Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:45
Nomad schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:42:
Sowieso Jura is een luxe merk, waar je zeker ook betaald voor de naam. Het is geen slechte apparatuur, maar zeker ook niet zo bijzonder. Het is ontworpen om de consument lekker te maken en koopgraag, niet om 10 jaar mee te gaan. Voor een volautomaat doen ze het veelal goed en met goed onderhoud ook wel een aantal jaren. Maar het is geen vergelijk qua bouw en levensduur met een halfautomaat. Dus ja het is een apparaat gebouwd voor een beperkte levensduur.
Jura.is zeker wel gemaakt om 10 jaar mee te gaan. De cool control is bedoeld om melk overdag koel te houden en 's nachts de container bijvoorbeeld in de koelkast te plaatsen. Als je hem anders wilt gebruiken dan waarvoor ie bedoeld is zit daar het risico aan dat ie de geest geeft. Als je hem gebruikt zoals bedoeld is het een prima (en stil!) apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Nouja elke nacht in de koelkast zetten kan wel... maar vind ik toch wat jammer dat ie er niet op is gemaakt, om te laten staan, dat is nu juist waarom ik hem wilde omdat ik dan niet steeds speciaal voor een cappuccinootje een melkkan erbij hoefde te pakken ;)

Nouja, we gaan het wel zien straks.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

NRJ020 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:03:
[...]

Heb hier bij aangeschaf wel naar gekeken. Die cool control's schijnen behoorlijk luidruchtig te zijn wat ik erover heb gelezen.
Daarnaast zit er maar 1 aansluiting op waar je die wireless transmitter voor de melk ik kan doen of de Jura Smart Connect (app bediening). Misschien is dit inmiddels aangepast bij de nieuwe E6/E8 modellen..
Nog even over die app trouwens... ik dacht eerst dat dat (ook) via bluetooth kon? Of zijn dat echt twee verschillende dingen of verschillende apps?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:08
LuNaTiC schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:38:
[...]

Nog even over die app trouwens... ik dacht eerst dat dat (ook) via bluetooth kon? Of zijn dat echt twee verschillende dingen of verschillende apps?
Die app werkt inderdaad via een bluetooth verbinding. Maar daarvoor heb je die connector wel nodig.

Verder gebruik ik de app eigenlijk alleen om af en toe te kijken hoeveel kopjes ik heb gezet en wanneer onderhoud weer nodig is.
Koffie zetten via de app is in de praktijk niet heel handig 8)7

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:40

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:03:
[...]

Jura.is zeker wel gemaakt om 10 jaar mee te gaan. De cool control is bedoeld om melk overdag koel te houden en 's nachts de container bijvoorbeeld in de koelkast te plaatsen. Als je hem anders wilt gebruiken dan waarvoor ie bedoeld is zit daar het risico aan dat ie de geest geeft. Als je hem gebruikt zoals bedoeld is het een prima (en stil!) apparaat.
Je hebt meer ervaring dan ik, maar mijn N=2 is dat repareren steeds best prijzig was en dat er elke 2 jaar toch wel voor 200 euro in moest qua reparatie/onderhoud en vervangen van zetgroep, maler etc...dat na x jaar het apparaat bijna zijn eigen nieuwprijs had aan onderhoud...en ja je kan alles in leven houden, maar dat maakt niet dat hij er voor gemaakt is. Een Fiat Stilo kan je ook aan blijven lassen en de rotte delen eruit halen, maar of het economisch is.
Nu was het niet mijn apparaat en krijg ik niet alles mee, maar heb toch wel regelmatig stevige reparatie bonnen gezien....een halfautomaat komt niet in de buurt van zulke reparatie kosten in zulke termijnen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

NRJ020 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:05:
[...]

Die app werkt inderdaad via een bluetooth verbinding. Maar daarvoor heb je die connector wel nodig.

Verder gebruik ik de app eigenlijk alleen om af en toe te kijken hoeveel kopjes ik heb gezet en wanneer onderhoud weer nodig is.
Koffie zetten via de app is in de praktijk niet heel handig 8)7
aah, ik dacht dat bluetooth al standaard op het apparaat zat. Beetje jammer weer ;)

Ja ik ben er ook nog niet over uit of het echt een veel toegevoegde waarde heeft. Misschien leuk om vanuit je bed alvast de koffie klaar te zetten 's ochtends :+

En misschien je eigen presets per koffie misschien maken. Maar dat is ook een enkele keer.

Maar eigenlijk geldt hetzelfde voor de cool control, daar zit op het apparaat zelf ook een indicator in hoeveel melk er in zit, dus dat is ook nog wel handmatig te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Mijn lijstje is ook klaar, van stuk of 5-10 sites heb ik link + prijs en kijken of er wat leuks gebeurt.
Baratza Sette 270Wi + Bezzera BZ09 / Bezzera Unica / Gaggia Classic Pro (in die volgorde).
Fingers crossed, maar mijn hoop op meer dan 50 euro op het geheel is laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
LuNaTiC schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:12:
[...]

aah, ik dacht dat bluetooth al standaard op het apparaat zat. Beetje jammer weer ;)

Ja ik ben er ook nog niet over uit of het echt een veel toegevoegde waarde heeft. Misschien leuk om vanuit je bed alvast de koffie klaar te zetten 's ochtends :+
Ik heb een andere vol automaat met bluetooth optie (Mellita Barista T-Smart), maar vanuit je bed koffie zetten is er niet bij hoor. Je zal het apparaat eerst echt aan moeten zetten (wellicht dat je hem altijd aan zou kunnen laten staan, maar dat is niet erg economisch). Daarnaast zal hij ook moeten spoelen voor het zetten. Of je moet koffie met spoelwater lekker vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Goelan schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:41:
[...]

Ik heb een andere vol automaat met bluetooth optie (Mellita Barista T-Smart), maar vanuit je bed koffie zetten is er niet bij hoor. Je zal het apparaat eerst echt aan moeten zetten (wellicht dat je hem altijd aan zou kunnen laten staan, maar dat is niet erg economisch). Daarnaast zal hij ook moeten spoelen voor het zetten. Of je moet koffie met spoelwater lekker vinden ;)
He booh niet eens een standby-modus die op te wekken is vanuit de app? :+

Nouja komen we ook wel weer overheen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
LuNaTiC schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:43:
[...]

He booh niet eens een standby-modus die op te wekken is vanuit de app? :+

Nouja komen we ook wel weer overheen :P
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vanuit bed ook nog niet echt geprobeerd heb hoor... meer vanwege het feit dat ik het niet echt zie zitten om spoelwater te drinken. Daarnaast zal ik toch echt zelf naar beneden moeten om mijn koffie te pakken. En met 2 kids moet je toch wel je bed uit dus ach... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Goelan schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:44:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vanuit bed ook nog niet echt geprobeerd heb hoor... meer vanwege het feit dat ik het niet echt zie zitten om spoelwater te drinken. Daarnaast zal ik toch echt zelf naar beneden moeten om mijn koffie te pakken. En met 2 kids moet je toch wel je bed uit dus ach... :+
Daar ligt je (potentiële?) oplossing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
LuNaTiC schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:53:
[...]

Daar ligt je (potentiële?) oplossing :+
Zeker! Nog een jaartje of 2 wachten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nomad schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:42:
Sowieso Jura is een luxe merk, waar je zeker ook betaald voor de naam. Het is geen slechte apparatuur, maar zeker ook niet zo bijzonder. Het is ontworpen om de consument lekker te maken en koopgraag, niet om 10 jaar mee te gaan.
Luxe merk? Vrijwel ieder merk is een luxe merk, daarom staat er een merk op. :+
(behalve eigen merken van b.v. Aldi of Lidl ;) )

Jura niet gemaakt om >10 jaar mee te gaan?
Dat betwist ik toch echt.

Hier staat een Jura S9 en met bijna 40000 kopjes doet 'ie het nog steeds prima. Ooit aangeschaft in de gulden (!) tijd.

En ja je moet wat aan onderhoud doen, net zoals bij alle apparaten.
En ja, dat is prijzig als je het laat doen; want arbeidsloon is de grootste kostenpost wat dat betreft. M.a.w. als je dat zelf doet, valt het reuze mee.
Daarnaast is het veel lastiger om b.v. een Saeco, Krups, Siemens machine te onderhouden, dan een Jura. Het zit intern gewoon beter in elkaar bij Jura, weet ik uit eigen ervaring.
Ook mijn ervaringen is slechts n=[stuk of tien], maar @Teus.espresso heeft veel meer ervaring wat dat betreft. :)

En dat er na 40000 kopjes een keer een nieuwe pomp en maalschijven ingegaan zijn? Lijkt me niet zo vreemd. En ja, ieder 1,5 jaar wat nieuwe afdichtringen. Die kosten een paar euro.
Ook dat is niet bijzonder lijkt me.

Uiteraard valt en staat de levensduur met hoe je er mee omgaat en de zorgvuldigheid van het onderhoud. Maar dat geldt voor vrijwel alle apparaten. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ehtweak schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:13:
[...]

Luxe merk? Vrijwel ieder merk is een luxe merk, daarom staat er een merk op. :+
(behalve eigen merken van b.v. Aldi of Lidl ;) )

Jura niet gemaakt om >10 jaar mee te gaan?
Dat betwist ik toch echt.

Hier staat een Jura S9 en met bijna 40000 kopjes doet 'ie het nog steeds prima. Ooit aangeschaft in de gulden (!) tijd.

En ja je moet wat aan onderhoud doen, net zoals bij alle apparaten.
En ja, dat is prijzig als je het laat doen; want arbeidsloon is de grootste kostenpost wat dat betreft. M.a.w. als je dat zelf doet, valt het reuze mee.
Daarnaast is het veel lastiger om b.v. een Saeco, Krups, Siemens machine te onderhouden, dan een Jura. Het zit intern gewoon beter in elkaar bij Jura, weet ik uit eigen ervaring.
Ook mijn ervaringen is slechts n=[stuk of tien], maar @Teus.espresso heeft veel meer ervaring wat dat betreft. :)

En dat er na 40000 kopjes een keer een nieuwe pomp en maalschijven ingegaan zijn? Lijkt me niet zo vreemd. En ja, ieder 1,5 jaar wat nieuwe afdichtringen. Die kosten een paar euro.
Ook dat is niet bijzonder lijkt me.

Uiteraard valt en staat de levensduur met hoe je er mee omgaat en de zorgvuldigheid van het onderhoud. Maar dat geldt voor vrijwel alle apparaten. :Y
Maar niet iedereen kan dat zelf of wil dat zelf...dus dat het gedaan moet worden elke zeg 2 jaar is dus voor veel mensen wel een kostenpost om rekening mee te houden.

Mijn halfautomaat met E61 groep heeft 1x in de 10 jaar misschien onderhoud nodig en daar kan je zeker weten nog veel makkelijker bij. Namelijk gewoon koperen koppelingen en kruiskop schroefjes.

Mijn punt is: voor 1000 euro koop je een Jura, maar 6 jaar later heb je er vermoedelijk totaal wel 1500+ euro in zitten, inclusief tabletten, onderhoud en wat niet meer (er vanuit gaan dat je niet zelf onderhoud doet, zoals de gemiddelde consument dat niet zelf doet).
Voor dat geld kan je ook een Vibiemme Domobar kopen met hele knappe maler ernaast, die na 6 jaar er nog hetzelfde bij staat...en vanaf dag 1 betere espresso geeft :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Goed dat jullie dat nog aanstippen trouwens. Ik zie mezelf dat ding niet uit elkaar halen en er onderhoud aan plegen/dingen te vervangen. Denk dat we maar even een potje moeten budgetteren aan jaarlijks onderhoud.

Ik zag dat Jura in Zoetermeer zit. Iemand ervaring met iets van een onderhoudscontract of trekken jullie aan de bel wanneer er iets mee aan de hand is?

Voor de levensduur is een jaarlijks beurtje vast heel goed maar als het niet nodig is, is het ook weer zo’n zonde he.

Jura-gebruikers die hun ervaringen omtrent onderhoud willen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Nomad schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:12:
[...]

Je hebt meer ervaring dan ik, maar mijn N=2 is dat repareren steeds best prijzig was en dat er elke 2 jaar toch wel voor 200 euro in moest qua reparatie/onderhoud en vervangen van zetgroep, maler etc...dat na x jaar het apparaat bijna zijn eigen nieuwprijs had aan onderhoud...en ja je kan alles in leven houden, maar dat maakt niet dat hij er voor gemaakt is. Een Fiat Stilo kan je ook aan blijven lassen en de rotte delen eruit halen, maar of het economisch is.
Nu was het niet mijn apparaat en krijg ik niet alles mee, maar heb toch wel regelmatig stevige reparatie bonnen gezien....een halfautomaat komt niet in de buurt van zulke reparatie kosten in zulke termijnen.
Statistisch gezien is de onderhoudsinterval veel groter dan 2 jaar. daarbij denk ik dat de servicekosten van een Jura uiteindelijk niet heel veel anders zijn dan van een andere volautomaat. Bij Jura zelf krijg je een vast tarief en gebeurt het gewoon heel goed (met een jaar garantie op de hele machine). Als je het wilt afzetten tegen een halfautomaat is dat een beetje appels en peren vergelijken, maar ook een servicebeurt van een E61 is niet gratis.... Maar onderhoudskosten zijn over het algemeen niet het argument bij de keuze tussen een vol- en een halfautomaat

[ Voor 4% gewijzigd door bszz op 27-11-2019 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LuNaTiC schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:44:
...
Voor DIY Jura onderhoud? Zie mijn posts in dit topic. :)

Oh ja, en vergeet vooral niet die waanzinnige super-de-luxe trendy onderhoudsproducten met een merknaampje er op! O-) Die zijn veeeeeel beter dan het gewone (zelfde chemische samenstelling) non-merk schoonmaakproduct. Ja, echt waar. O-)
Zoek maar eens op schoonmaaktabletten en ontkalker.

[ Voor 39% gewijzigd door ehtweak op 27-11-2019 11:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:08
Goed dat jullie dat nog aanstippen trouwens. Ik zie mezelf dat ding niet uit elkaar halen en er onderhoud aan plegen/dingen te vervangen. Denk dat we maar even een potje moeten budgetteren aan jaarlijks onderhoud.

Ik zag dat Jura in Zoetermeer zit. Iemand ervaring met iets van een onderhoudscontract of trekken jullie aan de bel wanneer er iets mee aan de hand is?

Voor de levensduur is een jaarlijks beurtje vast heel goed maar als het niet nodig is, is het ook weer zo’n zonde he.

Onderhoud via officiele Jura dealer kan maar is inderdaad wat prijzig. Er zijn zat andere zaakjes die ook het onderhoud kunnen doen op marktplaats staan er ook een aantal.
Hier op Tweakers zijn er vast ook wel die het kunnen doen tegen een vergoeding.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:19
De optel som van het onderhoud van een Jura en een half automaat zijn niet heel verschillend.
De officiële dealer moet bij Jura bepaalde onderdelen vervangen na x tijd of x aantal koffie. Dat kan de servicebeurt prijzig maken.
Een half automaat is qua onderhoud niet aan regels gebonden. Ook zit er minder in dat vervangen kan worden. Dus zal het onderhoud goedkoper zijn.
Onderhoud van honderden euro's per jaar is echter voor beide onnodig bij privé machines.
Ik zal morgen een kleine analyse van service kosten en gebruiksduur maken en posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

NRJ020 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:06:
[...]

Onderhoud via officiele Jura dealer kan maar is inderdaad wat prijzig. Er zijn zat andere zaakjes die ook het onderhoud kunnen doen op marktplaats staan er ook een aantal.
Hier op Tweakers zijn er vast ook wel die het kunnen doen tegen een vergoeding.
Goeie tip ;)

En mochten er hier any takers zijn... :P (regio Utrecht)

Al heb ik het maar eens gezien zodat ik het toch misschien zelf grotendeels kan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door LuNaTiC op 27-11-2019 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz

-Onderhoudscontract is alleen handig voor zakelijke machines met een hoge beschikbaarheid
-Servicebeurt is pas nodig als er iets aan de hand is
-Jura tarief (Zie Jura site voor prijzen) is een vast all-in tarief waarvoor het probleem wordt opgelost, preventief onderhoud wordt gedaan, inclusief grondige reiniging, ontkalking, evt. een software update en een jaar garantie op de hele machine.

Er zullen vast "mannetjes" zijn die het goedkoper kunnen maar of ze het ook net zo goed doen betwijfel ik zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ah ok. Dat klinkt alweer een stukje overzichtelijker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-06 11:26
Zo ik heb sinds een week dit boek van de wel bekende James Hoffman en ik het is voor mij een erg interessant boek. En sinds dit topic van hele boon tot kop heet, denk ik dat het ook voor jullie een mooi kerst cadeau is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 14:50
Zebby schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:35:
Mijn lijstje is ook klaar, van stuk of 5-10 sites heb ik link + prijs en kijken of er wat leuks gebeurt.
Baratza Sette 270Wi + Bezzera BZ09 / Bezzera Unica / Gaggia Classic Pro (in die volgorde).
Fingers crossed, maar mijn hoop op meer dan 50 euro op het geheel is laag.
Leuke set up! Ga je veel plezier van hebben als je dit koopt. Ik heb zelf de Bezzera BZ07SDE, wel al uit 2012, maar doet het nog als de beste. Wel al eens verder gekeken, dual boiler, rotatiepomp, maar, flinke duit :)

Die maler ziet er mooi uit, handig dat er een weegschaal in zit, ik gebruik nu een Eureka Mignon (zeer tevreden) maar wel met een weegschaal + timer ernaast..

Ben benieuwd of je het kan scoren, succes!

