Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ja precies, hij maalt niet echt top kwam ik al achter maar met wat schudden en random de knop indrukken kom je uiteindelijk een heel eind :+
Wel handig dat de deksel ook gelijk een "maatbeker" is, staan streepjes op met hoeveelheid gram maar denk dat ik binnenkort wel even ga kijken voor een goede 2e hands oid.
Nu is het nog de perfecte combo vinden met alles.

Zijn trouwens die Illy ( of welk merk ) espresso capsules wat? Voor als ik veel visite heb is dat wel makkelijker denk ik.

Wear Sunscreen!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:39
Geen ervaring met capsules. En het is toch niet zo erg om even wat koffie te zetten voor visite? Tenzij je heel vaak visite hebt die ook nog eens heel veel koffie drinkt, maar dan zou ik gewoon een simpel filterapparaat ernaast zetten. En daar kun je die Princess dan weer mooi voor gebruiken als je die gaat upgraden voor een andere maler voor espresso :)

Punctuality is the politeness of kings

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

https://www.spinn.com/

Afbeeldingslocatie: https://www.spinn.com/img/features/sm-1.feature_COFFEE&ESPRESSO.jpg

What is Spinn?
Spinn is a new way to experience your daily cup of coffee. By using sensors, innovative engineering, and Wi-Fi connectivity, Spinn is able to manage every moment and function of the coffee creation process. Spinn works to learn your preferences and also give roasters the ability to set specific recipe plans for their beans. Spinn is more than just another coffee machine; it is an opportunity to experience guilt free quality and freedom of choice from the convenience of home.

How is Spinn Coffee different from other coffee makers?
Spinn is different in its design, philosophy, and experience. The secret to the design is the highly efficient centrifugal brewing core. Carefully controlled settings allow this self-cleaning machine to make a wide variety of coffee styles. Spinn believes that you should always be able to choose how you will enjoy your coffee.

How does the Spinn grind the whole beans?
Our steel conical burr grinder automatically adjusts the coarseness to match the style of coffee you choose. This professional grade coffee maker is designed to grind with precision over the lifetime of the machine.

Veel marketing-speak maar het design is wel mooi voor een volautomaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 24-11-2016 17:20 ]

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:23
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/61QTW78sZ0L._SL1096_.jpg

Vandaag het lont droog gedept, geweekt in spiritus, laten drogen en weer geweekt in spiritus.

Brandertje doet het prima, maar lijkt nauwelijks in staat om het water (uit de waterkoker dus heet) dat laatste zetje te geven naar koken.. Het water komt uiteindelijk wel in de bovenste kamer als je de bovenkolf plaatst. Ligt dit aan het alcohol brandertje? en kan ik beter gaan zoeken naar een losse butaan brander? of zou het met het standaard alcohol brandertje moeten lukken?

Koffie is overigens prima.

Mijn stappen:
-in de onderkolf heet water doen.
-onderkolf boven de brander plaatsen
-wachten tot het water kookt
-bovenkolf met filter en koffie plaatsen
-wachten tot het water in de bovenkolf zit
-roeren
-1 minuut wachten
-roeren
-Brander weghalen
-wachten
-klaar.

Doe ik hier misschien iets verkeerd?

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

dreamscape schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:36:
als je die gaat upgraden voor een andere maler voor espresso :)
Bedankt voor je input :)
Na wat kopjes koffie moet ik een andere maler. Nu zag ik een solis scala 166 van 1 jaar oud, goed onderhouden voor €55,- in de buurt of kan ik beter voor een nieuwe Krups gaan?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:39
Humma Kavula schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:40:
[...]

Bedankt voor je input :)
Na wat kopjes koffie moet ik een andere maler. Nu zag ik een solis scala 166 van 1 jaar oud, goed onderhouden voor €55,- in de buurt of kan ik beter voor een nieuwe Krups gaan?
Heb je je laten adviseren bij BCC? Zo ja, dan zou ik persoonlijk die Princess maler terugbrengen. Dat is dan namelijk een slecht advies geweest. Gezien je instap halfautomaat: beide molens die je nu noemt zijn beter met een lichte voorkeur voor de Solis, mits in goede staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 13:44
nachtnet schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:24:

Vandaag het lont droog gedept, geweekt in spiritus, laten drogen en weer geweekt in spiritus.

Brandertje doet het prima, maar lijkt nauwelijks in staat om het water (uit de waterkoker dus heet) dat laatste zetje te geven naar koken.. Het water komt uiteindelijk wel in de bovenste kamer als je de bovenkolf plaatst. Ligt dit aan het alcohol brandertje? en kan ik beter gaan zoeken naar een losse butaan brander? of zou het met het standaard alcohol brandertje moeten lukken?

Koffie is overigens prima.

Mijn stappen:
-in de onderkolf heet water doen.
-onderkolf boven de brander plaatsen
-wachten tot het water kookt
-bovenkolf met filter en koffie plaatsen
-wachten tot het water in de bovenkolf zit
-roeren
-1 minuut wachten
-roeren
-Brander weghalen
-wachten
-klaar.

Doe ik hier misschien iets verkeerd?
Het lijkt me niet dat het aan de vlam ligt. Zijn (adiabatische) temperatuur zal hoogstwaarschijnlijk netjes rond de 2000 graden Celsius liggen. Echter, in dit filmpje laat een vriendelijke, bebaarde man zien dat zijn systeem gesloten is (dus bovenkolf met onderkolf samen) wanneer hij het water blijft verwarmen. Misschien werkt dat beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusius-nl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-03 12:35
Door jullie ben ik een beetje gaan twijfelen.
Zet een halfautomaat + losse bonen maler (instap model) zoveel lekkerdere koffie dan een volautomaat van de zelfde prijs klasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Confusius-nl schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:06:
Zet een halfautomaat + losse bonen maler (instap model) zoveel lekkerdere koffie dan een volautomaat van de zelfde prijs klasse?
Bijna: Jij kunt zelf met een halfautomaat veel lekkerdere koffie zetten dan een volautomaat voor jou doet.

Oftewel: Enige vaardigheid is vereist en je moet de lol daarvan inzien. Als het je echt om goede koffie gaat is denk ik aan die voorwaarde wel voldaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

bszz schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 00:10:
[...]

Heb je je laten adviseren bij BCC? Zo ja, dan zou ik persoonlijk die Princess maler terugbrengen. Dat is dan namelijk een slecht advies geweest. Gezien je instap halfautomaat: beide molens die je nu noemt zijn beter met een lichte voorkeur voor de Solis, mits in goede staat.
Nou niet zozeer laten informeren. Die DeLonghi was ik via de interwebz al tegengekomen, BCC in de buurt et voilá.
Die maler was inderdaad vanwege de prijs/onwetendheid van mij en de verkoper. Dus vandaag zonder problemen gebruikt omgeruild voor de krups.
Helaas is nu de maling dermate anders (lees fijn) dat ik nog geen "perfect shot" heb bereikt. Niet dat het slechte koffie was maar gek genoeg had ik betere uit de oude maler, ook wisselend maar vaker raak.
Kreeg het gevoel dat ik de maling iets te fijn had en teveel aangestampt want het druppelde eruit.
Ah well, morgen weer een nieuwe poging, meer testen met de 1/2 kops filter en hoeveelheid gram en maalstand.
Confusius-nl schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:06:
Zie hierboven :+

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusius-nl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-03 12:35
bszz schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:28:
[...]

Bijna: Jij kunt zelf met een halfautomaat veel lekkerdere koffie zetten dan een volautomaat voor jou doet.

Oftewel: Enige vaardigheid is vereist en je moet de lol daarvan inzien. Als het je echt om goede koffie gaat is denk ik aan die voorwaarde wel voldaan ;)
Gebruikers gemak versus skill dus.
Kijk als het te verwaarlozen is hoe een bakkie smaakt dan kan ik beter voor een volautomatische gaan.

Ik vind het klooien met voedsel wel leuk - ben ook een gevorderde thuiskok én BBQer( lees Smoker).

Nou heb ik alleen geen ervaring met koffie dus vandaar dat ik me liever even laat adviseren door de experts :)

Een halfautomaat is dus gewoon een betere oplossing voor de langere termijn.

Kun je er ook makkelijk Lungo mee zetten voor iemand die geen sterke espresso lust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Confusius-nl schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 00:17:
[...]

Kun je er ook makkelijk Lungo mee zetten voor iemand die geen sterke espresso lust?
Met mijn rancilio silvia (halfautomaat) zet ik ipv een lungo een americano, dat is heet water waar ik dan een dubbele shot espresso op gooi, dan ga je richting de smaak van filter koffie.

Wil je écht een lungo dan heb je iets meer werk omdat je dan je bonenmaler grover moet zetten en andere bonen moet gebruiken (ligt aan voorkeur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het blijft elke keer weer wonderbaarlijk wat een verschil in dial in er op de Eureka zit zodra ik van boon wissel. Van een 4 voor de Colombia pacamara (limited van BellaBarista) naar een 5 voor de Brasil Vale Do Sol. Betekend ook dat er elke keer minimaal twee espresso's gedumpt worden, wat wel jammer is.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 14:11

mutsje

Certified Prutser

Zwerver schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 20:02:
Het blijft elke keer weer wonderbaarlijk wat een verschil in dial in er op de Eureka zit zodra ik van boon wissel. Van een 4 voor de Colombia pacamara (limited van BellaBarista) naar een 5 voor de Brasil Vale Do Sol. Betekend ook dat er elke keer minimaal twee espresso's gedumpt worden, wat wel jammer is.
:) ik zit al enige tijd op zelfde type bonen maar zelfs daar merk ik verschil in hoor. Heb em nu stuk fijner afgesteld en aantal secondes flink omhoog. Blinde portafilter is inmiddels ook binnen via koffiepraat en die mag ik echter pas tijdens sinterklaas uitpakken..... zucht... Wil binnenkort eens bonen gaan bestellen dark roast nog goede suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik was van plan de pricewatch: DeLonghi ECAM 22.110 Magnifica Espresso Zwart te kopen vanwege de populariteit en goede reviews.

Nu viel mijn oog op de Krups EA8150 omdat deze nu 50€ cashback heeft en daarom op 279€ uit komt. Deze is ook compacter en heeft een display wat ik zelf wel een pre vind.

