Ah, heb wel vaker getwijfeld over België...
[ Voor 16% gewijzigd door Gluten Parody op 14-09-2019 18:49 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Gluten Parody op 14-09-2019 18:49 ]
[ Voor 59% gewijzigd door teacher op 15-09-2019 15:57 ]
Wise enough to play the fool
[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 16-09-2019 15:37 ]
Beste dicespark;dicespark schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:36:
Afgelopen weekend een mooie Jura Ena Micro 90 op de kop getikt. Mijn eerste vol-automaat om eens te vergelijken naast m'n Vibiemme Domobar.
Nu vraag ik me af of ik ergens op de interface (schermpje) kan zien hoeveel kopjes er al meegezet zijn en hoe de 'staat' van het filter is. Een beetje googlen valt een beetje tegen; ik had verwacht dat er wel wat hacks, geeks of tinkering community was met die apparaten. Iemand?
Altijd op het moment dat het water voor het eerst in contact komt met de bonen, vanaf dat moment begint namelijk het extractieproces.monsees schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:54:
Wat ik mij op dit moment afvraag is het volgende: begin je met timen wanneer het hendeltje van het apparaat aangezwengeld wordt of juist wanneer je de eerste druppels espresso naar beneden ziet druipen?
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Melkschuimer moet je dagelijks schoonmaken, liefst met iets dat eiwitten oplost.Kuusj schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:49:
Onze 2,5 jaar oude Siemens EQ6 500 heeft een apart probleem. Een maand of 2/3 geleden is het apparaat ter reparatie aangeboden aan Siemens omdat hij constant met een bepaalde foutmelding kwam. Alles goed en wel, gerepareerd teruggekregen.
Maar nu viel mij op hoe veel dikker en beter de melkschuim was die uit het apparaat kwam. Ook was de melk veel warmer. Echter is dat in de loop van 2/3 maanden weer net zo waterig als het voorheen was. Iemand een idee waar ik naar kan zoeken? Wordt uiteraard netjes schoongemaakt wekelijks, ontkalkt etc.
Dit doen we na ieder gebruik van de opschuimer, dat zit ook ingebouwd in het apparaat. Het deel waar de koffie/melk uit komt wordt ook iedere weer schoongemaakt.bszz schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:15:
[...]
Melkschuimer moet je dagelijks schoonmaken, liefst met iets dat eiwitten oplost.
Geen idee wat dat automatische reinigingsprogramma van het melksysteem doet maar als het alleen water gebruikt is dat op termijn echt onvoldoende. Eiwitten koeken hardnekkig vast en die krijg je met water echt niet helemaal weg, Er zijn melksysteemreinigers te krijgen die dat wel kunnen en dat zou het eerste zijn wat ik zou proberen.Kuusj schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:32:
[...]
Dit doen we na ieder gebruik van de opschuimer, dat zit ook ingebouwd in het apparaat. Het deel waar de koffie/melk uit komt wordt ook iedere weer schoongemaakt.
Ik vraag me af wat het schoonmaken bij Siemens precies anders inhoud dan wat in de handleiding staat. Er kwam eerst ook direct melk uit en nu eerst een theelepel of 2 water.
Klopt ik heb een mahlkonig Vario waarvan de distributieband was gebroken. Via baratza US de onderdelen besteld en op basis van hun video het apparaat gerepareerd. Hulde.Thralas schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:00:
[...]
Daarbij moet wel gezegd worden dat Baratza zich vrij uniek profileert (ook buiten hun branche gezien) door repareren openlijk aan te moedigen en daar ook onderdelen en handleidingen voor biedt.
Vind ik enorm lovenswaardig. Zonder problemen van de supportafdeling een disassembly guide gekregen om een niet-werkende Sette te kunnen troubleshooten.
Is uiteindelijk door de Nederlandse importeur (!) binnen één dag kosteloos gerepareerd en teruggezonden
Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel
Op zich merk je het denk ik wel als de koffie anders gaat smaken of minder heet wordt. Lijkt me inderdaad dat je het achterwege kan laten. Ik merkte in elk geval het verschil wel met mijn britafilterkan. Niet direct, maar op het moment dat het apparaat aangeeft dat ik moet ontkalken (telt kopjes) is de koffie nog even heet en zal er dus nauwelijks kalk in het apparaat zitten.Palomar schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:47:
Ik heb een DeLonghi ECAM volautomaat met een waterfilter in het reservoir. Die vervang ik elke 2 maanden. Nu hebben wij sindskort een waterontharder van NoCalc in huis. Deze zit op de waterleiding aangesloten en doet een bewerking op het water dmv. silicopolyfosfaat
Nu weet ik niet precies wat er in dat waterfilter van DeLonghi zit, maar het lijkt me hetzelfde idee. Weet iemand of ik door dat NoCalc waterfilter het filter van de DeLongi nu ac hterwege kan laten?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik heb vandaag toevallig de L'Or Forza #9 gekocht. 2 zakken voor 9,99 euro. Ook de #10 gekocht. Ik wissel vaak van bonen, heb al veel van Koffievoordeel gehad. Daar vind ik de Celeste d'oro Crema (voorheen Chiaro) lekker. Krijg ook regelmatig een zakje (cadeau) van Simon Levelt. De Córazon is daar mijn favoriet. Kwaliteit wisselt wel bij Simon, soms zijn de bonen droog en dof. Ik heb het idee dat ze dan al heel lang in de bak hebben gelegen. Andere keer wel lekker.Lasmibalsingh schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:08:
[...]
Na veel supermarktkoffiebonen geproefd te hebben kan ik zeggen dat die van de Lidl zeker niet slecht zijn maar naar mijn smaak iets te lang doorgebrand en daardoor iets te vettig en niet vol van smaak.
Waar ik op ben uitgekomen als favoriete supermarkt koffieboon is L'OR Forza #9. 100% arabica en donker gebrand maar dus niet zo erg dat het helemaal glanzend is. Daar waar de lidl-boon blijft hangen in een zoete smaak heeft de l'or-boon ook nog een uitgesproken karakter.
Die l'or-bonen zijn niet zo goedkoop in vergelijking met die van de lidl maar bij Albert Heijn zijn ze wel regelmatig in de bonus en dan kom je alsnog op een voordelige prijs uit.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Ik heb in het begin de Forza bonen ook eens geprobeerd. Deels omdat ik nieuwsgierig was, maar ook deels omdat ik op zondag door m'n bonen heen was en ik alleen bij de supermarkt kon kopen.LuPo schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:29:
[...]
Ik heb vandaag toevallig de L'Or Forza #9 gekocht. 2 zakken voor 9,99 euro. Ook de #10 gekocht. Ik wissel vaak van bonen, heb al veel van Koffievoordeel gehad. Daar vind ik de Celeste d'oro Crema (voorheen Chiaro) lekker. Krijg ook regelmatig een zakje (cadeau) van Simon Levelt. De Córazon is daar mijn favoriet. Kwaliteit wisselt wel bij Simon, soms zijn de bonen droog en dof. Ik heb het idee dat ze dan al heel lang in de bak hebben gelegen. Andere keer wel lekker.
Ben benieuwd of ik hier nog leuke tips langs zie komen. Ik probeer altijd voor een kilo bonen rond de 10 euro te blijven. Dat lukt niet bij Simon Levelt, maar die koop ik eigenlijk nooit zelf.
Ik zal dat dan idd in de gaten houden. Aldoor filter vervangen is best bewerkelijk (en uiteindelijk kost het ook zo'n 12 euro per 2 maanden). Ik vergeet het wel eens, waardoor het filter er veel langer in zit, maar heb het idee dat de koffie dan een bijsmaak krijgt. Zou wel mooi zijn als ik met dat NoCalc-filter op mn waterleiding nu geen filter meer in het koffieapparaat hoef te doen.Marzman schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:23:
[...]
Op zich merk je het denk ik wel als de koffie anders gaat smaken of minder heet wordt. Lijkt me inderdaad dat je het achterwege kan laten. Ik merkte in elk geval het verschil wel met mijn britafilterkan. Niet direct, maar op het moment dat het apparaat aangeeft dat ik moet ontkalken (telt kopjes) is de koffie nog even heet en zal er dus nauwelijks kalk in het apparaat zitten.
Ik heb een liter melksysteem-reiniger besteldbszz schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:47:
[...]
Geen idee wat dat automatische reinigingsprogramma van het melksysteem doet maar als het alleen water gebruikt is dat op termijn echt onvoldoende. Eiwitten koeken hardnekkig vast en die krijg je met water echt niet helemaal weg, Er zijn melksysteemreinigers te krijgen die dat wel kunnen en dat zou het eerste zijn wat ik zou proberen.
Ik ben persoonlijk wel fan van de DE Excellent bonen: https://www.koffievoordee...-aroma-variatie-excellentKraz schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:53:
[...]
Ik heb in het begin de Forza bonen ook eens geprobeerd. Deels omdat ik nieuwsgierig was, maar ook deels omdat ik op zondag door m'n bonen heen was en ik alleen bij de supermarkt kon kopen.
Lang verhaal kort: ik heb de dag erop direct weer verse bonen gekocht. Zelfs met melk vond ik (en de gasten) de Forza niet lekker.
Halve zak Forza bonen is in de prullenbak beland.
Ik ben gewoon verwend denk ik.![]()
Enige supermarkt bonen die ik nog vind kunnen zijn die van Illy, maar ook die vallen al buiten je budget met € 10,-/Kg
Zoals @Teus.espresso ook al aangeeft: die bestaan eigenlijk niet. Ik heb een tijd geleden eens een goed gesprek gehad met een leverancier van mooie espressomachines en die gaf al duidelijk aan: een volautomaat is een automatische koffiemachine. Geen espressomachine. Als je op het knopje 'espresso' drukt, komt er bij sommige machines een kopje koffie uit dat lijkt op aardige espresso. Waarschijnlijk is het resultaat beter dan van een goedkope Krups halfautomaat met een goedkope DeLonghi maler ernaast. Maar dikke romige espresso met tijgerstrepen en mooie crema, daarvoor heb je toch een goede halfautomaat en maler voor nodig.107mb schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:31:
Ik zoek dus een vol-automaat, waarbij ik een heerlijke cremige espresso kan zetten (met de textuur en dikte van een volle Chocomel) en een goede espresso. Twee kennissen van mij hebben een Siemens vol-automaat, maar daar bij beide apparaten een klein kopje sterke koffie uit, ipv espresso. Dat zoek ik dus niet.
Punctuality is the politeness of kings
koffie malen --> koffiepoeder naast de malerdreamscape schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:09:
[...]
In hoeverre zorgt een halfautomaat voor een 'enorme zooi' eigenlijk? Portafilter uitkloppen, vaak backflushen en af en toe de zetgroep eens goed schoonmaken is toch niet zo lastig? Een zetgroep uit een volautomaat halen en uitgebreid schoonmaken, dat levert misschien net zo veel zooi op...
Goed excuus om een goede on-demand molen te kopen die de koffie netjes in je portafilter deponeert. Met mijn oude Compak K3 had ik er wel ooit last van, maar met mijn E5 OD niet meer.107mb schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:19:
koffie malen --> koffiepoeder naast de maler
Wasbak? Gewoon een uitklopbakje naast je setup. Of een lade onder je machine, nog mooier maar wel duur...portfilter uitkloppen in wasbak --> asbak niet schoonmaken = zooi.
lekspoor van koffiezetapparaat naar wasbak.
Uitblazen in je lekbak. En anders, ik heb een speciaal setje vaatdoekjes voor bij de koffiemachine. Even poetsen en klaar.cappucino maken --> eerst stoompijpje uitblazen. werkplak nat.
Huh? Dan doe je erg veel melk in je kannetje. Of je moet nog meer oefenen op mooi microfoam... Max 1/3 vullen.melk opschuimen --> gaat te hard, melk stroomt over de schuimbeker, door de koffieprut.
Goed idee.Maar ik lees het al... Het wordt dus gewoon weer een Vibiemme
Ga naar een goeie speciaalzaak en laat je voorlichten, stel vragen en ga proeven....Redis schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:27:
Ben nu al een tijdje opzoek naar een goede volautomaat na jaren Dolce Gusto.
Na veel uren op internet te hebben gelezen en vergelijken had ik de Saeco Xelsis SM7685 gekocht.
Eenmaal in gebruik was ik niet tevreden, de hoeveelheden in milliliters klopte niet met hetgeen wat ik wou hebben en de smaak was ik ook niet over te spreken voor een automaat van 1000+ euro.
Terug gebracht en wederom opzoek gegaan.
Nu heb ik de Melitta Barista T Smart staan.
Maar vind de smaak wederom niet echt wauw.
Nu vraag ik mezelf al doe ik wat fout of verwacht ik teveel van een volautomaat.
Ik drink alleen maar latte macchiato.
Heb nu bonen van Illy en Starbucks geprobeerd, voor de melk heb ik speciale koffiemelk en volle houdbare melk geprobeerd.
Wat ik eigenlijk wil is de koffie krijgen zoals uit een goeie automaat bij het tankstation.
Of natuurlijk zoals hoe een goeie barista het maakt.
Ik weet toevallig dat er in Starbucks automaten bij het tankstation halfvolle melk wordt gebruikt. Of daar met het (donkerder) branden van de bonen ook rekening mee wordt gehouden weet ik niet zeker.Redis schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:27:
Ik drink alleen maar latte macchiato.
Heb nu bonen van Illy en Starbucks geprobeerd, voor de melk heb ik speciale koffiemelk en volle houdbare melk geprobeerd.
Wat ik eigenlijk wil is de koffie krijgen zoals uit een goeie automaat bij het tankstation.
Of natuurlijk zoals hoe een goeie barista het maakt.
Play every day
[ Voor 42% gewijzigd door ehtweak op 26-09-2019 10:36 ]
Persoonlijk vond ik beide bonen die je noemt totaal niet lekker. Haal eens een zakje bonen bij een verse branderij zoals Brandzaak. Persoonlijk vind ik daar de bonen uit Ethiopie erg lekker.Redis schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:27:
*knip*
*knip*
there's no tweak without the tweaker
Heb het spul (1L Jura melkschuim-reiniger) vandaag binnengekregen en eens laten lopen en ik merk duidelijk verschil. Bedankt dus!bszz schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:47:
[...]
Geen idee wat dat automatische reinigingsprogramma van het melksysteem doet maar als het alleen water gebruikt is dat op termijn echt onvoldoende. Eiwitten koeken hardnekkig vast en die krijg je met water echt niet helemaal weg, Er zijn melksysteemreinigers te krijgen die dat wel kunnen en dat zou het eerste zijn wat ik zou proberen.
[ Voor 8% gewijzigd door loldave87 op 27-09-2019 07:32 ]
Het zou nog aan het filterbakje kunnen liggen. Lekt hij zowel bij het 1-kops als bij het 2-kops filterbakje?ixl85 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:55:
Ik word er gek van. M'n pistonmachine (Quickmill 3035) lekt!
Of ik nu verse bonen gebruik, een ESE pad, ik de machine schoon hebt gemaakt, hij vies is.
Ik heb de o-ring al vervangen... Maar niks helpt tot nut toe. Vroeger deed ie dat niet.
Het water komt boven uit de piston/machine verbinding en druppelt dan langs het pistonhandvat naar beneden. Soms is het bij elke zet. De andere keer is het een week niet. Maar het blijft terug komen.
De nieuwe o-ring heb ik van DT-Trading.
Wie o wie heeft de crema-gouden tip!
De 1-kops gebruik ik nooit. De 2-kops lekt en de nieuwe ESE-serving ook. Zal de 1 kops eens proberen vanavond.bszz schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:24:
[...]
Het zou nog aan het filterbakje kunnen liggen. Lekt hij zowel bij het 1-kops als bij het 2-kops filterbakje?
Overweeg dan om een tweedehands molen te kopen. Ik heb dat ook gedaan en dat bevalt heel goed. Van te voren had ik gekeken hoeveel nieuwe maalstenen zouden kosten en dat was een paar tientjes, dus dat overleef je ook wel als dat aan de orde is.loldave87 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:31:
Ik heb een handgrinder gekocht voor mijn Gaggia Classic maar na een tijdje handgrinder heb ik toch liever een elektrische grinder. Ik gebruik non-pressurized filters dus ik zoek naar Een grinder die goed consistent maalt.
Wat zijn mijn opties? Een goede grinder vind ik wel belangrijk, maar ook dat het niet meer kost dan mij espressoapparaat.
Ik heb ooit eens zo’n overhaalsetje voor E61 groepen bij DT trading gekocht en daar zat ook een kartonnen vulring bij. Die kun je onder de rubberen ring in je groep doen waardoor hij net een fractie dikker is. Dat loste het lekkageprobleem vaak wel op.ixl85 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:55:
Ik word er gek van. M'n pistonmachine (Quickmill 3035) lekt!
Of ik nu verse bonen gebruik, een ESE pad, ik de machine schoon hebt gemaakt, hij vies is.
Ik heb de o-ring al vervangen... Maar niks helpt tot nut toe. Vroeger deed ie dat niet.
Het water komt boven uit de piston/machine verbinding en druppelt dan langs het pistonhandvat naar beneden. Soms is het bij elke zet. De andere keer is het een week niet. Maar het blijft terug komen.
De nieuwe o-ring heb ik van DT-Trading.
Wie o wie heeft de crema-gouden tip!
[ Voor 6% gewijzigd door titan1901 op 27-09-2019 09:42 ]
Tweedehands is ook zeker een optie, maar de vraag is natuurlijk welke molen is voor mij interessant en is geschikt dat fijn genoeg en consistent grind voor espresso? Wat ook pre is als de motor or burr makkelijk te vervangen zijn.Wouterkaas schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:32:
[...]
Overweeg dan om een tweedehands molen te kopen. Ik heb dat ook gedaan en dat bevalt heel goed. Van te voren had ik gekeken hoeveel nieuwe maalstenen zouden kosten en dat was een paar tientjes, dus dat overleef je ook wel als dat aan de orde is.
[ Voor 5% gewijzigd door loldave87 op 27-09-2019 20:28 ]
SenseoErapaz schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:56:
Al jaren drink ik koffie uit een Bialetti 4 kops. Dat is precies een mok koffie, gemiddeld drink ik er 2 per dag. Het grote voordeel vind ik de eenvoud en prijs t.o.v. de smaak. Ook is de koffie een goede basis voor een cappuccino of een latte macchiato.
Nu heeft mijn vader recent ook een Bialetti gekregen en heeft hij zijn cholesterol laten meten, er zit een stof in de koffie, diterpenen, wat voor een verhoogd LDL cholesterol kan zorgen.
Aangezien ik structureel van de Bialetti drink zit ik te denken over te stappen op iets anders. Alternatieven:
- de bialetti nafilteren met een papieren filter (geen idee wat dit doet met de smaak)
- aeropress
- chemex of andere pour over
In die laatste categorie valt ook de V60 volgens mij. De voordelen die hiervan genoemd worden is dat je veel controle hebt over het proces. Voor mij is dit juist een nadeel. De essentie van goede koffie is juist de reductie van variabelen. De juiste hoeveelheid koffie, water en de juiste temperatuur. Dit vind ik ook de grootste aantrekkingskracht van de Bialetti.
[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 29-09-2019 12:30 ]
Mahlkonig heeft wel wat, waaronder de E65S: https://www.mahlkoenig.de/en/product/e65sloldave87 schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:22:
Ik ben dus opzoek naar een electrische grinder voor espresso. Heeft iemand misschien aanbevelingen?
Beetje prijzig. 4x meer dan mijn espressoapparaat xD. Hoe zit het met de prijsklasse tussen de 200-400?Phuncz schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:52:
[...]
Mahlkonig heeft wel wat, waaronder de E65S: https://www.mahlkoenig.de/en/product/e65s
Ik denk dat @Phuncz een hint wil geven...... Ietsje meer informatie en zelf een beetje op onderzoek bijvoorbeeld... Begin bijvoorbeeld eens in dit topic...loldave87 schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:34:
[...]
Beetje prijzig. 4x meer dan mijn espressoapparaat xD. Hoe zit het met de prijsklasse tussen de 200-400?
[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 29-09-2019 17:22 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
People who ask, `Can I ask you a question?' don't really give you a choice, do they?
Live long and prosper.
https://www.kanisengunnink.nl/onze-koffie/koffiebonen/ikkes schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:09:
De jura is binnen. Nu uit gaan zoeken hoe die werkt.![]()
Vraagje over bonen. Mijn man drinkt graag koffie van Kanis en Gunnink bonen. Weet iemand welke bonen soorten dat zijn of waarmee ik het kan vervangen?.
Ik gebruik nu al tijden naar tevredenheid 'pour over' van Hario. Variabelen is naar mijn mening eenmalig. Maalgraad, temp en hoeveelheid 1x vaststellen en dit proces herhalen tot je keer overstapt naar andere bonen bijv. Ik gebruik altijd weegschaaltje om bonen en hoeveelheid water af te wegen.Erapaz schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:56:
Al jaren drink ik koffie uit een Bialetti 4 kops. Dat is precies een mok koffie, gemiddeld drink ik er 2 per dag. Het grote voordeel vind ik de eenvoud en prijs t.o.v. de smaak. Ook is de koffie een goede basis voor een cappuccino of een latte macchiato.
Nu heeft mijn vader recent ook een Bialetti gekregen en heeft hij zijn cholesterol laten meten, er zit een stof in de koffie, diterpenen, wat voor een verhoogd LDL cholesterol kan zorgen.
Aangezien ik structureel van de Bialetti drink zit ik te denken over te stappen op iets anders. Alternatieven:
- de bialetti nafilteren met een papieren filter (geen idee wat dit doet met de smaak)
- aeropress
In die laatste categorie valt ook de V60 volgens mij. De voordelen die hiervan genoemd worden is dat je veel controle hebt over het proces. Voor mij is dit juist een nadeel. De essentie van goede koffie is juist de reductie van variabelen. De juiste hoeveelheid koffie, water en de juiste temperatuur. Dit vind ik ook de grootste aantrekkingskracht van de Bialetti.
there's no tweak without the tweaker
Als ik een Sette zou overwegen zou ik de 270 Wi overwegen. Er zijn nogal wat kleine verbeteringen doorgevoerd tov de gewone 270loldave87 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:34:
Heeft iemand ervaring met de Eureka Mignon Specialita? Ik overweeg de Mignon en de Sette 270. Ik heb veel goede dingen gelezen, maar ik heb ook gelezen dat de Sette meer plastic onderdelen bevat en kwaliteitsproblemen heeft. Ik wil de grinder voornamelijk gebruiken voor espresso.
People who ask, `Can I ask you a question?' don't really give you a choice, do they?
Live long and prosper.
[ Voor 5% gewijzigd door Donaldinho op 02-10-2019 13:31 ]
You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Verwijderd
Ik heb de mijne pas verkocht. Maar kan me geen speling herinneren eigenlijk.woutur schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:47:
Kunnen mensen met een Quamar m80e mij een gunst doen: de maalkop (schroefding met de cijfers erop) van mijn machine heeft een beetje speling. Is dat iets wat bij elke M80e voorkomt?
Het is iets van een mm, maar het zorgt ervoor dat de maalsschijven elkaar raken terwijl de afstand tussen de schijven groot genoeg zou moeten zijn. De kop staat door de speling schuin en daardoor staan de maalsschijven niet loodrecht op elkaar.
Mijn M80e heeft ook wel een millimeter speling (in de draaicirkel), door de ruimte van het plastic palletje. Geen idee of ie daardoor de kop scheef zet eigenlijk want beide maalschijven horen toch stevig vast te moeten zitten ondanks de speling op de maalgraad.woutur schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:47:
Kunnen mensen met een Quamar m80e mij een gunst doen: de maalkop (schroefding met de cijfers erop) van mijn machine heeft een beetje speling. Is dat iets wat bij elke M80e voorkomt?
Het is iets van een mm, maar het zorgt ervoor dat de maalsschijven elkaar raken terwijl de afstand tussen de schijven groot genoeg zou moeten zijn. De kop staat door de speling schuin en daardoor staan de maalsschijven niet loodrecht op elkaar.
In de draaicirkel zit inderdaad een klein beetje speling. Maar ik snap niet waarom dat er voor kan zorgen dat de schijven tegen elkaar komenwoutur schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:47:
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Ik heb de Specialita. Moet er wel bij zeggen dat ik pas 2 maanden geleden de overstap heb gemaakt naar een Bezzera Magica + eerdergenoemde maler, hiervoor had ik gewoon een Siemens volautomaat. Kan dus niet meer zeggen dan dat ik voor Eureka gekozen heb omdat ik her en der had gelezen dat de Mignon serie een goede prijs-kwaliteit verhouding heeftloldave87 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:34:
Heeft iemand ervaring met de Eureka Mignon Specialita? Ik overweeg de Mignon en de Sette 270. Ik heb veel goede dingen gelezen, maar ik heb ook gelezen dat de Sette meer plastic onderdelen bevat en kwaliteitsproblemen heeft. Ik wil de grinder voornamelijk gebruiken voor espresso.
Sowieso in het begin hoor je hem al raken. Er is dan echt 0,01mm ofzo nodig om hem dat volgende geluid te geven en dat krijg je dan als je erop duwt I guess. Is ie niet fijn genoeg 1 tandje grover ? @Nomad heeft hem ook gehad en vond hem volgens mij ook net niet fijn genoeg malen of toch in ieder geval niet precies genoeg instelbaar.woutur schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:09:
Ik heb er een filmpje van gemaakt:
[YouTube: Quamar m80e speling in de kop]
Dat bedoelde ik. Ik kan me voorstellen dat hierdoor de mailing inconsistent wordt.
Mijn papieren Aeropress filtertjes hebben grofweg dezelfde diameter als de filters van twee van m'n Bialetti's (moka en brikka)Erapaz schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:56:
- aeropress
- knip -
You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”
Koffiebonen van Boot zijn idd aan te bevelen!loldave87 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:06:
Iemand nog aanbevelingen? Mijn bonen zijn bijna op en ik ben op zoek om een nieuwe boon bij een andere roaster te proberen. Tot nu heb ik bonen bij Brandzaak en Bocca besteld.
[ Voor 23% gewijzigd door bebopper op 09-10-2019 09:29 ]
loldave87 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:06:
Iemand nog aanbevelingen? Mijn bonen zijn bijna op en ik ben op zoek om een nieuwe boon bij een andere roaster te proberen. Tot nu heb ik bonen bij Brandzaak en Bocca besteld.
vinpower schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:12:
Tweakers koffiebonen-adresjes Naam Plaats Webshop Gem. prijs per kg Dag van branden Branddatum vermeld op verpakking link website Brandzaak Rotterdam Ja € 20 Op bestelling Ja www.brandzaak.nl Giraffe coffee Rotterdam Ja € 26 ? Ja www.giraffecoffee.com Fascino Weert Ja € 20 2 a 3 x per week Ja www.fascino-coffee.com Schot koffie Rotterdam Ja € 30 Op maandag Ja www.schotkoffie.nl Rozema & Van Schijndel Oisterwijk Ja € 23 ? ? www.rozemavanschijndel.nl Friedhats Amsterdam Ja € 35 ? ? www.friedhats.com Simon levelt Meerdere plaatsen Ja € 20 Meerdere dagen per week ? www.simonlevelt.nl Koffiestation Groningen Ja € 27 ? ? www.koffiestation.nl Het Koffielab Utrecht Ja € 25 ? ? www.hetkoffielab.nl Kaldi Meerdere plaatsen Ja € 20 ? Nee www.kaldi.nl Konkeltje // Mocca D'or Zwolle Ja € 21 ? ? www.konkeltje.nl Boot Koffie Baarn Ja € 35 Dagelijks ? www.bootkoffie.nl Noord Coffee Roasters Veghel Ja ? ? ? https://www.noordcoffee.nl/ Koffietopia Veghel Ja € 18 1x per week Ja https://www.koffietopia.nl/ Espresso enzo Oss Ja ? ? ? www.espresso-enzo.com Allora Caffè Oss Ja ? ? ? https://alloracaffe.nl Miss Morrison Delft Ja € 25-30 2 a 3 x per week ? www.missmorrison.nl Thecoffeelodge.nl Harderwijk Ja € 20 Meerdere dagen per week ? www.thecoffeelodge.nl Blanche Dael Maastricht Ja € 20 ? ? https://shop.blanchedael.nl/ Brandmeesters Meerdere plaatsen Ja € 20 ? ? www.brandmeesters.nl KBC Arnhem Velp Ja € 22 Dinsdag en donderdag ? www.kbc-arnhem.nl White Label Amsterdam Ja € 32 ? ? www.whitelabelcoffee.nl Keppler Amsterdam Ja € 30 ? ? www.cafekeppler.nl Master's Tea & Coffe Rotterdam Ja € 20-30 1x per week ? www.mastersteaandcoffee.nl Dutch Barista Maastricht Ja € 25 ? ? www.baristasite.com/nl Blommers Cafe Nijmegen Ja € 30 ? ? https://www.blommers.coffee/nl/ Coffyn Malden Nee € 25 ? ? https://www.coffyn.nl/ Het Hoofdkwartier Amstelveen Ja € 20 Woensdag Ja www.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl
Dat heeft ongetwijfeld te maken met de nieuwe KBG Select modellen die sinds eergisteren te krijgen zijn. Deze hebben een stand voor een halve pot (aangepaste doorloopsnelheid)bebopper schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:23:
[...]
-------------------
Hiernaast nog een tip voor diegenen die op zoek zijn naar een Moccamaster, er zijn er wat in de aanbieding op bol.com (bvb. de Moccamaster Kbg741 AO voor 155,95, via een externe verkoper).
Van mij mag je daar Kaan koffie aan toevoegenvinpower schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:12:
![]()
Tweakers koffiebonen-adresjes Naam Plaats Webshop Gem. prijs per kg Dag van branden Branddatum vermeld op verpakking link website Brandzaak Rotterdam Ja € 20 Op bestelling Ja www.brandzaak.nl Giraffe coffee Rotterdam Ja € 26 ? Ja www.giraffecoffee.com Fascino Weert Ja € 20 2 a 3 x per week Ja www.fascino-coffee.com Schot koffie Rotterdam Ja € 30 Op maandag Ja www.schotkoffie.nl Rozema & Van Schijndel Oisterwijk Ja € 23 ? ? www.rozemavanschijndel.nl Friedhats Amsterdam Ja € 35 ? ? www.friedhats.com Simon levelt Meerdere plaatsen Ja € 20 Meerdere dagen per week ? www.simonlevelt.nl Koffiestation Groningen Ja € 27 ? ? www.koffiestation.nl Het Koffielab Utrecht Ja € 25 ? ? www.hetkoffielab.nl Kaldi Meerdere plaatsen Ja € 20 ? Nee www.kaldi.nl Konkeltje // Mocca D'or Zwolle Ja € 21 ? ? www.konkeltje.nl Boot Koffie Baarn Ja € 35 Dagelijks ? www.bootkoffie.nl Noord Coffee Roasters Veghel Ja ? ? ? https://www.noordcoffee.nl/ Koffietopia Veghel Ja € 18 1x per week Ja https://www.koffietopia.nl/ Espresso enzo Oss Ja ? ? ? www.espresso-enzo.com Allora Caffè Oss Ja ? ? ? https://alloracaffe.nl Miss Morrison Delft Ja € 25-30 2 a 3 x per week ? www.missmorrison.nl Thecoffeelodge.nl Harderwijk Ja € 20 Meerdere dagen per week ? www.thecoffeelodge.nl Blanche Dael Maastricht Ja € 20 ? ? https://shop.blanchedael.nl/ Brandmeesters Meerdere plaatsen Ja € 20 ? ? www.brandmeesters.nl KBC Arnhem Velp Ja € 22 Dinsdag en donderdag ? www.kbc-arnhem.nl White Label Amsterdam Ja € 32 ? ? www.whitelabelcoffee.nl Keppler Amsterdam Ja € 30 ? ? www.cafekeppler.nl Master's Tea & Coffe Rotterdam Ja € 20-30 1x per week ? www.mastersteaandcoffee.nl Dutch Barista Maastricht Ja € 25 ? ? www.baristasite.com/nl Blommers Cafe Nijmegen Ja € 30 ? ? https://www.blommers.coffee/nl/ Coffyn Malden Nee € 25 ? ? https://www.coffyn.nl/ Het Hoofdkwartier Amstelveen Ja € 20 Woensdag Ja www.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Ah nu pas ? Heb eventjes geleden nog eentje voor het werk gekocht en daar stond die feature in de handleiding.bszz schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:57:
[...]
Dat heeft ongetwijfeld te maken met de nieuwe KBG Select modellen die sinds eergisteren te krijgen zijn. Deze hebben een stand voor een halve pot (aangepaste doorloopsnelheid)
Heb je wellicht het retromodel gekocht?Phuncz schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:29:
[...]
Ah nu pas ? Heb eventjes geleden nog eentje voor het werk gekocht en daar stond die feature in de handleiding.
[ Voor 99% gewijzigd door pven op 17-10-2019 15:02 ]
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Siemens EQ.5Donaldinho schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:34:
Wat voor machine?
Zeker! Topaankoop geweest! Nooit gemors met koffie en voorspelbare resultaten (op de verschillende koffies die ik door elkaar drink zet ik op de verpakking na wat uitproberen de maalstand waarbij m'n quickmill een druk opbouwt van 12 bar en zo kan ik prima per keer afwisselen, en onder andere ook met tussendoor de mailing van koffiebonen voor m'n filterkoffie met de moccamaster).Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:52:
@Rudedadude Nog steeds blij met je Niche Zero?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Ben benieuwd! Heb hem besteld, komt maandag binnen. Heb nu een Sette 270Wi met issues. Gaat naar importeur voor garantie, als hij weer goed is (of vervangen), gaat die de deur uit.Rudedadude schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:50:
[...]
Zeker! Topaankoop geweest! Nooit gemors met koffie en voorspelbare resultaten (op de verschillende koffies die ik door elkaar drink zet ik op de verpakking na wat uitproberen de maalstand waarbij m'n quickmill een druk opbouwt van 12 bar en zo kan ik prima per keer afwisselen, en onder andere ook met tussendoor de mailing van koffiebonen voor m'n filterkoffie met de moccamaster).
Tuurlijk is dat ook zo, maar ik heb wel variatie van 1 a 2 gram gedurende de periode van 2kg zak of steeds een andere boon.Kraz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:42:
Mijn maler;
Eureka Zenith 65E
Ingesteld op zo'n 10 seconden en stand 4-ish
Nope. Voor zover ik weet heeft alleen de Sette 270Wi dat.vinpower schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:10:
[...]
Tuurlijk is dat ook zo, maar ik heb wel variatie van 1 a 2 gram gedurende de periode van 2kg zak of steeds een andere boon.
btw heeft die Eureka ook geen ingebouwde weegsysteem?
[ Voor 8% gewijzigd door vinpower op 11-10-2019 10:24 ]
DAT heb ik idd ook. Blijft ook een hobby natuurlijkvinpower schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:56:
Ik heb nu de Colombia Finca la Guamara van branderij het hoofdkwartier.
Wellicht is 2 gram toch wat overdreven wanneer ik alles op een rijtje zet. Maar ik ben vaak toch aan het aanpassen naarmate de bonen ouder worden. Dan ga ik steeds wat fijner malen, waardoor ik ook weer wat langer moet malen om bepaald gewicht te halen. Of klopt die aanpak niet?
Edit. zoals nu, gisteren steeds 20,1 gemalen, en nu 19,2gram.
[ Voor 3% gewijzigd door Kraz op 11-10-2019 14:54 ]
[ Voor 8% gewijzigd door luifel op 11-10-2019 16:22 ]
Mahlkonig Vario -W maalt ook op gewicht. Met die speciefieke molen heb ik geen ervaring, wel met de Sette 270 Wi, 270W en de gewone 270. De 270 W is de meest "gevoelige" om het netjes te zeggen. De andere twee functioneren eigenlijk probleemloos.Kraz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:17:
[...]
Nope. Voor zover ik weet heeft alleen de Sette 270Wi dat.
Die van mij gaat op tijd.
1-2 gram verschil in malen is idd wel erg veel.
Als die van mij aan een schoonmaakbeurt toe is krijg ik grotere verschillen (0,5) gram, maar niet veel meer dan dat.
Welke bonen gebruik je? Zijn ze niet heel erg vet dat er zoveel achter blijft zitten?
Ik verwacht dat een koffietent ook wel iets zal hebben staan waarmee er een redelijk consistent gewicht wordt afgemeten, of dat je bij erg veel koffie zetten daar een behoorlijk goed gevoel voor krijgt.Kraz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:42:
Ik snap de puristen helemaal hoor, maar als ik echt elke keer tot op 0,1 gram mijn koffie moet gaan afwegen dan gaat de lol er voor mij eraf.
Na meestal een kilo of 2 dan pak ik de weegschaal er weer eens bij om te kijken wat er uit komt. Vaak zit ik rond de 18 -18,5 gram. Die strijk ik dan gelijk met de basket en tijdens het zetten kijk goed hoe de koffie loopt.
Op basis daarvan stel ik de fijnheid eventueel nog even bij.
UIteraard snap ik dat variabelen ook de smaak beinvloeden, maar geen enkele koffietent gaat elke keer zijn koffie tot op 0,1 gram afwegen en daar smaakt het meestal ook prima.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq