Toon posts:

[3D printen] Gaatjes in prints met sommige filamenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06 09:50
Ik heb sinds een aantal weken een 3d printer en alhoewel het meeste goed gaat, heb ik last van wat gaatjes met filament van eSun. Met name het paarse geeft een grote hoeveelheid gaatjes. Zie de volgende collage die ik gemaakt heb:

De feiten:
- Prusa MK3s+
- PrusaSlicer
- Filamenten: Zilver van Prusa Research, eSun Lichtbruin PLA+, eSun PLA+ Paars.
- Geen gaatjes met het zilver, nauwelijks zichtbare gaatjes met lichtbruin, heel goed zichtbare en veel gaatjes met paars. Ik heb al zo'n 150m geprint met lichtbruin dus die vertrouw ik wel.
- Ik heb de machine volledig gecalibreerd volgens de handleiding.
- De printer staat in een kamer waar het 17-22 graden is, met een luchtvochtigheid van 30-45%.
- Met de grip van de extruder gears zit het wel goed, hij trekt het filament vrolijk door mijn handen heen als ik het vast hou.
- Aangezien midden in een layer en zelfs in een lineaire beweging gaatjes voorkomen, kan het niet met layer start te maken hebben.
- Er zijn patronen zichtbaar; het lijkt alsof de gaatjes zich diagonaal verdelen over sommige vlakken. En dan ook allemaal op dat ene vlak zichtbaar zijn.
- Ik gebruik een filamentfilter.

Settings:
- 210 graden
- Profiel "0.15mm QUALITY", met snelheden van 25-40mm/s voor perimeters, en hoger voor infill.
- Extrusion multiplier staat op 90%. Ook al heb ik gaatjes, er was ook te veel filament aanwezig op 100%. Voornamelijk zichtbaar op de hoogste lagen.
- Verder defaults

Wat heb ik geprobeerd:
- 170% printsnelheid, 50% printsnelheid
- 190 graden, 200 graden, 220 graden, 230 graden. 230 is te hoog, hierin wordt het echt goop en krijg ik slechte prints. Het lijkt erop alsof op 190 graden het aantal gaatjes minder is, vooral in de solid layers. Perimeters bevatten dan nog wel gaatjes.
- Seam position aligned, seams worden zichtbaar, maar er zijn ook nog steeds gaatjes.
- Volledig dezelfde settings en gcode, een enkele laag printen met een filament, en direct daarna wisselen. Resultaten zijn consistent/consequent.
- Extruder calibreren; 100mm extruden, is 100mm filament gebruikts. Getest met de markeren-extruden-en-verschil-meten-methode.

Waar zou het probleem kunnen liggen:
- Het filament, aangezien het voornamelijk met paars is. Maar waarom zijn er dan zulke patronen te zien in de gaatjes? En bruin toont ook kleinere gaatjes.
- Er zit ook duidelijk een verband met de wanden en printjes, meestal zitten alle gaatjes in een enkel wand. Zijn het gas/luchtbubbels die pas nadat de extruder een hoek om gaat vrij komen?
- De extruder...zit te slapen? (bij gebrek aan een betere beschrijving) Geen idee wat er allemaal voor logica in zit, maar het voelt bijna alsof er allemaal afrondingsfoutjes zijn en dat die dan op een zeker moment tot een hapering leiden. Alsof de stepper motor op een zeker moment bepaalt om heel even niet te steppen en direct daarna 2 keer. Maar ik hoor geen klikjes van het overslaan van de motor. Alles klinkt en ziet er soepel uit ook als er een gaatje langskomt.

Detailfoto waarop het welhaast lijkt alsof er een miniverstopping plaatsgevonden heeft (even geen filament en daarna ineens wat meer):

Wat ik nog wil proberen
- Prusa om hulp vragen
- Cura proberen als slicer
- Nog lagere temperaturen, 180?
- Het paarse filament op een Ender printer van een vriend proberen

[Voor 5% gewijzigd door A Lurker op 16-03-2022 09:21]

Alle reacties

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21
Was het filament wel goed luchtdicht verpakt? Kan zo zijn dat er vocht bij is gekomen.

Hier zie je mooi voorbeeld van printen met vochtig en droog filament: https://all3dp.com/2/filament-storage-3d-printer/

• A Lurker
Knielen schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:47:
Was het filament wel goed luchtdicht verpakt? Kan zo zijn dat er vocht bij is gekomen.

Hier zie je mooi voorbeeld van printen met vochtig en droog filament: https://all3dp.com/2/filament-storage-3d-printer/
Ja het was luchtdicht verpakt. En kijkende naar mijn printjes; aangezien sommige delen echt zo ontzettend strak gelegd worden en de gaatjes dusdanig patronen creeeren leek vocht me niet het probleem eerlijkgezegd. Anders gezegd, ze lijken totaal niet op de voorbeelden uit die link.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit kan best wel wat zijn, denk aan de vochtigheid, maar ook temperatuur/koeling. Meeste PLA wat ik gebruik print ik op ~215, een enkel merk print ik lager, en weer een enkel merk print ik hoger (het hangt ook van de snelheid af, als ik 200mm/s print dan gaat het heter, vanzelfsprekend).

Het beste wat je even kan doen is je filament 'tunen'. Persoonlijk zou ik beginnen met steps/mm zeker hebben. Een goede guide staat hier: https://all3dp.com/2/extruder-calibration-6-easy-steps-2/ (guide is goed, site... soms meh).