Verder zie ik weinig verschil tussen beide machines. Iemand ervaringen met de Krups of specifieke redenen waarom ik deze al dan niet zou moeten verkiezen boven de DeLonghi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 18:41
Aghanim schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:50:
Ik was van plan de pricewatch: DeLonghi ECAM 22.110 Magnifica Espresso Zwart te kopen vanwege de populariteit en goede reviews.

Nu viel mijn oog op de Krups EA8150 omdat deze nu 50€ cashback heeft en daarom op 279€ uit komt. Deze is ook compacter en heeft een display wat ik zelf wel een pre vind.

Verder zie ik weinig verschil tussen beide machines. Iemand ervaringen met de Krups of specifieke redenen waarom ik deze al dan niet zou moeten verkiezen boven de DeLonghi?
Toevallig ben ik ook aan het kijken naar een volautomaat, en heb ik ook die Delonghi op het oog. Ik lees in de gebruiksaanwijzing dat de Krups geen uitneembare zetgroep heeft, en met een schoonmaaktablet moet worden gereinigd. Dit lijkt me toch wel een flink nadeel, omdat je bij zwaardere vervuiling mogelijk het apparaat een servicebeurt moet laten geven. Dan maak ik liever zelf de binnenkant schoon.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Coffeemonster schreef op zondag 27 november 2016 @ 19:06:
[...]

Toevallig ben ik ook aan het kijken naar een volautomaat, en heb ik ook die Delonghi op het oog. Ik lees in de gebruiksaanwijzing dat de Krups geen uitneembare zetgroep heeft, en met een schoonmaaktablet moet worden gereinigd. Dit lijkt me toch wel een flink nadeel, omdat je bij zwaardere vervuiling mogelijk het apparaat een servicebeurt moet laten geven. Dan maak ik liever zelf de binnenkant schoon.
Bedankt, dat is zeker nuttige info. Heb je nog andere apparaten op het oog naast de DeLonghi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Ik heb nog de Saeco Intelia Deluxe HD8902/01 op de shortlist staan, maar die is een stukje duurder en heeft iets minder instelmogelijkheden voor de sterkte. Nivona wordt in dit topic ook een paar keer geroepen, maar die zijn een flink stuk duurder, en ik betwijfel of ik die extra kosten eruit haal qua duurzaamheid en kwaliteit.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Coffeemonster schreef op zondag 27 november 2016 @ 19:06:
[...]

Vooropgesteld: ik ken Krups niet goed genoeg om er een oordeel over te hebben, maar een wel of niet uitneembare zetgroep zegt niets over het al dan niet nodig hebben van een servicebeurt. Ook bij een uitneembare zetgroep is periodieke reiniging met een schoonmaaktablet nodig en ook hebben deze apparaten vroeg of laat een servicebeurt nodig. Denk ook bijv aan het reinigen of vervangen van de men of het vervangen van pakkingen. Bij machines met een niet uitneembare zetgroep verschilt het reinigingsproces over het algemeen ook met dat van machines met wel uitneembare zetgroep (waardoor de ene zetgroep wel en de andere niet handmatig hoeft te worden gereinigd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
bszz schreef op maandag 28 november 2016 @ 00:01:
[...]

Vooropgesteld: ik ken Krups niet goed genoeg om er een oordeel over te hebben, maar een wel of niet uitneembare zetgroep zegt niets over het al dan niet nodig hebben van een servicebeurt. Ook bij een uitneembare zetgroep is periodieke reiniging met een schoonmaaktablet nodig en ook hebben deze apparaten vroeg of laat een servicebeurt nodig. Denk ook bijv aan het reinigen of vervangen van de men of het vervangen van pakkingen. Bij machines met een niet uitneembare zetgroep verschilt het reinigingsproces over het algemeen ook met dat van machines met wel uitneembare zetgroep (waardoor de ene zetgroep wel en de andere niet handmatig hoeft te worden gereinigd)
Dank je. :) Ik had al een eerdere post van je gelezen over de noodzaak van reiniging, en ik zal dat zeker ter harte nemen. Maar ik vraag me af of de Krups wel voldoende koffiedikrestanten kan verwijderen, wat met een uitneembare zetgroep beter gaat, lijkt me. Aanslag en zo in de zetgroep is inderdaad een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Coffeemonster schreef op maandag 28 november 2016 @ 00:08:
[...]

Dank je. :) Ik had al een eerdere post van je gelezen over de noodzaak van reiniging, en ik zal dat zeker ter harte nemen. Maar ik vraag me af of de Krups wel voldoende koffiedikrestanten kan verwijderen, wat met een uitneembare zetgroep beter gaat, lijkt me. Aanslag en zo in de zetgroep is inderdaad een ander verhaal.
Denk dat het toch verstandig is om voor de uitneembare zetgroep te gaan, dan heb je zelf wat meer invloed op het grondig schoonmaken van het apparaat. Wat dat betreft is de DeLonghi een veilige keuze met al die goede reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een DeLongi volautomaat waarbij een verzachtingsfilter werd geleverd (die je in het waterreservoir zet). In de handleiding staat dat dit filter 2 maanden te gebruiken is. Die periode is inmiddels voorbij en ik heb hem eruit gehaald. Nu kan ik een nieuwe kopen voor 10 euro, maar ik vraag mij af of dit nodig is? Het is volgens mij om het kalk te verminderen. In mijn woonplaats (Groningen) is de hardheid van het kraanwater 7,7D, wat als zacht wordt geclassificeerd. Is zo'n verzachtingsfilter dan uberhaupt wel nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Palomar schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:42:
Ik heb een DeLongi volautomaat waarbij een verzachtingsfilter werd geleverd (die je in het waterreservoir zet). In de handleiding staat dat dit filter 2 maanden te gebruiken is. Die periode is inmiddels voorbij en ik heb hem eruit gehaald. Nu kan ik een nieuwe kopen voor 10 euro, maar ik vraag mij af of dit nodig is? Het is volgens mij om het kalk te verminderen. In mijn woonplaats (Groningen) is de hardheid van het kraanwater 7,7D, wat als zacht wordt geclassificeerd. Is zo'n verzachtingsfilter dan uberhaupt wel nodig?
Absoluut. 7,7D klinkt misschien zacht op de schaal van de rest van de wereld, maar er zit meer dan genoeg kalk in om je machine na een paar jaar verrot te hebben. Dus je kan 2 dingen doen. Regelmatig ontkalken, of kalk voorkomen. Ontkalken doe je nagenoeg altijd met zuren, die weer slecht zijn voor aluminium e.d. (waar boiler en/of thermoblock veelal van gemaakt zijn). Ik ben dus groot voorstander van voorkomen van kalk.

Die standaard accessoires van de merken zelf zijn vaak onnodig duur en echt winstmakers voor de bedrijven.

Mijn advies is om bij kafko deze zakjes te kopen, die gaan ongeveer een half jaar mee en werken heel veel beter dan die rare standaard dingen waar jij nu naar kijkt:
http://www.kafko.nl/onthardings-zak.html
Het is een web 1.0 website, maar de eigenaar is een prima kerel...gewoon even mailen en aangeven dat je graag 2 of 3 zakjes wilt kopen. Heb je meteen een voorraad en maar 1x verzendkosten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:53:
[...]

Absoluut. 7,7D klinkt misschien zacht op de schaal van de rest van de wereld, maar er zit meer dan genoeg kalk in om je machine na een paar jaar verrot te hebben. Dus je kan 2 dingen doen. Regelmatig ontkalken, of kalk voorkomen. Ontkalken doe je nagenoeg altijd met zuren, die weer slecht zijn voor aluminium e.d. (waar boiler en/of thermoblock veelal van gemaakt zijn). Ik ben dus groot voorstander van voorkomen van kalk.

Die standaard accessoires van de merken zelf zijn vaak onnodig duur en echt winstmakers voor de bedrijven.

Mijn advies is om bij kafko deze zakjes te kopen, die gaan ongeveer een half jaar mee en werken heel veel beter dan die rare standaard dingen waar jij nu naar kijkt:
Het is een web 1.0 website, maar de eigenaar is een prima kerel...gewoon even mailen en aangeven dat je graag 2 of 3 zakjes wilt kopen. Heb je meteen een voorraad en maar 1x verzendkosten.
ok thanks, ik hou die tip over de onthardingszak even in het achterhoofd ;) Wel lees ik dat die pas na 8 uur het water gefilterd heeft. Ik vul het reservoir toch wel dagelijks helemaal of gedeeltelijk bij en zet daarna direct koffie. Is zo'n unit van delonghi die rechtstreeks op de aanzuigmond van het water zit dan niet efficienter?

Jij hebt het over voorkomen van kalk. Bedoel je hiermee dat ontkalken met zo'n filter niet meer nodig is? Want mijn machine geeft wel om de zoveel tijd aan dat ie ontkalkt moet worden, ondanks het filter (of is dat gewoon dat ie na xx kopjes die melding geeft ongeacht de hoeveelheid kalk?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Palomar schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:09:
[...]

ok thanks, ik hou die tip over de onthardingszak even in het achterhoofd ;) Wel lees ik dat die pas na 8 uur het water gefilterd heeft. Ik vul het reservoir toch wel dagelijks helemaal of gedeeltelijk bij en zet daarna direct koffie. Is zo'n unit van delonghi die rechtstreeks op de aanzuigmond van het water zit dan niet efficienter?

Jij hebt het over voorkomen van kalk. Bedoel je hiermee dat ontkalken met zo'n filter niet meer nodig is? Want mijn machine geeft wel om de zoveel tijd aan dat ie ontkalkt moet worden, ondanks het filter (of is dat gewoon dat ie na xx kopjes die melding geeft ongeacht de hoeveelheid kalk?).
Nee, ja, ja :P.

Nee zo'n unit van Delonghi is niet efficienter, Delonghi is voornamelijk makkelijker met het beweren van iets :P.
Anders koop je 2 zakjes en doe je 1 in je reservoir van je machine en een andere in een kan in de koelkast. , klaar om je machine weer mee te vullen (zo deed ik het).

De zakjes van kafko zijn zo goed dat je inderdaad bijna niet meer hoeft te ontkalken, je machine piept voor ontkalking na zoveel bakjes koffie, onafhankelijk van of je wel/niet kalk in de machine hebt.
Eens per jaar nog ontkalken, of zelfs eens per 2 jaar zou al voldoende moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:53
Nomad schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:53:
[...]

Kan ik deze ook gebruiken in een Jura volautomaat in plaats van de standaard Claris filters?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:16:
[...]

Nee, ja, ja :P.

Nee zo'n unit van Delonghi is niet efficienter, Delonghi is voornamelijk makkelijker met het beweren van iets :P.
Anders koop je 2 zakjes en doe je 1 in je reservoir van je machine en een andere in een kan in de koelkast. , klaar om je machine weer mee te vullen (zo deed ik het).

De zakjes van kafko zijn zo goed dat je inderdaad bijna niet meer hoeft te ontkalken, je machine piept voor ontkalking na zoveel bakjes koffie, onafhankelijk van of je wel/niet kalk in de machine hebt.
Eens per jaar nog ontkalken, of zelfs eens per 2 jaar zou al voldoende moeten zijn :)
Weet jij toevallig de merknaam? Ik neem aan dat Kafko niet naar de UK stuurt?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een tijdje geen waterfilter gehad in mijn domobar (nou ja een oude dus niet meer werkend) en ik wil wat preventief gaan ontkalken. Nu lees ik dat mijn apparaat van brons is en twijfel beetje wat handig is.

Schoonmaakazijn in 1:10 erin kan, maar is wellicht wat agressief. Op thuisbarista lees ik eea over 15% citroenzuur oplossing (15gr op 100ml water dus). Wat zouden jullie doen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Zwerver schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:43:
[...]

Weet jij toevallig de merknaam? Ik neem aan dat Kafko niet naar de UK stuurt?
Ik denk dat Peter van Kafko daar gek genoeg voor is zolang jij de verzendkosten maar op hoest :) die gaat ver in het ondersteunen want sleutelt ook gewoon met klanten in zijn werkplaats aan apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-07 17:39
Ik heb een volautomaat gekocht en wil m'n oude setup verkopen, iemand enig idee wat het nog waard is?

Gaggia MDF bonenmaler
http://coffeegeek.com/reviews/grinders/gaggia_mdf

Quick Mill 820 (oudje)
https://www.bol.com/nl/p/...ine-wit/9200000011515178/

En toebehoren... Melkkan, RVS tamper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Net zelf ook maar ff bij Kafko twee filterzakjes ingekocht :) scheelt weer ontkalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

kouk schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:36:
Ik heb een volautomaat gekocht en wil m'n oude setup verkopen, iemand enig idee wat het nog waard is?

Gaggia MDF bonenmaler
http://coffeegeek.com/reviews/grinders/gaggia_mdf

Quick Mill 820 (oudje)
https://www.bol.com/nl/p/...ine-wit/9200000011515178/

En toebehoren... Melkkan, RVS tamper
zet het op MP en op bieden, je krijgt vanzelf bods erop.. geen idee wat dat voor waarde heeft als jij niet aangeeft hoeveel kg bonen er mee gemalen is en hoe oud je Quick Mill is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Laatst online: 14-07 17:39
mutsje schreef op woensdag 30 november 2016 @ 17:23:
[...]

zet het op MP en op bieden, je krijgt vanzelf bods erop.. geen idee wat dat voor waarde heeft als jij niet aangeeft hoeveel kg bonen er mee gemalen is en hoe oud je Quick Mill is.
Ongeveer 40 kilo denk ik, en de Quick Mill zal 15 jaar oud zijn, maar die is maar 5 jaar daarvan in gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door kouk op 30-11-2016 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

kouk schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:59:
[...]

Ongeveer 40 kilo denk ik, en de Quick Mill zal 15 jaar oud zijn, maar die is maar 5 jaar daarvan in gebruik.
als het de laatste 5 jaar in gebruik is geweest is het goed, als die 15 jaar stil gestaan heeft moet die volledige revisie krijgen. Ik weet niet wat de quick mill nu doet aan prijs (of vergelijkbare quick mill maar deel dat maar door het midden denk ik. Die grinder moet je gewoon op MP zetten en daar wordt vanzelf op geboden, heb ik met mijn rancilio rocky ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Samen schat ik ongeveer €250,=, minder bij issues zoals bijvoorbeeld een lekkend stoompijpje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Woei dank je wel Sinterklaas voor het naked portafilter en de tempmeter tijdens melk schuimen *O*
Afbeeldingslocatie: http://www.datacrash.net/media/portafilter.jpg

zo net maar even kilo bonen bij sprso besteld, woensdag komen ze binnen kunnen ze nog even acclimatiseren en dan vriezer in :+ gedeeltelijk. Wordt maler weer tikjes geven en met naked portafilter spelen :)

Zo bonen zijn binnen 5 december gebrand 7 december eerst maling gedaan. Is ff flink bijstellen zeg. En weet nu dat je goed moet verdelen omdat je naked portafilter ook een douchekop kan worden :X

Bonen van sprso smaken erg lekker moet ik zeggen, net even proefpakket besteld bij http://www.fascino-coffee.com/ met code Kerst2016 krijg je 10% korting tot en met 23 december.

[ Voor 72% gewijzigd door mutsje op 08-12-2016 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10:38
Is dat Bosch apparaat bij de MM (Duitsland) 'wat' ? http://flyer.redblue.de/D...SO2/D_MM_AC_1112SUSO2.pdf op pagina 2.

Prijs is net iets onder wat ze bij Amazon kosten. Ik wil eigenlijk graag van die Nespresso af, het afval wat je genereert met die nep cups irriteert me mateloos :X

[ Voor 14% gewijzigd door De_Bastaard op 11-12-2016 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Laatst online: 16:49
De kogel is door de kerk gegaan vorige week. Na teveel problemen met mijn Quickmill, waarbij de aardlek eruit vloog omdat de thermostaat weer eens droog kwam te staan, is deze vervangen door de Expobar Brewtus IV R.
Man man man, dit had ik jaren eerder moeten doen. Van het reparatiegeld had ik al veel eerder de switch naar rotamotor kunnen maken.

Expobar

Klein puntje van aandacht: mijn koffiezetapparaat zit op dezelfde groep als een set halogeenlampen (gedimd en ongedimd). Door de PID-regeling zie je die nu heel zachtjes flikkeren als de PID-regeling de verwarming kortstondig aanstuurt.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:23
Goedemorgen,

Sinds een aantal dagen in het bezit van een Illy X1 ground machine, heerlijke espresso maakt het apparaat.

enige nadeel is dat ik lastig kopjes eronder kan zetten, tevens ben ik aan het kijken naar een koffie molen en een manier om normale koffie te maken met als basis de espresso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

bebopper

I'm an absolute beginner...

Gewone (filter) koffie op basis van espresso dan kom je al snel uit op een americano

Ik doe hierbij zelf altijd eerst het hete water in het kopje en zet daarbovenop de espresso, op deze manier behoud je toch het mooie cremalaagje :)

De hoeveelheid water is vooral afhankelijk van hoe sterk je de americano graag wilt hebben.
Sjoak schreef op maandag 12 december 2016 @ 08:23:
Goedemorgen,

Sinds een aantal dagen in het bezit van een Illy X1 ground machine, heerlijke espresso maakt het apparaat.

enige nadeel is dat ik lastig kopjes eronder kan zetten, tevens ben ik aan het kijken naar een koffie molen en een manier om normale koffie te maken met als basis de espresso

[ Voor 17% gewijzigd door bebopper op 12-12-2016 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
Zou prima zijn voor gasten,
bebopper schreef op maandag 12 december 2016 @ 08:48:
Gewone (filter) koffie op basis van espresso dan kom je al snel uit op een americano

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Joarie schreef op maandag 12 december 2016 @ 08:17:
Klein puntje van aandacht: mijn koffiezetapparaat zit op dezelfde groep als een set halogeenlampen (gedimd en ongedimd). Door de PID-regeling zie je die nu heel zachtjes flikkeren als de PID-regeling de verwarming kortstondig aanstuurt.
Dat is gebruikelijk... Heb ik ook met een PID geregeld apparaat wanneer het op dezelfde groep zit als een gloeilamp.

Wel goed dat je het hier even aanstipt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
ANdrode schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:43:
[...]

Dat is gebruikelijk... Heb ik ook met een PID geregeld apparaat wanneer het op dezelfde groep zit als een gloeilamp.

Wel goed dat je het hier even aanstipt :)
Yep, het is heel logisch dat het gebeurt. Het is echter wel zo dat ik hierdoor toch werk ga maken van een extra electra-groep in mijn keuken. Het is gewoon niet logisch dat mijn eetkamer ook op die groep zit. Schoonheidsfoutje van de vorige bewoners. Die waren gewoon erg conservatief qua groepen. Inmiddels heb ik al bijna het aantal groepen verdubbeld :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Joarie schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:51:
[...]
Yep, het is heel logisch dat het gebeurt. Het is echter wel zo dat ik hierdoor toch werk ga maken van een extra electra-groep in mijn keuken. Het is gewoon niet logisch dat mijn eetkamer ook op die groep zit. Schoonheidsfoutje van de vorige bewoners. Die waren gewoon erg conservatief qua groepen. Inmiddels heb ik al bijna het aantal groepen verdubbeld :+
De normen voor elektra zijn erg strict geworden. Ik heb laatst in een keuken "een zwaar apparaat of een ingebouwde lamp + stopcontact per buis" gebruikt zien worden. Dan zitten ze elkaar niet meer in de weg :+

Er werden wel meerdere buizen per stop aangesloten (twaalf groepen extra daar heb je geen ruimte voor, +- 6 wel). Het stuk waarop je spanningsval hebt door de stroom die over de groep loopt is dan in ieder geval heel kort, denk aan centimeters in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21

racoon

mooowwww

https://www.1dayfly.com/nl/nl/extreme/ welke adviseren jullie?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
Degene die hooguit een week geleden gebrand is.
Bij dat soort aanbiedingen denk ik dat je gewoon het vergaarbakje bent van producten die tegen hun THT aanlopen. Bij koffie betekent dat meestal dat de branddatum de THT minus een jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Uiteindelijk toch maar besloten iets meer uit te geven dan initieel gepland, maar wel erg tevreden met de setup :)
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2dt6ic7.jpg

Le'lit PL41Plus
Eureka Mignon

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 16:22
.Joop schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:26:
Uiteindelijk toch maar besloten iets meer uit te geven dan initieel gepland, maar wel erg tevreden met de setup :)
[afbeelding]

Le'lit PL41Plus
Eureka Mignon
Eureka Mignon altijd goed.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

* mutsje reminder tomyself geen proefpakketten kopen dat gemalen is.
Tegenvaller dat er 'gewone' koffie bij zit, dus redelijk grof gemalen. Smaakt lekker maar je kan beter je pruttelpot op het gas ervoor gebruiken dan je espressomachine. Binnenkort maar weer bij sprso 2 kilo koffie scoren , verdelen over 250 gr vacuüm trekken en vriezer in. Is toch zo op :+

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

.Joop schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:26:
[afbeelding]

Le'lit PL41Plus
Eureka Mignon
Hoe bevalt de Lelit ? Ze zijn een vrij nieuw merk, ik zou zelf graag naar een PL91T willen upgraden (manometer, PID, pre-infusion) maar mijn Gaggia Classic voldoet voorlopig nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vandaag het voorgemalen espresso koffie zakje van Fascino open gemaakt, nou jemig wat een grove maling hebben ze erin geduwd. Of wel geschikt voor een pruttelpot op het vuur maar niet in een espressomachine. Zwaar teleurgesteld. Hopelijk gaan ze de klacht fatsoenlijk afhandelen.

