Tektoon schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:52:
[...]
[...]
Ik weet dat je het er niet mee eens bent Nomad, maar er zijn genoeg bronnen die zeggen dat de Encore wel degelijk geschikt is als instapper voor espresso. Hij komt meerdere keren voorbij in de filmpjes van de koffieleuten uit Seattle en ook op bijna elk forum kan je een redelijk genuanceerde discussie omtrent de Encore volgen.
Dat de Baratza niet traploos is maakt hem niet ideaal en het perfecte shot wordt moeilijker om voor elkaar te krijgen maar de machine maalt in principe wel fijn genoeg voor espresso. Dat de fabrikant zijn eigen duurdere model aanraadt voor espresso heeft natuurlijk ook vooral te maken met z'n eigen marketing en prijs positionering.
Niet elke koffie-beginner is hetzelfde. De een begint graag meteen met goede gear, de ander begint graag met het eenvoudigste spul. Wat mij betreft mag er ruimte voor beiden zijn.

Op internet vind je alles, dus dat zegt weinig. In positieve en negatieve zin. Kijk maar naar de filmpjes van koffiediscounter, wat ze daar beweren zakt je de broek van af bijvoorbeeld.
Dus ik heb de keuze, of we gaan een welles/nietes discussie aan die we geen van beiden kunnen winnen, of ik loop naar de keuken en ga kijken of ik met de Encore een espresso kan zetten.
Ik had nog een zakje bonen waar ik niet heel veel mee kon, dus ik ben aan de slag gegaan.
De Encore kan van 0 tot 40 ingesteld worden qua maalstand. Vanaf stand 5 hoor je duidelijk de schijven zingen en raken ze elkaar. Dus daar mee begonnen, zo fijn mogelijk nietwaar? Helaas, hij staat dan zo fijn, dat de bonen blijven dansen boven de schijven en niet gevoerd worden door de maalschijven en je dus geen maalsel krijgt. Heb de hopper helemaal gevuld, om druk van boven te krijgen, maar geen effect.
Maler aangelaten en langzaam grover gedraaid totdat ik wat maalsel eruit zag sputteren, dat was op standje 8...dat is dus effectief het fijnst wat ik ermee kon malen. Daar heb ik 17gram van gepakt en in mijn filterbakje (17gr vst) gedaan en normaal aangetampt zoals altijd. Resultaat, ik kom tot 2 bar druk en het sputtert alle kanten op. Thee is donkerder van kleur zou ik haast zeggen. Dit is ook nog geen lungo te noemen, maar gewoon mislukt.
Daarna nog een keer gemalen, dit keer 20 gram, wederom in mijn 17gr vst en dit keer dus flink overgedoseerd. Daarna zo hard ik kon aangetampt en poging twee kon beginnen.
Dit keer bouwde de machine wel druk op, maar in plaats van een mooie donkere honing kleur extract, komt er een langzaam pisgeel straaltje uit, duidelijk zonder enige vorm van mooie olien die meegenomen worden. Dit lijkt op filterkoffie qua viscositeit met als eindresultaat een naar geel waterig bakje dat eigenlijk best lijkt op wat senseo ook produceert.
Dus, nee, de Encore is NIET geschikt voor espresso. Je kan hem loshalen en calibreren dat hij fijner kan malen, hartstikke leuk, maar als de boon dan niet meer in de opening van de maalschijven past, dan komt er geen maalsel uit en kan je nog niets.
edit: eventueel kan je nog op zoek naar een koffieboon die op hoge hoogte groeit en dus kleiner blijft, misschien past die wel door de maalschijven. Maar als je op die manier je bonen moet uitzoeken, dan blijft mijn conclusie staan wat mij betreft, dat de maler niet geschikt is.
[
Voor 4% gewijzigd door
Nomad op 20-10-2015 14:45
]