Een retractie/temperatuur-tower is dan eigenlijk de volgende stap. Een koeling tower ook... dat zijn testprints waarvan je de G-code aanpast om op een bepaalde hoogte een andere eigenschap te volgen. Dit is vast wel te vinden.

Daar aan de zijkant trouwens zou het haast de seam wel eens kunnen zijn (nogmaals, zie niet echt genoeg). Allign de seam eens en probeer de print nog eens: prusaslicer/superslicer hebben een goede seam tool. ALS het de seam is, zou het misschien (weet niet of een mk3s dat heeft) een configuratie van pressure/linear advance kunnen zijn. Dat is ook een typische 'per filament' tuning.

Nogmaals, mijn eerste gedachte blijft extruder, niet genoeg grip (mini heeft een tension schroef), of een stukje puin in een van de drive gears. Heb hier een hemera, een prusa mini, en een Bondtech LGX, en zeker met geared extruders krijg je dit soort dingen wel eens als een van de gears nét niet goed staat.

• A Lurker
Ik heb net de extruder gecalibreerd en de extrusie is 100mm waar ik 100mm laat extruden.

Wat me daarbij opvalt is een flinke hoeveelheid filament die nog uit de nozzle komt nadat de extruder gedraaid heeft, hij blijft een paar seconden erna nog filament oozen. Ik heb gelezen dat hij eigenlijk direct moest stoppen, maar dat is dus niet zo bij mij. Ook niet op 190 of zelfs 180 graden.

De temperatuursensor is voor zover ik weet accuraat; als hij uit staat matcht hij met mijn eigen thermostaat.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:22
Meet je filament eens op verschillende plekken.

• A Lurker
Ik ga morgen de dikte eens goed meten van het filament. Eerder kwam ik uit op 1.72-1.73mm met mijn digitale caliper.

Ik zal dan ook direct kijken hoe dat oozen met het zilver PLA is, aangezien ik daar de gaatjes niet observeer, ben ik benieuwd of het PLA zich op dat vlak ook anders gedraagt.

Edit:

Ik gebruik een filamentfilter, heb het toegevoegd aan mijn startpost.

Met caliper meet ik zo'n 1.68mm-1.70mm op meerdere plekken als ik em relatief stevig aanduw met mijn duim. Dat is identiek aan wat ik meet met het zilver PLA van prusa, dus ik vermoed dat dat prima is, wellicht een afwijking van mijn caliper (van de Lidl :)).

Hij is nu aan het printen op 100% extrusie en met retraction 1.2 (was 0.8). Kijken wat dat oplevert.

[Voor 43% gewijzigd door A Lurker op 15-03-2022 09:01]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 17:45

AlexanderB

7800 rpm

Heb je niet gewoon last van under extrusion? Kan zijn dat het paarse filament gewoon net iets dunner is? Dan zou een klein beetje extra extrusion multiplier wellicht de oplossing zijn.

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:15

• A Lurker
Ik heb intussen alles wel geprobeerd aan settings, en zelfs filament gedroogd in de oven. Maar support van Prusa kwam er niet uit en ze sturen me een nieuwe hotend.

Het mn oude hotend intussen uit elkaar gehaald en zag er relatief schoon uit. Wel viel me op dat dit hotend wat gebreken vertoonde; de ptfe tube in de heatsink bevat speling, wat niet de bedoeling is. Normaliter krijg je van E3D (fabrikant van het hotend) een clip om dat netjes te verankeren. Volgens Prusa is die clip optioneel, maar door retraction kun je speling krijgen zonder clip heb ik gemerkt. Die gaan we dus regelen voor m'n nieuwe hotend.

Verde mistte er koelpasta tussen de heatbreak en heatsink. Geen optionele stap volgens E3D. Wederom, gaan we checken en zonodig fixen bij m'n nieuwe hotend.

Geen idee of dat de veroorzakers zijn van de gaatjes, maar de assembly manual is er natuurlijk niet voor niks. Ik hoop op goede resultaten straks. Laat wel weten als het allemaal weer in elkaar steekt.

Edit:
Alles zit in elkaar en heb wat dingen geprint. Tot nu toe nog geen gaatjes gezien! Nieuwe hotend lijkt het dus verholpen te hebben. En het enige verschil is de thermal paste tussen heatbreak en heatsink, en een clip die ik erop gezet heb. Dus de lering bij mij; check met een nieuwe hotend ff of ie goed in elkaar zit. En die thermal paste is echt belangrijk, ook al maakte E3D ze vroeger (rond 2016) nog zonder.

Wat ik met terugwerkende kracht vermoed is dat het filament al te warm werd en wellicht al zijn glass transition temperature bereikte (60 graden) of meer, en al ging vervormen terwijl het nog niet in de buurt van de nozzle was. Zie mijn gele kader in het plaatje hieronder, daar was het door het gebrek aan warmteafgifte aan de heatsink natuurlijk een stuk warmer. Zeker als er eventjes een traverse is zonder extrusion en het filament net even in de wacht zit kan een te hoge temperatuur van de heatbreak natuurlijk problematisch worden. Dat lijkt goed te rijmen met het feit dat het steeds ongeveer op dezelfde plek gebeurde en dat er dus ook duidelijke patronen te zien waren in de gaatjes.

[Voor 43% gewijzigd door A Lurker op 24-03-2022 13:58]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee