In ben van plan om de Ender 3 V2 aan te schaffen voor persoonlijk gebruik. Ik ben op zoek naar goed PLA filament maar ik vind de zoektocht erg lastig. Als ik Google af ga kom ik bij een hoop merken veel slechte reviews tegen. Daarom mijn vraag: met welk PLA filament hebben jullie goede ervaringen? Het maakt mij niet uit of het rollen van 0,5kg of 1kg zijn, zolang het maar online te bestellen is. Het moet wel 1,75mm zijn.
Vraag
Alle reacties
Ik heb erg goede ervaringen met eSun.
Degelijk en niet al te duur. Print fijn op mijn Prusa MK3s
Degelijk en niet al te duur. Print fijn op mijn Prusa MK3s
Filament van 123inkt is wat mij betreft ook prima.
3DJake's eco-pla is werkbaar.
Real filament (via 123-3d) is prima.
Prusament is super, maar duur..
Huismerk van 123-3d moet je overslaan. Dat zit erg rommelig op de spoel.
Real filament (via 123-3d) is prima.
Prusament is super, maar duur..
Huismerk van 123-3d moet je overslaan. Dat zit erg rommelig op de spoel.
[Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 13-09-2021 13:31]
De kwaliteit van 123-3d verschild erg met andere rollen pla. Ik ben daarom over gestapt op fiberlogy filament wat bij elke rol dezelfde kwaliteit levert.
123-3d verder goed te doen zeker in het begin. Maar wil je kwaliteit dan dan je beter kiezen voor fiberlogy.
123-3d verder goed te doen zeker in het begin. Maar wil je kwaliteit dan dan je beter kiezen voor fiberlogy.
[Voor 37% gewijzigd door breaker.evert op 13-09-2021 20:27]
goeie thread, ik ben ook aan het uitkijken om wat anders te proberen.
heeft iemand andere opmerkingen dan "goede ervaring" ? of is dat het, het is gewoon goed, of dat is het niet ?
Hier ff mijn bijdrage: Ik print al een tijdje met paar rollen hobbyking, zowel PET als PLA. Spotgoedkoop en lijkt wel ok. Voor de prijs toch. Intussen ook formfutura (volcano, en gewoon pla) en real (van 123) geprobeerd. Dat lijkt wel iets beter te zijn: ik heb de indruk hiermee minder vaak problemen met under extrusion/ instellen van de flow/esteps/ goede first layer. volcano lukt niet goed, kan aan mij liggen want dit krijgt wel goede commentaren.
Als iets goed gaat of fout gaat, vind ik het altijd wel moeilijk om in te schatten of het aan mijn capaciteiten ligt of aan het filament.
ik ben ook nog steeds op zoek naar een pla met een goede "metal" look (silk pla).
heeft iemand andere opmerkingen dan "goede ervaring" ? of is dat het, het is gewoon goed, of dat is het niet ?
Hier ff mijn bijdrage: Ik print al een tijdje met paar rollen hobbyking, zowel PET als PLA. Spotgoedkoop en lijkt wel ok. Voor de prijs toch. Intussen ook formfutura (volcano, en gewoon pla) en real (van 123) geprobeerd. Dat lijkt wel iets beter te zijn: ik heb de indruk hiermee minder vaak problemen met under extrusion/ instellen van de flow/esteps/ goede first layer. volcano lukt niet goed, kan aan mij liggen want dit krijgt wel goede commentaren.
Als iets goed gaat of fout gaat, vind ik het altijd wel moeilijk om in te schatten of het aan mijn capaciteiten ligt of aan het filament.
ik ben ook nog steeds op zoek naar een pla met een goede "metal" look (silk pla).
Het huismerk van 123-3d (jupiter) zou ik overslaan, ik heb echt problemen gehad met bed adhesion (terwijl esun etc prima blijven plakken).
Zelfs bij een bed temp van 65+ graden lieten bij mij de prints soms los (bij esun etc heb ik deze problemen niet)
Zelfs bij een bed temp van 65+ graden lieten bij mij de prints soms los (bij esun etc heb ik deze problemen niet)
Ik heb PETG van Devil nu geprobeerd en dat vond ik fijn. Geen stinging en goede adhesie tussen de lagen en bed.
Realme x2 Pro
Esun, Real, reprapper, Devil
printen allemaal top.
printen allemaal top.
esun PETG zwart prima
esun PLA+ rood. Slordig gewikkeld, dus die stuur ik terug.
Voor de rest vrij nieuw. Zoek nog een degelijke stabiele PLA of PLA+.
Op amazon.de wat research gedaan. Eryone en Prinsfil lijken goed te presteren, tenminste voor zover je die reviews kan betrouwen.
Iemand tips voor een betrouwbare leverancier in België?
esun PLA+ rood. Slordig gewikkeld, dus die stuur ik terug.
Voor de rest vrij nieuw. Zoek nog een degelijke stabiele PLA of PLA+.
Op amazon.de wat research gedaan. Eryone en Prinsfil lijken goed te presteren, tenminste voor zover je die reviews kan betrouwen.
Iemand tips voor een betrouwbare leverancier in België?
Ik heb goede ervaring met hotorange3d zowel PLA als PETG. Nadeel is wel dat het niet in een afsluitbare zak wordt verkocht.
De te fabula naratur
eSUN is inderdaad en fijn merk heeft (had?) master spools waardoor je je plastic spool kan herbruiken. In ieder geval consistente kwaliteit. De spool zelf is niet zo fijn want die heeft maar twee gaatjes over 360 graden van de spool.
3DJake EcoPLA is erg prettig.
Prusament is altijd goed maar wel duur.
SUNLU heb ik zelf tot nu toe wel geluk mee gehad, maar ik begreep van anderen dat het hit-or-miss is.
3DJake EcoPLA is erg prettig.
Prusament is altijd goed maar wel duur.
SUNLU heb ik zelf tot nu toe wel geluk mee gehad, maar ik begreep van anderen dat het hit-or-miss is.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik heb een rol witte PLA van real-filament maar het is niet geweldig. Kwaliteit gaat wel maar onder de 225 graden loopt ie vast terwijl er 205-215 op de rol staat. Wit filament geeft altijd meer problemen dan andere kleuren
Ik print sinds 2019 alleen met 123-3D Jupiter niks mis mee. Ik print zo goed als dagelijks op een Ender 5 (met upgrades nu een pro).
Temp - 200/50 en geen problemen, plakt goed en als de print klaar is ook goed van het bed te halen.
Ik print op een Magnetisch flexbed.
Zwart is de enige die niet lekker print, teveel stringing, krijg ik ook niet weg. Print hoofdzakelijk grijs en zilver. Heb ook nog geel en rood gebruikt, geen problemen mee.
Goede prijs, NL webshop met goede support en geen gezeur.
Temp - 200/50 en geen problemen, plakt goed en als de print klaar is ook goed van het bed te halen.
Ik print op een Magnetisch flexbed.
Zwart is de enige die niet lekker print, teveel stringing, krijg ik ook niet weg. Print hoofdzakelijk grijs en zilver. Heb ook nog geel en rood gebruikt, geen problemen mee.
Goede prijs, NL webshop met goede support en geen gezeur.
Heb recentelijk hier: https://en.gst3d.eu/collections/all een 12 tal rollen besteld. Alle kleuren printen prima tot op heden. De zwarte heeft bij mij iets minder last van stringing als het zwart bij 123 3d.
Scheelt ook redelijk wat in kosten als je er meer tegelijk besteld.
Scheelt ook redelijk wat in kosten als je er meer tegelijk besteld.
Afgelopen vrijdag weer wat rollen binnen gekregen. Dit keer wat extra REAL en 1x PolyTerra om te proberen. Scheelt toch bijna 5 euro per kg vergeleken met REAL.
Collectie is nu
- REAL Bruin
- REAL grijs
- REAL zwart
- REAL wit
- REAL oranje
- PolyTerra blauw.
Ben best te spreken over REAL. Print alle kleuren op 205 graden en heb geen verwarmd bed helaas, maar werkt prima op blauwe tape. Geen stringing op alle kleuren tot nu toe. De bruin had wat donkerder bruin mogen zijn, maar gaat allemaal prima tot zo ver. Deze week de PolyTerra eens proberen.
Collectie is nu
- REAL Bruin
- REAL grijs
- REAL zwart
- REAL wit
- REAL oranje
- PolyTerra blauw.
Ben best te spreken over REAL. Print alle kleuren op 205 graden en heb geen verwarmd bed helaas, maar werkt prima op blauwe tape. Geen stringing op alle kleuren tot nu toe. De bruin had wat donkerder bruin mogen zijn, maar gaat allemaal prima tot zo ver. Deze week de PolyTerra eens proberen.
Als 3D-printservice hebben we verschillende merken voor PLA getest, waaronder 123-3d, Realfilament en Premium PLA van Formfutura om onze klanten de beste kwaliteit te kunnen bieden.
Voor ons presteerde Formfutura het beste van alle aspecten technisch en visueel. We vonden het leuk om geprint te worden bij 215C omdat het ons de beste mechanische eigenschappen gaf, voor grotere onderdelen 300mm+ gebruiken we 225C.
123-3d presteerde niet erg goed in vergelijking met Formfutura en Realfilament op basis van de mechanische test. Waren te zwak, maar de visuele kwaliteit was niet slecht.
Voor ons presteerde Formfutura het beste van alle aspecten technisch en visueel. We vonden het leuk om geprint te worden bij 215C omdat het ons de beste mechanische eigenschappen gaf, voor grotere onderdelen 300mm+ gebruiken we 225C.
123-3d presteerde niet erg goed in vergelijking met Formfutura en Realfilament op basis van de mechanische test. Waren te zwak, maar de visuele kwaliteit was niet slecht.
Industriële 3D-printservice - gagatstudio.com
Esun PLA+, bevalt mij uitstekend met ook nog eens een erg mooie prijs, Jupiter van 123-3d heeft te veel tolerantie in de maatvoering heb ik gemerkt, waardoor de prints een minder glad oppervlak leveren, Ook PLA van Devil-Design schijnt goed te zijn, maar ik heb tot nu toe hier alleen het PETG van hun gebruikt en dat is uitstekend en ook prijs technisch erg interessant.
Voor Esun PLA+ bestel ik altijd hier.'
https://3dwensshop.nl/
Voor Devil-Design hier:
https://www.tinytronics.n...filament-1.75mm-1kg-zwart
Met beide firma's heb ik zelf ook prettige ervaringen wat betreft leveringen tot nu toe.
Voor Esun PLA+ bestel ik altijd hier.'
https://3dwensshop.nl/
Voor Devil-Design hier:
Met beide firma's heb ik zelf ook prettige ervaringen wat betreft leveringen tot nu toe.
Ik print pas sindskort en ben begonnen met wat rollen PLA+ van eSun. Ivm prijs en de relatief goede reviews. Bij 3dwensshop icm kwantumkorting is het echt behoorlijk voordelig. Echter heb ik gaps/pockmarks met sommige van de rollen. Op internet lijkt het alsof er toch wat meer mensen zijn met dat probleem met eSun PLA+. Ik weet niet of het handig is in deze topic daar verder over uit te wijden, maar goed, mijn mening erover is dus mixed.
Omdat ik graag prints wil gaan verkopen wil ik eigenlijk zo dicht mogelijk bij de 20 euro / kg zitten (of nog liever eronder). Heb wat onderzoek gedaan en verder staan op mijn shortlist om te proberen:
- Spectrum
- Polymaker Polyterra, dit is mat PLA. Niet erg sterk volgens reviews maar ik vind mat wel mooi, en het hoeft voor mij niet beresterk.
- 3DJake ecoPLA
Deze zitten allen rond de 20-23 euro per kilo op 3djake, dus acceptabele prijs. Ik ga daar deze week bestellen, 1 spoel per merk om eens te proberen.
Omdat ik graag prints wil gaan verkopen wil ik eigenlijk zo dicht mogelijk bij de 20 euro / kg zitten (of nog liever eronder). Heb wat onderzoek gedaan en verder staan op mijn shortlist om te proberen:
- Spectrum
- Polymaker Polyterra, dit is mat PLA. Niet erg sterk volgens reviews maar ik vind mat wel mooi, en het hoeft voor mij niet beresterk.
- 3DJake ecoPLA
Deze zitten allen rond de 20-23 euro per kilo op 3djake, dus acceptabele prijs. Ik ga daar deze week bestellen, 1 spoel per merk om eens te proberen.
Die Devil-Design, kun je iets meer zeggen over de kwaliteit? 18 euro is niet duur, en ze hebben ook veel kleuren, dus als de kwaliteit goed is wil ik dat eens overwegen. Mocht je een foto van een relevante print hebben, mag je die altijd sturenHardy8 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:05:
...
Voor Devil-Design hier:

Mijn hele zelfbouw X/Y-Core printer is gebouwd met DevilDesign PETG, is gewoon goed, PLA van hun ken ik niet.A Lurker schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:39:
[...]
Die Devil-Design, kun je iets meer zeggen over de kwaliteit? 18 euro is niet duur, en ze hebben ook veel kleuren, dus als de kwaliteit goed is wil ik dat eens overwegen. Mocht je een foto van een relevante print hebben, mag je die altijd sturen
Wat bedoel je met gaps/pockmarks? Mij bevalt Esun PLA+ erg goed.
https://www.3dprintforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=4852
[Voor 4% gewijzigd door Hardy8 op 14-03-2022 21:16]
Ik heb er maar een topic over gemaakt over die gaatjes, want het begon me behoorlijk te irriteren:Hardy8 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:15:
[...]
Mijn hele zelfbouw X/Y-Core printer is gebouwd met DevilDesign PETG, is gewoon goed, PLA van hun ken ik niet.
Wat bedoel je met gaps/pockmarks? Mij bevalt Esun PLA+ erg goed.
https://www.3dprintforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=4852
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2120560
Heb hier 4 rollen liggen van PolyTerra (blauw, groen, rood en geel). Vooral gekozen vanwege toch het (minimale) duurzaamheids aspect van kartonnen rol en dat PolyTerra een boom plant per rol etc. Het print opzich niet slecht. Het matte geeft je prints een cartoon effect wat denk ik heel goed tot zijn recht komt bij figuren of andere soorten prints. Het voelt wel iets zachter aan dan REAL heb ik het gevoel, maar is niet op feiten gebaseerd.A Lurker schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:36:
- Spectrum
- 3DJake ecoPLA
Als je vragen hebt, stel ze gerust, misschien heb ik dan een antwoord erop

Ik heb een rol PolyTerra besteld, heb je tips voor printerinstellingen, zoals temperatuur? Verder is er ook een rol Spectrum en ecoPLA van 3DJAKE onderweg, dus dan kan ik wat varieren en kijken wat voor mij uiteindelijk het beste werkt. Zal de bevindingen delen hier zodra ik wat meer weet.Leviathius schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:21:
[...]
Heb hier 4 rollen liggen van PolyTerra (blauw, groen, rood en geel). Vooral gekozen vanwege toch het (minimale) duurzaamheids aspect van kartonnen rol en dat PolyTerra een boom plant per rol etc. Het print opzich niet slecht. Het matte geeft je prints een cartoon effect wat denk ik heel goed tot zijn recht komt bij figuren of andere soorten prints. Het voelt wel iets zachter aan dan REAL heb ik het gevoel, maar is niet op feiten gebaseerd.
Als je vragen hebt, stel ze gerust, misschien heb ik dan een antwoord erop
Ben wel benieuwd naar je ervaring van de ecoPLA.A Lurker schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:24:
[...]
Ik heb een rol PolyTerra besteld, heb je tips voor printerinstellingen, zoals temperatuur? Verder is er ook een rol Spectrum en ecoPLA van 3DJAKE onderweg, dus dan kan ik wat varieren en kijken wat voor mij uiteindelijk het beste werkt. Zal de bevindingen delen hier zodra ik wat meer weet.
Ik vind het polyterra best makkelijk printen eigenlijk. Gebruik nu 200-205C en 60C bedtemp en plak uitstekend en print erg netjes. Het is van zichzelf mat en dus cartoon achtig zoals ik aangaf. Dat moet je wel liggen.
Ik vind dat mat wel gaaf. Lichtbruin van eSun is ook behoorlijk mat, terwijl hun donkerblauw glanst (ook al is het mat op de spoel....). Het paars is ook behoorlijk glanzend, maar is ook op de spoel al glanzend. Zal wel met de kleurstoffen te maken hebben, of andere batch.Leviathius schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Ben wel benieuwd naar je ervaring van de ecoPLA.
Ik vind het polyterra best makkelijk printen eigenlijk. Gebruik nu 200-205C en 60C bedtemp en plak uitstekend en print erg netjes. Het is van zichzelf mat en dus cartoon achtig zoals ik aangaf. Dat moet je wel liggen.
Ik had bij bol.com een aantal maanden geleden bruin en roze filament besteld van het Belgische merk additive heroes.
Dit om met bruin: vogelnestjes te maken en met roze: speler stukken voor het bordspel wingspan.
Print prachtig en ze worden geleverd op een kartonnen spoel en zijn niet eens zo duur.
Op bol.com zijn ze wel iets prijziger dan hun eigen website die makkelijk te vinden is via google: additive heroes.
Heb ze hier nog niet voorbij zien komen, ga er zeker vaker bestellen als mn voorraad op begint te raken.
Dit om met bruin: vogelnestjes te maken en met roze: speler stukken voor het bordspel wingspan.
Print prachtig en ze worden geleverd op een kartonnen spoel en zijn niet eens zo duur.
Op bol.com zijn ze wel iets prijziger dan hun eigen website die makkelijk te vinden is via google: additive heroes.
Heb ze hier nog niet voorbij zien komen, ga er zeker vaker bestellen als mn voorraad op begint te raken.
[Voor 11% gewijzigd door wPlayNL op 19-03-2022 11:38]
Ik ben op dit moment bezig met de volgende filamenten te vergelijken:
- eSun PLA+ (3dwensshop a 19 euro/kg, en bieden kwantumkorting + spaarprogramma)
- Polymaker Polyterra PLA (3djake.nl a 20 euro/kg)
- Spectrum PLA (3djake.nl a 23 euro/kg)
- 3djake ecoPLA (3djake.nl dus, a 22 euro/kg)
Als ik concrete resultaten heb, zal ik het hier updaten, inclusief screenshots van een testprintje.
- eSun PLA+ (3dwensshop a 19 euro/kg, en bieden kwantumkorting + spaarprogramma)
- Polymaker Polyterra PLA (3djake.nl a 20 euro/kg)
- Spectrum PLA (3djake.nl a 23 euro/kg)
- 3djake ecoPLA (3djake.nl dus, a 22 euro/kg)
Als ik concrete resultaten heb, zal ik het hier updaten, inclusief screenshots van een testprintje.
Ik heb met de volgende merken erg goede ervaringen:
- 123 3D Jupiter (max 80mm/s)
- Polymaker PolyLite (max 210mm/s)
- 3DJake magicpla (max 140mm/s)
- Basf UltraFuse (max 240mm/s)
- Filamentum PLA Extrafill (max 180mm/s)
- Prusament (max 240mm/s)
- Colorfabb (max 240mm/s)
RealFilament (ook goedkoop bij 123-3D) is érg wisselvallend. Heb rollen mat gehad die flut zijn, silk wat érg zwak is (zelfs op hoge temps/lage snelheid), en natuurlijk bepaald de extruder een hoop: sommige filamentjes worden met absurde retraction (had ooit ook een Ender3) platgewalst als je van die modellen hebt die nogal veel retraction doen. Momenteel met een LGX + firmware retraction geen probleem, maar goed.
Voor elk filament geld: tunen, testen, profilen. Je merkt dat ik wat mm/s snelheden erbij heb gezet. Er zijn natuurlijk meer instellingen die bepalen hoe goed iets print
Voor @A Lurker -- heb twee rollen polyterra. Print er niet veel mee omdat ik de kleur/geur niet fijn vindt. Momenteel print ik er toevallig wel een 'stukje' mee (onder Real bruin, midden groen, boven zilver), op mijn RatRig V-Core 3 400 met ongeveer 180mm/s op 215 graden celsius gaat het erg lekker (koeling max, firmware retractie 0,5mm op 40mm/s, pressure advance, resonance compensation niet anders dan andere filamentjes).
- 123 3D Jupiter (max 80mm/s)
- Polymaker PolyLite (max 210mm/s)
- 3DJake magicpla (max 140mm/s)
- Basf UltraFuse (max 240mm/s)
- Filamentum PLA Extrafill (max 180mm/s)
- Prusament (max 240mm/s)
- Colorfabb (max 240mm/s)
RealFilament (ook goedkoop bij 123-3D) is érg wisselvallend. Heb rollen mat gehad die flut zijn, silk wat érg zwak is (zelfs op hoge temps/lage snelheid), en natuurlijk bepaald de extruder een hoop: sommige filamentjes worden met absurde retraction (had ooit ook een Ender3) platgewalst als je van die modellen hebt die nogal veel retraction doen. Momenteel met een LGX + firmware retraction geen probleem, maar goed.
Voor elk filament geld: tunen, testen, profilen. Je merkt dat ik wat mm/s snelheden erbij heb gezet. Er zijn natuurlijk meer instellingen die bepalen hoe goed iets print

Voor @A Lurker -- heb twee rollen polyterra. Print er niet veel mee omdat ik de kleur/geur niet fijn vindt. Momenteel print ik er toevallig wel een 'stukje' mee (onder Real bruin, midden groen, boven zilver), op mijn RatRig V-Core 3 400 met ongeveer 180mm/s op 215 graden celsius gaat het erg lekker (koeling max, firmware retractie 0,5mm op 40mm/s, pressure advance, resonance compensation niet anders dan andere filamentjes).
[Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 24-03-2022 22:33]
Ik heb het filament van verschillende fabrikanten eens aan de tand gevoeld. Een bakje geprint en de resultaten vergeleken. De eerste 3 hebben hetzelfde ontwerp en identieke settings (ik was er nog niet aan toegekomen om de laatste in het rijtje ook dat ontwerp te laten printen).
Alles printte goed op mijn Prusa i3 MK3S+ op 210 graden, op 0.15mm layer height en snelheden tussen het QUALITY- en SPEED-profiel in.
Eigenlijk is de enige die er negatief uitspringt het Polyterra. Grotendeels prima, maar op de foto zie je duidelijk wat artefacten. Verder is het duidelijk de zwakste. De tussenwandjes van de bakjes zijn 1.2 mm en die dikte (dunte) zou ik voor Polyterra niet aanraden. Overigens kan het best dat met wat tweaking het er mooier uit komt, en ik vind het geen miskoop, de kwaliteit stoort niet en de kleur (een heel licht/wittig turquoise) is tof. En overduidelijk mat, ook een unique selling point.
Verder heb ik overigens best wat last van ghosting (gek genoeg nauwelijks zichtbaar bij het PolyTerra, misschien door de matte finish) en dat moet ik nog oplossen, dat staat los van de kwaliteit van het filament.
Foto's zijn gemaakt in de volle zon, dus fonkelingen door inperfecties vallen meer op dan dat in het echt is.
Spectrum PLA:
Polymaker PolyTerra PLA Ice:
eSun PLA+ Light brown:
3dJAKE ecoPLA Pastelblauw:
De conclusie voor mij is dat eSun eigenlijk best wel prima is gezien deze het goedkoopst te krijgen is. Ongetwijfeld zijn er nog mooiere filamenten, maar die kosten dan ook al snel 50% meer (Prusament, ColorFabb etc) Helaas hebben ze bij eSun weinig lichte subtiele kleuren (fel geel is niet mn ding), dus ik ga zeker ook nog Devil Design proberen. Die is ook goedkoper dan Spectrum, ecoPLA en PolyTerra te krijgen bij tinytronics.nl, dus is het proberen waard.
Alles printte goed op mijn Prusa i3 MK3S+ op 210 graden, op 0.15mm layer height en snelheden tussen het QUALITY- en SPEED-profiel in.
Eigenlijk is de enige die er negatief uitspringt het Polyterra. Grotendeels prima, maar op de foto zie je duidelijk wat artefacten. Verder is het duidelijk de zwakste. De tussenwandjes van de bakjes zijn 1.2 mm en die dikte (dunte) zou ik voor Polyterra niet aanraden. Overigens kan het best dat met wat tweaking het er mooier uit komt, en ik vind het geen miskoop, de kwaliteit stoort niet en de kleur (een heel licht/wittig turquoise) is tof. En overduidelijk mat, ook een unique selling point.
Verder heb ik overigens best wat last van ghosting (gek genoeg nauwelijks zichtbaar bij het PolyTerra, misschien door de matte finish) en dat moet ik nog oplossen, dat staat los van de kwaliteit van het filament.
Foto's zijn gemaakt in de volle zon, dus fonkelingen door inperfecties vallen meer op dan dat in het echt is.
Spectrum PLA:
Polymaker PolyTerra PLA Ice:
eSun PLA+ Light brown:
3dJAKE ecoPLA Pastelblauw:
De conclusie voor mij is dat eSun eigenlijk best wel prima is gezien deze het goedkoopst te krijgen is. Ongetwijfeld zijn er nog mooiere filamenten, maar die kosten dan ook al snel 50% meer (Prusament, ColorFabb etc) Helaas hebben ze bij eSun weinig lichte subtiele kleuren (fel geel is niet mn ding), dus ik ga zeker ook nog Devil Design proberen. Die is ook goedkoper dan Spectrum, ecoPLA en PolyTerra te krijgen bij tinytronics.nl, dus is het proberen waard.
Dit soort tests zijn nuttig (gelukkig ook zat te vinden op youtube). Ik print heel veel op het niveau "mooi maar hoeft niet stevig" en de meerwaarde van iets als een prusament is mij het wel waard:
Dit is een combo van:
- Prusament Galaxy Purple
- Filamentum Wizards' Voodoo
- 3d Jake MagicPLA
- Ninjatek Ninjaflex
- Colorfabb
Alles geprint op een RatRig V-Core 3 (400, LGX + Mosquito Magnum). De railings zijn op een Prusa Mini geprint (puur omdat ik daar dat filament op had voor een ander project).
Dit is een combo van:
- Prusament Galaxy Purple
- Filamentum Wizards' Voodoo
- 3d Jake MagicPLA
- Ninjatek Ninjaflex
- Colorfabb
Alles geprint op een RatRig V-Core 3 (400, LGX + Mosquito Magnum). De railings zijn op een Prusa Mini geprint (puur omdat ik daar dat filament op had voor een ander project).
Wat betreft 3DJake filamenten las ik wat interessants op reddit.. De MagicPLA van 3DJake kost 35 euro per kilo. Blijkbaar haalt 3DJake die van alibaba vandaan (of iig China, logisch uiteraard) van het merk Wuhu R3D.
https://dutch.alibaba.com/p-detail/Wuhu-1600446984156.html Dit is exact hetzelfde als MagicPLA, maar dan 11 euro per kilo. Ja de verzendkosten zijn hoog, namelijk 25 euro zoiets. Maar vanaf 2 rollen is het al goedkoper dan bij 3DJake zelf bestellen en 10 rollen kost je dan grofweg 13 euro per kilo.
Uiteraard betaal je bij 3DJake ook voor de service en garantie, dat heb je dan weer niet bij Alibaba.. Ben benieuwd naar wat anderen hiervan vinden? Not-done om filament uit China te halen zelf? Kans op importbelasting is er natuurlijk ook nog bedenk ik mij zojuist..
https://dutch.alibaba.com/p-detail/Wuhu-1600446984156.html Dit is exact hetzelfde als MagicPLA, maar dan 11 euro per kilo. Ja de verzendkosten zijn hoog, namelijk 25 euro zoiets. Maar vanaf 2 rollen is het al goedkoper dan bij 3DJake zelf bestellen en 10 rollen kost je dan grofweg 13 euro per kilo.
Uiteraard betaal je bij 3DJake ook voor de service en garantie, dat heb je dan weer niet bij Alibaba.. Ben benieuwd naar wat anderen hiervan vinden? Not-done om filament uit China te halen zelf? Kans op importbelasting is er natuurlijk ook nog bedenk ik mij zojuist..
[Voor 4% gewijzigd door Leviathius op 28-03-2022 10:22]
Interessant, maar waar heb je die info vandaan? Ik vraag me echt af of dat klopt, 3djake claimt dat de magic PLA in EU geproduceerd wordt: https://www.3djake.nl/3djake/magicpla-deep-spaceLeviathius schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:52:
Wat betreft 3DJake filamenten las ik wat interessants op reddit.. De MagicPLA van 3DJake kost 35 euro per kilo. Blijkbaar haalt 3DJake die van alibaba vandaan (of iig China, logisch uiteraard) van het merk Wuhu R3D.
Bovendien zie ik dat de kleuren niet helemaal overeen komen. 3djake heeft bijvoorbeeld zilver/goud, en Wuhu biedt dan weer rood/goud aan. Ik vind zelf importeren van precies dezelfde waar helemaal niet onethisch, maar als het namaak is, is het appels met peren vergelijken. En dan heb ik toch liever constante kwaliteit voor een paar euro meer. Echter is 3djake's magicPLA niet maar enkele euro's duurder, dus als jij het besluit te bestellen hoor ik toch graag naar je ervaringen

De kleuren verschillen inderdaad wel wat ja. Had ik niet nauwkeurig genoeg naar gekeken denk ik. Waarschijnlijk gaat het hier dan om toch een namaak van de magicpla inderdaad. Op Reddit was er een user die echt met volle zekerheid verkondigde dat het dezelfde filament is. Maarja, toch maar met een korrel zout nemen.A Lurker schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:45:
[...]
Interessant, maar waar heb je die info vandaan? Ik vraag me echt af of dat klopt, 3djake claimt dat de magic PLA in EU geproduceerd wordt: https://www.3djake.nl/3djake/magicpla-deep-space
Bovendien zie ik dat de kleuren niet helemaal overeen komen. 3djake heeft bijvoorbeeld zilver/goud, en Wuhu biedt dan weer rood/goud aan. Ik vind zelf importeren van precies dezelfde waar helemaal niet onethisch, maar als het namaak is, is het appels met peren vergelijken. En dan heb ik toch liever constante kwaliteit voor een paar euro meer. Echter is 3djake's magicPLA niet maar enkele euro's duurder, dus als jij het besluit te bestellen hoor ik toch graag naar je ervaringen
Prijsverschil is wel drastisch te noemen. Maar ook niet gek, want 3DJake moet ook importeren, personeel betalen, opslag etc etc.
Ik denk oprecht dat ze het zelf maken. Er zijn zat doorgeefluik-webshops natuurlijk, maar uiteindelijk is pellets kopen en zelf filament maken goedkoper dan kant-en-klare spoelen importeren. CNC Kitchen op youtube heeft zo'n smelter en heeft al wel eens zijn geprinte modellen gerecycled. 3djake is dusdanig groot dat ze die equipment wel zelf in huis hebben vermoed ik. Overigens vind ik de 35 euro wel tegenvallen (gezien hun ecoPLA 23 euro/kg kost), of ze nu importeren of zelf maken. Maar dan heb je ook wat.Leviathius schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:48:
[...]
De kleuren verschillen inderdaad wel wat ja. Had ik niet nauwkeurig genoeg naar gekeken denk ik. Waarschijnlijk gaat het hier dan om toch een namaak van de magicpla inderdaad. Op Reddit was er een user die echt met volle zekerheid verkondigde dat het dezelfde filament is. Maarja, toch maar met een korrel zout nemen.
Prijsverschil is wel drastisch te noemen. Maar ook niet gek, want 3DJake moet ook importeren, personeel betalen, opslag etc etc.
Ik zal ook even een paar centen in het duitje doen
.
Mijn beste ervaringen heb ik met eSun PLA+ en BASF Ultrafuse (ook PLA, ultrafuse is volgens mij de PLA+ variant).
eSun is goed betaalbaar, BASF wat duurder.
Mijn slechtste ervaringen zijn met Polymaker polyterra. Het moet 20-30C heter printen dan eSun bijvoorbeeld, anders hecht het niet goed aan elkaar. In de prints die ik gemaakt blijft het broos, het is zwak en de temperature tower (test print voor optimale temperatuur te vinden) trok ik met mn nagel de laagjes van elkaar en kon ik het hele torentje met het minste gemak met m'n vingers uit elkaar trekken en breken. Ter vergelijking, de BASF en eSun printte optimaal op veel lagere temperaturen en daar had ik stanleymes en gereedschap voor nodig om de test objecten uit elkaar te trekken.
Mind you, ik tune en tweak de shit uit m'n printer en prints, om het er zo optimaal uit te laten komen. Elke nieuwe rol filament wordt eerst de flow, temperatuur en bridging tests gedaan en sla ik er aparte profielen voor op.
De Polymaker had ik gekocht omdat ik hun marketing wel nobel vond, maar als het zo slecht is als wat ik nu heb dan hoeft dat voor mij niet. Het blauw en oranje PLA wat ik van ze heb is op zich wel mooi, mat/zijde-achtig maar niet bruikbaar voor dingen die stevig moeten zijn.
Verder heb ik nog een rol Real en SUNLU liggen, maar die zitten nog ingepakt. Een rol PETG van eSun is onderweg, ik verwacht die een dezer dagen.
Misschien is het een idee om je openingspost aan te passen met ervaringen, een soort score?

