Toon posts:

[3D printen] Welke (PLA) filament merken raden jullie aan?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:27
Ohmarinus schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Thanks, ik vond het een verwarrende site. Als je de producten in bijv. PETG op populariteit sorteert krijg je bovenaan echt de meest onwaarschijnlijke producten. Zeker weten dat "Treed E-lene, polyethylene HDPE filament, 750 grams" niet populairder is dan standaard PETG. Maar good find, ik ga eens kijken wat ze verder nog hebben. De Capricorn bowden tubes vind ik ook wel interessant. Helaas verkoopt Plasticz slechts stukken van 1m. Als je er twee koopt krijg je twee stukken van 1m. Lang leve de wastepile! 8)7
Ik koop daar meestal Polymaker, geen ervaring met andere merken daar.

Ik heb overigens net een benchy geprint in Kexcelled PLA+ (K6)
Een van de mooiste benchies die ik ooit geprint heb.

Edit
Op wat putjes in de print na, nog even wat met de instellingen spelen.

@Ohmarinus
Volgens mij heeft Polymaker wat leveringsproblemen (in dit geval PLA), als ik op bijvoorbeeld bol kijk:
(Bol is overigens veel te duur)

[Voor 20% gewijzigd door rinkel op 31-05-2022 19:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:51

MeesterPieter

PnP Pinball

Voornamelijk voor mijn flipperkast heb ik al aardig wat geprint met mijn goedkope anet a6.

Mijn ervaring met Real pla is niet geweldig, vastlopers en vaak gedoe mee gehad.

Daarnaast heb ik het huismerk van reprapworld gebruikt, prima.

Het meeste gebruik ik plast-spaw uit polen. Erg goedkoop (10 a15 per kg) en werkt ook prima.
Helaas ondertussen geen shops meer in Nederland die het aanbieden..

Kocht het eerst via via van een pools contact maar die is er ook mee gestopt.

Binnenkort weer eens een alternatief zoeken

[Voor 4% gewijzigd door MeesterPieter op 31-05-2022 20:09]

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +2Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:33
MeesterPieter schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:08:
...
Binnenkort weer eens een alternatief zoeken
Ben hier wel tevreden over:
https://www.tinytronics.n...filament-1.75mm-5kg-white

de 2kg spoelen wit zijn daar op helaas (even duur per kilo)

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-02 12:25
Ik heb ondertussen wat ervaring met eSun ABS+ en Devil Design ASA. Met name DD is erg stevig, het print goed en gemakkelijk en heeft ook nog een mooie prijs. Goeie voorraden bij bovengenoemde link tinytronics.

eSun ABS+ is ook goed, echter enkele rollen die slecht op de spoel gewonden zijn en in de knoop raken. Dat is echt super k*t want als je met ABS de kast open trekt om die spoel uit de knoop te helpen loop je risico dat je print verknalt door de koude lucht.

Ik hoop dat DD ook op de lange termijn dezelfde kwaliteit zal blijven leveren.

• A Lurker
InflatableMouse schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:25:
Ik heb ondertussen wat ervaring met eSun ABS+ en Devil Design ASA. Met name DD is erg stevig, het print goed en gemakkelijk en heeft ook nog een mooie prijs. Goeie voorraden bij bovengenoemde link tinytronics.

eSun ABS+ is ook goed, echter enkele rollen die slecht op de spoel gewonden zijn en in de knoop raken. Dat is echt super k*t want als je met ABS de kast open trekt om die spoel uit de knoop te helpen loop je risico dat je print verknalt door de koude lucht.

Ik hoop dat DD ook op de lange termijn dezelfde kwaliteit zal blijven leveren.
Dat is wel shit ja een knoop met ABS of ASA. Je zou de spoel buiten de kast kunnen plaatsen, alhoewel je dan alsnog niet t filament uit je extruder haalt zonder de enclosure te moeten openen, maar dan kun je 't iig wat laten vieren, en na het printen de knoop zelf eruit halen. Ik ben nu bezig om alles op rail te gooien en dan via een sleuf in mijn kastje naar binnen.

Overigens had ik laatst wel een knoop met DD, op die 2kg spoel. Maar verder nog geen problemen daarmee. En ik had een overdreven mat printje laatst met DD donkerblauw. Denk dat ie niet warm genoeg geworden was (printte op 210c op vrij hoge snelheid).

Maar ja eSun heb ik ook knopen gehad en andere issues af en toe, en ecoPLA van 3djake zat het laatste eindje van een spoel ook niet goed opgerold dus vrees dat het erbij hoort zo af en toe. Tenzij je natuurlijk het perfect opgerolde prusament gebruikt :+

[Voor 6% gewijzigd door A Lurker op 01-06-2022 20:54]

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-03 12:56
rinkel schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:11:
[...]

Ik koop daar meestal Polymaker, geen ervaring met andere merken daar.

Ik heb overigens net een benchy geprint in Kexcelled PLA+ (K6)
Een van de mooiste benchies die ik ooit geprint heb.

Edit
Op wat putjes in de print na, nog even wat met de instellingen spelen.

@Ohmarinus
Volgens mij heeft Polymaker wat leveringsproblemen (in dit geval PLA), als ik op bijvoorbeeld bol kijk:
(Bol is overigens veel te duur)
[Afbeelding]
Yes, ik heb contact gezocht met Polymaker via twitter en die gaven aan dat het nog even gaat duren ook. Dit komt doordat het leven in Shanghai nu pas weer op gang komt.

Uiteindelijk voor de tussentijd wat spullen bij 3DJake besteld, blijkbaar een Duitse webwinkel (Niceshops) met een Nederlandse storefront onder een andere naam. Ze verkochten iets meer dan Plasticz en in het gewenste formaat (zoals de eerder vermelde Capricorn PTFE buis in variant van 2 meter, bij Plasticz geven ze je dan twee delen van 1 meter wat ik totale onzin vind), maar heb nu al spijt. De levertijd zou twee werkdagen betreffen, echter, dinsdagmiddag besteld en het verzendlabel is vandaag pas aangemaakt en wordt geschat dat het volgende week dinsdag pas geleverd gaat worden. Dat zou ik geen twee werkdagen noemen :+

Ben benieuwd, ik had uiteindelijk gekozen voor de 3DJake PETG omdat ik daar dus wel goeie dingen over had gelezen.

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:15
Ohmarinus schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:57:
[...]

Yes, ik heb contact gezocht met Polymaker via twitter en die gaven aan dat het nog even gaat duren ook. Dit komt doordat het leven in Shanghai nu pas weer op gang komt.

Uiteindelijk voor de tussentijd wat spullen bij 3DJake besteld, blijkbaar een Duitse webwinkel (Niceshops) met een Nederlandse storefront onder een andere naam. Ze verkochten iets meer dan Plasticz en in het gewenste formaat (zoals de eerder vermelde Capricorn PTFE buis in variant van 2 meter, bij Plasticz geven ze je dan twee delen van 1 meter wat ik totale onzin vind), maar heb nu al spijt. De levertijd zou twee werkdagen betreffen, echter, dinsdagmiddag besteld en het verzendlabel is vandaag pas aangemaakt en wordt geschat dat het volgende week dinsdag pas geleverd gaat worden. Dat zou ik geen twee werkdagen noemen :+

Ben benieuwd, ik had uiteindelijk gekozen voor de 3DJake PETG omdat ik daar dus wel goeie dingen over had gelezen.
3D Jake is gevestigd in het zuidoosten van Oostenrijk. Helaas is de cut-off tijd voor het versturen van pakketjes naar Nederland al vroeg. Dus dinsdagmiddag besteld is woensdagochtend verzonden. Mits de betaling binnen is. (PayPal en CC is direct, een bankoverschrijving duurt bij de meeste banken 24 uur)

Is je pakket met DHL verstuurd? Controleer dan de track en trace op de Nederlandse DHL site en niet via de link in de e-mail met de verzendbevestiging. De Duitse tracking pagina wijkt nogal af van de Nederlandse site en loopt soms een paar uur achter. Zodra je pakket namelijk in Nederland is wordt de tracking op de Duitse site niet meer bijgewerkt.

Mogelijk heb je geluk en wordt het pakket zaterdag nog aangeboden. Aan de feestdag a.s. maandag kunnen ze bij 3DJake ook weinig doen :)

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:25
Hopelijk gaat alles goed & "krijg" ik over een tijd de X1 Carbon met filament wisselaar & ben ik ven plan met oplosbare supports te gaan printen. Wat is de algemene mening hier over welke het beste hiervoor geschikt is icm PLA?

[Voor 3% gewijzigd door MC Taz Man op 02-06-2022 21:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
InflatableMouse schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:21:
[...]

eSun is het een-na-beste PLA (met of zonder +) waar ik ervaring mee heb. Nog steeds is voor mij BASF Ultrafuse de onverslagen nummer 1, maar de prijs is dat ook.
Zoals eerder gezegd is PolyLite mijn onverslagen nr1 (dus niet PolyTerra) maar onverkrijgbaar op dit moment.
Dus heb ik vandaag eens Basf Ultrafuse wit besteld. Ben benieuwd of deze PolyLite kan verslaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse
rinkel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:21:
[...]

