Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 176 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:56

mutsje

Certified Prutser

Boudewijn schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 20:23:
De Lidl zou ik in het ronde archief gooien, die La Place bonen zijn best wel lekker voor supermarktspul.
Ik ga vanavond weer bij sprso.nl bestellen :Y)
hmm kan je geen hele bonen kopen daar? kan alleen gemalen koffie kiezen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jawel, gewoon de optie ongemalen kiezen. Kan zelfs dan kiezen voor filter/cafetiere/french press danwel mokkapot/espresso.
Op de productpagina kun je de hoeveelheid en de maling selecteren.

Heel lekker spul. Alleen hij meldt dat je koffie niet in moet vriezen.... dat deed ik altijd wel. Heeft te maken met hydrofylie, als bonen dat inderdaad zijn is het niet heel slim ze in te vriezen.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

De een zegt dat je ze wel in kan vriezen de ander niet. Ik vries de bonen wel in en de smaak wordt er weinig anders van merk ik.

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 19:14
Ik ben sinds een paar weken tevreden bezitter van een Baratza Encore om bonen te malen voor in m'n Aeropress en cafetiere.

Nu kwam ik op marktplaats langs deze Baratza "Virtuoso Preciso". http://link.marktplaats.nl/m1096327966

Ik weet dat Baratza de Virtuoso en de Preciso heeft, maar de combinatie kan ik niet terugvinden. Deze man verzint het niet, want het staat ook duidelijk op de foto's en de doos, maar weet er hier iemand meer van deze maler?

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18
Nomad schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:10:
Ik heb slechte ervaring met zulke korrels. Ik maakte gewoon elke 3 maanden even de maler schoon met een borstel. Werkt echt 10x beter wat mij betreft. En was misschien 15 minuutjes bezig, dus dat is het werk ook niet.
Ik gebruik ook regelmatig snelkook rijst om door de maler heen te gooien. En daarnaast gewoon goed uitborstelen.. Werkt super.

ehhhh..HOI

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 19:14
krizzziz schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:57:
[...]

Ik gebruik ook regelmatig snelkook rijst om door de maler heen te gooien. En daarnaast gewoon goed uitborstelen.. Werkt super.
Baratza is het daar trouwens niet mee eens:

"Using rice to clean your grinder is not a good idea. Our experience repairing Baratza grinders has shown that using rice or other natural materials to clean a Baratza grinder can cause mechanical damage to your grinder. This damage would not be covered under our warranty."

(bron)

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18
Ravocs schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:06:
[...]

Baratza is het daar trouwens niet mee eens:

"Using rice to clean your grinder is not a good idea. Our experience repairing Baratza grinders has shown that using rice or other natural materials to clean a Baratza grinder can cause mechanical damage to your grinder. This damage would not be covered under our warranty."

(bron)
Er zijn inderdaad partijen die voor en tegen zijn. Kan wel begrijpen als jezelf fabrikant bent, dat eventueel hulpmiddelen voor schoonmaken verkoopt, je je klanten afraadt om rijst te gebruiken.

Volgens mij is er op HomeBarista altijd discussie over. Ik gebruik het, en bevalt prima. Het is maar een tip :)

ehhhh..HOI

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mutsje schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:49:
De een zegt dat je ze wel in kan vriezen de ander niet. Ik vries de bonen wel in en de smaak wordt er weinig anders van merk ik.
ik heb net deze eens gelezen:
https://www.home-barista.com/store-coffee-in-freezer.html

Normaal koop ik een kilo ,gooi ik 3x 250gr in een ziplock zonder veel lucht. Die vries ik in.
De rest gaat in een weckpot.

Elke dag gaan er wat bonen in de maler, en als de pot leeg is wordt een ziplock opgehaald. Ik merk daarbij weinig achteruitgang, met name de crema ziet er nog prima uit. Wellicht moet ik de zakjes buiten de vriezer laten ontdooien en daarna pas de koffie in de weckpot doen. Met dit systeem voorkom ik hopelijk condensatie en het herbevriezen van bonen (wat dan weer condensatie veroorzaakt).

Iemand nog goede ideeen?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik lees bij www.koffiepraat.nl dat mensen het vacuüm verpakken. Dat voorkomt aantrekken van vocht. Leerzaam fora bijna uitsluitend over koffie :) schijnt ook een of andere Nomand :9 op te zitten hihi

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:16
Vacuum lukt mij niet, pas als de bonen te oud zijn.

- knip -

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Zo net ff kilo Napoli bonen gehaald, lekker verdeeld in zakjes van 250 gram en vacuüm getrokken en vriezer in gelegd. Over niet al te lange tijd kan eerste zakje er toch alweer uit.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Zijn dat supermarktbonen ? Doorgaans heeft het weinig zin bonen ouder dan een maand in de vriezer te steken, daarmee.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Phuncz schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 14:34:
Zijn dat supermarktbonen ? Doorgaans heeft het weinig zin bonen ouder dan een maand in de vriezer te steken, daarmee.
Nee deze komen van een thee en koffie speciaal zaak uit Leiden, Het Klaverblad. Die zijn erg vers. De eerste batch van 250gr is alweer uit de vriezer trouwens :)

Vandaag meisje maar eens verwend. En binnenkort komt mijn Motta 35cl melk kannetje binnen. Is het totaal kannetjes inmiddels 3 en wil er nog 1 van Motta maar dan 75cl.

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-05 15:42
Al enige tijd was ik op zoek naar een French Press, maar ik kon er maar niet tussen kiezen.
Na veel lezen en rondkijken bij verscheidene winkels heb ik er dan toch aan moeten geloven, het is de Bodum Kenya 4-kops geworden.

Uiteraard gisterochtend en vanochtend aan het experimenteren geweest (ik ben tenslotte een chemicus...), maar ik merk dat ik er voornamelijk kleine hoeveelheden (2 personen) mee maak. De cafetiere is dan voor pak 'm beet 40% gevuld, maar de filter komt niet al te ver onder vloeistofniveau te staan.

Nu is mijn vraag of dit invloed heeft op het uiteindelijke proces en product. Lijkt mij van niet, maar je weet het nooit.
Ook merk ik dat er onderin de kopjes best wat residu blijft zitten. Komt dit doordat de bonen te fijn gemalen zijn? Ik zal pas over enige tijd kunnen investeren in een handmolen, dus ik heb de koffiebonen laten malen in de winkel.

Als laatste heb ik een beetje zitten lezen over goede koffiebranders. Momenteel maak ik de koffie met bonen van Mocca D'or (ik ken de kwaliteit hiervan niet maar het was gunstig om deze bij de cafetiere aan te schaffen), maar ik ben erg benieuwd naar andere merken. Ik werk in Leiden dus ik zal over enige tijd eens langs Het Klaverblad gaan, maar hoe zit het met Giraffe uit Rotterdam, Borgman Borgman uit Leiden of BOON in Den Haag?

In de toekomst zal er vast wel een half- of volautomaat komen, maar wegens budgettaire redenen begin ik deze hobby maar eens met een French Press...

[Voor 7% gewijzigd door Inperiosus op 24-10-2016 10:49]

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:28
Een gedeeltelijk gevulde cafetiere zal nog wat meer extractie geven met kans op bitters, als je de vloeistof en de vaste delen niet kunt scheiden. De enige cafetiere die geen residu geeft is van Espro. Erg mooi fijn filter en je kunt er ook een papieren filter in plaatsen, wel een hoger prijskaartje.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat is de enige waar ik ervaring mee heb. Zoek even uit wanneer ze branden (volgens mij 1x per week) en je kan je lol wel op als je op die dag langskomt. Gewoon lekkere koffiebonen en als je wat exclusiever wilt dan vraag je ze gewoon om een mooie boon.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Inperiosus
Zwerver schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:02:
[...]

Dat is de enige waar ik ervaring mee heb. Zoek even uit wanneer ze branden (volgens mij 1x per week) en je kan je lol wel op als je op die dag langskomt. Gewoon lekkere koffiebonen en als je wat exclusiever wilt dan vraag je ze gewoon om een mooie boon.
Bedankt voor de input. Volgens mij (gebaseerd op hun facebookberichten) branden ze iedere dinsdag.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Zo juist via mp verkregen motta melk kannetje van 35cl binnen gekregen. Gelijk maar eens cappuccino mee gezet. Vrouw zal wel weer een macchiato willen drinken vanavond :) Binnenkort gaat het turkse melk kannetje de deur uit en een andere ook en ga ik nog 50 en 75 CL motta's aanschaffen. Foam voor latte art begint ook steeds meer te komen maar blijf het rete moeilijk vinden.

• Raymond P
Zolang je het bestempelt als abstracte melk kunst kom je met een hoop weg. ;)

- knip -

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Iemand hier bekend met Eric's thermometer die je in je E61 groep in kan bouwen. Is niet al te duidelijk filmpje maar laat wel zien hoe lang je moet cold flushen enzo. Is bij HX machines btw.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Helaas (voor mij) is dit onbruikbaar aangezien ik geen E61 groep heb op mijn Gaggia Classic. Maar hebben ze wel allemaal die sluiting waarop het bevestigd is ? De meesten niet, wat ik me herinner.

• Zwerver
  • Niet online
Iemand die wat meer weet van de Eureka Zenith 65E? Ik zie hem weggezet worden tegenover de Mazzer Mini E, maar van beide malers weet ik niet zo heel veel?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inperiosus schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 09:05:

Als laatste heb ik een beetje zitten lezen over goede koffiebranders. Momenteel maak ik de koffie met bonen van Mocca D'or (ik ken de kwaliteit hiervan niet maar het was gunstig om deze bij de cafetiere aan te schaffen), maar ik ben erg benieuwd naar andere merken. Ik werk in Leiden dus ik zal over enige tijd eens langs Het Klaverblad gaan, maar hoe zit het met Giraffe uit Rotterdam, Borgman Borgman uit Leiden of BOON in Den Haag?
Ik zou ook even langs sprso.nl in Voorburg wippen als ik jou was. ook erg fijn.
Bestellen, wachten tot hij brandt (2x per week) en dan afhalen.

Altijd supervers en mooi spul.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Boudewijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 23:00:
[...]

Oe dat is wel vlakbij Leiden inderdaad. Eens ff op site tjekken :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:29
mutsje schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:09:
Iemand hier bekend met Eric's thermometer die je in je E61 groep in kan bouwen. Is niet al te duidelijk filmpje maar laat wel zien hoe lang je moet cold flushen enzo. Is bij HX machines btw.

[video]
Leuk, maar tamelijk overbodig. Bij het flushen zie en hoor je zelf al of de temperatuur gezakt is, door (gebrek aan) stoom en sissend geluid. Daarna blijft de temperatuur behoorlijk constant door de warmte van de groep en het principe van een HX. In het ergste geval zijn de eerste paar seconden van je zetproces nog net iets te warm. Dan gewoon iets langer flushen.

Maar we zijn Tweakers, dus een extra metertje op het apparaat is natuurlijk altijd welkom. Omdat het kan.

* dreamscape wil eigenlijk - omdat het pas echt nuttig is - een shot timer aansluiten op de pompschakelaar

Punctuality is the politeness of kings

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Eric's metertje is vooral handig voor relatief beginners die wat inzicht willen over de zet-temperaturen en zo ook leren welk geluid bij welke temperatuur huren.
Op koffiepraat wezen anderen ook al naar goedkope varianten, uit China, voor letterlijk nog geen 10 euro. De ervaringen zijn wisselend, maar voor het geld is het het proberen waard misschien.

Mijn Rocket Cellini werd zelfs na lange tijd opwarmen eigenlijk amper te heet, dat heeft Rocket goed afgevangen met flow-restrictors in de groep. Een korte flush was meer dan genoeg en soms zelfs nagenoeg overbodig. Het kleine lekbakje eronder was daardoor iets minder onhandig :P.

@Zwerver: Beide malers zijn goed. De Mazzer heeft iets meer de naam en de bouwkwaliteit, maar de Zenith is een moderner ontwerp wat denk ik mijn voorkeur zou hebben. Maalkwaliteit en dus flavour in the cup verwacht ik eigenlijk gelijkwaardig...het zal het gemak van instellen en geluidsproductie zijn die het verschil moet maken voor je. Samen met het design op je aanrecht uiteraard.
Beiden zijn traploos instelbaar, maar het wieltje van de Zenith is tegenwoordig veel populairder aan het worden dan de manier van de Mazzer. Die in theorie ook traploos is, maar het je wel erg moeilijk maakt om hem ook als dusdanig te gebruiken.

[Voor 10% gewijzigd door Nomad op 27-10-2016 09:08]

Sony A7 III te koop

• Inperiosus
Boudewijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 23:00:
[...]

Lijkt me een goed plan. Ik kom door Voorburg heen als ik vanaf m'n vriendin naar 't werk ga. Ook ben ik naarstig op zoek naar een huurwoning in de omgeving Den Haag/Voorburg, en het is altijd fijn als er een koffiebranderij op fietsafstand zit.

Het lijkt erop dat Paul (van sprso.nl) gewoon aan huis brandt en je hier dus ook langs gaat? Of moet je dan eerst contact zoeken met hem?

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:07:
Eric's metertje is vooral handig voor relatief beginners die wat inzicht willen over de zet-temperaturen en zo ook leren welk geluid bij welke temperatuur huren.
Op koffiepraat wezen anderen ook al naar goedkope varianten, uit China, voor letterlijk nog geen 10 euro. De ervaringen zijn wisselend, maar voor het geld is het het proberen waard misschien.

Mijn Rocket Cellini werd zelfs na lange tijd opwarmen eigenlijk amper te heet, dat heeft Rocket goed afgevangen met flow-restrictors in de groep. Een korte flush was meer dan genoeg en soms zelfs nagenoeg overbodig. Het kleine lekbakje eronder was daardoor iets minder onhandig :P.

@Zwerver: Beide malers zijn goed. De Mazzer heeft iets meer de naam en de bouwkwaliteit, maar de Zenith is een moderner ontwerp wat denk ik mijn voorkeur zou hebben. Maalkwaliteit en dus flavour in the cup verwacht ik eigenlijk gelijkwaardig...het zal het gemak van instellen en geluidsproductie zijn die het verschil moet maken voor je. Samen met het design op je aanrecht uiteraard.
Beiden zijn traploos instelbaar, maar het wieltje van de Zenith is tegenwoordig veel populairder aan het worden dan de manier van de Mazzer. Die in theorie ook traploos is, maar het je wel erg moeilijk maakt om hem ook als dusdanig te gebruiken.
Dank je wel :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inperiosus schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:07:
[...]

Lijkt me een goed plan. Ik kom door Voorburg heen als ik vanaf m'n vriendin naar 't werk ga. Ook ben ik naarstig op zoek naar een huurwoning in de omgeving Den Haag/Voorburg, en het is altijd fijn als er een koffiebranderij op fietsafstand zit.

Het lijkt erop dat Paul (van sprso.nl) gewoon aan huis brandt en je hier dus ook langs gaat? Of moet je dan eerst contact zoeken met hem?
Ja het is inderdaad zo'n soort constructie, maar iets anders:

Hij brandt ergens, daar kun je niet langs voor zover ik weet. Hij kan vervolgens de koffie opsturen (kost je de pakketzegel) naar een adres, of je kunt het bij een koffietentje in Voorburg (Cup in de barbansonstraat) ophalen de dag na het branden. Dat laatste doe ik/vrienden van mij dan ook. Netto hetzelfde als bij hem langsrijden vermoed ik dus. Die optie is dan ook gratis.

Wmb prima oplossing zo.

[Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 27-10-2016 18:16]

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-05 10:34

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Ook al een tijdje aan het rondkijken voor een vervanging van mijn huidige volautomaat. Ik wil alleen voor een half-automaat gaan en denk dat ik voor de Quick Mill 3000 ga, maar de maler vind ik nog wel een onduidelijk bos. Uiteraard is er de Quick Mill EVO 060, maar de Eureka is misschien ook nog een optie of de Ranchillo Rocky.
Iemand hier de voors en tegens van de ene of de andere? En misschien een goede winkel in de regio Den Bosch? Anders wordt het misschien toch bij Kaffeezentrale bestellen, die zijn wel echt veel goedkoper, weet niet of ik er zo veel accessoires bij gepraat krijg in een fysieke winkel.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@devione, je kan ook marktplaats afstruinen, daar heb ik mijn Rancillio rocky verkocht met doseersysteem. Ik zelf ben overgegaan op doserles systeem omdat ik dan niks aan koffie achterlaat in het doseersysteem en precies de timing kan zetten hoe vol ik mijn portafilter wil hebben. De rancillio is een fijne maler heb em 11 jaar gehad. Er zijn niet veel accessoires bij te krijgen weet niet waar je aan dacht? Zie dat je naar doseerloos aan het kijken bent? Denk dat je moet kijken naar traploos instelbaar of niet. De Rancillio is niet traploos. Maar zo is mijn Quamar M80E ook niet en ding maalt als een dolle. Eerste 2 KG is er alweer doorheen sinds aanschaf.

Vandaag besloten om via MP een Coffeelab tamper te scoren. Mijne is momenteel 57mm en ga naar een 58mm en betere grip. Zal mij benieuwen. Langzaam de set compleet maken want je rekening loopt er wel leeg op :) net als op me andere hobby's

• Inperiosus
Intussen maar aan het kijken voor een koffiemolen. Nu zie ik dat de De'Longhi KG89 bij Bol.com in de aanbieding is voor 49.99.
De Hario Skerton is op koffiestation 40 euro, maar ik zit nu dus te tobben tussen de twee.
Ik ben niet van plan om een van de twee binnen zeer korte tijd aan te schaffen, maar die aanbieding zet me toch aan het denken.

Is het het waard om voor een tientje extra voor de K89 te kiezen? Het maakt mij bijzonder weinig uit als ik met de hand moet malen, zolang het maar goede kwaliteit maling levert voor de cafetiere.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Inperiosus schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:53:
Intussen maar aan het kijken voor een koffiemolen. Nu zie ik dat de De'Longhi KG89 bij Bol.com in de aanbieding is voor 49.99.
De Hario Skerton is op koffiestation 40 euro, maar ik zit nu dus te tobben tussen de twee.
Ik ben niet van plan om een van de twee binnen zeer korte tijd aan te schaffen, maar die aanbieding zet me toch aan het denken.

Is het het waard om voor een tientje extra voor de K89 te kiezen? Het maakt mij bijzonder weinig uit als ik met de hand moet malen, zolang het maar goede kwaliteit maling levert voor de cafetiere.
Wil je deze voor espresso maling gaan gebruiken? want dan kun je beter nog tijdje door sparen imho.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb een KG89 en deze is voor espresso of filtermaling echt niet aan te raden. Voor french press kan je hem wel gebruiken, maar dan nog is het maar het goedkoopste instapper malertje wat niet een hakmolen is en ga je nog behoorlijke stappen vooruit gaan met de betere keuzes.

Zeker voor koffie is een maler van groot belang voor de smaak en kwaliteit van de koffie en heeft het veel nut om daar langer voor te sparen of toch zeker niet te bezuinigen.

Als het voor espresso is, is de instapper een Baratza Virtuoso, Macap MC4, Rancilio Rocky, tussen de 230 en 320€.

Als het voor filterkoffie is, is de Baratza Encore (140€).

• devino

devino

@mutsje, ik heb idd ook naar de Quamar gekeken, maar werd misschien toch wat aan de prijzige kant. De initiele aanschaf van een halfautomaat en alles eromheen (maler, tamper, uitklopbak, melkkannetje) loopt toch al wel in de papieren en dan heb ik nog iets om later te mogen upgraden ;)

Maar hier nog andere kenners die voors en tegens van de verschillende apparaten die ik in mijn post ^^ benoem weten? en ja ik heb natuurlijk heel google al gehad, maar op een of andere manier vertrouw ik info van mede tweakers altijd meer dan een review van *random* webshop(bezoeker)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@devino, je kan ook kijken naar een tweedehands maler. Ding moet goed ronddraaien en dan kan je eventueel de maalschijven zelf vervangen. En inderdaad je set bij elkaar krijgen is een kostbare aangelegenheid. Mijn ervaring met de Rancillio Rocky (met doseersysteem) waren erg goed. ontwerp is sinds ze em ontworpen hebben amper gewijzigd, hoewel het tegenwoordig meer plastic is.

• devino

devino

Ik zit idd al een paar weken op MP rond te neuzen, maar kom nog niet tegen wat ik denk een goede maler te zijn. Een doseersysteem wil ik eigenlijk niet, mijn huidige volautomaat heeft een retentie van ongeveer 2 kopjes en dat verschil proef ik toch heb ik het idee. (ik sla wel eens een paar dagen over met thuis koffie maken)

• Raymond P
Ik ben nog steeds wel te spreken over mijn Demoka gr-0203 na een ruime 100kg.

Met hele verse bonen (<2 weken) heb je mogelijk wel wat last van statisch geladen koffie. Doordat hij doserless is kan dat een kliederboel geven als je direct in de portafilter wilt malen. Ik gebruik een glaasje om te doseren.
Hij heeft een lage retentie. Een gram of 3.

Als instapper wel een aanrader gezien de prijs.
Vergeleken met het aanbod onder de 600 euro proef/zie ik ook weing tot geen verschil met dagelijks gebruik.

- knip -

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:39
Even een vraagje voor de kenners hier. Ik heb thuis een Nespresso apparaat en een Philips filterkoffiezetapparaat. Die laatste gebruik ik 's ochtends in de weekends. Nu wil ik er graag een electrische koffiemolen (bonenmaler) bij kopen om zo versere koffie te hebben. Ik dacht aan een apparaatje van tot ca 50 euro, heeft iemand nog een advies voor welk merk/ type? Of is het qua duurzaamheid beter om meer te investeren?

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-05 12:13
Ik zit hier met een dilemma. Er staat hier thuis een Senseo van enkele jaren oud, en zoals wel vaker willen die gewoon niet kapot gaan. Nu hebben we op het werk een bonenmachine (een Saeco). Je hoort me al aankomen: weg met die Senseo, en een nieuw toestel. De uitdaging zit 'm in het feit dat ik thuis eigenlijk alleen in 't weekend koffie drink, en ik ook de enige koffieleut ben in huis. Af en toe komt er wel koffievisite, maar da's hooguit enkele keren per maand. Dus, de vraag is dan: wat is de beste optie: een Nespresso of toch een volautomaat? An sich heb ik best wel tijd om m'n koffie te maken en durf ik af en toe wel te variëren van smaak.

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 12:14
Mercatres schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:14:
Dus, de vraag is dan: wat is de beste optie: een Nespresso of toch een volautomaat? An sich heb ik best wel tijd om m'n koffie te maken en durf ik af en toe wel te variëren van smaak.
Ik zou voor een Nespresso gaan. Dat is prima koffie, en je hebt niet gelijk zo'n bakbeest op je aanrecht staan. Een volautomaat levert je geen betere koffie, is duurder in de aanschaf en neemt meer ruimte in.

• bszz
Volautomaat is duurder in aanschaf, goedkoper in gebruik.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Voor de hoeveelheid koffie die je drinkt zou ik voor een Nespresso gaan inderdaad.

• dreamscape
Mercatres schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:14:
An sich heb ik best wel tijd om m'n koffie te maken en durf ik af en toe wel te variëren van smaak.
In dat geval zou ik zeggen: koop een halfautomaat en een bonenmaler. Laat dat idee van die volautomaat dan lekker varen en ga echt lekkere koffie maken :)

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:56

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Inperiosus schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:53:

Hey die handmaler heb ik ook :)

Als je een beetje handig bent kan je de fijnte wel iets afstellen. Als je dagelijks veel koffie moet malen dan krijg je wel spierballen hoor :P Ook als je haast hebt is dit niet de beste keuze, maar ik zou geen ander meer willen, dit geeft dat beetje extra voldoening. :)

• Inperiosus
mutsje schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:12:
[...]

