Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 11:27
Nomad schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:23:
[...]
... (ik had in mijn hoofd dat je ook espresso wilde maken ernaast)...
thx! Tsja, ben nog zoekende. Ik neig erg naar een halfautomaat en losse maler. Maar zie mijn vrouw daar niet mee werken. Misschien is een halfautomaat waar ook een filter voor ESE servings in kan een oplossing. Kan zij die gebruiken als ik er niet ben. Maar goed, haar eerst maar zien te overtuigen dat dat ook lekkerder is ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Nomad op 21-09-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Bracha25 schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:54:
[...]

thx! Tsja, ben nog zoekende. Ik neig erg naar een halfautomaat en losse maler. Maar zie mijn vrouw daar niet mee werken. Misschien is een halfautomaat waar ook een filter voor ESE servings in kan een oplossing. Kan zij die gebruiken als ik er niet ben. Maar goed, haar eerst maar zien te overtuigen dat dat ook lekkerder is ;)
Heb nog nooit ESE servings gehad, dus ik durf er weinig over te zeggen. Maar het voelt als senseo gaan zetten en dat is nooit goed :P. Maar die ESE zijn verpakt per stuk neem ik aan?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
Nomad schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:48:
[...]

Heb nog nooit ESE servings gehad, dus ik durf er weinig over te zeggen. Maar het voelt als senseo gaan zetten en dat is nooit goed :P. Maar die ESE zijn verpakt per stuk neem ik aan?
Die zijn inderdaad per stuk. Hoe doen jullie vrouwen het hier allemaal dan? Gebruiken die allemaal de halfautomaat? Of zetten jullie altijd de koffie?
Misschien haar maar eens meenemen naar een barista workshop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Bracha25 schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:32:
[...]

Die zijn inderdaad per stuk. Hoe doen jullie vrouwen het hier allemaal dan? Gebruiken die allemaal de halfautomaat? Of zetten jullie altijd de koffie?
Ze drinkt geen koffie, het apparaat is er puur voor mij :P.
Tijdens verjaardagen e.d. gooi ik de hopper voller en werkt de timer echt perfect, zodoende zei ze zaterdag (vierde toen mijn verjaardag) dat met auto dosering van de maler het eigenlijk verder ook wel makkelijk was. En zij het ook wel zou kunnen. Dus binnenkort eens met haar aan de slag gaan en haar een mini-workshop geven.
Melk opschuimen ga ik haar niet zo snel leren denk ik, dat is stiekem best een hoop gedoe als je het nog niet kan. Maar espresso is al een mooie stap :) als ze dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
Mijn vriendin drinkt ook geen koffie en durfde met mijn Bezzera niet te werken, want dat ding deed soms vervelend. Nu met de ECM heeft ze eens zitten kijken hoe ik het doe en besloten dat ze ook wil weten hoe het werkt. Heb ook een keer laten zien hoe je melk kunt opschuimen, maar verder niet meer geoefend.

Vertelt ze een paar dagen geleden ineens 'Goh, als ik voor twee koppen thee heet water uit dat ding haal, dan lukt het melk opschuimen niet meer. Dus ik heb maar even gewacht tot het metertje weer wat hoger stond en toen kon ik best een aardige cappuccino maken'.

Blijkbaar had ze haar moeder een een kennis op bezoek en had ze besloten dat ze maar eens met dat grote apparaat moest werken. Blijkbaar was een en ander best aardig gelukt.

* dreamscape is blij, want nu kan de Nespresso die voor dat soort momenten naast de ECM staat eigenlijk ook wel de deur uit.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
<3 dat zijn de betere berichten. Nu mijn vriendin nog...gelukkig houd ze wel van gadgets en is dit glimmende ding op zich wel interessant voor haar. Binnenkort gewoon eens flink oefenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
Nomad schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:23:
[...]

Grappig, ik heb de porlex hier, de baratza encore en een echte espresso maler (quamar m80e). En ruim 10 espressomalers gehad in de loop der jaren. De baratza encore, maar ook de porlex hebben beiden dusdanig grote vertanding (stappen in fijnheid/grofheid) dat je gewoon niet kan instellen hoe je je koffie wilt.
Zelfs mijn Quamar m80e heeft ondanks zijn kleine vertanding nog af en toe dat ik hem vervloek en ergens tussen in wil qua stand. Daarom vinden heel veel mensen het ook cruciaal dat een maler traploos verstelbaar is, zoals alle Mazzers bijvoorbeeld kunnen.

250 tot 300 euro is gewoon het minimum wat een nieuwe capabele maler kost. En of dat nu een Ascaso i-steel 1 is, of een Bezzera bb005....die zijn beiden prima.

Voor filter daarentegen (ik had in mijn hoofd dat je ook espresso wilde maken ernaast), als je het echt alleen daarvoor gebruikt is de baratza wel fijner dan de porlex. Dat hij electronisch is is zeker fijn, maar je hebt ook een stuk fijnere vertanding om wat meer standen en opties te proberen qua maling om ook je filter af te stellen. Want je kan van standje 10 tot rond de 25 prima filterkoffie zetten op de baratza, maar de smaak die eruit komt is toch wezenlijk anders.
De porlex heeft iets van 5 standjes voordat er iets dusdanig grofs uitkomt dat je geen lekker extractie meer krijgt. Dan is de Baratza een mooie aankoop en zeker goed genoeg om lekker te spelen met filterkoffies. Heb hem dan ook heel bewust gekozen, ook al was er best budget om meer uit te geven als dat meerwaarde had gegeven. :)

Gisteren mijn verjaardag gevierd met familie. En mijn familie is nogal cappuccino fan, dus ik heb gisteren bijna 3 liter aan melk verbruikt en 700 gram aan verse Yellow Bourbon. Ik had die boon een tijdje niet gehad (was verknocht aan Ethiopische bonen laatste tijd), maar wat is dat een lekkere boon zeg. Zoet, maar niet weeïg (als je snapt wat ik bedoel) en in cappuccino komt de melk en espresso beiden tot zijn recht. Mijn standaard pitcher is ongeveer 1,5 kops formaat, net niet genoeg voor 2 koppen. Daar werk ik normaal mee en dat ging goed. Maar heb ook een 1 liter kan, waar ik, zo blijkt gisteren wel weer, echt niets mee bak. Kreeg het niet goed ermee, dus ik ben doorgegaan met melkopschuimen per kopje...oj oj oj...dan ben je wel even bezig :P.
Had de quamar hopper vol geknikkerd met koffie, wat hem significant stiller doet malen en de timer functie werkt dan ook mooi nauwkeurig. Kon goed gebruik ervan maken. In 5,4 seconden had ik 17gram. En daarmee zette ik 40gram espresso in de cappuccino. Doordat de boon slechts 2 dagen geleden gebrand was kwam die er flink dik en lobbig uit, zo rond de 30 seconden extractie. Dat is ietwat aan de lange kant, maar dat kon die goed hebben :).
En de Rocket kan het goed bijhouden, kon niet merken dat hij power verloor of niet meer kon stomen of ....

Blij momentje met mijn spullen en een hoop visite die lofzangen deden over hun bakje :).
[b]
En rond het avondeten 2 beenhammen op de barbecue die in anderhalf uur low/slow gegaard werden tot 63 graden....om zo een smakelijk broodje te vormen bij een kop zelfgemaakte tomaten/groente-soep. Zo was de innerlijke mens weer tevreden dacht ik zo :P
[b/]
Leuk verhaal, ik kan ook zo gelukkig worden van bbqen en straks koffie :9
Nu bezig met de zoektocht maar dat is nog aardig moeilijk zeg, pfffffff.
Ook met deze nieuwe hobby, hoe meer ik lees hoe minder ik weet :'(
Sommige mensen zweren bij 84mm schijven als bonermaler en ik moet met een E61 beginnen, tja, erg lastig allemaal. Zou je echt blind het verschil tuissen 54/64/84mm schijven kunnen proeven? Qua BBQ ben ik begonnen met een kleine weber, 57cm weber en nu staat er een keramisch ei. Met alle de drie heb ik de lekkerste gerechten gemaakt alleen op een gegeven moment wil je meer gemakt en controle. Werkt het met de koffiemachines/malers ook zo?

Heb nu wat mooie deals gevonden

Botticelli II voor €200,- met 1 jaar garantie
Somac Venus, €275,- http://link.marktplaats.nl/m967632452
Quick Mill 3012, €275,- http://link.marktplaats.nl/m967671549
Vibiemme Domobar(E61) €350 http://link.marktplaats.nl/m967926275

Ga voor een K3 maler, heb er eentje kunnen kopen voor €100,- Deze past nog goed in de keuken. Mocht de hobby leuker en leuker wordt komt er ooit wel eentje met grotere schijven. Lees dat sommige mensen blind het verschil tussen een K3/K6 kunnen proeven....

Kan dus voor een € 300,- een prima beginnerset aanschaffen lijkt mij of gaat dit hiermee echt niet lukken?

[ Voor 3% gewijzigd door Wackmack op 21-09-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:43
[...]

Inderdaad, gewoon een workshopje geven (en zelf mee gaan). Die van mij gebruikt ook gewoon de halfautomaat. Ze gebruikt ook de French Press, vindt ze lekkerder.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Is Iberital een goed merk voor een maler? Ben op zoek naar mijn eerste 2ehands setje. Mijn oog is nu gevallen op een Rancilio Silvia met een Iberital maler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bebopper schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:05:
Is Iberital een goed merk voor een maler? Ben op zoek naar mijn eerste 2ehands setje. Mijn oog is nu gevallen op een Rancilio Silvia met een Iberital maler.
Nog nooit van gehoord. Vermoed dat het een rebranded maler is, dat zie je meer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Versteegrob schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:33:
[...]
Ga voor een K3 maler, heb er eentje kunnen kopen voor €100,- Deze past nog goed in de keuken. Mocht de hobby leuker en leuker wordt komt er ooit wel eentje met grotere schijven. Lees dat sommige mensen blind het verschil tussen een K3/K6 kunnen proeven....