Mijn beste ervaringen heb ik met eSun PLA+ en BASF Ultrafuse (ook PLA, ultrafuse is volgens mij de PLA+ variant).
eSun is goed betaalbaar, BASF wat duurder.
Mijn slechtste ervaringen zijn met Polymaker polyterra. Het moet 20-30C heter printen dan eSun bijvoorbeeld, anders hecht het niet goed aan elkaar. In de prints die ik gemaakt blijft het broos, het is zwak en de temperature tower (test print voor optimale temperatuur te vinden) trok ik met mn nagel de laagjes van elkaar en kon ik het hele torentje met het minste gemak met m'n vingers uit elkaar trekken en breken. Ter vergelijking, de BASF en eSun printte optimaal op veel lagere temperaturen en daar had ik stanleymes en gereedschap voor nodig om de test objecten uit elkaar te trekken.
Mind you, ik tune en tweak de shit uit m'n printer en prints, om het er zo optimaal uit te laten komen. Elke nieuwe rol filament wordt eerst de flow, temperatuur en bridging tests gedaan en sla ik er aparte profielen voor op.
De Polymaker had ik gekocht omdat ik hun marketing wel nobel vond, maar als het zo slecht is als wat ik nu heb dan hoeft dat voor mij niet. Het blauw en oranje PLA wat ik van ze heb is op zich wel mooi, mat/zijde-achtig maar niet bruikbaar voor dingen die stevig moeten zijn.
Verder heb ik nog een rol Real en SUNLU liggen, maar die zitten nog ingepakt. Een rol PETG van eSun is onderweg, ik verwacht die een dezer dagen.
Misschien is het een idee om je openingspost aan te passen met ervaringen, een soort score?
[Voor 3% gewijzigd door InflatableMouse op 01-04-2022 16:05]
In het volgende videootje wordt eigenlijk onderstreept wat je beschrijft, layer adhesion test en het is bijna 3x zwakker dan regulier PLA:InflatableMouse schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:05:
...
Mijn slechtste ervaringen zijn met Polymaker polyterra. Het moet 20-30C heter printen dan eSun bijvoorbeeld, anders hecht het niet goed aan elkaar. In de prints die ik gemaakt blijft het broos, het is zwak en de temperature tower (test print voor optimale temperatuur te vinden) trok ik met mn nagel de laagjes van elkaar en kon ik het hele torentje met het minste gemak met m'n vingers uit elkaar trekken en breken.
...
YouTube: About PolyTerra by PolyMaker - the eco friendly filament
Ik heb vaker gezien/gelezen dat het matte uiterlijk een keerzijde heeft; namelijk dat het veel minder sterk wordt. Het zal wel een soort van poeder zijn wat ze erbij stoppen. Waar PLA+ juist verbeterd wordt door additieven, is mat PLA vooral een stylistische keuze. Vraag me af of silk PLA hetzelfde heeft.
Mijn ervaring met Silk PLA: veelal ja. Zeker de "goedkopere" silks kunnen erg bros worden (heb het over jou, RealFilament). Wat Silk mag heten is echter erg gek... niet elk glossy is silk, en niet elk silk is glossy.
Ik ben ondertussen ook eens gedoken in de kwaliteit van PLA filament segmentje Alibaba...en dat is precies waar het ook heel leuk word.
De meeste filaments via Ali worden tussen 13 en 23 euro per kilo aangeboden, meestal met een prima recensie.
Ik kwam hier echter een aanbieder tegen, welke tegen spotprijzen filament aanbood. Dit laatste is belangrijk.
De shop bestaat echt net...pas enkele dagen online...geen recensies, maar wel levering vanuit Duitsland. Voor deze prijs durfde ik de gok wel te wagen om dit te bestellen. De filament is helaas merkloos, het zal dus niet veel voorstellen..maar als je dan 8 euro voor een KG betaald...tja, dan kan je gewoon niet veel verwachten.
Levering zou plaats vinden binnen 7 dagen na bestellen, echter staat de status nog steeds op "te verzenden", dus ik ben bang dat deze niet aan gaat komen...maar mocht dit wel zo zijn, dan heb ik geluk gehad denk ik.
Edit 20-04-2022 : En ja hoor, mijn vermoeden was gegrond...het blijkt een oplichter te zijn...dus geen product geleverd gekregen. Via Ali wel mijn geld terug, maarja...had liever filament gehad...
De prijzen zijn ondertussen opgehoogd in deze shop, dezelfde rol filament (Zijde / Sapphire Blauw) welke ik besteld heb voor 8,10 voor 1KG, staat nu voor 10,26 EUR in dezelfde shop.
Ik heb in totaal 2 rollen besteld, beide van een andere kleur, beide 1 KG, een totaal van 12,26 EUR inclusief verzenden...
Mocht ik ze binnen krijgen, dan zal ik deze uitgebreid testen en indien de moeite waard, de link naar de shop delen
Edit op 20-04-2022 : Jup, opgelicht...gelukkig wel mijn geld terug....
De meeste filaments via Ali worden tussen 13 en 23 euro per kilo aangeboden, meestal met een prima recensie.
Ik kwam hier echter een aanbieder tegen, welke tegen spotprijzen filament aanbood. Dit laatste is belangrijk.
De shop bestaat echt net...pas enkele dagen online...geen recensies, maar wel levering vanuit Duitsland. Voor deze prijs durfde ik de gok wel te wagen om dit te bestellen. De filament is helaas merkloos, het zal dus niet veel voorstellen..maar als je dan 8 euro voor een KG betaald...tja, dan kan je gewoon niet veel verwachten.
Levering zou plaats vinden binnen 7 dagen na bestellen, echter staat de status nog steeds op "te verzenden", dus ik ben bang dat deze niet aan gaat komen...maar mocht dit wel zo zijn, dan heb ik geluk gehad denk ik.
Edit 20-04-2022 : En ja hoor, mijn vermoeden was gegrond...het blijkt een oplichter te zijn...dus geen product geleverd gekregen. Via Ali wel mijn geld terug, maarja...had liever filament gehad...
De prijzen zijn ondertussen opgehoogd in deze shop, dezelfde rol filament (Zijde / Sapphire Blauw) welke ik besteld heb voor 8,10 voor 1KG, staat nu voor 10,26 EUR in dezelfde shop.
Ik heb in totaal 2 rollen besteld, beide van een andere kleur, beide 1 KG, een totaal van 12,26 EUR inclusief verzenden...
Mocht ik ze binnen krijgen, dan zal ik deze uitgebreid testen en indien de moeite waard, de link naar de shop delen

Edit op 20-04-2022 : Jup, opgelicht...gelukkig wel mijn geld terug....
[Voor 8% gewijzigd door KatirZan op 20-04-2022 12:33. Reden: En oplichtingspraktijken...]
Wabbawabbawabbawabba
Ik heb ervaringen met:
- PolyMaker PolyLite PLA
- PolyMaker PolyTerra PLA
- PolyMaker PolyLite PETG
- Kexcelled K5 PLA
- Kexcelled K6 PLA + (top)
- Kexcelled PETG
- Prusament PLA
- Fiberlogy Easy PLA
- FiberLogy Easy PETG (met glitter)
- Formfutura Vulcano (annealing!!)
Vervolgens samples van:
- Fiberlogy Impact PLA (+) verschillende kleuren
- eSun PLA+ verschillende kleuren
Ik print altijd een aantal tests, eigen ontwerp, xyz-cube, benchy
Eigenlijk vond (vind?) ik Polymaker het best printen, ik ben nu aan het testen met Fiberlogy.
Polyterra is eigenlijk alleen bedoeld voor figurines of andere niet functionele voorwerpen. Het is gewoon te zacht. Het print bij mij (Prusa) erg mooi, maar zoals gezegd: zacht.
Ik heb wat samples ontvangen van eSun en wat mij opvalt is dat de kwaliteit per kleur erg wisselt.
De ietswat transparante kleuren (maar iets transparant dus) printen echt goed (groen, wit). Kleuren die iets "melk-achtigs" zijn, zoals grijs, wit, (in dit geval) rood en blauw een stuk minder.
Het gekke is dus dat het erg per kleur verschilt.
Ik print veel met wit, maar daar zie je altijd wat meer layer-lines, doordat het een "melk-achtige" kleursoort is.
Ik wil van eSun nog wel wat proberen, maar dan de niet melkachtige kleuren. Ik denk dat ik een rol wit (licht transparant) en appel-groen ga bestellen.
Ik had met Fiberlogy Easy PETG veel problemen, temeer doordat de nieuwe rol gewoon heel vochtig was.
Ik ga die niet meer kopen. Misschien dat de gewone PETG beter is, daar heb ik goede reviews over gekeken.
Prusament PLA is gewoon goed, maar wat lastig te verkrijgen (soms zijn kleuren ook gewoon op)
Is net zo duur als PolyLite.
Fiberlogy PLA+ in de kleur zwart is erg mooi, het heeft een soort zijdeglans. Die ga ik zeker op rol bestellen (had een sample)
Ik wil het liefst maar 1 a 2 merken filament.
Mijn vaste filament blijft denk ik toch wel Polylite, zowel PLA als PETG.
Ik ben nu wat aan het testen met een rol Fiberlogy PLA (wit). Tot nu toe lijkt het veel op PolyLite.
Ik wil eigenlijk nog wat meer vergelijkingsmateriaal om een keus te maken.
Kexcelled K6 is PLA+
Dit is echt heel fijn spul, dit blijf ik zeker bestellen. Het voelt een beetje als ABS.
- PolyMaker PolyLite PLA
- PolyMaker PolyTerra PLA
- PolyMaker PolyLite PETG
- Kexcelled K5 PLA
- Kexcelled K6 PLA + (top)
- Kexcelled PETG
- Prusament PLA
- Fiberlogy Easy PLA
- FiberLogy Easy PETG (met glitter)
- Formfutura Vulcano (annealing!!)
Vervolgens samples van:
- Fiberlogy Impact PLA (+) verschillende kleuren
- eSun PLA+ verschillende kleuren
Ik print altijd een aantal tests, eigen ontwerp, xyz-cube, benchy
Eigenlijk vond (vind?) ik Polymaker het best printen, ik ben nu aan het testen met Fiberlogy.
Polyterra is eigenlijk alleen bedoeld voor figurines of andere niet functionele voorwerpen. Het is gewoon te zacht. Het print bij mij (Prusa) erg mooi, maar zoals gezegd: zacht.
Ik heb wat samples ontvangen van eSun en wat mij opvalt is dat de kwaliteit per kleur erg wisselt.
De ietswat transparante kleuren (maar iets transparant dus) printen echt goed (groen, wit). Kleuren die iets "melk-achtigs" zijn, zoals grijs, wit, (in dit geval) rood en blauw een stuk minder.
Ik print veel met wit, maar daar zie je altijd wat meer layer-lines, doordat het een "melk-achtige" kleursoort is.
Ik wil van eSun nog wel wat proberen, maar dan de niet melkachtige kleuren. Ik denk dat ik een rol wit (licht transparant) en appel-groen ga bestellen.
Ik had met Fiberlogy Easy PETG veel problemen, temeer doordat de nieuwe rol gewoon heel vochtig was.
Ik ga die niet meer kopen. Misschien dat de gewone PETG beter is, daar heb ik goede reviews over gekeken.
Prusament PLA is gewoon goed, maar wat lastig te verkrijgen (soms zijn kleuren ook gewoon op)
Is net zo duur als PolyLite.
Fiberlogy PLA+ in de kleur zwart is erg mooi, het heeft een soort zijdeglans. Die ga ik zeker op rol bestellen (had een sample)
Ik wil het liefst maar 1 a 2 merken filament.
Mijn vaste filament blijft denk ik toch wel Polylite, zowel PLA als PETG.
Ik ben nu wat aan het testen met een rol Fiberlogy PLA (wit). Tot nu toe lijkt het veel op PolyLite.
Ik wil eigenlijk nog wat meer vergelijkingsmateriaal om een keus te maken.
Kexcelled K6 is PLA+
Dit is echt heel fijn spul, dit blijf ik zeker bestellen. Het voelt een beetje als ABS.
Ik ken Jake (die eigenlijk geen Jake heet) heeeeeeel goed. (spreek hem praktisch iedere dag wel) en kan dus uit betrouwbare bron melden dat de Magic PLA niet via Alibaba of een andere Aziatische leverancier wordt geïmporteerd, maar wordt geproduceerd bij een niet nader te noemen Europese leverancier.Leviathius schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:48:
[...]
De kleuren verschillen inderdaad wel wat ja. Had ik niet nauwkeurig genoeg naar gekeken denk ik. Waarschijnlijk gaat het hier dan om toch een namaak van de magicpla inderdaad. Op Reddit was er een user die echt met volle zekerheid verkondigde dat het dezelfde filament is. Maarja, toch maar met een korrel zout nemen.
Aha, kiek aan. Weer wat geleerd en dat is eigenlijk alleen maar goed om te horen dat het gewoon goede kwaliteit is en geen alibaba spul!gumtree schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:04:
[...]
Ik ken Jake (die eigenlijk geen Jake heet) heeeeeeel goed. (spreek hem praktisch iedere dag wel) en kan dus uit betrouwbare bron melden dat de Magic PLA niet via Alibaba of een andere Aziatische leverancier wordt geïmporteerd, maar wordt geproduceerd bij een niet nader te noemen Europese leverancier.
Ik heb ondertussen ook al redelijk wat filamenten geprobeerd:
PLA's:
eSun is prima, zeker hun PLA+ is gewoon goed. Bij de meer high-end filamenten loop je tegen wat rariteiten aan zoals verminderde HDT ivm blends etc, maar daar is de prijs dan ook naar.
Eigenlijk heb ik geen nare ervaringen met filamenten, met uitzondering van eSun ABS+ cold white, dat print gewoon als snot. Ik heb begrepen dat dat een gangbaar probleem is bij filament wat echt spierwit moet zijn, door de vele fillers (titaniumoxide?). Hun "natural" en "white" filamenten printen overigens wel prima.
PLA's:
- eSun PLA
- eSun PLA+
- Sunlu PLA+
- eSun PLA Glass
- eSun LW-PLA
- eSun PLA GITD
- eSun eStars PLA
- Protopasta Coffee PLA
- Amazonbasics PLA
- Hatchbox PLA
- Primavalue PLA
- Formfutura Matt PLA
- Sainsmart Metal PLA
- Formfutura Copper PLA
- Formfutura Cedar Wood PLA
- Frontierfila GITD PLA
- Frontierfila Thermochrome PLA
- Formfutura High Gloss PLA
- eSun ABS
- Sunlu ABS+
- eSun ABS+
- eSun HIPS
- MCPP Durabio
- eSun PA6
- eSun PA6CF
- eSun PC
- Hatchbox PETG
- Real PETG
- MCPP 3Diakon
- Formfutura PP
- Formfutura PPGF
- Sunlu TPU 85A
- FFFWorld TPU
- Taulman Amphora AM1800
- Luvocom Ultem 9085 (PEI)
eSun is prima, zeker hun PLA+ is gewoon goed. Bij de meer high-end filamenten loop je tegen wat rariteiten aan zoals verminderde HDT ivm blends etc, maar daar is de prijs dan ook naar.
Eigenlijk heb ik geen nare ervaringen met filamenten, met uitzondering van eSun ABS+ cold white, dat print gewoon als snot. Ik heb begrepen dat dat een gangbaar probleem is bij filament wat echt spierwit moet zijn, door de vele fillers (titaniumoxide?). Hun "natural" en "white" filamenten printen overigens wel prima.
[Voor 14% gewijzigd door citruspers op 15-04-2022 12:55]
Ik heb nu wat meer spoelen van eSun PLA+ en het valt me wel op. Zelfs bij dezelfde kleur had ik een totaal andere batch, spoel zelf was zelfs dikker bij de ene.rinkel schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:14:
...
eSun PLA+ Paars is voor mij het meest gevoelig voor artefacten (voornamelijk gaatjes), die komen daar nog steeds relatief veel voor bij mij. Hun wit brak net af in mijn handen bij het in de printer doen, erg broos. Dat laatste is niet per se een probleem maar het is duidelijk dat het filament bij hun niet allemaal hetzelfde is. Lichtbruin, donkerblauw en zwart zijn tot nu toe wat consistenter qua printbeleving. Dus ja, ofwel mindere QA, ofwel gewoon minder standaardisatie in hun productieproces, ofwel de kleurstoffen die ze erbij doen.
Voor de prijs nog steeds prima, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Edit: eSun PLA+ wit is gister op de spoel afgebroken tijdens printen. Combinatie van broosheid en het einde van de spoel waar het filament natuurlijk meer gekromd is dan de volle spoel. Ik ga zeker mijn setup ook nog wat verbeteren zodat het filament netjes recht naar beneden loopt richting extruder maar dat is zeker niet de enige reden. Gelukkig was ie net klaar met printen, maar ik ga die witte niet meer kopen. Devil design heeft 2kg spoelen wit en die zijn 32 euro bij tinytronics. Dat wordt mijn volgende probeersel.
[Voor 14% gewijzigd door A Lurker op 18-04-2022 09:35]
Ik heb goede ervaring met Colorfabb PLA en Colorfabb Ngen. Beide printen goed en stevig de onderdelen die ik nodig heb voor het bouwen van simrace stuurtjes.
Colorfabb is idd erg goed, ik heb er 1 rol van.Heijmenberg99 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:42:
Ik heb goede ervaring met Colorfabb PLA en Colorfabb Ngen. Beide printen goed en stevig de onderdelen die ik nodig heb voor het bouwen van simrace stuurtjes.
Ik vind het alleen te duur. En er zijn andere fabrikanten die ook goed zijn, maar minder duur.
Man ik kwam er laatst achter dat Prusa filament tegenwoordig ook al €30,- per rol kost, wel 1 kg. De laatste keer dat ik daar heb besteld was het nog in de buurt van de €20,-. Sinds wanneer is die prijs zo omhoog geschoten ?
edit: even gecheckt, september 2020 was dat, €23,74 per rol van 1 kg. Belachelijke prijsverhoging imo.
Tijd om naar alternatieven te zoeken.
edit2: ik begrijp de oorzaak wel natuurlijk, Covid en zo. Het rare is dat ze relatief waarschijnlijk nog steeds goedkoop zijn. En hun filament is wel een van de beste, zoniet de beste.
edit: even gecheckt, september 2020 was dat, €23,74 per rol van 1 kg. Belachelijke prijsverhoging imo.

edit2: ik begrijp de oorzaak wel natuurlijk, Covid en zo. Het rare is dat ze relatief waarschijnlijk nog steeds goedkoop zijn. En hun filament is wel een van de beste, zoniet de beste.
[Voor 44% gewijzigd door TTLCrazy op 20-04-2022 14:59]
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied
Mijn ervaring is momenteel dat als je kijkt naar de prijs, het doorgaans het wel waard is. Jupiter filament is in theorie leuk, maar in een high end printer die snel kán, houd het filament het niet bij zelfs met high flow hotends. Realfilement is een merk wat ik sowieso ontwijk (paar té brakke filamenten gehad zoals hun matten wat verstopt als een gek, of mega stringt en een paar rollen die gewoon in de knoop zaten met een verhaal van 123-3d als antwoord: "je hebt het zelf fout gedaan"... ik verwerk zó veel rollen per maand... dat zou wel heel toevallig zijn).
Merken als filamentum, formfutura, of prusament... puur als ik kijk naar de prijs/kg, de looks (het is bijzonder...) zijn het doorgaans voor mij wel waard. Ze printen snel, er zit iets bijzonders in (Fillamentum PLA Extrafill Mukha á €26,49/750g is écht een geweldig filament met een erg mooie kleur), en de kwaliteit is absurd goed.
Combinatie met grondstoffen van PLA (aardappellen/mais) + kosten van logistiek... snap ik het wel. En tsja... mij is het het waard in vergelijking met de goedkope filamentjes nu. Ik zal wel zeggen dat ik in de slicer altijd filament probeer te besparen. Lightning infill voor dingen die geen absurde belasting hebben, only support infill, lagere percentages, minder walls als mogelijk, dat soort zaken.
Merken als filamentum, formfutura, of prusament... puur als ik kijk naar de prijs/kg, de looks (het is bijzonder...) zijn het doorgaans voor mij wel waard. Ze printen snel, er zit iets bijzonders in (Fillamentum PLA Extrafill Mukha á €26,49/750g is écht een geweldig filament met een erg mooie kleur), en de kwaliteit is absurd goed.
Combinatie met grondstoffen van PLA (aardappellen/mais) + kosten van logistiek... snap ik het wel. En tsja... mij is het het waard in vergelijking met de goedkope filamentjes nu. Ik zal wel zeggen dat ik in de slicer altijd filament probeer te besparen. Lightning infill voor dingen die geen absurde belasting hebben, only support infill, lagere percentages, minder walls als mogelijk, dat soort zaken.
Dat ziet er inderdaad erg goed uit. Genoeg mogelijkheden met die kleur/textuur. Ik zie dat ik nog lang niet alle mogelijkheden uit PLA filament ken. Tijd voor wat onderzoek.Umbrah schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:16:
[...]
[...]
@TTLCrazy baalt van de Prusament van 30 euro/kg, maar wordt gepaaid met Fillamentum van zo'n 33 euro/kgUmbrah schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:16:

Zonder dollen, wel interessant, deze insteek. Maar wat ik me dan afvraag, in hoeverre leidt printen op 100-200mm/s tot echt serieus snellere prints? Verdubbeling van de snelheid leidt niet tot halvering van de printtijd omdat je de acceleratie ook navenant moet aanpassen daarvoor; immers is de opgegeven print speed niet haalbaar als de acceleratie niet hoog genoeg is. Echter zie ik op internet zat voorbeelden van printjes die er toch niet zo strak meer uit zien op die hele hoge snelheden en acceleraties. En met hoge acceleratie en jerk werk je ook ghosting in de hand, waarbij de machine nog natrilt na een beweging van het extruder block (vooral bij direct drive een ding ivm het relatief hoge gewicht van het extruder block). Hoe zie jij dat? Of is het uiterlijk voor jou niet zo van belang omdat het bv functionele prints betreft?
Ik werk op een klipperized corexy machine met resonantie compensatie. Tot en met 12500mm/s^2 en cornering van 10 is de kwaliteit perfect. Hoger kan, zeker met meer stepper current, maar idd minder mooi dan. 42500mm/s^2 is het hoogste wat ik heb geprobeerd, voor een speedboat. Wat ik wil zeggen is dat hoge snelheid erg goed kan op de juiste printer en firmware. Klipper is eigenlijk wel een beetje een must echter.
En over de prijzen... Tsja, eigenlijk alles van kwaliteit is duurder geworden. En soms is een stuk kwaliteit ook voor andere redenen duur, zoals dat andere filament wat ik linkte, met texturen. Het hele goedkope Filament, waar ik 123-3d jupiter onder beschouw, moet ik gewoon trager mee printen. Dan is de afweging of je tijd/geld kan berekenen met je print acties een ding. Om met jupiter te printen ben ik dus meer kw/h kwijt, en heb ik minder prints. Een duurdere kiloprijs kan dan al snel uit.
En over de prijzen... Tsja, eigenlijk alles van kwaliteit is duurder geworden. En soms is een stuk kwaliteit ook voor andere redenen duur, zoals dat andere filament wat ik linkte, met texturen. Het hele goedkope Filament, waar ik 123-3d jupiter onder beschouw, moet ik gewoon trager mee printen. Dan is de afweging of je tijd/geld kan berekenen met je print acties een ding. Om met jupiter te printen ben ik dus meer kw/h kwijt, en heb ik minder prints. Een duurdere kiloprijs kan dan al snel uit.
Ik heb zelf een Prusa i3 MK3S+ en daar merk ik behoorlijk wat vibraties op de 'brug' bij de x-as bij hoge snelheden. En ook duidelijk zichtbare ghosting toen ik de spoelen nog op de brug had hangen (echt een slechte ontwerpkeuze van Prusa om de spoelhouders daarop te zetten; creeert een enorm zwalkend effect met 2 spoelen van ieder ruim 1 kilo eraan). Dus ik denk dat het inderdaad enorm van je setup afhangt.
Voor mij is het zaak om wat meer richting goedkoper maar toch deugdelijk te gaan. Ik print eigenlijk meestal op max 80mm/s en stock acceleraties of zelfs lager. Maar ik moet ook nog meer testen (heb de printer pas een paar maanden) voordat ik echt kan zeggen wat voor mij het beste werkt. Ik voer op dit moment de snelheden langzaam op iedere zoveel printjes zolang de kwaliteit goed blijft. Maar moet ook wel een keer een vergelijkingstest doen om te zien wat het dan echt doet om bv van 50 naar 100mm/s te gaan op je perimeters.
Op die snelheden merk ik nog weinig verschil tussen de verschillende filamenten PLA die ik heb; Prusament, eSun, Spectrum, 3djake ecoPLA. Wel is tot nu toe eSun voor mij het minst consistent qua artefacten, maar daar had ik ook op lage snelheden last van.
Voor mij is het zaak om wat meer richting goedkoper maar toch deugdelijk te gaan. Ik print eigenlijk meestal op max 80mm/s en stock acceleraties of zelfs lager. Maar ik moet ook nog meer testen (heb de printer pas een paar maanden) voordat ik echt kan zeggen wat voor mij het beste werkt. Ik voer op dit moment de snelheden langzaam op iedere zoveel printjes zolang de kwaliteit goed blijft. Maar moet ook wel een keer een vergelijkingstest doen om te zien wat het dan echt doet om bv van 50 naar 100mm/s te gaan op je perimeters.
Op die snelheden merk ik nog weinig verschil tussen de verschillende filamenten PLA die ik heb; Prusament, eSun, Spectrum, 3djake ecoPLA. Wel is tot nu toe eSun voor mij het minst consistent qua artefacten, maar daar had ik ook op lage snelheden last van.
[Voor 12% gewijzigd door A Lurker op 21-04-2022 09:15]
HO HO het is maar €27,50 per 750g ...A Lurker schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:36:
[...]
@TTLCrazy baalt van de Prusament van 30 euro/kg, maar wordt gepaaid met Fillamentum van zo'n 33 euro/kg

Je zou je prusa eens van een high flow hotend kunnen voorzien en vervolgens van Klipper kunnen voorzien (n.b: enige prusa die ik heb moet je de garantie op het board van onklaar maken om klipper te kunnen flashen). adxl345 er op, en je zult een hoop vibratie er uit halen als je gebruik maakt van https://www.klipper3d.org/Resonance_Compensation.html. Maar om heel eerlijk te zijn: hoe aantrekkelijk ook, ik zou een prusa niet snel modden. Hoe open ook, het is ook wel een redelijk goed doordacht en stabiel ecosysteem.A Lurker schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:04:
Ik heb zelf een Prusa i3 MK3S+ en daar merk ik behoorlijk wat vibraties op de 'brug' bij de x-as bij hoge snelheden. En ook duidelijk zichtbare ghosting toen ik de spoelen nog op de brug had hangen (echt een slechte ontwerpkeuze van Prusa om de spoelhouders daarop te zetten; creeert een enorm zwalkend effect met 2 spoelen van ieder ruim 1 kilo eraan). Dus ik denk dat het inderdaad enorm van je setup afhangt.
Als je echt interesse hebt in dit soort dingen, bouw een van de goedkopere vorons, een RatRig (vminion evt), of refurbish een Ender 5 (geen CoreXY, meer gewicht op de X-as, maar redelijke basis constructie) met lineaire rails en een van de meer high end drive/extruder combo's.
Overigens heb ik een PrusaXL in bestelling (hopelijk een van de eersten...), en ik ben wat teleurgesteld dat ze daar voor Marlin zijn gegaan, juist omdat hun focus printkwaliteit is. Juist bij een XL printer verwacht je meer qua snelheid en dus meer slimmigheid in hoe je print/compenseert. Echter is er hoop...
https://www.reddit.com/r/...ering_an_unsupported_but/
En 750 gram is 3/4e van een kilo, dus uiteindelijk ga je wat over die 30 euro/kg. Had het ff omgerekend naar prijs per kg voor je. We zijn per slot van rekening Hollanders

Thanks for the info, maar ik denk dat ik het liever bij een stock printer hou. Sowieso ga je wel investeren qua tijd en/of geld rechtsom of linksom om vervolgens ook het duurdere filament te kunnen benutten. Dan loopt het toch allemaal wel aardig op. Dat is het voor mij niet waard. Uiteindelijk ga ik dan eerlijkgezegd liever naar een farm van 2 a 3 printers (2e zou zeker een Prusa MINI worden) op wat goedkoper filament en snelheden van 50-100mm/s. Tot nu toe boek ik daar eerlijkgezegd prima resultaten.Umbrah schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:58:
[...]
Je zou je prusa eens van een high flow hotend kunnen voorzien en vervolgens van Klipper kunnen voorzien (n.b: enige prusa die ik heb moet je de garantie op het board van onklaar maken om klipper te kunnen flashen). adxl345 er op, en je zult een hoop vibratie er uit halen als je gebruik maakt van https://www.klipper3d.org/Resonance_Compensation.html. Maar om heel eerlijk te zijn: hoe aantrekkelijk ook, ik zou een prusa niet snel modden. Hoe open ook, het is ook wel een redelijk goed doordacht en stabiel ecosysteem.
Ik wil graag printjes gaan verkopen dus marges is voor mij een belangrijk punt. Tijd ook, dat snap ik, want winst per product x aantal producten = totale winst, maar zakelijk gezien is denk ik dan opschalen van printers een kost-effectievere aanpak. Temeer omdat ik liever meer tijd steek in ontwerpen dan in tunen en ik het ook wel erg fijn vindt om straks ook een 0.6 of 0.8mm nozzle tegelijk in gebruik te hebben op een 2e printer, met dan de stock 0.4mm op de mk3. Dan kan ik ook heel vlotte printjes doen die dan per se niet zo mooi hoeven zijn. Juist met grotere nozzles loop je natuurlijk tegen limieten aan van flow rate van je hotend (je filament smelt gewoon niet vlot genoeg), maar die vervangen zou voor mij dan nog wel een acceptabele upgrade zijn eventueel voor in de toekomst.
De ghosting/vibraties die ik had heb ik trouwens een heel eind opgelost door alle spoelen los te hangen boven mijn printer op een buis, en de printer zelf op verende pootjes te zetten. Dat haalt de vibraties niet weg, maar net zoals bij een auto worden ze gedempt door de veren ipv geabsorbeerd in het frame en ook wat uitgesmeerd zodat het heel wat minder opvalt.
Maar wederom, bedankt voor je input. Erg leerzaam dit soort dingen.
[Voor 77% gewijzigd door A Lurker op 21-04-2022 11:18]
Dat had ik gezien hoorA Lurker schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:59:
[...]
En 750 gram is 3/4e van een kilo, dus uiteindelijk ga je wat over die 30 euro/kg. Had het ff omgerekend naar prijs per kg voor je. We zijn per slot van rekening Hollanders
[...]

Heb zoals verder bovenin het topic ook te lezen is een keer besteld bij gst3d.eu filament besteld. Ik heb toen een kleur niet gekregen en een extra rol zwart. In plaats van vervangen heb ik toen een kortingscode van 10% gekregen. Om er niet al teveel gedoe van te maken heb ik dat geacccepteerd omdat die rol wel opkomt.
Nu wil ik hem weer gebruiken, maar werkt de code niet meer. Reageren op mail en een whatsapp bericht via een nummer op hun site doen ze niet meer.
De service is dus ver ondermaats, helaas lees ik er meer over op internet. Iets om op te letten mocht je daar weer bestellen.
Nu wil ik hem weer gebruiken, maar werkt de code niet meer. Reageren op mail en een whatsapp bericht via een nummer op hun site doen ze niet meer.
De service is dus ver ondermaats, helaas lees ik er meer over op internet. Iets om op te letten mocht je daar weer bestellen.
Vandaag eens wat testjes met filamenten gedaan.
Ik wou een nieuwe houder voor een V6 printen, dit gedaan met wat proefstukjes die ik had ontvangen.
Fiberlogy PLA en Esun PLA+
Fiberlogy krijg ik niet mooi/goed. Ook even een calicat geprint om te kijken of dat wel goed ging, niet dus.
Met dezelfde settings Esun geprint, dat ging wel goed. In het midden bij de overgang met de schuine wandjes krijgt Fiberlogy dat niet mooi.
Ik begin steeds meer een voorkeur te krijgen voor Esun. Dat print eigenlijk gewoon goed.
Ben ook wel benieuwd naar Esun PLA ST.
Dus nu de vraag: Ga ik overstappen van Polymaker naar Esun.
Lastig.
Ik denk dat ik voor hetvolgende ga:
PLA: Esun
PETG: Polymaker
Edit
Nog wat testjes gedaan
De combinatie -- Fiberlogy + mijn printer + ik -- werkt gewoon niet, een van die elementen moet vervangen worden.
Ik wou een nieuwe houder voor een V6 printen, dit gedaan met wat proefstukjes die ik had ontvangen.
Fiberlogy PLA en Esun PLA+
Fiberlogy krijg ik niet mooi/goed. Ook even een calicat geprint om te kijken of dat wel goed ging, niet dus.
Met dezelfde settings Esun geprint, dat ging wel goed. In het midden bij de overgang met de schuine wandjes krijgt Fiberlogy dat niet mooi.
Ik begin steeds meer een voorkeur te krijgen voor Esun. Dat print eigenlijk gewoon goed.
Ben ook wel benieuwd naar Esun PLA ST.
Dus nu de vraag: Ga ik overstappen van Polymaker naar Esun.
Lastig.
Ik denk dat ik voor hetvolgende ga:
PLA: Esun
PETG: Polymaker
Edit
Nog wat testjes gedaan
De combinatie -- Fiberlogy + mijn printer + ik -- werkt gewoon niet, een van die elementen moet vervangen worden.
[Voor 13% gewijzigd door rinkel op 07-05-2022 10:53]
Ik gebruik voornamelijk:
Prusament
Filamentum
Devil Design
eSun
Maar zoals al vaker gemeld, Prusament is niet echt goedkoop, maar wel goed en over het algemeen slecht leverbaar. Heb ik met Filamentum minder last van en ze hebben erg mooie kleuren & grote spools.
Devil Design is gewoon goed voor wat het kost. Van eSun heb ik eigenlijk alleen PLA+ en Glow in the Dark
geprobeerd tot nu toe.
Wat ik zelf wel prettig vindt is dat de print temperaturen van de eerste 3 eigenlijk hetzelfde zijn. Aleen eSun moet meestal iets van 10 graden hoger.
Ik print gewoon op standaard snelheid op de MK3S+ en de Mini+, liever goed in een keer dan snel.
Ben meestal toch niet in de buurt als ik aan het printen ben.
just m2c.
Prusament
Filamentum
Devil Design
eSun
Maar zoals al vaker gemeld, Prusament is niet echt goedkoop, maar wel goed en over het algemeen slecht leverbaar. Heb ik met Filamentum minder last van en ze hebben erg mooie kleuren & grote spools.
Devil Design is gewoon goed voor wat het kost. Van eSun heb ik eigenlijk alleen PLA+ en Glow in the Dark
geprobeerd tot nu toe.
Wat ik zelf wel prettig vindt is dat de print temperaturen van de eerste 3 eigenlijk hetzelfde zijn. Aleen eSun moet meestal iets van 10 graden hoger.
Ik print gewoon op standaard snelheid op de MK3S+ en de Mini+, liever goed in een keer dan snel.
Ben meestal toch niet in de buurt als ik aan het printen ben.
just m2c.
eSun PLA+ heeft daar zeker baat bij, er zit meestal ook een flyertje bij dat je het beste op 210 ofzo kan beginnen. Zelf print ik het eigenlijk altijd op 215 of 220.uray schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:01:
Ik heb vandaag eens een proefpakket van Real Filament besteld. 3 eigenlijk, 2x PLA, 1x PETG
Ik vind het idee dat het uit Nederland komt eigenlijk wel tof.
Eigenlijk al n tijdje op zoek naar RAL2005 (Prusa Oranje) en Real komt er in de buurt.
Extrudr PETG heeft het ook, maar duur en wat lastiger verkrijgbaar.
Kan ik de dualdrive extruder voor de Mini in dezelfde kleur printen
Eigenlijk al n tijdje op zoek naar RAL2005 (Prusa Oranje) en Real komt er in de buurt.

[Voor 42% gewijzigd door rinkel op 13-05-2022 20:46]
MCPP Orange is Pantone 1655c, dat komt qua RGB waarden ook erg dicht in de buurt van RAL2005. En hun Orange Fluor zit er zo te zien ook niet ver vanaf. Nadeel is wel dat ze niet onder die naam verkocht worden, maar volgens mij is dat 3DJake huismerk PET.rinkel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:44:
Ik heb vandaag eens een proefpakket van Real Filament besteld. 3 eigenlijk, 2x PLA, 1x PETG
Dat zou dan de CLF-PETG-NEONORANGE-1000-175 zijn?citruspers schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:46:
[...]
MCPP Orange is Pantone 1655c, dat komt qua RGB waarden ook erg dicht in de buurt van RAL2005. En hun Orange Fluor zit er zo te zien ook niet ver vanaf. Nadeel is wel dat ze niet onder die naam verkocht worden, maar volgens mij is dat 3DJake huismerk PET.
Is dat ook een solid/ondoorzichtige kleur?
Alleen die levertijden van 3Djake... gewoon meer dan een week...
[Voor 6% gewijzigd door rinkel op 13-05-2022 22:21]
Het is altijd een beetje puzzelen wie de oorspronkelijke filamentmaker is. Als je het echt zeker wil weten moet je de datasheets even vergelijken 

Dank voor de info.citruspers schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:24:
Het is altijd een beetje puzzelen wie de oorspronkelijke filamentmaker is. Als je het echt zeker wil weten moet je de datasheets even vergelijken
Op zich is een PLA+ in die kleur ook goed, dat print eigenlijk mooier dan PETG. Alleen kan ik dan alleen Extrudr NX2 vinden, daarvan zijn de reviews niet al te best. (Slechte layer binding)
Als het goed is is deze PLA RAL2008 (dus erg in de buurt van Prusa's 2005): https://www.3djake.nl/3djake/ecopla-oranje
En deze als het goed is Pantone 021 C: https://www.3djake.nl/3djake/ecopla-neonoranje
En deze als het goed is Pantone 021 C: https://www.3djake.nl/3djake/ecopla-neonoranje
Kies bij je levering bij 3D Jake voor UPS, (afhankelijk van je persoonlijk ervaring natuurlijk) maar op basis van mijn ervaring (en die heb ik bij 3D Jake) is UPS de laatste maanden zeker 2 tot 3 dagen sneller dan DHL.rinkel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:16:
[...]
Dat zou dan de CLF-PETG-NEONORANGE-1000-175 zijn?
Is dat ook een solid/ondoorzichtige kleur?
Alleen die levertijden van 3Djake... gewoon meer dan een week...
Ik kan me niet herinneren, maar ik zie dat de levering via DHL gaat. Besteld op 6 mei, hopelijk vandaag binnen.gumtree schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:24:
[...]
Kies bij je levering bij 3D Jake voor UPS, (afhankelijk van je persoonlijk ervaring natuurlijk) maar op basis van mijn ervaring (en die heb ik bij 3D Jake) is UPS de laatste maanden zeker 2 tot 3 dagen sneller dan DHL.
Ik vind dat gewoon te lang, zeker als de meeste webshops het de volgende dag kunnen leveren.
Dan is bestellen bij Prusa zelf net zo snel, al zijn daar de portokosten wel veel hoger.
Neemt niet weg dat het verder een prima webshop is.
[Voor 4% gewijzigd door rinkel op 14-05-2022 09:28]
Ik print op dit moment met jupiter en plakt prima op een glazen bed van Crealty op 50C en deze spoel waar ik nu mee print ligt al 4 jaar onafgedekt in de schuur (deze schuur heb ik wel geisoleerd) heb me voor het printen wel 5 dagen in een vacuum box met 20 zakjes van die silica zakjes gedaan.Killah_Priest schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:18:
Het huismerk van 123-3d (jupiter) zou ik overslaan, ik heb echt problemen gehad met bed adhesion (terwijl esun etc prima blijven plakken).
Ben wel door mijn spoelen heen en ga es kijken naar ander merk .
Vandaag het samplepakket van Real ontvangen.
2 testjes geprint; een soort muurtje op een voet (oud eigen ontwerpje) om de stevigheid te testen.
- PETG blauw: Broos bij 240 graden. Met een klein beetje kracht: snap, gebroken
- PLA oranje: Broos bij 210 graden. Met een klein beetje kracht: snap, gebroken
In het PETG zat wel wat vocht, snap ik wel bij een sample. Maar jemig wat is dit spul slap.
Kan wellicht de combinate filament+printer zijn.
Van de goedkopere filamenten print eSun bij mij echt een stuk beter (ook samples).
Kwa kleuren is het PLA wel mooi, maar PETG glimt naar mijn smaak veel te veel.
Ik zal nog een paar andere kleuren testen.
Edit:
Ok, groen PLA geprint. Dat is een stuk beter, die doet geen "snap"
2 testjes geprint; een soort muurtje op een voet (oud eigen ontwerpje) om de stevigheid te testen.
- PETG blauw: Broos bij 240 graden. Met een klein beetje kracht: snap, gebroken
- PLA oranje: Broos bij 210 graden. Met een klein beetje kracht: snap, gebroken
In het PETG zat wel wat vocht, snap ik wel bij een sample. Maar jemig wat is dit spul slap.
Kan wellicht de combinate filament+printer zijn.
Van de goedkopere filamenten print eSun bij mij echt een stuk beter (ook samples).
Kwa kleuren is het PLA wel mooi, maar PETG glimt naar mijn smaak veel te veel.
Ik zal nog een paar andere kleuren testen.
Edit:
[Voor 30% gewijzigd door rinkel op 14-05-2022 17:06. Reden: 2e testje]
Het is voor mij al een paar jaar terug, maar destijds was ik ook niet zo onder de indruk van Real PETG. Vergeleken met Hatchbox leek het toch minder stevig, en printte het minder prettig.
Het glimmen van PETG kan je trouwens wat beinvloeden met de fan speed, probeer maar eens een printje met voor de helft de fan uit en de andere helft de fan aan.
Het glimmen van PETG kan je trouwens wat beinvloeden met de fan speed, probeer maar eens een printje met voor de helft de fan uit en de andere helft de fan aan.
Ik heb nu wat met Devil Design PLA geprint. Goede prijs/kwaliteit (18 euro de kilo), en uberhaupt gewoon meer dan voldoende strak geprint.
Heb de kleur copper nu, en die is glanzend, ietwat transparant. Geeft een speciaal effect, vooral in het licht. Je moet er wel van houden:
Bij mij is wit van eSun de minste tot nu toe van de niet-gematteerde PLA.
Heb de kleur copper nu, en die is glanzend, ietwat transparant. Geeft een speciaal effect, vooral in het licht. Je moet er wel van houden:
Heb toch het idee dat het ook per kleur nogal verschilt. Fabrikanten zullen daar geen uitspraken over doen maar vrees dat sommige kleurstoffen een groter effect op de sterkte kunnen hebben dan anderen.rinkel schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:22:
...
Edit:
[Voor 32% gewijzigd door A Lurker op 16-05-2022 10:10]
Die is gaaf!A Lurker schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:06:
Ik heb nu wat met Devil Design PLA geprint. Goede prijs/kwaliteit (18 euro de kilo), en uberhaupt gewoon meer dan voldoende strak geprint.
[Afbeelding]
[...]
Heb toch het idee dat het ook per kleur nogal verschilt. Fabrikanten zullen daar geen uitspraken over doen maar vrees dat sommige kleurstoffen een groter effect op de sterkte kunnen hebben dan anderen.
Dat is echt mooi gelukt!A Lurker schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:06:
[Afbeelding]
[...]
Heb toch het idee dat het ook per kleur nogal verschilt. Fabrikanten zullen daar geen uitspraken over doen maar vrees dat sommige kleurstoffen een groter effect op de sterkte kunnen hebben dan anderen.
Ik heb ook gemerkt dat wit een lastige kleur is.
eSun cold-white is inderdaad slecht. De licht-transparante wit daarentegen is wel heel goed.
Tot nu toe is Polymaker de beste gebleken, al is Kexcelled ook wel ok.
Fiberlogy is net weer mislukt, clogged nozzle en underextrusion als gevolg. Nogmaals geprobeerd, weer mislukt. Ik probeer het zo nog eens op hogere temp.
Vervolgens 2 andere merken (Kexcelled, Polymaker): prima.
Edit
Ok, Fiberlogy PLA print uiteindelijk goed, op 225 graden!
Ik had natuurlijk een temptower moeten printen....
Edit2
Vandaag wat meer Real geprint.
- PETG geel op 240 graden: wat een flut filament, zo broos als het maar kan. Net als de vorige dus
- PLA Neon Groen op 210 graden: brak af bij het afhalen van een afgekoeld bed. Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Dus...
PETG van Real werkt bij mij niet. Die gaan de prullenbak in. Echt wel jammer eigenlijk.
PLA is best ok, maar... 27 euro? 2 euro erbij en dan heb ik Polymaker, wat echt 10x beter is.
Uiteindelijk alles de prullenbak in. Ik denk dat de combi met mijn printer geen goede is.
Weer wat geleerd.
eSun is niet alleen goedkoper, print ook nog eens beter, op mijn printer dan.
[Voor 20% gewijzigd door rinkel op 17-05-2022 21:50]
Real zijn de meningen over verdeeld zo lijkt het. Ik denk dat je toch wel kunt stellen dat het ene merk het beter voor elkaar heeft dan een ander. De vraag is ook wat voor additieven er allemaal in gaan natuurlijk, en wat voor kleurstoffen. Zo lijkt eSun toch heel goed te hechten aan het bed, heb gister een loslatertje gehad met Devil Design PLA die ik eigenlijk nooit met eSun heb gehad.
Geen ramp, maar weet dat ik met die dan wat beter moet schoonmaken tussen printjes.
Voor mij is het nu:
- eSun en Devil Design voor budget
- Spectrum en ecoPLA die toch net wat mooier lijken te printen (maar ook ietsje duurder)
- Polymaker....nog niet overtuigd van hun silk PLA
Geen ramp, maar weet dat ik met die dan wat beter moet schoonmaken tussen printjes.
Voor mij is het nu:
- Spectrum en ecoPLA die toch net wat mooier lijken te printen (maar ook ietsje duurder)
Real hoeft ook niet perce slecht te zijn, alleen werkt het bij mij gewoon niet.A Lurker schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:56:
Real zijn de meningen over verdeeld zo lijkt het. Ik denk dat je toch wel kunt stellen dat het ene merk het beter voor elkaar heeft dan een ander. De vraag is ook wat voor additieven er allemaal in gaan natuurlijk, en wat voor kleurstoffen. Zo lijkt eSun toch heel goed te hechten aan het bed, heb gister een loslatertje gehad met Devil Design PLA die ik eigenlijk nooit met eSun heb gehad.
Voor mij is het nu:
Ik print eigenlijk alles met Polymaker en zocht een wat goedkoper alternatief.
Polymaker PLA, maar vooral PETG is gewoon erg goed. Alleen is de Polyterra alleen geschikt voor figurines oid. het is gewoon te broos.
eSun heeft me echt positief verrast. Ik ben nu weer wat testmodelletjes aan t printen (eSun Groen), ziet er allemaal prima uit. Net als de stevigheid.
Ik print vooral functionele onderdelen die ik zelf ontwerp (mounts voor switches/harddisks etc)
Voor mij wordt het
PETG: Polymaker/Prusament
PLA: eSun (behalve cold white)
Al wil ik Filamentum nog een kans geven eigenlijk. Zou mooi zijn als daar nog ergens wat samples van te vinden zijn.
Geprint met wit PLA van Devil Design, goede kwaliteit, en maar 16 euro/kg als je voor een 2kg rol gaat of een 5kg, bij tinytronics.nl
Op .25mm layers geprint, en vrij rap, was in 44minuten klaar. Deze ga ik gebruiken voor prototypes en functionele toepassingen.
Edit: plaatje was beetje groot, kleiner gemaakt
Op .25mm layers geprint, en vrij rap, was in 44minuten klaar. Deze ga ik gebruiken voor prototypes en functionele toepassingen.
Edit: plaatje was beetje groot, kleiner gemaakt
[Voor 73% gewijzigd door A Lurker op 31-05-2022 22:40]
Heeft iemand hier specifiek ervaring met ASA van Reprapworld filament, en kan een vergelijking maken met bekende merken ASA en ABS+?
bv:
https://reprapworld.nl/3d...p-filament-asa-zwart-1kg/
tx!
bv:
https://reprapworld.nl/3d...p-filament-asa-zwart-1kg/
tx!
eSun is het een-na-beste PLA (met of zonder +) waar ik ervaring mee heb. Nog steeds is voor mij BASF Ultrafuse de onverslagen nummer 1, maar de prijs is dat ook.rinkel schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:14:
[...]
eSun heeft me echt positief verrast. Ik ben nu weer wat testmodelletjes aan t printen (eSun Groen), ziet er allemaal prima uit. Net als de stevigheid.
Heb jij met eSun rollen gehad die in de knoop raken tijdens het printen? Ik heb er nu 2 die ik iedere keer voor tientallen meters maar afrol en weer strak oprol maar als een rol dat eenmaal doet blijft het terugkomen. Had laatst mn halve ptfe buisje de rol in getrokken, extruder stond te skippen en te ratelen ... echt super waardeloos is dat. heb je een print van een aantal uur wanneer dat gebeurd maar je kan niet meer weglopen, moet elke keer die rol helpen. En als je dan ABS aan het printen ben loop je ook nog risico dat je object warpt of zo doordat je de klep open moet maken.
Voor mij is Polymaker de Nr 1, maar ook daar geldt die prijs. Met Basf heb ik nog geen ervaring eigenlijk. Die idd wel aan de prijs, zelfde prijs als Polymaker, maar dan 0,75KGInflatableMouse schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:21:
[...]
eSun is het een-na-beste PLA (met of zonder +) waar ik ervaring mee heb. Nog steeds is voor mij BASF Ultrafuse de onverslagen nummer 1, maar de prijs is dat ook.
Heb jij met eSun rollen gehad die in de knoop raken tijdens het printen? Ik heb er nu 2 die ik iedere keer voor tientallen meters maar afrol en weer strak oprol maar als een rol dat eenmaal doet blijft het terugkomen. Had laatst mn halve ptfe buisje de rol in getrokken, extruder stond te skippen en te ratelen ... echt super waardeloos is dat. heb je een print van een aantal uur wanneer dat gebeurd maar je kan niet meer weglopen, moet elke keer die rol helpen. En als je dan ABS aan het printen ben loop je ook nog risico dat je object warpt of zo doordat je de klep open moet maken.
Ik heb enkele samples van eSun die me goed bevallen en heb nu 1 rol gekocht. Maar ga er zeker meer van bestellen.
Ik heb dus maar 1 rol, dus heb ik nog geen knopen gehad.
Maar niet die polyterra dan hoop ik? Heb daar twee rollen van maar dat vind ik echt rommelrinkel schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:54:
[...]
Voor mij is Polymaker de Nr 1, maar ook daar geldt die prijs.