Update, mail terug gekregen en men vroeg om het nr op de sticker. Waarschijnlijk is er inderdaad iets aan hun kant verkeerd gegaan. Wordt vervolgd.
Update 2, krijg gratis kilo granda alta bonen opgestuurd. Top afgehandeld!

[ Voor 29% gewijzigd door mutsje op 18-12-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren om een semi-automaat aan te gaan schaffen (heb afgelopen zaterdag m'n volautomaat verkocht). Ik wil voornamelijk espresso zetten en zo nu en dan een cappucino.

Er is een hoop aanbod, maar machines tot ongeveer €600 die ik veelal voorbij zie komen zijn de Rancilio Silvia en de Quickmill 820. Nu heb ik reeds besloten dat de Quickmill 820 voor mij beter geschikt is dan de Rancilio, omdat de Quickmill een kortere opwarmtijd heeft en efficiënter met energie omgaat.
Maar waar ik niet bij kan komen is de prijs van dit soort apparaten, waar is dat op gebaseerd? Volautomaten waar vaak veel meer componenten in zitten zijn stukken goedkoper.
Wellicht een stomme opmerking, maar als ik de Quickmill bijvoorbeeld vergelijk met onderstaande machine zie ik nauwelijks verschillen.

http://www.delonghi.com/n...pparaat-delonghi-ec-153-b

Is de DeLonghi te mooi om waar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
gop1 schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:07:
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren om een semi-automaat aan te gaan schaffen (heb afgelopen zaterdag m'n volautomaat verkocht). Ik wil voornamelijk espresso zetten en zo nu en dan een cappucino.

Er is een hoop aanbod, maar machines tot ongeveer €600 die ik veelal voorbij zie komen zijn de Rancilio Silvia en de Quickmill 820. Nu heb ik reeds besloten dat de Quickmill 820 voor mij beter geschikt is dan de Rancilio, omdat de Quickmill een kortere opwarmtijd heeft en efficiënter met energie omgaat.
Maar waar ik niet bij kan komen is de prijs van dit soort apparaten, waar is dat op gebaseerd? Volautomaten waar vaak veel meer componenten in zitten zijn stukken goedkoper.
Wellicht een stomme opmerking, maar als ik de Quickmill bijvoorbeeld vergelijk met onderstaande machine zie ik nauwelijks verschillen.

http://www.delonghi.com/n...pparaat-delonghi-ec-153-b

Is de DeLonghi te mooi om waar te zijn?
Aan 99 euro kun je je geen buil vallen... De Longhi ken ik niet goed maar er zit ongetwijfeld enorm verschil in de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Een quickmill kan met eenvoudig onderhoud zeker 15 tot 20 jaar mee. Dat zie ik deze de Longhi niet halen. De specificatie van de filterbakjes suggereert een trucje om crema te maken (dubbel bodempje/kleine uitstroom uit filterdrager). De melkschuimer van de de Longhi ziet er ook wel bijzonder uit. Ben nieuwsgierig of deze anders werkt dan een reguliere..

Je zou ook kunnen kijken naar eerder genoemde Lelit. Deze heeft een klein boilertje (250ml) en mijn ervaring is dat het in die klasse een uitstekend espressoapparaatje is, zeker op het zelfde niveau als een QM 820 maar een dan wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Laatst online: 11-12-2024
bszz schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:30:
[...]
Je zou ook kunnen kijken naar eerder genoemde Lelit. Deze heeft een klein boilertje (250ml) en mijn ervaring is dat het in die klasse een uitstekend espressoapparaatje is, zeker op het zelfde niveau als een QM 820 maar een dan wat goedkoper.
Die Lelit ziet er inderdaad wel aardig uit, ik zie dat die ook verkrijgbaar is met PID-controller. Heeft die nou ook een E61-zetgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
gop1 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:46:
[...]

Die Lelit ziet er inderdaad wel aardig uit, ik zie dat die ook verkrijgbaar is met PID-controller. Heeft die nou ook een E61-zetgroep?
Nee, dat is de Mara. Ultracompact met 1,5 l. boiler en HX. Maar die is wel ongeveer 2,5 keer zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
mutsje schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:57:
Vandaag het voorgemalen espresso koffie zakje van Fascino open gemaakt, nou jemig wat een grove maling hebben ze erin geduwd. Of wel geschikt voor een pruttelpot op het vuur maar niet in een espressomachine. Zwaar teleurgesteld. Hopelijk gaan ze de klacht fatsoenlijk afhandelen.

Update, mail terug gekregen en men vroeg om het nr op de sticker. Waarschijnlijk is er inderdaad iets aan hun kant verkeerd gegaan. Wordt vervolgd.
Update 2, krijg gratis kilo granda alta bonen opgestuurd. Top afgehandeld!
Heb ook 3 zakjes bonen gehad paar maanden terug, ik heb een Siemens EQ6. Echter ik zit nog enorm te stoeien met de maalgraad, hoeveelheid (kan aangeven mild/normaal/sterk etc.), en hoeveelheid water speelt dan ook mee. Allereerst, wat voor apparaat heb jij icm de bonen?

Benieuwd of er nog meer EQ6 gebruikers zijn en met welke bonen en settings. _/-\o_
Denman schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:32:
[...]

Overigens kan ik uit ervaring vertellen dat de koffie uit dit apparaat echt meer dan prima is, en dat geldt zeker voor de Latte Macchiato en Cappuccino!
Gevonden ;)

edit: warom vraag ik dit, als alles 100% top was had ik geen vraag natuurlijk :+ Wat ik vaker merk als ik een koffie/lungo zet, of espresso, dat de creme laag wel netjes noot/bruinachtige kleuren heeft, en 2-3mm dik, met donkere en lichte vlakken, maar het is al snel "zurig"... En aangezien mijn gevoel zegt dat Fascino mooie bonen heeft, wil ik hier een keuze maken. Ik hou van volle sterke smaak, maar zou graag die balans willen tussen bitter en zuur (duh) :>

[ Voor 28% gewijzigd door PCJR op 21-12-2016 11:53 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

PCJR schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:59:
[...]

Heb ook 3 zakjes bonen gehad paar maanden terug, ik heb een Siemens EQ6. Echter ik zit nog enorm te stoeien met de maalgraad, hoeveelheid (kan aangeven mild/normaal/sterk etc.), en hoeveelheid water speelt dan ook mee. Allereerst, wat voor apparaat heb jij icm de bonen?

Benieuwd of er nog meer EQ6 gebruikers zijn en met welke bonen en settings. _/-\o_

[...]

Gevonden ;)

edit: warom vraag ik dit, als alles 100% top was had ik geen vraag natuurlijk :+ Wat ik vaker merk als ik een koffie/lungo zet, of espresso, dat de creme laag wel netjes noot/bruinachtige kleuren heeft, en 2-3mm dik, met donkere en lichte vlakken, maar het is al snel "zurig"... En aangezien mijn gevoel zegt dat Fascino mooie bonen heeft, wil ik hier een keuze maken. Ik hou van volle sterke smaak, maar zou graag die balans willen tussen bitter en zuur (duh) :>
mja ik heb een quamar M80E bonenmaler en half automaat als espressomachine. Die kan ik gewoon met klikjes heel fijn of heel grof zetten al naar gelang welke koffie ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 11:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Goed, ons gezin wil weer eens wat anders qua koffie. We drinken iedere avond (en ook wel in de morgen of als er bezoek komt) koffie door middel van heel ouderwets koffie handmatig door een filter te laten lopen. We hebben altijd Douwe Egberts Mild en dat smaakt prima, nog nooit een klacht gehad over hoe de koffie smaakt. Voor de kop tussen de middag hebben we een Senseo met altijd merk-pads, dus Senseo Mocca Gourmet. Dat is an-sich prima, maar na een paar dagen komt die zooi m'n strot uit. Dan komt de Krups Nespresso ding met melkopschuimer en die rot cupjes. Prima koffie, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat het ding hoogstens 1x per maand wordt gebruikt. Sowieso: 45 cent per kop koffie en dat is echt belachelijk.

Cups zijn *eindelijk* vrijwel op, en nu is het bijna kerst. Dusja.

pricewatch: Siemens Espresso EQ.6 series 500 TE607203RW

Is dit wat of kunnen we beter echt een andere richting inslaan? Dubbele koppen cappuccino, macchiato, espresso, warme melk, thee, apart gemalen vakje, keramische maalstenen, 1.3 liter magazijn; kortom, toch wel zo'n beetje alles wat je moet kunnen met zo'n ding. We hebben ook alle keukenapparatuur van Siemens en dat bevalt al jaren prima.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik zou eerst met zo'n volautomaat eens reviews gaan lezen, ook kan je eens kijken op koffiepraat.nl daar wordt heel actief over bijna.. alleen koffie gepraat en apparaten. Je kan ook kijken richting een kleine halfautomaat. Ik heb ook meer dan 11 jr geleden een half automaat gehad (toen beste uit de test (die vertrouw ik dus niet meer)) en na 1 1/2 jaar was hele zetgroep naar zijn grootje. Maar lees jezelf eens in en er zijn vast zat mensen die al jaren zo'n volautomaat in hun bezit hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik blijf het zeggen, koffie uit een volautomaat vs een half automaat met losse maler...het is gewoon niet hetzelfde. Er komt dusdanig wat anders uit, dat je bewust voor het ene of andere kiest. Zo simpel is het wat mij betreft.

