Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:59
Opdrinken. Als drinken niet meer lukt overgaan op intraveneus.

Als dat ook niet meer gaat en de zak leeg genoeg is, en je dus vaak genoeg om kan vouwen, kan een knijper voldoende zijn.
Je wilt het liefst geen zuurstof erbij hebben.
Een container of leeg Illy blik is geen overbodige luxe om te hebben. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-08 19:07

JAMF

010 the number of the best

racoon schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:57:
Hoe kan ik een aangebroken zak koffiebonen het beste bewaren, gewoon een wasknijper erop doen?
Weckpot. Luchtdicht en de overdruk door gassende boontjes kan er wel uit

Kosten 2 of 3 euro bij de IKEA

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zo'n weckpot dan wel op een donkere plek zetten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:28

racoon

mooowwww

Bedankt voor de reacties

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-09 19:48
En in de vriezer. Maar dan dus inderdaad wel goed afsluiten voor (condens)vocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
(jarig!)
Ik krijg komende week een Bosch volautomaat ( ongeveer 3j oud ) van een oud damteje geweest ;)
het oude dametje klopt wel, daar niet van
Waar mag ik op letten, vooralsnog is er geen verdere info, behalve een indicatie van de leeftijd ;)

Het komt van een collega van mij, en kost me verder niets, maar hij sprak over een eventuele revisie.

Iemand een idee wat dat gaat kosten ?
De machine was rond de 1100€ destijds, maar kan er op basis van zijn foto nog geen model bij vinden ( uit assortiment? )

de foto
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/ysr80bkdt/IMG_0268.jpg

Uw oordeel, doen, of direct doorschuiven naar kringloper ( wat zijn initiële bedoeling al was )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006

OzzieMann

PSN: OzzieMann

FreshMaker schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:40:
Ik krijg komende week een Bosch volautomaat ( ongeveer 3j oud ) van een oud damteje geweest ;)
Waar mag ik op letten, vooralsnog is er geen verdere info, behalve een indicatie van de leeftijd ;)

Het komt van een collega van mij, en kost me verder niets, maar hij sprak over een eventuele revisie.

De machine was rond de 1100€ destijds, maar kan er op basis van zijn foto nog geen model bij vinden ( uit assortiment? )

de foto
[afbeelding]

Uw oordeel, doen, of direct doorschuiven naar kringloper ( wat zijn initiële bedoeling al was )
Ik kan je geen advies geven over het houden of doorschuiven maar de machine lijkt heel veel op de Bosch Veroprofesional 100.

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51
Als hij drie jaar oud is zou ik hem sowieso niet meteen doorschuiven naar de kringloop. Eerst eens testen wat hij zoal doet en de boel eens grondig schoonmaken. Best kans dat je dan al een heel aardig apparaat hebt.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
(jarig!)
Kijk, dat is iets waar ik mee vooruit kan, gelijk de manual kunnen ophalen,
Thnx ...
dreamscape schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:57:
Als hij drie jaar oud is zou ik hem sowieso niet meteen doorschuiven naar de kringloop. Eerst eens testen wat hij zoal doet en de boel eens grondig schoonmaken. Best kans dat je dan al een heel aardig apparaat hebt.
De collega is zover ik hem ken zuinig op zijn spullen, dus zal zijn moeder dat ook wel zijn ;)
Het testen wilde ik sowieso uiteraard, maar met jullie beider antwoorden kan ik het weekend in, om mijn onderzoekje te voltooien.

* FreshMaker is al op youtube naar 'schoonmaakfilmpjes' aan het kijken

Mijn moeder zou trots op me zijn :+

edit :
Zie dat het onderhoud prima zelf te doen is, Oringen en vet is prima aan te komen, doorspoelen gaat ook wel lukken.

op naar pagina 1 hier, om de juiste bonen te zoeken ....
Weer een klusje erbij ;)

[ Voor 9% gewijzigd door FreshMaker op 19-01-2017 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

Let wel op dat je vet gebruikt dat geschikt is voor consumptie dus niet dat zwarte spul erop smeren wat ze bij vrachtauto's gebruiken :+ is speciaal vet namelijk. Ik weet niet waar je woont maar in Voorburg zit sowieso een branderij. Verse bonen zijn het lekkers namelijk. Wat in een pak zit en geen brand datum heeft kan je meestal beter negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
(jarig!)
Ik heb nog een tube siliconen over van de keuken verbouwing, is doorzichtig :+

Mijn omgeving is Roosendaal, ga vast wel iets vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
FreshMaker schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:40:

de foto
[afbeelding]

Ik heb de iets gekopere variant, maar het is een prima apparaat om mee te starten. Grootste nadeel aan de machine vind ik wel:

- de temperatuur van de koffie is te laag
- het inzetstuk is van plastic.
- verliest ontzettend veel water.
- Ik heb het idee dat deze machines behoorlijk hard slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:28

racoon

mooowwww

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Is een Bezzera BB005MN een beetje geschikt als instap maler. Op dit moment heb ik geen espressoapparaat en zet ik koffie met een moka potje. Ik wil op een gegeven moment wel een espressoapparaat kopen, maar het geld heb ik daar op dit moment niet voor. Wat ik zo lees op het internet is dat de Bezzera een goede (voor de prijs) maler is voor espresso, maar kan deze ook ruw genoeg voor mokka of filter koffie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03

bebopper

I'm an absolute beginner...

thomasie schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:00:
Is een Bezzera BB005MN een beetje geschikt als instap maler. Op dit moment heb ik geen espressoapparaat en zet ik koffie met een moka potje. Ik wil op een gegeven moment wel een espressoapparaat kopen, maar het geld heb ik daar op dit moment niet voor. Wat ik zo lees op het internet is dat de Bezzera een goede (voor de prijs) maler is voor espresso, maar kan deze ook ruw genoeg voor mokka of filter koffie?
Heb deze maler zelf ook en ben er erg tevreden mee. Hij maalt zeer goed, luchtig en constant, is mooi klein van formaat en heeft wat mij betreft een aantrekkelijk uiterlijk.

Zelf gebruik ik hem alleen voor espresso maling, dus kan je helaas niet veel vertellen over grovere malingen. Wel is het zo dat als je afwisselend verschillende maalgraden wilt doen, je moet opletten, want door de zeer fijne verstelling van de maalgraad is het veel 'draaiwerk' om tot een andere instelling te komen. Niet iets wat je vaker wilt doen dus. Oftewel, de maler is vooral geschikt voor 1 type maling. Zie voor een uitgebreide review ook: https://www.thuisbarista..../viewtopic.php?f=2&t=2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-09 20:05
Na anderhalf jaar experimenteren met een 4 kops Bialetti Brikka, een 2 kops gewone Bialetti, een Chemex, verse koffiebonen en een Hario Slim handmolen, werd het tijd voor verandering.
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een goede gebruikte maler en kwam eerst een fraaie maar heel erg grote Faema md3000 tegen. De koop daarvan is afgeketst omdat de machine pas weg kon na levering van een nieuwe grind on demand machine, en die levering duurde een stuk langer. Verder kijken dus, en toen kwam er een jong gebruikte Mazzer Super Jolly op m'n pad. Gisteren opgehaald en wat een beest! Toch nog twee maten kleiner dan de Faema, dus eigenlijk maar goed dat die eerdere deal niet doorging.
Mazzer Super Jolly

Nu nog een leuke (gebruikte) espressomachine...

[ Voor 10% gewijzigd door Marcel op 05-02-2017 09:21 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:47
thomasie schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:00:
Prima ding, beetje de betere onder de instapmalers. Luchtig maalsel!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Ik heb hem nu thuis staan en ik ben erg tevreden. Komt heerlijke koffie uit mijn mokka potje met deze maler. Echt een aanrader!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-09 20:05
Zo, na de Mazzer komt er deze week een gereviseerde Domobar mijn kant op. Verse bonen (Bocca) zijn in huis, ik ben er klaar voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wat was nou eigenlijk het idee achter die taste spoon van Nespresso die ik van de week in de brievenbus vond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Beste forum leden ik heb een oude Vibiemme Domobar gekregen van voor 1990 dus zonder meterjes (zie foto). Tja neem aan jaren niks mee gedaan en de pomp maakt behoorlijk geluid. Pomp heb ik losgehaald en los op 220v gezet . Hij zuigt niet tot nauwelijk lucht/water aan. Dit was wel te verwachten is er echter een manier om de vast gelopen pomp nieuw leven in te blazen bijv door 24 uur met azijn te vullen om vervolgens droog te maken en wat silicone spary in te spuiten (of is dar vloeken in de kerk). De pomp kan niet gedemonteerd worden zie foto. Tja en anders nieuwe kopen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k3Jdbfa.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ivgSSXP.jpg

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Iemand ervaring met de koffiebonen of nespresso cups van Pelican Rouge?

https://www.pelicanrougestore.nl/bonen

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
NeHoX schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:44:
Iemand ervaring met de koffiebonen of nespresso cups van Pelican Rouge?

https://www.pelicanrougestore.nl/bonen
Op café / restaurant heb ik altijd graag de koffie van de rode pelikaan.
Van de cups kan ik niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
In restaurants ook mijn voorkeur voor roode pelikaan. Vergevingsgezinde blends.
Thuis vind ik hem daarom ook geschikt voor de moka pot.