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:55
Zawaponga schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:16:
Zo ik heb sinds een week dit boek van de wel bekende James Hoffman en ik het is voor mij een erg interessant boek. En sinds dit topic van hele boon tot kop heet, denk ik dat het ook voor jullie een mooi kerst cadeau is.
Goeie tip!

Ik heb mn vrouw in augustus een bonenmaler gegeven. Dus nu een mooi boek over koffie voor kerst is vast leuk.

Ik heb hem uit de UK.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teus.espresso
Zoals beloofd een inzicht van onderhoud kosten van Jura versus half-automaat.
Wat ik gedaan heb is de laatste 10 rekeningen van de twee categorieën bij elkaar opgeteld.
***statistiek modes van likmevessie aan***
Aannames zijn mensen brengen hun machine gemiddeld na even veel tijd in. De laatste 20 rekeningen zijn representatief voor alle rekeningen. Op beide aannames valt van alles af te dingen maar voor een inzicht kan het lijkt me.
***Statistiek modus van likmevessie uit***
10 Jura's bij elkaar opgeteld €2050
10 halfautomaten opgeteld €1383.
Er zit dus wel een verschil €66,70 per onderhoud moment tussen de twee categorieën maar niet het grote verschil dat men af en toe denkt.

Anoniem: 289532

Mocht iemand tegen een aanbieding van de Eureka Mignon Specialita aanlopen hoor ik het graag. Ben hem zelf nog niet voor minder dan 395 tegen gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
489 voor de Sette 270wi bij koffiewarenhuis voor wie hem ook op het oog had, ik heb hem nog niet onder de 545 gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:43
Mijn vrouw is toch een beetje klaar met ons 5 jaar oude Nespresso apparaat. Elke keer een ander bakkie koffie (met dezelfde Cup/smaak). Dan weer warm, dan weer heet, dan weer sterk dan weer slap.

Dus nu een volautomaat proberen, maar geen zin om meer dan EUR 400 uit te geven. Met BF gaande moet dat kunnen.

Zag deze voorbij komen: Sage - The Barista Express SES875

Of kan ik toch beter voor: Philips 3200 EP3246/70 gaan?
Over Philips geproken, deze 5000 serie kende ik nog niet, maar lijkt wel een goede deal?

Het moet gewoon een simpel, snel en consequent kopje koffie zijn, niet te veel gedoe (met schoonmaken) etc.

[ Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 29-11-2019 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Kraz

Saving the world

BasvanS schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:04:
Mijn vrouw is toch een beetje klaar met ons 5 jaar oude Nespresso apparaat. Elke keer een ander bakkie koffie (met dezelfde Cup/smaak). Dan weer warm, dan weer heet, dan weer sterk dan weer slap.

Dus nu een volautomaat proberen, maar geen zin om meer dan EUR 400 uit te geven. Met BF gaande moet dat kunnen.

Over Philips geproken, deze 5000 serie kende ik nog niet, maar lijkt wel een goede deal?

Het moet gewoon een simpel, snel en consequent kopje koffie zijn, niet te veel gedoe (met schoonmaken) etc.
Als je niet teveel schoonmaken wilt, dan zou ik niet voor de Sage gaan. Het malen van de koffie kan nog wel eens wat knoeien.
Onder aan de streep denk ik wel dat daar betere koffie uit kan komen dan uit de Philips.

Beide apparaten zullen een keer in de maand goed schoongemaakt moeten worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:53

Gezien mijn ervaring met de Sage, zou ik hem niet aanraden bij iemand. Schreef er eerder hier al kort iets over.

Alhoewel ik nog steeds met een schuin ook naar een goede handmatige kijk, heb nu zelf weer een Philips 5310. En ik vermoed dat ik toch voor het gemak ga. :)

Voor de mensen zonder HK toegang :9 (@Teus.espresso )
Tijdje geleden het iets minder fancy kleine broertje besteld via Amazon UK voor een hele mooie prijs. Ik kreeg er alleen maar koffie uit die te zuur was. Koffie kwam er mooi uit, doorlooptijd was goed, mooie laag crema erop, maar wat ik ook veranderde (doorlooptijd/maalgraad/(verse)bonen) niks hielp. Toen ik daarop ging zoeken, was ik echt niet de enige die het niet voor elkaar kreeg en steeds zure koffie kreeg.

Twee weken later maar verkocht voor de prijs waarvoor ik hem had gekocht :+

[ Voor 20% gewijzigd door GermanPivo op 29-11-2019 13:57 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Link werkt niet van Sage ervaring.
"Je hebt geen toegang tot de Tweakers Huiskamer (HK). HK-toegang kan je aanvragen; voor de criteria en procedure zie deze mededeling." fout melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Even uit interesse (ik heb zelf ook een Nespresso voor de snelle koffie), doe je voor de eerste kop ook even doorspoelen zodat het element goed op temperatuur is? Dat was bij de truc om altijd constant dezelfde temperatuur te hebben. En ik bestel alleen de originele Nespresso cups of die van DE. Alleen andere cups zoals Lavazza zijn kunststof met een alu velletje erover, dan kan die niet goed druk opbouwen en dat hoor je ook, plus proef je naderhand. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 12:43
Joopieboy schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 18:43:
[...]

Even uit interesse (ik heb zelf ook een Nespresso voor de snelle koffie), doe je voor de eerste kop ook even doorspoelen zodat het element goed op temperatuur is? Dat was bij de truc om altijd constant dezelfde temperatuur te hebben. En ik bestel alleen de originele Nespresso cups of die van DE. Alleen andere cups zoals Lavazza zijn kunststof met een alu velletje erover, dan kan die niet goed druk opbouwen en dat hoor je ook, plus proef je naderhand. :)
50% van onze cups zijn DE idd, volledig Alu. Soms neemt mijn vrouw nog wel eens een andere aanbieding mee. Het door laten lopen voor elk kopje heb ik nog nooit gedaan. Lijkt me wat wat omslachtig, maar ik zal het eens properen. De Sage is weer 549 bij de duitsers en nu mijn vrouw hem gezien heeft (Design) wil je ze niet anders meer.

Dat was ook ooit de reden dat ze deze Gran Maestria heeft gekocht in 2014

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Recent is de Lelit Bianca bij ons in de familie aangeschoven en ze is nu al onmisbaar. Veel beter dan dit ga je het niet krijgen voor thuis apparatuur volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nISgU9gcmweyCM62g6DHB0yc/medium.jpg

De maler is een mignon specialita....daar moet ik nog wat meer mee spelen voordat ik een oordeel kan vellen over de kwaliteit. Maar bouwkwaliteit is goed en hij is lekker stil, dus die twee punten zijn alvast binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Heb ook net de Specialita besteld, twijfelde over de Silenzio omdat van Pommeren hem voor 275 in de aanbieding had, maar denk dat ik de digitale timer teveel ga missen. Ben benieuwd, zag iig dat de maalschijven erg makkelijk te vervangen zijn mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Wat is de "first time use" instructie vreselijk onduidelijk van die Italiaanse dingen zeg. Ik denk dat ik het goed gedaan heb (12u aan laten met gevulde boiler en deze legen, en dan nog een keer). Beide keren net geen 12u, wil hem niet hele nacht aanlaten.

En de eerste shot dubbele espresso (18g) was... rete zuur :D Hij begon al na 4 seconden door te lopen, dus hij moet denk ik een flink stuk fijner nog. Dit was 9e op de Baratza 270wi, wat in het boekje stond. Dat wordt even spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zebby schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:29:
Wat is de "first time use" instructie vreselijk onduidelijk van die Italiaanse dingen zeg. Ik denk dat ik het goed gedaan heb (12u aan laten met gevulde boiler en deze legen, en dan nog een keer). Beide keren net geen 12u, wil hem niet hele nacht aanlaten.

En de eerste shot dubbele espresso (18g) was... rete zuur :D Hij begon al na 4 seconden door te lopen, dus hij moet denk ik een flink stuk fijner nog. Dit was 9e op de Baratza 270wi, wat in het boekje stond. Dat wordt even spelen.
Als je dichterbij woonde (van Groningen :) ) had ik je best even op weg willen helpen, maar dit is wel een stukje te ver weg.
Houd een paar dingen consistent en je kan snel verbetering vinden. Doseer telkens 17 gram, mik met weegschaal steeds op tussen de 34 en 40 gram espresso (wegen tijdens zetten dus) en verander alleen je maalgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:20:
[...]
Houd een paar dingen consistent en je kan snel verbetering vinden. Doseer telkens 17 gram, mik met weegschaal steeds op tussen de 34 en 40 gram espresso (wegen tijdens zetten dus) en verander alleen je maalgraad.
Of measuring glasses? Op de gram precies lukt daarmee niet – maar deze bandbreedte wel :)
offtopic:
Sowieso lastig om op de gram precies te timen wanneer je uitzet? Er stroomt +- 1.5-2ml/sec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
[...]