Wil je deze voor espresso maling gaan gebruiken? want dan kun je beter nog tijdje door sparen imho.
Nee het is enkel voor de French Press.
Phuncz schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 18:19:
Ik heb een KG89 en deze is voor espresso of filtermaling echt niet aan te raden. Voor french press kan je hem wel gebruiken, maar dan nog is het maar het goedkoopste instapper malertje wat niet een hakmolen is en ga je nog behoorlijke stappen vooruit gaan met de betere keuzes.

Zeker voor koffie is een maler van groot belang voor de smaak en kwaliteit van de koffie en heeft het veel nut om daar langer voor te sparen of toch zeker niet te bezuinigen.

Als het voor espresso is, is de instapper een Baratza Virtuoso, Macap MC4, Rancilio Rocky, tussen de 230 en 320€.

Als het voor filterkoffie is, is de Baratza Encore (140€).
Bedankt. Waarschijnlijk dus nog even doorsparen voor een goede molen wanneer het op de espresso aankomt. Vooralsnog gebruik ik alleen de maler voor de French Press, dus ik weet niet of een handmaler dan ook zou volstaan?
Hippocampus schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 00:42:
[...]

Hey die handmaler heb ik ook :)

Als je een beetje handig bent kan je de fijnte wel iets afstellen. Als je dagelijks veel koffie moet malen dan krijg je wel spierballen hoor :P Ook als je haast hebt is dit niet de beste keuze, maar ik zou geen ander meer willen, dit geeft dat beetje extra voldoening. :)
Het is juist in de ochtend dat ik twee koppen zet. An sich heb ik geen gigantische haast, maar het is niet dat ik de tijd heb om een kwartier te malen. Nu heb ik het idee dat dat ook reuze meevalt, maar ik kan begrijpen dat je wel even bezig bent als je flink wat koffie moet malen. Verder ben ik een fervent waterpoloër dus met die spierballen zit het wel snor :*)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Inperiosus schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:06:
Bedankt. Waarschijnlijk dus nog even doorsparen voor een goede molen wanneer het op de espresso aankomt. Vooralsnog gebruik ik alleen de maler voor de French Press, dus ik weet niet of een handmaler dan ook zou volstaan?

Relevant :)

• Inperiosus
Zat 'm heel toevallig net te kijken!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-05 12:13
dreamscape schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 00:21:
[...]

In dat geval zou ik zeggen: koop een halfautomaat en een bonenmaler. Laat dat idee van die volautomaat dan lekker varen en ga echt lekkere koffie maken :)
En hoeveel tijd heb je dan gemiddeld nodig voor koffie?

• Zwerver
  • Niet online
De keuze waar ik mezelf voor heb gesteld:

Eureka Atom (Diamant Zilver)

Of de Eureka Zenith 65E

Ik neig heel erg naar de Atom, mede omdat die stiller is, maar als er nog iemand is die een review kan vinden waarbij men niet positief is over de Atom dan zou het nog de Zenith kunnen worden...

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Onlangs een Coffeelab tamper weten te scoren, redelijk aan de prijs 30 euro maar ja :) beter dan 80 nieuw. Heeft ligt bolle onderkant in plaats van platte onderkant. Me veel gebruikte alu tamper staat er naast maar die gaat de verkoop in denk ik. Zoals te zien is, is de collectie melk kannetjes ook aardig uitgebreid :) met nieuwe broertjes of zusjes.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die alu heb ik ook gehad, maar daarna bij mijn machine een zware RVS tamper gehad. Heel veel fijner op die manier :)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Boudewijn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:01:
Die alu heb ik ook gehad, maar daarna bij mijn machine een zware RVS tamper gehad. Heel veel fijner op die manier :)
Ja we beginnen allemaal ergens he :) en de coffeelab is ook een zware RVS tamper met ligt bolle onderkant. Dus word weer ff wennen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja je gaat het verschil wel merken. Mijn portafilterhouder begint gaar te worden, ik wil hem vervangen. Nu heb je bij van pommeren heel nette setjes, maar er was ook een site waar je zelf een berg kon selecteren:

* materiaal metaal
* materiaal grip
* tuitjes eronder, schroefdraad of open
* afwerking

Etc. Was een NL shop meen ik. Weet iemand nog welke dat was? Dok en van Pommeren zijn het iig niet volgens mij.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Boudewijn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:10:
Ja je gaat het verschil wel merken. Mijn portafilterhouder begint gaar te worden, ik wil hem vervangen. Nu heb je bij van pommeren heel nette setjes, maar er was ook een site waar je zelf een berg kon selecteren:

* materiaal metaal
* materiaal grip
* tuitjes eronder, schroefdraad of open
* afwerking

Etc. Was een NL shop meen ik. Weet iemand nog welke dat was? Dok en van Pommeren zijn het iig niet volgens mij.
Bedoel je dirossi? Die maken wel houtaccessoires (erg goed ook!)...maar het metaal bewerking deel weet ik niet.

Sony A7 III te koop

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee het betrof een site waar je 5-6 verschillende elementen kon combineren in je houder. Nu twijfel ik wel of het een NL site was. Kwam er aan via dit topic :/

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Zwerver schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:30:
De keuze waar ik mezelf voor heb gesteld:

Eureka Atom (Diamant Zilver)
[afbeelding]

Of de Eureka Zenith 65E
[afbeelding]

Ik neig heel erg naar de Atom, mede omdat die stiller is, maar als er nog iemand is die een review kan vinden waarbij men niet positief is over de Atom dan zou het nog de Zenith kunnen worden...
Las ik nou op koffiepraat dat je morgen maler gaat halen, welke gelukkige maler is het geworden? O-)

• Zwerver
  • Niet online
mutsje schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:44:
[...]

Las ik nou op koffiepraat dat je morgen maler gaat halen, welke gelukkige maler is het geworden? O-)
Het wordt de Atom :). En waarschijnlijk niet morgen maar vrijdag.

• Zwerver
  • Niet online
Ok. De Atom staat er. Maar oh my.... wat een gepruts om 'm goed in te dialen. Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan nergens vinden vanaf waar ik moet kijken om te zien waar de dial op staat. Moet dat vanaf voren gezien worden? Dan staat ie op 7 en nog steeds raakt de domobar verstopt. Moet ik rechts midden kijken? Dan staat ie op 5. En wat is normaal voor een double shot bottomless filter? Nomad weet welke dat is ;). Dus zoeken tot nu toe :p

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ik kreeg advies om em helemaal dicht te draaien en dan een kwart slag open draaien. Hierna begin je met kleine stapjes grover of fijner met instellen. Ik doe circa 16 gr in mijn double portafilter. Ik ben met me Coffeelab tamper em ook weer aan het instellen :+ We horen vanzelf het resultaat Zwerver.

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Ik ben nu al een poosje op zoek naar een espressomachine + maler. Na veel gelezen te hebben lijkt het echter alsof alleen een €1500 machine en €700 maler toereikend zijn. Na een aantal keren gedacht te hebben om mijn budget flink te verhogen, en daarna door de vriendin weer met beide benen op de grond gezet te worden, lijkt het mij het goed om te beginnen met een redelijk basic set om te kijken of een halfautomaat ons bevalt. We hebben nu nog een senseo staan maar die wordt niet meer gebruikt, en maken voornamelijk nog koffie met een french press wat al een hele verbetering is. Maar nu wil ik toch wel weer iets beters en ben best bereid daar elke dag meer tijd in te stoppen. Ik ben van plan ongeveer twee kopjes te zetten per dag en in het weekend iets meer, incl cappuccino. Aangezien een DB/HX machine uit mijn budget ligt, had ik zelf een van de volgende machines in gedachten:
Gaggia Classic
Le'lit PL41EM (of PL41LEM/PL41TEM/PL41Plus)

En dan in combinatie met een Baratza Virtuoso. Dit lijkt mij op zich een goede 'beginnersset' (hoewel ik ook begrijp dat hoe goedkoper de set hoe moeilijker het is om een goed resultaat te krijgen, juist voor een beginner). Ik wil graag elektrisch malen, maar lees hier en daar nog wel dat de Virtuoso niet toereikend is voor espresso omdat je soms tussen twee maalstanden in zou willen zitten. Een alternatief zou de Bezerra BB005 zijn, maar is wel iets duurder (en veel lelijker). De Gaggia Classic leek een hele goede optie, maar wordt vaak afgeraden nadat Philips het overgenomen heeft. De Lelit spreekt me wel aardig aan, maar is veel minder over te vinden. Mocht het melk opschuimen echt niet toereikend zijn op een single boiler double use machine zou ik eventueel overwegen een Jura 72033 of iets dergelijks aan te schaffen, maar ik denk dat het wel mee valt. Het belangrijkste is een lekkere espresso zetten. Wat zouden jullie in deze situatie doen, met ongeveer een budget van 600 euro? Ik koop het liefst geen tweedehands aangezien ik het lastig vind om in te schatten of de machines nog in goede staat zijn.

