Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 242 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 11:45

Prx

Op zijn Patreon heeft James Hoffmann nu gevraagd of hij het volgende product zou moeten 'backen' op kickstarter, om dan te reviewen. De resultaten van de poll zijn echt compleet verdeeld. Wel benieuwd wat jullie hier van vinden.

https://www.kickstarter.c...w-more-recommendations-p3

Zelf vind ik het een compleet nutteloze combinatie van dingen voor een veel te hoog bedrag. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:12
bszz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:15:
[...]

D4, veel betere keus dan de A1. Maar regel even dat je die €120 koffie niet in één keer hoeft af te nemen maar in de vorm van een tegoed. Anders moet je straks een heleboel oude koffie drinken......
Zelf ben ik ook aan het kijken naar een vol automaat. Wat maakt de D4 een betere machine dan de A1. Ik ben ben de enige die thuis koffie drinkt en mocht er een grote groep komen dan kan de Moccamaster alsnog aan de slag.

Een verschil is de G3 molen in de A1 die je ook in veel duurdere machines ziet, maakt dat wat uit ? Zit de D4 een stuk beter in elkaar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
De G3 molen kan iets sneller en fijner malen dan de standaard molen. Het geeft daardoor een iets sterke smaak. Zeg 5 a 10% sterker.
De nadelen van de G3 molens is dat de maalschijven sneller bot zijn en niet los leverbaar zijn. Bij officiële servicebeurt betaal je dus al snel meer dan een niet G3 molen waar de maalschijven te vervangen zijn.
Daarnaast kan de A1 één koffie tegelijk zetten. De D4 kan twee minder sterke tegelijk maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 12:12
Teus.espresso schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:32:
De G3 molen kan iets sneller en fijner malen dan de standaard molen. Het geeft daardoor een iets sterke smaak. Zeg 5 a 10% sterker.
De nadelen van de G3 molens is dat de maalschijven sneller bot zijn en niet los leverbaar zijn. Bij officiële servicebeurt betaal je dus al snel meer dan een niet G3 molen waar de maalschijven te vervangen zijn.
Daarnaast kan de A1 één koffie tegelijk zetten. De D4 kan twee minder sterke tegelijk maken.
De temperatuur van de D4 is iets hoger. Overigens: als de D4 twee koffie zet zet hij er twee na elkaar ondanks dat hij een dubbele uitloop heeft. Hij maalt dus, zet koffie, maalt nog een keer en zet de tweede koffie, beide op potentieel maximale sterkte. De D4 kan nog met een dongle worden uitgerust en dan kan je de temperatuur nog iets verhogen mits je je telefoon gebruikt om koffie te zetten. Verder: Als de A1 onder een plank of keukenkastje staat. De waterbak zit aan de achterkant en kan wat lastiger te pakken zijn. Bij de D4 zit de waterbak aan de zijkant. De capaciteit van waterbak, residubak en bonenreservoir van de D4 is groter dan van de A1. De sterkte is bij de D4 in 3 stappen instelbaar, ristretto ontbreekt (tenzij met dongel vanaf telefoon gezet) en de bediening zit op de voorzijde ipv op de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
Dank jullie wel voor het uitgebreide antwoord, dat heldert veel op. Een laatste vraag, als je er een midden klasser Nivona naast zet, welke zou dan het "betere" kopje koffie zetten ? Of is het echt meer de keuze van zelf schoonmaken en om de paar jaar een service beurt geven (Nivona) of de jaarlijkse afspraak in Zoetermeer in plannen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Theebag schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:23:
Dank jullie wel voor het uitgebreide antwoord, dat heldert veel op. Een laatste vraag, als je er een midden klasser Nivona naast zet, welke zou dan het "betere" kopje koffie zetten ? Of is het echt meer de keuze van zelf schoonmaken en om de paar jaar een service beurt geven (Nivona) of de jaarlijkse afspraak in Zoetermeer in plannen ?
Beiden kunnen een heel fatsoenlijke kop koffie zetten. Jaarlijkse servicebeurt is echt niet nodig, noch bij Jura, noch bij Nivona. Ze zetten beiden op een andere manier espresso/ristretto: Jura met pulsjes voor meer extractie, Nivona heeft drie smaakprofielen waarbij de druk tijdens het zetten op een andere manier varieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:44

ChUcKiE

Dus........

Ik overweeg om binnenkort mijn Nespresso apparaat te vervangen voor een volautomatische bonen apparaat.
Geen mega dure, maar ik twijfel een beetje tussen een 300 euro apparaat (Philips 2200, of Delonghi 22.110) of een instap Jura van zeg 700 euro.
Ik wil puur een "zwarte" koffie automaat, geen aparte toeters en bellen verder.

Ik neig meer naar de Jura vanwege de kwaliteit en hoge scores in diverse testen.
Iemand een idee welke belangrijke kwaliteitsverschillen de D4 en A1 hebben als die er überhaupt zijn?
A1 is kleiner en maar 1 uitloop, maar lijkt een totaal andere serie.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:05
ChUcKiE schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:57:

Ik neig meer naar de Jura vanwege de kwaliteit en hoge scores in diverse testen.
Iemand een idee welke belangrijke kwaliteitsverschillen de D4 en A1 hebben als die er überhaupt zijn?
A1 is kleiner en maar 1 uitloop, maar lijkt een totaal andere serie.
Ik zou zeggen, lees de 10 posts boven je. Daar gaat het over de D4 en A1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:44

ChUcKiE

Dus........

vinpower schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:22:
[...]

Ik zou zeggen, lees de 10 posts boven je. Daar gaat het over de D4 en A1.
Nou dat is slecht van me sorry, niet eens (gekeken) gezien.... :X 8)7
Ik ga eens lezen _/-\o_

Ok dus de D4 heeft voordelen tov de A1 en de G3 molen is wellicht beter, maar minder duurzaam zeg maar. Ik wilde sowieso dan de D4 met Jura Connect erbij kopen om via de app meer uitgebreidere instellingen te kunnen maken.
Nu alleen nog de keuze om de D4 of zo'n basis apparaat te nemen.

Wat een prijsverschil trouwens met Duitsland zeg, 548 euro voor de D4 (15 euro verzendkosten) tegen 699 hier in Nederland (wel met 120 euro bonen bij Kaldi).

[ Voor 45% gewijzigd door ChUcKiE op 10-05-2020 19:52 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:14
Inmiddels de Bialetti binnen. Leuk koffie zetten!

Zie nu dat ze bij de Lidl een percolator te koop hebben voor 9 euro
https://www.lidl-shop.nl/ERNESTO-Percolator/p100290488

[ Voor 21% gewijzigd door Signs op 11-05-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 18:34
Hallo koffieliefhebbers,

ik ben op zoek naar wat advies.

Mijn koffiesmaak is de afgelopen jaren sterk geevolueerd.

Ik ben mijn koffie carrière begon met een simpele volautomaat van bosch.
Nadat die defect ging na een 5tal jaar heb ik de overstap gemaakt naar een nespresso. Dat was qua smaakbeleving toch wel een stapje vooruit. Lekker afwisselen qua koffiesmaken zorgt ervoor dat het niet snel gaat vervelen. Na een vakantie in italie een perforator gekocht, als aanvulling hierop.

Na een paar jaar ben ik vanwege de hoge prijs van de koffie, t feit dat de smaak me begon te vervelen en ik kwalitatief een stap vooruit wilde maken op zoek gegaan naar iets anders

Ik kwam uit bij een delonghi dedica 680. Deze gebruik ik na 2 jaar met veel plezier.
Ik heb hier een mooie bonenmaler bij gekocht ( Rocket Faustino)
Sinds ik deze combi gebruik met bonen van de brandzaak.nl is de kwaliteit omhoog geschoten.

De koffie heeft nog nooit zo goed gesmaakt,

Ik besef me echter terdege dat de delonghi not top-notch is als het gaat om koffie maken (
pressurized portafilter)

ik wil dus een keer een stap gaan maken naar een non-pressurized apparaat.

Genoeg over te vinden uiteraard. Maar dan vooral met de combi voor het zetten van espresso.
Nou kan ik een goede espresso zeer waarderen, maar mijn koffiewens ligt meer in een groter bakje koffie.

Ik hoef geen sloten te drinken, maar een koffiekopje vul ik toch liever voor meer dan de helft ( niet de moeite genomen om het aantal cc op te meten, maar toch aanzienlijk meer dan een (dubbel) shot espresso)

Ik heb een afstelling gevonden met m'n bonenmaler en delonghi waar ik voor mijzelf heerlijke bakjes mee zet.

