Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53
Appie Heijn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:48:
@Kraz, toch een paar gevonden.
Nuova Simonelli Oscar II €750
Quick Mill 3130 EVO70 €868
Expobar Office Control €950
Quick Mill 3135 EVO70 €989 (ingebouwde molen, is dat wat?)
Quick Mill 3230 EVO70 €968 (Past op zich wel bij mij qua high tech display :P )
Heb je ze in het echt gezien?

De 3230 heeft een behoorlijk low tech display.....

[ Voor 5% gewijzigd door bszz op 03-02-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 15:58
Ja klopt maar is toch een iets modernere look dan de rest ;)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:50
Wij hebben een aantal van de Quick-mills Evo verkocht.
Ik zie de Evo serie alleen nog maar terug voor regulier onderhoud. Het lijken dus prima machines.
Ook blijven ze er na een jaar of langer prima uitzien (in tegenstelling tot de Sage / Solis e.d.).
Het display is best high tech voor een koffie machine. Niet state of art maar touch bediening komt nog maar weinig voor. Al met al een mooie opvolging van de niet Evo modellen.
Van de Expobar en Nuove Simmonelli heb ik alleen met de voorgangers gewerkt. Over deze modellen kan ik technisch niks zinnigs melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Gebruik zelf een Jura ENA 9 Micro. Heb hem een nu een kleine week en wat zoekende naar de perfecte kop cappuccino, Latte Macciatto en Lungo.
Wat zijn volgens jullie ervaring de beste verhoudingen?
Ik gebruik Yellow Bourbon bonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40

franssie

Save the albatross

@ThijsM Yellow Bourbon is een mooie zachte boon. Het nadeel hiervan is dat als je er melk bij doet de smaak snel wegvalt.
Misschien een andere boon met meer 'bite' proberen?

(sowieso koffie met melk vind ik niet te drinken). Hoe dan ook, smaken verschillen en wat ik lekker vind, krijg jij misschien niet weg. Dus gewoon de klassieke verhoudingen als startpunt nemen en dan aanpassen naar eigen smaak lijkt mij het meest verstandig.
edit: en Lungo/Americano is geen koffie maar een thee variant op basis van een koffieboon. Sorry voor deze arrogante mening. Voor dat soort smaken zet men het liefst filterkoffie (iets wat de hoReCa gelukkig ook weer begint te begrijpen).

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 06-02-2020 19:08 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Momenteel een volautomaat Siemens EQ6 Plus S300 in bezit (nieuw aangeschaft voor EUR 599,-), maar ik drink enkel espresso's en americano's uit het apparaat. Ik werk veel thuis, dus drink 4/5 koffie op een dag.
(Geen melkproducten dus + mijn vriendin drink thee - water uit de Quooker).

Ik ben nu aan het kijken of een Bezzera, Vibiemme, Rocket of ECM wat voor mij is. Ik weet dat het een meer tijdrovende bezigheid is, maar voor een betere espresso/koffie heb ik dat graag over.
Maar waar moet ik beginnen?
- Welke winkel/winkels adviseren jullie als het gaat om orientatie/aanschaf van een machine?
- Welke 'starters' apparaten zijn aan te bevelen (budget max. EUR 1500,- incl. maler)
- Wat zijn belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden als je op bijv. Marktplaats gaat zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47
Ik ben sinds afgelopen dinsdag eigenaar van een Nivona nicr 520.

Het apparaat ziet er degelijk uit, met een bijzonder grote zetgroep (vergeleken met een DeLonghi Magnifica s), dus mogelijk ook beter te reinigen.

Ik probeer nu echter lekkere koffie te maken van DE rood bonen. Uit de DeLonghi op m'n werk kwam er gelijk vanaf de start een vrij romige espresso uit (@40ml).

Hetzelfde lukt me echter niet met de Nivona. De bonen hoeveelheid en temperatuur kennen beide 3 standen. Een kleine kop geeft steevast een zurige nasmaak bij de hoogste bonenstand, iets minder zuur bij de middelste bonenstand, maar is ronduit slap op de laagste bonenstand.

De temperatuur verhogen verhelpt het ook niet helaas. Is er nog iets anders wat ik kan proberen?

Overigens smaakt de koffie wel prima wanneer er iets meer water in een groter kopje gaat (80ml), maar 's ochtends wil ik vaak iets sterkers/kleiners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Met een volautomaat kun je nooit echte espresso maken. Hooguit een klein kopje sterke koffie dat een beetje lijkt op espresso.

Op zich niet erg en vast ook best lekker, maar dan zou ik dat niet proberen met DE rood boontjes. Die zijn veel meer geschikt voor de rustige extractie van een filtermachine en minder geschikt voor een meer geforceerde zetmethode van een volautomaat.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dan nog verklaart het niet het verschil tussen zijn vorige machine met dezelfde bonen en deze.
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:22
Joopieboy schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:01:
Dan nog verklaart het niet het verschil tussen zijn vorige machine met dezelfde bonen en deze.
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. :)
Misschien omdat elke machine weer anders is. Daarnaast begrijp ook ik de keuze niet voor DE Rood. Dat zijn robusta bonen voor filter koffie, die mijn opa en oma al gebruikten. Koop mooie licht gebrande arabica bonen zodat je de koffie proeft. (Maargoed, dat is dan kwestie van smaak, blijkbaar wordt er door een groep mensen donker gebrande bonen gebruikt vanwege het gevoel dat je daar wakker van wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
jongetje schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:10:
Misschien omdat elke machine weer anders is. Daarnaast begrijp ook ik de keuze niet voor DE Rood. Dat zijn robusta bonen voor filter koffie, die mijn opa en oma al gebruikten.
De reden is dat ik snel bonen nodig had om de machine te testen, deze eenvoudig bij de supermarkt te koop zijn en ik er goede ervaring mee had uit de DeLonghi.

Je kunt dan de bonen gaan bekritiseren en andere adviseren, maar ik vraag gewoon welke instelling ik nog over het hoofd zie om de smaak te beïnvloeden.

Iets doet de afgezeken DeLonghi in dat opzicht dus beter dan de geprezen Nivona.

Inmiddels heb ik ook wat bonen van brandzaak. De aangeraden yellow bourbon, en daarnaast de Ethiopia Yirgacheffe en Dominican Republic om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:07:

Hetzelfde lukt me echter niet met de Nivona. De bonen hoeveelheid en temperatuur kennen beide 3 standen. Een kleine kop geeft steevast een zurige nasmaak bij de hoogste bonenstand, iets minder zuur bij de middelste bonenstand, maar is ronduit slap op de laagste bonenstand.
Zuur klinkt als onderextractie. Je kunt een aantal factoren beïnvloeden, maar ik denk dat je de meeste al genoemd hebt. Wellicht kun je nog fijner malen (ervan uitgaande dat je dat niet bedoelde met 'hoeveelheid')?

Ik ken de machines niet, maar je noemt zelf al het verschil in grootte van de zetgroep. Als er meer ingaat dan heb je voor hetzelfde extractieniveau ook meer eindproduct. Dat zou verklaren dat je op 80ml wel krijgt wat je verwacht. Zet je er dan twee kopjes onder dan heb je je verwachte kopje.

Misschien zijn er ook inzetjes voor een kleinere zetgroep (vergelijkbaar met een eenkopsbakje voor een halfautomaat) mar dat is denk ik niet gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
LA-384 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:00:
[...]

De reden is dat ik snel bonen nodig had om de machine te testen, deze eenvoudig bij de supermarkt te koop zijn en ik er goede ervaring mee had uit de DeLonghi.

Je kunt dan de bonen gaan bekritiseren en andere adviseren, maar ik vraag gewoon welke instelling ik nog over het hoofd zie om de smaak te beïnvloeden.

Iets doet de afgezeken DeLonghi in dat opzicht dus beter dan de geprezen Nivona.

Inmiddels heb ik ook wat bonen van brandzaak. De aangeraden yellow bourbon, en daarnaast de Ethiopia Yirgacheffe en Dominican Republic om te proberen.
Zure koffie duidt op onderextractie. Remedie: hogere dosering, fijnere maling, groter volume, hogere temperatuur dan wel een combinatie hiervan. Maar.... Sommige bonen hebben een hogere aciditeit dan andere en zijn minder geschikt voor bijvoorbeeld een volautomaat, vooral als ze lichtgebrand zijn. Er zijn ook lichtgebrande bonen met weinig aciditeit die prima uit een volautomaat komen maar als je van wat steviger koffie houdt is donkerder gebrand (of iets minder donker gemelangeerd met wat robusta) prima, zeker als je met melk drinkt. Zoek eerst een koffie met het karakter wat bij jou past, ga daarna finetunen met sterkte en volume en daarna eventueel met maalgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Verwijderd1 thanks, ik dacht idd dat ik alles al geprobeerd had. De maalgraad wil ik liever niet aan. Ik heb begrepen dat je dat in kleine stapjes en enkel tijdens het malen mag aanpassen, dat doet mij vermoeden dat het iets is wat je bij een volautomaat liever niet te vaak aanpast.

In hoeverre zou het gebruikte water nog van invloed kunnen zijn? Hoewel m'n huis en m'n werkplek in praktisch dezelfde provincie zijn, is er wel een verschil in kraanwater merkbaar.

@bszz Ik zag de boon niet als het probleem, aangezien dezelfde boon uit een ander apparaat wel resulteert in een volromige koffie (testen kan ik het niet meer, aangezien er op m'n werk nu 5 zakken van een ander merk liggen). Maar misschien moet ik gewoon accepteren dat het allemaal niet zo zwart/wit is. Ik moet er volgende week nog eens op letten, maar ik zou zweren dat de delonghi sneller koffie zet. Of dat enkel het maalproces is of ook de doorlooptijd, moet ik even bekijken. Daarom had ik een dergelijk "probleem" ook niet verwacht. De doorlooptijd van de nivona is iig zeker niet de 20-30 seconden waar hier vaak over gepraat wordt. Eerder 5-15 seconden (en dan reken ik de tijd waarin er koffie in het kopje stroomt).

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 08-02-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:22:
@Verwijderd1 thanks, ik dacht idd dat ik alles al geprobeerd had. De maalgraad wil ik liever niet aan. Ik heb begrepen dat je dat in kleine stapjes en enkel tijdens het malen mag aanpassen, dat doet mij vermoeden dat het iets is wat je bij een volautomaat liever niet te vaak aanpast.
Tijdens het malen aanpassen voorkomt volgens mij vooral dat je een boon ertussen klemt zonder dat de machine hem kapot krijgt. Ik zou in ieder geval wel met de maalgraad spelen, en waarschijnlijk kun je hem bij zo'n volautomaat gewoon op de fijnste stand laten staan. Dat advies om dat tijdens het malen te doen kun je gewoon opvolgen, daar is niets mis mee.
In hoeverre zou het gebruikte water nog van invloed kunnen zijn? Hoewel m'n huis en m'n werkplek in praktisch dezelfde provincie zijn, is er wel een verschil in kraanwater merkbaar.
Water kan zeker van invloed zijn. Daar kunnen we een hele discussie over hebben, maar het makkelijkste is om gewoon wat uit te proberen. Je water thuis heb je al geprobeerd, vervolgens kun je een flesje uit de supermarkt testen en die daarna gebruiken om wat water van je werk mee te nemen. Dan kun je de espresso's niet echt één op één vergelijken, maar grote verschillen (als die er zijn) merk je dan wel op.

Als je dan geen verschil merkt zal het voor dagelijks gebruik ook niet veel verschil maken. Merk je het wel dan kun je zelf de afweging maken of je het de moeite waard vindt om ergens anders water te halen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:22:
Maalgraad is wel de kritieke parameter. Je past die in kleine stapjes aan omdat je vaak snel over het "goede" punt heen schiet en te fijn gaat of juist te grof.

Bij onderextractie (zuur) is fijner malen of hogere temperatuur vaak de richting die ik als eerste probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ANdrode schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:01:
[...]

Maalgraad is wel de kritieke parameter. Je past die in kleine stapjes aan omdat je vaak snel over het "goede" punt heen schiet en te fijn gaat of juist te grof.

Bij onderextractie (zuur) is fijner malen of hogere temperatuur vaak de richting die ik als eerste probeer.
De maalgraad in een volautomaat is ook op de fijnste stand een stuk grover dan in een halfautomaat wordt gebruikt. Als je echt 30ml wilt zetten zonder aciditeit zet je met een andere boon de grootste stap. Je kunt het natuurlijk even proberen maar ik verwacht niet dat je de zure nasmaak helemaal kwijt gaat raken door fijner te malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Teus.espresso schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:48:
Wij hebben een aantal van de Quick-mills Evo verkocht.
Ik zie de Evo serie alleen nog maar terug voor regulier onderhoud. Het lijken dus prima machines.
Ook blijven ze er na een jaar of langer prima uitzien (in tegenstelling tot de Sage / Solis e.d.).
Het display is best high tech voor een koffie machine. Niet state of art maar touch bediening komt nog maar weinig voor. Al met al een mooie opvolging van de niet Evo modellen.
Van de Expobar en Nuove Simmonelli heb ik alleen met de voorgangers gewerkt. Over deze modellen kan ik technisch niks zinnigs melden.
Ben inmiddels wat verder gaan zoeken, budget maar iets opgerekt om de keuze wat groter te maken. nieuwe short list:

Expobar Office Control €878
+ E61
+ Vaste water + drainage
+/- uiterlijk
+/- 30 minuten opwarmen

Simonelli Musica Professional Pack €1311
+ Uiterlijk
+ SIRAI professionele pressurestat
+ 4 tip steam
+ vaste water + drainage
+/- prijs
+/- 25 minuten opwarmen
- eenmaal voor waterbak gekozen kan je niet naar een vaste wateraansluiting en visa versa.

Bezzera BZ16 DE "R" €1728
+ Uiterlijk
+ Rotary pump
+ Vaste water + drainage
+ 15 minuten opwarmen.

Op zich is het opwarmen wel te ondervangen d.m.v. een z-wave tussenstekker, mooi op tijd of op commando opwarmen. Zal ook nog bij quick mill kijken of zij nog iets in de aanbieding hebben met vaste wateraansluiting. De expobar is prijstechnisch wel heel erg interessant. Vrouwlief zal voor de Musica kiezen schat ik zo in.

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 10-02-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:40
@Appie Heijn Wat voor een budget heb je voor de Maler? Wellicht is de quickmill 4005 interessant voor je. Boiler en thermoblock. Is snel opgewarmd (binnen 10min).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@vinpower die heeft helaas geen volumedosering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Op het werk hebben wij een Siemens EQ9 koffieautomaat en gebruiken Douwe Egberts Espresso bonen medium roast.

Hier komt wel redelijke koffie uit, maar de smaak is elke dag wel anders.
Nu is hij na het weekend ook ineens vrij bitter en blijft de gore smaak in je mond hangen.
Zetgroep e.d. afgespoeld en apparaat doorgespoeld, maar de smaak blijft aanwezig.

Waar kan dit nu aan liggen?
Ben nu uit ellende maar thee aan het drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Kraz

Saving the world

Crxtreem schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:36:
Op het werk hebben wij een Siemens EQ9 koffieautomaat en gebruiken Douwe Egberts Espresso bonen medium roast.

Hier komt wel redelijke koffie uit, maar de smaak is elke dag wel anders.
Nu is hij na het weekend ook ineens vrij bitter en blijft de gore smaak in je mond hangen.
Zetgroep e.d. afgespoeld en apparaat doorgespoeld, maar de smaak blijft aanwezig.

Waar kan dit nu aan liggen?
Ben nu uit ellende maar thee aan het drinken.
Wat is de laatste keer dat het apparaat ECHT goed schoongemaakt is?
Lees; Uit elkaar gehaald en alles goed nagekeken en doorgespoeld.

Er blijft vaak genoeg achter in dat soort machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Nu online

Kraz

Saving the world

Ik heb zelf een ECM Elektronica II Profi. Ben er zeer tevreden over!
Destijds 2e hands gekocht bij een koffiezaak en nog geen moment spijt van gehad!

[ Voor 3% gewijzigd door Kraz op 11-02-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Kraz Die ECM is leuke/mooie maar ook prijzige optie.
@Crxtreem Hangt ook erg van je eten af hoe de koffie smaakt. Net als met wijn zeg maar... De beste espresso's (black bloom Groningen) gaven mij na een uurtje toch wel een bijzonder vervelend nasmaakje :P

Maar idd wat @Kraz zegt, goed schoonmaken, waterfilter(indien van toepassing) vervangen, zowieso lekker vers water in de bak.
En probeer eens wat andere bonen. Voor een volautomaat kan ik je de volgende wel aanraden:
Mocca d'Or - Café del dia
Bochica Coffee Bonen Medium Roast Arabica (Jumbo)
Blanche Dael – Mocca Turc Melange (kan je ook heel vers krijgen)

Deze bonen doen het bij 3 personen met hele verschillende machines, mijn Jura J5, Melitta CL, Siemens inbouw allemaal erg goed. Meestal "ontdek" ik ze en willen ze hem thuis ook, alleen tot op heden is er geen één die de smaak van mijn Jura haalt, moet ik er wel bij zeggen dat ik per boon ook wel aan het finetunen ben qua maalgraad, dat doen de familieleden niet. Mijn Jura kan ook vrij fijn voor een volautomaat. Stevige "koekjes" in de afvalbak zeg maar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
Gisteren heb ik een ECM flow control device in een Faema E61 Legend gezet. De bijbehorende drukmeter heb ik vervangen door een meter zonder logo op de wijzerplaat.
Het flow device maakt het mogelijk om de koffie op de gewenste druk te zetten onafhankelijk van ingestelde pompdruk.
Aan de ene kant kan je dus verschillende smaakprofielen uit dezelfde bonen halen door te spelen met maling en druk waarbij doorlooptijd altijd correct is.
Anderzijds kan je ook compenseren als de maling net niet klopt voor de normale pompdruk en zo toch nog een mooie kop koffie maken.
Nu nog verder experimenteren met verschillende koffiebonen.
In de foto kan je zien dat pompdruk op ruim 9 bar staat terwijl koffie gezet wordt met een andere druk. In dit geval op 6 bar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Co9DPyzl4zoTmrsu9lfqr4r0/medium.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Teus.espresso op 11-02-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:51
Appie Heijn schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:54:
[...]

Ben inmiddels wat verder gaan zoeken, budget maar iets opgerekt om de keuze wat groter te maken. nieuwe short list:

+ E61
+ Vaste water + drainage
+/- uiterlijk
+/- 30 minuten opwarmen

+ Uiterlijk
+ 4 tip steam
+ vaste water + drainage
+/- prijs
+/- 25 minuten opwarmen
- eenmaal voor waterbak gekozen kan je niet naar een vaste wateraansluiting en visa versa.

+ Uiterlijk
+ Rotary pump
+ Vaste water + drainage
+ 15 minuten opwarmen.

Op zich is het opwarmen wel te ondervangen d.m.v. een z-wave tussenstekker, mooi op tijd of op commando opwarmen. Zal ook nog bij quick mill kijken of zij nog iets in de aanbieding hebben met vaste wateraansluiting. De expobar is prijstechnisch wel heel erg interessant. Vrouwlief zal voor de Musica kiezen schat ik zo in.
Wellicht het overwegen waard, een NS Oscar II van elektros.it met een OPV en een Sirai pressostaat? In plaats van de musica? Als je viertips stoomgat echt een plus vindt kan je die ook op de Oscar installeren. Ben je flink goedkoper uit, maar weet niet de precieze verschillen tussen de musica en de oscar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Waarom wil je als consument een professionele pressostaat?
Hij maakt beduidend meer herrie bij het schakelen. Levensduur en aantal schakel momenten is gericht op hele dagen aan staan. Temperatuur precisie is minder dan bij een kleine pressostaat.
Om je een idee te geven van het schakel volume neem je een klassieke BIC pen. Die doe je open en dicht (schrijven en opbergen). Het verschil in geluidsvolume is ongeveer het verschil van geluidsvolume van de twee typen pressostaten.
Over onderdelen gesproken. Bezzera gebruikt bij een aantal onderdelen afwijkend schroefdraad. Dat maakt dat je bij bij zelf vervangen van onderdelen, vast zit aan Bezzera's eigen onderdelen. Bij meeste andere merken kan je gemakkelijk onderdelen van andere merken gebruiken bij reparatie of upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Teus.espresso schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:53:
Gisteren heb ik een ECM flow control device in een Faema E61 Legend gezet. De bijbehorende drukmeter heb ik vervangen door een meter zonder logo op de wijzerplaat.
Het flow device maakt het mogelijk om de koffie op de gewenste druk te zetten onafhankelijk van ingestelde pompdruk.
Aan de ene kant kan je dus verschillende smaakprofielen uit dezelfde bonen halen door te spelen met maling en druk waarbij doorlooptijd altijd correct is.
Anderzijds kan je ook compenseren als de maling net niet klopt voor de normale pompdruk en zo toch nog een mooie kop koffie maken.
Nu nog verder experimenteren met verschillende koffiebonen.
In de foto kan je zien dat pompdruk op ruim 9 bar staat terwijl koffie gezet wordt met een andere druk. In dit geval op 6 bar.[Afbeelding]
Ik heb dezelfde soort setup met mijn Lelit Bianca en ik gebruik het best wel. Zeker licht gebrande bonen laat ik heel langzaam verzadigen en daar wordt het echt beter van :).
En iets compenseren van maling inderdaad waar nodig een keer, altijd makkelijk.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@bermuda1980 verschilln zijn er wel redelijk
  • De oscar heeft een tijdgestuurde dosering, musica een volume gestuurde, maakt volgens mij behoorlijk uit wanneer je verschillende bedieners hebt. Volgens mij ben je met de musica wat consistenter.
  • De Musica heeft ledjes (ri kopje) voor wat het waard is
  • De Musica heeft een drukmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
Wat zou een goede prijs zijn voor een nette Bezzera Unica PID van enkele jaren oud? (Recent voorzien van servicebeurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Tweede hands verkoop prijs is als richtlijn de helft van de nieuw waarde. Je komt tot 2/3 van nieuw waarde als het een recente machine is met service beurt en rond de 1/3 van nieuw waarde als het een oudere machine is waar al een tijdje niets aan gedaan is.
De Unica op marktplaats heeft dus een hele redelijke vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Zeldzaamheid doet natuurlijk ook iets met de prijs. Unica's zijn er niet heel veel van. Dat beïnvloed de prijs natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Teus.espresso schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:21:
Tweede hands verkoop prijs is als richtlijn de helft van de nieuw waarde. Je komt tot 2/3 van nieuw waarde als het een recente machine is met service beurt en rond de 1/3 van nieuw waarde als het een oudere machine is waar al een tijdje niets aan gedaan is.
De Unica op marktplaats heeft dus een hele redelijke vraagprijs.
Wat is de prijs van een servicebeurt?
offtopic:
En wat is een redelijke prijs voor een San Marco SM90 met kapotte teller en scheur (maar geen gat) in de doser :+? Zeg maar zo'n machine die je perfect kan kopen om doserless te maken als je er aan toe komt…

[ Voor 18% gewijzigd door ANdrode op 15-02-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Service beurt is ergens tussen de €100 en €200. Ligt aan type machine en wie de beurt uitvoert (amateur of professional met garantie en zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
Heb inmiddels een Bezzera Giulia op de kop getikt (€675,-) en die heeft een servicebeurt in de zomer van 2018 gehad (v. Pommeren).
Wat moet ik aanhouden voor de volgende beurt? Zomer 2020?

Nu nog een goede maler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 12:54
Mijn Baratza Encore is er mee op gehouden, hebben jullie goede tips voor een vervanger (<300€)? Ik drink Aeropress en espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
acidd91 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 23:41:
Mijn Baratza Encore is er mee op gehouden, hebben jullie goede tips voor een vervanger (<300€)? Ik drink Aeropress en espresso.
Eureka mignon specialita en sette 270 zijn beide iets onder de 400 maar erg goede grinders voor espresso. Ik zou anders kijken naar een tweedehandse Mazzer ik zag laatst nog op Markplaats een erg mooie Mazzer grinder voor maar 200 euro. Helaas heb ik al de Specialita anders had ik hem zeker gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sette is wel een stuk meer plastic dan de eureka, en maakt een stuk meer lawaai. Zou dan altijd voor de eureka gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 15:07
3 bonensoorten verder nog steeds vooral vies zure koffie. Ik heb geprobeerd om van 1 bakkie om de 5 seconden een nieuw kopje eronder te zetten om het verschil in smaak te proeven. De eerste is echt ranzig zuur, maar daarna wordt het heel erg snel licht zuur en waterig. Is mijn aanstampen dan niet goed?

Wat ik ga doen bij de volgende zak:
-> Maler even goed legen dat ik "schoon" start
-> Starten bij een ongeveer goede stand (sette 270wi dus 9e)
-> 17gr malen (give or take 0.1gr)
-> Automaat goed laten voorverwarmen met de portafilter in de (verhitte) kop, minimaal 30 minuten
-> Bakkie zetten totdat ik 60gr vocht heb met 30-35 seconden getimed vanaf eerste druppels.
-> Tussen de pogingen in kort malen bij wisselen van maalgraad en de filter weer laten verwarmen.

Mijn automaat geeft overigens aan dat hij met 12 bar aan de gang is, maar daar kan ik volgens mij niks mee.
Nog tips/suggesties? Begin wat wanhopig te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:36
Zebby, volgens mij gaan de eerste paar stappen goed, totdat:
Je vanuit 17 gram bonen 60 gram espresso wil krijgen. Ik zou zelf beginnen met een 1 op 2 ratio. Dus 17 gram bonen erin en dan 34 gram espresso eruit krijgen. Vanuit daar zou ik verder gaan kijken of er nog verbeteringen mogelijk zijn.

Dit betekent dat je veel fijner zal moeten malen. Zelf heb ik een sette 270 en mijn huidige stand is momenteel (afhankelijk van je boon ofc ) maalstand 3. Hopelijk kan je iets met deze tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
En wees niet bang om hem wat langer door te laten lopen. Dat finetunen is pas later van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Nu online

Kraz

Saving the world

monsees schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:13:
Zebby, volgens mij gaan de eerste paar stappen goed, totdat:
Je vanuit 17 gram bonen 60 gram espresso wil krijgen. Ik zou zelf beginnen met een 1 op 2 ratio. Dus 17 gram bonen erin en dan 34 gram espresso eruit krijgen. Vanuit daar zou ik verder gaan kijken of er nog verbeteringen mogelijk zijn.

Dit betekent dat je veel fijner zal moeten malen. Zelf heb ik een sette 270 en mijn huidige stand is momenteel (afhankelijk van je boon ofc ) maalstand 3. Hopelijk kan je iets met deze tip!
Zebby schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:04:
3 bonensoorten verder nog steeds vooral vies zure koffie. Ik heb geprobeerd om van 1 bakkie om de 5 seconden een nieuw kopje eronder te zetten om het verschil in smaak te proeven. De eerste is echt ranzig zuur, maar daarna wordt het heel erg snel licht zuur en waterig. Is mijn aanstampen dan niet goed?

Wat ik ga doen bij de volgende zak:
-> Maler even goed legen dat ik "schoon" start
-> Starten bij een ongeveer goede stand (sette 270wi dus 9e)
-> 17gr malen (give or take 0.1gr)
-> Automaat goed laten voorverwarmen met de portafilter in de (verhitte) kop, minimaal 30 minuten
-> Bakkie zetten totdat ik 60gr vocht heb met 30-35 seconden getimed vanaf eerste druppels.
-> Tussen de pogingen in kort malen bij wisselen van maalgraad en de filter weer laten verwarmen.

Mijn automaat geeft overigens aan dat hij met 12 bar aan de gang is, maar daar kan ik volgens mij niks mee.
Nog tips/suggesties? Begin wat wanhopig te worden.
Ik gebruik 18 gr maalsel en houdt 25-30 sec aan. Misschien kun je daar ook nog iets mee?

Je gebruikt verse bonen?...toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
vinpower schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:55:
En wees niet bang om hem wat langer door te laten lopen. Dat finetunen is pas later van belang.
Wat bedoel je daarmee? Dat het niet erg is om hem bijvoorbeeld 40-45 seconden te laten lopen als hij maar 40gr haalt bij 30 seconden?
@Kraz Ja, die variatie set besteld bij brandzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Zebby schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:20:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Dat het niet erg is om hem bijvoorbeeld 40-45 seconden te laten lopen als hij maar 40gr haalt bij 30 seconden?
Ik zou me ook niet zo vasthouden aan die 40 gram. zure koffie duidt op onderextractie. Kijk eens wat er gebeurt als je hem 40 seconde door laten lopen tot misschien 50 gram. Je hebt dan wel wat meer kans op channelling (kanaaltjes in je puck waardoor je overextractie krijgt) maar dat is nu nog niet het geval. Je kunt zelf experimenteren hoeveel langer je het kunt pushen (o.a. afhankelijk van de consistentie in de puck).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Verwijderd1 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:39:
[...]

Ik zou me ook niet zo vasthouden aan die 40 gram. zure koffie duidt op onderextractie. Kijk eens wat er gebeurt als je hem 40 seconde door laten lopen tot misschien 50 gram. Je hebt dan wel wat meer kans op channelling (kanaaltjes in je puck waardoor je overextractie krijgt) maar dat is nu nog niet het geval. Je kunt zelf experimenteren hoeveel langer je het kunt pushen (o.a. afhankelijk van de consistentie in de puck).
Dus (veel) fijner malen, en langer laten doorlopen tot iig het zure eruit is, misschien zelfs tot extremer bitter dat ik iig weet dat ik er tussen moet zitten? Lijkt logisch, en toch mist dit soort verfijning me vaak in de uitleg op internet.
Maakt het ook nog uit hoe fijn je aanstampt? Ik probeer daar vooral consistentie te behouden - even kloppen tot alles goed ligt, dan niet te hard aanduwen en een draaitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Zebby schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:26:
[...]

Dus (veel) fijner malen, en langer laten doorlopen tot iig het zure eruit is, misschien zelfs tot extremer bitter dat ik iig weet dat ik er tussen moet zitten? Lijkt logisch, en toch mist dit soort verfijning me vaak in de uitleg op internet.
Dat kan, maar ik bedoelde eigenlijk gewoon om het alleen wat langer door te laten lopen. Dus alles hetzelfde laten en wat met de tijd spelen. Niet teveel vasthouden aan die 40 gram die je eruit wil krijgen. Natuurlijk kun je er een weegschaal en een timer bij houden, maar het belangrijkste is dat je erachter komt hoe je aanpassingen de smaak beïnvloeden.
Maakt het ook nog uit hoe fijn je aanstampt? Ik probeer daar vooral consistentie te behouden - even kloppen tot alles goed ligt, dan niet te hard aanduwen en een draaitje.
Het kan schelen, maar dat is geen handige factor mee te experimenteren. Belangrijker is om zoveel mogelijk consistent aan te stampen. Op die manier heb je reproduceerbare resultaten, ook als je van bonen verandert. Ik denk dat je het bijna altijd met de andere variabelen op kunt lossen, en de makkelijkste is de doorlooptijd. Afhankelijk van de machine kun je misschien de temperatuur aanpassen (een graad hoger zou je kunnen proberen als je het in kunt stellen) en daarnaast kun je de maalgraad aanpassen (en ik zou die volgorde aanhouden).

En als je bonen op zijn zou je natuurlijk een wat donkerdere branding kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Zebby schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:20:
[...]

Inderdaad, je kan gerust 40-45 seconden laten lopen om bijvoorbeeld 32gram te maken. Zeker als je het zuur vind. Overextractie slaat door naar bitter. Misschien kan dat je nieuwe startpunt zijn. Om van bitter terug te werken richting zuur, en ergens in het midden heb je je smaak ergens :)
Het hielp mij in ieder geval veel om die seconden lost te laten.

En tampen? Ik druk echt wel met kracht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
vinpower schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:28:
[...]

Inderdaad, je kan gerust 40-45 seconden laten lopen om bijvoorbeeld 32gram te maken. Zeker als je het zuur vind. Overextractie slaat door naar bitter. Misschien kan dat je nieuwe startpunt zijn. Om van bitter terug te werken richting zuur, en ergens in het midden heb je je smaak ergens :)

Dat is het "vervelende" aan alle recepten, die zijn zo strict op de timing dat je je daar op focust. Morgen maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:35

jpiwf

licenced pepernootaddict

Bitter v.s. zuur is ook erg temperatuur afhankelijk. Als je heter water gebruikt krijg je meer bitter, kouder meer zuur. Als je de koffie te zuur vind zou je dus je thermostaat iets heter kunnen zetten. beetje afhankelijk van je machine natuurlijk of dat mogelijk is.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
loldave87 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:59:
[...]

Eureka mignon specialita en sette 270 zijn beide iets onder de 400 maar erg goede grinders voor espresso. Ik zou anders kijken naar een tweedehandse Mazzer ik zag laatst nog op Markplaats een erg mooie Mazzer grinder voor maar 200 euro. Helaas heb ik al de Specialita anders had ik hem zeker gekocht.
Ik kom op veel plekken ook de Breville/Sage Smart Grinder Pro tegen (~250 euro), is dat een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Zebby schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:49:
[...]

Dat is het "vervelende" aan alle recepten, die zijn zo strict op de timing dat je je daar op focust. Morgen maar eens proberen.
Het zijn geen strikte recepten maar handvatten. Het geeft een indicatie van wat voor maling, temperatuur en doorlooptijd bij een "klassieke" boon met "klassieke" branding een toegankelijke espresso oplevert. Je kunt het als startpunt gebruiken maar vervolgens kun je aan een veelheid van parameters sleutelen zolang je maar engszins een idee hebt wat je doet:

-Overextractie geeft in verhouding meer bitters, onderextractie in verhouding minder bitters waardoor eventueel aanwezige zuren meer uitgesproken worden.
-Bitters komen moeilijker vrij dan zuren maar door het contactoppervlak met het water te vergroten (fijnere maling), de temperatuur te verhogen of de extractietijd te verlengen krijg je meer bitters. Dit kun je gebruiken om de verschillende smaaktonen meer in balans met elkaar te brengen.
-Andere variabelen die van invloed zijn op de verhouding zuren-bitters zijn bijvoorbeeld het soort boon, de verwerkingsmethode, branding.
-Inkopper: Smaken verschillen: niet iedereen vindt hetzelfde lekker maar door fysiologische verschillen proeft ook niet iedereen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Appie Heijn schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:54:
[...]

+ E61
+ Vaste water + drainage
+/- uiterlijk
+/- 30 minuten opwarmen

+ Uiterlijk
+ 4 tip steam
+ vaste water + drainage
+/- prijs
+/- 25 minuten opwarmen

+ Uiterlijk
+ Rotary pump
+ Vaste water + drainage
+ 15 minuten opwarmen.

Al gekozen?

Geen Profitec op je shortlist?

https://www.kookpunt.nl/k...stonmachines/nl/page/277/

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Voor zover ik kan zien hebben die geen apparaten met volumeregeling. Dit is voor mij wel wenselijk omdat de vrouw des huizes zowieso een volautomaat prefereert. De maalhandeling zie ik nog wel goed komen net als melkopschuimen, maar het automatisch afslaan lijkt mij wel zeer wenselijk.

• -Muncky-
Inmiddels een (2de hands) Bezzera Giulia in bezit. Fijne machine.

Nu op zoek naar een maler, maar wat is wijsheid? Ik drink met name espresso's, en single dose is dus prettig, maar geen keiharde vereiste.

Mijn shortlist:
- Eureka Mignon Specialita (nieuw EUR 400,-)
- Compak E5 (2e hands, EUR 425,-)
- Fiorenzato F64 Evo (2e hands, EUR 500,-)
- Niche Zero (nieuw EUR 600,-)

• Appie Heijn
-Muncky- schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:14:
Inmiddels een (2de hands) Bezzera Giulia in bezit. Fijne machine.

Nu op zoek naar een maler, maar wat is wijsheid? Ik drink met name espresso's, en single dose is dus prettig, maar geen keiharde vereiste.

Mijn shortlist:
- Eureka Mignon Specialita (nieuw EUR 400,-)
- Compak E5 (2e hands, EUR 425,-)
- Fiorenzato F64 Evo (2e hands, EUR 500,-)
- Niche Zero (nieuw EUR 600,-)
Weet iemand het verschil tussen de F64 E en de F64 Evo. Zitten daar essentiële verschillen tussen?

• adjep07
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 09:09
Ook ik kom deze maler tegen, ik heb ook interesse, maar ik heb helaas nog geen antwoord op deze hulpvraag gezien in het forum, maar wellicht ben ik abuis ;-)
acidd91 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:23:
[...]

Ik kom op veel plekken ook de Breville/Sage Smart Grinder Pro tegen (~250 euro), is dat een goede optie?

[ Voor 1% gewijzigd door adjep07 op 20-02-2020 19:03 . Reden: zin liep niet..... ]

• acidd91
adjep07 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:02:
Ook ik kom deze maler tegen, ik heb ook interesse, maar ik heb helaas nog geen antwoord op deze hulpvraag gezien in het forum, maar wellicht ben ik abuis ;-)
[...]
Ik heb hem gekocht, dus wat wil je weten ;-)

• adjep07
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 09:09
Eigenlijk je ervaringen als gebruiker. Prijs - kwaliteit, en of de maler fijn genoeg kan malen voor espresso....quote]acidd91 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:21:
[...]

[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Nu online

Kraz

Saving the world

adjep07 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:37:
Eigenlijk je ervaringen als gebruiker. Prijs - kwaliteit, en of de maler fijn genoeg kan malen voor espresso....quote]acidd91 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:21:
[...]

[/quote]
Met elke maler boven de 400 kun je prima espresso zetten dus dat zit wel goed.
Prijs kwaliteit weet ik niet.

Ik heb zelf een 2ehands Eureka Zenith 65e gekocht. Goed marktplaats in de gaten houden en je hebt voor die 400 euro een heel goede 2ehands ‘profi’ maler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:34
Ik ben opeens gestuit op Inkbrew Coffee van Sergio Herman. Dacht eerst dit kan interessant zijn, een sterrenchef die aandacht schenkt aan koffie maar dan barst de bubbel. Ik lees termen als "dark roast", "bestel gemalen koffie" en sowieso wordt er nergens vermeldt wat de bron van de bonen zijn. Ook lees ik nergens of het vers gebrand wordt. Erg jammer want dit had ik niet verwacht van een perfectionist als hij.

https://inkbrewcoffee.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
Beetje gaar inderdaad. En voor 25 euro haal je met gemak een zak hele goede vers gebrande koffie, dus het moet wel gewoon echt goed zijn voor dat geld. Het lijkt zo een beetje op een dozenschuiver die zijn naam in licentie mag gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
En wat zit hij in godsnaam te drinken op die foto? Chocolademelk?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

dreamscape schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:51:
En wat zit hij in godsnaam te drinken op die foto? Chocolademelk?
Wiener Melange oOo

:+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:52

Mavamaarten

Omdat het kan!

D. Ninjai schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:08:
Ik ben opeens gestuit op Inkbrew Coffee van Sergio Herman. Dacht eerst dit kan interessant zijn, een sterrenchef die aandacht schenkt aan koffie maar dan barst de bubbel. Ik lees termen als "dark roast", "bestel gemalen koffie" en sowieso wordt er nergens vermeldt wat de bron van de bonen zijn. Ook lees ik nergens of het vers gebrand wordt. Erg jammer want dit had ik niet verwacht van een perfectionist als hij.

https://inkbrewcoffee.com
Heb die koffie in de winkel vast gehad. Mooie en aantrekkelijke verpakking, maar ik vertrouwde het gewoon niet. Net iets te veel buzzwords, maar nergens een "objectieve" omschrijving van smaak te vinden.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
vinpower schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:28:
[...]

Ok, test 1, extreem fijn.

Maalgraad (denk ik) 3A, mega lastig af te lezen op dat ding, maar dat is heel erg fijn.
Bonen: Guatemala van Brandzaak.

Tijd om eerste druppel eruit te krijgen, ~30 seconden.
Tijd om 36gr eruit te krijgen, 2 minuut 15.

De puck kwam er wat scheef uit, maar was wel netjes heel dus kan aan mij liggen. Was wel netjes plat aangestampt.

Smaak: Zit alsnog wat zurigs in, bitter zit in de nasmaak, maar niet dat je bek er scheef van trekt. Ziet eruit alsof er aardig wat maalsel is meegekomen gezien hoe fijn deze is.
In ieder geval niet smerig zuur, maar ook niet echt dat ik denk "lekker". Ik had wel een veel sterker profiel/smaak verwacht gezien de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Nu online

Kraz

Saving the world

Zebby schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:13:
[...]

Maalgraad (denk ik) 3A, mega lastig af te lezen op dat ding, maar dat is heel erg fijn.

De puck kwam er wat scheef uit, maar was wel netjes heel dus kan aan mij liggen. Was wel netjes plat aangestampt.

Smaak: Zit alsnog wat zurigs in, bitter zit in de nasmaak, maar niet dat je bek er scheef van trekt. Ziet eruit alsof er aardig wat maalsel is meegekomen gezien hoe fijn deze is.
In ieder geval niet smerig zuur, maar ook niet echt dat ik denk "lekker". Ik had wel een veel sterker profiel/smaak verwacht gezien de tijd.
Bij mij komt de eerste koffiedruppel eruit na ~5-6 seconden.
Je maalgraad staat dus veel te fijn momenteel. (er vanuit gaande dat er ~17 gram koffiemaalsel in zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Kraz schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:42:
[...]

Bij mij komt de eerste koffiedruppel eruit na ~5-6 seconden.
Je maalgraad staat dus veel te fijn momenteel. (er vanuit gaande dat er ~17 gram koffiemaalsel in zit)
Yessir, ik was wel even op zoek naar 't extreme hier, dus hij gaat nu 2 slagen minder (Dus naar ~5). Benieuwd wat dat doet met smaak, ik hoop dus niet dat het alleen maar weer zuurder gaat worden, maar daar testen we voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

Zebby schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:18:
[...]

Yessir, ik was wel even op zoek naar 't extreme hier, dus hij gaat nu 2 slagen minder (Dus naar ~5). Benieuwd wat dat doet met smaak, ik hoop dus niet dat het alleen maar weer zuurder gaat worden, maar daar testen we voor.
Heb je de mogelijkheid iets met de temperatuur te doen qua instelling? Zuur is vaak een teken van te koud water. Bitter is teken van te heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
jpiwf schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:39:
[...]

Heb je de mogelijkheid iets met de temperatuur te doen qua instelling? Zuur is vaak een teken van te koud water. Bitter is teken van te heet.
Ik geloof dat er inderdaad de mogelijkheid bestaat om de behuizing te openen en dit aan te passen, maar na wat testen komt het water met 77c eruit als ik een lege en goed opgewarmde filter erin heb hangen. De interne temperatuur in de boiler zou 94c moeten zijn. De koffie zou ik nog een keer moeten meten, maar ik geloof dat die iets van 65c eruit komt. Dat zou prima moeten zijn, vandaar dat ik op dat vlak nog niks heb aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

Zebby schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:47:
[...]

Ik geloof dat er inderdaad de mogelijkheid bestaat om de behuizing te openen en dit aan te passen, maar na wat testen komt het water met 77c eruit als ik een lege en goed opgewarmde filter erin heb hangen. De interne temperatuur in de boiler zou 94c moeten zijn. De koffie zou ik nog een keer moeten meten, maar ik geloof dat die iets van 65c eruit komt. Dat zou prima moeten zijn, vandaar dat ik op dat vlak nog niks heb aangepast.
Check. Mijn PID op m'n Brewtus geeft 96 aan, en de temp van de groep is ook zoiets. Die wil je niet aanraken (zelfs niet kort). 77 bij uitgang van het water is aan de koude kant, dat klinkt alsof wat isolatie in je machine aanbrengen (boiler, warmwaterleidingen) best wel eens de oplossing voor het zuur zou kunnen zijn. Dan is de temperatuur naar de zetgroep stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het lijkt me volkomen zinloos om de smaak te beoordelen bij zo'n extreem lange extractietijd. De eerste druppels moeten na een paar seconden verschijnen en binnen 30 seconden moet je toch wel de gewenste hoeveelheid koffie in je kop hebben. Is het dan nog niet naar wens, kun je aan andere factoren gaan knutselen.

[ Voor 7% gewijzigd door prijk op 21-02-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
[...]

Nu, paar tandjes grover en een paar kopjes zetten. Geduld en geduld! O-)
Ik weet niet waar je woont, wellicht dat een tweaker je een en ander kan laten proeven!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:31

YellowCube

Wait...what?

ik meld me ook in dit topic als nieuwe eigenaar van een Vibiemme Domobar Junior.
Mijn ervaring op koffiegebied was een Solis Barista Pro die ik jaren geleden had. Na een tijdje wilde we iets anders (we vonden de Solis wat veel gedoe en de resultaten waren wisselend) en zijn we voor resp. een Saeco een Jura gegaan.
Een paar maanden terug wilde we toch eigenlijk weer terug naar wat meer gedoe, maar geen Solis.
Zodoende de VBM incl. Mignon maler

Het hoe en waarom van de Solis en de wisselende resultaten werd gelijk duidelijk. Een thermoblock (zoals in de Solis) is echt heel wat anders dan een E61 groep. Zo ook de ingebouwde maler van de Solis vs de Mignon.
Stabiliteit en voorspelbaarheid is alles.

Grote voordeel is dat we door de Solis tot in den treure alle ins en outs geleerd hebben van maalgraad, hoeveelheid en doorlooptijd. Kort gezegd: met de VBM had ik er in 4 pogingen en goede kop espresso uit.
Ik heb verder besloten niet tot in den treure bonen te gaan proberen en zit tot nu toe op bonen van Man Met Bril en Brute Bonen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Nu online

Kraz

Saving the world

Wellicht nog een brander om mee te nemen in de "Verse Koffie" lijst.

't Hofje van Jongkind in Gouda; https://www.hofjevanjongkind.nl/
Zij branden elke dinsdag.

Lekkere koffie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
vinpower schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:43:
[...]

Nu, paar tandjes grover en een paar kopjes zetten. Geduld en geduld! O-)
Ik weet niet waar je woont, wellicht dat een tweaker je een en ander kan laten proeven!
Tijdje ziek geweest (migraine -O-) dus niet veel kunnen proberen, lijkt ietsje de goede kant op, maar dat zou inderdaad ook wat extra context bieden. Weten waar je naar op zoekt bent helpt wel.
Ik woon gewoon braaf in de randstad, het wonderschone Dordrecht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Teknix1982 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:12:
Vandaag had de postbode ook mijn nieuwe speeltje bezorgd. De jura Z8 gII.

Maar de eerste ervaringen zijn goed! Veel configuratie mogelijkheden. Via een app te bedienen maar dat vind ik meer een gimmick dan echt nuttig tot nu toe. De espresso goed op smaak en temperatuur en de melk producten smaken goed! Enige nadeel tot nu toe, het product glas warme melk is zelfs op de heetste stand net te lauw vinden we voor chocomelk. Maargoed, voor de cappuccino en late macchiato enz is het goed!
Ben echt al heel lang aan het twijfelen tussen de Jura z8 en de miele 7550.

Grotendeels omdat beide apparaten in staat zijn een pot koffie te zetten.

Ik weet dat de melkproducten van de miele wel echt heet zijn. Hoe is de koffie temperatuur van de z8?

[ Voor 4% gewijzigd door schumi1986 op 28-02-2020 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij de Jura Z8 is de koffie temperatuur tussen de
80 °C en 85 °C. Gemeten bij de uitloop.
Temperatuur is instelbaar van laag, middel en hoog. Dat is steeds ongeveer 2 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
He mensen sinds een paar maanden drink ik alleen koffie bij Bagels and Beans. Ben totaal geen koffie kenner. Maar blijkbaar verkochten ze die bonen ook los zodat je ze zelf thuis kan maken. Nu vraag ik me af wat is een redelijk goed kofie apparaat? Budget max 100 euro. Drink zelf maar 1 keer in de week koffie 2 keer max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
Nietdatikweet schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:52:
He mensen sinds een paar maanden drink ik alleen koffie bij Bagels and Beans. Ben totaal geen koffie kenner. Maar blijkbaar verkochten ze die bonen ook los zodat je ze zelf thuis kan maken. Nu vraag ik me af wat is een redelijk goed kofie apparaat? Budget max 100 euro. Drink zelf maar 1 keer in de week koffie 2 keer max
Kees v/d Westen..... Nee serieus, ga niet verwachten dat je dezelfde koffie krijgt met een budget van 100 euro. Wil je iets espresso achtigs? ----> Bialetti, Nanopresso of Handpresso. Sta je open voor andere goede koffie? ----> Aeropress, Chemex, V60, Kalta Wave, French press. De keuze is reuze maar ik beperk me even tot wat jouw budget toelaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
schumi1986 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:08:
[...]

Ben echt al heel lang aan het twijfelen tussen de Jura z8 en de miele 7550.

Grotendeels omdat beide apparaten in staat zijn een pot koffie te zetten.

Ik weet dat de melkproducten van de miele wel echt heet zijn. Hoe is de koffie temperatuur van de z8?
Temperatuur van de koffie is naar mijn mening goed. Sinds ik de kopjesverwarmer erbij heb zijn de melkproducten ook lekkerder. Ik heb geen spijt van het apparaat. Enige nadeel is dat je de zetgroep zelf moeilijk kan reinigen.

Over de vergelijking met de miele kan ik niets zeggen, heb die nooit op mijn radar gehad want was al een trouwe jura klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Nu online
bszz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 00:03:
[...]

Kees v/d Westen..... Nee serieus, ga niet verwachten dat je dezelfde koffie krijgt met een budget van 100 euro. Wil je iets espresso achtigs? ----> Bialetti, Nanopresso of Handpresso. Sta je open voor andere goede koffie? ----> Aeropress, Chemex, V60, Kalta Wave, French press. De keuze is reuze maar ik beperk me even tot wat jouw budget toelaat.
Hahaha oke. Heb me even snel opgezocht wat espresse betekent (lol). Ja wil wel een dikke creme schuimlaag hebben voor mn cappuchino. Dat is namelijk het enige wat ik drink. Maar welke machine zou je me aanraden dan. Uiteraard zo goedkoop mogelijk maar wil ook weer geen troep machine hebben thuis. Schroef het dan op naar 300 euro.

Heb trouwens evennop de mediamrkt gekeken en wowzers je hebt gewoon machines voor 3000 euro. Die kun je zo gebruiken voor een koffiezaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nietdatikweet schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:40:
Ja wil wel een dikke creme schuimlaag hebben voor mn cappuchino. Dat is namelijk het enige wat ik drink.
Koop een Nespresso-apparaat voor 80 euro en een handopschuimer van Bodum (geen elektrische dus). Ben je voor 100 euro klaar. Mits je al een magnetron hebt om de melk te verwarmen. Dan heb je een perfecte cappuccino.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:36
[quote]Nietdatikweet schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:40:
[...]

Hahaha oke. Heb me even snel opgezocht wat espresse betekent (lol). Ja wil wel een dikke creme schuimlaag hebben voor mn cappuchino. Dat is namelijk het enige wat ik drink. Maar welke machine zou je me aanraden dan. Uiteraard zo goedkoop mogelijk maar wil ook weer geen troep machine hebben thuis. Schroef het dan op naar 300 euro.

Heb trouwens evennop de mediamrkt gekeken en wowzers je hebt gewoon machines voor 3000 euro. Die kun je zo gebruiken voor espresso.

Nu met een hoger budget zou je kunnen kijken voor een tweedehands gaggia classic. Deze staan vaak op marktplaats voor een prijs van ongeveer 150-200 euro. Voor die prijs kan je daar prima bakkies uit krijgen. Echter zou ik je het advies geven om dan ook nog te kijken voor een goede maler (welke ook vaak veel kosten)

[ Voor 3% gewijzigd door monsees op 29-02-2020 10:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
Voor zo weinig koffie is een systeem met porties (e.s.e. of Nespresso e.d.) aan te raden. De koffie is dan voor dat gebruik altijd op zijn verst. Natuurlijk smaakt de koffie beter uit een uitgebreide set. Maar voor zo weinig gebruik is de aroma uit de bonen al snel vervlogen. Het water heeft een smaak van het binnenwerk gekregen. Onzinnig voor jouw gebruik. Houd het simpel zoals Prijk ook al aanraadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
Heeft iemand nog suggesties voor bonen rond de €30 p/kg prijsklasse? Ik heb ook goedkopere bonen geprobeerd, maar elke keer ben ik teleurgesteld :( Ik heb diverse roasters geprobeerd, ik vind tot nu toe Boot Koffie nog het beste uit mijn grinder/machine komen.

[ Voor 17% gewijzigd door loldave87 op 29-02-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
loldave87 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:27:
Heeft iemand nog suggesties voor bonen rond de €30 p/kg prijsklasse? Ik heb ook goedkopere bonen geprobeerd, maar elke keer ben ik teleurgesteld :( Ik heb diverse roasters geprobeerd, ik vind tot nu toe Boot Koffie nog het beste uit mijn grinder/machine komen.
In de topicstart staat een lijstje van winkels waar men hier hun bonen koopt. Met een prijsindicatie. Wellicht helpt jou dat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
loldave87 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:27:
Van de meeste bonen uit deze prijsklasse mag je verwachten dat ze van een behoorlijke kwaliteit zijn. Wat ik dan wel interessant vind: Hoe zet je de koffie (en drink je zwart of met melk, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Nu online
@prijk

Hmm zal eens even kijken dan.

@monsees ben niet zo van 2e handse procducten en al helemaal geen elektrische.

@Teus.espresso oke, mocht ik toch een goede koffiemachine halen. Welke is dan aan te raden. Nu even kijken zonder mijn budget. Mischien spaar ik wel eventjes voor eem goed koffie apparaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Nietdatikweet Met twee kopjes per week gaat je koffie -mijns inziens- echt te hard achteruit.

Dan blijven er twee systemen over:
1) Nespresso
2) ESE

Ik heb beide (op lokaties waar ik weinig koffie drink zoals een vakantie huis en een werkplaats) en vind ESE net wat lekkerder en makkelijker variëren. Nespresso-zetter is goedkoop te vinden en goed (als in beter dan wat ze in veel café's en restaurants serveren). ESE is goedkoper per pad maar de machines zijn duurder (want vaker 'echte' machines).

overstappen naar bonen loont echt pas vanaf een kop of 3 a 4 per dag, zowel in smaak als in kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 29-02-2020 17:50 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
bszz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:01:
[...]

Van de meeste bonen uit deze prijsklasse mag je verwachten dat ze van een behoorlijke kwaliteit zijn. Wat ik dan wel interessant vind: Hoe zet je de koffie (en drink je zwart of met melk, etc)
Dat zijn ze ook wel. Beste tot nu toe vind ik Boot Koffie. Ik heb ook een aantal in de 20 euro prijsklasse geprobeerd en vallen tegen. Zetmethode is voornamelijk espresso en soms cappuccino.

[ Voor 19% gewijzigd door loldave87 op 29-02-2020 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
De kleinere Nespresso machines die ik open heb gehad zijn grotendeels hetzelfde. Of je nu een Citiz of een Pixie neemt, het is alleen de buitenkant die anders is. Ik vermoed dat dat voor nog meer modellen in dat genre geld. En Nespresso is inmiddels is wel uitgekristalliseerd. Koop wat deze week in de aanbieding is en je hebt dan een prima deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En daarvoor is er dit (te weinig bezochte) topic Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
loldave87 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:31:
[...]

Dat zijn ze ook wel. Beste tot nu toe vind ik Boot Koffie. Ik heb ook een aantal in de 20 euro prijsklasse geprobeerd en vallen tegen. Zetmethode is voornamelijk espresso en soms cappuccino.
Ik probeer er achter te komen at je dan tegen vind vallen. Welke koffies en wat vind je er niet lekker aan. Zijn ze zuur, vlak, bitter...wat anders????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
Ben al een week aan het stoeien om een goede espresso dopio te zetten. Mijn ‘setup’ & stappenplan:

-Bezzera Giulia
-Eureka Mignon Specialita
verder nog: naked portafilter + 14gr basket, Brewista weegschaal, bonen van Simon Levelt (Yellow Bourbon), Brita kan.

Stappenplan:
1) Maling van 20gr
2) Tampen
2) Weegschaal op lekbak en aanzetten:

Ik weet dat ik 40gr koffie uit deze 20gr moet halen. Echter krijg ik maar geen goede espresso eruit. De doorlooptijd vanaf het moment dat de koffie het kopje raakt, tot deze 40 gram, blijft altijd onder de 20 seconden.

Doe ik iets verkeerd? Is het 25-30 seconden zodra je de hendel overhaalt...?

En dan nog iets. Mijn 2 kops portafilter (voor ‘n doppio) kan ik niet gebruiken voor ‘n espressokopje. Het kopje is de smal en de koffie komt dus niet goed ín het kopje. Meer mensen hier last van? Oplossing: naked blijven gebruiken of grotere kopjes aanschaffen -voor 1 doppio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
bszz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:16:
[...]

Ik probeer er achter te komen at je dan tegen vind vallen. Welke koffies en wat vind je er niet lekker aan. Zijn ze zuur, vlak, bitter...wat anders????
Om eerlijk te zijn ik ben maar 6 maanden begonnen om mezelf te verdiepen in espresso. Ik heb een duidelijk verschil gevonden tussen speciaalkoffie waar je echt een bepaald smaakprofiel kunt proeven wat kan verschillen. Sommige bonen rond de 20 proeven meer als een generieke koffie om eerlijk te zijn. Ik vind sommige niet eens zoveel beter dan wat je in de supermarkt koopt. Sommige speciaal koffie komen de bonensmaak erg naar voren kan chocolate, noterig, sinapsappel zijn sommige beter dan andere. Sommige koffie is het een beetje half. De bonensmaak is duidelijk aanwezig maar meer een beetje in de achtergrond.

Als een voorbeeld van Boot Koffie komen de bonen perfect door mijn machine. Goede balans, niet te zuur of te bitter. Ik experimenteer met maalstanden bij nieuwe koffie totdat ik het beste resultaat uit mijn machine haal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 20:50
@Verwijderd Bottomless portafilter is het mooiste als het goed gaat (kans op vieze machine is wat groter, maar ja 😉)
Pin je niet teveel vast op de tijd. 30 seconden vanaf overhalen hendel is een mooie richttijd. Smaak is belangrijker. Kijk ook naar de kleur, als het erg licht wordt zonder donkere strepen is een mooie tijd om te stoppen. Zie je ook het beste met bottomless portafilter. Zelf zit ik meer op 16/17 gram naar 40, maar dan zul je iets fijner moeten malen. Simon Levelt heb ik nooit op, maar hoor daar wisselende verhalen over. Probeer bijvoorbeeld ook eens de Yellow Bourbon van Het Hoofdkwartier, of voor iets meer pit de Vintage Espresso Melange. (Mijn favoriet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Op het porta filter kunnen verschillende uitlopen worden geschroefd. Bijvoorbeeld de uitloop van Vibiemme is al smaller. Die zit alleen wel recht onder het piston. Ik weet niet uit mijn hoofd welk merk én smalle uitloop heeft én een "verschoven" uitloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:45:
@Teknix1982 Kun je ook prima zelf doen hoor!
Is absoluut geen rocket-science. En dan weet je zeker dat je het zelf zorgvuldig doet en alle hoekjes en gaatjes controleert op troep.

Hier vind je allerlei instructiemateriaal DIY:
https://komtra.de/jura-re...-kaffeevollautomaten.html
Nou ik ben 9 weken verder en machine zit van binnen verstopt. Elke keer keurig de reinigingsbeurt gedaan maar sinds vandaag komt er bijna geen koffie meer uit de uitloop. Uitloop al gecontroleerd, reinigingsprogramma 3 x gedaan. Niets lijkt te helpen. Jouw geplaatste website bekeken maar daar staat de Z8 niet op en die andere Z series werken anders. Morgen naar coolblue brengen voor garantie tenzij iemand me hier tips kan geven hoe ik bij die zetgroep kan. Bijna geen schroef in zicht dus geen idee hoe ik het apparaat open krijg. Baal er flink van. Geen ander apparaat dus mogelijk 2 week zonder koffie :(

Edit: zou een verstopping op te lossen zijn door dat ding 20 keer door het reinigingsprogramma van de zetgroep te laten lopen?

[ Voor 5% gewijzigd door Teknix1982 op 01-03-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
-Muncky- schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:55:
Ben al een week aan het stoeien om een goede espresso dopio te zetten. Mijn ‘setup’ & stappenplan:

-Bezzera Giulia
-Eureka Mignon Specialita
verder nog: naked portafilter + 14gr basket, Brewista weegschaal, bonen van Simon Levelt (Yellow Bourbon), Brita kan.

Stappenplan:
1) Maling van 20gr
2) Tampen
2) Weegschaal op lekbak en aanzetten:

Ik weet dat ik 40gr koffie uit deze 20gr moet halen. Echter krijg ik maar geen goede espresso eruit. De doorlooptijd vanaf het moment dat de koffie het kopje raakt, tot deze 40 gram, blijft altijd onder de 20 seconden.
Wat vind je niet lekker aan je doppio? Ik zou bij 20gram meer naar 45-47 gram gaan. Althans dat vind ik de sweetspot. En ik meet de seconden vanaf de eerste druppel. Maar again, doorlooptijd is niet alles.
Wellicht 1 stap fijner malen? Sowieso weet ik niet of je 14gram basket met 20gram om kan gaan. Wellicht zit daar je euvel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
vinpower schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:55:
[...]

Wat vind je niet lekker aan je doppio? Ik zou bij 20gram meer naar 45-47 gram gaan. Althans dat vind ik de sweetspot. En ik meet de seconden vanaf de eerste druppel. Maar again, doorlooptijd is niet alles.
Wellicht 1 stap fijner malen? Sowieso weet ik niet of je 14gram basket met 20gram om kan gaan. Wellicht zit daar je euvel
Ik weet niet waar je woont maar als je water niet heel hard is zou ik het iig ook eens zonder Brita kan proberen.
Pagina: 1 ... 42 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1