• Zwerver
  • Niet online
mutsje schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:11:
ik kreeg advies om em helemaal dicht te draaien en dan een kwart slag open draaien. Hierna begin je met kleine stapjes grover of fijner met instellen. Ik doe circa 16 gr in mijn double portafilter. Ik ben met me Coffeelab tamper em ook weer aan het instellen :+ We horen vanzelf het resultaat Zwerver.
Oké, het heeft ongeveer 750 gram geduurd maar ik heb de Atom ingesteld. 18 gram, 25 seconden, 36 gram koffie.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Zwerver schreef op zondag 06 november 2016 @ 23:36:
[...]

Oké, het heeft ongeveer 750 gram geduurd maar ik heb de Atom ingesteld. 18 gram, 25 seconden, 36 gram koffie.
Woei! ik ben weer aan het kloten met afstellen want heb momenteel een snelweg in het portafilter. Maar de latteart is vandaag voor het eerst naar voren gekomen. Schijnt toch wel waar te zijn dat je er 5 gallon melk door heen moet jagen voordat je het onder de knie hebt :)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

.Joop schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:03:
Ik ben nu al een poosje op zoek naar een espressomachine + maler. Na veel gelezen te hebben lijkt het echter alsof alleen een €1500 machine en €700 maler toereikend zijn. Na een aantal keren gedacht te hebben om mijn budget flink te verhogen, en daarna door de vriendin weer met beide benen op de grond gezet te worden, lijkt het mij het goed om te beginnen met een redelijk basic set om te kijken of een halfautomaat ons bevalt. We hebben nu nog een senseo staan maar die wordt niet meer gebruikt, en maken voornamelijk nog koffie met een french press wat al een hele verbetering is. Maar nu wil ik toch wel weer iets beters en ben best bereid daar elke dag meer tijd in te stoppen. Ik ben van plan ongeveer twee kopjes te zetten per dag en in het weekend iets meer, incl cappuccino. Aangezien een DB/HX machine uit mijn budget ligt, had ik zelf een van de volgende machines in gedachten:
Gaggia Classic
Le'lit PL41EM (of PL41LEM/PL41TEM/PL41Plus)

En dan in combinatie met een Baratza Virtuoso. Dit lijkt mij op zich een goede 'beginnersset' (hoewel ik ook begrijp dat hoe goedkoper de set hoe moeilijker het is om een goed resultaat te krijgen, juist voor een beginner). Ik wil graag elektrisch malen, maar lees hier en daar nog wel dat de Virtuoso niet toereikend is voor espresso omdat je soms tussen twee maalstanden in zou willen zitten. Een alternatief zou de Bezerra BB005 zijn, maar is wel iets duurder (en veel lelijker). De Gaggia Classic leek een hele goede optie, maar wordt vaak afgeraden nadat Philips het overgenomen heeft. De Lelit spreekt me wel aardig aan, maar is veel minder over te vinden. Mocht het melk opschuimen echt niet toereikend zijn op een single boiler double use machine zou ik eventueel overwegen een Jura 72033 of iets dergelijks aan te schaffen, maar ik denk dat het wel mee valt. Het belangrijkste is een lekkere espresso zetten. Wat zouden jullie in deze situatie doen, met ongeveer een budget van 600 euro? Ik koop het liefst geen tweedehands aangezien ik het lastig vind om in te schatten of de machines nog in goede staat zijn.
Een goede espresso begint bij goede bonen en een goede maler. De rest is bijzaak :) Tuurlijk heb je een goede koffiezet machine aka espresso machine nodig. Tweede hands is een gok maar als je een goede kunt scoren voor weinig kan je het altijd laten servicen. Kosten rond de 200 a 300 euro al naar gelang de machine. De mijne heeft na 11 jr een beurt gehad en ik was 230 euro kwijt. (ecm giotto premium). Je kunt bezuinigen maar begin met goede bonen en een goede maler. De rest komt vanzelf :)

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-05 14:00
.Joop schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:03:
Ik ben nu al een poosje op zoek ... machines nog in goede staat zijn.
Vorig jaar deze set:
https://www.vanpommeren.n...gran-caffe-gcm-staal.html
https://www.vanpommeren.n...wart-grind-on-demand.html

Op advies van van pommeren gekocht, en hebben nog geen enkele keer teleurgesteld. Zodra je meerdere bakken gaat zetten kan de set wat simpel zijn maar voor 2 kopjes per keer is dit echt een top apparaatje.

(zie dit niet als bindend advies maar meer als advies dat je niet een super machine nodig hebt voor top espresso.)

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
PheraX schreef op maandag 07 november 2016 @ 09:18:
Vorig jaar deze set:
https://www.vanpommeren.n...gran-caffe-gcm-staal.html
https://www.vanpommeren.n...wart-grind-on-demand.html

Op advies van van pommeren gekocht, en hebben nog geen enkele keer teleurgesteld. Zodra je meerdere bakken gaat zetten kan de set wat simpel zijn maar voor 2 kopjes per keer is dit echt een top apparaatje.

(zie dit niet als bindend advies maar meer als advies dat je niet een super machine nodig hebt voor top espresso.)
Inderdaad, ik dacht dat ik voor mijn gebruik ook wel met een simpelere machine weg zou kunnen komen. Het voordeel van de Le'lit PL41EM boven de La Pavoni Gran Caffe lijkt mij dat de Le'lit een 57mm portafilter heeft (en de PL41LEM 58mm) waar de La Pavoni een 53mm portafilter gebruikt. De Gaggia gebruikt dan weer het meest voorkomende 58mm maar heeft geen three-way solenoid valve. Waar ik het meeste mee zit is nog de maler. Ik vraag me af of een Baratza Virtuoso toereikend is of dat je echt wel richting een Bezerra bb005, eureka mignon of zelfs een Baratza Vario moet. Ik krijg toch het idee dat een Virtuoso in combinatie met een unpressurized portafilter hem niet helemaal wordt.

• Zwerver
  • Niet online
.Joop schreef op maandag 07 november 2016 @ 21:31:
[...]

Inderdaad, ik dacht dat ik voor mijn gebruik ook wel met een simpelere machine weg zou kunnen komen. Het voordeel van de Le'lit PL41EM boven de La Pavoni Gran Caffe lijkt mij dat de Le'lit een 57mm portafilter heeft (en de PL41LEM 58mm) waar de La Pavoni een 53mm portafilter gebruikt. De Gaggia gebruikt dan weer het meest voorkomende 58mm maar heeft geen three-way solenoid valve. Waar ik het meeste mee zit is nog de maler. Ik vraag me af of een Baratza Virtuoso toereikend is of dat je echt wel richting een Bezerra bb005, eureka mignon of zelfs een Baratza Vario moet. Ik krijg toch het idee dat een Virtuoso in combinatie met een unpressurized portafilter hem niet helemaal wordt.
Ik heb het jaren met een virtuoso gedaan en ben nu over naar de Eureka Atom. Is dat een wereld van verschil? Ja. Maar is de virtuoso slecht? Niet om mee te beginnen.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 19:07

Stoney3K

Flatsehats!

Phuncz schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 18:19:
Met wat aanpassingen krijg je een KG89 wel zo ver dat ie fijn genoeg maalt voor espresso. Het belangrijkste wat je moet doen is het mechanisme van de draaiknop verstellen zodat op de fijnste stand de maalschijven net tegen elkaar aan komen. Standaard staat die molen veel te grof.

