Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 242 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:57
Ik zou je kunnen helpen de Z8 uit elkaar te halen maar dan is de garantie verlopen. Het lijkt me beter dat je het via Coolblue te spelen. Als de garantie is verlopen is het een ander verhaal.
Wat je zelf nog kan doen is; lade verwijderen, je hand in de machine te steken, dan voel je de zetgroep zitten. Als je die naar boven volgt met je hand kom je een rond plaatje tegen. Daar kan koffie residu aanzitten. Eraf vegen met tissue en dan loopt de koffie weer door. Oorzaak is een iets te fijne afstelling van de molen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Teus.espresso schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:31:
Ik zou je kunnen helpen de Z8 uit elkaar te halen maar dan is de garantie verlopen. Het lijkt me beter dat je het via Coolblue te spelen. Als de garantie is verlopen is het een ander verhaal.
Wat je zelf nog kan doen is; lade verwijderen, je hand in de machine te steken, dan voel je de zetgroep zitten. Als je die naar boven volgt met je hand kom je een rond plaatje tegen. Daar kan koffie residu aanzitten. Eraf vegen met tissue en dan loopt de koffie weer door. Oorzaak is een iets te fijne afstelling van de molen.
Ga ik nog even proberen en anders morgen naar coolblue.

Zat wel koffie residu op maar het hielp niet. Kon er ook moeilijk bij. Toch maar naar coolblue. Thnx voor het meedenken @Teus.espresso

[ Voor 9% gewijzigd door Teknix1982 op 01-03-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Teknix1982 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Nou ik ben 9 weken verder en machine zit van binnen verstopt. Elke keer keurig de reinigingsbeurt gedaan maar sinds vandaag komt er bijna geen koffie meer uit de uitloop. Uitloop al gecontroleerd, reinigingsprogramma 3 x gedaan. Niets lijkt te helpen. Jouw geplaatste website bekeken maar daar staat de Z8 niet op ...
Nou, volgens mij vind je hier de demontage instructies van de Zx serie:

https://komtra.de/media/f...Cheinheit-A6552001030.pdf

en hier:
https://www.juraprofi.de/...brueheinheit-ausbauen.pdf
https://www.juraprofi.de/...u_Einbau_Brueheinheit.pdf

Maar idd; als je nog garantie hebt, dan moet je niet zelf gaan zitten prutsen.

En wat @Teus.espresso zegt; je kunt met je hand het metalen zeefje van de zetgroep bereiken. Dat doe ik met mijn Jura ook iedere keer, als ik de lade leeg.
Gewoon ff met een keukenpapiertje het metalen zeefje van de zetgroep afvegen (op de tast).

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 01-03-2020 22:19 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Op zich leuk voor iedereen met en Z5, Z7 of Z9 maar Teknix heeft een Z8. De Z6 en Z8 zitten heel anders in elkaar. Dan heb je helaas niets aan deze handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Teus.espresso Dit is toch echt een link voor de Z6 en Z8:

https://www.juraprofi.de/...brueheinheit-ausbauen.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 01-03-2020 22:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
In de bestanden staat voor de Z5,7 en 9 hoe die open moet.
In de andere bestanden staat wel hoe de zetgroep van de Z6 en 8 eruit kan maar niet hoe je de panelen eraf krijgt. Dat is wel beduidend anders dan een Z5.
Met wat zoeken is dat natuurlijk best te vinden. Net als de demontage handleidingen voor de andere modellen. Jura maakt de machines steeds mooier in elkaar stekend maar daardoor ook steeds lastiger om uit elkaar te halen. De Ena8 is bijvoorbeeld een drama om open te schroeven.

[ Voor 88% gewijzigd door Teus.espresso op 01-03-2020 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ok, ok, ;)

Zo maak je de Z6/Z8 open:
https://www.juraprofi.de/...d-z8-gehaeuse-oeffnen.pdf

zo moeilijk was dat toch niet te vinden... O-) :)

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 01-03-2020 23:28 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06 22:47
schumi1986 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:08:
[...]

Ben echt al heel lang aan het twijfelen tussen de Jura z8 en de miele 7550.

Grotendeels omdat beide apparaten in staat zijn een pot koffie te zetten.

Ik weet dat de melkproducten van de miele wel echt heet zijn. Hoe is de koffie temperatuur van de z8?
Teknix1982 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Nou ik ben 9 weken verder en machine zit van binnen verstopt. Elke keer keurig de reinigingsbeurt gedaan maar sinds vandaag komt er bijna geen koffie meer uit de uitloop. Uitloop al gecontroleerd, reinigingsprogramma 3 x gedaan. Niets lijkt te helpen. Jouw geplaatste website bekeken maar daar staat de Z8 niet op en die andere Z series werken anders. Morgen naar coolblue brengen voor garantie tenzij iemand me hier tips kan geven hoe ik bij die zetgroep kan. Bijna geen schroef in zicht dus geen idee hoe ik het apparaat open krijg. Baal er flink van. Geen ander apparaat dus mogelijk 2 week zonder koffie :(

Edit: zou een verstopping op te lossen zijn door dat ding 20 keer door het reinigingsprogramma van de zetgroep te laten lopen?
Dan ga ik toch maar voor de Miele, aangezien deze wel zelf schoon te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Ik meld me ook in dit topic.
Wij hebben redenen om onszelf een leuke yolo uitgave kado te doen en willen al een tijd naar een volautomaat toe.

Ons budget ligt zo rond de 800 euro en we hebben de volgende eisen:

- zetgroep zelf schoon te maken
- melkreservoir geintegreerd (geen losse slangetjes, reservoirs etc)
- keramische maalschijven ivm de duurzaamheid
- 2 cappuchino's tegelijk als mogelijkheid (dus ook 2 reguliere koffie)
- touchscreen is nice to have

Wij kijken na uitgebreid zoeken op de CoolBlue site naar de Siemens EQ500 (https://www.coolblue.nl/p...mens-eq-500-tq505r09.html) maar ben ook benieuwd of er hier nog mensen zijn met goede alternatieven of tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

schumi1986 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 01:24:
[...]

[...]

Dan ga ik toch maar voor de Miele, aangezien deze wel zelf schoon te maken is.
lees nog eens de laatste berichten terug.

Je kunt ze allemaal zelf schoonmaken. Alleen is de manier van het openen van de behuizing vaak anders. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een beter is dan het ander. ;)

Eugster is zowat de fabrikant van de essentiële onderdelen voor vrijwel al dit soort merken.
Of het nou Jura, Miele, Nivona, Melitta, etc. is.
Wikipedia: Eugster/Frismag – Wikipedia

Wikipedia: Brühgruppe – Wikipedia
Kaffee besteht zu 10–15 % aus Fettstoffen, die sich zusammen mit Kaffeepulverresten mit der Zeit im Gerät festsetzen. Deswegen muss die Brühgruppe in regelmäßigen Abständen gereinigt werden. Bei Geräten mit einer herausnehmbaren Brühgruppe (z. B. Saeco, Gaggia, De’Longhi, Nivona, Bosch, Siemens) wird die Brühgruppe unter warmem Wasser abgespült, während bei Geräten mit fest eingebauter Brühgruppe (z. B. Jura, Krups) Reinigungstabletten zum Einsatz kommen. Wenn das Gerät selbst keine automatische Reinigungsfunktion bereitstellt, wird vom Hersteller meist empfohlen, die Brühgruppe möglichst ein bis zwei Mal wöchentlich oder bei Neubefüllen des Bohnenbehälters zu reinigen. Je nach Einsatz sollten viertel- bis halbjährlich die Dichtungen gewechselt und die Gelenke mit Silikonfett gewartet werden.

Dit is het cruciale punt; vies worden doen ze allemaal!

Daarom lijken veel van die instructie video's en (de)montage handleidingen op elkaar. Als het apparaat eenmaal open is, zie je een zetgroep die ineens heel 'bekend' voorkomt... :+

En Miele maakt veel apparaten zelf, maar niet de koffieautomaten:
Während viele Gerätetypen von Miele selbst produziert werden, wurde für die Herstellung von Kaffeevollautomaten die Schweizer Eugster /Frismag AG beauftragt. Das Unternehmen ist auf die Produktion von Kaffeemaschinen spezialisiert, und nicht nur für Miele tätig. Mitunter hat das für Sie als Kunden den Vorteil, auch baugleiche Ersatzteile anderer Marken für ihren Miele-Kaffeevollautomaten nutzen zu können.

Vorsichtig sollten Sie aber bei älteren Geräten sein, da diese noch von Saeco produziert wurden. Für diese ist es heute leider besonders schwierig noch Ersatzteile zu bekommen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06 22:47
ehtweak schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:14:
[...]

lees nog eens de laatste berichten terug.

Je kunt ze allemaal zelf schoonmaken. Alleen is de manier van het openen van de behuizing vaak anders. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een beter is dan het ander. ;)

Daarom lijken veel van die instructie video's en (de)montage handleidingen op elkaar. Als het apparaat eenmaal open is, zie je een zetgroep die ineens heel 'bekend' voorkomt... :+
Ik heb de handleidingen bekeken en een z8 uitelkaarhalen is een makkelijk klusje alleen dat zou ik dus nooit in de garantie periode gaan doen. dit zou betekenen dat je de eerste 2 jaar moet zien te 'overleven' met een machine die om de zoveel weken kans heeft om verstopt te raken?

Dat de Miele koffieapparaten in Zwitserland werden geproduceerd was mij bekend. Dat verhaal van Saeco niet.. Kwa reserveonderdelen schaal ik Jura hoger in aangezien dat zich ruimschoots bewezen heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door schumi1986 op 02-03-2020 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@schumi1986 Mijn ervaringen, de afgelopen 15 jaar, met allerlei merken koffievolautomaten is dat ze allemaal vuil worden. :-(
De een wat meer dan de ander.
De een wat zichtbaarder dan de ander.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qFwUrfH3it9dd8G7rJCROtBc/medium.jpg

En sommige fabrikanten proberen in de loop der jaren de boel te verbeteren zodat er minder hoekjes en gaatjes zijn waar de koffieprut achter kan blijven hangen en mogelijk kan gaan schimmelen.

Wat ik ook gemerkt heb is dat het erg afhankelijk is van de gebruikte bonen (vetgehalte c.q. brandingsgraad). De omgevingscondities (vooral de luchtvochtigheid) en de intensiteit van het gebruik.
Op zich eigenlijk allemaal heel logisch en plausibel. Ook de maalgraadinstelling heeft effect hierop.

Kortom, het is niet één parameter die het totale vervuilingsplaatje bepaalt!

En de ene fabrikant monteert z'n onderdelen wat servicevriendelijker in de behuizing dan de ander. Maar zaken als de gebruikte pomp, maalschijfmotor en zetgroep komen vaak van dezelfde OEM leverancier.

Wellicht dat @Teus.espresso nog wat info kan toevoegen? Als dagelijks expert zijnde. :)

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 02-03-2020 10:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Nietdatikweet schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:52:
He mensen sinds een paar maanden drink ik alleen koffie bij Bagels and Beans. Ben totaal geen koffie kenner. Maar blijkbaar verkochten ze die bonen ook los zodat je ze zelf thuis kan maken. Nu vraag ik me af wat is een redelijk goed kofie apparaat? Budget max 100 euro. Drink zelf maar 1 keer in de week koffie 2 keer max
Ik zal even mezelf twee keer quoten:
P_Tingen schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:45:
Voor mijn dochter wil ik als kado een pistonmachine kopen. Nou zag ik op de CB site een mooie machine staan, een De'Longhi EC685. Dit is een middenklasse apparaat, ziet er mooi uit, kan ESE servings aan en gemalen koffie en heeft een pijpje voor stoom. Daarbij voornamelijk positieve reviews.

Is dit voor mijn budget (€200) een aardige koop?
https://www.coolblue.nl/p...-ec685-r-dedica-rood.html

PS: ik snap dat ik met dit budget geen topklasse apparaat in huis haal
P_Tingen schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:30:
For the record: ik heb vorig jaar dit apparaat voor mijn dochter gekocht en nu - een klein half jaar later - is het tijd om de balans op te maken. En daar kunnen we kort over zijn: topaankoop. Het is een prachtig apparaat, er komt heerlijke koffie uit (vooropgesteld dat je er op zijn minst fatsoenlijk spul in stopt uiteraard) en hij is gemakkelijk te bedienen en schoon te maken. Dochter en schoonzoon zijn beide dan ook dik tevreden.
Met dit apparaat kun je ESE pads gebruiken en eventueel zelf koffie zetten met de piston. Dit klinkt ingewikkelder dan het is; het is niet veel meer dan koffie erin doen en aanzetten omdat je eigenlijk bijna niks kan instellen aan dit apparaat. Echte barista's zullen hier waarschijnlijk van gruwen, haha, maar met goede koffie (duh) komt er een overheerlijk bakje uit. Als je zelf gaat zetten met dit apparaat haal dan bij een goede koffiezaak koffie en laat het daar voor je malen op de goede maling, als je zegt wat je voor apparaat hebt, weten ze het daar wel.

Zelf drink ik altijd zwart, maar mijn dochter maakt er ook cappuchino's mee met behulp van het stoompijpje .

[ Voor 16% gewijzigd door P_Tingen op 02-03-2020 12:16 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zit ook nog wel eens met een schuin oog naar zoiets te kijken. Leuk hoor, machines van 600€ voor een perfect bakkie. Maar dan komt er ook nog een maler bij. En bonen van een hipster die je alleen op zaterdag in de winkel kunt kopen in een zakje van zelfgeperst papier ;)
Ik vind een Nespresso ook al best aardig, drink ook maar 1-3 bakkies per dag, waarvan 1 een dubbele espresso op kantoor... En dat is sowieso niet veel soeps :| (Alleen als er net verse bonen in zijn gedaan is het acceptabel) Maar gewoon behoefte aan cafeïne

Een cappuccino op zondag ochtend, gemaakt van wat opgeklopte melk en koffie uit de percolator geniet ik, en vooral mijn vriendin, ook al van. Al is het nog een beetje zoeken naar de juiste maling.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 02-03-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

_ferry_ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:55:
Ik zit ook nog wel eens met een schuin oog naar zoiets te kijken. Leuk hoor, machines van 600€ voor een perfect bakkie. Maar dan komt er ook nog een maler bij. En bonen van een hipster die je alleen op zaterdag in de winkel kunt kopen in een zakje van zelfgeperst papier ;)
Voor 600€ al ?! Ik zie eerder 2.000€ en daar moet nog een maler bij van rond de 1.500€. Dan praten we nog niet over uitzonderingen maar een groot deel van het gamma: https://www.koffiewarenhu...e-merken/prijs-1800-99999

Maar ik doe ook al veel met mijn aangepaste Gaggia Classic van 250€, die ik nog niet zolang geleden van een PID (digitale automatische temperatuurregeling voor de niet-ferry’s onder ons ;)) heb voorzien. Simpele upgrades zoals een precision basket en een weegschaaltje gaan ook al ver.

Het is eerder een maler die van meer belang is dan. Een goed espresso apparaat maakt niet automatisch de beste koffie, zoals bij camera’s is het maar een tool. Maar de maler heeft wel rechtstreekse invloed op wat je er met een espresso apparaat eruit kan halen. Dat is eerder vergelijkbaar met een lens voor de camera lijkt me.

Qua koffie kan je doen wat je wil, zo vond ik de Starbucks Blonde Roast nog goed te doen voor supermarkt opties en budget. Er zullen genoeg andere bonen zijn die je daar kan kopen die smaken. Maar als je de “hifi endgame” wilt bereiken met koffie qua spectrum van smaken ga je er niet geraken met 128kbit MP3’tjes :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:12
Lensent schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:05:
Ik meld me ook in dit topic.
Wij hebben redenen om onszelf een leuke yolo uitgave kado te doen en willen al een tijd naar een volautomaat toe.

Ons budget ligt zo rond de 800 euro en we hebben de volgende eisen:

- zetgroep zelf schoon te maken
- melkreservoir geintegreerd (geen losse slangetjes, reservoirs etc)
- keramische maalschijven ivm de duurzaamheid
- 2 cappuchino's tegelijk als mogelijkheid (dus ook 2 reguliere koffie)
- touchscreen is nice to have

Wij kijken na uitgebreid zoeken op de CoolBlue site naar de Siemens EQ500 (https://www.coolblue.nl/p...mens-eq-500-tq505r09.html) maar ben ook benieuwd of er hier nog mensen zijn met goede alternatieven of tips :)
Ik heb de Siemens EQ9 S500 inmiddels twee jaar op het aanrecht staan en ben er nog heel tevreden over. Nog niks mee gehad.

Destijds voor deze machine gekozen om dezelfde redenen. Ik vind het belangrijk dat je overal eenvoudig bij kan om hem schoon te maken en dat je de zetgroep makkelijk eruit kan halen. Dat lukt ook prima en daardoor is het nooit een last om hem wekelijks schoon te maken. Dat geldt ook voor de melkreservoir.

De ‘barista modus’ voor extra instellingen om een koffie te zetten vind ook fijn want ik heb soms puristen over de vloer en dan kan ik toch nog een acceptabele bak zetten. Verwacht alleen geen wereldwonderen, ook niet qua schuim maar het is meer dan prima.

Destijds was het ook de stilste volautomaat op de markt. Ik heb nog wel gekeken naar een Jura maar deze kreeg meer vinkjes op mijn lijst van eisen.

edit: zie dat het om de EQ500 gaat en niet de EQ9 S500. Geen idee wat de verschillen zo snel zijn maar Siemens is niet de minste merk in dit segment.

[ Voor 6% gewijzigd door D. Ninjai op 03-03-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:08

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik ben voor mijn schoonvader op zoek naar een beetje knappe koffie machine voor een redelijke prijs.

Nu heeft hij een halfautomaat en losse molen (merk even onbekend) maar die gaan mee met zijn ex.

Hij vindt het werk van en halfautomaat niet erg, maar drinkt ook weer niet al te veel koffie en zit vooral een beetje met de kosten van het nieuw aanschaffen van een koffie machine en molen.

Waar kan ik het beste naar kijken als hij toch weer een halfautomaat wilt met losse of geïntegreerde molen.

Hij zat zelf een beetje te denken aan een budget van 300-400 voor beide en tweedehands is geen issue. Desnoods kan ik daar zelf nog een goede onderhoudsbeurt/revisie aan geven die niet in de aanschaf kosten mee genomen hoeven worden.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:38
Rubman schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:37:
Ik ben voor mijn schoonvader op zoek naar een beetje knappe koffie machine voor een redelijke prijs.

Nu heeft hij een halfautomaat en losse molen (merk even onbekend) maar die gaan mee met zijn ex.

Hij vindt het werk van en halfautomaat niet erg, maar drinkt ook weer niet al te veel koffie en zit vooral een beetje met de kosten van het nieuw aanschaffen van een koffie machine en molen.

Waar kan ik het beste naar kijken als hij toch weer een halfautomaat wilt met losse of geïntegreerde molen.

Hij zat zelf een beetje te denken aan een budget van 300-400 voor beide en tweedehands is geen issue. Desnoods kan ik daar zelf nog een goede onderhoudsbeurt/revisie aan geven die niet in de aanschaf kosten mee genomen hoeven worden.
Met dat budget kom je denk ik snel uit op een oude Gaggia classic (pre 2015 omdat die de 3 weg klep heeft) of rancilio silvia (lees je in over de verschillende versies die hiervan zijn) en als maler denk ik aan een Fiorenzato/quamar t80, compak k6, rossi rr45 of soortgelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 20:28
-Muncky- schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:55:
Ben al een week aan het stoeien om een goede espresso dopio te zetten. Mijn ‘setup’ & stappenplan:

-Bezzera Giulia
-Eureka Mignon Specialita
verder nog: naked portafilter + 14gr basket, Brewista weegschaal, bonen van Simon Levelt (Yellow Bourbon), Brita kan.

Stappenplan:
1) Maling van 20gr
2) Tampen
2) Weegschaal op lekbak en aanzetten:

Ik weet dat ik 40gr koffie uit deze 20gr moet halen. Echter krijg ik maar geen goede espresso eruit. De doorlooptijd vanaf het moment dat de koffie het kopje raakt, tot deze 40 gram, blijft altijd onder de 20 seconden.

Doe ik iets verkeerd? Is het 25-30 seconden zodra je de hendel overhaalt...?

En dan nog iets. Mijn 2 kops portafilter (voor ‘n doppio) kan ik niet gebruiken voor ‘n espressokopje. Het kopje is de smal en de koffie komt dus niet goed ín het kopje. Meer mensen hier last van? Oplossing: naked blijven gebruiken of grotere kopjes aanschaffen -voor 1 doppio?
Kan je met deze bonen wel een normale goeie espresso zetten? Het kan aan de bonen liggen, bij Simon Levelt weet je nooit de branddatum van de boon. Ik haal ze daarom nooit daar (tenzij dat inmiddels anders is geworden, maar die grote bakken geven me geen goed gevoel.)

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-06 15:20
bakbakbak schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:48:
[...]

Kan je met deze bonen wel een normale goeie espresso zetten? Het kan aan de bonen liggen, bij Simon Levelt weet je nooit de branddatum van de boon. Ik haal ze daarom nooit daar (tenzij dat inmiddels anders is geworden, maar die grote bakken geven me geen goed gevoel.)
Inmiddels een bestelling binnen van Brandzaak, met ook een Yellow Bourbon boon. Ik moet zeggen dat het nu ook wel beter lukt inmiddels.
Heb het 14gr filter gebruikt dat ik bij de machine kreeg, ipv de filter die bij de naked portafilter zat.
Die combi, met 17gr maalsel, zorgt al voor een veel betere doppio!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:12
[...]

Heb het eens bij hun gevraagd. Om de 6 weken wordt de inhoud ververst en bij 1kg heb je een branddatum op de zak. Dus je kan pech hebben met een zak niet verse bonen.

[ Voor 3% gewijzigd door D. Ninjai op 05-03-2020 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Laatst online: 08-06 20:28
-Muncky- schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:11:
[...]

Inmiddels een bestelling binnen van Brandzaak, met ook een Yellow Bourbon boon. Ik moet zeggen dat het nu ook wel beter lukt inmiddels.
Heb het 14gr filter gebruikt dat ik bij de machine kreeg, ipv de filter die bij de naked portafilter zat.
Die combi, met 17gr maalsel, zorgt al voor een veel betere doppio!
Nice! Gelukkig. Geniet er van :)
D. Ninjai schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:15:
[...]

Heb het eens bij hun gevraagd. Om de 6 weken wordt de inhoud ververst en bij 1kg heb je een branddatum op de zak. Dus je kan pech hebben met een zak niet verse bonen.
Hmm, vind ik nog meevallen, (al zou ik persoonlijk een kilo zak van 6 weken oud laten staan). Maja bij mij gaven ze destijds geen eenduidig antwoord. Paar weken later opende een cafe waar ze vers branden een zaak paar straatjes verder. Toen was mijn keus snel gemaakt :-) Die eigenaar weet altijd precies wat ik wil hebben, en ik krijg er altijd een espresso/cappuccino gratis bij. Kost hem zo goed als niks, en ik ben weer blij.

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:30
@-Muncky- Hoewel die yellow bourbon een prima smaak heeft, vind ik em persoonlijk wat slap voor een espresso. Ik gebruik dan wel een volautomaat, dus mijn mogelijkheden zijn wat beperkt (plus ik heb nog niet echt tijd gehad uitgebreid te experimenteren).

Overigens heb ik onlangs de yellow bourbon bonen in het apparaat aangevuld met de Ethiopia Yirgacheffe (van brandzaak) en volgens mij begint die nu langzaam aan door te komen. Daar krijg ik wel een glimlach van op m'n gezicht. De smaak is wat krachtiger dan de yellow bourbon en lijkt ook wat langer te blijven hangen.

Ik miste het opwek-effect van koffie bij die yellow bourbon, hopelijk kan de Yirgacheffe dat wél waarmaken. Voor mij is dat toch dè reden dat ik iig 's ochtends koffie pak.

[ Voor 60% gewijzigd door LA-384 op 05-03-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:39
Ik heb die yellow bourbon regelmatig en krijg er wel lekkere koffie uit in mijn half automaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:26
[...]

Winkels worden elke week beleverd met verse bonen en bonen worden max 6weken na branddatum verkocht. De datum staat overigens op de kilozakken vermeld en kun je naar vragen.
D. Ninjai schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:15:
[...]

Nee, de silo's worden voortdurend ververst en ze worden ook niet altijd volledig gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-06 08:49

Janar

Geen

Momenteel in het bezit van een Bezzera Magica en een Quamar M80E.

Over de Bezzera Magica geen klachten; prima apparaat(had achteraf misschien wel PID willen hebben).

De Quamar molen maalt in principe goed alleen de fijnafstelling is beperkt en de maling komt er beetje klonterig eruit.

Nu heb ik met de 2 kops filter goede ervaringen qua espresso’s maar het enkele portafilter is niet consistent. Ik vermoed door de vorm van het filter. Iemand dus tips voor een ander enkelkops +/- 9 gram (7-10 gr) filter.

Daarnaast ben ik aan het oriënteren voor een andere maler. Maar daarover heb ik voor mijzelf nog geen consensus gevonden. De Eureka Mignon Specialite, Niche Zero(single dosing aanleren en ook mijn vrouw dat aanleren), Baratza Sette 270WI zijn in mijn ogen aardige opties.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 19:50

mutsje

Certified Prutser

Ik heb ook de Quamar maar herken jou probleem niet. Totaal niet klonterig. Misschien eens met de afstelling spelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 17-06 23:22

Kraz

Saving the world

Janar schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:08:
Momenteel in het bezit van een Bezzera Magica en een Quamar M80E.

Over de Bezzera Magica geen klachten; prima apparaat(had achteraf misschien wel PID willen hebben).

De Quamar molen maalt in principe goed alleen de fijnafstelling is beperkt en de maling komt er beetje klonterig eruit.

Nu heb ik met de 2 kops filter goede ervaringen qua espresso’s maar het enkele portafilter is niet consistent. Ik vermoed door de vorm van het filter. Iemand dus tips voor een ander enkelkops +/- 9 gram (7-10 gr) filter.

Daarnaast ben ik aan het oriënteren voor een andere maler. Maar daarover heb ik voor mijzelf nog geen consensus gevonden. De Eureka Mignon Specialite, Niche Zero(single dosing aanleren en ook mijn vrouw dat aanleren), Baratza Sette 270WI zijn in mijn ogen aardige opties.
Vaak is het zo dat je de maker instelt voor óf enkelkops óf een 2kops.
In horeca hebben ze daarom 2 makers staan om dit probleem te verhelpen.

Ik zelf maal altijd voor 2 kopjes. Drink ik toch maar 1 espresso dan gaat de andere dus "down the drain".
Uiteraard ontzettend zonde, maar het opnieuw afstellen/instellen van de maler voor enkelkops kost me meer koffie en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

mutsje schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:46:
Ik heb ook de Quamar maar herken jou probleem niet. Totaal niet klonterig. Misschien eens met de afstelling spelen?
Eigenlijk al heel wat instellingen en soorten koffie gehad en bij de ene is het wat meer dan de andere. Maar eigenlijk bijna nooit een egale spreiding gehad.

Ik was eigenlijk geïnteresseerd geraakt in een maler met gewichtsmeting en daaruit natuurlijk verder lopen kijken. Via YouTube kom ik toch mooiere malingen tegen dan ik ooit heb gehad. Ik gebruik koffie van Fascino dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Kraz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:27:
[...]

Vaak is het zo dat je de maker instelt voor óf enkelkops óf een 2kops.
In horeca hebben ze daarom 2 makers staan om dit probleem te verhelpen.

Ik zelf maal altijd voor 2 kopjes. Drink ik toch maar 1 espresso dan gaat de andere dus "down the drain".
Uiteraard ontzettend zonde, maar het opnieuw afstellen/instellen van de maler voor enkelkops kost me meer koffie en moeite.
Ik heb ook eerst gewoon de 2-kops naar wens ingesteld en daarna de 1-kops aangepast in gewicht tot een redelijke espresso(meer gewicht dus ook meer koffie in de basket). Tot voor kort dronk ik veel koffie samen met mijn vrouw maar ivm zwangerschap drinkt mijn vrouw nagenoeg niet meer.

Ik krijg het gevoel dat de puck niet heel erg consistent is en dat er channeling is. De puck is ook aardig waterig. Ik heb momenteel 12 gram in 8 grams basket.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 19:50

mutsje

Certified Prutser

Waterig is je maling niet goed. Heb je al op koffiepraat.nl gekeken? Daar je vraag stellen over maling en je krijgt echt heel veel antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-06 15:20
LA-384 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:59:
@-Muncky- Hoewel die yellow bourbon een prima smaak heeft, vind ik em persoonlijk wat slap voor een espresso. Ik gebruik dan wel een volautomaat, dus mijn mogelijkheden zijn wat beperkt (plus ik heb nog niet echt tijd gehad uitgebreid te experimenteren).

Overigens heb ik onlangs de yellow bourbon bonen in het apparaat aangevuld met de Ethiopia Yirgacheffe (van brandzaak) en volgens mij begint die nu langzaam aan door te komen. Daar krijg ik wel een glimlach van op m'n gezicht. De smaak is wat krachtiger dan de yellow bourbon en lijkt ook wat langer te blijven hangen.

Ik miste het opwek-effect van koffie bij die yellow bourbon, hopelijk kan de Yirgacheffe dat wél waarmaken. Voor mij is dat toch dè reden dat ik iig 's ochtends koffie pak.
Ah! Ik heb de Yirgacheffe ook meebesteld, dus die zal ik binnenkort ook zeker gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

De pack ziet er in het midden goed uit, maar aan de randen dus niet erg goed. De basket heeft natuurlijk een specifieke vorm ivm enkelkops.

Ik heb al een beetje lopen rondkijken op Koffiepraat; maar ik wilde niet per se een account aanmaken omdat het weer een nieuw “sociaal medium” en dat het bijhouden van alle fora bijna een dagtaak wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Er zou toch een alarmbel moeten afgaan als het lukt om 12 gram in een 8 grams bakje te persen.
De quick-and-dirty manier van hetafstellen van de molen is; maal het bakje waarvoor je de molen afstelt (meestal het 2-persoons bakje) helemaal vol met een kop erop. Strijk het af (zoals je doet bij een tap-biertje). Stamp aan en zet koffie. De doorloop tijd zou nu in de buurt van 30 seconden moeten zijn. Stel maling opnieuw in om dichter bij de 25 - 30 seconden te komen. Vanaf daar finetunen voor gewicht en doorlooptijd.

De één persoons basket van La Marzocco is in mijn ervaring een van de beste één persoons bakjes als je het hebt over consistentie tussen het 1- en 2persoons bakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:53
Teus.espresso schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:06:
De één persoons basket van La Marzocco is in mijn ervaring een van de beste één persoons bakjes als je het hebt over consistentie tussen het 1- en 2persoons bakje.
Samen met de 1-kops filterbasket van VST. Als die La Marzocco en die VST sowieso al niet dezelfde zijn :)

Ik snap dat je vaak met een 1-kops filter minder goede restulaten kunt krijgen, maar het idee 'ik gebruik altijd de tweekops en laat de helft in de lekbak lopen' vind ik zonde. Dus heb ik een tijd geleden die VST maar eens aangeschaft. Tampen is wel een dingetje, met dat smalle rechte bakje. Toevallig past het handvat van mijn (volledig RVS, dus geen hout) tamper er precies in ...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Het 2-persoonsbakje zit ook nooit volledig vol en daarmee was geen probleem. Die heb ik eerst gewoon afgevuld met 16 gram. Daarna de maalgraad aangepast tot ik consistent 25 seconden zat. Daarna met fijn afstelling iets meer koffie erbij totdat ik helemaal tevreden was. Uiteindelijk 18 gram voor de dubbele. Daarna stelde ik het 1-persoonsbakje af met de hoeveelheid koffie om ook tot 25-30 seconden te komen. Het bakje zat nooit echt overvol.

Met het 1-persoonsbakje, 8 gram, komt mijn Motta verdeler nog geeneens bij de koffie. Dus daar werkt dat helemaal niet. Daarna gewoon koffie toegevoegd tot een aardige extractie van 25-30 seconden. Daar kwam laatst dus 12 gram uit. Bakje zit gek genoeg niet extreem vol. Ik twijfel wel aan de opgegeven inhoud voor het bakje.

Nu overigens opnieuw de koffie aan het instellen. Wel weer eerst met 2-persoonsbakje. Ik zit weer op gelijke instelling daarmee als voorheen. Gewoon lekkere espresso. Nu zo direct het 1-persoonsbakje afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:24
dreamscape schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:11:
[...]

Ik snap dat je vaak met een 1-kops filter minder goede restulaten kunt krijgen, maar het idee 'ik gebruik altijd de tweekops en laat de helft in de lekbak lopen' vind ik zonde.
In de lekbak laten lopen?! Je kan toch in een 2 kops filter, de hoebeelheid voor 1 espresso in doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 12:57
Beste manier is: 1-kops filtertje achterin de kast mikken, nooit meer naar kijken en niet meer nadenken over 1 of 2 kops. Dubbele espresso is ca.40 gram, waarom zou je minder willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Hoe ga je eigenlijk te werk met een single dose grinder? Dus hoe houd je de koffie vers?

Momenteel stop ik een deel in een hopper en sluit ik de opening in koffie verpakking luchtdicht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Janar schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 07:08:
Hoe ga je eigenlijk te werk met een single dose grinder? Dus hoe houd je de koffie vers?

Momenteel stop ik een deel in een hopper en sluit ik de opening in koffie verpakking luchtdicht af.
Ik heb gewoon de zak van brandzaak / fascino / whatever met een dikke knijper erop in de kast staan. Luchtdicht zat en bij elke keer even wat koffie afmeten in het bekertje wat bij m'n Niche zero zit icm met een electroweegschaaltje wat naast m'n machine staat. Ik heb gelezen dat invriezen geen verbetering oplevert qua smaak en heb altijd 2 aparte zakken van 1kg open staan om smaak te kunnen afwisselen. Daar drinken we ons thuis in 2 maanden doorheen met espresso (waarbij we nog weer andere koffie hebben voor de filterkoffie).

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

En bewaarblikken kan helpen. Zo doe ik het zelf ook namelijk. :) Koelkast kun je ook vocht krijgen dus dat wil je voorkomen. Lekker droog en zonder zonlicht bewaren.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

2 weckpotten. 1 waar ik de grinder mee vul en een die gewoon dicht blijft tot de andere op is.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Over Coffeevac/Tightvac luchtdichte bewaarbussen ben ik heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 11:32
Op nespresso cupjes staat vaak dat het voor een espresso of lungo is. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil van de koffie in de cupjes is tussen die twee soorten? In mijn beperkte koffiekennis is een lungo namelijk een espresso met extra water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Heeft met de sterkte te maken in combinatie met de hoeveelheid water. Een Espresso en zeker een ristretto is vaker wat sterker en zo gemalen dat het niet heel veel water nodig heeft om de optimale smaak te verkrijgen. Een Lingo is een beetje zoals wij Nederlands de koffie drinken, wat meer inhoud en een vaak wat minder uitgesproken oftewel een wat normalere smaak.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Daarnaast is de fijnheid van de maling aangepast. Zo doet de machine ongeveer een halve minuut over een klein kopje bij de espresso. En doet hij ook een halve minuut over de veel grotere Lungo. Een halve minuut is namelijk in de buurt van de optimale tijd dat koffie zetten mag duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
prijk schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:30:
Over Coffeevac/Tightvac luchtdichte bewaarbussen ben ik heel tevreden.
Die zijn fijn ja! Vooral wanneer je koffie invriest. Er komt geen extra vocht bij.
offtopic:
En in de praktijk werkt "zo'n clipje van de IKEA" ook prima zolang je de koffie in een week opmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fendt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:21
Ik hoop van harte dat jullie mij met het volgende dilemma kunnen helpen:
Mijn vrouw drinkt graag een cappuccino of latte macchiato en zelf hou ik van een goede espresso. Vandaag hebben wij in de winkel een aantal modellen vergeleken en nu twijfelen wij enorm tussen de Jura S8 en de Saeco Xelsis SM7685/00. De smaak van de espresso en het gebruiksgemak voor de melkproducten en onderhoud zijn voor ons het meest belangrijk.

Helaas viel de smaak van de Saeco tegen, de espresso kwam wat slap op mij over en de kleur was een stuk lichter met dunner schuim dan de Jura. Echter denkt de verkoper dat dit niet representatief is voor de saeco en dat er iets mis mee was. Daar hebben wij dus weinig aan.
Verder is de touch interface een stuk beter op de Saeco en ziet het apparaat er mooier uit. Echter is de koffie in de Jura gevoelsmatig beter.

Helaas komen wij er maar niet uit. Wat denken jullie dat de betere keus is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 22:06
Hierbij een vraag, wat ik nu lastig vind is het volgende: op dit moment heb ik een zak bonen (Sumatra orang utan van fascino) die ik nog redelijk bitter vind. Mijn instellingen zijn als volgt 18 gram erin, 36 gram eruit (ik weeg dit) in 27 seconden. Echter vind ik het nu lastig welke stap ik moet nemen, moet ik dan de doorlooptijd aanpassen of het aantal grammen koffie? Hebben jullie hier tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

monsees schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:20:
Hierbij een vraag, wat ik nu lastig vind is het volgende: op dit moment heb ik een zak bonen (Sumatra orang utan van fascino) die ik nog redelijk bitter vind. Mijn instellingen zijn als volgt 18 gram erin, 36 gram eruit (ik weeg dit) in 27 seconden. Echter vind ik het nu lastig welke stap ik moet nemen, moet ik dan de doorlooptijd aanpassen of het aantal grammen koffie? Hebben jullie hier tips voor?
Volgens mij blijf je altijd wel een lichte bitter houden in je espresso.
Verwacht je een heel zoete/zure smaak te krijgen? Heb je al ergens een espresso op waarvan je wel vond dat deze precies goed was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik zou een beetje gaan spelen met de maalgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:24
Je hebt dan ook een boon die een sterke aroma heeft. Wellicht is die daarom niet lekker? Je kan meerdere stappen nemen zolang je altijd maar 1 variabele gaat veranderen.
In dit geval zou ik wat meer gram koffie eruit halen. En proeven hoe ik dat vind. Of 32 gram er uit halen of juist meer zoals bijvoorbeeld 45 gram.

Volgens meerder overzicht haal je bij 18 gram altijd ongeveer 45 gram espresso er uit. Bij 14-16 gram houd je de verhouding 1:2 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Naast de tips die al gegeven zijn, soms heb je gewoon bonen met een bepaalde smaak die niet lekker zijn. Heb je met andere bonen een resultaat gehaald dat beter beviel?

Ik heb aardig wat verschillende bonen geprobeerd voordat ik iets vond dat lekker is én consistente resultaten geeft. En ook genoeg bonen gehad met vage bijsmaken wat echt niet te drinken was.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
vinpower schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:02:
[...]

Dankjewel voor de tips! Ik zal eens kijken wat een verhouding van 1:2 doet als ik er bijvoorbeeld 17.5 naar 35 gram uit haal

Je hebt dan ook een boon die een sterke aroma heeft. Wellicht is die daarom niet lekker? Je kan meerdere stappen nemen zolang je altijd maar 1 variabele gaat veranderen.
In dit geval zou ik wat meer gram koffie eruit halen. En proeven hoe ik dat vind. Of 32 gram er uit halen of juist meer zoals bijvoorbeeld 45 gram.

Volgens meerder overzicht haal je bij 18 gram altijd ongeveer 45 gram espresso er uit. Bij 14-16 gram houd je de verhouding 1:2 aan.
.
Widow schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:59:
[...]

Naast de tips die al gegeven zijn, soms heb je gewoon bonen met een bepaalde smaak die niet lekker zijn. Heb je met andere bonen een resultaat gehaald dat beter beviel?

Misschien is dit het probleem wel. Naar mijn idee krijg ik er een hele sterke cacaosmaak uit, die net wat te puur is wat het totaal niet gebalanceerd maakt.

Ik heb aardig wat verschillende bonen geprobeerd voordat ik iets vond dat lekker is én consistente resultaten geeft. En ook genoeg bonen gehad met vage bijsmaken wat echt niet te drinken was.
[/quote]
Kraz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:11:
[...]

Volgens mij blijf je altijd wel een lichte bitter houden in je espresso.
Verwacht je een heel zoete/zure smaak te krijgen? Heb je al ergens een espresso op waarvan je wel vond dat deze precies goed was?
Ik heb zelf gemerkt dat ik Ethiopische bonen erg kan waarderen. Laatst had een zak van blommers gekocht en deze beviel mij erg goed.
418O2 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Ik zou een beetje gaan spelen met de maalgraad.
Ik ga er naar kijken! Alleen moet ik dan nog even kijken hoeveel gram koffie ik er dan uit wil krijgen.

Dankjulliewel voor alle gegeven tips. Er is weer een hoop informatie binnengekomen. Deze vragen zijn gekomen nadat ik het volgende filmpje had gekeken: YouTube: World Barista Championship 2018 - Final Round - Agnieszka Rojewska ... . Zij is blijkbaar wereldkampioen barista geworden en zij gaf in haar uitleg aan hoeveel gram bonen ze gebruikte, en deze verschilden nogal per bakkie dat ze maakte. Daardoor was ik gaan nadenken wat voor aanpassingen ik moest maken. Zoals ik het nu hoor, moet ik gewoon veel gaan proberen, dit met een variabele tegelijkertijd.

[ Voor 5% gewijzigd door monsees op 11-03-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Probeer de basis een beetje te begrijpen. Staar je niet blind op gewichten die anderen doorgeven. Maalgraad is makkelijk mee te experimenteren en je proeft gelijk wel hoe en wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
@monsees Het is inderdaad veel expirimenteren. In het begin is dat lastig, toen ik er mee begon dacht ik ook van "ik heb alles wat ze op internet aanbevelen en het smaakt nergens naar". Maar het is niet helemaal een exacte wetenschap, het is voor een deel gevoel krijgen met alle variabelen in het proces. En dat gevoel krijgen duurt even. In het begin had ik eens in de zoveel keer alles goed, de andere keren kreeg ik zure of bittere koffie. Maar na verloop van tijd wordt je er beter in. Dan ontwikkel je dat gevoel voor hoe je de variabelen moet instellen om een bepaald resultaat te behalen. Na verloop van tijd ben je consistent met de bonen die je op dat moment hebt. Maar probeer je andere bonen, is alles weer helemaal anders. En ook dat is weer een kwestie van aanvoelen hoe je met andere bonen alles in moet stellen. Het lijkt allemaal heel irritant maar je ontwikkeld wel gaandeweg het gevoel voor hoe je dingen moet afstellen.

Eens in de zoveel tijd haal ik vers gebrande bonen en dan zijn de eerste kopjes altijd even uitproberen. Meestal kijk ik eerst naar de bonen, zijn ze heel vettig of heel droog? Daarna kijk ik naar de extractie, dus de kleur van de koffie, de extractietijd, de druk waarop de koffie gebrouwen wordt. Vaak heb ik dan al een gevoel hoe de koffie zou moeten smaken. Gaat de extractie snel, is de kleur licht en de druk laag, verwacht ik een te lichte extractie die zurig smaakt. Meestal is dat een kwestie van een fijnere maalgraad, want daardoor duurt de extractie langer en is de druk hoger. Maar je kunt ook de druk waarmee je de tamper aanstampt veranderen, die is in mijn ervaring ook niet altijd hetzelfde.

In jouw geval heb je een te bittere smaak. In dat geval heb je drie variabelen die je kan aanpassen, de extractietijd verkorten, de temperatuur verhogen of de maalgraad grover instellen. Waarvan ik zou aanbevelen om te spelen met de maalgraad. Heb je toevallig een drukmeter op je machine, zo ja, wat geeft die aan?

[ Voor 6% gewijzigd door Widow op 12-03-2020 09:54 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 11:32
Iemand ervaring met de Phillips EP2220? Nu wel een goede aanbieding bij Amazon.nl volgensmij. Zit nu met een nespresso systeempje maar is wel leuk om eens te kijken naar iets beters :)

https://www.amazon.nl/Phi...fRID=BZMAKDSNZFNTN969EX4Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Weet iemand wat de romigheid van een koffie bepaald? Is dat alleen het vetpercentage van de boon, of kunnen er ook andere invloeden zijn?

Ik heb lang Nespresso gedronken, waarbij de Roma mijn favoriet was. Die smaak bleef ook lang hangen en je voelde een soort romig laagje in je mond/keel, zeker de crema.

Nu heb ik een volautomaat met yellow bourbon en ethiopia yirgacheffe bonen, maar de romigheid lijkt hier toch wel minder te zijn. De crema is wel dik, maar verdwijnt ook sneller dan bij de Nespresso Roma (die kon ik vaak oplepelen als het kopje leeg was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Nou lekker dan... m'n Nivona 520 heeft na 2 maanden met een doffe plof reeds zijn laatste adem uitgeblazen en wil niet meer inschakelen :/

Gelukkig wel ruim binnen garantie, maar laat ik hopen dat dat niets zegt over de toekomst van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

LA-384 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:32:
Weet iemand wat de romigheid van een koffie bepaald? Is dat alleen het vetpercentage van de boon, of kunnen er ook andere invloeden zijn?

Ik heb lang Nespresso gedronken, waarbij de Roma mijn favoriet was. Die smaak bleef ook lang hangen en je voelde een soort romig laagje in je mond/keel, zeker de crema.

Nu heb ik een volautomaat met yellow bourbon en ethiopia yirgacheffe bonen, maar de romigheid lijkt hier toch wel minder te zijn. De crema is wel dik, maar verdwijnt ook sneller dan bij de Nespresso Roma (die kon ik vaak oplepelen als het kopje leeg was).
Ik merk met halfautomaat verschil in romigheid als ik oudere (lees; 2+ mond) koffiebonen gebruik. Nu zal dat bij jou het probleem niet zijn denk ik.

Ook veranderde de romigheid enorm toen ik eenmaal een andere maler had. Daar is in jouw geval weer weinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gezien half Europa op slot gaat vanwege het corona virus, denk ik dat reparatie nog even op zich laat wachten.

Nou dacht ik, misschien kan ik dan een goedkope bonenmaler kopen (€50,-?) en gewoon filterkoffie zetten. Is dat slim? Of zal dat zeer waarschijnlijk resulteren in bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 11:26
LA-384 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:10:
Gezien half Europa op slot gaat vanwege het corona virus, denk ik dat reparatie nog even op zich laat wachten.

Nou dacht ik, misschien kan ik dan een goedkope bonenmaler kopen (€50,-?) en gewoon filterkoffie zetten. Is dat slim? Of zal dat zeer waarschijnlijk resulteren in bocht?
Nivona's worden gewoon nog gerepareerd door de importeur en normaal gaat dat vrij vlot. Heb nog geen bericht dat er langere doorlooptijden zijn. Wel hebben koeriers het drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Onze winkel is ook dicht voor inloop klanten.
De reparaties gaan gewoon door.
Wel hebben we tijdsblokken dat je machines kan brengen en halen voor reparatie. (Niet mijn idee en valt van alles op af te dingen)
De koffie verkopen we alleen online. Zo maakt iedereen het beste van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
bszz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:19:
[...]

Nivona's worden gewoon nog gerepareerd door de importeur en normaal gaat dat vrij vlot. Heb nog geen bericht dat er langere doorlooptijden zijn. Wel hebben koeriers het drukker.
Goed om te weten, dan is het nog even wachten op een reactie. Maandag zou mijn bericht doorgestuurd worden naar de leverancier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200319/6e01cad188f740b436e4b34fc04d4ec0.jpg

Zojuist heb ik de koffie veranderd van Fascino naar Het Hoofdkwartier Brazilië Yellow Bourbon; qua smaak nog even wennen. Voor de wissel de koffiemolen geheel gereinigd en geïnspecteerd. De maalschijven zien er prima uit. Helaas is het maalsel nog een beetje klonterig(Ongewijzigd), maar de extractie is prima.

Ik verwacht deze week nieuwe filter baskets te krijgen van IMS, o.a. 10 Gr. filter basket; dus ben benieuwd of die beter gaat werken dan de standaard single filter basket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Janar schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:31:
[Afbeelding]

Voor de wissel de koffiemolen geheel gereinigd en geïnspecteerd. De maalschijven zien er prima uit. Helaas is het maalsel nog een beetje klonterig(Ongewijzigd), maar de extractie is prima.
Waarschijnlijk heb ik het gemist, maar welke maler heb je? Om eerlijk te zijn heb ik ook altijd wel een klein beetje lichte klontering tijdens het malen.
Juist als ik m wat fijner zet (mét klontjes :P ) dan heb ik geen last vast sproeiers met de naked filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Kraz schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:01:
[...]

Waarschijnlijk heb ik het gemist, maar welke maler heb je? Om eerlijk te zijn heb ik ook altijd wel een klein beetje lichte klontering tijdens het malen.
Juist als ik m wat fijner zet (mét klontjes :P ) dan heb ik geen last vast sproeiers met de naked filter
Quamar M80E

Dat is mijn eerste zelfstandige molen(Daarvoor een Solis Barista Pro).

Ik heb vandaag een Niche Zero besteld; levering van de EU versie is pas in Mei.

Vandaag mijn IMS filters binnengekregen. Ik ga straks opnieuw bekijken met de enkele basket in de naked portafilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
Widow schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:51:
@monsees Het is inderdaad veel expirimenteren. In het begin is dat lastig, toen ik er mee begon dacht ik ook van "ik heb alles wat ze op internet aanbevelen en het smaakt nergens naar". Maar het is niet helemaal een exacte wetenschap, het is voor een deel gevoel krijgen met alle variabelen in het proces. En dat gevoel krijgen duurt even. In het begin had ik eens in de zoveel keer alles goed, de andere keren kreeg ik zure of bittere koffie. Maar na verloop van tijd wordt je er beter in. Dan ontwikkel je dat gevoel voor hoe je de variabelen moet instellen om een bepaald resultaat te behalen. Na verloop van tijd ben je consistent met de bonen die je op dat moment hebt. Maar probeer je andere bonen, is alles weer helemaal anders. En ook dat is weer een kwestie van aanvoelen hoe je met andere bonen alles in moet stellen. Het lijkt allemaal heel irritant maar je ontwikkeld wel gaandeweg het gevoel voor hoe je dingen moet afstellen.

Eens in de zoveel tijd haal ik vers gebrande bonen en dan zijn de eerste kopjes altijd even uitproberen. Meestal kijk ik eerst naar de bonen, zijn ze heel vettig of heel droog? Daarna kijk ik naar de extractie, dus de kleur van de koffie, de extractietijd, de druk waarop de koffie gebrouwen wordt. Vaak heb ik dan al een gevoel hoe de koffie zou moeten smaken. Gaat de extractie snel, is de kleur licht en de druk laag, verwacht ik een te lichte extractie die zurig smaakt. Meestal is dat een kwestie van een fijnere maalgraad, want daardoor duurt de extractie langer en is de druk hoger. Maar je kunt ook de druk waarmee je de tamper aanstampt veranderen, die is in mijn ervaring ook niet altijd hetzelfde.

In jouw geval heb je een te bittere smaak. In dat geval heb je drie variabelen die je kan aanpassen, de extractietijd verkorten, de temperatuur verhogen of de maalgraad grover instellen. Waarvan ik zou aanbevelen om te spelen met de maalgraad. Heb je toevallig een drukmeter op je machine, zo ja, wat geeft die aan?
Dankjewel voor je enorm lange bericht, en sorry voor mijn altijd te late reactie. Ik denk inderdaad dat ik in die fase zit dat ik ondertussen de beginselen door heb van het espresso zetten en dat ik nu moet ontdekken welke espresso ik kan waarderen en welke minder. Zo weet ik wel dat ik een voorkeur heb voor de wat lichter gebrande Ethiopische bonen, dat verklaart misschien wel wat. De drukmeter geeft btw ongeveer 9 of 9.5 bar aan. Ik ga lekker oefenen met de instellingen denk ik!

Op koffiepraat zag ik nog een forum voorbij komen die ik nog even wil linken. Blijkbaar zijn er veel koffiebranders die nu natuurlijk geen koffie meer kunnen leveren of voorbereidingen hadden getroffen voor die barista beurs in Amsterdam. Deze bieden vaak kortingen aan op hun koffie. Op deze pagina is er een opsomming van de kortingen: https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=10588

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 22:46
Ik ben mijzelf aan het oriënteren om de wondere wereld van (half)automaten te betreden. Nu is mijn oog gevallen op de Sage Barista Express https://www.coolblue.nl/p....html#product-information.
De charme van dit apparaat vind ik dat het een combinatie van een halfautomaat en een bonenmaler is. Mocht ik dan het virus echt te pakken krijgen, en het espressoritueel onder de knie krijgen, dan kan ik altijd nog één van de twee upgraden.

Qua budget dacht ik aan 500 euro voor de machine, en 250 euro voor een bonenmaler, en daar valt deze ook lekker in.

Maar, mijn beste heren, ik sta open voor suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 01:05
@assasinbats als je in de toekomst 1 van de twee verwacht te upgraden, ben je dan niet beter af met een losse maler en een 'gewone' halfautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
Josk79 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:58:
@assasinbats als je in de toekomst 1 van de twee verwacht te upgraden, ben je dan niet beter af met een losse maler en een 'gewone' halfautomaat?
Dat zou kunnen. De wens om te upgraden hangt af of ik het espressokunstje leuk blijf vinden na, zeg, een jaar of twee. En op deze manier dacht ik het upgraden dan te kunnen doen waar ik op dat moment het meest behoefte aan heb: een betere molen of een betere machine.

Zijn er fatsoenlijke zetters en malers voor 500/250 eu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 01:05
Marktplaats een idee?

Ik ben nog maar net begonnen met het speuren naar maler + halfautomaten. Ik heb laatst een Gaggia MDF van Marktplaats gehaald voor 90 euro; volgens mij een prima instap malertje maar helaas past mijn portafilter er niet onder zonder de boel af te breken, dus hij gaat binnenkort weer op marktplaats. Ook heb ik de doser niet nodig.

Ik zit nu naar Baratza (Mahlkonig) Vario of iets dergelijks te speuren...

Kwa zetter hebben wij een Delonghi EC860 gekocht a 299, maar dat is meer omdat mijn vrouw met 1 druk op de knop cappuccino wil kunnen zetten; dus met een automatische melkopschuimer. Deze machine heeft alleen een pressurized portafilter. Is een beetje een vreemde eend in de bijt en wordt ook niet meer geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsees
assasinbats schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:27:
Ik ben mijzelf aan het oriënteren om de wondere wereld van (half)automaten te betreden. Nu is mijn oog gevallen op de Sage Barista Express https://www.coolblue.nl/p....html#product-information.
De charme van dit apparaat vind ik dat het een combinatie van een halfautomaat en een bonenmaler is. Mocht ik dan het virus echt te pakken krijgen, en het espressoritueel onder de knie krijgen, dan kan ik altijd nog één van de twee upgraden.

Qua budget dacht ik aan 500 euro voor de machine, en 250 euro voor een bonenmaler, en daar valt deze ook lekker in.

Maar, mijn beste heren, ik sta open voor suggesties!
Als ik jou was zou ik denk ik niet voor die Sage Barista Express gaan, zeker niet als je de intentie hebt om daarna weer te gaan upgraden. Zelf denk ik dat dit op allebei de vlakken (maler en apparaat zelf) teveel moet inleveren. Voor het budget van 500 zou ik zelf voor 2dehands artikelen gaan kijken. Als apparaat is bijvoorbeeld de gaggia classic pre 2015 een mooie beginkeuze (denk rond 150 op marktplaats) of een rancilio Silvia. Kwa maler vind ik persoonlijk een sette 270 een prima ding (heb ik dan ook hier staan), andere mogelijkheden zijn denk ik een compak k3 touch of Eureka mignon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

assasinbats schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Dat zou kunnen. De wens om te upgraden hangt af of ik het espressokunstje leuk blijf vinden na, zeg, een jaar of twee. En op deze manier dacht ik het upgraden dan te kunnen doen waar ik op dat moment het meest behoefte aan heb: een betere molen of een betere machine.

Ik heb 3 jaar lang een voorganger van deze gehad. Ik vond het een prima apparaat om mee te beginnen/experimenteren. In het begin ben je echt zelf de beperking en niet het apparaat.

Ik heb het een kameraad van mij ook aanbevolen en hij werkt er nog steeds mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 23:30
assasinbats schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Dat is al een vrij ruim budget waar zeker wat mee mogelijk is. Ik zou persoonlijk kijken naar een Rancilio Silvia. De Baratza Sette 270 die genoemd werd is sowieso een leuke molen, digitaal, makkelijk instelbaar en te koop voor 300. Maakt wel wat lawaai. Verder vind ik in die range de Eureka Mignon ook een erg mooie molen! Digitale versie gaat richting de 400 maar de normale variant rond de 300.

Daarnaast is 2e hands geen gekke keus; ik weet niet in welke regio je woont maar door heel het land zijn diverse partijen die refurbished halfautomaten verkopen. Utrecht, Groningen, Den Haag.

ik zou kijken naar een rancilio silvia (tussen 200-300 euro) of zelfs een vibiemme domobar (400-500). Prijs afhankelijk van hoe nieuwer de uitvoering. Op marktplaats kan je ook veel vinden maar weet je de nooit zeker de staat van onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Wij hebben inmiddels bij een aantal van die Mignon molens de electronica moeten vervangen. Valt natuurlijk onder garantie maar het spreekt niet zo voor de betrouwbaarheid van die molen.
De Rancilio is wel een absolute aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
Die Rancilio Silvia en de Baratza Sette 270 zou dan dus een goede eerste stap naar het hogere espressowezen zijn. 58mm portafilter, wat kennelijk de gouden standaard is in aftermarket parts.

De Rancillio mist de WAF, helaas, en die ga ik er denk ik ook niet doorheen krijgen. Zijn daar goede alternatieven voor? De Sage Barista Express was al wife-approved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Voor mijn dagelijkse bulletproof koffie (als ontbijt) hou ik het liever simpel:
- Bonen Arabica highland uit Rwanda (van een lokale teler/brander).
- Bonen vlak voor koffiezetten malen in een eenvoudige Solis Mulinetto plus (20 sec.).
- Koffie zetten in een Bialetti Musa (afhankelijk van aantal koppen inde versie 4, 6 of 10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
assasinbats schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:01:
Die Rancilio Silvia en de Baratza Sette 270 zou dan dus een goede eerste stap naar het hogere espressowezen zijn. 58mm portafilter, wat kennelijk de gouden standaard is in aftermarket parts.

De Rancillio mist de WAF, helaas, en die ga ik er denk ik ook niet doorheen krijgen. Zijn daar goede alternatieven voor? De Sage Barista Express was al wife-approved.
Er zijn ook machines van Sage/Solis (zelfde fabrikant, andere merknaam) te vinden zonder ingebouwde maler, zoals deze Solisr. Ik vind die ingebouwde tamper wel lelijk en onhandig. Ik raad je aan met een losse tamper te werken want het tampen moet ook nauwkeurig gebeuren.

Voor 520 eu heb je ook een Quickmill 820. Ook verkrijgbaar in diverse kleurtjes voor je WAF? Deze ziet er vrij simpel uit tov die Solis met zijn drukmeter en 5 knoppen, maar d'r kan dan ook minder aan kapot gaan :-) Wel compact en betrouwbaar. Diverse reviews te vinden van mensen die quickmill machine (tientallen) jaren gebruiken. Zelf heb ik behoorlijke tijd met een quickmill 3000 gewerkt; "nadeel" is dat je erbij moet blijven staan om de knop uit te zetten als je kopje vol is (als het goed is maar ~25 seconde). De Solis machine kan je wel programmeren op bepaalde hoeveelheid voor 1 of 2 kopjes zo te zien maar ken ik persoonlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
rvrrr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:55:
[...]

Er zijn ook machines van Sage/Solis (zelfde fabrikant, andere merknaam) te vinden zonder ingebouwde maler, zoals deze Solisr. Ik vind die ingebouwde tamper wel lelijk en onhandig. Ik raad je aan met een losse tamper te werken want het tampen moet ook nauwkeurig gebeuren.

Voor 520 eu heb je ook een Quickmill 820. Ook verkrijgbaar in diverse kleurtjes voor je WAF? Deze ziet er vrij simpel uit tov die Solis met zijn drukmeter en 5 knoppen, maar d'r kan dan ook minder aan kapot gaan :-) Wel compact en betrouwbaar. Diverse reviews te vinden van mensen die quickmill machine (tientallen) jaren gebruiken. Zelf heb ik behoorlijke tijd met een quickmill 3000 gewerkt; "nadeel" is dat je erbij moet blijven staan om de knop uit te zetten als je kopje vol is (als het goed is maar ~25 seconde). De Solis machine kan je wel programmeren op bepaalde hoeveelheid voor 1 of 2 kopjes zo te zien maar ken ik persoonlijk niet.
Ja, die ingebouwde tamper zou ik sowieso niet gebruiken. De Solis heeft een 54mm portafilter maat. De meest gangbare maat is 58mm toch?
De Solis wint het qua looks van de Quickmill. Een programmeerbare waterhoeveelheid is een must, dus de Quickmill valt af.

Edit: volgens mij is de tamper van de Solis los te koppelen:
Afbeeldingslocatie: https://nl.solis.com/media/catalog/product/cache/766652c00f1ed08a23bbff612166f5eb/s/o/solis-cafespresso-pro-5.jpg

Edit 2: En Solis heeft een 20% kortingsactie op alles, waardoor de machine op 400 eu uit komt.

[ Voor 8% gewijzigd door assasinbats op 22-03-2020 13:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Als je graag Solis spul wil moet je dat gewoon kopen, volgens mij probeer je ons nu vooral te overtuigen om te zeggen 'ja, koop die solis/sage/breville troep'.

Maar, het is gewoon kwalitatief niet erg goed spul. En dit is een thread voor enthousiastelingen dus wij zullen het niet zo snel aanraden, dat is waar het op neer komt, je krijgt waar je voor betaalt. Lage prijs is veel plastic en aluminium.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 22-03-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Anoniem: 289532 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:54:

Maar, het is gewoon kwalitatief niet erg goed spul. En dit is een thread voor enthousiastelingen dus wij zullen het niet zo snel aanraden, dat is waar het op neer komt, je krijgt waar je voor betaalt. Lage prijs is veel plastic en aluminium.
Ik denk dat de prijs-kwaliteit verhouding van Solis/Sage/Breville juist heel erg goed is. Het was mijn vrouw ook een stap te ver om aparte maler en machine te hebben en de Solis was bij ons de ideale stap vanaf een volautomaat. En ja het is niet een Rancilio Silvia; maar daar is de prijs ook naar.

YouTube: Dialing In Breville Barista Express | Dose, grind, yield, time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
rvrrr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:55:
Ik heb al meer dan tien jaar een Quickmill 3035 (dus met maler) en ben er zeer tevreden mee. De maler is vast niet echt fantastisch maar goed genoeg voor mij. Reinigen is simpel en het allermooiste is dat alle onderdelen los te bestellen zijn en dat je vrijwel alle reparaties met een beetje geduld zelf kunt uitvoeren, ook maalschijven vervangen. Gewoon simpele, bewezen techniek zonder overbodige opsmuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Janar schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:55:
[...]

Ik denk dat de prijs-kwaliteit verhouding van Solis/Sage/Breville juist heel erg goed is. Het was mijn vrouw ook een stap te ver om aparte maler en machine te hebben en de Solis was bij ons de ideale stap vanaf een volautomaat. En ja het is niet een Rancilio Silvia; maar daar is de prijs ook naar.

YouTube: Dialing In Breville Barista Express | Dose, grind, yield, time
Ik heb het ook nooit gehad over de prijs-kwaliteit verhouding, alleen over de kwaliteit.
prijk schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:08:
[...]

Ik heb al meer dan tien jaar een Quckmill 3035 (dus met maler) en ben er zeer tevreden mee. De maler is vast niet echt fantastisch maar goed genoeg voor mij. Reinigen is simpel en het allermooiste is dat alle onderdelen los te bestellen zijn en dat je vrijwel alle reparaties met een beetje geduld zelf kunt uitvoeren, ook maalschijven vervangen. Gewoon simpele, bewezen techniek zonder overbodige opsmuk.
Ja, dat is het voordeel van kwaliteit kopen, dit soort machines kun je gewoon repareren en zijn niet gemaakt om weg te gooien zoals Sage e.d.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 22-03-2020 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
Anoniem: 289532 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:49:
[...]

Ik heb het ook nooit gehad over de prijs-kwaliteit verhouding, alleen over de kwaliteit.
Maar je reactie helpt ook niet echt om mensen enthousiast te maken; degene die de vraag stelt heeft namelijk zijn budget duidelijk aangegeven dus moet wel degelijk denken aan prijs. Wat raad jij dan wél aan voor 500 euro?

en wat @prijk zegt was voor mij ook de reden om toch voor quickmill te gaan. Betaalbaar, betrouwbaar, makkelijk zelf te onderhouden.

[ Voor 13% gewijzigd door rvrrr op 22-03-2020 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Een Sage / Solis lijken heel veel te bieden voor hoe duur ze zijn. Ze vinken een heleboel hokjes aan op lijsten met eisen en wensen. Als je naar bullit point lijsten en looks kijkt vooral kopen.
Als je naar een technisch zaken kijkt, is de Quickmill de betere machine. Ga voor de 800 serie met retro looks of 3000 voor moderne looks. De ingebouwde molens van Quick zijn ook best goed dus de machines met ingebouwde molen zijn ook aanraders.
Tweede hands prima te vinden voor het gestelde budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

rvrrr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:07:
[...]

Maar je reactie helpt ook niet echt om mensen enthousiast te maken; degene die de vraag stelt heeft namelijk zijn budget duidelijk aangegeven dus moet wel degelijk denken aan prijs. Wat raad jij dan wél aan voor 500 euro?

en wat @prijk zegt was voor mij ook de reden om toch voor quickmill te gaan. Betaalbaar, betrouwbaar, makkelijk zelf te onderhouden.
Nou, eigenlijk ben ik het eens met alle opties die andere tweakers hebben aangedragen. Rancilio Silvia, Gaggia classic (pre-2015), Sette, Mignon, QuickMill e.d. Maar het is wat ik zei, het komt over alsof hij ons probeert te overtuigen hem Sage aan te raden ipv advies vragen wat hij het beste kan kopen voor zijn budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dat zien we wel vaker hier, ik ben niet zo voor bewust incorrect advies geven dus ik zal iemand ook niet overtuigen dat een Solis/Breville/Sage een goede, duurzame investering is voor 750€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Ik denk simpelweg dat deze Solis/Sage machines onderschat worden. Het heeft betere bouwkwaliteit dan de meeste volautomaten tot 1000 Euro terwijl het dezelfde footprint heeft als een volautomaat. Daarnaast krijg je gewoon betere koffie dan volautomaten.

Een Rancilio/Quickmill met een separate maler zal ongetwijfeld beter zijn; maar het is ook een heel stuk meer manueel werk. Daar moet je zelf en de rest van het huishouden mee leren werken.

Overigens had ik mijn Solis indertijd gekocht voor 370 Euro gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Janar op 22-03-2020 21:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Als een van de weinige mensen die aan vele typen heeft gewerkt, kan ik zeggen dat de bouwkwaliteit van een Sage / Solis helemaal niet zo goed is. Ze worden niet onderschat eerder overschat.
Het advies wordt nu echter een welles-nietes. Zullen we het erop houden dat de Solis / Sage een mogelijkheid is maar dat de meningen verdeeld zijn of het een aanrader is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 17-06 22:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ik beaam bij deze ook dat de kwaliteit tegenvalt van een Solis, ook ik de binnenkant van Sage/Solis apparaten gezien. Plastic met hooguit een metaal-verf-laagje. Goedkoop pompje, plastic malertje met plastic overbrengingen, niet genoeg thermische massa . En ik ken meerdere mensen die een Solis hadden en hem weg gedaan hebben of opgegeven hebben omdat ze er vanaf wilden.

Het is echt een machine/merk die glimt en hebberigheid oproept, maar ze maken niet waar wat je hoopt.

Hun high-end machines, zoals de Oracle, is een semi-uitzondering......maar kost ook ineens 1500+ euro, dus een andere markt. Vind het nog steeds zijn geld niet waard, maar er is meer dan alleen plastic gebruikt bij die machines, dus die wil ik niet over 1 kam scheren.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

prijk schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:08:
[...]

Ik heb al meer dan tien jaar een Quickmill 3035 (dus met maler) en ben er zeer tevreden mee. De maler is vast niet echt fantastisch maar goed genoeg voor mij. Reinigen is simpel en het allermooiste is dat alle onderdelen los te bestellen zijn en dat je vrijwel alle reparaties met een beetje geduld zelf kunt uitvoeren, ook maalschijven vervangen. Gewoon simpele, bewezen techniek zonder overbodige opsmuk.
Ik heb ook sinds 6,5 jaar een Quickmill 3035. Wat prijk zegt, mooie degelijke machine, eenvoudig te demonteren en monteren t.b.v. schoonmaken, onderdelen zijn goed verkrijgbaar en eenvoudig te vervangen. Degelijke materialen, zowel van binnen als van buiten. Het RVS vergt wel wat poetswerk. Nog steeds heel blij mee. Nieuw kost deze ruim € 900, maar ik zie 'm vanaf € 400 op Marktplaats staan (zelfs een gereviseerde met 1 jaar garantie voor € 499).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Janar schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:05:
Ik denk simpelweg dat deze Solis/Sage machines onderschat worden. Het heeft betere bouwkwaliteit dan de meeste volautomaten tot 1000 Euro terwijl het dezelfde footprint heeft als een volautomaat. Daarnaast krijg je gewoon betere koffie dan volautomaten.

Een Rancilio/Quickmill met een separate maler zal ongetwijfeld beter zijn; maar het is ook een heel stuk meer manueel werk. Daar moet je zelf en de rest van het huishouden mee leren werken.

Overigens had ik mijn Solis indertijd gekocht voor 370 Euro gekocht.
Ik zou goed nadenken over je aanschaf van de Solis machine idd.
De initiele aanschaf is nog steeds richting de 800 euro en daar zijn prima alternatieven voor te koop.

Als personen met meerdere jaren ervaring in de 'koffiewereld' en iemand met de hands-on ervaring met reparaties van de machines aangeven dat het een minder goede keus is , dan blijft het uiteraard nog steeds je eigen keuze om het alsnog te doen.

Ik lees overigens ook net een ervaring van personen (Youtube) over de garantie van Solis/Breville:
Er zijn vrijwel geen reserveonderdelen voor te krijgen.
OF je machine gaat stuk in garantie en je krijgt vrijwel altijd een nieuwe.
OF hij gaat stuk buiten garantie en je kunt m zo goed als zeker weggooien.

Als dat laatste het geval is, dan is het best een dure aanschaf als hij na net iets meer dan 2 jaar defect blijkt te zijn.

YouTube: Product Review: Oracle Touch by Sage/Breville
*2e comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
Een Quickmill 3035 past qua uiterlijk ook. Wel Buiten de 500+250 eu qua budget, maar ik zou een aanbieding af kunnen wachten, of voor een gereviseerde machine kunnen gaan.

De discussies over de verschillende merken is een interessante! Verschillende ervaringen, ook afhankelijk of je onderhoud in ogenschouw neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

assasinbats schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:56:
Een Quickmill 3035 past qua uiterlijk ook. Wel Buiten de 500+250 eu qua budget, maar ik zou een aanbieding af kunnen wachten, of voor een gereviseerde machine kunnen gaan.

De discussies over de verschillende merken is een interessante! Verschillende ervaringen, ook afhankelijk of je onderhoud in ogenschouw neemt.
Kennissen van ons hebben al ruim 10 jaar een Quickmill 3035.
Onlangs een onderhoudsbeurt (al wel meerdere laten doen uiteraard :) ) op uit laten voeren en de onderdelen zijn/waren nog ruim beschikbaar. Alles bij elkaar kostte het ze iets over de 100 euro, maar dan werkt alles weer naar behoren.

Als het je écht serieus leuk lijkt om met de koffie te 'spelen' en je ziet het als hobby, zou ik die 200-200 euro extra investering zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
Ik zit snel effe te kijken naar de Quickmill 3035. De hoeveelheid koffiemaling lijkt wel instelbaar, maar de hoeveelheid water niet? Is dat niet een fijne feature om te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

assasinbats schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:16:
Ik zit snel effe te kijken naar de Quickmill 3035. De hoeveelheid koffiemaling lijkt wel instelbaar, maar de hoeveelheid water niet? Is dat niet een fijne feature om te hebben?
Hoeveelheid water bepaal je zelf dmv een schakelaar.

Vooraf ingesteld hoeveelheid is volgens mij alleen handig als je tijdens het koffiezetten ook kunt schuimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 17-06 16:02
@Kraz wanneer je een volautomaat gewend bent, dan is zo'n volumeregeling wel zeer handig te noemen. Je drukt op de knop en je kan weglopen en/of iets anders doen

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 17-06 22:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Appie Heijn schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:41:
@Kraz wanneer je een volautomaat gewend bent, dan is zo'n volumeregeling wel zeer handig te noemen. Je drukt op de knop en je kan weglopen en/of iets anders doen
Maar als je dat gemak zoekt, is een halfautomaat op geen enkele manier interessant. Dan moet je gewoon een volautomaat nemen met bijbehorende crappy koffie (yup i said it :P)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Appie Heijn schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:41:
Ben ik helemaal met je eens! (ik heb het wel op mijn ECM ;) ), maar ergens zul je op in moeten leveren;
- Budget (als in; meer uitgeven)
- Functionaliteit
- Kwaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 17-06 16:02
@Nomad Oh met een half automaat heb je idd meer eigen invloed en wellicht daardoor "betere" koffie. Echter ben ik ook prima tevreden over mijn Jura J5, zelfs espresso's komen daar best goed uit. Agh ja alles relatief natuurlijk.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Pagina: 1 ... 43 ... 242 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1