Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 242 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:48

woutur

Klauwtjes uit!

bszz schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:55:
[...]

In het buisje dat naar de meter loopt zou water terecht kunnen zijn gekomen. Dit zou het klapperen van de meter kunnen verklaren.
Ik heb dat capillairbuisje al een paar keer losgehad en drooggeblazen maar zonder effect.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:02

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Janar schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:47:
[...]

Logischer is misschien niet het goede woord geweest; maar @Teus.espresso legt het goed uit. HX is prima maar bij deze prijzen ga ik uit van 2B.

Voorlopig nog niet helemaal eruit of ik het ga doen.

Momenteel heb ik de lijst een beetje korter gemaakt:

Bezzera Duo MN
Lelit Bianca

Qua prijs ontlopen zij niet heel veel(ongeveer 100 euro).

Voordelen van de machines:
Bezzera; lokale winkel en mooi scherm met data. Lijkt veel op huidige machine
Lelit: de Paddle lijkt mij best een ingenieus systeem. De rest gewoon een mooie machine en waterbak kan weg bij kraan aansluiting.

De Bezzera kan ook een paddle krijgen maar dat is diy en ongeveer 300 euro duurder.

Overigens thee komt bij ons vanuit de Quooker.
Ik heb de Lelit Bianca. En heb hiervoor 4 andere halfautomaten gehad, waaronder 2x HX Rockets....de Bianca is voor mij de ultieme machine. Super stabiel qua temperatuur, super stille pomp, heel makkelijk instelbaar en de paddle kan je gebruiken als je het leuk vind, of open laten staan als je het niet wilt (zoals je vrouw).
En door slim op te warmen is die in 15 minuten gebruiksklaar ipv 40 minuten voor mijn Rockets

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-06 23:10
Janar schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:09:
Ik zit eraan te denken om eventueel mijn Bezzera Magica te upgraden. Deze heeft onderhoud nodig en dat bracht mij aan het denken.

Waarom? Eigenlijk omdat het kan en een stillere machine met PID lijkt mij een mooi systeem. Ik was aan het kijken bij de Bezzera Mitica TOP PID, maar schijnbaar is dat een uitlopend model. In ieder geval de winkel Die ik had gesproken, had hem al niet meer. De PID icm dual boiler systeem is logischer dan een warmtewisselaar.

Andere opties:
* Bezzera Duo MN PID
* Rocket Giotto R PID / Rocket Mozzafiato R PID
* ECM Symfonika IV
* Lelit Bianca

ECM & Rocket zijn wat eenvoudiger en daardoor mogelijk ook betrouwbaar. Lelit Bianca lijkt mijn vrouw wat ingewikkeld. Bezzera DUO lijkt mij erg mooi maar digitale scherm maakt het systeem ook wat ingewikkelder.

Deze prijzen liggen allemaal rond de 2000 Euro. Nu ga ik in deze tijd niet stad en land afreizen voor testen en onderzoeken. Dus ik ga sowieso even kijken bij de winkel waar ik de Bezzera heb gekocht(o.a. Bezzera, Rocket, ECM, Vibiemme, Expobar).

Het hangt allemaal ook nog wel een beetje af wat ik voor een minder dan 3 jaar oude Bezzera Magica kan krijgen.

<nog steeds in afwachting van een Niche Zero>
De nieuwe Lelit MaraX is misschien ook leuk. Geen DB maar HX, maar wel (beperkt) instelbaar met temperatuur. Lelit heeft nogal wat nieuwe slimmigheidjes ingebouwd waardoor het schijnbaar alle andere HX-en hard voorbijstreeft zonder dat het qua kostprijs dat ook doet. DaveC had een mooie review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 16:13

Janar

Geen

Nomad schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:20:
[...]

Ik heb de Lelit Bianca. En heb hiervoor 4 andere halfautomaten gehad, waaronder 2x HX Rockets....de Bianca is voor mij de ultieme machine. Super stabiel qua temperatuur, super stille pomp, heel makkelijk instelbaar en de paddle kan je gebruiken als je het leuk vind, of open laten staan als je het niet wilt (zoals je vrouw).
En door slim op te warmen is die in 15 minuten gebruiksklaar ipv 40 minuten voor mijn Rockets
De Bezzera heeft momenteel ondanks de paddle een beetje de voorkeur. Mede omdat ik gewoon lokaal de machine kan kopen met de nodige service erbij indien nodig.
bermuda1980 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:37:
[...]

De nieuwe Lelit MaraX is misschien ook leuk. Geen DB maar HX, maar wel (beperkt) instelbaar met temperatuur. Lelit heeft nogal wat nieuwe slimmigheidjes ingebouwd waardoor het schijnbaar alle andere HX-en hard voorbijstreeft zonder dat het qua kostprijs dat ook doet. DaveC had een mooie review.
MaraX vind ik niet een dermate upgrade tov mijn Magica hoewel die ongetwijfeld beter zal zijn.

Komende week even rustig over nadenken.

Vandaag even in de winkel wezen kijken naar ECM, Rocket en Bezzera. Dus even een goede indruk kunnen krijgen van veel machines muv Lelit.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:10
Mij lijkt juist die Marax super.
Voor goed stomen heb je eigenlijk een grote boiler nodig. Die past niet goed in een machine. Ook valt de thee water opbrengst me altijd tegen.
Als iemand dan het temperatuur nadeel van HX heeft opgelost met behoud van de voordelen dan let ik extra goed op.
PS, op de nieuwste Bezzera met draaikranen zit eigenlijk een flipper kraan mechaniek maar dan wordt het mechaniek ingedrukt door aan de knop te draaien. We hebben ze nog niet los maar op die manier kan je wisselen van flipper bediening naar draai bediening en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-06 11:58

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Wie heeft er een abonnement bij wakuli?
Ik heb de laatste levering niet gehad, maar is wel afgeschreven. Op WhatsApp, email en Facebook wordt niet gereageerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-06 12:50
De afgelopen weken koffie gedronken van Single Estate Coffee (https://www.singleestatecoffee.nl/), ik had een proefpakket besteld. Helaas vielen de bonen tegen. Ik denk dat deze niet echt bestemd waren voor mijn espresso's.. :( (Of waarschijnlijker; het was gewoon niet mijn ding)..

Nu weer terug naar Brandzaak (Yirgacheffe!), het blijft toch wel een zoektocht naar wat nu ECHT de lekkerste boon is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-06 12:43
Vanwege corona crisis ben ik tegenwoordig maar 2 dagen op kantoor, 5 dagen thuis, ipv andersom. Daarom toch thuis maar weer een espressomachine aangeschaft; de Rancilio Silvia. Ik ben zeer positief verrast door kwaliteit van het opschuimen; voorheen thuis alleen quickmill gehad en dat was eigenlijk niet te doen. De rancillio heeft behoorlijk wat power en daarmee kan ik toch aardig goed melkschuim produceren!

Voor nu maal ik 1x per week op werk mijn espressobonen; heb daar beschikking over meerdere type professionele molens voor de horeca. Wil toch thuis vers kunnen malen; ben nu aan het kijken naar de Eureka Mignon Specialita of de Fiorenzato F4e / F4 nano (geen plek voor grotere molens op het aanrecht)

Iemand ervaring met beide? De fiorenzato is stukje groter maar wel robuuster en stiller naar wat ik zo lees op internet. Ook lees ik op homebarista forum dat mensen hem omgebouwd hebben naar 64mm schuiven (behuizing is daar al op voorbereid)

[ Voor 3% gewijzigd door rvrrr op 18-04-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-06 23:10
sander817 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:02:
Wie heeft er een abonnement bij wakuli?
Ik heb de laatste levering niet gehad, maar is wel afgeschreven. Op WhatsApp, email en Facebook wordt niet gereageerd
Ik en een aantal bekenden hebben een abonnement. Op 8 april heeft een bekende via mijn aanbreng link een abonnement afgesloten. Ik heb de koffiebonus daarvan gisteren ontvangen, en hij heeft zojuist z'n eerste zakje koffie afgeleverd gekregen. Dus wel echt ruim na de beloofde 3 dagen. Hij heeft ook contact opgenomen, wel bericht gekregen. Te horen gekregen dat postNL het heel druk heeft en dat het daardoor mogelijk wat langer duurt voor je je bestelling hebt... Mijn pakketjes via postNL doen het wel goed, maar brief(pakket)verkeer doet er wat langer over merk ik zelf ook.
rvrrr schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:01:
Voor nu maal ik 1x per week op werk mijn espressobonen; heb daar beschikking over meerdere type professionele molens voor de horeca. Wil toch thuis vers kunnen malen; ben nu aan het kijken naar de Eureka Mignon Specialita of de Fiorenzato F4e / F4 nano (geen plek voor grotere molens op het aanrecht)

Iemand ervaring met beide? De fiorenzato is stukje groter maar wel robuuster en stiller naar wat ik zo lees op internet. Ook lees ik op homebarista forum dat mensen hem omgebouwd hebben naar 64mm schuiven (behuizing is daar al op voorbereid)
Hoewel ik geen ervaring heb met beide molens, wordt de Specialita echt gezien als een topper, die zich makkelijk meet danwel beter is dan de grotere 64mm malers van wat ik gelezen heb. Die ombouw van de f4 heb ik ook naar gekeken, maar dan heb je volgens mij een andere upper of lower burr carrier nodig. Dan zit je qua kosten al zo hoog dat het mij zou doen besluiten dan eerder voor een f64 te kiezen.

Overigens ben ik niet zo'n fan van aan de kraag draaien om de maling te verstellen. Klemt een beetje en dan zit je al snel weer verder dan je wil. Gewoon een beetje gekloot. Liever dan de draaiknop van een Eureka.

[ Voor 42% gewijzigd door bermuda1980 op 18-04-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Wagen jullie je ook wel eens aan een eigen blend?
Na het zien van de blend Yellow Bourbon en Yirgacheffe (80:20) van brandzaak, kwam ik op het idee om dat zelf ook eens te doen. Ik had ook nog een zak Jarabacoa liggen, welke ik als single-blend wat te sterk vond.

Dus nu een eigen blend van Yellow Bourbon, Yirgacheffe en Jaraboca gemaakt in de verhouding 60:25:15 en moet zeggen dat die erg in de smaak valt. Langdurig zacht en romig, maar tegelijkertijd kortstondig krachtig van smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Om mijn lange verhaal kort af te sluiten: naald trilt nog steeds als een malle, nieuwe OPV is slecht tot niet af te stellen naar minder dan 14 bar. Ik heb mijn machine nu zo vaak uit elkaar gehaald en in elkaar gezet dat ik het wel zat ben. Ik breng em wel weg voor onderhoud.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 14:18
Ons nespresso apparaat begint kuren te vertonen en is aan vervanging toe. M'n vriendin en ik liggen niet helemaal op 1 lijn wat koffie betreft en dat maakt voor mij de keuze voor een vervanger wat lastig.

Zelf wil ik het liefst een volautomaat, drink 2 a 3 koppen sterke koffie in de ochtend en kan een espresso na het eten wel waarderen. En als ik nu 'lekkere koffie' wil maal ik bonen met m'n Hario handmaler en zet ik koffie met een Kinto slow coffee kannetje. Vriendin drinkt graag wat slappere koffie maar heeft t liefst cappuccino (en wil er niet zoveel aan uitgeven :+ )

Ik had eigenlijk dezelfde apparaten op het oog als LA-384 had, en gezien zijn review lijkt mij de
Nivona 520 eigenlijk een mooie keuze. Echter, nu kan ik via de ING ook de Philips EP5335/10 voor 435 euro aanschaffen. Deze krijgt de voorkeur van mijn vriendin want die maakt de cappuccino met 1 druk op de knop.

Zelf heb ik mijn twijfels bij de Philips, hij schijnt wat luidruchtig te zijn en het melkschuim te dun. Maar de meningen over het melkschuim zijn niet eensgezind (die over het geluid overigens wel).
Reviews over de Nivona 520 zijn schaars en vaak ik een vreemde taal, maar ik heb wat meer vertrouwen in het maalwerk ervan.

500 euro is echt de max die we er aan uit kunnen geven, dus een Jura zit er helaas niet in.

Dus wat ik eigenlijk wil weten is: Kan ik een mooie cappuccino maken met de Nivona 520? Is het melkschuim stevig en lost dat niet te snel op? Ik hoop dat iemand hier mij daar een antwoord op kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Leuk dat je m'n review gelezen hebt @ArisB Ik heb zelf dus geen ervaring met het melk-opschuim gedeelte. Wat ik wel van dit topic heb begrepen is dat een losse melkopschuimer in praktisch alle gevallen beter werkt en ook nog eens beter (überhaupt?) schoon te houden is. Mijn collega heeft een Inventum MK350 op het werk staan en daar lijkt degelijk schuim uit te komen. Belangrijkste is geloof ik de gebruikte melk en temperatuur ervan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
@ArisB In Duitsland zijn Jura's iets goedkoper, je kan zodoende zoiets overwegen:
https://www.saturn.de/de/product/_jura-a1-2169455.html
Met een los melk opschuimer.

Alle volautomaten met melk moet je daarna ook door spoelen, melkresten uitspuiten en melk kannetje weer in de koelkast doen etc...dat is best even 1 minuut werk. Een losse melkopschuimer maakt veel stevigere schuim (vinden de meesten fijn) dan een volautomaat kan (groot verschil). En met 2 apparaten kan je voor beiden de juiste kopen en/of vervangen bij stuk gaan.

Ik vind Jura's niet geweldig met dat ze liever zelf de machines onderhouden, dan dat je er zelf mee kan spelen...maar ik lees ook regelmatig van Ehtweak en anderen dat met het juiste gereedschap je zelf ook alles kan...en eerlijk.....de koffie uit een Jura is vaak wel erg goed voor een volautomaat.

(en ik geloofde altijd sterk in Nivona....maar ik heb die mijn ouders cadeau gegeven 3 jaar geleden...en hij is nu 4x ter reparatie weg geweest..en natuurlijk is dat N=1....maar ik baal er wel van. En zij waren altijd super netjes met originele waterfilers, ontkalken, reiniging volgens machine indicatie e.d...dus ze waren er best zuinig op ook omdat het een cadeau was van mij...nu na iets meer dan 3 jaar denk ik is de machine weg gegaan omdat ze helemaal flauw waren van de machine: Nomad in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1")

[ Voor 24% gewijzigd door Nomad op 21-04-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 14:18
@Nomad , @LA-384 , dank voor jullie input.
Wellicht is een losse melkopschuimer inderdaad beter. Ze hebben nu een aanbieding bij Kaldi waarbij je voor € 120,- koffie krijgt bij een Jura machine. Dan gaan we toch voor de Jura D4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58
ArisB schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:03:
@Nomad , @LA-384 , dank voor jullie input.
Wellicht is een losse melkopschuimer inderdaad beter. Ze hebben nu een aanbieding bij Kaldi waarbij je voor € 120,- koffie krijgt bij een Jura machine. Dan gaan we toch voor de Jura D4.
D4, veel betere keus dan de A1. Maar regel even dat je die €120 koffie niet in één keer hoeft af te nemen maar in de vorm van een tegoed. Anders moet je straks een heleboel oude koffie drinken......

[ Voor 18% gewijzigd door bszz op 21-04-2020 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
ArisB schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:10:
liefst cappuccino (en wil er niet zoveel aan uitgeven :+ )

Echter, nu kan ik via de ING ook de Philips EP5335/10 voor 435 euro aanschaffen. Deze krijgt de voorkeur van mijn vriendin want die maakt de cappuccino met 1 druk op de knop.

Zelf heb ik mijn twijfels bij de Philips, hij schijnt wat luidruchtig te zijn en het melkschuim te dun. Maar de meningen over het melkschuim zijn niet eensgezind (die over het geluid overigens wel).
Wij hebben de EP5330/10 (zelfde serie als de 5335) een half jaar in huis gehad. Voor €210 weten te bemachtigen door een prijsfout bij een grote webshop.

Het deel over het geluid kan ik bevestigen. Vooral bij het melk opschuimen maakt dit apparaat veel kabaal. Onze dochter noemde cappucino's zelfs 'herrie-koffie' en ging tijdens het zetten op de gang staan of ze zette haar gehoorbeschermer op. :)

Wat melkdranken betreft waren wij nog wel tevreden over het apparaat. Cappucino's vielen erg in de smaak bij vrouwlief en bezoek. Wat espresso en koffie betreft waren wij er minder over te spreken. Er zat zoveel variatie tussen de kopjes. De één was bitter, de volgende lekker en dan zat er opeens een zuur kopje tussen. Allemaal met dezelfde instellingen en dezelfde kwaliteitsbonen (Brandzaak, Hoofdkwartier, etc.) Heel frustrerend; behoorlijk wat koffie weggegooid.

Ik vond ook dat er behoorlijk wat gemalen koffie aan de zetgroep bleef hangen en dat er ook redelijk veel naast de zetgroep terechtkwam. Zelfs met maar een paar kopjes per dag moest je hem om de paar dagen schoonmaken, anders proefde je oude koffie.

Een paar weken geleden hebben we het apparaat weggegeven aan familie. Geen seconde spijt van gehad. De koffie stond mij inmiddels tegen en vond het zonde van de bonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lipton1
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-05 14:56
Kraz schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:45:
Een tijdje terug kwam ik erachter dat er bij ons in de buurt ook een koffiebrander zat.
Toevallig kwam de naam van deze brander ook terug in de lijst met "bonenoverschot" i.v.m. corona en de barista kampioenschappen in Amsterdam die niet doorgingen.

Het overschot was al uitverkocht, maar de prijzen voor 1Kg probeerpakket vond ik prima en heb dus een bestelling gedaan.
Eigenlijk gelijk daarna even nagebeld wat de levertijden waren aangezien mijn eigen voorraad bonen best begon te slinken en het geen week meer ging uithouden. (én thuis zitten/werken én geen koffie trek ik niet :P )

Heel leuk gesprek gehad met Roderick van Keen Coffee! Hij meldde wel dat vrijwel alle koffiebranders het momenteel zeer zwaar hebben ivm de horeca die zo goed als plat ligt.

Enfin..
Vier dagen later kreeg ik het pakketje binnen met de koffie.
In het pakket zat bij elke koffiesoort een kaartje met beschrijving over de oorsprong van de bonen. Ook had hij er een aantal kaarten bij gedaan met "Brew Guides". Dit zijn korte beschrijvingen over de handelingen die je het beste kunt doen voor elke zetmethode om het meeste uit de bonen te halen.
Dit samen met een klein, persoonlijk geschreven kaartje.

Wat ontzettend tof! (en heel lekkere koffie!)
De "Ye Genet" is voor ons een blijvertje :D
Heb hem ook gekocht, thanks voor de tip! Ben benieuwd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nomad schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:39:

Ik vind Jura's niet geweldig met dat ze liever zelf de machines onderhouden, dan dat je er zelf mee kan spelen...maar ik lees ook regelmatig van Ehtweak en anderen dat met het juiste gereedschap je zelf ook alles kan...en eerlijk.....de koffie uit een Jura is vaak wel erg goed voor een volautomaat.
'Jura's zijn erg goed voor een volautomaat, maar Jura's zijn niet geweldig omdat de fabrikant de machines liever zelf onderhoud'... 8)7 :? :+

Het is net een nieuwe auto. Voor de fabrieksgarantie en de zogenaamde 'perfecte' service moet je wel per se langs de dealer met de forse onderhoudsprijzen (zowel arbeidsloon alsmede onderdelen). En o wee, als je zelf wat wilt doen. Nee, meneertje, u heeft daar geen verstand van! Foei, u mag zelf geen onderhoud plegen...

Er zijn natuurlijk mensen met 2 linkerhanden die alles kapot krijgen en/of totaal geen technisch/praktisch inzicht hebben. Voor die groep zou ik zeggen; idd, alles LATEN doen.
Maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die zich er in willen/kunnen verdiepen en die vaak met meer aandacht voor detail en 'liefde' een apparaat/machine kunnen onderhouden!
ps: het is niet voor niks tweakers alhier. ;)

BTW: groot voordeel is natuurlijk dat er m.b.t. Jura machines (en ook andere merken) heel veel praktische/technische info beschikbaar is voor DIY (vooral via Duitse fora). d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 23-04-2020 15:28 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ehtweak schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:16:
[...]

'Jura's zijn erg goed voor een volautomaat, maar Jura's zijn niet geweldig omdat de fabrikant de machines liever zelf onderhoud'... 8)7 :? :+
Dat hamertje smiley maakt mij interpreteren dat je mij voor gek verklaard of in ieder geval vind dat ik iets heel raars zeg.
Jura is het enige koffiemachine merk voor de consument die ik ken die het je bewust moeilijk maakt om de machine zelf te onderhouden of schoon te maken überhaupt....dat vind ik zeker raar en vrij ridicuul. Het is alsof je zelf niet door de wasstraat mag met je auto.
Nu kan je de juiste schroevendraaiers/bitjes wel kopen om er toch bij te kunnen, maar ze ontmoedigen je zeker.

Dat maakt dat ik, wmb terecht, vind dat Jura mooie machines maakt waarbij de koffie goed drinkbaar is, maar ze iets te graag je geld uit de broek kloppen voor onderhoud die je zelf had kunnen doen...zoals jij en sommige anderen hier ook zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Nomad schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:16:
[...]

Dat hamertje smiley maakt mij interpreteren dat je mij voor gek verklaard of in ieder geval vind dat ik iets heel raars zeg.
Jura is het enige koffiemachine merk voor de consument die ik ken die het je bewust moeilijk maakt om de machine zelf te onderhouden of schoon te maken überhaupt....dat vind ik zeker raar en vrij ridicuul. Het is alsof je zelf niet door de wasstraat mag met je auto.
Nu kan je de juiste schroevendraaiers/bitjes wel kopen om er toch bij te kunnen, maar ze ontmoedigen je zeker.

Dat maakt dat ik, wmb terecht, vind dat Jura mooie machines maakt waarbij de koffie goed drinkbaar is, maar ze iets te graag je geld uit de broek kloppen voor onderhoud die je zelf had kunnen doen...zoals jij en sommige anderen hier ook zelf doen.
Het is maar net wat voor uitleg je er aan geeft. Ik ken Jura als merk dat graag kwaliteit levert, ook waar het om onderhoud en service gaat, voor mensen die bereid zijn daar een premie voor te betalen. Dan hebben ze liever geen machines met klachten omdat deze door onkundige handen is gegaan. De drijfveer is niet om zo veel mogelijk op onderhoud te verdienen maar om zo goed mogelijke kwaliteit te bieden (voor een bijbehorende prijs). Om dat te kunnen waarborgen willen ze dat zoveel mogelijk in eigen hand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik denk ook wel dat de mensen die een gebruiksvriendelijke, high-end volautomaat willen, ook wel vaak overeenkomen met mensen die geen relatief intensief onderhoud willen doen op hun koffieapparaat. Ondanks dat ik helemaal geen problemen heb om elke dag mijn half-automaat aan te gooien, heb ik wel moeite het apparaat consequent te reinigen helaas. Dus ik begrijp het wel. Het enige wat niet leuk is met je machines rondzeulen, dus ik hoop dat men ondertussen daar wel een at-home-service voor heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Phuncz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:58:
Ik denk ook wel dat de mensen die een gebruiksvriendelijke, high-end volautomaat willen, ook wel vaak overeenkomen met mensen die geen relatief intensief onderhoud willen doen op hun koffieapparaat. Ondanks dat ik helemaal geen problemen heb om elke dag mijn half-automaat aan te gooien, heb ik wel moeite het apparaat consequent te reinigen helaas. Dus ik begrijp het wel. Het enige wat niet leuk is met je machines rondzeulen, dus ik hoop dat men ondertussen daar wel een at-home-service voor heeft :)
Jura heeft de mogelijkheid je machine aan huis op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Mijn machine is terug van onderhoud! Ze hebben de volgende zaken aangepakt:
  • De OPV was verkeerd in elkaar gezet. Ik heb em nooit helemaal uit elkaar gehaald dus dat was vreemd. Enfin, hierdoor liep de druk dus telkens op tot de max van de Ulka pomp (14 bar in mijn geval).
  • Er zit nu een langere capillairleiding naar mijn pompdruk manometer. Hiermee verkrijg je toch een beter resultaat.
  • De pompdruk manometer is vervangen. Saywut, Wouter? 8)7 Ja! Die was dus blijkbaar DOA toen ik 'em vorige week installeerde.
  • Ze hebben wat ventielen en rubbers vervangen in de E61 groep en deze verder schoongemaakt
  • Ze hebben nog wat extra dingen ontkalkt (mijn reservoir ziet er weer wat beter uit ;) )
Het resultaat:

De machine is stiller, heeft een hogere boilerdruk (kan ik weer wat verlagen natuurlijk) en een nette, gewenste 9 bar druk op de groep. Ik vermoed dat mijn twaalf jaar oude beestje nog weer heel wat jaren mee kan.

Wel jammer dat ik dit niet allemaal zelf heb kunnen doen maar ik had er *echt* geen zin meer in om 'em eindeloos in en uit elkaar te halen. Morgen weer de ochtend beginnen met espresso's en cappuccino's!

BTW. ik heb nieuwe cappuccinokopjes aangeschaft via een horecagroothandel. Veel goedkoper dan een Bijenkorf of wat dan ook. Eerst eens bekeken wat ik een mooi maatje vond, toen de goede vorm erbij gezocht. Et voila. Maar ik heb er nu wel in één keer twaalf. Als er mensen in Utrecht zijn die er een paar willen overnemen, ik houd me aanbevolen :+ PM me maar.

[ Voor 4% gewijzigd door woutur op 24-04-2020 09:29 . Reden: Krijg mijn videootje niet meer lekker... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nomad schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:16:
[...]

Nee hoor; ik vond het nogal apart/grappig, ik las twee tegenstrijdige uitspraken over Jura. That's all.
Jura is het enige koffiemachine merk voor de consument die ik ken die het je bewust moeilijk maakt om de machine zelf te onderhouden of schoon te maken überhaupt....dat vind ik zeker raar en vrij ridicuul.
Nou, de enige... O-)

Ik vind het ook onzinnig. Laat de gebruiker zelf die keuze en behandel niet alle consumenten als 'dombo's. Alsof men niks meer zelf kan.
Maar dat geldt voor veel meer soorten branches/apparaten... Breek me de bek niet open... :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 21-06 09:32

Tacoos

i am i

woutur schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:04:
...

Het resultaat:
[YouTube]

De machine is stiller, heeft een hogere boilerdruk (kan ik weer wat verlagen natuurlijk) en een nette, gewenste 9 bar druk op de groep. Ik vermoed dat mijn twaalf jaar oude beestje nog weer heel wat jaren mee kan.

...
Als ik wil kijken krijg ik de melding dat de video prive is en dat iemand toegang moet verlenen :P

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:13
Persoonlijk ben ik nog geen één volautomaat tegengekomen die een echt goede cappuccino van maken.
Als eerder gezegd heb ik een Xelsis (maar geregeld andere modellen van Philips, Jura, Siemens, Delonghi etc geprobeeerd) maar het is niet de foam die je krijgt met een goede halfautomaat.
Mbt smaakveranderingen van de boon die kom ik ook tegen met de Bezzera (misschien nog wel meer). Genoeg zaken die het malen, extraheren etc kunnen beïnvloeden. En mijn gevoel is dat de halfautomaat meer smaken uit het boontje weet te persen waardoor het ook vaker de mist in kan gaan.
Kan ook zijn dat ik veeleisender ben als ik iets maak op de Bezzera dan op de Xelsis.
Maar ik gooi vaker een kop weg van de Bezzera dan van de Xelsis. Ook bonen waarvan niks meer te brouwen is op de Bezzera leveren een acceptabele bak op in de Xelsis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Togi schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:17:
Persoonlijk ben ik nog geen één volautomaat tegengekomen die een echt goede cappuccino van maken.
Als eerder gezegd heb ik een Xelsis (maar geregeld andere modellen van Philips, Jura, Siemens, Delonghi etc geprobeeerd) maar het is niet de foam die je krijgt met een goede halfautomaat.
Mbt smaakveranderingen van de boon die kom ik ook tegen met de Bezzera (misschien nog wel meer). Genoeg zaken die het malen, extraheren etc kunnen beïnvloeden. En mijn gevoel is dat de halfautomaat meer smaken uit het boontje weet te persen waardoor het ook vaker de mist in kan gaan.
Kan ook zijn dat ik veeleisender ben als ik iets maak op de Bezzera dan op de Xelsis.
Maar ik gooi vaker een kop weg van de Bezzera dan van de Xelsis. Ook bonen waarvan niks meer te brouwen is op de Bezzera leveren een acceptabele bak op in de Xelsis
Eigenlijk zou je een volaitomast helemaal niet moeten vergelijken met een halfautomaat. Ze zetten allebei koffie maat allebei op een andere manier: Volaitomast gebruikt een grovere maling, lagere druk, daardoor een andere extractie: minder vol en een andere viscositeit (lobbigheid, mondgevoel) dan een halfautomaat. Aan de andere kant kun je van een volautomaat makkelijker een constanter resultaat verwachten dan van een halfautomaat: daar is immers de "hand van de meester" een significante factor. Smaal blijft uiteraard persoonlijk, maar het lijkt mij sterk dat een halfautomaat een "mindere" boon kan upgraden naar een beter resultaat dan een Bezzera. Dan lijkt er toch een technisch probleem, een schoonmaakprobleen of een uitvoeringsproblemen in het spel.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-06 12:43
Togi schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:17:
Zoals eerder gezegd hier zou ik als je een volautomaat wil thuis en cappuccino drinkt altijd met externe melk opschuimer werken. Daar komt het nog behoorlijk uit en veel makkelijker schoon te houden. Zoveel cappucinotores gezien die niet goed schoon gemaakt waren, drinkt nooit cappuccino bij machines waar ik die dingen zie 🤮

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06 15:09
Iemand ervaring met een LELIT KATE PL82T in vergelijk met bijvoorbeeld Sage the Barista Touch Stainless Steel. Ben aan het kijken voor een upgrade vanaf een Nespresso. Wil lekkere espresso's en cappoccino kunnen maken.Een losse machine + maler is wellicht beter lees is ook hier maar dan zit je al snel op 1400 Euro.

[ Voor 20% gewijzigd door GoEV6 op 26-04-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-06 15:02

oscarwashere

"Very nice"

GoEV6 schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:00:
Iemand ervaring met een LELIT KATE PL82T in vergelijk met bijvoorbeeld Sage the Barista Touch Stainless Steel. Ben aan het kijken voor een upgrade vanaf een Nespresso. Wil lekkere espresso's en cappoccino kunnen maken.Een losse machine + maler is wellicht beter lees is ook hier maar dan zit je al snel op 1400 Euro.
Ik heb zelf recent een Gaggia Classic gekocht met een tweedehands maler van Eureka. Bevalt super en dat voor ongeveer €600-700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
oscarwashere schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:19:
[...]

Ik heb zelf recent een Gaggia Classic gekocht met een tweedehands maler van Eureka. Bevalt super en dat voor ongeveer €600-700
Dat is ook inderdaad een goed idee. Lees ook goede reviews over de Silvia V6.

In filmpes zie ik dat het maken van een cappoccino lang duurt met een machine met 1 boiler. Het afkoelen duurt tot 5 minuten of zo.... Of verschilt dat per machine? Zijn er nog mogelijkheden van een mooie machine met of zonder inbouw maler waarbij het maken van een cappoccino wat sneller kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
bszz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:49:
[...]

Smaal blijft uiteraard persoonlijk, maar het lijkt mij sterk dat een halfautomaat een "mindere" boon kan upgraden naar een beter resultaat dan een Bezzera. Dan lijkt er toch een technisch probleem, een schoonmaakprobleen of een uitvoeringsproblemen in het spel.. ;)
Geen idee waardoor het komt maar als ik oude bonen vanuit de maler in de Xelsis gooi krijg ik toch een redelijke espresso. Waarbij het uit de Bezzera het toch op dat moment minder was. Waarschijnlijk haalt de Bezzera er toch nog andere stoffen uit de boon die de smaak beïnvloeden.
Ga je er een schaalverdeling aangeven dan zit een heeeeel goeie espresso van de Xelsis (dus niet van oude bonen maar van goeie verse) op het niveau van een redelijke espresso van de Bezzera.
Voordeel van dit verschil is dat waar Ik vroeger nog wel eens bonen weggooide worden die nu nog opgebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:59
GoEV6 schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:26:
[...]

Dat is ook inderdaad een goed idee. Lees ook goede reviews over de Silvia V6.

In filmpes zie ik dat het maken van een cappoccino lang duurt met een machine met 1 boiler. Het afkoelen duurt tot 5 minuten of zo.... Of verschilt dat per machine? Zijn er nog mogelijkheden van een mooie machine met of zonder inbouw maler waarbij het maken van een cappoccino wat sneller kan gaan?
De gaggia classic die ik heb gehad duurde inderdaad 5 minuten voordat ik kon opschuimen (door de single boiler) en 5 minuten voordat ik weer normale espresso’s kon zetten. Je zou kunnen kijken naar een tweedehands HX machine, dit is een machine die tegelijkertijd kan stomen en espresso’s kan maken. Dat kost vaak wel wat meer. Op marktplaats had ik het geluk om een e61 HX machine te vinden van 350 euro, wie weet is daar wat te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Togi schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:31:
[...]

Geen idee waardoor het komt maar als ik oude bonen vanuit de maler in de Xelsis gooi krijg ik toch een redelijke espresso. Waarbij het uit de Bezzera het toch op dat moment minder was. Waarschijnlijk haalt de Bezzera er toch nog andere stoffen uit de boon die de smaak beïnvloeden.
Ga je er een schaalverdeling aangeven dan zit een heeeeel goeie espresso van de Xelsis (dus niet van oude bonen maar van goeie verse) op het niveau van een redelijke espresso van de Bezzera.
Voordeel van dit verschil is dat waar Ik vroeger nog wel eens bonen weggooide worden die nu nog opgebruikt.
Wat ik bedoel is dat de Bezerra technisch gezien een betere espresso zou moeten kunnen zetten dan de Xelsis. Naast dat technische verschil is er echter nog een verschil: De Bezzera vereist een zekere vaardigheid, een vaardigheid om de juiste maling en dosering te kiezen, op de juiste manier (met de juiste materialen!) te tampen. De doorlooptijd "te lezen", allerlei zaken als vooraf flushen, voorverwarmen van de filterdrager, etc. Als dat niet in orde is kan het zomaar zijn dat de Xelsis een beter resultaat geeft, als dat wel in orde is zie ik niet waar de Xelsis het zou moeten kunnen winnen. Dan zou ik toch eens gaan kijken naar bijvoorbeeld temperatuur en hoe schoon je zetgroep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
monsees schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:43:
[...]

De gaggia classic die ik heb gehad duurde inderdaad 5 minuten voordat ik kon opschuimen (door de single boiler) en 5 minuten voordat ik weer normale espresso’s kon zetten. Je zou kunnen kijken naar een tweedehands HX machine, dit is een machine die tegelijkertijd kan stomen en espresso’s kan maken. Dat kost vaak wel wat meer. Op marktplaats had ik het geluk om een e61 HX machine te vinden van 350 euro, wie weet is daar wat te vinden?
Oke dank voor je hulp. Voor een nieuwe machine kom ik dan uit bij bijvoorbeeld de Bezzera BZ10. Met daarbij een Eureka maler zit ik net over de € 1.400,-......Toch wel een bedrag voor lekkere koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij de vraag van een single boiler versus hx stel ik altijd de vraag hoeveel cappuccini er gemaakt worden in de week.
Bij 1 per dag of meer is hx the way to go. Bij 1 in de week of minder is het verstandig een single boiler te nemen. Zit je er tussen in dan kunnen zaken zoals thee water en aanschaf prijs zorgen voor een voorkeur linksom of rechtsom.
Het vervelende is dat als je een hx neemt (wat ik prima begrijp) en je gebruikt stoom en heet water niet of nauwelijks dan gaat de machine kapot. Wat dat betreft is een single boiler sterker. Ook is ontkalken bij hx veel tijdrovender. Dat is het wat mij betreft alleen waard als je stoom en heet water intensief gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
Teus.espresso schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:37:
Het vervelende is dat als je een hx neemt (wat ik prima begrijp) en je gebruikt stoom en heet water niet of nauwelijks dan gaat de machine kapot.
Dat heb ik nog niet eerder gehoord, heb je hier wat meer achtergrond of uitleg over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Cafecito schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:22:
[...]

Dat heb ik nog niet eerder gehoord, heb je hier wat meer achtergrond of uitleg over?
Ben ook benieuwd en ook over het extra ontkalk werk. Verklaar je nader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
@bszz helemaal eens dat de basis goed moet zijn en pak je een verse boon is de Bezzera ook echt 100x beter dan de Xelsis en dan is het echt genieten. Wordt de boon wat ouder dan merk je dat het verschil tussen vers/oud bij de Bezzera groter is dan bij de Xelsis waar je dus op een punt beland dat het product uit de Xelsis aangenamer is dan uit de Bezzera. Ik zeg natuurlijk niet dat een verse boon in de Xelsis in de buurt komt van een verse in de Bezzera.
Heb in de afgelopen 10 jaar enkele workshops gevolgd en heb genoeg lopen spelen met zaken als temp ( Voorverwarmen is bij een Bezzera bijv weer van minder belang dan bij een E61 door de verwarmde kop) en maalgraad maar ook bij verschillende luchtvochtigheid . Tampen is altijd een leuk discussiepunt maar denk dat ik daar voor mij wel een constante in heb gevonden.
Verder haal ik hem geregeld uit elkaar om hem te reinigen dus dat is ook geen probleem. Dit gebeurt trouwens ook met de Xelsis want door de bouw (alles achter deurtjes) en de vorm van de maler icm de zetgroep is die ook echt snel smerig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Een hx systeem heeft gescheiden waterstromen voor koffie en heet water/ stoom. Op het moment dat je wel koffie zet maar vaak / langdurig geen heet water / stoom gebruikt, wordt het water in de boiler oud. Ook het water in de klep die het gebruikte heet water aanvult, wordt oud.
Het is stilstaand water dat vooral voor verkalking zorgt. Beetje tegenstrijdig weet ik maar een intensief gebruikte machine verkalkt minder.
Doordat de klep die heet water bijvult niet beweegt en de kalkafzetting kan deze vast komen te zitten. De magneetspoel kan doorbranden. De electronica box die stroom stuurt naar die klep krijgt het zwaarder en kan defect raken.
De eerder genoemde klep is niet altijd te redden en moet vaak vervangen.
Kalk intrekt ook vocht aan rubbers en kan voor beschadigingen van de boiler lijden. Beide kan voor lekkages zorgen.
En dat allemaal door stilstaand water door te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 16:16
Teus.espresso schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:48:
Een hx systeem heeft gescheiden waterstromen voor koffie en heet water/ stoom. Op het moment dat je wel koffie zet maar vaak / langdurig geen heet water / stoom gebruikt, wordt het water in de boiler oud. Ook het water in de klep die het gebruikte heet water aanvult, wordt oud.
Inderdaad iets om rekening mee te houden bij een HX-machine. Ik heb een klein melkkannetje dat ik na het zetten van een cappuccino even vul met heet water uit de boiler om de stoompijp schoon te maken.

En in het weekend vul ik nog wel eens een steelpannetje met water uit de HX ipv de Quooker om eitjes te koken. Zodoende wordt het water vrij vaak ververst.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Goedemorgen,

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een Aeropress en al druk aan het experimenteren geslagen. Nu vroeg ik mij af of iemand misschien een app weet waar je je bevindingen in bij kunt houden.

Ik zou graag bij willen houden welke bonen ik heb gebruikt, welke methode, temperatuur, maalgraad, brouwtijd en de smaakbeleving. Ik zou dit in een schriftje kunnen doen, maar dat raak ik vaak kwijt en is lastiger te delen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:46
Cannoli schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:33:
Goedemorgen,

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een Aeropress en al druk aan het experimenteren geslagen. Nu vroeg ik mij af of iemand misschien een app weet waar je je bevindingen in bij kunt houden.

Ik zou graag bij willen houden welke bonen ik heb gebruikt, welke methode, temperatuur, maalgraad, brouwtijd en de smaakbeleving. Ik zou dit in een schriftje kunnen doen, maar dat raak ik vaak kwijt en is lastiger te delen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een app.
Je kan hiervoor makkelijk een excel bestand bijhouden op je telefoon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monsees
Cannoli schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:33:
Goedemorgen,

Voor de iPhone heb je de app: Beanconqueror . Hier kan je bijhouden hoe je bakkie smaakte enzo. Misschien dat deze app voor je werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

monsees schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:16:
[...]

Voor de iPhone heb je de app: Beanconqueror . Hier kan je bijhouden hoe je bakkie smaakte enzo. Misschien dat deze app voor je werkt?
Voor Android heb je die app ook: https://play.google.com/s...?id=com.beanconqueror.app

Maar deze appt is uitgebreider (en heeft een mooier en duidelijker design): https://play.google.com/s...d=com.apptivity.brewtimer

Op de screenshots lijkt de app Duits, maar hij kan ook Engels.

[ Voor 24% gewijzigd door oscarwashere op 27-04-2020 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
@vinpower @monsees @oscarwashere bedankt voor de suggesties! Hier kan ik wel wat mee. Vind Brewtimer er mooi uitzien, maar Beanconqueror is waarschijnlijk geschikter voor mijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:10

headout

Oi oi!

Teus.espresso schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:37:
Bij de vraag van een single boiler versus hx stel ik altijd de vraag hoeveel cappuccini er gemaakt worden in de week.
Bij 1 per dag of meer is hx the way to go. Bij 1 in de week of minder is het verstandig een single boiler te nemen.
Ik zet zo'n 4 a 5 cappuccino's dagelijks met mijn Rancio Silvia, een SB machine. Maar goed, ik ben dan ook de enige koffiedrinker thuis. Het nadeel van een SB als je meerdere cappuccino's tegelijk wil zetten is de beperkte boiler.
Wat ik dan doe: stomen voor cappuccino 1 en 2 >> temp flushen terug naar 94 graden >> stoom knop weer aan en wachten tot stoom proces gereed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
headout schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:21:
[...]

Ik zet zo'n 4 a 5 cappuccino's dagelijks met mijn Rancio Silvia, een SB machine. Maar goed, ik ben dan ook de enige koffiedrinker thuis. Het nadeel van een SB als je meerdere cappuccino's tegelijk wil zetten is de beperkte boiler.
Wat ik dan doe: stomen voor cappuccino 1 en 2 >> temp flushen terug naar 94 graden >> stoom knop weer aan en wachten tot stoom proces gereed is.
Ik ben wel benieuwd hoeveel minuten je met de Silvia kwijt bent om een cappoccino te maken. Dus vanaf de 'aanknop' indrukken tot dat de cappoccino klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Opwarmen vanaf kamertemperatuur van een Rancilio duurt 10 tot 15 minuten. Opwarmen van koffie naar stoom is minder dan een minuut. Cappuccino kan dus binnen een kwartier op tafel staan.
Een smart stekker helpt als dat nog te lang is. Dan kan je het inschakelen plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Teus.espresso schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:01:
Opwarmen vanaf kamertemperatuur van een Rancilio duurt 10 tot 15 minuten. Opwarmen van koffie naar stoom is minder dan een minuut. Cappuccino kan dus binnen een kwartier op tafel staan.
Een smart stekker helpt als dat nog te lang is. Dan kan je het inschakelen plannen.
Zit in de orientatiefase vandaar mijn vragen. Zag op Youtube dat ze eerst het melkschuim maakte en daarna de espresso. Afkoelen duurde ook nog best wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Echt afkoelen duurt idd een paar minuten. Als je water aftapt via de stoompijp daalt de temperatuur veel sneller. Dat helpt ook nog om de stoomtip goed schoon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Laatst online: 20-06 14:36

wielhelm

80/86 ST bladebladed

En als ik echt NU espresso moet ,gebruik ik altijd dit ;)

http://www.coffeekid.com/archived/rancilio/cheatsilvia
Teus.espresso schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:01:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
Ik heb mn smart stekker gekoppeld aan Sleep Cycle app. Als de wekker gaat, springt de espressomachine aan. Opwarmen duurt 20-30 minuten. Ik wordt rustig wakker en ga douchen, daarna kan ik de eerste espresso zetten. Echt ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Cafecito schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:55:
Ik heb mn smart stekker gekoppeld aan Sleep Cycle app. Als de wekker gaat, springt de espressomachine aan. Opwarmen duurt 20-30 minuten. Ik wordt rustig wakker en ga douchen, daarna kan ik de eerste espresso zetten. Echt ideaal
Haha geniaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Gisteren heb ik mijn Niche Zero ontvangen! Single dosing werkt voor mij prima; ik had eerst een beetje twijfel maar nu totaal niet meer. Het werkt fantastisch stabiel en erg eenvoudig.

Ik ben echt heel erg tevreden over de maler. Het maalsel is fantastisch en de koffie’s zijn erg goed. Het is een hele verbetering tov Quamar M80E. Door een f*ck-up nu pas nieuwe maalschijven binnen voor de Quamar.

Nu nog aan het twijfelen of ik voor een dual boiler ga of niet; Stabielere temperatuur en temp surfing.
Daarnaast nog op zoek naar een weegschaal; de goedkope Chinees die ik momenteel heb, is niet waterdicht.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
Janar schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:36:
Daarnaast nog op zoek naar een weegschaal; de goedkope Chinees die ik momenteel heb, is niet waterdicht.
Als weegschaal gebruik ik de Acaia Lunar. Spatwaterdicht (IP68 uit mn hoofd). Heel tevreden over, alleen vind hem wel redelijk prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Cafecito schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:49:
[...]

Als weegschaal gebruik ik de Acaia Lunar. Spatwaterdicht (IP68 uit mn hoofd). Heel tevreden over, alleen vind hem wel redelijk prijzig.
Hele prijzige weegschaal waarvan ik eigenlijk toch geen noodzaak inzie. Hoe vaak gebruik je Bluetooth en de app?

Ik ga binnenkort wel V60 proberen en ik heb nog steeds een French Press die ik met verse koffie wil gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
Gisteren heb ik mijn Niche Zero ontvangen! Single dosing werkt voor mij prima; ik had eerst een beetje twijfel maar nu totaal niet meer. Het werkt fantastisch stabiel en erg eenvoudig.

Ik ben echt heel erg tevreden over de maler. Het maalsel is fantastisch en de koffie’s zijn erg goed. Het is een hele verbetering tov Quamar M80E. Door een f*ck-up nu pas nieuwe maalschijven binnen voor de Quamar.

Nu nog aan het twijfelen of ik voor een dual boiler ga of niet; Stabielere temperatuur en temp surfing.
Je zou als weegschaal kunnen denken aan een timemore weegschaal. Die heb ik zelf gekocht voor 50 euro op aliexpress en daar ben ik wel tevreden over. Vooral de timer vind ik handig omdat ik die eerst altijd op mijn telefoon bijhield, je snapt wel dat ik dat kreng altijd kwijt was wanneer ik net bezig was met een bakkie. Dat er een accu in zit met usb c oplaadmogelijkheid vind ik ook handig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MB90hvovrQapDDcPRloFFx6nNeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0y6c9HVQyEFq9U0uLe7E6ae.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

monsees schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:34:
[...]

Je zou als weegschaal kunnen denken aan een timemore weegschaal. Die heb ik zelf gekocht voor 50 euro op aliexpress en daar ben ik wel tevreden over. Vooral de timer vind ik handig omdat ik die eerst altijd op mijn telefoon bijhield, je snapt wel dat ik dat kreng altijd kwijt was wanneer ik net bezig was met een bakkie. Dat er een accu in zit met usb c oplaadmogelijkheid vind ik ook handig :)

[Afbeelding]
Ik zal Timemore even bekijken. Ik bestel sowieso niet zo snel meer op Aliexpress dus even zien hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
Janar schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:33:
[...]

Hele prijzige weegschaal waarvan ik eigenlijk toch geen noodzaak inzie. Hoe vaak gebruik je Bluetooth en de app?

Ik ga binnenkort wel V60 proberen en ik heb nog steeds een French Press die ik met verse koffie wil gaan proberen.
De unique selling point voor mij waren de snelheid, timer en dunheid van de weegschaal.
- snelheid. Ik merkte bij andere weegschalen dat een halve tot hele seconde vertraging zit voordat ik de juiste waarde zag.
- timer. Ik wilde geen aparte timer, maar deze ingebouwd in de weegschaal. Die zijn er meer, maar het handige bij deze is dat hij in te stellen is dat hij begint te timen vanaf dat de eerste druppel je kopje raakt, of bijvoorbeeld nadat je her kopje geplaatst hebt.
- compactheid. Hij past makkelijk op de lekbak en beperkt nauwelijks de ruimte tussen de uitloop en groep hoofd.

Bluetooth gebruik ik alleen als V60 maak, omdat het dan groter/duidelijker is op m’n ipad, maar dat was voor mij minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Lang een Nespresso gehad, wat voor de momenten dat ik thuis was ok was. Nu ik veel vaker thuis ben, en omdat ik door omstandigheden geen Nespresso machine meer had me vooral gered met de mokkapot.

Dat ging om een keramische kookplaat niet echt lekker. Het duurt lang, en je moet echt goed controleren op koffie resten bij het schrijfgedeelte en heb goed vastschroeven wil hij niet gaan lekken.

Sinds wee weken een WMF Lumero en bevalt erg goed. Schoonmaken is veel minder werk dan bij de mokkapot, koffie is lekkerder, en een stuk sneller klaar. Had mijn twijfels over het 'zelf' melk opschuimen, maar ook dat gaat prima. En hij neemt erg weinig ruimte in. Hij is mede daarom wel wat licht, en de zuignapjes werken niet echt op mijn aanrecht, dus bij het vastzetten van de portaqfilter moet ik het apparaat altijd vast houden om te voorkomen dat hij verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Ik ben bijna jarig, dus tijd om eens te kijken welke koffiezet-accessoires er op mijn verlanglijstje mogen... *O*

Nu was ik opzoek naar een waardige vervanger van mijn huidige plastic tamper, die meegeleverd werd bij mijn machine. Zoals ik eerder al postte doet hij zijn werk, maar is de diameter eigenlijk te klein.

Ik zag hier iets voorbij komen over een distributeur in plaats van een tamper. Maar wat is hier precies de meerwaarde van? Gebruik je het als vervanging van je tamper, of zul je alsnog willen (s)tampen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 20-06 16:16
oscarwashere schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:30:
Maar wat is hier precies de meerwaarde van? Gebruik je het als vervanging van je tamper, of zul je alsnog willen (s)tampen?
De meerwaarde is een mooiere en meer egale verdeling van de gemalen koffie in je filter.

Maar het is geen vervanging voor een tamper. Die zul je alsnog nodig hebben...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

dreamscape schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:54:
[...]
Maar het is geen vervanging voor een tamper. Die zul je alsnog nodig hebben...
Marc van WLL is het niet met je eens:

Misschien niet allemaal die voldoende tampen maar sommigen dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:10

headout

Oi oi!

Als de Rancilio op temperatuur is, dan heb ik incl. malen van de bonen en terugkoelen van de boiler (van stoom naar vloeibaar) 3 tot 4 minuten nodig. Zal straks eens klokken; heb dat nooit eerder gedaan. Meten = weten tenslotte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Binnen een week is er veel veranderd hier en gaat mijn koffie avontuur met sprongen vooruit.

De Niche Zero is veel beter dan de oude maler.

De Bezzera Magica heeft plaats gemaakt voor een Bezzera Duo. Qua upgrade niet de meest goedkope en misschien ook niet de meest evidente. Maar toch is het een hele stap vooruit; met name consistentie!

Daarnaast mede dankzij Niche maler ook begonnen aan V60 filterkoffie. Dit belooft een verrijking te worden! Het eerste potje was al goed te pruimen en ik weet redelijk goed al waar ik zelf verbeteringen kan maken.

Echt genieten in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04

YellowCube

Wait...what?

Phuncz schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:01:
[...]

Marc van WLL is het niet met je eens:
[YouTube: Distributors, Levelers & Tampers: How to get the Perfect Puck]

Misschien niet allemaal die voldoende tampen maar sommigen dus wel.
zijn er mensen die met zo'n leveler werken?
Ik vind het idee erg leuk, maar is dit niet voor de mensen die last hebben van een perfectiesyndroom?
Kun je met gewoon aandachtig gebruik van een normale tamper niet net zulke resultaten bereiken?

Nog een vraag over blindfilteren/backflushen.
Is het iets wat je vooral wel moet doen?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

YellowCube schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:18:
[...]

zijn er mensen die met zo'n leveler werken?
Ik vind het idee erg leuk, maar is dit niet voor de mensen die last hebben van een perfectiesyndroom?
Kun je met gewoon aandachtig gebruik van een normale tamper niet net zulke resultaten bereiken?

Ik heb een Motta Leveler en een druk gereguleerde tamper. Ik gebruik niet altijd de leveler maar ik vind het wel prettig, je hebt gewoon een perfecte basis om te tampen. Het kost niet de wereld en je hebt wel een constante routine. Ik vermoed wel dat mijn tamping gewoon verbeterd is.

—-

Ik backflush Minimaal wekelijks en heel af en toe gebruik ik een beetje reinigingsmiddel maar niet elke keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:00

P_Tingen

omdat het KAN

Cannoli schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:41:
[...]
Volgens hen maakt het een wereld van verschil als je de bijgeleverde zeef vervangt door deze van Sage. Inclusief verzendkosten kost dat ~€19. Ik heb deze besteld en ben benieuwd naar het verschil. (Ook meteen een goede maler + bonen aangeschaft.) Misschien is die zeef ook nog een interessante tip voor jouw dochter.
Heb je inmiddels de zeef binnen en kunnen testen? Ben wel benieuwd...

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 13:33
YellowCube schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:18:
Tenzij je een héle goedkope machine hebt zonder driewegklep is dat een goed plan (om de paar dagen/week).

Met cleaner backflushen zou ik terughoudend zijn tenzij je weet dat het geen kwaad kan. Bij een E61 los je er ook de interne smering mee op is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 09:30
Nou, mijn espressomachine helaas ter reparatie weggebracht. Het cappuccinosysteem werkt niet naar behoren. Nu minimaal 2 weken zonder koffie zitten. Of ik moet oploskoffie proberen, iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Munki schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:10:
Of ik moet oploskoffie proberen, iemand een tip?
Dan zou ik of filterkoffie doen, of met een mokkapot. Allebei niet echt duur, en stukken beter dan oploskoffie, zelfs al gebruik je het met voor gemalen koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Ik heb nu al drie keer op willekeurige momenten ervaren dat mijn Eureka Mignon bonenmaler soms ineens bijna 2x zoveel koffie uitspuugt dan normaal, ondanks dat ik de timer heb ingesteld. Het gaat 9 van de 10 keer goed, maar het wordt soms dus een zooitje als hij ineens meer uitspuugt en het filter daardoor overloopt. Ik dacht eerst dat er dan misschien bij de vorige maling nog wat koffie was achtergebleven in het apparaat, maar dan had ik bij die vorige maling wel minder koffie in mijn filter moeten hebben zou je denken...

Iemand hier wel eens ervaring mee gehad, of weet iemand misschien waar het aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Wij hebben al een aantal keren het display / computer gedeelte van een Mignon moeten vervangen door een defect daarin.
Dat zou onder garantie kunnen vallen als je de molen korter dan twee jaar hebt.
Ik ben opgehouden met aanbevelen van die molen. Het idee van de molen is prachtig. De uitvoering laat te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
Teus.espresso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:54:
Wij hebben al een aantal keren het display / computer gedeelte van een Mignon moeten vervangen door een defect daarin.
Ik ben opgehouden met aanbevelen van die molen. Het idee van de molen is prachtig. De uitvoering laat te wensen over.
Ik ben juist heel tevreden met mijn Eureka Mignon Specialita!
Ik kan ‘m juist wel aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Teus.espresso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:54:
Ik heb hem tweedehands gekocht. Het gekke is vooral dat hij dit probleem niet altijd vertoont. Zolang het slechts soms is kan het weinig kwaad, dan moet ik maar een schoteltje paraat houden. Of is zo'n reparatie relatief gemakkelijk/goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
Nou, mijn espressomachine helaas ter reparatie weggebracht. Het cappuccinosysteem werkt niet naar behoren. Nu minimaal 2 weken zonder koffie zitten. Of ik moet oploskoffie proberen, iemand een tip?
Aan oploskoffie zou ik niet snel denken...
Goedkope mogelijkheden zijn bijvoorbeeld een bialetti percolator (voor gas). Deze komt in de buurt van espresso. of een french press is ook een goedkope mogelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Er is ook instant specialty coffee. Het meeste wat je overal vind is natuurlijk gemaakt om zo goedkoop mogelijk te zijn, maar met de techniek van vriesdrogen is niet per se slecht. Of je er goede koffie uit kan halen hangt af van de koffie waar het van gemaakt is.

Ik weet niet of je er makkelijk aan kunt komen, maar ik herinner me wel een aardige review van James Hoffmann:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Indien het een volautomaat is: succes met instant! Of gemalen bonen kopen icm V60.

En dus anders V60. Iets groffer malen en gaan met die banaan.

V60 setje kostte mij 23 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:32
Wij hebben een normale filter koffiezetapparaat en een dolce gusto. Ik drink voornamelijk espresso en af en toe een cappuccino voor de smaak.

Ik wil graag de stap zetten naar vers gemalen bonen (espresso’s)en om te kijken of allemaal leuk en aardig vindt, lees ik dat een Bialetti een mooie stap is.

Op coolblue vindt ik verschillende types wat volgens mij meer te maken heeft met de hoeveelheid bakkies en soort fornuis, klopt dit ?

Verder heb ik een simpele elektrische bonenmaler van TriStar type KM-2270.

Heb ik nog meer nodig en is dit een aardige stap naar verse espresso’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
P_Tingen schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:31:
[...]

Heb je inmiddels de zeef binnen en kunnen testen? Ben wel benieuwd...
Ik heb de zeef al een tijdje binnen en heb er mee geëxperimenteerd.

Voordat ik mijn bevindingen deel moet ik wel vermelden dat ik een complete 'newby' ben wat betreft het zetten van espresso en dat ik een Comandante C40 gebruik als molen. (Niet de beste molen voor espresso).

De in de video genoemde 54mm Sage-zeef werd vrij snel geleverd en past, na het verwijderen van het plastic deel, in de zeefhouder van de Dedica 685. Wel is de zeef een 1 - 1,5mm hoger dan het origineel waardoor de zeefhouder met behoorlijk wat kracht in de machine gedraaid moet worden. Hij zit echt flink strak.

Ik heb de resultaten uit de video niet weten te reproduceren. Ik heb gespeeld met de dosis, tampen, maalgraad, temperatuur, soort bonen, etc, maar alle espresso werd zuur. Als ik te fijn maalde liep het water niet door de zeef. De machine sloeg dan af tijdens het zetten. Dikke lol want de zeefhouder stond dan nog flink onder druk bij het eruit draaien. :)

Toch is het experiment niet helemaal gefaald. Ik heb namelijk ook nog een bottomless portafilter (speciaal voor de Dedica 685) besteld bij Ali. Deze werd geleverd met een 51mm zeef en is net zo hoog als de orginele zeefhouder. Deze past dus beter dan de Sage-zeef.

Met de Ali portafilter + zeef kan ik een paar standen fijner malen dan met de Sage-zeef en dan krijg ik waarachtig een aardig goed te drinken espresso uit het apparaat. De Ali-zeef heeft iets meer gaatjes en ze zijn net ietsjes groter. Waarschijnlijk zorgt dat voor minder weerstand.

'Officieel' is de Comandante molen met een maalstand tussen de 10 tot 15 clicks geschikt voor espresso. De Sage-zeef ging tot 12 clicks. Onder de 12 sloeg de Dedica af. Met de Ali-zeef kon ik tot 8 clicks gaan op de molen en 9 clicks bleek vaak de beste stand te zijn. Volgens mij is dit behoorlijk fijn.

Mijn persoonlijke ervaring/conclusie: De Sage-zeef is geen succes. De Ali portafilter + zeef wel. Toch heb ik mijn twijfels over de Dedica 685 als goedkope espressomachine. De temperatuur zwalkt behoorlijk en er zit toch nog best veel variatie tussen de kopjes espresso. Maar dat kan ook aan mijn gebrek aan ervaring en/of aan de koffiemolen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
Signs schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:26:
Op coolblue vindt ik verschillende types wat volgens mij meer te maken heeft met de hoeveelheid bakkies en soort fornuis, klopt dit ?
Aantal kopjes zou ik delen door 3 (of misschien 2) om tot een zinnig aantal te komen.

Fornuis: even opmeten, op m'n huidige fornuis past een 3-kops Brikka niet zonder reduceerring.

Dat ding heeft messen ipv. een echt maalwerk, zou me verbazen als dat consistent genoeg is voor een mokapotje. Waarschijnlijk ben je dan nog beter af met een blikje Illy-espressomaling. Je kunt desnoods Marktplaats even in de gaten houden of daar niets iets verschijnt met maalschijven voor 2/3 tientjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Thralas schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:19:
[...]

Aantal kopjes zou ik delen door 3 (of misschien 2) om tot een zinnig aantal te komen.

Fornuis: even opmeten, op m'n huidige fornuis past een 3-kops Brikka niet zonder reduceerring.

[...]

Dat ding heeft messen ipv. een echt maalwerk, zou me verbazen als dat consistent genoeg is voor een mokapotje. Waarschijnlijk ben je dan nog beter af met een blikje Illy-espressomaling. Je kunt desnoods Marktplaats even in de gaten houden of daar niets iets verschijnt met maalschijven voor 2/3 tientjes..
Espressomaling is te fijn voor een Bialetti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Signs schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:26:
Wij hebben een normale filter koffiezetapparaat en een dolce gusto. Ik drink voornamelijk espresso en af en toe een cappuccino voor de smaak.

Ik wil graag de stap zetten naar vers gemalen bonen (espresso’s)en om te kijken of allemaal leuk en aardig vindt, lees ik dat een Bialetti een mooie stap is.

Ik heb ook een mokapot en maler gekocht een jaar of 2 geleden. Na een paar maanden zeer wisselende kwaliteit koffie ben ik gestopt met zelf malen. Zo’n ding met mesjes is lang niet consistent genoeg. (Gelukkig kan de koffieboer de koffie voor mij malen). Ik zou een betere maler kopen of voorgemalen koffie kopen. Wel zeer tevreden over de Cloer elektrische Mokapot, heerlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:32
Bedankt allen. Ik heb een Mokapotje besteld.
Wb de maler kijk ik even wat hij doet. Anders komt er een betere maler in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
bszz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:27:
Espressomaling is te fijn voor een Bialetti
Toen ik nog geen maler had heb ik dat tijden gedaan met een Brikka. Kan me niet herinneren daar problemen mee te hebben gehad. Maar de Brikka heeft een ventiel (itt. een regulier mokapotje), dat zou 'm wel eens vergevingsgezinder kunnen maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Thralas op 07-05-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
Cannoli schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:47:
[...]

Ik heb de zeef al een tijdje binnen en heb er mee geëxperimenteerd.

Voordat ik mijn bevindingen deel moet ik wel vermelden dat ik een complete 'newby' ben wat betreft het zetten van espresso en dat ik een Comandante C40 gebruik als molen. (Niet de beste molen voor espresso).

Ik heb de resultaten uit de video niet weten te reproduceren. Ik heb gespeeld met de dosis, tampen, maalgraad, temperatuur, soort bonen, etc, maar alle espresso werd zuur. Als ik te fijn maalde liep het water niet door de zeef.
Leuk om te experimenteren. Hier vind je een wat meer in detail uitleg voor hoe je een espresso zet, wellicht dat dat je helpt.

https://obatala.nl/kennisbank/hoe-maak-je-een-espresso

Wel met iets andere machine, maar blijft redelijk hetzelfde principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
Heb naast m’n Bezzera nu ook een Moccamaster in huis (voor grotere groepen koffiedrinkers of gewoon een lekkere normale bak koffie).

Wat is nou echt lekkere filterkoffie hiervoor? Het liefst gebruik ik m’n bonenmaler hier niet voor, dus welke gemalen koffie is een echte aanrader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
-Muncky- schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:37:
Heb naast m’n Bezzera nu ook een Moccamaster in huis (voor grotere groepen koffiedrinkers of gewoon een lekkere normale bak koffie).

Wat is nou echt lekkere filterkoffie hiervoor? Het liefst gebruik ik m’n bonenmaler hier niet voor, dus welke gemalen koffie is een echte aanrader?
Daar is geen objectief antwoord op. Smaak is zo persoonlijk en afhankelijk van factoren als zwart of met melk drinken, na het eten of in de Nederlandse traditie om een uur of 11 's ochtends, etc. Voor grote groepen koffiedrinkers zou ik al snel kiezen voor een toegankelijke koffie, een allemansvriend zoals de Yellow Bourbon. Voor zelf een lekkere bak koffie: Ga naar een speciaalzaak en leg je vraag voor. Koop een aantal koffies met een duidelijk verschillend karakter en ga proeven wat jou aanspreekt. Van daaruit kun je verder zoeken. Een supermarkt koffie zou ik je afraden als je "een echt lekker filterkoffie" wilt. De koffie is in de basis hooguit van "ok" kwaliteit maar vrijwel altijd te lang geleden geroosterd en gemalen. Ga naar een speciaalzaak en laat daar malen en bewaar de koffie goed afgesloten op een niet al te warme plaats (Ik ga er van uit dat je geen molen hebt of wilt, hoewel zelf malen uiteraard versere koffie oplevert)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:06

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik drink op het moment vrij veel uit m'n Moccamaster de Initio budget koffie van Fascino. Wel vers gebrand, maar dan voor 11 euro per kilo. Afwisselend de pittig en mild. Ik vind de pittig net iets lekkerder, want die heeft net iets meer een bite. Daarvoor dronk ik de Lavazza Oro uit de MM. Wel de bonenvariant, maar deze is er volgens mij ook als gemalen koffie.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

De koffie die ik met een filterautomaat zet is vaak voor bezoek, en die vinden allemaal de DE Rood gewoon dikke prima. :+ Voor mijzelf gebruik ik wel eens de wat sterkere Lavazza koffie voor.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
Thanks voor jullie reacties. Ik heb wel zelf een maler (Eureka Mignon Specialita), maar vind het wisselen van de bonen weer een extra handeling. Ik gebruik nm. bonen van Brandzaak (Chirageffe), die minder geschikt zijn voor een normale koffie.

Ik zal eens gemalen koffie halen bij een speciaalzaak, al denk ik dat het gewoon DE blijft, gezien de weinige keren dat ik hier gebruik van ga maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bij de Xenos hebben ze leuke bewaarblikken voor een pak koffie met rubber afdichtingsrand. Houdt je koffie wat langer vers. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:23
Cannoli schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:47:
[...]

Mijn persoonlijke ervaring/conclusie: De Sage-zeef is geen succes. De Ali portafilter + zeef wel. Toch heb ik mijn twijfels over de Dedica 685 als goedkope espressomachine. De temperatuur zwalkt behoorlijk en er zit toch nog best veel variatie tussen de kopjes espresso. Maar dat kan ook aan mijn gebrek aan ervaring en/of aan de koffiemolen liggen.
Ik heb zelf de DeLonghi ECP35.31 2.5 jaar gehad (als eerste espressomachine).
Ik denk dat we er wel van kunnen uitgaan dat het binnenwerk grotendeels overeenkomt tussen beide DeLonghi's.
Nu sinds bijna een jaar een Rancilio Silvia en dat is echt een wereld van verschil.
Enerzijds is het wel moeilijker om lekkere espresso te zetten met de Rancilio, maar eens dat lukt is die veel lekkerder en proef je veel meer smaken. Daarnaast was die DeLonghi na twee jaar echt wel volledig versleten. Het water werd naar mijn gevoel veel te warm. Nadat ik de Silvia had heb ik de Delonghi uit elkaar gehaald. De thermostaat was op de boiler gekleefd, maar die lijm was volledig vloeibaar geworden. Niet onlogisch dus dat het water te warm werd.
Een ander verschil is bijvoorbeeld ook dat de DeLonghi veel moeilijker is proper te houden door het ontbreken van een 3weg ventiel. Er zijn echt nog veel meer verschillen tussen beide machines, waardoor de kwaliteit van de DeLonghi zichtbaar wordt. (Uiteraard is er een groot prijsverschil, dus is het verschil in kwaliteit ook te verklaren.)

Als iemand anders nog overweegt zo'n Delonghi te kopen, zou ik dat niet echt aanraden, tenzij je wilt uitmaken of het drinken van espresso wel iets voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:23
Een late reactie van mij, maar ik heb zelf deze weegschaal: https://homebarista.be/en...ista-scale-digital-coffee . Dit was een van de goedkopere, maar toch met timer en een groot genoeg platform om een portafilter op te plaatsen. In de praktijk bleek dat platform toch iets te klein voor mijn portafilter, maar er zit een soort plastieke schaal bij, waar mijn portafilter perfect in past.
Geen idee of die waterdicht is, maar een beetje water op de onder en bovenkant lijkt geen kwaad te kunnen. Ik zet deze altijd onder mijn kopje op de lekbak van mijn Silvia en soms is deze nog wat nat van te flushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

LEDfan schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:15:
[...]

Een late reactie van mij, maar ik heb zelf deze weegschaal: https://homebarista.be/en...ista-scale-digital-coffee . Dit was een van de goedkopere, maar toch met timer en een groot genoeg platform om een portafilter op te plaatsen. In de praktijk bleek dat platform toch iets te klein voor mijn portafilter, maar er zit een soort plastieke schaal bij, waar mijn portafilter perfect in past.
Geen idee of die waterdicht is, maar een beetje water op de onder en bovenkant lijkt geen kwaad te kunnen. Ik zet deze altijd onder mijn kopje op de lekbak van mijn Silvia en soms is deze nog wat nat van te flushen.
Thanks!

Voorlopig doe ik het toch maar ff rustig aan met uitgaves. De huidige goedkope weegschaal werkt nog steeds(wel erg opletten) en de keukenweegschaal werkt ook bij V60. Ik had bijna een Acaia kopie gekocht bij een lokaal bedrijf; de Felicita ARC. Maar toch even luxe uitgaves reduceren na een aardig dure maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:46
Hebben we hier nog enkele Niche zero - eigenaren?
Gebruiken jullie deze maler voor meerdere zetmethodes? Ik begin toch nieuwsgierig te worden naar andere methodes naast espresso. Maar om voor een v60/chemex een andere maler te kopen vind ik weer net te, ook qua ruimte.

Ze verkopen de Niche zero als een alleskunner met een simpele draai naar een volgende instelling. En dat lijkt mij ook wel te kloppen aangezien je geen retentie zou moeten hebben. Maar ben toch wel nieuwsgierig of men het ook zo gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Ik heb nu 9 dagen een Niche Zero. Ik gebruik het voornamelijk voor espresso. Sinds deze week heb ik ook een V60 en ik ben daarin nog lerende! Maar het is inderdaad: je geeft een zwieper en het maalt een stuk groffer.

Ik heb momenteel verschillende koffie’s die veelal niet optimaal zijn voor V60/filterkoffie.

espresso
Onyx Blend - maalgraad 18
Decaf - maalgraad 16.5

V60
Onyx momenteel op 28 maar nog niet klaar ermee.
Decaf momenteel 29 Ook nog niet de juiste maling.

In de voorraad zitten nog espressobonen die ik morgen ook ga openen. Morgen heb ik waarschijnlijk eindelijk Tightvac bussen binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:06

Rudedadude

Maybe we were born to run

vinpower schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:12:
Hebben we hier nog enkele Niche zero - eigenaren?
Gebruiken jullie deze maler voor meerdere zetmethodes? Ik begin toch nieuwsgierig te worden naar andere methodes naast espresso. Maar om voor een v60/chemex een andere maler te kopen vind ik weer net te, ook qua ruimte.

Ze verkopen de Niche zero als een alleskunner met een simpele draai naar een volgende instelling. En dat lijkt mij ook wel te kloppen aangezien je geen retentie zou moeten hebben. Maar ben toch wel nieuwsgierig of men het ook zo gebruikt.
Ik gebruik hem vaak afwisselend op 1 dag voor danwel espresso, danwel filterkoffie. Geen enkel probleem. Gaat bij mij dan van standje ergens tussen de 18-23 (afhankelijk van welke espressobonen ik gebruik en hoe ik hem wil) naar ergens tussen de 35-40 voor filterkoffie. Ik heb er laatst nog een hoop oude lidl espresso bonen doorheen gejaagd in een nog wat grovere stand, dan was het opeens nog wel drinkbaar voor de snelfilter. En om de week a 2 weken draai ik hem even helemaal los en maak het binnenwerk schoon. Daarna even helemaal vastdraaien, knopje op het calibreerpunt zetten en weer vrolijk verder.

Een van de beste aankopen van vorig jaar geweest en ik heb hem nu ongeveer een jaar. Binnenkort komt er als het goed is nog een soort fiche binnen wat je bovenop de schroef kan doen, schijnt het maalsel nog net iets consistenter te maken en voorkomt de popcorning van bonen tijdens het malen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Pagina: 1 ... 45 ... 242 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1