Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55
Ah, heb wel vaker getwijfeld over België...

[ Voor 16% gewijzigd door Gluten Parody op 14-09-2019 18:49 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Mereco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:57
@Gluten Parody Omdat iedereen daar lacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

offtopic:
ik denk eerder vanwege het taaltje, dat is namelijk zo zacht

* teacher is ook een zelfrepareerder; met een paar schroevendraaiers en tangetjes kom je echt een heel eind bij de meeste apparaten.

En als je het niet aandurft: kapot is het toch al, wat is het ergste dat er kan gebeuren.. :P

[ Voor 59% gewijzigd door teacher op 15-09-2019 15:57 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55
offtopic:
Gisteren zei mijn 15 jaar oude combimagnetron *poef*, verwarmingselement kapot. Eens kijken of ik dat los kan bestellen...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik ben er al een tijdje naar op zoek maar in het zuiden van NL of in de grensstreek moeilijk te vinden:
Nitro cold brew coffee.

(uKeg Nitro systeempje voor thuis, maar kan dus ook uit een nitro tapkraan van een toog)

Heeft iemand dit al eens gedronken ? Ik heb wel wat adressen gevonden maar het lijkt voornamelijk geconcentreerd te zijn in Amsterdam qua beschikbaarheid.

Voor thuis zie ik het ook wel zitten :D

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 16-09-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:17
Bij de Kaldi is het aanbod op de schop gegaan qua koffiebonen.
Ik bestelde altijd hetzelfde, maar sinds kort niet meer leverbaar en bij nader onderzoek bleek dus compleet assortiment is veranderd.

Ik bestelde altijd: 3x Full Classic of Colombia 1000 gram
Iemand goed alternatief hiervoor die hier in de buurt van komt?
Ik gebruik deze bonen voor filter koffie.

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik heb mijn Delonghi Dedica weggedaan ik werd echt niet blij van underextracted (zuure) espresso. Ik heb voor 145 euro een geresiveerde Gaggia Classic gekocht. Ik nu redelijk goede espresso shots. Ik zou het zelf een 7 geven maar met wat meer tweaken denk ik toch dat ik naar een 8 kan. Ik vind de melkschuimer wel iets minder van de Gaggia maar espresso is top.

Ik vraag me toch af of ik pech had met de Dedica. Volgensmij was de druk of temperatuur niet goed was, want het apparaat had zoveel positieve reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Afgelopen weekend een mooie Jura Ena Micro 90 op de kop getikt. Mijn eerste vol-automaat om eens te vergelijken naast m'n Vibiemme Domobar.
Nu vraag ik me af of ik ergens op de interface (schermpje) kan zien hoeveel kopjes er al meegezet zijn en hoe de 'staat' van het filter is. Een beetje googlen valt een beetje tegen; ik had verwacht dat er wel wat hacks, geeks of tinkering community was met die apparaten. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51
De laatste paar dagen ben ik eindelijk begonnen met het wegen van mijn espresso's. Op dit moment een verhouding van 1:2. Ik probeer mijn espresso's te timen op ongeveer 27 seconden. Wat ik mij op dit moment afvraag is het volgende: begin je met timen wanneer het hendeltje van het apparaat aangezwengeld wordt of juist wanneer je de eerste druppels espresso naar beneden ziet druipen?

Op het grote internet lees ik wisselende verhalen hierover, en ik ben nieuwsgierig naar jullie mening :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:17
dicespark schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:36:
Afgelopen weekend een mooie Jura Ena Micro 90 op de kop getikt. Mijn eerste vol-automaat om eens te vergelijken naast m'n Vibiemme Domobar.
Nu vraag ik me af of ik ergens op de interface (schermpje) kan zien hoeveel kopjes er al meegezet zijn en hoe de 'staat' van het filter is. Een beetje googlen valt een beetje tegen; ik had verwacht dat er wel wat hacks, geeks of tinkering community was met die apparaten. Iemand?
Beste dicespark;
Ik heb het voor de zekerheid opgezocht in de service documentatie maar er is geen manier om het aantal gemaakte kopjes koffie of filter verbruik in het display te krijgen.
De enige manier om die informatie te krijgen is via de diagnose software.
Via de juiste toetsen combinatie is wel serienummer en productiedatum te zien. Maar die info staat ook op de barcode stcker onderop de machine.

En natuurlijk veel plezier met de nieuwe Jura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08 17:27
monsees schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:54:
Wat ik mij op dit moment afvraag is het volgende: begin je met timen wanneer het hendeltje van het apparaat aangezwengeld wordt of juist wanneer je de eerste druppels espresso naar beneden ziet druipen?
Altijd op het moment dat het water voor het eerst in contact komt met de bonen, vanaf dat moment begint namelijk het extractieproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik wil even het belang van een goede hygiëne aanstippen:
Na het backflushen met backflushpoeder smaakt de koffie oneindig veel beter. Ik proef zowaar de unieke smaken uit de koffiebonen in plaats van een generieke koffiesmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Onze 2,5 jaar oude Siemens EQ6 500 heeft een apart probleem. Een maand of 2/3 geleden is het apparaat ter reparatie aangeboden aan Siemens omdat hij constant met een bepaalde foutmelding kwam. Alles goed en wel, gerepareerd teruggekregen.

Maar nu viel mij op hoe veel dikker en beter de melkschuim was die uit het apparaat kwam. Ook was de melk veel warmer. Echter is dat in de loop van 2/3 maanden weer net zo waterig als het voorheen was. Iemand een idee waar ik naar kan zoeken? Wordt uiteraard netjes schoongemaakt wekelijks, ontkalkt etc.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:32
Kuusj schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:49:
Onze 2,5 jaar oude Siemens EQ6 500 heeft een apart probleem. Een maand of 2/3 geleden is het apparaat ter reparatie aangeboden aan Siemens omdat hij constant met een bepaalde foutmelding kwam. Alles goed en wel, gerepareerd teruggekregen.

Maar nu viel mij op hoe veel dikker en beter de melkschuim was die uit het apparaat kwam. Ook was de melk veel warmer. Echter is dat in de loop van 2/3 maanden weer net zo waterig als het voorheen was. Iemand een idee waar ik naar kan zoeken? Wordt uiteraard netjes schoongemaakt wekelijks, ontkalkt etc.
Melkschuimer moet je dagelijks schoonmaken, liefst met iets dat eiwitten oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

bszz schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:15:
[...]

Melkschuimer moet je dagelijks schoonmaken, liefst met iets dat eiwitten oplost.
Dit doen we na ieder gebruik van de opschuimer, dat zit ook ingebouwd in het apparaat. Het deel waar de koffie/melk uit komt wordt ook iedere weer schoongemaakt.

Ik vraag me af wat het schoonmaken bij Siemens precies anders inhoud dan wat in de handleiding staat. Er kwam eerst ook direct melk uit en nu eerst een theelepel of 2 water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Kuusj schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:32:
[...]

Dit doen we na ieder gebruik van de opschuimer, dat zit ook ingebouwd in het apparaat. Het deel waar de koffie/melk uit komt wordt ook iedere weer schoongemaakt.

Ik vraag me af wat het schoonmaken bij Siemens precies anders inhoud dan wat in de handleiding staat. Er kwam eerst ook direct melk uit en nu eerst een theelepel of 2 water.
Geen idee wat dat automatische reinigingsprogramma van het melksysteem doet maar als het alleen water gebruikt is dat op termijn echt onvoldoende. Eiwitten koeken hardnekkig vast en die krijg je met water echt niet helemaal weg, Er zijn melksysteemreinigers te krijgen die dat wel kunnen en dat zou het eerste zijn wat ik zou proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-09 12:47
Thralas schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:00:
[...]

Daarbij moet wel gezegd worden dat Baratza zich vrij uniek profileert (ook buiten hun branche gezien) door repareren openlijk aan te moedigen en daar ook onderdelen en handleidingen voor biedt.

Vind ik enorm lovenswaardig. Zonder problemen van de supportafdeling een disassembly guide gekregen om een niet-werkende Sette te kunnen troubleshooten.

Is uiteindelijk door de Nederlandse importeur (!) binnen één dag kosteloos gerepareerd en teruggezonden _/-\o_
Klopt ik heb een mahlkonig Vario waarvan de distributieband was gebroken. Via baratza US de onderdelen besteld en op basis van hun video het apparaat gerepareerd. Hulde.

Sinds vorige week heeft de Vario definitief de geest gegeven. Op moment dat het apparaat niet gebruikt werd gaf het ineens kortsluiting. Heel vreemd.ER moet dus denk ik een nieuwe printplaat in. Bij Baratza US verkopen ze ook nieuwe printplaten...alleen zijn deze helaas voor 110 volt. Wel jammer voor een apparaat van nog geen 6 jaar oud wat verder nog helemaal goed is.

Was er trouwens qua maling ook niet zo tevreden over. Op internet werd het apparaat destijds behoorlijk gehyped. Maar ik vond de maling niet consistent en moest veel te vaak opnieuw kalibreren omdat ik anders een te grove maling voor espresso kreeg.
Ook zo iets geks... Bij Baratza US hebben ze een video instructie hoe je het apparaat moet kalibreren.. Mijn Europees apparaat is van mahlkonig waarbij de garantie vervalt als je de verzegeling voor calibratie verwijderd. :?

Nu dus op zoek naar een nieuwe maler.

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een DeLonghi ECAM volautomaat met een waterfilter in het reservoir. Die vervang ik elke 2 maanden. Nu hebben wij sindskort een waterontharder van NoCalc in huis. Deze zit op de waterleiding aangesloten en doet een bewerking op het water dmv. silicopolyfosfaat

Nu weet ik niet precies wat er in dat waterfilter van DeLonghi zit, maar het lijkt me hetzelfde idee. Weet iemand of ik door dat NoCalc waterfilter het filter van de DeLongi nu achterwege kan laten?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Palomar schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:47:
Ik heb een DeLonghi ECAM volautomaat met een waterfilter in het reservoir. Die vervang ik elke 2 maanden. Nu hebben wij sindskort een waterontharder van NoCalc in huis. Deze zit op de waterleiding aangesloten en doet een bewerking op het water dmv. silicopolyfosfaat

Nu weet ik niet precies wat er in dat waterfilter van DeLonghi zit, maar het lijkt me hetzelfde idee. Weet iemand of ik door dat NoCalc waterfilter het filter van de DeLongi nu ac hterwege kan laten?
Op zich merk je het denk ik wel als de koffie anders gaat smaken of minder heet wordt. Lijkt me inderdaad dat je het achterwege kan laten. Ik merkte in elk geval het verschil wel met mijn britafilterkan. Niet direct, maar op het moment dat het apparaat aangeeft dat ik moet ontkalken (telt kopjes) is de koffie nog even heet en zal er dus nauwelijks kalk in het apparaat zitten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
Lasmibalsingh schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:08:
[...]

Na veel supermarktkoffiebonen geproefd te hebben kan ik zeggen dat die van de Lidl zeker niet slecht zijn maar naar mijn smaak iets te lang doorgebrand en daardoor iets te vettig en niet vol van smaak.

Waar ik op ben uitgekomen als favoriete supermarkt koffieboon is L'OR Forza #9. 100% arabica en donker gebrand maar dus niet zo erg dat het helemaal glanzend is. Daar waar de lidl-boon blijft hangen in een zoete smaak heeft de l'or-boon ook nog een uitgesproken karakter.

Die l'or-bonen zijn niet zo goedkoop in vergelijking met die van de lidl maar bij Albert Heijn zijn ze wel regelmatig in de bonus en dan kom je alsnog op een voordelige prijs uit.
Ik heb vandaag toevallig de L'Or Forza #9 gekocht. 2 zakken voor 9,99 euro. Ook de #10 gekocht. Ik wissel vaak van bonen, heb al veel van Koffievoordeel gehad. Daar vind ik de Celeste d'oro Crema (voorheen Chiaro) lekker. Krijg ook regelmatig een zakje (cadeau) van Simon Levelt. De Córazon is daar mijn favoriet. Kwaliteit wisselt wel bij Simon, soms zijn de bonen droog en dof. Ik heb het idee dat ze dan al heel lang in de bak hebben gelegen. Andere keer wel lekker.

Ben benieuwd of ik hier nog leuke tips langs zie komen. Ik probeer altijd voor een kilo bonen rond de 10 euro te blijven. Dat lukt niet bij Simon Levelt, maar die koop ik eigenlijk nooit zelf. ;)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:08

Kraz

Saving the world

LuPo schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:29:
[...]

Ik heb vandaag toevallig de L'Or Forza #9 gekocht. 2 zakken voor 9,99 euro. Ook de #10 gekocht. Ik wissel vaak van bonen, heb al veel van Koffievoordeel gehad. Daar vind ik de Celeste d'oro Crema (voorheen Chiaro) lekker. Krijg ook regelmatig een zakje (cadeau) van Simon Levelt. De Córazon is daar mijn favoriet. Kwaliteit wisselt wel bij Simon, soms zijn de bonen droog en dof. Ik heb het idee dat ze dan al heel lang in de bak hebben gelegen. Andere keer wel lekker.

Ben benieuwd of ik hier nog leuke tips langs zie komen. Ik probeer altijd voor een kilo bonen rond de 10 euro te blijven. Dat lukt niet bij Simon Levelt, maar die koop ik eigenlijk nooit zelf. ;)
Ik heb in het begin de Forza bonen ook eens geprobeerd. Deels omdat ik nieuwsgierig was, maar ook deels omdat ik op zondag door m'n bonen heen was en ik alleen bij de supermarkt kon kopen. :P

Lang verhaal kort: ik heb de dag erop direct weer verse bonen gekocht. Zelfs met melk vond ik (en de gasten) de Forza niet lekker.
Halve zak Forza bonen is in de prullenbak beland.

Ik ben gewoon verwend denk ik. :$

Enige supermarkt bonen die ik nog vind kunnen zijn die van Illy, maar ook die vallen al buiten je budget met € 10,-/Kg

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:23:
[...]

Op zich merk je het denk ik wel als de koffie anders gaat smaken of minder heet wordt. Lijkt me inderdaad dat je het achterwege kan laten. Ik merkte in elk geval het verschil wel met mijn britafilterkan. Niet direct, maar op het moment dat het apparaat aangeeft dat ik moet ontkalken (telt kopjes) is de koffie nog even heet en zal er dus nauwelijks kalk in het apparaat zitten.
Ik zal dat dan idd in de gaten houden. Aldoor filter vervangen is best bewerkelijk (en uiteindelijk kost het ook zo'n 12 euro per 2 maanden). Ik vergeet het wel eens, waardoor het filter er veel langer in zit, maar heb het idee dat de koffie dan een bijsmaak krijgt. Zou wel mooi zijn als ik met dat NoCalc-filter op mn waterleiding nu geen filter meer in het koffieapparaat hoef te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Verwacht geen wonderen van dat NoCalc filter. Ik heb vorige week een Vibiemme geserviced die achter zo'n filter zit. Zat toch best wat kalk aan het verwarmingselement na anderhalf jaar. Dus ook voor dat filter geldt, bijhouden.

• Kuusj

Kuusj

bszz schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:47:
[...]

Geen idee wat dat automatische reinigingsprogramma van het melksysteem doet maar als het alleen water gebruikt is dat op termijn echt onvoldoende. Eiwitten koeken hardnekkig vast en die krijg je met water echt niet helemaal weg, Er zijn melksysteemreinigers te krijgen die dat wel kunnen en dat zou het eerste zijn wat ik zou proberen.
Ik heb een liter melksysteem-reiniger besteld :) Wist niet dat dit ook moest.
Kraz schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:53:
[...]

Ik heb in het begin de Forza bonen ook eens geprobeerd. Deels omdat ik nieuwsgierig was, maar ook deels omdat ik op zondag door m'n bonen heen was en ik alleen bij de supermarkt kon kopen. :P

Lang verhaal kort: ik heb de dag erop direct weer verse bonen gekocht. Zelfs met melk vond ik (en de gasten) de Forza niet lekker.
Halve zak Forza bonen is in de prullenbak beland.

Ik ben gewoon verwend denk ik. :$

Enige supermarkt bonen die ik nog vind kunnen zijn die van Illy, maar ook die vallen al buiten je budget met € 10,-/Kg
Ik ben persoonlijk wel fan van de DE Excellent bonen: https://www.koffievoordee...-aroma-variatie-excellent
Ik zou ze echter niet kopen als je een fan bent van sterke koffie, mijn vader zet het apparaat met deze bonen altijd op 'double shot+' (zo sterk mogelijk malen en dat 2x per kopje koffie 8)7) Beetje zonde van de bonen ook, daarom nu ook DE intens. Ben er persoonlijk als liefhebber van zachtere koffies geen fan van, maar goed.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:08
ik heb jarenlang diverse espressomachines gehad, waaronder een Vibiemme met een E61 zetgroep. Daarvoor een Gaggia Classic. Ik kon er heerlijke espresso mee zetten en een goede cappucino voor mijn vrouw. Nu een tijdje espresso-loos. Ik wil toch weer een apparaat hebben, maar geen half-automaat vanwege de enorme zooi die het genereert.

Ik zoek dus een vol-automaat, waarbij ik een heerlijke cremige espresso kan zetten (met de textuur en dikte van een volle Chocomel) en een goede espresso. Twee kennissen van mij hebben een Siemens vol-automaat, maar daar bij beide apparaten een klein kopje sterke koffie uit, ipv espresso. Dat zoek ik dus niet. Wie kent een goed merk volautomaat voor max 700 euro? Tweedehands voor dit budget is ook een optie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ik ben bijna nog geen automaat tegen gekomen die aan die eisen voldoen.
Een automaat is een keuze voor gemak, niet voor mooie espresso. De nieuwste modellen maken heel behoorlijk sterke koffies maar een op een schaal van 0 tot 10 blijft het meestal rond een 7 of 7,5 hangen.
De mooiste koffie die ik uit een automaat heb gezien is uit een Quick Mill mod 5000 en varianten. Deze heeft electrisch verwarmde zetgroep, traploos verstelbare molen en dosering. Voor de rest een onhandelbaar bakbeest maar wel lekkere koffie.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
107mb schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:31:
Ik zoek dus een vol-automaat, waarbij ik een heerlijke cremige espresso kan zetten (met de textuur en dikte van een volle Chocomel) en een goede espresso. Twee kennissen van mij hebben een Siemens vol-automaat, maar daar bij beide apparaten een klein kopje sterke koffie uit, ipv espresso. Dat zoek ik dus niet.
Zoals @Teus.espresso ook al aangeeft: die bestaan eigenlijk niet. Ik heb een tijd geleden eens een goed gesprek gehad met een leverancier van mooie espressomachines en die gaf al duidelijk aan: een volautomaat is een automatische koffiemachine. Geen espressomachine. Als je op het knopje 'espresso' drukt, komt er bij sommige machines een kopje koffie uit dat lijkt op aardige espresso. Waarschijnlijk is het resultaat beter dan van een goedkope Krups halfautomaat met een goedkope DeLonghi maler ernaast. Maar dikke romige espresso met tijgerstrepen en mooie crema, daarvoor heb je toch een goede halfautomaat en maler voor nodig.

In hoeverre zorgt een halfautomaat voor een 'enorme zooi' eigenlijk? Portafilter uitkloppen, vaak backflushen en af en toe de zetgroep eens goed schoonmaken is toch niet zo lastig? Een zetgroep uit een volautomaat halen en uitgebreid schoonmaken, dat levert misschien net zo veel zooi op...

Punctuality is the politeness of kings

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:08
dreamscape schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:09:
[...]

In hoeverre zorgt een halfautomaat voor een 'enorme zooi' eigenlijk? Portafilter uitkloppen, vaak backflushen en af en toe de zetgroep eens goed schoonmaken is toch niet zo lastig? Een zetgroep uit een volautomaat halen en uitgebreid schoonmaken, dat levert misschien net zo veel zooi op...
koffie malen --> koffiepoeder naast de maler
portfilter uitkloppen in wasbak --> asbak niet schoonmaken = zooi.
lekspoor van koffiezetapparaat naar wasbak.

cappucino maken --> eerst stoompijpje uitblazen. werkplak nat.
melk opschuimen --> gaat te hard, melk stroomt over de schuimbeker, door de koffieprut.

Zoiets dus. :)

Maar ik lees het al... Het wordt dus gewoon weer een Vibiemme :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
107mb schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:19:
koffie malen --> koffiepoeder naast de maler
Goed excuus om een goede on-demand molen te kopen die de koffie netjes in je portafilter deponeert. Met mijn oude Compak K3 had ik er wel ooit last van, maar met mijn E5 OD niet meer.
portfilter uitkloppen in wasbak --> asbak niet schoonmaken = zooi.

lekspoor van koffiezetapparaat naar wasbak.
Wasbak? Gewoon een uitklopbakje naast je setup. Of een lade onder je machine, nog mooier maar wel duur...
cappucino maken --> eerst stoompijpje uitblazen. werkplak nat.
Uitblazen in je lekbak. En anders, ik heb een speciaal setje vaatdoekjes voor bij de koffiemachine. Even poetsen en klaar.
melk opschuimen --> gaat te hard, melk stroomt over de schuimbeker, door de koffieprut.
Huh? Dan doe je erg veel melk in je kannetje. Of je moet nog meer oefenen op mooi microfoam... Max 1/3 vullen.
Maar ik lees het al... Het wordt dus gewoon weer een Vibiemme :*)
Goed idee. ;)

• Redis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 11:34
Ben nu al een tijdje opzoek naar een goede volautomaat na jaren Dolce Gusto.

Na veel uren op internet te hebben gelezen en vergelijken had ik de Saeco Xelsis SM7685 gekocht.
Eenmaal in gebruik was ik niet tevreden, de hoeveelheden in milliliters klopte niet met hetgeen wat ik wou hebben en de smaak was ik ook niet over te spreken voor een automaat van 1000+ euro.
Terug gebracht en wederom opzoek gegaan.

Nu heb ik de Melitta Barista T Smart staan.
Maar vind de smaak wederom niet echt wauw.

Nu vraag ik mezelf al doe ik wat fout of verwacht ik teveel van een volautomaat.

Ik drink alleen maar latte macchiato.
Heb nu bonen van Illy en Starbucks geprobeerd, voor de melk heb ik speciale koffiemelk en volle houdbare melk geprobeerd.

Wat ik eigenlijk wil is de koffie krijgen zoals uit een goeie automaat bij het tankstation.
Of natuurlijk zoals hoe een goeie barista het maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Redis schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:27:
Ben nu al een tijdje opzoek naar een goede volautomaat na jaren Dolce Gusto.

Na veel uren op internet te hebben gelezen en vergelijken had ik de Saeco Xelsis SM7685 gekocht.
Eenmaal in gebruik was ik niet tevreden, de hoeveelheden in milliliters klopte niet met hetgeen wat ik wou hebben en de smaak was ik ook niet over te spreken voor een automaat van 1000+ euro.
Terug gebracht en wederom opzoek gegaan.

Nu heb ik de Melitta Barista T Smart staan.
Maar vind de smaak wederom niet echt wauw.

Nu vraag ik mezelf al doe ik wat fout of verwacht ik teveel van een volautomaat.

Heb nu bonen van Illy en Starbucks geprobeerd, voor de melk heb ik speciale koffiemelk en volle houdbare melk geprobeerd.

Wat ik eigenlijk wil is de koffie krijgen zoals uit een goeie automaat bij het tankstation.
Ga naar een goeie speciaalzaak en laat je voorlichten, stel vragen en ga proeven....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Ik weet toevallig dat er in Starbucks automaten bij het tankstation halfvolle melk wordt gebruikt. Of daar met het (donkerder) branden van de bonen ook rekening mee wordt gehouden weet ik niet zeker.
Maar met de info hierboven zou je kunnen proberen de smaak na te bootsen.

Heb je ook al eens geprobeerd om verse(re) bonen te gebruiken?
Zoals Bszz ook al aangaf; ga naar een speciaalzaak en laat je daar informeren. Bij de meeste kun je zo meerdere kopjes koffie proeven van verschillende merken.

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 22:45
Kan iemand mij vertellen welk gereedschap ik nodig heb om mijn Jura (c65) eens open te maken om hem schoon te maken?

Play every day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@gr8slayer Alstublieft:
https://komtra.de/jura-re...-kaffeevollautomaten.html

https://komtra.de/media/f...C3%A4uses-A6551301020.pdf

Het enige tricky stuk gereedschap is dat irritante speciale ovalen sleuteltje wat Jura gebruikt.
Maar dat lukt de allereerste keer ook met een platbektangetje.
En daarna die zelftappers gewoon vervangen door iets met een normale kop (kruis, torx, o.i.d.)
Afbeeldingslocatie: https://komtra.de/media/images/ew-evelations-info/10120_1.JPG

[ Voor 42% gewijzigd door ehtweak op 26-09-2019 10:36 ]

Mooie Plaatjes   

• Redis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 11:34
Ga zaterdag dan maar even langs SimonLevelt, kijken of zij betere bonen hebben en wat tips.

Is het trouwens normaal dat wanneer ik om 205ml melk vraag het apparaat 205ml melk+schuim produceert? Heb dan dus een stuk minder melk dan gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:30
*knip*

*knip*
Persoonlijk vond ik beide bonen die je noemt totaal niet lekker. Haal eens een zakje bonen bij een verse branderij zoals Brandzaak. Persoonlijk vind ik daar de bonen uit Ethiopie erg lekker.

Neem dat als vertrekpunt en ga dan nog eens spelen met je maling en hoeveelheid water.

Eventueel als je een bekende manier van zetten hebt (bijv. filter opschenken) kun je daarmee wel uitsluiten of het aan de bonen ligt. Dat zegt natuurlijk niet 100% alles, aangezien de temp en maling een grote invloed hebben.

there's no tweak without the tweaker

• Kuusj

Kuusj

bszz schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:47:
[...]

Heb het spul (1L Jura melkschuim-reiniger) vandaag binnengekregen en eens laten lopen en ik merk duidelijk verschil. Bedankt dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
Ik heb een handgrinder gekocht voor mijn Gaggia Classic maar na een tijdje handgrinder heb ik toch liever een elektrische grinder. Ik gebruik non-pressurized filters dus ik zoek naar Een grinder die goed consistent maalt.

Wat zijn mijn opties? Een goede grinder vind ik wel belangrijk, maar ook dat het niet meer kost dan mij espressoapparaat.

[ Voor 8% gewijzigd door loldave87 op 27-09-2019 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Ik word er gek van. M'n pistonmachine (Quickmill 3035) lekt!
Of ik nu verse bonen gebruik, een ESE pad, ik de machine schoon hebt gemaakt, hij vies is.
Ik heb de o-ring al vervangen... Maar niks helpt tot nut toe. Vroeger deed ie dat niet.

Het water komt boven uit de piston/machine verbinding en druppelt dan langs het pistonhandvat naar beneden. Soms is het bij elke zet. De andere keer is het een week niet. Maar het blijft terug komen.

De nieuwe o-ring heb ik van DT-Trading.
Wie o wie heeft de crema-gouden tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ixl85 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:55:
Of ik nu verse bonen gebruik, een ESE pad, ik de machine schoon hebt gemaakt, hij vies is.
Ik heb de o-ring al vervangen... Maar niks helpt tot nut toe. Vroeger deed ie dat niet.

Het water komt boven uit de piston/machine verbinding en druppelt dan langs het pistonhandvat naar beneden. Soms is het bij elke zet. De andere keer is het een week niet. Maar het blijft terug komen.

Het zou nog aan het filterbakje kunnen liggen. Lekt hij zowel bij het 1-kops als bij het 2-kops filterbakje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
bszz schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:24:
[...]

Het zou nog aan het filterbakje kunnen liggen. Lekt hij zowel bij het 1-kops als bij het 2-kops filterbakje?
De 1-kops gebruik ik nooit. De 2-kops lekt en de nieuwe ESE-serving ook. Zal de 1 kops eens proberen vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Het filterbakje is ook netjes schoon en niet verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-09 22:19
loldave87 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:31:
Ik heb een handgrinder gekocht voor mijn Gaggia Classic maar na een tijdje handgrinder heb ik toch liever een elektrische grinder. Ik gebruik non-pressurized filters dus ik zoek naar Een grinder die goed consistent maalt.

Wat zijn mijn opties? Een goede grinder vind ik wel belangrijk, maar ook dat het niet meer kost dan mij espressoapparaat.
Overweeg dan om een tweedehands molen te kopen. Ik heb dat ook gedaan en dat bevalt heel goed. Van te voren had ik gekeken hoeveel nieuwe maalstenen zouden kosten en dat was een paar tientjes, dus dat overleef je ook wel als dat aan de orde is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 09:05
ixl85 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:55:

Ik heb ooit eens zo’n overhaalsetje voor E61 groepen bij DT trading gekocht en daar zat ook een kartonnen vulring bij. Die kun je onder de rubberen ring in je groep doen waardoor hij net een fractie dikker is. Dat loste het lekkageprobleem vaak wel op.

Edit: zoiets dus

[ Voor 6% gewijzigd door titan1901 op 27-09-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
Wouterkaas schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:32:
[...]

Overweeg dan om een tweedehands molen te kopen. Ik heb dat ook gedaan en dat bevalt heel goed. Van te voren had ik gekeken hoeveel nieuwe maalstenen zouden kosten en dat was een paar tientjes, dus dat overleef je ook wel als dat aan de orde is.
Tweedehands is ook zeker een optie, maar de vraag is natuurlijk welke molen is voor mij interessant en is geschikt dat fijn genoeg en consistent grind voor espresso? Wat ook pre is als de motor or burr makkelijk te vervangen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door loldave87 op 27-09-2019 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
De oplossing van Titan voor de quick werkt niet. Zo'n opvul ring is voor de e61 zetgroep.
Als je van alles hebt geprobeerd met het piston rubber en dat is het niet. Dan kan het zijn dat aansluiting van heet water die tussen de kop en het thermoblok zit, lek is.
Als je het deksel van de machine schroeft, zie je rechts de stoomkraan zitten. Vanaf daar loopt een witte teflon slang naar onder het thermoblok. Die slang zit vast met een klem onder het thermoblok. Het kan zijn dat de twee o-ringen die daar zitten, zijn gaan lekken.
Wel oppassen met stroom als je de machine zover openmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
https://www.drtradingshop...uick-mill-tips-and-trucs/
In de tekening noemen ze het de o-ring pressure pipe.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Al jaren drink ik koffie uit een Bialetti 4 kops. Dat is precies een mok koffie, gemiddeld drink ik er 2 per dag. Het grote voordeel vind ik de eenvoud en prijs t.o.v. de smaak. Ook is de koffie een goede basis voor een cappuccino of een latte macchiato.

Nu heeft mijn vader recent ook een Bialetti gekregen en heeft hij zijn cholesterol laten meten, er zit een stof in de koffie, diterpenen, wat voor een verhoogd LDL cholesterol kan zorgen.

Aangezien ik structureel van de Bialetti drink zit ik te denken over te stappen op iets anders. Alternatieven:
- de bialetti nafilteren met een papieren filter (geen idee wat dit doet met de smaak)
- aeropress
- chemex of andere pour over

In die laatste categorie valt ook de V60 volgens mij. De voordelen die hiervan genoemd worden is dat je veel controle hebt over het proces. Voor mij is dit juist een nadeel. De essentie van goede koffie is juist de reductie van variabelen. De juiste hoeveelheid koffie, water en de juiste temperatuur. Dit vind ik ook de grootste aantrekkingskracht van de Bialetti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
Ik ben dus opzoek naar een electrische grinder voor espresso. Heeft iemand misschien aanbevelingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Erapaz schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:56:
Al jaren drink ik koffie uit een Bialetti 4 kops. Dat is precies een mok koffie, gemiddeld drink ik er 2 per dag. Het grote voordeel vind ik de eenvoud en prijs t.o.v. de smaak. Ook is de koffie een goede basis voor een cappuccino of een latte macchiato.

Nu heeft mijn vader recent ook een Bialetti gekregen en heeft hij zijn cholesterol laten meten, er zit een stof in de koffie, diterpenen, wat voor een verhoogd LDL cholesterol kan zorgen.

Aangezien ik structureel van de Bialetti drink zit ik te denken over te stappen op iets anders. Alternatieven:
- de bialetti nafilteren met een papieren filter (geen idee wat dit doet met de smaak)
- aeropress

In die laatste categorie valt ook de V60 volgens mij. De voordelen die hiervan genoemd worden is dat je veel controle hebt over het proces. Voor mij is dit juist een nadeel. De essentie van goede koffie is juist de reductie van variabelen. De juiste hoeveelheid koffie, water en de juiste temperatuur. Dit vind ik ook de grootste aantrekkingskracht van de Bialetti.
Senseo 8) Chemex, hoef je niet zo precies op te gieten en je ziet aan het naveltje op het glas wanneer je genoeg water hebt gebruikt. Wel de juiste maling, hoeveelheid koffie en water (van de juiste temperatuur) gebruiken.

En natuurlijk niet verwachten dat je hetzelfde kopje koffie krijgt als uit een Bialetti....

[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 29-09-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

loldave87 schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:22:
Ik ben dus opzoek naar een electrische grinder voor espresso. Heeft iemand misschien aanbevelingen?
Mahlkonig heeft wel wat, waaronder de E65S: https://www.mahlkoenig.de/en/product/e65s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
Beetje prijzig. 4x meer dan mijn espressoapparaat xD. Hoe zit het met de prijsklasse tussen de 200-400?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
loldave87 schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:34:
[...]

Beetje prijzig. 4x meer dan mijn espressoapparaat xD. Hoe zit het met de prijsklasse tussen de 200-400?
Ik denk dat @Phuncz een hint wil geven...... Ietsje meer informatie en zelf een beetje op onderzoek bijvoorbeeld... Begin bijvoorbeeld eens in dit topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Na het Handpresso Auto debacle nu toch maar een gewone espresso machine gekocht die gemalen koffie en ESE pads aankan: De'Longhi Icona Micalite ECOM 311.BK.

Afbeeldingslocatie: https://brain-images-ssl.cdn.dixons.com/2/6/10124062/l_10124062_002.jpg

Via Ebay als "Other (new)", maar was gewoon als nieuw verpakt en voor minder dan de helft van de winkelprijs (onder de 100 euro). Werkt voorlopig goed, koffie smaakt goed genoeg :) . Geen barista-kwaliteit, maar dat zijn mijn voorgemalen koffie en de ESE pads ook niet ;)

Enige nadeel: kan er geen hogere bekers onder krijgen. Is mee te leven.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 29-09-2019 17:22 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkes
  • Laatst online: 20:29

ikkes

In diepe rouw

De jura is binnen. Nu uit gaan zoeken hoe die werkt. :)
Vraagje over bonen. Mijn man drinkt graag koffie van Kanis en Gunnink bonen. Weet iemand welke bonen soorten dat zijn of waarmee ik het kan vervangen?.

People who ask, `Can I ask you a question?' don't really give you a choice, do they?
Live long and prosper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
ikkes schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:09:
De jura is binnen. Nu uit gaan zoeken hoe die werkt. :)
Vraagje over bonen. Mijn man drinkt graag koffie van Kanis en Gunnink bonen. Weet iemand welke bonen soorten dat zijn of waarmee ik het kan vervangen?.
https://www.kanisengunnink.nl/onze-koffie/koffiebonen/
Die zijn toch gewoon te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
Heeft iemand ervaring met de Eureka Mignon Specialita? Ik overweeg de Mignon en de Sette 270. Ik heb veel goede dingen gelezen, maar ik heb ook gelezen dat de Sette meer plastic onderdelen bevat en kwaliteitsproblemen heeft. Ik wil de grinder voornamelijk gebruiken voor espresso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:30

- aeropress

Ik gebruik nu al tijden naar tevredenheid 'pour over' van Hario. Variabelen is naar mijn mening eenmalig. Maalgraad, temp en hoeveelheid 1x vaststellen en dit proces herhalen tot je keer overstapt naar andere bonen bijv. Ik gebruik altijd weegschaaltje om bonen en hoeveelheid water af te wegen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
loldave87 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:34:
Heeft iemand ervaring met de Eureka Mignon Specialita? Ik overweeg de Mignon en de Sette 270. Ik heb veel goede dingen gelezen, maar ik heb ook gelezen dat de Sette meer plastic onderdelen bevat en kwaliteitsproblemen heeft. Ik wil de grinder voornamelijk gebruiken voor espresso.
Als ik een Sette zou overwegen zou ik de 270 Wi overwegen. Er zijn nogal wat kleine verbeteringen doorgevoerd tov de gewone 270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkes
  • Laatst online: 20:29

ikkes

In diepe rouw

@jongetje Klopt dat ze te koop zijn. Maar ik wil naar betere (verse) bonen. En ik kan mijn man niet zo om laten schakelen. Dus moet ik beginnen met bonen die kwa smaak daar op lijken.

People who ask, `Can I ask you a question?' don't really give you a choice, do they?
Live long and prosper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Laatst online: 18:27
Hebben jullie weleens onderzoek gedaan naar het gebruik van pesticiden in de koffiewereld? Ik kan me voorstellen dat de grote jongens (Douwe Egberts etc) wel een redelijke kijk hebben over de kwaliteit van hun product en ook de middelen om hier aktief onderzoek naar te doen.

Ik vraag me de laatste tijd af hoe kleine branders, die bij de boer in Rwanda een paar zakken origin koffie halen hiermee omgaan. Puur vertrouwen op goede wil van de boeren? Ik kan me voorstellen dat voor veel van de boeren in de derde wereld land overleven en geld verdienen van primair belang is (en wie neemt ze dat kwalijk). Wie controleert de branders die toch vaak uit een hobby achtige hoek opereren.

[ Voor 5% gewijzigd door Donaldinho op 02-10-2019 13:31 ]

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Kunnen mensen met een Quamar m80e mij een gunst doen: de maalkop (schroefding met de cijfers erop) van mijn machine heeft een beetje speling. Is dat iets wat bij elke M80e voorkomt?

Het is iets van een mm, maar het zorgt ervoor dat de maalsschijven elkaar raken terwijl de afstand tussen de schijven groot genoeg zou moeten zijn. De kop staat door de speling schuin en daardoor staan de maalsschijven niet loodrecht op elkaar.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woutur schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:47:
Kunnen mensen met een Quamar m80e mij een gunst doen: de maalkop (schroefding met de cijfers erop) van mijn machine heeft een beetje speling. Is dat iets wat bij elke M80e voorkomt?

Het is iets van een mm, maar het zorgt ervoor dat de maalsschijven elkaar raken terwijl de afstand tussen de schijven groot genoeg zou moeten zijn. De kop staat door de speling schuin en daardoor staan de maalsschijven niet loodrecht op elkaar.
Ik heb de mijne pas verkocht. Maar kan me geen speling herinneren eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mijn M80e heeft ook wel een millimeter speling (in de draaicirkel), door de ruimte van het plastic palletje. Geen idee of ie daardoor de kop scheef zet eigenlijk want beide maalschijven horen toch stevig vast te moeten zitten ondanks de speling op de maalgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:36
In de draaicirkel zit inderdaad een klein beetje speling. Maar ik snap niet waarom dat er voor kan zorgen dat de schijven tegen elkaar komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb er een filmpje van gemaakt:

Dat bedoelde ik. Ik kan me voorstellen dat hierdoor de mailing inconsistent wordt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toempf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-08 21:25
loldave87 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:34:
Ik heb de Specialita. Moet er wel bij zeggen dat ik pas 2 maanden geleden de overstap heb gemaakt naar een Bezzera Magica + eerdergenoemde maler, hiervoor had ik gewoon een Siemens volautomaat. Kan dus niet meer zeggen dan dat ik voor Eureka gekozen heb omdat ik her en der had gelezen dat de Mignon serie een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

Ik heb ook een Quamar M80E maar ik weet niet of ding speling heeft :+ ga er niet op drukken en ding maalt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

woutur schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:09:
Ik heb er een filmpje van gemaakt:
[YouTube: Quamar m80e speling in de kop]

Dat bedoelde ik. Ik kan me voorstellen dat hierdoor de mailing inconsistent wordt.
Sowieso in het begin hoor je hem al raken. Er is dan echt 0,01mm ofzo nodig om hem dat volgende geluid te geven en dat krijg je dan als je erop duwt I guess. Is ie niet fijn genoeg 1 tandje grover ? @Nomad heeft hem ook gehad en vond hem volgens mij ook net niet fijn genoeg malen of toch in ieder geval niet precies genoeg instelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:46

- aeropress

Mijn papieren Aeropress filtertjes hebben grofweg dezelfde diameter als de filters van twee van m'n Bialetti's (moka en brikka)

Dat heb ik dan natuurlijk ook moeten proberen en het werkt prima. :+
Gewoon het filtertje ertussen leggen.
De smaak verandert wel een beetje. Het mondgevoel is compleet anders, vergelijkbaar met Aeropress. De 'crema' bij gebruik van een brikka wordt wel flink luchtig.

Ik heb het uiteraard niet gemeten maar in theorie zou je de cafestol zo (grotendeels) eruit filteren.

Aeropress zelf vind ik een super zetmethode voor nood, niet voor dagelijks gebruik.

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Donaldinho
naar aanleiding van mijn eerdere vraag over bestrijdingsmiddelen in koffie heb ik zelf wat rondgekeken. Lap text aanval :+

In het algemeen: (Europese) wetgeving wordt vaak geïnitieerd door onderzoek van De European Food Safety Authority. Op hun wetenschappelijke bevindingen wordt het Europese beleid en wetgeving op gebied van voedselveiligheid gebaseerd. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA - https://www.nvwa.nl/) controleert continu op de aanwezigheid van resten bestrijdingsmiddelen op groente en fruit. Jaarlijks worden er meer dan 4.000 monsters op de Nederlandse markt, in supermarkten en van importproducten geanalyseerd op de aanwezigheid van resten. (tldr: er zijn regels, en er is handhaving - alhoewel ik me afvraag in hoeverre die handhaving oog heeft op mini branders die 1 zak bonen uit Kenya wegslepen).

Toch: recent onderzoek van de consumentenbond. https://www.consumentenbo...somachine/duurzame-koffie .Wij lieten onderzoekers in Brazilië en Ethiopië poolshoogte nemen in de koffiesector. Zij beoordeelden de situatie in ter plekke. En wat bleek? In Brazilië worden nog steeds volop giftige bestrijdingsmiddelen gebruikt

Er zijn wel allerlei keurmerken (biologisch, fair trade, rainforest aliance, utz cerified” waarvan het “biologisch” in mijn case, geen bestrijdingsmiddelen :P, de meest relevante lijkt: het Europees Keurmerk voor Biologisch: Tropische producten met dit keurmerk zijn geteeld zonder kunstmest of chemisch/synthetische bestrijdingsmiddelen.

Bottom line, bijna alle branders melden op hun website hoe belangrijk ze maatschappelijk verantwoord ondernemen, transparante ketens etcetc belangrijk vinden. Maar in een steekproefgewijze check van de lijst met branders in dit topic/ google zijn er maar een paar branders die expliciet melden dat ze bonen gebruiken die een of meer van de keurmerken hebben (for what it’s worth).

branders die ik gevonden heb die expliciet gebruik van koffie met de keurmerken/labels als hierboven genoemd:side note: wat is daadwerkelijk de impact van eventuele resten van bestrijdingsmiddelen in je koffie - koffie bonen zijn zaden. Ze worden in tegenstelling tot groenten en fruit niet rauw gegeten. Ze zijn in principe beschermd door het fruit. Dat fruit wordt weggegooid, de zaden worden in water geweekt, gefermenteerd, gedroogd, en geroosterd op 200+ graden. De vraag is dan, hoeveel van een gebruikt bestrijdingsmiddel komt daadwerkelijk van plant uiteindelijk in je kop koffie terecht? Aan de andere kant, als een plant wordt blootgesteld aan bepaalde bestrijdingsmiddelen, dan zou je logischerwijs kunnen aannemen dat resten van dit middel in alle onderdelen van de plant terecht kunnen komen.

Volgende check: bestellen en kijken of die koffies überhaupt te hachelen zijn :P

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
Iemand nog aanbevelingen? Mijn bonen zijn bijna op en ik ben op zoek om een nieuwe boon bij een andere roaster te proberen. Tot nu heb ik bonen bij Brandzaak en Bocca besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
Zoek het topic even door, genoeg tips. Hangt er ook vanaf wat/hoe je het zelf graag drinkt. Ikzelf heb goede ervaringen bij koffiestation, caffenation, koffielab en toch ook de voorverpakte (italiaanse?) bonen van vanpommeren.

Nu besteld bij bootkoffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

loldave87 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:06:
Iemand nog aanbevelingen? Mijn bonen zijn bijna op en ik ben op zoek om een nieuwe boon bij een andere roaster te proberen. Tot nu heb ik bonen bij Brandzaak en Bocca besteld.
Koffiebonen van Boot zijn idd aan te bevelen!
Laatste 2 bestellingen van Het Koffielab beviel ons een stuk minder.

Ook bestellen wij af en toe de bonen van Peeze. Iets goedkoper en prima koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Ben voor mijn Profitec Pro 300 machine en Bezzera BB005 maler op zoek naar een adres in zuid limburg (Maastricht) waar deze een onderhoudsbeurt kunnen krijgen. Ze zijn niet kapot oid, maar zou de machines graag willen laten nakijken (en ook intern eens goed laten schoonmaken).

Het liefst een liefhebber die dit doet (vergelijk kafko, helaas iets te ver weg voor mij) :)

Iemand hier een tip, ervaring met iemand?

Heb al gegoogled en onderstaande opties gevonden, hoop echter dat iemand misschien ervaring heeft en/of mij de gouden tip kan geven;
- https://www.corio-es.nl/reparaties/
- https://www.espressoservicedienstjohndejong.nl/ (geen idee of deze (nog) actief is)

-------------------
Hiernaast nog een tip voor diegenen die op zoek zijn naar een Moccamaster, er zijn er wat in de aanbieding op bol.com (bvb. de Moccamaster Kbg741 AO voor 155,95, via een externe verkoper).

[ Voor 23% gewijzigd door bebopper op 09-10-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
loldave87 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:06:
vinpower schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:12:

Tweakers koffiebonen-adresjes
NaamPlaatsWebshopGem. prijs per kgDag van brandenBranddatum vermeld op verpakkinglink website
BrandzaakRotterdamJa€ 20Op bestellingJawww.brandzaak.nl
Giraffe coffeeRotterdamJa€ 26?Jawww.giraffecoffee.com
FascinoWeertJa€ 202 a 3 x per weekJawww.fascino-coffee.com
Schot koffieRotterdamJa€ 30Op maandagJawww.schotkoffie.nl
Rozema & Van SchijndelOisterwijkJa€ 23??www.rozemavanschijndel.nl
FriedhatsAmsterdamJa€ 35??www.friedhats.com
Simon leveltMeerdere plaatsenJa€ 20Meerdere dagen per week?www.simonlevelt.nl
KoffiestationGroningenJa€ 27??www.koffiestation.nl
Het KoffielabUtrechtJa€ 25??www.hetkoffielab.nl
KaldiMeerdere plaatsenJa€ 20?Neewww.kaldi.nl
Konkeltje // Mocca D'orZwolleJa€ 21??www.konkeltje.nl
Boot KoffieBaarnJa€ 35Dagelijks?www.bootkoffie.nl
Noord Coffee RoastersVeghelJa???https://www.noordcoffee.nl/
KoffietopiaVeghelJa€ 181x per weekJahttps://www.koffietopia.nl/
Espresso enzoOssJa???www.espresso-enzo.com
Allora CaffèOssJa???https://alloracaffe.nl
Miss MorrisonDelftJa€ 25-302 a 3 x per week?www.missmorrison.nl
Thecoffeelodge.nlHarderwijkJa€ 20Meerdere dagen per week?www.thecoffeelodge.nl
Blanche DaelMaastrichtJa€ 20??https://shop.blanchedael.nl/
BrandmeestersMeerdere plaatsenJa€ 20??www.brandmeesters.nl
KBC ArnhemVelpJa€ 22Dinsdag en donderdag?www.kbc-arnhem.nl
White LabelAmsterdamJa€ 32??www.whitelabelcoffee.nl
KepplerAmsterdamJa€ 30??www.cafekeppler.nl
Master's Tea & CoffeRotterdamJa€ 20-301x per week?www.mastersteaandcoffee.nl
Dutch BaristaMaastrichtJa€ 25??www.baristasite.com/nl
Blommers CafeNijmegenJa€ 30??https://www.blommers.coffee/nl/
CoffynMaldenNee€ 25??https://www.coffyn.nl/
Het HoofdkwartierAmstelveenJa€ 20WoensdagJawww.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn dat echt aanbevelingen? Iets met bomen en het bos... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Ik denk dat je redelijk veilig zit met dat lijstje :) ik ben in ieder geval bezig met van elk wat te bestellen. Natuurlijk duurt dat nog tijden voordat ik ze allemaal heb gehad. Ik heb nu 2kg staan van de Colombia Finca la Guamara besteld bij het hoofdkwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
bebopper schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:23:
[...]
-------------------
Hiernaast nog een tip voor diegenen die op zoek zijn naar een Moccamaster, er zijn er wat in de aanbieding op bol.com (bvb. de Moccamaster Kbg741 AO voor 155,95, via een externe verkoper).
Dat heeft ongetwijfeld te maken met de nieuwe KBG Select modellen die sinds eergisteren te krijgen zijn. Deze hebben een stand voor een halve pot (aangepaste doorloopsnelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:19

Tacoos

i am i

vinpower schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:12:
8)

Tweakers koffiebonen-adresjes
NaamPlaatsWebshopGem. prijs per kgDag van brandenBranddatum vermeld op verpakkinglink website
BrandzaakRotterdamJa€ 20Op bestellingJawww.brandzaak.nl
Giraffe coffeeRotterdamJa€ 26?Jawww.giraffecoffee.com
FascinoWeertJa€ 202 a 3 x per weekJawww.fascino-coffee.com
Schot koffieRotterdamJa€ 30Op maandagJawww.schotkoffie.nl
Rozema & Van SchijndelOisterwijkJa€ 23??www.rozemavanschijndel.nl
FriedhatsAmsterdamJa€ 35??www.friedhats.com
Simon leveltMeerdere plaatsenJa€ 20Meerdere dagen per week?www.simonlevelt.nl
KoffiestationGroningenJa€ 27??www.koffiestation.nl
Het KoffielabUtrechtJa€ 25??www.hetkoffielab.nl
KaldiMeerdere plaatsenJa€ 20?Neewww.kaldi.nl
Konkeltje // Mocca D'orZwolleJa€ 21??www.konkeltje.nl
Boot KoffieBaarnJa€ 35Dagelijks?www.bootkoffie.nl
Noord Coffee RoastersVeghelJa???https://www.noordcoffee.nl/
KoffietopiaVeghelJa€ 181x per weekJahttps://www.koffietopia.nl/
Espresso enzoOssJa???www.espresso-enzo.com
Allora CaffèOssJa???https://alloracaffe.nl
Miss MorrisonDelftJa€ 25-302 a 3 x per week?www.missmorrison.nl
Thecoffeelodge.nlHarderwijkJa€ 20Meerdere dagen per week?www.thecoffeelodge.nl
Blanche DaelMaastrichtJa€ 20??https://shop.blanchedael.nl/
BrandmeestersMeerdere plaatsenJa€ 20??www.brandmeesters.nl
KBC ArnhemVelpJa€ 22Dinsdag en donderdag?www.kbc-arnhem.nl
White LabelAmsterdamJa€ 32??www.whitelabelcoffee.nl
KepplerAmsterdamJa€ 30??www.cafekeppler.nl
Master's Tea & CoffeRotterdamJa€ 20-301x per week?www.mastersteaandcoffee.nl
Dutch BaristaMaastrichtJa€ 25??www.baristasite.com/nl
Blommers CafeNijmegenJa€ 30??https://www.blommers.coffee/nl/
CoffynMaldenNee€ 25??https://www.coffyn.nl/
Het HoofdkwartierAmstelveenJa€ 20WoensdagJawww.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl
Van mij mag je daar Kaan koffie aan toevoegen
Branden 1x/wk, 20 euro/kg gemiddeld

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

bszz schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:57:
[...]

Dat heeft ongetwijfeld te maken met de nieuwe KBG Select modellen die sinds eergisteren te krijgen zijn. Deze hebben een stand voor een halve pot (aangepaste doorloopsnelheid)
Ah nu pas ? Heb eventjes geleden nog eentje voor het werk gekocht en daar stond die feature in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Phuncz schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:29:
[...]

Ah nu pas ? Heb eventjes geleden nog eentje voor het werk gekocht en daar stond die feature in de handleiding.
Heb je wellicht het retromodel gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Niet waar ik bewust van was maar die doorloopbeperkingsfeature stond in de handleiding maar wel niet op het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rudedadude Nog steeds blij met je Niche Zero? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door pven op 17-10-2019 15:02 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
Wat voor machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zeker! Topaankoop geweest! Nooit gemors met koffie en voorspelbare resultaten (op de verschillende koffies die ik door elkaar drink zet ik op de verpakking na wat uitproberen de maalstand waarbij m'n quickmill een druk opbouwt van 12 bar en zo kan ik prima per keer afwisselen, en onder andere ook met tussendoor de mailing van koffiebonen voor m'n filterkoffie met de moccamaster).

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:50:
[...]

Zeker! Topaankoop geweest! Nooit gemors met koffie en voorspelbare resultaten (op de verschillende koffies die ik door elkaar drink zet ik op de verpakking na wat uitproberen de maalstand waarbij m'n quickmill een druk opbouwt van 12 bar en zo kan ik prima per keer afwisselen, en onder andere ook met tussendoor de mailing van koffiebonen voor m'n filterkoffie met de moccamaster).
Ben benieuwd! Heb hem besteld, komt maandag binnen. Heb nu een Sette 270Wi met issues. Gaat naar importeur voor garantie, als hij weer goed is (of vervangen), gaat die de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Ik ben eigenlijk nog steeds niet echt tevreden met mijn Quamar M80E. De tijden die je kan instellen hoelang hij maalt blijf ik toch aanpassen om elke keer op een bepaalde hoeveelheid wil uitkomen. Daarom ben ik naar de Sette 270Wi aan het kijken maar de geluidproductie en vele klachten houden mij tegen om die te bestellen. Die Niche Zero is dan ook zeker nice, maar dan blijf ik weer steeds wegen.. Waarom bestaat er geen combinatie van die twee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Goede malers genoeg maar de keuze in die prijscategorie is beperkt. Ik heb mijn M80e ingesteld op 1, 2 en 5 seconden. Daarmee krijg ik het wel steeds gedaan, vaak een combinatie van 5 + 2 + 2 of 5 + 5 voor mijn 17g basket.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Ik snap de puristen helemaal hoor, maar als ik echt elke keer tot op 0,1 gram mijn koffie moet gaan afwegen dan gaat de lol er voor mij eraf.

Na meestal een kilo of 2 dan pak ik de weegschaal er weer eens bij om te kijken wat er uit komt. Vaak zit ik rond de 18 -18,5 gram. Die strijk ik dan gelijk met de basket en tijdens het zetten kijk goed hoe de koffie loopt.
Op basis daarvan stel ik de fijnheid eventueel nog even bij.

UIteraard snap ik dat variabelen ook de smaak beinvloeden, maar geen enkele koffietent gaat elke keer zijn koffie tot op 0,1 gram afwegen en daar smaakt het meestal ook prima.

Mijn maler;
Eureka Zenith 65E
Ingesteld op zo'n 10 seconden en stand 4-ish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Kraz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:42:

Mijn maler;
Eureka Zenith 65E
Ingesteld op zo'n 10 seconden en stand 4-ish
Tuurlijk is dat ook zo, maar ik heb wel variatie van 1 a 2 gram gedurende de periode van 2kg zak of steeds een andere boon.

btw heeft die Eureka ook geen ingebouwde weegsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

vinpower schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:10:
[...]

Tuurlijk is dat ook zo, maar ik heb wel variatie van 1 a 2 gram gedurende de periode van 2kg zak of steeds een andere boon.

btw heeft die Eureka ook geen ingebouwde weegsysteem?
Nope. Voor zover ik weet heeft alleen de Sette 270Wi dat.
Die van mij gaat op tijd.

1-2 gram verschil in malen is idd wel erg veel.
Als die van mij aan een schoonmaakbeurt toe is krijg ik grotere verschillen (0,5) gram, maar niet veel meer dan dat.

Welke bonen gebruik je? Zijn ze niet heel erg vet dat er zoveel achter blijft zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Ik heb nu de Colombia Finca la Guamara van branderij het hoofdkwartier.
Wellicht is 2 gram toch wat overdreven wanneer ik alles op een rijtje zet. Maar ik ben vaak toch aan het aanpassen naarmate de bonen ouder worden. Dan ga ik steeds wat fijner malen, waardoor ik ook weer wat langer moet malen om bepaald gewicht te halen. Of klopt die aanpak niet?

Edit. zoals nu, gisteren steeds 20,1 gemalen, en nu 19,2gram.

[ Voor 8% gewijzigd door vinpower op 11-10-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

vinpower schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:56:
Ik heb nu de Colombia Finca la Guamara van branderij het hoofdkwartier.
Wellicht is 2 gram toch wat overdreven wanneer ik alles op een rijtje zet. Maar ik ben vaak toch aan het aanpassen naarmate de bonen ouder worden. Dan ga ik steeds wat fijner malen, waardoor ik ook weer wat langer moet malen om bepaald gewicht te halen. Of klopt die aanpak niet?

Edit. zoals nu, gisteren steeds 20,1 gemalen, en nu 19,2gram.
DAT heb ik idd ook. Blijft ook een hobby natuurlijk :P

Maar daarom heb ik ook ~10 seconden en stand ~4.
Ik blijf gewoon kijken naar de hoeveelheid in het dubbele (VSM) filter en hoe het uiteindelijk eruit loopt. Die 0,3 gram verschil proef ik echt niet.

En ALS het dan een keer echt precies lekker eruit loopt met een zak nieuwe bonen is dat tóch een momentje van "YES!" :D

[ Voor 3% gewijzigd door Kraz op 11-10-2019 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luifel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05-2023
van de week de Sage Barista Pro ontvangen...
zeer tevreden mee...haast wel een pond koffie doorheengejaagd om een
voor mij goede afstelling te vinden (starbucks) ....later koffie van de brander....
YouTube: sage barista pro 3 ...

kom van een delonghi volautomaat...dit is leuker....
ps...ben amateurtje en filmpje was bedoeld voor de familie ;)

[ Voor 8% gewijzigd door luifel op 11-10-2019 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Kraz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:17:
[...]

Nope. Voor zover ik weet heeft alleen de Sette 270Wi dat.
Die van mij gaat op tijd.

1-2 gram verschil in malen is idd wel erg veel.
Als die van mij aan een schoonmaakbeurt toe is krijg ik grotere verschillen (0,5) gram, maar niet veel meer dan dat.

Welke bonen gebruik je? Zijn ze niet heel erg vet dat er zoveel achter blijft zitten?
Mahlkonig Vario -W maalt ook op gewicht. Met die speciefieke molen heb ik geen ervaring, wel met de Sette 270 Wi, 270W en de gewone 270. De 270 W is de meest "gevoelige" om het netjes te zeggen. De andere twee functioneren eigenlijk probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Kraz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:42:
Ik snap de puristen helemaal hoor, maar als ik echt elke keer tot op 0,1 gram mijn koffie moet gaan afwegen dan gaat de lol er voor mij eraf.

Na meestal een kilo of 2 dan pak ik de weegschaal er weer eens bij om te kijken wat er uit komt. Vaak zit ik rond de 18 -18,5 gram. Die strijk ik dan gelijk met de basket en tijdens het zetten kijk goed hoe de koffie loopt.
Op basis daarvan stel ik de fijnheid eventueel nog even bij.

UIteraard snap ik dat variabelen ook de smaak beinvloeden, maar geen enkele koffietent gaat elke keer zijn koffie tot op 0,1 gram afwegen en daar smaakt het meestal ook prima.
Ik verwacht dat een koffietent ook wel iets zal hebben staan waarmee er een redelijk consistent gewicht wordt afgemeten, of dat je bij erg veel koffie zetten daar een behoorlijk goed gevoel voor krijgt.

Bij mij zit het standaard afwegen in de flow en kost het daarom voor mijn gevoel nauwelijks tijd. In de vensterbank staat het weegschaaltje, even het 58mm kannetje van mijn Niche Zero maler er op, 15 gram in stoppen (meetnauwkeurigheid is 0,1 gram van het ding), in de maler mikken, maalsel komt in datzelfde kannetje, kannetje omdraaien in mijn opgewarmde portafilter (past precies, want ook 58mm), even tikken om mooi te verdelen, kannetje er vanaf halen en terugzetten, tampen, bevestigen en gaan maar. De drukmeter van m'n apparaat is voor mij de graadmeter van mijn consistentie in de manier van zetten en ik zit eigenlijk altijd binnen 0,5 bar bij een gelijk gevolgde procedure. En die voorspelbaarheid is (en smaakt) erg prettig. Vandaag weer ergens op een kantoor weer koffie uit een Jura (giga nogiets) gedronken. Je hoort me niet klagen, want ik werk ook op plekken met veel mindere koffie, maar het haalt het niet bij wat ik gemiddeld zelf in elkaar draai.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik kom er niet aan uit ...

Ik zoek een vervanger voor mijn Siemens EQ5. Het liefst zonder dat opschuim-pijpje, want a) dat maakt hem duurder en b) die gebruiken we toch niet. Het moet wel een automaat zijn. Ik vind wel wat koffiezetapparaten met een bonenmaler erin, maar die doen relatief lang over 1 kopje koffie en dan heb je per kopje een nieuwe koffiefilter nodig.

Heeft iemand tips waar ik beter naar kan kijken?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Pagina: 1 ... 38 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1