Als je dichterbij woonde (van Groningen :) ) had ik je best even op weg willen helpen, maar dit is wel een stukje te ver weg.
Dank voor de info, er wordt echt vanuit gegaan dat je al weet wat je doet bij dit soort dingen. Ik heb hem nu op de macro stand wat fijner gezet, morgen weer een bakje proberen.
Ik had nu 18.4gr (18 standaard), hij moet de eerste paar keer blijkbaar even nog calibreren. Ik kan hem op 17 zetten. Wordt wel even zoeken naar een weegschaal die klein genoeg is om ook het kopje er nog onder te krijgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Zebby schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:34:
[...]

Dank voor de info, er wordt echt vanuit gegaan dat je al weet wat je doet bij dit soort dingen. Ik heb hem nu op de macro stand wat fijner gezet, morgen weer een bakje proberen.
Ik had nu 18.4gr (18 standaard), hij moet de eerste paar keer blijkbaar even nog calibreren. Ik kan hem op 17 zetten. Wordt wel even zoeken naar een weegschaal die klein genoeg is om ook het kopje er nog onder te krijgen :+
Om 18 gram te krijgen moet de molen stoppen voordat die 18 gram in het bakje zit. Wanneer precies hangt af van allerlei factoren zoals bijvoorbeeld de maalgraad of de hoeveelheid bonen in de hopper. De molen zal ongeveer op het juiste moment stoppen met malen. Daarna valt er nog wat maalsel in je filter. Daarom past de molen zich voortdurend aan: 18 gram ingesteld en 18,4 gram gemalen? ---> volgende keer stopt de molen iets eerder. Te weinig gemalen? ---> molen maalt iets langer. Aangezien allerlei factoren die van invloed zijn op het gewenste "stopmoment" voortdurend veranderen zul je meestal een kleine afwijking (0,1-0,2 gram) houden. De grote afwijkingen worden wel gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
bszz schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:46:
[...]

Om 18 gram te krijgen moet de molen stoppen voordat die 18 gram in het bakje zit. Wanneer precies hangt af van allerlei factoren zoals bijvoorbeeld de maalgraad of de hoeveelheid bonen in de hopper. De molen zal ongeveer op het juiste moment stoppen met malen. Daarna valt er nog wat maalsel in je filter. Daarom past de molen zich voortdurend aan: 18 gram ingesteld en 18,4 gram gemalen? ---> volgende keer stopt de molen iets eerder. Te weinig gemalen? ---> molen maalt iets langer. Aangezien allerlei factoren die van invloed zijn op het gewenste "stopmoment" voortdurend veranderen zul je meestal een kleine afwijking (0,1-0,2 gram) houden. De grote afwijkingen worden wel gecorrigeerd.
Weet ik, en dat is prima. Het is meer "hoe veel gr moet ik malen voor een bakkie koffie" wat lastiger te beantwoorden lijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:25
Hier houd ik 20gram maalsel aan met een output van 47 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
[...]

Mijn weegschaal past er inderdaad niet onder met ook een glas :D Vind ik wel wat op.
17gr met 54gr koffie dit keer, maalgraad fijner, leek alsof hij nu wel 6 seconden er over deed om het eruit te persen maar dat het vervolgens moeilijk was. Stroomde niet echt door, deed hij zo'n 30 seconden over. Ook bleef de koffie plakken tegen de automaat toen ik de piston eruit haalde. Koffie was iets minder maar toch primair zuur.
Dit is lastiger dan ik had verwacht :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zebby schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:07:
[...]

Mijn weegschaal past er inderdaad niet onder met ook een glas :D Vind ik wel wat op.
17gr met 54gr koffie dit keer, maalgraad fijner, leek alsof hij nu wel 6 seconden er over deed om het eruit te persen maar dat het vervolgens moeilijk was. Stroomde niet echt door, deed hij zo'n 30 seconden over. Ook bleef de koffie plakken tegen de automaat toen ik de piston eruit haalde. Koffie was iets minder maar toch primair zuur.
Het is ook niet makkelijk en je machine heeft ook zo zijn interne variabelen (zoals elke, ook de mijne) dus zelfs als het een keer goed gaat is het geen garantie voor altijd goede espresso. Het blijft spelen en aanpassen.
Bij mij vanochtend ook en dan heb ik een dual boiler, goede maler en single dose ik...dan nog heb je soms variatie die je niet kan verklaren. Kortom je wordt vooral sneller en beter in finetunen, maar het blijft erbij horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Nomad schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:36:
[...]

Het is ook niet makkelijk en je machine heeft ook zo zijn interne variabelen (zoals elke, ook de mijne) dus zelfs als het een keer goed gaat is het geen garantie voor altijd goede espresso. Het blijft spelen en aanpassen.
Bij mij vanochtend ook en dan heb ik een dual boiler, goede maler en single dose ik...dan nog heb je soms variatie die je niet kan verklaren. Kortom je wordt vooral sneller en beter in finetunen, maar het blijft erbij horen :)
Ik had een filmpje gevonden die iets andere maten gebruikt (17gr, 60ml in 20-30 seconden) dus dat ga ik eerst proberen, gewoon stapsgewijs. Heb nu op mijn espresso kopje aardig goed idee hoe vol dat moet zijn. Kan het ook zijn dat de bonen misschien gewoon wat zuurder zijn? Zijn lavazzo espresso bonen uit de supermarkt om ff te proberen.

Ik kom er wel! Dank voor alle assistentie hier in ieder geval <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Lavazzo bonen heb ik nooit geprobeerd, dus geen idee. Maar met supermarkt bonen maak je je het alleen maar moeilijker voor jezelf, het zijn oude bonen (stale op zijn engels...muf oud whatever in het Nederlands)

Mensen die beginnen met espresso raad ik nagenoeg altijd dezelfde bonen aan, bestel een kilo Yellow Bourbon van gebrand.nl....is niet duur, zit bomvol olien en erg vergevingsgezind....is (nagenoeg) niet zuur te krijgen. En van daar uit kan je experimenteren met lichtere brandingen, bijzondere bonen uit exotische plekken etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06 17:37

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Sinds ik net een half automaat heb aangeschaft moet er natuurlijk ook een tampermat/station bij en uitklopbak.

Wat zijn nu zaken waarom ik moet letten want ben wel gecharmeerd van de puck en de solis uitklopbak om mee te beginnen.
De tamper zelf zit bij de koffie machine dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Deze is wel leuk voor hier:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EK9CYqMWoAEvP_8.jpg

(disclaimer: ik ben microbioloog)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Zebby schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:08:
[...]

Ik had een filmpje gevonden die iets andere maten gebruikt (17gr, 60ml in 20-30 seconden) dus dat ga ik eerst proberen, gewoon stapsgewijs. Heb nu op mijn espresso kopje aardig goed idee hoe vol dat moet zijn.
Voor mij was het echt helpvol om grammen met grammen te vergelijken. Ik krijg altijd best verschillende volumes uit grammen met verschillende bonen. Mijn tip, weeg elke kopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 12:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Nu sinds een week de Jura E8 in huis (mede dankzij @LuNaTiC ) en ben erg tevreden. Het is even zoeken naar een lekkere boon; we kkmen van Senseo Mocca pads (Perla), dus had in eerste instantie middel bonnen van Perla genomen. Vond ze best OK, maar de baas absoluut niet :+ .

Nu de Segafredo Intermezzo en die is wel erg lekker :9. Binnenkort maar wat binnen proefen bij verschillende zaken; kijken of het nog beter kan. Meteen een proefpakket van Brandzaak besteld; kunnen we die ook proberen (hoewel het proberen met een volautomaat lastiger is; je zal immers steeds een handje bonen erin moeten doen)

Dagelijks onderhoud aan de machine valt mij heel erg mee. Vind wel nu na een week gebruik dat de zetgroep klonk alsof hij moeite had met 'de hockeypuck' ejecteren in de opvangbak. Heb nu het schoonmaakprogramma gedraaid en het klinkt meteen beter. De timer op de machine was pas op 40% rood, maar blijkbaar was het nodig.

Gelijk even een bus met 40 tabletten gekocht bij Amazon; dan kan ik iig wekelijks dat programma draaien :Y

Zijn er nog tips mbt die filters voor de E8? Ik heb geen probleem de originele filters te gebruiken (en dus meer te betalen), maar als de niet Jura filters net zo goed werken...

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 07-12-2019 08:17 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman
  • Laatst online: 07-06 17:37

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Kijk even op koffiefilterexpert.nl
Ik heb daar filters en tabletten vandaan gehaald voor de Jura, die doen het prima.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:39
Hallo Liefhebbers,

Onze Delonghi Magnifica heeft zijn beste tijd gehad en willen we vervangen. Geprobeerd om mij in te lezen en kwam tot de conclusie dat ik een redelijke cultuur barbaar ben als het om koffie gaat. Mijn vrouw en ik drinken 2 a 3 kopjes per dag en kopen meestal iets van supermarktbonen. Meestal zwarte koffie en soms iets melk. Daarvoor hebben we een losse melk opschuimer.

Nu we kinderen hebben, hebben we wat minder tijd om rustig koffie te drinken. Dus ook geen tijd om uitgebreid koffie te zetten of uitgebreid te onderhouden. We zijn dus op zoek naar een onderhoudsvriendelijke volautomaat. Melk functie hoeft van niet perse, maar misschien is het van toegevoegde waarde?

Na een beetje zoekwerk kwam ik bij de volgende modellen uit:
Melitta Purista:https://www.expert.nl/melitta-purista-f230-102-zwart
Melitta Solo: pricewatch: Melitta Caffeo Solo E950-103 Zilver
Philips: 5313/10: pricewatch: Philips EP5314/10 Zilver

De philips puur uitgekozen omdat die een hoop functies heeft en vriendelijk geprijsd is. Zijn er modellen die jullie kunnen aanraden? Eventueel een Jura D4, alleen ben ik een beetje bang voor de onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
oosterhofjf schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:17:
Hallo Liefhebbers,

Onze Delonghi Magnifica heeft zijn beste tijd gehad en willen we vervangen. Geprobeerd om mij in te lezen en kwam tot de conclusie dat ik een redelijke cultuur barbaar ben als het om koffie gaat. Mijn vrouw en ik drinken 2 a 3 kopjes per dag en kopen meestal iets van supermarktbonen. Meestal zwarte koffie en soms iets melk. Daarvoor hebben we een losse melk opschuimer.

Nu we kinderen hebben, hebben we wat minder tijd om rustig koffie te drinken. Dus ook geen tijd om uitgebreid koffie te zetten of uitgebreid te onderhouden. We zijn dus op zoek naar een onderhoudsvriendelijke volautomaat. Melk functie hoeft van niet perse, maar misschien is het van toegevoegde waarde?

Na een beetje zoekwerk kwam ik bij de volgende modellen uit:
Melitta Purista:https://www.expert.nl/melitta-purista-f230-102-zwart
Melitta Solo: pricewatch: Melitta Caffeo Solo E950-103 Zilver
Philips: 5313/10: pricewatch: Philips EP5314/10 Zilver

De philips puur uitgekozen omdat die een hoop functies heeft en vriendelijk geprijsd is. Zijn er modellen die jullie kunnen aanraden? Eventueel een Jura D4, alleen ben ik een beetje bang voor de onderhoudskosten.
Waar ben je bang voor? De eerste 25 maanden heb je garantie en een servicebeurt is daarna alleen nodig als er iets kapot gaat. Ja dat kost 199 euro bij Jura maar dan doen ze ook preventief onderhoud en krijg je weer een jaar garantie. Als je Mellita of Philips kapot gaat kost het misschien 150 euro, maar afhankelijk van wat er kapot is kan het ook zomaar meer dan 199 euro zijn, en dan zonder preventief onderhoud en zonder een jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Notna schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 07:31:

Gelijk even een bus met 40 tabletten gekocht bij Amazon; dan kan ik iig wekelijks dat programma draaien :Y
Wekelijks?
Lijkt me niet zo handig/verstandig; tenzij je er honderden kopjes per week doorjaagt...
Je hoeft pas te reinigen, als de machine daar om vraagt. Eerder heeft weinig zin en zou zelfs nadelig kunnen zijn. Veel te veel reinigingsmiddel wat je frequent gebruikt kan de inwendige onderdelen aantasten.
Notna schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 07:31:
Zijn er nog tips mbt die filters voor de E8? Ik heb geen probleem de originele filters te gebruiken (en dus meer te betalen), maar als de niet Jura filters net zo goed werken...
Filter? Bedoel je het Claris waterfilter? Hangt natuurlijk ook af van de lokale waterhardheid. Dat kun je ff checken op de website van je drinkwaterleverancier.
Bij zacht water zou ik niet eens de moeite nemen om van die dure filters te plaatsen. Zonde van het geld.
Vergeet ook niet bij de setup van de machine je lokale waterhardheid in te stellen.

In onze stad doe ik het onderhoud voor onze eigen Jura S9 en nog wat bekenden/vrienden. De hardheid is alhier 5,1 odH en een zuurgraad van 8 pH.
M.a.w. dat is zacht en neutraal water; prima voor koffie/thee en geen dure filters nodig. Slechts de periodieke ontkalking van de machine. En dat werkt al tientallen jaren prima zo.
Kortom; uitstekend drinkwater voor 1 euro per duizend liter! d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ehtweak schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:17:
[...]

Wekelijks?
Lijkt me niet zo handig/verstandig; tenzij je er honderden kopjes per week doorjaagt...
Je hoeft pas te reinigen, als de machine daar om vraagt. Eerder heeft weinig zin en zou zelfs nadelig kunnen zijn. Veel te veel reinigingsmiddel wat je frequent gebruikt kan de inwendige onderdelen aantasten.

[...]

Filter? Bedoel je het Claris waterfilter? Hangt natuurlijk ook af van de lokale waterhardheid. Dat kun je ff checken op de website van je drinkwaterleverancier.
Bij zacht water zou ik niet eens de moeite nemen om van die dure filters te plaatsen. Zonde van het geld.
Vergeet ook niet bij de setup van de machine je lokale waterhardheid in te stellen.

In onze stad doe ik het onderhoud voor onze eigen Jura S9 en nog wat bekenden/vrienden. De hardheid is alhier 5,1 odH en een zuurgraad van 8 pH.
M.a.w. dat is zacht en neutraal water; prima voor koffie/thee en geen dure filters nodig. Slechts de periodieke ontkalking van de machine. En dat werkt al tientallen jaren prima zo.
Kortom; uitstekend drinkwater voor 1 euro per duizend liter! d:)b
1. Tot nu toe een kop of 6 tot 8 op een dag. Ik zal dan het schema van de machine zelf aanhouden :Y
2. Dat heb ik idd gechecked bij PWN (Noord Holland) en dat staat op 7.9 Duitse Hardheid. Ik heb de machine op 8 ingesteld. Ik doelde overigens op de Smart filter die er standaar bijzit. Ik begrijp dat hier een RFID chip in zit die de machine 'vertelt' wanneer deze vervangen moet worden. Of anders; de machine houdt het voor je bij. Als je de filters zonder chip neemt, ben je goedkoper uit maar moet je het zelf bijhouden. Als ik kijk naar het prijsverschil, neem ik dat laatste voor lief :+
bszz schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:09:
[...]

Waar ben je bang voor? De eerste 25 maanden heb je garantie en een servicebeurt is daarna alleen nodig als er iets kapot gaat. Ja dat kost 199 euro bij Jura maar dan doen ze ook preventief onderhoud en krijg je weer een jaar garantie. Als je Mellita of Philips kapot gaat kost het misschien 150 euro, maar afhankelijk van wat er kapot is kan het ook zomaar meer dan 199 euro zijn, en dan zonder preventief onderhoud en zonder een jaar garantie.
Dus als ik het goed lees, is het handig een eerste onderhoudsbeurt te doen na die 25 maanden en dan jaarlijks(of ook weer 2 jaar ertussen)? (En is het daarvoor overbodig bij consumenten gebruik)Lezen is lastig. Onderhoudsbeurt doen zodra er iets stukgaat is het credo. Is het handig preventief te doen voor X jaar als er iets niet stuk gegaan is? Ik las geloof ik iets van 3.5 jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 07-12-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:49
ehtweak schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:17:Eerder heeft weinig zin en zou zelfs nadelig kunnen zijn. Veel te veel reinigingsmiddel wat je frequent gebruikt kan de inwendige onderdelen aantasten.
Geen volautomaat, maar toch een mooie illustratie: bij een E61 stript een backflush met reinigingsmiddel (Cafiza) ook probleemloos de smering van je brew valve.

Althans, dat is mijn ervaring. En erg vaak deed ik dat ook weer niet (niet eens maandelijks), dus ik ben er maar gewoon mee gestopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
Notna schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:42:
[...]

Dus als ik het goed lees, is het handig een eerste onderhoudsbeurt te doen na die 25 maanden en dan jaarlijks(of ook weer 2 jaar ertussen)? (En is het daarvoor overbodig bij consumenten gebruik)Lezen is lastig. Onderhoudsbeurt doen zodra er iets stukgaat is het credo. Is het handig preventief te doen voor X jaar als er iets niet stuk gegaan is? Ik las geloof ik iets van 3.5 jaar.
Laat ik het iets exacter zeggen: Een onderhoudsbeurt is pas nodig als er klachten zijn. Dat kan zijn als er iets kapot is maar het kan ook zijn als de koffie niet meer lekker smaakt, te koud is, etc. Statistisch meen ik dat dat ergens tussen de 3,5 en 5 jaar is. Preventief zou ik niet doen: Zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 14:58

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wij hebben sinds gisteren een phillips 3221/40 automaat maar nu vroeg ik me af wat te doen qua energieverbruik: zelf automaat altijd uitzetten na gebruik (er zit dan ~2-4 uur tussen nieuwe kop) of altijd aan+standby stand.