Het is nog altijd geen Baratza maar je kan er wel acceptabele lungo's en crema's mee zetten, espresso is nog net op het randje.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik ben op zoek naar cappuccino kopjes, circa 200ml? Van die lebber bakken. Ook voor Macchiato ben ik ook zoek naar bekers? Momenteel gebruik ik daar een voorverwarmd limonade glas voor (smal en dikwandig) :+. Had al bij casabarista koppen gezien maar die zijn zo puur wit....

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Voor glazen kan je eens een kijkje nemen bij de Makro als je daar "toegang" toe hebt, Cook&Co winkels of de Bijenkorf. Daar heb ik telkens wel leuke dingen gezien, waaronder mijn dubbelwandige espresso glazen.

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hopelijk ga ik geen hele domme vraag stellen maar ik ben me aan het oriënteren op een volautomaat. Nu was ik eerst naar een Jura aan het kijken omdat deze op het werk ook staat en lekkere koffie bereidt. Helaas is de Jura erg prijzig, waardoor ik verder ben gaan kijken naar de De'Longhi Magnifica. Deze heeft goede reviews en kost ongeveer de helft van een Jura.

Waar zit volgens jullie de verklaring qua prijsverschil? Is dit het merk, kwaliteit van de onderdelen en onderhoud vriendelijkheid of smaakt koffie van dezelfde bonen minder lekker?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

XeNeRgY schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:35:
Hopelijk ga ik geen hele domme vraag stellen maar ik ben me aan het oriënteren op een volautomaat. Nu was ik eerst naar een Jura aan het kijken omdat deze op het werk ook staat en lekkere koffie bereidt. Helaas is de Jura erg prijzig, waardoor ik verder ben gaan kijken naar de De'Longhi Magnifica. Deze heeft goede reviews en kost ongeveer de helft van een Jura.

Waar zit volgens jullie de verklaring qua prijsverschil? Is dit het merk, kwaliteit van de onderdelen en onderhoud vriendelijkheid of smaakt koffie van dezelfde bonen minder lekker?
Domme vragen bestaan niet laten we daar maar eens van uit gaan. Ik denk dat je vooral de verschillen moet zoeken in het binnenwerk van de machines. Ik heb zelf een half automaat dus kan je verder helaas niet helpen.

net 4 kahle cappuccino kop en schotels weten te scoren voor tientje :) ex verzenden. Dat wordt slubberen want zijn 250ml koppen :)

[Voor 7% gewijzigd door mutsje op 12-11-2016 22:43]

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40
Het is inmiddels al een tijd geleden dat ik hier om advies heb gevraagd (waarvoor nog dank :P) maar door omstandigheden heb ik de aankoop van een nieuwe koffiemachine uitgesteld. Aangezien mijn Nespresso apparaat het na 7 trouwe dienstjaren begon op te geven (halve kopjes, lekkages overal) en ik toch naar een bonenapparaat wilde heb ik gisteren bij de MM een nieuw apparaat gekocht.

Ik wilde eerst voor een halfautomaat gaan, maar na lang wikken en wegen is het uiteindelijk een volautomaat geworden. Voornaamste redenen zijn dat vrouwlief het apparaat wil kunnen bedienen als ik er niet ben, en stiekem toch ook wel gemak. Ik denk dat ik het experimenteren met koffie en de handelingen wel leuk vind, maar heb het gevoel dat het me toch tegen gaat staan na verloop van tijd.
XeNeRgY schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:35:

Om hier maar meteen op in te haken: ik heb gekozen voor een Siemens EQ6 (TE607203RW). Dit naar aanleiding van vele goede reviews. Best een smak geld voor een volautomaat, maar ik vind het een prachtig apparaat om te zien en de koffie die er uit komt is echt meer dan prima. De melkspecialiteiten zijn ook top, met goed melkschuim. Vrouwlief, die nooit koffie drinkt en het niet lekker vond, is ineens fan van Latte Macchiato :D

Wellicht nog een optie om te overwegen? Zit een cashback op waarmee ie bij de MM op € 749,- komt.

Het enige wat ik nog niet zo mooi krijg als bij de Nespresso is de (dikke) creme laag, maar misschien is dit een kwestie van de maalgraad afstellen en andere koffiebonen?

Heeft iemand nog een tip voor goede koffiebonen? :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Inperiosus
Denman schreef op maandag 14 november 2016 @ 12:32:
Heeft iemand nog een tip voor goede koffiebonen? :)
Ik zat gisteren nog na te denken dat het misschien leuk/handig is als we een redelijke index maken van koffiebranders/leveranciers. Wat helemaal te gek zou zijn, is wanneer het gevisualiseerd op een kaartje kan worden zodat je gemakkelijk kan zien waar koffiebranderijen in de buurt zitten.

Op het internet zijn veelal halve lijsten te vinden en soms zijn de branderijen gesloten.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Inperiosus schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:12:
[...]

Ik zat gisteren nog na te denken dat het misschien leuk/handig is als we een redelijke index maken van koffiebranders/leveranciers. Wat helemaal te gek zou zijn, is wanneer het gevisualiseerd op een kaartje kan worden zodat je gemakkelijk kan zien waar koffiebranderijen in de buurt zitten.

Op het internet zijn veelal halve lijsten te vinden en soms zijn de branderijen gesloten.
op koffiepraat.nl staat al een hele grote lijst met adressen, ook voor reparaties, tampers etc. Misschien netjes vragen of we die mogen gebruiken en iemand dit in een kaart plaatsen? No clue hoe dat werkt.

Net te laat om nog koffie te maken kwamen de Kahle Pronto cappuccino kop en schotels binnen, 4 stuks gescored voor 16,95 :) scheelt toch aardige slok op borrel. Heel zacht mint groen (wel ff wennen) dus vandaag gevuld met cappuccino en ze slubberen lekker die 250ml inhoud koppen :+

[Voor 16% gewijzigd door mutsje op 16-11-2016 21:43]

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-05 10:46
Simpele vraag, maar kon er zo geen antwoord op vinden:

Is mijn ascaso i-steel v1 voldoende als ik overstap van de Gaggia Classic naar een Vibiemme Domobar Classic/Junior?

Voor nu is de maler voldoende, komt naar mijn mijn smaak prima espresso uit de Gaggia, maar lees op o.a. koffiepraat dat voor sommige machines de ascaso niet fijn genoeg zou malen.

http://500px.com/Abd3licious

• dreamscape
don_appie schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:42:
Simpele vraag, maar kon er zo geen antwoord op vinden:

Is mijn ascaso i-steel v1 voldoende als ik overstap van de Gaggia Classic naar een Vibiemme Domobar Classic/Junior?

Voor nu is de maler voldoende, komt naar mijn mijn smaak prima espresso uit de Gaggia, maar lees op o.a. koffiepraat dat voor sommige machines de ascaso niet fijn genoeg zou malen.
Volgens mij kan hij het wel. De i-steel is nog een stapje beter dan de i-mini die ik had. Destijds bij de upgrade van mijn Gaggia naar Bezzera heb ik nog een hele tijd met mijn Ascaso gewerkt. De mijne kon in ieder geval fijn genoeg malen om de Bezzera te laten stikken.

Al kan ik me voorstellen dat je na een tijd weer last krijgt van upgradeïtis en dan kun je de molen altijd nog upgraden naar iets zwaarders. Zo ben ik ook in stapjes gaan upgraden. :)

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-05 10:46
dreamscape schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:54:
[...]

Volgens mij kan hij het wel. De i-steel is nog een stapje beter dan de i-mini die ik had. Destijds bij de upgrade van mijn Gaggia naar Bezzera heb ik nog een hele tijd met mijn Ascaso gewerkt. De mijne kon in ieder geval fijn genoeg malen om de Bezzera te laten stikken.
Ja dat dacht ik zelf ook wel, maar toch even checken. Dank in ieder geval!
Al kan ik me voorstellen dat je na een tijd weer last krijgt van upgradeïtis en dan kun je de molen altijd nog upgraden naar iets zwaarders. Zo ben ik ook in stapjes gaan upgraden. :)
Nee, nee, nee!

edit: Ben op dit moment ook een Bezzera BZ09 aan het overwegen. De verkoper lijkt mij ook een koffie-aficionado, de machine is wat aangepast, slechts 1 jaar oud, ziet er echt als nieuw uit op de foto's... Lastige keuzes.

Valt er nog wat te zeggen over Vibiemme domobar classic vs Bezzera BZ09?

[Voor 17% gewijzigd door don_appie op 18-11-2016 13:39]

http://500px.com/Abd3licious

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:45
Weet iemand wat het verschil is tussen deze twee types? ik kan niks vinden behalve prijs!

Siemens TE605209RW ( 500 serie )
Siemens TE607203RW ( 700 serie )

Ik wil liefst die 500 serie halen omdat die goedkoper is, maar als die 700 serie veel meer bied voor zijn geld dan wil ik die wel overwegen. Of zijn er nog betere opties behalve die twee? ik drink meestal alleen Latte macchiato of cappuccino. Misschien een domme vraag, maar is er een goedkopere manier om Latte macchiato of een cappuccino te maken maar dan nog lekkerder dan zo n apparaat?

[Voor 3% gewijzigd door kardox op 22-11-2016 01:51]

• VeeGee
  • Laatst online: 27-05 07:32
Omdat mijn Nespresso-apparaat tegen het einde van zijn levensduur aanzit, was ik al een tijdje bezig om mij te oriënteren op halfautomaten en volautomaten. In eerste instantie was ik ervan overtuigd dat mijn voorkeur zou gaan naar een halfautomaat. Echter, nadat ik mij goed had ingelezen over de diverse technieken, toch besloten te gaan voor een volautomaat wegens het gemak (vriendin moet ook simpel koffie kunnen zetten, ook voor bezoek, niet alleen gericht op espressokoffie, simpeler te reinigen en makkelijk bereiden melkspecialiteiten). Mijn ouders hebben een Jura, zodat mijn voorkeur toch uitging naar (ook) een Jura.

Vervolgens kwam ik tot de conclusie dat ze in Duitsland echt aanzienlijk goedkoper zijn dan hier in Nederland (+- EUR 200-250 afhankelijk van het model). Met dit in het achterhoofd toch even naar de lokale Jura-dealer geweest en daar een leuke deal kunnen sluiten inclusief Jura kopjeswarmer en 3 kilogram koffiebonen :). Het is uiteindelijk een Jura E6 geworden. De E8 bood voor mij te weinig meerwaarde (extra melkspecialiteiten). Het binnenwerk is identiek. Omdat ikzelf wel houd van een espresso, toch gekozen voor een E-serie, omdat ik veel goeds heb gehoord over de P.E.P technologie van Jura. Hopelijk wordt de Jura vandaag geleverd en kan ik hem aan het einde van de middag ophalen.

Ik lees hier veel goeds over de Yellow Bourbon koffieboon. Is deze ook geschikt voor espresso? Of is deze boon puur bedoeld voor normale koffie (lungo) en bijvoorbeeld cappucchino?

• bszz
Nog een verschil van de E6 met de E8 is dat er geen gemalen koffie (bijv decaf) in kan (enige Jura waar deze mogelijkheid ontbreekt). Verder zelfde zetgroep, molen etc.

Yellow Bourbon kun je over het algemeen voor alles gebruiken: hij zal niet snel zuur of bitter worden.

• VeeGee
  • Laatst online: 27-05 07:32
bszz schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:35:
Nog een verschil van de E6 met de E8 is dat er geen gemalen koffie (bijv decaf) in kan (enige Jura waar deze mogelijkheid ontbreekt). Verder zelfde zetgroep, molen etc.

Yellow Bourbon kun je over het algemeen voor alles gebruiken: hij zal niet snel zuur of bitter worden.
Ja, dat is inderdaad ook een (voor mij) te verwaarlozen verschil. Ik drink nooit decaf, en ik geloof dat er ook decaf bonen verkrijgbaar zijn zodat dit geen probleem zal zijn voor mij.

Verder is de E6, iets minder 'one touch' bij het bereiden van cappuccino, maar ik vond dit het prijsverschil niet waard.

Edit: en de LED boven de koffie ontbreekt. Ach, daar kan ik ook wel mee leven :).

[Voor 5% gewijzigd door VeeGee op 22-11-2016 09:00]

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40
kardox schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 01:51:
Weet iemand wat het verschil is tussen deze twee types? ik kan niks vinden behalve prijs!

Siemens TE605209RW ( 500 serie )
Siemens TE607203RW ( 700 serie )

Ik wil liefst die 500 serie halen omdat die goedkoper is, maar als die 700 serie veel meer bied voor zijn geld dan wil ik die wel overwegen. Of zijn er nog betere opties behalve die twee? ik drink meestal alleen Latte macchiato of cappuccino. Misschien een domme vraag, maar is er een goedkopere manier om Latte macchiato of een cappuccino te maken maar dan nog lekkerder dan zo n apparaat?
Volgens mij is het enige verschil het uiterlijk, waarbij de 500 Series een zwarte kunstof voorzijde heeft, en de 700 Series een RVS voorzijde. Ik ben voor de 700 gegaan omdat ik het uiterlijk daarvan een stuk strakker en meer chique vond ogen. Uiteindelijk mag het apparaat ook wel gezien worden vind ik, zeker in een open keuken :)

Overigens kan ik uit ervaring vertellen dat de koffie uit dit apparaat echt meer dan prima is, en dat geldt zeker voor de Latte Macchiato en Cappuccino!

Join het GoT Pulse-Team!

• bszz
Denman schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:32:
[...]

Volgens mij is het enige verschil het uiterlijk, waarbij de 500 Series een zwarte kunstof voorzijde heeft, en de 700 Series een RVS voorzijde. Ik ben voor de 700 gegaan omdat ik het uiterlijk daarvan een stuk strakker en meer chique vond ogen. Uiteindelijk mag het apparaat ook wel gezien worden vind ik, zeker in een open keuken :)

Overigens kan ik uit ervaring vertellen dat de koffie uit dit apparaat echt meer dan prima is, en dat geldt zeker voor de Latte Macchiato en Cappuccino!
Ken Siemens niet goed genoeg om de details te kunnen vertellen maar meestal zijn in dit soort gevallen functionaliteit en techniek hetzelfde en zitten de verschillen inderdaad in gebruikte materialen, geluiddsisolatie etc.

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:45
En hoelang gaat zo n machine mee? Als je vanuit gaat dat je hem normaal onderhoudt en Ik drink 2/3 kopjes Latte machiatto per dag. Wat ik helemaal niet snap is waarom sommige machines ontzettend duur zijn! Maken die dan wonder-koffies of zo! Ga je de smaak verschil merken als je een machine koopt die nog eens 1000 euro duurder is dan bijv die Siemens?

• bszz
kardox schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:54:
En hoelang gaat zo n machine mee? Als je vanuit gaat dat je hem normaal onderhoudt en Ik drink 2/3 kopjes Latte machiatto per dag. Wat ik helemaal niet snap is waarom sommige machines ontzettend duur zijn! Maken die dan wonder-koffies of zo! Ga je de smaak verschil merken als je een machine koopt die nog eens 1000 euro duurder is dan bijv die Siemens?
Het gaat er natuurlijk om of jij het verschil proeft..... Ja er zijn grote verschillen in koffiezettechniek (en als gevolg daarvan kwaliteit van de koffie), hoeveelheid restmaalsel in de molen, wel of geen koffierestanten in de uitloopslangen, etc. Daarnaast spelen gebruikte materialen en functionaliteit een rol in de prijs

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:08
Vandaag heb ik een prachtige Hario TCA-5 Syphon "Technica" kunnen kopen.

(had eerder al een Bodum Santos gehad)
De Bodum heb ik eerder al verkocht omdat ik het net te veel plastic fantastic vond. (wel heerlijke koffie, en een prachtige zetmethode..)

Helaas blijkt de vorige eigenaar de bijhorende brander met Lampolie gevuld te hebben |:(

Is er een goede manier om het brandertje (en de lont) schoon te spoelen en geschikt te maken voor (brand-)Spiritus? M.A.W. Gooi ik het lont gewoon in een potje met spiritus, schudt een poosje en hoop ik dan dat het lont voldoende schoon is?

• Confusius-nl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11-2022
Mede Koffie leuten,

Ik drink als ITer elke dag een paar bakkies "pleur", en thuis kook ik momenteel gewoon water en gebruik ik van die oplos koffie ( nescafe-espresso ).

Nou heb ik even zitten Googlen op best buy en kwam ik uit bij deze volautomaat: http://www.koffiecenter.n...a-ecam-22-110b-zwart.html

Is dit wat voor iemand die wil gaan beginnen met vers gebrande bonen?

Kwam op Duitse Amazon ook dit tegen:
https://www.amazon.de/Jur...5&keywords=Kaffeemaschine

Maar krijg dan altijd het gevoel: te mooi om waar te zijn...

Wat is jullie advies voor een volautomaat zo tussen de 3 en 400€

[Voor 29% gewijzigd door Confusius-nl op 23-11-2016 22:30]

• Inperiosus
nachtnet schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:54:
Is er een goede manier om het brandertje (en de lont) schoon te spoelen en geschikt te maken voor (brand-)Spiritus? M.A.W. Gooi ik het lont gewoon in een potje met spiritus, schudt een poosje en hoop ik dan dat het lont voldoende schoon is?
De meest ideale optie zou zijn om het met n-hexaan schoon te maken. Dit lost dit soort producten goed op en je kan je lont + brander gewoon laten uitdampen. Daarentegen is n-hexaan niet heel lekker, maar het is wel gewoon te koop.*

Voor de rest kan je inderdaad de lont in een pot met spiritus doen, goed schudden, lont eruit halen en laten drogen. Als je dit 2-3 keer doet, zal merendeel van de lampolie er wel uit zijn. Spiritus is niet heel geweldig in het oplossen van olieën, dus verwacht geen wonderen.

*Als je er serieus over nadenkt om n-hexaan te kopen, gebruik handschoenen, gebruik het in een goed geventileerde ruimte (onder de afzuigkap die op maximaal staat). Op korte termijn is n-hexaan niet denderend schadelijk maar bij langdurige blootstelling kan er ontregeling van het perifeer zenuwstelsel optreden of zelfs spieratrofie.

• bszz
Confusius-nl schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:56:
Mede Koffie leuten,

Ik drink als ITer elke dag een paar bakkies "pleur", en thuis kook ik momenteel gewoon water en gebruik ik van die oplos koffie ( nescafe-espresso ).

Nou heb ik even zitten Googlen op best buy en kwam ik uit bij deze volautomaat: http://www.koffiecenter.n...a-ecam-22-110b-zwart.html

Is dit wat voor iemand die wil gaan beginnen met vers gebrande bonen?

Kwam op Duitse Amazon ook dit tegen:
https://www.amazon.de/Jur...5&keywords=Kaffeemaschine

Maar krijg dan altijd het gevoel: te mooi om waar te zijn...
[...]
Adviesprijs in NL is gewoon €699 Dan is €666 gewoon normaal. De overige prijzen zijn zelfs enorm duur. Model is nog courant maar er zit technologie van de vorige generatie Jura in.
Wat is jullie advies voor een volautomaat zo tussen de 3 en 400€
Proeven, en toch nog eens goed een halfautomaat overwegen ;), en bedenk je dat een volautomaat van €300 nieuw na 2 of 3 jaar wellicht afgeschreven kan zijn.

Tweedehands volautomaat zou ik hooguit bij een dealer met servicebeurt en garantie kopen, Bij een particulier loop je risico dat hij net "tegen een beurt" aan zit en dat kan dan wel eens duurder worden dan je had verwacht.

• Confusius-nl
bszz schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:06:
[...]

Adviesprijs in NL is gewoon €699 Dan is €666 gewoon normaal. De overige prijzen zijn zelfs enorm duur. Model is nog courant maar er zit technologie van de vorige generatie Jura in.

[...]

Proeven, en toch nog eens goed een halfautomaat overwegen ;), en bedenk je dat een volautomaat van €300 nieuw na 2 of 3 jaar wellicht afgeschreven kan zijn.

Tweedehands volautomaat zou ik hooguit bij een dealer met servicebeurt en garantie kopen, Bij een particulier loop je risico dat hij net "tegen een beurt" aan zit en dat kan dan wel eens duurder worden dan je had verwacht.
Gisteren avond stond die Jura er voor 310€.(Nieuw)

• bszz
Confusius-nl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:31:
[...]

Gisteren avond stond die Jura er voor 310€.(Nieuw)
Ok, dat is apart.

• Confusius-nl
Stonden erg veel apparaten op gisteravond laat. Nu is alles weg.
Heel raar.

Die reseller had gisteren Mega veel en nu is alles gone. (Niet alleen koffie machines) www.amazon.de/shops/rschuett-verlag
Misschien dat Amazon hem verwijderd heeft ^^

Vond het al een beetje te mooi om waar te zijn Jura C65 en C60 voor rond de 300€

• Confusius-nl
Er staan weer een hoop Jura apparaten op via 3e partijen. Bijvoorbeeld:

http://oi63.tinypic.com/28u4ltk.jpg

• bszz
Confusius-nl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:11:
[...]

Er staan weer een hoop Jura apparaten op via 3e partijen. Bijvoorbeeld:

[afbeelding]
Nou, daar gaat dan iest goed mis. Volgens mij verkopen ze geen Jura maar eehhhh brandhout :) Geen idee hoe Jura in Duitsland te werk gaat maar het is niet des Jura's om machines te verkopen bij zo'n branchevreemde winkel. Wellicht verkeerde koppeling van EAN codes?

• Confusius-nl
bszz schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:25:
[...]

Nou, daar gaat dan iest goed mis. Volgens mij verkopen ze geen Jura maar eehhhh brandhout :) Geen idee hoe Jura in Duitsland te werk gaat maar het is niet des Jura's om machines te verkopen bij zo'n branchevreemde winkel. Wellicht verkeerde koppeling van EAN codes?
Stond een Z9 die hier minstens 2500€ kost op voor €699.

Vertrouw het niet. Maar voor het zelfde geldt is het gewoon waar...

Hele grote prijs verschillen.
Ik vind het prima hoor om van opkopers zo'n ding over te nemen als het echt is. Maar het is allemaal een beetje TE mooi om waar te zijn....

• bszz
Confusius-nl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:32:
[...]

Stond een Z9 die hier minstens 2500€ kost op voor €699.

Vertrouw het niet. Maar voor het zelfde geldt is het gewoon waar...

Hele grote prijs verschillen.
Ik vind het prima hoor om van opkopers zo'n ding over te nemen als het echt is. Maar het is allemaal een beetje TE mooi om waar te zijn....
100% zeker dat het niet klopt. Z9 is weliswaar een "oud"model maar €699 is idoot en een E6 wat gewoon een courante machine is van €949 zou €238 moeten kosten???

• Confusius-nl
bszz schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:37:
[...]

100% zeker dat het niet klopt. Z9 is weliswaar een "oud"model maar €699 is idoot en een E6 wat gewoon een courante machine is van €949 zou €238 moeten kosten???
Daarom, m'n gevoel zegt dat het niet klopt.
Maar er staat gewoon A-Z garantie bij voor levering van Amazon.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ook maar eens in de wondere wereld van de espresso machines gestapt.
Net bij de BCC een DeLonghi met simpele maler gehaald. Instap materiaal ;)

Daarna bij de Kaldi:
• Barista's choice
• Winter Warm
• Sicilian Espresso blend
gehaald.

Eerste bakje was niet echt geslaagd met de Sicilan maar zit nu achter de 2e ( gemaakt met de 1 kops ipv de 2 kops O-) ) en die is heerlijk.
Dit had ik eerder moeten doen, weg met die Senseo meuk. Wel meer werk maar juist het proberen vindt ik wel leuk.

Wear Sunscreen!

• dreamscape
Krijg je de koffie wel fijn genoeg gemalen met dat molentje van Princess? Als ik het goed lees is het er een met een mes en niet met schijven, dus ik vermoed dat hij wat grof maalt en dat je koffie erg snel doorloopt.

Maar je moet ergens beginnen en het is nu al beter dan Senseo. Dat is al heel wat waard :)

En voor 15 euro kun je er niet echt een buil aan vallen, zelfs als je op korte termijn al je maler gaat upgraden.

Pagina: 1 ... 13 ... 176 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee