Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

reiker schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:17:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe jij koffie maakt dan 8) Ik stofzuig eens per week (of om de week) rond de maler, en de hoeveelheid "zooi" (gemorste gemalen koffie) is dan niet eens in grammen te tellen..
Kleedje over de tafel en nadien even uitkloppen en we hebben een leuke middag Den Haag :D
offtopic:
Het gaat mij heel veel meer om vocht en koffiedrab. Een paar keer slechte ervaringen met mensen gehad, daarom dus liever niet.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 22:51

reiker

dan jij!

Okiedokie, geen punt :) Het staat ieder uiteraard vrij om zijn of haar ruimte wel of niet beschikbaar te stellen. Het was slechts bedoeld als grapje, excuses als het niet zo over is gekomen.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:42
Het blijft natuurlijk GOT. ;)

Overigens kan je met een naked portafilter nog bijzonder veel troep maken.
De koffiekennissen die hier over de vloer komen en de nodige troep creeëren met branden enzo trakteren mijn vriendin eens in de zoveel tijd op sushi. Zolang ik het maar niet op hoef te ruimen vind ik dat een prima deal. :p

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Vandaag weer de YB binnen gekregen. Heb 2,5 kilo ingevroren (een deel ervan gevacumeerd, om te testen of het verschil maakt, maar denk het niet). Gisteren gebrand (gebrand.nl), dus eigenlijk nog te vers, maar ik had er zin aan, dus alvast de maler ingesteld en een bakje gezet.

Die YB is toch wel thuis komen in een warm badje. De eerste slok, als het net in je mond komt, dan voel en proef je al de smaakexplosie...filmlaag in je mond is ook dik en blijft lang hangen ook.
Ik vind hem nog altijd erg lekker. Zo veel smaak en tegelijk zacht. De Sidamo die ik ook veel drink is ook erg lekker, maar die smaak wordt ik "vol" van. De YB kan ik goed doordrinken en van blijven genieten :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Stel:

-Je wilt redelijk lekkere koffie zetten maar je hebt absoluut niet de aspiratie om Wannabee barista te worden.
-Gemak is belangrijk, semi-automaat valt af, moet niet meer zijn dan apparaat laten opwarmen en dan op knopje drukken.
-Moet een optie zijn tot maken cappuccino, dit kan altijd met een losse melkopschuimer maar geïntegreerd zou leuk zijn.
-Hoeveelheid valt mee, gemiddeld zo'n 5-6 kopjes per week. voor verjaardagen etc. gebruik ik filterkoffie.

Ik heb nu een Senseo maar ben daar helemaal klaar mee, kan er totaal niet van genieten en drink het alleen maar om wat te drinken te hebben.

Eerst dacht ik aan een Nespresso, een versie met melkopschuimer kost 190,-. Cups zijn echter schreeuwend duur, 35-40 cent voor originele en 25 cent voor DE cups, huismerk cups zijn nog goedkoper maar lees ik best wel slechte verhalen over.

Andere optie is een volautomaat met bonen, de DeLonghi Ecam 22.110, deze krijgt goede reviews en kost nu bij de MM 299,- prijs per kopje verschild sterk 5-25,- maar ik dek gemiddeld 15 cent per kopje? In geval van zo'n automaat ben ik wel wat huiverig voor onderhoud/levensduur.

Ik heb dit topic wat doorgenomen en opvallend is dat de puristen steeds maar weer verwijzen naar zelf malen en dan een semi-automaat maar dat is iets wat ik simpelweg niet aspireer.

Wat zouden jullie doen?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:16
Er zijn ook wel degelijk volautomaten langsgekomen, dus eventjes terugzoeken.. Overigens zou ik in jouw geval een espressopotje overwegen en ja, een eenvouidig malertje. Met 6 kopjes per week verbruik je 36 tot 60 gram koffie per week. Kleine hoeveelheden kopen en desnoods een busje in de koelkast bewaren. Dan hou je ze denk ik langer "vers" dan in een volautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:47
Heb mijzelf deze vraag ook heeeel vaak gesteld.
Best moeilijk inderdaad.
Zelf malen en eventueel halfautomaat zou beter zijn. Maar ook meer geld, meer plaats en meer tijd.
Volautomaat is dan iets handiger en klaar met 1 apparaat, je hebt dan ook de verse bonen, alleen wel zelf melk-varianten maken.
Nespresso bv is nóg compacter en kun je wel met 1 knop een melk-variant maken.
En zo duur zijn die cupjes nu ook weer niet. Met 6 kopjes in de week kom je aan een kleine €2,- per week.
En je kunt makkelijker wisselen tussen smaken/bonen en bewaren zonder weer een andere maalgraad te moeten kiezen of weet ik veel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Er is plaats in de koffiewereld voor meer dan enkel semi-automaten, maar als iemand begint met "beste", "lekkerste" en andere typische popu woordenschat, dan moet men niet vreemd opkijken van een realistisch antwoord in een topic dat gaat over koffie(bonen) :)

Daar los van, je lijkt al de keuzes gemaakt te hebben die ik ook zou maken met jouw eisen, namelijk een Nespresso of volautomaat. Echter vergeet men bij de prijsvergelijking nogal eens in de IT belangrijke term: de "Total Cost of Ownership". De prijs van toestel + (prijs per tas * aantal tassen per maand) is leuk, maar je komt er bij volautomaten nauwelijks onderuit dat die toestellen een meestal duur "groot" onderhoud nodig hebben, tenzij je de boel graag uit elkaar draait en online onderdelen zoekt. Van model tot model verschilt dit wel, maar het is toch nodig.

Ook vergeet men nog wel eens het regelmatige onderhoud dat ze nodig hebben in de "moeitevergelijking" op te nemen, dat waterbakje vult zichzelf niet, die afvalbak heeft ook de aandacht nodig en bij elke cappuccino ben je toch best even bezig de boel schoon te houden. Cappuccino is eigenlijk zeer weinig moeite met het juiste melkopschuimapparaat, iedereen kan het op fatsoenlijk niveau met wat tips in het tasje kappen. En dan is het voordeel van een geïntegreerde oplossing compleet teniet.

Koffie is ook heel erg afhankelijk van, voor velen een verrassing, de koffie zelf. Er zijn hier mensen die na het proeven van een verse boon van plantage X of Y niet meer naar de supermarkt-meuk willen teruggaan.

Volautomaat:
Hier worden vaak de toestellen van Nivona aangeraden om de degelijke bouw en simpel onderhoud. Zelf raad ik een losse melkopschuimer aan, de Nespresso Aeroccino krijgt regelmatig positieve ervaringen. Waarom een losse ? Dat is 200x makkelijker schoon te maken dan de meeste geïntegreerde oplossingen en als het ooit door slecht gebruik fout gaat (zoals schimmel bij slecht reinigen) dan heb je daar bij een aparte oplossing weinig issues mee.

Echter ga je niet zomaar willen besparen door koffiebonen te zien als een noodzakelijk kwaad ("goedkoopste bonen want is toch nutteloos") maar ga je in het begin niet te grote pakken willen kopen om te proberen welke goed smaken. Eventueel kan je een behoorlijke upgrade doen door vers-gebrande koffiebonen te bestellen die niet al maanden in een transportcontainer liggen zoals vaak is met de supermarkt.

Nespresso:
Basically voldoet elk Nespresso toestel en met dezelfde Nespresso Aeroccino ben je ook goedkoop klaar. Voor het verschil in prijs met een goede volautomaat drink je ettelijke maanden koffie. Weinig zinnigs voor de rest over te zeggen, maar het is het beste apparaat voor mensen die geen seconde hersenactiviteit kunnen ophoesten in de morgen maar toch OK koffie willen, want cupje erin en knopje drukken kan iedereen met minimaal een hand vrij.

[ Voor 18% gewijzigd door Phuncz op 04-11-2015 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ja, dat laatste is ook een beetje meh-meh.
Ik snap het helemaal. Moet zelf vergelijken voor jezelf.
Lattissima is echt 1 knop en je drankje is klaar, ongeacht espresso, latte of cappu.
Daarna inderdaad knopje vasthouden om het melkslangetje te spoelen.
Dit moet je niet vergeten.. doe je dat wel, dagje of 1-2, dan heb je al schimmel erin uiteraard.
Kun je wel weer eruit halen, maar soit.

Losse melkschuimer moet je ook schoonmaken, doe je dat niet, gaat je het melk daarin ook aankoeken.
Ik lees al verhalen dat dit moet na 1 bereiding. Zodra je een tweede gaat doen moet dat ding schoon zijn anders gaat het fout. Met aankoeken of slecht resultaat.
Feit blijft, na elke bereiding moet je gewoon even spoelen. Ongeacht apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Phuncz schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:21:
Er is plaats in de koffiewereld voor meer dan enkel semi-automaten, maar als iemand begint met "beste", "lekkerste" en andere typische popu woordenschat, dan moet men niet vreemd opkijken van een realistisch antwoord in een topic dat gaat over koffie(bonen) :)

Daar los van, je lijkt al de keuzes gemaakt te hebben die ik ook zou maken met jouw eisen, namelijk een Nespresso of volautomaat. Echter vergeet men bij de prijsvergelijking nogal eens in de IT belangrijke term: de "Total Cost of Ownership". De prijs van toestel + (prijs per tas * aantal tassen per maand) is leuk, maar je komt er bij volautomaten nauwelijks onderuit dat die toestellen een meestal duur "groot" onderhoud nodig hebben, tenzij je de boel graag uit elkaar draait en online onderdelen zoekt. Van model tot model verschilt dit wel, maar het is toch nodig.

Ook vergeet men nog wel eens het regelmatige onderhoud dat ze nodig hebben in de "moeitevergelijking" op te nemen, dat waterbakje vult zichzelf niet, die afvalbak heeft ook de aandacht nodig en bij elke cappuccino ben je toch best even bezig de boel schoon te houden. Cappuccino is eigenlijk zeer weinig moeite met het juiste melkopschuimapparaat, iedereen kan het op fatsoenlijk niveau met wat tips in het tasje kappen. En dan is het voordeel van een geïntegreerde oplossing compleet teniet.

Koffie is ook heel erg afhankelijk van, voor velen een verrassing, de koffie zelf. Er zijn hier mensen die na het proeven van een verse boon van plantage X of Y niet meer naar de supermarkt-meuk willen teruggaan.

Hier worden vaak de toestellen van Nivona aangeraden om de degelijke bouw en simpel onderhoud. Zelf raad ik een losse melkopschuimer aan, de Nespresso Lattissima krijgt regelmatig positieve ervaringen. Waarom een losse ? Dat is 200x makkelijker schoon te maken dan de meeste geïntegreerde oplossingen en als het ooit door slecht gebruik fout gaat (zoals schimmel bij slecht reinigen) dan heb je daar bij een aparte oplossing weinig issues mee.
Nivona begint dan wel weer net onder de €600,= maar valt in onderhoudskosten reuze mee. Zker als je hem zo weinig gebruikt verwacht ik de eerste 5 jaar geen servicebeurt. Wel af en toe ontkalken en reinigen. Volgens mij ben je niet in de markt voor een Jura, maar als je ergens nog een E60 op de kop kunt tikken heb je in mijn opinie de lekkerste espresso die je uit een volautomaat kunt krijgen, voor het luttele bedrag van €879 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mja het verschil is toch wel heel erg groot met geïntegreerde oplossingen waar er melk in het slangetje, reservoir, pomp en mondje komt en dus moet gereinigd worden. Je bent dan ook afhankelijk van een goed schoonmaakprogramma in het toestel en het verbruikt weer water uit je reservoir.

Afbeeldingslocatie: http://handwerk.com/files/smthumbnaildata/lightboxdetail/6/1/7/4/4/Nespresso1.jpg
Aeroccino, even met de natte doek erdoor of uitspoelen onder de kraan en je bent klaar. Als de melk te heet was, is de zachte kant van een schuursponsje genoeg. Het rondraaiend deel spoel je gewoon af.

[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 04-11-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Naja waterverbruik ligt met een losse wel hoger hoor.
Denk max 1-2 lepels water wat die er doorheen spuit/verdampt.

Maar goed, dit idee/keuze/dilemma had ik ook een tijdje, en soms nog steeds.
Of 1 apparaat of 2 losse.

Hoe meer je leest hoe moeilijker het wordt en blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Niet zozeer ging het mij om hoeveel water, maar om de hoeveelheid water uit de watercontainer. Als je zo'n bak 2x zo vaak moet vullen voor de melkopschuimfunctie (sowieso als gestoomd wordt ipv. "opgeklopt") dan vind ik dat ook een nadeel. Maar de hoeveelheid die er nodig is, verschilt dan ook weer per toestel natuurlijk, daar kan ik weinig over zeggen.

Ik ben blij dat mijn semi-automaat een grote waterbak heeft, de priegelig kleine bakjes die je soms bij een Nespresso of volautomaat aantreft, lijken me een nagedachte op het einde van het ontwerpen.

[ Voor 22% gewijzigd door Phuncz op 04-11-2015 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
In die zin is cappuccino met een halfautomaat een stuk schoner wat mij betreft. Alleen een pijpje die je aan de buitenkant even afveegt met een vochtige doek. En een purge in het lekbakje voor en na die tijd. Ik heb een stuk of 5 RVS kannetjes en gooi de vieze gewoon in de vaatwasser. Makkelijker dan dat gaat het niet worden :P

Anyway, ik vind Bosch/Siemens ook nog wel een optie bij volautomaten. Maar ik ben ook wel fan van Nivona, dus wil dat zeker nog eens noemen als goed merk.

Elke volautomaat / losse melkopschuimer moet gewoon na gebruik even goed schoon gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Nouhja de DeLongi die ik eerder poste heeft een stoompijpje waarmee je melkschuim maakt, ook niet echt extreem veel werk om schoon te maken.

Maar het blijft lastig en inderdaad hoe meer je leest hoe onduidelijker het voor jezelf wordt 8)7

Ik heb een tijdje rond gekeken naar een volautomaat die ook de cappucino etc. kant en klaar maakt maar dan zit je al gauw aan apparaten van 800,- en dat gaat me echt te ver voor 5 bakjes koffie in de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Chaoss schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:21:
Nouhja de DeLongi die ik eerder poste heeft een stoompijpje waarmee je melkschuim maakt, ook niet echt extreem veel werk om schoon te maken.

Maar het blijft lastig en inderdaad hoe meer je leest hoe onduidelijker het voor jezelf wordt 8)7

Ik heb een tijdje rond gekeken naar een volautomaat die ook de cappucino etc. kant en klaar maakt maar dan zit je al gauw aan apparaten van 800,- en dat gaat me echt te ver voor 5 bakjes koffie in de week.
Dat pijpje aan de DeLonghi Ecam 22.110 is niet geschikt om op te schuimen, ook niet een beetje, nee echt niet :P.
Ik heb een Saeco Giro Talea gehad, met net zo'n pijpje, die zelf lucht toevoegt aan de melk en soort van automagisch is....nou....enkele grote bubbels daargelaten en wat warme melk in de kan is het verder niet echt eh iets wat lijkt op melkschuim. Ik zou daar zeker eens in de winkel een demonstratie van vragen, ben heel benieuwd :+.

Dus een volautomaat moet ofwel melk aanzuigen met een cappuccinotori of hoe zo'n ding ook heet, of je moet het apart doen in zo'n waterkoker dinkie. Maar in ieder geval niet met zo'n plastic stokje aan je apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Laten we proberen bij de koffie meeting een hele hoop verschillende zetmethoden bij elkaar te krijgen, dan kunnen degenen die twijfelen eens ervaren hoe iets werkt en wat het nou oplevert :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Het kan wel bij mij als mensen het acceptabel vinden om naar Groningen te komen.
Mits genoeg belangstelling, dan wil ik het wel hosten.

Aanwezig heb ik:
Hario V60 (drip/filter)
Moccamaster (filter)
Moka-expres potje (espresso'ish)
Saeco Talea Giro hiro biro nog iets (volautomaat)
Rocket V3

Malers:
Baratza Encore
Quamar M80e
Porlex, handmaler

Graag even reactie of je ervoor naar Groningen zou willen komen, dan kunnen we concreet een datum prikken :)

Want dan kunnen we meteen een aantal dingen echt eens proberen. Gooi zeg een Yellow Bourbon boon, die nagenoeg iedereen hier wel waardeert eens in de filter/moka-expres/volautomaat en half automaat en proef eens hoeveel smaak van die boon je uit de extractie krijgt met de verschillende methodes.

Sommigen hier branden zelf, altijd leuk om dat te proeven. En zit er verschil tussen de ene volautomaat en de andere bijvoorbeeld, of verschil in maler voor de halfautomaat.

Reiker komt vast, en die heeft een grote conische maler, dus we hebben sowieso de stand-off 64mm flat burrs vs 68mm conisch

[ Voor 40% gewijzigd door Nomad op 05-11-2015 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Nomad schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:40:
[...]

Dat pijpje aan de DeLonghi Ecam 22.110 is niet geschikt om op te schuimen, ook niet een beetje, nee echt niet :P.
Ik heb een Saeco Giro Talea gehad, met net zo'n pijpje, die zelf lucht toevoegt aan de melk en soort van automagisch is....nou....enkele grote bubbels daargelaten en wat warme melk in de kan is het verder niet echt eh iets wat lijkt op melkschuim. Ik zou daar zeker eens in de winkel een demonstratie van vragen, ben heel benieuwd :+.

Dus een volautomaat moet ofwel melk aanzuigen met een cappuccinotori of hoe zo'n ding ook heet, of je moet het apart doen in zo'n waterkoker dinkie. Maar in ieder geval niet met zo'n plastic stokje aan je apparaat.
Point taken, stoompijpjes stellen weinig voor, ga ik dat iig niet meenemen in de overweging, een losse melkopschuimer is net zo gemakkelijk met schoonmaken.

Verder ben ik er nog niet echt uit Nespresso of instapmodel volautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Met 4 kopjes per week lijkt mij de Nespresso de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik zou ook eerder gaan voor een Nespresso als de keuze was tussen Nespresso en een instap volautomaat. Onder de 500€ wordt er al serieus beknibbeld op kwaliteit van kritieke componenten om maar dat prijspunt te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

En je kunt voor relatief weinig geld al een simpel Nespresso machientje halen. Voor minder dan 100 euro moet je echt wel een leuke kunnen vinden. Denk aan aanbiedingen van bv. MediaMarkt BTW dagen etc.
Of Marktplaats bijvoorbeeld, er staan een hoop apparaten voor een euro of 50 te koop. Dan kun je erg veel koffie drinken voor je bij het bedrag van een nieuwe volautomaat bent :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
reiker schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:58:
En je kunt voor relatief weinig geld al een simpel Nespresso machientje halen. Voor minder dan 100 euro moet je echt wel een leuke kunnen vinden. Denk aan aanbiedingen van bv. MediaMarkt BTW dagen etc.
Of Marktplaats bijvoorbeeld, er staan een hoop apparaten voor een euro of 50 te koop. Dan kun je erg veel koffie drinken voor je bij het bedrag van een nieuwe volautomaat bent :)
agreed. En bij Nespresso weet je wat je krijgt. Bij een volautomaat is het maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Even voor de gein gerekend: tot een aantal jaar geleden gebruikte ik ook m'n Nespresso apparaat, een supersimpele Magimix M100 ofzo. Ik dronk toen iets van een kopje per dag, soms niet, soms wat bezoek. Als idee: ik bestelde capsules per 200 (want dan geen verzendkosten) en daar deed ik meestal iets van 9 maanden (!) mee. Kostte toen wel in een keer 75 euro, maar omgerekend 8,5 euro per maand...

Klein rekenvoorbeeldje: met een Nespresso apparaat van 100 euro en 1 kopje per dag gemiddeld kun je vier jaar koffiedrinken voor je bij het bedrag van een 500 euro volautomaat bent. En dan heb je dus de koffie voor de volautomaat nog niet meebegroot :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Nomad schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:34:

Graag even reactie of je ervoor naar Groningen zou willen komen, dan kunnen we concreet een datum prikken :)
Als het Groningen wordt heb ik plek voor 3 tweakers, afhankelijk van de route, in de auto.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
reiker schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:02:
Even voor de gein gerekend: tot een aantal jaar geleden gebruikte ik ook m'n Nespresso apparaat, een supersimpele Magimix M100 ofzo. Ik dronk toen iets van een kopje per dag, soms niet, soms wat bezoek. Als idee: ik bestelde capsules per 200 (want dan geen verzendkosten) en daar deed ik meestal iets van 9 maanden (!) mee. Kostte toen wel in een keer 75 euro, maar omgerekend 8,5 euro per maand...

Klein rekenvoorbeeldje: met een Nespresso apparaat van 100 euro en 1 kopje per dag gemiddeld kun je vier jaar koffiedrinken voor je bij het bedrag van een 500 euro volautomaat bent. En dan heb je dus de koffie voor de volautomaat nog niet meebegroot :)
Dat is 0,7 kopje per dag zo ongeveer. Dat is niet heel veel. Sure er zullen dagen zijn dat je niet koffie drinkt, maar met visite erbij, dagje thuis werken etc...kom je vast hoger uit. Ik had ook Nespresso, kocht ook per 200, maar deed er geen 9 maanden mee :P.

Anyway, ik zie je morgen wel bij de koffie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Nomad schreef op donderdag 05 november 2015 @ 23:06:
[...]

Dat is 0,7 kopje per dag zo ongeveer. Dat is niet heel veel. Sure er zullen dagen zijn dat je niet koffie drinkt, maar met visite erbij, dagje thuis werken etc...kom je vast hoger uit. Ik had ook Nespresso, kocht ook per 200, maar deed er geen 9 maanden mee :P.

Anyway, ik zie je morgen wel bij de koffie ;)
Hehe pietlut :P Laat het dan iets van 3 of zelfs 2,5 jaar zijn voor je aan 500 euro komt. Ik vind het nog steeds veel :)
Raymond P schreef op donderdag 05 november 2015 @ 22:36:
[...]

Als het Groningen wordt heb ik plek voor 3 tweakers, afhankelijk van de route, in de auto.
Mooi initiatief! Ben benieuwd of er nog meer animo is.

[ Voor 19% gewijzigd door reiker op 06-11-2015 08:47 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
1 reactie tot nu toe betreffende een meeting? Misschien heb ik het wat overschat hoeveel mensen het leuk zouden vinden :).

Jammer, want de vorige meeting was erg gezellig en leerzaam en uniek ook in wat je kan proberen en testen.
En gewoon gezellig, dat vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik zou wel willen, maar voor mij is het al meer dan 300km x 2. Echter vind ik het een goed innitiatief en ben ik blij dat er mensen zijn die dit organiseren !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Same here: ik vind het wel interessant, maar even op en neer richting Groningen is niet heel handig. En ik heb de komende tijd de weekends al erg vol zitten...

Ik heb zelf ook niet echt een heel centrale plek om het te organiseren, tenzij er alleen lieden uit het oosten des lands komen, zo op de lijn Groningen-Maastricht. Dan is Nijmegen nog wel een optie wellicht :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:08:
Same here: ik vind het wel interessant, maar even op en neer richting Groningen is niet heel handig. En ik heb de komende tijd de weekends al erg vol zitten...

Ik heb zelf ook niet echt een heel centrale plek om het te organiseren, tenzij er alleen lieden uit het oosten des lands komen, zo op de lijn Groningen-Maastricht. Dan is Nijmegen nog wel een optie wellicht :)
Nijmegen is centraler dan Groningen, hoewel ik het eens ben dat geen van beiden ideaal is.
Maar ik zou het acceptabel vinden om die kant op te rijden voor een meeting. Reiker kan meerijden en voor de meesten zal het dichterbij zijn dan Groningen.

Dus ik wil het graag als serieus alternatief aanwijzen.
Afgaande op de vorige meet vind ik het een dagje er voor uit trekken wel de moeite waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Maar mijn tweede zin blijft dan nog een probleem: ik heb de komende tijd de weekends al erg vol zitten.
Dan zou het eerder iets voor medio december worden. Maar op zich kan het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou het eventueel ook in Den Haag kunnen hosten, maar dat is weer het andere uiterste van het land.
En ik heb alleen een Virtuozo maler en een hele mooi VBM domobar.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Nomad schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:47:
1 reactie tot nu toe betreffende een meeting? Misschien heb ik het wat overschat hoeveel mensen het leuk zouden vinden :).

Jammer, want de vorige meeting was erg gezellig en leerzaam en uniek ook in wat je kan proberen en testen.
En gewoon gezellig, dat vooral.
Zou het erg gezellig vinden, maar ruimte om iets van enig formaat te hosten heb ik hier (Den Haag) niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik vind rijden naar Nijmegen iets fijner dan door de randstad eigenlijk :P.
Maar laten we eerst kijken wie zou willen, en als dan 60% in Den Haag woont, dan is Den Haag misschien toch wel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:32:
Maar mijn tweede zin blijft dan nog een probleem: ik heb de komende tijd de weekends al erg vol zitten.
Dan zou het eerder iets voor medio december worden. Maar op zich kan het :)
Maar December komen we toch wel minstens op uit qua tijd, dus dat is niet erg. Misschien iets rond half december, tussen sinterklaas/kerst in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurdo
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-11-2024
Misschien een domme vraag van een leek, maar ik heb recent de melkopschuimer van mijn vriendin ontdekt. Tesamen met 'barista' filmpjes op YT wil ik dus ook wel eens proberen een vormpje op mijn cappuccino te zetten.

Helaas tot dusver nog maar weinig succes gehad. De melk komende uit de opschuimer lijkt te dik te zijn. Deze valt eigenlijk niet om te gieten maar bestaat uit een dikke klodder schuim.

Hoe kan ik dit oplossen? Extra melk toevoegen en doorroeren, of maak ik een andere cruciale fout?

• reiker

reiker

dan jij!

nurdo schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:05:
Misschien een domme vraag van een leek, maar ik heb recent de melkopschuimer van mijn vriendin ontdekt. Tesamen met 'barista' filmpjes op YT wil ik dus ook wel eens proberen een vormpje op mijn cappuccino te zetten.

Helaas tot dusver nog maar weinig succes gehad. De melk komende uit de opschuimer lijkt te dik te zijn. Deze valt eigenlijk niet om te gieten maar bestaat uit een dikke klodder schuim.

Hoe kan ik dit oplossen? Extra melk toevoegen en doorroeren, of maak ik een andere cruciale fout?
Wat voor melkopschuimer gebruik je, en wat zijn je andere "materialen" (welke melk) en welke techniek hanteer je? Misschien kun je zelfs een filmpje maken om te laten zien hoe je werkt en wat het resultaat is? Ik ben zelf geen melkopschuimexpert, maar wellicht kunnen de anderen in dit topic daar wat mee :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• dreamscape
  • Nu online
Als het zo'n losse melkopschuimer is (zoals aeroccino), dan komt daar volgens mij veel te dik en lobbig schuim uit. Nog best oké als je een dikke cappuccino wilt maken, maar voor latte art (dat vormpje op je cappuccino) is dat niet geschikt.

Verwijderd

Ik had destijds met m'n volautomaat ook een melkopschuimer. Daar komt de melk behoorlijk dik uit inderdaad. Met opschuimen met stoompijp is het aan te raden om volle melk te nemen, bij een dergelijk apparaat vind ik echter het resultaat met halfvolle melk beter.

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
reiker schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 08:47:
[...]

Hehe pietlut :P Laat het dan iets van 3 of zelfs 2,5 jaar zijn voor je aan 500 euro komt. Ik vind het nog steeds veel :)
Mijn 2 cents;
Wij hebben onze Saeco_Talea ring sinds 2009, en werkt nog uitstekend. Ben erg blij dat we destijds niet voor een veel goedkopere Nespresso zijn gegaan!
Ik vind trouwens een paar jaar voor een apparaat eigenlijk altijd heel kort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Hkuit schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:30:
[...]

Mijn 2 cents;
Wij hebben onze Saeco_Talea ring sinds 2009, en werkt nog uitstekend. Ben erg blij dat we destijds niet voor een veel goedkopere Nespresso zijn gegaan!
Ik vind trouwens een paar jaar voor een apparaat eigenlijk altijd heel kort...
Is ook kort, maar het is wel de realiteit. Koffieapparaten, zeker de volautomaten hebben veel bewegende delen en het is allemaal van plastic en de koffie die je er doorheen duwt zijn kleine zandkorrels die overal tussen gaan zitten. En gedeeltelijk kan je er goed bij en het schoon houden, gedeeltelijk nagenoeg niet. Dus al dat plastic heeft wel wat te lijden en dat is na enkele jaren zichtbaar/merkbaar.
De meeste volautomaten geven na 4 of 5 jaar zeker wel problemen. Wat veelal wel te verhelpen is met een nieuwe zetgroep, of nieuwe pomp of nieuwe molen, maar het blijft behelpen.

In dat op zicht is zo'n fancy halfautomaat met losse maler misschien groter, duurder, lomper en meer werk....het is ook gemaakt om 30 jaar mee te gaan met minimaal onderhoud en erg waardevast. Prijs/kwaliteit is zodoende niet half verkeerd bij een halfautomaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waneer is het eigenlijk tijd om de maalschijven van de koffiemolen te vervangen, hoe doen jullie dat?
Ik heb al jaren een koffiemolen van elektra (http://www.elektrasrl.com/en/espresso-coffee-maker/msc/) en vraag me dus af of de maalschijven nog wel aan de specificaties voldoen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:41:
Waneer is het eigenlijk tijd om de maalschijven van de koffiemolen te vervangen, hoe doen jullie dat?
Ik heb al jaren een koffiemolen van elektra (http://www.elektrasrl.com/en/espresso-coffee-maker/msc/) en vraag me dus af of de maalschijven nog wel aan de specificaties voldoen. :)
In privesfeer krijg je die schijven eigenlijk niet stomp. De meeste schijven van horeca machines gaat zo'n 200 tot 400 kilo mee uit mijn hoofd. Stel je gebruikt een kilo per maand, dan zit je op 12kilo per jaar en zo'n 17 jaar later heb je dan de 200kilo behaald.

In een horeca zaak kan er zo een kilo per dag doorheen gaan, dan gaat het uiteraard wel hard. Daar worden ze dan ook wel 1x per jaar vervangen als goed is (helaas lang niet altijd wordt dat gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Even openmaken en bekijken.
Zijn de randjes niet scherp meer (lees: stomp) of zie je sporen van slijtage (bramen) dan zou je ze kunnen vervangen.
Plaatjes zoeken "worn burr grinder" als je illustraties wilt.

Als je maling niet uniform is, dus grove en fijne korrels door elkaar, zou slijtage van de schijven een oorzaak kunnen zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
*knip* Voor V&A Overig hebben we inmiddels een apart forum-gedeelte: V&A overig

[ Voor 76% gewijzigd door naitsoezn op 18-11-2015 13:28 . Reden: V&A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Hier zijn al vele vragen over gesteld. Maar ook ik hier weer.

Ik heb (had :)) een Jura J5. Aangezien de schoonmaakbeurten van Jura belachelijk duur zijn, heb ik de zetgroep met een handleiding op internet zelf schoongemaakt. Dat ging prima. Er zat hier en daar veel viezigheid. Vooral bij de koffieuitloop. Dit ondanks dat ik de automatische schoonmaakbeurten altijd doe (met originele Jura tabletjes).

Gisteren was het weer tijd voor het schoonmaken van de zetgroep. En ook deze keer weer een erg vieze koffieuitloop (zelfs met een beetje schimmel leek het).
Alles netjes schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
Helaas vergeten de waterslang weet aan te koppelen waardoor er water over de elektronica liep. STOM!
Uiteraard stoppen erdoor, maar machine leek het nog te doen. Helaas was dat niet zo, de zetgroep gaat alleen nog maar omhoog een loopt vast.

Machine is 6 jaar oud en Jura kennende zal het 50% van de nieuwwaarde aan reparatiekosten zijn.

Tijd voor een nieuwe. Graag weer een volautomaat, maar nu eentje waarbij de zetgroep en andere koffieuitloop-buisjes goed te reinigen zijn, zodat ik geen schimmelkoffie meer hoef te drinken. Of 3u bezig bent met schoonmaken.

Maar wel de kwaliteit van Jura!

Ik kwam de Melitta Caffeo CI tegen. Ziet er goed uit en als extra dat er twee bonenreservoirs zijn.
Wie heeft een zinnige aanvulling, tip of ervaring?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Heb de Melitta Caffeo Bistro, dus weet niet in hoeverre die info gelijk op gaat. Zetgroep klik je er in 2 tellen uit en spoel en borstel je redelijk eenvoudig af, af en toe even vlot spoelen, en eens in de 'wat langer' grondig bijhouden is mn huidige idee. Staat nog maar een paar maandjes, dus echt veel onderhoudervaring heb ik ook weer niet.

Ik heb ca 30 eur betaald voor een set van ~10 reinigingstabletten en ontkalkers (beide 'origineel' van melitta), daar zou je een jaartje mee vooruit moeten. Ik schrok eerst van de prijs toen ik bij coolblue keek, maar http://www.eccellente.nl/ heeft ze goedkoop genoeg dat ik geen alternatieve tabletten wilde kopen. Ontkalker is overigens gewoon citroenzuur, dus daar zou je moeten kunnen beknibbelen. Reinigingsprogrammas kosten je ook wel een uurtje als je alles doorloopt, maar het stelt allemaal weinig voor wat betreft moeite of risico. Heb alleen nog niet gekeken of die kap rond die uitloopbuisjes ook los kan (vast wel, tis plastic) om die extra te reinigen.

Ander model, maar zelfde merk, misschien heb je er wat aan.

Oh, toevoeging mbt 2 reservoirs. Dit is de enige feature waar ik niet helemaal tevreden over ben. Je moet namelijk wel zorgen dat bij de bereiding van de 'vorige' kop je rekening houdt met wat je in je 'volgende' wilt, althans bij de Bistro. De reservoirs komen namelijk in één putje samen, en deze vult zich tijdens het malen voor de volgende kop. Eigenlijk pas 2 koppen verder zelfs drink je pas de andere koffie, met mogelijk nog een hint van de vorige. Ik moet nog eens een keer goed uitvogelen of daar een betere oplossing voor is.

[ Voor 20% gewijzigd door Foritain op 21-11-2015 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:21
Ik lurk al een tijdje rond in dit forum. Ik ben echt een koffieliefhebber, qua bereiding ben ik een redelijke noob maar wil wel graag leren. Ik ben mezelf aan het oriënteren op een nieuwe koffiemachine, en loop daarbij tegen een vraag/probleem aan. Het is als volgt:

Ik heb nu inmiddels een jaar of 5 een Nespresso apparaat en de bijbehorende cupjes. Naar volle tevredenheid overigens. Toen ik destijds overstapte van een Senseo apparaat naar dit apparaat was het verschil (obiously :+) enorm. Ik merk de laatste tijd echter dat ik "meer" wil, en dat de smaak van Nespresso mij minder kan bekoren. Met name t.o.v. een restaurant koffie vind ik de smaak wat oppervlakkiger.

Nu is mijn oog gevallen op een half automaat. Naast het feit dat sommige half automaten er prachtig uit zien (een sieraad voor de keuken) denk ik dat de extra handelingen voor het maken van een koffie wel bij de "beleving" horen.

Het is echter zo dat ik voornamelijk lungo's drink. Dat gaat met een Nespresso natuurlijk makkelijk, je kiest een lungo cup, dropt het in je Nespresso apparaat, kiest van de 2 knopjes de juiste en je lungo druppelt eruit. Nu vind ik het absoluut niet erg om "handmatig" een lungo te maken met mijn half automaat, maar is dit überhaupt wel mogelijk? Begrijp me niet verkeerd, ik hou wel van een echte, kleine, espresso maar ik drink toch het meest lungo. Als ik me niet vergis halen ze bij een restaurant ook een "normale" koffie uit een dergelijke machine.

Dat gezegd hebbende: mijn oog is gevallen op een "Solis Grind & Infuse Pro". Ik verwacht niet dat dit het allerbeste apparaat is op de markt (of in jullie ogen) maar wellicht dat het voor mijn wensen wel geschikt is. Ik vind het apparaat er iig fantastisch uit zien en het feit dat de bonenmaler erin verwerkt is vind ik wel makkelijk. Als ik de reviews van het apparaat lees zijn zowel maler als espressomachine prima. Mijn wensen zijn overigens als volgt:

- Mooi apparaat om te zien in de keuken
- Niet al te groot
- Lekkerder koffie dan de lungo's uit een Nespresso
- Heetwater functie (voor de thee van vrouwlief :P)
- Budget is ongeveer 1000 Euro. Iets meer mag als dat het waard is ;)

Is de Solis een absolute miskoop, of voldoet het apparaat aan mijn wensen? Vergeet niet dat ik een beginnende Barista ben :P en dat het wellicht een mooie tussenstap is tot een professioneel apparaat. Indien ik beter voor iets anders kan gaan verneem ik het graag ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Volgens mij kan dat niet.
Een lungo is niet alleen maar meer water tov een espresso.
Maar anderen hier kunnen dat vast beter uitleggen of verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Die 'normale koffie' in de restaurants is dus een lungo.
En dat kan prima met een halfautomaat.

Door met de maalgraad te spelen bepaal je de uiteindelijke hoeveelheid koffie. Grover gemalen loopt er makkelijker (en dus meer) water door en krijg je een lungo.

Wat thuis wel lastig is is 1 lungo en 1 espresso zetten. Het tussenkops aanpassen van de maalgraad is niet altijd even makkelijk en op zijn minst verlies je koffie.
Op de betere plekken hebben ze hiervoor 2 grinders.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Lungo met een halfautomaat kan inderdaad prima, dus laat je daar niet door tegenhouden.
Het is ook prima te doen zonder heel veel met maalgraad te spelen, maar je moet even ontdekken wat je lekker vindt. Ik zet voor mensen die 'gewone' koffie willen meestal Americano's. Dan laat je niet de koffie langer doorlopen, maar doe je er een beetje heet water bij.

Maar... koop niet voor heel veel geld een twijfelachtige halfautomaat met een nog twijfelachtiger bonenmaler erin. Voor jouw budget koop je ook een Rancilio Silvia met een Rocky bonenmaler ernaast.
Als beginnend barista is het niet handig om vast te zitten aan één apparaat met die twee functies. Als je zo'n apparaat hebt en je wilt je maler upgraden, kun je meteen de hele boel vervangen.
Maar dat ga je dan niet doen, omdat je 900 euro hebt uitgegeven aan een niet heel briljante machine.

Wil je de heetwaterfunctie voor thee vaak gebruiken, dan zou ik echt even doorsparen voor een model met warmtewisselaar. Dergelijke machines zijn wel wat groter op het aanrecht, dat geef ik toe, maar ze zijn wel dermate degelijk gebouwd dat ze vele jaren meegaan. En daarom kun je ze dus eventueel ook tweedehands aanschaffen.

Maar die Solis, daar zou ik met een boogje omheen lopen :)

[ Voor 30% gewijzigd door dreamscape op 25-11-2015 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik ben erg blij met mijn Silvia, maar mooi om te zien is ze niet. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Solis maakt op papier prachtige apparaten. Toen ik begon met de koffie wilde ik heel graag een Solis kopen. Inderdaad die met de maler er al netjes in verwerkt. Online filmpjes gekeken, reviews gelezen en wauw...wat was die mooi. Vind ik nog steeds.....maar het is allemaal schijn, de maler erin is echt kloten en de hele machine is eigenlijk 1 grote plastic bak met dito degelijkheid.
Voor 1000 euro moet je echt dat niet kopen, daar ga je zo'n spijt kan krijgen. Overal lees je dat die machines bij mensen stuk gaan, in storing gaan, gaan lekken, de maler stuk gaat, etc...terwijl een "echte" halfautomaat juist gebouwd is om generaties mee te gaan, die kan je bij wijze van je opa erven (overdreven gezegd).

Goed, wat dan wel voor 1000 euro. Een hoop is al gezegd, maar ik wil er graag nog 1 optie aan toevoegen.

Ik lees in je tekst dat het niet te groot moet zijn, ik zou je graag een mooie horecamaler aanraden, maar ik snap dat kleiner fijner is. Dan is de Eureka mignon een mooie optie als maler: https://www.koffiewarenhu...ka-mignon-advanced-v2-rvs

Als espressoapparaat is 2e hands een hele prima optie. Ik heb een paar jaar geleden voor 600 euro een Vibiemme Domobar gekocht. Dat is nog steeds mijn favoriete halfautomaat onder de 1000 euro. Nieuw is die rond de 800 euro, dus met de maler zou je dan op zeg 1150 euro ofzo uitkomen totaal. Maar hij is ook 2e hands regelmatig te vinden. Hier zie je hoe de nieuwste versie eruit ziet:
https://www.koffiewarenhu...en/vibiemme-domobar-zwart
Kijk rustig af en toe op marktplaats, want de Domobar wordt veel te koop aangeboden, maar ook regelmatig zijn dat oudere versies (en dan heb je het over 10+ jaar oud, wat zonder de historie te kennen, niet heel fijn is). De nieuwste en oudere versies hebben fysiek andere plekken waar de lampjes en knopjes zitten, dus je kan ze makkelijk uit elkaar houden.

edit: dit zou een mooie opties zijn en dit is ook de laatste Domobar versie:
klik naar marktplaats

2e goede optie (maar de maler is niet fijn, dus die ofwel verkopen dan, of er uberhaupt niet bij nemen)

3e optie

4e optie

[ Voor 12% gewijzigd door Nomad op 25-11-2015 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaRF
  • Laatst online: 10:23

BaRF

bijna kerst

Chaoss schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:55:
Stel:

-Je wilt redelijk lekkere koffie zetten maar je hebt absoluut niet de aspiratie om Wannabee barista te worden.
-Gemak is belangrijk, semi-automaat valt af, moet niet meer zijn dan apparaat laten opwarmen en dan op knopje drukken.
-Moet een optie zijn tot maken cappuccino, dit kan altijd met een losse melkopschuimer maar geïntegreerd zou leuk zijn.
-Hoeveelheid valt mee, gemiddeld zo'n 5-6 kopjes per week. voor verjaardagen etc. gebruik ik filterkoffie.

Ik heb nu een Senseo maar ben daar helemaal klaar mee, kan er totaal niet van genieten en drink het alleen maar om wat te drinken te hebben.

Eerst dacht ik aan een Nespresso, een versie met melkopschuimer kost 190,-. Cups zijn echter schreeuwend duur, 35-40 cent voor originele en 25 cent voor DE cups, huismerk cups zijn nog goedkoper maar lees ik best wel slechte verhalen over.

Andere optie is een volautomaat met bonen, de DeLonghi Ecam 22.110, deze krijgt goede reviews en kost nu bij de MM 299,- prijs per kopje verschild sterk 5-25,- maar ik dek gemiddeld 15 cent per kopje? In geval van zo'n automaat ben ik wel wat huiverig voor onderhoud/levensduur.

Ik heb dit topic wat doorgenomen en opvallend is dat de puristen steeds maar weer verwijzen naar zelf malen en dan een semi-automaat maar dat is iets wat ik simpelweg niet aspireer.

Wat zouden jullie doen?
Grappig, ik heb die machine net binnen gekregen. Ben al heel lang aan het tobben en hier aan het lezen wat te doen nu ik de Senseo echt helemaal zat ben. Allemaal leuk en aardig dat we op Tweakers altijd een klein beetje 'doorslaan' met alles (Daar zijn we Tweakers voor ;)) maar ik heb gewoon niet het budget om alleen al 600 euro aan een maler uit te geven. En het moet gewoon ook af en toe makkelijk zijn (anders kan m'n vrouw me nooit meer verrassen met een kop koffie :+) Dit weekend ga ik hem in gebruik nemen en ben vooral benieuwd naar bonen- en winkeltips! :)

ps, neem dat doorslaan niet te negatief he jongens! Maar ik kom in het Koffie topic omdat ik wil lezen en leren over koffiemachines, bonen, receptentips etc :) En als het vervolgens alleen maar gaat over "je hebt geen lekkere koffie zonder keramische malers van die-en-die diameter en een ubergeile Gaggia van €1500" dan vind ik dat toch jammer :P Zelfde als bijvoorbeeld het broodbak topic, of het pizza topic. Nee ik wil geen meel in Italië bestellen waar het in beperkte oplages van 5kg wordt gemalen door zilveren maalstenen gesmeed door elven in maanlicht. Ik wil gewoon weten wat voor salami jullie gebruiken! :+ Blijf wel vooral doorgaan, maar hou ook rekening met de 'gewonere' gebruikers ;)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bonen en winkeltips zijn al wel veel genoemd in dit topic, daar moet je zeker je weg al wel mee kunnen vinden met wat al genoemd is :).

Punt is dat bonen niet in alle machines even goed naar voren komen qua smaken. Mijn ouders hun lidl espressobonen smaken best wel goed in hun volautomaat, maar komt er als kromme bocht bij mij uit. En andersom vinden zij mijn verse bonen niet alles in hun apparaat.

Dus je kan grotendeels je info vinden in dit topic, maar zal daarna alsnog zelf wat moeten proberen en proeven met jouw setup :)

• BaRF
  • Laatst online: 10:23

BaRF

bijna kerst

Nomad schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:57:
bonen en winkeltips zijn al wel veel genoemd in dit topic, daar moet je zeker je weg al wel mee kunnen vinden met wat al genoemd is :).

Punt is dat bonen niet in alle machines even goed naar voren komen qua smaken. Mijn ouders hun lidl espressobonen smaken best wel goed in hun volautomaat, maar komt er als kromme bocht bij mij uit. En andersom vinden zij mijn verse bonen niet alles in hun apparaat.

Dus je kan grotendeels je info vinden in dit topic, maar zal daarna alsnog zelf wat moeten proberen en proeven met jouw setup :)
Oh zeker, ik heb echt het topic vanaf de start gelezen en ben dus ook echt blij met de tips :) Ga ook zeker het een en ander proberen!

Met mijn post wilde ik eigenlijk anderen ook triggeren om hier hun ervaringen te delen, ondanks dat ze niet de barista-ambitie hebben zoals sommigen van jullie ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BaRF op 26-11-2015 13:05 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 22:57
Leuk topic! Niet helemaal doorgelezen hoor, gezien het aantal pagina's, beken ik gelijk :9

Sinds twee dagen in het bezit van mijn allereerste volautomatische koffiemachine. Ik heb gekozen voor de Siemens EQ6 700 series. Waarom? Een combinatie van prijs, opties/mogelijkheden, design en reviews.
Ik weet dat ik met een volautomaat niet de beste koffie kan zetten, maar ik hoop altijd beter dan met een Senseo, Nespresso, Dolce Gusto apparaat in ieder geval (deze apparaten heb ik namelijk ook allemaal in bezit). De laatste jaren dronk ik voornamelijk Nespresso, maar hierin is weinig variatie mogelijk en de cupjes zijn natuurlijk erg aan de prijs.
Ik drink zelf niet vaak een melkspecialiteit, maar mijn vriendin houdt niet zo van koffie maar lust af en toe wel een latte macchiato of cappuchino. Moet zeggen dat het melkschuim toch wel mooi is van deze machine overigens, stelt me zeker niet teleur!

Gisteren bonen gehaald van Simon Levelt (Yellow Bourbon en Palermo). Deze moeten er nog in dus nog geen idee hoe ze smaken; ben benieuwd!
Moet trouwens wel bekennen dat ik, lekker Hollands, vaker een Lungo/Americano drink dan een Espresso. Waarschijnlijk zal dit nu 50/50 worden, en ga ik vanavond mijn eerste Lungo proberen d.m.v. heet water toe te voegen aan de Espresso. Anderen hier die dit ook zo doen met een volautomaat, of gewoon de optie 'Koffie' selecteren op de machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 14:14
Met een schamel budget van 300 euro, wat is dan de beste volautomaat die er te krijgen is? Mijn vrouw drinkt graag macchiato en cappuccino, dus ondersteuning voor dit soort zaken is ook wel gewenst. Verder zijn extra features niet nodig wat mij betreft.

We hebben nu een Senseo en willen wel eens wat anders :P Cupjes willen we niet omdat we af en toe gewoon eens wat luxe bonen willen testen.

[ Voor 8% gewijzigd door yinx84 op 30-11-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:17

jpiwf

licenced pepernootaddict

Jottum, een koffietopic. Ik zet al jaren tevreden kopjes koffie met mijn Saeco Samba uit '95. Het beestje heeft wel een gebruiksaanwijzing, mede omdat het filter blijft hangen aan de machine na elke zetbeurt (trekt vacuum oid). Met een waterpomptang kom je echter een eind, en er komt nog altijd prima koffie uit. Recent heb ik met m'n net wakkere hoofd echter per ongeluk het handvat van de filterhouder afgebroken. Niet heel erg, maar optisch niet heel mooi. Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e9igDdR56NS1m8p3ohbm9HXI/thumb.jpg
Helaas zijn onderdelen moeilijk te vinden, dus we doen het er voorlopig nog maar mee.

Nu heb ik natuurlijk braaf het topic een aantal pagina's terug gelezen, en begrepen dat ik met een hippe maler nog lekkerder kopjes koffie kan zetten met dit ding. Ik ben wel het overzicht een beetje kwijt, want er zijn malers die wel geschikt zijn voor espresso's en malers die dat niet zijn, en er zijn verschillen in maalschijftype en -formaat. Stel ik heb er best 350 euro voor over, ervan uitgaande dat zo'n apparaat gewoon jaren meegaat. Is dan een Compak K3 de logische keus?

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Ik trek mijn espressos en americano's uit deze machine:
Afbeeldingslocatie: http://www.solisonline.nl/media/catalog/product/cache/2/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/o/solis-barist-pro-espresso1.jpg

Ik zie hier wat mindere reacties op Solis machines maar ik ben tot op heden nog zeer tevreden met de machine, doet precies wat beloofd is. Ben tov een Nespresso hier best snel mee uit de kosten trouwens, gingen zo ongemerkt 30-40 (2 volwassenen die van koffie houden + visite) cups per week door de Nespresso, dat loopt toch snel op dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
Afbeeldingslocatie: http://koffiemagazine.nl/wp-content/uploads/2010/08/boek-sander-schat-thuisbarista.jpg

Dit mooie boek gevraagd voor kerst. Heb verder al een mooie maler dus hoogtijd voor een mooi halfautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 12:07
De Rikster schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:50:

Ik zie hier wat mindere reacties op Solis machines maar ik ben tot op heden nog zeer tevreden met de machine, doet precies wat beloofd is. Ben tov een Nespresso hier best snel mee uit de kosten trouwens, gingen zo ongemerkt 30-40 (2 volwassenen die van koffie houden + visite) cups per week door de Nespresso, dat loopt toch snel op dan.
Hier wordt er inderdaad niet zo enthousiast gereageerd over deze machine.
Ik heb er wel eens naar gekeken, maar ik was ook niet overtuigd ( door de ingebouwde molen). In Amerika wordt Solis onder een andere naam verkocht, namelijk Breville. Het Amerikaanse assortiment komt helaas niet overeen met die van Nederland. Er is namelijk een Breville met dubbele boiler, waar je ook veel kan instellen (kwa temperatuur enzo ) op Youtube zijn ze vaak wel te spreken over die machine, ook door de vele handigheidjes (opbergvakjes e.d). Helaas heb ik die machine toen niet in Nederland gevonden.

De Solis machine die hier verkocht wordt heeft de ingebouwde molen en dit is wat beperkt voor liefhebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 10:06
Ik zit te overwegen om een vol automatisch espresso apparaat te kopen (die de bonen ook gaat malen etc etc) maar er zijn zoveel keuzes en de prijzen verschillen enorm (van 250 euro tot 1500 euro).

Mijn enige vraag is: Zal de smaak verschillen als je kiest tussen een apparaat van 250 euro of 1 van 1000 euro? of is de smaak van de koffie hetzelfde?

Hier op mijn werk staat een apparaat van 1200 euro, maar geeft een apparaat van 250 euro bv hetzelfde effect?

de bonen zelf malen en daarna via een normaal koffiezetapparaat koffie maken smaakt toch echt een stuk minder voor mijn gevoel.

Edit: ook vraag ik mij af welke koffie sterker is (lees: Meer cafeïne bevat): via bonen of via de cups?

[ Voor 8% gewijzigd door mugenmarco op 02-12-2015 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
yinx84 schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:37:
Met een schamel budget van 300 euro, wat is dan de beste volautomaat die er te krijgen is? Mijn vrouw drinkt graag macchiato en cappuccino, dus ondersteuning voor dit soort zaken is ook wel gewenst. Verder zijn extra features niet nodig wat mij betreft.

We hebben nu een Senseo en willen wel eens wat anders :P Cupjes willen we niet omdat we af en toe gewoon eens wat luxe bonen willen testen.
Ik zit met hetzelfde. Kwam deze tegen in die prijsklasse:
http://www.melitta.nl/nl/CAFFEO-SOLO-414.html

Misschien dat hier mensen zijn die ervaring met deze machine hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 14:14
Exocet schreef op woensdag 02 december 2015 @ 08:54:
[...]

Ik heb me aangemeld bij de consumentenbond. Als ik daar een filtering maak van alle volautomaten zonder prijsplafond krijg ik een lijst van 477 resultaten. De hoogste score is een 8,0. In ons budget is het eerste apparaat wat we tegenkomen de DeLonghi ECAM 22.110.B voor 298 euro, op de 11e plaats. Deze scoort een 7,6.

Erg netjes, want hij zit daarmee echt tussen de machines van een veel hogere prijsklasse. Een aantal Tweakers is er ook over te spreken:

pricewatch: DeLonghi ECAM 22.110 Magnifica Espresso Zwart

Denk dat de keuze vrij makkelijk is voor ons ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb niet altijd tijd om lekker rustig wat bonen te malen en koffie te zetten, dus wilde toch weer mijn senseo er langs gebruiken, maar vind eigenlijk alle pads te smerig voor woorden. Maar heb er nu eentje gevonden die echt super toppie is. Fair trade merk van de wereldwinkel.

Is een witte zak met rode opdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:34
[...]

Ik heb een caffeo solo thuis, ben er erg tevreden mee. Meer kan ik er ook niet van zeggen omdat ik geen ander referentie-materiaal heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

[...]

Ik heb een duo, wat ouder model een voor een vol automaat goed genoeg. Beter of vergelijkbaar met Nespresso. Half automaat met maler is beter als he het goed doet en weer dus de tijd voor neemt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:23:
[...]

Ik heb een duo, wat ouder model een voor een vol automaat goed genoeg. Beter of vergelijkbaar met Nespresso. Half automaat met maler is beter als he het goed doet en weer dus de tijd voor neemt.
Ene kant voel ik ook wat meer voor een halfautomaat, maarja heb ook te maken met de WAF. De vrouw moet ook koffie kunnen zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
koop je een halfautomaat met maler voor jezelf. En extra portafilter die ESE pods kan verwerken. Eenmalige extra kosten zijn 70 euro voor zo'n filterhouder en de ESE-pods zijn per stuk verpakt en wel even houdbaar.
Je bent niet de enige die die oplossing gebruikt :) (en nee, ik niet :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Zojuist een demo gehad van de Crushgrind, een redelijk betaalbaar handmolentje dat claimt espressomaling en zelfs fijner (turkse koffie) te kunnen malen. Meestal zijn dit redelijk discutabele claims. De maling is eigenlijk nooit fijn genoeg, in het beste geval op het randje en als je fijn maalt ben je met die kleine schijfjes eindeloos bezig. Dus ook voor deze molen: eerst zien en dan geloven en het molentje lijkt warempel de claim waar te maken.

Het molentje oogt vrij strak. Bovenkant waar het maaldeel in zit is van kunststof, het bakje voor het maalsel van perspex. de twee delen schuif je met een beetje draaien in en uit elkaar. De maalschijven zijn keramisch en zijn niet brede dan bijvoorbeeld in een Hario Skerton of een zassenhaus maar wel opvallend langer. Dat betekent meer maaloppervlak, goed voor een kortere maaltijd. De maalgraad is aan de onderkant traploos in te stellen. Geen mogelijkheid de stand te blokkeren maar ik vermoed dat dat ook niet nodig is.De bovenkant is open. De molen wordt geplaatst op een houder die stevig op bijvoorbeeld aanrechtblad of tafel staat. Hierdoor ligt het geheel enigszins schuin en zou het malen stabieler en makkelijker moeten gaan.

Een praktijktestje heb ik uitgevoerd om te kijken of de molen fijn genoeg kon malen, hoe makkelijk dat gaat en hoe lang ik ongeveer bezig zou zijn. Als espressomachine heb ik een ECM Mechanika IV gebruikt. Het resultaat vond ik verrassend. Ik heb geen timer gebruikt maar het malen ging erg makkelijk, waarschijnlijk mede dankzij de houder (voor de eerlijkheid: ik heb het molentje niet los in de hand geprobeerd).Maaltijd voor 10 gram schat ik op 15 tot 20 sec. Ondanks de open bovenkant sprongen de boontjes er niet uit. De maalgraad bleek uiteindelijk zelfs veel te fijn voor de ECM dus dat zie ik maar als een plusje. Met wat afstellen zou dat goed moeten komen. De consistentie leek vrij goed maar kan ik bij gebrek aan een zeefsysteem helaas niet meten. De maalschijven zijn eenvoudig te verwijderen om ze schoon te maken

De belangrijkste punten samengevat:

+ Maalt erg fijn, espressomaling en zelfs (richting) turkse koffie.
+ Maalt snel en makkelijk
+ Staat stabiel
- Om te vullen zou een trechtertje handig zijn
- De manier waarop maalhuis en bakje in elkaar bevestigd worden vind ik zelf niet heel prettig. Liever had ik schroefdraad gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:12:
Zojuist een demo gehad van de Crushgrind, een redelijk betaalbaar handmolentje dat claimt espressomaling en zelfs fijner (turkse koffie) te kunnen malen. Meestal zijn dit redelijk discutabele claims. De maling is eigenlijk nooit fijn genoeg, in het beste geval op het randje en als je fijn maalt ben je met die kleine schijfjes eindeloos bezig. Dus ook voor deze molen: eerst zien en dan geloven en het molentje lijkt warempel de claim waar te maken.

Het molentje oogt vrij strak. Bovenkant waar het maaldeel in zit is van kunststof, het bakje voor het maalsel van perspex. de twee delen schuif je met een beetje draaien in en uit elkaar. De maalschijven zijn keramisch en zijn niet brede dan bijvoorbeeld in een Hario Skerton of een zassenhaus maar wel opvallend langer. Dat betekent meer maaloppervlak, goed voor een kortere maaltijd. De maalgraad is aan de onderkant traploos in te stellen. Geen mogelijkheid de stand te blokkeren maar ik vermoed dat dat ook niet nodig is.De bovenkant is open. De molen wordt geplaatst op een houder die stevig op bijvoorbeeld aanrechtblad of tafel staat. Hierdoor ligt het geheel enigszins schuin en zou het malen stabieler en makkelijker moeten gaan.

Een praktijktestje heb ik uitgevoerd om te kijken of de molen fijn genoeg kon malen, hoe makkelijk dat gaat en hoe lang ik ongeveer bezig zou zijn. Als espressomachine heb ik een ECM Mechanika IV gebruikt. Het resultaat vond ik verrassend. Ik heb geen timer gebruikt maar het malen ging erg makkelijk, waarschijnlijk mede dankzij de houder (voor de eerlijkheid: ik heb het molentje niet los in de hand geprobeerd).Maaltijd voor 10 gram schat ik op 15 tot 20 sec. Ondanks de open bovenkant sprongen de boontjes er niet uit. De maalgraad bleek uiteindelijk zelfs veel te fijn voor de ECM dus dat zie ik maar als een plusje. Met wat afstellen zou dat goed moeten komen. De consistentie leek vrij goed maar kan ik bij gebrek aan een zeefsysteem helaas niet meten. De maalschijven zijn eenvoudig te verwijderen om ze schoon te maken

De belangrijkste punten samengevat:

+ Maalt erg fijn, espressomaling en zelfs (richting) turkse koffie.
+ Maalt snel en makkelijk
+ Staat stabiel
- Om te vullen zou een trechtertje handig zijn
- De manier waarop maalhuis en bakje in elkaar bevestigd worden vind ik zelf niet heel prettig. Liever had ik schroefdraad gezien.
Concreet, is het ding de 80 euro waard?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Zwerver schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:35:
[...]

Concreet, is het ding de 80 euro waard?
Of jij het €88,= waard vindt mag je lekker zelf bepalen. Het ligt er ook maar aan wat je belangrijk vindt. Voor zover ik nu kan inschatten kan hij de concurrentie met molens in dezelfde prijsklasse op een aantal relevante punten makkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:40:
[...]

Of jij het €88,= waard vind mag je lekker zelf bepalen. Het ligt er ook maar aan wat je belangrijk vindt. Voor zover ik nu kan inschatten kan hij de concurrentie met molens in dezelfde prijsklasse op een aantal relevante punten makkelijk aan.
Dat is wat ik wilde horen. Een goede molen, als eerste of extra, voor een redelijke prijs (want kan de strijd aan met de andere handmatige molens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nomad schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:59:
koop je een halfautomaat met maler voor jezelf. En extra portafilter die ESE pods kan verwerken. Eenmalige extra kosten zijn 70 euro voor zo'n filterhouder en de ESE-pods zijn per stuk verpakt en wel even houdbaar.
Je bent niet de enige die die oplossing gebruikt :) (en nee, ik niet :P)
Met ^² dat is in dit geval dan wel de beste oplossing - en met ESE servings kan je echt ook goede koffie zetten, beter dan met de volautomaat als je espresso wilt drinken. Voor lungo's vind ik zelf de volautomaat beter (je kan wat meer koffie toevoegen in de instellingen en een mildere boon gebruiken, ESE is vaak wel op espresso gericht maar zeker goed).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

mugenmarco schreef op woensdag 02 december 2015 @ 08:38:
Edit: ook vraag ik mij af welke koffie sterker is (lees: Meer cafeïne bevat): via bonen of via de cups?
Het ligt eraan wat je bedoelt met sterker zijn, wat meer caffeïne heeft niets met een sterk smakende koffie te maken.

https://www.kickinghorsec...ne-myths-espresso-vs-drip

Ik weet dat ik nog gevoelig ben voor caffeïne ondanks mijn dagelijkse triple-espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 10:06
Phuncz schreef op woensdag 02 december 2015 @ 18:31:
[...]

Het ligt eraan wat je bedoelt met sterker zijn, wat meer caffeïne heeft niets met een sterk smakende koffie te maken.

https://www.kickinghorsec...ne-myths-espresso-vs-drip

Ik weet dat ik nog gevoelig ben voor caffeïne ondanks mijn dagelijkse triple-espresso.
ja ik bedoel dus waar meer cafeïne in zit, maakt het een verschil of het nou cups, pads of gewoon bonen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
mugenmarco schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:03:
[...]

ja ik bedoel dus waar meer cafeïne in zit, maakt het een verschil of het nou cups, pads of gewoon bonen zijn?
Maar cafeine is toch geen doel op zich? In cola zit nog een flinke berg meer, net als in genoeg andere drankjes.

Koop een zak goedkope bonen met flink wat Robusta bonen er in, daar zit veelal veel cafeine in. Niet lekker, maar dat was geen vereiste meen ik? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

mugenmarco schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:03:
[...]

Het ligt eraan, hoeveel gram koffie er in de cups en pads zitten tov. hoeveel je maalt. In Senseo zit met veel geluk 7 gram, ik geloof dat Nespresso iets minder is en van de andere pad/cup systemen heb ik geen idee. Met bonen heb je "volgens de kunde" 7 gram aan gemalen koffie voor een single espresso, maar daar kan je dus ook een americano of cappuccino mee maken met diezelfde 7 gram. En dan ligt het nog aan de boon of "koffie" natuurlijk.

tl;dr het is niet zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De doorlooptijd is ook erg van belang, bij kook-koffie heb je max cafeiine, net zoals bij groene thee (lang trekken) - daar blijf je wakker bij/van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een French Press, maar heb nog wat vraagtekens:
- kun je net een grotere variant 1L ook makkelijk wat minder maken (1 of 2 koppen)? Of is het daarvoor niet geschikt?
- welk merk? Zo te zien dezelfde prijzen en allemaal redelijk positieve recensies. Wat zijn hier de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Exocet schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:15:
Ik ben aan het kijken naar een French Press, maar heb nog wat vraagtekens:
- kun je net een grotere variant 1L ook makkelijk wat minder maken (1 of 2 koppen)? Of is het daarvoor niet geschikt?
- welk merk? Zo te zien dezelfde prijzen en allemaal redelijk positieve recensies. Wat zijn hier de ervaringen?
Als je weinig volume gebruikt in een grote cafetiere krijg je onder de zeef geen koffiedrab maar een waterige mix van koffiedrab en vloeibare koffie. Dit wordt nog sneller bitter dan alleen drab onderin. Na het zetten gelijk uitschenken dus. Als je echter vaker 2 of 3 koppen zet zou ik er gewoon een kleintje bijnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
En weer een stroomstoring. Gelukkig heb ik gas, Bialetti en een reserve stash gemalen koffie. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:23:
[...]

Als je weinig volume gebruikt in een grote cafetiere krijg je onder de zeef geen koffiedrab maar een waterige mix van koffiedrab en vloeibare koffie. Dit wordt nog sneller bitter dan alleen drab onderin. Na het zetten gelijk uitschenken dus. Als je echter vaker 2 of 3 koppen zet zou ik er gewoon een kleintje bijnemen.
Bedankt voor de tip.

En wat betreft de molen, kan ik dan beter een goede handmolen nemen of toch een instap elektrische maler (met conische schijven)? Ik ga er vanuit dat ik bijna dagelijks koffie ga maken met de French Press.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Exocet schreef op donderdag 03 december 2015 @ 14:08:
[...]

Bedankt voor de tip.

En wat betreft de molen, kan ik dan beter een goede handmolen nemen of toch een instap elektrische maler (met conische schijven)? Ik ga er vanuit dat ik bijna dagelijks koffie ga maken met de French Press.
Cafetiere = grove maling is prima te doen met een handmaler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Zo, koffie is weer op (dom dat ik dat nu pas zie als ik zin heb) dus.... Aanraders? De YB heb ik gehad en vond ik lekker, dus graag bij 1 van de winkels die YB heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Misschien interessant: 'gratis' Baratza Virtuoso

https://manmetbrilkoffie.nl/shop/kerstactie/

Man met bril: winnaar AD koffietest en nog wel wat andere prijsjes. De koffie daar is goed, maar niet de goedkoopste.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond P schreef op zondag 06 december 2015 @ 17:20:
Misschien interessant: 'gratis' Baratza Virtuoso

https://manmetbrilkoffie.nl/shop/kerstactie/

Man met bril: winnaar AD koffietest en nog wel wat andere prijsjes. De koffie daar is goed, maar niet de goedkoopste.
Ik vind het een slechte deal hoor. Koffie voor slechts 19 euro voor 2x 200 gram, dat is €47,50 per kilo! Met zulke prijzen kan er wel een "heuse Baratza Virtuoso" van maar liefst €135 bij ja. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:35:
[...]

Ik vind het een slechte deal hoor. Koffie voor slechts 19 euro voor 2x 200 gram, dat is €47,50 per kilo! Met zulke prijzen kan er wel een "heuse Baratza Virtuoso" van maar liefst €135 bij ja. :+
Inderdaad, 1 tientje per 200 gram.
Echter, de koffie die ik daar wel eens drink als ik in de buurt ben is wel erg goed gebrand.

Die prijs is overigens ook redelijk on-par met wat je bij een andere kleine specialty coffee brander zou betalen.

[ Voor 39% gewijzigd door Raymond P op 07-12-2015 10:48 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymone
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:25
Eindelijk overgestapt van senseo naar een bonenmachine, namelijk de delonghi 22.110. Erg fijn apparaat en makkelijk in gebruik. Eerste keer had ik koffiebonen uit de supermarkt gehaald, smaak was redelijk maar zelfs minder dan mijn oude senseo. Vervolgens wat instellingen (maalgraad) aangepast en het smaakte al wat beter. Hierna ben ik opzoek gegaan naar lekkere bonen want daar zit wel verschil in. Op aanraden van onze buren heb ik nu Illy en de espresso grande aureo van Koffiehal gekocht. Ga ze beide proberen :P

Het is weer September 2025 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Jaymone schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:39:
Eindelijk overgestapt van senseo naar een bonenmachine, namelijk de delonghi 22.110. Erg fijn apparaat en makkelijk in gebruik. Eerste keer had ik koffiebonen uit de supermarkt gehaald, smaak was redelijk maar zelfs minder dan mijn oude senseo. Vervolgens wat instellingen (maalgraad) aangepast en het smaakte al wat beter. Hierna ben ik opzoek gegaan naar lekkere bonen want daar zit wel verschil in. Op aanraden van onze buren heb ik nu Illy en de espresso grande aureo van Koffiehal gekocht. Ga ze beide proberen :P
Die illy bonen zijn oud en veranderen in korte tijd weinig. Ik zou asap die verse bonen proberen, nu ze nog vers zijn. Welke branddatum wordt vermeld, of staat er alleen een ten minste houdbaar tot datum op?

• Jaymone
Nomad schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:51:
[...]

Die illy bonen zijn oud en veranderen in korte tijd weinig. Ik zou asap die verse bonen proberen, nu ze nog vers zijn. Welke branddatum wordt vermeld, of staat er alleen een ten minste houdbaar tot datum op?
Op die van de koffiehal grande aureo staat zowel branddatum als tht op. Branddatum is 7 dec 2015 en tht 7 dec 2016, lijkt mij vers genoeg :)
Ik laat ze nog wel even wachten, volgens kenners zou je het pas na ongv een week moeten proeven

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Jaymone schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:34:
[...]

Op die van de koffiehal grande aureo staat zowel branddatum als tht op. Branddatum is 7 dec 2015 en tht 7 dec 2016, lijkt mij vers genoeg :)
Ik laat ze nog wel even wachten, volgens kenners zou je het pas na ongv een week moeten proeven
De kenners zijn het daar niet geheel over eens, ik vind dat ze na 3 dagen al prima op smaak zijn. Ik laat ze altijd 48 uren minimaal liggen, maar een week is wat overdreven. Dat gaat wel op voor hele lichte brandingen (zoals voor filter), maar espresso branding hoeft geen week te liggen hoor :)

• Jaymone
Nomad schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:37:
[...]

De kenners zijn het daar niet geheel over eens, ik vind dat ze na 3 dagen al prima op smaak zijn. Ik laat ze altijd 48 uren minimaal liggen, maar een week is wat overdreven. Dat gaat wel op voor hele lichte brandingen (zoals voor filter), maar espresso branding hoeft geen week te liggen hoor :)
Kijk dat is nog eens een goeie tip, scheelt weer wachten :) Heb nu nog illy erin zitten, ik ga de verse bonen dan morgen proberen! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:17
Net 2 zakjes Segafredo gehaald in de Bonus... twijfel alleen of het wel koffiebonen zijn :P
Zakjes zijn erg klein voor 500g maar op de verpakking staat: koffiebonen, voor espresso apparatuur. Dat is toch ook een volautomatische koffiemachine zou je zeggen? Ik vrees dat het gewoon gemalen koffie is voor espresso zetten... ik heb helaas geen bon en nog een zak open dus ik maak ze ook niet gelijk open. Meer Segafredo gebruikers hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Je kunt toch wel aan het pak voelen of het bonen zijn of gemalen koffie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:17
dreamscape schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:19:
Je kunt toch wel aan het pak voelen of het bonen zijn of gemalen koffie?
Het is niet zo hard als een pak filterkoffie. Maar het zakje is ondanks dat het 500g is veel kleiner dan de 500g zakken bonen die in de supermarkt staan. Kleinere bonen of grovere maling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Als het niet rammelt dan zijn het geen bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Nomad schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:37:
[...]

Vorige week een lichtgebrande Ethiopische boon uit de Chemex gehad... Fantastische fruitige zachte koffie, 20 minuten daarvoor gebrand..,
Pagina: 1 ... 8 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1