In de K1 (max) passen in principe gewoon volcano nozzles, die zijn er met CHT ontwerp. Ik heb de K1 max maar kijk nog even de kat uit de boom op dat gebied, ook om zelf wat meer ervaring en kennis op te doen. Mij is verteld dat CHT nozzles gevoeliger zijn voor verstoppingen in combinatie met vezel versterkte filamenten door de in drieën gesplitste smeltzone. Maar dat lees ik eigenlijk verder nergens terug, bovendien lijken de afzonderlijke gaten van de gesplitste smeltzone alsnog een grotere diameter te hebben dan de nozzle diameter zelf.
Andere K1 (max) eigenaren vervangen de volledige hotend met de Micro-swiss FlowTech, die verkleint de kans op een lekkende hotend en je kunt de nozzles koud omwisselen. Echte harde nozzles zijn daar nog niet voor, enkel met harde coating.
Als je echt gek wilt doen bestaan er natuurlijk ook nog nozzles met diamand tip (Diamandback) of uit wolfraamcarbide (West3D undertaker bijv.). Beetje prijzig.
Deze 10,6L Ikea 365+ doos bedoel je waarschijnlijk. Het kleinere 4,2L model is helaas te klein, de afmetingen op de website zijn een beetje misleidend, ik heb het getest door gewoon een rol filament mee te nemen naar de Ikea

Op diverse 3D print sites zijn genoeg ontwerpen te vinden wanneer je op Ikea 365 zoekt. Maar vooralsnog gebruik ik ze vooral als bulk opslag. De devil-design starter sets met 6x 300gr rollen passen er overigens precies in.
Orky Rulez schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:13:
[...]
Ik heb er zo enkele gemaakt:
Drybox v2
Check ook altijd de comments voor ervaringen en tips!
Upgrade 1
Upgrade 2
Echter: na er een tijdje mee bezig te zijn geweest zou ik zelf eerder ten stelligste aanraden om een individuele box per rol te maken!
- Je verlies een rol in de breedte maar wint wat hoogte. De kleintjes zijn natuurlijk veel flexibeler 'weg te steken'
- Voor de voetjes zijn er upgrades bv beter mbt silica of houdertjes voor hygrometer. Check remixes
- Opgelet standaard voetje is te smal voor de breedste rollen bv Devil Design
- Voet op lagers is toch echt te verkiezen boven de PTFE van de Drybox v2 (de v1 heeft ook lagers). Bovendien moet je bij een andere rol niet steeds zitten klooien met de spacing
- Het is veel eenvoudiger een kleine doos te verwisselen dan telkens zo'n grote, opletten dat de rollen niet omvallen etc
- Hou er zelf voorlopig geen rekening mee maar het filamentuiteinde van de ene rol zou in de openingen van een andere kunnen raken en zo de boel blokkeren
- De luchtdichte sluiting af fabriek gaat altijd beter zijn dan wat je zelf kan klooien met isolatiestrip en klemmetjes
- Het grootste voordeel van al: als de rol op is of er zich een probleem voordoet moet de netjes droog gehouden lucht van drie andere rollen niet om zeep.
Dyna Dry Box / Filament Box 4L
Ik link rechtstreeks naar de remixes want uiteindelijk wil je de doorvoeren uit de upgrades hierboven gebruiken alsook een verbeterde voet.
Gaat nu eerder over filament-
tips dan filament maar ik neem aan dat de filament-luvva's die dit topic lezen dezelfde interesse hebben. Bij deze de componentenlijst:
Dozen
Lagers
Plugs en buisjes (
PC4-M6 doorvoer)
Silica kleurindicator opgelet deze komt in een simpele zak zonder sluiting. Ik had zelf al een zak met draaidop
[
Afbeelding]
Helemaal links nog een
geheime bonustip
Toevallig heb ik dezelfde bewaar dozen via amazon gekocht nadat ik in de recensies las dat ze perfect waren voor 1 rol filament,
wel met een ander merknaampje maar dat boeit niet. Ik moet ze nog aanpassen zodat ik er direct uit kan printer, dus jouw linkjes zijn ideaal

Al overweeg ik om een insert te maken met fitting voor het ronde gat onder de kleine deksel in plaats van een doorvoer door die deksel. Ik moet nog even overwegen wat daar de voor en nadelen van zouden zijn. Paint schetsje:
Mogelijke voordelen:
- slechts 1 insert en doorvoer nodig
- mogelijk beter luchtdicht wanneer er niet uit geprint word
- geen onherstelbare aanpassing aan de doos. Niet dat garantie daarop mij iets boeit, eerder dat ik zelf een domme fout maak.
Mogelijke nadelen:
- mogelijk minder luchtdicht wanneer er wél uit geprint word. Beetje afhankelijk van mijn 3d en slicer skills.
- vast nog wel iets. Misschien is het niet zo handig dat het filament uiteinde niet in de doorvoer kan blijven.
Hoe doe je dat überhaupt eigenlijk met zo'n doos als je het filament wisselt en de rol is nog niet leeg? Knip/snij je het stuk filament in de aangesloten slang af? Of maak je gewoon de doos even open om de rol terug te draaien? Dat laatste lijkt mij ook niet zo'n punt. Er zit toch silica-gel in de doos om dat beetje verse lucht weer te drogen.
Maar goed, ik ga eerst mijn inpandige berging herinrichten zodat ik daar een mooi plekje heb voor mijn printer. De berging heeft een eigen afzuiging naar buiten dus dat is ook wel prettig met bepaalde materialen.