Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:31

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bij Ibood is vandaag de Melitta Cafeo CI E970 in de aanbieding. Is dit wat?

Ik kijk zo nu en dan eens naar een vervanger voor mijn Senseo apparaat, deze ben ik zat.
En je kan kiezen uit zo veel koffiebonen en het is zo veel lekkerder dat ik zo'n apparaat overweeg.

De recensies lijken overwegend goed en hij is hier toch ruim 100 euro goedkoper.

Hebben mensen hier ervaringen met dit apparaat?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb onlangs als vervanging voor mijn defect rakende Nespresso-apparaat een DE LONGHI Magnifica S ECAM 22.110.B volautomaat gekocht. Erg mooi apparaat met veel instelmogelijkheden. Om mee te beginnen heb ik bij de supermarkt om de hoek even een zak DE Espressobonen gehaald. Smaakt met wat experimenteren met de draaiknop voor sterkte al erg goed, maar ik mis nog wel een beetje het echt volle aroma bij normale bakjes koffie.

Wat zijn goede tips voor mij om mee te beginnen?
- Maalgraad van de koffiemaler. In de handleiding staat dat deze goed is afgesteld en in principe niet hoeft te worden afgesteld. Kan het kwaad om dit toch te doen? En er staat ook dat je hem alleen mag afstellen als de molen in gebruik is. Dat snap ik niet helemaal. Kun je er dan alleen aan draaien op het moment dat je een kopje koffie zet?

- Het merk koffiebonen is natuurlijk qua smaak erg persoonlijk. Ik heb nu DE Espressobonen. Is er een bepaald merk in de supermarkt dat door veel mensen als erg goed wordt ervaren? Ik ga ook nog eens langs een koffiespeciaalzaak om echt goede/verse bonen te kopen, maar het is wel handig om wat referentiemateriaal te hebben.

Verder nog tips voor mijn machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-09 19:48
Palomar schreef op maandag 12 september 2016 @ 09:22:
- Maalgraad van de koffiemaler. In de handleiding staat dat deze goed is afgesteld en in principe niet hoeft te worden afgesteld. Kan het kwaad om dit toch te doen? En er staat ook dat je hem alleen mag afstellen als de molen in gebruik is. Dat snap ik niet helemaal. Kun je er dan alleen aan draaien op het moment dat je een kopje koffie zet?
Het kan zeker geen kwaad om dit toch te doen als je vindt dat je koffie niet lekker (genoeg) is. Als je er mee speelt kan je ook de bonen, de machine en het proces wat beter leren kennen.

Als er een boon / gemalen stukje boon tussen de maler zit en je draait 'm strakker, dan kan je de hele boel scheef trekken. Vandaar dus alleen verstellen als de maler draait. Je kunt dus inderdaad alleen draaien op het moment dat je koffie zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 12 september 2016 @ 09:22:

- Het merk koffiebonen is natuurlijk qua smaak erg persoonlijk. Ik heb nu DE Espressobonen. Is er een bepaald merk in de supermarkt dat door veel mensen als erg goed wordt ervaren? Ik ga ook nog eens langs een koffiespeciaalzaak om echt goede/verse bonen te kopen, maar het is wel handig om wat referentiemateriaal te hebben.
Nee. Geen enkele supermarktboon zal lekker zijn, want oude meuk die al maanden staat.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
Zwerver schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:11:
[...]

Nee. Geen enkele supermarktboon zal lekker zijn, want oude meuk die al maanden staat.
Dit wil ik wel even nuanceren. Dat verse bonen (vele malen) lekkerder zijn zal ik absoluut bevestigen, maar ook supermarktbonen zijn al weer een slag lekkerder dan Senseo of reeds gemalen filterkoffie. Ik vind zelf de Perla Excellent Brazilie wel goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Ravocs schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:48:
[...]

Dit wil ik wel even nuanceren. Dat verse bonen (vele malen) lekkerder zijn zal ik absoluut bevestigen, maar ook supermarktbonen zijn al weer een slag lekkerder dan Senseo of reeds gemalen filterkoffie. Ik vind zelf de Perla Excellent Brazilie wel goed te doen.
Dank voor de nuance. Maar ik blijf bij mijn standpunt. Als je honderden euro's uitgeeft aan een koffieapparaat en je gooit er maanden oude bonen in, dan had je net zo goed een Nespresso kunnen kopen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zwerver schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:56:
[...]

Dank voor de nuance. Maar ik blijf bij mijn standpunt. Als je honderden euro's uitgeeft aan een koffieapparaat en je gooit er maanden oude bonen in, dan had je net zo goed een Nespresso kunnen kopen.
Moet wel zeggen dat ik sommige Nespresso-cups een vollere smaak vond hebben dan met de DE-bonen nu, dus lijkt me dat je met 'maanden oude bonen' wel beter kunt krijgen dan ik nu heb.

Zal die genoemde Perla ook eens proberen, want ik denk dat het toch ook een boel trial and error is voordat je de juiste combi van bonen en afstelling hebt voor je smaak ;)

Zonder verder al teveel verstand van zaken te hebben is het dan denk ik ook wel belangrijk om de juiste afstelling te hebben, omdat anders ook dure/verse bonen waarschijnlijk niet tot hun recht komen. Of zit ik hier helemaal naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
Palomar schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:58:
[...]

Moet wel zeggen dat ik sommige Nespresso-cups een vollere smaak vond hebben dan met de DE-bonen nu, dus lijkt me dat je met 'maanden oude bonen' wel beter kunt krijgen dan ik nu heb.

Zal die genoemde Perla ook eens proberen, want ik denk dat het toch ook een boel trial and error is voordat je de juiste combi van bonen en afstelling hebt voor je smaak ;)

Zonder verder al teveel verstand van zaken te hebben is het dan denk ik ook wel belangrijk om de juiste afstelling te hebben, omdat anders ook dure/verse bonen waarschijnlijk niet tot hun recht komen. Of zit ik hier helemaal naast?
Elke boon heeft zijn eigen nuances en eigen manier waar op jij vindt dat de smaken het beste naar voren komen. Dit merk je vooral bij zetmethodes waar je wat meer controle hebt over alle aspecten (temperatuur, extractietijd, druk, maling). Bij een volautomaat heb je minder controle (maar meer gemak), mijn tactiek zou dus zijn om lekker te proberen met bonen en maalgraad per boon soort.

Ik merk zelf dat in mijn volautomaat er erg weinig verschil is tussen alle bonen, dus ok ik kies voor een relatief goedkope boon doe ik lekker vindt. Bij mijn aeropress kies ik voor een wat duurdere, lekkerdere boom en speel ik elke keer wat met de variabelen.

Het is dus niet een exacte wetenschap, maar hopelijk heb je er wat aan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
Sparhawk schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:37:
Ik, met de Jura Ena Micro. Fijne machine, nieuw gekocht bij de dealer, en doet wat ie moet doen :)
Wat ik begreep is dat de Ena Micro de nieuwe Pep (pulsed extraction nogwattes) techniek heeft, die vooral bij espresso lekkerdere bakjes zet. Of het waar is of alleen marketing... O-)
Ik heb het weekend even gekeken bij de Bijenkorf. Maar tis meer plastic fantastic dan ik had gedacht. Grote naden, zwarte "plaat" aan de bovenzijde... etc

Maakt lekkere koffie daar niet van maar het is natuurlijk ook een eyecatcher in de keuken....

[ Voor 3% gewijzigd door lowfi op 12-09-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:29

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Sparhawk schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:37:
[...]

Stomtoevallig gisteren met een collega hierover gehad. Ik heb zelf een Jura Ena 9 micro, en als je je op marktplaats kijkt, zie je voor zeer acceptabele bedragen die machine voorbij komen, binnen je budget

Is natuurlijk wel 2e hands, je moet zelf beslissen of je dat een probleem vind, maar er is igg genoeg te vinden.

[...]

Ik, met de Jura Ena Micro. Fijne machine, nieuw gekocht bij de dealer, en doet wat ie moet doen :)
Wat ik begreep is dat de Ena Micro de nieuwe Pep (pulsed extraction nogwattes) techniek heeft, die vooral bij espresso lekkerdere bakjes zet. Of het waar is of alleen marketing... O-)
Nadeel van Jura is wel dat de zetgroep er niet eenvoudig uit kan, dus ben je gebonden aan onderhoud elders.

Zel heb ik bonen van bazzara, deze zijn lekker pittig voor een espresso en heerlijk bij cappuccino

http://www.koffiediscount...zzara-aromamore-3-kg.html.

[ Voor 9% gewijzigd door [RNMC] Viper op 12-09-2016 15:24 ]

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:40
[RNMC] Viper schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:21:
[...]

Nadeel van Jura is wel dat de zetgroep er niet eenvoudig uit kan, dus ben je gebonden aan onderhoud elders.

http://www.koffiediscount...zzara-aromamore-3-kg.html.
Dat is echt genuanceerder (of flauwekul zo je wilt). De zetgroep hoeft er niet uit en kan er niet uit bij Jura omdat het reinigingsprogramma de zetgroep een stuk betere reinigt dan bij machines waar deze er wel uit kan. Ik vind het juist een groot voordeel: Het onderhoud wordt een stuk eenvoudiger.

Een toevoeging: Onderhoudsbeurt <> Reinigen zetgroep

[ Voor 4% gewijzigd door bszz op 12-09-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Bij een Jura zul je hem ook met enige interval bij een dealer moeten laten reinigen, is dit prettig?

Hoe je het went of keert, koffiebonen zijn vet, en dit blijft in het apparaat achter, hoe goed hij ook reinigt.

[ Voor 36% gewijzigd door [RNMC] Viper op 12-09-2016 15:51 ]

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[RNMC] Viper schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:49:
Bij een Jura zul je hem ook met enige interval bij een dealer moeten laten reinigen, is dit prettig?

Hoe je het went of keert, koffiebonen zijn vet, en dit blijft in het apparaat achter, hoe goed hij ook reinigt.
Dat vet wordt periodiek verwijderd met een reigingsprogramma, of het nou Jura of een ander merk is.
Voor elke volautomaat worden reinigingstabletten gebruikt. Daarnaast moet je bij de meeste volautomaten de zetgroep zelf nog afspoelen om koffieresten te verwijderen. Omdat dat weer een extra handeling is heeft Jura een andere manier van schoonmaken waardoor dat niet nodig is (Tüv gecertificeerd). En ja, met een Jura servicebeurt wordt de machine intern gereinigd maar worden ook onderdelen vervangen waar je niet bij kunt. Denk bijvoorbeeld aan de molen, leidingen en pakkingen. Het is primair niet een schoonmaakbeurt van de zetgroep!

(Overigens gebeurt het onderhoud meestal door Jura zelf en niet door de dealer)

[ Voor 5% gewijzigd door bszz op 12-09-2016 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Je kunt zeggen wat je wilt, maar het wordt vettig, ondank de reiniging die je zelf kunt doen. Het is dan fijn dat je zelf de boel van binnen kunt schoonmaken zonder extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Leuk dat je het heel normaal vind dat je je zware volautomaat door de winkel(straten) mag sleuren voor onderhoudsbeurten. Als ze je het wijs kunnen maken dat vendor-lockin een voordeel is, dan mag je de Jura fanclub erelid badge aanvragen :P

Serieus, ben je verkoper/promoter van Jura of tewerkgesteld bij Jura of een verdeler ? Want die gedailleerde kennis en quasi "advertorial"-achtige uitleg zal je zelden bij een consument aantreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Hele diepe zucht.....Servicebeurt <> zetgroep reinigen. Iedere volautomaat, Jura, De Longhi, Siemens, Bosch, Nivona, Miele, etc.. heeft periodiek een servicebeurt nodig, niet om de zetgroep te reinigen maar om versleten onderdelen, pakkingen etc. te vervangen en de molen te reinigen of te vervangen. Daarin verschilt geen volautomaat van de andere... Doe met de info wat je er wilt. Ik probeer alleen maar te helpen door info te geven over iets waar ik toevallig meer dan gemiddeld iets af weet. Als het niet op prijs gesteld wordt, prima, dan hou ik mijn mond wel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Ik zeg ook niet dat het hetzelfde is, is geef alleen aan bij Jura kun je deze niet zelf schoonmaken. En dat ze hiervoor een reiniging hebben is prima, maar het blijft vettig en dit kun je niet zelf reinigen. Service beurten nemen op zon apparaat doet lang niet iedereen en dat begrijp ik goed gezien de kosten die je dan maakt niet altijd opwegen tegen de nieuwprijs.

Verder mag je van mij alles delen, daar is het een forum voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[RNMC] Viper schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:54:
Ik zeg ook niet dat het hetzelfde is, is geef alleen aan bij Jura kun je deze niet zelf schoonmaken. En dat ze hiervoor een reiniging hebben is prima, maar het blijft vettig en dit kun je niet zelf reinigen. Service beurten nemen op zon apparaat doet lang niet iedereen en dat begrijp ik goed gezien de kosten die je dan maakt niet altijd opwegen tegen de nieuwprijs.

Verder mag je van mij alles delen, daar is het een forum voor.
Laatste poging dit hardnekkige misverstand weg te nemen: Het vet wordt verwijderd door het schoonmaakprogramma. De zetgroep haal je er uit om eventuele koffieresten te verwijderen. Dit doe je met water en niet met vetoplossende middelen zoals bijvoorbeeld afwasmiddel. Daarmee los je namelijk ook het vet op waar bewegende delen mee worden gesmeerd. Een verwijderbare zetgroep maakt hierin dus geen verschil!

Verder is een servicebeurt over het algemeen pas nodig als er iets aan de hand is. Wie kiest voor een "goedkope" machine vindt dat economisch vaak niet interessant, wie een duurdere machine heeft gekocht vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Sorry hoor maar mijn ervaring met meerdere machines is dat de zetgroep vet is, ook na reiniging (weliswaar minder), dus ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[RNMC] Viper schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:05:
Sorry hoor maar mijn ervaring met meerdere machines is dat de zetgroep vet is, ook na reiniging (weliswaar minder), dus ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haald?
Het enige dat ik je probeer duidelijk te maken is dat alle koffiemachines periodiek een servicebeurt nodig hebben en dat dat niets met het al dan niet kunnen verwijderen van de zetgroep te maken heeft. Als jij een verwijderbare zetgroep fijner vindt is dat prima. Dat is een persoonlijke keuze.

Ik probeer goedbedoeld kennis te delen en een aantal (hardnekkige) misverstanden op te helderen maar als dank wordt mijn integriteit in twijfel getrokken. Daar pas ik voor. Ik wil best op een nette manier in discussie maar niet zo. Dit is dus ook voorlopig mijn laatste bijdrage in deze discussie. Wil je verder babbelen: voel je vrij om een DM te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:46
Alle zetgroepen zijn te verwijderen. >:)

Binnenkort maar eens een paar rubbertjes vervangen op m'n Silvia.
Het stoompijpje druppelt.

En ik heb rubbers nodig voor m'n Gene Cafe, dat zal vast ook een flinke zoektocht worden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

bszz schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:43:
[...]

Het enige dat ik je probeer duidelijk te maken is dat alle koffiemachines periodiek een servicebeurt nodig hebben en dat dat niets met het al dan niet kunnen verwijderen van de zetgroep te maken heeft. Als jij een verwijderbare zetgroep fijner vindt is dat prima. Dat is een persoonlijke keuze.

Ik probeer goedbedoeld kennis te delen en een aantal (hardnekkige) misverstanden op te helderen maar als dank wordt mijn integriteit in twijfel getrokken. Daar pas ik voor. Ik wil best op een nette manier in discussie maar niet zo. Dit is dus ook voorlopig mijn laatste bijdrage in deze discussie. Wil je verder babbelen: voel je vrij om een DM te sturen.
Ik stop de discussie, want je kunt blijkbaar niet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

[RNMC] Viper schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:32:
[...]

Ik stop de discussie, want je kunt blijkbaar niet lezen.
Raymond P schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:18:

En ik heb rubbers nodig voor m'n Gene Cafe, dat zal vast ook een flinke zoektocht worden.
Dat klopt, alleen de een wat makkelijker dan de ander, heeft de fabrikant geen onderdelen meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz

Probeer Van Pommeren eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
bszz schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:59:
[...]

Probeer Van Pommeren eens
Stom, daar had ik inderdaad eerst moeten kijken.

https://www.vanpommeren.n...tootrubber-set-van-3.html

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07

Ivo van gebrand.nl levert ze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

Heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van grinders? Ik wil van mijn rancilio rocket met doseerunit een doserless grinder maken. Echter dat stukje plastic (RANCILIO ROCKY DOSERLESS SPOUT (SNOUT) ) wat je dan nodig hebt is godsgruwelijk duur :X Ik had ooit een plaatje gevonden van iemand die het van aluminium gemaakt had echter kan ik deze niet terug vinden. Binnenkort komt me ECM weer terug van een groot onderhouds beurt *O*

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

30 USD? Om heel eerlijk te zijn vraag ik me af of je voor 25E het goedkoper kunt.

Verder is aluminium wellicht wel handiger ivm statische elektriciteit.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:12
Sinds afgelopen zondag de trotse eigenaar van een Rancilio Silvia met Ascaso molen en nog een mandje met extra accessoires. Nu eerst experimenteren met verschillende bonen, malingen ed. (de espressso kwam hiervoor uit een caffetiera met voorgemalen koffie) en misschien de Silvia in de toekomst tweaken met een PID en extra meters.
Plaatje bij het praatje:
Rancilio

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Leuk om mee te beginnen ! Heb je er een naked/bottomless portafilter bij ? Dan raad ik je meteen een VST basket aan, dat was bij mij een hele verbetering mbt. consistentie van extractie en smaak, maar in combinatie met de naked portafilter leer je ook wat meer wat er gebeurd.

Sowieso raad ik je aan eerst één soort koffie correct en herhaalbaar te zetten voordat je naar andere soorten springt, anders wordt het moeilijk te leren welke factor wat voor resultaat heeft in het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-08 19:07

JAMF

010 the number of the best

Na het assortiment van Fascino geprobeerd te hebben (favoriet: ora solare)
Nu eens 3 kilo assorti van brandzaak.nl aangeschaft. (Brasil yellow bourbon, Columbia dota terrazu en Guatemala admirals command)

De Ethiopiërs even links laten liggen, alle eerdere Ethiopische koffie van Man met bril en Fascino bevielen me ook niet zo.
Waarschijnlijk afkeer van de zuren

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
JAMF schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:58:
Na het assortiment van Fascino geprobeerd te hebben (favoriet: ora solare)
Nu eens 3 kilo assorti van brandzaak.nl aangeschaft. (Brasil yellow bourbon, Columbia dota terrazu en Guatemala admirals command)

De Ethiopiërs even links laten liggen, alle eerdere Ethiopische koffie van Man met bril en Fascino bevielen me ook niet zo.
Waarschijnlijk afkeer van de zuren
Fruitigere bonen zijn lastiger te zetten, gevoeliger voor temperatuur en zettijden. Ik heb geen idee hoe "goed" je bent in het zetten van espresso en/of welke apparatuur je werkt, maar wilde het wel even meegeven :).

De Yellow Bourbon is een boon die bijvoorbeeld heel vergevingsgezind is, een Ethiopische Sidamo bijvoorbeeld zeker niet.
Kort door de bocht zijn Zuid-Amerikaanse bonen veelal wel "vergevingsgezind" met een volle zoete smaak, beetje nootachtig. Echte grondtonen of fruittonen zitten er zelden in.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-08 19:07

JAMF

010 the number of the best

Nomad schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:25:
[...]

Fruitigere bonen zijn lastiger te zetten, gevoeliger voor temperatuur en zettijden. Ik heb geen idee hoe "goed" je bent in het zetten van espresso en/of welke apparatuur je werkt, maar wilde het wel even meegeven :).

De Yellow Bourbon is een boon die bijvoorbeeld heel vergevingsgezind is, een Ethiopische Sidamo bijvoorbeeld zeker niet.
Kort door de bocht zijn Zuid-Amerikaanse bonen veelal wel "vergevingsgezind" met een volle zoete smaak, beetje nootachtig. Echte grondtonen of fruittonen zitten er zelden in.
In het bezit van een Vibiemme domobar Junior DB en een Quamar M80e die regelmatig schoongehouden wordt. Dus aan de hardware ligt en niet. Koffie zetten gaat me ook best goed af, Alhoewel ik geen purist ben met stopwatches en weegschaal ernaast.

Ik ben gewoon geen liefhebber van heel fruitige koffie, denk ik.

Ook de koffie die ze bij Man met bril aan de bar serveren (KvdW machine - prijsniveau kleine auto) is niet mijn smaak.

Vandaar dat ik de Ethiopische koffie links laat liggen

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:12
Phuncz schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:01:
Leuk om mee te beginnen ! Heb je er een naked/bottomless portafilter bij ? Dan raad ik je meteen een VST basket aan, dat was bij mij een hele verbetering mbt. consistentie van extractie en smaak, maar in combinatie met de naked portafilter leer je ook wat meer wat er gebeurd.
Ik heb er idd een bottomeless bij. Bedankt voor de tip iig, ik dacht dat die basket vast in de houder zat (de man waar ik alles van gekocht had waarschijnlijk ook) en er zit volgens mij een 19g basket in waar dus bizar veel in gaat.

Ik heb iig nog wel veel te leren, vanavond een tijd bezig geweest om een goed kopje eruit te krijgen maar nog niet echt een goed resultaat kunnen krijgen O-) .

Flickr - Strava

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:35
Kan wellicht iemand hier mij helpen? Op m'n werk hebben we een Jura XS95, maar de espresso die eruit komt is echt superzuur. Ik heb de maling al op z'n fijnst gezet, en de temperatuur staat op hoog (na wat andere tips op internet), maar alsnog is hij niet om te zuipen, terwijl we wel goede Lavazza Qualita Oro bonen gebruiken (http://pood.hh.ee/images/...avazza-Qualita-Oro_bg.jpg). Iemand enig idee om de smaak verbeteren?

• bszz
TheJVH schreef op donderdag 29 september 2016 @ 00:14:
Kan wellicht iemand hier mij helpen? Op m'n werk hebben we een Jura XS95, maar de espresso die eruit komt is echt superzuur. Ik heb de maling al op z'n fijnst gezet, en de temperatuur staat op hoog (na wat andere tips op internet), maar alsnog is hij niet om te zuipen, terwijl we wel goede Lavazza Qualita Oro bonen gebruiken (http://pood.hh.ee/images/...avazza-Qualita-Oro_bg.jpg). Iemand enig idee om de smaak verbeteren?
Klinkt misschien heel suf, maar probeer eens andere bonen... Ben benieuwd of een Yellow Bourbon bijv. ook zo zuur wordt

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

GWBoes schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:19:
[...]

Ik heb er idd een bottomeless bij. Bedankt voor de tip iig, ik dacht dat die basket vast in de houder zat (de man waar ik alles van gekocht had waarschijnlijk ook) en er zit volgens mij een 19g basket in waar dus bizar veel in gaat.

Ik heb iig nog wel veel te leren, vanavond een tijd bezig geweest om een goed kopje eruit te krijgen maar nog niet echt een goed resultaat kunnen krijgen O-) .
Zelf heb ik een 21g basket :) Ik heb graag een stevige espresso.
TheJVH schreef op donderdag 29 september 2016 @ 00:14:
Kan wellicht iemand hier mij helpen?
Zoals bszz zegt zou ik inderdaad eerst beginnen bij zachtere bonen. Als het dan nog steeds een te zure smaak heeft, kan je gaan kijken naar de machine.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Woei ECM Giotto Premium is weer terug en loopt als een zonnetje. Alles wat maar vervangen kon worden aan bewegende onderdelen is na 11!! jaar vervangen. De Rancilio wordt dus nog aangepakt zodat ie rechtstreeks in de piston maalt. Besloten om de Rancillio te gaan verpatsen en een compac 3 te gaan kopen de nieuwe met externe timerknop. Nu eerst nog ff sparen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.datacrash.net/media/ecm.jpg

Ik ben op zoek naar een doserles molen, maar jemig wat een smaken zijn er zeg en wat een prijzen :) Welke grinder gebruikt de tweaker in dit topic zoal?

[ Voor 34% gewijzigd door mutsje op 03-10-2016 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Hoi.
Ik weet dat het maar een instapmodel is, maar m ijn ouders zijn op zoek naar wat beters dan oplos cappuccino van DE.
Ik zag nu bij de Makro de Delonghi EC680 staan en dit leek mij wel iets. Ik kan alleen niet echt een goede review vinden. De ene (amerikaanse "jubeloma" videos) die ze de hemel in prijzen tot duidelijk kapotte machines, waar ze blijkbaar niks mee kunnen (In USA blijkbaar niet iets als grantie).
Gewoon een redelijk apparaat voor een redelijke prijs.

Op CoolBlue , koffieduo en nog iets van google zijn ze best positief.
Jullie zijn natuurlijk wat meer "gebruikers die zeggen waar het op staat".

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik denk persoonlijk dat het voor mensen met minder eisen een geschikte machine is. Wel las ik als je veel koffie zet / melk op gaat schuimen ding akelig warm wordt. Hier moet je dus wel rekening mee houden. Denk dat er weinig mis mee is. Echter koffie zetten en gelijkertijd melk op schuimen zoals met de mijne kan zal niet gaan. Gaan ze gemalen koffie erbij kopen? Anders moeten ze ook nog een bonenmaler kopen. Ik zie wel dat het een wat ouder model is inmiddels, wat weer fijn is zijn de kinderziektes er ook uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Ik zelf drink dmv trechter, filter en waterkoker. Mijn ouders drinken gezamenlijk 4 kopjes na het avondeten en ongeveer 15-20 minuten tussen de zettijden (2 kopjes) dus dat zou moeten kunnen.
Nu drinken ze oplos cappuccino dus dat is al een hele verbetering. Eerst koffie zetten en dan melk opschuimen is prima voor ze. Willen ze sneller kopen ze maar een melkopschuimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:41
* Joarie is als een kind zo blij met zijn ombouw van zijn machine naar een vaste wateraansluiting met grote kalkfilter ertussen :D

Man man, wat heb ik nu vaak die thermostaat en drukventieltjes kapot laten gaan door het harde water hier in mijn regio. Van dat geld van die reparaties had ik zelfs al bijna een waterontharder voor mijn gehele huis kunnen laten installeren.

Maar goed, nu eindelijk constante druk en geen leeglopende/leegkokende slangetjes meer!

Wel leuk om door je composiet keukenblad een gaatje van 10 mm te moeten boren :+

Koffie

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
En als hij eerder ook al op die plek stond, dan snap ik dat bijvullen ook al niet zo'n feest was.
Ik wil de mijne ook nog eens gaan ombouwen. De Brita filterkan past nu net tussen de machine en het keukenkastje, maar echt handig werkt het niet. En waar mijn Bezzera een niveausensor had en uitschakelde bij te weinig water, pompt mijn ECM vrolijk door totdat de tank leeg is en de pomp droogloopt.

Met koffie zetten let ik daar wel op, maar ik ben er huiverig voor dat mijn eega er een keer 25cl theewater uit trekt en hij dan toevallig helemaal droog komt te staan.

U ziet, ik heb de argumentatie voor thuis alvast rond :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:41
Hij stond inderdaad voorheen ook al in die hoek, maar dan zonder de afklopbak eronder (die stond er dan naast links met de maler erop). Bijvullen ging dan ook via een trechtertje om morsen tegen te gaan.

Haha, ja die argumenten had ik ook mijn vrouwlief thuis. Die begon al te dreigen met een nieuwe keuken als ik een vaste wateraansluiting wou hebben voor de machine. Gelukkig bleken de slangetjes iets kleiner te zijn voor de aanvoer en gaf het meer ruimte op het aanrecht. Dus ze was om en deed het me zelfs cadeau voor mijn verjaardag

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

* mutsje heeft vandaag de Rancillio Rocky verkocht en loopt verliefd naar de Quamar M80ETL te kijken. Nog even sparen dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik kan hem zeker aanraden, heb er nu eentje twee jaren en ben heel tevreden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Moet nu nog flink sparen maar ga daarna eens naar casabarista in Den Haag om uitleg te krijgen onder het genot van een lekker bakje espresso.

Bijna vandaag de Quamar M80E bij Kaldi Gouda gekocht, tot ik eens ging lezen. Het blijkt de oude variant te zijn en bij Casabarista hebben ze de nieuwe variant met zwaardere motor, betere hopper en verbeterd bedieningspaneel. Dus nog even geduld pffff

[ Voor 47% gewijzigd door mutsje op 06-10-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Laatst online: 01:08

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Niemand hier die uitkijkt naar de Baratza Sette? Lijkt me geweldig, voor die prijs! Heb nu een Rocket Appartemento icm een Eureka Mignon, maar zo'n Sette maler is dan ook wel mooi/consistent. De Mignon klontert nogal.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Thrace Grumble schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:30:
Niemand hier die uitkijkt naar de Baratza Sette? Lijkt me geweldig, voor die prijs! Heb nu een Rocket Appartemento icm een Eureka Mignon, maar zo'n Sette maler is dan ook wel mooi/consistent. De Mignon klontert nogal.
Winkel reviews e.d. zijn altijd lovend. Ik wacht de reviews wel even af van mensen die er echt verstand van hebben, op fora hier en in het buitenland.
O.a. belicht geen enkele winkel tot nu toe in hun promo praat dat hij meer lawaai maakt dan zowat elke grinder op de markt. Verder is die nagenoeg geheel van plastic en is de aandrijflijn ook geheel van kunststof. Dat hoeft niet perse slecht te zijn, maar zorgt er ook voor dat ik de reviews even wil afwachten.

Maar verder heb je gelijk en lijkt de maler mij ook wel wat voor filter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Nomad schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:49:
[...]

Winkel reviews e.d. zijn altijd lovend. Ik wacht de reviews wel even af van mensen die er echt verstand van hebben, op fora hier en in het buitenland.
O.a. belicht geen enkele winkel tot nu toe in hun promo praat dat hij meer lawaai maakt dan zowat elke grinder op de markt. Verder is die nagenoeg geheel van plastic en is de aandrijflijn ook geheel van kunststof. Dat hoeft niet perse slecht te zijn, maar zorgt er ook voor dat ik de reviews even wil afwachten.

Maar verder heb je gelijk en lijkt de maler mij ook wel wat voor filter :).
Het is natuurlijk ook lastig dat de Sette nog niet in de winkels ligt ;) Ikzelf vond dit wel een interessante read: http://www.home-barista.c...te-270-review-t41369.html

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Hier nog 88 pagina's aan info, met op de laatste pagina wat mini-reviews en discussie: New Baratza grinder: the Sette Series

Ik ben ook redelijk enthousiast, maar wacht nog even tot 'ie goed verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ik zie dat een zaakje bij mijn ouders in de buurt hem al op de site hebben staan:
http://www.koffietopia.nl...e-270w-koffiemolen-nieuw/

Leverbaar vanaf januari. Tegen die tijd loop ik daar eens binnen om een bakkie te doen, want ik vind hem ook wel interessant. Zeker die 270W, want dan gaan we ook gewoon meteen doseren op gewicht.

Iemand nog een Compak K3 Touch kopen...? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik ga toch fijn de Quamar M80E V2 aanschaffen, de nieuwe Baratza grinder ziet er leuk uit maar vind qua design de Quamar toch stuk mooier en mijn oog wil ook wat :) En zo lang wachten op een nieuwe grinder nu mijn rocky verkocht is ga ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
Ik heb een vraagje;

Volgens mij is het kenmerk van espresso dat water onder hoge druk door fijngemalen koffiebonen wordt geperst.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit principe t.a.v. een perculator moet zien? Ik zie bij die Bialetti’s bijvoorbeeld staan dat je ‘een heerlijk kopje espresso’ kunt maken.

Maar hoe past het principe van ‘hoge druk’ in een perculator? Dat is toch niets anders dan kokend water naar boven later borrelen en door gemalen koffie laten sijpelen?

Kan iemand dit eens toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Een percolator laat kokend water naar boven borrelen en dan door de koffie sijpelen inderdaad. Dus niet onder druk. Een Bialetti is echter geen percolator, maar een Moka express of Mokkapot. Daarbij wordt water onder druk door de gemalen koffie geduwd. Niet zoveel druk als bij een espressoapparaat, maar wel meer druk dan bij filter of percolator.

Zie dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Moka_steam.svg
Je verwarmt het water (A) en daarboven ontstaat stoom. Doordat de druk van de stoom toeneemt, perst die het water door het buisje omhoog en door de gemalen koffie heen bij B. En bij C komt vervolgens het eindproduct eruit.

Je krijgt dan iets dat lijkt op espresso (en ook erg lekker is), maar officieel is het geen espresso. De opmerking dat je er 'een heerlijk kopje espresso' mee kunt maken, klopt dus strikt genomen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Met als aanvulling: de Bialetti Brikka heeft zelfs een ventiel met een gewichtje om druk op te bouwen. Maar ook die komt niet eens in de buurt van de 'officiele' 9 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

De pompen die in de espressomachines zitten leveren standaard 10 Bar, dit wordt echter terug getuned :) geleerd bij Casabarista. btw al die pompen zijn 'made in China' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mutsje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:53:
De pompen die in de espressomachines zitten leveren standaard 10 Bar, dit wordt echter terug getuned :) geleerd bij Casabarista. btw al die pompen zijn 'made in China' .
Wat wil je er mee zeggen dat het "made in China" is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:04:
[...]

Wat wil je er mee zeggen dat het "made in China" is? :+
Helemaal niks gewoon een weetje :) ze lieten me aantal pompen zien en waren allemaal identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
En nog een kleine aanvulling op de Mokapot. Kijk vooral het filmpje. We zitten tenslotte niet voor niks op Tweakers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

* mutsje heeft de stoute schoenen aangetrokken en de quamar M80E maar besteld bij Casabarista Den Haag

En binnen *O* nu alleen nog koffiebonen halen bij Het Klaverblad in Leiden.
Afbeeldingslocatie: http://www.datacrash.net/media/quamar1.jpg

[ Voor 119% gewijzigd door mutsje op 08-10-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

mutsje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:41:
* mutsje heeft de stoute schoenen aangetrokken en de quamar M80E maar besteld bij Casabarista Den Haag

[afbeelding]
Mooi!

Vraag me overigens af, wat drinken jullie t meest? Espresso? En hoe doen jullie t dan als iemand een 'Nederlandse bak koffie' wil? Een Americano zetten of de maalgraad veranderen voor een lungo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

mutsje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:41:
[afbeelding]
Veel plezier ermee ! Niet te fel bewegen met de instelling als je hem eenmaal gevonden hebt, ik moet vaak niet meer dan één of twee klikjes hoger of lager gaan naargelang de boon en versheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Als wij veel koffie zetten krijgen ze gewoon grovere maling of snelfilter koffie (voor verjaardagen staat zo'n ding in doos in schuur ).

@phuncz ik heb nu Ca­fé In­ten­ción eko fairtrade erin en dat is om ermee te spelen.

Af en toe slaat de molen niet goed aan dan wil ie niet malen, je hoort gebrom en nada actie. Dan tik ik em tandje grover en dan doet ie het wel. Hier ga ik nog naar informeren bij casabarista want dat hoort niet bij mijn weten. Maar goed de maler doet het uitstekend en een grote stap omhoog na de Rancillio Rocky. Heb daar toch nog 128 euro voor gevangen. Nog steeds contact met koper over bonen en instellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
mutsje schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 20:52:
Af en toe slaat de molen niet goed aan dan wil ie niet malen, je hoort gebrom en nada actie. Dan tik ik em tandje grover en dan doet ie het wel.
En je hebt niet toevallig vlak daarvoor de maling aangepast zonder dat de molen draaide? Dan zou er namelijk een boontje klem kunnen zitten waardoor hij niet wil draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

dreamscape schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:04:
[...]

En je hebt niet toevallig vlak daarvoor de maling aangepast zonder dat de molen draaide? Dan zou er namelijk een boontje klem kunnen zitten waardoor hij niet wil draaien.
Nee dat heb ik niet. Daarom is het ook zo vreemd. Heb vandaag verschillende koffies gezet en niets aangepast behalve voor de laatste bakjes de maling iets grover gezet. Daarna nog aantal koffies gezet.En bij laatste bakkie wat ik wou vanavond gebeurde het. Dus ik neem fijn contact met casabarista op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Wat je zegt heb ik ook geregeld gehad met mijn quamar m80e. De motor heeft niet altijd genoeg koppel om hem aan te slingeren. Hoort bij het apparaat helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ah mooi om te horen Nomad. Dat is dan een geruststelling. Verder ga ik me verheugen op verse bonen binnenkort. Dat wordt weer afstellen en proefshots maken. Me ECM en de Quamar maken overuren. Ook de dochter van 8 maakt inmiddels koffieshots en brult de hele tijd om melkschuim :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Daarom zegt men bij de M80E dus om enkel de maalschijven te verstellen als ie loopt. Sindsdien heeft ie het misschien nog een keer gedaan het afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
Misschien stomme vraag, maar kun je met een percolator ook minder kopjes zetten dan aangegeven ?

Ik heb mijn oog laten vallen op een Bialetti 4 kops, maar kan ik dan ook gewoon 1 kopje zetten als ik er minder koffie en water in doe? Of werkt het systeem dan niet? Deze vraag kwam in me op doordat er allerlei varianten zijn; waarom zou je een 2 kops kopen, als je ook 2 kopjes met een 4 kops kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Als het goed is zit er een extra zeefje bij voor minder kopjes, althans de mijne van RVS heeft dat wel :) kan ik kiezen tussen 1 of 2 kopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
mutsje schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:52:
Als het goed is zit er een extra zeefje bij voor minder kopjes, althans de mijne van RVS heeft dat wel :) kan ik kiezen tussen 1 of 2 kopjes.
Aluminium versie niet, voor RVS zijn wel reductiefiltertjes te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Laatst online: 22:41
Gewoon een 4-kops kopen. Uiteindelijk drink je ze toch op. ;-)
Even zonder gekheid. Ik heb een 1-kops en een 3-kops, (6-kops weer verkocht, was teveel voor me), de 3-kops geeft eigenlijk 2 volle kopjes, dus een 4 kops zou 2,5/3 kopjes geven als je ze vol schenkt. Zo'n kopje tik je zo achterover, dus minder wil je eigenlijk niet als je toch bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Vwb. de Bialetti Brikka: bij mij is de 2-kops prima voor 1 persoon. Of HubD1's kopjes zijn kleiner, of de Brikka wijkt af van de 'gewone' versie. Ik gok dat m'n 2-kops zo'n 60 ml oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vandaag bij het klaverblad in Leiden een kilo Napoli bonen gehaald. Ze branden zelf in Haarlem en kilo is zo de vrieskist in gegaan. Eerst andere bonen compleet opmaken dan beetje uit de vriezer en ff laten ontdooien en dan maler in. Dat wordt weer afstellen proeven en weer afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Laatst online: 22:41
Thralas schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 18:49:
Vwb. de Bialetti Brikka: bij mij is de 2-kops prima voor 1 persoon. Of HubD1's kopjes zijn kleiner, of de Brikka wijkt af van de 'gewone' versie. Ik gok dat m'n 2-kops zo'n 60 ml oplevert.
Ik gebruik zelfs Bialetti espressokopjes... 1-kops geeft ca. 60ml, 3 kops ca. 150ml gok ik. Past net (niet) in 2 volle kopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
HubD1 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 22:48:
[...]

Ik gebruik zelfs Bialetti espressokopjes... 1-kops geeft ca. 60ml, 3 kops ca. 150ml gok ik. Past net (niet) in 2 volle kopjes.
Bialetti gaat uit van ongeveer 50 ml/kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
HubD1 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 22:48:
[...]

Dat is dan een verschil tussen de Brikka en de Moka Express.

Net even gemeten, in de 2-kops Brikka gaat 80 ml en er blijft redelijk wat water achter bij het zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Nu lees ik hier ook wel mee en gezien de vragen omtrent de perculator: Wat is dan zo'n kan waar je de kofie en water (heet denk ik) er in giet, roert en er dan met een zeef letterlijk doorheen perst?
Ik zie ze "veel" bij de makro staan en vroeg me af wat ik er nou van kan verwachten.

Ik zie dat het een Cafetière heet.

Ziet er ook wel "makkelijk" uit, maar is het ook lekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Dat heet toch een French Press? Bij ons geeft dat goede sterke koffie. Het is erg snel en makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Thralas schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 18:49:
wij drinken het in gewone koffiekopjes (dus geen espressokopjes) en dan kunnen wij de maatgeving ook delen door 2.

dus uit een 4-kops bialetti halen wij precies 2 kopjes koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Koos2009 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:13:
Nu lees ik hier ook wel mee en gezien de vragen omtrent de perculator: Wat is dan zo'n kan waar je de kofie en water (heet denk ik) er in giet, roert en er dan met een zeef letterlijk doorheen perst?
Ik zie ze "veel" bij de makro staan en vroeg me af wat ik er nou van kan verwachten.

Ja is zeker lekker. Je moet wel opletten dat je groffe koffie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Koos2009 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:13:

Dat heet een cafetière. Die zijn niet zo duur, dus die zou je eens kunnen kopen om te proberen.

Edit: oh, je had het zelf al gevonden. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door danielkraak op 14-10-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vandaag me Quamar opnieuw instellen, nieuwe bonen. Wel een piel werk hoor. Maar heb het nu voor elkaar nu nog tot 16gr afstellen \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het valt echt wel mee, maar je moet echt zeer bescheiden zijn met de verstellingen. Terwijl ie maalt, afstelling één tandje verplaatsen (grover of fijner) en dan nog een vijf seconden malen (retentie). Probeer dan nog eens.

Voor mij is het meestal genoeg als een koffie een vijftal seconden te traag of te snel loopt om het recht te trekken. Twee tandjes als het feller is. Maar ik kan me al niet meer herinneren wanneer ik meer tandjes verzette, behalve toen ik nog niet wist dat het zo beperkt moest gebeuren en rekening houden met retentie. Dat is wel met verschillende koffies maar allemaal bij dezelfde (goede) brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik ben met deze goed vers gebrande bonen gewoon op nul begonnen en langzaam tot de goede maling gekomen. Ook het doorlopen gaat nu goed, had het zo fijn gemalen dat de koffie er amper nog door kwam. Het is voor mij weer even wennen want die Rancillio was inderdaad jaren niet van zijn maalstand afgeweest. Zal bij deze Quamar ook niet anders gaan nu die eenmaal goed geparkeerd staat.
Borstel jij je maler ook schoon van binnen? lees ik soms op koffiepraat dat men dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
coob schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:22:
[...]

Ivo van gebrand.nl levert ze ook.
Het is Ivo van ongebrand.nl geworden ;).
Vannacht koffie besteld, 's ochtends branden en vergeten dat m'n rubbertje aan het einde van zijn latijn was. Bij het aanraken brak hij.

Een kort mailtje naar ongebrand en zoals altijd heerlijk snel antwoord.
Ik vermoed dat het rubbertje tegelijk met m'n boontjes geleverd wordt, dus dat komt zeer goed uit.

Ze zijn importeur van Genesis daar, handig om te weten.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

mutsje schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 21:14:
Borstel jij je maler ook schoon van binnen? lees ik soms op koffiepraat dat men dat doet?
Nee qua maler onderhoud mik ik er misschien elk half jaar een zakje Puly Grind door. De retentie is niet bizar anders dan andere goede grinders en deels demonteren daarvoor is niet een bezigheid waar ik wekelijks naar uitkijk. Misschien dat ik hem tijdens de vakantie eens open doe, deels uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

komt op mijn shopping list, zakjes puly grind :) moet sowieso de zut voor zetgroep schoonmaken weer bestellen. Dus kan dat er mooi gelijk bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik heb slechte ervaring met zulke korrels. Ik maakte gewoon elke 3 maanden even de maler schoon met een borstel. Werkt echt 10x beter wat mij betreft. En was misschien 15 minuutjes bezig, dus dat is het werk ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Hier ook inderdaad. Gewoon even het mechaniek uit elkaar draaien en even een kwartiertje gaan zitten met een tandenborstel. Werkt prima. Moet ik morgenmiddag maar weer eens gaan doen.

In other news: door een manco in mijn inkoopstrategie waren vanmorgen mijn boontjes op. Geen koffie is per definitie onmogelijk, dus ik stond klaar om naar de supermarkt te rennen voor een blikje Illy. Toen zag ik in de vriezer nog wat restanten van een pak standaard DE roodmerk bonen, met een THT van ergens in 2011.

Toch maar geprobeerd en gemalen. Cappuccino van gemaakt, want puur durfde ik het niet eens meer te drinken. Op een schaal van Senseo tot mijn ECM met goede koffie erin, scoorde hij toch nog een zes min. Niet heel lekker, maar zeker niet smerig. En na mijn hardlooptraining had ik behoefte aan koffie.

Conclusie: je kunt sneue supermarktboontjes zes jaar in de vriezer laten liggen en er nog steeds een bak drinkbare koffie van maken op het niveau van wat de rest van Nederland dagelijks drinkt. Heb je ons niveau van eisen, dan moet je er wel wat melk(schuim) bij gooien :)

Needless to say ben ik daarna nog even naar mijn vaste koffiebrandertje gefietst en heb ik nu weer goede koffie. De resten van dat pak DE liggen inmiddels in de groenbak.

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 15-10-2016 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07
Ben bang dat ik weer een ritje richting Hoogersmilde moet plannen.
Mijn E61 machine verliest druk.
Dwz, al ie even aan staan dan duurt het een tijdje voordat er water komt als ik de hendel overhaal.
En bij backflushen zakt de druk ook langzaam weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Hmm, net naar de UK verhuist (Northampton) en daar zit een lokale brander. Conclusie na de eerste 250 gram, hij doet iets verkeerd. Geen idee wat en ik zal ook eens een single origin bij hem gaan halen, maar het is nogal vlak qua smaak.

Weet er iemand een goede online zaak in de UK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 16:10
Iemand ervaring met de bonen van La Place? Hier bij de lokale Jumbo verkopen ze deze en de zakken van La Place hebben als enige merk de datum van branden op de zak staan. Er lagen vandaag zakken die half september gebrand waren, dus redelijk vers voor supermarkt begrippen.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

bramv82 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:24:
Iemand ervaring met de bonen van La Place? Hier bij de lokale Jumbo verkopen ze deze en de zakken van La Place hebben als enige merk de datum van branden op de zak staan. Er lagen vandaag zakken die half september gebrand waren, dus redelijk vers voor supermarkt begrippen.
Gewoon kwestie van proberen lijkt me? al bijzonder dat ze er een brand datum op plaatsen. Viel mij laatst ook op dat het bijna op geen enkel pak te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 16:10
Ja dat ga ik zeker doen. Heb nu nog een kilo van de Lidl liggen. :)

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

bramv82 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:54:
Ja dat ga ik zeker doen. Heb nu nog een kilo van de Lidl liggen. :)
Die meuk heb ik ook eens gehad, vrouw spuugde het gelijk weer uit en ik ook na een slok genomen te hebben. Maar volgens mij varieert het heel erg wat de Lidl verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier iemand ervaring met koffievoordeel.nl?
Lijken interessante aanbiedingen:
https://www.koffievoordeel.nl/topmerken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De Lidl zou ik in het ronde archief gooien, die La Place bonen zijn best wel lekker voor supermarktspul.
Ik ga vanavond weer bij sprso.nl bestellen :Y)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1 ... 12 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1