Nu mijn vraag: als ik over ga stappen naar een non-pressurized apparaat (ik hou van mooi dus ik kijk naar bv een ECM of een rocket model), doe ik dan een enorme miskoop?
Moet ik dit niet willen omdat espresso voor mij een bijzaak is?
Of zijn deze apparaten ook geschikt voor mijn koffiebehoefte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
mexxer schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:50:
Nu mijn vraag: als ik over ga stappen naar een non-pressurized apparaat (ik hou van mooi dus ik kijk naar bv een ECM of een rocket model), doe ik dan een enorme miskoop?
Naar mijn mening ga je dan echt vele levels koffie omhoog. De espresso is de basis voor eigenlijk elke goede koffie, of dat nu een americano is (wat jij graag drinkt begrijp ik) of een latte macchiato. En als de basis goed is, zal je koffie ook veel beter smaken.
Met een ECM of Rocket schiet je echt omhoog in je kwaliteit van koffiebeleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Zou je niet eerder andere zet methodes moeten onderzoeken? Als je koffie wil drinken maar iets anders wil dan espresso. Wellicht dat v60 of Chemex wat voor je is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 18:34
vinpower schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:30:
Zou je niet eerder andere zet methodes moeten onderzoeken? Als je koffie wil drinken maar iets anders wil dan espresso. Wellicht dat v60 of Chemex wat voor je is?
Je opmerking maak je helemaal terecht. Hoewel ik deze zaken ook zeker interessant vind is mijn koffiesmaak wel wat uitgebreider.
Ik drink ook zeker graag een uitmuntend bakje espresso of een cappuccino of latte macchiato.
Mede om deze reden zoek ik het in de halfautomaten.
Ik vraag me alleen af omdat ik grosso modo het meeste americano drink vraag ik me af of ik me wel een plezier doe met een half automaat. Als het antwoord daar nee op wordt ga ik het meer zoeken in de zetwijzes in jouw voorstel waarbij ik dan een compromis zal doen op de schuim kwaliteit voor de cappuchino of latte macchiato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Nou ik ga toch voor de Niche Zero! Om zo toch gemakkelijk andere zetmethodes te ontdekken. Ik kan al niet wachten!

PS. iemand nog interesse voor een Quamar m80e in het zwart? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

mexxer schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:50:
Ik heb een afstelling gevonden met m'n bonenmaler en delonghi waar ik voor mijzelf heerlijke bakjes mee zet.

Ik heb zelf indertijd eerst een non pressurised basket in m'n delonghi gezet. Dan kom je er achter dat je maler een behoorlijk stukje belangrijker wordt om de juiste flow te krijgen tov een pressurised basket wat bijna altijd wel goed gaat. Ook dus iets om mee rekening te houden.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 16:13

Janar

Geen

vinpower schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:26:
Nou ik ga toch voor de Niche Zero! Om zo toch gemakkelijk andere zetmethodes te ontdekken. Ik kan al niet wachten!

PS. iemand nog interesse voor een Quamar m80e in het zwart? :+
Nee dank je :P
Goede koop! Ik ben er erg tevreden mee en het is een grote upgrade tov Quamar M80E. Ik hoef geen Quamar M80E meer terug; sinds de eerste maling van Niche is Quamar vergeten...

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-06 15:02

oscarwashere

"Very nice"

Weer eentje voor de snelle beslisser. Brander1 koffiebonen, volgende week (na bestelling) gebrand. Diverse soorten, ongeveer €15/kg.

https://www.ibood.com/con...347/9858/brander1-koffie/

[ Voor 8% gewijzigd door oscarwashere op 12-05-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54
oscarwashere schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:58:
Weer eentje voor de snelle beslisser. Brander1 koffiebonen, volgende week (na bestelling) gebrand. Diverse soorten, ongeveer €15/kg.

https://www.ibood.com/con...347/9858/brander1-koffie/
Als commentaar niet op jou, maar op Ibood:

- Die 15 euro per kilo haal je alleen als je 4kg bestelt, ongemalen bonen (bij 2kg komt er namelijk verzendkosten bij).
- Als je er andere producten van Ibood bij bestelt, dan branden ze wel eerst maar gaan ze pas verzenden als andere producten ook gereed zijn

Heb er vorige keer de Blend besteld, maar 4kg is echt teveel, daar doe ik maanden mee (zelfs nu in Corona tijd). Verder vond ik het wel prima koffie!

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-06 14:51
evleerdam schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:26:
[...]

Als commentaar niet op jou, maar op Ibood:

- Die 15 euro per kilo haal je alleen als je 4kg bestelt, ongemalen bonen (bij 2kg komt er namelijk verzendkosten bij).
- Als je er andere producten van Ibood bij bestelt, dan branden ze wel eerst maar gaan ze pas verzenden als andere producten ook gereed zijn

Heb er vorige keer de Blend besteld, maar 4kg is echt teveel, daar doe ik maanden mee (zelfs nu in Corona tijd). Verder vond ik het wel prima koffie!
Yikes, 4kg is inderdaad ècht veel. Waar bestel jij nu koffie? Ikzelf haal mijn bonen vaak bij Simon Levelt per 250 gram, maar dit wordt me nu echt wat te duur (student he), zeker als ik 2 a 3 koppen per dag drink.

Zijn er goedkopere alternatieven die toch nog kwalitatief goed zijn? Ik wil ook niet super grote porties bestellen gezien ik de enige thuis ben die koffie drinkt (had wel gelezen dat invriezen een goede optie kan zijn?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ongemalen vacumeren per X (250 doe ik) gram en invriezen kan ja. Wel in de vacuumzak (ongeopend) op temperatuur laten komen ivm vocht.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54
Niekserr schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:16:
[...]

Yikes, 4kg is inderdaad ècht veel. Waar bestel jij nu koffie? Ikzelf haal mijn bonen vaak bij Simon Levelt per 250 gram, maar dit wordt me nu echt wat te duur (student he), zeker als ik 2 a 3 koppen per dag drink.

Zijn er goedkopere alternatieven die toch nog kwalitatief goed zijn? Ik wil ook niet super grote porties bestellen gezien ik de enige thuis ben die koffie drinkt (had wel gelezen dat invriezen een goede optie kan zijn?).
Ik haal meestal koffie bij een lokale zaak: de kale jonker in Haarlem. Iets van 5 of 6 euro voor 250 gram. Volgens mij hebben ze geen website: https://indebuurt.nl/haar...e-jonker-koffiebranderij/

Online wil ik wel eens een kilo Yellow Bourbon bestellen bij brandzaak, dat is dan 21.85 voor een kilo (incl verzendkosten): https://www.brandzaak.nl/brasil-yellow-bourbon

Koffie opslaan zijn de meningen over verdeeld, ik vries het meestal in als ik teveel heb. Anderen slaan het inderdaad vacuum op of gewoon in een donkere pot waar geen lucht bij kan.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:49
Niekserr schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:16:
[...]

Bij fascino heb je een budget line koffiebonen van 11.50 per kg. Misschien past dat in de je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Fascino heeft budget koffie. Maar nadeel bij Fascino zijn de verzendkosten tot 45 Euro.

Het Hoofdkwartier heeft ook mooie prijzen zonder verzendkosten(pakketjes van 500 Gram).

Ik bestel momenteel mijn bonen bij Fascino, Brandzaak of Hoofdkwartier(overigens daar nog maar 1 bestelling gedaan, 2de staat in planning). Nu heb ik bij mijn machine ook koffie gekregen van Tuscany Coffee en die kan ook online besteld worden.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-06 14:51
monsees schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:29:
[...]

Bij fascino heb je een budget line koffiebonen van 11.50 per kg. Misschien past dat in de je budget?
Dat klinkt al een stuk beter inderdaad, nu betaal ik vaak zo'n 5 a 6 euro voor een zakje van 250 gram. Ik heb al een tijd lang verschillende supermarkt bonen geprobeerd, maar ik ben toch te verwend geworden door de kwaliteitsbonen van simon denk ik...

Ik ga deze of die hierboven gesuggereerde van Het Hoofdkwartier eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Ik bestel bij de lokale koffiebranderij hier in Beverwijk, Gebrand op Smaak. Voor €5,95 heb je 250 gram vers gebrande single origin bonen, die bij mij in de buurt ook nog eens gratis op de fiets worden bezorgd. Buiten de regio betaal je reguliere verzendkosten. Ik heb nu 2 soorten gehad en deze bevielen prima. Branddagen waren telkens recent en het smaakt goed, de omschrijving van de smaak voldoet ook best aardig met wat je krijgt (ook al zijn die omschrijvingen altijd wat poëtisch, maar dat is overal).

