Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:38:
[...]

Vorige week een lichtgebrande Ethiopische boon uit de Chemex gehad... Fantastische fruitige zachte koffie, 20 minuten daarvoor gebrand..,
Oh absoluut wel bruikbaar, maar dat betekent niet dat de smaak zich nog aan het ontwikkelen is :)
Ik drink mijn YB ook regelmatig zodra die binnen is van de brander.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:01
Vanmiddag een Mecoffee binnen gehad.
Leuk, als uitbreiding voor de Silvia. Van Nederlandse bodem (en dus vast een mede Tweaker).
Ik was van plan zelf een oplossing te bouwen met een olimex bordje, maar geen tijd voor.

Helaas is hij alweer kapot, de aardlekschakelaar klapte eruit nadat ik 'm ingebouwd, getest en aan het opwarmen was.
Het inbouwen was knap lastig voor mij, ik kon geen aansluit schema vinden en moest het doen met best veel text.

Nu heb ik geen espresso :')

Wel kudo's voor Mecoffee, uitvoerig en snel mailcontact.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:46:
Vanmiddag een Mecoffee binnen gehad.
Leuk, als uitbreiding voor de Silvia. Van Nederlandse bodem (en dus vast een mede Tweaker).
Ik was van plan zelf een oplossing te bouwen met een olimex bordje, maar geen tijd voor.

Helaas is hij alweer kapot, de aardlekschakelaar klapte eruit nadat ik 'm ingebouwd, getest en aan het opwarmen was.
Het inbouwen was knap lastig voor mij, ik kon geen aansluit schema vinden en moest het doen met best veel text.

Nu heb ik geen espresso :')

Wel kudo's voor Mecoffee, uitvoerig en snel mailcontact.
Dat is een boel geld voor iets wat waarschijnlijk gewoon een arduino bordje met wat sensoren is? Kan je eens een foto maken? Ook interessant om te zien of dat ding ook met bijv. een domobar kan werken.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik heb hier nog een hele rits Jeenodes liggen waar ik het ook mee had gekund, maar de tijd ontbreekt mij.
Plus als ik mijn ontwikkeltijd in geld omzet is de prijs van zo'n MeCoffee peanuts.

Foto

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymone
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:20
Jaymone schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:52:
[...]

Kijk dat is nog eens een goeie tip, scheelt weer wachten :) Heb nu nog illy erin zitten, ik ga de verse bonen dan morgen proberen! Bedankt!
Nou ik heb ze geprobeerd, echt heerlijk! Je proeft inderdaad verschil tussen deze verse bonen van koffiehal en die van illy en moet dus zeggen je had gelijk. Wel een avontuur zo om diverse bonen te proberen :P

Het is weer September 2025 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die dingen doen me denken aan de PIDs van Auber instruments. OOk zelfde prijs.
Zit daar nog veel verschil in dan?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Boudewijn schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:18:
Die dingen doen me denken aan de PIDs van Auber instruments. OOk zelfde prijs.
Zit daar nog veel verschil in dan?
Deze heeft onder andere ook nog bluetooth (en een smartphone app), aan/uit timer, shot timer, pressure control, pre infusion.
Wel een 'kleine' meerwaarde dan alleen een PID imho.
Wat hij niet heeft en ik wel zelf had gemaakt zijn aan/uit op afstand en shot time (auto-stop).

Bluetooth heeft een beperkte meerwaarde, de bedoeling is dat de unit weggewerkt wordt in de silvia dus het bereik zal minimaal zijn, of in ieder geval (maar niet kunnen testen) niet voldoende om zonder tussenoplossing aan mijn domotica stack te hangen. Het bedient wel makkelijk via een app.

In de korte tijd dat ik getest heb kan ik iig vertellen dat de temperatuur stabiel blijft (+/-0.5C) en het verbruik eenmaal op temperatuur 36Wh is in plaats van de standaard 0Wh of 1100Wh als de boiler temperatuur te laag wordt.
Koffie heb ik niet ermee kunnen zetten, dus hoe de PID zich houdt tijdens zetten ben ik ook erg nieuwsgierig naar.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm ik dacht dat Auber ook wel verder was, maar dat valt dan inderdaad tegen zeg. Leuk ding heb je in dat geval gekocht :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Het zal vast heiligschennis zijn hier, maar sinds ik weer wat meer koffie drink overweeg ik zo'n apparaat te kopen. Daarmee bedoel ik, een Nespresso apparaat of een Dolce Gusto. Voor een "echte" espresso machine (bijvoorbeeld) heb ik het geld niet als student.

Mijn broer heeft een Nespresso staan en dat vind ik aardige koffie, maar het toeval wil dat zo'n Dolce Gusto komende week spotgoedkoop is bij de Albert Heijn. Nu vraag ik me af, hoe is jullie ervaring met beide apparaten? Is er 1 uitgesproken beter dan de ander? W.b.t. die Dolce Gusto vind ik de variatie wel fijn, maar hoe is de kwaliteit?

E: Mocht dit het verkeerde topic zijn, excuses :).

E#2: Oef, zie net dat hier een topic voor is. Vergeet mijn post maar :').

[ Voor 9% gewijzigd door Thomas op 13-12-2015 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De MeCoffee geïnstalleerd en werkend.

Leuk zulke logjes vanuit je machine: linkje

- knip -

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 10:47
Raymond P schreef op woensdag 16 december 2015 @ 19:56:
De MeCoffee geïnstalleerd en werkend.

Leuk zulke logjes vanuit je machine: linkje
Very Nice. Misschien een beetje too much dat het via een webinterface met de wereld gedeeld kan worden terwijl alleen jij de resultaten nodig hebt. Maar desalniettemin, coolness factor is zeer hoog.

ehhhh..HOI

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Spijtig dat dit soort spul bijna uitsluitend voor de Silvia te krijgen is, of ik kijk er compleet langs voor de Gaggia Classic. Ik zou liever een toestel hebben wat dit rechtstreeks ingebouwd heeft om naartoe te upgraden, van mijn Gaggia Classic naar de Rancilio Silvia schiet ik niet veel op. Maar ik ken er geen die de 21ste eeuw technologie met de 20ste eeuw techniek combineren uit-de-doos.

[ Voor 14% gewijzigd door Phuncz op 17-12-2015 17:10 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:09:
Spijtig dat dit soort spul bijna uitsluitend voor de Silvia te krijgen is, of ik kijk er compleet langs voor de Gaggia Classic. Ik zou liever een toestel hebben wat dit rechtstreeks ingebouwd heeft om naartoe te upgraden, van mijn Gaggia Classic naar de Rancilio Silvia schiet ik niet veel op. Maar ik ken er geen die de 21ste eeuw technologie met de 20ste eeuw techniek combineren uit-de-doos.
Persoonlijk vind ik het toffe gadgets en zeker tof dat ze dit soort dingen maken, maar, een E61 groep heeft van zichzelf goede stabiliteit en werkt goed voorspelbaar. Dat blijft gewoon een mooie upgrade vanaf een Gaggia.
Een Vibiemme domobar of junior, een Rocket Cellini/Giotto, een ECM of een Bezzera, ze werken allemaal nagenoeg identiek.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Wel ja, maar na met zo'n onbetaalbare Kees VDW Spirit wat uren ervaring te hebben, apprecieer je zaken zoals een pre-infusion, doorstroomteller, 10de van een graad precieze thermometer, etc etc. Dat is uiteindelijk ook wat de betere PID's kunnen, maar wat niet overal standaard op zit. Persoonlijk vind ik het moeilijk om te verteren om zo'n lelijk bijgeplaatst schermpje op een mooie Rocket te plaatsen.

Maar ik zag bv. dat Lelit leuke apparaten maakt met veel moderne tech zoals deze: https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/lelit-pl41tem
Drukmeter, PID, het leukere spul. Weliswaar in een goedkope verpakking en geen E61 groep. Dit vind je ook bij de duurdere apparaten met E61 groep maar die missen dan nog steeds de doorstroomteller en pre-infusion vaak terwijl dat basically wat kleingeld aan extra onderdelen is.

• Raymond P
Met Phuncz.
Een paar keer aan een (hyper) moderne high end machine staan en je bent best verziekt.

Het toppunt daarvan was een machine waarbij je manually een pressure profile kon maken door een shot te trekken en vervolgens exact dezelfde shot opgeslagen was (voor replay).

Ik vind de e61 groep fantastisch. Maar functies betaal je gewoon voor, en dat is ook niet erg zolang je dat ook kan.
(Als ik het geld ervoor had zou ik ook een Strada EP hebben.)

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 17-12-2015 20:32 ]

- knip -

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik vind een Gs3 ook al wel erg veel hebberigheid opwekken eigenlijk :). Dat het beter kan geloof ik best, maar dat is toch wel redelijk de max voor wat je nog home-use mag noemen denk ik.

De E61 groep is een mooi ding voor machines rond de 1000 tot zeg max 2000 euro. Het is een bewezen werkend concept, maar niet de holy grail.

• Zwerver
  • Niet online
OMG wat een beesten zijn dat. Maar ook wel heel prijzig, de prijs van een gemiddelde keuken ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De La Marzocco GS3 is wel zeer nice inderdaad. Hetzelfde merk heeft nu een nieuw "toestel voor thuis", de Linea Mini:

Afbeeldingslocatie: http://blog.360dgrs.nl/wp-content/uploads/2015/12/marzocco-linea-mini-800x533.jpg

http://home.lamarzoccousa.com/linea-mini/

Alleen vind ik voor 4.500€ dat er wel wat minder "80's broodrooster" design mocht hebben. Die schuifhendel ziet eruit alsof het van een Made In China euroknaller afkomt.
Maar het ding gaat al de goede richting uit qua techniek. Persoonlijk zou ik dan doorsparen voor een Keesje Speedster (~7.000€):

Afbeeldingslocatie: http://keesvanderwesten.com/images/speedster_gallery_1_5_web.jpg

Maar eerlijk zijn: de twee bovengenoemde zou ik enkel overwegen als ik ditto maandlonen ontvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Gekregen van de kerstman
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1NIKOi2T7T2RM7H5tO2VjOV9/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik lees af en toe mee in dit topic en ben wel is benieuwd hoe jullie koffiebonen vers houden. Je kunt via brandzaak.nl bijvoorbeeld vers gebrande bonen kopen maar als je dan meerdere zakjes besteld om de verzendkosten te drukken blijven de bonen niet vers. Hoe en waar kopen jullie de bonen en hoe bewaren jullie die? Ik lees hier dat jullie veel half automaten hebben, ik heb zelf een volautomatische jura impressa f8 en vind cappuccino maken de laatste tijd leuk om uit te proberen maar heb nog niet de perfecte smaak gehad. Heb al veel verschillende melksoorten geprobeerd maar altijd met supermarkt bonen. Nu ga ik maar is met bonen variëren. Tips voor bonen die goed zijn voor cappuccino ? Ik besef dat het smaak afhankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
Hier ook. Echt een geweldig boek. Zo super leerzaam. Heb al een mooie maler en kijk nu voor een tweede hands espresso apparaat. Budget rond de 300/400e dus als iemand wat leuks ziet hoor ik het wel. Mail nu met de verkoper voor deze ECM

http://link.marktplaats.nl/m1004362962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Wat een prachtig cadeau! Zoiets had ik ook wel onder de Kerstboom willen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Leuk boek, best veel mensen hebben dat boek en hoor er goede dingen over :).
Phuncz schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:16:
De La Marzocco GS3 is wel zeer nice inderdaad. Hetzelfde merk heeft nu een nieuw "toestel voor thuis", de Linea Mini:

[afbeelding]

http://home.lamarzoccousa.com/linea-mini/

Alleen vind ik voor 4.500€ dat er wel wat minder "80's broodrooster" design mocht hebben. Die schuifhendel ziet eruit alsof het van een Made In China euroknaller afkomt.
Maar het ding gaat al de goede richting uit qua techniek. Persoonlijk zou ik dan doorsparen voor een Keesje Speedster (~7.000€):

[afbeelding]

Maar eerlijk zijn: de twee bovengenoemde zou ik enkel overwegen als ik ditto maandlonen ontvang.
Dat heb ik nu precies hetzelfde. Die plastic schuif is echt kliko plastic, het lijkt niet mooi en is gewoon niet mooi. Dat vind ik dan wel weer ok aan de Gs3, die is er ook als semi-automaat met programmeerbare knoppen, dat leek mij wel wat :).

Maar goed, de Rocket V3 die ik heb, die bevalt nog super en is build to last, dus die gaat er alleen uit als ik de loterij win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Versteegrob schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:29:
[...]

Hier ook. Echt een geweldig boek. Zo super leerzaam. Heb al een mooie maler en kijk nu voor een tweede hands espresso apparaat. Budget rond de 300/400e dus als iemand wat leuks ziet hoor ik het wel. Mail nu met de verkoper voor deze ECM

http://link.marktplaats.nl/m1004362962
Heb een deal met de verkoper, kan hem voor €400,- overnemen, goede deal??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Versteegrob schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:25:
[...]

Heb een deal met de verkoper, kan hem voor €400,- overnemen, goede deal??
Ja is wel een goede deal. De machine is nog aardig nieuw en Brita water is ook fijn voor het beestje. De machine lijkt heel veel op een silvia, dus ik ging eens googlen en kwam op deze site: http://www.cafetoria.fi/m...asa-iv-first-impressions/

En vind het ook wel een mooi ding om te zien. Maler is trouwens nog veel belangrijker dan de machine, maar dat wist je als goed is al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Nomad schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:50:
[...]

Ja is wel een goede deal. De machine is nog aardig nieuw en Brita water is ook fijn voor het beestje. De machine lijkt heel veel op een silvia, dus ik ging eens googlen en kwam op deze site: http://www.cafetoria.fi/m...asa-iv-first-impressions/

En vind het ook wel een mooi ding om te zien. Maler is trouwens nog veel belangrijker dan de machine, maar dat wist je als goed is al :)
Top! Review ga ik even lezen. Ja maler ben ik bekend mee. Heb een k3 Compak met nieuwe schijven dus dat gaat goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Versteegrob schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:53:
[...]

Top! Review ga ik even lezen. Ja maler ben ik bekend mee. Heb een k3 Compak met nieuwe schijven dus dat gaat goed komen.
De 3 compak is een mooi begin. Maar weet ook dat er nog veel mooiers te vinden is en dat daar uiteindelijk ook zeker winst mee te behalen is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:31:
[...]

De 3 compak is een mooi begin. Maar weet ook dat er nog veel mooiers te vinden is en dat daar uiteindelijk ook zeker winst mee te behalen is :).
* Zwerver moppert een beetje onder z'n hand vandaan naar Nomad...

Stttt.... ik moet nog steeds mijn molen upgraden... Maar iets met huis verkocht onder de hypotheekwaarde en vrouw die het er niet mee eens is enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Nomad schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:31:
[...]

Zeker weten maar dit is een prima start denk ik. Is kijken of ik het een beetje kan. Nu bonen bestellen en een tamper. Ooit zou ik zo'n Rocket willen. Of ooit een BGE Large :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Hehe, je moet wat te wensen over blijven :P.

Mijn Rocket bevalt gewoon top en misschien komt er medio februari voor mij nog een maler upgrade, maar dat horen jullie dan wel :P.
(En dan komt Zwerver tegen die tijd wel aankloppen voor mijn Quamar M80e ;) vermoed ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:47:
Hehe, je moet wat te wensen over blijven :P.

Mijn Rocket bevalt gewoon top en misschien komt er medio februari voor mij nog een maler upgrade, maar dat horen jullie dan wel :P.
(En dan komt Zwerver tegen die tijd wel aankloppen voor mijn Quamar M80e ;) vermoed ik)
Sttttt.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik denk dat de Quamar een top ding voor je is, hij gaat dan ook alleen weg als de optie die ik in februari heb ook echt zo goed is als ik hoop. Anders blijft de quamar mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:24:
[...]

Ik denk dat de Quamar een top ding voor je is, hij gaat dan ook alleen weg als de optie die ik in februari heb ook echt zo goed is als ik hoop. Anders blijft de quamar mooi :P
Gaat helemaal aan het moment en de prijs liggen zoals je je kan voorstellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zwerver schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:29:
[...]

Gaat helemaal aan het moment en de prijs liggen zoals je je kan voorstellen ;)
Oh dat snap ik uiteraard. En het blijft een dure aanschaf, dus het moet maar net het juiste moment zijn, dat zeker. Maar het apparaat zou zeker wel in je straatje vallen, dat bedoel ik meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:19

Tacoos

i am i

Ik heb net een proefpakketje binnen van Brandzaak; zijn die zakken van hun wel ok om in de diepvries te bewaren of kan ik er beter nog een zak omheen trekken?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Tacoos schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:05:
Ik heb net een proefpakketje binnen van Brandzaak; zijn die zakken van hun wel ok om in de diepvries te bewaren of kan ik er beter nog een zak omheen trekken?
Geen idee, wat voor zakje zit er omheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:19

Tacoos

i am i

De zakken doen nogal papier achtig aan, vandaar. Er lijkt wel een eenweg ventiel in te zitten?
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/abmbyx.jpg

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dergelijke zakjes heb ik al vaker in de diepvries gegooid, ik merk er geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Net mijn eerste espresso apparaat en verse koffie. Feeeeeeels voor:) Nu nog even het boek thuis Batista lezen en dan aan de slag. Ben benieuwd hoe moeilijk het gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Versteegrob schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:09:
Net mijn eerste espresso apparaat en verse koffie. Feeeeeeels voor:) Nu nog even het boek thuis Batista lezen en dan aan de slag. Ben benieuwd hoe moeilijk het gaat worden.
Je kan geluk hebben, maar gemiddeld gezien ben je wel even bezig om het voor elkaar te krijgen :).
Vooral, het resultaat zal wisselend zijn, soms een lekkere bak, soms een stuk minder...en terwijl je niet zo goed weet waarom dat nou weer is. Het zal echt oefenen en proberen worden, maar het komt altijd goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Nomad schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:50:
[...]

Je kan geluk hebben, maar gemiddeld gezien ben je wel even bezig om het voor elkaar te krijgen :).
Vooral, het resultaat zal wisselend zijn, soms een lekkere bak, soms een stuk minder...en terwijl je niet zo goed weet waarom dat nou weer is. Het zal echt oefenen en proberen worden, maar het komt altijd goed!
Espresso maken

Glas espresso = 207 gram
Pistol = 623 gram

Eerste shot, 16 gram, 24 sec, 93ml,
Tweede shot, 16 gram, 24 sec, 85ml
Derde shot, 18 gram, 24 sec, 72 ml
Vierde shot, 20 gram, 24 sec, 32ml, perfect !!
Vijfde shot, 20 gram, 24 sec, 50ml, snap alleen die laatste niet echt? Echt goede sterkte espresso met nu al den mooie crème laag. Morgen 180ml mee nemen in een thermoskan op me werk en dan licht combineren met heet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Je tamp, maling, watertemperatuur, en soms de duivel spelen allemaal mee.
Consistent hetzelfde bakje trekken vergt oefening.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Ja merk het, wat ik alleen lastig te begrijpen vind is dit

20 gram koffie, 24 sec, 32 ml espresso
22 gram koffie, 24 sec, 50 ml espresso

Hoe kan dit? Puck was laatste keer nog redelijk nat, even kijken in het boek wat dit betekent.
Heb pas 10 shots gemaakt, proces is sowieso erg leuk om te doen _/-\o_ Dikke crema laag is ook snel gemaakt. Nu is kijken of het een beetje stabiel kan worden.

[ Voor 44% gewijzigd door Wackmack op 30-12-2015 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Tip: resultaat in de kop altijd wegen en niet kijken hoeveel ml het is. Wegen is vele malen constanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Nomad schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:47:
Tip: resultaat in de kop altijd wegen en niet kijken hoeveel ml het is. Wegen is vele malen constanter.
Weeg ook alles netjes af, eerst de pistol voor het aantal gram koffie en daarna de espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 20:32
Ik weeg af en toe de hoeveelheid koffie, maar doe het meestal op gevoel. Met ongeveer zeven gram zet ik in circa dertig seconden een 'kopje' espresso. En dan meestal een dubbele.

Natuurlijk is het slim om de boel een keer goed af te meten, maar als je ieder shot blijft meten krijg ik een beetje het gevoel alsof we high-end audiofreaks zijn die op ieder minutieus detail gaan letten en vervolgens alleen maar testplaten draaien. Technisch is het vast superieur, maar de vraag is of het echt beter smaakt. Je moet vooral zorgen dat je het 'in je vingers' hebt (en zorgen dat je weet dat zo'n ding een portafilter heet - ik neem aan dat je dat bedoelt met pistol ;) ).

Die Italianen lachen ons in ieder geval vierkant uit, met onze weegschaaltjes en shotglaasjes :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Vandaag weer een halve kilo Rwanda Rushahsi gehaald BOON in Den Haag. Ik vind het een hele interessante boon. Twijfel wel of ik het eens ben met de beschrijving die zij geven overigens ;)

RWANDA Rushahsi
mild en zoet, rozijnen, sinaasappel en gedroogde appeltjes. Levendige aciditeit met een honingzoete nasmaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Je gebruikt het wegen en meten vooral om te leren, op het moment dat je het dus nog niet "in de vingers hebt". Ik kan me amper heugen wanneer ik voor het laatst mijn maling of kopje heb gewogen.
Maar toen ik het net aan het leren was, was het heel fijn om je ergens aan vast te houden, zodat je snapte waarom het ene shot beter smaakt dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Nomad schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:37:
Je gebruikt het wegen en meten vooral om te leren, op het moment dat je het dus nog niet "in de vingers hebt". Ik kan me amper heugen wanneer ik voor het laatst mijn maling of kopje heb gewogen.
Maar toen ik het net aan het leren was, was het heel fijn om je ergens aan vast te houden, zodat je snapte waarom het ene shot beter smaakt dan de andere.
Dit ja, het geeft toch enig houvast, dat wordt vast en zeker minder. Moet alles nog even juist krijgen.

Heb gisteren 1 portafilter met 20 gram en dit verdeel ik over twee kopjes, 30ml dus totaal 60ml. Dus 10 gram espresso maak ik een mooie espresso van 30ml van. Vanavond is kijken of ik een cappuccino kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Versteegrob schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:51:
[...]

Dit ja, het geeft toch enig houvast, dat wordt vast en zeker minder. Moet alles nog even juist krijgen.

Heb gisteren 1 portafilter met 20 gram en dit verdeel ik over twee kopjes, 30ml dus totaal 60ml. Dus 10 gram espresso maak ik een mooie espresso van 30ml van. Vanavond is kijken of ik een cappuccino kan maken.
Dat is netjes een traditionele 1:3 verhouding, op zich niets mis mee. Maar elke boon is anders, houd je dus niet perse vast aan die verdeling. Zo vind ik een Raja Batak echt niet te pruimen met 1:3 verhouding, maar zet ik die maximaal 1:2 verhouding. Dan is die vol en dik en romig en toch ook wel zoet.
De Yellow Bourbon, die drink ik 1:2,5 ongeveer. Echt 1:3 drink ik eigenlijk weinig. Misschien een Ethiopische fruitige koffie, maar eigenlijk ook dan haal ik het net niet denk ik.

Kortom, houd wel zeker aan dat je extractie (na eerste drup) toch nog wel 18 seconden duurt, dat is een mooie houvast. En maximaal 28 seconden. Ik kijk vooral naar de kleur van mijn extractie, google maar op blonding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:59:
[...]

Dat is netjes een traditionele 1:3 verhouding, op zich niets mis mee. Maar elke boon is anders, houd je dus niet perse vast aan die verdeling. Zo vind ik een Raja Batak echt niet te pruimen met 1:3 verhouding, maar zet ik die maximaal 1:2 verhouding. Dan is die vol en dik en romig en toch ook wel zoet.
De Yellow Bourbon, die drink ik 1:2,5 ongeveer. Echt 1:3 drink ik eigenlijk weinig. Misschien een Ethiopische fruitige koffie, maar eigenlijk ook dan haal ik het net niet denk ik.

Kortom, houd wel zeker aan dat je extractie (na eerste drup) toch nog wel 18 seconden duurt, dat is een mooie houvast. En maximaal 28 seconden. Ik kijk vooral naar de kleur van mijn extractie, google maar op blonding.
Haha, ik had daarnet even een misdial op mijn maler. Het tweede bakje van die nieuwe boon deed er ongeveer 45 seconden over om een 20gram tot 10 gram koffie te laten worden. Hoef zeker niet te vertellen dat de eerst slok heel erg romig was (explosie in m'n mond) maar daarna was ie me toch veels te bitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zwerver schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:10:
[...]

Haha, ik had daarnet even een misdial op mijn maler. Het tweede bakje van die nieuwe boon deed er ongeveer 45 seconden over om een 20gram tot 10 gram koffie te laten worden. Hoef zeker niet te vertellen dat de eerst slok heel erg romig was (explosie in m'n mond) maar daarna was ie me toch veels te bitter.
Er zijn wel voorbeelden waar je met een extractie van 45 seconden prima shots kan maken (hevel machines), maar niet met 20gram maling wat 10 gram espresso moet opleveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:12:
[...]

Er zijn wel voorbeelden waar je met een extractie van 45 seconden prima shots kan maken (hevel machines), maar niet met 20gram maling wat 10 gram espresso moet opleveren :P
Gevalletje foutje bedankt inderdaad :P

• dreamscape
Mijn vaste boontjesleverancier hier in de stad was vandaag onverhoopt dicht. Dus ik heb bij AH een blikje Illy boontjes gekocht omdat ik toch iets moest drinken. Mag ik nu nog meedoen in dit topic?

* dreamscape vond het niet eens heel slecht smaken voor cappuccino, maar durft er geen mooie espresso's mee te maken...

• Wackmack
Gisteren voor een eerst echte ristretto gemaakt, wow ! Dacht al dat een sterke espresso veel smaak had maar dit is een niveautje hoger. Vervolgens een cappucine gemaakt van een ristretto, smaakt ook zacht en toch ergens lekker sterk, subtiel. Straks snel een melkkan kopen en wat kopjes zodat ik iedereen normale bakjes kan serveren. Ja deze hobby bevalt mij wel. Heb nu mijn ECM pas twee dagen maar heb eigenlijk nog geen koffie hoeven weg te gooien merk ik. Vanmorgen espresso gezet zonder te wegen en ook dit ging prima. Wel iets minder koffie in de portafilter maar een verlengde espresso smaakt goed.

Nu ik zo'n mooie molen heb ga ik een espressorub gebruiken voor de BBQ. Zit te denken aan deze rub:

Ingrediënten:

• 2 el gemalen koffie
• 2 el zout
• 2 el paprika poeder
• 1 el chili poeder (let op dit is een mix van kruiden)
• 1 el bruine suiker
• 1 tl oregano
• 1 tl knoflook poeder
• 1 tl uienpoeder
• 1 tl zwarte peper
• 1/2 tl cacaou poeder
• 1/2 tl koriander
Raymond P schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 01:54:
[afbeelding]

Malawi / Yirgacheffe (60/40), 20 gram in, 18 seconden doorloop, 35 gram uit. (dubbele ristretto)

Kick in the nuts met daarna een kick in the nuts.
120 gram koffie in een uurtje weg, niet verstandig. :9
Neem deze post als voorbeeld. Raymond stopt op 18 sec. Als Raymond zou stoppen op 24 sec, zou het dan gewoon een std dubbele espresso zijn of werkt het zo niet? Zelf lees ik mezelf aan dat ik naar de 24 sec moet kijken, dat is toch een goede leidraad?

[ Voor 25% gewijzigd door Wackmack op 31-12-2015 08:13 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Gewicht is veel belangrijker dan tijd. Uiteraard is er een balans in, maar primair kijk je naar extractie verhoudingen en dus gewicht.

• Wackmack
Oke duidelijk, ga ik dat meer in de gaten houden.

• Raymond P
Smaak is veel belangrijker dan tijd en gewicht.
Dat is gelijk het grootste voordeel van thuis koffie zetten: je zet wat je zelf het lekkerst vindt.

De afgelopen maand ben ik bezig geweest met latte art, met 1 cappuccino per dag heb ik in ieder geval voldoende tijd om na te denken over wat ik fout doe.
Inmiddels kan ik consistent hetzelfde mislukte hartje maken. :')

- knip -

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 23:11
Gisteren even bij de showroom geweest van koffiewarenhuis, erg prettig bezoek en zeker kennis van zaken aanwezig.
Ik zat origineel te kijken naar de bekende Gaggia Classic, maar hij raadde deze niet meer aan sinds Philips de boel heeft gekocht en een zootje van het binnenwerk heeft gemaakt.
Hij raadde voor het lagere budget de Lelit PL41EM aan, gezien het stevige en betrouwbare binnenwerk.

Op dit moment drink ik Nespresso omdat onze volautomaat de stoppen eruit laat klappen (vertrouw het delonghi ding niet meer) . Op zich prima koffie totdat ik bij ons in de stad goede koffie drink (http://www.eenhoorn.eu/) , dan is Nespresso.... Meh

Ik heb het ook over het aanschaffen van een tweedehandse gehad, maar hij geeft aan dat je dan goed moet weten waar hij wegkomt en dat hij goed onderhouden is, anders kan het nog wel een duurkoop worden. Goede molen was overigens volgens hem wel prima 2e hands aan te schaffen.

De keuzes...:)

Zo kom ik namelijk ook goed onderhouden Rancilio Silvia's tegen voor hetzelfde bedrag als de Lelit

[ Voor 5% gewijzigd door slayerrp op 31-12-2015 11:09 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De nieuwste Gaggia Classic lijkt me ook niet interessant meer nee. Lelit is me ook opgevallen, het zien er degelijke toestellen uit met veel moderne techniek voor een lage prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Gebruiken jullie eigenlijk gefilterd water voor je espresso apparaat. Doet dit niet. Woon in Apeldoorn waardoor er weinig tot geen kalk in het water zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Versteegrob schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 23:22:
Gebruiken jullie eigenlijk gefilterd water voor je espresso apparaat. Doet dit niet. Woon in Apeldoorn waardoor er weinig tot geen kalk in het water zit.
Gaat hier door een Britta heen, wel in Zuid Holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 20:07
Klein ongelukje toen ik de deksel (met kopjes) van de espressomachine aftilde... |:(
Stuk of 8 van de 12 kopjes kapot.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/wbp66u.jpg

Gelukkig waren het maar goedkope kopjes van de Makro en nu ben ik dus op zoek naar betaalbare dikwandige espressokopjes.
Ik kwam deze tegen en ik vind ze erg mooi.
Wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: http://beans.at/media/catalog/product/cache/2/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/a/castorino_espresso_cup_new_small.jpgg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
Zonde van de kopjes, maar die je nu op het oog hebt vind ik ook erg leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Heb je ze in je handen kunnen houden of gespot op internet?
Dat oortje ziet er bijzonder klein uit namelijk, lastig vast houden.

Persoonlijk vind ik de Walkure Alta serie erg leuk, vooral omdat variatie in kleur mogelijk is.
Ik heb inmiddels ook best wat kleurtjes staan. :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3LtHiNv.jpg

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Wilde jullie het niet onthouden, heb mijn Mazzer Super Jolly met doser voorzien van een Arduino modificatie.
Kan nu dus GOD doen met mijn doser maler :). Ombouw heeft me ook bijzonder weinig gekost (Leve Aliexpress). heb het ding opnieuw gespoten en gemonteerd. Bijzonder tevreden. Heb alleen de maler nog niet "echt" in gebruik omdat mijn 1-groeper momenteel gereviseerd moet worden (pomp).

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
krizzziz schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:46:
Wilde jullie het niet onthouden, heb mijn Mazzer Super Jolly met doser voorzien van een Arduino modificatie.
Kan nu dus GOD doen met mijn doser maler :). Ombouw heeft me ook bijzonder weinig gekost (Leve Aliexpress). heb het ding opnieuw gespoten en gemonteerd. Bijzonder tevreden. Heb alleen de maler nog niet "echt" in gebruik omdat mijn 1-groeper momenteel gereviseerd moet worden (pomp).
Ik had het elders al gelezen :), tof project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Nomad schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:31:
[...]

Ik had het elders al gelezen :), tof project.
Thanks!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Oeh daar wil ik de foto's wel van zien !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Raymond P schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:53:
Heb je ze in je handen kunnen houden of gespot op internet?
Dat oortje ziet er bijzonder klein uit namelijk, lastig vast houden.

Persoonlijk vind ik de Walkure Alta serie erg leuk, vooral omdat variatie in kleur mogelijk is.
Ik heb inmiddels ook best wat kleurtjes staan. :)

[afbeelding]
Heb ze niet in mijn handen gehad.
Woensdag worden ze bezorgd, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
Grappig, ik heb 'neppers' van die Walkure Alta serie. Die van mij zijn van de Hema, hebben een iets ander oor. En volgens mij is de wand iets dunner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Prachtig, bazen-werk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Ik zit nu al een paar dagen te genieten van de Espresso Emporio van Fascino. Normaal drink ik meestal cappuccino's, maar deze drink ik met veel plezier als Espresso en/of ristretto. Heerlijke balans, romig en zelfs met mijn molen kan ik hem niet verpesten. Koste ook niet eens heel veel inregeltijd op de molen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Kopjes zijn binnen!
Lekker zwaar en dik.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/xm1sll.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/9901nd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/kaikqt.jpg

Ze zijn mooi rond binnenin en zo kun je goed zien hoe dik ze zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/9blnbq.jpg

En dat voor 3€ de stuk inclusief schoteltje!
Ben er blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Au serieux: Die wolk doet mij eerlijk gezegd aan iets denken. Ben ik verknipt? Verticaal spiegelen enzo.

Op mijn vibiemme domobar worden kopjes bovenop totaal niet warm, doe ik iets fout of is dat effect erg overrated?

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 20-01-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Boudewijn schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:39:
Au serieux: Die wolk doet mij eerlijk gezegd aan iets denken. Ben ik verknipt? Verticaal spiegelen enzo.

Op mijn vibiemme domobar worden kopjes bovenop totaal niet warm, doe ik iets fout of is dat effect erg overrated?
Verschilt per apparaat. Het is warmte van de boiler en afhankelijk van de locatie van die boiler en de isolatie eromheen houd je de kopjes warm/koud. Mijn Rocket heeft een geïsoleerde boiler, maar de kopjes er bovenop zijn na een uurtje aan staan zeker warmer dan mijn handen. Op de domobar waren ze minder warm, maar zeker wel merkbaar warmer. Misschien heeft de eerste eigenaar van je machine de boiler extra ingepakt om zuiniger te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm ja, wellicht nog even goed kijken. Aan de andere kant gooi je wel een bak warmte weg via de bovenkant van je machine. Ze zijn trouwens wel iets warmer dan de omgeving, maar zeker niet meer dan handwarm. Als er isolatie om zit ga ik dat denk ik om die reden wel laten zitten.

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Boudewijn schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:05:
Hmm ja, wellicht nog even goed kijken. Aan de andere kant gooi je wel een bak warmte weg via de bovenkant van je machine.
Dat vooral. En met een E61 is een korte flush altijd aan te raden. Als je dat nou in je kopje doet, dan is die meteen voorverwarmd.

Bij mijn Bezzera had ik de boiler extra geïsoleerd om die reden. Ik zette er toch nooit kopjes op. Bij mijn Cellini heb ik dat nog niet gedaan, maar alleen maar omdat ik er nog garantie op heb. Zodra die verlopen is, ga ik er aan zitten sleutelen, want ik merk nu dat mijn bovenkastjes wel erg warm worden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 20-01-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
De boiler in mijn machine staat verticaal en is rondom geïsoleerd.
De bovenkant is dus vrij en de kopjes worden best warm.
Dan nog flush ik altijd in de kopjes die ik ga gebruiken zodat ze nog warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik flush iets aan de ruime kant, ik heb liever water rond de 92 graden dan 94 graden (ja ik heb ook een pid om het in te stellen, maar heb liever wel de stoompower van wat warmer water). Dus ik flush er, na een tijd ongebruik, ongeveer een cappuccino kop uit. De kopjes bovenop zijn na een uur dusdanig warm, dat ik die niet nog heter hoef eigenlijk. Zijn zo wat op temperatuur van douchewater zeg maar. En te heet wil ik de kopjes niet, want hete koffie heeft weinig smaak. Dus ik vind het wel goed zo. Al ben ik mij bewust dat de lekwarmte gewoon continu geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:32

jpiwf

licenced pepernootaddict

Bij de koffiebar hier in de buurt zie ik de kopjes altijd onder een (dubbele)theedoek staan, dat scheelt vast in zowel opwarmtijd als warmteverlies.
Zelf gooi ik altijd gewoon warm water in m'n kopjes, m'n machine staat zelden meer dan een uurtje ofzo aan.

[ Voor 26% gewijzigd door jpiwf op 20-01-2016 21:27 ]

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
jpiwf schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:23:
Bij de koffiebar hier in de buurt zie ik de kopjes altijd onder een (dubbele)theedoek staan, dat scheelt vast in zowel opwarmtijd als warmteverlies.
Yes en het is tegen stof / andere troep. Houd de kopjes ook meteen schoon. Zie het ook vaker gebruikt worden inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Nomad schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:17:
Al ben ik mij bewust dat de lekwarmte gewoon continu geld kost.
Dat dus. Ik heb veel geld uitgegeven aan isolatie, een HR weetniethoeveel plus CV ketel en vooral een lading zonnepanelen op het dak en dan vind ik het zonde om die warmte weg te stoken. In de winter is het niet zo'n issue, want de thermostaatkraan gooit de verwarming wellicht iets eerder dicht, maar het is wel iets waar ik nog iets aan wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 11:27
Hmm, toch maar besloten mijn Silvia en Bezzera maler te koop te zetten. Ik gebruik het te weinig. Mijn vrouw grijpt liever naar filterkoffie, omdat ze het teveel gedoe vindt. (ze drinkt geen espresso, maar americano's)
Wel jammer, want vond de koffie lekker en vond het leuk om er mee bezig te zijn. Maar mocht iemand dus op zoek zijn naar een complete set, dan weet die me wel te vinden;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik weet niet wie ze allemaal heeft aanbevolen, maar die Yellow Bourbon's (besteld bij gebrand.nl) zijn echt een hit hier. Bij deze bedankt dus :D Zowel bij de espresso's als cappuccino's (althans, dat krijg ik te horen, ik kijk scheel van melk in koffie in welke vorm dan ook) zie ik allemaal blije gezichten. Lekker vol, smaakvol, romig, wel het kleine bittertje, maar niet het zure wat sommige soorten hebben. Mooi warm/donker kleurtje crema ook wat aantrekkelijk oogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Bracha25 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 12:16:
Hmm, toch maar besloten mijn Silvia en Bezzera maler te koop te zetten.
[...]
Wel jammer, want vond de koffie lekker en vond het leuk om er mee bezig te zijn.
Er zijn veel manieren om nog koffie te zetten die minder dure apparatuur nodig hebben, zoals french press (smaakvol, makkelijk), drip/filter (zetautomaat, Chemex, Hario, etc.) en syphon, met nog allerlei andere soorten en kruisbestuivingen. Het hoeft hier niet te stoppen voor jou, is wat ik wil zeggen :)
Foritain schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:57:
Ik weet niet wie ze allemaal heeft aanbevolen, maar die Yellow Bourbon's (besteld bij gebrand.nl) zijn echt een hit hier.
Het is een lekker en uitgebalanceerd ras bonen, zeker populair (hier) hierdoor. Leuk dat je je weg gevonden hebt hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 11:27
Phuncz schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:17:
[...]

Er zijn veel manieren om nog koffie te zetten die minder dure apparatuur nodig hebben, zoals french press (smaakvol, makkelijk), drip/filter (zetautomaat, Chemex, Hario, etc.) en syphon, met nog allerlei andere soorten en kruisbestuivingen. Het hoeft hier niet te stoppen voor jou, is wat ik wil zeggen :)
Hah klopt:) Mijn hario drip, French press en mokkapotje gaan ook zeker niet weg;) Al gebruik ik het mokkapotje eigenlijk ook nooit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
Ik weet niet wie ze allemaal heeft aanbevolen, maar die Yellow Bourbon's (besteld bij gebrand.nl) zijn echt een hit hier. Bij deze bedankt dus :D Zowel bij de espresso's als cappuccino's (althans, dat krijg ik te horen, ik kijk scheel van melk in koffie in welke vorm dan ook) zie ik allemaal blije gezichten. Lekker vol, smaakvol, romig, wel het kleine bittertje, maar niet het zure wat sommige soorten hebben. Mooi warm/donker kleurtje crema ook wat aantrekkelijk oogt.
Dan zou je ook eens monsooned Malabar moeten proberen.
Je moet hem alleen niet al te donker gebrand zien te krijgen.
Is ook een favoriet hier naast YB!

[ Voor 4% gewijzigd door coob op 23-01-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

coob schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 19:11:
[...]

Dan zou je ook eens monsooned Malabar moeten proberen.
Je moet hem alleen niet al te donker gebrand zien te krijgen.
Is ook een favoriet hier naast YB!
Gaan we bestellen, dank :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik promote die boon veel, dus ongetwijfeld heb je het o.a. van mij. Ik vind het ook een lekkere boon, zoet ook :)
Bracha25 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 18:27:
[...]

Hah klopt:) Mijn hario drip, French press en mokkapotje gaan ook zeker niet weg;) Al gebruik ik het mokkapotje eigenlijk ook nooit...
Same here, ik drink minstens zoveel filter als espresso. Maar, het mokkapotje gebruik ik ook eigenlijk niet. Krijg er ook niet zo lekkere koffie uit, veelal toch bitterder dan ik zou willen :). En met genoeg lekkere alternatieven ga ik ook niet eeuwig prutsen ermee en is die gewoon aan de kant gelegd :P

[ Voor 28% gewijzigd door Nomad op 23-01-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Voor wie nog een Moccamaster wil, de DE versie is dit weekend 152 bij Blokker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
sambalbaj schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 20:49:
Voor wie nog een Moccamaster wil, de DE versie is dit weekend 152 bij Blokker.
Dat is geen gekke prijs. Aan de andere kant, dat soort spul gaat bijna niet stuk en er staan altijd wel 20 te koop op marktplaats. Heb de mijne ook 2e hands gekocht (nieuwstaat, compleet en inc. verzenden voor nog geen 50 euro)

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 23-01-2016 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

Nomad schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 21:50:
[...]

Dat is geen gekke prijs. Aan de andere kant, dat soort spul gaat bijna niet stuk en er staan altijd wel 20 te koop op marktplaats. Heb de mijne ook 2e hands gekocht (nieuwstaat, compleet en inc. verzenden voor nog geen 50 euro)
Klopt - voor diegenen met interesse, zoek op technivorm ipv moccamaster.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-08 19:07

JAMF

010 the number of the best

Zo... Hele topic doorgelezen om tot een goede opvolger van mijn Solis design machine pro en Solis bonenmaler 167 te komen..

Best setje bij elkaar, maar toch wordt het tijd voor iets beters dan een instapmodel met pressurized portafilter..

Ik ben er inmiddels uit dat het een HX machine met E61groep, waarschijnlijk een Vibiemme domobar, moet gaan worden.
Als maler zal waarschijnlijk een Quamar m80e in het winkel mandje verdwijnen..

Samen met tamper, uitklopbak , onderhoudsmiddelen etc, wel een investering van globaal €1500....
Ik ben er alleen nog niet uit welke middenstander of webshop ik de omzet ga gunnen.

Wat zijn jullie ervaringen met webshops als koffiewarenhuis als het op service aankomt.
Of is de interactie met de winkelbarista een ervaring die je niet moet missen?

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
De domobar is geen HX machine he, dat is "gewoon" een single boiler - double use, systeem. Een HX machine is een grote stoomboiler, met een doorstroombuis er doorheen om "zet' water mee op te warmen. Met een HX kan je dus wel tegelijk stomen en koffie zetten, met een standaard domobar niet. Je hebt wel de Junior ook nog van Vibiemme, dat is een HX volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-08 19:07

JAMF

010 the number of the best

Nomad schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:29:
De domobar is geen HX machine he, dat is "gewoon" een single boiler - double use, systeem. Een HX machine is een grote stoomboiler, met een doorstroombuis er doorheen om "zet' water mee op te warmen. Met een HX kan je dus wel tegelijk stomen en koffie zetten, met een standaard domobar niet. Je hebt wel de Junior ook nog van Vibiemme, dat is een HX volgens mij :)
Je hebt helemaal gelijk....

Ik weet ook eigenlijk niet of de cappuccino voor de visite de extra €€ waard is,

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
JAMF schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:05:
[...]

Je hebt helemaal gelijk....

Ik weet ook eigenlijk niet of de cappuccino voor de visite de extra €€ waard is,
Ik heb een Vibiemme Domobar gehad (tweaker Zwerver heeft hem overgenomen) en heb toen zelf een Rocket V3 gekocht, een HX machine dus. Ik vind het wel fijn om altijd stoom bij de hand te hebben, maar ik heb het gedaan omdat ik geld "over had". Zou het niet perse opnieuw kopen. Een singleboiler double use heeft ook zo zijn voordelen. Puur voor espresso is die temperatuur constanter misschien wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:07:
[...]

Ik heb een Vibiemme Domobar gehad (tweaker Zwerver heeft hem overgenomen) en heb toen zelf een Rocket V3 gekocht, een HX machine dus. Ik vind het wel fijn om altijd stoom bij de hand te hebben, maar ik heb het gedaan omdat ik geld "over had". Zou het niet perse opnieuw kopen. Een singleboiler double use heeft ook zo zijn voordelen. Puur voor espresso is die temperatuur constanter misschien wel :)
En met de snelheid waarop de domobar op stoomtemp is, zou ik niet voor een HX gaan.

Pagina: 1 ... 9 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1