Zoals eerder gezegd is PolyLite mijn onverslagen nr1 (dus niet PolyTerra) maar onverkrijgbaar op dit moment.
Dus heb ik vandaag eens Basf Ultrafuse wit besteld. Ben benieuwd of deze PolyLite kan verslaan.
Spannend, ik ben oprecht heel erg benieuwd! Ook als het niet bevalt ... O+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rinkel
InflatableMouse schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Eerlijk gezegd hoop ik dat Basf de PolyLite verslaat. Temeer om dan eens europees filament te kopen, en zelfs oorspronkelijk Nederlands, volgens mij was dit Innofil3d.

Ik had Real al een kans gegeven, maar die is in de prullenbak verdwenen.

[Voor 4% gewijzigd door rinkel op 03-06-2022 23:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:25
A Lurker schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:35:
Maar ja eSun heb ik ook knopen gehad en andere issues af en toe, en ecoPLA van 3djake zat het laatste eindje van een spoel ook niet goed opgerold dus vrees dat het erbij hoort zo af en toe. Tenzij je natuurlijk het perfect opgerolde prusament gebruikt :+
Vandaag weer een rol PETG van Devil Design opgezet, die is nu ook mooi egaal opgerold en print ook nog eens perfect.

https://www.tinytronics.n...filament-1.75mm-1kg-zwart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
[...]

Ok, ik heb inmiddels wat testprintjes gedaan, en:
1) PolyLite PLA
2) Basf Ultrafuse

Jammer, ik had toch wel gehoopt op andersom.

Dit heeft voornamelijk te maken met de melkachtige structuur van Basf. De layer lines zijn veel meer zichtbaar dan bij PolyLite.
Het is wel mooi filament, print mooi. Het lijkt eigenlijk wat meer op PLA+ dan op PLA. Dat print sowieso altijd iets anders. De hogere printtemperatuur lijkt dat ook wel aan te geven en het is wat matter.

(geprint met dezelfde settings, muv de temperatuur)

Let niet op het dak, de print kwam los van het bed, niet de schuld van het filament.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
rinkel schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Ok, ik heb inmiddels wat testprintjes gedaan, en:
1) PolyLite PLA
2) Basf Ultrafuse

Jammer, ik had toch wel gehoopt op andersom.

Dit heeft voornamelijk te maken met de melkachtige structuur van Basf. De layer lines zijn veel meer zichtbaar dan bij PolyLite.
Het is wel mooi filament, print mooi. Het lijkt eigenlijk wat meer op PLA+ dan op PLA. Dat print sowieso altijd iets anders. De hogere printtemperatuur lijkt dat ook wel aan te geven en het is wat matter.

[Afbeelding]
(geprint met dezelfde settings, muv de temperatuur)

Let niet op het dak, de print kwam los van het bed, niet de schuld van het filament.
De kleur van de poly is wel heel mooi. Lijkt wat matter, klopt dat? Ik vraag me wel 1 ding af, zou je eens exact dezelfde foto kunnen maken maar met de bootjes verwisseld (let op de schaduw op je bureau). Ik ben dan benieuwd hoe de slagschaduw van de layer lines uitpakken.

Ik ben met je eens dat poly er wel een stik mooier uitziet. Hoe is het qua sterkte verder?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
InflatableMouse schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:29:
[...]

De kleur van de poly is wel heel mooi. Lijkt wat matter, klopt dat? Ik vraag me wel 1 ding af, zou je eens exact dezelfde foto kunnen maken maar met de bootjes verwisseld (let op de schaduw op je bureau). Ik ben dan benieuwd hoe de slagschaduw van de layer lines uitpakken.

Ik ben met je eens dat poly er wel een stik mooier uitziet. Hoe is het qua sterkte verder?
Die schaduw zorgt idd voor die lines, maar is bij poly echt een stuk minder.
De sterkte van poly is gewoon echt goed. Je kan het echt niet vergelijken met PolyTerra, dat is echt heel broos.

foto

Maar misschien moet ik de temperatuur een flink stuk omhoog doen bij de Basf. Uiteindelijk gaat die van 210-230. Dat is zo'n 20 graden hoger dan PolyLite.
PolyLite op 205
Basf op 225
Ik zal dat morgen nog eens proberen.

[Voor 31% gewijzigd door rinkel op 06-06-2022 22:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse
rinkel schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Die schaduw zorgt idd voor die lines, maar is bij poly echt een stuk minder.
De sterkte van poly is gewoon echt goed. Je kan het echt niet vergelijken met PolyTerra, dat is echt heel broos.

foto
[Afbeelding]

Maar misschien moet ik de temperatuur een flink stuk omhoog doen bij de Basf. Uiteindelijk gaat die van 210-230. Dat is zo'n 20 graden hoger dan PolyLite.
PolyLite op 205
Basf op 225
Ik zal dat morgen nog eens proberen.
Tof! Scheelt wel iets, is al iets minder >:) . Ik doe altijd eenmalig een flow calibratie en temperature tower met elke rolnieuw merk/type dat ik binnen krijg. Het lijkt er sterk op dat de poly relatief gezien iets heter is geprint (relatief ten opzichte van wat het kan hebben aan temperatuur), bij dat gaatje in de boeg is dat bijvoorbeeld een beetje zichtbaar. Zou kunnen dat de laagjes dan ook wat beter in elkaar vloeien. Als je superslicer gebruikt die maakt dat heel gemakkelijk kan je via het menu verschillende calibratie dingen kiezen, genereert tie dat voor je.

Maar kan natuurlijk ook heel goed zijn dat de Polymaker gewoon mooier print >:) . Die poly terra print ook erg mooi, weinig layer lines te zien. Mijn beoordeling van de basf was dan ook niet primair op het oog maar op de eigenschappen qua sterkte en behoud van dimensies enzo.

• A Lurker
Ben er vandaag achter dat Devil Design ook bijzonder filament heeft. In de zin dat hun Copper al op 210 graden behoorlijk wat stringing vertoont. Dat heb ik met hun witte filament weer niet. Ook best wel wat puistjes te vinden. Op 205 graden en met de optie om binnen de perimeters te blijven aan gaat het een stuk beter.

Het is ook niet heel ondenkbaar, want het betreft een glanzend semi-transparant filament, dus dat zal andere eigenschappen hebben dan hun reguliere filament.

Die temperature tower is eigenlijk essentieel bij elk nieuw soort filament inderdaad :)

• rinkel
A Lurker schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:54:
Ben er vandaag achter dat Devil Design ook bijzonder filament heeft. In de zin dat hun Copper al op 210 graden behoorlijk wat stringing vertoont. Dat heb ik met hun witte filament weer niet. Ook best wel wat puistjes te vinden. Op 205 graden en met de optie om binnen de perimeters te blijven aan gaat het een stuk beter.

Het is ook niet heel ondenkbaar, want het betreft een glanzend semi-transparant filament, dus dat zal andere eigenschappen hebben dan hun reguliere filament.

Die temperature tower is eigenlijk essentieel bij elk nieuw soort filament inderdaad :)
Wat mij altijd opvalt is dat semi-transparant bijna altijd beter print dan niet-transparant. Vooral bij witte filamenten.
Esun wit is semi-transparant en print echt heel erg mooi. Alleen zoek ik een niet-transparante witte die mooi print. Bij de meeste zie je veel layer lines en tot nu toe heeft PolyLite het beste resultaat. Al komt Hatchbox/Kexcelled er wel in de buurt. Alleen die heeft weer een ander probleem: bubbels bij teveel retraction. Dit lijkt veel op vochtig PLA, maar is het niet.
Zeker:

Dit is Kexcelled/Hatchbox en ziet er nog redelijk uit, lichtinval zorgt voor meer artifacten. Meeste andere (witte) filamenten doen het nog slechter.

[Voor 21% gewijzigd door rinkel op 08-06-2022 20:08]

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Hallo iedereen! :)

Klopt het dat dit goede en dus aanraadbare PLA merken zijn?
  • Esun
  • Devil Design
  • Real
  • Reprapper
  • 3D Jake EcoPLA
  • Prusament
  • Polymaker PolyTerra
  • Polymaker PolyLite
  • Formfutura
Ben een beginner en heb sinds kort een Ender 5 Pro. Echt helemaal geweldig. :)
Heb op dit moment de eigen merk van 123-3D (Jupiter) en niet echt heel geweldig.

Mochten jullie aanvullingen hebben wat betreft goede merken, dan hoor ik het graag! :)
(alleen PLA)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
johan501 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:26:
Hallo iedereen! :)

Klopt het dat dit goede en dus aanraadbare PLA merken zijn?
  • Esun
  • Devil Design
  • Real
  • Reprapper
  • 3D Jake EcoPLA
  • Prusament
  • Polymaker PolyTerra
  • Polymaker PolyLite
  • Formfutura
Ben een beginner en heb sinds kort een Ender 5 Pro. Echt helemaal geweldig. :)
Heb op dit moment de eigen merk van 123-3D (Jupiter) en niet echt heel geweldig.