Voor mij is de voornaamste reden om 250 gram te bestellen het kunnen proberen van verschillende soorten bonen. Gebrand op Smaak heeft ook een proefpakket, hierbij krijg je 3 zakjes van 250 gram verschillende soorten bonen voor €15.

[ Voor 3% gewijzigd door oscarwashere op 13-05-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Het nadeel van 250 gram vond ik altijd dat tegen de tijd dat je de juiste maalgraad hebt al ongeveer 3/4 van de bonen hebt verbruikt en nog maar een paar pogingen hebt. Daarom zou ik 500 gram beter vinden.

Met de Niche lijkt het bij mij wel sneller te gaan met instellen dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
oscarwashere schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:35:
Ik bestel bij de lokale koffiebranderij hier in Beverwijk, Gebrand op Smaak. Voor €5,95 heb je 250 gram vers gebrande single origin bonen, die bij mij in de buurt ook nog eens gratis op de fiets worden bezorgd. Buiten de regio betaal je reguliere verzendkosten. Ik heb nu 2 soorten gehad en deze bevielen prima. Branddagen waren telkens recent en het smaakt goed, de omschrijving van de smaak voldoet ook best aardig met wat je krijgt (ook al zijn die omschrijvingen altijd wat poëtisch, maar dat is overal).
Wat leuk. Deze kende ik nog niet en zit bij mij in de buurt. Leuke tip! Daar zal ik ook eens wat bestellen. Maar kan niet echt plaatsen waar aan de meubelboulevard het dan moet zitten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

vinpower schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:57:
[...]

Wat leuk. Deze kende ik nog niet en zit bij mij in de buurt. Leuke tip! Daar zal ik ook eens wat bestellen. Maar kan niet echt plaatsen waar aan de meubelboulevard het dan moet zitten..
Naast de Indoor Carwash staat dat geel-zwarte pand wat heel lang leeg heeft gestaan, maar waar nu beginnende ondernemers en andere hippe dingen in zitten. Te herkennen aan de bijzondere kunstwerken op het grasveld ervoor... (ook wel bekend als de plek waar de flitsagent altijd staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
ChUcKiE schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Nou dat is slecht van me sorry, niet eens (gekeken) gezien.... :X 8)7
Ik ga eens lezen _/-\o_

Ok dus de D4 heeft voordelen tov de A1 en de G3 molen is wellicht beter, maar minder duurzaam zeg maar. Ik wilde sowieso dan de D4 met Jura Connect erbij kopen om via de app meer uitgebreidere instellingen te kunnen maken.
Nu alleen nog de keuze om de D4 of zo'n basis apparaat te nemen.

Wat een prijsverschil trouwens met Duitsland zeg, 548 euro voor de D4 (15 euro verzendkosten) tegen 699 hier in Nederland (wel met 120 euro bonen bij Kaldi).
Naar aanleiding van deze comment, is het ergens mogelijk om te zien welke extra recepten men kan maken/programmeren met Jura Connect en de dongle ? Het zou gaan om een D6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 16:48
Theebag schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:12:
[...]

Naar aanleiding van deze comment, is het ergens mogelijk om te zien welke extra recepten men kan maken/programmeren met Jura Connect en de dongle ? Het zou gaan om een D6.
Op mijn giga 5 komt er niets extras in het menu, had een kan koffie er in gezet maar verschijnt niet.
Maar de D6 heeft geen menu dus ik weet niet hoe hij omgaat met de J.O.E.
Je kan iig op basis van een recept wat het machine kent aanpassingen maken thans dat werkt zowel bij de E8 als de giga 5 hier.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
the squaler1 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:56:
[...]

Op mijn giga 5 komt er niets extras in het menu, had een kan koffie er in gezet maar verschijnt niet.
Maar de D6 heeft geen menu dus ik weet niet hoe hij omgaat met de J.O.E.
Je kan iig op basis van een recept wat het machine kent aanpassingen maken thans dat werkt zowel bij de E8 als de giga 5 hier.
Een giga 5 is wel de andere kant van het spectrum en van zichzelf al vrij compleet. Dat je daar niks anders kan doen zegt niet zoveel. Je kunt via de Smart Connect bijvoorbeeld wel meer varianten van hetzelfde recept maken en bon de D6 bijv. een ristretto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
bszz schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:05:
[...]

Een giga 5 is wel de andere kant van het spectrum en van zichzelf al vrij compleet. Dat je daar niks anders kan doen zegt niet zoveel. Je kunt via de Smart Connect bijvoorbeeld wel meer varianten van hetzelfde recept maken en bon de D6 bijv. een ristretto.
Maar dat moet wel altijd via de app en niet gelijk via het apparaat zelf.
Was niet het apparaat meer mijn bevindingen van de smart connect.

Ik vind het continu via een app mijn koffie vragen best een gedoe ipv rechtstreeks op het apparaat

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
the squaler1 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:13:
[...]

Maar dat moet wel altijd via de app en niet gelijk via het apparaat zelf.
Was niet het apparaat meer mijn bevindingen van de smart connect.

Ik vind het continu via een app mijn koffie vragen best een gedoe ipv rechtstreeks op het apparaat
Dat weet ik. De vraag was volgens mij wat smartconnect extra biedt. Wat dat ook is, dat zal altijd alleen toegankelijk zijn via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
bszz schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:23:
[...]

Dat weet ik. De vraag was volgens mij wat smartconnect extra biedt. Wat dat ook is, dat zal altijd alleen toegankelijk zijn via de app.
Excuus verkeerd geinterpeteerd.
Wou mijn ervaring er over delen want zelfs op een E8 (gen 1) vind ik het niet de moeite waard.
Je kan nieuwe recepten maken op basis van een reeds bekend recept van het machine terwijl sommige varianten toch echt een andere bereidingswijze vragen. en zolang het machine dat niet kent denk ik dat die app dat niet gaat veranderen. Of zie ik dat nou verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
the squaler1 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:31:
[...]

Excuus verkeerd geinterpeteerd.
Wou mijn ervaring er over delen want zelfs op een E8 (gen 1) vind ik het niet de moeite waard.
Je kan nieuwe recepten maken op basis van een reeds bekend recept van het machine terwijl sommige varianten toch echt een andere bereidingswijze vragen. en zolang het machine dat niet kent denk ik dat die app dat niet gaat veranderen. Of zie ik dat nou verkeerd.
Dat was inderdaad de vraag :). Ik vroeg me af of er een overzicht ergens is van de eventuele recepten die erbij komen en te selecteren zijn via de app. Ik had hier gelezen dat het voor een D4 bijvoorbeeld een ristretto zou zijn. Voor de rest is de app voor mij niet echt een toegevoegde waarde, tenzij die er een kopje onder kan zetten ...

[ Voor 5% gewijzigd door Theebag op 14-05-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Theebag schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:52:
[...]

Dat was inderdaad de vraag :). Ik vroeg me af of er een overzicht ergens is van de eventuele recepten die erbij komen via de app. Voor de rest is de app voor mij niet echt een toegevoegde waarde, tenzij die er een kopje onder kan zetten ...
Het verschilt per machine. Bij de D4 kun je bijvoorbeeld een ristretto maken waar dat zonder de app niet kan. Ook kun je plotseling de temperatuur ophogen en is bijvoorbeeld spraakbesturing mogelijk. Zeer nuttig voor als je slechtziend of blind bent maar anders niet wereldscholkend. Om eerlijk te zijn weet ik zo niet of er iets bij komt bij de D6, op een ristretto na. De temperatuur is op de machine zelf al te verhogen. In verwacht niet dat er nog een extra verhoging bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
bszz schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:57:
[...]

Het verschilt per machine. Bij de D4 kun je bijvoorbeeld een ristretto maken waar dat zonder de app niet kan. Ook kun je plotseling de temperatuur ophogen en is bijvoorbeeld spraakbesturing mogelijk. Zeer nuttig voor als je slechtziend of blind bent maar anders niet wereldscholkend. Om eerlijk te zijn weet ik zo niet of er iets bij komt bij de D6, op een ristretto na. De temperatuur is op de machine zelf al te verhogen. In verwacht niet dat er nog een extra verhoging bij komt.
Ok, dank je wel. Dan wordt het tijd om eens flink na te denken. De lokale verdelers van Nivona en Jura zijn reeds bezocht en de koffie is geproefd. Het ontloopt allemaal niet zoveel, grootste verschil is het schoonmaak concept. Wat nog het meeste opviel waren de respectievelijke adviezen van de Nivona verdeler : "We raden aan om hem elke 2 jaar binnen te brengen voor nazicht" en die van de Jura verdeler : "Ach, we gaan ongeveer uit van 5 jaar. Kortere intervallen zien we nauwelijks, tenzij je echt wil dat je hem vaker binnen brengt maar dat is bij correct gebruik niet nodig."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Theebag schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:48:
[...]

