[3D printen] Welke (PLA) filament merken raden jullie aan? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 70.130 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-05 22:15
Luani schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:17:
Ik heb PLA van MTB3D Gekocht. Een Nederlands bedrijf, al weet ik niet of het filament ook in Nederland geproduceerd wordt. Print tempratuur ligt hoger dan de voorganger esun 210 ipv 200. tussen de rollen PLA van MTB3D hoef ik niks aan de instellingen te veranderen. Het materiaal lijkt beter aan het bed te hechten, maar dat kan ook door de hogere print tempratuur komen.
Al meer ervaring met dit PLA? Bevalt het nog steeds? Ik zit er aan te denken om deze ook te bestellen, dat het in Nederland gemaakt word vind ik wel een tof idee.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31

Sebazzz

3dp

Hoewel Polymaker goed filament heeft betaal je ook wel de marketing. Als je ziet dat ze bepaalde influencers hun complete collectie sturen dan weet je wel hoe het betaald wordt ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luani
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-11-2024
aegis3d schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Al meer ervaring met dit PLA? Bevalt het nog steeds? Ik zit er aan te denken om deze ook te bestellen, dat het in Nederland gemaakt word vind ik wel een tof idee.
Ja bevalt goed, zover nog geen rare problemen. Alleen de rollen zijn wat breeder, waardoor ik mijn costum spool holder moest verbreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 14:00
Luani schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:45:
[...]

Ja bevalt goed, zover nog geen rare problemen. Alleen de rollen zijn wat breeder, waardoor ik mijn costum spool holder moest verbreden.
Waar bestel jij dat PLA?

Ik heb intussen wat rollen van monoprice geprobeerd. Ze waren van de zomer in de aanbieding, 50%. Zie eerdere post van mij erover. Ik had wat grijze spoelen, een interessante roodbruin, hemelsblauw en nog wat dennegroen. Leuke tinten iig :)

Tot nu toe is het filament best prima, nadat ik het gedroogd heb! Het kwam echt als een prut uit de nozzle dus even googlen leerde mij dat het dan waarschijnlijk vochtig is. En inderdaad, na een uur of 4 in de food dehydrator (goedkoopste manier om betrouwbaar = vrij vaste temperatuur te kunnen drogen) op zo'n 43 graden was het helemaal prima. Was met 2 rollen zo, de 3e rol was wel ok direct uit de verpakking. Gebruik dan overigens wel een losse temperatuursensor, want alhoewel zo'n simpele food dehydrator best stabiele temperaturen geeft, zijn ze niet per se geijkt. Ik zet em op 51 graden en krijg dan 43.

Ik vermoed dat ze dus nog wat oude batches hadden liggen en die ff snel verkocht hebben, of wellicht 'refurbished' van bestaande rollen of misschien zelfs gerecycled van al geprinten objecten.

Het is geen topkwaliteit, maar ik ben altijd een sucker voor andere tinten (elk merk heeft vaak de primaire en secundaire kleuren wel, maar daarnaast moet je toch vaak goed zoeken voor wat leuke tintjes, ik ga geen felgeel ornament in de woonkamer neerzetten :+). En dan onder de streep wel voor 12 euro een kilo. Best prima dus, maar geen absolute aanrader.

[ Voor 25% gewijzigd door A Lurker op 05-11-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luani
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-11-2024
A Lurker schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:40:
[...]

Waar bestel jij dat PLA?

Ik heb intussen wat rollen van monoprice geprobeerd. Ze waren van de zomer in de aanbieding, 50%. Zie eerdere post van mij erover.

Tot nu toe is het filament best prima, nadat ik het gedroogd heb! Het kwam echt als een prut uit de nozzle dus even googlen leerde mij dat het dan waarschijnlijk vochtig is. En inderdaad, na een uur of 4 in de food dehydrator (goedkoopste manier om betrouwbaar = vrij vaste temperatuur te kunnen drogen) op zo'n 43 graden was het helemaal prima. Was met 2 rollen zo, de 3e rol was wel ok direct uit de verpakking. Gebruik dan overigens wel een losse temperatuursensor, want alhoewel zo'n simpele food dehydrator best stabiele temperaturen geeft, zijn ze niet per se geijkt. Ik zet em op 51 graden en krijg dan 43.

Ik vermoed dat ze dus nog wat oude batches hadden liggen en die ff snel verkocht hebben, of wellicht 'refurbished' van bestaande rollen of misschien zelfs gerecycled van al geprinten objecten.

Maar onder de streep wel voor 12 euro een kilo, en ook best leuke tinten zitten er tussen. Best prima dus.
meer3d.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-05 19:03

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Bij Bol.com kan je nou een kilo wit PLA kopen voor €8. Heb zelf drie rollen besteld, mocht het niet het mooiste materiaal zijn dan kan het altijd dienen als prototypespul voordat ik met mooier spul print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:32
Even gekeken, maar weinig voorraad daar.

Overigens heb ik zelf ook goede ervaringen met Kexcelled (=Hatchbox), ook 19,95 per KG
Alleen niet gemaakt in NL helaas.

Ik zag echter dat Colofabb (Nederlands!) ook een goedkoper filament heeft: PLA/PHA
rond de 20 euro per 750g

Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 45% gewijzigd door rinkel op 04-11-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynast
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 23:31
Heeft iemand hier ook ervaring met het printen van Wood PLA/PLA+ ?
Ik lees erg goede reviews over Hatchbox, alleen zit daar nogal een prijskaartje aan. Is Kexcelled echt 1-op-1 gelijk met Hatchbox? Zo ja, dan wil dat ik direct gaan uitproberen.

En zijn de overige merken zoals Eryone, Sunlu, Formfutura, Polymaker, etc. ook de moeite waard?
Voor wood kan de kwaliteit (vermoedelijk?) afwijkend zijn voor merken waarvan je met regulier PLA/PETG normaliter goede resultaten krijgt. Dat is een aanname van mij, maar misschien dat iemand dit ook al in de praktijk heeft kunnen toetsen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
dynast schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:02:
Ik lees erg goede reviews over Hatchbox, alleen zit daar nogal een prijskaartje aan. Is Kexcelled echt 1-op-1 gelijk met Hatchbox? Zo ja, dan wil dat ik direct gaan uitproberen.