Ik lust beiden, maar de ene drink ik met plezier, de andere eigenlijk niet. Mijn schoonouders hebben verse bonen van gebrand.nl (heb ik ze zelf aangeraden) en gebruiken de EQ6...ik herken de smaken niet eens in hun koffie die ik zelf uit diezelfde boon haalde met mijn halfautomaat. Hun machine maakt lungo's, dat is ook wat ze willen, maar daar begint het compromis ook al meteen.

Zo'n volautomaat lijkt een luxe ding, met mooie knopjes en afwerking en display en wat niet meer.....en logisch ook, want dat verkoopt...maar dat maakt het geproduceerde drankje nog niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

mutsje schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:01:
Ik zou eerst met zo'n volautomaat eens reviews gaan lezen, ook kan je eens kijken op koffiepraat.nl daar wordt heel actief over bijna.. alleen koffie gepraat en apparaten. Je kan ook kijken richting een kleine halfautomaat. Ik heb ook meer dan 11 jr geleden een half automaat gehad (toen beste uit de test (die vertrouw ik dus niet meer)) en na 1 1/2 jaar was hele zetgroep naar zijn grootje. Maar lees jezelf eens in en er zijn vast zat mensen die al jaren zo'n volautomaat in hun bezit hebben.
Reviews lezen (en kijken) hebben we uiteraard ook al volop gedaan, in vergelijking met andere volautomaten lijkt het ding het goed te doen. Koffiepraat.nl ken ik niet, ga daar dan ook maar eens zoeken! Thanks :)
Nomad schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:13:
Ik blijf het zeggen, koffie uit een volautomaat vs een half automaat met losse maler...het is gewoon niet hetzelfde. Er komt dusdanig wat anders uit, dat je bewust voor het ene of andere kiest. Zo simpel is het wat mij betreft.

Ik lust beiden, maar de ene drink ik met plezier, de andere eigenlijk niet. Mijn schoonouders hebben verse bonen van gebrand.nl (heb ik ze zelf aangeraden) en gebruiken de EQ6...ik herken de smaken niet eens in hun koffie die ik zelf uit diezelfde boon haalde met mijn halfautomaat. Hun machine maakt lungo's, dat is ook wat ze willen, maar daar begint het compromis ook al meteen.

Zo'n volautomaat lijkt een luxe ding, met mooie knopjes en afwerking en display en wat niet meer.....en logisch ook, want dat verkoopt...maar dat maakt het geproduceerde drankje nog niet goed.
Uiteraard zal er een (groot) verschil in smaak zitten. Maar weet je wat het is, we willen gewoon op een knop drukken en zonder veel rompslomp een kop koffie in handen hebben. Ik denk dat we het erover eens kunnen worden dat een volautomaat van 700,- gemiddeld genomen een beter kopje zal produceren dan een Senseo-apparaat van 50,-. Dat het geen kopje van 1400,- is kan ik ook inkomen, het is al een hels karwij om m'n pa over de 700,- brug te krijgen. Die is koffie op het werk uit zo'n gaar poederapparaat gewend en hoewel hij goede koffie wel lekker vind heeft hij er geen 700 euro voor over.

In Italië heb ik de lekkerste kop koffie in mijn leven gehad, uit Lavazza bonen. Ook een half-automaat of hoe het ook heet (aparte boon-maler) en werkelijk een uitermate fijne ervaring. Op school hebben we nu ook een koffie-bar met zo'n halfautomatisch ding en professioneel apparaat. 1,80 voor een grote cappuccino, gelukkig an-sich niet extreem duur, maar als ik thuis dan een Senseo pak smaakt die Senseo nergens meer naar :+... Ik ben wel een fijnproever, ik proef makkelijk blind het verschil tussen huismerk-koffie, roodmerk/goudmerk enz. en dat maakt het natuurlijk niet fijner met een Senseo haha...

We gaan ons nog eens beraden, en anders komt er een flinke NAS onder de kerstboom, heb ik ook geen problemen mee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
kuusj98 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:14:
Goed, ons gezin wil weer eens wat anders qua koffie. We drinken iedere avond (en ook wel in de morgen of als er bezoek komt) koffie door middel van heel ouderwets koffie handmatig door een filter te laten lopen. We hebben altijd Douwe Egberts Mild en dat smaakt prima, nog nooit een klacht gehad over hoe de koffie smaakt. Voor de kop tussen de middag hebben we een Senseo met altijd merk-pads, dus Senseo Mocca Gourmet. Dat is an-sich prima, maar na een paar dagen komt die zooi m'n strot uit. Dan komt de Krups Nespresso ding met melkopschuimer en die rot cupjes. Prima koffie, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat het ding hoogstens 1x per maand wordt gebruikt. Sowieso: 45 cent per kop koffie en dat is echt belachelijk.

Cups zijn *eindelijk* vrijwel op, en nu is het bijna kerst. Dusja.

pricewatch: Siemens Espresso EQ.6 series 500 TE607203RW

Is dit wat of kunnen we beter echt een andere richting inslaan? Dubbele koppen cappuccino, macchiato, espresso, warme melk, thee, apart gemalen vakje, keramische maalstenen, 1.3 liter magazijn; kortom, toch wel zo'n beetje alles wat je moet kunnen met zo'n ding. We hebben ook alle keukenapparatuur van Siemens en dat bevalt al jaren prima.
Zoals je hierboven leest heb ik nu een half jaar de EQ6, meen de 700 serie. Prima ding, ben alleen nog aan het klooien met de settings en de bonen. Ding kan echt alles, en prima gebruiksgemak, ook slangetje voor melk is top. Voorheen jaaaaren een Saeco gehad, nooit iets kapot gegaan, en gewoon als het ding aangeeft reiningen of ontkalken, het programma volgen. Ik ben zeer tevreden over de EQ6.
Nomad schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:13:
Ik blijf het zeggen,

En dat ligt er maar net aan wat je onder "goed" verstaat. Ik zou ook voor een aparte Rocket en maler willen gaan, tuurlijk, maar nieuw is dit 2x, als het niet 3x, zo duur. Verschil in koffiesmaak, dat zou ik naast elkaar moeten proeven, met een uur ertussen zou ik het niet kunnen vertellen. Het gros van de mensen die ik ken, en koffie drinkt, proeft het verschil in bonen al niet, en verschil tussen senseo en cups en volautomaat zegt ze soms wel iets... :P
Dat zegt genoeg. Anderen willen dure wijn, ikzelf vind een goedkope van 4 euro ook lekker meestal. Daarnaast wil ik niet 3min per koffie besteden, maar wil snel voor bezoek een goede cappu zetten, vandaar de EQ6. Wellicht in de toekomst een Rocket en een EQ6 naast elkaar, maar dat zien we dan weer. Voor ons thuis als koffiedrinkers, en voor wie ik koffie zet, is de EQ6 eigenlijk al over de top. Ik heb ook geen AMG of Bentley, ik vind een VW ook prima om in te rijden. :>

[ Voor 25% gewijzigd door PCJR op 22-12-2016 13:39 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Sjoak
Mensen,

ik had een illy apparaat welke ik snel terug gestuurd heb omdat de ruimte zo beperkt was dat ik amper kopjes ertussen kon krijgen.

ik ben nu dus aan het loeren voor een apparaat waar ik lungo en espresso mee kan maken, bijvoorbeeld deze Lelit PL41LEM Jaren '50 Anna Espressomachine

welke moet ik nemen! ?

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoak op 22-12-2016 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:23

Typhone

Who Dares Wins

Dharkan van Nespresso vind ik erg lekker. Hoe kan ik nu een boon vinden die daar qua smaak op lijkt of is dat überhaupt geen optie? Ik heb geen luxe espressoapparaat overigens maar een Siemens EQ9 S700.

Overigens is die koffieapparaatdiscussie wel leuk. Ik heb ook heel lang naar die losse malers gekeken en die speciale (jaren '50 stijl) gevallen. Dat verschil is inderdaad extreem groot qua smaak in het nadeel van mijn machine uiteraard :). Daarbij laat ik gemak en snelheid de overhand hebben. Kom ik over een aantal jaren in wat rustiger vaarwater qua werk/tijd dan staat zo'n apparaat er direct!

[ Voor 49% gewijzigd door Typhone op 22-12-2016 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 116604

kuusj98 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:14:
Sowieso: 45 cent per kop koffie en dat is echt belachelijk.
Is dat zo? Ik weet het nog zo net niet. Nespresso draagt zorg voor de hele infrastructuur van koffie bestellen en zetten; je hoeft je over werkelijk nergens zorgen te maken behalve de smaak van de koffie; en zelfs de grootste kluns met twee linkerhanden kan nog een kopje koffie serveren dat qua kwaliteit ruimschoots boven welke andere capsule- of padmachine uitsteekt. Mijn moeder kocht op een gegeven moment een tweedehands apparaat en belde toen voor een vervangend onderdeel. Oh, u bent een nieuwe eigenaar? Mag ik het serienummer even? ... Dank u wel, we sturen u het onderdeel gratis toe, en ik heb verder de garantie gereset: u hebt als nieuwe eigenaar 2 jaar volledige garantie. Zo kan het dus ook. Ik kan me voorstellen dat als je geen prijs op dit soort dingen stelt en het leuk vindt om zelf te klooien 45 cent inderdaad erg duur is... maar 'geen gezeur' is voor menigeen meer waard dan je denkt. Daar komt bovenop dat met een beperkt budget toch nog smaakvolle brouwsels produceren bepaald niet gemakkelijk is; en dat er vaak anderen in het huishouden rondlopen die óók wel eens koffie willen zetten als de Tweaxpert er niet is.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het vooralsnog bij Mokapotkoffie houd: ik heb plaats noch budget voor wat voor automaat dan ook, en als ik eenmaal budget heb... dan moet ik echt eerst eens naar een goede winkel toe voor vergelijkend smaakonderzoek. Wat uit volautomaten komt is meestal wel drinkbaar, maar het is niet de... hoe zeg ik dit... 'vloeibare koffieboon' die ik in mijn kopje wil hebben. En wat ik in restaurants en cafés krijg, potdorie uit echte espresso-apparatuur, is vaak niet veel beter. Misschien ben ik te veeleisend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Anoniem: 116604 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 01:48:
[...]

Is dat zo? Ik weet het nog zo net niet. Nespresso draagt zorg voor de hele infrastructuur van koffie bestellen en zetten; je hoeft je over werkelijk nergens zorgen te maken behalve de smaak van de koffie; en zelfs de grootste kluns met twee linkerhanden kan nog een kopje koffie serveren dat qua kwaliteit ruimschoots boven welke andere capsule- of padmachine uitsteekt. Mijn moeder kocht op een gegeven moment een tweedehands apparaat en belde toen voor een vervangend onderdeel. Oh, u bent een nieuwe eigenaar? Mag ik het serienummer even? ... Dank u wel, we sturen u het onderdeel gratis toe, en ik heb verder de garantie gereset: u hebt als nieuwe eigenaar 2 jaar volledige garantie. Zo kan het dus ook. Ik kan me voorstellen dat als je geen prijs op dit soort dingen stelt en het leuk vindt om zelf te klooien 45 cent inderdaad erg duur is... maar 'geen gezeur' is voor menigeen meer waard dan je denkt. Daar komt bovenop dat met een beperkt budget toch nog smaakvolle brouwsels produceren bepaald niet gemakkelijk is; en dat er vaak anderen in het huishouden rondlopen die óók wel eens koffie willen zetten als de Tweaxpert er niet is.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het vooralsnog bij Mokapotkoffie houd: ik heb plaats noch budget voor wat voor automaat dan ook, en als ik eenmaal budget heb... dan moet ik echt eerst eens naar een goede winkel toe voor vergelijkend smaakonderzoek. Wat uit volautomaten komt is meestal wel drinkbaar, maar het is niet de... hoe zeg ik dit... 'vloeibare koffieboon' die ik in mijn kopje wil hebben. En wat ik in restaurants en cafés krijg, potdorie uit echte espresso-apparatuur, is vaak niet veel beter. Misschien ben ik te veeleisend.
Dat klopt natuurlijk wel, maar begin maar eens met tellen. 4 koffiedrinkende personen in het gezin, laten we zeggen gemiddeld 3 koppen per persoon per dag. Dat is dus 4x3x0.45 = 5,40 per dag aan Nespresso. Dat is krap aan 2000 euro per jaar. Of een volautomaat wat mijns inziens niet veel meer moeite is om koffie mee te zetten (en misschien wel minder, 9/10 keer is het kop eronder en op de knop). Die gebruikt ruwweg 15 gram koffiebonen per kop cappuccino (wat wij het meeste zullen gebruiken). Lavazza Caffé Crema (A-merk bonen) kosten ruwweg 11 euro per kilo. 1000/15 gram = ~66 koppen koffie per pak. Dus we pakken weer ons koffiegebruik erbij, namelijk 3x4x365 = 4380 koppen per jaar. 4380/66= 66 pakken. 66 pakken x 11 euro is 726 euro per jaar. Dat scheelt nogal, niet?

En ik waag werkelijk te betwijfelen of de koffie uit een degelijke volautomaat zo veel slechter is dan een cupje van de Nespresso. Nadeel van volautomaat is dat je niet zoveel keus (of wacht, laat mij de kans dat beter te verwoorden: niet zo makkelijk keus) hebt uit verschillende smaken. We hebben 2x zo'n grote doos gehad met wat is het, 4x4 of 5x5 van de 10-pack cups en nog ongeveer alle andere losse smaken. De zwarte en de vanille konden me het best bekoren.

Ouders hebben na het bezoeken van wat winkels besloten om het ding wel te kopen, maar om te wachten op de BTW-weg ermee actie van de Mediamarkt. Die omgerekend 19% korting (want nee, dat is geen 21% haha) is toch een aardig bedrag meer dan de 50 euro cashback die momenteel geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Als je 12 tassen per dag nodig hebt is een Nespresso toestel niet interessant nee, gecombineerd met "tas eronder, knopje drukken"-norm kom je bij ofwel Senseo/Dolce Gusto ofwel een volautomaat uit. Dan is de keuze wel snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kuusj98 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 02:10:
Dat klopt natuurlijk wel, maar begin maar eens met tellen. 4 koffiedrinkende personen in het gezin, laten we zeggen gemiddeld 3 koppen per persoon per dag. Dat is dus 4x3x0.45 = 5,40 per dag aan Nespresso. Dat is krap aan 2000 euro per jaar. Of een volautomaat wat mijns inziens niet veel meer moeite is om koffie mee te zetten (en misschien wel minder, 9/10 keer is het kop eronder en op de knop). Die gebruikt ruwweg 15 gram koffiebonen per kop cappuccino (wat wij het meeste zullen gebruiken). Lavazza Caffé Crema (A-merk bonen) kosten ruwweg 11 euro per kilo. 1000/15 gram = ~66 koppen koffie per pak. Dus we pakken weer ons koffiegebruik erbij, namelijk 3x4x365 = 4380 koppen per jaar. 4380/66= 66 pakken. 66 pakken x 11 euro is 726 euro per jaar. Dat scheelt nogal, niet?
Ongetwijfeld. Maar als je in plaats van 3 kopjes per dag het gewoon bij 1 lekker koffiemoment (zoals mijn moeke doet)... dan wordt het verhaal ineens heel anders. Daar komt de aanschaf van het apparaat nog bij. En tot slot wordt bij deze hoeveelheden wordt onderhoud ook belangrijk. Dik 4000 kopjes in een jaar... dat is best wel heftig voor de gemiddelde machine, en het zou zomaar kunnen dat je voor een volautomaat die dat aankan naar een robuuster en duurder model moet omzien. Ik weet niet hoe het zit met een Nespresso, want gegevens daarover zijn zeer schaars.
En ik waag werkelijk te betwijfelen of de koffie uit een degelijke volautomaat zo veel slechter is dan een cupje van de Nespresso.
Ik vergeleek de Nespresso met andere capsule- en padautomaten (Senseo, Dolce Gusto), niet met volautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-07 19:08

woutur

Klauwtjes uit!

Jongens, ik ben weer aan wat nieuwe koffie toe. De laatste koffie's die ik gehad heb waren de Dota Tarrazu (lekker!) en Brasil Yellow Bourbon (lekker maar minder dan Dota) van Brandzaak. Ik was weg van een Guatemalaan (Finca Isnul) bij Fascino en ik heb een keer de Yellow Bourbon van ikbrandvoorjou.nl gehad (niet slecht). Koffie uit Indonesie en Afrika vind ik over het algemeen te zuur.

Hebben jullie nog aanraders?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07 12:31

JAMF

010 the number of the best

woutur schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:17:
Jongens, ik ben weer aan wat nieuwe koffie toe. De laatste koffie's die ik gehad heb waren de Dota Tarrazu (lekker!) en Brasil Yellow Bourbon (lekker maar minder dan Dota) van Brandzaak. Ik was weg van een Guatemalaan (Finca Isnul) bij Fascino en ik heb een keer de Yellow Bourbon van ikbrandvoorjou.nl gehad (niet slecht). Koffie uit Indonesie en Afrika vind ik over het algemeen te zuur.

Admirals command van brandzaak?

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 13:44
Vorige week de Zassenhaus Santiago binnengekregen (besteld via via in Duitsland, scheelde toch weer even 30 euro) om binnenkort eens te beginnen met het zelf malen van de bonen voor de cafetiere. Nu probeer ik de juiste instelling online te vinden, maar er wordt amper vermeld hoe de maler ingesteld is voor de juiste maalgraad.

Het enige wat ik kan vinden staat op sweetmarias.com:
To adjust your grinder:

* Turn the knurled adjusting nut on the handle shaft counter-clockwise until it cannot go any further (don't force it), then turn it clockwise one turn. Operate the handle by turning it clockwise (remember, always crank your grinder clockwise!) and if you feel resistance, turn the adjusting nut further clockwise. When you no longer feel resistance or hear any metallic sound from the burrs, you are set to grind for Filter Coffee. One half turn clockwise from this position will produce an excellent filter coffee grind. With the adjusting nut turned all the way clockwise, you are set for your coarsest grind. In review:

...

* French Press: Turn the adjusting nut 3/4 turn clockwise (coarser) From the filter drip setting -Adjust according to taste. I know, it looks fine. But try it! Finer is better! Remember, the optimal grind for any coffee brewing method is the finest setting possible that will still keep sediment from escaping the filter/screen into the brew.
Kan iemand mij hier meer over vertellen of hebben jullie nog tips? Ik vind het zo zonde om er maar wat bonen in te mikken en te proberen.
woutur schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:17:

Kijk eens bij BOON in Den Haag, ik vond hun huisblend erg lekker.

[ Voor 16% gewijzigd door Inperiosus op 28-12-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Inperiosus schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:26:
Vorige week de Zassenhaus Santiago binnengekregen (besteld via via in Duitsland, scheelde toch weer even 30 euro) om binnenkort eens te beginnen met het zelf malen van de bonen voor de cafetiere. Nu probeer ik de juiste instelling online te vinden, maar er wordt amper vermeld hoe de maler ingesteld is voor de juiste maalgraad.

Het enige wat ik kan vinden staat op sweetmarias.com:

[...]

Kan iemand mij hier meer over vertellen of hebben jullie nog tips? Ik vind het zo zonde om er maar wat bonen in te mikken en te proberen.

[...]
Helaas, toch proeven en meten. Dus liefst je koffie en water afwegen, en watertemperatuur vaststellen. doorlooptijd meten etc. Maalgraad moet je even iets handigs voor vinden om vast te leggen. Tussen je vingers voelen is vaak een aardige referentie. Je kunt als richtlijn 60 gram koffie op een liter gebruiken voor filterkoffie. Te bitter: dan grovere maling, te zuur: fijner malen. Hogere dosering? Dan weer wat grover etc.

