Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 16:02
Faddermakker schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:18:
[...]

Ah thnx voor je reactie, 60 euro is wel een prima prijs als je mogelijk nog wat moet sleutelen! Ik kan er alleen eentje vinden van 100eu en dát verschil vind ik te klein.

Kom nu deze tegen...
Dat is een héle goede deal denk ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:25
Vandaag heb ik goedkoop een Vibiemme Domobar op de kop getikt. Deze zou defect zijn, maar was volgens mij vooral heel vies van binnen, waardoor deze niet goed functioneerde. Dus nadat ik deze uit elkaar heb gehaald en weer schoongemaakt ziet deze er weer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49334938281_80d87fc6fc_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49334468038_1f8b0509c0_b.jpg

Wel mist er een knop voor stoom/ heet water. Die ga ik nog bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49334468388_8434b9149e_b.jpg

Nu krijg ik 1 deel er niet af. Dat is het deel waar ik met mijn vinger naar wijs:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49334471973_49711450be_b.jpg

De grote zeskantbout aan de bovenkant en de 2 kleinere imbusjes krijg ik er zo uit, maar dan blijft het geheel nog helemaal vast zitten. Ik weet niet zo goed of dat komt door het vuil of dat het toch nog ergens mee vast zit. Erin zit nog een zeskantboutje/moertje dat je met een tangetje moet losdraaien. Maar het zit zo vast dat ik het niet los krijg. Ligt het daar aan dat ik het geheel er niet uit krijg?

Ik loop ook nog te klooien met de waterdruk bij de koffie. Bij heet water of stoom loopt de meter op tot meer dan 10 bar, maar bij koffiezetten komt die niet verder dan 5 of 6 bar. Ik vermoed dat dit door user error komt. Het is mijn eerste piston machine en waarschijnlijk pak ik te weinig koffie, de verkeerde koffie of druk ik het te weinig aan. Ik heb geen bonenmaler, waardoor de gebruikte koffie voorgemalen Cafe Espresso van Lavazza is.

[ Voor 37% gewijzigd door L.N. op 05-01-2020 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 10:18

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

daanNL schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:54:
Hoe slaan jullie je bonen / gemalen koffie op? Gebruiken jullie een vacuum bus? Of een vacuum koffiebus met een speciaal ventiel? Of in de originele zak in de koelkast? Lees veel verschillende opties, maar wat is nu het beste en wat is wellicht onzin?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
Als ik een 250gr zakje openmaak vul ik deze buisjes met 16gram:
https://lynweber.com/accessories/bean-cellars-commercial/

Dan kan de rest in een pot zoals deze:
https://www.fascino-coffee.com/coffeevac-250gr

Zijn ze leeg, dan refil van die buisjes vanuit de grotere pot. :)

Bestel nooit meer dan 2x 250gram btw.

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-05 14:47
Bij de Vibiemme kan je de inbussen bovenop voor en achter losschroeven en eruit halen.
Dan neem je een huis-tuin-keuken hamer en een stuk stevig hout of plastic. Dan kan je ter hoogte van het voorste gat tegen de zijkant van de trompet slaan met de hamer (ongeveer waar je je vinger houdt in de foto maar dan meer naar de voorkant van de machine) met het hout of plastic ertussen. Dat vangt de klap op en laat geen afdruk achter op het chroom. Nu draait de trompet in zijn geheel en zou uiteindelijk naar boven getrokken kunnen worden. (ik gebruik een oude steel van een hamer)
Let op af en toe springt de trompet net ver genoeg naar boven dat het vervolgens naar beneden valt op de mooie chromen kop. Dit komt doordat er een veer onder de trompetl zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Teus.espresso op 05-01-2020 20:57 . Reden: naam van onderdeel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@Teus.espresso Bedankt voor de reactie. Wat bedoel je met de “losschroeven”? Snap het al!

[ Voor 11% gewijzigd door L.N. op 05-01-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
De inbus bouten die je bovenop ziet (zeskantige gaten) moeten los geschroefd en uit de gaten. Niet los laten zitten zo ongeveer op hun plek. Dan werkt het los slaan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Soort van impulsaankoop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lAmZk8mfVDTeLElpiFyf7vzM/full.jpg
En een beetje zielig voor mijn 10 jaar oude trouwe bosch, die ik alvast kocht voordat we de sleutels van dit huis hadden en ik al bedacht had dat ik een rood/grijze keuken wilde....

Eerste indrukken: beetje frummelen met filterhouder, dekseltje enzo. De bosch had een afneembare watertank, deze niet. Build quality is (uiteraard) goed. Koffie smaakt prima, maar minder "scherp".

* teacher is tevreden :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:58
Toevallig die Vibiemme Domobar hierboven: ik heb net een vrijwel gelijk apparaat opgehaald (Marktplaats). Ongeveer zeven jaar oud en naar het lijkt goed onderhouden. Nu nog zoeken naar een maler...
Zat in eerste instantie naar de Niche Zero te loeren, maar zie nu dat er ook handmalers zijn die goed zouden moeten presteren (bijv. Kuni M47). Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Zitten er nog nadelen aan? (behalve de te leveren handenarbeid uiteraard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 13:14
ixl85 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:25:
[...]

Nee, helaas.

Wel heb ik een leuke bon gekregen voor de Bijenkorf. Ik zag dat ze daar een Graef CM 800 hadden voor een leuke prijs. Deze unit is al vaker voorbijgekomen in dit topic.
Is deze maler beter dan de stock CM3035 maler? Hij ziet er goed uit en de reviews zijn ook wel aardig. De CM3035 maler die ik heb geeft toch vaak een wisselende opbrengst.

Ps, een duurdere of 2e hands product is niet van toepassing hier, gezien ik een cadeaubon heb.
Wat wil je precies horen dan? Ik heb de 10x molens die online staan bij de Bijenkorf bekeken en gezien prijs/kwaliteit ga je er gewoon met geen enkele op vooruit. Gewoon lekker die bon aan iets anders besteden en dan wel duurdere/tweedehands ergens anders kopen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 13:14
DRAFTER86 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:12:
Toevallig die Vibiemme Domobar hierboven: ik heb net een vrijwel gelijk apparaat opgehaald (Marktplaats). Ongeveer zeven jaar oud en naar het lijkt goed onderhouden. Nu nog zoeken naar een maler...
Zat in eerste instantie naar de Niche Zero te loeren, maar zie nu dat er ook handmalers zijn die goed zouden moeten presteren (bijv. Kuni M47). Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Zitten er nog nadelen aan? (behalve de te leveren handenarbeid uiteraard)
Dus jij zat een naar een Niche Zero te loeren, en denkt er nu overmaken om een handmaler aan te schaffen? Qua (budget)verschil zit hier natuurlijk echt een levensgroot verschil tussen.

Ja een handmaler kan OK maalsel geven, maar is veel werk iedere keer en ik zou het niet aanraden. Je hebt net geïnvesteerd in een machine waarmee je een upgrade in koffie ervaring wil bereiken. Beknibbel dan niet op een maler. Alsof je een goede middenklasser koopt maar je geeft dat ding maar 3 nieuwe banden. Het is het net niet. Er zit voor de prijs die je betaalt voor een goede handmaler genoeg alternatieven voor een goede maler te vinden. Er zijn in dit topic genoeg goede voorbeelden hiervan genoemd.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:13
teacher schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:03:
Soort van impulsaankoop:
[Afbeelding]
En een beetje zielig voor mijn 10 jaar oude trouwe bosch, die ik alvast kocht voordat we de sleutels van dit huis hadden en ik al bedacht had dat ik een rood/grijze keuken wilde....

Eerste indrukken: beetje frummelen met filterhouder, dekseltje enzo. De bosch had een afneembare watertank, deze niet. Build quality is (uiteraard) goed. Koffie smaakt prima, maar minder "scherp".

* teacher is tevreden :Y
Mooie impulse-aankoop ;) Ik gebruik een dergelijke al dik 10 jaar naar volle tevredenheid. Is ook 1 van de weinige koffieapparaten die echt kokend water gebruikt. Veel plezier ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:24
daanNL schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:37:
[...]
Mooie impulse-aankoop ;) Ik gebruik een dergelijke al dik 10 jaar naar volle tevredenheid. Is ook 1 van de weinige koffieapparaten die echt kokend water gebruikt. Veel plezier ervan!
Gelukkig niet! Waarom zou je kokend water willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
krizzziz schreef op maandag 6 januari 2020 @ 06:33:
[...]

Dus jij zat een naar een Niche Zero te loeren, en denkt er nu overmaken om een handmaler aan te schaffen? Qua (budget)verschil zit hier natuurlijk echt een levensgroot verschil tussen.

Ja een handmaler kan OK maalsel geven, maar is veel werk iedere keer en ik zou het niet aanraden. Je hebt net geïnvesteerd in een machine waarmee je een upgrade in koffie ervaring wil bereiken. Beknibbel dan niet op een maler. Alsof je een goede middenklasser koopt maar je geeft dat ding maar 3 nieuwe banden. Het is het net niet. Er zit voor de prijs die je betaalt voor een goede handmaler genoeg alternatieven voor een goede maler te vinden. Er zijn in dit topic genoeg goede voorbeelden hiervan genoemd.
Nouja: wat ik er van zag valt het maalwerk met de hand eigenlijk wel mee. Als het resultaat vergelijkbaar is met een Niche Zero qua maalgraad en consistentie dan is het voor mij zeker het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Teus.espresso schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:26:
De inbus bouten die je bovenop ziet (zeskantige gaten) moeten los geschroefd en uit de gaten. Niet los laten zitten zo ongeveer op hun plek. Dan werkt het los slaan niet.
Het is gelukt! De machine is nu helemaal schoon. Die was heel vies van binnen. De druk is nu ook goed, maar de pomp maakt behoorlijk lawaai. Dus heb ik een nieuwe pomp besteld, want ik moest toch een nieuwe knop bestellen. Ook gelijk maar een set nieuwe ringen besteld, zodat ik de zetgroep een kleine revisie kan geven. Dat is meer uit voorzorg, want ze zien er nog goed uit. Maar ze zijn al jaren oud en hebben lang droog gestaan. Dus het kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
L.N. schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:00:
[...]

Het is gelukt! De machine is nu helemaal schoon. Die was heel vies van binnen. De druk is nu ook goed, maar de pomp maakt behoorlijk lawaai. Dus heb ik een nieuwe pomp besteld, want ik moest toch een nieuwe knop bestellen. Ook gelijk maar een set nieuwe ringen besteld, zodat ik de zetgroep een kleine revisie kan geven. Dat is meer uit voorzorg, want ze zien er nog goed uit. Maar ze zijn al jaren oud en hebben lang droog gestaan. Dus het kan geen kwaad.
Lekker bezig! Foto's?
Heb je een reparatie handleiding ofzo? En waar heb je de onderdelen besteld? Mijn Domobar lekt wat bij de stoom knop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
DRAFTER86 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:08:
[...]

Lekker bezig! Foto's?
Heb je een reparatie handleiding ofzo? En waar heb je de onderdelen besteld? Mijn Domobar lekt wat bij de stoom knop...
De onderdelen komen van DR Tradingshop. Die hebben een hele pagina met onderdelen voor een Domobar. Ze hebben hier ook 2 filmpjes staan over het reviseren van een E61-zetgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envane
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-06 15:33
Hebben er mensen ervaring met de koffie van Wakuli? Het is een dienst die lichtgebrande koffie in abonnementvorm aanbiedt. Het hele idee is dat de boeren er meer voor betaald krijgen dan bijv. voor supermarktkoffie.

Als mijn koffie op is ga ik het eens proberen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 17:37

Kraz

Saving the world

Envane schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:59:
Hebben er mensen ervaring met de koffie van Wakuli? Het is een dienst die lichtgebrande koffie in abonnementvorm aanbiedt. Het hele idee is dat de boeren er meer voor betaald krijgen dan bijv. voor supermarktkoffie.

Ziet er netjes uit!

Ik ben alleen niet zo'n fan van abonnementen. De hoeveelheden koffie(bonen) die erbij ons doorheen gaan verschilt per week en dus wil ik gewoon los bestellen.
Dat is helaas niet mogelijk bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL

Ik heb de "Wakuli blend" en de "New Origin" eind december besteld en heb ze ondertussen beide geproefd. Ik maal de bonen en zet er filterkoffie mee. Beide smaken me erg goed moet ik zeggen!

Heb nog geen ervaring met de afwisseling van de New Origin overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
bszz schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Gelukkig niet! Waarom zou je kokend water willen gebruiken?
Ik heb altijd begrepen dat het beter is als het water aan de kook is geweest, echter iets kouder op het moment dat het in aanraking komt met de koffie. Ben ik verkeerd geïnformeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
daanNL schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:30:
[...]
Ik heb altijd begrepen dat het beter is als het water aan de kook is geweest, echter iets kouder op het moment dat het in aanraking komt met de koffie. Ben ik verkeerd geïnformeerd?
Dat hangt er helemaal vanaf met wat voor water je begint ;)

Ik dacht dat je bedoelde dat de koffie met kokend water wordt geze. Dat is niet zo en dan je echte hele vieze bittere koffie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:06
DRAFTER86 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:12:
Wat is jouw budget, qua handmalers kan ik de comandante aanbevelen, is duur maar als je hem eenmaal gebruikt weet je ook waarom.
Ik heb geen probleem om een beetje moeite te doen mijn koffie elke dag met de hand te malen, maar ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft. Mijn ouders hebben een maler die best ok is (baratza encore), maar ik vind hem veelst te luid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Zawaponga schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:34:
[...]

Wat is jouw budget, qua handmalers kan ik de comandante aanbevelen, is duur maar als je hem eenmaal gebruikt weet je ook waarom.
Ik heb geen probleem om een beetje moeite te doen mijn koffie elke dag met de hand te malen, maar ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft. Mijn ouders hebben een maler die best ok is (baratza encore), maar ik vind hem veelst te luid.
Na het bekijken van wat meer reviews heb ik toch geconcludeerd dat het mij teveel werk werd, en nu staat er een Mazzer Super Electronic naast mijn Domobar.
Eerstvolgende punt is het aanpakken van de lekkage in de stoomknop van de Domobar, hij lekt zowel bij de knop als uit het pijpje. Ik zag al dat onderdelen makkelijk verkrijgbaar en niet duur zijn, ik kan alleen nog geen fatsoenlijke tekening/service manual vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:36
DRAFTER86 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 07:36:
ik kan alleen nog geen fatsoenlijke tekening/service manual vinden...
Googlen op [machine] exploded view geeft een goed overzicht van alle onderdelen naar mij ervaring. Daar valt ook best redelijk te zien hoe het in elkaar zit, het is heel simpel over het algemeen.

[ Voor 10% gewijzigd door bermuda1980 op 09-01-2020 14:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vandaag had de postbode ook mijn nieuwe speeltje bezorgd. De jura Z8 gII. Heb hem bij coolblue gekocht samen met de melkcooler. Alleen niet helemaal goed genoeg onderzoek gedaan, voor dat geld had ik ook bij coffeefactory een z8 full option aanbieding kunnen hebben. Dan had er een jura kopjesverwarmer en 8 kopjes bij gezeten ter waarde van 250 euro. teveel gedoe om alles weer terug te sturen, dus helaas.

Maar de eerste ervaringen zijn goed! Veel configuratie mogelijkheden. Via een app te bedienen maar dat vind ik meer een gimmick dan echt nuttig tot nu toe. De espresso goed op smaak en temperatuur en de melk producten smaken goed! Enige nadeel tot nu toe, het product glas warme melk is zelfs op de heetste stand net te lauw vinden we voor chocomelk. Maargoed, voor de cappuccino en late macchiato enz is het goed!

Heb eerst ook een piston machine overwogen maar ga toch meer voor het gemak. Mag graag in de ochtend snel een goede cappuccino drinken en dan ben ik bang dat het teveel ‘gedoe’ wordt.

Afbeeldingslocatie: https://nl.jura.com/-/media/global/images/home-products/z-line-2018/z8-alu/packshot_z8_alu.jpg?la=nl&mw=808&hash=F17092ACE7E3B6EC7FA1418EDA100F4439E1A3E2

[ Voor 0% gewijzigd door Teknix1982 op 09-01-2020 22:13 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:11
Teknix1982 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:12:
Vandaag had de postbode ook mijn nieuwe speeltje bezorgd. De jura Z8 gII. Heb hem bij coolblue gekocht samen met de melkcooler. Alleen niet helemaal goed genoeg onderzoek gedaan, voor dat geld had ik ook bij coffeefactory een z8 full option aanbieding kunnen hebben. Dan had er een jura kopjesverwarmer en 8 kopjes bij gezeten ter waarde van 250 euro. teveel gedoe om alles weer terug te sturen, dus helaas.

Maar de eerste ervaringen zijn goed! Veel configuratie mogelijkheden. Via een app te bedienen maar dat vind ik meer een gimmick dan echt nuttig tot nu toe. De espresso goed op smaak en temperatuur en de melk producten smaken goed! Enige nadeel tot nu toe, het product glas warme melk is zelfs op de heetste stand net te lauw vinden we voor chocomelk. Maargoed, voor de cappuccino en late macchiato enz is het goed!

Heb eerst ook een piston machine overwogen maar ga toch meer voor het gemak. Mag graag in de ochtend snel een goede cappuccino drinken en dan ben ik bang dat het teveel ‘gedoe’ wordt.

[Afbeelding]
Mooi ding! Mijn melk is inderdaad ook niet bijzonder warm. Wat helpt zijn de kopjes van te voren even voor verwarmen... maar dat had je natuurlijk zelf ook al bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Hier al een paar maanden een abonnement op de New Origins. Bewust op 1x in de 4 weken gezet zodat we iedere maand een weekend met andere koffie hebben.

Tot nu toe zeer verschillende koffies gekregen, ook uit landen waar ik niet wist dat ze koffie verbouwen zoals Thailand. Altijd erg lekker en er zit steeds een postcard bij met hoe de prijs verdeeld is en een verhaaltje over de boer of regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Clavis schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:52:
[...]

Mooi ding! Mijn melk is inderdaad ook niet bijzonder warm. Wat helpt zijn de kopjes van te voren even voor verwarmen... maar dat had je natuurlijk zelf ook al bedacht.
De voorverwarmer komt nog maar kan me niet voorstellen dat die zo’n verschil maakt. Dat het iets helpt kan ik me wel voorstellen. Ik denk dat we die optie weinig gaan gebruiken. De rest zeer tevreden over.

Ik lees dat jij de E8 gehaald hebt. Deze bevalt ook goed? Welke producten kiezen jullie het meest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Zijn hier mensen die zelf bonen malen t.b.v. het zetten van filterkoffie?

Ik ben hier sinds kort mee begonnen en vraag me af hoeveel koffie jullie gebruiken per kopje. Op diverse sites lees ik dat het het beste is de hoeveelheid koffie gelijk te houden en de maling naar smaak aan te passen. De hoeveelheid te gebruiken koffie per kopje wisselt echter per site. Ik ben daarom benieuwd naar jullie ervaringen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-06 20:03

bloody

0.000 KB!!

We hebben ook een Jura, en ook ietwat lauwe koffie bij bv een flat white.
Truuc: eerst glas even vullen met water uit de kokendwaterkraan, 5 sec laten staan, leeggooien en dan pas onder de Jura zetten.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Teknix1982 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:35:
[...]

De voorverwarmer komt nog maar kan me niet voorstellen dat die zo’n verschil maakt. Dat het iets helpt kan ik me wel voorstellen. Ik denk dat we die optie weinig gaan gebruiken. De rest zeer tevreden over.

Ik lees dat jij de E8 gehaald hebt. Deze bevalt ook goed? Welke producten kiezen jullie het meest?
Hangt er ook vanaf wat voor materiaal je servies hebt. Als je bijvoorbeeld porselein gebruikt maakt het een significant verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
bszz schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:44:
[...]

Hangt er ook vanaf wat voor materiaal je servies hebt. Als je bijvoorbeeld porselein gebruikt maakt het een significant verschil
We maken hier gebruik van die dubbelwandige bodum koppen. Die schijnen toch ook isolerende werking te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:56

reiker

dan jij!

daanNL schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:14:

Ik ben hier sinds kort mee begonnen en vraag me af hoeveel koffie jullie gebruiken per kopje. Op diverse sites lees ik dat het het beste is de hoeveelheid koffie gelijk te houden en de maling naar smaak aan te passen. De hoeveelheid te gebruiken koffie per kopje wisselt echter per site. Ik ben daarom benieuwd naar jullie ervaringen .
Zeker :) Als ik makkelijk wil dan gebruik ik de Philips Cucina Duo, oud apparaatje (heb hem 17 jaar nu), die kan 1 of 2 kopjes zetten. 15 gram bonen op 200 mL water (= voor 1 kopje). Twee kopjes is eenvoudigweg dubbelen. De bonen gaan in de maler (een Faema MC) en komen er gemalen weer uit :)
Als ik andere bonen haal dan pas ik inderdaad de maalgraad aan, niet de hoeveelheid bonen.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-06 20:03

bloody

0.000 KB!!

Teknix1982 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:07:
[...]

We maken hier gebruik van die dubbelwandige bodum koppen. Die schijnen toch ook isolerende werking te hebben.
Wat ook heel goed werkt zijn die Nespresso Pixie kopjes. Metaal, dubbelwandig en past precies 1 koffie in.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:04

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zeker! Ik gebruik op het moment iets van 60 gram koffiebonen voor een liter koffie in m'n moccamaster.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:06
60 gram per liter is inderdaad een goede verhouding tussen koffie en water. Ik maak meestal één kopje per dag en dan is het meestal 12 of 15 gram koffie, dus 200 of 250 mL koffie per kopje. @daanNL hoe zet jij jouw filter koffie? Met een machine of een dripper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:16

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Teknix1982 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:35:
[...]

Ik ga mijzelf even quoten. Dit gaat niet perse op voor dubbelwandige glazen, omdat het binnenste deel vrij dun is vaak, waardoor je relatief weinig massa hebt, maar dus zeker wel voor traditioneel keramiek:
Nomad schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:19:
In het kort: Cappuccino heeft een heet voorverwarmd kopje nodig, dus ja je bent een zeur of eigenlijk beter, een onwetende consument.

Het langere verhaal:
Een flink kopje is zo'n 300gram aan keramiek. Wat niet voorverwarmd max 20 graden is.
Daarin gooi je een espresso van rond de 80 graden a 40gram en 120ml melk a max 55 tot 60 graden (heter is goor en al helemaal niet de bedoeling).
Jij wilt dus 300gram materiaal verwarmen van 20 naar 50+ graden (lekker heet bakje koffie) met 160gram vloeistof...om dat voor elkaar te krijgen moet je vloeistof dus 110graden zijn om 60 graden af te koelen en totaal uit te komen op 50graden.

Alternatief is: kopje voorverwarmen met goed heet water, zodat je kopje 50 graden is. Daar 55 a 60 graden melk + espresso in te gooien en je resultaat is perfect.

Kortom, wat jij kan wil niet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 15:25

P_Tingen

omdat het KAN

P_Tingen schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:45:
Voor mijn dochter wil ik als kado een pistonmachine kopen. Nou zag ik op de CB site een mooie machine staan, een De'Longhi EC685. Dit is een middenklasse apparaat, ziet er mooi uit, kan ESE servings aan en gemalen koffie en heeft een pijpje voor stoom. Daarbij voornamelijk positieve reviews.

Is dit voor mijn budget (€200) een aardige koop?

https://www.coolblue.nl/p...-ec685-r-dedica-rood.html

PS: ik snap dat ik met dit budget geen topklasse apparaat in huis haal
For the record: ik heb vorig jaar dit apparaat voor mijn dochter gekocht en nu - een klein half jaar later - is het tijd om de balans op te maken. En daar kunnen we kort over zijn: topaankoop. Het is een prachtig apparaat, er komt heerlijke koffie uit (vooropgesteld dat je er op zijn minst fatsoenlijk spul in stopt uiteraard) en hij is gemakkelijk te bedienen en schoon te maken. Dochter en schoonzoon zijn beide dan ook dik tevreden.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:00:
[...]

Ik ga mijzelf even quoten. Dit gaat niet perse op voor dubbelwandige glazen, omdat het binnenste deel vrij dun is vaak, waardoor je relatief weinig massa hebt, maar dus zeker wel voor traditioneel keramiek:

[...]
Het ging mij niet zozeer om cappuccino maar om het glas warme melk voor chocolademelk maken. Maar ik kan me wel voorstellen dat voorverwarmen van kopjes kan helpen dus heb zojuist de jura cupwarmer besteld. Hij komt morgen binnen, even kijken of dat beter is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Nomad schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:00:
[...]

[...]
Kleine aanvulling op je analyse: deze zou op gaan als de soortgelijke warmte van keramiek en water gelijk zou zijn. Ik heb het niet opgezocht, maar mijn gevoel zegt dat dit niet zo is. Neemt niet weg dat het klopt dat je met zo weinig vloeistof niet een hele mok moet willen verwarmen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
DRAFTER86 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:34:
[...]

Kleine aanvulling op je analyse: deze zou op gaan als de soortgelijke warmte van keramiek en water gelijk zou zijn. Ik heb het niet opgezocht, maar mijn gevoel zegt dat dit niet zo is. Neemt niet weg dat het klopt dat je met zo weinig vloeistof niet een hele mok moet willen verwarmen natuurlijk ;)
Ik heb een technische achtergrond en je punt was mij niet ontgaan, maar om het enigszins ontopic te houden ben ik niet dieper op de materie in gegaan. Soortgelijke warmte van water is namelijk 2x zo hoog als beton/steen achtige materialen (als ik snel google), maar je zit met opgeschuimde melk...wat is daar dan de soortgelijke warmte van, 2x zo luchtig, lijkt aanvankelijk op water, dus zeg na opschuimen gelijk?.....hoe dan ook, het punt blijft zowel in theorie als vooral ook in de praktijk....je hebt simpelweg teveel massa die je wilt opwarmen met te weinig warm materiaal.

edit: maar nogmaals, geheel offtopic en niemand die hier voor een koffie verhaal komt gaat nu wijzer zijn betreffende zijn koffie dan wanneer hij alleen mijn eerste post hierover had gelezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 13-01-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Zawaponga schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:41:
60 gram per liter is inderdaad een goede verhouding tussen koffie en water. Ik maak meestal één kopje per dag en dan is het meestal 12 of 15 gram koffie, dus 200 of 250 mL koffie per kopje. @daanNL hoe zet jij jouw filter koffie? Met een machine of een dripper?
Ik zet koffie met een machine, Moccamaster. Tot nogtoe hield ik 14 gram koffie voor 200 ml aan, naar het mij bekende advies van Douwe Egberts (7 gram/kopje zoals op een koffieapparaat vermeld). Ga nu dan het hier genoemde advies van 15 gram aanhouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hier op tweakers verwacht ik toch minstens wel omgebouwde opwarmplateaus en volautomagische bijstuurunits die de temperatuur van de ingaande producten (bonen, water, melk) meten en het zetproces bijsturen afhankelijk van atmosferische omgevingscondities, zodanig dat het outputproduct te allen tijde consistent en uniform is.

Vandaar minimaal ir-temperatuur sensoren, gericht op machine, productiestraat, opvangkopje.
pH meting van het gebruikte water en vaststelling van de microbacteriële toestand. Daarnaast een instraalunit die het water van positieve aardenergie voorziet. Bonen voorzien van NFC tags, zodanig dat de gecertificeerde oorsprong live in beeld is.
Massabepaling van de gemalen koffiebonen versus de massa van de ongemalen bonen; zodanig dat verlies en vervuiling (achtergebleven maalproduct van voorgaande maalcycli) nauwlettend worden geregistreerd.

Daarbij uiteraard scanning van het koeoormerk, ten einde zeker te zijn van de biodynamische oorsprong van
de gebruikte melk/room.

Live FLIR beelden die via een app te volgen zijn. Verwachte productietijd en afwijkingen t.o.v. het optimale eindproduct, grafisch in beeld gebracht. Ingebouwde verwarmingselementen in/op/bij alle apparatuur en een aromadetector die aangeeft waarneer de uitwasemende geurdeeltjes optimaal zijn.

:+

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/517IOn4mtnL._SX355_.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 14-01-2020 11:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
ehtweak schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:02:
Hier op tweakers verwacht ik toch minstens wel omgebouwde opwarmplateaus en volautomagische bijstuurunits die de temperatuur van de ingaande producten (bonen, water, melk) meten en het zetproces bijsturen afhankelijk van atmosferische omgevingscondities, zodanig dat het outputproduct te allen tijde consistent en uniform is.
[Afbeelding]
Nah, dat is zo 2018.
We gaan inmiddels met z'n allen weer terug naar old-school filter koffie.
Voor de mad scientist kan de 2020 trend van koffie infused met CBD olie wel interessant uitpakken.
Enjoy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-08-2024
Nomad schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:56:
Mensen die beginnen met espresso raad ik nagenoeg altijd dezelfde bonen aan, bestel een kilo Yellow Bourbon van gebrand.nl
Ik heb echt totaal blind je advies gevolgd. Toen ik 'm binnenkreeg heb ik 'm vergeleken met wat ik nog van de supermarkt had liggen (segafredo).. dat rook gewoon naar brandhaard vergeleken met die yellow bourbon. Mag niet klagen, goed te drinken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envane
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-06 15:33
Dipsausje schreef op zondag 12 januari 2020 @ 07:31:
[...]

Hier al een paar maanden een abonnement op de New Origins. Bewust op 1x in de 4 weken gezet zodat we iedere maand een weekend met andere koffie hebben.

Tot nu toe zeer verschillende koffies gekregen, ook uit landen waar ik niet wist dat ze koffie verbouwen zoals Thailand. Altijd erg lekker en er zit steeds een postcard bij met hoe de prijs verdeeld is en een verhaaltje over de boer of regio.
Ik ga het ook proberen. Mijn laatste zakje bonen gaat er nu doorheen. Ik verwacht straks ook de New Origins eens in de vier weken. Ik ben wel geinteresseerd in dat lichtgebrande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Tricq schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:00:
[...]

Ik heb echt totaal blind je advies gevolgd. Toen ik 'm binnenkreeg heb ik 'm vergeleken met wat ik nog van de supermarkt had liggen (segafredo).. dat rook gewoon naar brandhaard vergeleken met die yellow bourbon. Mag niet klagen, goed te drinken :) .
Ik heb ook nooit begrepen waarom zoveel mensen in Nederland graag koffie van verbrande bonen (zeker die dark roast zooi) drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jongetje schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:59:
[...]

Ik heb ook nooit begrepen waarom zoveel mensen in Nederland graag koffie van verbrande bonen (zeker die dark roast zooi) drinken.
Idd. :X

Extreme bittere smaak voor weinig geld? Of zoiets?
Maskeren van oude/slechtere bonen?

Nou vind ik vrijwel alle koffie en thee in de horeca ook niet om te zuipen. Dus wat dat betreft... ;w
Heeft vooral te maken met de onverschilligheid c.q. gebrek aan aandacht, waarmee dienst/product worden uitgeserveerd.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

[...]

Mijn theorie is dat men te afgewaterde koffie gewoon is, merken als Senseo helpen niet in dit verhaal en men kan zonder "echte" koffie geproefd te hebben weinig oordelen wat er mis is met de koffie. Dus dan krijg je mensen die zoeken naar een sterke of sterk smakende koffie die niet op thee lijkt.

Op zo'n moment komt de marketing afdeling van merk X en Y met de boodschap: Jij zoekt krachtige koffie ? Wij hebben deze nieuwe premium dark roast blend van 100% Arabica bonen, voor die héérlijke koffie die jij zocht. Gevolgd door een filmpje van een gespierde, baarddragende knoest van een vent die een tijger te lijf gaat na het drinken van zijn kopje verbrande koffiebonen die al 2 jaar hebben gefermenteerd in een tropisch klimaat. En weekje later dan komt Huub op bezoek: Nee geef mij maar zo'n dark roast !

Ik verwijs naar mijn ervaring met de Starbucks "blonde roast" en "medium roast", ik durfde de "dark roast" niet aan :)
Interessant weetje: Nespresso is van de Nestlé, die een overeenkomst heeft met Starbucks. Een strategische zet om Nespresso als premium merk te houden en Starbucks met een lager-geprijsd assortiment ook inkomsten te laten delven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnoebel8
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-01 08:12
L.N. schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:05:
[...]

Niet perse, mijn Jura E8 komt van Amazon en dat is ook voor NL een officiële dealer, waardoor ook in NL de garantie geldt. Dat heeft Jura NL bevestigd.
Gisteren inderdaad zelf ook met Jura contact gehad en zolang het bij een dealer gekocht is kun je gewoon bij Jura NL terecht, staat overigens ook op de website van Jura. Je hoeft niet perse terug naar het verkooppunt, gewoon contact opnemen met Jura NL. Mag ik vragen bij welke verkoper je de machine gekocht hebt?
Wij zijn momenteel zelf in de markt voor een E8 aan het kijken. Twijfelen nog tussen e8 2018 of e8 touch 2019 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Als je twijfelt tussen de touch en non touch E8, ga dan bij een dealer proberen. Dan merk je al snel welke versie je het fijnste vindt.
Is strikt persoonlijk heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021

Jazeker.

Lekker simpel hoor.

6 koffie schepjes met het waterniveau op 4 in mijn 14 euro dirk koffiezetapparaat.

Verder in mijn inventum cmk430 de melk net boven het zwarte roer dingetje en daarmee zet ik 2 cappuccino (wel 2x "melk zetten" dus.

Vooralsnog bevalt me dat prima.

Ik maal trouwens in het weekend een 250 gr bonen (in een DeLonghi KG89) welke ik in de oxo good grips rechthoekige bewaar box doe voor de week.

Voor mij is dit goed genoeg voor in de ochtend.

Mijn volgende wordt waarschijnlijk wel een piston machine.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
sjnoebel8 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:22:
[...]

Gisteren inderdaad zelf ook met Jura contact gehad en zolang het bij een dealer gekocht is kun je gewoon bij Jura NL terecht, staat overigens ook op de website van Jura. Je hoeft niet perse terug naar het verkooppunt, gewoon contact opnemen met Jura NL. Mag ik vragen bij welke verkoper je de machine gekocht hebt?
Wij zijn momenteel zelf in de markt voor een E8 aan het kijken. Twijfelen nog tussen e8 2018 of e8 touch 2019 model.
Touchscreen en "intelligente voorverwarming" zijn imo de belangrijkste verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
sjnoebel8 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:22:
[...]

We hebben de Jura van Amazon zelf, dus niet van een externe verkoper via Amazon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-08-2024
Zoontje van 4 ziet ons altijd koffie brouwen en vroeg gister of hij voor ons koffie mocht maken. Heeft gister dus zijn eigen eerste espresso gezet 8) . Heb hem bijgestaan en alleen gevraagd wat hij moest doen en aangegeven of dat goed of niet goed was. Hij wist verdacht goed hoe de grinder en het apparaat werkte. Had alleen een klein handje hulp nodig om de piston er terug in te krijgen want hij kreeg de hoek net niet helemaal goed. Jongste barista van Nederland? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 17:04
Tricq schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:00:
[...]

Heb net m'n 2e zakje op, maar heb zo'n "doe alles maar een beetje" set erna genomen. Toch ff meer proeven wat ik nou lekker vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:48
Na op m'n werk jaar in jaar uit vaak bittere koffie uit een DeLonghi Magnifica S gedronken te hebben, had ik hier geen hoge pet van op.

Echter is deze sindskort vervangen voor een nieuwe (zelfde model, maar toch anders; stiller, zettijd iets langer, etc) en de koffie die hier uit komt lijkt een heel stuk zachter en romiger van smaak.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Toch hoofdzakelijk slecht onderhoud?

Ik heb zo'n zetgroep eens bekeken, maar kan niet geloven dat je die met wat afspoelen echt helemaal schoon krijgt. De koffiedrap is toch wel vettig en gaat er zonder mechanische invloed niet vanaf. Hoe zit dat dan met het compartiment binnenin de zetgroep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LA-384 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:08:
...
De koffiedrap is toch wel vettig en gaat er zonder mechanische invloed niet vanaf. Hoe zit dat dan met het compartiment binnenin de zetgroep?
Ik zou zo zeggen... zoek eens terug op de foto's die ik wel eens gepost heb alhier in dit topic... :+

hint: ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:30:
[...]

Ik zou zo zeggen... zoek eens terug op de foto's die ik wel eens gepost heb alhier in dit topic... :+

Ja dat ziet er niet lekker uit. Ik neem aan dat de schimmels niet bij de daadwerkelijke koffie die naar het kopje gaat kan komen? Weet te weinig van hoe zo’n zetgroep werkt om dat in te kunnen schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Teknix1982 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:37:
[...]

Ja dat ziet er niet lekker uit.
En dat proef je dus...
Ik neem aan dat de schimmels niet bij de daadwerkelijke koffie die naar het kopje gaat kan komen? Weet te weinig van hoe zo’n zetgroep werkt om dat in te kunnen schatten.
Ehhm, nou... wel dus. :-(
Kun je nagaan, je wordt er niet eens ziek van. :)

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 20-01-2020 23:41 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:40:
[...]

En dat proef je dus...

[...]

Ehhm, nou... wel dus. :-(
Kun je nagaan, je wordt er niet eens ziek van. :)
Haha dat moest er ook nog bij komen... maar wel een ranzig idee. Vorige jura in 5 jaar tijd maar 1 x naar de dealer gedaan voor een beurt. Proefde daarna wel verschil, maar had niet stil gestaan dat het zo ranzig kon worden. Bij de Z8 maar structureler naar de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Teknix1982 Kun je ook prima zelf doen hoor!
Is absoluut geen rocket-science. En dan weet je zeker dat je het zelf zorgvuldig doet en alle hoekjes en gaatjes controleert op troep.

Hier vind je allerlei instructiemateriaal DIY:
https://komtra.de/jura-re...-kaffeevollautomaten.html

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 20-01-2020 23:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
ehtweak schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:30:
[...]

Hmm... Dat is nog best een gedoe dan. Hoe vaak zou je zo'n machine uit elkaar moeten halen dan? Ik zit zelf ook aan een bonenmachine te denken, maar het moet wel leuk blijven natuurlijk. Op m'n werk gaat het sowieso niet gebeuren, dat weet ik nu al.

Bedenk me nu dat m'n nespresso misschien ook maar eens uit elkaar gehaald moet worden. Of niet, want daar raakt de koffie enkel de laatste 5 cm. :F

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 21-01-2020 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LA-384 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 06:20:
[...]

Hmm... Dat is nog best een gedoe dan. Hoe vaak zou je zo'n machine uit elkaar moeten halen dan?
Is afhankelijk van vele parameters.

Wat nieuwere machines zijn qua interne koffieprutverwerking ook wel beter/schoner geworden. En hoe vaak maak je er koffie mee? En de soort koffiebonen maakt ook verschil; van die hele vettige, dan blijft er meer troep plakken her en der in de machine.
Daarnaast speelt de vochtigheid een rol. Tijdens vochtige jaargetijden en/of in vochtige ruimtes, tiert schimmel welig(er) en plakt de boel veel beter vast.
Wat ik bij bepaalde Jura machines gemerkt heb, is dat uit de koffievultrechter altijd een wolkje damp opstijgt, na een zetbeurt. Op zich logisch, maar als dan dat deksel altijd dichtzit, condenseert het vocht in de machine. Wanneer je dat dekseltje open laat staan, kan de damp weg en droogt de boel op, als de machine weer uitstaat.
(ooit gelezen als tip op een Duits forum)

Kortom, er is niet één antwoord... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nV56ox7bveL3IVp4b61apLfe/full.jpg
Dit is wel een gemiddelde voor wat ik tegenkom. Dit is een zetgroep van een Jura uit 2016. Er is in die tijd ruim 8000 koffie mee gezet. Dankzij het reiniging programma valt de vervuiling best mee. En wat je hier ziet is hoofdzakelijk nog de buitenkant van het gedeelte waar het kopje koffie wordt gemaakt. Dat deel is nog schoner.

[ Voor 16% gewijzigd door Teus.espresso op 21-01-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Teus.espresso Die ziet er wel heel netjes uit hoor!

Zoals ik al eerder aangaf, imho ligt ook heel sterk aan de gebruikte bonen en de omgevingscondities. Het een 'plakt' veel meer dan het ander.

Zoek maar eens op (images) "schmutzige jura brühgruppe" Jakkes, wat een zooi je dan tegenkomt... ;)

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 21-01-2020 14:46 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Voor de volledigheid, ik ben Jura service monteur. Deze zetgroep is representatief voor wat ik tegenkom op mijn werk. Natuurlijk kom ik extreem vieze exemplaren tegen zoals op de foto's waar jij naar verwijst. Mijn punt is echter dat in tegenstelling tot wat veel mensen denken dat de zetgroep van een Jura heel vies moet zijn omdat hij er niet uit kan dat dat in de meeste gevallen best meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Teus.espresso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:57:
Voor de volledigheid, ik ben Jura service monteur. Deze zetgroep is representatief voor wat ik tegenkom op mijn werk.
Daar heb je helegaar gelijk in. :Y

Maar vergeet niet; die vieze exemplaren kom jij niet tegen.
Dus wat is dan representatief? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Om de zoveel tijd lees ik dit topic. Soms verrassend en soms word er maar een kreet geslaakt.

Van alles geprobeerd. Bonen tot wel 40 euro de kilo. Zonde want voor je de maler juist hebt ingesteld en de water temperatuur om alles uit het boontje te toveren ben je al de nodige grammen verder. Daarnaast is niet elke boon geschikt maar expliciet voor espresso, americano, latte enz..

Op zoek naar een universeel boontje -na een tip- de Dark roast van de Hema 80% Arabica en 20% Robusta. Natuurlijk heel sceptisch want algemeen genomen word Dark roast verguist. Benoemd als troep en niet te zuipen. Maar goed voor minder dan 8 euro de kilo, een kniesoor die daar over gaat zeuren, dus..

Begin maling afgesteld op een doorlooptijd van 28 sec in en 17 grams basket voor een doppio van 60ml espresso met 9 bar druk. De espresso als uitgangspunt voor andere varianten. Oeps te bitter bij een temperatuur van 93 graden op de E61 zetgroep. Bij 91 graden en iets langere doorlooptijd een mooie balans bittertje-zuurtje en mooie crema. Maling iets aangepast. Ook een heerlijke cappuccino :)

Nu weet ik niet of deze Hema boon het in elke machine goed doet maar was aangenaam verrast wat er
uit de vaak verguisde dark roast is te halen.

Inmiddels al de nodige Hema kilo's door de Rocket Fausto molen en zeker een blijvertje. De nodige varianten er mee gemaakt.

Voor filter -naturel gedronken- blijf er voor ons maar 1 over en dat zijn de filter bonen van Caffenation, gezet in de Chemex en gemalen in de Kinu M47 Classic.

De molen wellicht het meest onderschat in koffieland ;)

Moraal van het verhaal. Ook uit goedkope bonen is een heel drinkbare en goede bak koffie haalbaar, mits de apparatuur daarvoor geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Iets heel anders, maar wel over koffie.
Espresso, en de prijs daarvan in Italia.

https://www.stol.it/artik...sso-in-bozen-am-teuersten

Nu wist ik al dat de prijs van Espresso in Italië wettelijk geregeld is, per gemeente:
Wikipedia: Espresso – Wikipedia

Maar desondanks zijn de prijsverschillen aanzienlijk.
https://www.stol.it/artik...sso-in-bozen-am-teuersten

Die durschnittliche Preisspanne für eine Tasse Espresso in einer Bar in einer Provinz-Hauptstadt reicht von 80 Cent in Catanzaro bis 1,14 Euro in Bozen.
Hinter Bozen folgen Trient (1,12 Euro im Schnitt), sowie Bologna und Modena (je 1,11 Euro). Preiswert ist eine Tasse Espresso in den Bars in Bari, Cosenza, Messina, Neapel, Reggio Calabria und Syrakus (weniger als 90 Cent).

Gewoon, een leuk weetje. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

TecTo schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:07:
Moraal van het verhaal. Ook uit goedkope bonen is een heel drinkbare en goede bak koffie haalbaar, mits de apparatuur daarvoor geschikt is.
Ik denk dat je het omdraait: uit dure apparatuur is een heel drinkbare bak koffie haalbaar, mits de mengeling daarvoor geschikt is.

Hier wordt nooit gezegd dat dat je geen drinkbare koffie kan maken van supermarktbonen in een goede halfautomaat setup, maar het wordt afgeraden. Smaken verschillen natuurlijk, wat jij “goed” noemt is misschien een specifieke smaak die je met dat soort bonen juist haalt. Als dat voor jou werkt is dat leuk natuurlijk, scheelt in de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
Phuncz schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:14:
Ik denk dat je het omdraait: uit dure apparatuur is een heel drinkbare bak koffie haalbaar, mits de mengeling daarvoor geschikt is.
Denk dat je het naar eigen inzicht verdraaid.
Phuncz schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:14:
Hier wordt nooit gezegd dat dat je geen drinkbare koffie kan maken van supermarktbonen in een goede halfautomaat setup, maar het wordt afgeraden.
Heb geen zin om het hele topic weer door te lezen maar onderstaand is nu niet bepaald het promoten van.

Vandaar mijn verhaaltje dat er wel degelijk uit een Dark Roast een goede bak koffie is te fabrieken. Anders gezegd; 'mits je over de juiste technieken beschikt en kennis van zaken heeft'.
Phuncz schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:11:
Mijn theorie is dat men te afgewaterde koffie gewoon is, merken als Senseo helpen niet in dit verhaal en men kan zonder "echte" koffie geproefd te hebben weinig oordelen wat er mis is met de koffie. Dus dan krijg je mensen die zoeken naar een sterke of sterk smakende koffie die niet op thee lijkt.
Lekker generaliserend.
Phuncz schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:11:Op zo'n moment komt de marketing afdeling van merk X en Y met de boodschap: Jij zoekt krachtige koffie ? Wij hebben deze nieuwe premium dark roast blend van 100% Arabica bonen, voor die héérlijke koffie die jij zocht. Gevolgd door een filmpje van een gespierde, baarddragende knoest van een vent die een tijger te lijf gaat na het drinken van zijn kopje verbrande koffiebonen die al 2 jaar hebben gefermenteerd in een tropisch klimaat. En weekje later dan komt Huub op bezoek: Nee geef mij maar zo'n dark roast !
En we benadrukken nog eens dat dark roast echt iets is voor mensen zonder smaak of niet beter weten en hun keuze maken op basis van reclame.

Wij de grote koffie kenners weten immers wel beter ;)
Phuncz schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:11:
Ik verwijs naar mijn ervaring met de Starbucks "blonde roast" en "medium roast", ik durfde de "dark roast" niet aan :)
Dit laatste zin spreekt voor zich ;)

Zou bijna de conclusie trekken dat je nog nooit een goed gezette kop koffie hebt gedronken, met als basis een dark roast.

Als je mijn verhaal goed had gelezen dan zou je eruit op kunnen maken dat ik dark roast als een universele branding beoordeel, die beïnvloedbaar is qua bitter/zuur. Goed voor een cappuccino, latte, americano en drinkbare espresso. Qua prijs/kwaliteit zeker de moeite waard is om eens mee te experimenteren en het niet klakkeloos af te doen als zooi.

Nu de molen gevuld met de Latin America Blend Brazilië / Colombia van Giraffe coffee. Vooral bedoeld voor varianten met melk maar ook een drinkbare espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Welke koffie-molen-reiniger gebruiken jullie? O.a. op dit forum lees ik positieve ervaringen met Grindz. Op diverse sites zie ik echter ook andere merken die tot bijna de helft goedkoper zijn.
Ik heb nog maar kort een koffiemaler en heb dus 0 ervaring met het reinigen hiervan (anders dan met een borsteltje/stofzuiger).

Hoor graag jullie tips.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TecTo
Gebruik geen reiniger. Gewoon demonteren, schoonmaken, maalschijven controleren of ze nog scherp zijn en weer monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

daanNL schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:41:
Welke koffie-molen-reiniger gebruiken jullie? O.a. op dit forum lees ik positieve ervaringen met Grindz. Op diverse sites zie ik echter ook andere merken die tot bijna de helft goedkoper zijn.
Ik heb nog maar kort een koffiemaler en heb dus 0 ervaring met het reinigen hiervan (anders dan met een borsteltje/stofzuiger).

Hoor graag jullie tips.
Ik heb nog een halve pot staan en het is idd erg makkelijk in gebruik. Of het ook écht goed schoonmaakt?
Nee, ik vind van niet.

Als je in 2 min klaar wilt zijn, zijn die korrels prima.
Als je écht je maler schoon wilt hebben dan kun je er beter 15-20 min ervoor uittrekken en even openschroeven. Er blijft véél koffiekoek achter na het gebruik van die korrels. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 16:54
Deze wilde ik jullie niet onthouden. Vers van de pers, vandaag gepubliceerd:

https://www.cell.com/matter/fulltext/S2590-2385(19)30410-2

Het wetenschappelijk artikel beschrijft hoe je 25% op je koffiebonen kunt besparen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jolke schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:04:
...
Het wetenschappelijk artikel beschrijft hoe je 25% op je koffiebonen kunt besparen. :P
Wow, it's an amazing discovery!

Hier moeten ze toch wel de Ig Nobel prijs voor krijgen. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
TecTo schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:57:
Gebruik geen reiniger. Gewoon demonteren, schoonmaken, maalschijven controleren of ze nog scherp zijn en weer monteren.
[YouTube: Cara membersihkan grinder ROCKET Fausto]
Dat! Beste advies. Een koffiemaler is makkelijk te demonteren en dan kan je het schoonmaken zoals het hoort. Wat mij betreft is 1x per jaar een maler uitnelkaar schroeven en schoonmaken genoeg (in een huissituatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Iemand hier ervaring met Wakuli Coffee (Amsterdamse firma)? Zie veel ads van ze voorbij komen en heb het maar besteld, de propositie klinkt opzich goed. Niet duur, in de brievenbus - automatisch;

https://www.wakuli.com/home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:08
Gisteren langs de action geweest en daar een 1,2 kilo zak dark roast bonen gekocht voor €4.88,-. Het rook naar versgebrandde bonen, dat heb ik tot op heden alleen eerder meegemaakt wanneer ik ook daadwerkelijk verse bonen kocht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OQTfOLB.jpg

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TjalleK
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:54
Na al enkele jaren aan de volautomaat te zijn geweest heb ik sinds gisteren een half automaat en een molen.

Na enig onderzoek kwam ik op een Lelit pl41em en een Baratza Sette 30.

De Lelit PL41EM:
Ik kwam er niet heel veel reviews uit NL van tegen maar de internationale waren redelijk. Werd op sommige plekken vergeleken met een Rancilio Silva. Prijs technisch viel de Lelit beter in het budget. Ook wat filmpjes gevonden van mensen die deze geupgrade hebben met een PID.

De Baratza Sette 30:
Het viel me nogal tegen om vanuit niks een molen uit te zoeken. Deze zou volgens enkele reviews goed geschikt zijn voor espresso, en ondanks dat je meer fijn afstelling zou (moeten) willen lijkt het een serieuze molen.
Op deze molen past ook de fijn afstelling zoals die op de Sette 270 serie zit. Deze zijn los te krijgen dus ik kan hiermee in de toekomst nog upgraden mocht ik dat nodig vinden.

En dan mijn ervaringen tot nu toe. Het afstellen:
Dat valt me toch wel een beetje tegen. Dat is niet zo makkelijk als in de filmpjes. Toegegeven: ik heb de neiging full-nerd te gaan en alles volgens de regeltjes te willen doen. Espresso hoort een 1:2 verhouding te hebben dus die hou ik vast!
Dat van mezelf wetende na de eerste twee espresso’s de full-nerd modus maar weer uit gezet.
De espresso’s waren naar mijn idee nogal sterk. Sterker dan in mijn volautomaat (wat 1 van de redenen was om die te vervangen.) Ook ken ik de bonen niet goed. Ik kwam van de week Yellow Bourbon tegen en vanwege alle positieve reacties in dit topic, daar direct 1 kg van gekocht.
Daarnaast is de koffie uit deze machine een stuk heter, misschien wel te heet om goed te proeven, dus moet ik wat meer wachten voordat ik drink.

In de handleiding van de Sette staat dat deze van een shim voorzien moet worden na een 1 a 2 kg bonen, en dat een shim er ongeveer 6 maal graden aan toevoegt. Dat klinkt als veel uitloop direct aan het begin als je de machine moet afstellen.

Veel uitdagingen dus zo in het begin. Ondanks dat ben ik erg blij met mijn keuze en heb ik best veel lol in het afstellen en uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 13:19
Ben op zoek naar een goede volautomatische koffiezetapparaat. Zoek dit op de tweedehandsmarkt. Al diverse gezien, waarbij het volgens mij vooral belangrijk is dat een wat oudere recent onderhoud heeft gehad.
Nu begin redelijk als leek. Voornamelijk drink ik espresso, normale zwarte koffie en soms cappuccino. Het zal mooi zijn als een apparaat die drie in iedergeval kan maken.
Zijn er op basis hiervan enkele merken en/of types die er bovenuit schieten? Mijn budget is €350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ThijsM Misschien dat @Teus.espresso wat voor je heeft.
Hij post alhier nog wel eens interessante info en is zelf deskundige op dit gebied.
(en hij bied ook regelmatig 2dehands/gereviseerde machines aan)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
TLDR:
Op zoek naar een (volautomaat?) bonenmachine. Richtprijs €400,-
Smaak en snelheid zijn belangrijkste factoren.
Gemiddeld zo'n 10 espresso's per week, soms een lungo, geen melkvariaties.
Shortlist;
  • DeLonghi Magnifica S 250.23
  • DeLonghi Magnifica S 20.110
  • Philips EP2220/2221
  • Philips EP3221
  • Krups AE8170
Tips/aanvullingen?
Wat zou het gevolg kunnen zijn van het bericht dat Philips zijn tak voor huishoudelijke apparaten af zal stoten?

Zo'n 5 jaar geleden heb ik na een goede ervaring bij een kennis een Nespresso aangeschaft. Na alle smaken geprobeerd te hebben, zijn er eigenlijk maar een 2 á 3 originele smaken die me echt bevallen. Ik drink hoofdzakelijk espresso's, aangezien de lungo's doorgaans na een half kopje al gaan vervelen qua smaak. Soms wil ik nog wel eens een dubbele espresso van mijn favoriete smaak nemen (2 cupjes in groter kopje) en dat is nog wel te pruimen.

Desondanks heb ik lang gedacht dat dit toch wel erg goede koffie was. Dat vermoeden werd versterkt door de vaak bittere koffie die uit de bonenmachine op m'n werk kwam.

Echter dronk ik niet lang geleden koffie van de nieuwe bonenmachine van een vriend van me en deze was toch wel een stuk beter dan ik gewend was. De bonenmachine op m'n werk is inmiddels ook vernieuwd, en ook daar komt nu heerlijke aromatische koffie uit. In beide gevallen betrof het gewoon DE rood koffiebonen, uit een budget volautomaat, dus niet eens iets exotisch.

Dat heeft mij toch wel erg aan het twijfelen gezet, waardoor ik me nu aan het verdiepen ben in een bonenmachine. Ik dacht zelf voor zo'n €400,- toch wel een aardige middenmoot te kunnen krijgen, maar het blijkt dat dat de budgetmodellen zijn. Heel veel meer wil ik er toch eigenlijk niet aan uitgeven.

Snelheid van het zetten is voor mij een zwaarwegend punt (naast smaak). Thuis drink ik vooral doordeweeks in de ochtend een kopje net voordat ik naar mijn werk ga. Tijd om rustig te zitten neem ik niet, het is staand ontbijten aan het aanrecht. In het weekend neem ik 2 á 3 kopjes per dag. Veel koffie word er dus niet gedronken, maar het moet wel lekker zijn.

Als ik kijk naar de modellen die binnen of rond mijn budget zitten, kom ik veelal bij DeLonghi en Philips uit.
De shortlist is op dit moment;
  • DeLonghi Magnifica S 250.23
  • DeLonghi Magnifica S 20.110
  • Philips EP2220/2221
  • Philips EP3221
  • Krups AE8170
Waarbij de philips erg hoog scoort bij de consumentenbond qua espresso kwaliteit, maar de delonghi populairder is qua aantal reviews. Daarbij heeft Philips aangekondigd zijn divisie voor huishoudelijke apparaten af te stoten, wat betekent dat voor de garantie en kwaliteit van bestaande producten?
De Krups lijkt een prima basis apparaat te zijn, maar lijkt ook eol (gezien de beperkte beschikbaarheid).

Zijn er nog andere interessante opties die ik over het hoofd zie? Ik wil me nog verder in de modellen gaan verdiepen, maar hoop via deze weg wat meer info in te winnen in het oerwoud van koffie-land.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 29-01-2020 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Toen Philips het merk Saeco overnam, zorgde dat ervoor dat het een aantal jaren daarna een zooitje was met reparaties en onderdelen voorziening. Eerst gingen ze alles zelf doen en leverden geen onderdelen aan servicepunten. Een tijd later bleek het zoveel werk dat ze die maatregelen weer terugdraaiden.
Ook de winkel waarvoor ik werk, kon toen van de ene dag op de andere niet meer de reparaties doen. Dat is wel hard als je als consument een week of maand of wat ook eerder een machine had gekocht bij ons.
Ik zeg niet dat er weer zoiets gaat gebeuren maar het zou kunnen. Wil je dit wetende dan nog steeds naar een Philips kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

:| en aangezien Philips net aangekondigd heeft om helemaal uit de huishoud apparatuur te stappen...

nieuws: Philips wil divisie voor huishoudelijke apparaten afstoten

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
De test van de Consumentenbond is ook niet fantastisch.
Ze halen machines uit doos, zetten koffie en beoordelen de machines daarop. Het gaat om splinternieuwe machines.
Hoe het is om een dergelijke machine een aantal jaren te hebben beoordelen ze niet.
Reviews geven daar meer inzicht in.
Even terug naar Philips/Saeco, die eerste machines waren ook test winnaar bij de Consumentenbond. Toch heb ik heel veel machines terug gezien binnen de garantietermijn. Bij de reviews werd dit beeld al wel snel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Bedankt voor de info @Teus.espresso Philips stond al niet meer bovenaan na dat bericht van een paar dagen geleden wat @ehtweak ook aanhaald, maar de gebruikerservaringen logen er ook niet om (hoewel natuurlijk allemaal nog in een korte gebruiksperiode). Maar als ik jouw ervaring lees, denk ik dat ik Philips maar helemaal links laat liggen.

Heb je betere ervaringen met delonghi? Of is dat eigenlijk dezelfde sores rondom het einde van de garantietermijn?

Ik zag ook nog een instap-Jura van €699 staan (de D4), maar dat vind ik toch wel veel geld voor die paar kopjes koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ik heb geen ervaring met Delonghi.
Ik heb er nooit een gehad, verkocht of gebruikt.
De Jura's weet ik wel heel veel van. En ja €699 is niet weinig.
Aan de andere kant de onderdelen die koffie maken (molen, thermoblok en zetgroep) zijn hetzelfde als modellen die 2 of 3 keer zoveel kosten. Wat dat betreft heb je super veel waar voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
LA-384 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 05:57:
Bedankt voor de info @Teus.espresso Philips stond al niet meer bovenaan na dat bericht van een paar dagen geleden wat @ehtweak ook aanhaald, maar de gebruikerservaringen logen er ook niet om (hoewel natuurlijk allemaal nog in een korte gebruiksperiode). Maar als ik jouw ervaring lees, denk ik dat ik Philips maar helemaal links laat liggen.

Heb je betere ervaringen met delonghi? Of is dat eigenlijk dezelfde sores rondom het einde van de garantietermijn?

Ik zag ook nog een instap-Jura van €699 staan (de D4), maar dat vind ik toch wel veel geld voor die paar kopjes koffie.
Je krijgt waarvoor je betaalt.... Je richtprijs is €400,= Als er nog wat bij kan zou je kunnen kijken naar een Nivona. Prima prijs-kwaliteit verhouding, goede onderdelen en kunnen lang mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@bszz Nivona zag ik vaker genoemd worden hier, maar het instapmodel (de 670 dacht ik) scoorde niet zo goed op kieskeurig, dus heb ik die afgestreept. Ik zou er wat meer over moeten opzoeken.

02-02-2020
Het is de Nivona CafeRomatica 520 geworden.
Ik hoop em dinsdag te ontvangen.

Eerst proberen met DE rood bonen, daarna koop ik andere waaronder Yellow Bourbon, de beschrijving van die boon is precies wat ik zoek in een koffie.

[ Voor 40% gewijzigd door LA-384 op 02-02-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 00:09
We gaan hier binnenkort de Jura J5 volautomaat eruit doen. Ik neig op dit moment wat naar een Semi-Automaat alla Sage The Barista Express, relatief gunstig geprijst maar lees hier wel wisselende berichten over.

We drinken hier 70-80% "normale koffie" (americano), rest machiatto, cappucino, espresso. Ik hecht wel echt waarde aan goede koffie, de J5 is door de onderhoudsmonteur zeer goed afgesteld circa 2 jaar terug. Merk nu dat de smaken wat uitvlakken.

Bonen die we vaak gebruiken:
Mocca dor Cafe Del Dia (goede allrounder+lokaal verkrijgbaar)
Bochica Coffee Bonen Medium Roast Arabica (fair traide bij de jumbo, doet het goed bij bezoek)
En diverse zakjes al bij brandzaak, fascino gekocht.

Ben een beetje bang voor het gebruiksgemak voor de wederhelft, gelukkig hebben we nu een J5 welke niet volautomatisch cappucino's kan maken, dus die verwennerij gaan we in ieder geval niet missen.

Iemand tips voor een gebruiksvriendelijke semi-automaat budget max 1000 euro ongeveer. Liefst met ingebouwde maler. In de nieuwe keuken krijgen we wel een heuse koffiehoek :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tVxuEoTbbqvjGcBEBrFLJVIb/medium.jpg

Heb zojuist de Rocket Appartmento bekeken, prachtig apparaat maar zelfs voor mij zelf te bewerkelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Appie Heijn op 02-02-2020 16:55 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 11:01
LA-384 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:18:

Het is de Nivona CafeRomatica 520 geworden.
Ben wel benieuwd hoe die bevalt.

Ben na jaren filterkoffie zelf langzaam aan ook aan het orienteren naar een volautomaat (of eigenlijk gewoon een upgrade van wat ik nu heb).

Belangrijkste aspecten:
- Hoge temperatuur
- Ook de optie/ instelmogelijkheid om een grote bak koffie te zetten (Americano, maar wel sterk genoeg.)

Wat niet van belang is:
- Snelheid
- Opties met melk etc.

Iemand nog tips? Of beter gewoon upgraden naar bijv. een Technivorm Moccamaster met betere bonen (filter)?
Bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door DoubleYouPee op 02-02-2020 21:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Appie Heijn schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:25:
We gaan hier binnenkort de Jura J5 volautomaat eruit doen. Ik neig op dit moment wat naar een Semi-Automaat alla Sage The Barista Express, relatief gunstig geprijst maar lees hier wel wisselende berichten over.

We drinken hier 70-80% "normale koffie" (americano), rest machiatto, cappucino, espresso. Ik hecht wel echt waarde aan goede koffie, de J5 is door de onderhoudsmonteur zeer goed afgesteld circa 2 jaar terug. Merk nu dat de smaken wat uitvlakken.

Bonen die we vaak gebruiken:
Mocca dor Cafe Del Dia (goede allrounder+lokaal verkrijgbaar)
Bochica Coffee Bonen Medium Roast Arabica (fair traide bij de jumbo, doet het goed bij bezoek)
En diverse zakjes al bij brandzaak, fascino gekocht.

Ben een beetje bang voor het gebruiksgemak voor de wederhelft, gelukkig hebben we nu een J5 welke niet volautomatisch cappucino's kan maken, dus die verwennerij gaan we in ieder geval niet missen.

Iemand tips voor een gebruiksvriendelijke semi-automaat budget max 1000 euro ongeveer. Liefst met ingebouwde maler. In de nieuwe keuken krijgen we wel een heuse koffiehoek :)
[Afbeelding]

Heb zojuist de Rocket Appartmento bekeken, prachtig apparaat maar zelfs voor mij zelf te bewerkelijk.
Koop alsjeblieft geen Sage/Breville/Solis machine....ik ken nu wel 5 mensen die het ooit gekocht hebben en niemand maar dan ook niemand is na een jaar nog tevreden. Aanvankelijk allemaal enthousiast en wat lijkt hij mooi, maar het is een plastic feestje zonder ook maar enige duurzame componenten.
Echt, elke consument die begint met zijn zoektocht komt bij die machines uit, want ze zien er prachtig uit....en elke consument die hier post adviseren we hetzelfde....doe...het...niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nomad schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:09:
[...]

Koop alsjeblieft geen Sage/Breville/Solis machine....ik ken nu wel 5 mensen die het ooit gekocht hebben en niemand maar dan ook niemand is na een jaar nog tevreden. Aanvankelijk allemaal enthousiast en wat lijkt hij mooi, maar het is een plastic feestje zonder ook maar enige duurzame componenten.
Echt, elke consument die begint met zijn zoektocht komt bij die machines uit, want ze zien er prachtig uit....en elke consument die hier post adviseren we hetzelfde....doe...het...niet.
Nou, nou, rustig aan. :P

Ik heb er ook een (de Oracle), pas 9 maanden, maar toch. Ik ben er nog steeds tevreden mee. De interne bouwkwaliteit is mij nog steeds onbekend (gezien de filmpjes niet super, maar zelf nog geen negatieve ervaring van ondervonden).

Het gebruiksgemak is echter nog steeds prima: als een volautomaat maar met betere koffie en minder interne vervuiling (door koffieresten).

Maar goed, ik ben benieuwd hoe het over een paar maanden is. En volgens mij waren er hier nog meer mensen met een Oracle, had hier iemand nog slechte ervaringen?

Dit is overigens geen endorsement van het apparaat. Met de kennis van nu zou ik waarschijnlijk ook wat degelijkers kopen. Als beginner is het natuurlijk wel een veilige instapper (niet super duur, maar wel een featureset die het redelijk foolproof maken) waarbij het ook werkt als je niet zeker weet of je er veel tijd in wil gaan steken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd1 op 02-02-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Verwijderd1 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:32:
[...]

Nou, nou, rustig aan. :P

Ik heb er ook een (de Oracle), pas 9 maanden, maar toch. Ik ben er nog steeds tevreden mee. De interne bouwkwaliteit is mij nog steeds onbekend (gezien de filmpjes niet super, maar zelf nog geen negatieve ervaring van ondervonden).

Het gebruiksgemak is echter nog steeds prima: als een volautomaat maar met betere koffie en minder interne vervuiling (door koffieresten).

Maar goed, ik ben benieuwd hoe het over een paar maanden is. En volgens mij waren er hier nog meer mensen met een Oracle, had hier iemand nog slechte ervaringen?

Dit is overigens geen endorsement van het apparaat. Met de kennis van nu zou ik waarschijnlijk ook wat degelijkers kopen. Als beginner is het natuurlijk wel een veilige instapper (niet super duur, maar wel een featureset die het redelijk foolproof maken) waarbij het ook werkt als je niet zeker weet of je er veel tijd in wil gaan steken.
De Oracle is ook wel net het andere uiterste in hun line-up....2000 bijna en dual boiler, meer thermische stabiliteit etc....en dan vind ik de machine best ok...maar alsnog het geld niet waard. Want de maler kan niet precies genoeg ingesteld worden bijvoorbeeld...grote stappen maakt die.
Andersom, een hoop variabelen kan hij heel mooi constant houden, dat maakt hem wel gebruiksvriendelijk :)
Maar de Oracle is de enige Breville/Solis/etc waar ik hem misschien dan te duur vind, ik snap zijn doelgroep nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nomad schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:47:
[...]

De Oracle is ook wel net het andere uiterste in hun line-up....2000 bijna en dual boiler, meer thermische stabiliteit etc....en dan vind ik de machine best ok...maar alsnog het geld niet waard.
Mwah, ik had hem in een aanbieding op Amazon voor 1343. Als je dan kijkt naar de functies (automatische melk, PID, in te stellen overdrukventiel voor pre-infusion) dan kom je niet echt in de buurt van dat gemak met dat budget in met ander fatsoenlijk spul. Inderdaad, overal zit een keerzijde aan en hier is dat waarschijnlijk de bouwkwaliteit (en de sub-par maler), bij andere opties is het gebruiksgemak bij het zetten (goede maler, maar instap machine) of het onderhoud (volautomaat).

Het is dus een niche, maar ik ben er tevreden mee. Niet zo tevreden dat ik het zomaar aan zou raden, maar het gebruiksgemak is moeilijk te evenaren. Zelfs met filterkoffie heb je meer op te doen qua filters pakken en afwassen en opbergen.
Want de maler kan niet precies genoeg ingesteld worden bijvoorbeeld...grote stappen maakt die.
Andersom, een hoop variabelen kan hij heel mooi constant houden, dat maakt hem wel gebruiksvriendelijk :)
Ja, ben nu wat aan het experimenteren met het nieuwe filmpje van Hoffmann. Groffer malen en lagere druk (ongeveer 6 bar). Dat levert interessante resultaten op.

Het idee is dat je bij hogere druk en betere puk moet hebben (consistenter) terwijl je bij lagere druk wegkomt met iets meer inconsistentie zonder dat er kanalen ontstaan. Het is gebaseerd op deze paper, mochten mensen interesse hebben in het wiskundige model of de volledige redenering erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Nomad heb vanmiddag nog wat aanvullende research gedaan en idd ook al wat op de voorlopige keuze teruggekomen.
Ik zoek eigenlijk een apparaat wat nog wel met voorkeuze toetsen werkt(qua waterhoeveelheid). Dus niet hardcore met ventielen open draaien e.d. Dan krijg ik nooit meer een bakje koffie aangeboden. Een losse maler zou op zich nog wel los lopen mits deze ook gebruiksvriendelijk is met een druk op de knop de juiste hoeveelheid. Vervolgens een Lungo knop drukken en gaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.vanpommeren.nl/image/cache/catalog/products/se50-640x640.png
Zoiets zou op zich perfect zijn qua functionaliteit. Alleen een ruime 1200 euro :/

[ Voor 15% gewijzigd door Appie Heijn op 03-02-2020 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Appie Heijn schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:19:
@Nomad heb vanmiddag nog wat aanvullende research gedaan en idd ook al wat op de voorlopige keuze teruggekomen.
Ik zoek eigenlijk een apparaat wat nog wel met voorkeuze toetsen werkt(qua waterhoeveelheid). Dus niet hardcore met ventielen open draaien e.d. Dan krijg ik nooit meer een bakje koffie aangeboden. Een losse maler zou op zich nog wel los lopen mits deze ook gebruiksvriendelijk is met een druk op de knop de juiste hoeveelheid. Vervolgens een Lungo knop drukken en gaan.

[Afbeelding]
Zoiets zou op zich perfect zijn qua functionaliteit. Alleen een ruime 1200 euro :/
De wens dat je druktoetsen wilt, maakt dat de prijs ineens flink omhoog schiet.
De Saeco die je hebt gevonden is al een van de goedkoopste met die optie. De meeste gaan richting de 2000 euro. En dan moet je nog een maler.

Ik gok dat je óf je wensen moet aanpassen óf je budget moet verhogen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Kraz, toch een paar gevonden.
Nuova Simonelli Oscar II €750
Quick Mill 3130 EVO70 €868
Expobar Office Control €950
Quick Mill 3135 EVO70 €989 (ingebouwde molen, is dat wat?)
Quick Mill 3230 EVO70 €968 (Past op zich wel bij mij qua high tech display :P )

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 05-02-2020 16:00 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1