@
monsees Het is inderdaad veel expirimenteren. In het begin is dat lastig, toen ik er mee begon dacht ik ook van "ik heb alles wat ze op internet aanbevelen en het smaakt nergens naar". Maar het is niet helemaal een exacte wetenschap, het is voor een deel gevoel krijgen met alle variabelen in het proces. En dat gevoel krijgen duurt even. In het begin had ik eens in de zoveel keer alles goed, de andere keren kreeg ik zure of bittere koffie. Maar na verloop van tijd wordt je er beter in. Dan ontwikkel je dat gevoel voor hoe je de variabelen moet instellen om een bepaald resultaat te behalen. Na verloop van tijd ben je consistent met de bonen die je op dat moment hebt. Maar probeer je andere bonen, is alles weer helemaal anders. En ook dat is weer een kwestie van aanvoelen hoe je met andere bonen alles in moet stellen. Het lijkt allemaal heel irritant maar je ontwikkeld wel gaandeweg het gevoel voor hoe je dingen moet afstellen.
Eens in de zoveel tijd haal ik vers gebrande bonen en dan zijn de eerste kopjes altijd even uitproberen. Meestal kijk ik eerst naar de bonen, zijn ze heel vettig of heel droog? Daarna kijk ik naar de extractie, dus de kleur van de koffie, de extractietijd, de druk waarop de koffie gebrouwen wordt. Vaak heb ik dan al een gevoel hoe de koffie zou moeten smaken. Gaat de extractie snel, is de kleur licht en de druk laag, verwacht ik een te lichte extractie die zurig smaakt. Meestal is dat een kwestie van een fijnere maalgraad, want daardoor duurt de extractie langer en is de druk hoger. Maar je kunt ook de druk waarmee je de tamper aanstampt veranderen, die is in mijn ervaring ook niet altijd hetzelfde.
In jouw geval heb je een te bittere smaak. In dat geval heb je drie variabelen die je kan aanpassen, de extractietijd verkorten, de temperatuur verhogen of de maalgraad grover instellen. Waarvan ik zou aanbevelen om te spelen met de maalgraad. Heb je toevallig een drukmeter op je machine, zo ja, wat geeft die aan?
[
Voor 6% gewijzigd door
Widow op 12-03-2020 09:54
]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.