Koffie p0rnNomad schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 20:43:
[...]
Om het topic eens wat op te vrolijken met een plaatje, dit is mijn net gezette Indo blawan:
[afbeelding]
Het is gewoon even snel met de telefoon, maar je ziet wel heel snel hoe dik en lobbig die is. Leuk om weer eens in huis te hebben, maar de volgende bestelling wordt weer YB. Van Indo bonen wordt ik even blij, daarna heb ik de smaak weer voor een paar maanden "gezien" als het ware
Hottdarn dat ziet er lekker uit.
Ben het verder met je eens dat een plaatje of twee wel mag hier.

Ons nieuwe volautomaatje. Twijfel nog of ik een review ga maken of niet. Best leuke afwisseling.
Inmiddels een flinke wenslijst opgebouwd met koffies voor de komende weken, eerst nog even door de laatste Illy bonen heen (ook gewoon erg lekker overigens) voordat we aan wat exotischer gaan proberen. Moet wel zeggen dat ik mij totaal niet kan vinden in de opmerking(en) dat je met een volautomaat net zo goed goedkope bonen kan pakken, niet onverwacht natuurlijk, maar wat een verschillen tussen de paar bonen die we er nu ingejast hebben.
Ben het verder met je eens dat een plaatje of twee wel mag hier.

Ons nieuwe volautomaatje. Twijfel nog of ik een review ga maken of niet. Best leuke afwisseling.
Inmiddels een flinke wenslijst opgebouwd met koffies voor de komende weken, eerst nog even door de laatste Illy bonen heen (ook gewoon erg lekker overigens) voordat we aan wat exotischer gaan proberen. Moet wel zeggen dat ik mij totaal niet kan vinden in de opmerking(en) dat je met een volautomaat net zo goed goedkope bonen kan pakken, niet onverwacht natuurlijk, maar wat een verschillen tussen de paar bonen die we er nu ingejast hebben.
Plaatjes zijn tof ja.
Een 50/50 Brazilië Cerrado & Ethiopië Mocca Harrar:

- knip -
Je twijfelt of je een review schrijft? We verwachten er gewoon 1.Foritain schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 22:39:
[...]
[...]
Raymond P schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:26:
Plaatjes zijn tof ja.
[afbeelding]
Daar krijg ik dorst van. Mooie foto.
Dank.
Ik zie alleen maar ruimte voor verbetering.
Een paar druppels naast het kopje, een beetje channeling aan de rechterkant en te vroege blonding voorin. Waarschijnlijk was mijn tamp niet 100% levelled.
Even door oefenen dus.
Ik zie alleen maar ruimte voor verbetering.
Een paar druppels naast het kopje, een beetje channeling aan de rechterkant en te vroege blonding voorin. Waarschijnlijk was mijn tamp niet 100% levelled.
Even door oefenen dus.
- knip -
Een review zou ik zeker doen ! Ik kijk er naar uit !Foritain schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 22:39:
Illy vind ik ook best lekker, is een goede melange en ze hebben ook interessante single-origin koffie. Probeer zeker eens zo'n proef-pakket van Fascino (4x 250gr).Foritain schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 22:39:
Het is nu ook weer niet dat je geen verschil proeft bij een volautomaat maar de smaak die je eruit kan halen tov. een goede combinatie maler en half-automaat is er zeker.
Door de verschillende zetwijze komen er dan bepaalde smaken niet of juist wel naar voor, waar je bij een halfautomaat de keuze hebt om zelf te bepalen welke smaken je naar voor wilt halen (maalgraad, extractieverhouding, extractietijd, etc.). Bij een volautomaat kan je wel wat spelen met de instellingen natuurlijk.
Reviewtje bij deze beloofd. Vergelijken is lastig, maar misschien leuk om eens zo'n ding te laten zien.Phuncz schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 17:21:
[...]
Een review zou ik zeker doen ! Ik kijk er naar uit !
[...]
Illy vind ik ook best lekker, is een goede melange en ze hebben ook interessante single-origin koffie. Probeer zeker eens zo'n proef-pakket van Fascino (4x 250gr).
Het is nu ook weer niet dat je geen verschil proeft bij een volautomaat maar de smaak die je eruit kan halen tov. een goede combinatie maler en half-automaat is er zeker.
Door de verschillende zetwijze komen er dan bepaalde smaken niet of juist wel naar voor, waar je bij een halfautomaat de keuze hebt om zelf te bepalen welke smaken je naar voor wilt halen (maalgraad, extractieverhouding, extractietijd, etc.). Bij een volautomaat kan je wel wat spelen met de instellingen natuurlijk.
Mbt de proefpakketten. Ik had al in gedachten een aantal aanraders uit dit topic in 250g verpakkingen te bestellen, maar zie inderdaad dat ze ook kant en klare pakketjes hebben: normaal, single origin, en espresso. Eventueel nog suggesties wat aan te raden is en waarom?
De Illy van de supermarkt beviel goed, had bij Makro al wat andere varianten gezien waarbij de prijzen wel opvielen (ca 40e/kilo meen ik? Een stuk forser dan het aanbod bij Fascino in elk geval!). De lavazza rosso o.i.d. die ik meegepikt had viel in vergelijking keihard door de mand (Alsnog beter dan de gemiddelde nespresso, maar goed). Ik vrees vooral dat veel 'mildere' soorten door ons als te slap worden ervaren.
[ Voor 34% gewijzigd door Foritain op 05-10-2015 17:41 ]
Yellow Bourbon (Brazilië, Guatemala) en Raja Batak (Indonesië) zullen in dit topic veel hits scoren als je erop zoekt.
Zelf vind ik het ook twee boontjes waar je nooit teleurgesteld van kan worden.
Sowieso als je nog aan het orienteren bent zijn de proefpakketten een goede start. Dan kan je hier of bij de brander zeggen welke je het meeste beviel en dan stuurt men je in die richting qua smaken.
Momenteel laat ik me leiden door wat mijn go-to brander heeft staan op zaterdagen (Dutch Barista Coffee) omdat ik heb gemerkt dat ik zo telkens andere smaken leer kennen en zo het nooit "verveelt".
Sowieso als je nog aan het orienteren bent zijn de proefpakketten een goede start. Dan kan je hier of bij de brander zeggen welke je het meeste beviel en dan stuurt men je in die richting qua smaken.
Momenteel laat ik me leiden door wat mijn go-to brander heeft staan op zaterdagen (Dutch Barista Coffee) omdat ik heb gemerkt dat ik zo telkens andere smaken leer kennen en zo het nooit "verveelt".
Inmiddels een leuk lijstje opgebouwd van koffies die wij graag willen proberen. Ik heb daarbij een vraag die echter onbeantwoord bleef: Als je koffie bij Fascino besteld, dan is deze neem ik aan niet vacuum is? Hoe lang kan je die bonen normaliter op de plank hebben alvorens / zijn ze 'goed' houdbaar. Ik wil voorkomen dat ik nu 4 pakken bestel, en (zo veel drinken we niet) dat de 4e niet tot zijn recht komt tegen de tijd dat ik er aan begin.
Koffie wil je niet vacumeren. Dat gaat ook lastig, verse bonen stoten zelf gas uit.
Daarom zit er op koffiezakken een ontluchtingsventiel.
Langer dan twee weken na branden + 4 dagen zou ik al niet doen. Maar ik ben daar erg kritisch mee.
Langer dan twee weken na branden + 4 dagen zou ik al niet doen. Maar ik ben daar erg kritisch mee.
- knip -
Ik deel Raymond zijn mening wel dat je na 2 weken het mooie er wel vanaf gewacht hebt. Je hebt nog wel een drinkbare boon, maar zijn unieke smaken zijn grotendeels weg en je extractie zal er beduidend minder appetijtelijk uit zien. Crema valt sneller weg etc.
Ik vries soms bonen wel in, ik merk en proef verschil met vers, maar het is beduidend beter dan 2+ weken oude bonen. Dat maakt het kiezen tussen twee kwaden. Ik brand zelf weinig/niet, dus moet het hebben van online bestellingen. En per 250gr steeds apart verzendkosten betalen is financieel mij een stap te ver. Dus bestel ik 2 of 3 kilo en gaat het de vriezer in.
Ik vries soms bonen wel in, ik merk en proef verschil met vers, maar het is beduidend beter dan 2+ weken oude bonen. Dat maakt het kiezen tussen twee kwaden. Ik brand zelf weinig/niet, dus moet het hebben van online bestellingen. En per 250gr steeds apart verzendkosten betalen is financieel mij een stap te ver. Dus bestel ik 2 of 3 kilo en gaat het de vriezer in.
Raymond P schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:40:
Koffie wil je niet vacumeren. Dat gaat ook lastig, verse bonen stoten zelf gas uit.
Kijk, dat zijn mooie tips! Weer wat geleerd. Ik zie het ook niet zitten om praktisch het dubbele te betalen om elke twee weken een versie portie te laten bezorgen. Ik ga eea bestellen, vergelijk een ingevroren verpakking met een verse, en met een paar weken zijn we weer wat lesjes wijzer. Dank jullie wel!Nomad schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:24:
Ik deel Raymond zijn mening wel dat je na 2 weken het mooie er wel vanaf gewacht hebt. Je hebt nog wel een drinkbare boon, maar zijn unieke smaken zijn grotendeels weg en je extractie zal er beduidend minder appetijtelijk uit zien. Crema valt sneller weg etc.
Je woont in Den Haag? Loop eens langs Boon op Prinsestraat 114 als je in de buurt bent.
Als je het ophaalt betaal je namelijk geen bezorgkosten.
Je kan jezelf ook afvragen of je die lat wel gelijk zo hoog wilt leggen natuurlijk. Ik heb kennissen die ongehinderd door enige kennis koffiebonen van een jaar oud uit de supermarkt kopen en het nog lekker vinden ook.
Vriestips: voorverpakken in kleinere (paar dagen) porties, extra zakje eromheen. Ikea zakken zijn niet geschikt. Geen bevroren bonen in je maler doen, ook niet alvast in het reservoir.
Je kan jezelf ook afvragen of je die lat wel gelijk zo hoog wilt leggen natuurlijk. Ik heb kennissen die ongehinderd door enige kennis koffiebonen van een jaar oud uit de supermarkt kopen en het nog lekker vinden ook.
Vriestips: voorverpakken in kleinere (paar dagen) porties, extra zakje eromheen. Ikea zakken zijn niet geschikt. Geen bevroren bonen in je maler doen, ook niet alvast in het reservoir.
- knip -
Verwijderd
Hier ben ik het toch wel mee oneens. De Yellow Bourbon is hier zeker goed in de smaak gevallen, de Raja Batak is nogal een heftige. Dat valt simpelweg niet bij iedereen in de smaak, hier ook niet echt.Phuncz schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 19:11:
Yellow Bourbon (Brazilië, Guatemala) en Raja Batak (Indonesië) zullen in dit topic veel hits scoren als je erop zoekt.
Ik heb het wel eens gedaan, resultaat valt best wel mee. Het zal m'n Super Jolly ook niet slopen gok ik.Raymond P schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 06:13:
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2015 10:37 ]
Denk vooral aan condensvorming. Niet wenselijk.Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:35:
[...]
Hier ben ik het toch wel mee oneens. De Yellow Bourbon is hier zeker goed in de smaak gevallen, de Raja Batak is nogal een heftige. Dat valt simpelweg niet bij iedereen in de smaak, hier ook niet echt.
[...]
Ik heb het wel eens gedaan, resultaat valt best wel mee. Het zal m'n Super Jolly ook niet slopen gok ik.
De Raja Batak ben ik ook geen fan van trouwens.
- knip -
Ik bewaar mijn bonen in de vriezer in de zak waarin ze kwamen en daaromheen nog een zakle van de Ikea. Als zo'n zakjes niet goed zijn, welke dan wel?Raymond P schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 06:13:
...snip...
Wat is er mis met direct uit de vriezer in de maler en direct malen? Ja, er ontstaat wat condens, maar hoezo is dat slecht dan?Raymond P schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:50:
[...]
Denk vooral aan condensvorming. Niet wenselijk.
De Raja Batak ben ik ook geen fan van trouwens.
Ik probeer niet meer uit de vriezer te halen dan wat ik die avond ook opdrink, maakt dat nog uit?
Tot nog toe maal ik mijn bonen met de hand. Ik ben rond aan het kijken voor een electrische maler.
kan deze roode pelikaan wat zijn voor espresso in de Rancilio?
Zou hiervoor makkelijk aan onderdelen als maalschijven te komen zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Tacoos op 08-10-2015 20:02 ]
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Ga binnenkort eens bij Boon langs. Echt praktisch is het niet, omdat ik echt in het uithoekje van Den Haag zit (Naar centrum kost mij 20m met de auto + parkeerkosten, of iets van 40m met de tramRaymond P schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 06:13:
Je woont in Den Haag? Loop eens langs Boon op Prinsestraat 114 als je in de buurt bent.
Mbt de 'ongehinderd door kennis'. Sorry, ik had mijzelf moeten introduceren: Severely obsessive. Nou ja, een beetje in elk geval
Hoezo zijn Ikea zakken overigens niet geschikt, of minder dan anderen? Niet dat ik naar de Ikea wil gaan totdat vrouwlief er serieus op aandringt, maar uit interesse
Vocht op je maalschijven en je mag wat vaker schoonmaken. Na elke maalbeurt zo'n beetje. 
Die grinder ziet er iig uit als iets waar wel onderdelen voor te krijgen zijn. Wellicht dat op dat stalen ponsplaatje links onder een typenummer en merk staat.
----
Excuses iets te hard geroepen, het ging mij om de 'normale' zakjes van de IKEA. Ik kom er net achter dat IKEA ook diepvrieszakken heeft.
De normale (ISTAD) heb ik ervaring mee. Ze vriezen kapot en zijn na een dag al niet meer water en luchtdicht.
Hetzelfde geldt voor soortgelijke zakken van een ander merk natuurlijk, je wilt wel écht de diepvriesvariant hebben.
En gebrek aan kennis is imo een blessing.
Die grinder ziet er iig uit als iets waar wel onderdelen voor te krijgen zijn. Wellicht dat op dat stalen ponsplaatje links onder een typenummer en merk staat.
----
Excuses iets te hard geroepen, het ging mij om de 'normale' zakjes van de IKEA. Ik kom er net achter dat IKEA ook diepvrieszakken heeft.
De normale (ISTAD) heb ik ervaring mee. Ze vriezen kapot en zijn na een dag al niet meer water en luchtdicht.
Hetzelfde geldt voor soortgelijke zakken van een ander merk natuurlijk, je wilt wel écht de diepvriesvariant hebben.
En gebrek aan kennis is imo een blessing.
- knip -
Zijn er overigens bezwaren tegen bonen direct uit de koelkast in je machine knikkeren?
Ik ga met de nieuwe batch die ik bestel 2x een voorraadje vacuummeren en in de koelkast doen. Kijken of dat merkbare verbetering geeft. Want nee, uit de koelkast kan je meteen aan de slag lijkt mijForitain schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:05:
Zijn er overigens bezwaren tegen bonen direct uit de koelkast in je machine knikkeren?
[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 08-10-2015 22:20 ]
Hier ook: áls ik een grote voorraad heb (dat is dus meestal niet zo), dan haal ik op tijd, dus als er nog een aardige lading in de hopper zit,een voorraadje uit de vriezer en gaan die boontjes in een afgesloten blikje (jaja, een Illy-blikje) in de koelkast. Pas als de hopper leeg is, gaat het vanuit de koelkast in de hopper en een nieuwe voorraad vanuit de vriezer de koelkast in.
Maar dat geldt alleen als ik een ruime voorraad (zeg, 1 kilo) in huis heb. Als ik kleinere batches koop, bijvoorbeeld bij een lokaal brandertje, dan sla ik natuurlijk de vriezer over.
Op zich kun je met spullen uit de koelkast ook last hebben van condens, maar dat geldt alleen in de zomer als het heel erg warm is. Dan gaat het blik eerder uit de koeling en staat het fijn op het aanrecht naast de maler te acclimatiseren.
Maar dat geldt alleen als ik een ruime voorraad (zeg, 1 kilo) in huis heb. Als ik kleinere batches koop, bijvoorbeeld bij een lokaal brandertje, dan sla ik natuurlijk de vriezer over.
Op zich kun je met spullen uit de koelkast ook last hebben van condens, maar dat geldt alleen in de zomer als het heel erg warm is. Dan gaat het blik eerder uit de koeling en staat het fijn op het aanrecht naast de maler te acclimatiseren.
Punctuality is the politeness of kings
De vraag is dan natuurlijk hoeveel voordeel je haalt uit het bewaren in de koelkast. Naar mijn mening weinig. 
De beste en fijnste oplossing is natuurlijk alleen vers te kopen (of branden) wat je binnen korte tijd gebruikt.
Een kleine anderhalf jaar geleden heb ik een calculatie voor mezelf gemaakt en kwam ik erachter dat ik honderden euro's per jaar zou besparen als ik zelf zou gaan proberen te branden.
Met (toen) gemiddeld 5 kilo per maand (inclusief visite, 2 personen huishouden) zou ik makkelijk 400 euro besparen op bonen alleen al en rond de 175 euro aan brandstof/parkeer/bezorg kosten.
In de praktijk is nu de koffie soms té vers, ben ik prijzigere bonen gaan kopen en loopt het verbruik misschien een beetje uit de hand.
De beste en fijnste oplossing is natuurlijk alleen vers te kopen (of branden) wat je binnen korte tijd gebruikt.
Een kleine anderhalf jaar geleden heb ik een calculatie voor mezelf gemaakt en kwam ik erachter dat ik honderden euro's per jaar zou besparen als ik zelf zou gaan proberen te branden.
Met (toen) gemiddeld 5 kilo per maand (inclusief visite, 2 personen huishouden) zou ik makkelijk 400 euro besparen op bonen alleen al en rond de 175 euro aan brandstof/parkeer/bezorg kosten.
In de praktijk is nu de koffie soms té vers, ben ik prijzigere bonen gaan kopen en loopt het verbruik misschien een beetje uit de hand.
- knip -
De grinder zou een Roode Pelikaan moeten zijn (type onbekend), of denk je dat dit een ander merk is met een roode pelikaan badge?Raymond P schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:57:
Vocht op je maalschijven en je mag wat vaker schoonmaken. Na elke maalbeurt zo'n beetje.
----
...[snip...]
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Dat durf ik met enige zekerheid wel te zeggen ja.Tacoos schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:14:
[...]
De grinder zou een Roode Pelikaan moeten zijn (type onbekend), of denk je dat dit een ander merk is met een roode pelikaan badge?
- knip -
Dames en heren, mij pa wordt 60 jaar. En omdat ik walg van de koffie bij hem thuis (Senseo, heb zelf een Rancilio Silvia met bijbehorende Rocky) willen wij hem een goed koffieapparaat cadeau doen. Aangezien hij nu Senseo gewend is qua gemak denk ik aan een volautomaat.
Ik ben naar een lokale koffieboer gegaan (steun graag de lokale middenstand) en die verkoopt Jura en Nivona. Hij raadt een Nivona aan vanwege een uitneembare zetgroep. Omdat er weinig tot geen cappuccino gedronken wordt wordt dus Nivona 626 aanbevolen.
Nu ken ik Nivona niet en op het Internet vind ik weinig echte goede informatie, vooral over de 626. Mijn vraag is dan ook: Zet deze redelijk goede koffie en is het apparaat kwalitatief in orde? Ik kan maar geen fora's, video's of reviews vinden voor dit product.
Ik ben naar een lokale koffieboer gegaan (steun graag de lokale middenstand) en die verkoopt Jura en Nivona. Hij raadt een Nivona aan vanwege een uitneembare zetgroep. Omdat er weinig tot geen cappuccino gedronken wordt wordt dus Nivona 626 aanbevolen.
Nu ken ik Nivona niet en op het Internet vind ik weinig echte goede informatie, vooral over de 626. Mijn vraag is dan ook: Zet deze redelijk goede koffie en is het apparaat kwalitatief in orde? Ik kan maar geen fora's, video's of reviews vinden voor dit product.
Nivona is een goed merk. In het bovenste deel kwalitatief gezien en in het middensegment...vergelijkbaar met de betere Siemens of Bosch. Nivona is wat minimalistisch in uiterlijk, daar zit voor een deel de charme bij Nivona.
Ikzelf vind deze veel waar voor zijn geld bieden: http://www.koffiediscount...emens-eq6-te607203rw.html . Ofwel, de EQ6 van Siemens. Hij was recentelijk in de aanbieding bij de MM (zal nu wel voorbij zijn) voor 649 euro meen ik.
(edit: ze hebben een demo staan voor ook een nette prijs)
Edit2: ben geen fan van koffiediscounter en hun tenenkrommende filmpjes, maar hoe de winkel kwalitatief is en qua garantie enzo heb ik geen idee en kan het best goed zijn
? )
Ikzelf vind deze veel waar voor zijn geld bieden: http://www.koffiediscount...emens-eq6-te607203rw.html . Ofwel, de EQ6 van Siemens. Hij was recentelijk in de aanbieding bij de MM (zal nu wel voorbij zijn) voor 649 euro meen ik.
(edit: ze hebben een demo staan voor ook een nette prijs)
Edit2: ben geen fan van koffiediscounter en hun tenenkrommende filmpjes, maar hoe de winkel kwalitatief is en qua garantie enzo heb ik geen idee en kan het best goed zijn
[ Voor 26% gewijzigd door Nomad op 09-10-2015 20:23 ]
De latteart begint een beetje vorm aan te nemen hier.

- knip -
Ah, dat niveau is hier ook haalbaar. Soms ietsje mooier nog, maar ik maak mijzelf ook geen illusies verder dat ik het goed kanRaymond P schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:47:
De latteart begint een beetje vorm aan te nemen hier.
[afbeelding]
Dat van mij komt hier nog lang niet bij in de buurt. Grappig, terwijl het op al die latte art filmpjes zo makkelijk lijkt😁
Ik ben al blij dat ik consistent hetzelfde figuurtje kan maken. Ook al zit daar nog niets herkenbaar in.
- knip -
Nivona is een kwalitatief goede volautomaat, zowel technisch als in termen van de koffie die er uit komt. Zetgroep is uitneembaar en dat moet ook bij Nivona omdat dat de enige manier is om 'm goed schoon te maken naar het is imo geen argument tov de Jura. Jura maakt de zetgroep namelijk op een andere manier schoon en daarbij is het echt onnodig deze er uit te halen. Dat is ook gelijk het belangrijkste verschil: Jura streeft naar zo min mogelijk rompslomp voor de gebruiker en bij Nivona is wat meer input nodig. De nieuwe Jura"s (E6/E60 en Z6) zetten wel een betere espresso dan andere volautomaten door een andere zettechnologie maar zijn wel wat duurder.maniak schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:14:
Dames en heren, mij pa wordt 60 jaar. En omdat ik walg van de koffie bij hem thuis (Senseo, heb zelf een Rancilio Silvia met bijbehorende Rocky) willen wij hem een goed koffieapparaat cadeau doen. Aangezien hij nu Senseo gewend is qua gemak denk ik aan een volautomaat.
Bedankt voor je antwoord, altijd goed een objectieve mening van een mede Tweakerbszz schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 22:41:
[...]
Nivona is een kwalitatief goede volautomaat, zowel technisch als in termen van de koffie die er uit komt. Zetgroep is uitneembaar en dat moet ook bij Nivona omdat dat de enige manier is om 'm goed schoon te maken naar het is imo geen argument tov de Jura. Jura maakt de zetgroep namelijk op een andere manier schoon en daarbij is het echt onnodig deze er uit te halen. Dat is ook gelijk het belangrijkste verschil: Jura streeft naar zo min mogelijk rompslomp voor de gebruiker en bij Nivona is wat meer input nodig. De nieuwe Jura"s (E6/E60 en Z6) zetten wel een betere espresso dan andere volautomaten door een andere zettechnologie maar zijn wel wat duurder.
Verwijderd
Sinds april een Mazzer Super Jolly in huis. Qua smaak en instelbaarheid een enorme vooruitgang t.o.v. de Macap M2 die ik daarvoor had. Toch gaat deze plaats maken voor een nieuwe maler, een grind-on-demand. Ben toch niet écht fan van een doser. Er zijn genoeg mensen die dat wel zijn, dan is de Super Jolly natuurlijk een prachtige maler.

Ik heb ook een grind-on-demand maler, ik zie niet in waarom ik iets anders wil tenzij ik regelmatig meerdere koffies moet maken.
Verwijderd
Een grind-on-demand heb ik nog niet gehad. Hiervoor had ik gewoon een doserless. Ben benieuwd hoe een grind-on-demand bevalt.
Wat voor machine ga je nu aanschaffen? Waar kijk je naar en met welke gedachte erachter?Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:34:
Een grind-on-demand heb ik nog niet gehad. Hiervoor had ik gewoon een doserless. Ben benieuwd hoe een grind-on-demand bevalt.
Verwijderd
Ik zit te denken aan een Quamar M80e, en dan voornamelijk om het gebruiksgemak. Een paar espresso's op een dag met een doser is best een gedoe.Nomad schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 23:39:
[...]
Wat voor machine ga je nu aanschaffen? Waar kijk je naar en met welke gedachte erachter?
Als ik gewoon een espresso zet, dus niet echt bezig ben met verfijnen van instellingen, dan ga in niet aan de slag met een weegschaal. Daar zal ik een winst in consistentie gaan maken indien hij een bepaalde tijd maalt ipv dat ik op het oog moet kijken of het ongeveer de goede hoeveelheid is.
Ook het schoonhouden zal volgens mij beter gaan. In de doser blijft altijd wel het een en ander achter, dit veeg ik nu een paar keer per dag met een kwast weg.
Daarnaast vind ik de Quamar er een stukje mooier uitzien, voor zover ik van foto's kan beoordelen. Maar dat maakt me niet zo heel veel uit, geen doorslaggevende factor.
Grootste punt is het volgende:
1. Op knopje drukken
3. Even wachten
2. Klaar!
Vs
1. Knop aan
2. Flapperen tot er bijna genoeg in filter ligt
3. Knop uit
4. Doser leegmaken
5. Kijken of je genoeg hebt, evt herhalen vanaf 1
6. Klaar!
Vind het leuk om met de variabelen te spelen/stoeien, maar als het eenmaal goed zit wens ik wat meer gemak.
En de economie een beetje stimuleren is goed toch?
Zolang je ook maar beseft dat die timer op zo'n maler alleen "redelijk" consistent is als je de hopper ook "redelijk" vult. Dat doet merkbaar teniet aan het concept van vers en minimale hoeveelheid in de hopper. Wat in de hopper zit gaat sneller achteruit qua versheid, sneller dan in een goed zakje.
Heeft een tweaker nog een leuk espresso apparaat in de aanbieding? Zoek een half automaat. Heb sinds een weekje een K3 Elite met nieuwe schijven staan alleen nog geen espresso apparaat. Budget max €400,- Zie aardig wat domobar maar vaak zijn ze zo oud.
Zou dit niet afhankelijk zijn of de hopper in de zon staat of veel reflecterend zonlicht vangt ? Hier staat ie uit het zonlicht en ik kan bv. de smaak van een week oud niet in de hopper onderscheiden als ie uit de vriezer komt. Zelf doe ik er telkens 250g in en werk ik deze leeg. Met 21g basket gaat dat ongeveer 10-12 dagen mee.Nomad schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 01:05:
Zolang je ook maar beseft dat die timer op zo'n maler alleen "redelijk" consistent is als je de hopper ook "redelijk" vult. Dat doet merkbaar teniet aan het concept van vers en minimale hoeveelheid in de hopper. Wat in de hopper zit gaat sneller achteruit qua versheid, sneller dan in een goed zakje.
Hey, leuk...een koffie topic! :-)
Ik ben zelf sinds een aantal jaren een koffie gek, daarvoor dronk ik het nooit.
Bleek dat ik alleen echt super goede koffie lekker vond en de rest gewoon niet kon drinken, dan maar water of thee.
Inmiddels brand ik zelf mijn bonen in een zelf gemaakte brander op basis van een broodbak machine en zelf gemaakte software op de Arduino..en zo'n "verf afbrand apparaat". :-/
YouTube: Bonen branden met Arduino brander
Ik ben zelf sinds een aantal jaren een koffie gek, daarvoor dronk ik het nooit.
Bleek dat ik alleen echt super goede koffie lekker vond en de rest gewoon niet kon drinken, dan maar water of thee.
Inmiddels brand ik zelf mijn bonen in een zelf gemaakte brander op basis van een broodbak machine en zelf gemaakte software op de Arduino..en zo'n "verf afbrand apparaat". :-/
YouTube: Bonen branden met Arduino brander
Verwijderd
Dat zal ik uit moeten proberen. Ik doe geen afgewogen hoeveelheid in de hopper. Ik gooi er wat in voor een dag of 2. Heb niet het idee dat ik veel verschil merk tussen het eerste en laatste bakje hiervan. Het is nu ook maar hoogstens "redelijk" consistent als ik het niet afweeg.Nomad schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 01:05:
Ik heb de Nivona 626 nu sinds een maand ofzo en die bevalt mij uitstekend.maniak schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:14:
Heb hem gisteren besteld. Mijn broertje zei al dat hij hem ook wil kopen als de koffie goed smaakttoolkist schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:10:
[...]
Ik heb de Nivona 626 nu sinds een maand ofzo en die bevalt mij uitstekend.
Newsflash: het al dan niet goed smaken van de koffie heeft niet zo heel erg veel te maken met de machinemaniak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:13:
Heb hem gisteren besteld. Mijn broertje zei al dat hij hem ook wil kopen als de koffie goed smaakt
Mja.. de machine bepaald mede de smaak. Mijn Rancilio Sylvia zorgt voor een wat bitterde smaak van de koffie, onafhankelijk van de boon. En een wat bittere koffie moet je liggen. Mijn zwager heeft een volautomaat (weet merk/type niet) die gewoon waterige koffie produceert ondanks dat hij op sterk staat.dreamscape schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:18:
[...]
Newsflash: het al dan niet goed smaken van de koffie heeft niet zo heel erg veel te maken met de machine
Daar heb je helemaal gelijk in, totdat het de machine uit komt.dreamscape schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:18:
[...]
Newsflash: het al dan niet goed smaken van de koffie heeft niet zo heel erg veel te maken met de machine
Ik zit momenteel aan een totaal verziekt boontje waar ik niet echt een verklaring voor heb.
En met mijn domme kop heb ik die untested ook nog eens uitgedeeld.
- knip -
Beter gezegd, de instelmogelijkheden bepalen de smaak. Samen met (uiteraard) de maalgraad en maalkwaliteit, en de versheid en het brandprofiel van de koffieboon...maniak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:28:
[...]
Mja.. de machine bepaald mede de smaak. Mijn Rancilio Sylvia zorgt voor een wat bitterde smaak van de koffie, onafhankelijk van de boon. En een wat bittere koffie moet je liggen. Mijn zwager heeft een volautomaat (weet merk/type niet) die gewoon waterige koffie produceert ondanks dat hij op sterk staat.
Als je Rancilio bij elke boon een bittere koffie geeft, durf ik er heel wat om te verwedden dat je óf te fijn hebt gemalen, óf te oude koffie hebt gebruikt, óf dat de temperatuur van de Rancilio te hoog ingesteld staat. Om maar wat te noemen.
edit:
Oh, of je hebt het expres zo gedaan omdat je van iets bittere koffie houdt, dat kan ook
[ Voor 15% gewijzigd door reiker op 11-10-2015 15:10 . Reden: nuttige toevoeging.. ]
Zo gezegd, zo gedaan.
Begrijp me niet goed, ik heb gekozen voor deze machine om precies die reden. De verkoper in de winkel liet me koffie proeven van verschillende machines om het verschil te laten proeven. Op mijn Rancilio Silvia is trouwens weinig in te stellen, heb hem niet laten ombouwen.
Wat heb je dan nog meer geproefd? Een bepaald soort merk geeft toch geen bitterheid mee? Een domobar is toch ook niet zoet. Als je goed maalt en je zet dit in verschillende half automaten ga je toch niet veel verschil proeven lijkt mij.maniak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:33:
Begrijp me niet goed, ik heb gekozen voor deze machine om precies die reden. De verkoper in de winkel liet me koffie proeven van verschillende machines om het verschil te laten proeven. Op mijn Rancilio Silvia is trouwens weinig in te stellen, heb hem niet laten ombouwen.
De verschillen tussen de half automaten zijn vooral het gemak zoals een dubbele boiler of pid.
[ Voor 7% gewijzigd door Wackmack op 11-10-2015 15:43 ]
Maar door langer te flushen voor die tijd kan je zeker de temperatuur wel beinvloeden. Ik was deze week bij een maatje die een Gaggia Classic had. Machine stond al enkele uren aan en toen ging hij nagenoeg zonder flush een espressootje voor mij zetten. Vrij bitter, maar wel drinkbaar. Het tweede bakje ging ik zelf zetten en heb toen echt even 3 seconden geflushd. Bakje die eruit kwam daarna was merkbaar minder bitter en met breder smaakpallet.maniak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:33:
Klopt, voor een deel is een duurdere machine vooral gemakkelijker.Versteegrob schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:42:
[...]
Wat heb je dan nog meer geproefd? Een bepaald soort merk geeft toch geen bitterheid mee? Een domobar is toch ook niet zoet. Als je goed maalt en je zet dit in verschillende half automaten ga je toch niet veel verschil proeven lijkt mij.
De verschillen tussen de half automaten zijn vooral het gemak zoals een dubbele boiler of pid.
[ Voor 24% gewijzigd door Nomad op 11-10-2015 16:11 ]
Je hebt met een "niet instelbare" halfautomaat nog steeds volledige controle over de maalgraad, de hoeveelheid gemalen koffie, de tampkracht, de extractietijd en de extractieverhouding. Zonder die zaken allemaal goed te begrijpen en te beheersen, heeft het weinig nut om over een instelbare machine te denken zelfs, dan heb je nog meer variabelen die je koffie beïnvloeden. Zelf beheers ik deze na 2 jaren nog niet voldoende om te kijken naar een beter apparaat dan mijn instap Gaggia Classic.
Ook onderhoud, voldoende opgewarmde groep, en de kwaliteit en versheid van de koffiebonen zijn belangrijke factoren die de smaak van je koffie bepalen. ongeacht je toestel.
Ook onderhoud, voldoende opgewarmde groep, en de kwaliteit en versheid van de koffiebonen zijn belangrijke factoren die de smaak van je koffie bepalen. ongeacht je toestel.
Ik doe dit al een aantal jaren.. het heeft me een tijd geduurd voordat de koffie te smaken was, heb de nodige zakken koffiebonen verprutst. Ben nu helemaal tevreden over de smaak. Het is ook niet dat de koffie te bitter is, althans dat vind ik, maar mensen die op visite komen willen graag koffie uit de cafeteira want ze vinden de koffie te sterkPhuncz schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:11:
Je hebt met een "niet instelbare" halfautomaat nog steeds volledige controle over de maalgraad, de hoeveelheid gemalen koffie, de tampkracht, de extractietijd en de extractieverhouding. Zonder die zaken allemaal goed te begrijpen en te beheersen, heeft het weinig nut om over een instelbare machine te denken zelfs, dan heb je nog meer variabelen die je koffie beïnvloeden. Zelf beheers ik deze na 2 jaren nog niet voldoende om te kijken naar een beter apparaat dan mijn instap Gaggia Classic.

Wat ik vooral hoor en lees dat je beter een iets duurder apparaat kan kopen om het jezelf juist makkelijk te maken. Eerder keek ik naar de Gaggia of de Silvia echter nu ga ik voor een apparaat met een E61 zet groep. Denk dat ik daardoor juist makkelijker koffie zet.Phuncz schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:11:
Met bbqen ben ikmwel zo begonnen. Eerste de allerkleinste weber, toen een 57cm en nu een keramische bbq. Dat laatste maakt het zoveel makkelijker dan een Weber.
[ Voor 7% gewijzigd door Wackmack op 11-10-2015 16:40 ]
Klopt, je merkt dat temperatuur en de stabiliteit veel minder een factor/variabele is en je dus als newbie op minder variabelen hoeft te letten. Waardoor je je meer kan focussen op de grote belangrijke variabelen, namelijk dosering en maalgraad.Versteegrob schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:36:
[...]
Wat ik vooral hoor en lees dat je beter een iets duurder apparaat kan kopen om het jezelf juist makkelijk te maken. Eerder keek ik naar de Gaggia of de Silvia echter nu ga ik voor een apparaat met een E61 zet groep. Denk dat ik daardoor juist makkelijker koffie zet.
Met bbqen ben ikmwel zo begonnen. Eerste de allerkleinste weber, toen een 57cm en nu een keramische bbq. Dat laatste maakt het zoveel makkelijker dan een Weber.
Dat klopt. De hardware heeft een klein beetje invloed, maar het ligt toch echt vooral aan de software.maniak schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:28:
Mja.. de machine bepaald mede de smaak.
Ik ben een beetje huiverig voor opmerkingen als 'als het goed smaakt, wil ik ook die machine'. Zoals ik een collega laatst hoorde zeggen 'mijn vader heeft zo'n Jura waar gewoon boontjes in gaan, dat is echt lekkere koffie'. Misschien ligt dat vooral aan de boontjes en niet aan de Jura...
Even los van de discussie of je uit een halfautomaat per definitie betere koffie kunt halen dan uit een volautomaat. Het gaat mij om het door mensen met weinig kennis gevoerde argument dat je bij iemand met een duur apparaat dan ook wel lekkere koffie krijgt.
Eens hoor ^^ .dreamscape schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:54:
[...]
Dat klopt. De hardware heeft een klein beetje invloed, maar het ligt toch echt vooral aan de software.
Ik ben een beetje huiverig voor opmerkingen als 'als het goed smaakt, wil ik ook die machine'. Zoals ik een collega laatst hoorde zeggen 'mijn vader heeft zo'n Jura waar gewoon boontjes in gaan, dat is echt lekkere koffie'. Misschien ligt dat vooral aan de boontjes en niet aan de Jura...
Even los van de discussie of je uit een halfautomaat per definitie betere koffie kunt halen dan uit een volautomaat. Het gaat mij om het door mensen met weinig kennis gevoerde argument dat je bij iemand met een duur apparaat dan ook wel lekkere koffie krijgt.
Wat ik ook weet is dat senseo met aldi (?) dark-roast pads echt gruuuuuwelijk is. Wat een afschuwelijke troep is dat, dat is onherkenbaar en zeker geen koffie te noemen. Smaakt naar een sigarettenasbak ofzo. Oei oei, dan drink ik liever een glas water met paracetamol erin opgelost
Dus er is wel een ondergrens aan apparatuur wil ik maar zeggen
Mijn Compak K3 verkocht Mazzer Super Jolly via Marktplaats aangeschaft (hello 64mm!). Doser werkte bij het kijken. Thuisgekomen, Doser "draait" niet meer. Grmpfff. Maar even uit elkaar halen!
ehhhh..HOI
Verwijderd
@Nomad: Paracetamol met melk en suiker, dat kan wel eens een goed alternatief zijn voor die ranzige Aldi/Lidl meuk. 
@krizzziz: Heb je het hendeltje helemaal getrokken tot hij niet verder kon? Het kan zijn dat hij niet helemaal pakt als je hem niet tot het einde trekt.
@krizzziz: Heb je het hendeltje helemaal getrokken tot hij niet verder kon? Het kan zijn dat hij niet helemaal pakt als je hem niet tot het einde trekt.
Sterkte daarmee! Los van of het wel of niet werkt, het is altijd een goed idee om een tweedehands maler helemaal uit elkaar te halen voor je 'm gaat gebruiken. De kans is groot dat je veel aangekoekte oude koffie in elk hoekje en gaatje tegenkomt! Het kost je een middagje en wat elbow grease maar dan heb je ook wat.krizzziz schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:50:
Mijn Compak K3 verkocht Mazzer Super Jolly via Marktplaats aangeschaft (hello 64mm!). Doser werkte bij het kijken. Thuisgekomen, Doser "draait" niet meer. Grmpfff. Maar even uit elkaar halen!
Voor tips en tricks hoe dit aan te pakken, lees dit topic terug voor berichten van Nomad.
Zo gezegd, zo gedaan.
Inmiddels een maandelijks terugkerende taak hier.
Zie hier dus een maand (max) oude koffie onder de maalschijven:

Ik gebruik een zachte tandenborstel, 99.9% isopropanol en een oven op 70 graden.
Schoonmaken en drogen kost mij een half uurtje.

Ik gebruik een zachte tandenborstel, 99.9% isopropanol en een oven op 70 graden.
- knip -
Dikke bende ja. Heb zelf net een tweedehands K3 gekocht en de verkoper heeft er net nieuwe schijven in gezet. Toch raadzaam om hem open te halen?
Ehhhh, ik dacht dat ik heel wat schoonmaak routines had gehoord maar isopropanol en 70 graden in de oven? Vertel! Ben benieuwd.Raymond P schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:59:
Inmiddels een maandelijks terugkerende taak hier.
[afbeelding]
Net op YT een mooi filmpje gevonden over demontage. Nu ben ik geen fan van de methode die die vent gebruik om de schijven los te maken. Ach, het is een begin
ehhhh..HOI
De IPA lost de vetten erg makkelijk op waardoor je niet hoeft te boenen, daarna in de oven op 70 graden en de IPA verdampt binnen no time.
Geen water, geen roest. Snel droog. Lekker makkelijk.
Edit: betreft het losmaken van de onderste schijf, een stukje pvc buis in de juiste diameter en een paar inkepingen op de juiste plek en je hebt een iets netter tooltje.
Edit: betreft het losmaken van de onderste schijf, een stukje pvc buis in de juiste diameter en een paar inkepingen op de juiste plek en je hebt een iets netter tooltje.
[ Voor 30% gewijzigd door Raymond P op 12-10-2015 15:26 ]
- knip -
maar dan wel alleen de schijven in de oven? Kan me voorstellen dat je meerdere delen van de molen dan ontvet met IPA maar je kan de molen niet zo in de oven plaatsen in zijn geheel?Raymond P schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:24:
De IPA lost de vetten erg makkelijk op waardoor je niet hoeft te boenen, daarna in de oven op 70 graden en de IPA verdampt binnen no time.
ehhhh..HOI
De schijven en de ringen waar de schijven op zijn gedraaid ja. Dus de bovenste stelring en de onderste met de schoepen.
Het binnenwerk is eigenlijk nooit écht vies hier, daar gaat gewoon een papiertje met een druppel IPA doorheen. En als ik een busje heb liggen spuit ik er wat lucht doorheen.
De oven is erbij gekomen omdat ik het geduld niet heb om het rustig te laten drogen.
En als je doekjes of papier erlangs haalt blijven er weer vezels hangen.
De hele maler in de oven heb ik nog niet geprobeerd.
Het binnenwerk is eigenlijk nooit écht vies hier, daar gaat gewoon een papiertje met een druppel IPA doorheen. En als ik een busje heb liggen spuit ik er wat lucht doorheen.
De oven is erbij gekomen omdat ik het geduld niet heb om het rustig te laten drogen.
En als je doekjes of papier erlangs haalt blijven er weer vezels hangen.
De hele maler in de oven heb ik nog niet geprobeerd.
- knip -
Verwijderd
Wel een beetje overdreven om dat maandelijks te doen. Er vanuitgaande dat er van dat hele kleine beetje wat er zit wat los komt, kan ik me niet voorstellen dat je daar wat van kan proeven.
Ik doe het ook niet elke maand, maar toch zeker 4x per jaar. Je voorkomt gewoon dat het echt vast geplakte troep wordt wat niet meer eraf wil. Gevoel van een schone machine hebben is ook fijn.Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:45:
Wel een beetje overdreven om dat maandelijks te doen. Er vanuitgaande dat er van dat hele kleine beetje wat er zit wat los komt, kan ik me niet voorstellen dat je daar wat van kan proeven.
Die deeltjes die los komen is niet hetgene waar je last van hebt. Het zijn de oliën die van de koffie af komt die ranzig wordt wat de pret bederft.Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:45:
Ter referentie heb ik mijn (gepolijste - of poging tot) tamper ontvet en één keer getampt, daarna de helft van de tamper weer ontvet.
Na één kopje malen zijn je schijven dus ook weer bedekt met een laagje olie wat weer langzaamaan ranzig wordt.

Tot nu toe maandelijks als ik mijn grinder even open draai zie ik op de schijven in de tanden een ophoping van olie zitten. Of ik het proef kunnen we in het midden laten. Wat ik wel kan vertellen is dat de maler schoongemaakt méér en betere crèma levert dan vies.
Het advies om maandelijks spul door je grinder te gooien zal ook ergens vandaan komen, ik maak 'm liever even open.
[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 12-10-2015 17:19 ]
- knip -
Ha, de halfautomaten zijn blijkbaar ook hier populair 
Eva heeft altijd een voorliefde gehad voor de "ouderwets" gezette espresso's en we hebben dan ook een aardige verzameling percolatorkannen, en sinds kort hebben we de Senseo gelukkig aan de kant kunnen zetten en een simpele Saeco Armonia halfautomaat op de kop kunnen tikken.
Een volautomaat zou ik nooit aan willen beginnen. Mijn ouders hebben twee Jura's versleten die ze allebei hebben gedumpt vanwege de hoge onderhoudskosten.
Nu maar eens oefenen om met de Saeco een fatsoenlijke espresso te kunnen zetten
Eva heeft altijd een voorliefde gehad voor de "ouderwets" gezette espresso's en we hebben dan ook een aardige verzameling percolatorkannen, en sinds kort hebben we de Senseo gelukkig aan de kant kunnen zetten en een simpele Saeco Armonia halfautomaat op de kop kunnen tikken.
Een volautomaat zou ik nooit aan willen beginnen. Mijn ouders hebben twee Jura's versleten die ze allebei hebben gedumpt vanwege de hoge onderhoudskosten.
Nu maar eens oefenen om met de Saeco een fatsoenlijke espresso te kunnen zetten
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Verwijderd
Ik zag wat voorbij komen en klikte... Was een beetje dom, was natuurlijk te verwachten dit. 
Bol.com Blog: "Koffieweetjes voor thuisbarista"
Interessante blogVerwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:37:
Ik zag wat voorbij komen en klikte... Was een beetje dom, was natuurlijk te verwachten dit.
Ze hebben 3 klasses in de goede koffie arrangement, 1 is senseo, 2 is een cafetiere en 3 is de rollsroyce Jura volautomaat. Daar dien je dan vast die rolls-royce bonen in te gooien van 80 euro de kilo waar ze naar linken
En Howcast.com maakt oprecht goede filmpjes betreffende hoe koffie moet en daar linken ze dan naar......en in die filmpjes gebruiken ze niets maar dan ook niets van de spullen die ze aanraden erboven (en terecht ook!)
Verwijderd
Die bonen van 80 euro per kilo waren me nog niet eens opgevallen. Kost wat, maar dan heb je ook wat hè.

Je hebt ook conversies voor de Super Jolly, om van de doser af te zijn. Als je zoekt naar een "doserless conversion" vind je genoeg mensen die ze hebben omgebouwd. Of het mooi is is een tweedeVerwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:04:
Sinds april een Mazzer Super Jolly in huis. Qua smaak en instelbaarheid een enorme vooruitgang t.o.v. de Macap M2 die ik daarvoor had. Toch gaat deze plaats maken voor een nieuwe maler, een grind-on-demand. Ben toch niet écht fan van een doser. Er zijn genoeg mensen die dat wel zijn, dan is de Super Jolly natuurlijk een prachtige maler.
Ik heb nu iets van 3 jaar een SJ met doser en superpraktisch is het niet, maar ach, het is wel lekkere koffie
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Hmm, beetje een rare gewaarwording. Ik heb mijn Domobar die netjes door Nomad was getuned (
) weggebracht voor onderhoud en ik krijg 'm terug met de druk op standje "wow, dat is veeeel te veel". Dus teruggedraaid naar tussen de 9 en 10 bar. Alleen denk ik dat ie toch net iets anders stond, aangezien mijn microfoam ineens niet meer werkt....
* Zwerver kijkt naar Nomad....
Wat was de druk die jij erop had staan?
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Verwijderd
Nah, daar begin ik niet aan. Als het goed is heb ik nu een koper gevonden voor de SJ, dan komt er een grind-on-demand.Widow schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:58:
[...]
Je hebt ook conversies voor de Super Jolly, om van de doser af te zijn. Als je zoekt naar een "doserless conversion" vind je genoeg mensen die ze hebben omgebouwd. Of het mooi is is een tweede![]()
Ik heb nu iets van 3 jaar een SJ met doser en superpraktisch is het niet, maar ach, het is wel lekkere koffie

Tussen de 9 en 10 bar stond hij. Bij zetten schoot hij naar bijna 10 zodra de druk goed opbouwde, om dan te blijven hangen bij max 9,5Zwerver schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:19:
Hmm, beetje een rare gewaarwording. Ik heb mijn Domobar die netjes door Nomad was getuned () weggebracht voor onderhoud en ik krijg 'm terug met de druk op standje "wow, dat is veeeel te veel". Dus teruggedraaid naar tussen de 9 en 10 bar. Alleen denk ik dat ie toch net iets anders stond, aangezien mijn microfoam ineens niet meer werkt....
Ah dus ik grijp mis?Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:26:
[...]
Nah, daar begin ik niet aan. Als het goed is heb ik nu een koper gevonden voor de SJ, dan komt er een grind-on-demand.
Thanks! Dan voer ik hem nog een beetje verder opNomad schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:42:
[...]
Tussen de 9 en 10 bar stond hij. Bij zetten schoot hij naar bijna 10 zodra de druk goed opbouwde, om dan te blijven hangen bij max 9,5
[ Voor 37% gewijzigd door Zwerver op 13-10-2015 15:43 ]
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Zo'n ietsie pietsie zou het verschil niet mogen maken hoor. Ik had hem iets boven de 9 bij goede extractie, maar meer 9 dan 10 bar. De Domobar is sowieso een fijn ding qua opschuimen, daar kon ik goed microfoam mee maken. De rocket is een beetje erg powerfull en als je verkeerd begint krijg je dat niet meer goed. De Domobar was vergevingsgezinder wat dat betreft.Zwerver schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:42:
[...]
Ah dus ik grijp mis?
[...]
Thanks! Dan voer ik hem nog een beetje verder op
Het zou ook kunnen komen omdat ik skinny milk gebruik nu ipv half volleNomad schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:45:
[...]
Zo'n ietsie pietsie zou het verschil niet mogen maken hoor. Ik had hem iets boven de 9 bij goede extractie, maar meer 9 dan 10 bar. De Domobar is sowieso een fijn ding qua opschuimen, daar kon ik goed microfoam mee maken. De rocket is een beetje erg powerfull en als je verkeerd begint krijg je dat niet meer goed. De Domobar was vergevingsgezinder wat dat betreft.
Ik denk dat die verandering significant groter is inderdaadZwerver schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:04:
[...]
Het zou ook kunnen komen omdat ik skinny milk gebruik nu ipv half volle
Blijf volle melk het lekkerst vinden in cappuccino, zoeter en smaakvoller. Maar, ik drink zelf 98% espresso en slechts bezoek krijgt cappuccino als ze willen. En zelf drink ik die ene cappuccino voornamelijk omdat ik melk in de koelkast zie staan en wel zin heb om latte-art te proberen.
Oeh, koffietopic! Zoals Stoney3K al zei... veel percolators (m'n eerste Bailetti heb ik pas een paar maanden). Ook een 16-kops, die nog uit Brazilië komt 
Ook hebben we twee koffiemolens. Bij de een kun je de grofheid van de maling instellen. Heerlijk ding, van Zassenhaus. Ik heb ze eerst verzameld, maar toen het teveel op GAS ging lijken, heb ik er maar een paar verkocht.
Ook hebben we twee koffiemolens. Bij de een kun je de grofheid van de maling instellen. Heerlijk ding, van Zassenhaus. Ik heb ze eerst verzameld, maar toen het teveel op GAS ging lijken, heb ik er maar een paar verkocht.
Welkom4Br0k3n3rr0r schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:14:
Oeh, koffietopic! Zoals Stoney3K al zei... veel percolators (m'n eerste Bailetti heb ik pas een paar maanden). Ook een 16-kops, die nog uit Brazilië komt
Probeer je ook wel eens een french press, of een aeropress anders?
Verwijderd
Eigenlijk was ik er al over uit dat het de Quamar M80e zou worden zodra ik m'n SJ verkocht heb. Maar door een meevallertje valt de Q13e eventueel ook binnen het budget.
Hij is echter wel echt enorm, zo lijkt het op de foto's. Eigenlijk wilde ik compacter dan m'n huidige, al zal dat -mits het past qua ruimte- niet doorslaggevend zijn.
Ik moet ze maar eens allebei uitproberen en de voor/nadelen afwegen...
Nog mensen met ervaring met deze machines die hier iets nuttigs over kunnen zeggen?
Hij is echter wel echt enorm, zo lijkt het op de foto's. Eigenlijk wilde ik compacter dan m'n huidige, al zal dat -mits het past qua ruimte- niet doorslaggevend zijn.
Ik moet ze maar eens allebei uitproberen en de voor/nadelen afwegen...
Nog mensen met ervaring met deze machines die hier iets nuttigs over kunnen zeggen?
4Br0k3n3rr0r schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:14:
[...]
Pssst, waarschijnlijk is het geen percolator maar een moka-express! Een percolator is subtiel anders qua techniek, maar toch echt andersNomad schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:22:
[...]
Welkom. Percolator heb ik ook wel koffie mee gezet, maar ik moet zeggen dat ik het niet de moeiste manier van koffie zetten vind. Toch al snel aan de bittere kant omdat je koffie eigenlijk met te heet water zet.
[ Voor 32% gewijzigd door reiker op 14-10-2015 06:42 ]
Zo gezegd, zo gedaan.
Maar het verandert weinig aan het feit dat je met water werkt richting de 100 graden, dat is met beide technieken hetzelfde en eigenlijk te heet voor koffie. Mijn punt blijft gelijk, het concept van die pruttelpotjes is gebrekkig.reiker schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 06:42:
[...]
[...]
Pssst, waarschijnlijk is het geen percolator maar een moka-express! Een percolator is subtiel anders qua techniek, maar toch echt anders
Als je het goed doet, op een laag vuurtje, zal het water in een espressopotje op het moment dat het door de koffie geperst wordt een graad of 90 zijn. te hoog vuur of laten pruttelen zorgt voor bittere koffie. Bij een percolator circuleert het water uit het waterreservoir, door de koffie en weer terug het waterreservoir in, etc.., het perfecte recept voor smerige koffie.Nomad schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:41:
[...]
Maar het veranderd weinig aan het feit dat je met water werkt richting de 100 graden, dat is met beide technieken hetzelfde en eigenlijk te heet voor koffie. Mijn punt blijft gelijk, het concept van die pruttelpotjes is gebrekkig.
Frenchpress vind ik ook wel het proberen waard, ook wel handig als we met zijn tweeën gewoon een mok pleur willen hebben (ook op vakantie) of wanneer we bezoek hebben en er snel een liter koffie op tafel moet komen.Nomad schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:22:
[...]
Die dingen kosten de wereld ook niet.
Goeie espresso uit die Saeco krijgen is nog steeds een gepiel trouwens. Er zit een op druk gehouden portafilter op net zoals op de Saeco Poemia, dat zou eigenlijk niet mis kunnen gaan, maar ik merk dat de basket van het ding echt veel te snel verstopt raakt en er helemaal geen koffie uit komt. Is de maling dan gewoon te fijn?
[ Voor 27% gewijzigd door Stoney3K op 14-10-2015 11:28 ]
Kan je ook filterbakjes/houders kopen die niet "pressurerised" zijn? Ofwel, niet de dubbele bodem, maar druk opbouwen met behulp van de juiste maalgraad? Want dat zou een grote winst voor je kunnen zijn als die bakjes er zijn.Stoney3K schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 11:24:
[...]
Frenchpress vind ik ook wel het proberen waard, ook wel handig als we met zijn tweeën gewoon een mok pleur willen hebben (ook op vakantie) of wanneer we bezoek hebben en er snel een liter koffie op tafel moet komen.
Die dingen kosten de wereld ook niet.
Goeie espresso uit die Saeco krijgen is nog steeds een gepiel trouwens. Er zit een op druk gehouden portafilter op net zoals op de Saeco Poemia, dat zou eigenlijk niet mis kunnen gaan, maar ik merk dat de basket van het ding echt veel te snel verstopt raakt en er helemaal geen koffie uit komt. Is de maling dan gewoon te fijn?
Verwijderd
Volgens de dames van Seattle Coffee Gear kan je voor de Saeco's wel een "non-pressurized" filterhouder kopen. Dat lijkt me eerlijk gezegd wel te overwegen. Daarnaast zijn ze "self-tamping", dit in combinatie met de "pressurized" houder, geeft me het idee dat je out-of-the-box niet echt de controle over de koffie hebt die je zou willen bij een semi-automaat.
Ik heb nu verschillende soorten bonen geprobeerd en heb geconcludeerd dat ik de bonen die wat zurige koffie geven NIET lekker vind (Mokka van DE gehad maar ook een variant van Kaldi die wat zurig was).
Wat me vreemd genoeg wel beviel was de goedkope Segafreddo die ik gewoon bij de Appie kocht (een van de goedkoopste zakken die ze hebben
) Ik heb ook een andere variant gehad van Kaldi die goed aan mijn eisen voldeed (gaat zo'n zakje snel leeg zeg). Momenteel gebruik ik bonen van Illy(deuk in het blik bij de Appie -> 35% korting) deze is wat romig en heeft daardoor een wat zachte smaak, wel goed te doen.
Ik weet nu dus dat ik zoek naar een "niet zure" pittige koffie met een volle smaak, echter geen te donkere gebrande bonen.
Omdat er bij me thuis ook geregeld cappuccino gedronken word, en ik zelf graag en espresso of lungo drink, zoek ik dus een "universele" boon.
Iemand nog tips?
Wat me vreemd genoeg wel beviel was de goedkope Segafreddo die ik gewoon bij de Appie kocht (een van de goedkoopste zakken die ze hebben
Ik weet nu dus dat ik zoek naar een "niet zure" pittige koffie met een volle smaak, echter geen te donkere gebrande bonen.
Omdat er bij me thuis ook geregeld cappuccino gedronken word, en ik zelf graag en espresso of lungo drink, zoek ik dus een "universele" boon.
Iemand nog tips?
[ Voor 9% gewijzigd door Gadgeteer op 15-10-2015 14:38 ]
Koffie uit Brazilië en Yellow Bourbon lijkt me dan aangewezen.
Ah, oké. Verrek, je hebt helemaal gelijk. Ben ik 20 jaar voor de gek gehoudenreiker schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 06:42:
[...]
[...]
Pssst, waarschijnlijk is het geen percolator maar een moka-express! Een percolator is subtiel anders qua techniek, maar toch echt anders

Het schijnt dus een caffettiera te heten, is inderdaad iets heel anders dan een percolator. Schijnt ook weer een heel andere smaak te hebben. Interessante materie overigens, binnenkort maar eens een percolator (dus geen caffettiera) in huis halen.
=
Verwijderd
Gister even bij Casa Barista langs geweest, thuis gekomen met een mooie zwarte Quamar M80E. Mooie machine die tot nu toe erg makkelijk in gebruik lijkt. Maalt een stuk sneller dan mijn oude Super Jolly. En het resultaat in het kopje lijkt tot dusver ook mooier, maar ik heb het nog niet heel uitgebreid kunnen testen. Daar ga ik vandaag nog even mee aan de slag zodra nieuwe koffie binnen is. 
Zit even te denken nog hoe ik de knoppen in ga stellen. Heb in principe de keus uit 1/2/3 kopjes. Maar ik zet eigenlijk alleen maar 1 kopje, maar wel met een 18 gram. Misschien een van de andere knoppen op een mooie tijd om wat koffie er doorheen te gooien na het verstellen of na een tijdje geen koffie gedronken te hebben. Hoe hebben andere grind-on-demand mensjes dit?
De koffie die vanmiddag binnenkomt van Fascino gaat nog wel "te vers" zijn. Ben wel benieuwd hoe die smaak zich gaat ontwikkelen over de komende dagen en hoe ik dat op moet gaan vangen met instellingen / hoeveelheden. Dus gaat gelijk gebruikt worden.

Zit even te denken nog hoe ik de knoppen in ga stellen. Heb in principe de keus uit 1/2/3 kopjes. Maar ik zet eigenlijk alleen maar 1 kopje, maar wel met een 18 gram. Misschien een van de andere knoppen op een mooie tijd om wat koffie er doorheen te gooien na het verstellen of na een tijdje geen koffie gedronken te hebben. Hoe hebben andere grind-on-demand mensjes dit?
De koffie die vanmiddag binnenkomt van Fascino gaat nog wel "te vers" zijn. Ben wel benieuwd hoe die smaak zich gaat ontwikkelen over de komende dagen en hoe ik dat op moet gaan vangen met instellingen / hoeveelheden. Dus gaat gelijk gebruikt worden.
Op mijn M80E heb ik het ingesteld met 5 sec, 2 sec en 1 sec. Dan kan ik elke combinatie met het minimaal aantal keren knopje drukken bereiken. Doorgaans maal ik 9 of 10 seconden, maar soms ook 8, allemaal 21g basket.
Op korte termijn heb ik ook niet het gevoel dat ik het erg hard nodig heb. Zo'n "pressurized" houder is eigenlijk prima als je een no-nonsense bak koffie wil hebben die gewoon beter smaakt dan de Senseo die we eerst hadden. We drinken uit de machine vooral lungo's en een enkele cappuccino, dus erg veel controle over de maalgraad hoeven we nu ook weer niet te hebben.Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:18:
Volgens de dames van Seattle Coffee Gear kan je voor de Saeco's wel een "non-pressurized" filterhouder kopen. Dat lijkt me eerlijk gezegd wel te overwegen. Daarnaast zijn ze "self-tamping", dit in combinatie met de "pressurized" houder, geeft me het idee dat je out-of-the-box niet echt de controle over de koffie hebt die je zou willen bij een semi-automaat.
Filmpje van Seattle Coffee Gear heb ik ook gezien maar daar heb ik geen adresje kunnen vinden waar ze die houder verkopen. Uit het filmpje lijkt het een portafilter van een Gaggia, maar welk model weet ik dan niet precies. Sinds Saeco eigenaar is van Gaggia lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat er Gaggia houders zijn die ook in een Saeco zetgroep passen.
De eerste upgrade die er gaat komen wordt toch een bonenmaler (zo'n grind-on-demand klinkt ergens wel heel erg fijn) en dan kunnen we er altijd een los portafilter bij doen.
In de toekomst ooit nog een Rancilio Silvia of een Gaggia Classic als we het geld hebben, of als we echt gek willen doen, een hevelmachine zoals een La Pavoni...
Al ziet de Isomac Maverick Plus er wel gelikt uit en scheelt de bonenmaler in één huisje een hoop rommel op het aanrecht. Alleen heb ik niet geweldige verhalen gelezen over de duurzaamheid van die Isomac machines, dan kun je voor hetzelfde geld beter een losse maler en een Gaggia Classic nemen denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 16-10-2015 12:46 ]
100% zeker weten, zonder twijfel, altijd altijd losse maler en losse espressomachine. Die ingebouwde makers zijn heel beperkt en gaan heel vaak stuk.
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1