Hoef je alleen nog heet water op te gieten.
Edit-
Gisteren een 17 grams VST filter binnen gekregen.
Ben nog wat met de maalgraad aan het spelen (wanneer niet trouwens) maar de shots lijken wel lekkerder.
Zachter en wat romiger lijkt het wel.
In ieder geval is er verschil waarneembaar.
[ Voor 53% gewijzigd door coob op 20-04-2016 06:33 ]
En dit ook niet:Het liefst een lekkere mok vol zodat ik even lekker kan slurpen en niet met 4 slokken klaar ben.
Zou toch lekker zijn als ik weer koffie ruik in huis als ik een bakje zet
Punctuality is the politeness of kings
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Volle melk met een hoog vetpercentage.racoon schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:35:
Ik heb sinds gisteren in mijn keuken een Siemens inbouwapparaat zitten, mijn vraag is, wat is goede melk om te gebruiken voor de cappuccino die ik zo af en toe eens wil gaan maken.
Ik gebruik Vriesche Vlag Lang Lekker houdbare melk.
Vindt je magere melk, amandelmelk, sojamelk of geitenmelk lekkerder dan gebruik je die.
- knip -
Iemand hier nog een antwoord op?don_appie schreef op zondag 10 april 2016 @ 11:02:
Zo, net terug uit Vietnam. Heerlijke koffie gedronken en een half kilootje meegenomen. Iemand hier verstand van Vietnamese koffie? De bonen ruiken zo lekker, caramel-achtig, zoet. Zo smaken ze ook. Ik zou bijna zeggen dat ze de bonen ergens in hebben laten weken. Ik heb ze gekocht bij een Vietnamese koffie-keten, Trung Nguyen.
http://500px.com/Abd3licious
Friesche Vlag.Raymond P schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:27:
[...]
Volle melk met een hoog vetpercentage.
Ik gebruik Vriesche Vlag Lang Lekker houdbare melk.
Vindt je magere melk, amandelmelk, sojamelk of geitenmelk lekkerder dan gebruik je die.
Vriesche Vlag is ijs.
Dus, heb ik deze maar gevuld met wat koffie + suiker

[ Voor 5% gewijzigd door Anonymoussaurus op 20-04-2016 15:12 ]
Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ
Vooral de hopper is mega. Nu weet ik dat de hopper van de Mini erop past. Waar kan best terecht voor dit soort onderdelen?
Verder mis ik een schaaltje voor onder de dozer. Orginelen zijn peper duur, zijn er andere creatieve oplossingen?
Ik heb een esspresso apparaat en, aangezien ik niet altijd zin heb in individuele minikopjes koffie een gewoon (goedkoop) filter apparaat.
Voor die laatste koop ik altijd doodgewone DE roodmerk en zet dan geheel hersen- en inspiratieloos een kop koffie.
Ik neem aan dat ik ook gewoon bij een goede koffieboer langs kan en daar bonen naar keuze kan later vermalen voor het filtersapparaat.
Is dat dan voldoende of wordt het met een gewoon filterapparaat dan nog steeds niks (ivm doorloopsnelheid, temperatuur etc)?
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Kijk hier eens. (niet op voorraad)nomeans schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 22:18:
Sinds vandaag, via MP, de trotse bezitter van een Mazzer Super Jolly. Wat een bruut bakbeest.
Vooral de hopper is mega. Nu weet ik dat de hopper van de Mini erop past. Waar kan best terecht voor dit soort onderdelen?
Verder mis ik een schaaltje voor onder de dozer. Orginelen zijn peper duur, zijn er andere creatieve oplossingen?
Je kunt dus schijnbaar zoeken naar een Mazzer Mini hopper.
Dit zou dus dezelfde moeten zijn.
Zijn de maalschijven nog scherp? Anders heb je voor een paar tientjes en set nieuwe.
Een goede koffieboer zal je ongetwijfeld een passend advies kunnen geven.YellowCube schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 11:10:
[...]
Ik neem aan dat ik ook gewoon bij een goede koffieboer langs kan en daar bonen naar keuze kan later vermalen voor het filtersapparaat.
Is dat dan voldoende of wordt het met een gewoon filterapparaat dan nog steeds niks (ivm doorloopsnelheid, temperatuur etc)?
Wat betreft bonen naar keuze, dat moeten dan wel de juiste bonen zijn.
Niet elke boon (en branding) is geschikt voor elke zetmethode.
Een gewoon filterapparaat zet koffie bij een hogere temperatuur en heeft een langere brew-time. Je zou er dus goed aan doen op zoek te gaan naar een boon die dit kan hebben.
Een Costa Rica Tarrazu zou imho een goed begin zijn.
- knip -
Let wel op dat er echt verschil in koffie zit. Op mijn werk kan ik rustig de hele dag koffie drinken. Thuis kom ik, met bonen, niet verder dan maximaal 4 kopjes op een dag.Anonymoussaurus schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:11:
'Vroeger' dronk ik niet zo veel koffie. Maar sinds een jaartje drink ik wel veel koffie. Naja, veel is misschien een beetje overdreven. Aangezien 4 a 5 'normaal' is. Op mijn stage vorig jaar is het eigenlijk begonnen. Er stond een prima Douwe Egberts alles-in-1 apparaat. En werd langzamerhand verslaafd aan cappuccino. Toen dronk ik ongeveer 5 a 6 bakken per dag. Soms meer, soms minder. Ik heb maar 9 weken stage gehad, maar nu thuis drink ik er iets van 4 per dag. Vandaag had ik het anders in gedachte en heb geen zin om voor elk bakje koffie naar beneden te lopen. Ik dacht: "Ach, 1 keertje maakt niet uit
".
Dus, heb ik deze maar gevuld met wat koffie + suiker:
[afbeelding]
Daar heb je inderdaad gelijk in. Op stage dronk ik als het moest, met gemak 6 koppen per dag. Thuis rond de 4, gemiddeld. Dat komt omdat wat ik op stage had, zo'n all-in-one Douwe Egberts was. Ik had dan geen koffie, maar cappuccino. Dat scheelt ook al veel. Wat thuis gebrouwen wordt, is natuurlijk veel sterkergrote_oever schreef op zondag 08 mei 2016 @ 12:37:
Let wel op dat er echt verschil in koffie zit. Op mijn werk kan ik rustig de hele dag koffie drinken. Thuis kom ik, met bonen, niet verder dan maximaal 4 kopjes op een dag.
Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ
Bedankt, die duitse site had ik ook gevonden maar 17 euro verzendkosten is me wat te gortig.coob schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 21:53:
[...]
Kijk hier eens. (niet op voorraad)
Je kunt dus schijnbaar zoeken naar een Mazzer Mini hopper.
Dit zou dus dezelfde moeten zijn.
Zijn de maalschijven nog scherp? Anders heb je voor een paar tientjes en set nieuwe.
Uiteindelijk hebben we toch maar besloten om een kleinere maler te zoeken
Wat zou ik anders moeten instellen?
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
De maalgrootte aanpassen?racoon schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:16:
Ik heb in mijn nieuwe keuken een Siemens inbouwkoffiemachine, deze voor het eerst getest, op 3 bonen sterkte gezet, op 150 ml inhoud en toch vind ik de koffie aardig waterig smaken.
Verstuurd vanaf mijn magnetron
Met mijn huidige blend gebruik ik 141 bonen voor een dubbele espresso, maar die stand heeft die machine zeker niet?
[ Voor 53% gewijzigd door Raymond P op 19-05-2016 21:10 . Reden: boontjes tellen ]
- knip -
Vraagje voor de kenners:Na een kilotje of 6 Yellow Bourbon ben ik wel weer toe aan een beetje afwisseling. Heerlijk boontje overigens. Laatste batch wat van ingevroren, maar gevoelsmatig wordt de smaak daar toch minder van. Of het misschien toch aan gewenning ligt na x kilo dezelfde boon zou ook kunnen, maar om zeker te zijn even een zijsprong.
Nog lekkere suggesties? Dacht weer even bij Fascino te bestellen (geen tijd om ergens heen te rijden), maar alle suggesties welkom.
Volle smaak pré, het enige waar de dame en ik beide totaal niet weg van zijn is het zurige van sommige bonen (vooral in de nasmaak). De paar Indo's die er tussen zaten bevielen redelijk, maar neig toch meer naar de smaken die we tot dusver uit Brazil/Colombia en omstreken hebben gehaald.
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 19-05-2016 22:12 ]
Apparaat verwijderen, kastdeurtje monteren en een echt espressoapparaat op het aanrecht zetten.racoon schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:16:
(...) inbouwkoffiemachine (...) waterig (...)
Ik heb zelf ook zo'n Douwe Egberts apparaat en zit er over te denken zo'n maler aan te schaffen. Twee vraagjes: is die maler ook gewoon te gebruiken als ik straks een 'echt' espresso apparaat aanschaf of heb je dan weer een andere nodig? En twee: hoe doseer je de koffie zonder te veel te malen?Nomad schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:29:
Wat je vlak voordat je koffie zet gaat malen met een Baratza Encore maler:
http://www.fonq.nl/produc...44&product_code=104631253
En waar je het dan koopt moet je uiteraard zelf weten, deze kwamen boven uit in de search.
Dan heb je heerlijke bonen en twee machines die een (bijna) leven lang mee zullen gaan.
...
De maler heeft nagenoeg geen retentie (wat je er aan koffie in gooit, komt er ook weer uit. Er blijft nagenoeg niets achter), dus doseren is heel gemakkelijk. Ik gooi er 18 gram in en er komt 18 gram uit.IceM schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:48:
[...]
Ik heb zelf ook zo'n Douwe Egberts apparaat en zit er over te denken zo'n maler aan te schaffen. Twee vraagjes: is die maler ook gewoon te gebruiken als ik straks een 'echt' espresso apparaat aanschaf of heb je dan weer een andere nodig? En twee: hoe doseer je de koffie zonder te veel te malen?
Voor filter is deze maler heel fijn en ben ik er heel blij mee.
Voor espresso is die niet geschikt.
Wil je nu een maler kopen die goed voor filter is en ook espresso goed kan, kijk dan eens naar de Baratza Sette 270. Of de Mahlkonig Vario
Tnx! De genoemde malers zijn een stuk duurder (waarom moet zo'n ding bijna 500 euro kosten?), even over nadenken nogNomad schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:57:
[...]
De maler heeft nagenoeg geen retentie (wat je er aan koffie in gooit, komt er ook weer uit. Er blijft nagenoeg niets achter), dus doseren is heel gemakkelijk. Ik gooi er 18 gram in en er komt 18 gram uit.
Voor filter is deze maler heel fijn en ben ik er heel blij mee.
Voor espresso is die niet geschikt.
Wil je nu een maler kopen die goed voor filter is en ook espresso goed kan, kijk dan eens naar de Baratza Sette 270. Of de Mahlkonig Vario
...
Ze hebben een hoge aanschafwaarde omdat ze over het algemeen (met een beetje geluk) de rest van je leven mee gaan.IceM schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:26:
[...]
Tnx! De genoemde malers zijn een stuk duurder (waarom moet zo'n ding bijna 500 euro kosten?), even over nadenken nog
- knip -
Als je zoekt in dit draadje op jura, dan zie je al veel nuttige info langskomen.Vecodo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:10:
Ik zit te kijken naar een wat luxer koffiezet apparaat. Mijn oog is gevallen op de Jura F9. Ik heb deze gevonden voor 995 euro. Wat zijn jullie ervaringen met Jura en dit model?
Jura heeft plus en minpunten.
Om mijn koffieapparaat heen werd het steeds voller, dus eens erbij gepakt wat ik aan spul eromheen heb staan

En dan heb ik de voorraad koffiezakjes/canisters er nog bij, mijn baratza encore voor filter nog niet, evenals mijn opschenksetje e.d.
Al met al, je hebt gewoon een aanrecht vol met attributen
[ Voor 33% gewijzigd door Nomad op 31-05-2016 14:26 ]
Verwijderd
Aanrecht vol inderdaad, daarom zit mijn machine nog in de doos. Moet een halve keuken er bij laten zetten om het passend te maken in nieuwe huis. Laatste weken aan de filterkoffie, "wel drinkbaar" met melk en suiker...Nomad schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:20:
[...]
Als je zoekt in dit draadje op jura, dan zie je al veel nuttige info langskomen.
Om mijn koffieapparaat heen werd het steeds voller, dus eens erbij gepakt wat ik aan spul eromheen heb staan
[afbeelding]
En dan heb ik de voorraad koffiezakjes/canisters er nog bij, mijn baratza encore voor filter nog niet, evenals mijn opschenksetje e.d.
Haha, ja de luxe van 2 aanrechten is dan ineens wel superVerwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:50:
[...]
Aanrecht vol inderdaad, daarom zit mijn machine nog in de doos. Moet een halve keuken er bij laten zetten om het passend te maken in nieuwe huis. Laatste weken aan de filterkoffie, "wel drinkbaar" met melk en suiker...
Het oude of het nieuwe model? Daar zit namelijk een wereld van verschil tussen en verklaart de prijs. het nieuwe model zal je niet vinden voor die prijs.Vecodo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:10:
Ik zit te kijken naar een wat luxer koffiezet apparaat. Mijn oog is gevallen op de Jura F9. Ik heb deze gevonden voor 995 euro. Wat zijn jullie ervaringen met Jura en dit model?
[ Voor 9% gewijzigd door bszz op 31-05-2016 16:12 ]
Pff, moet me er echt iets meer in gaan verdiepen. Gok toch dat het nu weer de E80 gaat worden!bszz schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:11:
[...]
Het oude of het nieuwe model? Daar zit namelijk een wereld van verschil tussen.

Nieuwe F9 heeft p.e.p., net als de E80/E8 waarbij de E80 een tijdelijk model is maar wel erg compleet.Vecodo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:12:
[...]
Pff, moet me er echt iets meer in gaan verdiepen. Gok toch dat het nu weer de E80 gaat worden!
Ook p.e.p. Qua smaak zal ie hetzelfde zijn als E8/E80/F9. Qua functionaliteit zijn de nieuwe F9 en E8/E80 iets uitgebreider.Sparhawk schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:19:
[...]
Heb je ook de Jura ENA Micro 90 overwogen?
Wij hebben die ook, en het "nadeel" van geen 2 koppen tegelijk kunnen zetten (wat we met onze vorige saeco wel konden) is ruimschoots gecompenseerd door de veel lekkerdere koffie die eruit komt...
Om je keuze even nog moeilijker te maken :-)
[ Voor 45% gewijzigd door bszz op 31-05-2016 16:38 ]
Heb je ook de Jura ENA Micro 90 overwogen?Vecodo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:12:
[...]
Pff, moet me er echt iets meer in gaan verdiepen. Gok toch dat het nu weer de E80 gaat worden!
Wij hebben die ook, en het "nadeel" van geen 2 koppen tegelijk kunnen zetten (wat we met onze vorige saeco wel konden) is ruimschoots gecompenseerd door de veel lekkerdere koffie die eruit komt...
Om je keuze even nog moeilijker te maken :-)
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Hoe bevalt je tamping station?Nomad schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:20:
[...]
Als je zoekt in dit draadje op jura, dan zie je al veel nuttige info langskomen.
[afbeelding]
Verkoper meldde idd dat alle binnenwerken van dezelfde serie allemaal hetzelfde zijn. Verschil binnen eenzelfde lijn zit puur in aantal instellingen& features, koffie die eruit komt heeft dezelfde smaakbszz schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:13:
[...]
Ook p.e.p. Qua smaak zal ie hetzelfde zijn als E8/E80/F9. Qua functionaliteit zijn de nieuwe F9 en E8/E80 iets uitgebreider.
Wel handig om te weten
Niet helemaal.... Zetgroep van de A90 is kleiner, zettechniek is wel hetzelfde.Sparhawk schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:41:
[...]
Verkoper meldde idd dat alle binnenwerken van dezelfde serie allemaal hetzelfde zijn. Verschil binnen eenzelfde lijn zit puur in aantal instellingen& features, koffie die eruit komt heeft dezelfde smaak
Wel handig om te weten
[ Voor 43% gewijzigd door bszz op 31-05-2016 16:43 ]
[...]
Grrr, je zal eens van verkopers op aan kunnen
Heel prima. Ik gebruik hem vooral bij de single-spout en dan doet hij het precies zoals ik graag zou willen.
Verstandig om langs Jura dealer te gaan? Heb het gevoel dat je daar altijd mooie praatjes krijgt 😉
Dat hangt van de Jura dealer af... Maar als je nu al weet wat je wilt maakt het misschien niet zoveel uit. Als je ergens anders koopt: Let even op: er zit grijze import tussen. Dat betekent geen garantie in Nederland en je bent afhankelijk van de leverancier hoe die daar mee om gaat.Vecodo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 07:50:
Ga denk ik voor de E80... wil wel graag 2 koppen gelijktijdig kunnen zetten. Design past beste in mijn keuken.
Verstandig om langs Jura dealer te gaan? Heb het gevoel dat je daar altijd mooie praatjes krijgt 😉
Merk gewoon dat online een stukje goedkoper is. Goedkoopste E80 die ik nu heb gevonden is voor € 1.050,-.bszz schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 08:53:
[...]
Dat hangt van de Jura dealer af... Maar als je nu al weet wat je wilt maakt het misschien niet zoveel uit. Als je ergens anders koopt: Let even op: er zit grijze import tussen. Dat betekent geen garantie in Nederland en je bent afhankelijk van de leverancier hoe die daar mee om gaat.
Zeker als de koffie vergelijkbaar is tussen de apparaten zoals jullie aangeven is het langs gaan bij een Jura dealer wat overbodig naar mijn mening.
Kun je over twisten. Ik heb zowaar mijn machine bij een officiele dealer gekocht. Paar zakjes koffie erbij, ding werd thuisgebracht, enz. Helaas gaf de machine na 1 maand een serieuze error. Van de dealer tijdelijk een andere leenmachine gekregen, en toen de mijne gerepareerd was, werd ie ook weer langsgebracht en de leenmachine opgehaald.Vecodo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:21:
[...]
Merk gewoon dat online een stukje goedkoper is. Goedkoopste E80 die ik nu heb gevonden is voor € 1.050,-.
Zeker als de koffie vergelijkbaar is tussen de apparaten zoals jullie aangeven is het langs gaan bij een Jura dealer wat overbodig naar mijn mening.
En nee, het zou niet mogen dat een Jura na 1 maand een defect heeft

Aan de andere kant, ik weet niet wat het prijsverschil is, dus maak voor jezelf maar de afweging
De normale prijs is 1090. Alleen bij een Jura dealer krijg je een Nederlands model met Nederlandse garantie.En gratis tip: online regel je er bijv. geen isolatiebeker of koffie bijVecodo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:21:
[...]
Merk gewoon dat online een stukje goedkoper is. Goedkoopste E80 die ik nu heb gevonden is voor € 1.050,-.
Dat willen wij natuurlijk niet. Op jura staat een advies prijs van € 1149,-bszz schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:32:
[...]
De normale prijs is 1090. Alleen bij een Jura dealer krijg je een Nederlands model met Nederlandse garantie.En gratis tip: online regel je er bijv. geen isolatiebeker of koffie bij. Check maar eens even de herkomst van die van 1049. 10 tegen 1 dat dat grijze import is.
https://nl.jura.com/nl/vo...s/E80-EU-Pianoblack-15083
Ik ben morgen vrij en wij hebben in ons dorp een soort van Jura dealer zitten (staat ook echt op de website van Jura vermeld). Loop daar wel even langs.
Dat is goede service. Wil ik ook! Toch maar even langs de dealer wandelen morgen!Sparhawk schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:31:
[...]
Kun je over twisten. Ik heb zowaar mijn machine bij een officiele dealer gekocht. Paar zakjes koffie erbij, ding werd thuisgebracht, enz. Helaas gaf de machine na 1 maand een serieuze error. Van de dealer tijdelijk een andere leenmachine gekregen, en toen de mijne gerepareerd was, werd ie ook weer langsgebracht en de leenmachine opgehaald.
En nee, het zou niet mogen dat een Jura na 1 maand een defect heeftmaar ik was nu wel blij dat ik hem bij een dealer gehaald had.
Aan de andere kant, ik weet niet wat het prijsverschil is, dus maak voor jezelf maar de afweging
[ Voor 36% gewijzigd door Vecodo op 01-06-2016 09:37 ]
1090 was de adviesprijs voor alleen de machine. Voor die 1149 krijg je er als het goed is nu een glazen melkbeker + 2 latte glazen bij.Vecodo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:36:
[...]
Dat willen wij natuurlijk niet. Op jura staat een advies prijs van € 1149,-
https://nl.jura.com/nl/vo...s/E80-EU-Pianoblack-15083
Ik ben morgen vrij en wij hebben in ons dorp een soort van Jura dealer zitten (staat ook echt op de website van Jura vermeld). Loop daar wel even langs.
[...]
Dat is goede service. Wil ik ook! Toch maar even langs de dealer wandelen morgen!
Als ik via Jura zou bestellen betaal ik 1149 en staat nergens bij dat ik een melkbeker en 2 glazen erbij krijg. Maar goed, dat kunnen ze ook als "verrassing" mee sturen!bszz schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:46:
[...]
1090 was de adviesprijs voor alleen de machine. Voor die 1149 krijg je er als het goed is nu een glazen melkbeker + 2 latte glazen bij.
Ben benieuwd, iemand goede ervaringen met een Jura dealer rondom Breda?
Denk dat die uit mijn woonplaats niet heel goed gaat zijn, haha!
Ik ben even benieuwd naar je achtergrond. Ik zie namelijk je afbeelding van het koffieautomaat en het ziet er geweldig uit. Maar hoe is dit als consument? Is het wel praktisch? Of ben je een half uur bezig om één kop koffie te maken?Nomad schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:20:
[...]
[afbeelding]
Tenzij je het opwarmen erbij optelt, dan zit er ongeveer een half uur tussen inschakelen en genieten vna je eerste kopje koffie. Bij mijn machine in ieder geval wel en dat is zo ongeveer dezelfde als die van Nomad.
Achtergrond is niets horeca gerelateerd, ben gewoon liefhebber voor thuis. En ja het is iets meer werk, maar na 2 minuutjes heb ik zeker wel een espressootje of cappuccinogrote_oever schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:59:
[...]
Ik ben even benieuwd naar je achtergrond. Ik zie namelijk je afbeelding van het koffieautomaat en het ziet er geweldig uit. Maar hoe is dit als consument? Is het wel praktisch? Of ben je een half uur bezig om één kop koffie te maken?
Vorige week even langsgebracht bij de Espressomonteur in Amsterdam. Bleek de boiler helemaal vol te zitten met kalk. Ik heb waarschijnlijk te onregelmatig ontkalkt, maar het was zo erg dat de boiler niet opengemaakt kon worden. Nieuwe boiler erin, en een beurtje. Meteen maar het beruchte paneeltje waar de lampjes het niet van dede vervangen. Nog heerlijke keniaanse boontjes mee voor niks!
Ik ben weer blij en kan espressomonteur.nl aanbevelen!
http://500px.com/Abd3licious
Nu zie ik bij de Lidl goedkope bonen, die ook best goed schijnen te zijn volgens vele anderen. Ik ga het eens proberen. Zelf ben ik niet zo'n koffieliefhebber, maar mogelijk komt dat nog na de aanschaf van dit apparaat.
Nu gaan we over 2 weken naar Italië op vakantie. Heeft het prijs/kwaliteitstechnisch zin om daar bonen te kopen, of win je daar niet zoveel mee?
Ten eerste blijven (verse) bonen ongeveer 2 weken lekker als je ze in de vriezer bewaart en gemalen bonen kopen moet je eigenlijk al niet willen. Ik gok dat dat niet gaat lukken als je ze meeneemt uit Italie. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe duur de bonen daar zijn, maar de meeste komen toch uit Kenia // Ethiopië // etc., dus Italië/Nederland maakt dan niet zoveel meer uitkoelkast schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:00:
Ik heb mijn vrouw de bekende De'longhi Ecam 20.110b Magnifica S geschonken, en ze is er razend enthousiast over. Nu heeft ze zelf een pond bonen bij Starbucks gekocht, om alvast te beginnen.
Nu zie ik bij de Lidl goedkope bonen, die ook best goed schijnen te zijn volgens vele anderen. Ik ga het eens proberen. Zelf ben ik niet zo'n koffieliefhebber, maar mogelijk komt dat nog na de aanschaf van dit apparaat.
Nu gaan we over 2 weken naar Italië op vakantie. Heeft het prijs/kwaliteitstechnisch zin om daar bonen te kopen, of win je daar niet zoveel mee?
Daarnaast vind ik persoonlijk het verschil in smaak tussen verschillende bonen klein. Het is er wel, maar ik zou het de moeite niet waard vinden om helemaal uit Italië bonen te halen.
Fijne vakantie trouwens
Begin met redelijke bonen van een brander en je vrouw gaat er meer plezier aan hebben, ook omdat je minder troep in je machine krijgt. De bonen van de Aldi zijn van een lagere kwaliteit en kunnen vetter zijn, wat meer rotzooi geeft. Je hoeft niet direct 20 euro per kilo te betalen.koelkast schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:00:
Ik heb mijn vrouw de bekende De'longhi Ecam 20.110b Magnifica S geschonken, en ze is er razend enthousiast over. Nu heeft ze zelf een pond bonen bij Starbucks gekocht, om alvast te beginnen.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Mijn ervaring is toch véél langer dat ze in de vriezer goed blijven, eerder in maanden dan in weken uitgedrukt.Ravocs schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:08:
[...]
Ten eerste blijven (verse) bonen ongeveer 2 weken lekker als je ze in de vriezer bewaart en gemalen bonen kopen moet je eigenlijk al niet willen. Ik gok dat dat niet gaat lukken als je ze meeneemt uit Italie. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe duur de bonen daar zijn, maar de meeste komen toch uit Kenia // Ethiopië // etc., dus Italië/Nederland maakt dan niet zoveel meer uit![]()
Daarnaast vind ik persoonlijk het verschil in smaak tussen verschillende bonen klein. Het is er wel, maar ik zou het de moeite niet waard vinden om helemaal uit Italië bonen te halen.
Als je geen vereschil in smaak proeft tussen verschillende bonen, dan wordt het tijd voor een goede maler.
2 weken is onzin (helemaal als je geen verschil tussen verschillende bonen proeft) Mits goed afgesloten en koel bewaard kun je vers gebrande koffie 2 tot 3 maanden bewaren. Uiteraard is er verschil met versgebrand maar het is echt niet zo dat de koffie na 2 weken niet meer lekker is.Ravocs schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:08:
[...]
Ten eerste blijven (verse) bonen ongeveer 2 weken lekker als je ze in de vriezer bewaart en gemalen bonen kopen moet je eigenlijk al niet willen. Ik gok dat dat niet gaat lukken als je ze meeneemt uit Italie. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe duur de bonen daar zijn, maar de meeste komen toch uit Kenia // Ethiopië // etc., dus Italië/Nederland maakt dan niet zoveel meer uit![]()
Fijne vakantie trouwens![]()
Verwijderd

Ik zou alles wat je leest wel met een korreltje zout nemen, niet iedereen is een fijnproever. Gewoon kijken hoe jij het lekker vindt.
- knip -
Waarom wordt geadviseerd dit niet direct naar de meest fijne stand in te stellen?
Het lijkt me dat je het fout interpreteet dat je niet al reeds naar de "fijn" instelling kan gaan. Bedoelen ze niet dat je de instelling nog eens moet herzetten na 1000 kopjes ?
[ Voor 43% gewijzigd door Phuncz op 26-07-2016 22:25 ]
bszz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 17:21:
[...]
2 weken is onzin (helemaal als je geen verschil tussen verschillende bonen proeft) Mits goed afgesloten en koel bewaard kun je vers gebrande koffie 2 tot 3 maanden bewaren. Uiteraard is er verschil met versgebrand maar het is echt niet zo dat de koffie na 2 weken niet meer lekker is.
Ze blijven zeker langer GOED, maar de echt lekkere verse smaak gaat er van af vind ik. Uitstekend drinkbaar natuurlijk en ook best lekker, maar er gaat niets boven verse.Phuncz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 17:08:
[...]
Mijn ervaring is toch véél langer dat ze in de vriezer goed blijven, eerder in maanden dan in weken uitgedrukt.
Als je geen vereschil in smaak proeft tussen verschillende bonen, dan wordt het tijd voor een goede maler.
En ik proef wel verschil tussen bonen, maar in een volautomaat toch een stuk minder. Daar zit dus ook meestal geen enorm goede maler in inderdaad. In mijn Aeropress met zelf gemalen bonen is de ene of de andere boon een wereld van verschil, maar uit de volautomaat wordt het vaak een eenheidsworst.
Daarom zou ik voor een volautomaat niet enorm investeren in lekkere bonen en al helemaal niet iet importeren uit Italië
Zo staat het in de handleiding omschreven:Phuncz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:23:
Het lijkt me dat je het fout interpreteet dat je niet al reeds naar de "fijn" instelling kan gaan. Bedoelen ze niet dat je de instelling nog eens moet herzetten na 1000 kopjes ?

Melitta bedoelt dat de maalgraad nu goed staat afgesteld en dat je die dus niet hoeft aan te passen. Na een tijdje zet zich wat vet af op de maalschijven waardoor het maalresultaat verandert. Daarom zou je na een tijdje de molen moeten bijstellen. Allemaal natuurlijk enorm arbitrair maar zo'n molen heeft over het algemeen zulke beperkte stappen tussen verschillende maalgraden dat het geen zin heeft om 'm aan te passen aan bijvoorbeeld luchtvochtigheid. je zou 'm echter ongestraft kunnen aanpassen ook al is ie gloednieuw.C00KW4US schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 08:20:
[...]
Zo staat het in de handleiding omschreven:
[afbeelding]

Hiervoor gebruikte ik altijd de welkende LIDL bonen.. Maar nu deze gebruikt te hebben denk ik echt.. J***S waarom heb ik dit niet eerder gedaan
Hoewel het wel behoorlijk prijzig is, (10 euro voor 250 gram) is dit echt zo'n verbetering (Ook al heb ik maar de goedkoopste volautomaat) Een wereld van verschil / echt een aanrader!
Na dit topic gelezen te hebben denk ik er toch maar over om een half automaat te kopen. Ik drink nog maar 2 jaar koffie en begin mij er nu toch wel aan te ergeren wat voor koffie ik thuis maak vergeleken met de koffie in restaurants en Italie
Voorkeur gaat uiteraard uit naar espresso. Met de volautomaat (saeco) die ik nu heb, komt niet echt ''espresso'' uit.
Wat raden jullie mij aan ? Gaggia Classic of Rancilio Silvia.? Ik ben de enige thuis die koffie drinkt. Maar stel je krijgt visite of vrienden over de vloer, dan is de keuze voor een instap model weer niet geschikt omdat je dan best wel lang moet wachten..
Keuzes.. Ik vind het erg lastig allemaal. Toch maar doorsparen voor een duurdere Vibiemme Domobar ? En hoe denken jullie over marktplaats? Is dat de moeite waard?
[ Voor 45% gewijzigd door Possible op 27-07-2016 13:28 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Verwijderd
Sinds een jaar ben ik de gelukkige bezitter van een Vibiemme Domobar, mijn eerste halfautomaat. In het verleden heb ik enkel normale filterkoffiezetapparaten, Senseo- en Nespressomachines gehad. De Domobar was een flinke uitgave, maar ik heb er nog altijd geen moment spijt van gehad.Possible schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:41:
Vorige week bij bocca.nl deze besteld: (250gram)
[afbeelding]
Hiervoor gebruikte ik altijd de welkende LIDL bonen.. Maar nu deze gebruikt te hebben denk ik echt.. J***S waarom heb ik dit niet eerder gedaan
Hoewel het wel behoorlijk prijzig is, (10 euro voor 250 gram) is dit echt zo'n verbetering (Ook al heb ik maar de goedkoopste volautomaat) Een wereld van verschil / echt een aanrader!
Na dit topic gelezen te hebben denk ik er toch maar over om een half automaat te kopen. Ik drink nog maar 2 jaar koffie en begin mij er nu toch wel aan te ergeren wat voor koffie ik thuis maak vergeleken met de koffie in restaurants en Italie![]()
Voorkeur gaat uiteraard uit naar espresso. Met de volautomaat (saeco) die ik nu heb, komt niet echt ''espresso'' uit.
Wat raden jullie mij aan ? Gaggia Classic of Rancilio Silvia.? Ik ben de enige thuis die koffie drinkt. Maar stel je krijgt visite of vrienden over de vloer, dan is de keuze voor een instap model weer niet geschikt omdat je dan best wel lang moet wachten..
Keuzes.. Ik vind het erg lastig allemaal. Toch maar doorsparen voor een duurdere Vibiemme Domobar ? En hoe denken jullie over marktplaats? Is dat de moeite waard?
Als beginner heb ik het zetten van espresso en cappuccino echt moeten leren en gaat het me, na het maken van veel beginnersfouten en onwetendheid inmiddels best goed af. De zaak waar ik de machine heb gekocht heeft mij veel tips gegeven en in de winkel wat dingen laten doen om me wat op weg te helpen.
Het krijgen van visite heb ik tot nog toe niet als vervelend ervaren met betrekking tot het zetten van espresso. Mijn ervaring leert inmiddels dat de meerderheid compleet is voldaan na het drinken van een espresso of een cappuccino. Zelfs de echte koffieleuten (let op:koffie) laten het na twee esoresso's afweten
In de keukenkast staat mijn oude Nespressomachine, zodat mijn vriendin ook iemand koffie kan schenken op momenten dat ik niet thuis ben
Mocht je op Marktplaats een goede machine tegenkomen is dat mijns inzien echt de moeite waard, zeker als beginner. Probeer te achterhalen hoe oud de machine is en hoe hij onderhouden is (met betrekking tot ontkalking). Mocht je twijfels hebben, probeer dat in de prijs mee te nemen en breng de machine dan voor controle/regulier onderhoud weg naar een specialist, dat kan nooit kwaad. Succes
Ik vind hem een beetje bitter.Possible schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:36:
Sinds kort heeft de Lidl ook een ''Extra Dark'' variant van de espresso koffiebonen (Het is een zwarte zak i.p.v. de rode)
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Ja vond ik ook zo'n vreemde opmerking. Ik heb hem meteen vanaf het begin op fijn gezet no-problems.C00KW4US schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:40:
Onlangs een Melitta Caffeo Solo aangeschaft. De handleiding geeft aan dat je de maalstand het best na 1000 kopjes koffie kan aanpassen, enkel tijdens het malen (waarom?). Waarbij 3 grof is, 2 middel en 1 fijn. Fabrieksinstelling is 3.
Waarom wordt geadviseerd dit niet direct naar de meest fijne stand in te stellen?
Je moet wel oppassen met die Melitta Solo. Ik heb hem nu 4 jaar en ben met schade en schande er achter gekomen dat je hem byzonder goed schoon moet houden en vooral moet insmeren met vaseline alle bewegende plastik delen. Probleem is dat de Solo gebruik maakt van een relatief grote zetgroep met veel bewegende delen als je je zetgoep schoonmaakt bijv. met heet water afspoelt spoel je ook de smerende vaseline weg en pastik op pastik veroorzaakt hoop (krakend) geluid en uiteindelijk schade.. Het is werkelijk ongeloofelijk dat dit niet in de handleiding staat (althans niet in 2012) Ook naast (onder links onderdeel machine kom je moeilijk bij) de zetgroep gaat zich koffie verzamelen dat na 2 jaar zo hard word als een steen (letterlijk) je zet groep komt dan opeens niet meer in postitie begin van de ellende. Kan dit allemaal voorkomen door die onderdelen minimaal wekelijks goed schoon te houden en eens in de 2 a 3 weken in te smeren.dan blijft het een goed apparaat.
[ Voor 10% gewijzigd door Snarfie31 op 28-07-2016 10:34 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Grappig, zo ging het hier vroeger ook toen ik nog mijn Bezzera BZ99 had. Maar mijn vriendin durft tegenwoordig wel met mijn ECM Cellini te werken - al drinkt ze nog steeds geen koffie.Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:36:
In de keukenkast staat mijn oude Nespressomachine, zodat mijn vriendin ook iemand koffie kan schenken op momenten dat ik niet thuis benMijn vriendin drinkt geen koffie en dat maakt mij de enige gebruiker thuis.
Ook mooi dat ze zelf ontdekte dat ze eerst voor twee man bezoek de cappuccino's moest maken en daarna pas voor haarzelf een voorraadje theewater tappen. Het lijkt leuk dat een grote mok thee even kan trekken terwijl je koffie maakt, maar dan moet hij wel even bijtanken en is hij nog niet op tijd weer op ideale druk om melk op te schuimen.
Bij verjaardagen met meer bezoek speelt dat probleem niet. Dan gebruik ik de waterkoker voor een grote pot thee. Dus een machine aanschaffen met een grotere stoomboiler, dat doen we nog maar even niet
Bedankt voor je extra advies, zal hem goed blijven reinigenSnarfie31 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:06:
[...]
Kan dit allemaal voorkomen door die onderdelen minimaal wekelijks goed schoon te houden en eens in de 2 a 3 weken in te smeren.dan blijft het een goed apparaat.
De handleiding spreekt zeker niet over delen die je moet insmeren, zal het in de gaten houden, thnx!
Eerder heb ik het proefpakket besteld. Uit het Single Origin pakket van Fascino vond ik de Ethiopische en Indonesische bonen het minst lekker. De Costa Rica Tarrazu Llana Bonita vond ik het lekkerst, dicht gevolgd door de Finca Isnul. De Costa Ricaan is echter uitverkocht (wel nog een andere Tarrazu Quebrada Grande maar die is echt niet zo lekker als de Llana Bonita).
Tussendoor heb ik een halve kilo Brazilië Yellow Bourbon van ikbrandvoorjou gedronken. Deze ervoer ik als een echte espresso (erg lekker) maar ik miste de diepgang van andere verse koffies (meer smaaksensaties). Daarnaast brandt deze brander eens in de maand en kan je de rest van de maand geen bonen van hem ontvangen. Dat werd niet echt duidelijk op de website en daar zal je als besteller rekening mee moeten houden. Deze maand is echter bijna voorbij, dus als je nu wilt bestellen heb je de bonen vast wel binnen een week.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Geen idee of het door de ballotagecommissie komt thuis, aangezien de Siemens EQ6 gewoon blijft...
[ Voor 14% gewijzigd door Phuncz op 03-08-2016 16:55 ]
Dat is eigenlijk best een mooi ding. Zit zelf al tijden te kijken om onze Nespresso te vervangen omdat ik gek word van al die cups die we er doorheen draaien, misschien is dit wel watPhuncz schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:54:
Daaronder heb je ook nog de Gaggia Classic voor rond de 250€ die ook gewoon goed is voor zijn prijs. Voor de prijs van de Rancilio Silvia zou ik tegenwoordig eerder naar een Lelit PL81T of PL91T kijken:
[video]
Mooi ding, maar 850 euro is wel erg veel...Phuncz schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:54:
Daaronder heb je ook nog de Gaggia Classic voor rond de 250€ die ook gewoon goed is voor zijn prijs. Voor de prijs van de Rancilio Silvia zou ik tegenwoordig eerder naar een Lelit PL81T of PL91T kijken:
[video]
Komt er ook nog een maler bij...
Dat gaat er niet door komen thuis, we hebben de Siemens EQ6 net een jaar...
Ik heb eerder als eens de tip gekregen om yellow bourbon te bestellen, maar die hebben ze volgens mij niet meer bij Fascino. Hier wil ik een keer een poging wagen. Mocht iemand daar lekkere bonen weten die een goede volle bak geven en vergevingsgezind zijn in een volautomaat dan hou ik me aanbevolen. Het single origin pakketje trekt me in ieder geval wel. Kan ik van alles proberen.
De wijzen komen uit het Oosten!
Ja die twee modellen zijn ook wel heel wat duurder, maar daar krijg je veel techniek (PID, drukmeter, pre-infusion, etc.) voor terug die eigenlijk pas ruim boven 1000€ beginnen. Ze hebben ook lagere prijscategorieën en anders is er zoals ik al zei nog de Gaggia Classic.dfrenner schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 08:45:
[...]
Mooi ding, maar 850 euro is wel erg veel...
Komt er ook nog een maler bij...
Dat gaat er niet door komen thuis, we hebben de Siemens EQ6 net een jaar...
Het is al eerder genoemd, maar het model van 2015+ is een stuk minder degelijk uitgevoerd dan de oudere versies - deels vergelijkbaar met de goedkoopste Gaggia's en daarmee zonder OPV & een automatische uitschakelfeature cadeau van de EU.Phuncz schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:54:
Daaronder heb je ook nog de Gaggia Classic voor rond de 250€ die ook gewoon goed is voor zijn prijs.
Je kunt dus beter iets anders zoeken, of op Marktplaats kijken.
Mijn oog viel op de Jura Ena Micro 90 en de A7. Beide zon €1000 (MSRP) wat ook mijn budget is. Ik zie behalve de kleur en de mogelijkheid om twee kopjes tegelijkertijd te maken zie ik geen verschillen. 1 kopje per keer is geen probleem omdat we voor visite e.d. met de quooker franse koffie maken.
Iemand ervaring met 1 van deze Juras?
overigens vind ik dit een erg mooi apparaat, ook niet onbelangrijk...

Is dit een rebrand van de Rancilio Silvia? Of van een Lelit?
Ik wil weer een stapje omhoog vanuit mijn Francis Francis X3.
[ Voor 3% gewijzigd door Heronimo op 15-08-2016 22:12 ]
http://www.xbmcfreak.nl/
Ik zie bijvoorbeeld de Saeco Incanto HD8917/01 voorbij komen. Rond de 550 euro momenteel? Hiermee kan je geen kwaliteit koffie maken?Boudewijn schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:17:
Een volautomaat voor 500E? Is denk ik in dit topic wel het een en ander over gezegd. Lijkt me lastige zaak als je ook kwaliteit wil.
http://www.xbmcfreak.nl/
Toestellen die volgens sommigen minder uitbuiterig zijn ontworpen rond onderhoud zijn de toestellen van Nivona. Veel mensen staan ook niet stil bij het onderhoud dat een dergelijk koffieapparaat wél zeker nodig heeft. Mijn halfautomaat krijgt wekelijks koffiedetergent en half-jaarlijks (maar wil naar elk kwartaal gaan) ontkalking. Zodra je kijkt naar iets met melk moet je ook alles wat daarmee in contact komt onmiddellijk wassen/spoelen.
Dit staat allemaal meermaals in de laatste paar pagina's echter, misschien tijd voor een update van de topic start.
Ben ik ook niet erg enthousiast over. Ik brouw hem in een Appartamento half automaat en de smaak valt wat tegen. Ik mis ook het zoete in de espresso, body is daarentegen wel aanwezig.NoepZor schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:33:
Iemand ervaringen met mocca d'or? Ik heb hier lokaal ergens wat gehaald maar ben nog niet overtuigd. Of dat aan de bonen zelf ligt of aan de volautomaat/instellingen daarvan weet ik echter niet. Ik krijg er een acceptabel bakje uit met wat smaak, maar ik zoek een wat zoetere volle koffiesmaak. Ik drink voornamelijk 150ml kopjes.
Stomtoevallig gisteren met een collega hierover gehad. Ik heb zelf een Jura Ena 9 micro, en als je je op marktplaats kijkt, zie je voor zeer acceptabele bedragen die machine voorbij komen, binnen je budgetthejoker80 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:24:
Ben momenteel in het bezit van een nespresso machine (vloeken in de kerk hiero). De koffie is prima (goede combi van gemak en smaak) maar erg duur. Ik zou graag naar een machine met verse bonen willen maar wil er niet in smaak op achteruit gaan. Ik vind het vooral belangrijk dat er een goede espresso uit komt met 1 druk op de knop. Melk kan ik altijd apart opschuimen zoals ik nu ook doe. Heeft iemand tips voor een apparaat of zijn ze allemaal wel prima en ligt het vooral aan de gebruikte boonsoort.
overigens vind ik dit een erg mooi apparaat, ook niet onbelangrijk...
Is natuurlijk wel 2e hands, je moet zelf beslissen of je dat een probleem vind, maar er is igg genoeg te vinden.
Ik, met de Jura Ena Micro. Fijne machine, nieuw gekocht bij de dealer, en doet wat ie moet doenlowfi schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 08:55:
Mijn oog viel op de Jura Ena Micro 90 en de A7. Beide zon €1000 (MSRP) wat ook mijn budget is. Ik zie behalve de kleur en de mogelijkheid om twee kopjes tegelijkertijd te maken zie ik geen verschillen. 1 kopje per keer is geen probleem omdat we voor visite e.d. met de quooker franse koffie maken.
Iemand ervaring met 1 van deze Juras?
Wat ik begreep is dat de Ena Micro de nieuwe Pep (pulsed extraction nogwattes) techniek heeft, die vooral bij espresso lekkerdere bakjes zet. Of het waar is of alleen marketing...

[ Voor 25% gewijzigd door Sparhawk op 25-08-2016 09:40 ]
2e hands zou ook nog prima zijn hoor, als de espresso maar goed isSparhawk schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:37:
[...]
Stomtoevallig gisteren met een collega hierover gehad. Ik heb zelf een Jura Ena 9 micro, en als je je op marktplaats kijkt, zie je voor zeer acceptabele bedragen die machine voorbij komen, binnen je budget
Is natuurlijk wel 2e hands, je moet zelf beslissen of je dat een probleem vind, maar er is igg genoeg te vinden.
ENA 90 micro heeft p.e.p., 9 micro niet. Machines met P.e.p. zul je niet snel 2e hands vinden trouwens, zijn ze nog te nieuw voor.Sparhawk schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:37:
[...]
Stomtoevallig gisteren met een collega hierover gehad. Ik heb zelf een Jura Ena 9 micro, en als je je op marktplaats kijkt, zie je voor zeer acceptabele bedragen die machine voorbij komen, binnen je budget
[...]
Ik, met de Jura Ena Micro. Fijne machine, nieuw gekocht bij de dealer, en doet wat ie moet doen![]()
Wat ik begreep is dat de Ena Micro de nieuwe Pep (pulsed extraction nogwattes) techniek heeft, die vooral bij espresso lekkerdere bakjes zet. Of het waar is of alleen marketing...
Ja hoor, bij genoeg Jura dealers kun je wel een espresso uit een "p.e.p." machine testen. Maar welke boon je gebruikt maakt nog veel meer uit.... Uit ervaring kan ik zeggen dat p.e.p. een wezenlijk betere espresso geeft dan een machine zonder p.e.p., maar staar je er niet blind op en let ook op zaken als bijvoorbeeld retentie, oftewel "oud" maalsel in de molen.thejoker80 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:49:
[...]
2e hands zou ook nog prima zijn hoor, als de espresso maar goed isDat kan je dus nergens testen volgens mij (omgeving den haag zou leuk zijn)
[ Voor 26% gewijzigd door bszz op 25-08-2016 12:33 ]
In Delft zit de dealer (Kaldi), daar heb ik hem gekocht, en die kan je er alles over vertellen. Als je een keer in Rijswijk bent mag je ook wel een bakje komen proeven hoorthejoker80 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:49:
2e hands zou ook nog prima zijn hoor, als de espresso maar goed isDat kan je dus nergens testen volgens mij (omgeving den haag zou leuk zijn)
Oud maalsel is toch 1 van de redenen waarom ik bij een volautomaat weg blijf. Er blijft altijd maalsel in de chute achter (tussen de molen en de zetgroep) wat je met een halfautomaat niet hebt, daar kun je tussen elke bak gewoon het filter en de zetgroep schoonmaken.bszz schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:19:
[...]
Ja hoor, bij genoeg Jura dealers kun je wel een espresso uit een "p.e.p." machine testen. Maar welke boon je gebruikt maakt nog veel meer uit.... Uit ervaring kan ik zeggen dat p.e.p. een wezenlijk betere espresso geeft dan een machine zonder p.e.p., maar staar je er niet blind op en let ook op zaken als bijvoorbeeld retentie, oftewel "oud" maalsel in de molen.
Ik ben langzaam wel op zoek naar een upgrade voor mijn huidige Saeco halfautomaat, vooral de filterhouder word ik niet goed van. Daar blijft altijd 'oude' koffie of spoelwater in hangen. Plus geen drieweg-klep, dus zeiknatte filters als ik ze leeg wil gooien
Een Gaggia Classic stond op mijn verlanglijst maar als wat ik over het 2015 model hoor waar is dan is het niet echt een stap omhoog.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Nee, die moet je niet hebben, oudere model is wel goed.Stoney3K schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:38:
[...]
Een Gaggia Classic stond op mijn verlanglijst maar als wat ik over het 2015 model hoor waar is dan is het niet echt een stap omhoog.
Zou je moeten kijken naar een QuickMill 820 of Rancilio Silvia
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1