Elke dag weeg ik mijn portie koffie af, afhankelijk van hoeveel filterkoffie ik zet. Dat kost mij nog niet eens 1 minuut.Kraz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:42:
Ik snap de puristen helemaal hoor, maar als ik echt elke keer tot op 0,1 gram mijn koffie moet gaan afwegen dan gaat de lol er voor mij eraf.
Na meestal een kilo of 2 dan pak ik de weegschaal er weer eens bij om te kijken wat er uit komt. Vaak zit ik rond de 18 -18,5 gram. Die strijk ik dan gelijk met de basket en tijdens het zetten kijk goed hoe de koffie loopt.
Op basis daarvan stel ik de fijnheid eventueel nog even bij.
UIteraard snap ik dat variabelen ook de smaak beinvloeden, maar geen enkele koffietent gaat elke keer zijn koffie tot op 0,1 gram afwegen en daar smaakt het meestal ook prima.
Mijn maler;
Eureka Zenith 65E
Ingesteld op zo'n 10 seconden en stand 4-ish
En ik moet eerlijk zijn, natuurlijk is het niet altijd tot op 0,1 gram. Als ik er 1 gram boven of onder zit is dat geen ramp.
Maar om konstant lekkere koffie te drinken, heb je geen andere keus dan te wegen. Ongeveer 60 gram op één liter is een mooie verhouding.
Dus met de lepel schatten is voor mij geen optie.
En ja voor espresso is het natuurlijk anders, vanwege het bakkie enzo, maar een fatsoenlijke keuken weegschaal is niet duur.