Mochten jullie aanvullingen hebben wat betreft goede merken, dan hoor ik het graag! :)
(alleen PLA)
PolyTerra is mooi, maar wel broos. Eigenlijk bedoeld voor niet-functionele prints. PolyLite is wel erg stevig.
Ik vind Prusament het beste, maar PolyLite komt er dicht in de buurt.
Esun is ook, zeker voor de prijs, erg goed. Skip de "Cool White".
Met Real heb ik echt hele slechte ervaring, super broos. Krijg dat niet stevig geprint. Zelfs Polyterra is nog sterker. Maar dit kan aan mijn printer liggen, aangezien er wel goede ervaringen mee zijn.

Dus:
  • Esun - goed
  • Devil Design -
  • Real - bestel eerst een proefstuk
  • Reprapper -
  • 3D Jake EcoPLA -
  • Prusament - zeer goed
  • Polymaker PolyTerra - goed, maar broos
  • Polymaker PolyLite - zeer goed
  • Formfutura - nog niet echt aan toegekomen, wil graag dat het goed is, ken alleen de Vulcano
Ik zou toch ook Kexcelled (Hatchbox) aan je lijstje toevoegen. Print ook goed en niet duur.
Enige daarmee is dat het niet zo goed tegen retraction kan. Als je directdrive hebt, of met 1.5mm retraction kunt printen is het zeker prima.

[Voor 7% gewijzigd door rinkel op 10-06-2022 23:03]

• A Lurker
rinkel schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:12:
[...]

Dus:
  • Esun - goed
  • Devil Design -
  • Real - bestel eerst een proefstuk
  • Reprapper -
  • 3D Jake EcoPLA -
  • Prusament - zeer goed
  • Polymaker PolyTerra - goed, maar broos
  • Polymaker PolyLite - zeer goed
  • Formfutura - nog niet echt aan toegekomen, wil graag dat het goed is, ken alleen de Vulcano
Ik zet Devil Design PLA op hetzelfde niveau als eSun. Zijn allebei niet de top, maar wel goed voor hun geld. Een voordeel van DD is dat ze echt veel kleuren hebben.

ecoPLA zit er denk ik wel boven qua kwaliteit, evenals Spectrum.

• gumtree
Ik ben natuurlijk een beetje bevooroordeeld.

Voor de huis- tuin- en keuken printjes is het Ecopla perfect. Doet wat het moet doen en een stabiele diameter. Ook verhoudinggewijs een filament met relatief weinig klachten en voor iedere gebruiker goed.

Binnenkort eens testen met formfutura en de polymaker filamenten daar hoor ik namelijk fijne ervaringen over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• A Lurker
Resumerend (pas de volgorde gerust aan/voeg wat toe naar eigen ervaring):
Van (heel) goed naar minder goed (en niet zo goed voor de Jupiter):
  • Prusament
  • Polymaker PolyLite
  • Spectrum
  • 3D Jake EcoPLA
  • eSun
  • Devil Design
  • Real
  • 123.com Jupiter
Ik heb PolyTerra erbuiten gelaten omdat ze duidelijk een heel ander doel dient en dus lastig te rangordenen is. Kexcelled weet ik niet waar ie staat, dus kopieer de lijst en voeg em toe zou ik zeggen. Evenals Filamentum. ecoPLA is wellicht stuivertje wisselen met de andere big boys, dus zijn plek mag je schuiven :P

Overigens, gezien de prijzen, kan ik Real en Jupiter eigenlijk niet aanraden, eSun en DD zijn goedkoper te krijgen.

[Voor 17% gewijzigd door A Lurker op 12-06-2022 13:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-03 19:48
@rinkel

Ik heb zelf zeer goede ervaringen met Filamentum PLA wit. (Traffic White)
Gebruik al tijden zo'n 2,5Kg rol, aangezien veel in Wit geprint wordt hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rinkel
uray schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:01:
@rinkel

Met Filamentum dus geheel geen ervaringen mee.
Staat nog wel op t lijstje om eens te proberen.
Zo jammer dat niet overal proefstukjes van te krijgen zijn.
Ik print ook voornamelijk in wit, wat juist een lastige kleur is om te printen. Tot nu toe is PolyLite het beste geweest en (visueel) Kexcelled als tweede.

Maar ik wil eigenlijk het liefst een Europees merk gaan gebruiken. Liefst eigenlijk met een kartonnen spoel (Formfutura). Ik vind het altijd zo zonde om die lege spoel weg te gooien.
Ik zag wel dat de nieuwe spoelen van Polymaker ook karton zijn geworden....
A Lurker schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:27:
Ik heb PolyTerra erbuiten gelaten omdat ze duidelijk een heel ander doel dient en dus lastig te rangordenen is.
Klopt helemaal

[Voor 24% gewijzigd door rinkel op 12-06-2022 13:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• A Lurker
uray schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:01:
@rinkel

Waar haal je die eigenlijk?

Wellicht moeten we dit topic (of een nieuwe) gewoon van een mooie topicstart voorzien met een lijstje van belangrijke merken en hun kwaliteit, en waar ze goedkoop te halen zijn in (liefst niet shady) webshops.

Heb hierboven al een poging gedaan te resumeren wat ik allemaal gehoord heb in dit topic :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rinkel
A Lurker schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Waar haal je die eigenlijk?

Wellicht moeten we dit topic (of een nieuwe) gewoon van een mooie topicstart voorzien met een lijstje van belangrijke merken en hun kwaliteit, en waar ze goedkoop te halen zijn in (liefst niet shady) webshops.

Heb hierboven al een poging gedaan te resumeren wat ik allemaal gehoord heb in dit topic :)
Ervaringen met PLA probeer ik hier ook te posten, maar ook op te halen.

Dan een lijstje met winkels;
  • prusa3d.com - Prusament
  • 123-3D.nl - Polymaker
  • plasticz.nl - Polymaker / Filamentum
  • bl3d.nl - Kexcelled
  • 3dwensshop.nl - Esun
  • formfutura.com - Formfutura
  • 3dJake.nl
  • tinytronics.nl
Bij Formfutura heb ik nog niets besteld, ik vind de verzendkosten wat aan de hoge kant.
Ik heb nog wel een andere shop gevonden die Formfutura verkoopt: kunststofshop.nl
Alleen daar heb ik geen ervaring mee.
3dJake is een goede winkel, maar levertijden zijn, zoals eerder besproken, wat aan de hoge kant. Ze zouden eigenlijk een magazijn moeten hebben dat wat dichter in de buurt zit. Ze hebben wel mooie/goede spullen. Ik hoor goede verhalen over EcoPLA. ik las dat het uit nederland komt, wil ik ook nog wel eens proberen.

Dus bij mij staat op het lijstje om eens te testen:
  • Filamentum
  • Formfutura easyfil
  • 3djake ecoPla

[Voor 16% gewijzigd door rinkel op 12-06-2022 14:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MC Taz Man
rinkel schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:04:
[...]

Ervaringen met PLA probeer ik hier ook te posten, maar ook op te halen.

Dan een lijstje met winkels;
  • 123-3D.nl - Polymaker
  • bl3d.nl - Kexcelled
  • 3dwensshop.nl - Esun
  • formfutura.com - Formfutura
  • 3dJake.nl
  • tinytronics.nl
Bij Formfutura heb ik nog niets besteld, ik vind de verzendkosten wat aan de hoge kant.
Ik heb nog wel een andere shop gevonden die Formfutura verkoopt: kunststofshop.nl
Alleen daar heb ik geen ervaring mee.
3dJake is een goede winkel, maar levertijden zijn, zoals eerder besproken, wat aan de hoge kant. Ze zouden eigenlijk een magazijn moeten hebben dat wat dichter in de buurt zit. Ze hebben wel mooie/goede spullen.
Ik heb niet gekeken naar de prijzen van de sites die je noemt, maar ik weet dat Bol en Amazon ook heul veul filament en merken levert. eSun is bij Bol goed te krijgen. Hier een voorbeeld van eSub Bot voor redelijke prijs (en ik heb er hele goede ervaringen meer op m'n Ender 3v2).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rinkel
MC Taz Man schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Ik heb niet gekeken naar de prijzen van de sites die je noemt, maar ik weet dat Bol en Amazon ook heul veul filament en merken levert. eSun is bij Bol goed te krijgen. Hier een voorbeeld van eSub Bot voor redelijke prijs (en ik heb er hele goede ervaringen meer op m'n Ender 3v2).
Bij die link naar Bol is de verkoper 3dwensshop. Daar is Bot 19,98. Komt natuurlijk wel verzendkosten bij, maar zodra je meer dan 1 rol koopt is het daar goedkoper. En het is gewoon een prima winkel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MC Taz Man
rinkel schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Bij die link naar Bol is de verkoper 3dwensshop. Daar is Bot 19,98. Komt natuurlijk wel verzendkosten bij, maar zodra je meer dan 1 rol koopt is het daar goedkoper. En het is gewoon een prima winkel.
d:)b Was eigenlijk meer een voorbeeld ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rinkel
MC Taz Man schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:37:
[...]

d:)b Was eigenlijk meer een voorbeeld ;)
Snap ik hoor, ik zit ook veel op Bol rond te kijken op zoek naar filament. :)
Nu lijkt het er een beetje op dat ik er veel filament doorheen jaag, integendeel; ik print niet echt veel.
Nadeel van Amazon vind ik dan weer dat ik veel verkeerde resultaten krijg, en veel filamenten uit het buitenland komen. Voordeel is dan wel weer dat je alternatieven ziet.

