Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 244 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zwerver schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:09:
[...]

En met de snelheid waarop de domobar op stoomtemp is, zou ik niet voor een HX gaan.
En de pomp van de Domobar is erg stil, dat is ook mooi. Ja, blijft zeker een mooi apparaat :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nomad schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:10:
[...]

En de pomp van de Domobar is erg stil, dat is ook mooi. Ja, blijft zeker een mooi apparaat :)
Ik ben er zeker happy mee. Wat overigens niet betekend dat ik niet af en toe foutjes maak. Zoals twee dagen geleden, moe van alle verhuisvoorbereidingen dus ik dacht even een dubbele espresso te maken voor mezelf en voor mevr. Zwerver. En ik begreep maar niet waarom de espresso niet doorliep. Koffie weggegooid, nieuwe gemalen, weer mis.... Na vier (!!) pogingen kwam ik erachter dat ik per ongeluk de switch voor het stomen had aangezet... Ja dan komt er dus geen koffie door je maling heen 8)7

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07 12:31

JAMF

010 the number of the best

Nou nog een beetje advies over welke middenstander de investering waard is.
Niet verkeerd om bij een webshop een paar tientjes te besparen, maar een deskundige winkel uitbater lijkt me in dit geval geen overbodige luxe.
Denk ook dat er op een investering van €1500-€1600 in een fysieke winkel meer "package-deal" te behalen valt.

Kookpunt ?
Casabarista ?

Goedkope webshop in Frankrijk ? http://www.maxicoffee.com...offre-cadeaux-p-8311.html

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
JAMF schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:24:
Nou nog een beetje advies over welke middenstander de investering waard is.
Niet verkeerd om bij een webshop een paar tientjes te besparen, maar een deskundige winkel uitbater lijkt me in dit geval geen overbodige luxe.
Denk ook dat er op een investering van €1500-€1600 in een fysieke winkel meer "package-deal" te behalen valt.

Kookpunt ?
Casabarista ?

Goedkope webshop in Frankrijk ? http://www.maxicoffee.com...offre-cadeaux-p-8311.html
Ik vind een fysieke winkel fijn, met wat know-how mocht er wat mis zijn of gaan de eerste paar jaar.
Casabarista bijvoorbeeld. Maar stuur anders eens een berichtje naar Peter van Kafko of hij dit kan leveren. Als er een winkel/leverancier is die ik het gun, dan is het hem. Daarnaast, die man kan alles repareren en fixen, dus garantie bij hem hebben is heeeel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Nomad schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:57:
[...]

Ik vind een fysieke winkel fijn, met wat know-how mocht er wat mis zijn of gaan de eerste paar jaar.
Casabarista bijvoorbeeld. Maar stuur anders eens een berichtje naar Peter van Kafko of hij dit kan leveren. Als er een winkel/leverancier is die ik het gun, dan is het hem. Daarnaast, die man kan alles repareren en fixen, dus garantie bij hem hebben is heeeel fijn.
Ik ben het met je eens, maar voor die €300 lagere prijs in die Franse webshop kan je ook aardig wat lekkere boontjes kopen :X

* JAMF kijkt nog even de verzekerings voorwaarden van de creditcard na

Hoop dat ze ook een fysieke winkel ergens in noord
FR hebben, dan ga ik zaterdag wel een stukje rijden...
edit:

Helaas, volgens Google een paar 100 km onder Bordeaux, dus een beetje ver voor zaterdag

Goedkoopste Vibiemme domobar junior hx in NL €1288
Die in FR €999

Marges in NL te groot of echt op inkoop niveau in FR ?

Twijfel over welke machine bijna weg en nu dit weer :?

[ Voor 15% gewijzigd door JAMF op 26-01-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
JAMF schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:17:
[...]

Ik ben het met je eens, maar voor die €300 lagere prijs in die Franse webshop kan je ook aardig wat lekkere boontjes kopen :X

edit:

Helaas, volgens Google een paar 100 km onder Bordeaux, dus een beetje ver voor zaterdag

Die in FR €999

Ah als je voor de Junior gaat, dan zou ik zéker Kafko even vragen voor de Rocket Cellini V3 (1220 euro).
http://kafko.nl/Rocket-Cellini-Giotto.html
Hij verkoopt gewoon splinternieuwe (maar Rocket heeft een vaste verkoopprijs) en zodoende noemt hij het demo-modellen. Maar hij trekt hem samen met jou uit de doos. Vult de boiler, loopt hem na, legt hem uit en controleert op foutjes (die vaker dan je zou verwachten voorkomen, lekke koppelingen, o-ringen die niet afsluiten, stoompijpjes die lekken etc)...
Ik heb heel bewust, na heel duidelijk advies op koffie fora, bij Kafko gekocht omdat hij zorgt voor een goede prijs en je leven lang je zal supporten om je machine up and running te houden. Hij is echt uniek en ik heb ondertussen genoeg ervaring met hem dat ook ik hem van harte aanraad.

Beter nog, ik heb een Quamar M80e, als ik opnieuw zou kiezen, zou ik bij hem een mazzer mini met SJ schijven gekocht hebben. De quamar is top, maar hij is niet traploos verstelbaar en meer dan eens vind ik de stapjes toch groter dan ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:44
JAMF schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:17:
[...]

edit:

Die in FR €999

Ehh nee, de marges in NL zijn niet te groot, de prijs in Frankrijk is wel idioot laag. Garantie moet je ook bij je verkoper gaan halen (dus Frankrijk) indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 22:10
Nomad schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 23:03:
[...]

Ah als je voor de Junior gaat, dan zou ik zéker Kafko even vragen voor de Rocket Cellini V3 (1220 euro).
http://kafko.nl/Rocket-Cellini-Giotto.html
Hij verkoopt gewoon splinternieuwe (maar Rocket heeft een vaste verkoopprijs) en zodoende noemt hij het demo-modellen. Maar hij trekt hem samen met jou uit de doos. Vult de boiler, loopt hem na, legt hem uit en controleert op foutjes (die vaker dan je zou verwachten voorkomen, lekke koppelingen, o-ringen die niet afsluiten, stoompijpjes die lekken etc)...
Ik heb heel bewust, na heel duidelijk advies op koffie fora, bij Kafko gekocht omdat hij zorgt voor een goede prijs en je leven lang je zal supporten om je machine up and running te houden. Hij is echt uniek en ik heb ondertussen genoeg ervaring met hem dat ook ik hem van harte aanraad.

Beter nog, ik heb een Quamar M80e, als ik opnieuw zou kiezen, zou ik bij hem een mazzer mini met SJ schijven gekocht hebben. De quamar is top, maar hij is niet traploos verstelbaar en meer dan eens vind ik de stapjes toch groter dan ik zou willen.
Ik bevestig bovenstaand verhaal trouwens compleet. Plrecies dezelfde ervaringen bij Peter van Kafko. Ontzettend vriendelijke man. Als ik 1 minpunt zou moeten noemen van dit adres is dat hij nogal afgelegen woont O-) .

[ Voor 0% gewijzigd door Nomad op 27-01-2016 11:44 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-07 23:26
Met de BTW-actie net een Delonghi ECAM 22.110B aangeschaft. Binnenkort een reviewtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Het is gelukt:
Dit weekend een Vibiemme Domobar junior 2B en een Quamar m80e aangeschaft

Eerst bij kookpunt geweest, maar daar had ik niet het gevoel dat de verkoper zin had in een verkoop ter waarde van een klein maandsalaris op een regenachtige zaterdagmorgen. Misschien niet op provisie basis aangenomen?
Tijdje gesproken over machine en maler (toen nog mazzer mini e, omdat ze daar geen Quamar verkopen) en wat accessoires aangewezen. Maar op de vraag of ie dat op een offerte wou zetten, werd er gewoon gezegd ".... Prijzen staan op internet...."

8)7 :? Dat wist ik al, ik kon alleen die artikelgroep "zaken om de verkoop in deze winkel te laten gebeuren" niet vinden op de website.

de artikelen die ik in die groep verwacht, vraagt u?
Eigenlijk alles wat mij kan overtuigen om niet bij die andere exact gelijk geprijsde shop te kopen.
Kan bijvoorbeeld zijn:
korting commerciële afronding
Extra garantie
Pakketje met al dan niet noodzakelijke attributen.
Paar kilo knappe koffiebonen
Enthousiaste verkoper
<vul maar in>

De neiging om meteen naar Peter van Weerd te rijden [>500 km vv.] onderdrukt en Joep van Casabarista Den Haag gebeld.

Daar, na de koffie nog even getwijfeld over een expobar Brewtus, maar de afwerking van deze machine - scherpe kanten aan de driptray, niet nageschuurde knipvlakken aan de behuizing - zou me waarschijnlijk na een dag al besluiten om de dremel erop te zetten, dus die is het niet geworden.

Wat een verschil in verkoop"techniek" tussen die twee zaken. Prijzen vergelijkbaar, maar hier wel enthousiasme, aandacht, KOFFIE, vakkennis, starterkit (tamper, bonen, melkkan, waterfilters, reinigingsmiddelen, shotglaasjes) erbij.

Inmiddels de boel "redelijk" afgesteld- finetunen is een proces dat ik niet in twee dagen kan - de espresso's bevallen me uitstekend, zeker in vergelijking met wat mijn ouwe Solis machien produceerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:23

jpiwf

licenced pepernootaddict

Zo blijkt maar weer wat een verschil er tussen verkooppunten kan zitten. Ziet er uit als een setje waar je nog lang plezier van gaat hebben.

Vraagje aan allen: ik ben van plan in de komende week een bonenmaler aan te schaffen als aanvulling van de koffie ervaring. Aangezien oma wel mee wil betalen ga ik er een gezellige middag met haar van maken, maar ben dus op zoek naar een goede winkel (of 2) in Amsterdam e.o die wat verschillende modellen heeft staan en daar een goed verhaal bij kan vertellen. Ik ben redelijk ingelezen, maar oma niet echt ;). Casabarista staat al op de lijst, maar een stad als Amsterdam heeft vast nog meer adresjes :)

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dat is één van de weinige verschillen die men tegenwoordig in winkels nog kan maken om niet compleet te verdwijnen dankzij webshops: service, expertise en vriendelijkheid. Helaas zijn nog veel winkels van het idee dat een kneus aan minimumloon nog afdoende is, maar tegenwoordig zijn dat de laatste ademhalingen. Zeker als het eerder regel dan uitzondering wordt om een FML-persoon te moeten aanspreken om eigenlijk maar een doos af te halen, als ze er toch geen ervaring mee of kennis van hebben. Op zo'n momenten tel ik me de tijd en geld dat ik kwijt ben om naar de winkel te rijden ook mee, maar dan is gratis verzending ineens heel wat beter dan een random ongeinteresseerd persoon die al moeite moet doen om goededag te zeggen.

Persoonlijk vermijd ik ketens meer en meer, er is bijna geen (vroeger al beperkt) kennis, interesse of motivatie meer omdat mensen met een belachelijk laag loon het werk moeten doen en iemand met kennis, interesse en motivatie die vinden gemakkelijk een job bij speciaalzaken of die zoekt zich een fatsoenlijk betalende job niet in de verkoop. Ik ga liever langs bij Bjorn van BaristaWinkel.nl dan eender welke andere keten, daar kan je tenminste nog menselijk contact en passie voor de job.

[ Voor 21% gewijzigd door Phuncz op 01-02-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:16

Tacoos

i am i

Morgen ga ik een Fiorenzato Doge bekijken.
Zijn er specifieke punten om op te letten?
Het is een oud beestje en de prijs is er naar, maar als het goed is, doet ie het nog prima.
Een quick scan lijkt te bevestigen dat onderdelen ook nog te verkrijgen moeten zijn?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
Iemand vandaag al op ibood gekeken?
http://www.ibood.com/home-living-nl/nl/

iBOOD van de dag
Melitta Caffeo Gourmet volautomatische koffiemachine
€ 699,00
36% korting
Nu!€ 449,95
€ 8,95 verzending
Melitta volautomatische koffiemachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Tacoos schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:35:
Morgen ga ik een Fiorenzato Doge bekijken.
Zijn er specifieke punten om op te letten?
Het is een oud beestje en de prijs is er naar, maar als het goed is, doet ie het nog prima.
Een quick scan lijkt te bevestigen dat onderdelen ook nog te verkrijgen moeten zijn?
zet er een espresso mee, dan test je meteen het meeste. Dat hij fijn genoeg kan, hoeveel lawaai die maakt, of die geen rare bijgeluiden heeft etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Nomad schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 17:19:
[...]

zet er een espresso mee, dan test je meteen het meeste. Dat hij fijn genoeg kan, hoeveel lawaai die maakt, of die geen rare bijgeluiden heeft etc.
Dat was sowieso het plan.
Note to self: eigen bonen meenemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

In de keuken staat ie dan:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/28mjn6w.jpg
Hij bleek zelfs nog groter dan ik al dacht (zie bierfles)
In de basis ziet ie er goed uit, moet zeker eens goed schoongemaakt worden.
Van mevrouw Tacoos mag ie helaas niet in de keuken op het aanrecht, dus krijgt ie een plekkie in de bijkeuken.
Voor volgende week heb ik geen tijd om er aandacht aan te besteden helaas, ben wel benieuwd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gandalfnl2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-07-2024

gandalfnl2000

I'm UniQue, just Like you

Phuncz schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 16:06:
Mooie uitleg Raymond !

Zelf heb ik een Quamar M80e die me al anderhalf jaar met plezier helpt, zeer consistent zonder verdere issues.
Ik maak ook al bijna 2 jaar gebruik van de Quamar en deze machine is in mijn optiek een van de meest onderschatte malers in zijn prijsklasse. Zeer consistent en bij de juiste boon geen klontjes. Wat mij betreft ook zeker een geducht concurrent voor malers in de €700 klasse. Een aanrader dus.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb de Quamar nog de afgelopen weken gebruikt om te wisselen tussen espresso, naar filtermaling, terug naar espresso. Bizar om te zien hoe snel ie maalt voor filter, 30g op 2 sec dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Afgelopen zondag had ik koffie besteld bij Fascino, waaronder een keer een gokje "overstock".
Dan is het maar afwachten wat je krijgt, vanavond binnen gekomen en de overstock was: Brazil Agua Limpa

En dat is eigenlijk wel een aanrader, zacht en/of romig en heerlijk zoete nasmaak. Heel smaakvol. Als je de YB lekker vind, dan vast deze ook wel. Leuk voor de afwisseling :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Nieuwe procom pomp voor de Rancilio L6 en kleine onderhoudsbeurt bij Kafko laten uitvoeren. Weer super tevreden over de service en kosten. Zit ik graag 2 uur heen en 2 uur terug voor in de auto.

En ben overtuigd dat er OOIT een Rocket gaat komen bij Peter vandaan :).

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
krizzziz schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 07:39:
Nieuwe procom pomp voor de Rancilio L6 en kleine onderhoudsbeurt bij Kafko laten uitvoeren. Weer super tevreden over de service en kosten. Zit ik graag 2 uur heen en 2 uur terug voor in de auto.

En ben overtuigd dat er OOIT een Rocket gaat komen bij Peter vandaan :).
Ja ik vind Peter ook een top vent. Heb hem nog nooit op enige commercie betrapt en toch kan hij er van rond komen, dat is toch wel heel bijzonder. Wat hij doet verkoopt blijkbaar echt zichzelf en dat is toch wel een compliment.

Uiteindelijk wil ik mijn Rocket op vast water aansluiten en komt er een compak E8 denk ik naast te staan, daar wil ik naar toe (al is de Quamar m80e geen straf en voldoet die eigenlijk goed). En dan ga ik zeker naar Kafko om dat te realiseren. Vooralsnog zijn we eerst bezig een huis te kopen en zijn de centen voor andere dingen gereserveerd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:09
Licht offtopic, maar dit moet hier toch gedeeld worden:

Afscheid van koffie-legende: as in eigen koffiepot

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CbW9JAUXEAAsxJ3.jpg:large

Punctuality is the politeness of kings

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik wist niet eens dat hij kort geleden overleden was... Ik vind het een toffe actie d:)b

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ja alleen elke keer als ik nu koffie uit zo'n potje krijg denk ik aan de as van die man..... :X

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Nomad schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:20:
[...]

Ja ik vind Peter ook een top vent. Heb hem nog nooit op enige commercie betrapt en toch kan hij er van rond komen, dat is toch wel heel bijzonder. Wat hij doet verkoopt blijkbaar echt zichzelf en dat is toch wel een compliment.

Uiteindelijk wil ik mijn Rocket op vast water aansluiten en komt er een compak E8 denk ik naast te staan, daar wil ik naar toe (al is de Quamar m80e geen straf en voldoet die eigenlijk goed). En dan ga ik zeker naar Kafko om dat te realiseren. Vooralsnog zijn we eerst bezig een huis te kopen en zijn de centen voor andere dingen gereserveerd :P
HAHA, zelfde verhaal hier. Net een huis gekocht en 1 april gaan we over. Ik wacht dus ook nog even met de aanschaf van mijn Rocket bij Peter. Eerst even een vastwateraansluiting realiseren in het nieuw huis voor mijn huidige gebakje.

Gewoon even nieuwsgierig: Als jij straks je Rocket op het waternet gaat aansluiten. Wat voor filter gebruik je? DVA harsfilter?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
krizzziz schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:21:
[...]

HAHA, zelfde verhaal hier. Net een huis gekocht en 1 april gaan we over. Ik wacht dus ook nog even met de aanschaf van mijn Rocket bij Peter. Eerst even een vastwateraansluiting realiseren in het nieuw huis voor mijn huidige gebakje.

Gewoon even nieuwsgierig: Als jij straks je Rocket op het waternet gaat aansluiten. Wat voor filter gebruik je? DVA harsfilter?
Ik ga de hele set dan laten voorbereiden door Kafko, zodat ik thuis alleen nog maar de slangetjes aan de aanvoer/afvoer hoef te koppelen. En hij gebruikt volgens mij DVA harsfilters inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:39
Een saeco syntia die van binnen nat is geworden en niet meer aan gaat, dat is total loss zeker? Of vallen de reparatiekosten mee als ze alle Electronica moeten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
418O2 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:41:
Een saeco syntia die van binnen nat is geworden en niet meer aan gaat, dat is total loss zeker? Of vallen de reparatiekosten mee als ze alle Electronica moeten vervangen?
Opsturen/wegbrengen gaat een dure grap worden en zou ik niet zo snel aanraden. Maar even met de multimeter doormeten waar er nog wel stroom loopt en waar niet meer en je kan zelf vrij makkelijk wat dingen uitsluiten/testen. En mocht er 1 specifiek ding stuk zijn, dan kan je altijd nog even kijken of dat vervangbaar is voor een betaalbare prijs.
Het zou bij wijze van zelfs een zekering kunnen zijn. Maar als de printplaat vervangen moet worden bij wijze van, dan kan je beter naar een ander apparaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nomad schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:11:
[...]

Opsturen/wegbrengen gaat een dure grap worden en zou ik niet zo snel aanraden. Maar even met de multimeter doormeten waar er nog wel stroom loopt en waar niet meer en je kan zelf vrij makkelijk wat dingen uitsluiten/testen. En mocht er 1 specifiek ding stuk zijn, dan kan je altijd nog even kijken of dat vervangbaar is voor een betaalbare prijs.
Het zou bij wijze van zelfs een zekering kunnen zijn. Maar als de printplaat vervangen moet worden bij wijze van, dan kan je beter naar een ander apparaat kijken.
Daar dacht ik ook al aan. Heb alleen geen multimeter en geen idee waar te beginnen.

spoiler:
Het was vrouw'lief' die hem heeft gemold en die mag het verder ook oplossen. Wou even een inschatting van het probleem hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
418O2 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:25:
[...]

Daar dacht ik ook al aan. Heb alleen geen multimeter en geen idee waar te beginnen.

spoiler:
Het was vrouw'lief' die hem heeft gemold en die mag het verder ook oplossen. Wou even een inschatting van het probleem hebben
Ik vind die volautomaten sowieso maar een berg zwak plastic, gebouwd om na zeg 5 jaar stuk te gaan.
Dat is voor velen geen probleem, mooi tijd voor een nieuwe, maar ik stoor mij er wel wat aan.

Daarom ben ik ook extra blij met mijn setup, een losse maler en halfautomaat. Beiden makkelijk open te schroeven en kan je eeuwig repareren/servicen en kan ik bij wijze van aan mijn kleinkinderen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nomad schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:32:
[...]

Ik vind die volautomaten sowieso maar een berg zwak plastic, gebouwd om na zeg 5 jaar stuk te gaan.
Dat is voor velen geen probleem, mooi tijd voor een nieuwe, maar ik stoor mij er wel wat aan.

Daarom ben ik ook extra blij met mijn setup, een losse maler en halfautomaat. Beiden makkelijk open te schroeven en kan je eeuwig repareren/servicen en kan ik bij wijze van aan mijn kleinkinderen geven.
Raadt eens hoe lang we hem hebben :P Maargoed, als je een elektrisch apparaat gaat uitspuiten met water gaat alles kapot natuurlijk.

Ik wil ook wel een halfautomaat, maar ik heb het idee dat je dan ook al gauw 600 euro kwijt bent voor een beetje fatsoenlijk model. Tweedehands zag ik ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
418O2 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:33:
[...]

Raadt eens hoe lang we hem hebben :P Maargoed, als je een elektrisch apparaat gaat uitspuiten met water gaat alles kapot natuurlijk.

Ik wil ook wel een halfautomaat, maar ik heb het idee dat je dan ook al gauw 600 euro kwijt bent voor een beetje fatsoenlijk model. Tweedehands zag ik ze niet.
Je moet naast budget ook weten dat het gewoon iets meer werk kost. Ik vind het leuk werk, maar dat moet je maar net leuk vinden.
Als je dat niet erg vind, dan kan je met een losse maler / halfautomaat echt wel wat lekkerders maken dan zo'n volautomaat.

600 euro budget kom je een eind mee. Een horeca maler moet je even schoonmaken, maar presteert dan weer top voor jaren en jaren en kost je rond de 180 euro (150 + 30 a 40 voor nieuwe maalschijven). Zeg om mij 200 voor de maler.
Dan heb je 400 euro voor een 2e hands espressomachine en dan kom je wel uit op redelijk goede machines.
Zoiets als dit bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m1017612467

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Bedankt voor de tip. zal hem vanavond eerst eens open maken. Ik ben in elk geval not amused. Vanochtend opstaan zonder koffie. What.the.fuck

[ Voor 40% gewijzigd door 418O2 op 23-02-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Op zulke momenten ben ik altijd erg blij met m'n fallback Bialetti/aeropress. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Raymond P schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:26:
Op zulke momenten ben ik altijd erg blij met m'n fallback Bialetti/aeropress. ;)
Ik heb ook een bialetti, maar die is best goor. Misschien maar even proberen schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Laatst online: 15:23

jpiwf

licenced pepernootaddict

Bialetti is wel een hele andere smaak dan een espresso of iets uit een volautomaat, maar het heeft zo zijn goede momenten. Op de camping vind ik het altijd erg fijn, beetje bij de brander zitten wachten op de pruttelende koffiepot. Wel uitkijken dat je hem op tijd van het vuur haalt, anders wordt hij heel bitter.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:08
De bonen van de Lidl zijn zo vet dat ik ze steeds moet aandrukken anders pakt de maler ze niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Deezers schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:46:
De bonen van de Lidl zijn zo vet dat ik ze steeds moet aandrukken anders pakt de maler ze niet..
En diezelfde bonen hebben al menig machine stuk gemaakt. Ze zijn er zelfs berucht om en ik ken meerdere mensen in mijn familie die hun machine er stuk mee hebben gemaakt (mijn ouders en een neef van mij).

Ik zou eens andere bonen proberen en als je dit topic een beetje volgt, dan zou ik eens gaan voor verse bonen en kijken hoe dat bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Alles onder de vibiemme is niet zo degelijk meer? En die vibiemme kan relatief makkelijk op de waterleiding worden aangesloten?

Vrouwlief voelt er wel wat voor.

Zal dan wel nieuw worden gekocht. In de buurt (150km) is niets te vinden. En ik rij uit principe niet het hele land door voor 2e hands zaken. Als het tegenvalt ben je een dag kwijt :P

[ Voor 36% gewijzigd door 418O2 op 23-02-2016 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
Och, die Lidl-bonen... ik weet er alles van. Ik ben overgestapt naar een ander merk :)

Ik moet zeggen dat de Lavazza-bonen die ik laatst had gekocht me een beetje tegenvielen... ik vond ze niet heel bijzonder. Het merk is goed, maar de smaak was niet erg bijzonder. De koffie werd op een of andere manier heel snel zurig.

Ik heb qua bonen nog steeds geen favoriet. Misschien kom ik binnenkort wel iets tegen wat ik nog niet heb geprobeerd. Verse bonen heb ik nog niet geprobeerd, maar daar wil ik wel budget voor hebben :P
Ik haal gelijk een kilozak als ik het geld heb, de koffie is hier zo op (laatst was het ook gewoon crisis toen de koffie op was. Heb je met twee programmeurs in huis).

Ik heb ook een nieuwe tweedehandse Bialetti (een-kops) gekocht. Echt super mooi is hij niet en de rubber moet vervangen worden. De koffie die eruit komt is niet beter dan mijn Xenos-moka express. Misschien wordt dat beter wanneer ik de rubber vervang :P
Uit die andere Bialetti komt ook erg goede koffie (drie keer zo goed als de Ikea Moka Express).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-07 12:07
^ik denk als jij verse bonen heb geprobeerd, dat je nooit meer in de buurt van lidl, lavazza of elk ander supermarkt koffie bonen komt.
Zo goor te donker gebrandde goedkope bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
418O2 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 16:02:
Alles onder de vibiemme is niet zo degelijk meer? En die vibiemme kan relatief makkelijk op de waterleiding worden aangesloten?

Vrouwlief voelt er wel wat voor.

Zal dan wel nieuw worden gekocht. In de buurt (150km) is niets te vinden. En ik rij uit principe niet het hele land door voor 2e hands zaken. Als het tegenvalt ben je een dag kwijt :P
Er zijn echt ontzettend veel merken en types, wat je nu vraagt kan ik niet zo makkelijk beoordelen.
Met meer geld is er mooier spul te koop, maar in de juiste handen is ook een machine van zeg 400 euro nieuw een optie. Duurder is niet perse beter, maar veelal wel makkelijker en consistenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nomad schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 17:56:
[...]

Er zijn echt ontzettend veel merken en types, wat je nu vraagt kan ik niet zo makkelijk beoordelen.
Met meer geld is er mooier spul te koop, maar in de juiste handen is ook een machine van zeg 400 euro nieuw een optie. Duurder is niet perse beter, maar veelal wel makkelijker en consistenter.
Snap ik.

Probleem is iets anders geworden. Heb hem even open gehad. Hij doet het wel, maar het scherm heeft er geen zin meer in (meestal) Nog maar eens los halen en die connectie checken. Eventueel wat contactspray er op

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 23-02-2016 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-07 11:18

Schlumpie

Professioneel prutser

Heeft iemand hier een tip voor lekkere robusta bonen? Ik drink altijd arabica maar wil wel eens robusta proberen.
Voor als het uitmaakt, ik gebruik het volgende om koffie te zetten:
-Peugeot handmaler
-Aeropress
-Instelbare waterkoker (ik zet hem altijd op 90°)
-Severin melkschuimding met halfvolle melk

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Voor de werkplek zoek ik een koffiezetapparaat, filtertype. Voorkeur gaat uit naar rechtstreeks in de *gruwel* 1.7L of groter thermoskan, ook moeten we extra thermoskannen kunnen bijkopen of "universele" kunnen gebruiken. Dit is niet zo evident als je het bescheiden wilt houden qua kostprijs.

Wat ik gevonden heb zijn deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.technivorm.com/images/imports/79357_kbgt741_polished_silver.jpg_474_600
Technivorm/Moccamaster KBGT 741
180-200€

Afbeeldingslocatie: http://www.bravilor.com/media/image/b31265f4-e087-431d-a944-9f3848e750b8/1000/1000/pho-pro-iso-rw.JPG
Barvilor Iso (of Novo)
250-300€

Afbeeldingslocatie: http://www.theespressoshop.co.uk/Images/Models/Original/1810.jpg
Coffee Queen M2
250-300€

Heeft iemand ervaring met deze merken of toestellen ? Als het aan mij ligt wordt het de Technivorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Filter = altijd Moccamaster, dus Technivorm. Gewoon omdat dat de beste zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
De uitlooptuitjes van mijn bonenapparaat geeft niet meer vlekkeloos koffie, maar het druppelt een beetje en heb je dus maar een half bakje met een rare smaak. Eerst loopt links slecht door en nu rechts. Is dat met een keer ontkalken of andere bonen gebruiken weer normaal of moet ik me zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Deezers schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 21:05:
De uitlooptuitjes van mijn bonenapparaat geeft niet meer vlekkeloos koffie, maar het druppelt een beetje en heb je dus maar een half bakje met een rare smaak. Eerst loopt links slecht door en nu rechts. Is dat met een keer ontkalken of andere bonen gebruiken weer normaal of moet ik me zorgen maken?
Meestal zijn het koffieresten die de boel verstoppen. Ontkalken of andere bonen helpt daar niet bij. Soms kan je als je handig bent het uiloopje demonteren en openmaken om te reinigen, meestal is doorprikken een (tijdelijke) oplossing. Met een servicebeurt zou het iig opgelost moeten zijn maar daar betaal je dan wel voor. Het hangt af van type en ouderdom van de machine of dat interessant kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
bszz schreef op zondag 06 maart 2016 @ 09:52:
[...]

Meestal zijn het koffieresten die de boel verstoppen. Ontkalken of andere bonen helpt daar niet bij. Soms kan je als je handig bent het uiloopje demonteren en openmaken om te reinigen, meestal is doorprikken een (tijdelijke) oplossing. Met een servicebeurt zou het iig opgelost moeten zijn maar daar betaal je dan wel voor. Het hangt af van type en ouderdom van de machine of dat interessant kan zijn.
Het is een Philips Saeco. Even doorprikken lijkt te helpen. Gooi er sowieso elke maand zo'n reinigingstablet in... Bonenapparaat vind ik leuk en lekker, maar onderhoudstechnisch is een nadeel, meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ponkrucker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 13:57
dreamscape schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 18:46:
Filter = altijd Moccamaster, dus Technivorm. Gewoon omdat dat de beste zijn ;)
Dit kan ik beamen!
Sindskort in het bezit van een Moccamaster KBG741 in combinatie met een Orphan Espresso Lido 3 handmaler. Verse boontjes erin. Goddelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Phuncz schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:16:
Voor de werkplek zoek ik een koffiezetapparaat, filtertype. Voorkeur gaat uit naar rechtstreeks in de *gruwel* 1.7L of groter thermoskan, ook moeten we extra thermoskannen kunnen bijkopen of "universele" kunnen gebruiken. Dit is niet zo evident als je het bescheiden wilt houden qua kostprijs.

Wat ik gevonden heb zijn deze:

[afbeelding]
Technivorm/Moccamaster KBGT 741
180-200€

[afbeelding]
Barvilor Iso (of Novo)
250-300€

[afbeelding]
Coffee Queen M2
250-300€

Heeft iemand ervaring met deze merken of toestellen ? Als het aan mij ligt wordt het de Technivorm.
als je rechtstreeks in een kan wilt zetten: Moccamaster. Als dat geen harde eis is kun je ook kijken naar Wilfa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik heb dan een Moccamaster met glazen karaaf en een losse thermoskan, maar verder ben ik het geheel eens met de mannen hierboven.
Zou ik het opnieuw kopen, dan nam ik misschien wel de thermoskan versie, maar voor thuisgebruik is dit helemaal prima wat ik heb :)

Met de V60 met de hand opschenken wordt merkbaar lekkerder, maar de Moccamaster komt in de buurt en dat is al aardig uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ponkrucker
De reden dat ik niet voor de versie met thermoskan ben gegaan is omdat ik deze lang zo mooi niet vind als die met de glazen kan.
Oké, ik lever op deze manier een klein beetje in op kwaliteit, maar het oog wil ook wat toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:44:
Ik heb dan een Moccamaster met glazen karaaf en een losse thermoskan, maar verder ben ik het geheel eens met de mannen hierboven.
Zou ik het opnieuw kopen, dan nam ik misschien wel de thermoskan versie, maar voor thuisgebruik is dit helemaal prima wat ik heb :)

Met de V60 met de hand opschenken wordt merkbaar lekkerder, maar de Moccamaster komt in de buurt en dat is al aardig uniek.
Even een side-step (en je weet waarom), welke handmaler zou jij aanraden als aanvulling op m'n huidige maler (Baratza Virtuozo)? Want het ziet er naar uit dat ik voorlopig geen tweede hands maler kan overnemen :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zwerver schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:19:
[...]

Even een side-step (en je weet waarom), welke handmaler zou jij aanraden als aanvulling op m'n huidige maler (Baratza Virtuozo)? Want het ziet er naar uit dat ik voorlopig geen tweede hands maler kan overnemen :P
Wil je die aanschaffen voor filter of voor espresso?
Want je Baratza Virtuozo is ook erg mooi voor filter, waardoor een tweede maler ernaast mooi gefocust zou kunnen zijn op espresso. En weet je zeker dat je een handmaler wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:32:
[...]

Wil je die aanschaffen voor filter of voor espresso?
Want je Baratza Virtuozo is ook erg mooi voor filter, waardoor een tweede maler ernaast mooi gefocust zou kunnen zijn op espresso. En weet je zeker dat je een handmaler wil?
Gezien de kosten, een handmaler voor de espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zwerver schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:37:
[...]

Gezien de kosten, een handmaler voor de espresso.
Je zit al snel op 200+ euro, ook voor een goede handmaler:
http://www.amazon.de/COMA...BChle-Stahl/dp/B019C9KFTU

Dus ik zou dan toch echt naar 2e hands kijken op marktplaats. Een compak K6, K8, Mazzer mini, Mazzer electronic, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
nielsdiy schreef op zondag 06 maart 2016 @ 12:16:
De reden dat ik niet voor de versie met thermoskan ben gegaan is omdat ik deze lang zo mooi niet vind als die met de glazen kan.
Oké, ik lever op deze manier een klein beetje in op kwaliteit, maar het oog wil ook wat toch? ;)
Je levert zeker niet in op kwaliteit. Gladkam scoort wat dat betreft net iets hoger. Maar als je per se in een thermoskan wilt zetten is Moccamaster een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
Ik hoop dat dit hier ook mag... Een tijdje geleden heb ik voor een habbekrats een Bialetti moka express voor één klein kopje koffie gevonden. Zelf had ik er een van Xenos. Voor al die dingen geldt dat het handvat nog wel eens wegsmelt als je het gas te hoog zet (smaakt de espresso ook bitterder) en dat de rubberen ringen regelmatig moeten worden vervangen. Dus ik ben gaan zoeken naar reserve-onderdelen.

Die waren hier in Nederland of überhaupt voor een redelijke prijs niet te krijgen, dus heb ik ze in Amerika gekocht. Wel overigens van Bialetti zelf (helaas was het handvat wat ik wilde niet meer verkrijgbaar, dus heb ik een minder gestroomlijnde variant gekocht). Die ring vervangen is zo gebeurd (de oude ring was er slecht aan toe), maar dat handvat... daar was ik iets langer mee bezig. Je krijgt wel een boortje meegeleverd om een gat in het handvat te boren, dat dan weer wel. En het staafje wat door het handvat moet, gaat er niet makkelijk doorheen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2911hqh.jpg

Maar hoeveel uurtjes ik ook bezig ben geweest... De koffie is er een stuk beter op geworden! *O*
Hij is ook een stuk zwaarder en steviger dan die van Xenos.

Ik vond dit gewoon eens een leuk klein projectje en ik ben er blij mee :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ponkrucker
bszz schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:40:
[...]

Je levert zeker niet in op kwaliteit. Gladkam scoort wat dat betreft net iets hoger. Maar als je per se in een thermoskan wilt zetten is Moccamaster een prima keuze.
Een thermoskan zal de smaak beter ten goede komen dan een glazen kan op een warmhoudplaat. En dan vooral bij het langer vers willen houden van je reeds gezette koffie. Deze wordt dan namelijk snel bitter.
Voor mij niet heel erg van toepassing, daar ik mijn koffie na het zetten direct nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
nielsdiy schreef op zondag 06 maart 2016 @ 21:25:
[...]

Een thermoskan zal de smaak beter ten goede komen dan een glazen kan op een warmhoudplaat. En dan vooral bij het langer vers willen houden van je reeds gezette koffie. Deze wordt dan namelijk snel bitter.
Voor mij niet heel erg van toepassing, daar ik mijn koffie na het zetten direct nuttig.
Op zich heb je daar gelijk in maar de warmhoudplaat van de Moccamaster gaat daarom pas aan als er al wat volume koffie in de kan zit. Zetten en gelijk in thermoskan overgieten of uitschenken dus. Als je het rechtstreeks in een thermoskan zet moet je de gezette koffie eigenlijk eerst doorroeren. Bewaren in thermoskan wordt koffie overigens ook niet beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
4Br0k3n3rr0r schreef op zondag 06 maart 2016 @ 18:14:
Dus ik ben gaan zoeken naar reserve-onderdelen.

Die waren hier in Nederland of überhaupt voor een redelijke prijs niet te krijgen, dus heb ik ze in Amerika gekocht.
Ik heb reserve onderdelen bij Betsies kookwinkel in Utrecht gevonden, voor een paar euro heb je een setje van 3 ringen + filter, vind ik erg mee vallen. Ik had geen idee dat ze lastig/duur verkrijgbaar zouden zijn, misschien is dat vooral online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
Diablow schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:25:
[...]

Ik heb reserve onderdelen bij Betsies kookwinkel in Utrecht gevonden, voor een paar euro heb je een setje van 3 ringen + filter, vind ik erg mee vallen. Ik had geen idee dat ze lastig/duur verkrijgbaar zouden zijn, misschien is dat vooral online?
Ze waren ook maar een paar euro. En als het alleen om de ringen ging, had ik ze ook in Nederland gekocht. Maar het ging ook om het handvat, wat ik nergens in Europa kon vinden. En bij elkaar maakte het niets uit qua verzendkosten.

En in Eindhoven hebben we wel een koffiewinkel en een kookwinkel, maar die hebben volgens mij geen onderdelen voor deze maat moka express op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Raymond P schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:07:
[...]

Groen licht, zolang ik het niet lieër aan de rest. En ik heb dus geen developer Play account.
Eventuele bugs of andere ongemakken zitten bij de prijs inbegrepen.
Ik ben niet aansprakelijk te houden voor toestellen met smelt en/of waterschade :P.

Grinder Timer (apk)
Even mijzelf quoten. :9
Inmiddels de werkgever verlaten en tijd gehad om 't appje af te maken.

Dit keer wel in de Play store, (gratis uiteraard, geen reclame):
Barista Timer

De app doet nog steeds wat het moet doen: maaltijd omzetten in gram door middel van triggers op geluid.
De espresso timer functie werkt mogelijk minder goed bij (zeer) stille machines, ik heb hier nog wel ideeën over en die zullen ongetwijfeld hun weg vinden naar een update.

---

Dit weekend weer het Amsterdam Coffee Festival. Ik ga zaterdag gezellig even kijken.
Stiekem ben ik ook op zoek naar een vervanger voor de Gene Cafe zonder een enorme stap in kosten te maken, vorig jaar hadden ze alleen kleinere branders of modellen waar mijn vriendin niet mee akkoord zou gaan.

Inmiddels ben ik ook bijna op het punt dat ik mij niet meer schaam voor mijn latte-art.
Het gaat wel erg langzaam vooruit met die 5 of 6 cappuccino's per week die ik maak.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Raymond P schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:06:
[...]

Even mijzelf quoten. :9
Inmiddels de werkgever verlaten en tijd gehad om 't appje af te maken.

Dit keer wel in de Play store, (gratis uiteraard, geen reclame):
Barista Timer

De app doet nog steeds wat het moet doen: maaltijd omzetten in gram door middel van triggers op geluid.
De espresso timer functie werkt mogelijk minder goed bij (zeer) stille machines, ik heb hier nog wel ideeën over en die zullen ongetwijfeld hun weg vinden naar een update.

---

Dit weekend weer het Amsterdam Coffee Festival. Ik ga zaterdag gezellig even kijken.
Stiekem ben ik ook op zoek naar een vervanger voor de Gene Cafe zonder een enorme stap in kosten te maken, vorig jaar hadden ze alleen kleinere branders of modellen waar mijn vriendin niet mee akkoord zou gaan.

Inmiddels ben ik ook bijna op het punt dat ik mij niet meer schaam voor mijn latte-art.
Het gaat wel erg langzaam vooruit met die 5 of 6 cappuccino's per week die ik maak.
Cool, leuk dat je zo met die app bezig bent geweest :).
Ik drink nog steeds weinig koffie omdat ik niet helemaal fit ben, maar toevallig vanavond nog na een wandeling voor mijn gasten een warme chocomelk gemaakt. Dus melk opgeschuimd en dat gemengd met chocopoeder. Maar om vlot te zijn had ik mijn 1,1 liter kan gepakt en als je die niet gewend bent, dan wil ineens het opschuimen ook voor geen meter. Meer nog dan ik had verwacht is de maat van je kan en je techniek behoorlijk aan elkaar gelinkt. Ik kreeg het niet mooi gemengd met de onderste helft van de kan, terwijl mijn 2 liter boiler toch wel de stoomkracht zou moeten hebben ervoor. Dus het lag toch echt aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik ben van plan een volautomatische machine aan te schaffen. Ik heb nu een nespresso machine en een melk opschuimer maar ik wil graag iets nieuws. Ik drink graag een cappuccino en mijn vriendin graag een latte machiato.
Mijn oog is gevallen op de Siemens EQ 6 700 of de Jura F9.
Weten jullie een zaak waar de machines ook te testen zijn? Het schijnt dat het melkschuim van de Jura niet meer dan een dun laagje bubbels is, en voor een machine van 1000 euro wil ik dat toch graag zelf ervaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Iuigi op 17-03-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Iuigi schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:47:
Ik ben van plan een volautomatische machine aan te schaffen. Ik heb nu een nespresso machine en een melk opschuimer maar ik wil graag iets nieuws. Ik drink graag een cappuccino en mijn vriendin graag een latte machiato.
Mijn oog is gevallen op de Siemens EQ 6 700 of de Jura F9.
Weten jullie een zaak waar de machines ook te testen zijn? Het schijnt dat het melkschuim van de Jura niet meer dan een dun laagje bubbels is, en voor een machine van 1000 euro wil ik dat toch graag zelf ervaren.
Waarom een Jura F9 en niet eentje van de nieuwe generatie : E8/E80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Nomad schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:53:
[...]

Cool, leuk dat je zo met die app bezig bent geweest :).
Ik drink nog steeds weinig koffie omdat ik niet helemaal fit ben, maar toevallig vanavond nog na een wandeling voor mijn gasten een warme chocomelk gemaakt. Dus melk opgeschuimd en dat gemengd met chocopoeder. Maar om vlot te zijn had ik mijn 1,1 liter kan gepakt en als je die niet gewend bent, dan wil ineens het opschuimen ook voor geen meter. Meer nog dan ik had verwacht is de maat van je kan en je techniek behoorlijk aan elkaar gelinkt. Ik kreeg het niet mooi gemengd met de onderste helft van de kan, terwijl mijn 2 liter boiler toch wel de stoomkracht zou moeten hebben ervoor. Dus het lag toch echt aan mij.
Beterschap!

Verschillende kannen vragen verschillende technieken inderdaad. De vorm van de kan heeft ook veel invloed.
Bolle of volledig conische kannen heb ik problemen mee. Een kolkje krijgen is dan ineens een heel stuk moeilijker en mengen wilt dan niet lukken.
M'n Motta kannen vind ik ideaal.

Ik doe de cacao eigenlijk gelijk bij de (koude) melk, wel eerst een papje maken anders krijg je klonten.
Veel chocomelk doe ik met de staafmixer. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Raymond P schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:01:
[...]

Beterschap!

Verschillende kannen vragen verschillende technieken inderdaad. De vorm van de kan heeft ook veel invloed.
Bolle of volledig conische kannen heb ik problemen mee. Een kolkje krijgen is dan ineens een heel stuk moeilijker en mengen wilt dan niet lukken.
M'n Motta kannen vind ik ideaal.

Ik doe de cacao eigenlijk gelijk bij de (koude) melk, wel eerst een papje maken anders krijg je klonten.
Veel chocomelk doe ik met de staafmixer. :+
Choco met de staafmixer, jij barbaar :+

Eerst mengen met de koude melk is misschien geen gek idee inderdaad, mijn oplossing werkte niet zo best dus ik sta wel open voor suggesties :P.
Eigenlijk heb ik normaal voor warme choco gewoon een pak koude choco in de koelkast, en die kan je zo opschuimen alsof het gewone melk is. Dus ik was sowieso aan het prutsen al voor mijn doen.

Voor luigi hierboven die twijfelt over een Siemens vs Jura...ik vind het een verschrikkelijk ontwerp dat een Jura niet uit elkaar gehaald kan worden voor schoonmaken. Tenminste, niet door een consument. En dan maakt het mij niet uit hoeveel tabletten je er per dag in gooit om hem schoon te houden, ik vind dat gewoon geen oplossing. Het feit dat Jura die dingen dichttimmert en je dan overpriced tabletten verkoopt is reden genoeg om voor mij nooit een jura te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Toen ik net mijn bonenmachine ging ontkalken en ontkalker in mijn watertank goot, zag ik ineens allemaal 'witte wolkjes' drijven in de watertank. Die zag je voor het ontkalkingsmiddel er in zat niet. Dit heb ik al vaker gehad, maar ook met andere merken ontkalkers dus die wolkjes zitten niet in de fles zelf . Hoe kan dit? Is gewoon op citroenzuur basis. Dus echt in de tank zelf. Lijkt haast of de tank niet schoon is?

[ Voor 10% gewijzigd door Deezers op 22-03-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Nomad schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:32:
[...]

Choco met de staafmixer, jij barbaar :+

Eerst mengen met de koude melk is misschien geen gek idee inderdaad, mijn oplossing werkte niet zo best dus ik sta wel open voor suggesties :P.
Eigenlijk heb ik normaal voor warme choco gewoon een pak koude choco in de koelkast, en die kan je zo opschuimen alsof het gewone melk is. Dus ik was sowieso aan het prutsen al voor mijn doen.

Voor luigi hierboven die twijfelt over een Siemens vs Jura...ik vind het een verschrikkelijk ontwerp dat een Jura niet uit elkaar gehaald kan worden voor schoonmaken. Tenminste, niet door een consument. En dan maakt het mij niet uit hoeveel tabletten je er per dag in gooit om hem schoon te houden, ik vind dat gewoon geen oplossing. Het feit dat Jura die dingen dichttimmert en je dan overpriced tabletten verkoopt is reden genoeg om voor mij nooit een jura te kopen.
Nou nou, Jura heeft gewoon een ander reinigingsproces. De reden is niet dat Jura graag dure reinigingstabletten will verkopen maar dat Jura gebruikers van een volautomaat vooral een goede kop koffie wil geven met zo min mogelijk rompslomp er omheen. Andere volautomaten waar de zetgroep wel uit kan hebben nog steeds reingingstabletten nodig. Daarin is er geen enkel verschil met Jura. De kwaliteit van espresso en Cappucino in de nieuwe modellen steekt met kop en schouders boven die van andere volautomaten uit. Ook de service van Jura is ongeëvenaard. Je betaalt ervoor maar je krijgt er daadwerkelijk iets voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:50:
[...]
Nou nou, Jura heeft gewoon een ander reinigingsproces. De reden is niet dat Jura graag dure reinigingstabletten will verkopen maar dat Jura gebruikers van een volautomaat vooral een goede kop koffie wil geven met zo min mogelijk rompslomp er omheen. Andere volautomaten waar de zetgroep wel uit kan hebben nog steeds reingingstabletten nodig. Daarin is er geen enkel verschil met Jura. De kwaliteit van espresso en Cappucino in de nieuwe modellen steekt met kop en schouders boven die van andere volautomaten uit. Ook de service van Jura is ongeëvenaard. Je betaalt ervoor maar je krijgt er daadwerkelijk iets voor terug.
Mooi dat je dat even noemt dan, want in mijn omgeving zijn de ervaringen (met 3 jaar oude Jura's ongeveer) wel vrij anders. Dus misschien heeft Jura het verbetert of heeft mijn omgeving net pech gehad. Maar in mijn directe omgeving is het weinig positief wat Jura betreft. Behalve dat de maler die erin zit vrij goed is en dus mooi fijn maalt en dat komt de extractie zeker ten goede. Dus ik ben het absoluut met je eens dat een Jura het dichtst bij komt (van de volautomaten) qua smaak bij een halfautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Als hij schoon is. Dus: als hij niet zo lang geleden die o zo goede (maar wel dure) service heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Nomad schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:29:
[...]

Mooi dat je dat even noemt dan, want in mijn omgeving zijn de ervaringen (met 3 jaar oude Jura's ongeveer) wel vrij anders. Dus misschien heeft Jura het verbetert of heeft mijn omgeving net pech gehad. Maar in mijn directe omgeving is het weinig positief wat Jura betreft. Behalve dat de maler die erin zit vrij goed is en dus mooi fijn maalt en dat komt de extractie zeker ten goede. Dus ik ben het absoluut met je eens dat een Jura het dichtst bij komt (van de volautomaten) qua smaak bij een halfautomaat.
Elke volautomaat maalt eigenlijk te grof. De kwaliteit van espresso en Cappucino is in de nieuwe modellen van Jura vooral verbeterd doordat het water niet in één keer door de koffie wordt geperst maar gepulseerd. Dat verlengt de extractietijd en komt de kwaliteit significant ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Nog zoiets wat een volautomaat volgens mij totaal niet goed kan: tampen. Mij maak je niet wijs dat zo'n veelal plastic machine hard genoeg kan aandrukken voor espresso-maling en het ook nog fatsoenlijk kan verdelen. Grovere maling vermindert het benodigde tampen wel misschien, maar dan compenseer je weer ten nadele van kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Phuncz schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 17:14:
Nog zoiets wat een volautomaat volgens mij totaal niet goed kan: tampen. Mij maak je niet wijs dat zo'n veelal plastic machine hard genoeg kan aandrukken voor espresso-maling en het ook nog fatsoenlijk kan verdelen. Grovere maling vermindert het benodigde tampen wel misschien, maar dan compenseer je weer ten nadele van kwaliteit.
Ik wil je helemaal niks wijs maken maar hier vergelijkt iedereen de hele tijd volautomaten en halfautomaten met elkaar en het is volgens mij nu wel bekend dat dat geen enkele zin heeft. Volautomaat ≠ halfautomaat. Neemt niet weg dat je slechte, redelijke en goede volautomaten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik ging verder op je reactie dat alle volautomaten te grof malen, wat je waarschijnlijk ook wel vergelijkt met halfautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Phuncz schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 18:41:
Ik ging verder op je reactie dat alle volautomaten te grof malen, wat je waarschijnlijk ook wel vergelijkt met halfautomaten.
Ok, dan snap ik het. Ik bedoelde eigenlijk dat volautomaten te grof malen om een mooie gebalanceerde extractie te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-07 16:41
Na zo`n 1.5 jaar mijn Bezzera set gebruikt te hebben, merkte ik al tijden dat ik amper nog koffie zette. Überhaupt zette ik al niet zo heel veel koffie meer, maar afgelopen 3 maanden misschien nog 1 bakje in de week en soms 2 weken niet
.
Hoog gefrustreerd dat ik was over het feit dat ik nog steeds niet na al die tijd consistent (redelijk)goede koffie kon zetten. Ik drink overigens eigenlijk alleen capu`s.

Ik heb allerlei verschillende bonen geprobeerd. Ben nog eens terug gegaan naar de winkel waar ik mijn set gekocht had, met mijn set, maar door "gebrek aan tijd" van de verkoper, niet naar huis gegaan zonder ook hier een goede koffie te hebben gedronken( op mijn eigen set dan ).

Inmiddels honderden euro`s geïnvesteerd in allerlei attributen als weegschalen, temperatuur meters, naked pf`s. Boeken kopen, tamper met druk instelling, druk aanpassingen op de Bezzera gedaan, op YouTube filmpjes geplaatst om adviezen te krijgen, maar niks leek te helpen. Ik denk dat ik zelf 1000 filmpjes bekeken op YouTube over hoe andere koffie zetten en om tips en tricks te leren.

Inmiddels heb ik allerlei handelingen aangeleerd als ik koffie maak, waarbij ik alles direct schoonmaak, 3x doorspoel en het schoonmaken duurde langer dan koffie maken en opdrinken :P

Wat mijn enige 2 opties nog waren was een koffiecursus volgen of een nieuwe bonenmaler aanschaffen.
Ik had een Bezzera bonenmaler, waarvan ik vaak gelezen had dat dit een goed maler moest zijn, vaak onderschat zelfs, en op bepaalde forums staat dat vanwege zijn conische schijven hij zelfs mee zou moeten komen met vele duurdere maler. Ook de verschillende winkels die ik om advies vroegen, gaven allemaal aan: Met die bonenmaler zou je toch echt een goed bakkie moeten kunnen zetten.

Vanaf Oktober vorig jaar ben op zoek gegaan naar een nieuwe maler. Vanwege prijs kwaliteit lang gedacht aan de Quamar. Toen ik deze ergens wou bestellen kreeg ik netjes de melding dat er met een tweetal weken een nieuwe versie van op de markt zou komen. Hier zou ik toen op wachten.
Door het vele twijfelen om opnieuw te investeren in mijn set, had ik uiteindelijk geen nieuwe maler aangeschaft, totdat ik gister een aanbieding tegenkwam.

Dit zette mij toch aan het twijfelen. Ik had nog wat verjaardag geld achter de hand en mijn vriendin kreeg een mail van een zaak dat er 20% korting was.
Uiteindelijk gister toch maar een Mazzer Mini E gekocht voor €520,- . Ik heb nog niet veel bakkies gezet, maar het is nu al stukken beter, drinkbaar, consistenter en na 1,5 jaar eindelijk eens genieten van de koffie.

Het was fijn om even mijn beklaag te doen ;-), maar wat ik eigenlijk met jullie wou delen:

Bij de Oldenhof/Kookwinkel is er tot en met morgen 20% korting op het gehele assortiment.( Ik heb geen aandelen oid ). Ik heb dus de bonenmaler gekocht en nog een Motta Melkkan.

Misschien als er nog mensen zijn zoals ik die twijfelen om een Maler te kopen, dit is dus je kans. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:07
Ik zoek een goede volautomaat die zelf zijn bonen maalt.
Budget ca 600€

Iemand tips voor een machine die toch robuust is en het langer dan een jaar of 2-3 kan uithouden?

Zelf dacht ik aan deze:

http://www.delonghi.com/n...lus-delonghi-ecam-44620-s

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:57

Stoney3K

Flatsehats!

Phuncz schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 18:41:
Is dat niet meer omdat de gebruikersverwachting van veel volautomaten anders is dan die van halfautomaten?

De meeste eigenaren van volautomaten willen gewoon een 'bakkie' wat net iets beter is dan Senseo of filterkoffie, maar qua extractie komt het hooguit in de buurt van een lungo. Espresso kun je het zeker niet noemen.

Dat is ook waarom de meeste volautomaten niet of nauwelijks tampen, hooguit dat ze een drukventiel in de zetgroep gebruiken net zoals op de Saeco-machines. De koffie die daar uit komt is zeker acceptabel, maar espresso is het niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Stoney3K schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:43:
[...]

Is dat niet meer omdat de gebruikersverwachting van veel volautomaten anders is dan die van halfautomaten?
Ik heb het niet ontkend dat dit een keuze in ontwikkeling is, het was gewoon een observering :)
Het klopt dat de mensen uit een volautomaat een behoorlijke tas koffie verwachten, ook al duwen ze op het knopje "espresso". Daarvoor moet de maalgraad omlaag en is een hoge tampdruk niet nodig. Maar het apparaat kan door deze ontwikkelingskeuzes ook niet fijn genoeg malen of hard genoeg tampen, voor espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:07
Na wat experimenteren met mijn volautomaat ben ik toch tevreden over de kwaliteit van mijn espresso.

Maalgraad kan je instellen, en de koffie wordt ook mooi samengedrukt. Dat zie je aan de pucks die nadien in de drasbak vallen.

Nu nog wat andere koffiebonen proberen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Laatst online: 17:06
Zo, net terug uit Vietnam. Heerlijke koffie gedronken en een half kilootje meegenomen. Iemand hier verstand van Vietnamese koffie? De bonen ruiken zo lekker, caramel-achtig, zoet. Zo smaken ze ook. Ik zou bijna zeggen dat ze de bonen ergens in hebben laten weken. Ik heb ze gekocht bij een Vietnamese koffie-keten, Trung Nguyen.

Ik wil eigenlijk deze bonen over een tijdje weer eens bestellen, maar kom eigenlijk geen enkele zaak tegen online die ze heeft. Weet iemand of ze ergens in NL Vietnamese koffie verkopen?

Edit: never mind, gevonden! http://www.trung-nguyen-online.co.uk/ shipt naar NL

[ Voor 7% gewijzigd door don_appie op 10-04-2016 11:21 ]

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 20:47

racoon

mooowwww

Ik heb een inbouwkoffiemachine van Siemens,ik kan daar zelf koffie voorkeuren instellen,iemand een tip voor een goede samenstelling voor een niet te pittig bakje.

Ik kan het aantal boontjes voor de sterkte instellen en hoeveelheid water in ml

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22

reiker

dan jij!

Vooral zelf spelen met de instellingen tot je iets hebt wat je lekker vindt d:)b :Y :Y :Y
Zul je net zien dat mijn "magische formule" jou totaal niet smaakt :)

Edit:
En bedenk ook dat de kwaliteit van de bonen veel uit kan maken, zelfs tussen verschillende gebrande batches van dezelfde soort. Dus hou er rekening mee dat jouw ideale instelling mogelijk niet noodzakelijk voor elke boon ideaal is naar jouw smaak :)

[ Voor 44% gewijzigd door reiker op 10-04-2016 17:24 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Afgelopen weekend m'n grinder een beetje getweaked:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RNXiOns.jpg

Tot zover mijn eerste 'hardware projectje'.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:44

artificial_sun

Mazda Rx7

Het is weer lente dus weer tijd voor verkoelende drankjes. Is ijskoffie een beetje poulair onder de tweakers hier?? In een oudbericht staat iets over koffie ijblokjes, die ga ik ook eens maken thuis.

Heeft er hier iemand een cold brew, in Italië kwam daar hele goede koffie uit. Ik heb ze nog nooit te koop gezien, en ik denk dat zelf maken vrij simpel is.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
artificial_sun schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:07:
Het is weer lente dus weer tijd voor verkoelende drankjes. Is ijskoffie een beetje poulair onder de tweakers hier?? In een oudbericht staat iets over koffie ijblokjes, die ga ik ook eens maken thuis.

Heeft er hier iemand een cold brew, in Italië kwam daar hele goede koffie uit. Ik heb ze nog nooit te koop gezien, en ik denk dat zelf maken vrij simpel is.
Het perfecte recept voor ijskoffie? Dat kan ik je geven en kost alleen de eerste keer wat tijd.

Voor een 250ml kop ijskoffie:

- Drie eenheden espresso
- 2 eetlepels zelfgemaakte vanille roomijs (daar gaat de meeste tijd inzitten, maar het verschil tussen de standaard vanille roomijs van de AH en zelfgemaakte is enorm).
- IJsblokjes
- 100 ml koude melk

Dat is het. Eventueel aanvullen met suiker indien je dat nodig vindt. En als je sterkere ijskoffie wilt (zoals ik) dan swap je een deel van de melk met een extra eenheid espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Daar ga ik eens een paar uur aan werken, alleen even de ijsmachine van mn schoonma lenen.

Voor onderweg neem ik wel eens Starbucks Chilled classics mee, maar die halen het natuurlijk nooit bij zelfgemaakte ijskoffie met zelfgemaakt ijs O+

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
[...]
Cold brew is doodsimpel: giet koud water over koffie in een weckpot en laat een uur of 12 staan.
Filteren en opdrinken.
Persoonlijk vind ik dat niet zo lekker.

Dutch drip (of cold drip) vind ik dan wel weer erg lekker.
Voor deze variant heb je wat meer materialen nodig, je wilt de druppels smeltwater vrij nauwkeurig kunnen doseren.
Kraantjes van glas en andere labspullen zijn vrij prijzig maar met een beetje creativiteit kan je vrij goedkoop zelf een setup maken.
Een kant en klare oplossing kost je al snel over de 200 euro.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Dat is wat ik bedoel inderdaad, hier in Brabant zijn genoeg labspullen te vinden (teminste al die xtc labs staan er vol mee)

Infuusspul kan ik misschien nog wel aan komen, bedankt voor de tip.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz

Zijn wel degelijk (steeds meer) te koop in Nederland. Heb er hier bijvoorbeeld eentje van €169,= adviesprijs. In de cold drip heb ik al heel wat koffies en thee geprobeerd. Aan mij niet echt besteed hoewel er af en toe toch wel mooie verrassingen tussen zaten. Over het algemeen in ieder geval weinig bitters. Mij ervaring is dat ik een driptijd van ongeveer de helft van wat normaal is het beste resultaat vindt geven. Wat ik zelf veel lekkerder vind is een shock brew: Vervang de helft van het water door ijsblokjes in de kan en giet met de andere helft van het water op boven de kan met ijsblokjes. Direct heb je een erg mooie volle ijskoffie.V60 is hier bijvoorbeeld erg geschikt voor.

[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 15-04-2016 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Raymond P schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:23:
Afgelopen weekend m'n grinder een beetje getweaked:

[afbeelding]

Tot zover mijn eerste 'hardware projectje'.
Nice! Tweaklog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Zo spannend is het niet, ik heb een Arduino pro mini gebruikt om een relais te schakelen die aan de knop van de grinder hangt.
Ik had nog een ESP8266 liggen, dat was misschien spannender geweest.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-07 18:12

RoyK

Hobby tekenaar

Koffiekenners... ik ben op zoek naar een leuke tip voor een nieuwe machine. ik ben na zoek sessies in dit topic terecht gekomen. Mn Senseo heeft het begeven en ik wil na jaren Senseo toch eens wat anders proberen. Ik ben niet op zoek naar een nespresso of iets dergelijks. Gewoon een kop koffie. Het liefst een lekkere mok vol zodat ik even lekker kan slurpen en niet met 4 slokken klaar ben. Mn budget is 2 tot 400 euro.

Ik zit al een hele avond op koffiecenter te neuzen en op internet rond te hangen. Maar er is zo ontzettend veel te koop dat ik door de bonen de koffie niet meer ziet. Ik zat zelf te denken om iets met zo een pot bonen te doen of gewoon gemalen koffie. Zou toch lekker zijn als ik weer koffie ruik in huis als ik een bakje zet :P

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
RoyK schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:26:
Koffiekenners... ik ben op zoek naar een leuke tip voor een nieuwe machine. ik ben na zoek sessies in dit topic terecht gekomen. Mn Senseo heeft het begeven en ik wil na jaren Senseo toch eens wat anders proberen. Ik ben niet op zoek naar een nespresso of iets dergelijks. Gewoon een kop koffie. Het liefst een lekkere mok vol zodat ik even lekker kan slurpen en niet met 4 slokken klaar ben. Mn budget is 2 tot 400 euro.

Ik zit al een hele avond op koffiecenter te neuzen en op internet rond te hangen. Maar er is zo ontzettend veel te koop dat ik door de bonen de koffie niet meer ziet. Ik zat zelf te denken om iets met zo een pot bonen te doen of gewoon gemalen koffie. Zou toch lekker zijn als ik weer koffie ruik in huis als ik een bakje zet :P
Zonder twijfel, je wensen in gedachten houdende, vind ik dit de lekkerste optie:

Een propere Moccamaster:
https://www.bol.com/nl/p/...oleerkan/9200000027718225
(die een thermoskan heeft om je koffie warm te houden en in tegenstelling tot de meeste koffiemachines wel je koffie op de juiste temperatuur zet. Mocht je deze erg duur vinden, zoek dan tweedehands op de Douwe Egberts koffiemachine, zoals deze: http://link.marktplaats.nl/m1042506684

En een heerlijke verse boon die echt zalig is voor de filterkoffie:
https://www.koffiestation.nl/product/ethiopia-sidamo-guji/

Wat je vlak voordat je koffie zet gaat malen met een Baratza Encore maler:
http://www.fonq.nl/produc...44&product_code=104631253

En waar je het dan koopt moet je uiteraard zelf weten, deze kwamen boven uit in de search.

Dan heb je heerlijke bonen en twee machines die een (bijna) leven lang mee zullen gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 18-04-2016 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Nomad schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:29:
Mocht je deze erg duur vinden, zoek dan tweedehands op de Douwe Egberts koffiemachine, zoals deze: http://link.marktplaats.nl/m1042506684
Of eentje uit de Coolblue tweedekeus: http://link.marktplaats.nl/m1042657802
Scheelt toch weer een paar tientjes.

Maar verder dacht ik hetzelfde toen ik de post van RoyK las: een Moccamaster met een goede maler ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik steun de voorgestelde keuzes, goede apparaten voor lekkere bak koffie. Een eventuele "smaakupgrade" die je later kan proberen is met een RVS filter, met papieren filters worden oliën ook uitgefiltered namelijk.
Pagina: 1 ... 10 ... 244 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1