Ok, dank je wel. Dan wordt het tijd om eens flink na te denken. De lokale verdelers van Nivona en Jura zijn reeds bezocht en de koffie is geproefd. Het ontloopt allemaal niet zoveel, grootste verschil is het schoonmaak concept. Wat nog het meeste opviel waren de respectievelijke adviezen van de Nivona verdeler : "We raden aan om hem elke 2 jaar binnen te brengen voor nazicht" en die van de Jura verdeler : "Ach, we gaan ongeveer uit van 5 jaar. Kortere intervallen zien we nauwelijks, tenzij je echt wil dat je hem vaker binnen brengt maar dat is bij correct gebruik niet nodig."
Het verschil tussen het servicemodel van Jura en Nivona is dat Nivona een standaard beurt kent. Dit zou je kunnen zien als regulier onderhoud, wellicht preventief. Gebreken die door regulier onderhoud niet worden opgelost worden apart in rekening gebracht. Het servicemodel van Jura kent eigenlijk maar één type servicebeurt waarbij voor een vast bedrag een eventueel probleem wordt opgelost, preventief onderhoud wordt gedaan, extra reiniging, ontkalking eventuele software-update etc. waarna je weer een jaar garantie krijgt. Bij Nivona zou je dus kunnen kiezen voor een servicebeurt, ook al functioneert de machine nog goed, bij Jura is het veel gebruikelijker pas een beurt te laten doen op het moment dat er iets kapot gaat of niet goed functioneert: Voor de kosten maakt dat namelijk niet uit (tenzij je natuurlijk zelf nalatig bent geweest). Het zou hierdoor zo maar kunnen dat een Jura gemiddeld later voor service langs komt dan Nivona, alhoewel ik regelmatig Jura's zie die jonger dan 5 jaar zijn maar ook regelmatig een stuk ouder voordat er iets mis is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Het is gelukt een Quick 820 met PID.
Het is maar een proef of concept maar het werkt. Zeker stomen is een hele verbetering. Temperatuur stabiliteit moet ik nog testen maar zal perfect zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYneJcxvCSFDd2d_cpVKog_REjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tOumHxVieZsAJxvhhK7QyMI2.jpg?f=user_large
Ik heb onderdelen voor een ECM en Bezzera gebruikt.
Er ligt hier nog een PID controller met shot-timer maar die is voor een HX machine. Dan heb ik geen controle over de stoom temperatuur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Teus.espresso schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:35:
Het is gelukt een Quick 820 met PID.
Het is maar een proef of concept maar het werkt. Zeker stomen is een hele verbetering. Temperatuur stabiliteit moet ik nog testen maar zal perfect zijn.
[Afbeelding]
Ik heb onderdelen voor een ECM en Bezzera gebruikt.
Er ligt hier nog een PID controller met shot-timer maar die is voor een HX machine. Dan heb ik geen controle over de stoom temperatuur meer.
Wat gebruik je als input (thermometer) voor de PID?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Dat is de sensor van een ECM classica. De temperatuur sensoren hebben een standaard stekker dus ze passen op verschillende pid controllers. in dit geval heb ik de sensor gewoon in één van de giet gaten van het quick thermoblok gestoken.
De temperatuur was de hele dag binnen 1 graad nauwkeurig. Bij koffie zetten gaat de temperatuur iets van 5 graden omlaag. Met een slimmere plaats van de sensor valt nog wel iets te verbeteren.
Deze quick is op een aantal punten defect dus ik ga verder zoeken naar een donor machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:51
Was eigenlijk van plan om een Jura E8 platinum touch te kopen maar zie dat de S80 bij de saturn in DE erg gunstig geprijsd is. 100 euro goedkoper als de e8 touch hier. Morgen toch maar even naar Kleve rijden denk ik..

De S80 is wat ouder maar heeft geen nadelen tov de nieuwere E8 neem ik aan?

[ Voor 25% gewijzigd door schumi1986 op 16-05-2020 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
De S is in mijn ogen vervelend over de melk reinig meldingen. De E doet dat een stuk subtieler. Als je maar weinig cappuccino drinkt is die S een hele fijne machine. Als je veel cappuccini en andere varianten met melk drinkt, raad ik de E serie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Teus.espresso schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 00:48:
De S is in mijn ogen vervelend over de melk reinig meldingen. De E doet dat een stuk subtieler. Als je maar weinig cappuccino drinkt is die S een hele fijne machine. Als je veel cappuccini en andere varianten met melk drinkt, raad ik de E serie aan.
Van de 5 bakkies ongeveer 1 met melk. Bedoel je dat de meldingen vaker komen of moeilijker weg te drukken zijn?

Verder werkt het schoonmaken hetzelfde? Met dat vervelend bakje? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
schumi1986 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:05:
[...]

Van de 5 bakkies ongeveer 1 met melk. Bedoel je dat de meldingen vaker komen of moeilijker weg te drukken zijn?

Verder werkt het schoonmaken hetzelfde? Met dat vervelend bakje? :p
Ja, hetzelfde bakje (even klem zetten onder de cappucinatore). Nieuwe E8 heeft "intelligente voorverwarming" S8 heeft een groter touchscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:05

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb de laatste tijd wat moeite met het zetten van een goede kop koffie. Ik maak zo'n 7,5-7,7 gram koffie (geen espressobonen) met een Ascaso en met een Quick Mill 3000-serie half-automaat zet ik een kopje koffie. Laatst de maler al schoongeborsteld en de QM goed gereinigd. Het probleem is dat er vooral veel natte cups zijn na het zetten. Dat is op zich geen probleem, maar voor het schoonmaken wel. Als ik iets fijner maal, wordt het iets droger na het zetten, maar wordt de koffie ook te bitter, dus de maalgraad weer teruggeschroefd. Tampen doe ik met enige druk. Voorheen kreeg ik nette "droge" cups na het zetten die ik in een keer er uit kon kloppen en goede, zachte koffie. Tips?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 23:30
Het kan aan de bonen zelf liggen. Je kan ook wat meer koffie te gebruiken zodat de portafilter wat voller zit. Ik vind het zelf ook lastiger met een enkele portafilter en gebruik eigenlijk alleen de dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:05

timovd

Voorsprong door techniek

@Crim, goeie tip om de dubbele te gebruiken, maar krijg je dan niet juist meer water boven de cup?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 23:30
Met de dubbele lijkt dat bij mij minder uit te maken. Gaat eigenlijk altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
De reiniging melding bij de E8 is een regel boven in het display. Duidelijk maar niet overheersend.
Bij de S8 komt er een bijna beeldvullende pop-up scherm na iedere bereiding met melk. Dan moet je kiezen tussen "direct" of "later" schoonmaken. Pas na keuze verdwijnt de pop up weer. Ik weet niet meer uit mijn hoofd wanneer bij de keuze"later" de pop up weer terug komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the squaler1
Ze hadden op alle jura's gewoon ''na 10 minuten automatisch melksysteem spoelen '' zoals op de giga 5 toe moeten voegen.
Scheelt een hoop en heb je ook niet gelijk de melding in je scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
timovd schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:10:
Ik heb de laatste tijd wat moeite met het zetten van een goede kop koffie. Ik maak zo'n 7,5-7,7 gram koffie (geen espressobonen) met een Ascaso en met een Quick Mill 3000-serie half-automaat zet ik een kopje koffie. Laatst de maler al schoongeborsteld en de QM goed gereinigd. Het probleem is dat er vooral veel natte cups zijn na het zetten. Dat is op zich geen probleem, maar voor het schoonmaken wel. Als ik iets fijner maal, wordt het iets droger na het zetten, maar wordt de koffie ook te bitter, dus de maalgraad weer teruggeschroefd. Tampen doe ik met enige druk. Voorheen kreeg ik nette "droge" cups na het zetten die ik in een keer er uit kon kloppen en goede, zachte koffie. Tips?
Een “natte cup” zegt overigens niets over de kwaliteit koffie, het kan hooguit rommelig worden met uitkloppen van je filter. Zorg dat je niet meer dan een gram afwijkt van waarvoor het bakje geschikt is. Gebruik je 7 gram koffie, gebruik dan ook 7 grams bakje. Zorg inderdaad dat je het goed aandrukt met je tamper. “Te hard” tampen kan vrijwel niet. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
En laat je filter er even iets langer erin zitten. Dan komt je puk ook veel droger eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Teus.espresso schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:10:
De reiniging melding bij de E8 is een regel boven in het display. Duidelijk maar niet overheersend.
Bij de S8 komt er een bijna beeldvullende pop-up scherm na iedere bereiding met melk. Dan moet je kiezen tussen "direct" of "later" schoonmaken. Pas na keuze verdwijnt de pop up weer. Ik weet niet meer uit mijn hoofd wanneer bij de keuze"later" de pop up weer terug komt.
Als je de machine uit zet.
the squaler1 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:02:
Ze hadden op alle jura's gewoon ''na 10 minuten automatisch melksysteem spoelen '' zoals op de giga 5 toe moeten voegen.
Scheelt een hoop en heb je ook niet gelijk de melding in je scherm
In ieder geval de S8, maar volgens mij vrijwel elke Jura spoelt 10-15 minuten na een melkbereiding de cappucinatore met water. De melding "melksysteem reinigen" blijft. Logisch, want de melkslang wordt niet gespoeld en eiwitresten krijg je niet goed weg met alleen water.