N.B. de single origins van PR heb ik geen ervaring mee.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik kreeg net een brainfart en wilde even hier toetsen of het zou kunnen of dat ik mijn Bialetti ermee opblaas :P

een nadeel van de Bialetti vind ik dat het niet gefilterd is en dus altijd wat gruis en dergelijke meekomt in je kopje: zou je niet uit een filterzakje wat rondjes uit kunnen knippen en die bovenop de koffie kunnen leggen in de Bialetti om zo wel wat te filteren? of verhoog ik hiermee de druk zo dat (hopelijk) het ventiel zijn werk moet gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Snarfie31 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:34:
Beste forum leden ik heb een oude Vibiemme Domobar gekregen van voor 1990 dus zonder meterjes (zie foto). Tja neem aan jaren niks mee gedaan en de pomp maakt behoorlijk geluid. Pomp heb ik losgehaald en los op 220v gezet . Hij zuigt niet tot nauwelijk lucht/water aan. Dit was wel te verwachten is er echter een manier om de vast gelopen pomp nieuw leven in te blazen bijv door 24 uur met azijn te vullen om vervolgens droog te maken en wat silicone spary in te spuiten (of is dar vloeken in de kerk). De pomp kan niet gedemonteerd worden zie foto. Tja en anders nieuwe kopen.

[afbeelding]
[afbeelding]
Pompjes worden regelmatig aangeboden op marktplaats volgens mij. Zoek de specs van de pomp even op, moet niet al teveel kosten.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:12
sambalbaj schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:46:
Wat was nou eigenlijk het idee achter die taste spoon van Nespresso die ik van de week in de brievenbus vond?
Heb je de uitleg die er bij zat niet gelezen? Het is een beetje zoals het :r met wijn. Om de koffie goed te kunnen tasten.

Ik heb hem iig aan mijn dochtertje gegeven, die gebruikt hem nu in haar speel keuken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Leipo schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:20:
ik kreeg net een brainfart en wilde even hier toetsen of het zou kunnen of dat ik mijn Bialetti ermee opblaas :P

een nadeel van de Bialetti vind ik dat het niet gefilterd is en dus altijd wat gruis en dergelijke meekomt in je kopje: zou je niet uit een filterzakje wat rondjes uit kunnen knippen en die bovenop de koffie kunnen leggen in de Bialetti om zo wel wat te filteren? of verhoog ik hiermee de druk zo dat (hopelijk) het ventiel zijn werk moet gaan doen?
Ja, dat kan.
De filters van een aeropress hoef ik niet te knippen. ;)

Je kan ook een aantal seconden wachten voordat je uitschenkt. Niet helemaal uitschenken helpt ook.
Een maler die een minder variabele korrel geeft helpt ook.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
krizzziz schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:55:
[...]

Pomnopjes worden regelmatig aangeboden op marktplaats volgens mij. Zoek de specs van de pomp even op, moet niet al teveel kosten.
Krijg nou wat na 24 uur pomp gevuld met azijn kreeg ik de uiteinde van die pomp los alle losse onderdelen gecleand en ja hoor hij doet het weer. Probleem nu is of die pomp sterk genoeg is moet zo'n druk meter ergens kopen liefst lenen of huren. Suggesties?

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rezta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Marcel schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:58:
Zo, na de Mazzer komt er deze week een gereviseerde Domobar mijn kant op. Verse bonen (Bocca) zijn in huis, ik ben er klaar voor!
Bocca bonen super! heerlijke koffie branderij zit hier in het Dorp (Dronten) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Snarfie31 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 19:10:
[...]

Krijg nou wat na 24 uur pomp gevuld met azijn kreeg ik de uiteinde van die pomp los alle losse onderdelen gecleand en ja hoor hij doet het weer. Probleem nu is of die pomp sterk genoeg is moet zo'n druk meter ergens kopen liefst lenen of huren. Suggesties?
Handig als je de omgeving ook even vermeldt denk ik. Anders heb je er een voor twee tientjes op eBay.

(Of minder als je een geschikte winkel in .nl weet te vinden, ik had iig. geen idee waar ik relatief obscure (?) BSP-verloopjes per stuk kon krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 21:16
Misschien is het vloeken in de kerk maar wat raden jullie aan qua supermarkt bonen in een volautomaat? Heb vandaag Medelin geprobeerd en die was wel lekker maar ook prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rezta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
jaguarxj16 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 21:10:
Misschien is het vloeken in de kerk maar wat raden jullie aan qua supermarkt bonen in een volautomaat? Heb vandaag Medelin geprobeerd en die was wel lekker maar ook prijzig.
Niet echt van de supermarkt maar deze http://www.hema.nl/winkel...ie/koffiebonen-(17100003) vind ik wel lekker smaken gedronken bij een vriend van mij misschien kun je die eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Thralas schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:09:
[...]

Handig als je de omgeving ook even vermeldt denk ik. Anders heb je er een voor twee tientjes op eBay.

(Of minder als je een geschikte winkel in .nl weet te vinden, ik had iig. geen idee waar ik relatief obscure (?) BSP-verloopjes per stuk kon krijgen)
Omgeving haarlem indien mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 21:16
Rezta schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 21:17:
[...]

Niet echt van de supermarkt maar deze http://www.hema.nl/winkel...ie/koffiebonen-(17100003) vind ik wel lekker smaken gedronken bij een vriend van mij misschien kun je die eens proberen.
Ga ik proberen, even kijken of ze ook een kleiner zakje hebben om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
jaguarxj16 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 21:10:
Inderdaad, vloeken in de kerk. Verse bonen hebben ALTIJD de voorkeur boven supermarkt koffie waar je NIET de branddatum van weet.

Voor de prijs hoef je het niet te doen, van verse bonen van Fascino (Budget en/of overstock) zijn net zo "duur" als de boontjes in de supermarkt. En nee, ik heb geen aandelen bij dat bedrijf.

Maar nu een reactie waar je wat aan hebt, ALS ik zou moeten kiezen tussen bonen die NIET bij een reguliere brander vandaan komen. Zou ik mijn boontjes kopen bij de Ikea. Voor 250 gr betaal je €2,80 (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90324241/) en al je van de THT datum uitgaat (THT datum minus 1 jaar is de branddatum) dan hebben zij vaak "verse" voorraad!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Laatst online: 13:35
Afgelopen week weer twee mooie koffieapparaatjes gescoord.

- 1 Poccino espresso
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xl1g5LlMMKT0I9v2cKw5mXtO/thumb.jpg
Soort elektrische Bialetti.. Ziet er prachtig uit, zet prima koffie. (moet allen nog goed gepoetst worden.)

- 2 Poccino Superiore De Luxe 0825
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XPzmGam6bOt89LdGvbaLiSio/thumb.jpgDe machine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TFjcdBnfh02JYxbXsdG4k79w/thumb.jpgHet interieur van de ingebouwde bonenmaler :X :X (voor het schoonmaken..)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i2WuVXfTBMmLgk7MfkaXqURB/thumb.jpgKlep/afsluiter die door draaien van het stoompijpje water naar de brouwkop of stoompijpje stuurt. Lijkt niet helemaal goed af te sluiten..

Vandaag begonnen met schoonmaken en testen. Bonenmolen zat helemaal vol met zachte aangekoekte koffie, is nu weer gangbaar en maalt netjes tot fijne espressomaling.
Het op gang krijgen van de pomp was iets meer werk. Water aanzuigen ging niet soepel. Uiteindelijk met een grote injectiespuit water de aanvoerslang gevuld met water, waardoor de pomp er weer echt zin in kreeg.
Temperatuur was prima op orde.
Daarna de uitdaging van het douchescherm. Zat helemaal vol met dikke zwarte koffiedrab. Waren precies 2 gaatjes nog open. Even krabben met een staalspons, uurtje in de azijn & heet water gezet. en met de hand en een speld alle gaatjes 1 voor 1 open geprikt., opnieuw schoonmaken, terug plaatsen en kopje espresso gezet. Resultaat? Hoera, prima espresso.

Nu zijn er nog een paar kleine probleempjes aanwezig:
  • De afsluiter/klep die water naar brouwkop of stoompijpje stuurt sluit niet helemaal goed af. (lekt tijdens koffie zetten een beetje stoom (& water))
  • De molen: Omdat de molen helemaal vol leek te zitten met plakkende koffie vermoed ik dat de schijven ook vol met oude (ranzige) koffie zitten.
Iemand een goed idee hoe de bonenmolen te demonteren? Ik heb zelf de hopper en hopperhouder verwijderd en met een borsteltje en een sateprikker zo veel mogelijk koffie los gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1JIhwJfILeErej7FIBz7sj7c/thumb.jpg
Ik kan de afstelknop losmaken van de bovenste maalschijf (2 schroeven losmaken) Het lukt me dan alleen niet om de maalschijf met de hand verder los te draaien.

Iemand ook enig idee hoe de klep weer goed/beter werkend te krijgen? ontkalken? vervangen? smeren?

Ik kon zelf geen servicemanual voor deze machine vinden. Iemand meer geluk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Sowieso begin eens met ontkalken als je al met een dikke spuit water erdoor moet raggen. De bonenmaler zou je ook schoonmaak korrels doorheen kunnen halen. Doen veel mensen hier. Echter zijn dat meestal los staande malers een geen ingebouwde. Je kan je ook voorstellen op koffiepraat.nl en daarna pas je vraag in het betreffende topic stuk stellen. Hier zitten aantal die ook op GOT in dit draadje posten met heel veel jaren ervaring in reviseren van espresso machines. Dat ben je per slot van rekening aan het doen.

Over koffiebonen, hoe verser hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
mutsje schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:30:
Sowieso begin eens met ontkalken als je al met een dikke spuit water erdoor moet raggen. De bonenmaler zou je ook schoonmaak korrels doorheen kunnen halen. Doen veel mensen hier. Echter zijn dat meestal los staande malers een geen ingebouwde. Je kan je ook voorstellen op koffiepraat.nl en daarna pas je vraag in het betreffende topic stuk stellen. Hier zitten aantal die ook op GOT in dit draadje posten met heel veel jaren ervaring in reviseren van espresso machines. Dat ben je per slot van rekening aan het doen.

Over koffiebonen, hoe verser hoe beter.
De spuit was nodig om water in de pomp te krijgen, zodra er water in de pomp zat (en zonder douchezeefje loopt de brouwkop goed door.) (er komt na het schoonmaken van het zeefje dan ook een nette espresso uit de Poccino) De vraag was meer of ontkalken zin heeft om de draaiklep tussen stoompijpje en brouwkop weer lekvrij te maken.
Ik ben bekend met de schoonmaakkorrels zoals die vaak gebruikt worden voor kofiemolens. Dat kan een prima oplossing zijn voor (half-)jaarlijks gebruik, maar gezien de hoeveelheid koffieprut die nu al buiten de schijven te vinden was wil ik deze liever even los op het buro hebben liggen. Voorheen heb ik met horecamachines als deze La Marzocco FB-80/4AV & Mazzers gewerkt. Dit is voor mij een eerste huis, tuin en keukenmachine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wld5WVNawWvVGVEeiptvdTk5/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i43.photobucket.com/albums/e355/Duif421/thuis/DSCF0413kln.jpg8 espresso's tegelijk zetten.. Was altijd het begin van iedere werkdag, om te testen of alles nog een beetje goed afgesteld stond.

Op koffiepraat heb ik ergens lang geleden al eens een account gemaakt, een voorstel rondje gedaan en wat berichten gepost.. Ik dacht laat ik hier maar eens beginnen.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door nachtnet op 18-02-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik doe veel in het brood topic op koffiepraat.nl :+ is een heel actief draadje en hier op GOT begint het ook weer tot leven te komen gelukkig. Hopelijk vind je een 3d tekening zo'n exploded view van je machine dan weet je precies wat je los moet halen. Weet niet waar je woont maar als je in de buurt van Drente woont kan je bij Peter van Kafko langs die vind sleutelen aan machines bij definitie al fun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
Vandaag toch maar verder gegaan met losmaken van de maalschijven:

Uiteindelijk is het mij op de volgende manier gelukt: Steeds een klein stukje draaien met de verstelbeugel. Beugel los en vast maken en weer een kwartslag draaien.. Monniken werk..

Uiteindelijk kwam de maalschijf los..
Ik moet zeggen geen overbodige luxe.
Zie ook deze foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1VObuLIL3V8aQFTvRYKnjWOG/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zgi9xc1xt68PuuOnaktDZNIG/full.jpg
De gele pijlen laten dikke korsten oude vette koffie zien. :X
Daarna met tandenborstel, sateprikkers etc alle koffieresten verwijderd.
Gelukkig bleken beide maalschijven nog prima te zijn.. Superscherp
zie ook deze foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9mVLbrAP62DMRdzxls3DGah2/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WFnXr6ZanwwL1bxeCjlVoKC4/full.jpg
Uiteindelijk maalt na montage het geheel weer als een zonnetje..

Iemand hier al ideeën over de lekkende klep tussen stoompijpje en brouwkop? (Misschien dat ik voor die vraag nog wel naar koffiepraat ga..)

Een servicemanual of idd een exploded view van deze machine zou ook nog welkom zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:04
nachtnet schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:12:
[...]

Iemand hier al ideeën over de lekkende klep tussen stoompijpje en brouwkop? (Misschien dat ik voor die vraag nog wel naar koffiepraat ga..)

Een servicemanual of idd een exploded view van deze machine zou ook nog welkom zijn..
Ziet er uit als een kloon van de Quickmill 835. Zou me niets verbazen als de driewegklep ook identiek is. Daar kun je wel een technische tekening van vonden of anders van een 820.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
bszz schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:27:
[...]

Ziet er uit als een kloon van de Quickmill 835. Zou me niets verbazen als de driewegklep ook identiek is. Daar kun je wel een technische tekening van vonden of anders van een 820.
Quickmill lijkt wel heel precies overeen te komen (zo dus een rebrand kunnen zijn..)
Afbeeldingslocatie: https://www.kaffeezentrale.de/media/pdf/Anleitung-Bruehgruppe-reinigen.jpg

Morgen maar eens verder kijken..
Deze video zegt iig dat het demonteren en ontkalken van het stoompijpje geen kwaad kan. YouTube: Quick Mill - Reinung einer verstoften Dampfdüse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Die zat wel heel erg vol met aangekoekte koffie maalsel. Als het niet overeenkomt veel foto's maken zodat je het later weer in omgekeerde volgorde in elkaar kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
nachtnet schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:48:
Afgelopen week weer twee mooie koffieapparaatjes gescoord.

- 1 Poccino espresso
[afbeelding]
Soort elektrische Bialetti.. Ziet er prachtig uit, zet prima koffie. (moet allen nog goed gepoetst worden.)

- 2 Poccino Superiore De Luxe 0825
[afbeelding]De machine
[afbeelding]Het interieur van de ingebouwde bonenmaler :X :X (voor het schoonmaken..)
[afbeelding]Klep/afsluiter die door draaien van het stoompijpje water naar de brouwkop of stoompijpje stuurt. Lijkt niet helemaal goed af te sluiten..

Vandaag begonnen met schoonmaken en testen. Bonenmolen zat helemaal vol met zachte aangekoekte koffie, is nu weer gangbaar en maalt netjes tot fijne espressomaling.
Het op gang krijgen van de pomp was iets meer werk. Water aanzuigen ging niet soepel. Uiteindelijk met een grote injectiespuit water de aanvoerslang gevuld met water, waardoor de pomp er weer echt zin in kreeg.
Temperatuur was prima op orde.
Daarna de uitdaging van het douchescherm. Zat helemaal vol met dikke zwarte koffiedrab. Waren precies 2 gaatjes nog open. Even krabben met een staalspons, uurtje in de azijn & heet water gezet. en met de hand en een speld alle gaatjes 1 voor 1 open geprikt., opnieuw schoonmaken, terug plaatsen en kopje espresso gezet. Resultaat? Hoera, prima espresso.

Nu zijn er nog een paar kleine probleempjes aanwezig:
  • De afsluiter/klep die water naar brouwkop of stoompijpje stuurt sluit niet helemaal goed af. (lekt tijdens koffie zetten een beetje stoom (& water))
  • De molen: Omdat de molen helemaal vol leek te zitten met plakkende koffie vermoed ik dat de schijven ook vol met oude (ranzige) koffie zitten.
Iemand een goed idee hoe de bonenmolen te demonteren? Ik heb zelf de hopper en hopperhouder verwijderd en met een borsteltje en een sateprikker zo veel mogelijk koffie los gemaakt.
[afbeelding]
Ik kan de afstelknop losmaken van de bovenste maalschijf (2 schroeven losmaken) Het lukt me dan alleen niet om de maalschijf met de hand verder los te draaien.

Iemand ook enig idee hoe de klep weer goed/beter werkend te krijgen? ontkalken? vervangen? smeren?

Ik kon zelf geen servicemanual voor deze machine vinden. Iemand meer geluk?
-Als je de gaatjes van je doucheplaatje met een speld doorprikt worden de gaatjes ook groter. Je kunt 'm ook in een vlammetje schoonbranden en even goed naborstelen.
-Driewegklep reviseren is lastig en niet gegarandeerd een succes. Alternatief is een nieuwe..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
mutsje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 19:51:
Die zat wel heel erg vol met aangekoekte koffie maalsel. Als het niet overeenkomt veel foto's maken zodat je het later weer in omgekeerde volgorde in elkaar kunt zetten.
Camera staat voor iedere stap paraat.. Leek me wel verstandig..

De eerste espresso na schoonmaken van de molen was iig al goed te drinken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f70xweQ7TJemIRTXiJOW1zgb/full.jpg
bszz schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:27:
[...]

-Als je de gaatjes van je doucheplaatje met een speld doorprikt worden de gaatjes ook groter. Je kunt 'm ook in een vlammetje schoonbranden en even goed naborstelen.
-Driewegklep reviseren is lastig en niet gegarandeerd een succes. Alternatief is een nieuwe..
Uiteraard niet met de speld door het douchescherm heen gaatjes geprikt, maar met de speld de aangekoekte resten weggestoken.. (nieuw douchescherm staat op het boodschappenlijstje (samen met pistonring en wat andere kleine delen..))

Inmiddels heb ik de driewegklep en stoompijpje uit de machine gehad. Helaas is het een ouder model dan de huidige en voorlaatste van Quickmill. Een simpele revisie d.m.v. het vervangen van de spindel of rubbers zit er daardoor niet in.

Wel heb ik de klep kort ontkalkt, en goed doorgespoeld.. Nu lijkt deze weer goed af te sluiten. ( T.z.t. zal er wel een nieuwe 3-weg klep + stoompijp nodig zijn.. ) Morgen de machine weer goed opwarmen, en testen.

Tot mijn verbazing kan ik nergens op of in het apparaat een datum aanduiding vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Wel heel erg gaaf dat je em weer aan de praat hebt gekregen! Lijkt me ook wel eens leuk om te doen een opknapper op te kop tikken voor weinig , maar heb al zoveel hobby's :) vrouw wordt er zo langzamerhand gek van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 14:53
Leuk dat geknutsel aan machines! :) Het is al een tijdje geleden dat mijn quick mill (820) zo open lag.
nachtnet schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:48:
[...]

Quickmill lijkt wel heel precies overeen te komen (zo dus een rebrand kunnen zijn..)
De Quick Mill machines zijn inderdaad ook onder verschillende merken verkocht o.a. als Poccino en La Messoni. Het binnenwerk is veelal identiek aan de Quick Mill 820 en de onderdelen zijn uitwisselbaar.
nachtnet schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:45:
[...]

Inmiddels heb ik de driewegklep en stoompijpje uit de machine gehad. Helaas is het een ouder model dan de huidige en voorlaatste van Quickmill. Een simpele revisie d.m.v. het vervangen van de spindel of rubbers zit er daardoor niet in.

Wel heb ik de klep kort ontkalkt, en goed doorgespoeld.. Nu lijkt deze weer goed af te sluiten. ( T.z.t. zal er wel een nieuwe 3-weg klep + stoompijp nodig zijn.. ) Morgen de machine weer goed opwarmen, en testen.

Tot mijn verbazing kan ik nergens op of in het apparaat een datum aanduiding vinden..
Het probleem met het stoompijpje komt me bekend voor. In mijn geval betrof het een apparaat uit 1984 waarin het oude model stoompijpje zat. Probleem hierbij is dat de rubberenring een vrijwel onmogelijk maat heeft en lastig is te vinden (losse onderdelen hiervoor worden niet verkocht). Het nieuwe model stoompijp ziet er iets anders uit (ik geloof ook 2 rubbers i.p.v. 1) en kost rond de €50,- en is verder eenvoudig te vervangen. Mogelijk heb ik hier nog een liggen zelfs.

Ik heb net nog even een foto gemaakt van mijn oude stoompijpje (met alle losse onderdelen).
Quick Mill stoompijp
Stoompijp
Detail spindel en extra rubber:
SPindel en rubber
Nog een tip wat betreft de broeikop (afbeelding in je vorige post): Indien je hem open wil maken (ik raad het af), wees heel voorzichtig met het aandraaien van de schroeven. De schroeven zijn vaak door de ouderdom aangetast met als het gevolg een gebroken schroef en een lekkende kop. Dit is op te lossen door het uitboren van de schroef , of het kopen van een nieuwe kop (duur :o )

Qua leeftijd zou je mogelijk aan de onderzijde van het apparaat een indicatie kunnen vinden. Bij de oude apparaten ziet dat er als volgt uit:
Quick Mill bodem
Verder klusgerelateerde vragen beantwoord ik graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
@Martensupport TOP!

Op mijn onderzijde staat precies dezelfde tekst Conforme AL D.M. 10-4-84 (Lijkt mij een type goedkeuring te zijn (niet productie datum))

Ik zal morgen een aantal foto's posten van mijn stoompijpje. De mijne lijkt nog een generatie ouder. (heeft iig een vierkante as binnen in. (ik kreeg ook niet 1-2-3 de spindel of het stoompijpje uit de klep verwijderd..)) Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/322uPcnm8q2la2zWHJWUhZri/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cazqZh4h41n5JkhP4M8Mb3b1/full.png

Geen haar op mijn hoofd die er nu al aan denkt om de brouwkop te demonteren..

Wordt vervolgd, morgen eerst testen of de kraan nog lekt..

mutsje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 23:15:
Wel heel erg gaaf dat je em weer aan de praat hebt gekregen! Lijkt me ook wel eens leuk om te doen een opknapper op te kop tikken voor weinig , maar heb al zoveel hobby's :) vrouw wordt er zo langzamerhand gek van.
Qua kosten zit het voorlopig nog wel goed met deze machine.. (Als ik de 6 espresso's die ik nu gezet heb op een terras had gedronken was ik meer kwijt geweest.. :+ )

Martensupport schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 00:22:
Leuk dat geknutsel aan machines! :)
[...]

Probleem hierbij is dat de rubberenring een vrijwel onmogelijk maat heeft en lastig is te vinden (losse onderdelen hiervoor worden niet verkocht).
[...]
Voor een quick-Fix was ik uitgegaan van deze ringen: http://www.quick-mill.nl/...ing-spindel-epdm-1x-6371/ €2,66 p.st.
of deze:http://www.quick-mill.nl/quick-mill-revisieset-stoomkraan-8364/

[ Voor 47% gewijzigd door nachtnet op 22-02-2017 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Update:

Stoompijpje doet het gewoon weer helemaal prima. En daardoor is ook de druk bij koffiezetten en stoom maken een stuk beter.

Even wat foto's ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EDcXW7S3Y732fgmfjqGTQMNJ/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DUpjHK174amIEtPvnMudJhBC/full.jpg
Prima espresso. ("verse" Bio+ Dutch Roast bonen) 14 gram koffie bij max pompdruk & 48 Sec. (Moet waarschijnlijk 1 tandje grover malen..)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BWCPF3XGEyyZ6kOcasaCmFB9/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U7vnXeR9vKyjqD2n2wPKFAYc/full.jpg
onderhoudsset zit in het winkelmandje (o.a. pistonring, douchezeef, kopsproeier etc.) . Tot de postbode geweest is maar eens zoeken naar een vervanger voor de draaiknoppen aan de voorkant. Moet i.i.g. passen bij de draaiknop aan de zijkant. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uXgyp3dL5KEXrfVl9gyVcCkK/full.jpg

* nachtnet begint te vermoeden dat deze Poccino gewoon al heel lang stil staat, maar in prima staat was.. _/-\o_

en nog even de gegevens van de onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T35fAUeNDwrvvYIIxPpb3F4Y/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door nachtnet op 22-02-2017 15:37 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn Melitta Bistro heeft het nu weer begeven en begin het nu zat te worden. Alles behalve mijn motor en behuizing is vervangen en blijft nu hangen op het stoompijpje. Nu na de tweede aanvraag van reparatie via de garantie hebben ze het toestel totaloss verklaard. Bij de eerste aanvraag is Melitta nog twee keer daarna geweest om vanalles te vervangen. Er schijnt ook revisie a en b door elkaar nu te lopen. Het apparaat is 3,5 jaar oud.
Eigenlijk wil ik niet meer de ellende van dat na 4 jaar met volautomatisch dat vanalles stuk gaat of kan. Na deze Melitta wil ik
Ik heb aan het kijken naar handmatig espresso apparaat met losse maler, alleen ik weet niet wat ik zal doen. Het heeft geen zin om een goedkope te kopen vanwege de tijd van opwarmen van de boiler, niet warm genoeg, etcetera dus ik dacht zelf aan om een Solis 117 te gaan halen. Of zal ik mijn Melitta toch weer een kans geven?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• bszz
itsalex schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:59:
Mijn Melitta Bistro heeft het nu weer begeven en begin het nu zat te worden. Alles behalve mijn motor en behuizing is vervangen en blijft nu hangen op het stoompijpje. Nu na de tweede aanvraag van reparatie via de garantie hebben ze het toestel totaloss verklaard. Bij de eerste aanvraag is Melitta nog twee keer daarna geweest om vanalles te vervangen. Er schijnt ook revisie a en b door elkaar nu te lopen. Het apparaat is 3,5 jaar oud.
Eigenlijk wil ik niet meer de ellende van dat na 4 jaar met volautomatisch dat vanalles stuk gaat of kan. Na deze Melitta wil ik
Ik heb aan het kijken naar handmatig espresso apparaat met losse maler, alleen ik weet niet wat ik zal doen. Het heeft geen zin om een goedkope te kopen vanwege de tijd van opwarmen van de boiler, niet warm genoeg, etcetera dus ik dacht zelf aan om een Solis 117 te gaan halen. Of zal ik mijn Melitta toch weer een kans geven?
Als je lol beleeft aan koffie zetten met een halfautomaat: doen! Opwarmtijd boiler heeft niet zoveel met prijs te maken. Je hebt eigenlijk twee systemen:

-Thermoblock, snel warm
-Boiler, grote massa, daardoor lange opwarmtijd. In boilers heb je dan weer verschillende smaken met en zonder warmtewisselaar, enkel of dubbel. Daarnaast heb je nog machines met een kleinere boiler en korte opwarmtijd zoals Gaggia classic en Lelit Anna

Aan een Quickmill 820 kun je je geen buil vallen. ook goed 2e hands te krijgen maar dan moet je wel weten wat je koopt en rekening houden met enig revisiewerk. Oude Gaggia classic idem. Lelit Anna ook een prima machientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:40:
[...]

Als je lol beleeft aan koffie zetten met een halfautomaat: doen! Opwarmtijd boiler heeft niet zoveel met prijs te maken. Je hebt eigenlijk twee systemen:

-Thermoblock, snel warm
-Boiler, grote massa, daardoor lange opwarmtijd. In boilers heb je dan weer verschillende smaken met en zonder warmtewisselaar, enkel of dubbel. Daarnaast heb je nog machines met een kleinere boiler en korte opwarmtijd zoals Gaggia classic en Lelit Anna

Aan een Quickmill 820 kun je je geen buil vallen. ook goed 2e hands te krijgen maar dan moet je wel weten wat je koopt en rekening houden met enig revisiewerk. Oude Gaggia classic idem. Lelit Anna ook een prima machientje.
Dank je voor je advies. Ik ben uiteindelijk gegaan voor Solis 117 Pro vanwege de vormgeving en ik weet dat de Quickmill 820/2820 meer basic is (kan minder stuk?) en ook zwaarder is (betere kwaliteit??) maar de Solis 117 Pro had nog een indicatie van ontkalking, sleutel voor zetgroep, iets meer sensors (voor oa temperatuurregeling)), aparte theeuitloop en programmeerbare koffieuitloop (en dat is voor mij wel een voordeel). De deal was gewoon goed voor de Solis (uiteindelijk maar € 450).

Ik zal vast weer bonen gaan bestellen want dat gaat er nu weer aankomen na een paar weken alleen maar filterkoffie te hebben gedronken (bij mijn klanten nam ik dan maar Nespresso koffie ter compensatie maar Nespresso blijft toch echt zo duur en de smaak is echt, er is gewoon geen variatie in (ik drink als het kan de Dharkan of de Indria)) en ik ga straks eerst de New York koffiebonen bestellen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Sinds een paar dagen ook een DeLonghi bonenautomaat gekocht :)
Valt me nog mee met die Douwe Egberts bonen wat voor een heerlijke koffie en espresso eruit komt!
Vandaag eens een cappuccino maken met m'n net binnegekomen Motta melkkannetje.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:51
Voor de Tweakers, verkoop mijn ECM Casa Van + Compak K3. Ga verhuizen en krijg een keuken met een geïntegreerde espressomachine. PM me maar als er interesse is.

PS, weet niet of deze reactie mag. Zo niet, dan verwijder ik het direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agima!
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-01 19:51
Ik heb een mooie Melitta Solo automaat, deze begaf het net na de garantie maar omdat de koffie zo lekker was heb ik hetzelfde model gekocht. Helaas nu weer net na de garantie hetzelfe probleem.

Hij loopt vast, ik haal de grinder er uit en krijg hem er niet meer in... Het lijkt niet te passen. Lampjes power en filter knipperen om en om.

Iemand tips hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
Agima! schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 19:02:
Ik heb een mooie Melitta Solo automaat, deze begaf het net na de garantie maar omdat de koffie zo lekker was heb ik hetzelfde model gekocht. Helaas nu weer net na de garantie hetzelfe probleem.

Hij loopt vast, ik haal de grinder er uit en krijg hem er niet meer in... Het lijkt niet te passen. Lampjes power en filter knipperen om en om.

Iemand tips hoe ik dit kan oplossen?
Ik ken de Melitta Solo specifiek niet maar bedoel je dat je de zetgroep er niet meer in krijgt? Staat deze wel in de rust stand? Dit zie je meestal aan de stand van een pin/hendel aan de zijkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Wackmack schreef op zondag 19 maart 2017 @ 19:36:
Voor de Tweakers, verkoop mijn ECM Casa Van + Compak K3. Ga verhuizen en krijg een keuken met een geïntegreerde espressomachine. PM me maar als er interesse is.

PS, weet niet of deze reactie mag. Zo niet, dan verwijder ik het direct.
Je kan het denk ik hier categorie: Koffiezetapparaten te koop aan bieden gezien het om een set gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agima!
andy88 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 13:11:
[...]

Ik ken de Melitta Solo specifiek niet maar bedoel je dat je de zetgroep er niet meer in krijgt? Staat deze wel in de rust stand? Dit zie je meestal aan de stand van een pin/hendel aan de zijkant.
Ik heb ze beide kunnen fixen na een tip van een medewerker van mediamarkt Breda. Soms raakt die zetgroep uit sync. Dan loopt ie mechanisch vast. Een mechanische reset is mogelijk door de stroom er af te halen en er weer op te zetten en enkel en dubbel koffie knopje gelijktijdig beide 5 secondes vasthouden. Het mechanische draait dan weer terug naar zijn basis instelling. Deze truuk Werkte op beide apparaten! Super bedankt mediamarkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:23
Agima! schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:20:
[...]

Ik heb ze beide kunnen fixen na een tip van een medewerker van mediamarkt Breda. Soms raakt die zetgroep uit sync. Dan loopt ie mechanisch vast. Een mechanische reset is mogelijk door de stroom er af te halen en er weer op te zetten en enkel en dubbel koffie knopje gelijktijdig beide 5 secondes vasthouden. Het mechanische draait dan weer terug naar zijn basis instelling. Deze truuk Werkte op beide apparaten! Super bedankt mediamarkt!
Kan je de tweede gelijk verkopen :+ ;)
Maar het is dus iets simpels als ik het zo lees :)
Fijn dat ie in ieder geval weer werkt

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agima!
Klopt ja... ik had alle combinaties al geprobeerd. Deze blijkbaar nog niet.

Die oudere heeft een jaar stil gestaan. Hij ruikt niet meer helemaal jofel. Die durf ik niet te verkopen... 🤑

Bedankt hoe dan ook voor het meedenken... 👍

[ Voor 5% gewijzigd door Agima! op 26-03-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:23
Agima! schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:28:
Klopt ja... ik had alle combinaties al geprobeerd. Deze blijkbaar nog niet.

Die oudere heeft een jaar stil gestaan. Hij ruikt niet meer helemaal jofel. Die durf ik niet te verkopen... 🤑

Bedankt invoerder gebal voor het meedenken...
Wellicht een paar keer laten spoelen zou kunnen helpen (heb er verder geen ervaring mee :+ )

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
Ik heb een Saeco intellia focus volautomaat.
Komt prima koffie uit en heb al diverse bonen geprobeerd.
De koffie is altijd vrij goed, echter met goede espresso heb ik nogal moeite. Is vaak erg zuur.
Wat ik zo lees komt dit omdat het water te kort de tijd heeft om de smaak van de bonen op te nemen.

Echter staat de maalgraad al op z'n fijnst. Vaak hoor je als je hem zeer fijn maalt dat het dan echt in druppeltjes er uit moet komen. Dit valt bij mij nogal mee, komt er nog vrij snel uit.
Zou het kunnen dat die Saeco niet zo'n goede maler aan boord heeft, dus niet zo fijn kan malen? En dus eigenlijk niet heel erg geschikt is voor kwaliteit espresso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:06
detim schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:02:
De koffie is altijd vrij goed, echter met goede espresso heb ik nogal moeite. Is vaak erg zuur.
Wat ik zo lees komt dit omdat het water te kort de tijd heeft om de smaak van de bonen op te nemen.

Echter staat de maalgraad al op z'n fijnst. Vaak hoor je als je hem zeer fijn maalt dat het dan echt in druppeltjes er uit moet komen. Dit valt bij mij nogal mee, komt er nog vrij snel uit.
Zou het kunnen dat die Saeco niet zo'n goede maler aan boord heeft, dus niet zo fijn kan malen? En dus eigenlijk niet heel erg geschikt is voor kwaliteit espresso?
Zuur is meestal het resultaat van te koud water over je koffiepuck heen. Te bitter is juist te heet water.
Geef je de machine wel genoeg kans om op te warmen of zet je hem aan en verwacht je meteen binnen een minuut een kop koffie?

Dat andere hoeft niet per se maalgraad te zijn. Ikzelf zie dat fenomeen het sterkst als je oude bonen hebt. Dus probeer eens vers gebrande koffie van gebrand.nl of casabarista.nl. Met koffie uit de supermarkt, Simon Levelt, Kaldi enz heb ik zelf hele slechte ervaring mee qua versheid.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
detim schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:02:

Dat hoeft niet perse met de kwaliteit van de molen te maken te hebben. Als je deze echter espressomaling zou laten malen is het vragen om een verstopte machine. De maling is dus eigenlijk op de fijnste stand al te grof "by design" en dan krijg je bij ristretto en espresso relatief veel zuren. Als je dit meer in balans wilt met zoet en bitter zul je een boon met minder zuren moeten kiezen en een langere doorlooptijd voor lief moeten nemen.

Over maling gesproken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2CJHUvKd1kjf23oQHdHqxYVG/thumb.jpg

Wat een fantastische molen is dit.Mooi luchtig, consistent maalsel. Voor de nieuwsgierigen: het is de Baratza Sette 270. Wat ik naast maalkwaliteit erg fijn vind:

-Maalgraad: Macroafstelling in stappen en tussen de macrostanden een traploze fijnafstelling.
-Drie voorgeprogrammeerde timer toetsen
-Bonenreservoir, maalschijven en uitloop in één lijn. Hierdoor zou je in theorie minder retentie moeten krijgen.
-Je hangt je filterdrager er in, hoef je dus niet vast te houden

Hij schijnt ook geschikt te zijn voor V60, Chemex etc. maar daar heb ik nog niet mee gestoeid.

[ Voor 23% gewijzigd door bszz op 29-03-2017 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:06
Agima! schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:20:
[...]
Ik heb ze beide kunnen fixen na een tip van een medewerker van mediamarkt Breda. Soms raakt die zetgroep uit sync. Dan loopt ie mechanisch vast. Een mechanische reset is mogelijk door de stroom er af te halen en er weer op te zetten en enkel en dubbel koffie knopje gelijktijdig beide 5 secondes vasthouden. Het mechanische draait dan weer terug naar zijn basis instelling.
Mooi dat het gelukt is! Ik heb ook een Caffeo solo en heb dit ook een keer gehad, en was blij met deze reset optie. Kreeg de tip van de servicedienst van Melitta, die ik erg behulpzaam vind, ook als de garantieperiode voorbij is. Wel grappig, ze zitten in België en je krijgt altijd wat oudere dames aan de lijn die je in alle rust helpen. Niks geen keuzemenu, een verademing!

Ik heb de machine nu een jaar of drie, en ondanks de plastic zetgroep doet hij het nog steeds prima. Ik moet alleen een staafje met een veertje naar links schuiven als ik de zetgroep terugplaats. En ik reinig de machine wat nauwkeuriger als Melitta aangeeft in de gebruiksaanwijzing. Daar staat dat je 'm alleen hoeft af te spelen, maar ik loop alles met een wattenstaafje na. Ook in de machine zelf blijft de nodige drab achter.
Toen ik de machine een jaar had ging de koffiesmaak opeens flink achteruit. Ze hebben toen wat gefixed, ik kreeg zelfs een leentoestel. En een rapport van mijn koffiemachine waar in stond hoeveel kopjes ik in de tussentijd had gezet, en aantal keren dat ik 'm gereinigd en ontkalkt had. :) Dat wordt dus bijgehouden door de machine.

Ik zou je oude machine reinigen met wat azijn op een wattenstaafje en dan inderdaad een paar keer laten doorspoelen. Als 'ie verder nog ok is dan kan je de nieuwe misschien verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
bszz schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:56:
[...]

Over maling gesproken:

[afbeelding]

Wat een fantastische molen is dit.Mooi luchtig, consistent maalsel. Voor de nieuwsgierigen: het is de Baratza Sette 270. Wat ik naast maalkwaliteit erg fijn vind:

-Maalgraad: Macroafstelling in stappen en tussen de macrostanden een traploze fijnafstelling.
-Drie voorgeprogrammeerde timer toetsen
-Bonenreservoir, maalschijven en uitloop in één lijn. Hierdoor zou je in theorie minder retentie moeten krijgen.
-Je hangt je filterdrager er in, hoef je dus niet vast te houden

Hij schijnt ook geschikt te zijn voor V60, Chemex etc. maar daar heb ik nog niet mee gestoeid.
Zo zit ik verlekkerd te kijken naar de Eureka Atom die 4 dingen heeft die ik nu niet heb:

- Programmeerbare timer (1-kop / 2-kop)
- Traploze fijnafstelling
- Onthouden fijnafstellingen bij open maken voor reiniging
- Mogelijk tot malen voor filterkoffie/mokka-potje

-------

Een PID-regeling is toch wel een machtig middel. Heb nu een koffie die eigenlijk iets te pittig voor mijn smaak geroosterd is. Opgelost door de zettemperatuur een graadje lager te zetten (90°C) en nu is de koffie een stuk zachter _/-\o_

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Joarie schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:59:
[...]

Zo zit ik verlekkerd te kijken naar de Eureka Atom die 4 dingen heeft die ik nu niet heb:

- Programmeerbare timer (1-kop / 2-kop)
- Traploze fijnafstelling
- Onthouden fijnafstellingen bij open maken voor reiniging
- Mogelijk tot malen voor filterkoffie/mokka-potje

-------

Een PID-regeling is toch wel een machtig middel. Heb nu een koffie die eigenlijk iets te pittig voor mijn smaak geroosterd is. Opgelost door de zettemperatuur een graadje lager te zetten (90°C) en nu is de koffie een stuk zachter _/-\o_
De Eureka Atom gebruik je of voor espresso of eigenlijk gewoon niet. Hem geschikt noemen voor filterkoffie vind ik heel raar. Dat wieltje wat er op zit is enorm precies qua instellen fijnheid maling, perfect voor espresso om hem echt te fine-tunen naar believen. Maar om van espresso naar filterkoffie te gaan qua maalgraad mag je er wel een schroefmachine op zetten qua ronddraaien. Fabrikanten noemen graag dat ze voor alles geschikt zijn (maakt de markt immers groter), maar dat betekent nog niet dat ze er fijn voor zijn.

De Sette hierboven is met recht wel geschikt voor beiden, omdat je minder dan 10 seconden van filter naar espresso en andersom bent ingesteld weer. Die heeft cijfertjes die keer op keer corresponderen ook met dezelfde fijnheid..de atom moet je weer geheel instellen elke keer dat je gewisseld hebt.

Dus de Atom is een fijne maler, voor espresso..het stukje filter moet je echt wegstrepen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Thx voor de tip. Niet dat ik echt vaak uitwijk naar een filterkoffie-setting. Daarvoor heb ik nou net de Expobar in huis gehaald voor een stukje betrouwbaarheid.
Toen mijn Quickmill weer af en toe naar de reparatie moest, was ik vaak weer een paar weken aangewezen op mijn french press of mokka potje. Dus even in een dag tijd wisselen van verschillende maalinstellingen is hier niet gebruikelijk ;)

Maarre, punt 1 en 2 zijn wel duidelijke gemissen op mijn ECM Casa maler. Het is een robuuste en betrouwbare malen, maar ik merk echt dat naarmate je bonen ouder worden dat je vaak die fijnregeling mist van een een traploze maler en dat op het oog de hoeveelheid afmeten ook lastig gaat. De (rip-off) OCD tool helpt wel een stuk maar ik vermoed als ik het zou gaan wegen dat ik een spreiding van minimaal 2 gram heb op de 10 gram die ik wil hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Naarmate de bonen ouder worden pas ik de tijd van malen aan, niet (nauwelijks) de maalgraad.
Bij mij is daar bijna een seconde verloop op 12 seconden / 15.3 gram in twee weken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Joarie schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:02:
Thx voor de tip. Niet dat ik echt vaak uitwijk naar een filterkoffie-setting. Daarvoor heb ik nou net de Expobar in huis gehaald voor een stukje betrouwbaarheid.
Toen mijn Quickmill weer af en toe naar de reparatie moest, was ik vaak weer een paar weken aangewezen op mijn french press of mokka potje. Dus even in een dag tijd wisselen van verschillende maalinstellingen is hier niet gebruikelijk ;)

Maarre, punt 1 en 2 zijn wel duidelijke gemissen op mijn ECM Casa maler. Het is een robuuste en betrouwbare malen, maar ik merk echt dat naarmate je bonen ouder worden dat je vaak die fijnregeling mist van een een traploze maler en dat op het oog de hoeveelheid afmeten ook lastig gaat. De (rip-off) OCD tool helpt wel een stuk maar ik vermoed als ik het zou gaan wegen dat ik een spreiding van minimaal 2 gram heb op de 10 gram die ik wil hebben
De Sette is eventueel ook in een 270W uitvoering. Daarmee zou je op gewicht op 0,1 gram nauwkeurig kunnen malen. Wat ik heb gehoord luistert het echter vrij nauw hoe je filterdrager er in hangt en moet je voor elke filterdrager apart kalibreren. Ik verwacht dat dit in de toekomst verbeterd wordt. Verder is een leuke gimmick dat ie Acaia "compatible" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Crap, en bedankt! Nu heb weer een andere grinder op mijn wishlist! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Joarie schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:21:
Crap, en bedankt! Nu heb weer een andere grinder op mijn wishlist! :+
ik wil hem ook hoor :P. Voornamelijk voor filter (heb momenteel geen espressomachine), reviews zijn ook erg positief allemaal (als je het hardere geluid accepteert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zweer bij de Atom dan weer :). En ja, toen mevr Zwerver twee weken niet begreep hoe de afstelling in elkaar zat heb ik wel even staan vloeken, maar voor de rest is die fijnafstelling echt fantastisch.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Nomad schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:07:
[...]

ik wil hem ook hoor :P. Voornamelijk voor filter (heb momenteel geen espressomachine), reviews zijn ook erg positief allemaal (als je het hardere geluid accepteert)
Ik ben erg benieuwd hoe nauwkeurig nou zo'n setup met een loadcell kan doseren (dus die 270W versie).
Mijn achtergrond is proces technologie & regeling en ik zie in de fabriek dat het altijd knap lastig is om een afweging te doen met een zo klein mogelijke afwijking/spreiding. Zeker als ik hoor dat de maler zo lekker snel is (minder dan 2 sec voor een 9-10 gram) dan slaat bij mij de twijfel toe, vooral omdat de doseersnelheid alleen afhangt van de malen en geen onafhankelijke dosering erboven.
De enige manier om zo'n opstelling vooraf in te regelen in de regeling is door een vaste afslagpunt te definieren (dus bijv "stop dosering 0,5 gram voor doel ivm naloop motor en naval koffie"). Alleen zoiets is zwaar afhankelijk van de maalgraad. Dat er een complete zelfregelende PID in zit die bij elke dosering bepaald welke afslagpunt hij moet gebruiken zie ik niet zo snel in zo'n consumenten-apparaat gebruikt worden.

Helaas heb ik daar nog geen details over gevonden. Maar is wel eens interessant om uit te zoeken en eens na te wegen bij verschillende situaties (maalgraad, 1e t/m 10e maling na aanpassing maalgraad, wenshoeveelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Joarie schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:41:
[...]

Ik ben erg benieuwd hoe nauwkeurig nou zo'n setup met een loadcell kan doseren (dus die 270W versie).
Mijn achtergrond is proces technologie & regeling en ik zie in de fabriek dat het altijd knap lastig is om een afweging te doen met een zo klein mogelijke afwijking/spreiding. Zeker als ik hoor dat de maler zo lekker snel is (minder dan 2 sec voor een 9-10 gram) dan slaat bij mij de twijfel toe, vooral omdat de doseersnelheid alleen afhangt van de malen en geen onafhankelijke dosering erboven.
De enige manier om zo'n opstelling vooraf in te regelen in de regeling is door een vaste afslagpunt te definieren (dus bijv "stop dosering 0,5 gram voor doel ivm naloop motor en naval koffie"). Alleen zoiets is zwaar afhankelijk van de maalgraad. Dat er een complete zelfregelende PID in zit die bij elke dosering bepaald welke afslagpunt hij moet gebruiken zie ik niet zo snel in zo'n consumenten-apparaat gebruikt worden.

Helaas heb ik daar nog geen details over gevonden. Maar is wel eens interessant om uit te zoeken en eens na te wegen bij verschillende situaties (maalgraad, 1e t/m 10e maling na aanpassing maalgraad, wenshoeveelheid)
10 gram espresso binnen 2 sec. lukt echt niet. Heb even gemeten en ik kom tot 12,4 gram in 4,60 sec (En dat gaat akelig consequent elke keer weer). 10 gram < 2 sec. zal filtermaling zijn.

Edit: Tijd is per 0,01 sec. instelbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Op basis van tijd kom je inderdaad een heel eind.
Toen ik mijn grinder aan het tweaken was had ik ook loadcells in mijn hoofd, dit blijkt nauwelijks nodig.
Tijd met (een resolutie van 25/1000 seconde) geeft mij structureel hetzelfde resultaat.
Eens in de zoveel dagen kalibreer ik handmatig met een weegschaaltje. Nodig omdat de bonen ouder (droger?) worden.

Als je een load cell gebruikt als kalibratie input kan je dus gewoon het hele proces automatiseren.

Edit:
Een hele poos geleden heb ik een grinder gezien die van full-speed naar full-stop ging in luttele milliseconden.
Daar zaten wel onderdelen van een Ducati in en was ketting aangedreven.

Als je revs_real en power_in hebt dan kan je ook al een aardige schatting maken van hoe lang de maler blijft malen na uitschakelen.

De vraag is denk ik hoe precies wil je malen.
Uiteindelijk maakt het ook niet veel uit of je recept
1:2.64 of 1:2.68 is.

[ Voor 33% gewijzigd door Raymond P op 30-03-2017 13:29 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb sinds +- een half jaar een delonghi ecam 22.110. Bevalt goed, echter sinds een paar dagen heeft de koffie een wat nare bijsmaak (met dezelfde bonen als voorheen). Ik heb het apparaat altijd ontkalkt als ie dit aangaf, echter zag ik dat het onthardingsfilter al 2 maanden te lang erin zit en de drukgroep heb ik ook al een paar weken niet schoongespoeld. Daarom het onthardingsfilter eruit gehaald en de drukgroep schoongespoeld (deze was niet enorm vies ofzo), echter is die bijsmaak nog niet weg.

Iemand een idee wat dit kan zijn? De handleiding spreekt verder niet over het gebruik van reinigingstabletten of een reinigingsprogramma, dus neem aan dat ik dat qua onderhoud niet over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Palomar schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:35:
Ik heb sinds +- een half jaar een delonghi ecam 22.110. Bevalt goed, echter sinds een paar dagen heeft de koffie een wat nare bijsmaak (met dezelfde bonen als voorheen). Ik heb het apparaat altijd ontkalkt als ie dit aangaf, echter zag ik dat het onthardingsfilter al 2 maanden te lang erin zit en de drukgroep heb ik ook al een paar weken niet schoongespoeld. Daarom het onthardingsfilter eruit gehaald en de drukgroep schoongespoeld (deze was niet enorm vies ofzo), echter is die bijsmaak nog niet weg.

Iemand een idee wat dit kan zijn? De handleiding spreekt verder niet over het gebruik van reinigingstabletten of een reinigingsprogramma, dus neem aan dat ik dat qua onderhoud niet over het hoofd heb gezien?
Op zich wel bijzonder dat volgens deLonghi alleen de zetgroep en de uitloopjes schoongemaakt hoeven te worden. Koffievet zet zich namelijk echt ook op andere plaatsen af. Eens voorzichtig informeren bij je leverancier? Daarnaast ben ik benieuwd of uit beide uitlopen hetzelfde volume koffie komt. Als dat niet zo is wijst dat op vervuiling in (het huis van) de uitlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik maak al een tijdje koffie met de rode Bialetti (3-kops geloof ik, wel toe aan een nieuwe ring) en ik maal de koffie met een zeer basic Bodum malertje. Het doet z'n werk en er komt lekkere koffie uit. Een vriendin was laatst op bezoek en zei: 'In tegenstelling tot de rest van de vriendengroep krijg je hier tenminste wél fatsoenlijke koffie!'

Ik ben de enige die geen koffiezetapparaat heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Vandaag maar weer eens verder gegaan met de Poccino (Quickmill).
Nieuwe rubberenpistonringen lagen al enige tijd op het buro. Zeefje los, filterplaat los, rubberring eraf. Tot mijn grote verbazing bleek ook deze gewoon als nieuw te zijn. (wel onder een flinke laag koffieaanslag, maar soepel en onbeschadigd) Gelijk even alle piston houder delen losgemaakt en in een badje gedaan.

Inmiddels staat er naast de Poccino ook een vrijwel nieuwe Gaggia Classic. (met zo'n crema bakje met dubbelle bodem.) Iemand een goed idee hoe zo'n bakje te ontdoen van eventuele koffieaanslag tussen beide bodems?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
Met een base (pH > 10) gaat het fantastisch. Je verzeept dan de koffieaanslag (wat een vet is).
Ikzelf gebruik daar gewoon Joe Glo Backflush Detergent en kokend water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben al een tijd op zoek naar een lekkere en betaalbare koffieboon voor elke dag (volautomaat). Ik las iets over de nieuwe (ondertussen niet meer zo nieuw wellicht) boon van IKEA. Dus ik haal een zakje PÅTÅR (2,80 per 250gr), en ik moet zeggen dat ik voor de prijs geen betere boon tegen gekomen ben!

Af en toe naar een branderij om een boon uit te proberen zal ik nog wel doen, maar dat wordt me te duur en teveel gedoe om dat elke dag te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik heb een paar keer echt niet zo goed gebrande bonen daar gekocht, ik koop er nu niet meer. Misschien dat een batch niet goed was, of dat ze niet goed verpakt waren (niet luchtdicht), maar ze smaakten stoffig, oud en vlak.

Wat dat betreft ben ik meer onder de indruk van branderijen als:
koffiestation.nl (o.a. erg mooie filterkoffie, naast espresso uiteraard)
http://www.koffiebranderijboon.nl/
https://www.hetkoffielab.nl/ (o.a. erg mooie filterkoffie, naast espresso uiteraard)

en gebrand.nl als prijsvechter voor wel verse koffie. Ze branden zeker goed, maar met name de koffiesoorten die veel verkocht worden zoals Yellow bourbon, indonesische bonen en ethiopisch sidamo e.d. Ze hebben heel veel meer soorten die ze verkopen, maar die vind ik minder optimaal gebrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
Dat laatste merk ik ook vaak. Dan koop ik uit nieuwsgierigheid compleet random bonen bij gebrand maar dan mis ik wel enige vorm van uitgesproken smaak. Alsof alles met hetzelfde profiel gebrand wordt in de hoop dat de origine van de boon wel het verschil zal maken in smaak. Het lijkt me ook erg lastig om met 30+ single source bonen voor elk de sweet spot te hebben, elk seizoen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Nomad schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:12:
[...]

Ik heb een paar keer echt niet zo goed gebrande bonen daar gekocht, ik koop er nu niet meer. Misschien dat een batch niet goed was, of dat ze niet goed verpakt waren (niet luchtdicht), maar ze smaakten stoffig, oud en vlak.

https://www.hetkoffielab.nl/ (o.a. erg mooie filterkoffie, naast espresso uiteraard)

en gebrand.nl als prijsvechter voor wel verse koffie. Ze branden zeker goed, maar met name de koffiesoorten die veel verkocht worden zoals Yellow bourbon, indonesische bonen en ethiopisch sidamo e.d. Ze hebben heel veel meer soorten die ze verkopen, maar die vind ik minder optimaal gebrand.
Ik had een proef pakket gekocht bij fascino maar dat was gewoon allemaal filtermaling. Melden ze dat ze niet fijner konden malen 8)7 als compensatie heb ik kilo bonen gratis gekregen. Maar als ik het zo lees bestel ik daar niks meer :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Joarie schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:41:
Dat laatste merk ik ook vaak. Dan koop ik uit nieuwsgierigheid compleet random bonen bij gebrand maar dan mis ik wel enige vorm van uitgesproken smaak. Alsof alles met hetzelfde profiel gebrand wordt in de hoop dat de origine van de boon wel het verschil zal maken in smaak. Het lijkt me ook erg lastig om met 30+ single source bonen voor elk de sweet spot te hebben, elk seizoen weer.
Dat is het ook, dat kost veel tijd en energie. Dus ik snap dat beperking, maar dan moet de oplossing niet zijn om alles maar gelijk te branden, maar je assortiment aan te passen aan je capaciteit wat je goed kan branden/ontwikkelen.
Daarom raad ik gebrand.nl best wel aan, maar dan wel met een stukje tekst erbij zeg maar :P.

@mutsje Dat Fascino filtermaling opstuurt zonder dat expliciet erbij te zetten is wel erg raar. Ook als je een type bonen koopt die zij echt verkopen als espresso bonen? Want dan kan je prima zeggen van joh dit is niet bruikbaar en niet waar ik om vroeg. Tegelijkertijd, voor espresso malen en dan opsturen is sowieso kansloos qua werkbaarheid, dus het is een lose-lose situatie om al mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Nomad schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:12:
[...]

Kun je toevallig iets meer vertellen over branderij Boon? Hun website is erg beperkt, ik was van plan om een keer langs te gaan, maar ik wil niet voor niets gaan. Wat kan ik qua prijs voor een gangbare espressobranding bijvoorbeeld verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Nomad schreef op zondag 16 april 2017 @ 22:57:
[...]

Dat is het ook, dat kost veel tijd en energie. Dus ik snap dat beperking, maar dan moet de oplossing niet zijn om alles maar gelijk te branden, maar je assortiment aan te passen aan je capaciteit wat je goed kan branden/ontwikkelen.
Daarom raad ik gebrand.nl best wel aan, maar dan wel met een stukje tekst erbij zeg maar :P.

@mutsje Dat Fascino filtermaling opstuurt zonder dat expliciet erbij te zetten is wel erg raar. Ook als je een type bonen koopt die zij echt verkopen als espresso bonen? Want dan kan je prima zeggen van joh dit is niet bruikbaar en niet waar ik om vroeg. Tegelijkertijd, voor espresso malen en dan opsturen is sowieso kansloos qua werkbaarheid, dus het is een lose-lose situatie om al mee te beginnen.
Ik had een proefpakket gekocht waaronder een espresso maling. Ik legde het naast de maling van het Klaverblad in Leiden en jeuh verschil duidelijk zichtbaar. Dus ik koop daar niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
mutsje schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:22:
[...]

Ik had een proefpakket gekocht waaronder een espresso maling. Ik legde het naast de maling van het Klaverblad in Leiden en jeuh verschil duidelijk zichtbaar. Dus ik koop daar niet veel meer.
Heb je zelf geen eigen maler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Nomad schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:04:
[...]

Heb je zelf geen eigen maler?
Ik zat net tussen de opgestuurde verkochte maler en de nieuwe maler in :) en ja ik wil hoe dan ook koffie. De Quamar M80E was er nog niet en de Rancilio rocky was net opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dan doe je toch even door met een French Press, daar is grove maling wel goed voor :)
Sowieso is espressomaling niet lang houdbaar (ik hoor vaak "uren").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Phuncz schreef op maandag 17 april 2017 @ 21:06:
Dan doe je toch even door met een French Press, daar is grove maling wel goed voor :)
Sowieso is espressomaling niet lang houdbaar (ik hoor vaak "uren").
Yep, daarom is de hoeveelheid retentie (=hoeveelheid gemalen koffie er nog achter blijft in de molen) van een koffiemolen inmiddels een erg belangrijke eigenschap aan het worden. Op de barista wereldkampioenschappen zie je dat ze molens gebruiken met verticaal geplaatste maalschijven zodat de retentie tot een absoluut minimum wordt beperkt.
Je kunt je voorstellen dat als een molen 2-3 gram retentie heeft en je 's ochtends en 's avonds een espresso van 9 gram koffie neemt, dat steeds 1/3e van je maalsel al oud is. Dat euvel heb ik hier thuis. Alleen in het weekend als ik vaker koffie drink, dan merk je dat de kwaliteit omhoog gaat van elke shot.

----
Er ligt trouwens een klein beetje scheikunde/natuurkunde achter: hoe fijner je poeder des te groter is je beschikbare reactieve oppervlak. Met andere woorden: grof poeder (bijv filtermaling) heeft een relatief minder groot oppervlak dan fijn poeder (bijv espressomaling). Het gevolg hiervan is dat de oxidatie in de espressomaling vele malen sneller gaat dan bij filtermaling.

[ Voor 17% gewijzigd door Joarie op 18-04-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Yep, Bjorn van DutchBarista.nl heeft zo eentje staan, met lichtjes gekantelde, verticale schijven en zelfs temperatuur geregelde schijven. Ben de naam en type vergeten, maar een prijskaartje van 4 cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinozo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 23:10
Joarie schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:43:
[...]

Je kunt je voorstellen dat als een molen 2-3 gram retentie heeft en je 's ochtends en 's avonds een espresso van 9 gram koffie neemt, dat steeds 1/3e van je maalsel al oud is.
2-3 gram retentie lijkt me nogal fors. Is dat een specifieke maler waar je dat op baseert? Ik gooi zelf altijd de eerste 2 seconden weg als ik een nieuwe shot prepareer, dan pak je het meeste toch wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Volgens mij is dat geen vreemd getal voor een willekeurige horecamaler.
Joarie schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:41:
De enige manier om zo'n opstelling vooraf in te regelen in de regeling is door een vaste afslagpunt te definieren (dus bijv "stop dosering 0,5 gram voor doel ivm naloop motor en naval koffie").
Dat is volgens mij ook hoe het ongeveer werkt.
Alleen zoiets is zwaar afhankelijk van de maalgraad.
Het lijkt me dat je de gewenste cutoff threshold continu kunt herberekenen aan de hand van het maalverloop.
Een aantal observeringen:
- Er is een magische kalibratiewaarde die je kunt instellen om underdose/overdose te compenseren. Fabrieksaf stond deze bij mij op 0.7; nadat ik hem op 0.9 heb gezet heb ik 2 kilo lang spot-on of +0.1g gemaald.
- Dat lijkt bijna een soort gram-offset-modifier, maar dat is slecht een gok, volgens mij is het ongedocumenteerd..
- Net een andere boon, het viel me laatst op dat ik nu relatief vaak op +0.2 zit

Ik heb ook wel eens gepoogd een maling aan te vullen met extreem lage waardes (< 5 g), dan zit hij er voor m'n gevoel vrijwel altijd onder. Net nog even getest met een extreem scenario: 1.5 g gevaagd levert 1.2 g output..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08 16:16
gop1 schreef op maandag 17 april 2017 @ 05:38:
[...]

Kun je toevallig iets meer vertellen over branderij Boon? Hun website is erg beperkt, ik was van plan om een keer langs te gaan, maar ik wil niet voor niets gaan. Wat kan ik qua prijs voor een gangbare espressobranding bijvoorbeeld verwachten?
BOON is waar ik mijn eerste koffies kocht. Een erg fijne winkel met een prettige atmosfeer en lekkere koffies. Personeel is altijd zeer behulpzaam en wilt je alleen het lekkerste verkopen waar jij in geinteresseerd bent. Proeven aan de hand van een espressootje eer je koffie aanschaft is nooit een probleem geweest, zelfs toen ik er voor de eerste keer kwam.

De prijs van BOON is wat aan de hoge kant. Ik kan me herinneren dat ik voor een half kilootje Malawi Pamwamba zo'n 17 euro's neerlegde, maar dit was volgens mij een van de duurdere koffies in hun assortiment. De Costa Rica Tarrazu is een stuk goedkoper (250 g voor 6,50 volgens mij) en ook ontzettend lekker mits je van nootjes houdt.

Momenteel zit ik (vooral vanwege budgettaire redenen) aan een kilo overstock van Fascino (Emporio), maar als ik wat "luxer" wil, ga ik zeker weer langs BOON!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51
Die Malawi Pamwamba is dan ook wel echt ontzettend lekker. Kocht hem vroeger erg vaak toen ik nog regelmatig in Den Haag kwam, maar dat is tegenwoordig niet meer zo. En om nou vanuit Nijmegen naar Den Haag te gaan rijden voor de koffie, dat gaat me wat te ver 8)7

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Boon verstuurt ook koffie.

- knip -

Pagina: 1 ... 15 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1