

Zoiets als onderstaande afbeelding.
(screenshot uit laatste video van Optimum tech)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqI9F8OLHXOzmcVmm5ug_BBYVuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tsBrZkT9cMUWCzrqHOToMkqN.png?f=fotoalbum_large

Nu beschik ik momenteel enkel over PLA (Bambu merk). En twijfel of dit wel sterk genoeg is en eventueel goed om kan gaan met de hitte van de PC case.

Is PETG misschien een betere optie? Of moet ik hiervoor dan ook droger kopen?
Ik beschik enkel over een Bambulab A1 mini, dus ABS printen zit er (volgens mij) niet in?

Of is er misschien een soort van PLA die net wat sterker is en ook gewoon geschikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
DukeMan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:07:
[...]

Uit nieuwsgierigheid (ik zie dit soort berichten namelijk vaker voorbij komen): wat voor prints heb je als je zoveel verbruik hebt? Zijn dit dan veel prototypes ofzo?
Even een greep uit wat er nu op tafel ligt. Allemaal projectjes Werk in uitvoering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtomttG7xesf4LoRhRyz77ggEbI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DELKaXjGvEPX6Jgrg9LpsLni.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29fwVho2Ttoylr2MqHbgvIG8NYA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDpV11e17sBWuvpO6VzKlVcj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XbvikU1IBT2et1akIUJPXl5UFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AC3CifRlkJ9KD7IpqWg8QnWN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

RemcoAR schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:45:
[...]

Oriëntatie is hoeveel belangrijk. Deze print moet voor een beetje stevigheid op zijn kant geprint worden of diagonaal. In ieder geval met de zijkant van het ronde platte deel op het printbed. Als je het print zoals op het plaatje met de plaatje kant op het bed, dan staan printlagen haaks op de kracht die er op komt en breekt het makkelijk af.
Zoiets dus? Hij staat nu op 295 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3wfF7IbWibGROgCwmoBw-ZaWs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vryppsghDG7hVUFTeTK6cduG.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

RemcoAR schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:53:
[...]

@Toppe
Zeker. Is al beter. Als je dan ook nog de overgang tussen de nek van het bolletje en de platte schijf zou kunnen doen met een 'fillet', dan heb je daar geen scherpe hoek meer en wordt het ook sterker. Maar dan moet je het model zelf kunnen aanpassen.
Het mooie ronde randje van een filet lukt niet omdat het een samengesteld object is maar dit zou al voor de nodige stevigheid moeten zorgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDCqXqYkg6c28ssuvh1QlXXZjJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VUtwEXgyVXxRall3Qde8Fzd3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9j-_l50EzA9mfNrKSg8x_A26CM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jNCCqSnAmvYJgpt03H77iKlV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 18-06-2025 15:35 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-10 20:12
@Toppe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8Ef5yenR8AaME5YpkP8YLj_s_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXQkLo4u0EObSYAFda4NSRaw.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze oriëntatie zijn alle overhangs vanaf 40 graden supported. De meeste printers zouden dat moeten kunnen doen. Misschien nog wel printen met een brim omdat anders de rand van het platte ronde deel te weinig contact heeft met het printbed. Beetje jammer als dat deel loslaat tijdens de print.
STL heb ik ook. Hier is het model: https://www.printables.co...one-holder-vw-up-by-fbw99

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoAR op 18-06-2025 16:05 ]

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-10 20:12
Rincewind schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:56:
[...]

Klink interressant. Welke cereal boxen heb jij dan gebruikt? Zitten daar meerdere spoelen in of een per doos?
@Rincewind

Ik heb 8 van deze boxen gekocht:
https://amzn.eu/d/cN1k5gr

En zo staan ze er nu bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-MPz_JV_03OWQL7uRSyO-baeZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pE095wnvBvE6SEntTDFsWGv.jpg?f=fotoalbum_large

Kan direct uit de box printen, dus ze hoeven alleen maar even open om de spoel weer op te winden als ik het filament uit de printer heb gehaald. Heb je een AMS of MMU of iets, dan is zelfs dat niet nodig.

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:19
Ik heb vandaag wat lopen experimenteren met Polymaker HT-PLA. En de resultaten zijn toch een stuk minder dan verwacht :+

Ik heb hem eerst een half uurtje op 80 graden in de voorverwarmde droger gehad en daarna laten afkoelen. Toen had hij nog keurig zijn vorm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdZ3G9a2xlaJDQrj1Wv6fVPVAHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhZ08ygesWNi6gQHqmPpFlwW.jpg?f=fotoalbum_large
Maar na 10 uur in de droger op 85 graden, in een spoel. Lijkt het gewicht van de silica korrels die erin zaten al genoeg te zijn om hem te laten vervormen. Het deksel staat al bol van de silica die erin zat. En de locking notches zijn al genoeg gezakt om hem niet meer op zijn plek te houden. Met normale PLA was het nu al een grote pudding geworden, maar ik had toch meer verwacht van dit spul. Zo zwaar zijn die korrels nou ook weer niet :P

't was te verwachten, maar toch jammer . Nu moet ik ASA blijven printen voor mijn desiccant houders :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie88
Rincewind schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:04:
Iemand tips voor 'marmer'-PETG? Iemand ervaring met Geeetech, CC3D en/of Jayo? Of is PLA(+) misschien toch een betere keuze voor het printen van een vliegenval die in de keuken komt te staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nozudr3cyaIEooYEqoJtXmoJ18U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ba7ZKpNavsV66uSfhjfHq6aD.jpg?f=fotoalbum_large
Wat wil je weten over GEEETECH?
Ik heb geloof ik 50+ rollen liggen, van petg tot pla, slik mat, glitter en marmer tot TPU en 1 rol ABS (de enige rol waar ik nog mee moet printen)

Het doet voor mij niet onder aan ieder ander merk dat ik heb gebruikt...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
ocf81 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:29:
Ik heb vorige week mijn eerste rol PCCF opengebroken.... En het ziet er echt superstrak uit! :)
Laat zien dan :)

Net zo strak als PA6-GF?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztuyhA-PlV2gFBsObAcTewIi7-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSmR0deS6IY4kUqqO16oLR0Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TupSgOmGzyW4OwIoZUSWRg8_yfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aMsasTF1ep891aGhJLU8ObT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzlcEBctEzgl3PW9qC4C_sDpPRY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OYH85db3o4Wc9Q4ryNpBQE1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Even niet op de wat hogere lagen letten, dat ligt aan de printer. (ik weet nog niet precies waarom, maar ik vermoed dat het de warmte in de kast is)

Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/2025-09-02-PCCF-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/2025-09-02-PCCF-2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/2025-09-02-PCCF-3.jpg

Maar al met al een redelijk strak resultaat qua filament.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:26:
[...]

De stapeling van de lagen is inderdaad een probleem, maar dat ligt aan de printer, niet aan het filament. Of bedoel je een andere factor?
Ik heb een Voron onderdeel gevonden in PCCF, zo voor me is het echt mooi, maar het ligt inderdaad aan het maken van een foto, dan ziet het er veel minder goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjfQ9LIYYNhIjCklV-Lq7ClK0Ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDcoIoM4jgewh4PhnuNuFziI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door rinkel op 02-09-2025 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Nog een paar plaatjes met een andere telefoon, maar ik geloof dat het niet heel veel uitmaakt.
De kleurstelling van het laatste plaatje is wat anders door het gebruik van de flitsinstelling.

Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/2025-09-02-PCCF-4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/2025-09-02-PCCF-5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/2025-09-02-PCCF-6.jpg

De passing van deze PCCF onderdelen is veel beter dan de onderdelen die ik eerder met ASA heb geprint, dus het vervult voor mijn zijn doel wat dat betreft met verve.

[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 03-09-2025 00:34 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
rinkel schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:17:
[...]
Voor slijtageonderdelen natuurlijk wel weer perfect. Ik kijk wel steeds naar PA, maar dan PA12 en zonder GF of CF (bijna niet te vinden). Die toevoegingen printen zeer mooi, maar ik print er niet meer mee.
Sunlu verkoopt ook een Easy Nylon, in het wit en zwart verkrijgbaar. Zonder fiber toevoegingen. Het betreft een copolymeer van PA6 en PA66. Zou je eens kunnen overwegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deevVSif0ESvVVXWU3STOKyYnIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9QIFVVmGfOKrRC8AmfdR0nvR.avif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorneB
Die AMS HT van Bambu Lab doet echt prima zijn werk. Beter dan 2x 12 uur drogen binnen in de X1C. Dezelfde BL PA6GF die ik recent in de oranje kleur toonde maar nu in het donkergrijs (en fel belicht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aj257LY12a5vKdmDNJbqdeC_n-0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ba4BH5FUHJor45HFh5HKv3F7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op9Z0N27vd-eXCN5TIgsdXtw9ZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UFmauYcTb02TwcnD4DXRjvn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5B4pe0kPqERg0oZF39g1ObSyZg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bL8g9PbS0DTUeGQERcanBdQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p41A8QskTUscJxQXx8-cOG35umE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uq6OgwJJzEjid7KNTFkIRHWN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnlNwZJSGSlN5gIRxSbejkC2uIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXYdjbEi0MbdrutNeHwjrCdM.jpg?f=fotoalbum_tile

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:23
wouter.N schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:58:
De Sunlu PLA 2.0+ rollen die ik tijdens de sale heb gekocht, beginnen echt extreem bros te worden; er is bijna niet meer mee te printen. Ik bewaar ze in vacuümverpakkingen met een hoop silica. Na drogen (op 45 graden) is er een beetje mee te printen, maar zelfs dan breken ze soms nog tijdens het printen. Hebben meer mensen hier last van?
Tegenwoordig bewaar ik de rollen beter dan in het verleden, maar ik lijk er juist veel meer last van te hebben. Kan té droog bewaren ook een issue zijn?
Komt niet alleen bij Sunlu voor, ik heb hetzelfde probleem met Esun PLA+ en er worden op internet al veel discussies over gevoerd, de enige aannemelijke oorzaak die ik gelezen heb zou een soort materiaal stress zijn die ontstaat tijdens de productie bij het opwikkelen, wanneer het daarna bij het printen weer wordt afgewikkeld dan breekt het, bij mij gebeurt het steeds wanneer ik weer begin met printen, dan breekt de eerste 20 cm af, daarna kan ik er gewoon verder mee printen, maar wanneer ik de rol op de printer laat zitten dan is het de volgende dag weer afgebroken bij de extruder. (zie foto)
Ik heb ook ooit een spoel vergoed gekregen omdat, nieuw in de doos, de hele spoel aan kleine stukjes in de doos zat. (zie ander foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJi1jPYtMRcwC75kxg3-Abx9Ks0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AG27IduMGYWiq9xG0HkGhd72.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tda_brpw8I9Vz65pffta5Xv3H44=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GOcxHbUOGAz3eDty6yKthKvC.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Hardy8 op 13-09-2025 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:19
@Eusebius Oh, ik dacht dat je een bambu had. :P
Die rfid is meer een gemak ding, daarmee pakt een bambu printer automatisch de juiste instellingen voor het type filament (en laat ook de juiste kleuren zien in de slicer). Het werkt ook net zo goed zonder rfid, dan is het zoals iedere andere printer een kwestie van zelf een profiel aanklikken.

De bambu spoelen klik je simpelweg open, en dan stop je een refil in het midden en draai je hem weer dicht. En daarna trek je 4 plastic bandjes los die de boel bij elkaar hielden.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/28fdca768cc315991d2ae5f8ff6e7e4e.gif

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorneB
ocf81 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:26:
Heeft iemand hier ervaring met het ondersteunen van PC(in dit geval eigenlijk PCCF) met printer met een multiplexer? Ik kan niet zo heel veel info vinden over wat nu een geschikt soort filament zou zijn als afbreekondersteuning of oplosbare ondersteuning die in hetzelfde temperatuurbereik print als PC, zodat het in een MMU of AMS gebruikt kan worden.
Ik heb hiervoor het Support for PA/PET van Bambu Lab gebruikt. Ondanks dat de website niet expliciet compatibiliteit met Polycarbonaat aangeeft is mijn ervaring dat het prima werkt. En ik raad aan om de support interface spacing iets te verhogen zodat je niet een volvlak aan Support materiaal hoeft los te trekken maar eerder een soort netje/gaasje. Dan komt het het makkelijkst los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf6Vlvu0Lj4AnxUPkxoTN_8RJbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpZKcj4Wf3mNcYOCrO4tU73o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
Ja, dat was de standaard setting :) Pas iets veranderen als je het nodig acht.

Mijn laatste test met dat Support for PA/PET waar ik een duidelijke foto van heb is geprint in combinatie met PA6-GF Grijs. Hier zie je resultaat van de overhangs:
Links, geen afstand plus volvlak support. Ellende.
Midden, 0,2mm afstand en volvlak support. Schade
Rechts, 0,2mm afstand en 0,2mm Top Interface Spacing. Prima Deluxe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv8vMIeojex5oRbhzPA1gKAnMQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEp9M1djBL5YZDiZsAnLbZkN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door JorneB op 18-09-2025 20:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:09
42dpi schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:28:
Tip voor wie opslag zoekt voor filament, bij de Action de 3liter past een rol precies in luchtdicht voor 5 euro.
Bedankt voor de tip, past mooi!
Heb er maar een paar nodig, de rest kan allemaal wel samen in een grote luchtdichte bak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q-ojXferkAP0TKQolmqakE80Zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqbGuq0fFYXLcytFM2gQdurU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg1QND0WQQdYK3S50Z-uRo8MGcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DScBneIbMbG7F1TJHd7696kP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MA0sid_6rxuDCbhlzz9cAkvCdXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeuffkkNVLgVPHzE0DgW4KmK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
Uruk-Hai schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:19:
Wie heeft er ervaring met PLA filament van het merk Fiberology? Dit Poolse filament is te koop bij 3DJake en is zowat het goedkoopste filament dat ze hebben. Ik heb er net een search op gedaan hier op het tweakers.net forum, maar ik kreeg 0 zoekresultaten.
Ik heb 1 rol van Fiberlogy gebruikt. Easy PLA Ruby Red. Opdrachtgever heeft deze mij aangeleverd en de rest gedoneerd. Bijzonder mooie kleur Ruby Red Easy PLA. De spoel past prima op de AMS Lite dus dat is mooi meegenomen. Geen problemen mee ondervonden. Ik heb het print profiel van Bambu Lab PLA Metallic gebruikt.

0,4mm nozzle, 0,2mm layer height en fuzzy skin setting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T37hClciJf3-kXv4aHhwhlQF1_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GazBWi1279CaQmFQvKz2b4j6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_d4KGgfHeYwQDhiUoFhdaBagNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avfSvmY627W08dPyPWoRC2n5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCfsc-Ke77B9PFDQjBpxOxe0Qs0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpPxIZ588FEiBqFh1GHuogYC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IHaj4cshOnmizXbk9aXEImfWSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RkAOtxqsPNE1hyAj3htvR0P.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1