[ Voor 36% gewijzigd door bszz op 16-05-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Vandaag de Jura s80 gekocht in DE.

Heb nu al spijt dat ik de cool control heb laten staan en ipv daarvan de jura glazenkan gekocht heb. Niet dat die zo slecht is maar wilde de machine via de app gaan bedienen en dat lukt niet icm een cool control. (bij wireless gebruik)

Maar die app werkt echt ongekend slecht, laden duurt ongekend lang en de instellingen worden niet opgeslagen..

Toch maar een cool control kopen :)

Een cool control lost ook meteen het waar laat ik het slangetje probleem op want nu moet de melk snel in de koelkast en het slangetje zit nog vol met melk dus die laat ik maar in het apparaat zitten totdat ik aan het einde van de dag ga spoelen. Pas daarna kun je het slangetje evt. Ergens opbergen

[ Voor 28% gewijzigd door schumi1986 op 16-05-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
bszz schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:55:
[...]

Als je de machine uit zet.

[...]

In ieder geval de S8, maar volgens mij vrijwel elke Jura spoelt 10-15 minuten na een melkbereiding de cappucinatore met water. De melding "melksysteem reinigen" blijft. Logisch, want de melkslang wordt niet gespoeld en eiwitresten krijg je niet goed weg met alleen water.
Is dat dan nieuw bij de huidige apparaten?
Want mijn E8 gen 1 doet echt helemaal niets qua auto spoeling en kan het ook niet instellen zo wel mooi zijn als ie dat deed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
the squaler1 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:45:
[...]

Want mijn E8 gen 1 doet echt helemaal niets qua auto spoeling en kan het ook niet instellen zo wel mooi zijn als ie dat deed :)
Volgens mij is dat in te stellen in het menu "melksysteemspoeling".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

dreamscape schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:54:
[...]

De meerwaarde is een mooiere en meer egale verdeling van de gemalen koffie in je filter.

Maar het is geen vervanging voor een tamper. Die zul je alsnog nodig hebben...
Ondertussen heb ik de distributor binnen en het lijkt behoorlijk te tampen na diep genoeg in te stellen.
Ik heb deze gekocht:
https://www.amazon.de/dp/B07Y4Q7DKT/
https://www.amazon.nl/Kof...-Hellingen/dp/B07ZD23BCC/
Of één van de andere versies die er identiek uit zien.

Het grote nadeel is dat het enorm zwaar is, een halve kilo voor dat kleine blokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

Een goed jaar geleden hebben we na het kopen van ons nieuwe huis met veel groter aanrecht de knoop doorgehakt en tweedehands een Isomac Zaffiro en Rancilio MD50 maler gekocht. Tweedehands. De maler heb ik schoongemaakt en voorzien van nieuwe schijven (dat leek sinds 1983 niet te zijn gebeurd) en de Isomac heb ik gewoon ontkalkt en goed schoongemaakt.

Inmiddels zijn we verder. Beiden verzot op de koffie, maar melk opschuimen is haast geen doen (zeker niet vergeleken met de Rocket Giotto op de zaak) en een tweede batch melk opschuimen voor een tweede cappuccino is iets waar je ff een kwartier op moet wachten. Inmiddels ben ik er ook achter dat een van de tuimelschakelaars niet origineel is (driepolig VS vierpolig op een tekening die ik vond). En daardoor werkt hij niet lekker. Zou eens nagekeken moeten worden.

Dus ben ik met vriendinlief nu aan het kijken naar een nieuw/ander apparaat waarmee melk opschuimen makkelijker moet kunnen. Dus Hx of een dial boiler, denk ik. Maar dan nog zijn er erg veel opties over. Nieuw of tweedehands? Bij mijn lokale brander verkopen ze VBM, ECM en Quickmill nieuw. Zo’n punt voor service zo dicht in de buurt voelt fijn, maar tweedehands is er ook genoeg te krijgen. We hoeven ook geen 20 shots per uur te trekken. Dus gigantisch grote capaciteit is overbodig. Complicerende factor: vriendinlief zou ook graag een matzwarte machine zien, al krijg ik dat er nog wel uitgepraat 😉 Zelf vind ik e61 een pre omdat onderhoud en onderdelen daarvan zo algemeen verkrijgbaar is.

Qua maler zit ik voorlopig met de Rancilio goed, al moet er op termijn een komen zonder doser. Je blijft achter de feiten aanlopen met alles wat blijft ‘hangen’. Daarvoor drinken we net te weinig koffie.

Vraag is dus: iemand aanraders voor niet te grote machines die zouden voldoen aan onze wensen, zodat ik wat gerichter kan zoeken?

Zelf kwam ik bij een Domobar Junior HX uit. Maar mocht iemand suggesties hebben om me te helpen met mijn zoektocht dan ben ik daar blij mee 😉

Joejoe!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 22:51
Is het vloeken in de kerk als ik mij afvraag of je dan niet misschien gewoon een losse opschuimer erbij kunt nemen? Zo schijnt de opschuimer van Philips best prima te zijn.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Dadona schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:14:
Is het vloeken in de kerk als ik mij afvraag of je dan niet misschien gewoon een losse opschuimer erbij kunt nemen? Zo schijnt de opschuimer van Philips best prima te zijn.
Tsja... dan kan mijn vriendin de melk ook in een kopje in de magnetron zetten en met het opschuimertje van de Ikea verder 😉

Opschuimen moet gewoon met het espressoapparaat kunnen vind ik :)

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ze zijn wel iets geavanceerder dan dat. Temperatuur krijgen ze ook nog wel goed voor elkaar, bij de magnetron moet je daar eerst nog wat mee experimenteren dan.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

the squaler1 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:45:
[...]

Ik moest op mijn 2018 E8 ook even zoeken, maar in het menu heb je 2 x 'Rinse the milksystem' staan. De eerste spoelt idd het systeem direct, de 2de is een instelling waarbij je het van 'handmatig' naar 'automatisch' kan zetten.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
DonMetal schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:27:
Een goed jaar geleden hebben we na het kopen van ons nieuwe huis met veel groter aanrecht de knoop doorgehakt en tweedehands een Isomac Zaffiro en Rancilio MD50 maler gekocht. Tweedehands. De maler heb ik schoongemaakt en voorzien van nieuwe schijven (dat leek sinds 1983 niet te zijn gebeurd) en de Isomac heb ik gewoon ontkalkt en goed schoongemaakt.

Inmiddels zijn we verder. Beiden verzot op de koffie, maar melk opschuimen is haast geen doen (zeker niet vergeleken met de Rocket Giotto op de zaak) en een tweede batch melk opschuimen voor een tweede cappuccino is iets waar je ff een kwartier op moet wachten. Inmiddels ben ik er ook achter dat een van de tuimelschakelaars niet origineel is (driepolig VS vierpolig op een tekening die ik vond). En daardoor werkt hij niet lekker. Zou eens nagekeken moeten worden.

Dus ben ik met vriendinlief nu aan het kijken naar een nieuw/ander apparaat waarmee melk opschuimen makkelijker moet kunnen. Dus Hx of een dial boiler, denk ik. Maar dan nog zijn er erg veel opties over. Nieuw of tweedehands? Bij mijn lokale brander verkopen ze VBM, ECM en Quickmill nieuw. Zo’n punt voor service zo dicht in de buurt voelt fijn, maar tweedehands is er ook genoeg te krijgen. We hoeven ook geen 20 shots per uur te trekken. Dus gigantisch grote capaciteit is overbodig. Complicerende factor: vriendinlief zou ook graag een matzwarte machine zien, al krijg ik dat er nog wel uitgepraat 😉 Zelf vind ik e61 een pre omdat onderhoud en onderdelen daarvan zo algemeen verkrijgbaar is.

Qua maler zit ik voorlopig met de Rancilio goed, al moet er op termijn een komen zonder doser. Je blijft achter de feiten aanlopen met alles wat blijft ‘hangen’. Daarvoor drinken we net te weinig koffie.

Vraag is dus: iemand aanraders voor niet te grote machines die zouden voldoen aan onze wensen, zodat ik wat gerichter kan zoeken?

Zelf kwam ik bij een Domobar Junior HX uit. Maar mocht iemand suggesties hebben om me te helpen met mijn zoektocht dan ben ik daar blij mee 😉
Deze voldoen allemaal aan je wensen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

GoEV6 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:48:
[...]

Deze voldoen allemaal aan je wensen volgens mij.
Top! De Rocket Apparatamento had ik inmiddels ook gevonden. Dat vind ik wel een interessante optie. Kwalitatief heeft Rocket volgens mij een goede reputatie, en het design met de stippen spreekt me ook wel aan.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:49
DonMetal schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:23:
[...]

Top! De Rocket Apparatamento had ik inmiddels ook gevonden. Dat vind ik wel een interessante optie. Kwalitatief heeft Rocket volgens mij een goede reputatie, en het design met de stippen spreekt me ook wel aan.
Je zou nog kunnen kijken naar de lelit mara X . Deze is nog niet zo lang op de markt, maar daar lees ik ook goede dingen over :). Die zou ik ook graag in mijn keuken willen hebben staan. Echter heb ik een complicerende factor: een vriendin :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:17
Ik heb nu staan:
Philips volautomaat
voor de snelle bak en cappuccino

simpele filterapparaat
voor in de thermoskan die mee gaat naar het werk. We hebben namelijk vreselijke koffie op het werk en zo heb ik toch nog 3 prima bakken koffie op een dag

Percolator
incidenteel espresso

Hario V60 pour over kit
eigenlijk voor op vakantie gekocht, maar de koffie smaakt zo lekker dat ik hem steeds vaker gebruik.

French press van Bodum
Deze krijg ik niet lekker, op de een of andere manier krijg ik altijd nog drap in mijn kopje.
Heb al verschillende malingen geprobeerd.
Zijn er hier French press gebruikers die een tip hebben voor een goede maling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Dadona schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:14:
Ja, het is vloeken! >:)

Het klinkt ook zo overtuigend: zo schijnt

Ik heb trouwens geen ervaring met de Philips melkopschuimer samen met een degelijke espresso. Wel met een matige espresso en maar de melk overtuigde ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ik heb kwam een enkele review erover tegen. Maar ik heb niet heel uitgebreid ernaar gekeken en ook zelf geen ervaring. Daarom nog de slag om de arm. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

En we zijn weer iets verder: kennelijk heeft Rocket begin dit jaar een matzwarte Appartamento aangekondigd: YouTube: Rocket Espresso Appartamento Nera | Crew Review

Dat is wel een hele goede optie.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-06 16:04

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Iemand ervaring met een flow control op een e61?

YouTube: Live Demo: Flow Control & Espresso Machines - What It Is & How To Us...

Heb op zich wel interesse, leuk extratje. :)

PS: Hoe meten jullie je espresso? Volume (ml) of gewicht (gr)? Ikzelf volume, maar probeer erachter te komen of wegen niet beter is? :?

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
MrJ schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:14:
Iemand ervaring met een flow control op een e61?

YouTube: Live Demo: Flow Control & Espresso Machines - What It Is & How To Us...

Heb op zich wel interesse, leuk extratje. :)

PS: Hoe meten jullie je espresso? Volume (ml) of gewicht (gr)? Ikzelf volume, maar probeer erachter te komen of wegen niet beter is? :?
Ik meet m’n espresso met tijd en gewicht. Exact zoals hier beschreven staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:45
MrJ schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:14:
Ikzelf volume, maar probeer erachter te komen of wegen niet beter is? :?
Wegen is natuurlijk altijd accurater, want volume is afhankelijk van crema.

Als je aan het perfectioneren bent kun je het maar beter goed doen. Zo niet: gewoon op het oog (volume, blonding).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Ik had een flow control op een Faema E61 zitten. Bevalt goed en je kan iedere kop perfect zetten.
Het voelt een beetje als jongleren op een eenwieler met zoveel variabelen. Als je het allemaal onder controle hebt super-cool maar die leercurve...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Thanks all! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 14:18
Om nog even in te haken op het spoelen van Jura machines.

Vorige week is (eindelijk) onze Jura D6 binnen gekomen. We zouden eigenlijk voor een D4 gaan, maar op t laatste moment toch nog van gedacht veranderd. We zijn er super blij mee. Omdat de koffiebonen een dag later geleverd zouden worden even snel t dorp in gegaan voor een zakje bonen. Dit werd EARTH Coffee van Mocca d'or en die beviel overigens prima.

Standaard spoelt de Jura na 15 minuten zichzelf door en schakelt uit, dit vind ik zelf nogal snel. Bij ons verlopen de ochtenden wat rommelig, het is niet zo dat mijn vriendin en ik dan samen aan de koffie zitten.
Wat er dan gebeurd is dat ongeveer elk half uur de machine aan gaat, spoelt, verwarmt, koffie zet, 15 minuten wacht, spoelt en weer uit gaat.

Kan het veel kwaad om de automatische uitschakeling op bijvoorbeeld 2 uur te zetten? Dan gaat hij maar 1x aan en uit ipv 3 tot 4 keer.
Verder neem ik aan dat ik het spoel water gewoon in het lekbakje kan laten lopen, toch? Mijn vriendin zet een plasticbakje onder, maar dat is geen gezicht bij zo een strak apparaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
woutur schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:04:
Mijn machine is terug van onderhoud! Ze hebben de volgende zaken aangepakt:

Het resultaat:
[YouTube: ECM Mechanika III vibrating manometer after fix]
Je had het in eerdere posts over de naald van de pompmanometer die vibreerde. Afgelopen week viel me dat óók op bij mijn machine (Magica) dus ik zocht je posts er even bij en het viel me op dat - hate to be that guy - bij jouw 'gerepareerde' machine de naald nog steeds vibreert.

Ik kan me in mijn geval niet herinneren dat dat altijd al zo was, maar je brengt me wel aan het twijfelen. Even zoeken levert dit filmpje van een Magica die (in ieder geval op video) keurig lijkt op te lopen, dus volgens mij ben ik toch echt niet gek.

Eigenlijk lijken er bij mij twee dingen aan de hand te zijn:
  1. De naald is een beetje 'sticky' - volgens mij gebeurde dat altijd al - na een shot blijft hij soms 'hangen' op 12 bar
  2. De naald stuitert op en neer, zowel als er geen tegendruk (ie. zonder filter) als bij het opbouwen van druk. Maar: eenmaal op 12 bar blijft hij daar keurig op staan.
Hier is de exploded view van de Magica, met op p.8 een overview en p.12 de OPV assembly.

In eerste instantie dacht ik dat het wat met de OPV te maken moet hebben, want het is opvallend dat het niet gebeurt als deze openstaat (bij ≥12 bar). Maar: er lekt niet zichtbaar water uit de opv bij ~2 bar.

Kan iemand hier een licht op schijnen? Of beredeneren wat er aan de hand kan zijn?

Zal wel weer iets met kalk zijn (boilerventiel lekt ook om de zoveel maanden). Natuurlijk kan ik alles uit elkaar schroeven en schoonmaken, maar als ik wat oplossingsgerichter te werk kan gaan dan zou dat prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-06 21:48

woutur

Klauwtjes uit!

Je had het in eerdere posts over de naald van de pompmanometer die vibreerde. Afgelopen week viel me dat óók op bij mijn machine (Magica) dus ik zocht je posts er even bij en het viel me op dat - hate to be that guy - bij jouw 'gerepareerde' machine de naald nog steeds vibreert.
Eens, ik denk dat het misschien nog minder kan. Als je ziet waar ik vandaan kom vind ik het al heel wat. Ze hebben in ieder geval een veel langere capillairleiding naar de pompmanometer gezet. Dat helpt al beter tegen trilling. Misschien helpt een nieuwe vibratiepomp ook (die is nog niet heel oud).
De naald is een beetje 'sticky' - volgens mij gebeurde dat altijd al - na een shot blijft hij soms 'hangen' op 12 bar
Gebeurt dat ook nadat de E61 geflushed is (aan de onderkant) want dan schiet mijn naald altijd terug.

Verder kan je proberen je capillair leiding droog te maken door em aan de pomp kant los te maken en te verhitten. Ik heb begrepen dat de manometer niet aangedrukt wordt door vloeistof maar door lucht.

Als er een lek in het systeem zit zal je dat toch wel snel merken bij 9 bar ;)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-06 14:16
ArisB schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:11:

Vorige week is (eindelijk) onze Jura D6 binnen gekomen. We zouden eigenlijk voor een D4 gaan, maar op t laatste moment toch nog van gedacht veranderd. We zijn er super blij mee. Omdat de koffiebonen een dag later geleverd zouden worden even snel t dorp in gegaan voor een zakje bonen. Dit werd EARTH Coffee van Mocca d'or en die beviel overigens prima.

Standaard spoelt de Jura na 15 minuten zichzelf door en schakelt uit, dit vind ik zelf nogal snel. Bij ons verlopen de ochtenden wat rommelig, het is niet zo dat mijn vriendin en ik dan samen aan de koffie zitten.
Wat er dan gebeurd is dat ongeveer elk half uur de machine aan gaat, spoelt, verwarmt, koffie zet, 15 minuten wacht, spoelt en weer uit gaat.

Kan het veel kwaad om de automatische uitschakeling op bijvoorbeeld 2 uur te zetten? Dan gaat hij maar 1x aan en uit ipv 3 tot 4 keer.
Verder neem ik aan dat ik het spoel water gewoon in het lekbakje kan laten lopen, toch? Mijn vriendin zet een plasticbakje onder, maar dat is geen gezicht bij zo een strak apparaat :D
Op advies van de verkoper hebben wij de uitschakeltijd van onze E8 op 2 uur gezet. Dat kan verder geen kwaad. Wij hebben een kopje onder de uitstroomopening, dan is die lekbak minder snel vol.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ArisB schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:11:

Ik heb mijn E8 op maximaal gezet (4 uur? Geen idee) mbt uitschakeling. Verbruik is ad-nihil in stand-by dus ik zou weten waarom je de machine eerder uit wilt laten gaan.

Ik werk namelijk, al voor de COVID richtlijnen, vanuit huis. En in de IT, dus er gaat wel een bakkie in elke 2 uur :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
woutur schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:48:
Gebeurt dat ook nadat de E61 geflushed is (aan de onderkant) want dan schiet mijn naald altijd terug.
Ja. Ik moet dan nog een keer de hevel open/dicht doen om het te verhelpen.
Verder kan je proberen je capillair leiding droog te maken door em aan de pomp kant los te maken en te verhitten. Ik heb begrepen dat de manometer niet aangedrukt wordt door vloeistof maar door lucht.
Goede.
Als er een lek in het systeem zit zal je dat toch wel snel merken bij 9 bar ;)
Ik doelde op uitstroom bij de OPV. Daar stroomt natuurlijk gewoonlijk wél water uit bij ~≥10-12 bar.

Gezien ik ook wat kabaal hoor met een blindfilter begin ik te vermoeden dat de OPV in ieder geval ontkalkt dient te worden. Misschien daar maar mee beginnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Thralas op 20-05-2020 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Teus.espresso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:54:
Ik had een flow control op een Faema E61 zitten. Bevalt goed en je kan iedere kop perfect zetten.
Het voelt een beetje als jongleren op een eenwieler met zoveel variabelen. Als je het allemaal onder controle hebt super-cool maar die leercurve...
Hoe combineer je dan het wegen van de espresso en de tijd voor het uitvoeren van een flow profiel?

Clashen die twee (gewicht vs tijd) dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
MrJ schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:51:
[...]

Hoe combineer je dan het wegen van de espresso en de tijd voor het uitvoeren van een flow profiel?

Clashen die twee (gewicht vs tijd) dan niet?
Dat is waar de bonenmolen komt kijken voor de fijnheid van de maling.
Probeer voor de tijd een vaste waarde te gebruiken, dit is de extractietijd. Waarbij de koffie in contact is met het water. Dit wil je niet te lang (over extractie) en niet te kort (onder extractie).
Dus binnen die vastgestelde tijd wil je ongeveer het dubbele aan gemalen koffie er uit halen in gezette koffie.
17 gram er in, is dus 34 gram (ml) gezette espresso er uit.

Door met de maalinstellingen te spelen kun je dit bereiken. Zodra dàt allemaal klopt, ga je met de flow rate spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Met de machine die ik gebruik, zet ik een flink aantal koffie per dag. Dan staat bij kopje 3 de molen weer perfect afgesteld en kan ik fine tune met flow rare.
Kopje 2 van de dag kan ik nog "redden" door de flow rate aan te passen.
Kopje 1 drink ik niet eens door stilstaand water maar gebruik hem alleen om te kijken hoe de machine zich die dag gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
En ik weeg de koffie niet. Ik werk op het oog.
Wat mij betreft is een paar cc meer of minder prima zolang de koffie smaak goed is. Maling is bijna perfect, flow is bijna perfect dan is smaak ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Cafecito schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:43:
[...]

Dat is waar de bonenmolen komt kijken voor de fijnheid van de maling.
Probeer voor de tijd een vaste waarde te gebruiken, dit is de extractietijd. Waarbij de koffie in contact is met het water. Dit wil je niet te lang (over extractie) en niet te kort (onder extractie).
Dus binnen die vastgestelde tijd wil je ongeveer het dubbele aan gemalen koffie er uit halen in gezette koffie.
17 gram er in, is dus 34 gram (ml) gezette espresso er uit.

Door met de maalinstellingen te spelen kun je dit bereiken. Zodra dàt allemaal klopt, ga je met de flow rate spelen.
Dat gaat op zich al een tijd prima. :)

Sinds 2 dagen aan het wegen ipv meten (gr vs ml) en eea is redelijk consistent hier. Mijn 16gr werd normaal altijd rond de 50ml wat nu correspondeerd met 35gram. Dit wordt steevast bereikt tussen de 26-29 seconden.

Dus met een eventuele flow control kan ik om te beginnen bijv een 4 seconden 2 bar pre-infusion doen om daarna met 9 bar richting 35 gram te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
MrJ schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:21:
[...]

Dat gaat op zich al een tijd prima. :)

Sinds 2 dagen aan het wegen ipv meten (gr vs ml) en eea is redelijk consistent hier. Mijn 16gr werd normaal altijd rond de 50ml wat nu correspondeerd met 35gram. Dit wordt steevast bereikt tussen de 26-29 seconden.

Dus met een eventuele flow control kan ik om te beginnen bijv een 4 seconden 2 bar pre-infusion doen om daarna met 9 bar richting 35 gram te gaan?
Juist, precies zo. Ook kun je de 9 bar op 3/4 van je extractie verlagen naar 6 of 4 bar, heel leuk om daar mee te spelen. Ben benieuwd naar de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Weer eentje voor de snelle beslisser. Alleen vandaag.

Nivona Koffiezetapparaat NICR 821 van 949.00 nu 699.95 https://www.ibood.com/ele...zetapparaat-nicr-821.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-06 15:29
Nomad schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:27:
[...]

De Gaggia Classic, die hierboven al genoemd wordt, is de instap ok espressomachine. Niet moeders mooiste, maar kwalitatief 3 stappen beter dan wat jij linkt. En 2e hands voor een 150 euro wel te vinden!
En met zeg 200 euro nog in de broekzak geeft dat ruimte voor een nette 2e hands maler. Horecamalers zijn zelden mooi, maar eigenlijk altijd kwalitatief erg goed. En dat is niet iets wat een fijnproever pas merkt, dat is iets wat juist de amateur merkt, want die malers zijn VEEL makkelijker in gebruik en om espresso mee te leren zetten. Ze malen consistent en kunnen fijn genoeg.
Opties zijn:
Compak K3, K5, K6, K8
Mazzer mini, super jolly
Eureka Atom, Mignon V2, Zenith
Sette 270(w)
Quamar M80e, Q50e, Q13e
Mahlkonig Vario
Macap M4(D)
Ben opzoek naar een maler. Zag deze post uit 2018. Heb alle modellen opgezocht. Zelfs het beperkte tweedehands aanbod is flink aan de prijs.

Kwam deze van Eureka tegen,EUREKA MIGNON MANUALE, 250 euro nieuwprijs.
https://www.vanpommeren.n...d-4Z3vI5ukPhoCDyMQAvD_BwE

Komt dat qua kwaliteit in de buurt van bovenstaande lijstje? En zijn nog er nog andere instapmodellen die max 250 euro zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Heb nu 1 weekje een Jura S80 staan. Tijdens het afpoetsen van de machine kwam ik erachter dat er op de bovenkant op het kunstof vlekjes zitten dit lijkt opgedroogd water?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sj0zxe4IQ1lEurYRebRS_7azQY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azlWOqxVEQw1MlOwFx6ViX3s.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg die vlekjes niet weg gepoetst.

Ik gebruik een vochtig keukenpapiertje met water maar dit werkt dus niet, ook een microvezeldoek krijgt de vlekjes niet weg. Het natmaken en afdrogen met een theedoek werkt ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Lijkt wel op patroon van een spray. Heb je bij het schoonmaken van de keuken iets chemisch gebruikt?
Ik heb dit nog nooit in deze vorm gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Teus.espresso schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:47:
Lijkt wel op patroon van een spray. Heb je bij het schoonmaken van de keuken iets chemisch gebruikt?
Ik heb dit nog nooit in deze vorm gezien.
Nee niet dat ik weet, de Jura staat ook nog eens in een hoek waar verder niets gebeurd. Wel op gepaste afstand van het fornuis maar kan mij niet voorstellen dat het vet spetters of iets dergijks zijn aangezien de kunstof zijkant niet onder de vlekjes zit :?

Ook staat hij op dezelfde plek als waar al mijn vorige koffiemachines hebben gestaan en daar heb ik zoiets ook nog nooit op gezien.

[ Voor 11% gewijzigd door schumi1986 op 25-05-2020 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kestemodon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 21:31
Ik heb besloten dat het tijd is om te investeren in een koffiemachine. Dit met goedkeuren van de vriendin, op voorwaarde dat er met een simpele druk op de knop een cappuccino uitkomt. Budget ligt rond de 800 euro. Ik ben al door een grote selectieronde heen en ik denk dat ik voor een jura of een nivona ga.

Ik ben aan het twijfelen tussen de jura D6 of Nivona 769/779. Ondertussen gaat de voorkeur uit naar de Nivona, aangezien de zetgroep verwijderd en gekuist kan worden. De kwaliteit van de koffie lijkt bij beide merken wel dik okay te zijn.

Zijn er andere toestellen waar ik ook eens naar moet kijken? Of heeft er iemand opmerkingen bij mijn selectie?
De belangrijkste vraag is, zijn deze toestellen hun meerprijs waard tov een phillips van 500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
kestemodon schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:27:
De belangrijkste vraag is, zijn deze toestellen hun meerprijs waard tov een phillips van 500 euro?
Persoonlijk zou ik zeggen: Nee.
Het is uiteindelijk voornamelijk het soort koffieboon die de smaak bepaald. Malen doen alle machines wel.
En mocht er iets kapot gaan dan zijn onderdelen voor een Philips goedkoper dan de onderdelen voor een Jura.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@schumi1986 Een glanzende (horizontale) bovenzijde?
In een keuken, waar ook gebakken/gekookt wordt?

Tja, deeltjes, ondanks het gebruik van een afzuigkap, gaan toch wel ronddwarrelen. En 'landen' op horizontale vlakken. Het kan van alles zijn.

Als het waterspetters zouden zijn, dan zijn het wellicht kalk/mineralen restanten (opgedroogd). Microvezeldoekje met wat schoonmaakazijn en wegpoetsen. Of een drupje afwasmiddel, in het geval van vetspetters. (of beiden ;) )
Het kan al ontstaan als je het reservoir vult met water, bij het gieten van water 'stuift' er altijd wat nevel in de rondte.
Suk6 met poetsen! :+

M!chel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:32:
[...]

Persoonlijk zou ik zeggen: Nee.
Het is uiteindelijk voornamelijk het soort koffieboon die de smaak bepaald. Malen doen alle machines wel.
Nou... uiteindelijk bepaalt het hele traject, van het gebruikte water, de machine, de (versheid) bonen; de eindsmaak. En vergeet ook niet de hygiëne; m.a.w. hoe goed/zorgvuldig houd je je machine schoon en blijf je dat ook doen?
En mocht er iets kapot gaan dan zijn onderdelen voor een Philips goedkoper dan de onderdelen voor een Jura.
Mwah; dat maakt uiteindelijk niet zo veel uit.
Hier kun je wat prijzen van de diverse componenten opzoeken, per fabrikant/soort:
https://komtra.de/
En, als je het laat doen; dan telt vooral het arbeidsloon.

[ Voor 40% gewijzigd door ehtweak op 25-05-2020 09:40 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Goedemorgen!

Ik heb ook mijn eerste stapjes op het espressopad gezet! Jaren (10) geleden heb ik een nespresso gehad, maar ben daar vanaf gestapt omdat de koffie bij 5+ kopjes per dag niet lekker meer is. Af en toe is prima, maar niet zoveel. Toen een snelfilter gekocht en die later weer vervangen voor een snelfilter met ingebouwde maler. Maar ik hou van goede koffie, dus toen ik bij een vriend een goede espresso geproefd had, was ik om. Ik heb mij er een tijdje in verdiept en ben uiteindelijk uitgekomen op een Quick Mill 835. Alternatief was een 820 met losse maler, maar 1 apparaat op het aanrecht was toch doorslaggevend vwb de WAF. Afgelopen zaterdag opgehaald en direct mee gaan spelen. Morgen komen de bonen van Cafe du Jour pas, dus tot die tijd moet ik het doen met de Crema bonen van de Lidl die ik nog in huis had. Mijn smaak zal nog wel onvoldoende ontwikkeld zijn, maar ik vind het resultaat al lekker!

Hoe zit dat precies met de ratio koffie/extractie? Ik krijg nu 7 gram bonen in 27 seconde tot een extractie van 35 gram. Maar ik lees hier ook mensen die een ratio 1:2 aanhouden. Dan zou ik dus 15 gram moeten gebruiken om tot 30 gr koffie te komen. 15 gram gaat net in het dubbele filter, maar dan sla je toch stijl achterover? Excuus, gevonden inmiddels.

[ Voor 1% gewijzigd door AppieR op 25-05-2020 10:26 . Reden: Inmiddels ver genoeg gelezen om de koffieratio te vinden. ]

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:05
Hier ook een Siemens EQ3. Op zich tevreden over. Maar steeds vaker loopt die "vast" bij het aanzetten. Je hoort dat die bij het aanzetten het water er niet doorheen krijgt en dan stopt die.

Vaak de zetgroep afspoelen helpt, maar steeds minder vaak helpt dat....Ik spoel hem al elke 2 weken met een schoonmaaktablet en sinds kort ook zo vaak ontkalken. Maar het word maar niet beter...

In de slang lijkt een knik te zitten. Mijn ouders hebben dezelfde machine, zelfde problematiek en óók zo'n knikje. Zou het daaraan kunnen liggen?

Kan natuurlijk het garantiebewijs niet zo snel vinden XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:19
Waah schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:36:
Hier ook een Siemens EQ3. Op zich tevreden over. Maar steeds vaker loopt die "vast" bij het aanzetten. Je hoort dat die bij het aanzetten het water er niet doorheen krijgt en dan stopt die.

Vaak de zetgroep afspoelen helpt, maar steeds minder vaak helpt dat....Ik spoel hem al elke 2 weken met een schoonmaaktablet en sinds kort ook zo vaak ontkalken. Maar het word maar niet beter...

In de slang lijkt een knik te zitten. Mijn ouders hebben dezelfde machine, zelfde problematiek en óók zo'n knikje. Zou het daaraan kunnen liggen?

Kan natuurlijk het garantiebewijs niet zo snel vinden XD
Ik heb een EQ9 (met draai zet groep, weet niet of de EQ3 die ook heeft) en ook hetzelfde ‘euvel’ dat de zetgroep vaak gereinigd moet worden. Ik deed dit iedere week en op een gegeven moment moest het 2x per week. Dit is geen reiniging of ontkalking, puur zetgroep reinigen.

Sinds het hele thuiswerken, en daardoor meer koffie drinken thuis, is 1x per week weer prima. Lijkt eerder vast te gaan zitten als hij maar 1 of 2x per dag iets zet ipv 4x.

Mocht iemand iets weten om het eventueel te verminderen houd ik me ook aanbevolen. Vooralsnog ieder weekend ‘s ochtends even schoonmaken doet het weer prima :)

Edit: krijg nu een melding! Ineens weer vlak achter elkaar. Lijkt aan de bonen te liggen. Had nog een zak staan die ik niet eerder heb gehad en dit zorgt voor een enorme bende. Snel weer over op andere!

[ Voor 7% gewijzigd door m4yall op 25-05-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:05
@m4yall als het nu "even" was, was het geen probleem. Maar eerst moet je tot calc doen, laten reinigen, weggooien, en opnieuw reinigen. Voor de prijs van zo'n apparaat lijkt me dat niet helemaal de bedoeling. Aangezien het in het begin geen probleem was....
Pagina: 1 ... 46 ... 242 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1