Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 242 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:33
assasinbats schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:16:
Ik zit snel effe te kijken naar de Quickmill 3035. De hoeveelheid koffiemaling lijkt wel instelbaar, maar de hoeveelheid water niet? Is dat niet een fijne feature om te hebben?
Niet op blindstaren. het is altijd maar de vraag hoe nauwkeurig de flow control is (als het al flow control is en geen timer) en daarbij heb je zelf meer controle als je handmatig stopt. Quickmill 3035 is een oerdegelijke machine waarvan over 20 jaar de onderdelen nog steeds verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:59

Ankh

|true

In 2015 hebben wij een Siemens TE515209RW EQ.5 gekocht. Naar alle tevredenheid, maar merk dat de machine toch wel vaker onderhoud nodig heeft dan in het begin, logisch natuurlijk. Ik maak hem regelmatig schoon en gebruik netjes de schoonmaaktablets van Siemens op het moment dat hij er om vraagt. Het zetmechanisme maak ik 1x in de week schoon. Maar ik merk dat tegenwoordig er veel meer prut op de "ramp" zit (dus als de pallet is gebruikt en er uit wordt geschoven). Daarnaast is ie binnen in veel smeriger en zit er meer vocht in de opvangbak.

Ik heb al een keer de grote ring vervangen maar dat heeft weinig opgelost nog. Eigenlijk wil ik hem gewoon uit elkaar halen en alles eens nalopen. Zijn hier mensen die dit ook zelf doen of besteden jullie dit altijd uit?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:29
Ankh schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:59:
In 2015 hebben wij een Siemens TE515209RW EQ.5 gekocht. Naar alle tevredenheid, maar merk dat de machine toch wel vaker onderhoud nodig heeft dan in het begin, logisch natuurlijk. Ik maak hem regelmatig schoon en gebruik netjes de schoonmaaktablets van Siemens op het moment dat hij er om vraagt. Het zetmechanisme maak ik 1x in de week schoon. Maar ik merk dat tegenwoordig er veel meer prut op de "ramp" zit (dus als de pallet is gebruikt en er uit wordt geschoven). Daarnaast is ie binnen in veel smeriger en zit er meer vocht in de opvangbak.

Ik heb al een keer de grote ring vervangen maar dat heeft weinig opgelost nog. Eigenlijk wil ik hem gewoon uit elkaar halen en alles eens nalopen. Zijn hier mensen die dit ook zelf doen of besteden jullie dit altijd uit?
Mijn volautomaat van Siemens is 2 jaar oud maar over 3 jaar laat ik hem ophalen door Siemens voor een APK. Afhankelijk van het type kost dat tussen de 149 en 249 euro. Zie: https://www.siemens-home....staande-espresso-automaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:59

Ankh

|true

Top tip! Meteen even gebookmarked om morgen te bellen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Aangezien ik mijn bonenmachine nog niet terug heb en het onduidelijk is hoe lang het gaat duren, heb ik een eenvoudige koffiemolen gekocht. M'n eerste test om de gemalen koffie in een filterapparaat te gebruiken, resulteerde in een redelijke teleurstelling. Het mist de krachtige koffiesmaak wat ik gewend was. Daarom kreeg ik interesse in een andere manier van koffiezetten. Ik hoopte daar wat meer informatie over te vinden in de topicstart, maar helaas is die er nooit gekomen.

Aangezien ik nu noodgedwongen thuis zit, dacht ik 1+1=2 en heb zelf maar wat tekst opgesteld. Hopelijk klopt het wat ik heb opgeschreven.

Na het uitzoeken van deze informatie, lijkt mij het gebruik van een percolator of cafetière het meest voor de hand liggend, daar ik de noodzakelijke fijne maalgraad voor een moka express waarschijnlijk niet ga halen met mijn eenvoudige Krups f203.

Cafetière
Een cafetière (ook wel French Press genoemd) is een simpele manier van koffie zetten. Het bestaat uit een (glazen) kan en een deksel met (metalen) filter aan een “stok” (de plunjer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vmPTihWjzsLm0qmhRox4mrpyMc=/f/image/VIT7JMsZeH09ODh2UUJ7puRa.jpg

Als eerste gaat de (grof) gemalen koffie in de glazen kan, daar wordt heet (net niet kokend; zo’n 80-85 graden) water overheen gegoten. Vervolgens laat je dit mengsel zo’n 3á4 minuten staan, waarin de extractie plaatsvindt. Hierna plaats je het deksel met de plunjer en druk je de plunjer naar beneden. Het filter zal de meeste koffiedrap meenemen, waardoor je hoofdzakelijk de koffieoplossing overhoudt. Afhankelijk van het filter zullen bij deze methode nog koffiedeeltjes in de oplossing achter blijven. Deze koffiedeeltjes geven een volle smaak aan de koffie, maar bevatten tegelijkertijd ook een relatief hoog gehalte cafestol (3,5mg / 100ml koffie). Cafestol werkt cholesterolverhogend.

Maalgraad: grof tot zeer grof, een fijnere maalgraad kan ook, maar dan moet de zettijd verkort worden.
Nadeel: lastig schoonhouden

Moka Express
De moka Express (ook wel espressopotje of mokkapot genoemd) is onterecht onder diverse andere benamingen te vinden. Zo zul je vaak dit product voorgeschoteld krijgen wanneer je zoekt naar een percolator, ook wordt het wel eens verward met een cafetière. Dat laatste zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat de moka express in het Italiaans “Caffetierra” genoemd wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGZ3gHt5bISJSVo7-UV47_zPaB0=/f/image/LENdiDeeiOVzmBhAeAHwn6M6.jpg

Een Moka Express bestaat uit 3 compartimenten. Onderop vinden we het waterreservoir. In het middelste compartiment gaat de gemalen koffie en bovenaan bevindt zich het kannetje waar de uiteindelijke koffieoplossing in terecht komt. Het waterreservoir en de koffiekan worden in elkaar geschroeft, met daartussenin het koffiereservoir, koffiefilter en rubberen afdichtring. Vaak heeft het waterrerservoir een overdrukventiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afFmU2Plw1udCZoLQR-CCQdiBt8=/f/image/HFPQQv2WqrU1RnPMjq4uAF0D.jpg

Bij een Moka Express wordt het water verhit, waardoor er stoom ontstaat bovenin het water compartiment. Door deze stoom ontstaat er druk, welke het resterende water door de gemalen koffie in het metalen filter drukt, waarna de koffie-oplossing uiteindelijk in het bovenste compartiment beland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilJG_V1A5lzQMcDRLGQ_2aNkcIY=/f/image/51l6BG48ndOhoTBLQyVtteAy.jpg

Een moka express is doorgaans gemaakt van aluminium, maar er bestaan ook rvs versies. De eerste keren zal de gemaakte koffie (iig bij de aluminium versie) een metaalachtige bijsmaak hebben, maar dat verdwijnt naarmate er zich een vettige laag vormt aan de binnenkant van de koffiepot. Het is daarom belangrijk dat de moka express nooit met zeep, maar enkel met heet water wordt gereinigd, zodat deze vettige laag behouden blijft.

Vaak kan koffie uit een moka express een enigszins bittere smaak hebben doordat de gemalen koffie al heet wordt voordat er water doorheen gaat. Dit bijverschijnsel kan beperkt worden door het reservoir te vullen met kokend water, waardoor de kooktijd beperkt wordt.

De koffie is klaar zodra het typische pruttelgeluid te horen is. Het is belangrijk om de hittebron dan direct uit te schakelen, omdat men anders het risico loopt dat door de hitte de rubberen afdichtring gaat smelten. Deze rubberen afdichtring moet met enige regelmaat vervangen worden.

De hoeveelheid cafestol bij deze zetmethode bedraagt zo’n 1mg / 100ml koffie.

Maalgraad; fijn

Percolator
De term Percolator brengt vaak verwarring als je deze zoekterm invult in je favoriete zoekmachine. Vaak krijg je resultaten van een moka express voorgeschoteld, terwijl dat een heel andere manier van koffiezetten is. De naam percolator is een afgeleide van het werkwoord “percoleren” wat het sijpelen van vocht door een poreuze substantie of kleine opening betekend. Een percolator lijkt qua uiterlijk wel wat op een waterkoker. Het meest gangbare model wordt op een warmtebron gezet (gas, maar er zijn ook modellen geschikt voor andere warmtebronnen), maar er bestaan ook elektrische modellen die dus een ingebouwde warmtebron hebben.

Een percolator bestaat uit een kan, met daarin een apart reservoir met metalen filter voor de gemalen koffie. Dit reservoir staat via een pijpje in verbinding met de kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHlbyHGHq58qLCXsNvkC469xXTk=/f/image/lNcA760ZGINjshYybUYDJYLR.jpg

De werking is alsvolgt; de kan wordt eerst gevuld met water. Vervolgens vul je het losse reservoir gelijkmatig met gemalen koffie en zet je dit in de kan. Het geheel wordt verwarmd, waarna het water door het pijpje naar boven wordt gestuwd. Daar valt het op de gemalen koffie, waarna het door de zwaartekracht naar beneden loopt en via het filter als koffie-oplossing weer in de kan beland. Dit proces zal zich gedurende de zettijd enkele malen herhalen, waardoor de koffie uiteindelijk steeds sterker wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bs6KMh1Qy_IW-i6O2NNce6Cf10Q=/f/image/wUEFKoKzChWMmFPUD0yuIrUH.jpg

Het is belangrijk dat het water niet te hard kookt, dat geeft namelijk een bittere smaak aan de koffie. Verder is het belangrijk dat het proces niet te lang duurt. Meestal houd men een tijd van zo’n 8 minuten aan. Hierna is de koffie klaar voor consumptie.

Opvallend is dat deze zetmethode slechts 0,1mg /100ml koffie bevat. Bij andere methoden zonder papieren filter, is dit gehalte aanzienlijk hoger.

Maalgraad; medium tot grof

Mocca Master
De Mocca Master is het alom bekende snelfilter-koffiezetapparaat wat waarschijnlijk in 90% van alle huishoudens is terug te vinden. De werking is simpel, en enigszins vergelijkbaar met een percolator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1tmFj2a-kKLV22991jrOfO__Kw=/f/image/MSD2ajHxL7mAohEvQfzSSEWN.jpg

Het water uit het waterreservoir loopt door een pijp/slang waarin het wordt verwarmd. Dit warme water stijgt vervolgens naar boven, waarna het op de gemalen koffie in het koffiefilter valt. Zwaartekracht zorgt ervoor dat het water door de gemalen koffie onderin het filter komt, waarna het via een uitloopje in de koffiekan drupt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtKRXIXku8YtZ4_Qak6MCfnaBek=/f/image/vQcs3hNek0dGk3Q7QskwmY7C.jpg

Deze manier van koffiezetten brengt slechts 0,1mg / 100ml cafestol met zich mee.

Maalgraad; grof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ankh schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:03:
Top tip! Meteen even gebookmarked om morgen te bellen.
Zo'n Krups wordt weliswaar verkocht als koffiemolen maar is daarvoor eigenlijk totaal niet geschikt. Hooguit met Chemex of Cafetiere krijg je nog enigszins een acceptabel resultaat maar filterkoffie eigenlijk al niet meer. Geen consistente maling en als je fijn wilt maken teveel warmteontwikkeling = bitters.

Als ik.jou was zou ik een handmalertje aanschaffen en een Hario V60 filtertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 16:07
LA-384 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:19:
Aangezien ik mijn bonenmachine nog niet terug heb en het onduidelijk is hoe lang het gaat duren, heb ik een eenvoudige koffiemolen gekocht. M'n eerste test om de gemalen koffie in een filterapparaat te gebruiken, resulteerde in een redelijke teleurstelling. Het mist de krachtige koffiesmaak wat ik gewend was. Daarom kreeg ik interesse in een andere manier van koffiezetten. Ik hoopte daar wat meer informatie over te vinden in de topicstart, maar helaas is die er nooit gekomen.

Aangezien ik nu noodgedwongen thuis zit, dacht ik 1+1=2 en heb zelf maar wat tekst opgesteld. Hopelijk klopt het wat ik heb opgeschreven.

Na het uitzoeken van deze informatie, lijkt mij het gebruik van een percolator of cafetière het meest voor de hand liggend, daar ik de noodzakelijke fijne maalgraad voor een moka express waarschijnlijk niet ga halen met mijn eenvoudige Krups f203.
Ik zit juist te denken aan iets van een V60 of Chemex voor 't "normale" bakkie koffie. Zie er niet echt op uit om mijn maler steeds te moeten aanpassen, maar buiten dat lijkt het me lekker makkelijk als je eenmaal 't proces doorhebt. Of een Aeropress ipv een klassieke press.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:06

Tacoos

i am i

Mijn Rancilio Silvia stond al een tijdje wat wankel en ik dacht dat er een voetje miste, maar er blijken twee voetjes aan de wandel te zijn gegaan :o
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MsctrCS.jpg

ik mag ook wel eens wat vaker de onderkant inspecteren en schoonmaken zie ik :X

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
M'n Nivona is weer terug, zojuist weer een lekker bakkie koffie gehad.
Ze schijnen de hele printplaat vervangen te hebben. Nou denk ik dat ze zoiets al snel doen als het binnen garantie valt (itt het vervangen van defecte onderdelen op die printplaat). Maar het is wel opvallend dat het na 2 maanden gebruik al defect is. Nou kan het natuurlijk een gevalletje pech zijn, laat ik het hopen. Wel jammer dat ze niet wat specifieker willen aangeven wat het euvel was, ik moest er überhaupt al naar vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 23:41
gambieter schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:18:
Geen espresso, maar toch wel een grappig idee: https://www.wacaco.com/collections/shop/products/pipamoka
[YouTube: How to use the Pipamoka]

Een "vacuum-pressurised portable coffee-maker"
Ik heb hem inmiddels thuis en kan hem zeer aanraden! Op de een of andere manier wil ik in hotels, op reis en zelfs bij mensen met een Senseo apparaat mijn eigen koffie kunnen zetten. Tot voor kort had ik hier alleen mijn Nanopresso voor maar voor de grotere bak koffie nu ook deze. Je kunt je maler op de “funnel” zetten om hem op te vullen met verse koffie. De smaak ik uitstekend en het laat geen sporen na omdat je de “basket” vacuüm trekt. Er komen daarom geen druppels uit :>
Tip overigens: mijdt waterkokertjes in hotels ;)

Daarnaast heb ik op wintersport (Oostenrijk) een anderhalve week in een hotel gezet die €3,50 per (zeer slechte) espresso vroeg. Doe dat keer twee personen en je zit aan je ontbijt aan 14 euro per dag aan koffie. Na de eerste dag zat ik mooi op het balkon te pompen met de Nanopresso >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
P_Tingen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:03:
[...]

Ik zal even mezelf twee keer quoten:

Met dit apparaat kun je ESE pads gebruiken en eventueel zelf koffie zetten met de piston. Dit klinkt ingewikkelder dan het is; het is niet veel meer dan koffie erin doen en aanzetten omdat je eigenlijk bijna niks kan instellen aan dit apparaat. Echte barista's zullen hier waarschijnlijk van gruwen, haha, maar met goede koffie (duh) komt er een overheerlijk bakje uit. Als je zelf gaat zetten met dit apparaat haal dan bij een goede koffiezaak koffie en laat het daar voor je malen op de goede maling, als je zegt wat je voor apparaat hebt, weten ze het daar wel.

Zelf drink ik altijd zwart, maar mijn dochter maakt er ook cappuchino's mee met behulp van het stoompijpje .
Ik heb dit apparaat sinds twee weken in huis staan en vind het toch wat tegenvallen. De smaak verschilt erg per kopje. Zet je drie kopjes met dezelfde ESE pads dan smaken ze alle drie anders.

Volgens mij heeft dit voor een (groot) deel te maken met de temperatuur. Deze schommelt behoorlijk. Op de temperatuurstand 'laag' gaat de temperatuur (tijdens het zetten) bij het eerste kopje van 77 naar 85 graden, bij het tweede kopje van 80 naar 90 graden en bij de derde van 85 naar 92 graden. Tussen de kopjes wachtte ik telkens 30 seconden en dit was zonder pads.

Mag ik vragen welke koffie en instellingen (temperatuurstand, hoeveelheid water) jij gebruikte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Cannoli schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:43:
[...]
Ik heb dit apparaat sinds twee weken in huis staan en vind het toch wat tegenvallen. De smaak verschilt erg per kopje. Zet je drie kopjes met dezelfde ESE pads dan smaken ze alle drie anders.

Volgens mij heeft dit voor een (groot) deel te maken met de temperatuur. Deze schommelt behoorlijk. Op de temperatuurstand 'laag' gaat de temperatuur (tijdens het zetten) bij het eerste kopje van 77 naar 85 graden, bij het tweede kopje van 80 naar 90 graden en bij de derde van 85 naar 92 graden. Tussen de kopjes wachtte ik telkens 30 seconden en dit was zonder pads.

Mag ik vragen welke koffie en instellingen (temperatuurstand, hoeveelheid water jij gebruikte?
Oei, ik drink niet zo vaak koffie bij haar (want 200km) maar ik weet dat ze meestal gewone koffie gebruikt, in de koffiewinkel gemalen. ESE pads gebruikt ze niet. Ze heeft wel een paar pakken met ESE pads gekregen (deze), samen met het koffieapparaat, maar die vond ze niet lekker. Over smaakverschil bij meerdere kopjes gemalen koffie heb ik haar niet gehoord. En toen ik bij haar was, ook niets van gemerkt toen we drie kopjes achter elkaar maakten.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Krysa schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:31:
[...]

Ik heb hem inmiddels thuis en kan hem zeer aanraden! Op de een of andere manier wil ik in hotels, op reis en zelfs bij mensen met een Senseo apparaat mijn eigen koffie kunnen zetten.
Wait, what? Jij gaat bij mensen op bezoek en zet dan je eigen koffie? Ik zou je vrolijk een mokje en heet water verschaffen en je daarna nooit meer uitnodigen. Als je je niet over een bak senseo (thee? water? fris? sapje?) heen kan zetten, dan laat maar. Op mij komt dit als zeer neerbuigend over: "wat jij biedt is niet goed genoeg, ik wil wel langskomen maar heb mijn eigen koffie nodig om het bij je uit te kunnen houden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 23:41
Bundin schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:50:
[...]

Wait, what? Jij gaat bij mensen op bezoek en zet dan je eigen koffie? Ik zou je vrolijk een mokje en heet water verschaffen en je daarna nooit meer uitnodigen. Als je je niet over een bak senseo (thee? water? fris? sapje?) heen kan zetten, dan laat maar. Op mij komt dit als zeer neerbuigend over: "wat jij biedt is niet goed genoeg, ik wil wel langskomen maar heb mijn eigen koffie nodig om het bij je uit te kunnen houden".
Haha rustig maar hoor! Niet zomaar bij mensen, maar mensen die zelf geen ruk om koffie geven en weten dat ik dat wel doe. Als ik mij moet aanpassen kan ik dat heus wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Omdat we hier een nieuwe Siemens volautomaat hebben, staat mijn oude koffie setup in de schuur en vind het eigenlijk zonde om deze te laten verstoffen, dus wilde even kijken of hier misschien belangstelling is :)

Gaat om een Delonghi Treviso met een stoompijpje, kan wellicht nieuwe afdichtingsrubber gebruiken maar verder prima onderhouden.

Maler durf ik even niet meer te zeggen hoe oud deze is. Heb deze overgenomen van een barista voor 125 euro in 2013 of 14. Denk dat ik er 3-4000 koppen koffie mee heb gemalen, binnenwerk zijn keramieke schijven en maling is instelbaar van zeer fijn (te fijn voor de Treviso om de koffie door te kunnen laten lopen) tot zeer grof.

Beide apparaten zijn wat mij betreft afgeschreven, dus zoek vooral naar iemand die er plezier van gaat hebben. De maler zal ik nog wel even netjes schoonmaken. Heb hem ook eens zover mogelijk uit elkaar gehaald om schoon te maken maar dat was best een karwij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl6zcijoRB5mEiHiuTY8UMWndJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9adrofCO9b3EacYZIAlpXSQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVYVNgSr2YqEUkiMnHMSQjmB-KY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQrMXj0LeZX8NYuXiI7uUQyE.jpg?f=fotoalbum_tile

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:07

woutur

Klauwtjes uit!

Weet je ook het merk en model van de maler? Daarmee weet menig koffieliefhebber in dit topic of hij/zij er iets mee opschiet. Ziet er uit als een best apparaat :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

woutur schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:01:
Weet je ook het merk en model van de maler? Daarmee weet menig koffieliefhebber in dit topic of hij/zij er iets mee opschiet. Ziet er uit als een best apparaat :)
Het is een Faema MPN, inderdaad een behoorlijk groot apparaat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:03
Zo voor het eerst de Friedhats bonen besteld en binnen gekregen. Ik ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhknMFC2ImOaSDcjMtG3mTW7lCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Q53ZKtAclHqjW4wyXUliD9y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:06

Tacoos

i am i

Vandaag heb ik mijn Rancilio Silvia voorzien van we nieuwe group ring (siliconen) en nieuwe group cover (zwart ipv afbladderend chroom) en natuurlijk ontkalkt en ge-backflushed!

Mijn Demoka is ook helemaal uit elkaar geweest en gereinigd en heeft een nieuwe tuit gekregen. Die is nu helder ipv rookkleurig, misschien tzt ook maar een helder bonen reservoir scoren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtMhS3GnuPSS326Zc-divflnOc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVlLUrjICOJJ9jcgcXIe9axW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UusO9cFiS6RLxOLikTS8zzKMOPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5BlPf7jypRSam2Fiu3BhNuf.jpg?f=fotoalbum_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:18

oscarwashere

"Very nice"

Ik wil de Solis/Sage/Breville-discussie niet opnieuw aanwakkeren, maar vanwege een interessante aanbieding via ING Punten ben ik het ook gaan overwegen. Naast deze merken zijn hier ook Philips (Saeco) en Krups (vol)automaten verkrijgbaar.

Het valt op dat er weinig reviews te vinden zijn op YouTube, zeker van Solis (EU-only), wel iets meer van Breville (USA handelsnaam). Hoe dan ook, ik vond het nogal bijzonder dat de reviews bij verschillende koffiemachines van Solis/Sage apparaten op verschillende websites (Bol.com, Kieskeuring.nl en Coolblue) wel heel erg veel op elkaar lijken. Ondertussen vraag ik mij af... heeft de Breville groep een trollenleger, of zouden mensen zelf hun review overal posten...? (want "maak kans op €100 als je een review schrijft" bij zo'n beetje elke webshop)

Ik ben er nog steeds niet uit wat voor apparaat ik wil, maar dit topic is erg leuk om eens door te lezen (eerste keer vandaag dus). Het thuiswerken geeft mij in ieder geval ook genoeg tijd om na te denken, en zeker ook om de koffiemachine van kantoor te missen (wie had dat ooit gedacht). Tips zijn altijd welkom _/-\o_ , mijn budget is maximaal €500. Ik lees veel over Gaggia, Rancilio en Quickmill maar vooral die laatste spreekt mij qua uiterlijk niet zo aan. En oja er is ook nog altijd de verleiding van een Jura; misschien vloeken in de kerk hier, maar wel 'lekker makkelijk' leert de ervaring van een Jura apparaat bij mijn vriendin thuis. Sta ook wel open voor gereviseerd.

[ Voor 14% gewijzigd door oscarwashere op 06-04-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
P_Tingen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:48:
[...]

Oei, ik drink niet zo vaak koffie bij haar (want 200km) maar ik weet dat ze meestal gewone koffie gebruikt, in de koffiewinkel gemalen. ESE pads gebruikt ze niet. Ze heeft wel een paar pakken met ESE pads gekregen (deze), samen met het koffieapparaat, maar die vond ze niet lekker. Over smaakverschil bij meerdere kopjes gemalen koffie heb ik haar niet gehoord. En toen ik bij haar was, ook niets van gemerkt toen we drie kopjes achter elkaar maakten.
Kwam op YouTube onlangs deze video tegen. Daarin worden zowel jouw als mijn bevindingen bevestigd. Je kunt met het apparaat (zeker gezien de prijs) ok tot goede espresso zetten, maar de temperatuur daalt rap tijdens het zetten.

Ze hebben ook nog een tweede video gemaakt met daarin tips hoe je de kwaliteit van de espresso en het melkschuim kunt verbeteren. Volgens hen maakt het een wereld van verschil als je de bijgeleverde zeef vervangt door deze van Sage. Inclusief verzendkosten kost dat ~€19. Ik heb deze besteld en ben benieuwd naar het verschil. (Ook meteen een goede maler + bonen aangeschaft.) Misschien is die zeef ook nog een interessante tip voor jouw dochter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Wat is jullie ervaring met de Quickmill 2820? Of de Ascaso Dream?

Hierbij krijg je momenteel namelijk een gratis Solis koffiemolen of tot €100 korting op diverse andere koffiemolens. Daarmee een erg interessante aanbieding voor iemand die opzoek is naar twee instap apparaten (zoals ik).

[ Voor 13% gewijzigd door oscarwashere op 07-04-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:57
De Quickmill 2820 is de versie die je eigenlijk net niet wilt. Deze is namelijk uitgevoerd met een stalen chassis. Dat is gevoelig voor roest in tegenstelling tot de 820 en de 3000 serie.
De Ascaso wordt inmiddels ook al jaren geproduceerd. In die tijd is er aan het binnen werk van alles gewijzigd. Bij de Ascaso is de glimmende onderkant aluminium. Dat is wel gevoelig voor krassen en vlekken (met geduld wel weer op te poetsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Cannoli schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:41:
[...]

Kwam op YouTube onlangs deze video tegen. Daarin worden zowel jouw als mijn bevindingen bevestigd. Je kunt met het apparaat (zeker gezien de prijs) ok tot goede espresso zetten, maar de temperatuur daalt rap tijdens het zetten.

Ze hebben ook nog een tweede video gemaakt met daarin tips hoe je de kwaliteit van de espresso en het melkschuim kunt verbeteren. Volgens hen maakt het een wereld van verschil als je de bijgeleverde zeef vervangt door deze van Sage. Inclusief verzendkosten kost dat ~€19. Ik heb deze besteld en ben benieuwd naar het verschil. (Ook meteen een goede maler + bonen aangeschaft.) Misschien is die zeef ook nog een interessante tip voor jouw dochter.
Dank! Ik zal het filmpje bekijken en doorsturen en hou me warm aanbevolen voor jouw bevindingen

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Teus.espresso schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:22:
De Quickmill 2820 is de versie die je eigenlijk net niet wilt. Deze is namelijk uitgevoerd met een stalen chassis. Dat is gevoelig voor roest in tegenstelling tot de 820 en de 3000 serie.
De Ascaso wordt inmiddels ook al jaren geproduceerd. In die tijd is er aan het binnen werk van alles gewijzigd. Bij de Ascaso is de glimmende onderkant aluminium. Dat is wel gevoelig voor krassen en vlekken (met geduld wel weer op te poetsen).
Daaraan toegevoegd vind ik de meeste Solis molens een niet zo voor de hand liggende en matige combinatie met een Quickmill en een Ascaso. Ascaso is op zich niet verkeerd maar is wat lichter uitgevoerd dan Quickmill (voel maar eens het verschil tussen de filterdragers van Quickmill en Ascaso), en ik zou inderdaad de 2820/2835 links laten liggen en dan liever iets meer betalen voor een 820.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even een snelle vraag tussendoor voor mensen met een moccamaster:
Dat lampje in de kleine pot / grote pot schakelaar, wanneer brandt deze? Ik zou verwachten altijd, maar bij mij alleen als ik het apparaat aanzet....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:30
bszz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:33:
[...]

Daaraan toegevoegd vind ik de meeste Solis molens een niet zo voor de hand liggende en matige combinatie met een Quickmill en een Ascaso. Ascaso is op zich niet verkeerd maar is wat lichter uitgevoerd dan Quickmill (voel maar eens het verschil tussen de filterdragers van Quickmill en Ascaso), en ik zou inderdaad de 2820/2835 links laten liggen en dan liever iets meer betalen voor een 820.
Ik weet niet waarom jullie zo negatief zijn over de 2820.. daarbij meer betalen voor de 820? Die is juist goedkoper!
De keuze baseer je eerder op looks. Persoonlijk vind ik de 820 mooier, maar de 820 is onderkant kunstof daardoor ook lichter, minder robuust De 2820 is zwaarder door de compleet stalen behuizing, idd gepoedercoat aan de zijkant. Machines zijn verder intern identiek, zie ook dit filmpje

@Oscarwashere ik zou idd de Ascaso dream links laten liggen. Quickmill is een goede, betrouwbare machine (zie ook uitgebreide discussie over oa quickmill op voorgaande pagina). Daarbij nog goedkoper dan de dream. Dat geld zou ik eerder in een fatsoenlijke molen stoppen, als je bij koffiewarenhuis de 2820 koopt krijg je daarbij de Ascaso I-steel 1, RVS voor 198 euro bij zie ik. Mooie deal, totaal 798 kwijt.

Bij Drtrading koop je de 2820 incl. startersset (tamper, melkkan, kofie enz) voor 599 euro. Die zul je bij koffiewarenhuis nog los moeten kopen. Toevallig heeft DRtrading ook een refurbished ascaso mole staan voor 125. Totaal dus 725 euro kwijt voor een complete set.

[ Voor 3% gewijzigd door rvrrr op 07-04-2020 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
De Quickmill 2820 is dan wel gepoedercoat maar dat laagje slijt.
De plek waar dat het meest opvalt is de ruimte van de waterbak.
Er komt dat metaal bloot te liggen en dat gaat roesten. Ik heb al een aantal keren een 2820 moeten afschrijven omdat de machine daar is doorgerot.
Bij de 800-serie en 3000-serie is dat deel van kunststof. Dat is veel minder kwetsbaar.
Ik moet de eerste 800 serie machine nog afkeuren om het chassis, terwijl dat model in varianten meer dan 40 jaar bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 15:46
teacher schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:38:
Even een snelle vraag tussendoor voor mensen met een moccamaster:
Dat lampje in de kleine pot / grote pot schakelaar, wanneer brandt deze? Ik zou verwachten altijd, maar bij mij alleen als ik het apparaat aanzet....
Als het apparaat aan staat en je die schakelaar ook omzet?
Althans ik heb normaal niet DE model (verschil in vermogen) DE minder vermogen.

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bij mij staat hij standaard op "kleine pot" en dan brandt het lampje, in ieder geval als ik hem aanzet. Maar daarna gaat hij uit? Ofzo?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Bedankt voor de reacties, @Teus.espresso, @rvrrr en @bszz.

Duidelijk dus dat de Quick Mill de voorkeur heeft, maar dan heb ik nog een maler nodig en ga ik toch wel erg ver over mijn initiële budget (+/- €500) heen.

Om die reden ben ik verder gaan kijken naar gereviseerde modellen, wat de prijs al zachter maakt. Er is alleen lastig te zien om welke generatie (bouwjaar) het gaat, omdat alle Quick Mills binnen een serie dezelfde naam hebben.

Verder is hierbij mijn oog gevallen op een Rancilio Silvia, ook geen vreemde als ik zo terug zoek in het topic. Heeft iemand hier toevallig ook actuele ervaringen mee? En hoe verhoudt deze zich tot de Quick Mills?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Quickmill heeft geen generaties.
Ze maken dezelfde kop al tig jaar. Hetgene dat is gewijzigd zijn de stoomkraan (niet aan de buitenkant te zien en bovendien werken ze identiek), andere stekkers op de printplaat bij de versie met ingebouwde molen en een drukmeter op die nieuwere 3000 serie. Allemaal geen wijzigingen die het ene bouwjaar beter maakt dan een andere. Vandaar dat de typenummers ook hetzelfde zijn gebleven.
De Sylvia komt hier zo vaak voorbij omdat het een hele goede, betrouwbare, simpele machine is. Ik heb vorige maand nog met een oudere gewerkt. Ze maken ongeveer dezelfde koffie. Grote verschil is dat de Sylvia best goed stoomt voor een single boiler machine. Bij de Quick moet je veel geduld hebben als je iets met warme melk wilt maken.
Quick zit simpel in elkaar maar onderdelen zijn specifiek. De Rancillio deelt veel onderdelen met grotere / duurdere machines.
Bij Quick zou je kunnen kijken naar een 835 of 3035 omdat daar meteen een goede molen inzit. Bij de Sylvia moet je op zoek naar een losse molen maar die kan je op een later moment inruilen op een betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:35
Sinds een week of 4 heb ik een Gaggia Classic uit 2006 en een Demoka maler. Beide heb ik uit elkaar gehaald, de Demoka goed gepoetst en de Gaggia ontkalkt. Ik ben nu een tijdje met Yellow Bourbon bonen aan het klooien. Soms smaakt het best ok, meestal matig en soms krijg ik er een wegtrekker van... Ik heb duidelijk nog heel veel te leren en oefenen, maar is leuk on te doen.

Ik zit alleen met een probleem. Nagenoeg elke keer heb ik last van channeling. Mijn distributie en tamp zijn vast niet zoals ze moeten zijn, maar ik denk toch dat het door de machine komt. Het gebeurt namelijk altijd op dezelfde plek, ongeveer op 21:00 Als je van boven kijkt zeg maar.

Als ik de douche en de adapterschijf verwijder, zie ik dat het water door 1 gaatje uit de boiler komt. In de adapterschijf zitten 6 gaatjes, maar 1 daarvan zit precies onder het gat waar het water uit komt. Ik zou denken dat de adapterschijf het water moet verdelen, maar doordat die gaatjes precies zijn uitgelijnd, komt het water vooral aan die kant door de adapterschijf. Als ik vervolgens ook de douche er weer op schroef en ‘m aanzet, spuit het water erdoor. Niet goed dus (en bewijs dat het aan de machine ligt). De douche draaien helpt niet, harder of zachter aandraaien ook niet.

Zijn er hier mensen met (of zonder) Gaggia Classic die dit probleem herkennen?

Ik heb overigens de eerste 55 pagina’s van het topic gelezen, maar kon niet wachten met het stellen van deze vraag. Excuses als hij eerder is gesteld. De zoekfunctie leverde niks op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

edozat1 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 07:52:
Zijn er hier mensen met (of zonder) Gaggia Classic die dit probleem herkennen?
Het gaat toch over dit onderdeel, de shower holding plate ?

Afbeeldingslocatie: https://www.mrbean2cup.co.uk/images/thumbs/0002802_gaggia-manual-shower-disc-holding-plate_1.jpeg

De buitenste 4 gaten zijn voor de verdeling. Het middelste gat schroef je de shower screen in, de twee grote gaten in het midden zijn voor de twee schroeven die de shower holding plate in de group body monteren.

Dit is de group body:

Afbeeldingslocatie: https://www.coffeeparts.com.au/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/a/ga-b0171.jpg

Deze heeft idd. maar één gaatje maar niet direct onder één van de twee gaatjes aan die kant.

Je kan de shower screen, shower holding plate én de filter basket wel eens demonteren en schoonmaken met koffiedetergent (ik gebruik EVO maar ook PulyCaff en Cavizza zijn goed) of een ander geschikt detergent. Maar na het vervangen van de originele shower screen door een IMS shower screen heb ik sowieso geen last van channeling meer behalve als ik teveel koffie of te fijn gemalen heb. De shower holding plate heb ik ook vervangen door een bronzen want de originele aluminium vreet op doorheen de tijd. Wat ook hielp was een IMS 18g Competition filter basket, hierdoor werd het voor mij ook consistenter.

Afbeeldingslocatie: https://www.bluestarcoffee.eu/ekmps/shops/gtyman/images/ims-competition-shower-screen-gaggia-%5B5%5D-6207-dv-p.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 08-04-2020 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
Dank voor je snelle uitgebreide antwoord! Ik heb alles losgeschroefd en schoongemaakt met Cafiza, dat hielp niet. Maar ik zie het probleem denk ik al. Ik heb een andere shower holding plate, eentje waar 6 gaatjes in zitten, waarvan 1 dus wel precies onder het gat van de group body. Is dit dan niet de origionele?

Ik heb het probleem ook voorgelegd aan een reparateur. Zijn voorstel was om het betreffende gaatje te blokkeren. Hoewel dat misschien werkt, vind ik het wel vreemd dat dit de oplossing zou moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCT9YCnSKvsRffGM0RLtNrjZOm8=/f/image/39JfFB9T9qfFdmyfUTzjIlVj.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door edozat1 op 08-04-2020 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

@edozat1 Dat is inderdaad geen originele. In die opstelling is het inderdaad wel een issue. Zie je water uit de andere openingen komen als je deze monteert maar zonder de shower screen ? Bij mij komen uit de 4 gaatjes gewoon dezelfde hoeveelheid water. Het gat dat blokkeren, rechtstreeks onder de uitgang zit, is misschien wel de enige optie buiten een nieuwe plate te kopen. Dat is een beetje zonde maar ik weet niet of het invloed zal hebben als de shower screen er op zit.

Voor de mensen die een instap half-automaat zoeken, is dit wel interessant:

[ Voor 48% gewijzigd door Phuncz op 08-04-2020 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
Zie onder twee screenshots van filmpjes, zonder en met shower screen. Er komt wel wat water uit de andere gaatjes, maar het spuit vooral uit de meest linker. Zegt genoeg denk ik. Gevolg is dus wat je ziet op het rechter plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UG_sYD5fkik2hGWjvXIaLMJ8lr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8AD8Ga2r5LL25QYzbnIBCVx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqtPP_-Bt9T3WDJ3Mt8B6Cgx3GA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EYmGAA4N7EwQXzm4yl98PLL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:22

Kraz

Saving the world

edozat1 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:36:
Zie onder twee screenshots van filmpjes, zonder en met shower screen. Er komt wel wat water uit de andere gaatjes, maar het spuit vooral uit de meest linker. Zegt genoeg denk ik. Gevolg is dus wat je ziet op het rechter plaatje.

[Afbeelding][Afbeelding]
Toch zie je dat een winkel die deze apparaten repareert ook die versie aanbiedt;
https://www.drtradingshop...nderdelen-gaggia-classic/

Wellicht kun je telefonisch met hun contact opnemen voor advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
Klopt. Ik ben daar geweest en van hen kreeg ik het advies om het gat te blokkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrrr
edozat1 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:56:
Klopt. Ik ben daar geweest en van hen kreeg ik het advies om het gat te blokkeren.
https://www.esprase.nl/nl...nderdelen/gaggia-classic/
Daar staat volgens mij wel wat je zoekt (filterplaathouder) de bronzen variant is alleen niet direct leverbaar zie ik

EDIT: heb nog even verder gegoogled, bij vanpommeren zie ik dat de 6-gats versie niet bedoeld is voor de Gaggia classic (ze verkopen daar een verchroomde variant waar dit bij staat). De 4gats variant hebben ze daar wel, enkel in aluminium.

[ Voor 33% gewijzigd door rvrrr op 08-04-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Teus.espresso schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:16:
Quickmill heeft geen generaties.
Ze maken dezelfde kop al tig jaar. Hetgene dat is gewijzigd zijn de stoomkraan (niet aan de buitenkant te zien en bovendien werken ze identiek), andere stekkers op de printplaat bij de versie met ingebouwde molen en een drukmeter op die nieuwere 3000 serie. Allemaal geen wijzigingen die het ene bouwjaar beter maakt dan een andere. Vandaar dat de typenummers ook hetzelfde zijn gebleven.
De Sylvia komt hier zo vaak voorbij omdat het een hele goede, betrouwbare, simpele machine is. Ik heb vorige maand nog met een oudere gewerkt. Ze maken ongeveer dezelfde koffie. Grote verschil is dat de Sylvia best goed stoomt voor een single boiler machine. Bij de Quick moet je veel geduld hebben als je iets met warme melk wilt maken.
Quick zit simpel in elkaar maar onderdelen zijn specifiek. De Rancillio deelt veel onderdelen met grotere / duurdere machines.
Bij Quick zou je kunnen kijken naar een 835 of 3035 omdat daar meteen een goede molen inzit. Bij de Sylvia moet je op zoek naar een losse molen maar die kan je op een later moment inruilen op een betere.
Hm, ik vind het opschuimen van de melk juist wel belangrijk. Bedoel je dat je hier bij de Quickmill veel geduld voor moet hebben omdat het opschuimen lang duurt, of omdat het lastiger is dus je veel zal moeten oefenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
rvrrr schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:01:
[...]

https://www.esprase.nl/nl...nderdelen/gaggia-classic/
Daar staat volgens mij wel wat je zoekt (filterplaathouder) de bronzen variant is alleen niet direct leverbaar zie ik

EDIT: heb nog even verder gegoogled, bij vanpommeren zie ik dat de 6-gats versie niet bedoeld is voor de Gaggia classic (ze verkopen daar een verchroomde variant waar dit bij staat). De 4gats variant hebben ze daar wel, enkel in aluminium.
Veel dank! Ik ga ‘m bestellen en terugkoppelen aan de reparateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Een Quickmill schuimt langzamer dan andere machines. De een vind dat slechter de ander alleen langzamer. Blijft dat als melk opschuimen een punt is de Sylvia de betere machine is van de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
edozat1 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:13:
[...]

Veel dank! Ik ga ‘m bestellen en terugkoppelen aan de reparateur.
Mooi! Ben wel benieuwd naar de reactie, heb verder wel positieve ervaring met Drtrading namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-03 09:25
Goedenavond,

Even vraag omtrent ratio verhouding en het aantal gram, waarschijnlijk een simpele vraag voor de kenners.

Om een verhouding 1:2 aan te houden voor een espresso gaan we uit van de hoeveelheid koffie en het aantal ml in je kopje. Wat ik voornamelijk lees is dat we 18gram (double shot) gebruiken en 36 gram in onze kopje overhouden na brewing.

Wat ik niet begrijp is dat Nespresso cupje maar 5,7 gram bevat en toch 40 ml overhoud, 1 cup word aangeven als een single shot?

Ben erg benieuwd waar nespresso hun verhouding nou staan in vergelijking met koffie bonen. De dosering van de gemalen koffie is belangrijk en er wordt dus een grotere hoeveelheid gram gebruikt bij een single shot van 8-9 gram waardoor je een betere extractie en aroma krijgt, althans neem aan dat wat ik lees vanuit ervaring van espresso enthousiasten dat dit ongeveer de vuistregel is.

Kan iemand mij dit zo logische mogelijk uitleggen waar we akkoord gaan met de 5,7 gram en dat gemakt natuurlijk een rol hierin speelt, maar waar ligt eigenlijk de vergelijking.

[ Voor 32% gewijzigd door AngelusHD op 08-04-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
AngelusHD schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:11:
Goedenavond,

Even vraag omtrent ratio verhouding en het aantal gram, waarschijnlijk een simpele vraag voor de kenners.

Om een verhouding 1:2 aan te houden voor een espresso gaan we uit van de hoeveelheid koffie en het aantal ml in je kopje. Wat ik voornamelijk lees is dat we 18gram (double shot) gebruiken en 36 gram in onze kopje overhouden na brewing.

Wat ik niet begrijp is dat Nespresso cupje maar 5,7 gram bevat en toch 40 ml overhoud, 1 cup word aangeven als een single shot?

Ben erg benieuwd waar nespresso hun verhouding nou staan in vergelijking met koffie bonen. De dosering van de gemalen koffie is belangrijk en er wordt dus een grotere hoeveelheid gram gebruikt bij een single shot van 8-9 gram waardoor je een betere extractie en aroma krijgt, althans neem aan dat wat ik lees vanuit ervaring van espresso enthousiasten dat dit ongeveer de vuistregel is.

Kan iemand mij dit zo logische mogelijk uitleggen waar we akkoord gaan met de 5,7 gram en dat gemakt natuurlijk een rol hierin speelt, maar waar ligt eigenlijk de vergelijking.
Nespresso kan je niet vergelijken met een halfautomaat waar de koffie ook de natuurlijke weerstand moet zijn om 9 bar druk op te bouwen. Een nespressomachine heeft een ventiel waar ze druk mee opbouwen icm klein gaatje waar de koffie doorheen moet...kunstmatige druk en ik weet ook niet of Nespresso nog toevoegingen doet in hun cupjes. Daarnaast vind ik Nespresso espresso ook echt niet lekker trouwens, dus laat dat geen graadmeter zijn.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Nomad schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:32:
[...]

Nespresso kan je niet vergelijken met een halfautomaat waar de koffie ook de natuurlijke weerstand moet zijn om 9 bar druk op te bouwen. Een nespressomachine heeft een ventiel waar ze druk mee opbouwen icm klein gaatje waar de koffie doorheen moet...kunstmatige druk en ik weet ook niet of Nespresso nog toevoegingen doet in hun cupjes. Daarnaast vind ik Nespresso espresso ook echt niet lekker trouwens, dus laat dat geen graadmeter zijn.
Wel interessant om te weten trouwens, wat vind jij persoonlijk anders of niet lekker aan Nespresso? :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@Joopieboy Ik heb dan wel een volautomaat, maar ook ik vind dat Nespresso hier niet aan kan tippen.

Begrijp me niet verkeerd, Nespresso koffie is prima qua smaak en een stuk beter dan wat je aantreft op locaties waar er geen aandacht wordt geschonken aan koffie. Maar ondanks dat ze een 20-tal smaken hebben, lijken ze veel op elkaar. Zelf beperkte ik me altijd tot het formaat espresso, niet omdat dat zo super lekker was, maar vooral omdat het formaat lungo mij tegen ging staan nadat deze half opgedronken was.

Meer dan 50ml kreeg ik dus zelden weggedronken, omdat ik de smaak dan weeïg begon te vinden. Roma, enkele tijdelijke smaken en soms een fortisio lungo, waren de uitzondering.

Nu met m'n volautomaat en licht tot medium gebrande bonen, kan ik geen genoeg krijgen van de koffie die er uit komt. Ik drink nu standaard het formaat lungo (95ml).

Hoewel de crema ongeveer gelijk is qua hoeveelheid en structuur, lijkt de koffie toch een stuk romiger en zachter, zonder smaaksterkte in te leveren. Het maakt ook bijna niet uit welke instellingen ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Espresso drinken kan ik mij voorstellen idd, voor een gewone 'Lungo' aka een normale bak koffie vind ik het eigenlijk meer dan prima zelf. Smaken die ze hebben daar kan ik echt wel een in vinden die bij mij past en waar ik tevreden mee ben. Dat je met vers gezette en gemalen koffie gewoon een beter resultaat behaalt dat snap ik. :P Maar jij drinkt wel vrij veel koffie begrijp ik? Voor mijzelf is dat niet te doen voor dat ene bakje op een dag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik lees al een tijdje mee in dit topic, heb al veel voorbij zien komen, maar op de een of andere manier heb ik een niet heel gebruikelijke usecase.

Ik drink thuis relatief weinig koffie en heb om die reden een Senseo. Met de extra dark pads en dan 2 voor 1 kopje komt er acceptabel spul uit, maar ik zou graag beter willen.

Gezien het geringe gebruik is dan een Nespresso of Dolce Gusto een optie, maar daar loop ik tegen de beperking aan dat de Lungo's voor max 110 of 150cc zijn. Ik drink graag een volle kop koffie van ca 200cc en zou dus ook bij die apparaten meerdere zettingen moeten doen om mijn kop smaakvol vol te krijgen. Iets wat ik eigenlijk niet wil.

Een volautomaat is dan de volgende optie denk ik. Ik ben niet van de Latte Macchiato's enz, ik drink gewoon zwarte koffie, dus het zou een vrij simpel apparaat kunnen zijn. En dan schiet mijn kennis tekort. Wat zouden nu geschikte volautomaten voor mij kunnen zijn? Ik kwam de Jura D4/A1 al tegen (vooral de D4 vind ik ook een mooi ogend apparaat), maar 600 a 700 euro voor max 1 bakje koffie per dag vind ik nog wel een dingetje.

Zouden jullie koffie-experts mij met het bovenstaande kunnen helpen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Waarom niet gewoon een filtermachine? :P Heb ik ook jarenlang gedaan en ik ben juist 'teruggegaan' naar kleine kopjes koffie omdat er ook gewoon meer en een betere smaak aan zit. Kwaliteit was voor mij beter.
Maar als je een echte 'mok' koffie wilt dan is er maar een ding, een Braun AroMaster koffiezetter. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:40
PaT schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:23:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, heb al veel voorbij zien komen, maar op de een of andere manier heb ik een niet heel gebruikelijke usecase.

Ik drink thuis relatief weinig koffie en heb om die reden een Senseo. Met de extra dark pads en dan 2 voor 1 kopje komt er acceptabel spul uit, maar ik zou graag beter willen.

Gezien het geringe gebruik is dan een Nespresso of Dolce Gusto een optie, maar daar loop ik tegen de beperking aan dat de Lungo's voor max 110 of 150cc zijn. Ik drink graag een volle kop koffie van ca 200cc en zou dus ook bij die apparaten meerdere zettingen moeten doen om mijn kop smaakvol vol te krijgen. Iets wat ik eigenlijk niet wil.

Een volautomaat is dan de volgende optie denk ik. Ik ben niet van de Latte Macchiato's enz, ik drink gewoon zwarte koffie, dus het zou een vrij simpel apparaat kunnen zijn. En dan schiet mijn kennis tekort. Wat zouden nu geschikte volautomaten voor mij kunnen zijn? Ik kwam de Jura D4/A1 al tegen (vooral de D4 vind ik ook een mooi ogend apparaat), maar 600 a 700 euro voor max 1 bakje koffie per dag vind ik nog wel een dingetje.

Is filterkoffie niets?

Naar mijn idee smaakt filterkoffie een stuk anders dan half/vol automaten of Nespresso, maar met een Moccamaster kan je een heerlijke grote bak koffie zetten.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
edozat1 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:36:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik moest even nadenken, maar de Gaggia Classic heeft in de groep één gaatje zitten voor watertoevoer, zie onderstaande foto rechts. Lijkt mij logisch dat je links dan ook meer water ziet verschijnen dan rechts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgFWE8dblQbX88gwuZuFgsPgH8Q=/f/image/3SORNeTSCn28zchyajLwvyYL.png

edit: zal ook eens wat plaatsen over onderhoud aan mn apparatuur hier :+ ik heb een Mazzer Super Jolly en die staat eigenlijk al 4-5 jaar te malen met de oude maalschijven. Ik weet niet exact hoe oud de maalschijven waren, maar ik kwam op Marktplaats iemand tegen die een nieuw setje originele schijven voor een paar tientjes aanbood. Was nog in de buurt ook, dus de maalschijven opgehaald. Op de foto zie je links de oude maalschijven en rechts de nieuwe. Weinig verschil, zou je zeggen. Tot je met je nagel langs de snijrand van de maalschijf gaat. Je ziet het niet, maar de oude maalschijven voelen echt bot aan vergeleken met de vlijmscherpe randen van de nieuwe maalschijven. Ik vind het lastig om echt te beoordelen of het ook anders smaakt nu. Sowieso omdat je de maler helemaal opnieuw in moet stellen, zit je niet direct op de oude maalgraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znBAeKu9ZK7pbqgOzV-gjPeSDws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dt0iheUdfcgz035RErKxpm5m.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik ook een Expobar Brewtus IV staan, zo'n E61 machine met PID controller. Geniale machine, kan niet anders zeggen. Maar om te zorgen dat ie geniaal blijft, heb ik laatst de zetgroep eens uit elkaar gehaald. Als je de machine ontkalkt, werkt dat erg goed op materialen die constant in aanraking staan met water. Maar niet de hele zetgroep is constant in contact met water, waardoor je die niet helemaal goed kan reiningen. Dus heb ik alles uit elkaar gehaald. Op de foto zie je alle kleppen en dergelijke nadat ze zijn schoongemaakt, eerst ondergedompeld in de cafiza en vervolgens in espresso ontkalkingsmiddel. Alles glimt je weer tegemoed :) en dit verschil is echt duidelijk merkbaar. De hendel van de zetgroep gaat lekker licht, en omdat er best wat kalk verwijderd is, proef je dat echt terug in de koffie. Die was een beetje uitgedoofd vergeleken met de koffie nu, waar echt weer zo'n lekker scherp randje aan zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CM6RXokf4w79qS4T5JknmwGNVKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KwmK79Bl8s7s1IAt6bdzANL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Widow op 09-04-2020 10:50 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Joopieboy schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:13:
Espresso drinken kan ik mij voorstellen idd, voor een gewone 'Lungo' aka een normale bak koffie vind ik het eigenlijk meer dan prima zelf. Smaken die ze hebben daar kan ik echt wel een in vinden die bij mij past en waar ik tevreden mee ben. Dat je met vers gezette en gemalen koffie gewoon een beter resultaat behaalt dat snap ik. :P Maar jij drinkt wel vrij veel koffie begrijp ik? Voor mijzelf is dat niet te doen voor dat ene bakje op een dag. :P
Vanaf dat ik m'n Nespresso machine had, dronk ik doordeweeks 1 kopje per dag (op het werk ook nog 1 á 2 niet-nespresso kopjes om de after-lunch-dip de kop in te drukken) en in het weekend 2 kopjes, waarvan 1 lungo.

Na zo'n 4 á 5 jaar begon de Nespresso me meer en meer tegen te staan en wilde ik eens een bonenmachine proberen. In het begin weinig positieve resultaten met DE rood bonen, maar sinds ik koffiebonen heb van brandzaak, drink ik doordeweeks 2 koppen per dag (enkel en alleen omdat ik 's avonds na 19.00 geen koffie meer pak ivm in slaap komen) en in het weekend 3 á 4 koppen. De koffie is zoveel lekkerder dat ik er ook meer van drink :9

Overigens vind ik de bonen nu 8 weken na branden nog steeds prima smaken. Ik snap dat je ze geen jaren moet laten liggen, maar het is niet dat ze na 8 weken onbruikbaar worden.
Joopieboy schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:46:
[...]

Goeie filtermachine is gewoon heel fijn met goed gemalen koffie. Ik haalde altijd verse kleinere zakjes bij de Noordkade hier bij de koffiebranderij en bewaarde die in speciale blikken die afsluitbaar zijn met een rubber rand. Dat is gewoon écht heel lekker idd. :)
Dat ontken ik ook niet hoor. Filterkoffie kan zeker ook lekker zijn en dan vind ik de DE rood weer prima, oerhollandse koffie. Ik had eerder eens m'n bonen zelf gemalen en er filterkoffie van gezet, maar dat was geen succes (slap afwaswater was het resultaat). Voor filterkoffie heb je denk ik wat sterkere bonen nodig om er voldoende smaak uit te krijgen. Wat ik wel erg mis bij filterkoffie is de romige smaak, alle vetten blijven namelijk in het filter hangen. Het is dan wel weer "gezonder" en prima om enkele 200ml mokken o_O van te drinken @PaT Alleen daarom al zou ik niet direct aan een bonenmachine, cafetière of moka express denken.

[ Voor 26% gewijzigd door LA-384 op 09-04-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

LA-384 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:41:
[...]

Vanaf dat ik m'n Nespresso machine had, dronk ik doordeweeks 1 kopje per dag (op het werk ook nog 1 á 2 niet-nespresso kopjes om de after-lunch-dip de kop in te drukken) en in het weekend 2 kopjes, waarvan 1 lungo.

Na zo'n 4 á 5 jaar begon de Nespresso me meer en meer tegen te staan en wilde ik eens een bonenmachine proberen. In het begin weinig positieve resultaten met DE rood bonen, maar sinds ik koffiebonen heb van brandzaak, drink ik doordeweeks 2 koppen per dag (enkel en alleen omdat ik 's avonds na 19.00 geen koffie meer pak ivm in slaap komen) en in het weekend 3 á 4 koppen. De koffie is zoveel lekkerder dat ik er ook meer van drink :9

Overigens vind ik de bonen nu 8 weken na branden nog steeds prima smaken. Ik snap dat je ze geen jaren moet laten liggen, maar het is niet dat ze na 8 weken onbruikbaar worden.
Goeie filtermachine is gewoon heel fijn met goed gemalen koffie. Ik haalde altijd verse kleinere zakjes bij de Noordkade hier bij de koffiebranderij en bewaarde die in speciale blikken die afsluitbaar zijn met een rubber rand. Dat is gewoon écht heel lekker idd. :)

Edit: daarom laat ik hem ook speciaal malen om te gebruiken in het filter. Moest wat fijner dan ze normaal doen zodat het water makkelijker de koffie kan opnemen. Onder druk zou het er dan juist doorheen vliegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 09-04-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Gisteren mijn machine maar eens uit elkaar gehaald. De OPV heb ik ontkalkt in de hoop dat die wat minder lawaai zou maken en dat de druk wat stabieler zou worden. Uiteindelijk is de machine nu iets stiller maar lekt ie wel :( Ik zal em dus eerst weer eens goed uitelkaar moeten halen. Hebben jullie iets wat je standaard op de draad zet om leidingen vast te schroeven (van dat draad ofzo) zodat het beter afsluit?

Ik heb een vraagje uitgezet bij een webwinkel om de OPV door een ander exemplaar te vervangen. Wellicht moet ik ook eens kijken naar de pressostaat, want ik vermoed dat mijn apparaat niet zo heet meer wordt. Daarnaast zijn beide manometers naar de klote (de pomp manometer doordat de druk niet stabiel is, trilt als een malle en daardoor is de wijzer afgebroken).

Kortom, mijn machine heeft wat aandacht en liefde nodig :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz

D4 zet betere koffie dan een A1 maar waarom niet gewoon een filtertje en met de hand opschenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003

jpiwf

licenced pepernootaddict

woutur schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:05:
Gisteren mijn machine maar eens uit elkaar gehaald. De OPV heb ik ontkalkt in de hoop dat die wat minder lawaai zou maken en dat de druk wat stabieler zou worden. Uiteindelijk is de machine nu iets stiller maar lekt ie wel :( Ik zal em dus eerst weer eens goed uitelkaar moeten halen. Hebben jullie iets wat je standaard op de draad zet om leidingen vast te schroeven (van dat draad ofzo) zodat het beter afsluit?

Ik heb een vraagje uitgezet bij een webwinkel om de OPV door een ander exemplaar te vervangen. Wellicht moet ik ook eens kijken naar de pressostaat, want ik vermoed dat mijn apparaat niet zo heet meer wordt. Daarnaast zijn beide manometers naar de klote (de pomp manometer doordat de druk niet stabiel is, trilt als een malle en daardoor is de wijzer afgebroken).

Kortom, mijn machine heeft wat aandacht en liefde nodig :)
Herkenbaar. Ik schrok me laatst kapot toen ik een film aan het kijken was en ik opeens een doffe "PLOF" hoorde. Bleek m'n overdrukventiel open gegaan te zijn omdat m'n pressostaat issues had. Ding eens opengemaakt, pressostaat even af en weer opgeregeld naar 1.5 bar (OPV springt bij 1.8 ong) en nu werkt hij weer als een zonnetje. Dat gaan we dus jaarlijks maar even doen, mogelijk iets van een contactprobleempje ofzo.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:24
woutur schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:05:
Ik heb laatst mijn machine (Olympia Maximatic) volledig gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw in elkaar gezet. Alle schroefverbindingen onder druk hebben een lekkere klodder Loctite gekregen, dat werkt ontzettend goed om ze waterdicht af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Voor koppelingen die je in onderdelen schroeft is 3 rondjes gastape ook heel fijn. Geen watertape, die is te dun. Leidingen op koppelingen zouden zonder hulpmiddelen lekvrij moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Ben ik weer, weer een stukje verder met mijn onderzoek. Inmiddels twijfel ik tussen nog "slechts" 5 apparaten:
  • Rancilio Silvia tweedehands/gereviseerd (bonenmaler nog te zoeken)
  • Gaggia Classic (bonenmaler nog te zoeken)
  • Quickmill 820 (bonenmaler nog te zoeken)
  • Quickmill 3035 tweedehands/gereviseerd (bonenmaler ingebouwd)
  • Quickmill 2820 (+ gratis bonenmaler bij nieuwe aankoop)
Ik maak mij bij de Quickmill vooral zorgen om het gemak waarmee je melk kan opschuimen. Ook twijfel ik tussen de modellen met boiler (want beter voor melk?) of juist met thermoblock (want sneller?). Ook verschillen de prijzen nogal, wat de keuze tussen nieuw en tweedehands lastiger maakt. De Gaggia lijkt een goede alleskunner tegen een veel lagere nieuwprijs dan de Rancilio, maar waar zit dan het addertje denk ik dan...

Iemand die hier toevallig ervaring mee of advies over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Is Utrecht voor je in de buurt?
Je mag deze komen ophalen, met de bonenmaler erbij als je wilt (let op, die is erg groot en zwaar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCMFa3wqAamYleVQY4Z8UuIFylQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQrMXj0LeZX8NYuXiI7uUQyE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Ik ben bezig met een review van m'n Nivona, maar heb een paar vragen voor de volledigheid;
1. Is er bekend of en hoeveel water een gemiddelde koffieboon bevat? Ik krijg op internet hierover niet echt iets gevonden. Door het branden zal er wel een (grote) hoeveelheid water uit verdwijnen neem ik aan.

2. Valt er nog iets zinnigs te zeggen over de "korrelgrootte" wanneer gemalen koffie nat is geworden? M.a.w. gaat gemalen koffie aan elkaar plakken, zelfs wanneer deze weer gedroogd wordt? Ik wil iets kunnen zeggen over de verschillen in maalgraad die het apparaat biedt, maar zie vooralsnog weinig tot geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:25
oscarwashere schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:25:
. De Gaggia lijkt een goede alleskunner tegen een veel lagere nieuwprijs dan de Rancilio, maar waar zit dan het addertje denk ik dan...

Iemand die hier toevallig ervaring mee of advies over heeft?
Is voor mij al weer een paar jaar geleden dat ik er naar gekeken heb maar obv ongeveer dezelfde shortlist ging mijn keuze toen uit naar de Rancilio.
Als je bijv alleen al naar het gewicht kijkt is de Rancillo al bijna 2x zo zwaar. Constructie ervan was mij inziens een stuk beter, bijv betere boiler en

Ps: Uiteindelijk is het bij mij niet de Rancilio geworden maar een Bezzera BZ09.
Enige nadeel wat ik daaraan heb ondekt is dat het een enkele boiler heeft. Dus je zet de koffie en daarna ga je over op stoom en dat kost wat tijd. Of je maakt je schuim/foam en laat je boiler een stuk leeglopen waardoor die iets sneller afkoelt om op koffie temp te komen. Voor 1 a 2 melkdranken prima maar moet je meer maken is een warmte wisselaar of dubbele boiler beter.
Nu was ik bij aanschaf een espresso drinker en ben ik later een cappuccino meer gaan waarderen. Dus tijdens mijn aankoop onderzoek was stoom minder relevant. Maar achteraf misschien toch beter voor dubbele boiler kunnen gaan

[ Voor 29% gewijzigd door Togi op 09-04-2020 22:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eibLZGRskUY7qAS4OZG_nvMxQ0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0bA4nKSsi2qAj2jNaU4vjw5.jpg?f=fotoalbum_large

Tada! Het is de Gaggia geworden! 😁
Nu al blij mee, ookal moet ik m'n eerste kopje nog gaan zetten. Hij staat in ieder geval erg mooi, al zeg ik het zelf.

Deze avond gekocht na zeer uitgebreid en vriendelijk geholpen te zijn bij Vitelli in Hoorn (aanrader dus, verkoopt ook bonen, doet ook onderhoud en revisies).

Volgende stap: een mooie koffiemolen!

[ Voor 3% gewijzigd door oscarwashere op 09-04-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

In de zoektocht naar een koffiemolen...

Heeft iemand ervaring met de Australische Espressions Precision Grinder? Zo'n beetje het enige model dat ook nieuw een beetje betaalbaar is.

Tweedehands/gereviseerd kan ik nog weinig vinden in mijn regio, helaas. Tips hiervoor zijn uiteraard ook welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
oscarwashere schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:36:

Heeft iemand ervaring met de Australische Espressions Precision Grinder? Zo'n beetje het enige model dat ook nieuw een beetje betaalbaar is.

Tweedehands/gereviseerd kan ik nog weinig vinden in mijn regio, helaas. Tips hiervoor zijn uiteraard ook welkom.
Ik ken die maler niet, dus ik kan niets met zekerheid zeggen. Wat ik wel weet is dat keer op keer goedkope malers niet goed genoeg blijken en vaker wel dan niet een miskoop zijn.
Er zijn een aantal malers die bekend staan dat ze een hoop bang for the buck leveren en goed genoeg zijn om op een goede manier espresso te maken...dus inclusief genoeg fijn afstelling etc.
Dat begint qua goedkoopste wat mij betreft bij:
https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/bezzera-bb005mn
daarna een significant stapje beter:
https://www.koffiewarenhu...eka-mignon-silenzio-zwart
en of https://www.koffiewarenhu...ka-mignon-advanced-v2-rvs
en dan een nog wat groter en significant stapje beter:
https://www.koffiewarenhu...gnon-specialita-mat-zwart

Die laatste heb ik, in chrome kleur. Compacte malers zijn de laatste jaren beter geworden en Eureka loopt daarin voorop.
Ik kan niet genoeg hameren op dat een goede maler je meer helpt dan een goed espressoapparaat. Dus nog 1x even door de pijn bijten en toch een iets duurdere maler kopen dan je van plan was, geeft je heel veel blijheid achteraf. Want espresso leren zetten is niet super makkelijk, als je apparatuur dan ook nog wat extra variabelen erbij gooit wordt het niet beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter

Voor jou is echt een goed filterapparaat met verse koffiebonen + compact filtermaler de mooiste oplossing. Een Baratza Encore is een betaalbare maler voor filter en verse koffie vers malen maakt een wereld van verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 10:38
Nomad schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:14:
[...]

Voor jou is echt een goed filterapparaat met verse koffiebonen + compact filtermaler de mooiste oplossing. Een Baratza Encore is een betaalbare maler voor filter en verse koffie vers malen maakt een wereld van verschil.
Als ik 200ml per keer hoor en een verbetering in kwaliteit denk ik meteen aan een aeropress. Wel een stukje minder hands-off dan een Moccamaster, maar met een Wilfa Svart/Baratza Encore of een handmaler (moet je willen) is er geen goedkopere manier om lekkerder koffie te zetten denk ik.

Laatst langsgeweest bij een bekende die net een aeropress en de Svart had gekocht. De verkoper had een proefverpakkinkje microlot uit Jemen in de doos erbij gegooid... Mijn god wat kan koffie toch geweldig zijn soms :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 11:45

Prx

Togi schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:11:
[...]
Nu was ik bij aanschaf een espresso drinker en ben ik later een cappuccino meer gaan waarderen. Dus tijdens mijn aankoop onderzoek was stoom minder relevant. Maar achteraf misschien toch beter voor dubbele boiler kunnen gaan
Ik zit ook aan tijdje te loeren en dit houd ik inderdaad ook in mijn achterhoofd. Ben daarom wel benieuwd wat de prijs gaat worden van de nieuwe Racilio Silvia Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nomad schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:14:
[...]

Bedankt voor het advies. Ergens spookte dit ook al door mijn hoofd heen, maar nog niet in combinatie met zelf malen.

Wat zijn goede filterapparaat en, waar moet je daarbij op letten?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
PaT schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:12:
[...]

Bedankt voor het advies. Ergens spookte dit ook al door mijn hoofd heen, maar nog niet in combinatie met zelf malen.

Wat zijn goede filterapparaat en, waar moet je daarbij op letten?
Het kortste antwoord is dit:
https://www.marktplaats.n...gberts+koffiezetapparaat/

Douwe Egberts heeft jaren een Moccamaster rebranded, daar vind je legio van op marktplaats en dat kan nooit een miskoop zijn. Rond de 50 euro voor een net exemplaar en je hebt er jaren plezier van.
I did the same :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
oscarwashere schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:36:

Prima maler voor dat geld. Niet traploos maar wel kleine stapjes eenvoudig te reinigen en te kalibreren. Werkt vooral fijn met 58 mm filterdragers, met kleiner past je filterdrager niet goed in de bek ondanks een meegeleverd passtukje. Heb hem naast een Quickmill en naast een ECM Mechanica IV pro gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:25
Prx schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:50:
[...]

Ik zit ook aan tijdje te loeren en dit houd ik inderdaad ook in mijn achterhoofd. Ben daarom wel benieuwd wat de prijs gaat worden van de nieuwe Racilio Silvia Pro.
Ziet er idd interessant uit, design van Racillio vind ik nog steeds mooi maar zal mij benieuwen hoe de prijs gaat verhouden tov een E61 HX.
Ik zelf heb het stoom gebrek nu opgelost door een Saeco Xelsis ernaast te zetten (personeelskorting tijdens de intro, dus was wel interessant) . Mijn vrouw vond het manuele te omslachtig dus die wilde een volautomaat.
Dus voor visite gebruik ik die en nu met thuis werken eigenlijk ook. Wil ik echt genieten dan de Bezzera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Nomad schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:09:
[...]

Ik ken die maler niet, dus ik kan niets met zekerheid zeggen. Wat ik wel weet is dat keer op keer goedkope malers niet goed genoeg blijken en vaker wel dan niet een miskoop zijn.
Er zijn een aantal malers die bekend staan dat ze een hoop bang for the buck leveren en goed genoeg zijn om op een goede manier espresso te maken...dus inclusief genoeg fijn afstelling etc.
Dat begint qua goedkoopste wat mij betreft bij:
https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/bezzera-bb005mn
daarna een significant stapje beter:
https://www.koffiewarenhu...eka-mignon-silenzio-zwart
en of https://www.koffiewarenhu...ka-mignon-advanced-v2-rvs
en dan een nog wat groter en significant stapje beter:
https://www.koffiewarenhu...gnon-specialita-mat-zwart

Die laatste heb ik, in chrome kleur. Compacte malers zijn de laatste jaren beter geworden en Eureka loopt daarin voorop.
Ik kan niet genoeg hameren op dat een goede maler je meer helpt dan een goed espressoapparaat. Dus nog 1x even door de pijn bijten en toch een iets duurdere maler kopen dan je van plan was, geeft je heel veel blijheid achteraf. Want espresso leren zetten is niet super makkelijk, als je apparatuur dan ook nog wat extra variabelen erbij gooit wordt het niet beter.
Bedankt voor de tips. Het is een Eureka Mignon geworden, toevallig gevonden op marktplaats is het helaas beperkte aanbod bij mij in de buurt.

Deze avond lukte het nog niet een mooie espresso te zetten. De doorlooptijd is te kort, dus ik moet nog verder opzoek naar de juiste maalgraad. Ik merk dat de koffie tegen elkaar plakt als ik het erg fijn maal, maar dit tik je zo los.

Eerst maar even oefenen met Segefrado bonen, voordat ik weer verder ga met zoeken naar het meest verse en traceerbaar. Gelukkig maar, wat ik heb al een hoop verbruikt hieraan. Dat bewaar ik maar voor de filterkoffie voor als we weer bezoek mogen ontvangen, die proeven het toch niet. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5yY3RbKDp0nXPGYRIF78zSHh7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyvYKMypwI0O9ApcBrIyH9HF.jpg?f=fotoalbum_large

Het oefenen loont zich en het malen, tampen en opschuimen gaat elke dag beter.

Viel mij alleen op dat de meegeleverde tamper bij de koffiemachine (Gaggia Classic Pro dus) eigenlijk net wat smaller is dan de piston. Is dat met alle tampers gebruikelijk? Mijn piston heeft de standaard 58 mm maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
oscarwashere schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:17:
[Afbeelding]

Het oefenen loont zich en het malen, tampen en opschuimen gaat elke dag beter.

Viel mij alleen op dat de meegeleverde tamper bij de koffiemachine (Gaggia Classic Pro dus) eigenlijk net wat smaller is dan de piston. Is dat met alle tampers gebruikelijk? Mijn piston heeft de standaard 58 mm maat.
Nee dat ziet er niet uit. Mik deze in de vuilnisbak en koop een fatsoenlijke metalen tamper die goed in de hand ligt en de juisteaat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 15:42
En als je dan de goede tamper hebt, gebruik dan daarna ook de juiste naam. Allerlei volk noemt zoiets 'piston', maar dat klopt niet. Dat bakje is gewoon het filter. En dat handvat met houder voor je filter, dat heet 'filterdrager', of 'portafilter'. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 16:07
Ik wil eigenlijk nog zo'n goed draaigeval ipv een tamper. Gewoon 100% consistentie, alleen zijn die ondingen echt niet leuk duur voor zo'n klein stukje staal.

Ik ben ondertussen geland op de Ethiopische Yirgacheffe boon als favoriet. Heb ook een kleiner bakje voor melk schuimen voor 1 bakkie, maar dat is weer gigantisch wennen dat het er niet overheen komt zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Distributeur heet dat draaigeval ;) Deze bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

bszz schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:33:
[...]

Nee dat ziet er niet uit. Mik deze in de vuilnisbak en koop een fatsoenlijke metalen tamper die goed in de hand ligt en de juisteaat heeft.
Duidelijk, bedankt voor de subtiele hint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Je wilt ook een correcte maat, geen die 2mm kleiner is want dan krijg je daar ook opstaande randjes van. Dit ligt aan de maat van de filter basket trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-06 08:49

Janar

Geen

Ik zit eraan te denken om eventueel mijn Bezzera Magica te upgraden. Deze heeft onderhoud nodig en dat bracht mij aan het denken.

Waarom? Eigenlijk omdat het kan en een stillere machine met PID lijkt mij een mooi systeem. Ik was aan het kijken bij de Bezzera Mitica TOP PID, maar schijnbaar is dat een uitlopend model. In ieder geval de winkel Die ik had gesproken, had hem al niet meer. De PID icm dual boiler systeem is logischer dan een warmtewisselaar.

Andere opties:
* Bezzera Duo MN PID
* Rocket Giotto R PID / Rocket Mozzafiato R PID
* ECM Symfonika IV
* Lelit Bianca

ECM & Rocket zijn wat eenvoudiger en daardoor mogelijk ook betrouwbaar. Lelit Bianca lijkt mijn vrouw wat ingewikkeld. Bezzera DUO lijkt mij erg mooi maar digitale scherm maakt het systeem ook wat ingewikkelder.

Deze prijzen liggen allemaal rond de 2000 Euro. Nu ga ik in deze tijd niet stad en land afreizen voor testen en onderzoeken. Dus ik ga sowieso even kijken bij de winkel waar ik de Bezzera heb gekocht(o.a. Bezzera, Rocket, ECM, Vibiemme, Expobar).

Het hangt allemaal ook nog wel een beetje af wat ik voor een minder dan 3 jaar oude Bezzera Magica kan krijgen.

<nog steeds in afwachting van een Niche Zero>

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Voor de snelle beslisser, alleen vandaag:

Moccamaster Filter Koffiezetapparaat van 229.00 nu 149.95 https://www.ibood.com/hom...er-koffiezetapparaat.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 15:42
oscarwashere schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:30:

Moccamaster Filter Koffiezetapparaat van 229.00 nu 149.95 https://www.ibood.com/hom...er-koffiezetapparaat.html
Oh, dat is wel interessant.... Normaal drink ik doordeweeks alleen in de avond een espresso en in het weekend in de ochtend cappuccino, maar dankzij het coronagebeuren ben ik nu veel meer thuis.

Nee, ik zit gelukkig niet zonder werk, maar omdat we met collega's om beurten een soort 'skeleton crew' vormen, werk ik dus wel twee tot drie dagen per week thuis. En daar lust ik wel een pot filterkoffie bij :)

* dreamscape gaat er nog even over twijfelen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online

Op basis van de plaatjes lijkt dit te gaan om de 'oude' moccamaster. De nieuwe heeft een knop voor het beter zetten van kleinere hoeveelheden en de sproeier zou iets beter het water moeten verdelen. Na het kijken van deze video (met het model wat nu verkocht wordt door iBood) zou ik eerder het nieuwe model kopen. Verschillen zijn niet zo groot, maar persoonlijk zou ik die €50 extra er voor over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz

Let op: Dit is het oude model, niet het nieuwe Select model. Verschil is dat het knopje waarmee je bij het oude model de vertraging waarmee het warmhoudplaatje aangaat kunt omzeilen, bij het nieuwe model een veel nuttigere functie heeft: aanpassing van de doorlooptijd aan een halve pot.

@ self: Spuit 11 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
[b]Janar in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"De PID icm dual boiler systeem is logischer dan een warmtewisselaar.
Ik ben toch wel benieuwd waarom je vind dat een PID logischer is met een dual boiler systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij een warme wisselaar wordt het koffie water verhit door het thee water gedeelte.
Afhankelijk van temperatuur van het thee water, kamer temperatuur, doorstroming van water van de boiler naar de kop, effiecientie warmtewisselaar, hoe lang geleden het is dat er water heeft gestroomd en hoeveel water er heeft gestroomd is de temperatuur van het koffie water hoger of lager.
Bij een dual boiler machine is de lijst van afhankelijkheden korter. Vandaar dat een PID en dual boiler een betere match zijn. Blijft dat de uitstroom temperatuur ondanks de PID nog best kan variëren. Een PID op een Rancilio Sylvia, Gaggie Classic en dergelijke compacte machines heeft nog meer zin omdat de lijst met variabelen nog korter is.
(Quickmill zou ook in dat rijtje kunnen maar ik ben nog opzoek naar een donor machine om daar een PID op te zetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:22

Kraz

Saving the world

Een tijdje terug kwam ik erachter dat er bij ons in de buurt ook een koffiebrander zat.
Toevallig kwam de naam van deze brander ook terug in de lijst met "bonenoverschot" i.v.m. corona en de barista kampioenschappen in Amsterdam die niet doorgingen.

Het overschot was al uitverkocht, maar de prijzen voor 1Kg probeerpakket vond ik prima en heb dus een bestelling gedaan.
Eigenlijk gelijk daarna even nagebeld wat de levertijden waren aangezien mijn eigen voorraad bonen best begon te slinken en het geen week meer ging uithouden. (én thuis zitten/werken én geen koffie trek ik niet :P )

Heel leuk gesprek gehad met Roderick van Keen Coffee! Hij meldde wel dat vrijwel alle koffiebranders het momenteel zeer zwaar hebben ivm de horeca die zo goed als plat ligt.

Enfin..
Vier dagen later kreeg ik het pakketje binnen met de koffie.
In het pakket zat bij elke koffiesoort een kaartje met beschrijving over de oorsprong van de bonen. Ook had hij er een aantal kaarten bij gedaan met "Brew Guides". Dit zijn korte beschrijvingen over de handelingen die je het beste kunt doen voor elke zetmethode om het meeste uit de bonen te halen.
Dit samen met een klein, persoonlijk geschreven kaartje.

Wat ontzettend tof! (en heel lekkere koffie!)
De "Ye Genet" is voor ons een blijvertje :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQP8u1pHITSfy9r__kLF5EAjAg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WiqXXlugH9IKitysSEQk8rE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Teus.espresso schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:44:
Bij een warme wisselaar wordt het koffie water verhit door het thee water gedeelte.
Afhankelijk van temperatuur van het thee water, kamer temperatuur, doorstroming van water van de boiler naar de kop, effiecientie warmtewisselaar, hoe lang geleden het is dat er water heeft gestroomd en hoeveel water er heeft gestroomd is de temperatuur van het koffie water hoger of lager.
Bij een dual boiler machine is de lijst van afhankelijkheden korter. Vandaar dat een PID en dual boiler een betere match zijn. Blijft dat de uitstroom temperatuur ondanks de PID nog best kan variëren. Een PID op een Rancilio Sylvia, Gaggie Classic en dergelijke compacte machines heeft nog meer zin omdat de lijst met variabelen nog korter is.
(Quickmill zou ook in dat rijtje kunnen maar ik ben nog opzoek naar een donor machine om daar een PID op te zetten).
Het verhaal over de PID onderschrijf ik mar als theesnob moet mij toch van het hart dat het water in de boiler de mooiste theeën kan verpesten, zeker als het al een tijdje in de boiler heeft gestaan. Leuk voor het opwarmen van een kopje of een Americano maar voor thee eigenlijk ongeschikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:09:
[...]

Het verhaal over de PID onderschrijf ik mar als theesnob moet mij toch van het hart dat het water in de boiler de mooiste theeën kan verpesten, zeker als het al een tijdje in de boiler heeft gestaan. Leuk voor het opwarmen van een kopje of een Americano maar voor thee eigenlijk ongeschikt. ;)
Eens, tenzij je het echt veel gebruikt en zo die boiler blijft doorspoelen. Ik gebruik de heet water functie dagelijks en de Bianca kan hem makkelijk flushen als ik wel week op vakantie ben geweest.
Wij zijn niet de purist thee drinker zoals ik met koffie om ga, maar proef wel wanneer het oud water is. Beter nog, je ruikt het al bij het tappen van heet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Cafecito schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:01:
[...]

Ik ben toch wel benieuwd waarom je vind dat een PID logischer is met een dual boiler systeem?
Logischer is misschien niet het goede woord geweest; maar @Teus.espresso legt het goed uit. HX is prima maar bij deze prijzen ga ik uit van 2B.

Voorlopig nog niet helemaal eruit of ik het ga doen.

Momenteel heb ik de lijst een beetje korter gemaakt:

Bezzera Duo MN
Lelit Bianca

Qua prijs ontlopen zij niet heel veel(ongeveer 100 euro).

Voordelen van de machines:
Bezzera; lokale winkel en mooi scherm met data. Lijkt veel op huidige machine
Lelit: de Paddle lijkt mij best een ingenieus systeem. De rest gewoon een mooie machine en waterbak kan weg bij kraan aansluiting.

De Bezzera kan ook een paddle krijgen maar dat is diy en ongeveer 300 euro duurder.

Overigens thee komt bij ons vanuit de Quooker.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Janar schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:47:
[...]

[...]
Overigens thee komt bij ons vanuit de Quooker.
Daar geldt eigenlijk hetzelfde voor als voor een boiler met dat verschil dat een Quooker over het algemeen sneller ververst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
Teus.espresso schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:44:
Goede uitleg, maar ik heb met mijn HX systeem (en PID) toch echt een ontzettend stabiele temperatuur. Uiteraard flush ik even een paar seconden en met dat water warm ik tegelijk mijn kopje op. Mijn PID staat op 121 graden (dit is uiteraard temperatuur van de boiler) waardoor ik op 92 graden uitkom bij extractie.
Theoretisch heb je volkomen gelijk, alleen zie ik in de praktijk wel dat een dual boiler vaak prijziger is, maar ook een grotere machine oplevert. De eventuele afwijking van temperatuur zie ik niet zo snel terug in de praktijk, in mijn ervaring tenminste.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anRtrWkC020B2sZQDRJAw8ZjJu4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9XHlKyAj9ApmibxvlOTBKTnq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Cafecito schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:25:
[...]

Goede uitleg, maar ik heb met mijn HX systeem (en PID) toch echt een ontzettend stabiele temperatuur. Uiteraard flush ik even een paar seconden en met dat water warm ik tegelijk mijn kopje op. Mijn PID staat op 121 graden (dit is uiteraard temperatuur van de boiler) waardoor ik op 92 graden uitkom bij extractie.
Theoretisch heb je volkomen gelijk, alleen zie ik in de praktijk wel dat een dual boiler vaak prijziger is, maar ook een grotere machine oplevert. De eventuele afwijking van temperatuur zie ik niet zo snel terug in de praktijk, in mijn ervaring tenminste.
[Afbeelding]
Hoeveel PID meters heb jij? Meeste Hx zijn toch enkel?

Als ik een nieuw apparaat koop, wil ik gewoon de stoom boiler op 130 graden en de andere waarschijnlijk op 92 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
Janar schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:40:
[...]

Hoeveel PID meters heb jij? Meeste Hx zijn toch enkel?

Als ik een nieuw apparaat koop, wil ik gewoon de stoom boiler op 130 graden en de andere waarschijnlijk op 92 graden.
Klopt, heb 1 PID meter, dit is de enige temperatuur variable die ik in kan stellen. Ik kan in de E61 group head wel de temperatuur meten. ( https://coffee-sensor.com...d-thermometer-2019-model/ ) en daardoor tweaken met de boiler temperatuur.
Ik denk dat het belangrijk is hoe stabiel de temperatuur is, dit is vaak ook een onderscheidende factor tussen instap espressomachines en de wat duurdere varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Cafecito schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:46:
[...]

Klopt, heb 1 PID meter, dit is de enige temperatuur variable die ik in kan stellen. Ik kan in de E61 group head wel de temperatuur meten. ( https://coffee-sensor.com...d-thermometer-2019-model/ ) en daardoor tweaken met de boiler temperatuur.
Ik denk dat het belangrijk is hoe stabiel de temperatuur is, dit is vaak ook een onderscheidende factor tussen instap espressomachines en de wat duurdere varianten.
Thermometer op E61 groep kan dan best handig zijn om de stabiliteit te controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Ik ben gedurende deze tijden mijn espresso-apparaat (ECM Mechanika III) eens grondig aan te pakken. Door instabiele druk en leeftijd zijn mijn manometers kapot gegaan. Boilermanometer staat continu op .4 bar, de naald van mijn pompmanometer is afgebroken. Ik heb al een aardige collectie:
Afbeeldingslocatie: http://docserver.nl/ecm/manometersOPV.jpg
Dit is mijn vierde pompmanometer en mijn tweede boilermanometer. Er naast staat mijn nieuwe OPV. Ik vermoed dat de instabiele druk ondermeer door de wat verouderde originele OPV komt. Ik heb em ontkalkt en schoon gemaakt maar het heeft weinig effect. Daarnaast krijst hij (onaangenaam geluid).
Hier gaat het allemaal om:
Afbeeldingslocatie: http://docserver.nl/ecm/opv_oud01.jpg
Het gaat om de achterste doorzichtige slang omhoog (dat is de terugvoer naar het reservoir). Deze OPV is eigenlijk ook niets meer dan een buisje met daarin een stoppertje met daarbovenop een veer. Die veer kan je met de schroef (daarbij het koperroestoge gedeelte) strakker zetten (meer druk op de pomp) of losser zetten. Omdat ik een vibratiepomp heb (Ulka ex5) gaat die veer met stoppertje als een malle op en neer in een door tijd imperfect geraakt buisje en dat veroorzaakt het krijsen (vermoed ik). Enfin, veer gaat eruit en die huge MF OPV schroef ik daar weer op.

Het was mooi weer dus ik heb de pomp ook maar even bekeken. Die is nog niet zo oud en zag er prima uit verder.
Afbeeldingslocatie: http://docserver.nl/ecm/vibratiepomp02.jpg

De nieuwe manometers heb ik er al inzitten. Om nu eens te kijken of het wat uit gaat halen, heb ik een vooraf filmpje gemaakt:

Deze nieuwe manometer is ook geen lang leven beschoren als je dit trillen ziet. Ik houd mijn vingers gekruist en hoop van ganser harte dat de nieuwe OPV dit probleem oplost.

Wanneer ik die geinstalleerd heb, zal ik een 'na' filmpje hier plaatsen.

--------
Heb uiteindelijk machine weggebracht voor onderhoud. Hier het resultaat ( 8) ):

[ Voor 6% gewijzigd door woutur op 23-04-2020 22:18 . Reden: Na-filmpje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
woutur schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:34:
Ik ben gedurende deze tijden mijn espresso-apparaat (ECM Mechanika III) eens grondig aan te pakken. Door instabiele druk en leeftijd zijn mijn manometers kapot gegaan. Boilermanometer staat continu op .4 bar, de naald van mijn pompmanometer is afgebroken. Ik heb al een aardige collectie:
[Afbeelding]
Dit is mijn vierde pompmanometer en mijn tweede boilermanometer. Er naast staat mijn nieuwe OPV. Ik vermoed dat de instabiele druk ondermeer door de wat verouderde originele OPV komt. Ik heb em ontkalkt en schoon gemaakt maar het heeft weinig effect. Daarnaast krijst hij (onaangenaam geluid).
Hier gaat het allemaal om:
[Afbeelding]
Het gaat om de achterste doorzichtige slang omhoog (dat is de terugvoer naar het reservoir). Deze OPV is eigenlijk ook niets meer dan een buisje met daarin een stoppertje met daarbovenop een veer. Die veer kan je met de schroef (daarbij het koperroestoge gedeelte) strakker zetten (meer druk op de pomp) of losser zetten. Omdat ik een vibratiepomp heb (Ulka ex5) gaat die veer met stoppertje als een malle op en neer in een door tijd imperfect geraakt buisje en dat veroorzaakt het krijsen (vermoed ik). Enfin, veer gaat eruit en die huge MF OPV schroef ik daar weer op.

Het was mooi weer dus ik heb de pomp ook maar even bekeken. Die is nog niet zo oud en zag er prima uit verder.
[Afbeelding]

De nieuwe manometers heb ik er al inzitten. Om nu eens te kijken of het wat uit gaat halen, heb ik een vooraf filmpje gemaakt:
[YouTube: ECM Mechanica III vibrating Manometer]
Deze nieuwe manometer is ook geen lang leven beschoren als je dit trillen ziet. Ik houd mijn vingers gekruist en hoop van ganser harte dat de nieuwe OPV dit probleem oplost.

Wanneer ik die geinstalleerd heb, zal ik een 'na' filmpje hier plaatsen.

[placeholder
voor het na-filmpje
zodat iedereen in spanning afwacht
wanneer er hier in plaats van tekst
een nieuw youtube filmpje komt te staan :+
]
In het buisje dat naar de meter loopt zou water terecht kunnen zijn gekomen. Dit zou het klapperen van de meter kunnen verklaren.
Pagina: 1 ... 44 ... 242 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1