En zijn de overige merken zoals Eryone, Sunlu, Formfutura, Polymaker, etc. ook de moeite waard?
Voor wood kan de kwaliteit (vermoedelijk?) afwijkend zijn voor merken waarvan je met regulier PLA/PETG normaliter goede resultaten krijgt. Dat is een aanname van mij, maar misschien dat iemand dit ook al in de praktijk heeft kunnen toetsen? :)
Hatchbox is volgens mij voor de amerikaanse markt en beide zijn van Northbridge3d
Overigens heb ik dan met PETG en ASA weer slechte ervaringen met Kexcelled.
Hout filament weet ik dan echter weer niet.

Ik heb net een rol Colofabb PLA/PHA besteld, ben benieuwd.
Ik heb al een rol glow-in-the-dark, die print goed.

[ Voor 12% gewijzigd door rinkel op 04-11-2022 22:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Bij wood lijkt het een beetje te varieren tussen "bruin filament met een vezeltje hier en daar" en "letterlijk volgestopt met vezels".

Ik ben wel fan van Formfutura's Cedar houtfilament, met een klein beetje opschuren en 1 a 2 coats (eiken) houtbeits ziet het er vrij overtuigend uit: https://www.thingiverse.com/make:998252

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Net mijn eerste benchy in ColorFabb PHA geprint. Prima spul, lijkt heel erg veel op Basf Ultrafuse.
Het lijkt er ook op dat dit meer buigplastic is dan breekplastic, dat is wel prettig.
Het print echter niet zo mooi als Polymaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
-Tim- schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:50:
Bij Bol.com kan je nou een kilo wit PLA kopen voor €8. Heb zelf drie rollen besteld, mocht het niet het mooiste materiaal zijn dan kan het altijd dienen als prototypespul voordat ik met mooier spul print.
Ik had em voorbij zien komen inderdaad. Het is dat ik nog ruim een kilo wit heb (en 20 anderkleurige spoelen) dus ik heb em overgeslagen, maar voor die prijs zeker de moeite waard. Goedkoper wordt het niet in een Nederlandse webshop.

Ik hoor graag naar de ervaringen als je ermee gaat printen!
citruspers schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:34:
[...]
Ik ben wel fan van Formfutura's Cedar houtfilament, met een klein beetje opschuren en 1 a 2 coats (eiken) houtbeits ziet het er vrij overtuigend uit: https://www.thingiverse.com/make:998252
Dat is serieus gaaf gedaan! Een maat van mij heeft ook houtfilament, de printjes waren leuk om te zien en er zaten echt wel voldoende houtvezels in maar het was onbewerkt en toen was het toch net niet qua hout-feel. Maar nabewerken maakt een wereld van verschil lijkt :)

[ Voor 29% gewijzigd door A Lurker op 05-11-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
A Lurker schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:43:

Dat is serieus gaaf gedaan! Een maat van mij heeft ook houtfilament, de printjes waren leuk om te zien en er zaten echt wel voldoende houtvezels in maar het was onbewerkt en toen was het toch net niet qua hout-feel. Maar nabewerken maakt een wereld van verschil lijkt :)
Thanks! Onbewerkt ziet het er (imho) uit als samengeperst houtpulp (wat het eigenlijk ook is natuurlijk). Met licht schuren ruw je het wat op en zie je de vezels beter, en vervolgens met een doekje wat beits inwrijven maakt het helemaal af.

Om de vraag trouwens voor te zijn: ik print dit gewoon met een 0.4mm nozzle, maar zorg er wel voor dat je een spare hebt, of gebruik een gehard stalen nozzle.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb FormFutura gebruikt, wel op een 0,6 nozzle want ik had teveel problemen met de 0,4.

Verder print het goed, wel wat stringing maar daar stoorde ik mij niet aan. Overigens ruikt heel de kamer naar verband hout dus dat zit wel goed :P Ik heb het niet nabewerkt gehad maar kan me voorstellen dat dit goed mogelijk is want het voelde echt als hout aan.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynast
citruspers schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:34:
[...]

Bij wood lijkt het een beetje te varieren tussen "bruin filament met een vezeltje hier en daar" en "letterlijk volgestopt met vezels".

Interessant om te weten en erg gaaf gedaan zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobstar
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-03 11:58
Gebruik zelf al jaren Prusament filament, is wel wat duurder maar kwaliteit is ook beter in mijn ervaring.
Ben zelf begonnen met een ender 3 pro en gebruik nu voornamelijk mijn Prusa mini

In verleden wel vaker gekloot gehad met goedkoop filament dus ga het ook niet meer proberen haha

[ Voor 21% gewijzigd door Mobstar op 06-11-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 22:53
Van de week Fiberlogy wood pla gebruikt.
Blijf net als de pla een top filament.

En de kwaliteit blijft hetzelfde dat kan je helaas niet zeggen 123.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Evertt schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:09:
Van de week Fiberlogy wood pla gebruikt.
Blijf net als de pla een top filament.

En de kwaliteit blijft hetzelfde dat kan je helaas niet zeggen 123.
Zo zie je maar, ik heb zelf erg slechte ervaringen met Fiberlogy. Vooral de PETG is erg slecht (broos)
Mobstar schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:03:
Gebruik zelf al jaren Prusament filament, is wel wat duurder maar kwaliteit is ook beter in mijn ervaring.
Ben zelf begonnen met een ender 3 pro en gebruik nu voornamelijk mijn Prusa mini

In verleden wel vaker gekloot gehad met goedkoop filament dus ga het ook niet meer proberen haha
Die gebruik ik ook veel op mijn Mini (Bear), zeer vergelijkbaar met Polymaker overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-05 12:45

Filament van Sunlu is niet verkeerd, is wel het afgelopen jaar ook wat omhoog gegaan in prijs helaas.

- Pla zeer positief
- Marble (pla) ziet er mooi uit en print mooi
- Carbon print super mooi maar er zit volgens mij weinig carbon verder in
- Wood ziet er vooral uit als creme/bruinkleurig filament, weinig bijzonder

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:14
Ik ben zelf wel te spreken over Devil Design. Dit is te krijgen bij tinytronics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-05 11:02
jbhc schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:45:
Ik ben zelf wel te spreken over Devil Design. Dit is te krijgen bij tinytronics.
Ik ook ;) , ik gebruik hoofdzakelijk PETG van hun, bevalt uitstekend en zit ook nog eens heel erg mooi symmetrisch opgerold op de spoel.

• rinkel
Ik had nog een sample stukje liggen van eSun PLA+ wit (dus niet de koud wit).
Toch print dat wel erg mooi.
Het is een klein beetje transparant, dat print altijd erg mooi, je ziet bijna de layerlines niet meer.

Aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:29

Guldan

Thee-Nerd

rinkel schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:55:
Ik had nog een sample stukje liggen van eSun PLA+ wit (dus niet de koud wit).
Toch print dat wel erg mooi.
Het is een klein beetje transparant, dat print altijd erg mooi, je ziet bijna de layerlines niet meer.

Aanrader.
Ik heb koud wit esun pla+ geprint. Daar zie je wat layer lines. Maar beetje schuren doet wonderen.

Zwart print ook heel erg mooi van esun. Heb limegroen ook geprobeerd. Ik ben over het algemeen prima tevreden over esun pla+.

[ Voor 13% gewijzigd door Guldan op 11-11-2022 21:18 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Even algemene vraag, wat vinden jullie fijn aan PETG? Ik vind het best wel plakspul en moeilijker hanteerbaar dan PLA. Ik gebruik het liever niet, enkel indien het buigzaam moet zijn eigenlijk, alhoewel daar ook PLAs voor zijn met additieven. Of als het beter warmte moet kunnen weerstaan.

Wel heb ik gemerkt dat PLA met additieven sneller vochtig wordt. Ik heb een niet verwarmde kamer voor de printer en deze is een tijd lang 50-65% RH geweest de afgelopen maanden. Het solide PLA is nog prima, evenals het PETG (wat volgens internet juist vocht opneemt als een malle) maar het PLA met de additieven of met glinster is wel vochtig geworden. Bv goud van AzureFilm of aluminium van Devil Design.

Ik heb nu flinke vochtvreters neergelegd en het gevoelige filament in een doos waar het 20% RH is.

[ Voor 48% gewijzigd door A Lurker op 14-11-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerwater
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:42
A Lurker schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:05:
Even algemene vraag, wat vinden jullie fijn aan PETG? Ik vind het best wel plakspul en moeilijker hanteerbaar dan PLA. Ik gebruik het liever niet, enkel indien het buigzaam moet zijn eigenlijk, alhoewel daar ook PLAs voor zijn met additieven. Of als het beter warmte moet kunnen weerstaan.

Wel heb ik gemerkt dat PLA met additieven sneller vochtig wordt. Ik heb een niet verwarmde kamer voor de printer en deze is een tijd lang 50-65% RH geweest de afgelopen maanden. Het solide PLA is nog prima, evenals het PETG (wat volgens internet juist vocht opneemt als een malle) maar het PLA met de additieven of met glinster is wel vochtig geworden. Bv goud van AzureFilm of aluminium van Devil Design.

Ik heb nu flinke vochtvreters neergelegd en het gevoelige filament in een doos waar het 20% RH is.
Ik print sinds een half jaartje en de laatste paar maanden met petg. Het wordt inderdaad eerder vochtig, maar als je zorgt dat het droog is, kun je er net zo strak mee printen als pla.
Voordeel: het materiaal is een stuk taaier en het resultaat een stuk sterker. Of dat belangrijk is hangt er dus een beetje vanaf wat je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel

PETG is, zoals hierboven staat, wat taaier dan PLA en kan iets beter tegen hogere temperaturen (behalve natuurlijk annealed PLA). En dus beter voor geschikt voor functionele onderdelen. Het is een echt plastic, dus ook buiten te gebruiken.
Ik print er eigenlijk alleen printer onderdelen mee.
PLA is eigenlijk ook prima voor de meeste toepassingen en ik print 95% van alles wat ik print met PLA.
Er komen ook steeds meer PLA varianten die ook taaier worden (PolyMax, Esun ST, beide erg fijn spul). Helaas zijn die meestal wat duurder dan PETG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Vandaag een eerste print gemaakt met Prusament PC Blend Carbon Fiber.
Wat is dat een heerlijk filament. Print als PETG, maar dan veel mooier, alleen iets hogere temperaturen (280/100). Geen enclosure nodig!

Nu bezig alle zwarte onderdelen van mijn Mini Bear opnieuw te printen in PCCF (was uiteraard begonnen met de fan shroud, maar die zit er nog niet op).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgOrzQfPfL4ekRWDMF9--xUDaNQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AjDbeTlw6CAuscMIlZidjiQ.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 15-11-2022 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
https://www.anycubic.com/...2179106&sscid=b1k6_hseqd&

Leuke Black Friday-aanbieding. Vooral de 3kg, 7kg en 10kg zijn bijzonder gunstig geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Laatst online: 19-05 14:05

India Sierra

Learn by failure

A Lurker schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:35:
https://www.anycubic.com/...2179106&sscid=b1k6_hseqd&

Leuke Black Friday-aanbieding. Vooral de 3kg, 7kg en 10kg zijn bijzonder gunstig geprijsd.
Alleen is dit vanuit VS toch? Dus dat gaat niet leuk zijn met verzending en import :X

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
India Sierra schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:00:
[...]

Alleen is dit vanuit VS toch? Dus dat gaat niet leuk zijn met verzending en import :X
Volgens de shipment policy hebben ze een warenhuis in Europa. Heb niet gechecked wat de verzendkosten zijn overigens, ik heb genoeg filament op dit moment :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azrona
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05 17:16
India Sierra schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:00:
[...]

Heb net de 7kg mystery PLA besteld. $79 (volgens creditcard €77,23) en geen verzendkosten. Staat inderdaad op de website dat het vanuit een EU warenhuis verstuurd wordt, dus dan verwacht ik ook geen importkosten.
En nu maar hopen dat het niet 7x dezelfde kleur is :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Azrona schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:28:
[...]

Heb net de 7kg mystery PLA besteld. $79 (volgens creditcard €77,23) en geen verzendkosten. Staat inderdaad op de website dat het vanuit een EU warenhuis verstuurd wordt, dus dan verwacht ik ook geen importkosten.
Ik ben zeer benieuwd wat er tussen zit! Mocht een kleur je niet bevallen wil ik evt wel een spoeltje overnemen van je.

Edit:
De black-friday deals druppelen wel binnen. Monoprice heeft ook weer een aanbieding. Maar pas wel op, hun PLA is vaak vochtig. Ik heb net een zak opengemaakt (die niet gevaccummeerd was!) en er een vochtigheidsmeter in gedaan en meteen de zak dichtgemaakt. Hij geeft nu 53% RH @ 19c aan! In een gesloten zak met zakje silicagel moet je met gemak ~30% kunnen halen. Ik heb even een boze mail gestuurd en om compensatie gevraagd, kijken of ze happen.

[ Voor 30% gewijzigd door A Lurker op 17-11-2022 11:26 ]

• dynast

Misschien dat een filamentdroger ook een oplossing kan bieden? Ik las goede reviews over die van EIBOS en heb er eentje besteld. Ben zeer benieuwd.

• flythierry
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:32
Azrona schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:28:
[...]

Kon me niet inhouden en heb ook 3 rollen besteld ;)
Heb er zelfs nog $2 af kunnen krijgen met kortingscode "BFCM2" haha

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-05 15:10
dynast schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:29:
[...]

Misschien dat een filamentdroger ook een oplossing kan bieden? Ik las goede reviews over die van EIBOS en heb er eentje besteld. Ben zeer benieuwd.
Welke type? Ik kwam vooral sunlu veel tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
dynast schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:29:
[...]

Een filamentdroger is essentieel als je zoals ik de rollen nauwelijks opbergt :) Ik heb deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/-/9300000002475781
En hij werkt eigenlijk dikke prima.

Maar hoe dan ook ga ik liever voor een droge kamer. Ik heb simpelweg te veel kleuren om alles op te bergen; dan verlies ik naast dat het meer werk is ook snel het overzicht van hoeveel ik nog op elke spoel heb zitten. En ik heb ook geen zin om elke zoveel maanden alle rolletjes eens in de droger te stoppen :+

In ieder geval; beneden de 50% RH lijkt veilig voor PLA voor long-term; ook voor de funky met spikkels etc.

• dynast
Ferio schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:06:
[...]

Welke type? Ik kwam vooral sunlu veel tegen.
Kotsy Eibos Filament Dryer 45W PTC Heater 3D-filament, voor 1 rol filament van 1 kg van Amazon.

• dynast
A Lurker schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:25:
[...]

Een filamentdroger is essentieel als je zoals ik de rollen nauwelijks opbergt :) Ik heb deze:
En hij werkt eigenlijk dikke prima.
Lijkt mij ook wel! Mooi ding.
Maar hoe dan ook ga ik liever voor een droge kamer. Ik heb simpelweg te veel kleuren om alles op te bergen; dan verlies ik naast dat het meer werk is ook snel het overzicht van hoeveel ik nog op elke spoel heb zitten. En ik heb ook geen zin om elke zoveel maanden alle rolletjes eens in de droger te stoppen :+
Precies, daar dacht ik aanvankelijk ook aan. Alleen kun je natuurlijk ook je rol (of rollen) in een droger houden tijdens het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 23:15
https://www.amazon.de/sto...1E-49A7-BAF3-7FF541551CB8

esun nu in de aanbieding bij amazon.de :)

btw: er staat wel bij "exclusive prime preis", het kan zijn dat je de korting alleen ziet als je duitse prime hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door Raymond op 18-11-2022 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Raymond schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 01:33:
https://www.amazon.de/sto...1E-49A7-BAF3-7FF541551CB8

esun nu in de aanbieding bij amazon.de :)

btw: er staat wel bij "exclusive prime preis", het kan zijn dat je de korting alleen ziet als je duitse prime hebt.
Alleen duitse prime idd..

https://www.amazon.nl/dp/B07FQ98RNP

is dit niet dezelfde? Vind deze trouwens ook elders voor 19 euro als standaard prijs zo te zien?

[ Voor 14% gewijzigd door Ferio op 18-11-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ferio schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:26:
[...]

Alleen duitse prime idd..

https://www.amazon.nl/dp/B07FQ98RNP

is dit niet dezelfde? Vind deze trouwens ook elders voor 19 euro als standaard prijs zo te zien?
Klopt, het is een prima prijs. Met voor mij als voordeel dat ik geen nieuw account hoef aan te maken en ook geen verzendkosten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
A Lurker schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:23:
[...]
Ik heb net een zak opengemaakt (die niet gevaccummeerd was!) en er een vochtigheidsmeter in gedaan en meteen de zak dichtgemaakt. Hij geeft nu 53% RH @ 19c aan! In een gesloten zak met zakje silicagel moet je met gemak ~30% kunnen halen. Ik heb even een boze mail gestuurd en om compensatie gevraagd, kijken of ze happen.
Heb 9 rollen besteld, netjes in doos en alles in dichte vacuum zak. Perfect! Maar wat je zegt, soms komt wel is een geopende zak voor als ik de reviews zo lees, gelukkig waren die van mij goed.

12 euro per kg, not bad!

[ Voor 3% gewijzigd door Ferio op 18-11-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Ferio schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:52:
[...]

Heb 9 rollen besteld, netjes in doos en alles in dichte vacuum zak. Perfect! Maar wat je zegt, soms komt wel is een geopende zak voor als ik de reviews zo lees, gelukkig waren die van mij goed.

12 euro per kg, not bad!
Mocht het als prut uit de nozzle komen dan is t alsnog vochtig, en moet het gedroogd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als je het droogt, heeft het dan weer dezelfde kwaliteit als ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:15
Raymond schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:51:
Als je het droogt, heeft het dan weer dezelfde kwaliteit als ervoor?
Hangt ervan af hoe je het droogt. Gooi het niet in een oven op 120 graden dan heb je kans dat hele rol een klomp PLA wordt.

Eventueel een tijdje lang in een bak met van die silica zakjes helpt ook wel wat. (ben nu trouwens aan het testen met een rol in een gesloten bak in combinatie met een vochtvreter van de action)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
gumtree schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:26:
[...]

Hangt ervan af hoe je het droogt. Gooi het niet in een oven op 120 graden dan heb je kans dat hele rol een klomp PLA wordt.

[...]
Op 120 graden is de kans op een grote klomp 100% :+
Ik droog PLA op 40-45 graden. 50 kan nog net maar 60 is echt te hoog.

Of de kwaliteit achteruit gaat zijn de meningrn over verdeeld. Genoeg filmpjes ook op youtube erover te vinden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
A Lurker schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:01:
[...]

Op 120 graden is de kans op een grote klomp 100% :+
Ik droog PLA op 40-45 graden. 50 kan nog net maar 60 is echt te hoog.

Of de kwaliteit achteruit gaat zijn de meningrn over verdeeld. Genoeg filmpjes ook op youtube erover te vinden overigens.
Ik las ook over die aparaatjes die je er speciaal voor kan kopen. Reviews verschillen van erg positief tot erg negatief, tot zelfs onbruikbaar PLA..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zou gewoon voor een fruitdroogmachine gaan. Die zijn relatief goedkoop en hebben een goede circulatie. Ik heb zelf twee van die Sunlu S1's, en die moet je eigenlijk modden om ze goed te laten werken. (verplaatsen temperatuursensor en toevoegen ventilator aan afdekkap)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
ocf81 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:45:
Ik zou gewoon voor een fruitdroogmachine gaan. Die zijn relatief goedkoop en hebben een goede circulatie. Ik heb zelf twee van die Sunlu S1's, en die moet je eigenlijk modden om ze goed te laten werken. (verplaatsen temperatuursensor en toevoegen ventilator aan afdekkap)
Die fruitdrogers zijn ideaal om het filament te drogen. Vaak bij de Aldi of Lidl in de aanbieding. Het is wel een seizoensprobleem, in de zomermaanden hoor ik niemand over te vochtig filament :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Doen we dat, zijn hier nog belangrijke dingen om op te letten of moet ik nog dingen aanpassen?
gumtree schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:12:
[...]

Die fruitdrogers zijn ideaal om het filament te drogen. Vaak bij de Aldi of Lidl in de aanbieding. Het is wel een seizoensprobleem, in de zomermaanden hoor ik niemand over te vochtig filament :+
Thanks, zal beide ff in de gaten houden! Werken die gewoon goed zonder aanpassingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dynast
Ik heb sinds eergisteren deze filamentdroger van Eibos en kost nog geen zes tientjes. Hoef er niks aan te modden. Kreeg de luchtvochtigheid terug naar 15%. Kan drogen tijdens het printen en dat is ideaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14L7xgJwkQvQfP8maHFIhf-Cc1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvMgYTMqWqwJHnFOReg70zHH.jpg?f=fotoalbum_large
Het filament hoeft niet in contact met de 'buitenlucht' te komen, want er zit een ptfe slangetje bij die je dan laat samenkomen met die van je printer.

[ Voor 7% gewijzigd door dynast op 19-11-2022 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A Lurker
Ferio schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:22:
[...]

Doen we dat, zijn hier nog belangrijke dingen om op te letten of moet ik nog dingen aanpassen?

[...]

Thanks, zal beide ff in de gaten houden! Werken die gewoon goed zonder aanpassingen?
Als food droger heb ik dus deze:

Is maar 37.50, past 1 spoel in (je moet het binnenwerk er wel even uit knippen met een tang) en temperatuur instelbaar tot 70 graden. Ben er zelf happy mee. Ik doe er dus een losse temperatuursensor in als extra check, en werkt prima. Geeft 20% RH aan in bedrijf.

Maar een dedicated droger voor filament kan ook zoals hier ook gemeld wordt:
dynast schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:33:
[...]

Ik heb sinds eergisteren deze filamentdroger van Eibos en kost nog geen zes tientjes.
[...]
Ik zou em bijna kopen. Ziet er goed uit en met RH-meter ingebouwd. Niet duur vergeleken met sommige concurrenten, en indien de thermostaat geijkt is is dit wel een top ding.

Dus voor elk budget wat wils zo lijkt :+

[ Voor 24% gewijzigd door A Lurker op 20-11-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ferio schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:22:
[...]

<...>
Ik zou vooral op het formaat letten. Je rol moet er natuurlijk wil in passen! Verder is dit gewoon een beproefde methode.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flythierry
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:32
flythierry schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:05:
[...]

Kon me niet inhouden en heb ook 3 rollen besteld ;)
Heb er zelfs nog $2 af kunnen krijgen met kortingscode "BFCM2" haha
Heb m'n Anycubic verrassingspakket binnen, maar valt me helaas wel tegen.
2 rollen silk zilver en 1 silk regenboog -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrona
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05 17:16
flythierry schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:55:
[...]

Heb m'n Anycubic verrassingspakket binnen, maar valt me helaas wel tegen.
2 rollen silk zilver en 1 silk regenboog -O-
Heb 'm ook binnen!
3 rollen silk silver, 2 silk blue en 2 silk rainbow 01.

Ben opzich wel blij met het blauw en regenboog. Van het zilver misschien een kasteel of iets dergelijks maken? Het lijkt in ieder geval goed vacuum verpakt te zijn, dus geen haast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
@Azrona & @flythierry

Hoe moet ik dat silk zien, is dat een matte variant of zit daar zo'n flexibele polymeer tussen (eSun heeft van dat soort silk, vreemde goop is dat :+)

Edit: na wat googlen lijkt het meestal een metallic finish te zijn. Maar geen idee hoe ze dat bewerkstelligen. Op zich is die goop ook prima printbaar overigens, moet er alleen rekening mee houden. Geloof dat je dan wat langzamer wil printen etc.

[ Voor 40% gewijzigd door A Lurker op 23-11-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:56

Nitai

Live the life you love.

Azrona schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:49:
[...]

Heb 'm ook binnen!

Ben opzich wel blij met het blauw en regenboog. Van het zilver misschien een kasteel of iets dergelijks maken? Het lijkt in ieder geval goed vacuum verpakt te zijn, dus geen haast!
Zag op FB dat mensen alleen maar geel binnen hadden gehad :+

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Polymaker heeft een nieuw soort PLA: PRO
Zit tussen PolyLite en PolyMax in.
Ben erg benieuwd, 2 rollen besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Heeft iemand ervaring met Extrudr BioFusion? Is dat niet gewoon een fancy naam voor een ander materiaaltype?

De "black friday" kortingen van 3DJake slaan nergens op, ze hebben het magicPLA in prijs "verhoogd" en de "korting" is de normale prijs :X Het R3D filament schijnt zo beetje het goedkoopste Chinese filament te zijn wat er te krijgen is.

Iemand ergens nog wel wat interessants gezien?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• rinkel
Sebazzz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:57:

Het valt eigenlijk wel een beetje tegen. Ik zag even wat korting bij 123-3d, maar vandaag is het alleen resin.

Ow wacht, 3dwensshop heeft Black Friday korting (staat groot op de voorpagina)
Ik zie alleen nergens die korting terugkomen. Lijkt gewoon standaard prijs.

Edit:
Vanaf morgen dus.

[ Voor 24% gewijzigd door rinkel op 24-11-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Laatst online: 16-05 12:47
Op amazon zijn wel wat leuke deals te vinden.
2kg Sunlu petg voor 24,79

Esun matte pla voor 16,79

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Sebazzz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:57:
Heeft iemand ervaring met Extrudr BioFusion? Is dat niet gewoon een fancy naam voor een ander materiaaltype?

De "black friday" kortingen van 3DJake slaan nergens op, ze hebben het magicPLA in prijs "verhoogd" en de "korting" is de normale prijs :X Het R3D filament schijnt zo beetje het goedkoopste Chinese filament te zijn wat er te krijgen is.

Uit zeer betrouwbare bron is de verhoogde prijs na de Cyber deals week de nieuwe normale prijs voor MagicPLA.

de grondstoffen voor de productie van PLA staan momenteel voortdurend onder druk en de kosten voor de productie van filament stijgen gewoon mee met de inflatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dan zou de prijs dus omlaag moeten gaan, aangezien prijs voor de grondstof dat ook doet...

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

gumtree schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:43:
[...]

Uit zeer betrouwbare bron is de verhoogde prijs na de Cyber deals week de nieuwe normale prijs voor MagicPLA.
De andere filamenten zijn totaal niet of weinig in prijs gestegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
rinkel schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:00:
[...]

Het valt eigenlijk wel een beetje tegen. Ik zag even wat korting bij 123-3d, maar vandaag is het alleen resin.

Ow wacht, 3dwensshop heeft Black Friday korting (staat groot op de voorpagina)
Ik zie alleen nergens die korting terugkomen. Lijkt gewoon standaard prijs.

Edit:
Vanaf morgen dus.
Meh. 3dwensshop is ook al flauw. Ze hebben sowieso het esun filament het afgelopen jaar tamelijk in prijs verhoogd, en de kwantumkorting is er ook af nu. Geen idee of dat door Black Friday komt. Hoe dan ook...ik heb begin dit jaar bij een bestelling 16.98 per spoel betaald. Goedkoper dan nu in de Black Friday.

3djake heeft dan wel weer mooi 30% korting op R3D. Daar heb ik tot nu toe wel ok ervaringen mee. Alleen het transparante PLA stringt enorm, verder is t prima te doen voor 14 euro per spoel (van de zomer hadden ze ook die korting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
3Djake is een prima webshop, deze week een bestelling geplaatst.
Alleen die levertijden... Het komt wel, je moet geen haast hebben. (Bestelling staat nu 3 dagen "aangemeld" bij DHL)

Overigens bij de wensshop eSun eSilk besteld, nu een benchy aan t printen. Mooi spul.

[ Voor 21% gewijzigd door rinkel op 26-11-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
rinkel schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:50:
3Djake is een prima webshop, deze week een bestelling geplaatst.
Alleen die levertijden... Het komt wel, je moet geen haast hebben. (Bestelling staat nu 3 dagen "aangemeld" bij DHL)

Overigens bij de wensshop eSun eSilk besteld, nu een benchy aan t printen. Mooi spul.
Wat zegt de Nederlandse tracking als je de CR code in de track en trace van de Nederlandse DHL site gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
gumtree schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:11:
[...]

Wat zegt de Nederlandse tracking als je de CR code in de track en trace van de Nederlandse DHL site gooit?
Ah, dat geeft meer info:
The international shipment has been processed in the parcel center of origin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Dan is het met een beetje geluk maandag in Bochum en dinsdag in Nederland om bezorgd te worden. Hou wel rekening met de gigantische stortvloed aan pakketten die DHL nu moet verwerken. Ik heb al meldingen van pick-up points die geen pakketten meer aannemen omdat ze te vol liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• n41r0j
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 16:49
Amazon heeft op dit moment Lightning deals voor eSun filament.
Zo op het eerste gezicht:

15,90 voor het meeste PLA+
10,04 voor glanzend wit PLA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
n41r0j schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:38:
Amazon heeft op dit moment Lightning deals voor eSun filament.
Zo op het eerste gezicht:

15,90 voor het meeste PLA+
10,04 voor glanzend wit PLA
Ben voor een glossy zilver en glossy oranje gegaan, die waren €13.32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Laatst online: 16-05 12:47
Glossy zilver is altijd leuk voor de meer ornamentele printjes. Goeie deal.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Laatst online: 12-05-2024
@rinkel bij 3Djake moet je inderdaad wat meer geduld hebben, ook als het geen drukte is zoals bij black Friday. Zelf heb ik ook een bestelling gedaan vorige week woensdag, deze bleef ook een tijdje staan (vanaf donderdag) op aangemeld. Vandaag de melding dat deze morgen wordt afgeleverd, hopelijk bij jou ook snel de melding dat het pakket onderweg naar je toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
MdBruin schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:49:
@rinkel bij 3Djake moet je inderdaad wat meer geduld hebben, ook als het geen drukte is zoals bij black Friday. Zelf heb ik ook een bestelling gedaan vorige week woensdag, deze bleef ook een tijdje staan (vanaf donderdag) op aangemeld. Vandaag de melding dat deze morgen wordt afgeleverd, hopelijk bij jou ook snel de melding dat het pakket onderweg naar je toe is.
Zelfde dag besteld, en ook morgen in huis.

Stond op het punt om PLA+ van Esun te bestellen bij Amazon, maar heb nu wel even genoeg filament.
Had net 2 rollen Esun gekocht bij de wens shop.

Ik ben overigens wel benieuwd naar Esun ST (super tough) filament, iemand ervaring mee?

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 28-11-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
MdBruin schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:49:
De cut-off tijd is in de regel rond 7 uur 's ochtends. Dus alle bestellingen die voor 7 uur worden geplaatst kunnen diezelfde dag nog mee naar DHL. Alle bestellingen komen uit het magazijn in Oostenrijk.

Alles na 7 uur blijft helaas een dag liggen. Bestellingen waarbij een notitie in het notitieveld staat worden op een zijspoor gezet en handmatig bekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
@gumtree dat is me inderdaad bekend, maar meestal is DHL behoorlijk snel. Alleen door alle drukte hebben ze te druk gehad waardoor het pakket langer erover heeft gedaan om in Nederland te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Bestelling is binnen.
Benchy geprint met polymaker pro, mooiste benchy ooit!
Wat een fijn filament is dat!

Begint er langzaam op te lijken dat ik bij Polymaker werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Laatst online: 18:38
rinkel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:19:
Bestelling is binnen.
Benchy geprint met polymaker pro, mooiste benchy ooit!
Wat een fijn filament is dat!

Begint er langzaam op te lijken dat ik bij Polymaker werk.
Wel 2x duurder dan 'normale' variant. Wat ga je er mee printen?

Foto van je benchy?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@rinkel de mijne net opgehaald (afhaalpunt). Geen filament dit keer maar wat nieuwe besturing. Ik heb zelf ook aardig wat Polymaker liggen sinds mijn korte begin met 3d printen, het bevalt prima t.o.v. de rol welke creality meeleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
utbone schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:05:
[...]

Wel 2x duurder dan 'normale' variant. Wat ga je er mee printen?

Foto van je benchy?
Normale Lite is 29,95
Deze is 34,95

Toegegeven, geen goedkoop spul, maar print erg mooi.

Ik heb nog geen bestemming ervoor, ik zag het voor het eerst en wou het eens proberen. PolyMax wil ik ook wel eens proberen, maar vind ik wel erg duur (44,95 voor 750g)

Overigens heb ik nog geen benchy geprint met PC carbon fiber, beter dan dat heb ik nog niet gezien, zelf dan.
Maar dat gebruik ik voor printer onderdelen.

[ Voor 13% gewijzigd door rinkel op 29-11-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
rinkel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:17:
[...]

Normale Lite is 29,95
Deze is 34,95

Toegegeven, geen goedkoop spul, maar print erg mooi.

Ik heb nog geen bestemming ervoor, ik zag het voor het eerst en wou het eens proberen. PolyMax wil ik ook wel eens proberen, maar vind ik wel erg duur (44,95 voor 750g)

Overigens heb ik nog geen benchy geprint met PC carbon fiber, beter dan dat heb ik nog niet gezien, zelf dan.
Maar dat gebruik ik voor printer onderdelen.
Hier is je kans, 750g polymax voor 19.50:
https://www.bol.com/nl/nl...r_19.50/9200000065597544/

En idd, show ons je benchy eens! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
A Lurker schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:24:
[...]

Hier is je kans, 750g polymax voor 19.50:
https://www.bol.com/nl/nl...r_19.50/9200000065597544/

En idd, show ons je benchy eens! ;)
Dat is idd wel een hele mooie prijs, die kleur is wel cool, maar meer voor gewoon PLA.
Wel leuk om eens te proberen, al heb ik inmiddels wel 10 rollen gekocht recentelijk.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken, is in wit geprint, lastige kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
A Lurker schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:28:
[...]

Ben voor een glossy zilver en glossy oranje gegaan, die waren €13.32
Ze zijn binnen! Glossy Oranje is meer "gebakken zalm"-rose, maar dat is niet erg. Ik heb niet zoveel met felle kleuren anyway.

Ik heb ook een rol eSilk van eSun, die geeft ook een bepaalde glans, zal eens kijken wat nu de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n41r0j
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 16:49
Azrona schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:49:
[...]

Heb 'm ook binnen!

Bij mij was het een deceptie. 3x wit, 2x zwart. Tot zover een leuke verrassing :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
https://www.plasticz.nl/n...x=450&min=0&brand=3677583

Zijn jullie bekend met dit merk/type filament? Is het goed bruikbaar?
Ik zoek filament voor kerstcrap en andere versiering en dit merk heeft allerlei geschikte kleuren daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:13
Met nu 30 verschillende 'kleuren' zijn er maar weinig die ik niet goed vind.
123-3D Juptier, prima spul
Amazon Basic PLA, prima spul
3D Jake Silk of Dual color, prima spul moet wel ietsie warmer
De enige die ik echt troep vind is mijn eerste poging voor refill PLA. Die van 3D Jake is gewoon bagger. Zit voor geen meter op de rol, print goed, maar veel vastlopers omdat de rol slecht is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHPBumbWrReiHdfKDY3kVG1MFyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSeKWPDjjcDun0fHcgkMXyu7.jpg?f=fotoalbum_large
Raymond schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:45:
https://www.plasticz.nl/n...x=450&min=0&brand=3677583

Zijn jullie bekend met dit merk/type filament? Is het goed bruikbaar?
Ik zoek filament voor kerstcrap en andere versiering en dit merk heeft allerlei geschikte kleuren daarvoor.
Kerstcrap kleuren zijn persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Vond de PETG van 3dJake semi transparant wel erg mooi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8-zWVdCplKdqrtzL7cquU0vZ7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1z0lqNly5LiJhtliyvyeGTMg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Zilverdael80 op 12-12-2022 07:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:08
Zilverdael80 schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:03:
De enige die ik echt troep vind is mijn eerste poging voor refill PLA. Die van 3D Jake is gewoon bagger. Zit voor geen meter op de rol, print goed, maar veel vastlopers omdat de rol slecht is.
@gumtree Toch weer mooie feedback om mee te nemen naar je zeer betrouwbare bron bij 3DJake? :9

Om iets OT bij te dragen.. ik gebruik PolyTerra als ik iets mat wil printen. Werkt opzich prima, maar merk dat het iets minder snel koelt ofzo. Binnenkort nieuwe koeling op mijn printkop, kijken of dat scheelt.

Verder voor het 'gladde' printen gebruik ik eSun van 3dwensshop en Devil Design van tinytronics. Beiden prima ervaringen mee en een mooie prijs. De basic lijn van 3DJake nog proberen, maar heb nu al elke kleur van de regenboog. Dus eerst iets op maken :)

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Leviathius schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:08:
[...]

Om iets OT bij te dragen.. ik gebruik PolyTerra als ik iets mat wil printen. Werkt opzich prima, maar merk dat het iets minder snel koelt ofzo. Binnenkort nieuwe koeling op mijn printkop, kijken of dat scheelt.
Ik heb toevallig net een 120mm casefan aangesloten op 5V usb voor wat extra koeling. Gewoon de aderen van een usb-kabel op die van de 12v en de 0 van de fan. Die staat achter de printer omdat de prusa vooral achter de hotend minder koeling heeft door de vorm van de fan duct. Ik print nog weleens pionnen en omdat de hotend dan maar korte tijd boven het laatstgelegde filament hangt (dan issie alweer door naar de volgende) is voor mij een globale koeloptie sowieso erg handig. Bovendien is de totale layer time dusdanig laag tenzij ik 10 of wat pionnetjes tegelijk print dat ik gewoon lelijke layers kreeg of echt naar slakkentempo moest (10mm/s was al hoog).

Nog geen concrete resultaten, maar een zeer goedkope 'upgrade'. Afhankelijk van de resultaten zet ik er nog een bij vanuit een andere hoek.

Deze meneer is los gegaan met de koeling (wat overigens ook af te raden is ivm part strength):
https://m.youtube.com/watch?v=65FVQ1jArME

[ Voor 14% gewijzigd door A Lurker op 12-12-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:37
Er zijn tig oplossingen om de fanduct op een prusa aan te passen voor betere koeling.
Ikzelf heb deze onlangs geinstalleerd: https://www.printables.co...22-for-the-mk3s-new-flow-
Werkt naar behoren plus ik heb de LEDjes erin gezet die ik via Octoprint en GPIO aan en uit kan zetten.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb met Blackfriday een simpele Weedo Tina2 printer gekocht. Erg leuk ding met best aardige prints. Omdat het demo PLA wat erbij zat nu op is, kan ik gaan shoppen voor nieuw PLA. Op mijn shortlist staan de volgende opties:

Esun PLA+
SunLu Meta
Polymaker Polyterra

Mijn printer heeft geen verwarmde buildplate, is de een of andere PLA rol dan geschikter? Op zich vind ik Polyterra erg mooi. Mooie kleuren en mat resultaat. Maar als andere PLA's makkelijker printen heeft dat de voorkeur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Reb87 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:40:
Ik heb met Blackfriday een simpele Weedo Tina2 printer gekocht. Erg leuk ding met best aardige prints. Omdat het demo PLA wat erbij zat nu op is, kan ik gaan shoppen voor nieuw PLA. Op mijn shortlist staan de volgende opties:

Esun PLA+
SunLu Meta
Polymaker Polyterra

Mijn printer heeft geen verwarmde buildplate, is de een of andere PLA rol dan geschikter? Op zich vind ik Polyterra erg mooi. Mooie kleuren en mat resultaat. Maar als andere PLA's makkelijker printen heeft dat de voorkeur. :)
Polyterra is wel een beetje....anders dan de rest. Daar zitten additieven in, maar ik weet niet precies welke, maar bv silk PLA laat echt sneller los van je build plate. Volgens mij is polyterra ook net wat trickier. Dus zonder verwarmde buildplate zou ik reguliere PLA(+) aanraden. Naast eSun is Devil Design ook prima; tinytronics biedt dat aan voor 18 euro per kilo. Werkt voor mij zelfs nog wat beter dan eSun, maar results may vary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel

Esun PLA+
SunLu Meta
Polymaker Polyterra

Eens met @A Lurker
Polyterra is wat minder “stroperig”, wat mooi is voor figuurtjes en beeldjes, maar kan me voorstellen dat het wat minder aan het bed blijft plakken zonder verwarmd bed.
Ik kan het wel eens proberen door het bed uit te laten als je dat wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:40

Esun PLA+
SunLu Meta
Polymaker Polyterra

Om nog een ander merk in het rijtje te zetten.
Ik heb altijd goede ervaringen gehad met Colorfabb PLA/HPA en de PLA Economy.
https://colorfabb.com/fil...als/pla-filaments/pla-pha
https://colorfabb.com/fil...pla-filaments/pla-economy

Zijn nu met 25% korting dus wat betaalbaarder dan zonder korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
rinkel schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:50:
[...]

Eens met @A Lurker
Polyterra is wat minder “stroperig”, wat mooi is voor figuurtjes en beeldjes, maar kan me voorstellen dat het wat minder aan het bed blijft plakken zonder verwarmd bed.
Ik kan het wel eens proberen door het bed uit te laten als je dat wilt?
Ik ben wel benieuwd, graag! :) Polyterra lijkt mij het meest interessant ook omdat het wat minder zou stinken/giftig zou zijn. Ik heb geen speciale ruimte om te printen omdat ik op een flat zit, dus het materiaal geniet de voorkeur als het zonder verwarmd printbed goede resultaten geeft.

@Hortz dan voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Reb87 schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:30:
[...]

Ik ben wel benieuwd, graag! :) Polyterra lijkt mij het meest interessant ook omdat het wat minder zou stinken/giftig zou zijn. Ik heb geen speciale ruimte om te printen omdat ik op een flat zit, dus het materiaal geniet de voorkeur als het zonder verwarmd printbed goede resultaten geeft.

@Hortz dan voor de tip!
Zal eens een printje maken.
Op zich heb ik nooit iets van vervelende geuren gehad met PLA. De printer staat naast mijn werkplek thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
@Reb87
Helaas, de print bleef niet aan het bed plakken.
Ik had het bed nog even geleveld en schoongemaakt met IPA, en de onderkant ziet er ook goed uit, maar kwam al tijdens de 3e laag van het bed af.

Ik zal nog eens een print doen met "normaal" PLA

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 18-12-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
rinkel schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:28:
@Reb87
Helaas, de print bleef niet aan het bed plakken.
Ik had het bed nog even geleveld, en de onderkant ziet er ook goed uit, maar kwam al tijdens de 3e laag van het bed af.

Ik zal nog eens een print doen met "normaal" PLA
Dank voor het testen. Bij mijn Tina2 printer zat een pritstift die ik nu ook gebruik. Zou dat nog verschil maken, of is mat PLA sowieso tricky?

Ik heb een paar uur naast mn printer gezeten toen hij bezig was en had de dagen erna het gevoel alsof er een laagje fijnstof in mn longen zat (constant hoesten). Daarom zou een zo 'eco-friendly' mogelijk PLA de voorkeur hebben. En ja, natuurlijk niet uren naast de printer blijven zitten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Reb87 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:34:
[...]

Dank voor het testen. Bij mijn Tina2 printer zat een pritstift die ik nu ook gebruik. Zou dat nog verschil maken, of is mat PLA sowieso tricky?

Ik heb een paar uur naast mn printer gezeten toen hij bezig was en had de dagen erna het gevoel alsof er een laagje fijnstof in mn longen zat (constant hoesten). Daarom zou een zo 'eco-friendly' mogelijk PLA de voorkeur hebben. En ja, natuurlijk niet uren naast de printer blijven zitten. ;)
Een lijmstift zal kunnen helpen denk ik. Ik gebruik het ook bij PolyCarbonate prints. Ik heb geen behuizing, dus dan om je er niet onderuit.

Ik zal eerst nog eens met normaal PLA een printje maken, die zit nu in mijn printer, maar moet even het bed laten afkoelen (die gaat altijd op temperatuur als ik filament wissel)

Daarna kan ik wel even een Terra printje maken met lijmstift, als ik daar tijd voor heb vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
En plop, die ging ook van t bed af.
Zal deze nog eens met lijmstift proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Lijmstick heeft geholpen bij mn speedy printje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1k2bTloGMmMKtWuy98rgDpZkOM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UWCBMQ9pTCFXpkhewxVbX1DP.jpg?f=user_large

Blijft plakken, maar het hangt erom, zit niet echt heel stevig.
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.