Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:25
ehtweak schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:34:
@schumi1986 Een glanzende (horizontale) bovenzijde?
In een keuken, waar ook gebakken/gekookt wordt?

Tja, deeltjes, ondanks het gebruik van een afzuigkap, gaan toch wel ronddwarrelen. En 'landen' op horizontale vlakken. Het kan van alles zijn.

Als het waterspetters zouden zijn, dan zijn het wellicht kalk/mineralen restanten (opgedroogd). Microvezeldoekje met wat schoonmaakazijn en wegpoetsen. Of een drupje afwasmiddel, in het geval van vetspetters. (of beiden ;) )
Het kan al ontstaan als je het reservoir vult met water, bij het gieten van water 'stuift' er altijd wat nevel in de rondte.
Suk6 met poetsen! :+
Het zijn niet de glanzende delen, daar krijg ik de druppeltjes makkelijk weg gepoetst, het zijn de kunstofdelen waar het op blijft zitten, ook als ik het met een druppeltje dreft poets 8)7

er zal idd wel van alles ronddwarrelen in de keuken vlakbij de afzuigkap maar zoals ik al vertelde al mijn andere machines (4 stuks) hebben op dezelfde plek gestaan en deze waren na het poetsen ook weer mooi schoon :+

ik ga nog even wat middeltjes proberen maar mocht dit nu telkens een rotklus worden om de Jura netjes schoon te houden mag hij al naar een volgende eigenaar (waar niet in huis gekookt wordt)

EDIT: HG oven en BBQ reiniger did the job :9 het zullen dan toch vet spetters zijn die via de afzuigkap op de Jura terecht komen

[ Voor 5% gewijzigd door schumi1986 op 25-05-2020 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Wel mooi die volautomaten, maar als ik zie wat het kost, ook qua onderdelen en onderhoud. Pfoe. :P Zijn jullie allemaal van die grote koffiedrinkers dan?

Nu met dat thuiswerken werd de Nespresso toch aardig duur, en iedere keer met de French Press koffie zitten was ook wat veel gedoe iedere keer, en resultaat krijg ik niet helemaal goed. Tijdje zitten inlezen en twijfelen, en uiteindelijk een percolator gekocht, niet van het bekende merk Bialetti maar via Amazon een leuke aanbieding:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/05/IMG_20200524_133346-Medium.jpg
Zo heb ik nog wat gemalen koffie gehaald die wat grover is dan de 'standaard' espressomaling (voor de bekende pistonmachines) waar ik met de 'druk' niks aan heb.

Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/05/IMG_20200524_133516-Medium-rotated.jpg
Gisteravond even geprobeerd en gelijk een heerlijke bak koffie/groot uitgevallen espresso. :P

Gevuld met heet water, koffie erboven en dan direct op de inductieplaat, zo verbrand de koffie niet, doorloop was goed dus ook niet zuur (te grof) of bitter (te fijn). Ik mistte een beetje het vet/de crema die ik wel verwacht had. Maar al met al goed tevreden over.

Maling was trouwens zo, had ik geprobeerd in de FP ook vanwege de hoeveelheid wat mee kwam en de smaak van de koffie:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/05/IMG_20200522_181405-Medium-rotated.jpg
Al met al erg tevreden over, leuk om zo te proberen en wat te spelen. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Joopieboy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:44:
Al met al erg tevreden over, leuk om zo te proberen en wat te spelen. :)
Zeker leuk. Heb zo de eerste weken ook koffie gezet, mede omdat de Nespresso weg was. Maar ik heb een keramische kookplaat, en dan duurt het toch best lang. Heb nu een redelijk goedkope halfautomaat, dat is een stuk sneller en 'echte' espresso. En melk opschuimen gaat ook een stuk makkelijker dan met de magnetron.

Ben alleen niet meer zo zeker van de koffie bonen. Heb nu een tijdje Wakuli, het is wel lekker, maar nog steeds best duur. Maar supermarkt bonen is hem ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Diablow schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:10:
[...]

Zeker leuk. Heb zo de eerste weken ook koffie gezet, mede omdat de Nespresso weg was. Maar ik heb een keramische kookplaat, en dan duurt het toch best lang. Heb nu een redelijk goedkope halfautomaat, dat is een stuk sneller en 'echte' espresso. En melk opschuimen gaat ook een stuk makkelijker dan met de magnetron.

Ben alleen niet meer zo zeker van de koffie bonen. Heb nu een tijdje Wakuli, het is wel lekker, maar nog steeds best duur. Maar supermarkt bonen is hem ook niet.
Bonen is echt heel lastig, in nood haal in nog wel eens Lavazza uit de supermarkt (in mijn geval gemalen) en dat bevalt mij prima, maar bonen zijn vaak al wat ouder en dat is jammer. Daarom haal ik het liefst de bonen of maling hier bij de Noordkade waar ze vers gebrand worden.

En met melk opschuiven, ik kwam erachter dat verassend goed ging in mijn French Press, dus die heeft ook een 2 leven gevonden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

Mijn zus is binnenkort jarig en vroeg om een bonenmaler (elektrisch) alleen heb ik in dit topic niet veel erover gevonden.

Wel een eureka-mignon. Maar das buiten budget.

Het hoeft niet groot te zijn(voor haar) Prijs onder de 100 euro

Nou zou ik de plaatselijke blokker kunnen proberen, maar misschien hebben jullie nog goede tips (of waar ik beter van weg kan blijven)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:12

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
@mrc4nl
Waar gaat ze koffie mee zetten (apparaat) en wat voor koffie wil ze ermee zetten (espresso, filter)

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 25-05-2020 19:05 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 09:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ah sorry. Mijn zus heeft een fresh press, nespresso, en traditioneel filterapparaat.
Ze wil zowel fijn als grof kunnen malen, want ze drinkt zowel espresso als filterkoffie.
ik heb het haar moeten vragen, ik weet echt niets van koffie :')

[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 25-05-2020 19:22 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 17:07
mrc4nl schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:20:
Ah sorry. Mijn zus heeft een fresh press, nespresso, en traditioneel filterapparaat.
Ze wil zowel fijn als grof kunnen malen, want ze drinkt zowel espresso als filterkoffie.
ik heb het haar moeten vragen, ik weet echt niets van koffie :')
Ik zou voor de Baratza Encore gaan. Kan ook espresso malen en filter. Goed instapmodel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Cafecito schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:31:
[...]

Ik zou voor de Baratza Encore gaan. Kan ook espresso malen en filter. Goed instapmodel
Voor filter is die echt top. Zo goed zelfs dat als je mij 5x het budget zou geven ik nog steeds de Encore zou adviseren....espresso maling kan die wat mij betreft niet, maar je zus heeft ook niets waar ze espresso mee kan maken...en voor bialetti/frenchpress/Nespresso cups(navullen?) Kan die allemaal wel prima fijn genoeg voor.
Dus ja lijkt mij een goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik hoor zelf ook veel goeie verhalen over Krups malers, worden ook veel voor kruiden gebruikt.
Maar wat maakt een goede maler nu eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
Joopieboy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:39:
Maar wat maakt een goede maler nu eigenlijk?
Pfoe, hier kunnen we wel héél diep op ingaan. Maar als we het kort houden: consistentie.
Wat je zou willen is dat elke "korrel" even groot is. Dan heeft elke gemalen korrel dezelfde oppervlakte waardoor je de extractie perfect kunt instellen.
Zodra je grote en kleine korrels in je maling hebt, heb je dus altijd een stukje onder- en overextractie. Dit komt je smaak niet ten goede.
Daarnaast kunnen we nog veel dieper er op ingaan, denk aan conische of vlakke maalschijven, keramische of stalen maalschijven, retentie, etc etc.
Het belangrijkste blijft i.i.g. toch wel de consistentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is dus ook de tijd die wel instelbaar is bij de duurdere malers? Dat heeft er dan mee te maken idd.
Standaard ronddraaiend mesje is en zal wss niet voldoende zijn begrijp ik al. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
haha inderdaad.
De Baratza Encore heeft ook een soort van timer (draaiknop), maar dat is niet iets nauwkeurigs. Meer een auto-off functie zoals een kookwekker.
De Baratza Sette heeft een nauwkeurige timer en de Baratza Sette 270Wi heeft een ingebouwde weeg functie. Maar dan zit je direct alweer in een andere prijsklasse. Zoals @Nomad al aangaf, is de Baratza Encore echt een ideaal instap molen. Veel voor weinig.
correctie: de Encore heeft geen timer

[ Voor 5% gewijzigd door Cafecito op 26-05-2020 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:20
Cafecito schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:36:
haha inderdaad.
De Baratza Encore heeft ook een soort van timer (draaiknop), maar dat is niet iets nauwkeurigs. Meer een auto-off functie zoals een kookwekker.
De Baratza Sette heeft een nauwkeurige timer en de Baratza Sette 270Wi heeft een ingebouwde weeg functie. Maar dan zit je direct alweer in een andere prijsklasse. Zoals @Nomad al aangaf, is de Baratza Encore echt een ideaal instap molen. Veel voor weinig.
Baratza Encore is echt een hele goede molen voor slow coffee maar hij heeft géén timer. Die knop is gewoon aan en uit. Voor filterkoffie vond ik het resultaat zelfs beter dan de Baratza Sette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
bszz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Baratza Encore is echt een hele goede molen voor slow coffee maar hij heeft géén timer. Die knop is gewoon aan en uit. Voor filterkoffie vond ik het resultaat zelfs beter dan de Baratza Sette.
Helemaal gelijk. Heeft inderdaad geen timer, ik was in de war met de Solis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

bszz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Als wat is maalt maar consequent is, vaak zie je dat je een bepaalde tijd moet malen om de gewenste grofheid te krijgen. Dat lijkt bij deze beter geregeld te zijn toch? Loopt gewoon door als het ware?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nou, ik mag ook gaan meedoen in dit topic. Niet alleen meer in het Cup, Pad & Single Serving topic.

Wilde eigenlijk een jaar of 5 geleden al een semi-auto espressoapparaat kopen met maler, nadat ik er achter kwam dat ik koffie toch wel lekker vond. Als het maar een goed gezette espresso was, en niet die troep uit de automaat op het werk, of standaard filterkoffie.
Destijds marktplaats rondgezocht, had mijn oog op een 2e hands vibiemme domobar en een horeca maler. Maar destijds, kleine keuken, kon het eigenlijk gewoon niet.
Toen toch maar gekozen om een nespresso aan te schaffen.

Inmiddels is de keuken een keer of 3 groter, en zocht ik een mooie bestemming voor mijn vakantiegeld ;)
(oh, en ik zit de komende maanden waarschijnlijk nog wel thuis te werken)

Ik drink ook graag een cappuccino, en dat is met de aeroccino melkopschuimer toch niet helemaal wat ik gewend ben van de betere koffietentjes, en zag het niet echt zitten om te gaan klooien met schakelen tussen koffie zetten en stomen, dus leek een HX een mooie oplossing (DB ging me dan weer een stap te ver), en een PID leek me ook wel een goed idee. Het is de Profitec Pro 500 PID geworden.

Voor maler nog getwijfeld, wilde eerst de sette 270 (evt de WI), maar schijnt erg luidruchtig te zijn. En de keuken en slaapkamer zit net 1 deur tussen.
Lage retentie vond ik wel belangrijk met mijn verbruik, en wat dat betreft komt de Eureka Mignon Specialita kennelijk best aardig in de buurt, met als voordeel dat die een stuk stiller schijnt te zijn. Dus dat is 'm geworden.

Hopelijk een goede keus gemaakt. Zou morgen of overmorgen moeten komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Joopieboy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:41:
[...]

Als wat is maalt maar consequent is, vaak zie je dat je een bepaalde tijd moet malen om de gewenste grofheid te krijgen. Dat lijkt bij deze beter geregeld te zijn toch? Loopt gewoon door als het ware?
Ligt er maar net aan hoe vol bijvoorbeeld het bonenreservoir is, hoe vet de boon, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

bszz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:58:
[...]

Ligt er maar net aan hoe vol bijvoorbeeld het bogenreservoir is, hoe vet de boon, etc.
Is het dan de tijd qua malen of tijd qua doorloop? Als het dat laatst is dan is dat eigenlijk niet interessant, want je wilt een bepaalde hoeveelheid met een bepaalde grofheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Joopieboy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:56:
[...]

Is het dan de tijd qua malen of tijd qua doorloop? Als het dat laatst is dan is dat eigenlijk niet interessant, want je wilt een bepaalde hoeveelheid met een bepaalde grofheid.
Ik weet niet wat je bedoelt maar het gewicht aan koffie dat je in een bepaalde tijd maalt is niet constant. Dat varieert met de hoeveelheid bonen in de hopper, de vetheid van hopper en bonen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

bszz schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:12:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt maar het gewicht aan koffie dat je in een bepaalde tijd maalt is niet constant. Dat varieert met de hoeveelheid bonen in de hopper, de vetheid van hopper en bonen, etc.
Dan bedoelen we hetzelfde, dat zat ik vanochtend ook te denken. :)

Daardoor zou de Baratza Encore zonder timer gewoon prima zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
Ik denk dat ik begrijp wat @Joopieboy bedoelt.
Je vergelijkt het denk ik met een maler met messen. Hier stop je de bonen in de maler, er hoe langer je maalt hoe fijner de koffie wordt. Dit is niet te vergelijken met een bonen maler. Je stelt de fijnheid van de maalschijven in door de afstand tussen de 2 schijven te bepalen. Zodra de molen begint te malen gaan de koffiebonen door deze schijven en komen ze er gemalen uit. Hoe langer je maalt, hoe meer je maalt, niet hoe fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Cafecito schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:09:
Ik denk dat ik begrijp wat @Joopieboy bedoelt.

[...]

Je vergelijkt het denk ik met een maler met messen. Hier stop je de bonen in de maler, er hoe langer je maalt hoe fijner de koffie wordt. Dit is niet te vergelijken met een bonen maler. Je stelt de fijnheid van de maalschijven in door de afstand tussen de 2 schijven te bepalen. Zodra de molen begint te malen gaan de koffiebonen door deze schijven en komen ze er gemalen uit. Hoe langer je maalt, hoe meer je maalt, niet hoe fijner.
Aaaah zo, daar zit ik idd mee in de war dan. Dank voor de aanvulling! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:33
defusion schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:08:
Nou, ik mag ook gaan meedoen in dit topic. Niet alleen meer in het Cup, Pad & Single Serving topic.

Wilde eigenlijk een jaar of 5 geleden al een semi-auto espressoapparaat kopen met maler, nadat ik er achter kwam dat ik koffie toch wel lekker vond. Als het maar een goed gezette espresso was, en niet die troep uit de automaat op het werk, of standaard filterkoffie.
Destijds marktplaats rondgezocht, had mijn oog op een 2e hands vibiemme domobar en een horeca maler. Maar destijds, kleine keuken, kon het eigenlijk gewoon niet.
Toen toch maar gekozen om een nespresso aan te schaffen.

Inmiddels is de keuken een keer of 3 groter, en zocht ik een mooie bestemming voor mijn vakantiegeld ;)
(oh, en ik zit de komende maanden waarschijnlijk nog wel thuis te werken)

Ik drink ook graag een cappuccino, en dat is met de aeroccino melkopschuimer toch niet helemaal wat ik gewend ben van de betere koffietentjes, en zag het niet echt zitten om te gaan klooien met schakelen tussen koffie zetten en stomen, dus leek een HX een mooie oplossing (DB ging me dan weer een stap te ver), en een PID leek me ook wel een goed idee. Het is de Profitec Pro 500 PID geworden.

Voor maler nog getwijfeld, wilde eerst de sette 270 (evt de WI), maar schijnt erg luidruchtig te zijn. En de keuken en slaapkamer zit net 1 deur tussen.
Lage retentie vond ik wel belangrijk met mijn verbruik, en wat dat betreft komt de Eureka Mignon Specialita kennelijk best aardig in de buurt, met als voordeel dat die een stuk stiller schijnt te zijn. Dus dat is 'm geworden.

Hopelijk een goede keus gemaakt. Zou morgen of overmorgen moeten komen!
Lijkt mij een erg mooie combi. Plaats even een foto als alles staat :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVlEcOLPp4BD3Tf-EkI5g9deqqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okmlgwz20FFYXyLFv4vSfb5l.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels de PID in de Quick ingebouwd. De combinatie met een Jura D6 temperatuur sensor zorgt dat de temperatuur rond de 80 graden moet worden ingesteld. Ga ik tzt nog wat aan doen. Ook wil ik display unit nog mooier plaatsen. Nu gewoon genieten van deze restomod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
Teus.espresso schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:31:
[Afbeelding]
Inmiddels de PID in de Quick ingebouwd. De combinatie met een Jura D6 temperatuur sensor zorgt dat de temperatuur rond de 80 graden moet worden ingesteld. Ga ik tzt nog wat aan doen. Ook wil ik display unit nog mooier plaatsen. Nu gewoon genieten van deze restomod.
Nice! Leuke set up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 14:20
Begrijp ik goed dat een timer bij een maler gebruikt wordt in plaats van zelf de koffie afwegen?

Ik heb twee malers op het oog van Eureka.

De Mignon Classico:
De Mignon Manuale:

De Manuale heeft geen timer en is 80-100 euro goedkoper.

Zijn dit überhaupt goede malers voor een espresso machine?

[ Voor 9% gewijzigd door Vinny1 op 27-05-2020 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Het kan allemaal, op het oog, op tijd, op gewicht, een combinatie van op het oog of op tijd, en dan nawegen.

Volledig op gewicht (door de maler zelf gedoseerd) is het meest consistent.
Zeg +/- 0,1gr

Op tijd is vaak consistent genoeg, zo lang je alles hetzelfde houdt (bonen, maalgraad). Dus eenmaal afgesteld hoef je waarschijnlijk niet iedere keer na te wegen.
Zeg +/- 0.3gr, met hier en daar wat uitschieters?

Volledig handmatig is natuurlijk het minst consistent, maar zou je wel steeds kunnen nawegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Consistent qua hoeveelheid, de maling moet dus wel instelbaar zijn. Handmalers kunnen volgens mij (zover ik ze ken) alleen een bepaalde hoeveelheid herbergen en hoe langer je draait hoe fijner het wordt. Of er moet voor de koffie iets met maalstenen oid zijn die daar een vast iets voor heeft?

Best wel grappig zo allemaal, nooit bij stil gestaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Joopieboy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:41:
Consistent qua hoeveelheid, de maling moet dus wel instelbaar zijn. Handmalers kunnen volgens mij (zover ik ze ken) alleen een bepaalde hoeveelheid herbergen en hoe langer je draait hoe fijner het wordt. Of er moet voor de koffie iets met maalstenen oid zijn die daar een vast iets voor heeft?

Best wel grappig zo allemaal, nooit bij stil gestaan. :P
Handmalers werken zoals ik ze ken zonder uitzondering met maalschijven. Maalgraad is instelbaar net als bij de elektrische varianten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 12:53
bszz schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:46:
[...]

Handmalers werken zoals ik ze ken zonder uitzondering met maalschijven. Maalgraad is instelbaar net als bij de elektrische varianten
maalschijven? Mijn Hario maler heeft een soort keramische maal 'trechter'. Ik weet niet of jij dat ook als maalschijf bestempeld, maar wilde het in ieder geval noemen.

Dit is een beetje oude foto van het internet geplukt, maar je zie wel de (grijze) keramische maler rechts onder.
Overigens is de mijne iets anders (nieuwer).
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-rUtjUL8Qzog/T52GHYWidqI/AAAAAAAAAPQ/UoFskyZ6dDo/s1600/Hario-mss1-1.jpg

Verder heeft de IKEA Metallisk handmaler een zelfde soort systeem

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/5738izr72fn31.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Jochem op 27-05-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Jochem schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:46:
[...]

maalschijven? Mijn Hario maler heeft een soort keramische maal 'trechter'. Ik weet niet of jij dat ook als maalschijf bestempeld, maar wilde het in ieder geval noemen.

Dit is een beetje oude foto van het internet geplukt, maar je zie wel de (grijze) keramische maler rechts onder.
Overigens is de mijne iets anders (nieuwer).
[Afbeelding]

Verder heeft de IKEA Metallisk handmaler een zelfde soort systeem

[Afbeelding]
Dat is een (oud model) Hario mini en dat zijn conische maalschijven. Aan de onderkant van de onderste maalschijf kun je de maalgraad regelen. Dat is dat "trechtervormige" ding. Dat cirkeltje is de bovenste maalschijf.

[ Voor 4% gewijzigd door bszz op 27-05-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:24
iemand nog een goed adresje voor een goede deal voor een Eureka Mignon Specialita ( bij voorkeur chroom, alhoewel ik de zwarte ook wel geinig vind)? Zit al jaren te werken met een Demoka M203, werkt prima, maar zit ook al jaren naar een Mignon te kijken (eerste versie kwam net uit toen ik de Demoka net gekocht had..)met een half oog..misschien nu maar eens de knoop doorhakken
De Demoka kan prima een tweede leven bij iemand anders krijgen, maar zou jammer zijn als ik ergens een goede deal voor de Eureka laat liggen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 18:25
Van Pommeren is het adres hiervoor denk ik. Als ze qua prijs ver afzitten van elektros.it valt er mogelijk nog wat aan te handjeklappen. Al zou ik ook zeggen, zeker in deze tijden... Steunt den lokale ondernemer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Laatst online: 07-10 19:06
oscarwashere schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:27:
Weer eentje voor de snelle beslisser. Alleen vandaag.

Nivona Koffiezetapparaat NICR 821 van 949.00 nu 699.95 https://www.ibood.com/ele...zetapparaat-nicr-821.html
Deze kwam net langs op de Hunt voor 649.95. Op de deals site is hij ook nog beschikbaar, samen met een Krups, Siemens EQ3 en Philips 2200/3200 series.

Maar goed, ik heb gehapt - verschil met Jura is me net te groot. Onderhoud hebben ze allebei nodig en dan heb ik liever iets meer piece of mind door het grootste deel zelf even af te kunnen spoelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Theebag op 28-05-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:30

ChUcKiE

Dus........

Heb zelf de keuze ook nog niet gemaakt tussen de Philips 2200 en de Jura D4 (in ieder geval de baas thuis nog niet, ik wel :X ). Ik zag ook dat de Philips nu redelijk geprijsd is via iBood (hunt)...misschien dan toch maar voor de goedkopere (de helft) kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 28-05-2020 10:25 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 08:25

DonMetal

Doet Iets Met Media

Hopjesvla79 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:54:
iemand nog een goed adresje voor een goede deal voor een Eureka Mignon Specialita ( bij voorkeur chroom, alhoewel ik de zwarte ook wel geinig vind)? Zit al jaren te werken met een Demoka M203, werkt prima, maar zit ook al jaren naar een Mignon te kijken (eerste versie kwam net uit toen ik de Demoka net gekocht had..)met een half oog..misschien nu maar eens de knoop doorhakken
De Demoka kan prima een tweede leven bij iemand anders krijgen, maar zou jammer zijn als ik ergens een goede deal voor de Eureka laat liggen.
Ik heb mijne vorige week bij Koffiewarenhuis.nl gekocht. Matzwart, dat wel. Goedkoper heb ik hem niet kunnen vinden.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
DonMetal schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:05:
[...]

Ik heb mijne vorige week bij Koffiewarenhuis.nl gekocht. Matzwart, dat wel. Goedkoper heb ik hem niet kunnen vinden.
En? Bevalt het? Hoe is het geluid?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Hopjesvla79 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:22:
[...]

En? Bevalt het? Hoe is het geluid?
Ik had een Rancilio MD50, dat is best een notoire lawaaimaker heb ik me laten vertellen. Maar de Eureka is echt zo lekkker stil. Lekker precies af te stellen, bediening is ook top. Makkelijk even pauzeren als je dreigt te overflowen. Geen klompjes koffie, maar alles gewoon fijn in het portafilter. Hij is ook mooi compact.

Joejoe!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Niet heel lang geleden nog een beetje zoekende naar wat we wilden. Nu een compleet nieuwe set staan. Nu de vakantie toch geannuleerd is wordt dat toch makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38DUE6I5j2UtBlZRuuXoOm3SUHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJe7YuNgfNm3hSPmkKSIjifT.jpg?f=fotoalbum_large

Eureka Mignon Specialita in matzwart met een Bezerra matzwarte uitkloplade.
Rocket Apartamento Nera koper. Meteen met competitiezeef voor de showerhead voor makkelijker reinigen en een siliconenring. Filter een 20 grams die beter bij mijn 58,5mm tamper past.

Nu finetunen, maar ik ben nu al superblij. En vriendinlief ook door het grote deel matzwart :)

Joejoe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
DonMetal schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:25:
Niet heel lang geleden nog een beetje zoekende naar wat we wilden. Nu een compleet nieuwe set staan. Nu de vakantie toch geannuleerd is wordt dat toch makkelijker.

[Afbeelding]

Rocket Apartamento Nera koper. Meteen met competitiezeef voor de showerhead voor makkelijker reinigen en een siliconenring. Filter een 20 grams die beter bij mijn 58,5mm tamper past.

Nu finetunen, maar ik ben nu al superblij. En vriendinlief ook door het grote deel matzwart :)
Zo dat ziet er gaaf uit! Ik heb de Nera nog nergens te koop gezien. Waar heb jij hem vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:02
Erg mooi @DonMetal. Mooie kleurencombinatie.
Versterkt alleen de uitkloplade onder de Maler het geluid niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

vinpower schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:04:
Erg mooi @DonMetal. Mooie kleurencombinatie.
Versterkt alleen de uitkloplade onder de Maler het geluid niet?
Valt erg mee. Beiden op rubberen voetjes.
GoEV6 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:15:
[...]

Zo dat ziet er gaaf uit! Ik heb de Nera nog nergens te koop gezien. Waar heb jij hem vandaan?
CasaBarista in Arnhem/Velp. Meest dichtstbijzijnde Rocket dealer. Op aanvraag hadden ze hem binnen 2 dagen binnen, en nu ook een showmodel in de showroom.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
DonMetal schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:14:
[...]

Valt erg mee. Beiden op rubberen voetjes.

[...]

CasaBarista in Arnhem/Velp. Meest dichtstbijzijnde Rocket dealer. Op aanvraag hadden ze hem binnen 2 dagen binnen, en nu ook een showmodel in de showroom.
En betaal je nog extra voor de zwarte zijpanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

GoEV6 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:08:
[...]

En betaal je nog extra voor de zwarte zijpanelen?
1430 voor deze met de koperen elementen. Nu was er een actie met gratis €60 aan accessoires.

Bonus: de zwarte wordt standaard geleverd met metalen kophouder bovenop. De plastieken schijnt eenvoudig te breken wanneer je er wat druk op zet om het waterreservoir eruit te halen.

Joejoe!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
GoEV6 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:15:
[...]

Lijkt mij een erg mooie combi. Plaats even een foto als alles staat :)
Het heeft iets langer geduurd dan verwacht, vorige week vrijdag verstuurd omdat de winkel moest wachten op een nieuwe levering. Helaas zaterdag geen bezorgpoging meer gedaan, dus werd een erg lang weekend wachten. Maar vandaag toch mogen ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/frL2DmP/profitec-specialita.jpg

Meteen de molen afgesteld. Stond af fabriek eigenlijk al best aardig, eerste shot 60ml na 25sec (gewicht, niet volume, geteld vanaf de eerste druppel).
1 stand fijner, had ik <20ml over. Precies tussen de 2 standen in, 35ml na 25sec. Mooi startpunt om verder te verfijnen.
Eerste cappuccino is ook een feit, nooit gedaan met zo'n stoomding, maar ging eigenlijk meteen goed (had uiteraard wel een paar youtube filmpjes gekeken waar je op moet letten, en heb er een temperatuurmeter bij gekregen)
Ging allemaal veel makkelijker dan ik had verwacht.

Timer erop gezet, dan zou 'ie morgenvroeg als ik wakker wordt opgewarmd moeten zijn. Zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
edozat1 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:18:
Dank voor je snelle uitgebreide antwoord! Ik heb alles losgeschroefd en schoongemaakt met Cafiza, dat hielp niet. Maar ik zie het probleem denk ik al. Ik heb een andere shower holding plate, eentje waar 6 gaatjes in zitten, waarvan 1 dus wel precies onder het gat van de group body. Is dit dan niet de origionele?

Ik heb het probleem ook voorgelegd aan een reparateur. Zijn voorstel was om het betreffende gaatje te blokkeren. Hoewel dat misschien werkt, vind ik het wel vreemd dat dit de oplossing zou moeten zijn.

[Afbeelding]
Gaggia classic gebruiker hier.. Leermomentje, eerst lezen, dan iets kopen. Ik had dus nieuwe zetgroepringen nodig voor de Gaggia classic, want de huidige begon weer te lekken na een jaar of wat. (je weet wel, die rubberen ring tussen filterdrager en zetgroep)
Zag dat 'die ene webshop waar ik nog nooit besteld heb' ook redelijk leuk geprijsd een shower holding plate had van messing, passend op de Gaggia classic. Top, direct maar eens meebestellen om te proberen! Mjah. Had beter hier eerst kunnen lezen, zelfde ding als wat jij gezien hebt. Met de gaten te veel dus. Kwam ik later achter. Op zich niet eens een issue, maar het vervolg ervan wel. :/

Goed, ring vervangen, ook direct die nieuwe shower holding plate (met de gaten teveel dus) gemonteerd. Eerste bakje espresso ging nog wel, 2e ook, bij de 3e de volgende dag wil de filterdrager er niet meer in draaien. Heel apparaat op z'n kant, boel losgehaald, schoongemaakt (ik dacht, zit misschien wat vuil onder de rubberen ring) en daarna ging het weer, een dag of 2. Dag erop, zelfde issue.. Even online gezocht, jouw post gezien, shower holding plate verwijderd en originele, ouwe plate er in gedaan. Ring ook los gehad en weer terug, er zat wat water ONDER de rubberen afdichtring.. Vreemd.. Nog nooit eerder gezien.. Dus gisteren nog 2 bakjes gezet met de goeie, oude shower holding plate, wil vandaag weer koffie zetten en er spuit langs alle randen van de filterdrager water langs. Geen idee wat er nou nog aan de hand is verder, maar zit al zo'n anderhalve week te tobben met een apparaat wat bekend staat om vooral onverslijtbaar te zijn. Grote kans dat als ik morgen het ding weer op z'n kant leg, er weer water onder de rubberen ring zit.

Iemand met een Gaggia Classic dit al eens eerder meegemaakt? Apparaat heeft het altijd prima gedaan eigenlijk. Ik heb nog 1 nieuwe rubber afdichtring liggen die ik nog kan proberen morgen (allicht is degene die er nu net in zit bij verwijderen o.i.d. ergens beschadigd geraakt - alhoewel ik er niets aan zie zo op het blote oog) maar ik zit een beetje te zoeken wat het nog meer kan zijn als dat het eventueel ook niet oplost. :(

Enige wat ik kan bedanken is dat de ringen die dezelfde webshop aanbiedt ook niet helemaal 100% geschikt zijn en dus goed passen of zo, of dat de zetgroep danwel filterdrager ergens beschadigd geraakt is of zo.. Maar dat laatste kan ik mij haast niet voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 22:12
defusion schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:47:
[...]

Het heeft iets langer geduurd dan verwacht, vorige week vrijdag verstuurd omdat de winkel moest wachten op een nieuwe levering. Helaas zaterdag geen bezorgpoging meer gedaan, dus werd een erg lang weekend wachten. Maar vandaag toch mogen ontvangen.

[Afbeelding]

Meteen de molen afgesteld. Stond af fabriek eigenlijk al best aardig, eerste shot 60ml na 25sec (gewicht, niet volume, geteld vanaf de eerste druppel).
1 stand fijner, had ik <20ml over. Precies tussen de 2 standen in, 35ml na 25sec. Mooi startpunt om verder te verfijnen.
Eerste cappuccino is ook een feit, nooit gedaan met zo'n stoomding, maar ging eigenlijk meteen goed (had uiteraard wel een paar youtube filmpjes gekeken waar je op moet letten, en heb er een temperatuurmeter bij gekregen)
Ging allemaal veel makkelijker dan ik had verwacht.

Timer erop gezet, dan zou 'ie morgenvroeg als ik wakker wordt opgewarmd moeten zijn. Zin in :)
Fijne machine, ga je veel plezier van hebben. Ik heb de mijne inmiddels een jaar in gebruik, gepimpt met flow control en een custom driptray om een Acaia Lunar er in te kunnen droppen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bG89C1oLPbUtVZyRAF0-s6dHOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NG8qEvjwVHd7G7rcBNzdLKew.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door MGSNK op 02-06-2020 23:02 ]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-10 17:47

Janar

Geen

MGSNK schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:58:
[...]

Fijne machine, ga je veel plezier van hebben. Ik heb de mijne inmiddels een jaar in gebruik, gepimpt met flow control en een custom driptray om een Acaia Lunar er in te kunnen droppen:
[Afbeelding]
Mooie Setup zo! Wel interessant die aparte driptray.

Welke flow control heb je geinstalleerd(laten installeren)?

Gebruik je nu bij elke shot de weegschaal? En laat je die zitten daar?

De weegschaal gebruik ik nu om af te stellen en daarna laat ik gewoon op tijd lopen en ongeveer 1 keer per week even kijken of het allemaal nog klopt.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MGSNK
Janar schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:08:
[...]

Mooie Setup zo! Wel interessant die aparte driptray.

Welke flow control heb je geinstalleerd(laten installeren)?

Gebruik je nu bij elke shot de weegschaal? En laat je die zitten daar?

De weegschaal gebruik ik nu om af te stellen en daarna laat ik gewoon op tijd lopen en ongeveer 1 keer per week even kijken of het allemaal nog klopt.
Het is de Profitec Flow Control, gekocht via Bella Barista als Profitec E62 Flow Valve.

De Acaia Lunar weegschaal is water resistent, die blijft daar ongeveer een weekje liggen tot ik de driptray moet legen :+ .
Wordt door menig barista gebruikt in coffeeshops omdat ze vrij robuust zijn en enorm nauwkeurig. De San Remo Opera heeft zelfs aangepaste modellen waar een grotere variant van de Lunar voor ontwikkeld is. Hoewel alles gecoat is tegen waterschade in de weegschaal, plak ik de USB poort wel af voor de zekerheid met een plakbandje.

Grootste voordeel vind ik toch wel het koffie zetten idiot proof maken. Ik kan nagenoeg elke bezoeker koffie leren zetten met een weegschaal.

De Atom 75 maalt vrij nauwkeurig, portafilter gewicht check ik niet dagelijks, ik gebruik hem dagelijks als shot/gewicht timer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DERImAs16O5jEh_zfwLNYvDEp9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0G3GUEq6oqeMCEE2WtAv7wT.jpg?f=fotoalbum_large
zoals je kan zien, zweeft de weegschaal in de driptray. Deze weegschaal mag nat worden tijdens gebruik. Afnemen met een doekje en hop naar de volgende shot.

[ Voor 14% gewijzigd door MGSNK op 03-06-2020 09:50 ]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Je werkt dus anders.

Sinds Niche ben ik aan de Single Dose! Dus vooraf exact meten hoeveel koffie er gebruikt worden en nadien dus voornamelijk op tijd.

Bij mij staat er genoteerd met een beetje krijt welke koffie op welke maalstand en welke tijd erbij hoort(één of twee kopjes etc).

Ik vind het idee van ingebouwde weegschaal wel aardig maar bij ons niet werkbaar. Dan heb ik ook 2 weegschalen nodig ipv 1.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
probleem (en dat weet jij niet want dat meet jij nu niet ;) ) is dat je output enorm fluctueert door weersinvloeden. 16 gram nu kan dag en nacht verschillen met zelfde zetting als 16 gram op een ander moment. Omdat ik mn output weeg tijdens het zetten kan ik ook door middel van de flow control ingrijpen. Als het meerdere maal gebeurd zelfs maling licht aanpassen.

Ik weeg overigens gewoon alles met 1 weegschaal. Kan prima portafilter er op plaatsen, taren en dan shot afmeten en wegen en dan nadien mn koffie afwegen tijdens het zetten.

Andere werkroutine, dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Nu de koffiemaler van mijn opa aan het einde van zijn Latijn is (hard plastic dat van ellende uit elkaar valt), ben ik op zoek naar een bonenmaler.

Nu vroeg ik mij af hoe de koffieliefhebbers hier op het forum denken over de Niche Zero. Op indiegogo hebben ze 4 miljoen opgehaald met een verkoopprijs van 560 euro per stuk!

https://www.indiegogo.com...cal-burr-coffee-grinder#/

Nu heb ik een gewone koffiefiltermachine van 60 euro en een koffiemaler van mijn opa, maar voor 560 euro kan ik ook een volautomatische espressomachine kopen.

Zouden jullie zoveel geld uitgeven voor een bonenmaler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Voor filterkoffie zou ik dat zeker niet uitgeven, naar mijn mening totaal niet nodig.
Voor espresso zeker. Zit nu ook op 400 voor de maler, en dat was zo'n beetje de goedkoopste die aan mijn wensen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:04
DeArmeStudent schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:36:
Nu de koffiemaler van mijn opa aan het einde van zijn Latijn is (hard plastic dat van ellende uit elkaar valt), ben ik op zoek naar een bonenmaler.

Nu vroeg ik mij af hoe de koffieliefhebbers hier op het forum denken over de Niche Zero. Op indiegogo hebben ze 4 miljoen opgehaald met een verkoopprijs van 560 euro per stuk!

Nu heb ik een gewone koffiefiltermachine van 60 euro en een koffiemaler van mijn opa, maar voor 560 euro kan ik ook een volautomatische espressomachine kopen.

Er zijn op dit forum al wat ervaringen te vinden, even de zoekfunctie gebruiken.

Daarnaast denk ik dat het zeker een goede investering is, het lijkt een heel goede maler voor een goede prijs. Echter, de rest van je setup moet er ook wel naar zijn. Dus zoals @defusion aangeeft, deze maler is wellicht wat overkill als je een simpel filter koffie apparaat gebruikt.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

Het ligt er helemaal aan wat je ermee wil gaan doen. Voor gewone filterkoffie is die Niche denk ik overkill. Voor iemand met een halfautomaat van meer dan duizend euro vind ik een maler van 500 euro geen vreemde keuze.

Maar nu ga ik alweer een stap te snel, als je niet per se espresso wil dan heb je waarschijnlijk niet zo'n groot budget nodig. Dat geld, als je het toch in koffie wil steken, kun je dan beter besteden aan goede bonen.

Maar terugkomend op espresso en een volautomatische machine van 560 euro, daarvoor zul je echt genoegen moeten nemen met wat minpunten. Denk daarbij aan bouwkwaliteit, temperatuurstabiliteit, kwaliteit van de ingebouwde maler (hoe nauwkeurig kun je hem instellen, hoeveel maalsel blijft er achter wat er pas bij de volgende maalbeurt uitkomt: retentie), etc.

Voor gewone filterkoffie is het allemaal wat makkelijker omdat je niet met hoge druk zit, waardoor je niet zo fijn hoeft te malen waardoor iets mindere consistentie (vergeleken met maalsel voor espresso) niet zo'n probleem is.

En dan komen we weer bij de vraag wat je ermee wil gaan doen. Filterkoffie is simpel, je weet wat je krijgt en met goede bonen kun je er een goed eindresultaat mee neerzetten. Espresso is moeilijker (duurdere apparatuur en meer werk, zeker bij lager budget), maar ook veelzijdiger in te zetten in combinatie met melk en ijs.

Wil je gewoon wat experimenteren zonder er echt veel geld aan uit te geven dan zou ik een goede maler zoeken maar niet voor espresso (de Baratza Encore komt hier vaak voorbij) en dan wat verschillende technieken (French press, V60, mokapot, cold brew) proberen. Als het je gaat om ermee bezig te zijn kun je nog hier om (aankoop)advies vragen, dan leer je er wat van en zie je dat er ook binnen die methodes nog wel wat keuzes zijn.

Een voorbeeldje met de V60 is dat je verschillende filterhouders hebt, van goedkoop plastic tot porselein. Dat laatste klinkt luxer maar het neemt ook meer warmte op. Je zou dus express voor goedkoop plastic kunnen gaan zodat je zoveel mogelijk warmte in je extractieproces houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik ben er voor aan het sparen. Goede instelbaarheid, snel wisselen van koffieboon, geen hopper, zero retention... Deze maler kan je de rest van je leven blijven gebruiken!

[ Voor 54% gewijzigd door Ravhin op 03-06-2020 16:02 . Reden: verkeerde quote... ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
MGSNK schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:11:
probleem (en dat weet jij niet want dat meet jij nu niet ;) ) is dat je output enorm fluctueert door weersinvloeden. 16 gram nu kan dag en nacht verschillen met zelfde zetting als 16 gram op een ander moment. Omdat ik mn output weeg tijdens het zetten kan ik ook door middel van de flow control ingrijpen. Als het meerdere maal gebeurd zelfs maling licht aanpassen.

Ik weeg overigens gewoon alles met 1 weegschaal. Kan prima portafilter er op plaatsen, taren en dan shot afmeten en wegen en dan nadien mn koffie afwegen tijdens het zetten.

Met single dosing weeg je toch net zo goed de output?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
vinpower schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:48:
[...]

Met single dosing weeg je toch net zo goed de output?
Nee zeker niet. Niet als je de shot niet weegt.
Ik kan je garanderen dat met dezelfde maalafstelling 25 seconden een shot trekken, afhankelijk van de luchtvochtigheid een andere output kan geven. Dat kan 10-20 % output schelen weet ik uit ervaring (meten = weten).

De doseer nauwkeurigheid van mijn Atom 75 is behoorlijk goed, hij heeft erg weinig retentie, daar kan het niet aan liggen ;) ik heb ook nooit veel koffie in de maler zitten, ongeveer voor een dag (2-3 kopjes)

Met single dosing, zou je in theorie, als je de koffie goed kan bewaren, daar minder last van hebben omdat de luchtvochtigheid kortstondig invloed heeft (=nihil). Maar dan moet je je koffie niet in een bus op kamertemperatuur houden. Dat kan zomer vs. winter veel schelen, zeker met vettere bonen.

[ Voor 18% gewijzigd door MGSNK op 03-06-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

MGSNK schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:11:

Temperatuur en luchtvochtigheid is in huis redelijk constant(continue meting) hier in huis dus in dat opzicht verandert er relatief weinig. Natuurlijk zit er wel een verschil tussen zomer en winter en dat ondervang ik ook met regelmatig checken. Ik merk het meer of de bonen van heel vers naar minder vers gaan. Ik wissel regelmatig ook van koffie(heb soms tot 3 verschillende koffies in de bewaarbussen.

Hoe vaak gebruik jij eigenlijk flow control om te manipuleren? Ik dacht dat flow control met name gebruikt wordt om smaak profiel aan te passen niet om je timing te corrigeren. Bijvoorbeeld om een hevelmachine na te bootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
correct primair bedoeld om een smaakprofiel te bereiken. Wat ik echter gemerkt heb is dat het ook een goede manier is om niet enorme hoeveelheden koffie met een dial-in te vergallen. Omdat ik mn shot weeg weet ik al heel vroeg in het zetproces of de maling te grof is, ik kan dat door te corrigeren nog steeds een prima kopje koffie uit mijn maling halen. En ik heb weleens malingen die enorm afwijken ten opzichte van elkaar, bijvoorbeeld Bocca Soulmate vs. Cafe Martella Maximum Classe

Ondertussen sticker ik veel gebruikte bonen op afstelknop :+

[ Voor 6% gewijzigd door MGSNK op 03-06-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 10:55

oscarwashere

"Very nice"

Heeft iemand misschien een tip voor net zo'n mooie weegschaal, liefst waterdicht maar vooral veel goedkoper dan de hierboven genoemde?

Op Bol.com stikt het van precisie weegschalen <10 euro, maar de reviews zijn wisselend. De vraag is natuurlijk wat je mag verwachten voor dat geld. Alleen bij duurdere producten vraag ik mij dan weer af of het niet om dezelfde kwaliteit gaat, maar met een hogere winstmarge.

Koffiewarenhuis.nl biedt 2 soorten aan, een lepel weegschaal en een met een normaal plaatje. Die laatste is €20.

[ Voor 59% gewijzigd door oscarwashere op 03-06-2020 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
Ik ben al lange tijd fan van mijn aliexpress weegschaaltje dat op een tiende gram nauwkeurig is. Gebruik m en voor koffie en voor keuken taken. Laatst ook voor een bekende gekocht, en die is er ook happy mee. Let wel dat deze wat groter zijn en lastiger op een rooster onder de groep passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
DonMetal schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:25:

[Afbeelding]

Kan je al iets zeggen over de opwarmtijd van de machine en je verdere ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
oscarwashere schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:24:
Heeft iemand misschien een tip voor net zo'n mooie weegschaal, liefst waterdicht maar vooral veel goedkoper dan de hierboven genoemde?

Op Bol.com stikt het van precisie weegschalen <10 euro, maar de reviews zijn wisselend. De vraag is natuurlijk wat je mag verwachten voor dat geld. Alleen bij duurdere producten vraag ik mij dan weer af of het niet om dezelfde kwaliteit gaat, maar met een hogere winstmarge.

Koffiewarenhuis.nl biedt 2 soorten aan, een lepel weegschaal en een met een normaal plaatje. Die laatste is €20.
Ik heb de Platte van koffiewarenhuis. Voldoet prima, is best plat. Alleen ik denk niet groot genoeg voor v60/chemex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
Er staat op de website van koffiewarenhuis dat hij tot 600 gram is. Dan kan je dan geen nauwkeurige pot v60 of chemex mee zetten lijkt me. Wat je wel kan doen is de koffie afwegen daarop en dan op de gewone weegschaal het water natuurlijk. Zou niet mijn voorkeur hebben qua workflow moet ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

bermuda1980 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:50:
Er staat op de website van koffiewarenhuis dat hij tot 600 gram is. Dan kan je dan geen nauwkeurige pot v60 of chemex mee zetten lijkt me.
Dat is een probleem wat ik met meerdere weegschalen heb: als je er wat gewicht op zet, duurt het lang voordat deze de waarde update en dan lijkt het ook heel onprecies. Om nu een Acacia van 200€ te kopen lijkt me dan een beetje te gek maar ik zoek wel eentje die precies en snel is tot 1000g. Vooral ook voor ander kookwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:36
Ik heb een melitta espresso machine. Ik heb hiervoor perongeluk verkeerde anti calc vloeistof voor gekocht:
Anti calc

Terwijl ik eigenlijk deze zou moeten hebben:
Juiste anti calc

Iemand enig idee of het kwaad kan om deze onjuiste anti calc te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:25
Phuncz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:56:
Om nu een Acacia van 200€ te kopen lijkt me dan een beetje te gek ...
Vooral omdat je dan een dure plant hebt waar je niet echt iets mee kunt wegen. 8)

* dreamscape gaat ervan uit dat het een typisch geval van autocorrect is...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Robertobananas schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:01:
Ik heb een melitta espresso machine. Ik heb hiervoor perongeluk verkeerde anti calc vloeistof voor gekocht:
Anti calc

Terwijl ik eigenlijk deze zou moeten hebben:
Juiste anti calc

Iemand enig idee of het kwaad kan om deze onjuiste anti calc te gebruiken?
De onjuiste wat meer verdunnen. Enige verschil lijkt de sterkte te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door vinpower op 05-06-2020 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Phuncz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:56:
[...]

Dat is een probleem wat ik met meerdere weegschalen heb: als je er wat gewicht op zet, duurt het lang voordat deze de waarde update en dan lijkt het ook heel onprecies. Om nu een Acacia van 200€ te kopen lijkt me dan een beetje te gek maar ik zoek wel eentje die precies en snel is tot 1000g. Vooral ook voor ander kookwerk.
Bonavita, weegt en tarreert snel voor 1/3 van een Acaia. Bonavita en Acaia gebruik ik zelf en zijn beiden prima. Binnenkort hoop ik iets te kunnen zeggen over de Brewista scale.

[ Voor 10% gewijzigd door bszz op 04-06-2020 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:11

reiker

dan jij!

Ik gebruik de Brewista Smart Scale nu bijna vier jaar naar volle tevredenheid. Zitten meerdere verschillende “koffiestanden” op. Bv een timer die automatisch start als er (meer) gewicht op komt... super handig. Ik geloof dat @Nomad er ook eentje heeft.

Oh, hij heeft ook iets waterproof qua afdichting. :)

[ Voor 9% gewijzigd door reiker op 04-06-2020 20:01 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
#Hebhemzelfook
#bevalt goed

* Nomad gaat nu weer verder waar die mee bezig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

GoEV6 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Kan je al iets zeggen over de opwarmtijd van de machine en je verdere ervaringen?
Zonder thermometer in de head is het een kwestie van gokken of de kop al goed op temperatuur is natuurlijk. Ik laat hem altijd minimaal een half uur opwarmen. Dat is sowieso genoeg.

Ik moet zeggen dat ik de pomp wat luid vind. Niet geisoleerd schijnt, in tegenstelling tot grotere/duurdere Rockets. Niet storend, maar luider dan de Isomac Zaffiro die ik hiervoor had.

Brouwkwaliteit is top, zoals je van een Rocket verwacht. Stoomkracht is indrukwekkend door de HX, volgens mij zelfs feller dan de Rocket Giotto die ik op de zaak gebruik.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:47
Ik ben al een hele tijd aan het twijfelen en zou graag jullie advies willen vragen.

Met veel plezier heb ik al jaren een Nespresso Citiz met melk op schuimer. Ik drink voornamelijk Lungo, mijn vrouw cappuccino. Eigenlijk drink ik het liefst flat whites, op het werk hebben we een barista bar waar ik graag gebruik van maak. Door het thuiswerken drinken we nu veel vaker koffie thuis.

Nu ben ik aan het overwegen om over te stappen naar een JURA E8 Platina Touch.

Mijn vragen:

Is het kwa koffie beleving een significante upgrade t.o.v. Nespresso?
Hoe verhoudt het schoonmaken zich tot een Nespresso?

Ik heb al ontzettend veel gelezen en gekeken naar filmpjes maar hopelijk kunnen jullie mij helpen de knoop door te hakken (of niet).

Hartelijk dank voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Torgo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:52:
Ik ben al een hele tijd aan het twijfelen en zou graag jullie advies willen vragen.

Met veel plezier heb ik al jaren een Nespresso Citiz met melk op schuimer. Ik drink voornamelijk Lungo, mijn vrouw cappuccino. Eigenlijk drink ik het liefst flat whites, op het werk hebben we een barista bar waar ik graag gebruik van maak. Door het thuiswerken drinken we nu veel vaker koffie thuis.

Nu ben ik aan het overwegen om over te stappen naar een JURA E8 Platina Touch.

Mijn vragen:

Is het kwa koffie beleving een significante upgrade t.o.v. Nespresso?
Hoe verhoudt het schoonmaken zich tot een Nespresso?

Ik heb al ontzettend veel gelezen en gekeken naar filmpjes maar hopelijk kunnen jullie mij helpen de knoop door te hakken (of niet).

Hartelijk dan voor de input!
Met de juiste bonen en afstelling is de E8 een significante upgrade. Uiteraard kun je niet zo snel "smaakjes" wisselen als bij Nespresso. Onderhoud vraagt iets meer: af en toe een pilletje voor de zetgtoep, een filter wisselen/periodiek ontkalken en uiteraard schoonhouden van de cappucinatore.. Eigenlijk gewoon even langs gaan bij een Jura dealer om 'm in het echt te zien en een goed advies te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:19
xxxneoxxx schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:26:
[...]

Gaggia classic gebruiker hier.. Leermomentje, eerst lezen, dan iets kopen. Ik had dus nieuwe zetgroepringen nodig voor de Gaggia classic, want de huidige begon weer te lekken na een jaar of wat. (je weet wel, die rubberen ring tussen filterdrager en zetgroep)
Zag dat 'die ene webshop waar ik nog nooit besteld heb' ook redelijk leuk geprijsd een shower holding plate had van messing, passend op de Gaggia classic. Top, direct maar eens meebestellen om te proberen! Mjah. Had beter hier eerst kunnen lezen, zelfde ding als wat jij gezien hebt. Met de gaten te veel dus. Kwam ik later achter. Op zich niet eens een issue, maar het vervolg ervan wel. :/

Goed, ring vervangen, ook direct die nieuwe shower holding plate (met de gaten teveel dus) gemonteerd. Eerste bakje espresso ging nog wel, 2e ook, bij de 3e de volgende dag wil de filterdrager er niet meer in draaien. Heel apparaat op z'n kant, boel losgehaald, schoongemaakt (ik dacht, zit misschien wat vuil onder de rubberen ring) en daarna ging het weer, een dag of 2. Dag erop, zelfde issue.. Even online gezocht, jouw post gezien, shower holding plate verwijderd en originele, ouwe plate er in gedaan. Ring ook los gehad en weer terug, er zat wat water ONDER de rubberen afdichtring.. Vreemd.. Nog nooit eerder gezien.. Dus gisteren nog 2 bakjes gezet met de goeie, oude shower holding plate, wil vandaag weer koffie zetten en er spuit langs alle randen van de filterdrager water langs. Geen idee wat er nou nog aan de hand is verder, maar zit al zo'n anderhalve week te tobben met een apparaat wat bekend staat om vooral onverslijtbaar te zijn. Grote kans dat als ik morgen het ding weer op z'n kant leg, er weer water onder de rubberen ring zit.

Iemand met een Gaggia Classic dit al eens eerder meegemaakt? Apparaat heeft het altijd prima gedaan eigenlijk. Ik heb nog 1 nieuwe rubber afdichtring liggen die ik nog kan proberen morgen (allicht is degene die er nu net in zit bij verwijderen o.i.d. ergens beschadigd geraakt - alhoewel ik er niets aan zie zo op het blote oog) maar ik zit een beetje te zoeken wat het nog meer kan zijn als dat het eventueel ook niet oplost. :(

Enige wat ik kan bedanken is dat de ringen die dezelfde webshop aanbiedt ook niet helemaal 100% geschikt zijn en dus goed passen of zo, of dat de zetgroep danwel filterdrager ergens beschadigd geraakt is of zo.. Maar dat laatste kan ik mij haast niet voorstellen.
Ik heb ook een probleem met de ring gehad. Hij werd er door de druk uitgeduwd. Ik bleek 'm er verkeerd om in gedaan te hebben. Kan dat bij jou ook het probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
Ons oog is gevallen op de Quickmill 3004. Het feit dat de machine relatief snel warm is en het extra warmteblok voor het opschuimen van melk maakt dit voor ons een geschikte machine. We drinken voornamelijk cappuccino. Op termijn komt er nog een maler bij. Het valt me op dat de prijzen in Duitsland aanzienlijk lager liggen dan in Nederland. Op de website van Euroquick, een Nederlandse importeur, staat dat de machines in Nederland en België afwijken ten opzichte van de andere landen. Ik vraag me af of dat het verschil waard is. Waar in Nederland het apparaat 950 euro kost ben ik in Duitsland ongeveer 650 euro kwijt.
De Quick Mill 3000/3004 voor de Nederlandse en Belgische markt wijkt op verschillende punten af van machines die voor het buitenland geproduceerd worden. Zo zijn de Quick Mill machines van Euroquick voorzien van een roestvast stalen (RVS) zetgroep adapter. Hierdoor gaat deze oneindig lang mee en komt het water niet in aanraking met aluminium.

Daarnaast is iedere Quick Mill 3000/3004 van Euroquick voorzien van een professionele barista tamper van roestvast staal met houten handvat en voorzien van Quick Mill logo. De filter(drager) van Quick Mill heeft een specifieke maat en deze Quick Mill tamper past hier perfect bij.

Bron: https://www.euroquick.nl/product/quick-mill-3000-serie/
Voor service ben ik best bereid extra te betalen maar nu is het wel een erg groot verschil. Wat is jullie mening hierover?

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:04
Rednas_N schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:19:
Het valt me op dat de prijzen in Duitsland aanzienlijk lager liggen in Duitsland.
[...]

Voor service ben ik best bereid extra te betalen maar nu is het wel een erg groot verschil. Wat is jullie mening hierover?
Prijzen liggen in Duitsland lager dan in Duitsland? :P

Ik zie de 03004 bij Amazon.nl voor 847 euro en bij amazon.de voor 699 euro. Dat maakt het verschil al wat kleiner.

Verder mee eens dat het verschil vrij groot is, zelf ook geen idee waar dat aan ligt. Of dat het waard is om in Duitsland te halen? Tsja, als je hem in Duitsland op kan halen met de auto, dan wellicht wel. Maar online bestellen en als er wat kapot is... moet er niet aan denken om zo'n ding terug te sturen met de post...

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
evleerdam schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:39:
[...]

Prijzen liggen in Duitsland lager dan in Duitsland? :P

Ik zie de 03004 bij Amazon.nl voor 847 euro en bij amazon.de voor 699 euro. Dat maakt het verschil al wat kleiner.

Verder mee eens dat het verschil vrij groot is, zelf ook geen idee waar dat aan ligt. Of dat het waard is om in Duitsland te halen? Tsja, als je hem in Duitsland op kan halen met de auto, dan wellicht wel. Maar online bestellen en als er wat kapot is... moet er niet aan denken om zo'n ding terug te sturen met de post...
De marges worden in Duitsland enorm gedrukt door een paar prijsvechters. Waarde van Tamper en RVS adapter kun je zelf opzoeken. Per saldo zul je op basis van internetonderzoek wat goedkoper uit zijn dan in NL maar je hebt geen onderhandelingsruimte en voor garantie zul je in Duitsland moeten aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik vraag me af wat die 'zetgroep adapter' precies is, en of je die niet los kunt krijgen voor een klein bedrag.
Bedoelen ze dit schijfje: https://www.drtradingshop...losse-koffie/#description

Messing lijkt ook een alternatief te zijn: https://www.drtradingshop...mill-messing/#description

Zou lekker in Duitsland bestellen, en zelf een tamper+evt niet-aluminium adapterschijfje bestellen tegen de tijd dat die aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
defusion schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:54:
Ik vraag me af wat die 'zetgroep adapter' precies is, en of je die niet los kunt krijgen voor een klein bedrag.
Bedoelen ze dit schijfje: https://www.drtradingshop...losse-koffie/#description

Messing lijkt ook een alternatief te zijn: https://www.drtradingshop...mill-messing/#description

Zou lekker in Duitsland bestellen, en zelf een tamper+evt niet-aluminium adapterschijfje bestellen tegen de tijd dat die aan vervanging toe is.
Die van 5,95 is de aluminium variant. In de Nederlandse machines zit een RVS variant, adviesprijs 29,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Rednas_N schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:19:
Ons oog is gevallen op de Quickmill 3004. Het feit dat de machine relatief snel warm is en het extra warmteblok voor het opschuimen van melk maakt dit voor ons een geschikte machine. We drinken voornamelijk cappuccino. Op termijn komt er nog een maler bij. Het valt me op dat de prijzen in Duitsland aanzienlijk lager liggen dan in Nederland. Op de website van Euroquick, een Nederlandse importeur, staat dat de machines in Nederland en België afwijken ten opzichte van de andere landen. Ik vraag me af of dat het verschil waard is. Waar in Nederland het apparaat 950 euro kost ben ik in Duitsland ongeveer 650 euro kwijt.

[...]

Ik heb zelf mijn quickmill 4005 bij espressismo.de besteld. Scheelde toen zeker 300 euro. Als er ooit wat stuk gaat zal opsturen zeker goedkoper zijn dan 300euro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rednas_N
Bedankt voor alle reacties, uiteindelijk op espressissimo.de voor de volgende combinatie gegaan:

- Eureka MIGNON SPECIALITA
- QuickMill Cassiopea 3004

Verwacht het ergens volgende week te ontvangen, ben erg benieuwd!

[ Voor 4% gewijzigd door Rednas_N op 05-06-2020 16:33 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Laatst online: 06-10 18:36
bszz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:13:
[...]

Met de juiste bonen en afstelling is de E8 een significante upgrade. Uiteraard kun je niet zo snel "smaakjes" wisselen als bij Nespresso. Onderhoud vraagt iets meer: af en toe een pilletje voor de zetgtoep, een filter wisselen/periodiek ontkalken en uiteraard schoonhouden van de cappucinatore.. Eigenlijk gewoon even langs gaan bij een Jura dealer om 'm in het echt te zien en een goed advies te krijgen ;)
Wij gaan ook voor een E8 touch , paar uur in de winkel bezig geweest met de keuze en twee weken lezen op I net....
We komen af van een Saeo Xelsis die op het werk (TD werkplaats )gebruikt wordt met Pelican Rouge Grazia bonen.
Aardige verbetering ToV. van de oude gevriesdroogde poeder machine O-)
Maar wat ik vandaag proefde was echte Italiaanse koffie!

We (ik) wilde een piston met losse maler, in de winkel werd het een koffie clinic, we waren de enige in de ochtend, veel wat ik had gelezen werd bevestig en weer nieuwe dingen opgedaan.
De smaak van de div Jura's tegenover de Profi piston met dezelfde bonen vond ik niet opwegen tegen het gemak, wat me wel opviel dat de div Jura's met de zelfde instelling gelijke koffie zetten.
Aanbieding gevraagd 10 % korting op 1299 of 20% op spullen uit de winkel. dat krijg ik bij een andere zaak ook als aanbieding.
Heb vooral spullen erbij voor onderhoud.
Nu hopen dat ze meegaan in die prijs, dan morgen ophalen.
Is me wel twee uur rijden waard. O-)
I

[ Voor 8% gewijzigd door fazertje op 05-06-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:47
fazertje schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:38:
[...]
Wij gaan ook voor een E8 touch , paar uur in de winkel bezig geweest met de keuze en twee weken lezen op I net....
Leuk om te horen! Welke winkel is dat? Ben ook benieuwd naar je ervaring als je hem eenmaal hebt. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:46
Nadat een halfautomaat met thermoblock een ronde koffie gezet heeft, hoe lang duurt het dan voordat deze weer klaar is voor t volgend gebruik? Heeft iemand zelfs zelfs specifiek ervaring met de Quickmill 3035? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:42

timovd

Voorsprong door techniek

@assasinbats, ik zet met gemak meerdere kopjes achter elkaar met de 3000 (zelfde machine zonder molen). In de tijd dat je weer koffie in je piston hebt, kun je met gemak verder.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
assasinbats schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 07:32:
Nadat een halfautomaat met thermoblock een ronde koffie gezet heeft, hoe lang duurt het dan voordat deze weer klaar is voor t volgend gebruik? Heeft iemand zelfs zelfs specifiek ervaring met de Quickmill 3035? Thanks!
Ik lees dit online:

Doordat een thermoblock een “stuk” metaal is, is deze bijzonder snel op
een tempratuur van 90 – 92° C (dus ook voor het stomen voor een
cappuccino, circa 115° C). Het water wordt snel en geleidelijk verwarmt,
doordat het thermblock zwaar is blijft het thermoblock bijzonder goed op
temperatuur, immers massa houdt warmte goed vast, en kan je eindeloos achter
elkaar koffie blijven zetten. Ander groot voordeel is, dat na het koffie zetten
het resterende water teruggestort wordt in het waterreservoir of lekbak.
Doordat er geen water achterblijft in het thermoblock is de kans op kalkaanslag
minimaal en vaak zelfs te verwaarlozen.

Just do it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
Torgo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:07:
[...]

Leuk om te horen! Welke winkel is dat? Ben ook benieuwd naar je ervaring als je hem eenmaal hebt. 🙂
De winkel gaat niet geheel meer met de 4 heerlijkheden in Leerdam, ze geven echter 10% op de hele bestelling.
We nemen er ook voor een jaar filters , reinigingsspullen en paar zakken goede bonen bij en de BT dongel.plus ineens cveel boontjes sparen...
We gaan hem kopen bij de Koffiestore, bij de Coronels. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
Voor de Quickmill vraag heb ik net een dubbele espresso gezet en daarna het opwarmen getimed. Dankzij de PID kan ik het opwarmen precies volgen.
De temperatuur valt ongeveer twintig graden terug. Dat klinkt als heel veel maar mijn sensor zit op de plek waar het koude water het blok in wordt gepompt. Niet hoever de water temperatuur zakt. Het duurt 25 seconden voordat de machine weer opgewarmd is. Dat is ook de tijd die ik erover doe om de filterdrager uit te kloppen en schoon terug te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
Net de E8 touch gekocht bij De vier heerlijkheden in Leerdam.
leuke mensen/zaak.en 20% aan korting gehad te besteden in de winkel.
komend weekend eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
Ik heb een Jura D4 aangeschaft, ik heb pas 2 bakjes op maar het is wel een groot verschil met een Mellita cafe solo.

Heerlijk apparaat wel. Hier ook mensen met dit apparaat?

Heb hem overigens in Duitsland besteld bij Cyberport. Scheelde 120 euro.

[ Voor 18% gewijzigd door Citroentaart op 06-06-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Heeft iemand al ervaring met decent coffee machines? Nieuwste technologie voor espresso?
Ziet erg interessant uit met verschillende profielen voor flow control

https://decentespresso.com/overview

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhdWdLOz79FJSsBlXjxCUrnKeis=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LrBUjIZvQO3WIDt9hDBNylp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQYb0lwftL0u-TlOIg9lhvt03RE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqesjQJYK07hChpqSB159IeC.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
vinpower schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:05:
Heeft iemand al ervaring met decent coffee machines? Nieuwste technologie voor espresso?
Ziet erg interessant uit met verschillende profielen voor flow control

https://decentespresso.com/overview

[Afbeelding][Afbeelding]
Geen gebruikerservaring, maar ik volg Decent wel al 2 jaar op fora/ social media. John en zijn team werken echt aan interessante dingen en hebben een enorm technologie gedreven werkwijze waar ze veel feedback vragen en krijgen vanuit gebruikers. Ik denk dat het apparaten zijn voor mensen die vergevorderd zijn, basis technieken goed onder de knie hebben en hun koffie kennis en kunde willen verleggen.

Kijkend naar het prijskaartje zijn er voor dat geld een hoop machines op de markt welke een ‘gewoon’ kopje koffie goed zetten, zo niet beter. Het zijn dan ook machines voor mensen die graag experimenteren maar ook begrijpen waar ze mee experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Decent is wel een gaaf apparaat. Alleen qua service zou ik mij zorgen maken. Het is geen standaard apparaat en ook bijv. geen standaard E61.

Maar voor de rest heel erg gaaf en nerdy apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
edozat1 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:41:
[...]

Ik heb ook een probleem met de ring gehad. Hij werd er door de druk uitgeduwd. Ik bleek 'm er verkeerd om in gedaan te hebben. Kan dat bij jou ook het probleem zijn?
Afgeronde kant naar boven, platte kant naar onder richting filterbakhouder. Heb de betreffende ring vervangen voor de andere die ik meebesteld had. 2 bakjes espresso kunnen zetten, daarna weer hetzelfde issue. Filterbakhouder wil er niet meer indraaien. Grote kans dat ring weer van zn plek afgekomen is. :/ Geen idee hoe dit nu komt. Enige wat ik kan bedenken is dat om een of andere manier de druk opeens te hoog is of zo. Filterbakhouder beschadigd lijkt mij niet (ding klikt voor de eerste paar bakjes prima vast) en ook aan de zetgroep zie ik zo 1-2-3 niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Laatst online: 06-10 19:14
Ik ben al jaren aan het uitkijken om een half-automatische espressomachine te kopen, en vooral de Rocket machines spreken me erg aan. Momenteel hebben we een volautomaat van Siemens maar daar ben ik toch niet volledig tevreden van.

Morgen gaan we kijken bij onze lokale Rocket verdeler om de Appartamento en de Giotto in het echt te aanschouwen, maar ik twijfel nog of het wel de investering waard is. Hoewel zowel mijn vrouw en ik kwaliteitskoffie waarderen, is €1300 of €1800, zonder molen, wel erg veel geld.

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

ZorbaR schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:52:
Ik ben al jaren aan het uitkijken om een half-automatische espressomachine te kopen, en vooral de Rocket machines spreken me erg aan. Momenteel hebben we een volautomaat van Siemens maar daar ben ik toch niet volledig tevreden van.

Morgen gaan we kijken bij onze lokale Rocket verdeler om de Appartamento en de Giotto in het echt te aanschouwen, maar ik twijfel nog of het wel de investering waard is. Hoewel zowel mijn vrouw en ik kwaliteitskoffie waarderen, is €1300 of €1800, zonder molen, wel erg veel geld.
Je kunt ook bij veel winkels 2de hands gereviseerd krijgen. Je zou ook kunnen kijken bij de merken Vibiemme, Bezzera, Lelit en dergelijke.

Ik had voorheen Bezzera Magica(vergelijkbaar met Rocket Giotto) en die gaan regelmatig voor 500-600 Euro van de hand. Met een onderhoudsbeurt ben je misschien 650-750 Euro kwijt en dan nog een leuke goede molen erbij en genieten van kwaliteitskoffie!

Ik heb mijn machine bij Casabarista gekocht en die hadden ook genoeg 2de hands apparaten(deze stonden niet op marktplaats).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
ZorbaR schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:52:

Ik zit in het zelfde schuitje. Heb nu een paar jaar Nespresso en wil meer smaak en lekke(rde)re melkproducten kunnen maken. Dacht eerst aan de Rocket Appartemento. Toen kwam de zwarte versie, weer wat duurder maar wel erg mooi. Toen zag ik de Profitec pro 500. Ook mooi een wel geisoleerde boiler en PID. Maar ook weer wat duurder Met een mooi molen al rond de € 1.850,- :X

Ik denk dat ik maar op MP een goeide tweede hands machine probeer te vinden en dan een nieuwe knappe molen erbij......
Pagina: 1 ... 47 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1