[Voor 19% gewijzigd door rinkel op 12-06-2022 14:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• A Lurker
rinkel schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:32:
[...]

En zodra je meer dan 3 rollen koopt krijg je kwantumkorting, en je hebt een spaarprogramma bij 3dwensshop :+. Ze hebben de rollen net met 1 euro vehoogd, hiervoor kon je met gemak beneden de 17 euro per rol uit komen daar. Ik denk dat bol.com in alle situaties duurder is helaas.

Maar goed, we kunnen bij het overzicht ook de prijzen zetten, nog meer reden om een mooi overzichtje te maken :D

Acties:
  • +3Henk 'm!

• A Lurker
Overzicht filamentmerken (in progress/aan verandering onderhevig), van (heel) goed naar minder goed (en niet zo goed voor de Jupiter):
  • Prusament
  • Polymaker PolyLite
  • Spectrum
  • 3D Jake EcoPLA
  • eSun
  • Devil Design
  • Real
  • 123-3d.nl Jupiter
Overig, nog te plaatsen:
Kexcelled
Filamentum
Formfutura
reprapper

Dan een lijstje met winkels (prijzen verder nog toe te voegen):
  • 123-3D.nl - Polymaker
  • bl3d.nl - Kexcelled
  • 3dwensshop.nl - eSun PLA+ (€ 19,98 voor 1kg)
  • formfutura.com - Formfutura ReForm rPLA (€ 19,99 voor 1kg)
  • 3dJake.nl - ecoPLA (€ 21,99 voor 1 kg)
  • tinytronics.nl - Devil Design PLA (€ 18,00 voor 1 kg)
Edit: prijs toegevoegd

[Voor 6% gewijzigd door A Lurker op 12-06-2022 15:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MC Taz Man
A Lurker schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:51:
[...]

En zodra je meer dan 3 rollen koopt krijg je kwantumkorting, en je hebt een spaarprogramma bij 3dwensshop :+. Ze hebben de rollen net met 1 euro vehoogd, hiervoor kon je met gemak beneden de 17 euro per rol uit komen daar. Ik denk dat bol.com in alle situaties duurder is helaas.

Maar goed, we kunnen bij het overzicht ook de prijzen zetten, nog meer reden om een mooi overzichtje te maken :D
Form Futura kan je rechtstreeks bij hen bestellen. Hier een linkje voor hun rPLA (waar ik goede ervaringen mee heb): https://www.formfutura.com/shop/product/reform-rpla-2838

€ 16.95, in BTW, 750gr voor Zwart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DyingAngel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-12-2022
Man man wat een keuzes hier. Ik heb zojuist een Ender 3 v2 besteld bij 123, en nu ook op zoek naar een filament. Een van de dingen die ik wil gaan printen zijn hexaleaf, waar ik dus wit voor nodig heb. Nou neigde ik vanwege de prijs naar eSun, maar misschien moet ik dat toch even heroverwegen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• A Lurker
DyingAngel schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:16:
Man man wat een keuzes hier. Ik heb zojuist een Ender 3 v2 besteld bij 123, en nu ook op zoek naar een filament. Een van de dingen die ik wil gaan printen zijn hexaleaf, waar ik dus wit voor nodig heb. Nou neigde ik vanwege de prijs naar eSun, maar misschien moet ik dat toch even heroverwegen
Mja anderzijds is het ook gewoon proberen en een gokje wagen soms. Ik heb eSun cold white gehad, en die was niet zo best. Anderzijds ben ik zelf tevreden genoeg met Devil Design (32 euro voor 2kg spoel) maar die heeft wel weer wat meer layer lines. PolyLite wit schijnt dan weer beter daar in te zijn (maar volgens mij ook wel flink boven de 20 euro de kg).

Alternatief is gewoon een spoel van een paar merken kopen bij de grotere webshops als 3djake.nl of plasticz.nl :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rinkel
Beginnen met Esun is echt helemaal prima. Print beter dan sommige duurdere merken.
Enige wat niet goed print is "Cold white", overigens heeft deze een blauwtint, maar de gewone wit (licht transparant) print echt heel goed. Ik had daar alleen een proefstukje van, maar printte een van de mooiste xyz-cubes die ik heb geprint.

[Voor 14% gewijzigd door rinkel op 12-06-2022 15:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DyingAngel
A Lurker schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:24:
[...]

Mja anderzijds is het ook gewoon proberen en een gokje wagen soms. Ik heb eSun cold white gehad, en die was niet zo best. Anderzijds ben ik zelf tevreden genoeg met Devil Design (32 euro voor 2kg spoel) maar die heeft wel weer wat meer layer lines. PolyLite wit schijnt dan weer beter daar in te zijn (maar volgens mij ook wel flink boven de 20 euro de kg).

Alternatief is gewoon een spoel van een paar merken kopen bij de grotere webshops als 3djake.nl of plasticz.nl :)
rinkel schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Beginnen met Esun is echt helemaal prima. Print beter dan sommige duurdere merken.
Enige wat niet goed print is "Cold white", maar de gewone wit (licht transparant) print echt heel goed.
Die kleur wou ik nou juist hebben |:( Is dit probleem met de PLA of de PLA+?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rinkel
DyingAngel schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:47:
[...]

[...]

Die kleur wou ik nou juist hebben |:( Is dit probleem met de PLA of de PLA+?
Ik las het inderdaad pas later.
Dat is de PLA+
Wit blijft gewoon heel lastig, je ziet veel sneller layer lines, maar ook andere artifacten veel meer.
Ik ben ook nog steeds op zoek naar de beste (goedkopere) wit.
Kexcelled voldoet behoorlijk tot nu toe, maar daar zit een retraction-probleem. Je hebt een ender, dus een langere bowden en zal het je, denk ik, niet lukken om de retraction op 1.5 te houden. Dus geen aanrader dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
  • prusa3d.com - Prusament (€29,99 voor 970g)
  • 123-3D.nl - Polymaker (€29,95 voor 1kg)
  • plasticz.nl - Polymaker (€29,95 voor 1kg)/ Filamentum (€22,02 voor 750gr)
  • bl3d.nl - Kexcelled (€19,95 voor 1kg
  • 3dwensshop.nl - eSun PLA+ (€ 19,98 voor 1kg)
  • formfutura.com - Formfutura ReForm rPLA (€ 19,99 voor 1kg)
  • 3dJake.nl - ecoPLA (€ 21,99 voor 1 kg)
  • tinytronics.nl - Devil Design PLA (€ 18,00 voor 1 kg)
Nog een paar prijzen toegevoegd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DyingAngel
Ik ben nog een heel andere kant op gegaan en heb 3 rollen PLA van Eryone besteld via Bol. Qua prijs een beetje een middenmoot(?), in ieder geval niet het duurste. Ik heb een mat zwart, smaragd zijde groen en een PLA+ wit van hun besteld. Wanneer ik wat ervaringen op heb gedaan laat ik het wel weten. Ik ben verder wel nieuw in de wereld van het 3D printen.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:25
Nou neigde ik vanwege de prijs naar eSun, maar misschien moet ik dat toch even heroverwegen
Nee hoor, niks mis met (zeker) hun PLA+.

Alleen de cold white vermijden, ik heb hele slechte ervaringen met de ABS+ variant daarvan. Als je "spier" wit zoekt voor een lage prijs kan je misschien beter formfutura's rPLA white kiezen. Heb er tot nu toe alleen een sample kaartje mee geprint, maar kwam niet echt bijzonderheden tegen.

Ben benieuwd naar je ervaring met Eryone filament, ik hoor er op zich wel goeie dingen over op reddit.

[Voor 22% gewijzigd door citruspers op 13-06-2022 16:29]

I'm a photographer, not a terrorist

• MC Taz Man
citruspers schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Nee hoor, niks mis met (zeker) hun PLA+.

Alleen de cold white vermijden, ik heb hele slechte ervaringen met de ABS+ variant daarvan. Als je "spier" wit zoekt voor een lage prijs kan je misschien beter formfutura's rPLA white kiezen. Heb er tot nu toe alleen een sample kaartje mee geprint, maar kwam niet echt bijzonderheden tegen.

Ben benieuwd naar je ervaring met Eryone filament, ik hoor er op zich wel goeie dingen over op reddit.
Is ABS niet een radicaal ander materiaal? If so, dan vraag ik me af in hoeverre je jouw ABS ervaringen kan projecteren op de PLA variant.

• rinkel
DyingAngel schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:21:
Ik ben nog een heel andere kant op gegaan en heb 3 rollen PLA van Eryone besteld via Bol. Qua prijs een beetje een middenmoot(?), in ieder geval niet het duurste. Ik heb een mat zwart, smaragd zijde groen en een PLA+ wit van hun besteld. Wanneer ik wat ervaringen op heb gedaan laat ik het wel weten. Ik ben verder wel nieuw in de wereld van het 3D printen.
Ik heb ook wel goede verhalen over eryone gehoord.
Ben vooral benieuwd naar de witte PLA.

• citruspers
MC Taz Man schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:56:
[...]

Is ABS niet een radicaal ander materiaal? If so, dan vraag ik me af in hoeverre je jouw ABS ervaringen kan projecteren op de PLA variant.
Zeker, het ding is alleen dat ik ervaring heb met eSun ABS+ zilver, grijs, zwart, cold white en natural, en cold white is de enige die echt crap was. De reden daarachter is waarschijnlijk het pigment en de filler: om een filament echt spierwit te krijgen moet je vaak een veel hogere hoeveelheid pigment en filler toevoegen. De stap naar een donkerdere kleur dan het virgin materiaal is een stuk makkelijker.

Hoe groot is de kans dat eSun hetzelfde pigment (vermoedelijk TiO2) gebruikt voor ABS en PLA? Redelijk aanwezig lijkt me. Vandaar de waarschuwing, met de kanttekening dat mijn ervaring met ABS+ was.

[Voor 10% gewijzigd door citruspers op 13-06-2022 18:17]

• A Lurker
citruspers schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Zeker, het ding is alleen dat ik ervaring heb met eSun ABS+ zilver, grijs, zwart, cold white en natural, en cold white is de enige die echt crap was. De reden daarachter is waarschijnlijk het pigment en de filler: om een filament echt spierwit te krijgen moet je vaak een veel hogere hoeveelheid pigment en filler toevoegen. De stap naar een donkerdere kleur dan het virgin materiaal is een stuk makkelijker.

Hoe groot is de kans dat eSun hetzelfde pigment (vermoedelijk TiO2) gebruikt voor ABS en PLA? Redelijk aanwezig lijkt me. Vandaar de waarschuwing, met de kanttekening dat mijn ervaring met ABS+ was.
En daar kan ik mijn ervaring met eSun PLA+ Cold White aan toevoegen. Zeer inconsistente kwaliteit (brak af en toe af op de spoel), en veel layer lines en artefacten.

En ook al gebruiken ze andere kleurstof, je argument is universeel toepasbaar: extreem wit (en zwart) is lastiger te maken dan een kleur. Met witte verf is het ook zo; als je maar een druppie van een kleur hebt moet je die kleur heel veel verdunnen met wit voordat je die kleur niet meer ziet. Ik denk dat het voor zwart en signaalkleuren in mindere mate ook geldt. Die pure kleur krijg je niet vanzelf :+

On another note; Ik heb net eSun eSilk roze goud geprobeerd. Wat een gekke goop is dat zeg. Als ik het extrudeer 'in de lucht' trekt het gewoon weer samen tot filamentdikte (1.75mm) nadat het uit de nozzle gekomen is. Heel vreemd om waar te nemen. Soort gummi-idee. Het wordt uiteindelijk wel hard gelukkig, en ziet er aardig uit.

[Voor 3% gewijzigd door A Lurker op 13-06-2022 19:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• citruspers
A Lurker schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:13:
On another note; Ik heb net eSun eSilk roze goud geprobeerd. Wat een gekke goop is dat zeg. Als ik het extrudeer 'in de lucht' trekt het gewoon weer samen tot filamentdikte (1.75mm) nadat het uit de nozzle gekomen is. Heel vreemd om waar te nemen. Soort gummi-idee. Het wordt uiteindelijk wel hard gelukkig, en ziet er aardig uit.
Dat gebeurt als ik me niet vergis omdat ze een elastomeer toevoegen, dat zorgt blijkbaar voor de minder zichtbare layer lines (maar ook dat het weer terugtrekt als je het in de lucht extrude). Mijn Formfutura glossy filament doet hetzelfde, wat inderdaad een raar gezicht is. :)

Overigens is het voor silk/glossy filament de moeite waard om een temp tower te printen; in mijn ervaring print het het beste:

* Op hoge temperatuur (denk 230-240c, wat erg hoog is voor PLA)
* met langzame outer perimeters
* met weinig tot geen fan (maar denk om je minimum layer times in dat geval)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• A Lurker
citruspers schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:39:
[...]
Overigens is het voor silk/glossy filament de moeite waard om een temp tower te printen; in mijn ervaring print het het beste:

* Op hoge temperatuur (denk 230-240c, wat erg hoog is voor PLA)
* met langzame outer perimeters
* met weinig tot geen fan (maar denk om je minimum layer times in dat geval)

Blijkbaar is een gematigde temperatuur juist wel goed bij dit filament, tot 210 graden weinig last van stringing, daarboven wel, en bij 220+ last van gaatjes (pockmarks).

Verder is het niet heel stevig maar wel wat flexibeler dan PLA. Grappig spul in ieder geval, en gezien het nauwelijks duurder was dan normaal PLA van eSun, leuk om eens te proberen, en ga het zeker ook nog wel inzetten voor esthetische printjes.

En ik denk eigenlijk dat het ook voor een deel PETG kan vervangen; kleine printjes die een beetje flexibel moeten zijn. Zoals filament clips. Ik heb af en toe iets flexibels kleins nodig (meestal iets van clips) en dan vind ik PETG best een gedoe om even wat te printen, omdat het soms zo enorm aan de nozzle plakt. Ook wisselen is gedoe; het smelt minder snel dan PLA dus soms blijft er nog wat achter in de nozzle :)

[Voor 14% gewijzigd door A Lurker op 14-06-2022 12:58]

• computer1_up
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-03 11:45
Heb zelf best goede ervaringen met Eryone PLA. Nu net een rol Gold Silk en Marble PLA in gebruik genomen, i.c.m. de Ender 3 V2 ook. Prusa verkoopt ook PLA dat niet onder de Prusament branding valt (bijv. de rol die standaard bij mijn MK3S geleverd werd). Deze is iets minder high-end dan Prusament (dus iets hogere toleranties etc. ), maar wel goedkoper en nog steeds heel goed.

Ik heb ook al heel wat rollen Devil Design PLA liggen, die zijn goed maar wel wat minder goed dan bovengenoemde Prusa PLA bijvoorbeeld.

Een tijdje terug had ik van Amazon.de ook Basicfil spul gekocht, dat werd hier in NL geproduceerd, maar ben ze al even niet meer tegengekomen. Dat had ik toen gekocht omdat die rollen van een halve kilo voor een tientje aanboden/aanbieden(?), voor als je een extra kleur wilt en niet meteen een complete kilo ervan hoeft.

[Voor 11% gewijzigd door computer1_up op 14-06-2022 13:16]

echo "je moeder" > /dev/null/ "System.exception: out of memory"

• citruspers
A Lurker schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:39:
[...]

[Afbeelding]

Blijkbaar is een gematigde temperatuur juist wel goed bij dit filament, tot 210 graden weinig last van stringing, daarboven wel, en bij 220+ last van gaatjes (pockmarks).

Verder is het niet heel stevig maar wel wat flexibeler dan PLA. Grappig spul in ieder geval, en gezien het nauwelijks duurder was dan normaal PLA van eSun, leuk om eens te proberen, en ga het zeker ook nog wel inzetten voor esthetische printjes.

En ik denk eigenlijk dat het ook voor een deel PETG kan vervangen; kleine printjes die een beetje flexibel moeten zijn. Zoals filament clips. Ik heb af en toe iets flexibels kleins nodig (meestal iets van clips) en dan vind ik PETG best een gedoe om even wat te printen, omdat het soms zo enorm aan de nozzle plakt. Ook wisselen is gedoe; het smelt minder snel dan PLA dus soms blijft er nog wat achter in de nozzle :)
Geinig, toen ik bij een calibratiekubusje Formfutura high gloss de temperatuur omhoog gooide kreeg ik juist meer gloss/shine. Maar mijn colormorph high gloss krijgt juist weer meer gaatjes op hogere temps. 8)7
Een tijdje terug had ik van Amazon.de ook Basicfil spul gekocht, dat werd hier in NL geproduceerd, maar ben ze al even niet meer tegengekomen. Dat had ik toen gekocht omdat die rollen van een halve kilo voor een tientje aanboden/aanbieden(?), voor als je een extra kleur wilt en niet meteen een complete kilo ervan hoeft.
Formfutura verkoopt value packs met 250g spoelen voor een vrij redelijke prijs, en 3Djake bied volgens mij ook losse 250g spoelen aan als je een specifieke kleur wil. Wel significant duurder per kilo dan wanneer je 750/1kg spoelen bestelt natuurlijk.

[Voor 17% gewijzigd door citruspers op 14-06-2022 15:35]

• rinkel
[...]

Ik heb nog eens een print-in-place model geprint, maar nu komt zelfs Kexcelled beter uit de bus.

De Basf print draait erg slecht, zit af en toe vast.
Nu kan dit allemaal liggen aan mijn instellingen, dus het hoeft niet aan het filament te liggen. Maar zowel Kexcelled als Polymaker doen dit gewoon meteen goed.

Ik vind Basf wel een mooie kleur hebben, beetje vanille/room wit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse
@rinkel wat jammer om te horen. In-place heb ik ook wel geprint maar of dat met basf was weet ik niet meer. De problemen die je beschrijft klinkt als stringing door of gecombineerd met lichte over extrusie.

Basf weet ik wel printte bij mij altijd perfect op maat, geen krimp of warp en paste ook altijd perfect. En het is een van de sterkste pla die ik heb gehad, vandaar ook mijn enthousiasme. Maar goed ik wil het niet verdedigen, heb jij weinig aan als het niet bevalt natuurlijk.

Bedankt dat je het deelt in elk geval.

• rinkel
InflatableMouse schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 06:08:
@rinkel wat jammer om te horen. In-place heb ik ook wel geprint maar of dat met basf was weet ik niet meer. De problemen die je beschrijft klinkt als stringing door of gecombineerd met lichte over extrusie.

Basf weet ik wel printte bij mij altijd perfect op maat, geen krimp of warp en paste ook altijd perfect. En het is een van de sterkste pla die ik heb gehad, vandaar ook mijn enthousiasme. Maar goed ik wil het niet verdedigen, heb jij weinig aan als het niet bevalt natuurlijk.

Bedankt dat je het deelt in elk geval.
Het hangt natuurlijk van heel veel factoren af.
Ik kijk nu ook maar alleen naar de visuele aspecten en die print-in-place kan inderdaad gewoon instellingen zijn. Ik zal nog eens met de extrusion spelen. Ik zal het gaan inzetten als ik sterk spul nodig heb.

Toen ik ooit begon met printen, was Kexcelled (hatchbox) mijn eerste filament, na een tip. Daarna andere filamenten geprobeerd. Maar nu dus toch weer terug naar Kexcelled.
PolyLite en Prusament staan nog steeds bij mij op nr 1, maar op dit moment is Polymaker niet te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gumtree
rinkel schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:03:
[...]

Het hangt natuurlijk van heel veel factoren af.
Ik kijk nu ook maar alleen naar de visuele aspecten en die print-in-place kan inderdaad gewoon instellingen zijn. Ik zal nog eens met de extrusion spelen. Ik zal het gaan inzetten als ik sterk spul nodig heb.

Toen ik ooit begon met printen, was Kexcelled (hatchbox) mijn eerste filament, na een tip. Daarna andere filamenten geprobeerd. Maar nu dus toch weer terug naar Kexcelled.
PolyLite en Prusament staan nog steeds bij mij op nr 1, maar op dit moment is Polymaker niet te krijgen.
Zoek je een specifieke kleur Polymaker?

• rinkel
gumtree schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:04:
[...]

Zoek je een specifieke kleur Polymaker?
Ik zocht wit...
Maar ik heb op dit moment voldoende alternatief filament.
Anders zit ik zometeen met een enorme voorraad.

• rinkel
All3dp heeft overigens weer een test gedaan met PLA filamenten.
Ik ben het niet echt eens met de Polyterra, ik vind dat veel te broos, maar wat me opvalt is dat hatchbox er hoog staat. Ze hebben ook een hatchbox review gedaan.
For those looking for a good 3D printing material at a low price point, we’d certainly include Hatchbox PLA on our list of recommendations.
Die klopt eigenlijk wel met mijn ervaringen.

• citruspers
rinkel schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:39:
Ik heb het idee dat dit meer een opsomming is van de specificaties van filament (samen met een grote hoeveelheid affiliate links), ze hebben namelijk maar een paar van de filamenten zelf getest.

Nuttig om te zien wat er beschikbaar is, dat zeker.

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:56
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben op zoek naar een filament om pakkingen te maken, echter moeten deze voedselveilig en redelijk hittebestendig zijn (omstreeks 110 graden). TPU is volgens mij niet voedselveilig? Zijn er andere 3d print opties? Of moet ik malletjes maken om vervolgens met een andere materiaal aan de slag te gaan? Siliconen afgietsels? Of zijn er nog andere opties?

• gumtree
Saybia schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:09:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben op zoek naar een filament om pakkingen te maken, echter moeten deze voedselveilig en redelijk hittebestendig zijn (omstreeks 110 graden). TPU is volgens mij niet voedselveilig? Zijn er andere 3d print opties? Of moet ik malletjes maken om vervolgens met een andere materiaal aan de slag te gaan? Siliconen afgietsels? Of zijn er nog andere opties?
Misschien met PP?

Formfutura heeft een Filament met de naam Centaur PP:

Print temperature ± 220 - 240° C
Melting termperature ± 205 ± 15° C
Viscat softening temp. ± 103° C

En een voedselveilig certificaat.

Wordt onder andere gebruikt om onderdelen te printen voor vaatwassers en huishoudelijke toepassingen. Ik ben echter altijd voorzichtig bij het adviseren van filament in de voedselverwerking ( en 18+ toepassingen). De structuur van filament is door zijn niet geheel gesloten laagstructuur gevoelig voor bacterien en schimmels. Dus eigenlijk zou je de pakkingen na het printen op één of andere manier moeten sealen.

[Voor 22% gewijzigd door gumtree op 21-06-2022 16:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• citruspers
Het filament kan dan wel voedselveilig zijn, maar het printproces (poreusiteit, zware metalen uit de heatbreak of nozzle) is dat in principe niet.

Ik zou inderdaad kijken of je een mal kan printen, glad maken, en vervolgens voedselveilige siliconen daar in kan gieten. ABS en vapour smoothen met aceton is daar een mooie optie voor.

[Voor 12% gewijzigd door citruspers op 21-06-2022 21:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:56
@gumtree en @citruspers Beiden dank, met jullie antwoorden kan ik wat. De keuze gaat dan toch richting het gieten. Dus ik ga een mal maken die ik hopelijk meerdere keren kan gebruiken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• A Lurker
Nu 10% korting op filament van eSun bij 3djake: https://www.3djake.nl/esun

Edit: blijkbaar is het summer sale daar, tot 30% korting:

https://www.3djake.com/deals/filament-with-30-discount-more
Ik moest nog een fles IPA hebben, voor 7 euro voor een liter is dat een koopje :+

Edit 2: Mijn bankrekening en ik hebben ruzie :')

[Voor 71% gewijzigd door A Lurker op 23-06-2022 10:39]

• citruspers
Ik heb inmiddels wat meer ervaring met een valuepack rPLA van FormFutura: geen klachten over.

Het print ongeveer hetzelfde als eSun PLA+, dus wat mij betreft een prima alternatief als je behoefte hebt aan andere (meer matte) kleuren.

• A Lurker
Ik heb nu wat dingen geprint me R3D Transparent PLA, maar dat stringed echt enorm op 210 graden. Ik denk dat ik de retractie moet verslomen (zoals bij PETG aangeraden wordt, het doet ook een beetje aan als PETG qua plakkerigheid) en de temperatuur moet verlagen (205).

Komt dit vaker voor met transparant PLA? En verder nog tips?

• citruspers
Ik zou inderdaad beginnen met de temperatuur omlaag te gooien, probeer eens een temp torentje van 180-205 anders? PLA+ moet wat heter, maar mijn ervaring met esun's transparante PLA is dat het meer lijkt op "virgin" PLA dan PLA+ qua print-eigenschappen. Veel brozer voornamelijk.

[Voor 43% gewijzigd door citruspers op 28-07-2022 12:42]

• A Lurker
citruspers schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:41:
Ik zou inderdaad beginnen met de temperatuur omlaag te gooien, probeer eens een temp torentje van 180-205 anders? PLA+ moet wat heter, maar mijn ervaring met esun's transparante PLA is dat het meer lijkt op "virgin" PLA dan PLA+ qua print-eigenschappen. Veel brozer voornamelijk.
Ik zou niet zo eigenwijs moeten zijn en altijd een temperature tower doen, want inderdaad, damn:

Alles boven de 200 (heel eventueel 205) is gewoon een suikerspin. Grappig hoe het toch weer anders is dan al die andere PLA's die bij mij wel prima op 210 gaan. En ook weer anders dan PETG, ook al oogt het vergelijkbaar.

[Voor 27% gewijzigd door A Lurker op 29-07-2022 16:22]

• citruspers
200 ziet er een stuk beter uit dan 210c, en met een heteluchtpistool (of een fohn) kan je die laatste strings makkelijk weg krijgen. :)

Voor de mensen voor wie een temp tower net wat te veel moeite is qua settings enzo: via SuperSlicer kan je er automatisch eentje genereren inclusief automatische temperatuurwisselingen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52

Rincewind

Take me in your arms tonight

Misschien een leuke tip voor in deze groep: Amazon heeft vandaag een aanbieding van eSUN PETG. Ik heb geen ervaring met eSUN PETG maar wel hun PLA en dat was uitstekend.

Actie is verlopen

[Voor 4% gewijzigd door Rincewind op 01-08-2022 20:01. Reden: Geldigheid]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:49
Ik gebruik eigenlijk alles wat op Amazon goed wordt beoordeeld. Sunlu is momenteel mijn PETG naar keuze. Dit omdat ik een half jaar geleden voor 89 euro tien kilo ervan heb gekocht. :')

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• A Lurker
Heeft iemand hier al eens besteld?:
https://www.monoprice.eu/...rinter-filament-pla-spool

12 euro per kilo.....das geen geld!