Ik heb ook een rol Polyterra, maar Polyterra is echt bedoelt voor figurines, niet voor funtionele onderdelen. Het is echt heel slap. Het lijkt overigens erg veel op Fiberlogy Satin, zelfde structuur.InflatableMouse schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:13:
[...]
Maar niet die polyterra dan hoop ik? Heb daar twee rollen van maar dat vind ik echt rommelHeb blauw en oranje, als je ze wilt ruilen voor eSun ...
![]()
![]()
Polymaker PETG zit echt aan de top, vergelijkbaar met Prusament. PLA overigens ook. Het witte PLA van Polymaker is de enige die een beetje fatsoenlijk print, voor wit. Bij mij dan.
Voor PETG koop ik alleen nog maar Polymaker en Prusament.
PLA van Polymaker is wel wat beter nog dan eSun, maar daar zit wel een flink prijsverschil, dan wordt eSun wel een stuk interessanter. 2 rollen Polymaker vs 3 rollen eSun.
[Voor 18% gewijzigd door rinkel op 20-05-2022 20:43]
eSun heb ik zon 8 spoelen van, tot nu toe eentje gehad die in de knoop zat, en goed ook. Wat ik wel vaak heb bij de volle rollen is dat het filament eraf loopt omdat de spoel vrij vol zit. Gevolg van breedte van de spoel en de diameter van de middenopening.
Ik gebruik FormFutura ReForm rPLA en ik heb daar erg goede ervaringen mee.
Mijn voornaamste redenen dat ik dit koop is dat het goedkoop is, dus goed werkt en ook nog eens relatief goed voor het milieu is vergeleken met andere merken.
https://www.formfutura.com/shop/product/reform-rpla-2838
Mijn voornaamste redenen dat ik dit koop is dat het goedkoop is, dus goed werkt en ook nog eens relatief goed voor het milieu is vergeleken met andere merken.
Ik heb dus juist alleen maar weer slechte ervaringen met de Formfutura reForm filaments. Die printen net zo slecht als de filaments die ik 2013 bij ze kocht. In totaal ongeveer 150 euro verprutst aan FormFutura. Nooit meer.Vyrvs schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:00:
Uiteindelijk ben ik overgestapt op PETG omdat ik vooral technische onderdelen print. Een keer een Duits bedrijfje 'Procatec' geprobeerd. Hun PETG was erg fijn om mee te printen, maar helaas hebben ze nu niet elke kleur meer die ik nodig heb en de prijzen zijn in sommige gevallen bijna een tientje per rol omhoog gegaan.
Tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe PETG leverancier dus. Waarvoor ik ook even een nieuw topic zal openen.
Gave kleuren! Ik ben een beetje klaar met al die signaalkleuren, dus die minder verzadigde oranje, groen en blauw kan ik wel waarderen. Ik ga namelijk geen decoratieve printjes in de woonkamer zetten in fel oranje, of fel groenVyrvs schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:00:

Ik heb verder nog AzureFilm PLA Gold geprobeerd, prima spul maar de spoel zat heel los opgerold. Nog geen knopen gehad gelukkig.
- Prusament, iets duurder door de verzendingskost maar per kg op zich betaalbaar
- 3DJake EcoPLA
Ik heb een tijdje met Kexcelled geprint, prima PLA, de PETG is was minder, beetje stringy.
Nu kom ik er dus achter dat dit filament wordt gemaakt bij Northbridge3d, dezelfde maker als Hatchbox.
Nu kom ik er dus achter dat dit filament wordt gemaakt bij Northbridge3d, dezelfde maker als Hatchbox.
Bedankt voor de tip, goede prijzen en kleine rollen!Vyrvs schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:00:

PETG is sowieso stringy en vereist veel meer retraction tuning. Overigens merk ik een schaarste op de PETG markt. Vooral met zwart. Iemand enig idee waar dat door veroorzaakt wordt?rinkel schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:53:
Ik heb een tijdje met Kexcelled geprint, prima PLA, de PETG is was minder, beetje stringy.
Het is meer stringy dan andere merken die ik gebruik.Ohmarinus schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:52:
[...]
PETG is sowieso stringy en vereist veel meer retraction tuning. Overigens merk ik een schaarste op de PETG markt. Vooral met zwart. Iemand enig idee waar dat door veroorzaakt wordt?
Bijvoorbeeld Polymaker PETG, daarvan heb ik overigens vorige week nog een rol zwart besteld.
Dat is precies waar ik naar op zoek ben maar op elke site, inclusief de Polymaker store is het al een tijdje uitverkocht als ik erop kijk.. waar heb jij het besteld?rinkel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:25:
[...]
Het is meer stringy dan andere merken die ik gebruik.
Bijvoorbeeld Polymaker PETG, daarvan heb ik overigens vorige week nog een rol zwart besteld.
PlasticzOhmarinus schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:11:
[...]
Dat is precies waar ik naar op zoek ben maar op elke site, inclusief de Polymaker store is het al een tijdje uitverkocht als ik erop kijk.. waar heb jij het besteld?
Wel snel zijn, ze hebben er nog 3
Overigens was ik op zoek naar PolyLite PLA Wit. Ook nergens te vinden. Heb nu maar n ander merk gekocht.
[Voor 18% gewijzigd door rinkel op 30-05-2022 22:21]
Ik ga ook eens een spoel proberen.Vyrvs schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:00:
Ik had al een Formfutura Vulcano getest voor annealing, wat goed werkt, maar dat print niet zo super mooi.
Die kartonnen spoelen bevallen me wel eigenlijk. Ik vind het altijd zo zonde om die lege plastic spoelen weg te gooien.
Edit:
Ai, 11 euro verzendkosten. Even niet nog.
[Voor 3% gewijzigd door rinkel op 31-05-2022 09:36]
Ik ben daar ook tevreden over al vind ik de rPLA wel minder dan hun gewone pla, hij moet heter geprint worden en loopt daardoor net wat meer uit.Vyrvs schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:00:
Voor de wat lompere prints is die rPLA prima.
Formfutura is mijn go to merk als het ff kan, het is wel aan de prijs maar ik merk dat het kwaliteit is.
Het beste koop je meerdere rollen in 1x rond black friday/halloween etc. als ze korting geven.
Die gewone, is dat dan de "EasyFill" ?Gman schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:19:
[...]
Ik ben daar ook tevreden over al vind ik de rPLA wel minder dan hun gewone pla, hij moet heter geprint worden en loopt daardoor net wat meer uit.
Voor de wat lompere prints is die rPLA prima.
Formfutura is mijn go to merk als het ff kan, het is wel aan de prijs maar ik merk dat het kwaliteit is.
Het beste koop je meerdere rollen in 1x rond black friday/halloween etc. als ze korting geven.
Volgens de website is de rPLA hetzelfde als de "EasyFill"
Ik heb overigens vandaag 3 rollen Kexcelled (Hatchbox) binnengekregen, mijn goto Polymaker Wit was niet meer te krijgen, dus maar teruggevallen op Kexcelled. 2x PLA en 1x PLA+
Dat print toch echt wel prima. Met een afwijking van 0.03 ook erg consistent.
20 euro per rol voor PLA en 28 euro voor PLA+
Het wit print veel mooier dan eSun "Cold White". (Enige kleur van eSun die me niet bevalt overigens) Ik denk dat dit toch mijn goto voor prototyping wordt.
Wat mij trouwens opviel is dat PLA+ meestal een beetje op ABS lijkt, dus MAT ipv glanzend. Dit zie je bij Kexcelled, Polymaker en nog een paar andere fabrikanten, behalve bij eSun, daar is het glanzend. Ik vind eSun PLA+ dan ook meer lijken op gewoon PLA.
PLA+ is normaalgesproken ook wat flexibeler dan PLA, ik ga eens wat testprintjes doen om dat eens te vergelijken.
[Voor 45% gewijzigd door rinkel op 31-05-2022 13:57]
Ja de gewone is EasyFill.rinkel schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:18:
[...]
Die gewone, is dat dan de "EasyFill" ?
Volgens de website is de rPLA hetzelfde als de "EasyFill"
"ReForm rPLA is a recycled PLA type of 3D printer filament that is made from the post-industrial extrusion waste streams of our EasyFil PLA filaments."
Dus het is opnieuw verwerkt met een iets ander resultaat.
Ik heb net nog een testprintje gedaan met Formfutura Vulcano (niet annealed) maar dat ga ik echt alleen gebruiken als ik iets nodig heb wat echt hittebestendig is. Het print niet zo mooi en is heel broos.
Thanks, ik vond het een verwarrende site. Als je de producten in bijv. PETG op populariteit sorteert krijg je bovenaan echt de meest onwaarschijnlijke producten. Zeker weten dat "Treed E-lene, polyethylene HDPE filament, 750 grams" niet populairder is dan standaard PETG. Maar good find, ik ga eens kijken wat ze verder nog hebben. De Capricorn bowden tubes vind ik ook wel interessant. Helaas verkoopt Plasticz slechts stukken van 1m. Als je er twee koopt krijg je twee stukken van 1m. Lang leve de wastepile!rinkel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:03:
[...]
Plasticz
Wel snel zijn, ze hebben er nog 3
Overigens was ik op zoek naar PolyLite PLA Wit. Ook nergens te vinden. Heb nu maar n ander merk gekocht.

[Voor 8% gewijzigd door Ohmarinus op 31-05-2022 14:56]