• Joarie
Sjoak schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:45:
Mensen,

ik had een illy apparaat welke ik snel terug gestuurd heb omdat de ruimte zo beperkt was dat ik amper kopjes ertussen kon krijgen.
Interessant. Bij mijn setting kan er absoluut geen klein espressokopje meer tussen mijn machine en mijn bovenkastje, maar dat zou bij mij nooit een reden zijn om een espressomachine terug te sturen :D
Wat is er mis met een kopje in een kast te zetten en voor te verwarmen met het spoelwater van de machine? Ik heb zelf gemerkt dat je daarmee de kopjes veel beter kunt voorverwarmen.

• dreamscape
Joarie schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:37:
Interessant. Bij mijn setting kan er absoluut geen klein espressokopje meer tussen mijn machine en mijn bovenkastje, maar dat zou bij mij nooit een reden zijn om een espressomachine terug te sturen :D
Ik denk dat hij de ruimte onder de uitloop bedoelt een dat daar zijn iets grotere kopjes (hij heeft het ook over lungo) niet onder passen...

• Joarie
dreamscape schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:50:
[...]

Ik denk dat hij de ruimte onder de uitloop bedoelt een dat daar zijn iets grotere kopjes (hij heeft het ook over lungo) niet onder passen...
Ahhhh.....dat is een veel logischer verhaal
Er moet hier meer koffie in, veel te duf na een weekje weer aan de slag te moeten.

En man, wat is een rotapomp + PID toch geweldig. Het geluid van de pomp is net een spinnend tevreden katje die met angstvallige consistentie koffie zet. Eindelijk laat mijn portafilter een mooi beeld zien

• Sjoak
dreamscape schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:50:
[...]

exact, mooie iittala kopjes gekocht passen er niet eens onder zonder schuin te steken dus dat vind ik niet handig.

• dreamscape
Joarie schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:53:
En man, wat is een rotapomp + PID toch geweldig. Het geluid van de pomp is net een spinnend tevreden katje die met angstvallige consistentie koffie zet. Eindelijk laat mijn portafilter een mooi beeld zien
Ik ben een verbouwing en nieuwe keuken aan het plannen voor in mijn nieuwe huis. Eén van de ideeën is toch wel het ombouwen van de Cellini naar vastwater met rotapomp. Misschien blijven de oude pomp en de watertank wel zitten en zet ik de nieuwe pomp wel onderin een keukenkastje. Lijkt me heerlijk rustig :)

• Joarie
dreamscape schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:01:
[...]

Ik ben een verbouwing en nieuwe keuken aan het plannen voor in mijn nieuwe huis. Eén van de ideeën is toch wel het ombouwen van de Cellini naar vastwater met rotapomp. Misschien blijven de oude pomp en de watertank wel zitten en zet ik de nieuwe pomp wel onderin een keukenkastje. Lijkt me heerlijk rustig :)
Oh ik zou het doen. Qua kosten kun je echter bijna beter kijken naar inruilen en de rotapomp-versie terugkopen.

Ik zit ook met smart te wachten op een verbouwing van de keuken (als de liquide middelen het toelaten). De Expobar heeft namelijk een mooie aansluiting om de driptray aan te sluiten op een afvoer :D

• dreamscape
Naast vastwater is een aansluiting op de afvoer ook wenselijk. Dan wordt inruilen en upgraden misschien wel interessanter. Eens kijken wat er na een verbouwing van ca. 40k nog aan liquide middelen beschikbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdeurloo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-12-2023
Hi Koffieliefhebbers,

Ik ben sinds kort een koffieliefhebber en wil graag thuis ook de beste koffie kunnen drinken. Ik drink vooral espressos en cappuccino's. Ik heb een beetje rond gekeken en heb 2 machines gevonden die ik wel interessant vond:
Quick Mill 2835
Solis Grind & Infuse Pro 115

Ik ben opzoek naar een machine die niet meer dan 1000 euro kost.
Met een de mogelijkheid om melk op te schuimen.
Het liefst met ingebouwde maler, omdat ik niet zoveel plek heb op mijn kamertje.

Hebben jullie ervaring met deze apparaten of goede tips waar ik op moet letten?

Ik hoor graag van jullie, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:33
Heren koffie connaisseurs,

Ik heb momenteel een Nespresso (Krups CitiZ & Milk) en een normale Philips filter koffiezetapparaat (wordt gebruikt bij veel visite).
Echter, het lijkt me erg leuk om te experimenteren en te spelen met verschillende koffiesoorten en bonen. Met de Nespresso ben je toch gebonden aan de cups en daar valt weinig mee te spelen natuurlijk.

Zou het al een goede beginstap zijn om een bonenmaler te kopen en dit i.c.m. mijn Philips filter koffiezetapparaat te gebruiken? Of krijg je dan sowieso 'slecht' resultaat?

Ik drink voornamelijk Lungo's en cappucino's / latte macchiato. Weinig espresso.

Gaat er mij voornamelijk om dat ik wat lekkere bonen kan kopen als ik in de stad ben om mee te experimenteren, zoals mijn vriendin dat ook doet met verse thee blaadjes etc. Maar dan echt als beginner dus niet door direct een dure machine te kopen, aangezien we ook al een Nespresso hebben staan.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07 12:31

JAMF

010 the number of the best

Rivanov schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:21:
Heren koffie connaisseurs,

Ik heb momenteel een Nespresso (Krups CitiZ & Milk) en een normale Philips filter koffiezetapparaat (wordt gebruikt bij veel visite).
Echter, het lijkt me erg leuk om te experimenteren en te spelen met verschillende koffiesoorten en bonen. Met de Nespresso ben je toch gebonden aan de cups en daar valt weinig mee te spelen natuurlijk.

Zou het al een goede beginstap zijn om een bonenmaler te kopen en dit i.c.m. mijn Philips filter koffiezetapparaat te gebruiken? Of krijg je dan sowieso 'slecht' resultaat?

Ik drink voornamelijk Lungo's en cappucino's / latte macchiato. Weinig espresso.

Gaat er mij voornamelijk om dat ik wat lekkere bonen kan kopen als ik in de stad ben om mee te experimenteren, zoals mijn vriendin dat ook doet met verse thee blaadjes etc. Maar dan echt als beginner dus niet door direct een dure machine te kopen, aangezien we ook al een Nespresso hebben staan.
Met verse boontjes wordt ook je filterkoffie lekkerder, maar het wordt nooit espresso uit een halfautomaat

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:19
De kans is groot dat je Philips apparaat met een veel te hoge temperatuur (lees: kokend water) koffie zet. Verre van optimaal om te gaan experimenteren met verschillende boontjes.

Wellicht is een Hario V60 in combinatie met een maler een goed idee? Dat kost je dan een paar tientjes extra maar zal zeker de moeite waard zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:16:
De kans is groot dat je Philips apparaat met een veel te hoge temperatuur (lees: kokend water) koffie zet. Verre van optimaal om te gaan experimenteren met verschillende boontjes.

Wellicht is een Hario V60 in combinatie met een maler een goed idee? Dat kost je dan een paar tientjes extra maar zal zeker de moeite waard zijn.
De combinatie van een bonenmaler met filterkoffie geeft imo al een stuk betere koffie.

Ik ben het eens met jouw tip om zo'n Hario filterhouder te kopen. Die loopt beter door dan zo'n Melitta "camping" filter, doordat de Hario filterhouder aan de onderkant een grotere opening heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Thanks voor de reacties heren! :)
Ik zal eens kijken naar zo'n Hario.

Had het er tijdens het eten met m'n vriendin over, om een leuke instap bonenmaler te halen zodat ik wat kan spelen/experimenteren. Gaat ze net Googlen. Komt ze meteen met een SOLIS CAFFESPRESSO PRO 117 aanzetten.. waarom kopen we die niet? Dat is toch ook mooi!

Uhm.. oke?

Is dat niet een beetje overkill? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Rivanov op 16-01-2017 20:27 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Oké, ik heb hulp nodig. Zojuist een nieuwe pomp en een nieuw overdrukventiel (bypass / OPV) in m'n Vibiemme Domobar gezet. Nu probeer ik het overdrukventiel in te stellen, maar dat valt niet mee omdat m'n Domobar nog het klassieke model is zonder drukmeter. Nu houd ik de standaardregels aan;
Een uitgangspunt om mee te beginnen is dat je voor een goede espresso ongeveer 14 tot 17 gram maling nodig hebt, wat onder een druk van ongeveer 9 bar er tussen de 22 en 30 seconden over doet om tot een 30 tot 50 gram vocht te komen. We hebben het ten alle tijden over grammen vocht ipv milliliters vocht, dat is een stuk beter meetbaar is.
Het vreemde is, wat ik ook verander aan het overdrukventiel, de brouwtijd neemt niet af. Ik heb 50 ml koffie na zo'n 18 seconden (met 14 gram versgemalen koffie).

Waar moet ik het zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Rivanov schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:26:
Thanks voor de reacties heren! :)
Ik zal eens kijken naar zo'n Hario.

Had het er tijdens het eten met m'n vriendin over, om een leuke instap bonenmaler te halen zodat ik wat kan spelen/experimenteren. Gaat ze net Googlen. Komt ze meteen met een SOLIS CAFFESPRESSO PRO 117 aanzetten.. waarom kopen we die niet? Dat is toch ook mooi!

Uhm.. oke?

Is dat niet een beetje overkill? ;)
Voor zo'n € 60,= heb je een V60 dripper + filters + Hario Skerton handmolen. Daar kun je naar hartelust mee experimenteren en kun je nog jarenlang lol van hebben. Als je een elektrische instapmolen kiest doe het dan goed en ga voor bijvoorbeeld de Baratza Encore. Voor hogedruk espressomachines vind ik 'm niet geschikt (hoewel op koffieforums anders wordt beweerd) maar voor alles wat je grover wilt malen juist erg goed. Is wel even een investering van zo'n € 150 maar de echt goedkope bagger en zeker de molens met mesjes zijn in mijn ogen weggegooid geld. Als je iets wilt dat op espresso lijkt kun je een eenvoudige Bialetti Moka aanschaffen. Daar zou je met de Skerton nog wel voor kunnen malen ook.

Als je de smaak te pakken hebt is de Solis 117 een optie. Je hebt dan ook gelijk een molen. Zelf ben ik meer gecharmeerd van de Quickmill molens en dan zou je op bijvoorbeeld de 3035 uit kunnen komen of een 820 met een 060 molen (Of de nieuwe Baratza Sette 270 :P ) maar eerlijk gezegd zou ik eerst eens goed (hands-on?) oriënteren voor je een halfautomaat aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
bszz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:58:
[...]

Voor zo'n € 60,= heb je een V60 dripper + filters + Hario Skerton handmolen. Daar kun je naar hartelust mee experimenteren en kun je nog jarenlang lol van hebben. Als je een elektrische instapmolen kiest doe het dan goed en ga voor bijvoorbeeld de Baratza Encore. Voor hogedruk espressomachines vind ik 'm niet geschikt (hoewel op koffieforums anders wordt beweerd) maar voor alles wat je grover wilt malen juist erg goed. Is wel even een investering van zo'n € 150 maar de echt goedkope bagger en zeker de molens met mesjes zijn in mijn ogen weggegooid geld. Als je iets wilt dat op espresso lijkt kun je een eenvoudige Bialetti Moka aanschaffen. Daar zou je met de Skerton nog wel voor kunnen malen ook.

Als je de smaak te pakken hebt is de Solis 117 een optie. Je hebt dan ook gelijk een molen. Zelf ben ik meer gecharmeerd van de Quickmill molens en dan zou je op bijvoorbeeld de 3035 uit kunnen komen of een 820 met een 060 molen (Of de nieuwe Baratza Sette 270 :P ) maar eerlijk gezegd zou ik eerst eens goed (hands-on?) oriënteren voor je een halfautomaat aanschaft.
Thanks bszz voor de uitgebreide toelichting. :)

Sowieso wil ik geen goedkope maler met mesjes.. wil het dan wel fatsoenlijk doen en één met verschillende maalstanden nemen. Had de Baratza Encore inderdaad ook gezien. Dat was in eerste instantie ook mijn idee om daar mee te beginnen i.c.m. met het filterkoffie apparaat wat ik al heb.

Maar m'n vriendin zei direct; waarom kopen we dan niet direct zo'n halfautomaat? Maar daarvoor moet ik me eerst goed oriënteren. Ik zal dan alsnog een bonenmaler nodig hebben, dus die kan ik natuurlijk al direct één aanschaffen om ermee te experimenteren. Half/vol automaat kan dan altijd nog achteraf natuurlijk.

Ik ga me maar eens goed inlezen in dit topic en op de diverse koffie websites. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Rivanov schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:06:
[...]

Thanks bszz voor de uitgebreide toelichting. :)

Sowieso wil ik geen goedkope maler met mesjes.. wil het dan wel fatsoenlijk doen en één met verschillende maalstanden nemen. Had de Baratza Encore inderdaad ook gezien. Dat was in eerste instantie ook mijn idee om daar mee te beginnen i.c.m. met het filterkoffie apparaat wat ik al heb.

Maar m'n vriendin zei direct; waarom kopen we dan niet direct zo'n halfautomaat? Maar daarvoor moet ik me eerst goed oriënteren. Ik zal dan alsnog een bonenmaler nodig hebben, dus die kan ik natuurlijk al direct één aanschaffen om ermee te experimenteren. Half/vol automaat kan dan altijd nog achteraf natuurlijk.

Ik ga me maar eens goed inlezen in dit topic en op de diverse koffie websites. :)
O ja, de 117 heeft geen molen.. maar ik zou iig niet voor een Solis molen gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
bszz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:19:
[...]

O ja, de 117 heeft geen molen.. maar ik zou iig niet voor een Solis molen gaan..
Ah, dus de Solis Scala 166 moet ik links laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Rivanov schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:20:
[...]

Ah, dus de Solis Scala 166 moet ik links laten liggen?
Zou niet mijn keuze zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raymond P schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:16:
Gewone druppelautomaten doen het juist niet met kokend water, maar met water dat een paar graden van de kook af is. Die supermooie Philips Café Gourmet... die gooit er inderdaad vrijwel kokend water op, en dat proef je meteen :r . Ik kreeg er weliswaar hete koffie uit (waarmee de doos ook adverteert), maar nooit lekker smakende koffie, wat ik ook probeerde. Met een simpele Melitta die ik daarna in Duitsland kocht gaat het echter prima, en je kunt ook experimenteren met verschillende bonen, zij het dat veel nuances (indien überhaupt aanwezig) verloren gaan en je het allemaal het duidelijkst proeft bij de uitersten van wat een koffiebrander levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bszz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:58:
Als je iets wilt dat op espresso lijkt kun je een eenvoudige Bialetti Moka aanschaffen. Daar zou je met de Skerton nog wel voor kunnen malen ook.
Dit is wat ik al tijden doe, zij het met een Blokker mokapotje. Die zijn niet goedkoop, maar de simpele potjes laten het qua afwerking soms afweten (scherpe randen, slecht gemonteerd overdrukventiel, handgreep die erg dicht op de pot zit met risico op verbranden van je vingers :+ ...) en om dat ene tientje extra ga ik echt niet moeilijk doen. Er zitten wel een paar slagjes handigheid in het maken van goeie mokakoffie—moet ik misschien eens opschrijven want je treft ze maar zelden aan op het Net, ook niet hier—en je moet je inderdaad realiseren dat het resultaat geen 'echte' espresso is, alhoewel het maken ervan wel redelijk 'espresso' ('snel') gaat. Met een simpel melkopschuimertje en een wat zwaarder gebrande boon maak ik verder een heerlijke ... ja, wat eigenlijk, want ik geloof dat de combinatie officiëel geen naam heeft. Café au lait komt in de buurt, maar mijn melk is toch echt wat opgeschuimd en niet alleen maar verwarmd >:) . Het smaakt iig als een prima cappucinootje; mijn vrouw, absoluut geen koffieliefhebster, is er dol op en bedelt er regelmatig om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Mij gaat het ook niet om de echte espresso aangezien ik die nauwelijks drink. Wil gewoon kunnen variëren met verschillende soorten en smaken.

Voor de snelle koffie heb ik m'n Nespresso, voor het weekend wil ik dan wat meer moeite doen. Een bonenmaler i.c.m. filter koffiezetapparaat lijkt me dan een goede start?

Eventueel een Moka Express erbij? De cappuccino kan ik dan maken i.c.m. de Aeroccino die bij m'n Nespresso zit. :)

/edit: overigens heb ik dit filter koffiezetapparaat

Philips Gaia met thermoskan

http://www.philips.nl/c-p...fe-gaia-koffiezetapparaat

Is die wel enigszins geschikt? :)

[ Voor 19% gewijzigd door Rivanov op 16-01-2017 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moet wel zeggen dat handmatig een lekkere hoeveelheid koffie malen met een Hario best een pittig klusje is. Ik ben er ondertussen wel aan gewend—mijn armspieren zijn er duidelijk op vooruit gegaan, en ik gebruik een hele speciale greep om het echt in een hoog tempo te doen—maar het zou een struikelblok kunnen zijn. Zeker bij druppelkoffie waar je nooit echt zuinig met bonen omgaat, en je best nog fijn moet malen (kijk maar eens in een pak koffie van de super).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Voorkeur gaat uit naar een elektrische maler. Zie mijzelf niet zelf gaan malen. Stukje gemak dient de mens zeg maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Heb de Nivona CafeGrano 130 op het oog. Conische maler. Volgens mij qua prijs/kwaliteit wel een goede maler (+/- € 100)

Iemand ervaring met deze maler? Wil deze dan i.c.m. met m'n bestaande filter koffiezetapparaat gebruiken en misschien ook nog met een nog aan te schaffen Hario V60 en/of Mokapot.

Of kan ik dan echt beter voor € 30,- extra voor de Baratza Encore gaan?

Zie ook de Severin KM3874 (DOMO?) staan voor € 49,95 bij Bol.com
Ook een conische maler.

/edit: Zojuist in m'n pauze even de Kaldi hier in Den Bosch binnengelopen. Daar geeft de verkoper aan, i.t.t. tot wat hier gezegd wordt, dat de Baratza Encore prima gebruikt kan worden voor espresso.
Wat is het nu? :+

Overigens wel een fraai en redelijk compact apparaatje. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Rivanov op 17-01-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Rivanov schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:26:
Heb de Nivona CafeGrano 130 op het oog. Conische maler. Volgens mij qua prijs/kwaliteit wel een goede maler (+/- € 100)

Iemand ervaring met deze maler? Wil deze dan i.c.m. met m'n bestaande filter koffiezetapparaat gebruiken en misschien ook nog met een nog aan te schaffen Hario V60 en/of Mokapot.

Of kan ik dan echt beter voor € 30,- extra voor de Baratza Encore gaan?

Zie ook de Severin KM3874 (DOMO?) staan voor € 49,95 bij Bol.com
Ook een conische maler.

/edit: Zojuist in m'n pauze even de Kaldi hier in Den Bosch binnengelopen. Daar geeft de verkoper aan, i.t.t. tot wat hier gezegd wordt, dat de Baratza Encore prima gebruikt kan worden voor espresso.
Wat is het nu? :+

Overigens wel een fraai en redelijk compact apparaatje. :)
Mij is hij toen ook verkocht voor espresso. Maar als ik het nu vergelijk met m'n Eureka, dan is de Encore het echt net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Zwerver schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:43:
[...]

Mij is hij toen ook verkocht voor espresso. Maar als ik het nu vergelijk met m'n Eureka, dan is de Encore het echt net niet.
De Eureka is ook wel in een andere prijscategorie volgens mij. ;)
Ik wil een goede allround maler. Zoals gezegd, ben nog een beginner en wil gewoon eens gaan spelen met koffie. Ben geen connaisseur zoals jullie maar wil langzaam aan wat meer hier mee gaan doen. Ben best bereidt om iets meer uit te geven dan budget, maar vind dan € 140,- voor een Baratza Encore ook wel genoeg voor nu. Moet namelijk ook nog bonen bij en eventueel nog een Mokapot en/of Hario V60.

Moet gewoon ergens starten en het moet wel leuk blijven. Misschien blijkt dat ik er uiteindelijk weinig mee doe en dan heb ik in ieder geval 'maar' € 140,- in de kast staan i.p.v. € 300,-

Het kan altijd beter en mooier maar moet ergens grenzen trekken. :)
Ben nu enkel Nespresso en gewone filterkoffie gewend dus het is sowieso al een verbetering qua ervaring en smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21

racoon

mooowwww

Hoe kan ik een aangebroken zak koffiebonen het beste bewaren, gewoon een wasknijper erop doen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Pagina: 1 ... 14 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1