Bij aan en uit zetten spuit hij altijd water door de leidingen, bij standby niet. Ik heb alleen nog geen beeld bij het energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Nomad schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:03:
Recent is de Lelit Bianca bij ons in de familie aangeschoven en ze is nu al onmisbaar. Veel beter dan dit ga je het niet krijgen voor thuis apparatuur volgens mij.

[Afbeelding]
Een E61 met drukmeter op de zetgroep? Interessant, dat heb ik nog niet eerder gezien :)
Zebby schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:07:
[...]
Maar je gaat er vanzelf beter in worden, is net als met autorijden. In het begin loop je nog te klungelen met gas/koppeling om de boel in beweging te krijgen, een paar jaar later denk je er niet eens meer bij na. En met koffie werkt het net zo. Over een paar jaar koop je nieuwe bonen en zet er koffie mee. Je kijkt naar de extractie, je proeft eraan, en je ziet dat je een grovere maalgraad moet hebben en wat minder hard moet duwen met de tamper. En dan smaakt de koffie een stuk beter. In het begin is het lastig ja, maar geef het even de tijd :) het komt vanzelf.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Widow schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:22:
[...]

Een E61 met drukmeter op de zetgroep? Interessant, dat heb ik nog niet eerder gezien :)

[...]

Maar je gaat er vanzelf beter in worden, is net als met autorijden. In het begin loop je nog te klungelen met gas/koppeling om de boel in beweging te krijgen, een paar jaar later denk je er niet eens meer bij na. En met koffie werkt het net zo. Over een paar jaar koop je nieuwe bonen en zet er koffie mee. Je kijkt naar de extractie, je proeft eraan, en je ziet dat je een grovere maalgraad moet hebben en wat minder hard moet duwen met de tamper. En dan smaakt de koffie een stuk beter. In het begin is het lastig ja, maar geef het even de tijd :) het komt vanzelf.
De Lelit Bianca is ook best een bijzondere machine en populair bij thuisbarista over de wereld. Pressure profiling is een mooie nieuwe toevoeging aan je variabelen en de druk meten op je koffiepuck is echt wat anders dan meten bij de pomp (en ze wijzen dus ook niet altijd hetzelfde aan). De drukmeter op de puck laat dus ook goed zien wanneer je last hebt van channeling, nog voordat je het ziet aan je uitloop.

Algeheel gewoon een tof ding, je hebt ook spec wise alles wat je ongeveer wilt, van vast water aansluitmogelijkheden, tot rotatiepomp (heerlijk stil!), dual boiler, PID controle, instelbare rotatiepomp druk, shot-timer, prachtige finish qua staal en qua walnoothout en dus de pressure profiling en ga zo maar door.

In een artikel met de ontwerper las ik ook dat hij bij het ontwerp een leeg vel pakte en per onderdeel keek wat hij het liefst wilde gebruiken. En dat was bewezen technologie (dus repareerbaar en vervangbaar door elke reparatiecentrum), maar ook alle intern met rubberen voetjes, trillingsvrije ophanging (niets rammelt ook :D), type boilers, zoals de brew boiler net onder een hoek monteren ipv verti/hori en ga zo maar verder....er is lang over deze machine nagedacht en dat merk je er aan af...dat maakt hem wel bijzonder :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Vraagje over kalk en waterhardheid:

Bij de Jura E8 kreeg ik er een CLARIS Smart filter bij, welke ik volgens de instellingen van Jura heb ingesteld. Kijkende naar een vervanging van deze filters (note: nog niet eens zozeer de Smart versie, maar gewoon welke filter dan ook), kwam ik het volgende tegen:

https://www.coffeefactory...-jura-volautomaten-10072/
Claris Smart waterfilters hebben alleen nut wanneer de gemeten waterhardheid hoger is dan 12 °dH. Is het water zachter, dan kunt u zelf de afweging maken om deze kostbare filters te gebruiken want het voegt aan de kwaliteit van de koffie niets toe. Het ontkalken van de machine is bij een waterhardheid < 12 °dH vele malen goedkoper dan het gebruik van Claris Smart waterfilters.
Wat zijn de meningen in dit topic hierover? 2 keer per jaar ontkalken is inderdaad een stuk goedkoper, maar ik ben met name benieuwd naar de stelling die ze hier neerzetten. De lokale hardheid is hier 7.65, dus goed onder de hierboven genoemde 12.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 12-12-2019 11:32 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ken die specifieke filters niet, maar de normale filters die ik ken hebben zeker nut ook onder de 12 dh, we hebben in Nederland vooral gebieden zachter dan 12 trouwens
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93c5662a-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/images/waterhardheid-nederland-kaa.jpg?t=1392112961

Ikzelf ben niet zo'n fan van machine specifieke oplossingen met dure vervangingskosten. Ik gebruik al jaren een Brita kan + in de machine (waterreservoir uiteraard :P) een Oscar90 zakje (https://www.espressodokte...szak-oscar90-zonder-doos/).

Die combinatie is generiek en weet ik dat ze beiden uitgebreid getest zijn en goed bevonden. En toen mijn Rocket warmte-element doorbrandde (slijtage product, hoort erbij) is de machine grondig gecheckt op kalk en daar was nagenoeg geen spoor van. Dus ook in mijn specifieke geval werkt de combinatie.

• Teus.espresso
Er zit een aantal gradaties in het verhaal over de filters.
Op de coffeefactory website staat hetzelfde verhaal ook bij de andere soorten Claris filters voor de Jura.
De machines die het smart systeem ondersteunen gaan echter anders om met werking van filters dan de niet-smart machines.
Bij de niet-smart machine is de capaciteit van de filters altijd 50 liter, onafhankelijk van de waterhardheid. Dit maakt dat ze bij heel hard water eigenlijk tekort schieten en bij heel zacht water overbemeten zijn.
Bij de smart filters houdt de machine rekening met de ingestelde waterhardheid. De capaciteit van de filters is dan tussen de 45 en 60 liter water (let op alles telt mee, ook spoelen, stoom en reinigen).
Dan is er nog de tijd. Vanuit hygiënisch oogpunt wordt aangeraden de filter iedergeval na twee maanden te vervangen.
Dan heeft de coffeefactory het ook nog over ontkalken van de machine in combinatie met gebruik van de filters. Dat is anders dan de machine ontkalken zonder gebruik van filters. In het eerste geval raden ze het aan twee keer per jaar te doen.
Als het filter niet gebruikt wordt, is het moment dat de machine ontkalkt wil worden altijd afhankelijk van de ingestelde waterhardheid. Dit geld dus ook voor oudere machines zonder smart filter functie.

Dan blijft de grote vraag, "wat zou je doen?". Ik ontkalk mijn machine. Is goedkoper en meerdere keren per jaar verwijder ik de opgebouwde kalk uit mijn machine. Als enige gebruiker kan ik de machine dan ruim een half uur niet gebruiken maar ik doe het op een moment dat mij goed uitkomt. Wat ik wel gedaan heb is de waterhard ruim 1dH hoger ingesteld zodat ik uit de buurt van problemen blijf.

[ Voor 0% gewijzigd door Teus.espresso op 12-12-2019 15:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Notna schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:31:
Vraagje over kalk en waterhardheid:

Bij de Jura E8 kreeg ik er een CLARIS Smart filter bij, welke ik volgens de instellingen van Jura heb ingesteld. Kijkende naar een vervanging van deze filters (note: nog niet eens zozeer de Smart versie, maar gewoon welke filter dan ook), kwam ik het volgende tegen:

https://www.coffeefactory...-jura-volautomaten-10072/

[...]

Wat zijn de meningen in dit topic hierover? 2 keer per jaar ontkalken is inderdaad een stuk goedkoper, maar ik ben met name benieuwd naar de stelling die ze hier neerzetten. De lokale hardheid is hier 7.65, dus goed onder de hierboven genoemde 12.
Ik weet niet waar het omslagpunt ligt maar met jouw waterhardheid is het voordeliger om periodiek te ontkalken.

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-05 21:05
Heb sinds 2 jaar een Jura E8 eerste generatie.
Wij hebben hier een gemeten hardheid van 12 DH en op aan raden van mijn dealer die het apparaat installeerde de filters gaan gebruiken.
Maar lees nu meerdere malen de filters juist niet te gebruiken met deze hardheid en gewoon ook vanwege de kosten te ontkalken.
Ik val denk ik een beetje op het randje van wel of geen filter gebruiken.

Daarnaast het heugelijke nieuws dat ik binnenkort me zelf eigenaar mag noemen van een Jura Giga 5 :)

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
Heb nu een Jura F90 van 18 jaar oud, en dus aan het kijken naar een opvolger,
zit te twijfelen tussen de Nivona NICR 820, of CafeRomatica 779 of toch maar een
Jura E8, of E6, welke heeft de beste papieren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nomad schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:29:
Ik ken die specifieke filters niet, maar de normale filters die ik ken hebben zeker nut ook onder de 12 dh, we hebben in Nederland vooral gebieden zachter dan 12 trouwens
[Afbeelding]

Ikzelf ben niet zo'n fan van machine specifieke oplossingen met dure vervangingskosten. Ik gebruik al jaren een Brita kan + in de machine (waterreservoir uiteraard :P) een Oscar90 zakje (https://www.espressodokte...szak-oscar90-zonder-doos/).

Die combinatie is generiek en weet ik dat ze beiden uitgebreid getest zijn en goed bevonden. En toen mijn Rocket warmte-element doorbrandde (slijtage product, hoort erbij) is de machine grondig gecheckt op kalk en daar was nagenoeg geen spoor van. Dus ook in mijn specifieke geval werkt de combinatie.
Dat wij hier veel kalk hebben in noord brabant moge bekend zijn, zelfs het water wat ik in de machine heb om een kop koffie te zetten en direct erna er weer uitgeschud wordt laat kalkspots achter. ;(

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
Heeft iemand yellow bourbon van de Brandzaak geprobeerd? Heb ze geprobeerd maar de boon valt tegen. Ik heb verschillende maalstanden geprobeerd, maar krijg nogsteeds niet bepaald goed resultaat. Komt dit omdat dit een relatief goedkope boon is? Ik heb ook bonen van Boot Koffie geprobeerd en die komen er erg goed doorheen.

• Notna

Notna

Where are you?®

loldave87 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:38:
Heeft iemand yellow bourbon van de Brandzaak geprobeerd? Heb ze geprobeerd maar de boon valt tegen. Ik heb verschillende maalstanden geprobeerd, maar krijg nogsteeds niet bepaald goed resultaat. Komt dit omdat dit een relatief goedkope boon is? Ik heb ook bonen van Boot Koffie geprobeerd en die komen er erg goed doorheen.
Ik heb zo een proefpakket van de afgenomen (6 smaken van 250 gram) en de Yellow Bourbon (maalstand op het één na fijnste dat de Jura E8 toelaat) als eerste gebruikt maar vond deze goed smaken? De overige bonen zijn, dusver, wisselend van smaak maar de YB vonden wij toch wel het lekkerste. En de Sagefredo Intermezzo vonden wij lekker, maar dat is al helemaal een goedkope boon (vond ze laatst bij de Xenos voor €7,99 voor 1 kg)

Nu moet ik zeggen dat wij van Senseo afkwamen dus dan is iets al heel snel lekker :+

• Zebby
loldave87 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:38:
Ik heb een zak liggen, dus over een weekje kan ik het laten weten :D
Huidige bonen krijg ik nog steeds niet echt lekker tussen zuur/bitter.

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 20:31
Hoe slaan jullie je bonen / gemalen koffie op? Gebruiken jullie een vacuum bus? Of een vacuum koffiebus met een speciaal ventiel? Of in de originele zak in de koelkast? Lees veel verschillende opties, maar wat is nu het beste en wat is wellicht onzin?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
daanNL schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:54:
Hoe slaan jullie je bonen / gemalen koffie op? Gebruiken jullie een vacuum bus? Of een vacuum koffiebus met een speciaal ventiel? Of in de originele zak in de koelkast? Lees veel verschillende opties, maar wat is nu het beste en wat is wellicht onzin?
Bonen sla ik op in een koffieblikje dat ik ooit bij een koffiewinkel heb gekregen, in de koelkast. Maar ik heb nooit meer dan 250 gram aan voorraad in huis, waarvan een deel in de hopper van mijn bonenmaler belandt. Voor mijn hoeveelheden (en standtijd) heeft het geen zin om te gaan werken met vacuüm bewaardozen of speciale ventielen.

Gemalen koffie sla ik overigens op in mijn portafilter, maar dat zit er niet heel lang in, dus van 'bewaren' is geen sprake. Vrij snel nadat het erin gaat, komt het er in ietwat vochtige toestand uit en gaat het in de afkloplade.

Een andere manier om gemalen koffie goed op te slaan bestaat niet. :)

Punctuality is the politeness of kings

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

In de koelkast met bonen is niet handig, vanwege eventuele vocht. Luchtdicht is meer dan voldoende. :)

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:59
daanNL schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:54:

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
klein beetje in de hopper, de rest van de 250 gram bonen in een vacuumbus (Tightvac). De grote voorraad in ziplockbags/originele zak in de vriezer tot alles op is en dan bestel ik bij Fascino weer 3kg totaal nieuwe bonen.

Hi Ha Hopjesvla

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41
Ik vacumeer per halve kilo en stop het in de vriezer. Ik pak een zak als ik het nodig heb, helft in de hopper, helft in de zak met een knijper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Joopieboy schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:18:
In de koelkast met bonen is niet handig, vanwege eventuele vocht. Luchtdicht is meer dan voldoende. :)
Dat probleem speelt vooral wanneer je ze in de vriezer gooit. En ook dan valt het mee in een luchtdichte verpakking, maar dan moet je ze niet ijskoud in je bonenmaler gooien. Als ze met luchtdichte verpakking uit de koelkast pakt, dan condenseert het vocht op je verpakking en niet op je bonen. Even laten acclimatiseren buiten de koelkast en dan pas in de bonenmaler gooien, dat werkt voor mij prima.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Geen espresso, maar toch wel een grappig idee: https://www.wacaco.com/collections/shop/products/pipamoka

Een "vacuum-pressurised portable coffee-maker"

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
gambieter schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:18:
Geen espresso, maar toch wel een grappig idee: https://www.wacaco.com/collections/shop/products/pipamoka
[YouTube: How to use the Pipamoka]

Een "vacuum-pressurised portable coffee-maker"
Mijn god, wat een gedoe. Als je die 'water chamber' verwijdert ("using caution") Klieder je natuurlijk alles onder. En daarna heb je een thermosbeker met een schroefdeksel... Oh, en waar laat je aan het begin je gemalen koffie? Daarvoor moet je natuurlijk ook weer een bakje meenemen.

Nee, er wordt te veel van dit soort spul bedacht dat het net niet (of helemaal niet) is. Onderweg even ergens stoppen waar iemand anders koffie voor je maakt en daar twee euro voor betalen, dat heeft dan toch echt mijn voorkeur. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zawaponga
Jolke schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:45:
[YouTube: Flair Espresso // Flair Signature PRO]

Ik moest deze toch even delen hier. Prachtig om te zien hoe de man aandacht en liefde besteed aan het maken van zijn koffie.

spoiler:
Alleen jammer van het einde, dat hij zijn espresso aanlengt met - zo lijkt het - 200 ml water. :/
Hey Jolke, bedankt voor de tip!! Jouw post heeft mij ertoe bewogen deze fijne espresso maker te kopen.
En volgens mij voegt die gast water toe aan zijn espresso om er een americano van te maken.

flair pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 07:29
Zawaponga schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:05:
[...]

Hey Jolke, bedankt voor de tip!! Jouw post heeft mij ertoe bewogen deze fijne espresso maker te kopen.
En volgens mij voegt die gast water toe aan zijn espresso om er een americano van te maken.

[Afbeelding: flair pro]
Nice! Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe goed die hefboom werkt om de druk op te bouwen? Is het stabiel of toch lastig om zoveel druk constant te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
Het is super easy met de pressure kit, je kunt em ook zonder drukmeter kopen, maar dat zou ik niet aanraden.
Ik heb gisteren te grof gemalen daardoor duurde het hele process minder dan 30 seconden en aanbevolen wordt tussen 30-45 seconden.
Vanmorgen 2 kliks fijner gemalen en dann kwam er bijna geen koffie uit en het duurde langer dan een minuut, ik denk dat ik de perfecte maalgraad gevonden heb ;) .

Fijne kerstdagen iedereen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:05
Gister in Duitsland een Jura E8 (2018 model) gekocht. Wat een top apparaat! Meteen een Cool Control besteld voor de melk :-)

Scheelde €250 met Nederland. De verkoper gaf al aan dat veel Hollanders hun Jura daar komen kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Laatst online: 31-05 21:05
Clavis schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:02:
Gister in Duitsland een Jura E8 (2018 model) gekocht. Wat een top apparaat! Meteen een Cool Control besteld voor de melk :-)

Scheelde €250 met Nederland. De verkoper gaf al aan dat veel Hollanders hun Jura daar komen kopen..
Alleen een nadeel is wel je garantie.
Die loopt niet via jura NL

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:00
the squaler1 schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:43:
[...]

Alleen een nadeel is wel je garantie.
Die loopt niet via jura NL
Niet perse, mijn Jura E8 komt van Amazon en dat is ook voor NL een officiële dealer, waardoor ook in NL de garantie geldt. Dat heeft Jura NL bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Heeft iemand nog de niche zero van de kerstman gekregen? Ik helaas niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 20:23

Rudedadude

Maybe we were born to run

vinpower schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 00:11:
Bij mij was de kerstman heel vroeg dit jaar :P Ik maak op het moment gebruik van mijn Nanopresso, omdat we in een airbnb appartement zitten. Als een laatste ingeving bij m'n spullen gestopt en er was inderdaad helemaal niks koffie-achtigs beschikbaar, los van kokend water. Een zootje nespresso-cups gekocht bij een lokale supermarkt (even geen zin in gedoe met het telkens afmeten van een hoeveelheid espressomaling uit een pak) en zo komen we niets te kort. De nanopresso (met uitbreidingen) is inmiddels standaard vakantie-uitrusting.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
vinpower schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 00:11:
Nee, helaas.

Wel heb ik een leuke bon gekregen voor de Bijenkorf. Ik zag dat ze daar een Graef CM 800 hadden voor een leuke prijs. Deze unit is al vaker voorbijgekomen in dit topic.
Is deze maler beter dan de stock CM3035 maler? Hij ziet er goed uit en de reviews zijn ook wel aardig. De CM3035 maler die ik heb geeft toch vaak een wisselende opbrengst.

Ps, een duurdere of 2e hands product is niet van toepassing hier, gezien ik een cadeaubon heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 13:30
Hier nu ook in de markt voor een eerste halfautomaat. Gebruik gaat vrij eentonig zijn: enkel espresso, melk doen we niet of met een Nespresso melk opschuimer. Gezien dat gebruik leek een thermoblock machine mij voor de hand liggen, klopt dat? Ook het feit dat die wat kleiner zijn is een voordeel.
Maar dan: welke? Heb op dit moment machines van Quick Mill, Rancilio en Lelit op de shortlist, maar de verschillen lijken me klein?
Heeft een boiler machine ook nog voordelen als je enkel espresso zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 20:23

Rudedadude

Maybe we were born to run

ixl85 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:25:
[...]

Nee, helaas.

Wel heb ik een leuke bon gekregen voor de Bijenkorf. Ik zag dat ze daar een Graef CM 800 hadden voor een leuke prijs. Deze unit is al vaker voorbijgekomen in dit topic.
Is deze maler beter dan de stock CM3035 maler? Hij ziet er goed uit en de reviews zijn ook wel aardig. De CM3035 maler die ik heb geeft toch vaak een wisselende opbrengst.

Ps, een duurdere of 2e hands product is niet van toepassing hier, gezien ik een cadeaubon heb.
Ik heb thuis nog een CM 800 staan, die ik vervangen heb voor de Niche Zero. Ik ken de maler van de 3035 niet, maar ik denk niet dat je echt vooruit gaat ermee. Juist omdat je op zoek bent naar consistentie. Je kunt een prima espressomaling ermee malen, maar je hebt in het espressobereik gewoon nog te weinig fijnafstelmogelijkheden.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Ik lijk een probleem te hebben met de temperatuur van de Bezerra BZ09. Koffie komt eruit op ~52-58 graden, en heet water maar ~77, dit hoort veel hoger te zijn toch? Dat is met de opgewarmde portafilter in 't hoofd. Hij is niet vies, gaat alleen kalkvrij water in.Iemand ideeën? Verklaart wel waarom de koffie toch wat zuur blijft..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Beste Zebby, raar dat het heet water heter is dan het koffie water.
Het zou kunnen dat de electrische verwarming van de kop niet meer werkt.
Om dit te testen, zet je de machine uit en wacht tot hij koud is. Dan zet je de machine aan. Nu zou je binnen een minuut de kop duidelijk warm moeten voelen worden.
Is dit niet het geval dan is de kop vervarming defect. Gaat dit wel goed dan lijkt het erop dat de thermostaat niet meer goed afgesteld is. Die thermostaat kan bij een BZ09 vrij gemakkelijk veropen doordat de verstelling soms heel soepel gaat. Om de temperatuur te veranderen moet wel de hele behuizing eraf. Succes. En voor vervolg vragen zijn we hier voor je.

[ Voor 0% gewijzigd door Teus.espresso op 01-01-2020 13:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:49
Zebby schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:12:
Ik lijk een probleem te hebben met de temperatuur van de Bezerra BZ09. Koffie komt eruit op ~52-58 graden, en heet water maar ~77, dit hoort veel hoger te zijn toch?
Hoe meet je dat? In een koud dikwandig glas is water uit m'n HX-boiler ook vrijwel meteen 80°. Met een voorverwarmd geïsoleerd glas 95°.

Als je zeker weet dat het tapwater óók niet heet genoeg dan moet het wel de thermostaat (zie hierboven) zijn.

Bonus: lijkt me dat je wel een relais hebt dat je moet kunnen horen schakelen als de thermostaat nog wel inschakelt, zij het te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Teus.espresso schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:21:
Beste Zebby, raar dat het heet water heter is dan het koffie water.
Het zou kunnen dat de electrische verwarming van de kop niet meer werkt.
Om dit te testen, zet je de machine uit en wacht tot hij koud is. Dan zet je de machine aan. Nu zou je binnen een minuut de kop duidelijk warm moeten voelen worden.
Is dit niet het geval dan is de kop vervarming defect. Gaat dit wel goed dan lijkt het erop dat de thermostaat niet meer goed afgesteld is. Die thermostaat kan bij een BZ09 vrij gemakkelijk veropen doordat de verstelling soms heel soepel gaat. Om de temperatuur te veranderen moet wel de hele behuizing eraf. Succes. En voor vervolg vragen zijn we hier voor je.
Oh fijn, klinkt als leuk werk :D Nee, de kop wordt nog gloeiend heet (kan je niet aanraken), daar ligt het niet aan.
Thralas schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:15:
[...]

Hoe meet je dat? In een koud dikwandig glas is water uit m'n HX-boiler ook vrijwel meteen 80°. Met een voorverwarmd geïsoleerd glas 95°.

Als je zeker weet dat het tapwater óók niet heet genoeg dan moet het wel de thermostaat (zie hierboven) zijn.

Bonus: lijkt me dat je wel een relais hebt dat je moet kunnen horen schakelen als de thermostaat nog wel inschakelt, zij het te vroeg.
Ja hij klikt als hij weer moet opwarmen en het lampje daarvoor aangaat. Ik zou nog kunnen kijken hoe heet het water is dat uit het stoompijpje komt in niet-stoomstand. Ik meet het gewoon al lopende in een espresso kopje dat een beetje lauw warm is. 58 en 92 is wel een heel verschil natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 23:50
Bij mijn BZ13 komt het boiler water er bijna als stoom uit.
Op hoeveel bar staat de boiler? Zou rond de 1,3 moeten zijn standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-06 13:20
Ik ben in de markt voor een electrische maler voor mijn Moccamaster en kom, uiteraard, uit bij de Baratza Encore. Nu kan ik er eentje tweede hands overnemen maar ik vraag mij af of het de moeite loont en/of waar ik op moet letten. Heeft iemand hier advies voor?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
HubD1 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:14:
Bij mijn BZ13 komt het boiler water er bijna als stoom uit.
Op hoeveel bar staat de boiler? Zou rond de 1,3 moeten zijn standaard.
De Bz 09 is een single boiler machine. Heeft dus geen pressostaat maar een thermostaat.
Warmte huishouding werkt dus ook anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 16:02
Faddermakker schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:45:
Ik ben in de markt voor een electrische maler voor mijn Moccamaster en kom, uiteraard, uit bij de Baratza Encore. Nu kan ik er eentje tweede hands overnemen maar ik vraag mij af of het de moeite loont en/of waar ik op moet letten. Heeft iemand hier advies voor?
Ik heb er ook eentje tweedehands gekocht (€60). De maler kwam helemaal verstopt toe, maar eens goed kuisen doe je sowieso met een tweedehands apparaat denk ik. Verder was bij mij de Burr Holder gebroken, dit was een fix van ongeveer €15 (uitleg van Baratza). Onderdelen kan je in Nederland/België kopen bij IT&M.

Verder voldoet het apparaat voor mij prachtig (Aeropress en pourover gebruik). Voor espresso lees ik dat hij niet fijn/consistent genoeg kan malen. Maar daar kan ik me niet over uitspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-06 13:20
demichiel schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:14:
[...]

Ik heb er ook eentje tweedehands gekocht (€60). De maler kwam helemaal verstopt toe, maar eens goed kuisen doe je sowieso met een tweedehands apparaat denk ik. Verder was bij mij de Burr Holder gebroken, dit was een fix van ongeveer €15 (uitleg van Baratza). Onderdelen kan je in Nederland/België kopen bij IT&M.

Verder voldoet het apparaat voor mij prachtig (Aeropress en pourover gebruik). Voor espresso lees ik dat hij niet fijn/consistent genoeg kan malen. Maar daar kan ik me niet over uitspreken.
Ah thnx voor je reactie, 60 euro is wel een prima prijs als je mogelijk nog wat moet sleutelen! Ik kan er alleen eentje vinden van 100eu en dát verschil vind ik te klein.

Kom nu deze tegen...

[ Voor 11% gewijzigd door FDMK op 03-01-2020 11:30 ]

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 23:50
Teus.espresso schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:47:
[...]

De Bz 09 is een single boiler machine. Heeft dus geen pressostaat maar een thermostaat.
Warmte huishouding werkt dus ook anders.
Ah excuus, dacht dat de hele BZ serie redelijk hetzelfde opgebouwd was.
Pagina: 1 ... 40 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1