Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen met een Quamar M80e hier... Gebruiken jullie de standby functie? Ik vind hem maar een beetje raar werken, eenmaal in standby gaat schermverlichting alleen nog maar aan als hij ergens mee bezig is, dus of tijdens malen of als je in het menu zit. Had me logischer geleken als hij aan bleef als je weer een toets aanraakt. :+

Maar goed, voor die paar keer per dag kan ik hem eigenlijk ook wel elke keer uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:36
Nomad schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:33:
100% zeker weten, zonder twijfel, altijd altijd losse maler en losse espressomachine. Die ingebouwde makers zijn heel beperkt en gaan heel vaak stuk.
Stuk gaan valt wel mee. Als ze kapot zijn ben wel ook gelijk je machine kwijt... Ze zijn in ieder geval nooit van topniveau, niet upgradeable en de bonen zitten altijd in de buurt van een thermoblokje. Ingebouwde maler doet z'n werk over het algemeen redelijk ok maar is niet de beste oplossing voor de beste kwaliteit koffie. Zolang je dat maar beseft als je andere argumenten (minder "rommel" geen mooie molen op het aanrecht) mee laat wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:08

Stoney3K

Flatsehats!

bszz schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 16:06:
[...]
Zolang je dat meer beseft als je andere argumenten (minder "rommel" geen mooie molen op het aanrecht) mee laat wegen.
Ik vind het vooral jammer dat je anders weer 2 losse apparaten op het aanrecht hebt staan die duidelijk niet "bij elkaar horen". Nu weegt dat echt niet zwaarder dan fatsoenlijke koffie, maar als er een fabrikant is die zijn machines (dus zetter en molen) op elkaar aan laat sluiten qua vormgeving, dan zou ik daar bijvoorbeeld heel blij mee zijn :)

Goeie koffie vind ik belangrijk, maar het oog wil ook wat en ik ben vooral in de keuken erg fan van minimalistisch design als het om de apparatuur gaat.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Stoney3K schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 16:11:
[...]

Ik vind het vooral jammer dat je anders weer 2 losse apparaten op het aanrecht hebt staan die duidelijk niet "bij elkaar horen". Nu weegt dat echt niet zwaarder dan fatsoenlijke koffie, maar als er een fabrikant is die zijn machines (dus zetter en molen) op elkaar aan laat sluiten qua vormgeving, dan zou ik daar bijvoorbeeld heel blij mee zijn :)

Goeie koffie vind ik belangrijk, maar het oog wil ook wat en ik ben vooral in de keuken erg fan van minimalistisch design als het om de apparatuur gaat.
Die zijn er wel maar dan beperk je je keuze wel enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog iemand tips hoe je té verse koffie wat lekkerder kan zetten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 16:33:
Nog iemand tips hoe je té verse koffie wat lekkerder kan zetten? :+
Heel licht branden en dan als slow coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bszz schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 17:00:
[...]

Heel licht branden en dan als slow coffee
Ze zijn al gebrand 2 dagen geleden... Daarom nog iets te vers. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 17:32:
[...]

Ze zijn al gebrand 2 dagen geleden... Daarom nog iets te vers. O-)
Ok, dan als slow coffee ;) Als je bedoelt dat je geen crema op je espresso krijgt: Nog een dagje wachten

[ Voor 15% gewijzigd door bszz op 16-10-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hier langzaam aan het afkicken door een flinke griep. Ik heb al dagen geen koffie meer op en het laatste bakje smaakte exact hetzelfde als de sudderlappen die ik toen had als avondeten.

Hevige hoofdpijn check. :')

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:27

Tacoos

i am i

Omdat het proefpakket van Kaan bijna op is en ik ook de Yellow Bourbon wel eens wilde gaan proberen, heb ik afgelopen dinsdag 750 gr besteld bij Fleur de Cafe.

Ze adverteren met voor 1800 uur besteld, de volgende dag in huis. Ik bestelde pas om 2200 uur, waardoor ik donderdag in blijde verwachting keek of mijn pakketje op me stond te wachten.
Helaas was er donderdag niks gekomen en ook vrijdag niet, zodat ik vandaag toch wat teleurgesteld eraan dacht om dan eens te bellen of mailen. Tot ik ineens tussen de reclame folders een briefje van de pakketdienst vond; de bezorger had donderdag niemand thuis getroffen en het pakketje bij de buren twee deuren verder afgeleverd :X
Die zien niet makkelijk of wij thuis zijn, dus die hadden verwacht dat ik het pakketje wel zou komen halen :P
Enfin, straks na het eten maar een proberen hoe dat smaakt, dan ! >:)

Malen moet nog met de Hario mini mill; de tweede inmiddels, want van de eerste liet ik het doorzichtige opvangbakje tijdens het afdrogen uit mijn handen vallen op de tegels en daar kon ie niet tegen :'(

De roode pelikaan is inmiddels aan mijn neus voorbij gegaan, maar dezelfde verkoper had ook een Faema MC99. Helaas is dat echt een bakbeest, veel groter dan ik had verwacht!
Dat kan ik niet kwijt en mijn vrouw zag het al helemaal niet zitten (ik weet t, die had ik thuis moeten laten....), dus de Faema heb ik laten staan.
Vervolgens liep ik bij een soort rommelmarkt winkel tegen een Fiorenzato T80 aan, maar die mocht alleen weg icm een 2 groeps professionele halfautomaat. Jammer, hoewel die ook niet in de allerbeste staat was.
We zoeken rustig verder! En malen met de Hario is ook niet zo'n ramp, alleen niet volledig traploos.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:22
Ik ga deze kopen http://www.bodum.com/nl/nl/shop/detail/11195-01/
Zwart/8 kops/1L variant.

Nu mijn vraag:
Voor de beste beleving moet je zelf malen, dus... welke molen heb ik nodig?

Handmolen kán, maar als het niet te duur is, dan heb ik denk ik liever een automatische.

Bodum heeft zelf ook deze nog:
http://www.bodum.com/nl/nl/shop/detail/11160-01EURO/
Kan volgens mij maar 60gram in, maar voor 1L hoeft er ook maar 60gram koffie in?

Nu heb ik hier gelezen dat de Baratza Encore (op budget) het beste is?
Ga ik hier veel van merken?
Ik weet niet of ik die €140,- kan rechtvaardigen.

Wellicht als er later een goede machine bijkomt wel, maar zoals de geruchten momenteel gaan komt er eerst een Nespresso bij.

Zijn er nog andere opties die ik heb?
Op een €50-75 budget (en dat vind ik al veel, voor een maler, in de huidige situatie).

offtopic:
en dan kom ik erna wel even terug met de vragen voor welke bonen(leverancier) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 20:44:
Zwart/8 kops/1L variant.

Nu mijn vraag:

Handmolen kán, maar als het niet te duur is, dan heb ik denk ik liever een automatische.

Kan volgens mij maar 60gram in, maar voor 1L hoeft er ook maar 60gram koffie in?

Wellicht als er later een goede machine bijkomt wel, maar zoals de geruchten momenteel gaan komt er eerst een Nespresso bij.

Op een €50-75 budget (en dat vind ik al veel, voor een maler, in de huidige situatie).

offtopic:
en dan kom ik erna wel even terug met de vragen voor welke bonen(leverancier) :+
Je kunt een hoop besparen op de cafetiere, en dat geld zou ik sowieso investeren in een betere maler. Al was het maar omdat je die ook in de toekomst kunt gebruiken voor andere apparaten. De gelinkte mesmaler kan niet goed gelijkmatig malen, wat zal zorgen voor fijn gruis dat dwars door je cafetiere-filter heengaat.

[ Voor 4% gewijzigd door kunnen op 17-10-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
NeutraleTeun schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 20:44:
Zwart/8 kops/1L variant.

Nu mijn vraag:

offtopic:
Voor een cafetiere wordt meestal flink grove maling gebruikt. Met een fatsoenlijke handmolen is dat zo gepiept. Als je in de toekomst ook fijner wilt gaan malen (filter/V60 bijvoorbeeld) is een Baratza Encore prima. Voor een Chemex zou ik dan weer met de hand malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hoop besparen, als in: te duur?
Ik kan een goedkopere variant nemen (van €10-20), maar het oog wilt ook wat.
En deze komt icm de Eileen theepot variant http://www.bodum.com/nl/nl/shop/detail/11199-01/
Dus als set, en dan is het wel leuk als ze cosmetisch overeen komen.

Let wel, die prijzen daar zijn sowieso wat hoger.
Heb de cafetiere namelijk al voor €40,- gevonden.

Er is dus geen redelijk bruikbare elektrische maler voor rond de €50,-?
Dan blijf ik dus uitkomen op een Porlex/Hario-iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik heb een Delonghi KG79/KG89 maler voor de French Press, in mijn ogen goed genoeg gezien hij maalschijven ipv. messen heeft. Ook lekker compact en in de prijsklasse die je zoekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 18-10-2015 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 13:53
Vorig weekend bij brandzaak.nl 2kg Yellow Bourbon besteld (toch wel erg lekker!) maar door omstandigheden kwam het pakketje niet aan. Pakket is door DHL retour gezonden. Dit duurt een week voordat brandzaak de boontjes weer heeft.

Net gemaild en ze doen vandaag gewoon een zojuist gebrande batch op de post! Top service!

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hoe bewaren jullie de bonen eigenlijk?
Net ook eens een bestelling bonen gedaan (de eerste keer), en lees dat als je de bonen niet in 1 week gebruikt, je ze dan moet invriezen.

Is dit echt noodzakelijk?
Ga je heel veel verschil merken met het gewoon bewaren in een bus?

Of hebben jullie nog ervaringen met andere opties zoals bv de CoffeeVac oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

reiker

dan jij!

Als je een paar bladzijden terugkijkt in dit topic lees je een hoop ervaringen :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:12:
Hoe bewaren jullie de bonen eigenlijk?
Net ook eens een bestelling bonen gedaan (de eerste keer), en lees dat als je de bonen niet in 1 week gebruikt, je ze dan moet invriezen.

Is dit echt noodzakelijk?
Ga je heel veel verschil merken met het gewoon bewaren in een bus?

Of hebben jullie nog ervaringen met andere opties zoals bv de CoffeeVac oid?
Ik bewaar mijn bonen altijd in 2 CoffeeVacs. Als een zak open gaat gooi ik ze beide (±600/250gr) vol, wat overblijft gaat de hopper in. Ik persoonlijk proef niet veel verschil als het uit vriezer komt of wanneer het er al 2 weken staat. Als je grotere hoeveelheden bestelt (3kg), dan is het eigenlijk wel handig. Als ik dat doe gaat de grote CoffeeVac in de vriezer, en vul ik de kleine hiermee bij zodra die leeg is. Dichte zakken gooi ik gewoon direct in de vriezer.

Maar ik zou zeggen, probeer het eens uit. Sowieso wel aan te raden om iets van een CoffeeVac aan te schaffen, maar dan gewoon eens kijken wat je fijn vindt. Wat voor ons werkt heb je niks aan, wat voor je zelf werkt gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:08:
[...]

Ik bewaar mijn bonen altijd in 2 CoffeeVacs. Als een zak open gaat gooi ik ze beide (±600/250gr) vol, wat overblijft gaat de hopper in. Ik persoonlijk proef niet veel verschil als het uit vriezer komt of wanneer het er al 2 weken staat. Als je grotere hoeveelheden bestelt (3kg), dan is het eigenlijk wel handig. Als ik dat doe gaat de grote CoffeeVac in de vriezer, en vul ik de kleine hiermee bij zodra die leeg is. Dichte zakken gooi ik gewoon direct in de vriezer.

Maar ik zou zeggen, probeer het eens uit. Sowieso wel aan te raden om iets van een CoffeeVac aan te schaffen, maar dan gewoon eens kijken wat je fijn vindt. Wat voor ons werkt heb je niks aan, wat voor je zelf werkt gaat het om.
Wat is voor jouw het voordeel van een CoffeeVac potje tegenover een zakje met 1wegventiel? Ik heb gewoon 20 zakjes ooit gekocht en dat werkt perfect. Dit potjes zijn met 15 euro ofzo best aan de prijs, daar kan je ook met gemak 20 zakjes voor kopen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:41:
[...]

Wat is voor jouw het voordeel van een CoffeeVac potje tegenover een zakje met 1wegventiel? Ik heb gewoon 20 zakjes ooit gekocht en dat werkt perfect. Dit potjes zijn met 15 euro ofzo best aan de prijs, daar kan je ook met gemak 20 zakjes voor kopen.
Ik heb nog nooit zulke zakjes gebruikt, dus kan daar niet mee vergelijken. Maar vind die potjes prima werken. Kan me voorstellen dat ze ook wat langer mee gaan. En qua prijs vind ik het wel meevallen eigenlijk, amper de prijs van een kilo koffie. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
reiker schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:02:
Als je een paar bladzijden terugkijkt in dit topic lees je een hoop ervaringen :)
Wat een slecht advies zeg!
Heb vanaf pagina 15 gelezen en enige wat ik wijzer ben geworden is dat ik nu ook een machine wil!
Wel potverdikke! :$

Maar over algemeen lees ik dat na 2 weken er al smaakverandering optreedt en na 3 weken in de vriezer ook al.
Nomad schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:41:
[...]
Waar heb je die zakjes vandaan?

Even subtiel voorgelegd aan de vriendin.
Hadden het er laatst over dat ze een Nespresso Lattissma wilt. Vanwege het gemak uiteraard (en smaak, ze vindt Nespresso lekkerder dan Senseo).
Apparaat kost €250,- en voor dat bedrag heb je dus ook al een tweedehands Rancilio Silvia.
Liet ik haar zojuist zien en ze reageerde nogal vrij positief.
Het is dus een optie!

Echter is de Baratza Encore al onderweg (zal morgen komen als goed is) en is die maler niet 2x zo duur dan het eventuele koffieapparaat zelf :9

Maar ik moet daar toch nog even rustig naar kijken.
Hoe dat zit met de boilers en wateraansluitingen.
Momenteel is een tank het handigst, maar later (verhuizing) zou ik toch wel een vaste aansluiting willen hebben.

Denk alleen dat ik deze moet retourneren dan?
http://www.bestron.com/nl/aks700z.html
Kan maar per grammen wegen. En las hier dat met 0,1 stappen wenselijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:33

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Gadgeteer schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:35:
Ik weet nu dus dat ik zoek naar een "niet zure" pittige koffie met een volle smaak, echter geen te donkere gebrande bonen.
Omdat er bij me thuis ook geregeld cappuccino gedronken word, en ik zelf graag en espresso of lungo drink, zoek ik dus een "universele" boon.

Iemand nog tips?
Phuncz schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:09:
Koffie uit Brazilië en Yellow Bourbon lijkt me dan aangewezen.
Dit. Ik beperk me na wat ge-experimenteer ook tot de Zuid Amerikaanse bonen. Yellow Bourbon is tha shiznit. Mijn laatste pakket kwam van het Koffielab in Utrecht en daar ben ik erg te spreken over. Zowel de Cinquenta e Seis als de VIlla Galicia en de Himalaya zijn allen goed te slobberen. 8)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:25:
[...]

Heb vanaf pagina 15 gelezen en enige wat ik wijzer ben geworden is dat ik nu ook een machine wil!

Maar over algemeen lees ik dat na 2 weken er al smaakverandering optreedt en na 3 weken in de vriezer ook al.

[...]

Waar heb je die zakjes vandaan?

Even subtiel voorgelegd aan de vriendin.
Hadden het er laatst over dat ze een Nespresso Lattissma wilt. Vanwege het gemak uiteraard (en smaak, ze vindt Nespresso lekkerder dan Senseo).
Apparaat kost €250,- en voor dat bedrag heb je dus ook al een tweedehands Rancilio Silvia.
Liet ik haar zojuist zien en ze reageerde nogal vrij positief.
Het is dus een optie!

Echter is de Baratza Encore al onderweg (zal morgen komen als goed is) en is die maler niet 2x zo duur dan het eventuele koffieapparaat zelf :9

Maar ik moet daar toch nog even rustig naar kijken.
Hoe dat zit met de boilers en wateraansluitingen.
Momenteel is een tank het handigst, maar later (verhuizing) zou ik toch wel een vaste aansluiting willen hebben.

Denk alleen dat ik deze moet retourneren dan?
http://www.bestron.com/nl/aks700z.html
Kan maar per grammen wegen. En las hier dat met 0,1 stappen wenselijker is.
De baratza encore kan NIET fijn genoeg en precies genoeg malen voor espresso, dat zegt de fabrikant zelf ook. Dus als je ook espresso in gedachten hebt, neem dan 1 redelijk goede maler. En kijk 2e hands naar een Compak K6 bijvoorbeeld, of een Mazzer Mini, of een Fiorenzato T80, of een Quamar m80, of een Mahlkonig Vario, of een.......etc. Als je nu twijfelt om een espresso machine te nemen, koop dan niet nu een Baratza encore...daar heb je dan net niets aan.

Ik heb een Baratza encore voor mijn filterkoffie, maar ik heb een andere maler voor mijn espresso (quamar m80e). De Encore is absoluut en zonder twijfel onbruikbaar voor espresso.

edit: super cool uiteraard dat je met espresso bezig wilt, dat kan ik alleen maar aanmoedigen :)...goed bezig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ook niet na eventuele modificatie waardoor je dus verder kunt draaien?
https://static.prima-coff...omparison-chart-thumb.jpg hier staat de Encore wel als goed voor espresso.

Ik wil hier als newb niet over discussiëren hoor.
Maar die Encore komt dus voor de French Press (zoals eerder gevraagd), maar als ik nu al zo'n dure molen moet kopen á €250... dan tja, weet niet, maar is veel geld voor de French Press.
Halfautomaat komt er (waarschijnlijk) sowieso dit jaar niet meer.
Denk dat we eerst eens moeten kijken hoe de FP bevalt.

Maar.. die zakjes? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 18:21:
https://static.prima-coff...omparison-chart-thumb.jpg hier staat de Encore wel als goed voor espresso.

Ik wil hier als newb niet over discussiëren hoor.
Maar die Encore komt dus voor de French Press (zoals eerder gevraagd), maar als ik nu al zo'n dure molen moet kopen á €250... dan tja, weet niet, maar is veel geld voor de French Press.
Halfautomaat komt er (waarschijnlijk) sowieso dit jaar niet meer.
Denk dat we eerst eens moeten kijken hoe de FP bevalt.

Maar.. die zakjes? :9
Heb de zakjes via een user gekocht op koffiepraat.nl, maar op ebay e.d. zijn ze ook wel te vinden :).

De Encore kun je open draaien en zo instellen dat hij fijner kan, daar heb je gelijk in. Maar dat maakt hem nog niet geschikt voor espresso. Zijn maling is niet uniform genoeg (gelijke grootte), waardoor je extractie nooit zo gecontroleerd ingesteld kan worden als je graag wilt met espresso. Aanvankelijk zal je er best mee kunnen spelen en misschien zijn de eerste resultaten zelfs hoopvol, maar uiteindelijk ga je doorhebben hoe espresso werkt en dan merk je ook dat de Encore gewoon niet handig is.

Hier lees je het ook bij de omschrijving bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

NeutraleTeun schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:25:
[...]

[...]
Mijn excuses 8)

Het is natuurlijk wel zo dat je voor alle hobby's of voor elk ding waar je je in gaat verdiepen om het te verbeteren wel gekken kunt vinden die het to the max doorvoeren. Ik kan je verzekeren: dat zijn wij nog niet :P Mocht je het niet geloven, check dan eens wat dedicated koffie fora, en dan is 250 euro voor een maler ineens echt een koopje :*) Maar ook totaal ongeschikt, daar wil je je kattenvoer nog niet mee malen bij wijze van spreken.

Kijk, bijna iedereen is zo eigenwijs dat 'ie gewoon lekker zelf z'n keuzes maakt, en er desnoods wat later achterkomt dat je het best meteen goede spullen had kunnen kopen. Dat lees je keer op keer terug op alle (koffie) fora. Dan heeft het je wel wat meer gekost, maar het zorgt er ook voor dat je dan de waarde inziet van het spul dat je koopt.
Of je vindt het allemaal wel prima, en je blijft "halverwege" hangen en bent tevreden met het spul wat je hebt. Ook niks mis mee toch? Ik blijf er op hameren dat het allemaal draait om smaak, en als je iets hebt waar je blij mee bent, lekker blijven doen. Maar pas op als je op zoek gaat naar verbetering, want dat kost je gewoon geld >:)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de week zat er opeens een nare bijsmaak aan m'n cappuccino. Had nieuwe bonen, dus dacht dat het daar aan lag. Inmiddels met andere bonen hetzelfde nare smaakje. Alsof er afwasmiddel bij zat. Het kannetje al grondig schoongemaakt, maar het probleem bleef...

Pakte ik gister een nieuw doekje om stoompijpje schoon te maken en rook er aan... Wat blijkt nou, heeft m'n vriendin die doekjes gewassen met wasverzachter. Gratis extra smaak aan m'n cappuccino! _O-

Geen aanrader. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 08:09:
Van de week zat er opeens een nare bijsmaak aan m'n cappuccino. Had nieuwe bonen, dus dacht dat het daar aan lag. Inmiddels met andere bonen hetzelfde nare smaakje. Alsof er afwasmiddel bij zat. Het kannetje al grondig schoongemaakt, maar het probleem bleef...

Pakte ik gister een nieuw doekje om stoompijpje schoon te maken en rook er aan... Wat blijkt nou, heeft m'n vriendin die doekjes gewassen met wasverzachter. Gratis extra smaak aan m'n cappuccino! _O-

Geen aanrader. :9
Whahahahahha te mooi >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Smakelijk Guido :P.

Ik ben, na een goede 2 weken, eindelijk beter en drink weer espresso. Wat een heerlijkheid om weer lekker met die machines te lopen prutsen en een momentje voor jezelf als het ware :).
Het resultaat was ook goed hoor, maar had gewoon zin om aan de hendels te trekken bij wijze van. Het zetten van je espresso is toch wel part of the charm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

reiker schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 06:48:
[...]

Mijn excuses 8)

Het is natuurlijk wel zo dat je voor alle hobby's of voor elk ding waar je je in gaat verdiepen om het te verbeteren wel gekken kunt vinden die het to the max doorvoeren. Ik kan je verzekeren: dat zijn wij nog niet :P Mocht je het niet geloven, check dan eens wat dedicated koffie fora, en dan is 250 euro voor een maler ineens echt een koopje :*) Maar ook totaal ongeschikt, daar wil je je kattenvoer nog niet mee malen bij wijze van spreken.
Tja, snobs en elitaire gearjunkies heb je overal. Kijk voor de grap maar eens in F&V, waar de één genoeg heeft aan een simpel instap DSLR'etje, en de ander niet dood gevonden wil worden naast een Nikon...

Mijn filosofie, if it does the job, stick with it. Apparatuur kopen om er mee te patsen moet je alleen doen als je geld over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Stoney3K schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:37:
[...]

Tja, snobs en elitaire gearjunkies heb je overal. Kijk voor de grap maar eens in F&V, waar de één genoeg heeft aan een simpel instap DSLR'etje, en de ander niet dood gevonden wil worden naast een Nikon...

Mijn filosofie, if it does the job, stick with it. Apparatuur kopen om er mee te patsen moet je alleen doen als je geld over hebt.
Volgens mijn zijn de meesten daar best ruimdenkend hoor, met best veel diversiteit aan spullen onder de users..van pro tot amateur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Nomad schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:49:
[...]
Volgens mijn zijn de meesten daar best ruimdenkend hoor, met best veel diversiteit aan spullen onder de users..van pro tot amateur. :)
Zeker weten (net zoals hier), maar je vindt daar ook af en toe wel de elite-snob die graag met het duurste van het duurste wil rond lopen.

Niet onder de mods of admins overigens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:33

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

NeutraleTeun schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 18:21:
Nomad schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:05:
[...]
De Encore kun je open draaien en zo instellen dat hij fijner kan, daar heb je gelijk in. Maar dat maakt hem nog niet geschikt voor espresso.
Ik weet dat je het er niet mee eens bent Nomad, maar er zijn genoeg bronnen die zeggen dat de Encore wel degelijk geschikt is als instapper voor espresso. Hij komt meerdere keren voorbij in de filmpjes van de koffieleuten uit Seattle en ook op bijna elk forum kan je een redelijk genuanceerde discussie omtrent de Encore volgen.

Dat de Baratza niet traploos is maakt hem niet ideaal en het perfecte shot wordt moeilijker om voor elkaar te krijgen maar de machine maalt in principe wel fijn genoeg voor espresso. Dat de fabrikant zijn eigen duurdere model aanraadt voor espresso heeft natuurlijk ook vooral te maken met z'n eigen marketing en prijs positionering.

Niet elke koffie-beginner is hetzelfde. De een begint graag meteen met goede gear, de ander begint graag met het eenvoudigste spul. Wat mij betreft mag er ruimte voor beiden zijn. :)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Tektoon schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:52:
[...]

[...]

Ik weet dat je het er niet mee eens bent Nomad, maar er zijn genoeg bronnen die zeggen dat de Encore wel degelijk geschikt is als instapper voor espresso. Hij komt meerdere keren voorbij in de filmpjes van de koffieleuten uit Seattle en ook op bijna elk forum kan je een redelijk genuanceerde discussie omtrent de Encore volgen.

Dat de Baratza niet traploos is maakt hem niet ideaal en het perfecte shot wordt moeilijker om voor elkaar te krijgen maar de machine maalt in principe wel fijn genoeg voor espresso. Dat de fabrikant zijn eigen duurdere model aanraadt voor espresso heeft natuurlijk ook vooral te maken met z'n eigen marketing en prijs positionering.

Niet elke koffie-beginner is hetzelfde. De een begint graag meteen met goede gear, de ander begint graag met het eenvoudigste spul. Wat mij betreft mag er ruimte voor beiden zijn. :)
Op internet vind je alles, dus dat zegt weinig. In positieve en negatieve zin. Kijk maar naar de filmpjes van koffiediscounter, wat ze daar beweren zakt je de broek van af bijvoorbeeld.
Dus ik heb de keuze, of we gaan een welles/nietes discussie aan die we geen van beiden kunnen winnen, of ik loop naar de keuken en ga kijken of ik met de Encore een espresso kan zetten.

Ik had nog een zakje bonen waar ik niet heel veel mee kon, dus ik ben aan de slag gegaan.
De Encore kan van 0 tot 40 ingesteld worden qua maalstand. Vanaf stand 5 hoor je duidelijk de schijven zingen en raken ze elkaar. Dus daar mee begonnen, zo fijn mogelijk nietwaar? Helaas, hij staat dan zo fijn, dat de bonen blijven dansen boven de schijven en niet gevoerd worden door de maalschijven en je dus geen maalsel krijgt. Heb de hopper helemaal gevuld, om druk van boven te krijgen, maar geen effect.
Maler aangelaten en langzaam grover gedraaid totdat ik wat maalsel eruit zag sputteren, dat was op standje 8...dat is dus effectief het fijnst wat ik ermee kon malen. Daar heb ik 17gram van gepakt en in mijn filterbakje (17gr vst) gedaan en normaal aangetampt zoals altijd. Resultaat, ik kom tot 2 bar druk en het sputtert alle kanten op. Thee is donkerder van kleur zou ik haast zeggen. Dit is ook nog geen lungo te noemen, maar gewoon mislukt.

Daarna nog een keer gemalen, dit keer 20 gram, wederom in mijn 17gr vst en dit keer dus flink overgedoseerd. Daarna zo hard ik kon aangetampt en poging twee kon beginnen.
Dit keer bouwde de machine wel druk op, maar in plaats van een mooie donkere honing kleur extract, komt er een langzaam pisgeel straaltje uit, duidelijk zonder enige vorm van mooie olien die meegenomen worden. Dit lijkt op filterkoffie qua viscositeit met als eindresultaat een naar geel waterig bakje dat eigenlijk best lijkt op wat senseo ook produceert.

Dus, nee, de Encore is NIET geschikt voor espresso. Je kan hem loshalen en calibreren dat hij fijner kan malen, hartstikke leuk, maar als de boon dan niet meer in de opening van de maalschijven past, dan komt er geen maalsel uit en kan je nog niets.

edit: eventueel kan je nog op zoek naar een koffieboon die op hoge hoogte groeit en dus kleiner blijft, misschien past die wel door de maalschijven. Maar als je op die manier je bonen moet uitzoeken, dan blijft mijn conclusie staan wat mij betreft, dat de maler niet geschikt is.

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 20-10-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Misschien maalt de Baratza Encore fijn genoeg om met pressurized basket "espresso" te zetten, maar dit klinkt met de feiten en de ervaringen niet als een goede maler voor echte espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 13:53
Ik heb dezelfde artikelen gelezen over een Cuisinart maler en volgens mij nog een Magimix/Krups. Bij beide leek het erop alsof 'mensen op het internet' de boel wel zo aangepast kregen dat er een goede espresso mee te zetten was. Het is mij niet gelukt, het is hier idd al meerdere malen voorbij gekomen.

Gelukkig viel het lesgeld mee, de malers waren voor weinig online gekocht en daarna voor net zo weinig doorverkocht. Kostte me alleen tijd. Ik heb een goed resultaat met mijn Zassenhaus maler gerealiseerd maar ben nu blij met een upgrade naar de ascaso i-steel 1.

Je moet zelf bepalen hoe ver je gaat en wat voor jou acceptabel is, maar ik heb geleerd dat als meerdere mensen hier aangeven dat iets echt niet gaat werken, dat het dan ook echt niet gaat werken. Als je dezelfde definities van een drinkbare espresso hebt...

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tpbtUmbl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Nice ! Ben je de theepot voor je wederhelft niet vergeten met al dit leuks ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Die moet nog een klein maandje wachten... Verjaardagscadeau 😉
-
Voor de mensen met dezelfde hardware:
Standje 32 met 55 gram op 850ml is een goed uitgangspunt?

Zo maar eens proberen!
Ik ga eerst eens zonder roeren proberen.
Of hebben jullie al ervaring met wel/niet roeren?
-
55gr/850ml is iets slapjes.
Yellow Bourbon btw. Al weet ik dus niet hoe die hoort te smaken, maar mag wel iets meer dus.

[ Voor 78% gewijzigd door NeutraleTeun op 20-10-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Toevallig iemand in Zuid-Limburg die interesse heeft in een kilo Yellow Bourbon?
Heb denk ik iets te enthousiast ingekocht (ik geef de schuld aan verzendkosten) en krijg het hoogstwaarschijnlijk niet binnen een maand op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 20:47:
Die moet nog een klein maandje wachten... Verjaardagscadeau 😉
-
Voor de mensen met dezelfde hardware:
Standje 32 met 55 gram op 850ml is een goed uitgangspunt?

Zo maar eens proberen!
Ik ga eerst eens zonder roeren proberen.
Of hebben jullie al ervaring met wel/niet roeren?
-
55gr/850ml is iets slapjes.
Yellow Bourbon btw. Al weet ik dus niet hoe die hoort te smaken, maar mag wel iets meer dus.
Voor filter (hario v60) zit ik eerder op stand 18 en 32gram met 450ml. Dus qua aantal grammen verhouding zitten we aardig hetzelfde, maar de maling is significant anders. Nu is french-press beduidend grover, maar ik schat dat wat je nu hebt is te grof is nog....misschien 27 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:37:
Toevallig iemand in Zuid-Limburg die interesse heeft in een kilo Yellow Bourbon?
Heb denk ik iets te enthousiast ingekocht (ik geef de schuld aan verzendkosten) en krijg het hoogstwaarschijnlijk niet binnen een maand op.
Gewoon invriezen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

NeutraleTeun schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:37:
Beschouw het als een mooie gelegenheid om goed je maler en French press te leren kennen: genoeg koffie om flink te experimenteren met maalgraad, hoeveelheid koffie en watertemperatuur! Dat kan je later een hoop leertijd schelen, dus sneller lekkere koffie :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

De uitslag van de jaarlijkse koffietest van het AD is ook weer bekend:
http://www.ad.nl/ad/nl/14...ria/koffietest_2015.dhtml
Man met bril koffie uit Rotterdam staat bovenaan.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Stand 27 nu, met 840ML en 55 gram (nu ook de molen getikt/geschud, vorige keer bleef er nogal wat achter) en de koffie was prima van smaak.

Als ik sterkere koffie zou willen, voor bv melk/cappuccino, is het dan mogelijk om bv dubbele aan koffie te gebruiken of werkt dat zo niet?

Nog fijner malen is niet echt een optie denk ik.
Hou nu al een soort van fijne 'drab' over in het kopje (soort van chocolademelk-achtige substantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 17:47:
Stand 27 nu, met 840ML en 55 gram (nu ook de molen getikt/geschud, vorige keer bleef er nogal wat achter) en de koffie was prima van smaak.

Als ik sterkere koffie zou willen, voor bv melk/cappuccino, is het dan mogelijk om bv dubbele aan koffie te gebruiken of werkt dat zo niet?

Nog fijner malen is niet echt een optie denk ik.
Hou nu al een soort van fijne 'drab' over in het kopje (soort van chocolademelk-achtige substantie).
Meer koffie, zelfde maalgraad, geeft sterkere koffie. Tot op bepaald niveau werkt dat wel zo ja :), dus daar kan je mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
We hadden een French Press gekocht voor twee euro, hartstikke blij mee... Wil Stoney3K 'm schoonmaken, spat het glas uit elkaar :(
Zucht, ik was er zo benieuwd naar.

Gisteren kreeg ik trouwens een verlaat verjaardagscadeautje; een koffiemaler. Elektrisch, alles instelbaar. Heerlijk! Hoef ik 's ochtends niet meer na te denken (het duurt vet lang voordat ik wakker ben, ben geen ochtendmens) of te vloeken op de handmaler omdat het niet opschiet :P

Ik heb nog twee handmalers, een aan de muur (pas gerepareerd) en een mooie kersenhout-rode Zassenhaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Een accuschroefmachine op de handmaler werkt ook, weet ik uit betrouwbare bron :)
Maarre, wat voor electrische koffiemaler heb je gekregen? Ben wel nieuwsgierig hoe je nu je koffie maakt, nu je french press het niet meer zo goed doet.. Leer lezen reiker, had wel gezien dat je percolators/moka express gebruikt :)

[ Voor 16% gewijzigd door reiker op 25-10-2015 21:54 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Een Delongi KG89, die werkt prima met onze Saeco met pressurized filterhouder en ook goed met een Moka Express.

Voor niet-pressurized portafilters zal ie waarschijnlijk te grof malen (dat is wel aan te passen, maar voorlopig dus echt niet nodig), maar voor wat we zelf aan koffie zetten is het prima. Met de handmaler wil het nogal eens voorkomen dat de fijne korrels door de basket van de Moka Express heen vallen en er drab in je koffie terechtkomt.

[ Voor 60% gewijzigd door Stoney3K op 25-10-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:48
Na wat zelfstudie en advies in winkels te vragen kom je soms leuke dingen tegen.
Bijvoorbeeld dat hier bewezen wordt dat bepaalde malers NIET geschikt zijn voor espresso maling en in de winkel gewoon verteld wordt van wel...

Ik wil een maler die geschikt is voor cafetiere (heel af en toe) en Filterkoffie (hoofdzaak).
Wat adviseren jullie hierin?
Elektrisch
- Nivona CafeGrano 130
- Baratza Encore
- Solis Scala 166
- ...
Handmaler
- Hario Skerton handmaler
- Kyocera Keramische hand koffiemolen
- Zassenhaus Koffiemolen
- Peugeot Koffiemolen
Als filter koffiezet apparaat heb ik sinds kort een MoccaMaster (rood).

Het ultieme doel in de toekomst is halfautomaat (piston) en geschikte maler (nu geen geld voor over).

Als ik nog goede geschikte malers ben vergeten hoor ik het graag.

[ Voor 2% gewijzigd door noodel1988 op 26-10-2015 10:27 . Reden: update lijstje malers ]

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik denk dat je hier vooral moet kiezen of je handmatig malen acceptabel vind. Ik vind het teveel werk, je bent al snel 30+ seconden aan het malen met de hand, soms zelfs significant meer. Een electrische maler doet het 4x sneller en uiteraard zonder dat je er zelf werk voor hoeft te doen.

Echt nadelen aan electrisch zijn er niet, zolang je het thuis gebruikt. Ga je camperen en heb je niet altijd stroom..ja dan is het een ander verhaal. Maar voor thuis zou ik zelf lekker voor electrisch gaan. Want de malers die je nu noemt, de handmatige, zijn allemaal goede malers die goed bekend staan (alleen de peugeot weet ik niet veel van). Voor espresso wil je sowieso een electrische maler ga ik vanuit, dus ik laat espresso even geheel buiten beeld.

De Baratza Encore is dan de meest gekozen elec maler voor filter/drip/hario/french etc. Ik denk dat met goede reden is en hij bevalt hier ook best prima voor zijn beoogde doel :)

tl;dr: Als je voor jezelf geen voordeel ziet in een handmaler, dan zou ik voor het comfort gaan van de gemotoriseerde variant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Solis Scala ken ik niet. Voor filter doen zowel Nivona CafeGrano als Baratza Encore het goed. Wel heeft de Encore een aanmerkelijk sterkere motor (180W vs 100W voor de Nivona). Persoon lijk zou ik daar wel €30 extra aan uitgeven. Met de hand malen vind ik prima, 1 a 2 keer per dag. Als ik meer koffie zou drinken zou ik zeker elektrisch malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Nomad en bszz bedankt voor de snelle reactie.

Vaak drink ik maar 1 mok (2,5 kopje ongeveer) per keer dat ik koffie drink (vaak alleen s'avonds thuis).
Dus handmaler zou te doen zijn, maar als je keer visite heb, dan ben je wel even bezig:).

Voor nu gaat de voorkeur uit naar de Encore in geval van elektrisch (was ook eerste indruk eigenlijk al sinds ik aan het oriënteren ben).

Heeft iemand nog tip voor een handmaler?
Ik denk echter dat het wel een elektrische wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door noodel1988 op 26-10-2015 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
De mooie handmalers heb je zelf al gevonden hoor :). De hario en zassenhaus zijn denk ik de populairste goede handmalers (de betaalbare dan he).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 11:27
En vergeet de Porlex niet;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Thanks, die ga ik even onderzoeken.

Nog een vraagje, hoe onderhouden jullie je MoccaMaster?
Ik heb er een zakje bijgekregen (weet even niet meer of het reining of ontkalking was).
Ik keek net even op de website van MoccaMaster en daar adviseren ze:
- CLEAN DROP REINIGINGSMIDDEL
- DURGOL UNIVERSAL SNEL-ONTKALKER 500 ML

Hoe pakken jullie dit aan?
Ik denk dat ik 1x per dag gemiddeld koffie zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
reiker schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 21:53:
Een accuschroefmachine op de handmaler werkt ook, weet ik uit betrouwbare bron :)
Lol, daar zeg je me wat... Dat zou nog eens iets voor mij zijn om zo'n ding op die manier te verbouwen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
noodel1988 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:23:
[...]

Ik heb er een zakje bijgekregen (weet even niet meer of het reining of ontkalking was).

Die Clean drop heb ik mij altijd over verbaasd. Het is alkalisch en is volgens mij geschikt om koffievet te verwijderen zoals je bijvoorbeeld doet als je blindfiltert. Voor ontkalken is Durgol uitstekend. Wel verdunnen en eerst water en dan Durgol. Zelf zou ik inderdaad een vloeibare ontkalker nemen (en dan zijn er zekere nadere die goed zijn) en zeker geen azijn. Hoe vaak je moet ontkalken hangt af van de waterhardheid en hoe vaak je 'm gebruikt. In jouw geval, met redelijk zacht water lijkt eens in de 2-3 maanden mij ruim voldoende. Met hard water eens in de 1-2 maanden. Als vuistregel wordt soms ook wel 40 zetbeurten aangehouden. Vorrqal met zacht water vind ik dat vrij frequent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
[...]

Ik denk dat je met eens per kwartaal wel een heel eind al komt eigenlijk. Ik heb gewoon HG ontkalker gekocht, niet te duur en werkt volgens mij wel goed...maar heb de machine niet uit elkaar gehaald om te checken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 11:27
[...]

Onder het mom van voorkomen is beter dan genezen, heb ik een britta waterkan gekocht. Hiermee vul ik mijn halfautomaat bij. Verwacht dat ik daarmee, en evt nog eens de de 3 maanden een beetje ontkalk, ik een eind kom... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Nomad schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:11:
[...]

Ik denk dat je met eens per kwartaal wel een heel eind al komt eigenlijk. Ik heb gewoon HG ontkalker gekocht, niet te duur en werkt volgens mij wel goed...maar heb de machine niet uit elkaar gehaald om te checken :P
Blijkbaar wat minder tijd nu >:) in vergelijking met je review van het wel niet geschikt zijn van een bonenmaler voor espresso :P .
Maar helder ontkalken en de frequentie.
Ik kies toch voor Durgol ipv HG.

Als je ontkalkt is dan de Clean Drop reningingsmiddel nog nodig?

Het Clean Drop reiningsmiddel is volgens mij ook slecht verkrijgbaar, haast niet te vinden (of ik doe iets fout), enkel bij Technivorm webshop teruggevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
noodel1988 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:35:
[...]

Blijkbaar wat minder tijd nu >:) in vergelijking met je review van het wel niet geschikt zijn van een bonenmaler voor espresso :P .
Maar helder ontkalken en de frequentie.
Ik kies toch voor Durgol ipv HG.

Het Clean Drop reiningsmiddel is volgens mij ook slecht verkrijgbaar, haast niet te vinden (of ik doe iets fout), enkel bij Technivorm webshop teruggevonden.
hehe, ja. Ik heb trouwens ook een moccamaster, maar gebruik hem slechts een paar keer per maand. Voor filter schenk ik meestal op, ipv de moccamaster. Je haalt dan merkbaar meer smaken uit je koffie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
noodel1988 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:35:
[...]

Ik ken geen enkel systeem waar alleen water door gaat dat alkalisch gereinigd moet worden. Snap ook niet dat het bij de Moccamaster geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Afgelopen vrijdag was ik in de Markthal (Rotterdam, echt leuk daar overigens, prijzig, maar wel gezellig en smakelijk) en liep ik even bij World of Coffee binnen. Puur bij toeval dat ik net door mijn eerste order van Fascino heen was (4x250gr, zelf verschillende koffies uitgezocht om te testen) en de nieuwe order (5x 250gr weer andere om te proberen) zou pas een dag later binnen komen, oftewel ik kon wel een klein zakje proberen.

Vriendelijke dame vroeg of wij toevallig iets wilde proeven voordat we een zakje meenamen. Vriendelijk, leek in eerste instantie ook wat van hun koffies te weten want ze adviseerde ons over enkele van hun smaken, maar gaf ons vervolgens een combinatie waarvan ik zou gokken dat het grofweg 3 gram koffie ten opzichte van 300ml water was, beetje jammer, maar er zijn misschien mensen die waterige koffe lekker vinden?

Zakje 'Columbia Supremo' meegenomen (meen iets van 5,75/250gr) wat in een sterkere uitvoering thuis best prima, maar weinig bijzonder was. Zeg maar wat een gemiddelde bezoeker als 'prima bakkie' zou beschrijven, of waar je uit een grote machine bij een bedrijfsbezoek zeker genoegen mee zou nemen. Dag later zat er in de doos van Fascino toevallig ook hun 'Columbia Supremo' en dat is toch wel even een klasse (of 2..) verschil zeg, veel smaakvoller, meer detail, aroma, mooiere (smakelijkere) crema, etc etc. Ben niet zo'n held met de woorden er voor, maar het leek wel 'prima supermarkt' spul vergelijken met een met liefde gebrouwen bakkie. En dat is dan nog m.i. één van de eenvoudigere smaken die ik dusver heb geprobeerd.

Ben ik nu al verwend? Voor de prijs hoef je het in elk geval niet te laten, 16,95 voor een kilo bij Fascino. Ik ga die 'Boon' in Den Haag zeker eens proberen, andere tips van goede zaken in de buurt zijn zeer welkom!

edit: Vooralsnog waren wij vooral te spreken over de Braziliaanse koffies van Fascino (Agua Limpa, Espresso Grande Alta). Peru Tunki was ons beide ietwat te mild (wel smaakvol), Espresso Guatavita was de eerste die wij testen, en die had net wat zurigs wat niet echt in de smaak viel.

Van de nieuwe order enkel de Columbio Supremo tot nu toe getest. Prettige en smaakvolle alledag koffie zullen we maar zeggen. Indonesië Mandheling Silaban Tao, Costa Rica Tarrazu "Llano Bonito", Guatemala Lampocoy en Espresso Italiano liggen op ons te wachten :D

[ Voor 15% gewijzigd door Foritain op 26-10-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

4Br0k3n3rr0r schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:43:
[...]

Lol, daar zeg je me wat... Dat zou nog eens iets voor mij zijn om zo'n ding op die manier te verbouwen :D
Laat ik voor de goede orde nog wel even opmerken dat sneller malen met een handmaler niet per sé op alle vlakken een goed idee is. Door de (veel) hogere rotatiesnelheid kunnen de (over het algemeen vrij kleine) maalschijven warm of zelfs heet worden, met als gevolg dat de koffie mogelijk al verbrand is voordat je er water op doet. Het is een extreem voorbeeld maar toch :+ Laat de koffie-puristen-exhibitionisten het niet horen 8)
Kijk wel uit met de aansluiting van de accuschroefmachine op de maler; omdat ze niet één-op-één hetzelfde zijn kan de aansluiting op de maler ook erg snel slijten :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-09 20:21
De kogl is door de kerk , de jura ena 7 gaat de deur uit . Ik ben werkelijk helemaal klaar met dat ding .
Op naar een halfautomaat , ik heb mijn oog laten vallen op een rancilio silva . Ik kan alleen nergens een opwarm tijd vinden van de rancilio . Iemand die een silva heeft het verlossende antwoord ?

De maler is echt zoeken naar een naald in een hooiberg , wat een keus . :'(
Ik ben wel van het het comfort , dus instelbare timer is wel een pré en dan is de keus in het lage segment wel beperkt . Wij drinken geen espresso , die mogelijkheid hebben we nu ook niet .

Mocht er iemand van zijn maler af willen met timer ;)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:33
Foritain schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:21:
Afgelopen vrijdag was ik in de Markthal (Rotterdam, echt leuk daar overigens, prijzig, maar wel gezellig en smakelijk) en liep ik even bij World of Coffee binnen. Puur bij toeval dat ik net door mijn eerste order van Fascino heen was (4x250gr, zelf verschillende koffies uitgezocht om te testen) en de nieuwe order (5x 250gr weer andere om te proberen) zou pas een dag later binnen komen, oftewel ik kon wel een klein zakje proberen.

Vriendelijke dame vroeg of wij toevallig iets wilde proeven voordat we een zakje meenamen. Vriendelijk, leek in eerste instantie ook wat van hun koffies te weten want ze adviseerde ons over enkele van hun smaken, maar gaf ons vervolgens een combinatie waarvan ik zou gokken dat het grofweg 3 gram koffie ten opzichte van 300ml water was, beetje jammer, maar er zijn misschien mensen die waterige koffe lekker vinden?

Zakje 'Columbia Supremo' meegenomen (meen iets van 5,75/250gr) wat in een sterkere uitvoering thuis best prima, maar weinig bijzonder was. Zeg maar wat een gemiddelde bezoeker als 'prima bakkie' zou beschrijven, of waar je uit een grote machine bij een bedrijfsbezoek zeker genoegen mee zou nemen. Dag later zat er in de doos van Fascino toevallig ook hun 'Columbia Supremo' en dat is toch wel even een klasse (of 2..) verschil zeg, veel smaakvoller, meer detail, aroma, mooiere (smakelijkere) crema, etc etc. Ben niet zo'n held met de woorden er voor, maar het leek wel 'prima supermarkt' spul vergelijken met een met liefde gebrouwen bakkie. En dat is dan nog m.i. één van de eenvoudigere smaken die ik dusver heb geprobeerd.

Ben ik nu al verwend? Voor de prijs hoef je het in elk geval niet te laten, 16,95 voor een kilo bij Fascino. Ik ga die 'Boon' in Den Haag zeker eens proberen, andere tips van goede zaken in de buurt zijn zeer welkom!

edit: Vooralsnog waren wij vooral te spreken over de Braziliaanse koffies van Fascino (Agua Limpa, Espresso Grande Alta). Peru Tunki was ons beide ietwat te mild (wel smaakvol), Espresso Guatavita was de eerste die wij testen, en die had net wat zurigs wat niet echt in de smaak viel.

Van de nieuwe order enkel de Columbio Supremo tot nu toe getest. Prettige en smaakvolle alledag koffie zullen we maar zeggen. Indonesië Mandheling Silaban Tao, Costa Rica Tarrazu "Llano Bonito", Guatemala Lampocoy en Espresso Italiano liggen op ons te wachten :D
Ik ben ook fan van de Supremo van Fascino :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Elahkneh schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:32:
De kogl is door de kerk , de jura ena 7 gaat de deur uit . Ik ben werkelijk helemaal klaar met dat ding .
Op naar een halfautomaat , ik heb mijn oog laten vallen op een rancilio silva . Ik kan alleen nergens een opwarm tijd vinden van de rancilio . Iemand die een silva heeft het verlossende antwoord ?

[knip]
Tussen de 5 (cheating miss silvia) en 18 minuten (klikaanklikuit vanuit bed).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Afgelopen weekend heb ik een workshop gevolgd bij Dutch Barrista Coffee, heel wat bijgeleerd en ook wat fouten in mijn gewoontes gevonden. Zeer leuk en zeker de moeite waard vond ik.

Ik heb er ook met twee bazen-apparaten mogen spelen, waaronder een Kees Van Westen Spirit Triplette:

Afbeeldingslocatie: http://www.keesvanderwesten.com/images/spirit_gallery_2_3_7_8_c.jpg

Wat een hemels apparaat. Heerlijk gevoel aan de hendels, prachtige afwerking, sublieme functie en zeer goede espresso.
Zeer leuk is de timers bovenop (drie tellers bij de kopjes), die in seconden aanduiden hoe lang de shot duurde, ingesteld op een hoeveelheid water die erdoor gaat en slaat dus automatisch af. PID's op de 3 groepen en de stoom, etc etc. Ik zou er spontaan mijn werk voor stoppen en een coffee bar starten !

Afbeeldingslocatie: http://www.coffeeomega.co.uk/image/cache/data/Makhlkonig/Mahlkonig%20K30ES-500x500.jpg

Ook heb ik met een Mahlkönig K30 Single mogen spelen, man weer zo'n bazen apparaat ! Behoorlijk stil, timer + drukknop voor portafilter, gebouwd als een tank, maalt snel en consistent. Maar 2.000 € is nogal gortig voor thuis, het is ook best een groot apparaat.

Qua smaak was ik niet meteen overtuigd dat de kostprijs van beide ook maar in de extreme verte het waard was tov. mijn instap-kit thuis, maar het gebruiken van die apparaten was een wel heel erg groot verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 27-10-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Elahkneh schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:32:
Op naar een halfautomaat , ik heb mijn oog laten vallen op een rancilio silva .

[...]

Wij drinken geen espresso , die mogelijkheid hebben we nu ook niet .
Je drinkt geen espresso, en je koopt een... Espressomachine? Kun je dat uitleggen? :)
Of ik lees je verkeerd en je wilt eigenlijk toch wel espresso gaan drinken, of je bent -naar mijn mening- beter af met een andere manier om koffie te zetten... Opschenken, Moccamaster, French press... Waarbij een goede maler natuurlijk ook echt wel wat toevoegt!

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:26:
Afgelopen weekend heb ik een workshop gevolgd bij Dutch Barrista Coffee, heel wat bijgeleerd en ook wat fouten in mijn gewoontes gevonden. Zeer leuk en zeker de moeite waard vond ik.

Ik heb er ook met twee bazen-apparaten mogen spelen, waaronder een Kees Van Westen Spirit Triplette:

[afbeelding]

Wat een hemels apparaat. Heerlijk gevoel aan de hendels, prachtige afwerking, sublieme functie en zeer goede espresso.
Zeer leuk is de timers bovenop (drie tellers bij de kopjes), die in seconden aanduiden hoe lang de shot duurde, ingesteld op een hoeveelheid water die erdoor gaat en slaat dus automatisch af. PID's op de 3 groepen en de stoom, etc etc. Ik zou er spontaan mijn werk voor stoppen en een coffee bar starten !

[afbeelding]

Ook heb ik met een Mahlkönig K30 Single mogen spelen, man weer zo'n bazen apparaat ! Behoorlijk stil, timer + drukknop voor portafilter, gebouwd als een tank, maalt snel en consistent. Maar 2.000 € is nogal gortig voor thuis, het is ook best een groot apparaat.

Qua smaak was ik niet meteen overtuigd dat de kostprijs van beide ook maar in de extreme verte het waard was tov. mijn instap-kit thuis, maar het gebruiken van die apparaten was een wel heel erg groot verschil.
Mijn Ceado E37s was nog stiller dan de mahlkonig en maalde ook nog eens sneller (83mm schijven)...dat was echt een super gave maler....die helaas de uitgang verstopte elke 3 a 4 bakjes en dan begon koffie rond te sproeien. Als ik dat probleem kon fixen, dan was het echte de beste maler ever :P...maar helaas.
Ik herken je enthousiasme rond de K30 dus zeker (in veel opzichten lijken de machines heel erg op elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat lijken me ook wel aardige machines, zeker met die maat schijven. Alleen de "bug" verknoeit het wel een beetje maar ik veronderstel dat dat niet zo hoort te zijn. Ik zie dat ie inderdaad er wel wat weg van heeft qua features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:10:
Dat lijken me ook wel aardige machines, zeker met die maat schijven. Alleen de "bug" verknoeit het wel een beetje maar ik veronderstel dat dat niet zo hoort te zijn. Ik zie dat ie inderdaad er wel wat weg van heeft qua features.
Ja de bug (verstopte uitgang) kreeg ik niet goed en ik lees dat meer mensen er last van hebben op duitse fora. Amerikanen schijnen er geen last van te hebben. Zal ongetwijfeld aan de gebruikte boon liggen, luchtvochtigheid van de omgeving etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Raymond en ik zijn recentelijk via DM wat aan het kletsen geweest over het blenden van koffie's en hij heeft zelfs al 2x een blend naar mij toegestuurd om te proberen en te testen en we merken dat het gewoon leuk is om samen met koffie te spelen en te proeven.
Reiker is hier ook kind aan huis en komt regelmatig even espressootjes drinken en ook wij zitten dan samen wat te proberen en te proeven en te kijken wat het lekkerst is.

En vorig jaar heb ik eens een meeting bij mij thuis gedaan vanuit een ander forum (koffiepraat.nl).

Nu dan de hamvraag, wie zou het leuk vinden om eens op een zaterdag/zondag af te spreken en dat we met een clubje samen wat gaan spelen met espresso. Dan zorgen we dat we een goede espressomachine hebben en enkele malers, zodat je goed de verschillen kan proeven tussen bijvoorbeeld malers, maar ook uiteraard juist de blends. Extractie-verhoudingen, water temperatuur etc.

Wie zou het leuk vinden om bij zoiets aanwezig te zijn en wie woont er iets centraal om zoiets te faciliteren. Vorige keer heb ik het bij mij thuis gedaan en die optie staat nog steeds open, maar gezien ik in Groningen woon is dat niet zo centraal te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Leuk, een koffiemeeting! Als het kan ben ik erbij. Mijn flatje is helaas weinig geschikt als locatie..

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Wat Reiker zegt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mee eens, zeker doen. Misschien een idee voor een workshopje latte-art?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Ik heb vorige week maar weer eens koffiebonen in de aanbieding gehaald bij de Lidl... maar ze zijn wel erg vet. Mijn Saeco volautomaat pakt ze met moeite waardoor ze steeds blijven liggen en ik ze zelf naar de maler moet duwen, anders maalt ie wel met een paar bonen, maar komt er geen koffie uit omdat ie te weinig bonen per kopje heeft (dat is toch wel een nadeel van de Saeco vind ik, je moet per se zoveel gram bonen malen anders maakt ie geen kopje en de bonen die dan wél gemalen heeft ben je ook al kwijt). Of je hebt een slap bakje met amper koffiesmaak. Hopelijk zijn de andere zakken beter..

[ Voor 14% gewijzigd door Deezers op 29-10-2015 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Deezers schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:37:
Ik heb vorige week maar weer eens koffiebonen in de aanbieding gehaald bij de Lidl... maar ze zijn wel erg vet. Mijn Saeco volautomaat pakt ze met moeite waardoor ze steeds blijven liggen en ik ze zelf naar de maler moet duwen, anders maalt ie wel met een paar bonen, maar komt er geen koffie uit omdat ie te weinig bonen per kopje heeft (dat is toch wel een nadeel van de Saeco vind ik, je moet per se zoveel gram bonen malen anders maakt ie geen kopje en de bonen die dan wél gemalen heeft ben je ook al kwijt). Of je hebt een slap bakje met amper koffiesmaak. Hopelijk zijn de andere zakken beter..
Veel reparatiecentra die ik ken waarschuwen mensen actief om die bonen niet te kopen, omdat volautomaten zichzelf stuk maken ermee. Malers die plaktroep krijgen, zetgroepen die te stroef gaan lopen en gezien het allemaal plastic tandwieltjes zijn is extra weerstand niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Nomad schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:24:
[...]

Veel reparatiecentra die ik ken waarschuwen mensen actief om die bonen niet te kopen, omdat volautomaten zichzelf stuk maken ermee. Malers die plaktroep krijgen, zetgroepen die te stroef gaan lopen en gezien het allemaal plastic tandwieltjes zijn is extra weerstand niet ideaal.
Regelmatig schoonmaakprogramma draaien wil helpen, behalve voor de maler en bonenhuis. Af en toe wat drogere bonen gebruiken en je neemt wat vet mee. Die reparatiecentra ken ik ook en het is niet helemaal onzin maar ik ken ook volautomatenleveranciers die er geen probleem mee hebben met de kanttekening dat je wellicht eerder aan een servicebeurt toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:56:
[...]

Regelmatig schoonmaakprogramma draaien wil helpen, behalve voor de maler en bonenhuis. Af en toe wat drogere bonen gebruiken en je neemt wat vet mee. Die reparatiecentra ken ik ook en het is niet helemaal onzin maar ik ken ook volautomatenleveranciers die er geen probleem mee hebben met de kanttekening dat je wellicht eerder aan een servicebeurt toe bent.
Zoals met alles kan je pech of geluk hebben. Mijn ouders drinken ook de Lidl bonen in hun Saeco en dat gaat tot nu toe goed. Mijn neef heeft een Jura kapot gemaakt ermee.....ik zou het risico gewoon niet nemen.
Reparatie van de jura was 380 euro, kan je een hoop bonen van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Nomad schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:58:
[...]

Zoals met alles kan je pech of geluk hebben. Mijn ouders drinken ook de Lidl bonen in hun Saeco en dat gaat tot nu toe goed. Mijn neef heeft een Jura kapot gemaakt ermee.....ik zou het risico gewoon niet nemen.
Reparatie van de jura was 380 euro, kan je een hoop bonen van kopen.
€380??? Klinkt als een Jura J/S/Z van ouder dan 8 jaar... Heeft ie hem wel naar Jura gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:59:
[...]

€380??? Klinkt als een Jura J/S/Z van ouder dan 8 jaar... Heeft ie hem wel naar Jura gestuurd?
Ja naar Jura zelf als ik het goed begrepen heb. Nieuwe zetgroep uit mijn hoofd en maalsysteem ofwel vervangen ofwel gerepareerd. Ik zou het hem moeten vragen om meer details te krijgen.

Hoe dan ook, er wordt veel gewaarschuwd voor vette bonen en dat is gewoon niet geheel onterecht. En zeker machines als Jura, die je niet zelf makkelijk kan openen geldt dat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Jura <-> Lidl bonen. Dat klinkt als "BMW 5-serie en de goedkoopste banden". Dan klopt er toch iets niet met het plaatje, hoe jezelf dan niet voor gek en neem een Nespresso toestel ofzo.

Maar dat valt onder mijn frustratie met mensen die denken dat een koffieapparaat bijna compleet de smaak bepaalt en dat koffiebonen zoiets is als zout of brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 19:51:
Jura <-> Lidl bonen. Dat klinkt als "BMW 5-serie en de goedkoopste banden". Dan klopt er toch iets niet met het plaatje, hoe jezelf dan niet voor gek en neem een Nespresso toestel ofzo.

Maar dat valt onder mijn frustratie met mensen die denken dat een koffieapparaat bijna compleet de smaak bepaalt en dat koffiebonen zoiets is als zout of brandstof.
Ja en nee. Ik ben het eens dat het geld niet optimaal gebruikt wordt tot het beste bakje koffie.
Tegelijkertijd vind ook ik de lidl bonen best ok qua smaak in mijn ouders volautomaat. In de halfautomaat is het tenenkrommend en je moet hem dus ook zeker niet als espresso zetten. Maar hij is best ok als lungo...ik drink het dan wel met een beetje melk/suiker :P. Uiteraard drink ik thuis espresso en filter gewoon zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Maar was een cup/pad toestel dan nog geen steeds betere koop ? Een Jura koop je niet voor kleingeld en de nodige onderhoud om de paar jaar tikt ook aardig aan om nog maar te zwijgen over de slijtage door de Lidl-bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:16:
Maar was een cup/pad toestel dan nog geen steeds betere koop ? Een Jura koop je niet voor kleingeld en de nodige onderhoud om de paar jaar tikt ook aardig aan om nog maar te zwijgen over de slijtage door de Lidl-bonen.
Dat denk ik ook ja :). Maar sommigen vallen voor het uiterlijk en willen liever 1x een hoop uitgeven en dan per maand zuinig uit zijn. Dat is niet logisch, maar het werkt wel voor velen.

Anyway, ik ben blij dat ik een halfautomaat heb. Waar ik ook kom, de koffie is nergens zo lekker als thuis.
Je komt veel volautomaten tegen en ze produceren allemaal dezelfde waterige smaak met een beetje de nasmaak van bittere oude koffie. Dat maakt je toch weer erg blij met je eigen setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Nomad schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 18:30:
[...]

Ja naar Jura zelf als ik het goed begrepen heb. Nieuwe zetgroep uit mijn hoofd en maalsysteem ofwel vervangen ofwel gerepareerd. Ik zou het hem moeten vragen om meer details te krijgen.

Hoe dan ook, er wordt veel gewaarschuwd voor vette bonen en dat is gewoon niet geheel onterecht. En zeker machines als Jura, die je niet zelf makkelijk kan openen geldt dat voor.
Dan moet het een machine uit de J/S/Z serie zijn geweest van ouder dan 8 jaar. Het was dan iig geen jonge machine die het begeven had. Wat dan ook meetelt is hoe intensief de machine gebruikt is. Dat kun je niet zomaar helemaal aan vette bonen toeschrijven. Hoewel die wel degelijk vet achterlaten in (vooral) molen (waar de bonen in kunnen blijven hangen) en zetgroep worden er wel erg afschrikwekkende verhalen verteld die enigszins overdreven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Nomad schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:11:
[...]
Dat denk ik ook ja :). Maar sommigen vallen voor het uiterlijk en willen liever 1x een hoop uitgeven en dan per maand zuinig uit zijn. Dat is niet logisch, maar het werkt wel voor velen.

Anyway, ik ben blij dat ik een halfautomaat heb. Waar ik ook kom, de koffie is nergens zo lekker als thuis.
Je komt veel volautomaten tegen en ze produceren allemaal dezelfde waterige smaak met een beetje de nasmaak van bittere oude koffie. Dat maakt je toch weer erg blij met je eigen setup.
Zelf verkies ik ook voor smaak boven gemak, in dat opzicht ben ik blij dat mijn ouders nu naar hun Nespresso kijken en een Chemex ter vervanging overwegen. Zeker aangezien ze 's ochtends een paar tassen elk drinken. Vier Nespresso cups is dan alweer 1,50€ terwijl je met een Chemex voor die hoeveelheid ergens rond de 85 cent zit (40g aan 20€/kg en filter), maar dan met verse koffie. Maar in dat geval zal het eerder de smaak zijn wat belangrijker is dan de centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nomad schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:42:
Nu dan de hamvraag, wie zou het leuk vinden om eens op een zaterdag/zondag af te spreken en dat we met een clubje samen wat gaan spelen met espresso. Dan zorgen we dat we een goede espressomachine hebben en enkele malers, zodat je goed de verschillen kan proeven tussen bijvoorbeeld malers, maar ook uiteraard juist de blends. Extractie-verhoudingen, water temperatuur etc.
Ik zou het wel leuk vinden maar heb er helaas niet echt de ruimte voor om het te faciliteren (kleine keuken).
Wel tof plan trouwens d:)b

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Nomad schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 11:47:
[...]

Kan je ook filterbakjes/houders kopen die niet "pressurerised" zijn? Ofwel, niet de dubbele bodem, maar druk opbouwen met behulp van de juiste maalgraad? Want dat zou een grote winst voor je kunnen zijn als die bakjes er zijn.
Hier overigens even bij de dames in Seattle naar gevraagd: Dat filter is er wel maar ze verzenden niet buiten de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Nomad schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:24:
[...]

Ja ik reinig sowieso iedere week de zetgroep. Om en om per kilo een reinigingstablet en ontkalkingsbeurt. De koffie is redelijk voor de prijs, maar je moet er nu gewoon steeds bijstaan als ie een kopje zet, dus niet echt gemak ;) Vette bonen is inderdaad de reden dat hij moeite heeft om ze automatisch te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nomad schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:42:
Raymond en ik zijn recentelijk via DM wat aan het kletsen geweest over het blenden van koffie's en hij heeft zelfs al 2x een blend naar mij toegestuurd om te proberen en te testen en we merken dat het gewoon leuk is om samen met koffie te spelen en te proeven.
Reiker is hier ook kind aan huis en komt regelmatig even espressootjes drinken en ook wij zitten dan samen wat te proberen en te proeven en te kijken wat het lekkerst is.

En vorig jaar heb ik eens een meeting bij mij thuis gedaan vanuit een ander forum (koffiepraat.nl).

Wie zou het leuk vinden om bij zoiets aanwezig te zijn en wie woont er iets centraal om zoiets te faciliteren. Vorige keer heb ik het bij mij thuis gedaan en die optie staat nog steeds open, maar gezien ik in Groningen woon is dat niet zo centraal te noemen.
Ik quote mezelf maar even. Je hebt echt geen ruime keuken nodig. Vorige keer bij mij hadden we de eettafel in de woonkamer gebruikt om de spullen neer te zetten en zaten we gewoon op de bank.
Is er niemand die wat centraler woont en dit kan faciliteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Met 6 is het hier bijzonder vol.
Ik heb stopcontacten, water en internet.
Erg centraal is het ook niet (Vlaardingen). Maar jullie zijn welkom als er geen ander alternatief is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nomad schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:52:
[...]

Ik quote mezelf maar even. Je hebt echt geen ruime keuken nodig. Vorige keer bij mij hadden we de eettafel in de woonkamer gebruikt om de spullen neer te zetten en zaten we gewoon op de bank.
Is er niemand die wat centraler woont en dit kan faciliteren?
Ja maar ik wil geen koffie-gebrouw in de woonkamer, dit in verband met mogelijke zooi. Dat heb ik dan liever in die te kleine keuken ;).
Ook woon ik niet heel centraal (Den Haag).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik woon zo decentraal als het maar kan, namelijk in België :) En ook hier nog te klein voor allerlei apparatuur zelfs :X

[ Voor 32% gewijzigd door Phuncz op 01-11-2015 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Boudewijn schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:45:
[...]

Ja maar ik wil geen koffie-gebrouw in de woonkamer, dit in verband met mogelijke zooi. Dat heb ik dan liever in die te kleine keuken ;).
Ook woon ik niet heel centraal (Den Haag).
Ik ben wel benieuwd hoe jij koffie maakt dan 8) Ik stofzuig eens per week (of om de week) rond de maler, en de hoeveelheid "zooi" (gemorste gemalen koffie) is dan niet eens in grammen te tellen..
Kleedje over de tafel en nadien even uitkloppen en we hebben een leuke middag Den Haag :D

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reiker schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:17:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe jij koffie maakt dan 8) Ik stofzuig eens per week (of om de week) rond de maler, en de hoeveelheid "zooi" (gemorste gemalen koffie) is dan niet eens in grammen te tellen..
Kleedje over de tafel en nadien even uitkloppen en we hebben een leuke middag Den Haag :D
Wat heeft het er mee te maken hoe hij zijn koffie maakt? Ik zelf zou er ook niet aan moeten denken om het in mijn woonkamer te doen. Dat is toch aan ieder om te beslissen, lijkt me niet nodig om dat in twijfel te trekken.

Hier gaat het voorlopig helaas niet lukken om wat te organiseren en waarschijnlijk ook niet om mee te doen. Wie weet volgende keer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Het was dan ook wel met een dikke vette knipoog bedoeld hoor :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Pagina: 1 ... 7 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1