Kan dus voor een € 300,- een prima beginnerset aanschaffen lijkt mij of gaat dit hiermee echt niet lukken?
Ik heb zelf een Compak K3 touch + Rancilio Silvia met PID + het nieuwste mandje en vind dat een mooie combinatie.

Het nadeel van de K3 touch die ik heb is dat hij geen doser heeft. Daardoor heb ik altijd heel erg verse koffie (ligt niet in de doser) maar de distributie is wat kritieker. Daar moet je goed op letten.
Temperamentvolle combinatie :X, maar als het écht goed lukt extreem lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
ANdrode schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:07:
[...]

Ik heb zelf een Compak K3 touch + Rancilio Silvia met PID + het nieuwste mandje en vind dat een mooie combinatie.

Het nadeel van de K3 touch die ik heb is dat hij geen doser heeft. Daardoor heb ik altijd heel erg verse koffie (ligt niet in de doser) maar de distributie is wat kritieker. Daar moet je goed op letten.
Temperamentvolle combinatie :X, maar als het écht goed lukt extreem lekker...
Nice, lees toevallig net deze uitgebreide review, http://www.coffeetamper.com.au/kb/reviews/mini-k3/
K3 lijkt een prima keus, helemaal voor €100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
Denk dat ik maar begin met de aanschaf van een koffiemolen. Voor het geval ik toch een keer de overstap maak naar een halfautomaat, kan ik misschien beter niet voor de Baratza Encore gaan, maar een maler kiezen die ook geschikt is voor espresso.
Wil er max 300 aan uitgeven. Wel belangrijk is dat makkelijk geswitched kan worden tussen de instellingen voor filter, french press, en later dus evt espresso. Dat makkelijk switchen zie ik niet veel in de reviews terug, dus als er tips zijn😉 Baratza Virtuose of de Macap M2M wellicht?

[ Voor 3% gewijzigd door Bracha25 op 21-09-2015 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
Niemand hier nog een maler in de aanbieding? 64mm svp!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Bracha25 schreef op maandag 21 september 2015 @ 21:11:
Wel belangrijk is dat makkelijk geswitched kan worden tussen de instellingen voor filter, french press, en later dus evt espresso. Dat makkelijk switchen zie ik niet veel in de reviews terug, dus als er tips zijn😉 Baratza Virtuose of de Macap M2M wellicht?
Makkelijk is ook erg relatief.
Hou er rekening mee dat je vrijwel altijd koffie verspild als je van maalgraad wisselt.
Je mag namelijk niet stellen zonder te malen, tenzij je geen bonen meer in de machine hebt.

Over het algemeen ben ik betreft de basis best tevreden met mijn Demoka m203 doserless grinder. Die heb je ook nieuw voor 250 euro.
Maar omdat deze traploos is en je dus aan een schijf draait (dmv vertanding) om je maalgraad in te stellen is wisselen niet erg tof.
Helemaal niet als je net de perfecte stand hebt gevonden van je vers gebrande batch Galápagos (die prijzig is) en je vriendin laat 'm even doorlopen om er french press mee te malen. :')

Een goede vriend van mij heeft een Mahlkonig Vario. Instellen van de maalgraad is daar wel een stuk makkelijker op. Maar deze valt (nieuw) buiten je budget.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
Thx. Neem aan dat dat dan voor alle traplozen geldt. Denk trouwens nu dat ik het reservoir telkens met de afgemeten hoeveelheid bonen vul. Ten eerste omdat er binnen mijn budget vast geen 1 is, waarmee ik de hoeveelheid in kan stellen. En ten tweede omdat ik denk dat de bonen in het reservoir minder lang goed blijven (licht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hoe maken jullie een keuze als je voor het eerst bonen besteld?

Mijn maler komt deze binnen. Nu eerst nog een espresso apparaat kopen maar ben alvast aan het kijken voor bonen alleen er is zoveel keuze, wow!

http://www.koffiecentrale...r-espresso-piston-machine

Hoe kan je als dikke leek hier een keuze in maken? Ga sowieso een pak uit de supermarkt halen, een pak bij een Simon Level en dan hier wat pakken bestellen. Ben benieuwd naar het verschil in kwaliteit. Dat schijn je met een goede maler en espresso goed te proeven,. Ook zonder 84mm schijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Versteegrob schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:44:
Hoe maken jullie een keuze als je voor het eerst bonen besteld?

Mijn maler komt deze binnen. Nu eerst nog een espresso apparaat kopen maar ben alvast aan het kijken voor bonen alleen er is zoveel keuze, wow!

http://www.koffiecentrale...r-espresso-piston-machine

Hoe kan je als dikke leek hier een keuze in maken? Ga sowieso een pak uit de supermarkt halen, een pak bij een Simon Level en dan hier wat pakken bestellen. Ben benieuwd naar het verschil in kwaliteit. Dat schijn je met een goede maler en espresso goed te proeven,. Ook zonder 84mm schijven :)
De koffiecentrale verkoopt verse koffie onder de noemer: roostervers, dat is ook het enige tabblad waar ik naar zou kijken. De rest is oud en "rechtstreeks uit italië, bla bla"....ofwel, al maanden geleden gebrand en al het moois is er dan wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Aha, hele goeie tip. Bij welke webshops bestel jij allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Versteegrob schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:03:
Aha, hele goeie tip. Bij welke webshops bestel jij allemaal?
koffiestation.nl
gebrand.nl
koffielab.nl
fascino-coffee.net

Zo ongeveer in gelijke verhoudingen, bestel bij ze allemaal wel. Koffielab vooral voor filterbranding (ze hebben echt heerlijke koffie om op te schenken).
Koffiestation.nl is een lokale brander die ik graag af en toe stimuleer.
Gebrand.nl is groot en niet duur, daar bestel ik vaak 2 of 3 kilo en gaat het merendeel in de vriezer
Fascino-coffee vind ik net mooier branden voor espresso dan gebrand.nl En ze hebben fijne zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Nomad schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:05:
[...]

koffiestation.nl
gebrand.nl
koffielab.nl
fascino-coffee.net

Zo ongeveer in gelijke verhoudingen, bestel bij ze allemaal wel. Koffielab vooral voor filterbranding (ze hebben echt heerlijke koffie om op te schenken).
Gebrand.nl is groot en niet duur, daar bestel ik vaak 2 of 3 kilo en gaat het merendeel in de vriezer
Fascino-coffee vind ik net mooier branden voor espresso dan gebrand.nl En ze hebben fijne zakken.
Bookmark, zal de economie eens spekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Versteegrob schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:06:
[...]

Bookmark, zal de economie eens spekken :P
Pas op dat je niet teveel tegelijk bestelt, dan krijg je dat je je koffie pas weken/maanden later op hebt en daar wordt de koffie niet mooier van.
Zelfs in de vriezer blijft het niet eeuwig mooi of vers. Ik heb nu recent 3 kilo gekocht, maar ik wist dat ik binnen 2 weken ook wel richting de 2 kilo op ga krijgen, dan doe ik dat wel qua bestelling.

Als ik het niet binnen 2 weken op krijg, dan vries ik het in. En dan vries ik het uiteraard bij ontvangst meteen in, niet na die 2 weken :P

[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 22-09-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Ja goede tips, begin met enkele zakjes van 250 gram. Ben de enige die koffie drinkt dus grote zakken gaat hem dan toch niet worden.

Zocht even op google, koffie zetten met een espresso apparaat en kwam dit tegen, leuk artikel,

https://www.wilcoadmiraal.nl/compromiskoffie/

[ Voor 35% gewijzigd door Wackmack op 22-09-2015 11:11 ]

• Wackmack
Begin okt kijken voor de volgende drie apparaten

ECM Botticelli 2 € 200,-
Rancilio Silvia, weet ik niet
Vibiemme Domobar, €450,-

Ben benieuwd, vooral benieuwd naar het verschil tussen de eerste en derde.
De derde heeft natuurlijk een E61 en qua uiterlijk is deze natuurlijk het moeilijkste.
Ben ook benieuwd of ik verschil ga proeven in smaken.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Versteegrob schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:16:
Begin okt kijken voor de volgende drie apparaten

ECM Botticelli 2 € 200,-
Rancilio Silvia, weet ik niet
Vibiemme Domobar, €450,-

Ben benieuwd, vooral benieuwd naar het verschil tussen de eerste en derde.
De derde heeft natuurlijk een E61 en qua uiterlijk is deze natuurlijk het moeilijkste.
Ben ook benieuwd of ik verschil ga proeven in smaken.
Het hebben van een E61 en een 2x zo grote boiler maakt dat de Domobar echt een klasse hoger is. De E61 groep moet je je even in inlezen om te begrijpen waarom die zo fijn is. Maar in het kort is het een dusdanig groot blok metaal dat het heerlijk temperatuur stabiel is. En een grote boiler kan veel beter stoom leveren, of meerdere espresso's zetten. Dat is handig met bezoek, maar is ook handig als je nieuwe bonen afstelt en je even 2 of 3 bakjes wilt zetten.
De Domobar is een uitstekende koop, precies de reden waarom ik hem zelf ook had voordat ik een Rocket Cellini V3 kocht die ik nu heb. De Domobar voldeed compleet aan mijn wensen, behalve mijn eeuwige drang om beter te hebben :P. Sure, ik kan nu wel makkelijk tegelijk stomen en espresso zetten en dat gebruik ik ook wel.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:49

Tacoos

i am i

[...]

Mijn vrouw drinkt zelf geen koffie, maar maakt wel warme melk en chocomel mbv de stoom/warmwater functie op de Rancilio.
Voor een vriendin van haar heeft ze laatst koffie gezet door een ese serving in de portafilter met enkelkops zeef te leggen. Ik heb dat daarna ook es geprobeerd: het gaat wel...
Nomad schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:05:
[...]

koffiestation.nl
gebrand.nl
koffielab.nl
fascino-coffee.net

Ik heb een proefpakket besteld bij Kaan koffie: vier smaken espresso bonen (250 gr per smaak) voor 15 euro thuisbezorgd; Ik ben de enige die thuis koffie drinkt en wilde niet te grote zakken en wel wat verschillende smaken proberen.
Ik heb de pakken direct in de vriezer gelegd. Is het verstandiger om 1 smaak open te trekken en op te maken of kan het weinig kwaad alle zakken open te trekken en af te wisselen zolang ze in de vriezer blijven?
Nomad schreef op zondag 13 september 2015 @ 20:02:
[...]

Mja, dan hoef je het niet eens te proberen. Zonder maler valt er niets te proberen. Je hebt een fiets gekocht zonder banden en wil alvast even droog op het frame proberen of trappen een beetje lukt.....dat kan gewoon niet. Je grootste variabele is je maling, by far.
Ravocs schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:18:
[...]

In aanvulling op Nomad hierboven: het advies/devies is vaak om een keer zoveel geld te investeren in je maler als in je zetapparaat.

Neemt niet weg dat het een goede koop is! :D
Ik had eerlijk gezegd geen rekening gehouden met de kosten van een goede maler, bovendien zijn er onverwacht hoge andere kosten in huis, dus ga ik rustig MP in de gaten houden.
Tot ik een goede maler vind, doe ik het ff met een Hario Mini mill. Ik kreeg gisteren iig na wat spelen met de maalgraad een extractie van ~25 seconden en redelijk crema :)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Wackmack
Nomad schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:49:
[...]

Het hebben van een E61 en een 2x zo grote boiler maakt dat de Domobar echt een klasse hoger is. De E61 groep moet je je even in inlezen om te begrijpen waarom die zo fijn is. Maar in het kort is het een dusdanig groot blok metaal dat het heerlijk temperatuur stabiel is. En een grote boiler kan veel beter stoom leveren, of meerdere espresso's zetten. Dat is handig met bezoek, maar is ook handig als je nieuwe bonen afstelt en je even 2 of 3 bakjes wilt zetten.
De Domobar is een uitstekende koop, precies de reden waarom ik hem zelf ook had voordat ik een Rocket Cellini V3 kocht die ik nu heb. De Domobar voldeed compleet aan mijn wensen, behalve mijn eeuwige drang om beter te hebben :P. Sure, ik kan nu wel makkelijk tegelijk stomen en espresso zetten en dat gebruik ik ook wel.
Hmmm goed verhaal, klinkt wel echt als een meerwaarde. Ga namelijk ook zeker cappucino's maken.
Ben benieuwd naar de vergelijking straks, thnx voor je tip. Zal me nog eens inlezen over de E61.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Hoe zit het met de opwarmtijden van die toestellen ? Grote boiler is leuk, maar als je een half uur van te voren moet wachten dat ze op temperatuur zijn en je bent hier niet van bewust, kan het wel eens zuur zijn afkomende van de pad-toestellen. Zo heeft mijn Gaggia Classic met zijn klein boilertje een 12-tal minuten nodig.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op donderdag 24 september 2015 @ 17:13:
Hoe zit het met de opwarmtijden van die toestellen ? Grote boiler is leuk, maar als je een half uur van te voren moet wachten dat ze op temperatuur zijn en je bent hier niet van bewust, kan het wel eens zuur zijn afkomende van de pad-toestellen. Zo heeft mijn Gaggia Classic met zijn klein boilertje een 12-tal minuten nodig.
Zelfs mijn Rocket kan ik met een beetje flushen in 20 minuten ongeveer gereed hebben. Die heeft een 2 liter boiler. De groep is nog niet helemaal warm uit zichzelf na 15 minuten, de boiler dan allang. Door te flushen krijg je de groep ook op temperatuur.

• Bracha25
Toch de knoop doorgehakt. Een Rancilio Silvia en een Bezzera BB005 gekocht. Even lastig om een goede maalgraad te vinden, maar komt met wat uitproberen vast goed😉 Melk opschuimen is trouwens nog best lastig. Veel oefenen dus😃 De Silvia was trouwens gemod. Druk verlaagd naar 9 bar. Ben door het spelen met de maalgraad wel weer bijna door m'n bonen heen. Dus als er nog tips zijn voor een lekkere zoete boon, met weinig zuur, dan hoor ik het wel😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 13:53
Ik las een paar posts geleden 'nIet stellen zonder te malen'. Wat wordt hiermee bedoeld? Tijdens het malen stellen alleen?

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
don_appie schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:14:
Ik las een paar posts geleden 'nIet stellen zonder te malen'. Wat wordt hiermee bedoeld? Tijdens het malen stellen alleen?
maler fijner zetten mag je alleen doen terwijl die maalt inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom is dat zo? :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
omdat een boon een hard ding is en je niet je schijven of het mechanisme scheef wil draaien omdat je op slechts 1 punt weerstand hebt van die boon. Dus het is voor het behoud van de aandrijflijn en uitlijning als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Omdat koffiebonen harder zijn dan je denkt.
Als je fijner gaat zonder malen kan zo een boontje vast blijven zitten waardoor je je maler beschadigd.

Edit: wat Nomad schrijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 27-09-2015 23:43 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 13:53
Raymond P schreef op zondag 27 september 2015 @ 23:43:
Omdat koffiebonen harder zijn dan je denkt.
Als je fijner gaat zonder malen kan zo een boontje vast blijven zitten waardoor je je maler beschadigd.

Edit: wat Nomad schrijft.
Oeps... 8)7

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Nomad schreef op zondag 27 september 2015 @ 23:43:
omdat een boon een hard ding is en je niet je schijven of het mechanisme scheef wil draaien omdat je op slechts 1 punt weerstand hebt van die boon. Dus het is voor het behoud van de aandrijflijn en uitlijning als het ware.
Goeie tip, had dit anders zeker weten fout gedaan.

Deze week kijken voor deze huge ass espresso machine, weegt ruim 25kg :O

http://link.marktplaats.nl/m964883039 denk qua prijs een prima deal.
Hij was volgens mij uit 2004 wat ik begreep van de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Beste medetweakurts,

Ik wil jullie om hulp vragen, wij zitten naar een nieuwe koffiemachine te kijken en hebben toch enige twijfels.

Wat hebben wij achter de rug:
- Een Senseo machine die al 10 jaar lang weigert om niet te werken. Kreng blijft het doen. Handig voor bezoek (goedkoop/snel/iedereen zuipt die meuk), maar het smaakt eigenlijk nergens naar. Het moet beter/sterker.
- ‘Turkse koffie’, nemen wij vaak mee uit de Balkan. Heerlijk, sterk, smaakvol. Maar het kost tijd, we hebben het niet altijd liggen, en de meeste Nederlanders schrikken als ze dat laagje onderop zien. Het moet praktischer.
- Nespresso. Tja. Koffie werd nooit echt heet genoeg, al vermoed ik dat het mn machine was. Sommige cupjes smaakte prima maar echt overtuigd? Nop. Uiteindelijk maar weggedaan vanwege de combinatie onbemind / opwarmen duurde lang / verbruikte stevig als je hem aan liet staan. Wederom, het moet ‘beter’.
- Veel andere koffie ‘methodes’ ervaren, maar nooit een echt ‘chic’ apparaat gehad.

Oftewel, wij willen naar een volautomaat. Onze eerste, maar ik wil het wel meteen goed doen. Wel de smaak van goede koffie, maar het moet ook wel een beetje praktisch blijven. De wensen zijn op zich niet complex:

- Volautomaat / bonenmachine
- Instelbare hoeveelheid koffie (meerdere trappen, niet 2 settings groot/klein)
- Instelbare koffie sterkte (!)
- Goed heet / evt instelbare temperatuur
- Omdat koffie heet moet zijn, geen warmhoudplaat oid. Zonder energie.
- Iets van een melkschuimert/zuigert/kloppert voor incidenteel cappuccino.
- Als het even kan <500 euro. Minder is mooi, meer kan zeker als er een goede reden voor is.
- Apparaat wat zich redelijk eenvoudig laat onderhouden zou fijn zijn.
- Apparaat komt in het zicht in woon/werkomgeving, dus een beetje ‘chic’ ding / geen wachtkamer machine

Klinkt niet extreem zou je denken, al blijkt een instelbare hoeveelheid iets wat de meeste machines echt niet hebben.

Na wat gepruts kwamen wij bij de Siemens EQ 5 TE501201RW uit (359 euro bij fonq)
http://www.fonq.nl/produc...w-espressomachine/117501/
Deze variant is er ook in het zwart, de TE501209RW, 419 euro bij ben-van-nogwat-nooit-van-gehoord-maar-ok-reviews. De machine zelf heeft ook veelal positieve reviews.

Deze EQ.5 komt met een melk opschuimer. Nu is er ook een variant met een melk-slang, maar astublieft-dankuwel wel even 200 euro bijtikken.
http://www.koffiecenter.n...q-5-te515209rw-zwart.html
Ik drink zwart (sterk, sterker, sterkst!). Zij drinkt 80% zwart, en heel af en toe (en voor bezoek) is een cappuccino optie gewenst. Heeft zo’n slang nu echt een voordeel? Ik ben er niet van overtuigd.

Nog wat zoeken verder bracht ons de Bosch TES50129RW. Bosch en Siemens komt uit één fabriek en de gelijkenissen zijn ook extreem (ander lekbakje, maar daar houdt het wel op), maar de Bosch modellen zijn wel zachter geprijsd. Vreemd genoeg zijn de reviews die je kan vinden net wat minder. Zwart heeft de voorkeur, dus hij lijkt interessant. Gevoel zegt echter ‘koop siemens!’
http://www.fonq.nl/produc...rw-espressomachine/84223/

Nog wat goedkoper, maar kennelijk wat luidruchtiger:
http://www.fonq.nl/produc...a-espressomachine/125936/
Wel slechts twee sterktes, wat weer wat beperkt is.

En ook erg lastig is wanneer je een apparaat ziet wat bijna 200 reviews heeft deze te negeren (al gaan ze 4 jaar terug), voornamelijk positief ook:
http://www.koffiecenter.n...ecam-22-110sb-zilver.html
Echter daar moet je het met twee kwaniteits-settings doen.

Vragen:
- Hou in onterecht vast aan een aanpasbare koffiehoeveelheid? Voldoen meerdere sterkte instellingen icm 2-3 volume instellingen niet gewoon? Zonder die wens voldoet praktisch elk apparaat wel, en dan zie ik door de bomen het bos helemaal niet meer. Dat lijkt mij echter wel voordelen hebben met het afstellen: zoek je perfecte sterkte/hoeveelheid, en gaan.
- Melk-slang of melk-reservoir nog interessant voor slechts incidenteel gebruik? Klinkt eerder als onnodig onderhoud, en een schuimer is alles wat je nodig hebt voor de cappuccino die ze soms wil.
- Mis ik nog iets wat voor ‘rijkere’ / sterkere koffie gaat zorgen, of voor meer aroma? De voornaamste wens is ‘echt goede koffie’, maar ik weet gewoon niet hoe ik daar op moet filteren.
- Zou er nu echt verschil zitten tussen Siemens (~50 euro duurder) en Bosch?
- Andere tips, adviezen, suggesties?

Ik voel sinds wij onze zoektocht zijn begonnen wel 100x meer mee met mensen die bijvoorbeeld voor het eerst een computer proberen samen te stellen (zonder ervaring). Pfffff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 20:07
Als je voornaamste reden 'echt goede koffie' is dan moet je geen volautomaat kopen maar een echte espressomachine met een losse maler.
Met een volautomaat ga je géén echt goeie koffie krijgen.

Ik zit trouwens weer aan de Malabar! Heerlijk.
Groen gekocht van Adriaan via koffiepraat.
Ook nog yellow Bourbon, Burundi en Tanzania.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Tanzania! Die is hier bijna op, erg vervelend.

@Foritain: wellicht loont het om je eerst in te lezen op koffie (zetten) ipv de machines.

Als je 'sterkere' koffie wilt doe je er niet simpelweg meer bonen in.
De maalgraad, hoeveelheid water, extractietijd en het type boon zijn eigenlijk veel belangrijker dan de hoeveelheid koffie.
Ook wordt koffie met een redelijk vaste temperatuur gezet. Spelen met temperatuur is zo'n beetje the final frontier.
Kortom een best complex spel waarvan een groot deel lastig automatisch uit te voeren blijkt.

Volautomaten die dit (goed) kunnen zijn er imo niet.
Ook ben ik benieuwd wat je eigenlijk bedoelt met sterkere koffie. Is dat een specifieke smaak?

Zelf heb ik meerdere volautomaten gehad maar heb de hoop opgegeven. Met een Bialetti Brikka zet ik betere koffie dan met een apparaat van 1500 euro.
Dit is inmiddels al een jaar of 6 geleden en er zijn een paar ontwikkelingen geweest die zouden moeten leiden tot iets betere koffie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:26
Foritain schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 02:00:
Vragen:
- Hou in onterecht vast aan een aanpasbare koffiehoeveelheid? Voldoen meerdere sterkte instellingen icm 2-3 volume instellingen niet gewoon? Zonder die wens voldoet praktisch elk apparaat wel, en dan zie ik door de bomen het bos helemaal niet meer. Dat lijkt mij echter wel voordelen hebben met het afstellen: zoek je perfecte sterkte/hoeveelheid, en gaan.
- Melk-slang of melk-reservoir nog interessant voor slechts incidenteel gebruik? Klinkt eerder als onnodig onderhoud, en een schuimer is alles wat je nodig hebt voor de cappuccino die ze soms wil.
- Mis ik nog iets wat voor ‘rijkere’ / sterkere koffie gaat zorgen, of voor meer aroma? De voornaamste wens is ‘echt goede koffie’, maar ik weet gewoon niet hoe ik daar op moet filteren.
- Zou er nu echt verschil zitten tussen Siemens (~50 euro duurder) en Bosch?
- Andere tips, adviezen, suggesties?
Mijn ervaring met een Jura-machine is dat het makkelijk is om snel koffie te zetten, maar het niveau van een handmatige machine haal je echt niet. Ik heb alleen geen zin om steeds het hele ritueel uit te voeren, dus ik ben blij met m'n Jura.
Over Siemens vs Bosch: beide machines zijn volgens mij hetzelfde, aangezien ze beide bij B/S/H vandaan komen.
Wat in een automaat vooral uitmaakt voor de smaak: welke bonen gooi je erin (houd er rekening mee dat "vette" bonen over het algemeen afgeraden worden) en hoe maak je je verhouding koffie/water. Dus dat in kunnen stellen is wel erg fijn.
En ik zou bij een nieuwe aankoop erg goed letten op het geluidsniveau van de maler, ik vind de Jura namelijk erg luidruchtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:14
Foritain schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 02:00:
Beste medetweakurts,

[...]

- Volautomaat / bonenmachine
- Instelbare hoeveelheid koffie (meerdere trappen, niet 2 settings groot/klein)
- Instelbare koffie sterkte (!)
- Goed heet / evt instelbare temperatuur
- Omdat koffie heet moet zijn, geen warmhoudplaat oid. Zonder energie.
- Iets van een melkschuimert/zuigert/kloppert voor incidenteel cappuccino.
- Als het even kan <500 euro. Minder is mooi, meer kan zeker als er een goede reden voor is.
- Apparaat wat zich redelijk eenvoudig laat onderhouden zou fijn zijn.
- Apparaat komt in het zicht in woon/werkomgeving, dus een beetje ‘chic’ ding / geen wachtkamer machine

[...]
Echt goede koffie komt niet uit een volautomaat. Dat gezegd hebbende: Nivona is ietsje duurder maar onder de volautomaten kwalitatief goed.. Bij het goedkoopste model (€549) kun je eenvoudig de waterhoeveelheid aanpassen emt een draaiknop. Temperatuur zal nooit vreselijk hoog zijn (Ook niet bij andere volautomaten) dus kopjes voospoelen met heet water is handig. Eerlijk gezegd zou ik gloeiend hete koffie ook alleen maar aanbevelen als je slechte bonen gebruikt: Je proeft namelijk een stuk minder op hoge temperaturen. Melk schuimen, zeker als dat incidenteel gebeurt, zou ik doen met zo iets Scheelt je een hoop schoonmaakwerk van het melksysteem en geeft vaak beter schuim.

[ Voor 57% gewijzigd door bszz op 29-09-2015 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
rvinke schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:16:
[...]

Mijn ervaring met een Jura-machine is dat het makkelijk is om snel koffie te zetten, maar het niveau van een handmatige machine haal je echt niet. Ik heb alleen geen zin om steeds het hele ritueel uit te voeren, dus ik ben blij met m'n Jura.
Over Siemens vs Bosch: beide machines zijn volgens mij hetzelfde, aangezien ze beide bij B/S/H vandaan komen.
Wat in een automaat vooral uitmaakt voor de smaak: welke bonen gooi je erin (houd er rekening mee dat "vette" bonen over het algemeen afgeraden worden) en hoe maak je je verhouding koffie/water. Dus dat in kunnen stellen is wel erg fijn.
En ik zou bij een nieuwe aankoop erg goed letten op het geluidsniveau van de maler, ik vind de Jura namelijk erg luidruchtig.
De nieuwe Jura's malen een beetje stiller maar voornamelijk een stuk sneller (dus korter geluidsoverlast) dan de oude en dan de concurrentie. De goedkoopste Jura (€659) is klein en heeft 1 uitloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

rvinke schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:16:
[...]

Een handmatige machine zien wij denk ik niet zitten. Nu is een bakkie turkse koffie zetten ook niet klik-klaar, maar ik zie ons niet thuis-barista-spelen. Oftewel echt op zoek naar de combinatie praktisch + beter dan senseo/nespresso.

De Siemens (dus Bosch ook gok ik) heeft veel positieve reviews wat geluidsproductiebetreft, vond ik ook wel een echte plus (Alhoewel, secundaire wens). De Jura vind ik wel super strak om te zien, maar die beginnen bij 650, en het is mij nu niet duidelijk of ik daar echt op kwaliteit mee vooruit ga?
bszz schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:18:
[...]
Echt goede koffie komt niet uit een volautomaat. Dat gezegd hebbende: Nivona is ietsje duurder maar onder de volautomaten kwalitatief goed.. Bij het goedkoopste model (€549) kun je eenvoudig de waterhoeveelheid aanpassen emt een draaiknop. Temperatuur zal nooit vreselijk hoog zijn (Ook niet bij andere volautomaten) dus kopjes voospoelen met heet water is handig. Eerlijk gezegd zou ik gloeiend hete koffie ook alleen maar aanbevelen als je slechte bonen gebruikt: Je proeft namelijk een stuk minder op hoge temperaturen. Melk schuimen, zeker als dat incidenteel gebeurt, zou ik doen met zo iets Scheelt je een hoop schoonmaakwerk van het melksysteem en geeft vaak beter schuim.
Duidelijk mbt volautomaat vs handmatig, maar ik vermoed dat goede koffie en praktisch wel te bereiken moet zijn met een volautomaat?

Die Nivona ziet er zeer geschikt uit bij de wensen. Al heeft die Siemens/Bosch ook aanpasbare hoeveelheid/sterkte (Volgens Coolblue ook instelbare temperatuur, maar dat kan ik zo 1-2-3 niet bevestigen en veel van hun 'specs' slaan nergens op). De vraag blijft dan echter: Wat is de meerwaarde van die ~200 euro extra investering? Ik zie het simpelweg (nog) niet.

En dank mbt melksysteem, ik voelde die bui al hangen dat we daar beter niet te veel naar moeten staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Foritain schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:34:
[...]

De Siemens (dus Bosch ook gok ik) heeft veel positieve reviews wat geluidsproductiebetreft, vond ik ook wel een echte plus (Alhoewel, secundaire wens). De Jura vind ik wel super strak om te zien, maar die beginnen bij 650, en het is mij nu niet duidelijk of ik daar echt op kwaliteit mee vooruit ga?

[...]

Die Nivona ziet er zeer geschikt uit bij de wensen. Al heeft die Siemens/Bosch ook aanpasbare hoeveelheid/sterkte (Volgens Coolblue ook instelbare temperatuur, maar dat kan ik zo 1-2-3 niet bevestigen en veel van hun 'specs' slaan nergens op). De vraag blijft dan echter: Wat is de meerwaarde van die ~200 euro extra investering? Ik zie het simpelweg (nog) niet.

En dank mbt melksysteem, ik voelde die bui al hangen dat we daar beter niet te veel naar moeten staren.
Moet zeggen dat ik de verschillen tussen Siemens en Nivona niet exact paraat hebt. Ze lijken visueel heel erg op elkaar. Die €200,= verschil zul je moeten zoeken in de kwaliteit van de molen, zetgroep. en kleine onderdelen. Een machine van €500 zal je langer plezier van hebben dan van een goedkoop instapmodel. Of je de koffie even lekker vind smaken zul je moeten uitproberen maar een molen is erg bepalend.

[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 29-09-2015 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

bszz schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:44:
[...]

Moet zeggen dat ik de verschillen tussen Siemens en Nivona niet exact paraat hebt. Ze lijken visueel heel erg op elkaar. Die €200,= verschil zul je moeten zoeken in de kwaliteit van de molen, zetgroep. en kleine onderdelen. Een machine van €500 zal je langer plezier van hebben dan van een goedkoop instapmodel. Of je de koffie even lekker vind smaken zul je moeten uitproberen maar een molen is erg bepalend.
Misschien ben ik dan wat wantrouwing, maar is dat zo dat je er langer plezier van hebt? Ik zie ook bij de duurdere reviews relatief gezien vergelijkbaar veel 'kapot net buiten garantie' opmerkingen en vergelijkbare kritiek als bij de instappers. Ik ontkom niet aan het gevoel dat een groot deel gewoon marge/positionering is.

Eens met molen opmerking overigens, maar hoe je aan die informatie gaat komen heb ik geen benul van. Misschien toch maar een goede fysieke winkel opzoeken om eea te ervaren. Paar tientjes meerprijs neem ik dan graag op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Foritain schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:48:
[...]

Misschien ben ik dan wat wantrouwing, maar is dat zo dat je er langer plezier van hebt? Ik zie ook bij de duurdere reviews relatief gezien vergelijkbaar veel 'kapot net buiten garantie' opmerkingen en vergelijkbare kritiek als bij de instappers. Ik ontkom niet aan het gevoel dat een groot deel gewoon marge/positionering is.

Eens met molen opmerking overigens, maar hoe je aan die informatie gaat komen heb ik geen benul van. Misschien toch maar een goede fysieke winkel opzoeken om eea te ervaren. Paar tientjes meerprijs neem ik dan graag op de koop toe.
Ik denk dat marges op Nivona en Siemens vergelijkbaar zijn. Positionering klopt. Nivona richt zich op een segmentje hoger dan de absolute instappers van Bosch, DeLonghi en Siemens. Dan mag je ook een iets betere kwaliteit verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

bszz schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:54:
[...]

Ik denk dat marges op Nivona en Siemens vergelijkbaar zijn. Positionering klopt. Nivona richt zich op een segmentje hoger dan de absolute instappers van Bosch, DeLonghi en Siemens. Dan mag je ook een iets betere kwaliteit verwachten.
Zou je mogen verwachten inderdaad, maar op Nivona kom ik nauwelijks gebruikerservaringen tegen, laat staan iets vergelijkends. Ben om eerlijk te zijn nog niet echt overtuigd door Nivona, en enkel het vermoeden dat de prijs wel ergens voor staat ontdoet mij niet van het gevoel dat de verwachte levensduur niet hoger zal liggen / dat ik er meer plezier uit ga halen. Daarbij,hoe vergelijkt het dan met een duurdere Siemens, een Jura, etc. Lastig hoor. Bluh. Ben al zeker 50x langer bezig met deze aankoop dan het nieuwe Skylake setje uitzoeken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Foritain schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:16:
[...]

Zou je mogen verwachten inderdaad, maar op Nivona kom ik nauwelijks gebruikerservaringen tegen, laat staan iets vergelijkends. Ben om eerlijk te zijn nog niet echt overtuigd door Nivona, en enkel het vermoeden dat de prijs wel ergens voor staat ontdoet mij niet van het gevoel dat de verwachte levensduur niet hoger zal liggen / dat ik er meer plezier uit ga halen. Daarbij,hoe vergelijkt het dan met een duurdere Siemens, een Jura, etc. Lastig hoor. Bluh. Ben al zeker 50x langer bezig met deze aankoop dan het nieuwe Skylake setje uitzoeken :D
Je wilde een advies. Ik reageer niet om je te overtuigen maar om je een eindje op weg te helpen. Als je het alleen van dit forum wilt hebben ben je nog veel langer bezig. Zoek even goed op internet. Er zijn genoeg tests en gebruiker reviews te vinden. Schat de info die je vind op waarde (Op sommige sites staan voornamelijk klaagschriften) Ga naar één of meerdere speciaalzaken en ga proeven, luisteren vragen stellen, etc. Het verschil zit hem niet alleen in duurzaamheid maar ook in de kwaliteit van de molen en zetgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Ik snap niet dat sommige mensen koffie zetten met een semi-automaat zo veel werk vinden.
Het is niet meer dan malen, tampen en zetten.
Ik vind het nog steeds leuk en de koffie is echt zoveel beter dan van een volautomaat.
Daarbij komt dat de volautomaten om de haverklap kapot gaan want het is een en al plastic zo'n ding.
We hebben hier een dure Siemens gehad.
Binnen de garantie al 3x terug gemoeten.
En de schroefjes binnenin roestten gewoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

coob schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:54:
Ik snap niet dat sommige mensen koffie zetten met een semi-automaat zo veel werk vinden.
Het is niet meer dan malen, tampen en zetten.
Voor sommigen is het gewoon een ding dat een mok donkerbruin sap produceert en dan moet één knopje alles kunnen doen.

Ik vind het ook geen moeite om met de halfautomaat 's ochtends bezig te zijn, maar ik denk dat veel mensen schrik hebben die drempel te nemen om zich er volledig in te werpen. Het is nu ook weer niet dat je een maler en half-automaat koopt, uitpakt en er onmiddellijk goede espresso of goede koffie uit komt. Uiteindelijk moet je als beginner toch best wat leren zoals maalgraad, de verhoudingen, typische issues, de vele soorten en afkomsten van koffie.

Daarom dat de volautomaten ook zo'n bizarre vorm van espresso zetten: als ik met supermarkt-bonen een tas vol moet krijgen uit mijn half-automaat, dan kan ik beter thee gaan drinken. Maar met een volautomaat komt er iets uit dat op koffie lijkt en men is dan ook om één of andere reden heel erg onder de indruk hoe "de machine" de kwaliteit van de koffie bepaalt. Bonen ? Dat is maar zoiets als kruidenbolletjes, het gaat om het apparaat blijkbaar.

Bizar want je verwacht toch dat men bij zo'n zaken stilstaat. Je maakt niemand (hoop ik) wijs dat bv. je door een magische pan een smaakvolle en sappige biefstuk kan maken, die ook doorbakken is. Maar zwartgebrande bonen van een half jaar in een Jura: "goh dat is lekkere koffie" :/

Misschien moet er eens een merk komen dat voor 500€ de kwaliteit van zoiets als een Ascaso I-steel ofzo kan combineren met een Gaggia Classic voor de eerste degelijke volautomaat met een goede maler die ook goede koffie zet op de juiste wijze. Als ik niet een job had, zou me dat wat leuks lijken om op Kickstarter te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Is dat niet het businessmodel van Telsell waar je het over hebt?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Phuncz schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:20:
[...]
Bonen ? Dat is maar zoiets als kruidenbolletjes, het gaat om het apparaat blijkbaar.
Een paar zakken bonen 'op de gok' proberen om mee te experimenteren is wel wat makkelijker af te schrijven dan een machine van honderden euros waar je vervolgens niet blij mee bent. Daar wil je toch wel wat extra hulp voor inschakelen of ervaringen van weten. Wet koop op afstand geeft wat gemoedsrust, maar in hoeverre dat goed gaat met machines waar je wel even mee aan de slag moet alvorens je ze kan beoordelen durf ik niet te zeggen.

Na een flink aantal uren in dit topic ben ik geen post(er) tegengekomen waarbij ik het gevoel krijg dat zij bonen slechts kruidenbolletjes vinden, of dat zij er niet bij stil staan.

Verder zullen velen (inclusief mijzelf) toch ook een andere wens hebben dan 'de perfecte koffie' koste wat het kost (en dan vooral mbt tijd meer dan centjes). Ik denk niet dat de doelstelling van bijv 'stap beter dan senseo, filter, nespresso' gecombineerd met een redelijk betaalbare volautomaat een onmogelijk opgave hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat stuk was eigenlijk helemaal niet op jou bedoeld, maar eerder dat men een goede koffie niet associeert met goede koffiebonen maar met een goed koffieapparaat. Iets wat iedereen met een halfautomaat weet (of zou moeten) is dat een goede maler en verse bonen 90% van de smaak is.

En aangezien we hier nog geen volautomaat zijn tegengekomen, zelfs van >2.000€, die qua maling ook maar in de buurt van een goede instapmaler (wat je voor 250€ kunt krijgen) komt, begrijp je al snel waarom we hier niet unaniem mensen in de richting van een volautomaat duwen.

Je neemt me ook iets te letterlijk als je dat van die kruidenbolletjes serieus nam ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Phuncz op 29-09-2015 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Filter. Lekker!
Met een pour over kan je gewoon erg goede koffie zetten.

* Raymond P wacht op Nomadz

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

French press FTW, maar dat is gewoon goedkoper dan een halfautomaat, niet minder werk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Het hele punt is en blijft dat je voor echt lekkere koffie wat meer moeite moet doen dan op een knopje drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:47
Mokka express levert ook goede koffie op. Alleen dat kost net zoveel arbeid als een french press. Maargoed, die paar minuten kan ik in de ochtend wel wachten. :-)

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:12

reiker

dan jij!

Het levert in elk geval koffie op, maar of het lekkere koffie is is een kwestie van smaak hé ;) Ik heb een jaar of tien met de moka express koffie gemaakt, en de overstap naar een Aeropress was wel echt een verademing. Naar mijn smaak komt er veel betere koffie uit :)
Maar voor elke methode zijn er uiteraard liefhebbers, en dat maakt de ene methode niet beter of slechter dan een andere... Alleen vind ik het bijvoorbeeld wel zonde om bonen van 30 euro per kilo in een volautomaat te stoppen, dat dan weer wel :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 18:16:
Filter. Lekker!
Met een pour over kan je gewoon erg goede koffie zetten.

* Raymond P wacht op Nomadz
Ik spring er eens een keer niet op had ik zo bedacht :P. Maar goed, in het kort dan:

Mijn ouders halen een redelijke bak uit een volautomaat met lidl bonen. Het is drinkbaar, vergelijkbaar met nespresso niveau, maar dan cheaper. Dat is dus een soort lokaal hoogtepunt. Duurdere bonen in een volautomaat vind ik erg zonde, je proeft het niet terug. In ieder geval niet in de Saeco die ik had, of die mijn ouders nu hebben.

Volautomaten vind ik maar lastige dingen. Ze zijn gemakkelijk, zien er leuk uit en ik wordt er soms zelfs wel hebberig van, maar ik krijg er nooit lekkere koffie uit. Op zijn best is het net aan acceptabel qua bak...en dat is dan onder voorbehoud dat hun bonen niet te oud zijn in open zak en dat de machine schoon gehouden wordt.

Ik word een stuk blijer van opschenken met vers gemalen verse filterkoffie. Of inderdaad een Aeropess bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Wat is in vredesnaam het probleem met mensen die een volautomaat willen? Ja, ik heb een Nivona en een ECM technika en soms vind ik die Nivona echt prima. dan druk ik op een knop en smeer ondertussen de boterhammen van de kids Dan hoef ik geen topespresso maar wil ik gewoon koffie. Kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die bewust de keuze voor een volautomaat maken.

• Raymond P
De vraag was rijkere sterkere koffie van goede kwaliteit met veel aroma's en een hoop instelmogelijkheden.
En dus niet gewoon koffie.

Prima als je bewust kiest voor een volautomaat overigens.
Imo heeft Foritain dus verwachtingen die niet haalbaar zijn. Hij wilt immers een volautomaat die betere koffie zet dan filter.
En als ik denk aan filter denk ik aan french press, aeropress, chemex, v60. En daar kan je kwalitatief zeer goede koffie mee zetten en heb je erg veel instelmogelijkheden.
Ik persoonlijk ken geen volautomaat die betere koffie produceert dan filter.

- knip -

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:42
Ah, hier is het koffie-topic gebleven!
Toch maar weer actiever volgen. Ooit komt er een goede espressomachine bij ons te staan. :Y

• reiker

reiker

dan jij!

Over smaak valt niet te twisten, maar ik denk dat de concensus in dit topic toch wel is dat als je van bijvoorbeeld een Senseo-apparaat komt en betere koffie wilt, een volautomaat nou niet de grootst mogelijke stap is die je kunt zetten :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• bszz
reiker schreef op woensdag 30 september 2015 @ 08:50:
Over smaak valt niet te twisten, maar ik denk dat de concensus in dit topic toch wel is dat als je van bijvoorbeeld een Senseo-apparaat komt en betere koffie wilt, een volautomaat nou niet de grootst mogelijke stap is die je kunt zetten :)
Agree, maar de vraag is of dat ook echt de bedoeling is. Als het iedereen echt alleen maar te doen was om de allerbeste koffie dan bestonden er geen eens volautomaten. En er zijn volautomaten genoeg die vele malen beter scoren dan Senseo. Bijna alle denk ik zelfs

• Wackmack
Zo is voor het eerst shoppen voor vers gebranden koffie. Donderdag waarschijnlijk een Domobar Super op de kop tikken. Bonenmaler staat al klaar om opgehaald te worden. Het gaat dan echt gebeuren :)

Verder al een weegschaal klaar gezet, is dit echt nodig? Zie op filmpjes online dat iedere barista zijn filter max vult, afveegt, tampt en de espresso maakt. Als je dit consequent doet hoef je toch niet te wegen.

• dreamscape
reiker schreef op woensdag 30 september 2015 @ 08:50:
Niet iedereen wil meteen 'grote' stappen zetten. Als in een audio-topic iemand zijn computerspeakers wil upgraden naar hifi, dan vallen mensen ook niet erover als hij een leuke receiver van Pioneer koopt met een paar Jamo-speakers in plaats van high-end materiaal van McIntosh met elektrostaten van tientallen duizenden euro's. Het hoeft niet altijd high-end te zijn.

Dat geldt ook voor koffie. De manier waarop de halfautomaat wordt opgehemeld en de volautomaat de grond ingeboord wordt is echt irritant. Ik ben ook een voorstander van halfautomaten, maar de perfectie die je daarmee kunt bereiken (en met een volautomaat niet), die ligt voor het grootste deel aan wie hem bedient en slechts voor een klein deel aan het apparaat. Die manuele invloed is bij een volautomaat niet aanwezig en dat maakt het verschil. Maar dat maakt een halfautomaat niet per se beter en het zou de halfautomaatliefhebbers sieren iets minder snobistisch te doen.

Niet iedereen wil zich er zover in verdiepen en moeite doen om met een halfautomaat die geweldige koffie te zetten. Dan begrijp ik de keuze voor een volautomaat best wel, ook al is het mijn keuze niet.

En nu ga ik mijn Cellini opwarmen :)

[ Voor 22% gewijzigd door dreamscape op 30-09-2015 09:10 ]

• Wackmack
dreamscape schreef op woensdag 30 september 2015 @ 09:08:
[...]

Niet iedereen wil meteen 'grote' stappen zetten. Als in een audio-topic iemand zijn computerspeakers wil upgraden naar hifi, dan vallen mensen ook niet erover als hij een leuke receiver van Pioneer koopt met een paar Jamo-speakers in plaats van high-end materiaal van McIntosh met elektrostaten van tientallen duizenden euro's. Het hoeft niet altijd high-end te zijn.

Dat geldt ook voor koffie. De manier waarop de halfautomaat wordt opgehemeld en de volautomaat de grond ingeboord wordt is echt irritant. Ik ben ook een voorstander van halfautomaten, maar de perfectie die je daarmee kunt bereiken (en met een volautomaat niet), die ligt voor het grootste deel aan wie hem bedient en slechts voor een klein deel aan het apparaat. Die manuele invloed is bij een volautomaat niet aanwezig en dat maakt het verschil. Maar dat maakt een halfautomaat niet per se beter en het zou de halfautomaatliefhebbers sieren iets minder snobistisch te doen.

Helemaal mee eens. Heb deze molen gekocht, 2e hands, http://www.tespreszo.nl/a...iemolens/compak-k3-elite/ en wordt bijna afgezeken dat het geen 84mm schijven zijn. Je kan mij niet wijs maken dat je met deze maler geen goede espresso kan zetten 8)7

• reiker

reiker

dan jij!

[...]

Niet iedereen wil zich er zover in verdiepen en moeite doen om met een halfautomaat die geweldige koffie te zetten. Dan begrijp ik de keuze voor een volautomaat best wel, ook al is het mijn keuze niet.

Hier ben ik het dan ook helemaal mee eens; voor ieder wat wils. Je moet kopen waar je je prettig bij voelt. Ik vind het dan alleen wel sneu (als in: jammer van de mogelijke teleurstelling) als iemand vol overtuiging een volautomaat koopt met het idee dat hij dan ècht lekkere koffie gaat drinken.
Overigens bezit ik geen halfautomaat; hoewel ik erg kan genieten van de smaken die Nomad me voorschotelt weegt dit voor mij niet op tegen het werk en de investering :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Genoeg 'denkvoer' gehad met de opmerkingen hier, dank voor het meedenken en de feedback. Vooral de verhouding vol- vs halfautomaat wisten wij vooraf niet dat dat zo scheef lag, maar dat is nu wel (over- ;) )duidelijk. Na wat overleg blijven we toch met wat dingen zitten.

Willen toch echt slechts één apparaat erbij. Geen losse maler + halfautomaat + misschien nog een andere accessoire etc. Dat dat ten koste gaat van wat de echte liefhebbers 'goede koffie' noemen is dus duidelijk, maar die keuze is gemaakt. We hebben het beide constant te druk met tig andere dingen om van onze koffie een nieuwe hobby te maken, daarbij waarderen we onze broodmachine, crockpot, grill, etc ook, en is er gewoon geen extra ruimte om nog gekker te gaan doen. (Misschien nog een mooie mixer, maar alles op zn tijd ;) ). Daarbij komen er hier ook regelmatig klanten over de vloer en dan moet er gewoon snel iets 'goeds'.

Ik denk echter niet dat gewoon goede koffie (dus niet praktisch perfecte koffie), zoals die door een meerderheid wordt ervaren en niet de <1%, alsnog een onrealistische wens is icm een volautomaat. Tegenwoordig werk ik veel meer thuis, maar de laatste jaren toch flink klantbezoeken gehad waar volautomaten de standaard waren en toch gewoon echt een lekkere bak uit komt (En dan hanteer ik nespresso als een absoluut minimum van kwaliteit wat je tijdens een dergelijk bezoek mag verwachten wat betreft geur, consistency, cremelaag, presentatie). De resultaten waren wel wisselend, en leken vaak totaal niet gerelateerd aan de prijs/afmetingen van het apparaat (goh), maar juist dat maakt de keuze nu extra lastig dat ik huiverig ben er gewoon meer geld tegen aan te gooien. Regardless, die richting willen we op en ook daar moet een lekker stevig bakkie te vinden zijn toch?

Dan blijf ik toch met evt koffiesystemen, of volautomaten over. Waarbij de laatste de voorkeur houdt. Ik vrees echter dat wat je eigenlijk zou willen erg lastig is: iemand vinden die echt ervaring heeft met meerdere volautomaten om een goede vergelijking te maken (om het over het subjectieve nog maar niet te hebben). Want de grote vraag "hoe verschillende volautomaten in een betaalbaar segment" (300-500, al mag duurder als ik meer zou hebben dan een onderbuikgevoel dat duurdere apparaten somehow betere interne onderdelen hebben), blijft dan geheel onduidelijk en onbeantwoord.

Ik ben inmiddels maar overgestapt naar youtube om wat beelden te krijgen van wat er uit die machines komt, maar dat is zo wisselend dat ik er nog geen stap verder mee kom. Zo komen er bijv erg 'mooie' bakjes uit de goedkoopste Krups volautomaten, veelal mooier nog dan flink duurdere machines. Ik weet het, die opmerking zegt niets, ik baal enkel dat ik als simpel figuur niet gewoon kan uitvogelen wat nu een goede koop is. (Of ik volg labels van de consumentenbond, maar gezien hun twijfelachtige adviezen over producten waar ik dan zelf weer wel wat van weet ben ik ook daar wat huiverig over).

• bszz
Versteegrob schreef op woensdag 30 september 2015 @ 09:10:
[...]

Helemaal mee eens. Heb deze molen gekocht, 2e hands, http://www.tespreszo.nl/a...iemolens/compak-k3-elite/ en wordt bijna afgezeken dat het geen 84mm schijven zijn. Je kan mij niet wijs maken dat je met deze maler geen goede espresso kan zetten 8)7
53 mm ... :N en ook niet onbelangrijk: Was ie wel 2x zo duur als je machine?? ;)

• reiker

reiker

dan jij!

Versteegrob schreef op woensdag 30 september 2015 @ 09:08:
Zo is voor het eerst shoppen voor vers gebranden koffie. Donderdag waarschijnlijk een Domobar Super op de kop tikken. Bonenmaler staat al klaar om opgehaald te worden. Het gaat dan echt gebeuren :)

Verder al een weegschaal klaar gezet, is dit echt nodig? Zie op filmpjes online dat iedere barista zijn filter max vult, afveegt, tampt en de espresso maakt. Als je dit consequent doet hoef je toch niet te wegen.
Deze over het hoofd gezien :) Een weegschaal voegt in het begin echt wel wat toe, je krijgt dan een beter gevoel bij wat voor verschil een beetje meer of een beetje minder koffie toevoegt. Ook kun je (als je de gezette koffie daarna weegt) je extractie ratio bepalen en gebruikmaken van vuistregels voor extractie (let wel, een vuistregel is een richtlijn, geen harde wet :)).
Allemaal leuke stats, maar als je er niks mee hebt kun je ook prima het gevoel ontwikkelen zonder weegschaal. Het is een hulpmiddel. Het doel moet zijn dat jij zelf lekker vindt wat je zet, als dat bij een extractieratio van 1:10 is en niet bv. 1:3 komt niemand met een knokploeg bij je aan de deur :+

edit:
Let wel op dat àls je dan een weegschaal wilt gaan gebruiken, je er wel eentje hebt die tenminste tot op 0,1 gram nauwkeurig weegt. Een marge van 1 gram op 20 gram voor een espresso is al best wat :)

[ Voor 7% gewijzigd door reiker op 30-09-2015 10:38 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Man met bril. Interessant.

Afbeeldingslocatie: https://dl.pushbulletusercontent.com/rjxudf59mwgpuNyGb4gNUOcIXetNJK4b/IMG_20150930_110215.jpg

- knip -

• Wackmack
reiker schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:36:
[...]

Deze over het hoofd gezien :) Een weegschaal voegt in het begin echt wel wat toe, je krijgt dan een beter gevoel bij wat voor verschil een beetje meer of een beetje minder koffie toevoegt. Ook kun je (als je de gezette koffie daarna weegt) je extractie ratio bepalen en gebruikmaken van vuistregels voor extractie (let wel, een vuistregel is een richtlijn, geen harde wet :)).
Allemaal leuke stats, maar als je er niks mee hebt kun je ook prima het gevoel ontwikkelen zonder weegschaal. Het is een hulpmiddel. Het doel moet zijn dat jij zelf lekker vindt wat je zet, als dat bij een extractieratio van 1:10 is en niet bv. 1:3 komt niemand met een knokploeg bij je aan de deur :+

edit:
Let wel op dat àls je dan een weegschaal wilt gaan gebruiken, je er wel eentje hebt die tenminste tot op 0,1 gram nauwkeurig weegt. Een marge van 1 gram op 20 gram voor een espresso is al best wat :)
Goeie tips, moet wel goed komen. Heb nog een leuke weegschaal liggen voor keukengebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
I overdid it. :')

Afbeeldingslocatie: https://dl.pushbulletusercontent.com/h8Qi8SnEsxRYWvKYCAS2vkv9blifJTVx/IMG_20150930_155634.jpg

- knip -

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Met het gigantische verschil dat je binnen de koffiewereld voor 500€ kunt kiezen tussen een volautomaat met een korte levensduur en een gemiddeld OK tasje koffie of een halfautomaat met maler die makkelijk tien jaren meegaan en je 99% de controle geven over hoe je koffie wilt.

Het is helemaal niet duurder met halfautomaat + maler tov. een volautomaat (Jura gaat ook gezellig ver over de 1.000,- voor een blok plastic), maar dat men niet de moeite kan verzamelen om meer te doen dan een knopje te drukken of zich afvragen hoezo sommige koffie beter smaakt.
De meestgehoorde klachten van een volautomaat zijn de defecten (en dure kosten) na een jaar of twee, de vorming van schimmel en het gebrek aan flexibiliteit om deze te reinigen. Bij een half-automaat is de grootste "klacht" dat men zich afvraagt welke bonen nu te proberen of ze misschien een nog betere smaak kunnen ervaren met een andere basket.
Maar dat maakt een halfautomaat niet per se beter en het zou de halfautomaatliefhebbers sieren iets minder snobistisch te doen.
Leuk om zo'n label dus te ontvangen, maar zoals je hier genoeg leest, zijn veel mensen hier bezig met filterkoffie, wat zo back-to-basics is als het maar kan zijn, voor peanuts in €€€. Het gaat hier ook niet over "kijk wat ik voor een apparaat heb" of "zie hoe goed ik dit doe". Je verwart gewoon enthusiaste hobbyisten met lompe *-fielen. Hier gaat het ook niet over merk X en Y, maar apparaat zus en zetwijze zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 30-09-2015 18:40 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op woensdag 30 september 2015 @ 18:23:
[...]

Met het gigantische verschil dat je binnen de koffiewereld voor 500€ kunt kiezen tussen een volautomaat met een korte levensduur en een gemiddeld OK tasje koffie of een halfautomaat met maler die makkelijk tien jaren meegaan en je 99% de controle geven over hoe je koffie wilt.

Het is helemaal niet duurder met halfautomaat + maler tov. een volautomaat (Jura gaat ook gezellig ver over de 1.000,- voor een blok plastic), maar dat men niet de moeite kan verzamelen om meer te doen dan een knopje te drukken of zich afvragen hoezo sommige koffie beter smaakt.
De meestgehoorde klachten van een volautomaat zijn de defecten (en dure kosten) na een jaar of twee, de vorming van schimmel en het gebrek aan flexibiliteit om deze te reinigen. Bij een half-automaat is de grootste "klacht" dat men zich afvraagt welke bonen nu te proberen of ze misschien een nog betere smaak kunnen ervaren met een andere basket.

[...]

Leuk om zo'n label dus te ontvangen, maar zoals je hier genoeg leest, zijn veel mensen hier bezig met filterkoffie, wat zo back-to-basics is als het maar kan zijn, voor peanuts in €€€. Het gaat hier ook niet over "kijk wat ik voor een apparaat heb" of "zie hoe goed ik dit doe". Je verwart gewoon enthusiaste hobbyisten met lompe *-fielen. Hier gaat het ook niet over merk X en Y, maar apparaat zus en zetwijze zo.
Mooi gezegd en geheel eens. En heb inderdaad net zoveel lol met filter als met espresso :)

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik fietste nog even langs de Makro om een visje te halen toen ik bij de ingang werd verwelkomt door twee volautomaat aanbiedingen (Krups en Saeco). Toch maar even gespiekt of ze andere leuke dingen hadden staan, en toen liep ik tegen de Melitta Caffeo Bistro aan.

http://www.koffiecenter.n...ew-generation-zilver.html
510 euro @ Coolblue.

Maar dan voor de zachte prijs van 285 euro ex BTW / 344 euro incl ipv de ~500 euro wat ie praktisch overal kost. Flink positieve ervaringen tegengekomen, en besloten dit beestje mee naar huis te nemen. De indrukken waren in elk geval een stuk beter dan de Krups / Siemens / Saeco in die prijsklasse. Duurde nog wel zeker een uur voordat ik de eerste bonen had uitgezocht, maar daar kunnen we de komende weken lekker mee experimenteren.

Het model is/blijft courant, echter gaat Makro deze specifiek niet meer voeren, vandaar de leuke prijs. Makro Wateringen had nu enkel nog een showmodel nadat ik de laatste doos uit het rek trok, maar misschien dat ze elders nog te vinden of bestellen zijn? Ik denk voor die prijs dat het een leuke aanbieding is.

Eerste ervaringen in elk geval positief! Ook dat melkschuim systeem met stoom + klopgeval doet het erggg goed. Vraag mij alleen af of ik nog ga kunnen slapen straks met die paar bakken 'proef':D

[ Voor 19% gewijzigd door Foritain op 30-09-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Gisteren wezen kijken voor deze unit, http://link.marktplaats.nl/m964883039

Was een heel fijn bezoek. Dik een uur gepraat over koffie, veel gezien en heel veel geproef.
Wow! Wat een smaken zeg, zo vies lekker en sterk. Voor het eerst een ristretto, dubbele espresso en een mooie lungo. Had nog nooit zoiets lekkers geproefd dus qua smaken was het echt overweldigd. Voelde het nog tijdens het autorijden, echt echt sterk zeg. Verder erg mooi om een naked filter te zien.

Had alleen een domme fout gemaakt, dacht dat er een boiler op zat en een wateraansluiting, niet dus :( Alleen wateraansluiting en woon in een huurhuis dus dat is erg lastig met de keuken. Had trouwens deze koffie geproefd, echt echt vers zeg, http://www.fascino-coffee...fiebonen/colombia-supremo

Kocht altijd koffie uit de supermarkt maar dat is ook verleden tijd. Vanmiddag mijn K3 ophalen en dan weer is kijken op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Versteegrob schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 08:03:
[...]

Had alleen een domme fout gemaakt, dacht dat er een boiler op zat en een wateraansluiting, niet dus :( Alleen wateraansluiting en woon in een huurhuis dus dat is erg lastig met de keuken.

[...]
Direct dus op een warm waterleiding aangesloten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ik denk dat Versteegrob bij 'boiler' bedoelde 'watertank'. En dat die VBM dus niet met beide werkt, maar alleen op vastwater.

Al zou het best handig kunnen zijn, een hotfill vastwater espressomachine. :)

Maar, @Versteegrob: is het zo lastig dan, in een huurhuis? Zit er niet nog een kraan in de keuken voor een vaatwasser of wasmachine? Dan is daar vast wel een koppeling op te fabriceren. In mijn vorige huis was in de keuken een plek voorzien voor een wasmachine en daar heb ik zelf met wat simpel knutselwerk ook een vaatwasser bij aangesloten. Dat werkt met een espressomachine net zo, behalve dan dat het ding een stuk minder ruimte vreet...

[ Voor 52% gewijzigd door dreamscape op 02-10-2015 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Goed verwoord Dreamscape. Ja dat is best lastig want hoe krijg je netjes de kabel naar de VBM? Deze jongen had met een diamantzaag een gat gemaakt in het aardrechtsblad. Dat gaat bij mij dus niet gebeuren, heb een dikke borg betaalt en ga er niet al te lang meer wonen. Zijn gelukkig genoeg alternatieven met een watertank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Versteegrob schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:02:
Goed verwoord Dreamscape. Ja dat is best lastig want hoe krijg je netjes de kabel naar de VBM? Deze jongen had met een diamantzaag een gat gemaakt in het aardrechtsblad. Dat gaat bij mij dus niet gebeuren, heb een dikke borg betaalt en ga er niet al te lang meer wonen. Zijn gelukkig genoeg alternatieven met een watertank.
Je kunt een flojet aanschaffen :) Kost je alleen weer € 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat is wel een interessant systeem, alleen best prijzig. Zijn er nog andere voordelen buiten het opvangen van de luiheid om het bakje om de x koffies te vullen en het kunnen zetten van koffie als er geen water is (zombie apocalypse ofzo) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ja, dat je met je Tuk tuk door het land kan reizen om koffie te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Espresso Mobiel ?! Damn my boring job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ja, de luiheid zit hem niet in het vullen maar in het verversen.
Verser water is lekkerder.
En bij een vaste aansluiting kan je met (kalk) filters aan de slag.
En het ontluchten van je machine als je midden in een sessie zit is ook niet prettig. Tijdens een shot een lege tank hebben is zelfs rampzalig.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
dreamscape schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:08:
Ik denk dat Versteegrob bij 'boiler' bedoelde 'watertank'. En dat die VBM dus niet met beide werkt, maar alleen op vastwater.

Al zou het best handig kunnen zijn, een hotfill vastwater espressomachine. :)

[...]
Duidelijk.
Ik ken overigens huishoudens met een instant hotwater kraan, maar dat lijkt me niets. Het is wel fijn, maar het kost wel veel energie om een vat continu op 90 graden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:36
Kwam ineens dit topic tegen en wilde ook mijn ultieme koffie delen. In Thailand zag ik overal de ijs-koffie wat gemaakt werd. Dit heb ik nu zelf ook geprobeerd.

Het proces:
1. Espressobonen malen (niet te fijn)
2. Percolator op laag vuur
3. De (sterke)koffie in een ijsblokjesvorm gieten en laten invriezen
4. Chocoladesiroop met wat melk warm maken
5. Gooi de bevroren koffieblokken in je glas
6. Giet er melk overheen

Het voordeel is dat de koffie niet waterig wordt. En de koffiesmaak is op de voorgrond.
Iemand dit ook wel eens gedaan?

Afbeeldingslocatie: http://thomasbierling.nl/koffie1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thomasbierling.nl/koffie2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thomasbierling.nl/koffie3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Hmm interessant, moet ik eens proberen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Herr Flicker schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 12:00:
Kwam ineens dit topic tegen en wilde ook mijn ultieme koffie delen. In Thailand zag ik overal de ijs-koffie wat gemaakt werd. Dit heb ik nu zelf ook geprobeerd.

Het proces:
1. Espressobonen malen (niet te fijn)
2. Percolator op laag vuur
3. De (sterke)koffie in een ijsblokjesvorm gieten en laten invriezen
4. Chocoladesiroop met wat melk warm maken
5. Gooi de bevroren koffieblokken in je glas
6. Giet er melk overheen

Het voordeel is dat de koffie niet waterig wordt. En de koffiesmaak is op de voorgrond.
Iemand dit ook wel eens gedaan?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat is ook een leuke. Mijn snelle favoriet is gewoon filterkoffie (grofgemalen) met de halve hoeveelheid water en de andere helft als ijsblokjes in de kan. Instant ijskoffie. Zelf voeg ik er niets aan toe maar wie dat wil kan er een scheutje siroop naar smaak aan toevoegen en evt. een drupje melk. Vooral lekker met lichtgebrande (afrikaanse) koffies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 09:16

vanDaal

-ismeereentje

Koop al een jaar, mede dankzij dit topic, mijn koffie bij Fascino. Tot nu toe als favoriet de Colombia Supremo, maar die lijkt sinds dit weekend te zijn opgevolgd door de Brazil Agua Limpa :9. Iemand anders deze al een keer geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
Toevallig. Vorige week Brazil Agua Limpa, Espresso grande alta en guatamala lamocoy van Fascino binnen gekregen. De Brazil hebben we deze week gedronken. Erg lekker. Zelf ook erg benieuwd naar de guatamala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Vanavond een beetje lopen spelen met de Indo Blawan estate (lijkt erg op de Raja Batak vind ik). Heb recent veel YB gedronken en die is erg lekker zo rond de 1:2 extractie, misschien zelfs 1:2,5 extractie. Loopt mooi door en blijft mooi zoet ook met langere extractie. Deze week de Indo gaan drinken. En de eerste dagen vond ik hem niet zo lekker, ik bleef rond de 1:2 a 1:2,5 proberen en ik vond hem lang niet zo uitgesproken als ik hem ken. Beetje vlakke smaken, ietwat bitter. Daarna iets fijner gaan malen, maar ook wat meer gaan doseren en uitgekomen op 1:1.5 extractie en ineens was die weer zoals ik me herinnerde. Waar sommige espresso's echt niet in balans zijn qua smaken met 1:1.5, is deze Indo dat prima. Je kan er bijna op kauwen, maar de smaken blijven mooi in balans. De raja batak wordt bijna pittig in die verhouding, deze blawan estate niet. Hij is lekker zo! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Goed om te weten, de Indo Blawan staat ook nog op mijn lijstje om eens te proberen.

Het zou leuk zijn als de maler en het espresso-apparaat een weegschaaltje ingebouwd hadden, nu is het extra gepruts en geknoei. Daarom dat ik het een keer doe als ik merk dat de verhoudingen niet meer kloppen om even te "calibreren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
bszz schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 15:48:
Ja, dat je met je Tuk tuk door het land kan reizen om koffie te zetten ;)
Wordt al gedaan!
https://www.facebook.com/A3Koffie

Daar heb ik trouwens laatst mijn groene bonen vandaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
coob schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:16:
[...]

Wordt al gedaan!

Adriaan heeft geen tuk-tuk toch? Maar staat inderdaad geregeld op vlooienmarkten e.d.
Bijzondere man is het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
coob schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:16:
[...]

Wordt al gedaan!

Er zijn vele koffie tuktuks in NL, voorzover niet op een waterleiding aangesloten bijna allemaal voorzien van Flojets. Toevallig heb ik vandaag enkele uren doorgebracht naast een La Marzocco die op een watertank was aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 08:04:
Goed om te weten, de Indo Blawan staat ook nog op mijn lijstje om eens te proberen.

Het zou leuk zijn als de maler en het espresso-apparaat een weegschaaltje ingebouwd hadden, nu is het extra gepruts en geknoei. Daarom dat ik het een keer doe als ik merk dat de verhoudingen niet meer kloppen om even te "calibreren".
Om het topic eens wat op te vrolijken met een plaatje, dit is mijn net gezette Indo blawan:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ebtK9L9doHmqUfQaV1ejPyE4/full.jpg

Het is gewoon even snel met de telefoon, maar je ziet wel heel snel hoe dik en lobbig die is. Leuk om weer eens in huis te hebben, maar de volgende bestelling wordt weer YB. Van Indo bonen wordt ik even blij, daarna heb ik de smaak weer voor een paar maanden "gezien" als het ware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ziet er netjes uit.
Blawan vind ik vooral lekker om een beetje mee te blenden. Veel verder dan 20% kom ik niet vaak.

Momenteel ben ik verslaafd aan Tanzania AA-top AA-plus Utengule.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 05-10-2015 07:52 ]

- knip -

Pagina: 1 ... 5 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1