Edit: Ik heb besteld. Mijn zilver raakte op dus die, maar ook nog wat andere kleuren. En zowel de 12 euro spoel als de Select PLA+ van 15 euro. Met WELCOME10 krijg je nog 10 euro korting, dus 92 euro voor 7 spoelen uiteindelijk. Gratis verzending, en gratis retourneren.

Ik laat jullie weten als ik er iets mee geprint heb.

[Voor 46% gewijzigd door A Lurker op 31-08-2022 20:42]

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52

Rincewind

Take me in your arms tonight

Iemand ervaring met EcoPLA zwart van 3D Jake? Al een flink aantal keren geprobeerd ermee te printen maar iedere keer gaat het fout: filament breekt, print zelf gaat niet goed (layers laten los). Zelfde prints gedaan met eSUN PLA+ gaan met dezelfde settings wel goed (205°C).

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:56
A Lurker schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:18:
Heeft iemand hier al eens besteld?:
https://www.monoprice.eu/...rinter-filament-pla-spool

12 euro per kilo.....das geen geld!
Dat moet een prijsfout zijn geweest want inmiddels is het gewoon €24 per kilo.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Sebazzz
Rincewind schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:49:
Iemand ervaring met EcoPLA zwart van 3D Jake?
Niet zwart, maar wel andere kleuren. Nooit echt problemen mee gehad.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• gumtree
Rincewind schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:49:
Iemand ervaring met EcoPLA zwart van 3D Jake? Al een flink aantal keren geprobeerd ermee te printen maar iedere keer gaat het fout: filament breekt, print zelf gaat niet goed (layers laten los). Zelfde prints gedaan met eSUN PLA+ gaan met dezelfde settings wel goed (205°C).
Print eens op 215 °C en je heatbed op 60 °C, heb je dan nog steeds problemen stuur dan even een foto van je mislukte prints door en het batchnummer van de rol aan de klantenservice van 3D Jake.

En print een temptower zodat je de juiste settings kunt bepalen.

• A Lurker
Sebazzz schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:53:
[...]

Dat moet een prijsfout zijn geweest want inmiddels is het gewoon €24 per kilo.
Het was een aanbieding, van 24 voor 12 zeg maar. Die hadden ze al een tijdje dus wist niet hoe tijdelijk die zou zijn. Nu is die aanbieding inderdaad verlopen.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-03 19:33
Bij de Ikea heb ik 32 fotolijstjes gekocht voor een fotowand, deze zijn allemaal voorzien van zaagtandhangers die normaliter aan een schroef/spijker worden gehangen. Nu ben ik allergisch voor scheef hangende lijstjes dus ik zie mezelf al iedere dag alles recht hangen. 8)7

Ik dacht ergens wel een standaardbeugeltje te scoren, maar helaas, niet te vinden. Zelf maar iets getekend, zie onderstaand. De beugel valt hier dan overheen. Nu wil ik dit ergens laten 3D-printen, maar ik heb nul ervaring hiermee. Welk materiaal kan ik het beste kiezen? In hoeverre wordt dit stevig genoeg? Kan ik dit tegen de wand schroeven zonder dat het breekt? Breekt de 1mm lip snel af? (10mm lang) De fotolijstje wegen bijna niets dus ik verwacht vooral dat de lip het zwakste punt gaat zijn.

Achterkant fotolijst:

[Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-09-2022 11:09]

• citruspers
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:56:
Bij de Ikea heb ik 32 fotolijstjes gekocht voor een fotowand, deze zijn allemaal voorzien van zaagtandhangers die normaliter aan een schroef/spijker worden gehangen. Nu ben ik allergisch voor scheef hangende lijstjes dus ik zie mezelf al iedere dag alles recht hangen. 8)7

Ik dacht ergens wel een standaardbeugeltje te scoren, maar helaas, niet te vinden. Zelf maar iets getekend, zie onderstaand. De beugel valt hier dan overheen. Nu wil ik dit ergens laten 3D-printen, maar ik heb nul ervaring hiermee. Welk materiaal kan ik het beste kiezen? In hoeverre wordt dit stevig genoeg? Kan ik dit tegen de wand schroeven zonder dat het breekt? Breekt de 1mm lip snel af? (10mm lang) De fotolijstje wegen bijna niets dus ik verwacht vooral dat de lip het zwakste punt gaat zijn.

[Afbeelding]

Achterkant fotolijst:
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp haakt het lipje dus achter het beugeltje, maar komt er praktisch geen kracht op te staan (al helemaal niet naar de zijkant)? Dan zou eigenlijk elk materiaal moeten werken, PLA+ is dan het makkelijkste (aangenomen dat het achter je printje niet warmer dan ~50c wordt).

Qua design zou je misschien wel nog even kunnen kijken of je het printbaarder kan maken. voor 90 graden overhangende delen heb je al snel supports nodig, een mooiere oplossing is het design aanpassen zodat dat niet nodig is. Scheelt ook een hoop supports er af pulken als je er 32 wil hebben :+

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-03 19:33
citruspers schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:21:
[...]

Als ik het goed begrijp haakt het lipje dus achter het beugeltje, maar komt er praktisch geen kracht op te staan (al helemaal niet naar de zijkant)? Dan zou eigenlijk elk materiaal moeten werken, PLA+ is dan het makkelijkste (aangenomen dat het achter je printje niet warmer dan ~50c wordt).

Qua design zou je misschien wel nog even kunnen kijken of je het printbaarder kan maken. voor 90 graden overhangende delen heb je al snel supports nodig, een mooiere oplossing is het design aanpassen zodat dat niet nodig is. Scheelt ook een hoop supports er af pulken als je er 32 wil hebben :+
Uhm, ik kan onderstaande doen maar dan heeft het gat in het midden (12x8mm) nog support nodig denk ik? Volgens mij omdat de fotolijst bovenop de beugel ligt komt er niet veel kracht op de lip. Die zorgt er alleen voor dat de lijst niet naar voren kan.

[Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-09-2022 14:35]

• citruspers
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:32:
[...]

Uhm, ik kan onderstaande doen maar dan heeft het gat in het midden (12x8mm) nog support nodig denk ik? Volgens mij omdat de fotolijst bovenop de beugel ligt komt er niet veel kracht op de lip. Die zorgt er alleen voor dat de lijst niet naar voren kan.

[Afbeelding]
Klopt, als je nu de platte "onderkant" schuin kan laten lopen richting de rand van het gat heb je iets wat zonder supports geprint kan worden, en als nog de verzinking heeft zodat je schroef niet uit steekt 8)

Gaat trouwens wel een beetje offtopic nu, misschien handiger om dit in een ander topic of via DM voort te zetten.

[Voor 6% gewijzigd door citruspers op 09-09-2022 14:41]

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:20
Je zou het ook op z'n kant kunnen printen .

• Thomaatje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-03 12:04
A Lurker schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:24:
[...]

Ik heb een rol PolyTerra besteld, heb je tips voor printerinstellingen, zoals temperatuur? Verder is er ook een rol Spectrum en ecoPLA van 3DJAKE onderweg, dus dan kan ik wat varieren en kijken wat voor mij uiteindelijk het beste werkt. Zal de bevindingen delen hier zodra ik wat meer weet.
Ik gebruik al een jaartje Polymaker Terra voor praktisch alles wat niet constructief is (PETG is daarvoor echt prima). Ik heb de Mini Tourbillon van MyMinifactory gebouwd met PM Terra en werkt top (de opwindveer in PETG van REAL). Tip is om niet te koud te printen, rond de 205 graden zit je goed. Ik print op een Prusa Mini met nieuwe Heat Break van Bondtech (een must voor de Prusa Mini).

• Sebazzz
Sebazzz schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:54:
[...]
Niet zwart, maar wel andere kleuren. Nooit echt problemen mee gehad.
Correctie, het past niet in de Bambu AMS :+
Ik moet wel zeggen dat het matte filament relatief broos is (ongeprint).

• Sebazzz
rinkel schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:39:
All3dp is niet zo’n betrouwbare bron volgens mij.

• Sebazzz
Gezien dit artikel zat ik te denken: nieuws: ChristenUnie pleit voor heffen belasting op thuisbezorgde pakketjes

Is er een fysieke winkel waar je filament kan kopen?

• dynast
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:48
Heeft iemand toevallig ervaring met Impact PLA+ van Fiberlogy? Kan de Prusa Mini hier een beetje mee overweg? Ik lees er namelijk op internet heel weinig over en wil dit namelijk misschien overwegen als alternatief voor regulier PETG.

• rinkel
dynast schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:46:
Heeft iemand toevallig ervaring met Impact PLA+ van Fiberlogy? Kan de Prusa Mini hier een beetje mee overweg? Ik lees er namelijk op internet heel weinig over en wil dit namelijk misschien overwegen als alternatief voor regulier PETG.
Ja, maar helaas geen goede.
Het printte op mijn Mini voor geen meter. Ik vind dat echt jammer, had het graag als mijn eerste filament willen gebruiken. Ik wil van het Chinese filament af, maar tot op heden nog geen goede kunnen vinden helaas.

• Luani
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 31-03 16:41
Ik heb PLA van MTB3D Gekocht. Een Nederlands bedrijf, al weet ik niet of het filament ook in Nederland geproduceerd wordt. Print tempratuur ligt hoger dan de voorganger esun 210 ipv 200. tussen de rollen PLA van MTB3D hoef ik niks aan de instellingen te veranderen. Het materiaal lijkt beter aan het bed te hechten, maar dat kan ook door de hogere print tempratuur komen.

• citruspers
Luani schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:17:
Een Nederlands bedrijf, al weet ik niet of het filament ook in Nederland geproduceerd wordt.
Waarschijnlijk wel, de kleurnamen en omschrijving matchen met MCPP: https://mcpp-3dp.com/pla/

• Ohmarinus
Inmiddels heb ik Polymax PETG gescoord in zwart, maar ik moet nog even de 3D Jake PETG zwart rol opmaken, en die print eigenlijk ook best wel okay. Beide merken zijn affordable.

• dynast
rinkel schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:50:
[...]

Ja, maar helaas geen goede.
Het printte op mijn Mini voor geen meter. Ik vind dat echt jammer, had het graag als mijn eerste filament willen gebruiken. Ik wil van het Chinese filament af, maar tot op heden nog geen goede kunnen vinden helaas.
Bedankt voor je reactie! Ik heb het filament weer geretourneerd. In plaats daarvan Esun PLA+ gekocht. Hoop dat het voldoet aan mijn verwachtingen. Anders misschien toch maar PETG proberen. ;)

• rinkel
dynast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:46:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik heb het filament weer geretourneerd. In plaats daarvan Esun PLA+ gekocht. Hoop dat het voldoet aan mijn verwachtingen. Anders misschien toch maar PETG proberen. ;)
Ik heb met Esun (helaas) betere ervaringen dan met Fiberlogy.
PETG blijf ik toch wel bij Prusament en PolyLite.
PETG van Fiberlogy was de slechtste dat ik ooit heb geprint. Ik heb nog 3/4 rol hier liggen. Wil het eigenlijk gewoon in de prullenbak gooien. Ik heb het inmiddels al wel 20 uur in de oven gehad, maar het blijft erg broos.

Ik heb echter mijn printer volledig herbouwd, misschien dat het nu wel wil lukken (Mini Bear).
Ik ga het zo nog eens proberen!

@Ohmarinus
Polymax zelfs! Ik heb Polymaker als mijn eerste merk filament, maar Polymax heb ik nog niet geprobeerd. Maar affordable kan ik het niet echt noemen.

Edit

Krak

Nog steeds waardeloos dus, hop in de prullenbak... zonde..

[Voor 28% gewijzigd door rinkel op 13-10-2022 22:01]

• Ohmarinus
rinkel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

Ik heb met Esun (helaas) betere ervaringen dan met Fiberlogy.
PETG blijf ik toch wel bij Prusament en PolyLite.
PETG van Fiberlogy was de slechtste dat ik ooit heb geprint. Ik heb nog 3/4 rol hier liggen. Wil het eigenlijk gewoon in de prullenbak gooien. Ik heb het inmiddels al wel 20 uur in de oven gehad, maar het blijft erg broos.

Ik heb echter mijn printer volledig herbouwd, misschien dat het nu wel wil lukken (Mini Bear).

@Ohmarinus
Polymax zelfs! Ik heb Polymaker als mijn eerste merk filament, maar Polymax heb ik nog niet geprobeerd. Maar affordable kan ik het niet echt noemen.

Edit

Krak
[Afbeelding]

Goeiemorgen... dat moest natuurlijk 'Polymaker PolyLite PETG Zwart' zijn |:(

Overigens zie ik aan jouw printje niet zo goed wat er mis is met het filament, want de richting waarin het gebroken lijkt is wel het zwakst als je rekening houdt met de layer alignment. Iets duns rechtop printen wordt al snel kwetsbaar. Echter ziet de extrusie er wel belabberd uit, inderdaad zou je dan denken 'wet filament', maar als drogen niet helpt en ander filament wel goed werkt dan ligt het waarschijnlijk aan additieven in het filament die 'off gassen' wanneer ze worden verhit.

• Ohmarinus
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:32:
[...]

[Afbeelding]
Wat betreft de overhang zou ik het zo maken dat je geen support nodig hebt:

En ik zou zoiets doen, met de randen wat ronder, dat print beter. Scherpe hoeken printen vaak niet zo mooi.

• dynast
rinkel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

Krak
[Afbeelding]

Aah ja, jammer idd. Ik las online ook alleen maar ellende met Fiberlogy en impact PLA.
Wel gaaf trouwens dat je je mini hebt omgebouwd zeg. Ik heb wat foto's in dit topic ervan voorbij zien komen, nice!

• rinkel
dynast schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Aah ja, jammer idd. Ik las online ook alleen maar ellende met Fiberlogy en impact PLA.
Wel gaaf trouwens dat je je mini hebt omgebouwd zeg. Ik heb wat foto's in dit topic ervan voorbij zien komen, nice!
Dit was PETG van Fiberlogy.
Dit merk wil gewoon niet printen op mijn printer. Het testprintje wat ik liet zien is een printje dat ik altijd print om "vertical walls" en "layer bonding" te testen. Mijn soort makercoin dus.

Nog een fotootje van mijn bouwsel (hoort eigenlijk niet in dit topic):

• dynast
rinkel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Dit was PETG van Fiberlogy.
Dit merk wil gewoon niet printen op mijn printer. Het testprintje wat ik liet zien is een printje dat ik altijd print om "vertical walls" en "layer bonding" te testen. Mijn soort makercoin dus.
Handig! Ik loop op de mini nu nog vaak tegen stringing aan wat ik met testprintjes met verticale pijpjes constateer. Ik ga voor de PLA+ van Esun straks aan de gang om de retraction instellingen in Prusaslicer aan te passen. De nozzle temperatuur had ik al wat verlaagd met helaas weinig effect. Heb je misschien nog tips?
Nog een fotootje van mijn bouwsel (hoort eigenlijk niet in dit topic):

[Afbeelding]
Erg gaaf hoor, puik werk! Ook Octoprint draaien zie ik. Heb je ook al die ESP Wi-Fi module geïnstalleerd, of niet nodig?

• rinkel
dynast schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Handig! Ik loop op de mini nu nog vaak tegen stringing aan wat ik met testprintjes met verticale pijpjes constateer. Ik ga voor de PLA+ van Esun straks aan de gang om de retraction instellingen in Prusaslicer aan te passen. De nozzle temperatuur had ik al wat verlaagd met helaas weinig effect. Heb je misschien nog tips?

[...]

Erg gaaf hoor, puik werk! Ook Octoprint draaien zie ik. Heb je ook al die ESP Wi-Fi module geïnstalleerd, of niet nodig?
De tip is: stapje voor stapje en gebruik steeds hetzelfe voorwerp. Iets eenvoudigs wat snel te printen is.
Temp: rond 200 en dan stapjes van 5 omhoog
Retraction is met bowden hoger dan directdrive, dus begin bij 2a3mm
Snelheid: begin rond de 45, dan stapjes omghoog.
Bij PLA heb ik Wipe uitstaan.
En zet de seam aan, niet op random, dat is lelijk.

Ik draai Octoprint op een RaspberryPi, die zit in een behuizing aan de andere Z-as
Ideaal voor bedleveling. Dat is namelijk wel een dingetje bij de Mini, en voor mij de reden om naar de Bear te gaan, niet eens vanwege de directdrive. Ik vind bowden mooier printen.

• dynast
rinkel schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

De tip is: stapje voor stapje en gebruik steeds hetzelfe voorwerp. Iets eenvoudigs wat snel te printen is.
Temp: rond 200 en dan stapjes van 5 omhoog
Retraction is met bowden hoger dan directdrive, dus begin bij 2a3mm
Snelheid: begin rond de 45, dan stapjes omghoog.
Bij PLA heb ik Wipe uitstaan.
En zet de seam aan, niet op random, dat is lelijk.
Top, thanks! _/-\o_ Ik ga gelijk wat dingen testen.
Ik draai Octoprint op een RaspberryPi, die zit in een behuizing aan de andere Z-as
Ideaal voor bedleveling. Dat is namelijk wel een dingetje bij de Mini, en voor mij de reden om naar de Bear te gaan, niet eens vanwege de directdrive. Ik vind bowden mooier printen.
Interessant! Ja, als ik wat meer ontwerp en printervaring heb ga ik zeker met Octoprint aan de slag.

• Ohmarinus
Waar kun je eigenlijk het beste wel foto's van DiY printers delen? :) Aangezien dit meer een filament-topic is.

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 17:44
Ohmarinus schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:16:
Waar kun je eigenlijk het beste wel foto's van DiY printers delen? :) Aangezien dit meer een filament-topic is.
Open Source 3D Printing - Deel 3

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee