Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:21
Klopt, maar dan wordt hun toch al niet goedkope koffie nog weer wat duurder. Helaas hanteert PostNL voor alles wat net niet door de brievenbus past direct hetzelfde tarief als voor een grote doos van een paar kilo met spullen van honderden euro's. Een soort koffieabonnement waarbij je twee zakjes van 100 gram kunt bestellen die voor een schappelijk bedrag door de brievenbus gaan, dat heeft Boon helaas niet. Dat is voor zo'n kleine brander ook wel veel gedoe qua handling, dus ik snap het wel.

En gelukkig hebben we hier in Nijmegen de vrienden van First Things First en Blommers, dus ik kom tegenwoordig ook wel aan mijn goede koffie hoor. :)

Punctuality is the politeness of kings

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21-09 14:30
Dat scheelt weer. ;)

Ik zit door laksheid aan de Segafredo.

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:54

Nomad

Admin, F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik drink nog steeds thuis alleen filterkoffie en sinds vandaag daarvoor een handige waterkoker:

(excuus voor de crap foto :P)

Een waterkokertje die zowel handig opschenkt als ook de temperatuur (accuraat!) per graad instelbaar is en het daarop kan vast houden.

dit keteltje is het:
http://bonavitaworld.com/...perature-gooseneck-kettle

Nomad wijzigde deze reactie 25-04-2017 14:50 (3%)

martijnscholtens.nl || bruiloften || portret ||

• Zwerver
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20-09 09:13

Zwerver

CISSP certified

quote:
Nomad schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:49:
Ik drink nog steeds thuis alleen filterkoffie en sinds vandaag daarvoor een handige waterkoker:

[afbeelding]

Een waterkokertje die zowel handig opschenkt als ook de temperatuur (accuraat!) per graad instelbaar is en het daarop kan vast houden.

dit keteltje is het:
Wait what? Jij had toch een mooie Rocket?

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:15
quote:
Nomad schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:49:

[afbeelding]

dit keteltje is het:
Nice, heb je de timer ook al ontdekt?

• Nomad

Nomad

Admin, F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Zwerver schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:10:
[...]

Wait what? Jij had toch een mooie Rocket?
Helaas niet meer. Toen ik 2 jaar geleden ziek werd ben ik gestopt met koffie drinken (maag problemen). Het apparaat heb ik toen nog een jaar aangehouden, maar toen we een huis kochten heb ik gekozen om het apparaat en maler te verkopen. Dat is nu alweer een jaar geleden. Ondertussen sinds een klein jaar eindelijk mijn maagproblemen achter mij kunnen laten en ik drink weer koffie, maar geniet nu van verse filterkoffie. En ik vermaak mij erg goed moet ik zeggen, filterkoffie heeft zo mogelijk nog een veel groter spectrum aan smaken die ik weet te waarderen.

Neemt niet weg dat er ooit wel weer een espresso machine komt, maar ik vermoed weer een single-boiler ipv een HX machine zoals de Rocket was. Ik vind melkspecialiteiten zelf niets aan en gebruik de machine puur voor espresso. Er zou dan zeker weer een Vibiemme domobar komen zoals het er nu uit ziet. Verkoop jij de jouwe binnenkort? ;)
quote:
bszz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:14:
[...]

Nice, heb je de timer ook al ontdekt?
ja en nee, ik las dat hij er op zit, maar hij ging bij mij nog niet auto aan helaas. Nu heeft mijn weegschaal ook al een autotimer, dus ik mis het ook niet echt :P

Nomad wijzigde deze reactie 25-04-2017 16:42 (13%)

• bszz
quote:
Nomad schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:26:
[...]

Helaas niet meer. Toen ik 2f jaar geleden ziek werd ben ik gestopt met koffie drinken (maag problemen). Het apparaat heb ik toen nog een jaar aangehouden, maar toen we een huis kochten heb ik gekozen om het apparaat en maler te verkopen. Dat is nu alweer een jaar geleden. Ondertussen sinds een klein jaar eindelijk mijn maagproblemen achter mij kunnen laten en ik drink weer koffie, maar geniet nu van verse filterkoffie. En ik vermaak mij erg goed moet ik zeggen, filterkoffie heeft zo mogelijk nog een veel groter spectrum aan smaken die ik weet te waarderen.

Neemt niet weg dat er ooit wel weer een espresso machine komt, maar ik vermoed weer een single-boiler ipv een HX machine zoals de Rocket was. Ik vind melkspecialiteiten zelf niets aan en gebruik de machine puur voor espresso. Er zou dan zeker weer een Vibiemme domobar komen zoals het er nu uit ziet. Verkoop jij de jouwe binnenkort? ;)

[...]

ja en nee, ik las dat hij er op zit, maar hij ging bij mij nog niet auto aan helaas. Nu heeft mijn weegschaal ook al een autotimer, dus ik mis het ook niet echt :P
Hij is ook niet zo heel geavanceerd en gaat ook niet automatisch aan. Je moet 'm zelf starten door op de + te drukken maar hij stopt weer als je de ketel terugzet.

• Nomad

Nomad

Admin, F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
bszz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:42:
[...]

Hij is ook niet zo heel geavanceerd en gaat ook niet automatisch aan. Je moet 'm zelf starten door op de + te drukken maar hij stopt weer als je de ketel terugzet.
Ah, dat hij stopt met terugzetten is onhandig, want ik gebruik juist de warmhoud functie. Naja de timer in de weegschaal is verder prima dus :).

Verder wel een fijn keteltje die mooi precies opschenkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
quote:
Nomad schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:43:
[...]

Ah, dat hij stopt met terugzetten is onhandig, want ik gebruik juist de warmhoud functie. Naja de timer in de weegschaal is verder prima dus :).

Verder wel een fijn keteltje die mooi precies opschenkt.
Warmhoudfunctie moet je ook opnieuw inschakelen als je de ketel terugplaatst. Is inderdaad een fijn keteltje. Ik gebruik 'm dagelijks.

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 05:15
Ik voeg mij even in op het topic, ik heb sinds gisteren een siemens Eq 3 huis.

Ben deels door het topic heen gescrolled, en ik ben gewoon een liefhebber,
geen fanatiekeling nog. Dat kan nog komen. Niet zoals velen hier dus een pro-insteek :)

Ik had altijd een nespresso apparaat, dat beviel wel redelijk, en houd wel
van de nespresso smaak. En dan speciaal de Arpeggio ( paarse capsules ).

Nou hebben wij hier in het dorp, een speciaal zaakje, met een stuk of 8 keuze's
aan boontjes. Ik heb er daar 2 soorten gehaald. "kenia" en "Mocca Ethiopia".
Dat zegt mij natuurlijk niet veel, en jullie wellicht ook niet maar dat was dus op
advies naar aanleiding van mijn wens. Ik moet zeggen dat is redelijk goed gelukt.

Enkel, in vergelijk met de nespresso vind ik de crema laag matig. Bij de Arpegio
is de crema laag heerlijk smeuïg aanwezig.

Hier begint mijn zoektocht dus naar het juiste boontje. Maar om nou te voorkomen
dat ik 5 kilo verder ben, en er nog niet ben graag jullie advies.

Hoe doen jullie dat, je weet wat je lekker vind - hoe vind je daar de juiste boon bij ?

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:16

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Als je niet wil proberen zal je het ook niet leren ;)

Het is heel verschillend wat bepaalde bonen qua smaak leveren. Maar als het echt een speciaalzaakje is zou hij wel wat bonen kunnen adviseren die in de buurt van je Arpeggio komen.

Ik vraag op mijn verjaardag / kerst / etc vaak halve pondjes koffie bonen zodat ik wat te proeven heb. En bepaal daarmee wat ik lekker vind.

En ik weet ondertussen van veel "mainstream" merken welke ik wel of niet in de aanbieding moet scoren. Maar ik hou het gematigd qua kosten. Ik vind het lekker maar ben ook een grootverbruiker dus de kosten van de bonen liggen gemiddeld op max 15 euro de kilo.

Qua crema laag zal je het ook een beetje in je machine moeten zoeken. Dus even spelen met de instellingen.

• ppeterr
@Barrycade

Ik las al dat de crema laag, gaande weg beter zal worden, en inderdaad heb ik
hem nu op de een na fijnste stand staan. Net zoals de sterkte heb ik die nog
wat lager staan dan ik "denk" dat ik lekker vind. Zo kan ik omhoog of lager :)

Het winkeltje is niet goedkoop, hoeft ook helemaal niet, en de keuze is niet gigantisch
en dat is natuurlijk voor een kleine winkel juist oke, gezien de versheid dan van de bonen.

Maar leuk idee, dat op de verjaardag :) er zijn zo veel soorten dat op die manier
uit veel verschillende hoeken smaken kunnen komen. Die onthoud ik. thx

• rvinke
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21-09 17:21
quote:
ppeterr schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:31:
@Barrycade

Het winkeltje is niet goedkoop, hoeft ook helemaal niet, en de keuze is niet gigantisch
en dat is natuurlijk voor een kleine winkel juist oke, gezien de versheid dan van de bonen.
Factoren die sowieso invloed op crema hebben:
- Zijn je bonen vers? Oude bonen geven een slechtere cremalaag
- Robustabonen geven relatief veel crema (maar je moet van de smaak houden)
- Maalgraad is ook van belang, maar daar heb je met een automaat wat minder invloed op

• Nomad

Nomad

Admin, F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Spinozo schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:00:
[...]

2-3 gram retentie lijkt me nogal fors. Is dat een specifieke maler waar je dat op baseert? Ik gooi zelf altijd de eerste 2 seconden weg als ik een nieuwe shot prepareer, dan pak je het meeste toch wel mee.
Grappig dat je 2-3 gram veel vind. De meeste malers, zeker Grind on demand machines, hebben 5+ gram retentie...en sommigen zelfs tot richting de 20gram retentie. 2-3 Gram wordt gezien als erg goed voor retentie en halen maar weinig malers. Uitzondering daarop zijn o.a. de Baratza Sette 270 en de Eureka Olympus 75 E. Maar ook de Vario (w) heeft weinig retentie.

Malers met veel retentie zijn o.a. Mazzers, die varieren van zo'n 6 gram retentie (mini dozer) tot bijna 20gram retentie (Robur g.o.d.).

Ikzelf hoop dat Baratza binnen afzienbare tijd een Sette 270 Forte uitbrengt, een stevigere versie van de Baratza 270. Want de machine heeft een prachtig ontwerp (zowel functioneel als om te zien), maar de hoeveelheid klachten over de machine is echt buiten proportie. In Amerika zijn er hele kuddes mensen die al een 4e exemplaar hebben en nog is het niet goed.

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:34

mutsje

Citrix Certified Prutser

Zo vandaag weer thuis na bikkelen in een stacaravan terwijl het buiten vroor 's nachts. Daar 'genoten' van pleur koffie in een filter en zet een knoppie om. Thuis gelijk maar ff doubleshot malen en weg donderen. Hierna heerlijke latte macchiatto gemaakt (voor vrouwlief) en voor mezelf een cappuccino. Daarna nog twee broden lopen bakken maar das ander topic :+

www.datacrash.net Twitter

• nachtnet
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 00:15
Even een klein vraagje: Is het de bedoeling dat ik de maalgraad van mijn bonen aanpas* als ik dat Gaggia Super-crema bakje gebruik (met 1 gaatje aan de onderkant?)

*Aanpassen t.o.v. de maling die ik gebruik bij een normaal bakje met veel gaatjes aan de onderkant.

Dit omdat ik met de Poccino (quickmill) en de Gaggia Classic totaal verschillende resultaten uit dezelfde koffie haal. (pas met het aanpassen van de maling kom ik aan vergelijkbare espresso's) Ik zit voor de gaggia met super-crema bakje voor mijn gevoel bijna aan snelfiltermaling..

nachtnet wijzigde deze reactie 26-04-2017 23:15 (16%)

nachtnet zonder hoofdletter - VAO F1 spullen te koop - o.a. Renault F1 Horloge + Renault R27 modelauto

• iApp
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
Ik merk vaak dat, als ik koffielikeur maak, de smaak in het niet valt, of dat ik een kwart van de fles erin gooi. Doen jullie iets speciaals bij de koffielikeur, zoals bijvoorbeeld minder zware koffie gebruiken, meer suiker of minder hoeveelheid koffie? Ik kan mij voorstellen dat je bij een 70ml kopje meer proeft dan bij een (voor mij normaal) 275ml kopje.

An  a day keeps the doctor away. :)

• ppeterr
Zo, proefpakket nummer een besteld bij passieux.nl.
Zie door de bonen het bos niet met al die site's over koffie haha.

Proefpakket Arabica Robusta koffie melange
Dit slow roast koffiebonen proefpakket is samengesteld van verschillende koffie melanges van Arabica en Robusta koffiebonen uit de beste koffie landen ter wereld. De koffiesoorten vinden hun oorsprong in: Brazilië, Colombia, Mexico, Costa Rica, Ethiopië, Guatemala, Colombia en India.
Vier krachtige koffie's verpakt per 250 gram in een speciaal actie proefpakket en zonder verzendkosten geleverd!

Ik ga ook maar eens bestellen op Brandzaak.nl, lijkt mij een mooie winkel

ppeterr wijzigde deze reactie 28-04-2017 10:56 (6%)

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:42

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga komende week alle rubbers en ringen van mijn domobar vervangen. Hij is volgens mij in 2014 laten servicen door de vorige eigenaar dus dat wordt tijd.

Nu heb ik geen douchescherm bijbesteld, ik ging ervanuit dat die mee kan. Echter zie ik veel mensen die aan e61-zetgroepen onderhoud plegen die ook vervangen. Nu heeft de mijne een groef zodat hij er makkelijk uit zou moeten komen dus dat zie ik wel zitten.

Wat is wijs? Er nu toch maar een mee bestellen? (vind het zonde van de verzendkosten maar wil ook niet straks een dag of vier zonder zitten). De machine wordt elke twee-drie weken gebackflushed met cafiza en doet max 20 doppios per week.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreamscape
Maar je hebt zelf dat douchescherm nooit losgehaald? Er is een reden dat er een groef op zit om hem gemakkelijk los te halen, namelijk het gemakkelijk kunnen schoonmaken op regelmatige basis. Mijn machine wordt dagelijks met water gebackflushed en wekelijks met cafiza, maar 1* per maand gooi ik de filterbakjes, uitlopen en dat doucheplaatje in mijn ultrasone reiniger.

Dat gezegd hebbende: nieuwe bestellen is niet echt nodig. Trek hem gewoon eens los en ga hem schoonmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Top dat dacht ik ook. En nee nog nooit los gehad. Heb een extra bus Cafiza, en een bus ontkalker (voor de rest) besteld ;).

ik wist tbh niet dat dat iets is wat je regelmatig moet doen, ik dacht dat ontkalken en backflushen afdoende is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreamscape
Als je goed backflusht, haal je de meeste zooi wel weg, maar even loshalen en goed schoonmaken is altijd een goed idee. Filterbakjes even uit de portafilters wippen en de spullen schoonmaken, dat hoort eigenlijk ook wel bij die routine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Goed hij is los... en hij was prima schoon:

Echter wat er achter zit:

Hoe kan ik dit nu het beste behandelen? Het gele is resten van een geel doekje, dus geen gekke schimmel of meuk. Wel is er dus veel chroom vergaan. Straks even proberen die verdeler eruit te draaien, heeft iemand nog tips? Met een brede schroevendraaier lukt niet. Stuiver+waterpomptang?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GNML
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20-09 21:21

GNML

applebuyguide.com

mijn eerste bonen aangeschaft bij gebrand.nl, de Nepal Arabica Coffee.
Donderdag worden ze gebrand en opgestuurd. Ben zeer benieuwd hoe het smaakt!

iPhone 5S | HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Acties:
  • +4Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-09 13:33
Hier ook een koffieliefhebber! Begonnen met een Lelit PL41EM, daarna een Bezzera BZ10 en nu sinds een week of 6 een Londinium R. Malen doe ik met een OE Pharos met 68mm conische schijven.

Waar ik eerst weg bleef van "fruitige" koffies, omdat ik die moeilijk te zetten vind met mijn Bezzera is dit met de Londinium echt prima te doen. Mede door de variabele pre-infusie kan je alle kanten op.

Mijn koffie haal ik over het algemeen bij giraffe coffee. Momenteel de Kenya AB windrush in gebruik. Echt een bijzonder koffie. Met melk vind ik het niet zo lekker, dan neig ik meestal naar de chocolade tinten.

In actie voordat ik naar mijn werk vertrek:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bszz
quote:
c0sje schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:21:
Hier ook een koffieliefhebber! Begonnen met een Lelit PL41EM, daarna een Bezzera BZ10 en nu sinds een week of 6 een Londinium R. Malen doe ik met een OE Pharos met 68mm conische schijven.

Waar ik eerst weg bleef van "fruitige" koffies, omdat ik die moeilijk te zetten vind met mijn Bezzera is dit met de Londinium echt prima te doen. Mede door de variabele pre-infusie kan je alle kanten op.

Mijn koffie haal ik over het algemeen bij giraffe coffee. Momenteel de Kenya AB windrush in gebruik. Echt een bijzonder koffie. Met melk vind ik het niet zo lekker, dan neig ik meestal naar de chocolade tinten.

In actie voordat ik naar mijn werk vertrek:

[afbeelding]
Fraai! Hoe bevalt het malen met de hand en hoe lang maal je voor een shot?

Eén dingetje: Is die beker van karton? Dat zou ik wel een beetje jammer vinden.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21-09 14:30
quote:
bszz schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:23:

Eén dingetje: Is die beker van karton? Dat zou ik wel een beetje jammer vinden.....
Ik ga ervan uit dat die voor onderweg is.

In nood heb ik een keer een kopje mee de auto in genomen, dat was geen succes. ;)

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• c0sje
quote:
bszz schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:23:
[...]

Fraai! Hoe bevalt het malen met de hand en hoe lang maal je voor een shot?

Malen met de hand bevalt mij prima! Ik doe er nog geen 30 seconden over (afhankelijk van de boon. Donkere bonen malen veel makkelijker). Je hebt wel een beetje ruimte nodig om te malen. Door de grootte van de schijven hoef ik eigenlijk nooit de maalgraad aan te passen. Soms doseer ik iets meer of minder.

Alleen met feestjes is het een drama, maar dan zet ik meestal een pot koffie en voor de mensen met een melkdrank haal ik de Mahlkonig Vario uit de kast. Die gebruik ik meestal voor mijn Clever Dripper.

De kartonnen beker is voor onderweg :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 05:49

franssie

Save the albatross

Bij de Blokker een Technivorm Moccamaster Excellent 10 - AO gekocht en net vier kopjes koffie gezet. Niet te drinken slappe meuk. Mijn 20 EURO Braun zet gewoon betere koffie :(

Nu schijnt er een aangepaste filterhouder te zijn die de doorloopsnelheid wat beperkt en ik heb maccomaster daar een vraag over gestuurd. Maar als het zo blijft gaat ie morgen terug, mooi apparaat maar deze zet eerder thee dan filterkoffie.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Meer koffie in doen ? En vooral versere koffie, pakjes die al een jaar in de supermarkt liggen trekken op niet veel natuurlijk. Op werk hebben we zo eentje en de eerste indrukken van de mensen waren juist dat de koffie goed sterk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb 'm niet gekocht om steeds 10 kopjes te zetten, dat is voor twee personen nogal raar. Ik wacht de reactie van moccamaster nog even een dag af en anders gaat ie terug.
En de koffie is vers, anders zou mijn Braun er ook niets anders dan jute van kunnen brouwen.

edit:// op vakantie giet ik met de hand op en dat vind ik de lekkerste filter koffie. De Braun komt daar dicht bij in de buurt, de moccamaster geeft gewoon sterke theesmaak met een hint koffie.

edit://2 Mijn vriendin net thuis en blij met de nieuwe machine - even nog een vier kopjes gezet en ze kreeg het niet weg (warme limonade).
Gaat morgen terug - misschien een productiefout maar elk apparaat is in NL met de hand in elkaar gezet en getest ...

Nu even een controle bakje aan het zetten met de Braun - ik had wel net een nieuw pak koffie, misschien dat die niet goed is.

edit3:// ook met de Braun is de koffie slap, wel beter te proeven en er zit een raar zuur in, denk dat ik net een verkeerd pak koffie had (is me nog niet eerder gebeurd) dus morgen nieuwe koffie en opnieuw proberen. Blijft het verschil dat de moccamaster bijna tweemaal zo hard doorloopt als de braun - dat lijkt mij sowieso geen goed teken.

franssie wijzigde deze reactie 30-05-2017 19:54 (71%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 20:13
Vandaag mijn Bialetti Moka Express 3 cups binnen gekregen. Had al een 6 cups maar dat was allemaal net even teveel en ik moest veel koffie dan weggooien. Heerlijke koffie voor 's ochtends en 's avonds :)

• Nomad

Nomad

Admin, F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
franssie schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:48:
Ik heb 'm niet gekocht om steeds 10 kopjes te zetten, dat is voor twee personen nogal raar. Ik wacht de reactie van moccamaster nog even een dag af en anders gaat ie terug.
En de koffie is vers, anders zou mijn Braun er ook niets anders dan jute van kunnen brouwen.

edit:// op vakantie giet ik met de hand op en dat vind ik de lekkerste filter koffie. De Braun komt daar dicht bij in de buurt, de moccamaster geeft gewoon sterke theesmaak met een hint koffie.

edit://2 Mijn vriendin net thuis en blij met de nieuwe machine - even nog een vier kopjes gezet en ze kreeg het niet weg (warme limonade).
Gaat morgen terug - misschien een productiefout maar elk apparaat is in NL met de hand in elkaar gezet en getest ...

Nu even een controle bakje aan het zetten met de Braun - ik had wel net een nieuw pak koffie, misschien dat die niet goed is.

edit3:// ook met de Braun is de koffie slap, wel beter te proeven en er zit een raar zuur in, denk dat ik net een verkeerd pak koffie had (is me nog niet eerder gebeurd) dus morgen nieuwe koffie en opnieuw proberen. Blijft het verschil dat de moccamaster bijna tweemaal zo hard doorloopt als de braun - dat lijkt mij sowieso geen goed teken.
Mijn hario V60 blijft favoriet voor filter, maar mijn moccamaster komt mooi in de buurt qua smaken (iets subtieler, iets bitterder)...maar de gedachte van de koffie komt er goed uit hoor.

Hier komt volgende week (als goed is) de Sette 270W binnen, mooie maler voor filter. Maalt op gewicht, wat perfect is voor filter (en espresso uiteraard ook).

• Rezta
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21:24
http://www.freewebs.com/rezta/20170531_153122-1.jpg
Net even gehaald bij ons hier in het dorp bij Bocca zelf ;)

Porlex Handmaler
Bocca Colombia

Was heerlijk :)

-- Steam -- PC Specs -- Last.fm --

• franssie

franssie

Save the albatross

Net een keurig antwoord van moccamaster gekregen, de aanpassing is op mijn machine niet zo maar mogelijk en tip om de kan pas na het doorlopen van 4 kopjes te plaatsen danwel meer koffie te doseren vind ik eigenlijk niet acceptabel voor een apparaat in de top prijsklasse. De enkel ziende proeftest sla ik dan ook maar over (geen zin 'm weer uit de doos te halen).

@Nomad De hario V60 is schitterend maar in de ochtend zijn zowel ik als mijn vriendin voor de koffie nog niet wakker genoeg om met heet water te mogen omgaan ;) Misschien dat ik die wel koop voor op vakantie. De Moccamaster die ik heb/had gooit de vier kopjes er in een minuut doorheen, dat is echt niet goed, dat is senseo snelheid met de bijbehorende smaak dan ook ;)

@Rezta check je foto even - die steekt bij de buren naar binnen over het water door de muur :+

franssie wijzigde deze reactie 31-05-2017 17:31 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rezta
@franssie Bedankt heb het wat aangepast is ieder geval wat kleiner.

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
Nu ik je foto kan zien ;) neem ik aan dat je de handmaler leeg weegt en dan koffie vult tot het gewenste gewicht? Ik weeg de koffie wel eens apart maar dit scheelt dan weer een handeling, best slim.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat voor soort malers halen ongeveer de kwaliteit van maling zoals een volautomaat dat doet? Op internet vind ik alleen maar mensen die roepen dat je malers van honderden euro's moet kopen maar dat lijkt me onzin. Zo'n volautomaat kost een paar honderd euro inclusief de maler.

Ik wil gewoon een zak espressobonen van de Lidl kunnen malen zeg maar en daar espresso mee zetten :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
Nomad schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:54:
Topic is nog niet geheel af. Maar dat gaan we de komende tijd nog aanvullen. Als jij het leuk vind om te layouten, dan kan je ons goed helpen. Aanvullende goede filmpjes worden ook gewaardeerd. Een stuk over koffiemalers wordt eveneens nog aan gewerkt :)
Ik denk dat @Marzman dat nu wel wil lezen ;)

In het oude koffie topic had Nomad dacht ik wel een goed stuk geschreven over schijftype en afstelbaarheid maar kan het zo 123 niet vinden.

Marzman, Moet ie alleen espresso aankunnen of ook filter? Dat scheelt dan ook nog wel eens.

edit ik kijk even rond en veel malers zijn duurder dan een volautomaat - dat is wel ... opmerkelijk.

franssie wijzigde deze reactie 31-05-2017 19:27 (7%)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:
franssie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:26:
[...]

Ik denk dat @Marzman
Marzman, Moet ie alleen espresso aankunnen of ook filter? Dat scheelt dan ook nog wel eens.
Alleen espresso.
quote:
edit ik kijk even rond en veel malers zijn duurder dan een volautomaat - dat is wel ... opmerkelijk.
Er zijn wel goedkopere, maar het is opmerkelijk dat iedereen zegt dat je daar geen espresso mee kan zetten :)

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rezta
quote:
franssie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 18:36:
[...]

Nu ik je foto kan zien ;) neem ik aan dat je de handmaler leeg weegt en dan koffie vult tot het gewenste gewicht? Ik weeg de koffie wel eens apart maar dit scheelt dan weer een handeling, best slim.
Eigenlijk was dat niet met opzet had hem voor de foto zo neer gezet :) maar je brengt me op een idee!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
Marzman schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:14:
<>
[...]
Er zijn wel goedkopere, maar het is opmerkelijk dat iedereen zegt dat je daar geen espresso mee kan zetten :)
Deze is betaalbaar en heeft maalschijven http://www.delonghi.com/e...abSegment=details#details en kost je ook de kop niet. Zou ik wel aandurven. zo rond de 50 euro wel te vinden nieuw.

edit: al zijn de reviews nogal wisselend over de maling voor espresso, 50/50.

franssie wijzigde deze reactie 31-05-2017 20:44 (7%)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bedankt, is ook van hetzelfde merk als mijn Espressoapparaat. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek, ik zal die reviews eens lezen :)

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin, F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
@Marzman grappig dat je hier zelf achter komt dat malers vaak duurder zijn dan volautomaten en dat die wel espresso zouden kunnen zetten (en er dus voor kunnen malen). Dat is raar natuurlijk. En gelukkig is het antwoord ook simpel :).

Een halfautomaat levert maximaal 9 druk op de puck en bij alles erboven duwt hij een overdrukventiel open die de rest van de druk afvoert. Maar als je koffie niet genoeg tegendruk/weerstand geeft, doordat de maling niet fijn genoeg is, dan komt er een waterig stroompje sputterend uit je machine. Kortom je komt dan niet aan de gewenste 9 bar en als koffiezetter weet je dan meteen dat je fijner moet malen. Simpel. En een maler moet van goede huizen komen wil die zo fijn kunnen malen en ook in mooie kleine (of staploze) stapjes om dat precies te finetunen zodat je espresso mooi gaat door lopen.

Maar een volautomaat daarentegen gebruikt een heel ander principe!

Een volautomaat heeft niet een overdrukventiel zoals een halfautomaat, maar een druk opbouwend ventiel die pas open gaat bij zeg 9 bar. De weerstand die de koffie normaal aan de machine levert, die creëert een volautomaat zelf met een ventieltje. Dat klinkt handig en dat is het ook wel. Op deze manier kan je van elke koffie, bocht of niet en grof of fijner gemalen, altijd "espresso" zetten. So far so good.
Maar nu de praktijk, de maler in een volautomaat kan helemaal niet fijn genoeg malen voor espresso, hij komt eigenlijk niet eens in de buurt. En doordat je koffie veel te grof gemalen is, krijg je ook lang niet de mooie oliën uit je verse koffie wat je wel graag zou willen voor espresso/koffie. Het resultaat is dus ook altijd een waterig bakje espresso wat een volautomaat produceert.

Welke maler wel geschikt is voor espresso en wat niet lomp groot is, is deze:
https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/bezzera-bb005mn
Die krijgt keer op keer lof van de koffie community als nette instapper, met goede verstelling om tot een prima bakje te komen. Want espresso zetten is precisie werk, daarvoor moet je maler in mooie kleine stapjes grover/fijner kunnen....dat is essentieel. Dus puur "fijn genoeg" kunnen is niet genoeg voor een maler, daar heb je nog niets aan.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het gaat niet alleen om het formaat (dat is wel belangrijk), maar ook dat ik er geen honderden euro's voor over heb. Wat als je de koffie van een volautomaat nou lekker genoeg vind maar je hebt een halfautomaat? Ik koop nu gemalen espresso in de supermarkt, maar dan moet ik steeds naar een AH 6 kilometer verderop (ik woon in Belgie). Dat is de reden dat ik denk over een maler.

Overigens zie ik dat er voor de maler die Franssie noemt ook nog een 'hack' is waardoor hij toch fijner kan malen.

/▌

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
Marzman schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:08:
Het gaat niet alleen om het formaat (dat is wel belangrijk), maar ook dat ik er geen honderden euro's voor over heb. Wat als je de koffie van een volautomaat nou lekker genoeg vind maar je hebt een halfautomaat? Ik koop nu gemalen espresso in de supermarkt, maar dan moet ik steeds naar een AH 6 kilometer verderop (ik woon in Belgie). Dat is de reden dat ik denk over een maler.
Is tweedehands een optie?

Als je goed zoekt is er veel te vinden. Ik heb voor 60 euro een tweedehands (horeca) apparaat met 68mm schijven gekocht om aan te passen* naar doserless en digitale timer. Dan heb je een goede maler, die niet heel mooi is.
*: Project is 'ongoing' :X

En bijvoorbeeld deze Compak K3 touch is een mooie doserless instap maler

ANdrode wijzigde deze reactie 01-06-2017 11:44 (17%)

• Nomad

Nomad

Admin, F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
ANdrode schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:41:
[...]

Is tweedehands een optie?

Als je goed zoekt is er veel te vinden. Ik heb voor 60 euro een tweedehands (horeca) apparaat met 68mm schijven gekocht om aan te passen* naar doserless en digitale timer. Dan heb je een goede maler, die niet heel mooi is.
*: Project is 'ongoing' :X

En bijvoorbeeld deze Compak K3 touch is een mooie doserless instap maler
^^ eens, plus dat je optie voor een k3-touch een mooie optie is.

Ik kan hier een lang verhaal houden dat de maler verreweg het grootste verschil maakt voor je smaak bij het zetten van koffie/espresso, naast goede bonen om mee te beginnen, maar het internet staat er al vol mee. Mijn verhaal gaat dan niet het verschil maken. Maar bij deze toch nog maar gezegd, je maler doet 10x meer voor je koffie qua smaak dan je espressoapparaat zelf.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

/▌

• c0sje
quote:
Niet doen. Ik heb er 1 voor op de camping (Tiamo handmolen) maar veel te matig om een goede bak te zetten.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is een gemodde (stabielere) Hario Skerton. Die wordt in dit topic ook verschillende keren genoemd.

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb de Rommelsbacher EKM 300 (wat een merknaam) besteld op Amazon Duitsland. De reviews daar zijn positief en het zijn geen mesjes. Bij Bol.com was die gisteren 30 euro duurder en vandaag opeens 45 vergeleken met de Amazon prijs. Alsof die shop ziet dat ik daar naar zat te kijken.

/▌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 01:52
Vorig jaar een nieuwe rancilio Sylvia en een rancilio Rocky aangeschaft, hoewel ik er erg lekkere koffie mee zet kost het erg veel tijd. Spul op marktplaats gezet en nu aan het kijken voor een Siemens eq9.

Voorheen een Eq5 gehad en deze beviel prima.

PC : ASUS Maximus Ranger VIII - i5 6600k @4.5 - 8GB DDR 4 - EVGA GTX 1080 ACX 3.0

• mutsje

mutsje

Citrix Certified Prutser

Ik heb al inmiddels 12 jaar een Giotto premium en had een Rocky Rancillio maler erbij inmiddels vervangen voor een quamar m80e ofzo. Ja het duurt circa 15 minuten opwarmen voordat je wat kan maar ik ga echt niet terug.

@Marzman ik hoop toch echt dat je hier geen lidl bonen in gaat doen maar vers gebrande bonen aan gaat schaffen. Owja die zijn circa 20 euro de kilo maar de smaak is dan ook veel beter. Voor paar tientjes meer had je een betere maler 2e hands kunnen kopen trouwens. Benieuwd naar je ervaring met deze maler.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Lidl bonen zijn inderdaad niet echt altijd goed, maar de Sumatra van AH excellent loopt erg hard (vaak uitverkocht in mijn AH XL) en die is dan niet brandvers maar wel een goede verse boon. Echt vers proef je maar de AH boon komt redelijk mee als je eens vergeten bent een verse boon te bestellen is mijn ervaring.

edit:// net het geld terug gekregen van Blokker van mijn moccamaster technicorm - iemad nog tips voor een mooi filter apparaat dat niet 6 kopjes in een moordtempo door de koffie heengooit? Mijn Braun zet goede koffie maar is wel lelijk.

franssie wijzigde deze reactie 07-06-2017 19:57 (27%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Same here, die AH boon is best wel lekker als je geen echt verse hebt.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:36
Hier mensen ervaring met een Nespresso Latissima ?
Ik heb de machine nu ongeveer 8 jaar en hij heeft een tijd stil gestaan.
Zojuist geprobeerd te spoelen, maar het water loopt in de lekbak.

Klinkt iemand dit bekend ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
quote:
franssie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:55:
Lidl bonen zijn inderdaad niet echt altijd goed, maar de Sumatra van AH excellent loopt erg hard (vaak uitverkocht in mijn AH XL) en die is dan niet brandvers maar wel een goede verse boon. Echt vers proef je maar de AH boon komt redelijk mee als je eens vergeten bent een verse boon te bestellen is mijn ervaring.

edit:// net het geld terug gekregen van Blokker van mijn moccamaster technicorm - iemad nog tips voor een mooi filter apparaat dat niet 6 kopjes in een moordtempo door de koffie heengooit? Mijn Braun zet goede koffie maar is wel lelijk.
Ehh, ik zet regelmatig 2 kopjes met een Wilfa Precicison. Dat gaat prima omdat je de doorloopsnelheid kunt aanpassen aan het aantal koppen dat je zet. Verder ook een bijzonder fraai apparaat om te zien (ik heb de RVS versie), maar wel met een prijskaartje. Volgens mij heeft Bravilor ook een machine waarbij je de doorloopsnelheid kunt aanpassen voor ongeveer ¤200,=

bszz wijzigde deze reactie 07-06-2017 21:39 (8%)

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
bszz schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:17:
[...]

Wilfa Precicison. Dat gaat prima omdat je de doorloopsnelheid kunt aanpassen aan het aantal koppen dat je zet.<>
De Moccamaster is ook niet gratis en ik had na alle jubelverhalen wel iets meer verwacht dan een mooie waterkoker. Ik zal eens naar die Wilfa kijken - ziet er mooi uit. Zoals gezegd zet mijn Braun prima koffie en ik wil minimaal die smaak (of eigenlijk die die van hand opgegoten koffie), maar de looks mogen ook wat kosten dus dank voor de tip, ziet er mooi uit!

franssie wijzigde deze reactie 07-06-2017 23:17 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
quote:
franssie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:54:
[...]

De Moccamaster is ook niet gratis en ik had na alle jubelverhalen wel iets meer verwacht dan een mooie waterkoker. Ik zal eens naar die Wilfa kijken - ziet er mooi uit. Zoals gezegd zet mijn Braun prima koffie en ik wil minimaal die smaak (of eigenlijk die die van hand opgegoten koffie), maar de looks mogen ook wat kosten dus dank voor de tip, ziet er mooi uit!
De Bravilor (Espressions) Junior heeft inderdaad een soortgelijk systeem en claimt zelfs één kop te kunnen zetten De dubbelwandige kan is optioneel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:30
quote:
franssie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:55:
net het geld terug gekregen van Blokker van mijn moccamaster technicorm - iemad nog tips voor een mooi filter apparaat dat niet 6 kopjes in een moordtempo door de koffie heengooit? Mijn Braun zet goede koffie maar is wel lelijk.
Eerlijk gezegd heb ik nooit problemen gehad met een DE Moccamaster, al 11 jaar in bezit en 1x een nieuwe glaskan moeten kopen, maar dat was eigen schuld.... (plaatje aan laten staan met lege kan en toen met koud water koelen)
Maar eerlijk is eerlijk, ik rommel de laatste jaren liever met Bialetti's en sinds kort met een Bezzera espressomachine.

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:44
Ik drink graag heerlijke espresso's en mijn vrouw drinkt graag varianten van koffie met melk.

Ik heb vorig jaar een workshop cadeau gekregen om heerlijke koffie te zetten maar ik heb nog steeds geen goed apparaat thuis om dat voor elkaar te krijgen.

Nu is mijn vraag, wat is jullie mening over de Breville Barista Express? Is dat een goed apparaat voor mijn doeleinden? Zo nee, wat dan wel?
(Ik wil max!!! ¤1000,- uitgeven)

Bedankt alvast voor jullie mening!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20-09 09:13

Zwerver

CISSP certified

quote:
streamnl schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:01:
Ik drink graag heerlijke espresso's en mijn vrouw drinkt graag varianten van koffie met melk.

Ik heb vorig jaar een workshop cadeau gekregen om heerlijke koffie te zetten maar ik heb nog steeds geen goed apparaat thuis om dat voor elkaar te krijgen.

Nu is mijn vraag, wat is jullie mening over de Breville Barista Express? Is dat een goed apparaat voor mijn doeleinden? Zo nee, wat dan wel?

Stap 1 is je realiseren dat de machine maar een heel klein onderdeel is van een lekkere bak koffie.

Als je kijkt naar de volgorde van de 4M's, dan snap je direct waar ik naar toe wil
quote:
De 4 M-en:
-Miscela (koffiemelange)
-Macchinadosere (maler)
-Mano (de barista) en
-Macchina (het espresso apparaat).
Neem eens rustig een kijkje op http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3517 om te zien waar ik op doel

Hint: je maler is belangrijker dan je koffiemachine

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:21
quote:
streamnl schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:01:

Dan legde ik toch wat bij en kocht ik een Rocket.
Kijk eens bij Kafko.

• streamnl
quote:
Zwerver schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:21:
[...]

Stap 1 is je realiseren dat de machine maar een heel klein onderdeel is van een lekkere bak koffie.

Als je kijkt naar de volgorde van de 4M's, dan snap je direct waar ik naar toe wil

[...]

Neem eens rustig een kijkje op http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3517 om te zien waar ik op doel

Hint: je maler is belangrijker dan je koffiemachine
Ik zal jouw link eens rustig lezen. Bedankt daarvoor. En ik weet dat de maler het belangrijkst is. Maar onbewust kom ik toch telkens bij een apparaat uit waar de maler er al bij zit....
quote:
coob schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:21:
[...]

Kijk eens bij Kafko.
En als ik gezegd had dat 700 euro mijn max zou zijn. Wat had je dan geadviseerd? ;)
(1000 is echt mijn max. Ik ben autistische genoeg om niet over mijn gestelde grens te gaan )

• coob
Dit is ook een mooie machine en net binnen je budget.

• dreamscape
Dat is een single boiler die je dus naar een hogere temperatuur moet stoken om melk op te schuimen. Als ¤1k de bovengrens is, zou ik voor een Bezzera BZ10 gaan. Dan maar geen E61, maar wel een HX.

• streamnl
Ik zie nu dat in Eindhoven een CasaBarista shops zit die Bezzera's verkoopt. Zaterdag eens kijken wat ze daar hebben en wat hij (of zij) mij kan vertellen/ informeren.

Nogmaals bedankt ieder!

• HubD1
quote:
coob schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:21:
[...]

Kijk eens bij Kafko.
Hele goede tip, want dan ben je gelijk klaar. 😁

Alleen een rocket en maler is al snel 2k.
Zelfde probleem met Bezzera BZ10, komt al snel ¤300-400 bij voor Bezzera bb05, eureka mignon of compak k3 maler om een paar goede 'instap'malers te noemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Citrix Certified Prutser

Als je op koffiepraat.nl kijkt doe je ff registeren en eerst voorstellen, wordt zeer gewaardeerd. Hier zitten mensen met een enorme kennis van Espresso machines half en vol automaten (hoewel laatste minder).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin, F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Breville zou ik in ieder geval echt overslaan. Er zitten echt slechte malers in, terwijl die zo ontzettend belangrijk zijn. En het is echt gemaakt van 1 groot feest aan plastic, wat gewoon bewezen vanzelf stuk gaat..terwijl een mooie chromen/rvs machine over 20 jaar nog identiek zijn functie behoud en nog werkt als nieuw.

Breville is vooral een marketing monster, met mooi uiterlijk qua machines met op papier een hoop prachtige features, maar als je er een keer mee gewerkt hebt dan weet je dat je het niet wilt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Killing_Calu
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21-09 15:13
Heb je geen interesse in 2e hands? Ik sta op het punt om mijn set te verkopen. Een Bezzera Giullia en een Mazzer Mini.
Wellicht dat de set in zijn geheel boven je budget komt, maar een optie is op de Giullia alleen over te nemen en dan kijken voor een goedkopere maler...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• streamnl
@mutsje De enige forum waar ik eigenlijk kom/lees is hier. En normaal post ik hier ook niet. (ik weet zelf ook niet waarom ik meer een lurker dan een poster ben). In het echt ben ik veel socialer ;)
Maar ik zal er over nadenken. Bedankt voor de tip.
@Nomad Bedankt voor je feedback. Ik neem dit mee.
@Killing_Calu Dan zou ik , na het feedback van jullie, eerder de maler kopen dan de Bezzera ;)

Zoals het er nu voor staat, ben ik zaterdag in Eindhoven en zal daar eens goed rondkijken en mijzelf informeren. Ook bij BeanBrothers Stadsbranderij (kom ik graag, goeie koffie!), Ik vind dat ze daar veel kennis bezitten en zij zijn geen verkopers van een bepaald merk.

• streamnl
Na een lange dag slenteren door Eindhoven zijn we een stukje wijzer.
Wij (mijn vrouw en ik) zijn toch aardig onder de indruk van de Ascaso steel duo.
En als molen een solis molen caffissima.

Zijn er ervaringen​ met één van deze 2 apparaten? Zo ja, dan hoor ik dat graag.
Wederom alvast bedankt voor de feedback.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coob
Dit lees ik als reactie op dezelfde vraag over de maler op Koffiepraat.nl;

Mijn schoonzusje heeft de Solis Caffissima in gebruik naast haar Krups espressomachine. Buitenkant ziet er mooi uit alleen ik schrok wel toen ze mij liet zien hoe de maalschijven uitneembaar waren. De schijven zitten in kunststof. Ik gebruik zelf een molen van Eureka. Deze is misschien wel iets duurder alleen daar is alles van metaal en ziet er een stuk degelijker uit. Ik denk dat het beter is om naar een betere molen te kijken omdat je wel een mooie zware espressomachine hebt.

De Ascaso steel maler is daarintegen best een goede maler, ik heb hem zelf ook gehad.
Zelfde prijsklasse ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
quote:
streamnl schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:37:
Wij (mijn vrouw en ik) zijn toch aardig onder de indruk van de Ascaso steel duo.

Staat je niet blind op de features van de Caffisima IQ. Als je alleen daarnaar kijkt lijkt het een indrukwekkende molen voor de prijs. Maalkwaliteit vind ik echter tegenvallen en dat is volgens mij primair van belang. Molen zoals ik hem ken is ook niet te calibreren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin, F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
streamnl schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:37:

Solis is een re-brand van Breville, het is hun Europese tak, maar met dezelfde nadelen als die ik al noemde voor Breville. Lijkt mooi met een hoop features, maar het is allemaal plastic met beperkte levensduur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

En het prijsverschil tussen een apparaat dat een modern uiterlijk maar een wegwerp innerlijk heeft, is er nauwelijks met een toestel met tijdloos uiterlijk en een robust innerlijk. Als je wilt dat je investering langer dan een paar jaar meegaat en je ook kwalitatieve koffie geeft voor dat geld, dan moet je niet kijken naar merken zoals Solis/Breville, Krups/MagiMix en nog van die speelgoedkeuken-apparatuurmerken.

Zelf had ik jaren geleden hier dezelfde vraag: wat moet ik halen voor ~700¤. Ik kwam ook eerst bij Solis uit, zonder onderzoek. Eerst had ik een espresso-toestel van 500¤ op oog met een maler van 200¤, uiteindelijk raadde men me aan deze budgetten om te draaien en dat heb ik ook gedaan met een Quamar M80E maler en een Gaggia Classic.

Geen moment spijt van gehad. Helaas is de huidige Gaggia Classic (vanaf 2015 ?) zijn geld niet meer waard, er zijn verschillende downgrades in toegepast. Dan kijk je liever naar Isomac, La Pavoni of Lelit voor die prijsklasse (~250¤) zou ik zeggen.

Qua maler zou ik beginnen kijken vanaf een Compak K3, Quamar M50 of M80, Mahlkönig Vario of Mazzer Mini. Pak ook best een "doserless" maler, dat is zo'n "potje" voorop de maler wat vooral bedoeld is voor horeca of veel gebruik ineens, dan hou je niet teveel oude gemalen koffie bij. Maar ik zou zoals al eerder gezegd meer budget steken in de maler dan in het espressotoestel.

En dan ook consequent vers-gebrande bonen (3-7 dagen geleden gebrand) halen bij een lokale bonenbrander die zich onderscheidt in plantages en afkomst ipv. "merken koffie" zoals in de supermarkt. Als je op verpakking geen aandachtnemende woorden vind van een exotisch land of de naam van de plantage of het ras, dan is het waarschijnlijk geen single-origin en mogelijk ook geen verse koffie. Als je eerder een merk en typische red flags zoals "dark roast" of Italiaanse/Franse woorden(*) ziet: compleet vermijden.
Als er geen datum op het pak staat wanneer de koffie gebrand is, onmiddellijk terugleggen en weglopen. Een "vervaldatum" is al helemaal uit den boze, dat gaat ervan uit dat je denkt dat koffie een jaar meegaat.

Het schema van de vier M's (thx Zwerver) klopt ook nog gewoon en hier is waarom:

-Miscela (koffiemelange)
-Macchinadosere (maler)
-Mano (de barista) en
-Macchina (het espresso apparaat).

1. koffieboon (single-origin of melange)
Een slechte boon zal met geen enkel toestel te redden zijn. Hoogstens een ervaren barista zal weten wat ie er nog van kan maken in een derivaat van een espresso, maar kwaliteit en smaak van de koffie begint bij de boon. Ben je niet bereid verse koffie te zoeken, kopen en proberen, kijk dan ook niet naar half-automaten.

2. maler
De beste koffieboon zal zoveel mogelijk van zijn smaak moeten transfereren naar de gezette koffie. Dit gebeurt bij de maling. Consistente én fijne maling is zeer belangrijk, evenals het onder controle houden van de temperatuur en het fijn kunnen aanpassen van de maalgraad. De betere molens doen dit zonder probleem en je kan hier makkelijk duizenden euro's aan spenderen voordat je denkt het limiet te hebben bereikt.

3. jezelf
Ervaring en kennis zal erbij toedragen dat je weet hoe je een goede espresso zet. Een goede espresso vergt meer dan een paar knopjes drukken, je moet weten wat gebeurt, waarom en hoe je het eventueel kan oplossen. De beste barista's kunnen een slechte koffieboon verbergen in een koffie, de slechtste kunnen met apparatuur van 50.000¤ en de best mogelijke koffiebonen nog geen drinkbaar tasje zetten.

4. espressotoestel
Dit apparaat zet de espresso maar zodra bepaalde voorwaarden voldoen (consistent de juiste temperatuur en de juiste druk), is het eigenlijk meer gemak en debiet dat je krijgt van duurdere apparaten. Hier kan nog veel in verdiept worden, het verschil of je minder dan 3 of juist meer dan drie tassen drinkt per dag, regelmatig cappuccino's drinkt, zal hier de keuze in bepalen.

(*) Italianen hebben koffie-maken tot een kunst herleid, maar ze hebben niets te maken met de koffieboon zelf. Fransmannen hebben zoveel te maken met koffie als met frieten (French fries => Belgische frieten). Koffiebonen komen meestal uit landen in het zuidelijke deel van de wereld zoals Zuid-Amerika en Afrika. Ze worden vaak lokaal gebrand, ook hier heeft een Italiaan of Fransman niets verloren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• streamnl
De feedback die ik krijg is erg prettig!! _/-\o_

Ik had een stellage gemaakt met de afmeting v.d. espresso apparaat die ik eerst op het oog had (voordat ik de laatste berichten had gelezen). Maar deze is toch te groot voor ons. Die kunnen wij niet mooi kwijt op de plek waar wij hem willen neerzetten (vlakbij de gootsteen).

Door @Phuncz ben ik nu aan het kijken naar een ISOMAC GIADA, een ISOMAC VENUS II of een quickmill 820. Met een MAZZER MINI of een MAHLKÖNIG VARIO MODEL 2017 maler.

Morgen maar eens naar de uitgebreide reviews zoeken en lezen over de machines.|

En als alles goed lijkt, weer kijken of deze wel mooi staat. Of toch de Magimix en de blender van mijn vrouw verplaatsen.

streamnl wijzigde deze reactie 11-06-2017 16:13 (3%)
Reden: Andere maler toegevoegd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21-09 17:21
Als je in deze prijsklasse/formaat aan het kijken bent naar een maler, dan kan ik je ook de Eureka Atom aanraden. Nieuwe maler, superstil, goede maler en een mooi apparaat. Ik heb 'm sinds een paar weken en ben erg enthousiast!

• streamnl
De reden dat we naar een Mahlköning kijken, is dat we hiermee gewerkt hebben tijdens de workshop.
Qua espresso apparaat wordt het voor 80% zeker de Quickmill.
Reden: het formaat, dat we maar 1 á 2 keer per week een cappuccino zetten (mijn vrouw drinkt zelden koffie thuis) en ikzelf drink niet meer dan 3 kopjes koffie per dag.
Als ik de reviews moet geloven moet dit goed te doen zijn met de Quickmill.

Toch een heel verschil met wat ik waarschijnlijk ga kopen en wat ik eerst op het oog had.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat lijkt me al bij al een goede keuze.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:
mutsje schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:47:
@Marzman ik hoop toch echt dat je hier geen lidl bonen in gaat doen maar vers gebrande bonen aan gaat schaffen. Owja die zijn circa 20 euro de kilo maar de smaak is dan ook veel beter. Voor paar tientjes meer had je een betere maler 2e hands kunnen kopen trouwens. Benieuwd naar je ervaring met deze maler.
Ik heb hem inmiddels binnen en voor mij is dit ruim voldoende als maler. Malen van bonen gaat redelijk snel en het geluidsvolume valt mee. Op standje 1 geprobeerd, dat is de fijnste stand. Volgens mij ook meteen goed, koffie loopt goed door, cremalaagje. Top. De bonen zijn iets te sterk van smaak naar mijn zin (dark roast, niet meer kopen :p ).

Hier vinden ze overigens de Lidl bonen beter als de AH bonen itt jullie hierboven: https://www.rtlnieuws.nl/...r-de-lekkerste-koffieboon (video http://www.gemistvoornmt....de-grote-koffiebonen-test )

Marzman wijzigde deze reactie 13-06-2017 16:38 (4%)

/▌

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De klacht van de Lidl-boon was volgens mij vooral over de vettigheid, waardoor je een behoorlijke smerige boel in je maler krijgt na een tijd.

• franssie

franssie

Save the albatross

LIDL heb ik wel lang niet meer gebruikt maar die had inderdaad veel boter en (edit: relatief weinig smaak, was geen slechte smaak maar niet mijn zuurtje) weinig smaak. Mijn eerste keus blijft tocg de Sumatra van AH en dan de boon van La Place. Het nadeel van LIDL en La Place is dat ze in 1 KG verpakkingen komen. Ik vind de halve kilo van AH eigenlijk al te veel ivm houdbaarheid.

franssie wijzigde deze reactie 13-06-2017 18:23 (11%)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Is dat vette iets anders als wat die die kenners zweten noemen? Die vinden dat een voordeel.

Maar als volgende zal ik die van de Hema proberen denk ik, bij de Lidl zijn ze hier toch al slecht verkrijgbaar (Belgie, alleen soms als aanbieding). Die van Hema lees ik ook positieve dingen over in dit topic. AH is een beetje ver.

/▌

• mutsje

mutsje

Citrix Certified Prutser

quote:
Marzman schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:37:
[...]

Ik heb hem inmiddels binnen en voor mij is dit ruim voldoende als maler. Malen van bonen gaat redelijk snel en het geluidsvolume valt mee. Op standje 1 geprobeerd, dat is de fijnste stand. Volgens mij ook meteen goed, koffie loopt goed door, cremalaagje. Top. De bonen zijn iets te sterk van smaak naar mijn zin (dark roast, niet meer kopen :p ).

Hier vinden ze overigens de Lidl bonen beter als de AH bonen itt jullie hierboven: https://www.rtlnieuws.nl/...r-de-lekkerste-koffieboon (video http://www.gemistvoornmt....de-grote-koffiebonen-test )
Als je als 'koffiekenner' bonen uit pakken gaat vergelijken ben in imho sowieso al verkeerd bezig. Begin eens met verse bonen te scoren. Stel je maler erop in en proef het verschil. Ik denk dat je hierna de bonen van zo wel de AH als de LIDL erg tegen gaan vallen. Er kan niks op tegen verse bonen die niet ouder dan een week zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
quote:
mutsje schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:32:
[...]
Als je als 'koffiekenner' bonen uit pakken gaat vergelijken ben in imho sowieso al verkeerd bezig. Begin eens met verse bonen te scoren. Stel je maler erop in en proef het verschil. Ik denk dat je hierna de bonen van zo wel de AH als de LIDL erg tegen gaan vallen. Er kan niks op tegen verse bonen die niet ouder dan een week zijn.
Ik heb veel verschillende single origin gekocht (Fascino overstock) – maar als ze "vers" zijn (THT datum > 12 maanden) dan zijn de AH excellent bonen best te drinken.

Niet fantastisch maar wel net zo goed als de Simon Levelt (verser + 100% arabica, c.f. SL espresso melanges). En de AH bonen zijn erg vergevingsgezind om espresso mee te zetten. Dat is bij sommige single origin's anders.

Ik heb tegenwoordig liever "Betere espresso dan in de meeste horeca" dan "Soms ontzettend goed, meestal matig"
offtopic:
Heerlijk snobberig trouwens :+

ANdrode wijzigde deze reactie 13-06-2017 22:11 (17%)

• mutsje

mutsje

Citrix Certified Prutser

Fascino is ook niet zo'n fantastische shop. Op koffiepraat.nl kun je veel leveranciers van koffiebonen vinden die alleen branden op bestellen. Dus kleine batches en die gelijk opsturen. Ik heb bij een koffiebrander in voorburg tijd terug besteld. Bonen waren drie dagen oud toen ze binnen kwamen en overheerlijk om te drinken :)

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
Die excellent bonen zijn denk ik max een dag of vijf a tien van de brander af als ik ze afhaal uit de AH dus prima. (ja ik eet er meestal eentje op om te proeven, al heb ik nu een volautomaat dat heb ik overgehouden uit mijn molentijd). Niets mis mee, voor een supermarktboon.

edit:/// enne Ik heb tegenwoordig liever "Betere espresso dan in de meeste horeca" dan "Soms ontzettend goed, meestal matig"

Dat is makkelijk thuis te behalen, 95% van de horeca maakt het apparaat niet schoon dus wordt het nooit wat. Ik vraag dan ook steeds vaker om filter koffie in de horeca (dat hebben ze niet) in de hoop dat dat terugkomt. Is een wat makkelijker procede voor slecht tot niet opgeleid personeel {/snob}

franssie wijzigde deze reactie 13-06-2017 22:34 (35%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
quote:
mutsje schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:25:
Fascino is ook niet zo'n fantastische shop. Op koffiepraat.nl kun je veel leveranciers van koffiebonen vinden die alleen branden op bestellen. Dus kleine batches en die gelijk opsturen. Ik heb bij een koffiebrander in voorburg tijd terug besteld. Bonen waren drie dagen oud toen ze binnen kwamen en overheerlijk om te drinken :)
Bij Fascino is overstock wel vers. En als je het goed speelt (commentaar veld + account comment) krijg je wel de soorten die je lekker vind.

Ik heb er een tijd geleden praktisch het hele assortiment gehad. Er zitten bonen tussen die gewoon niet geschikt zijn om als espresso te zetten. Logisch - maar als je het probeert dan werkt het gewoon niet. Dan blijft het zuur tot je accepteert dat je de PID voor die bonen 2-3 graden hoger moet instellen om de balans te vinden die gewend bent

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:
mutsje schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:32:
[...]

De bonen zullen door RTL gekozen zijn en er is altijd iets het beste.

/▌

• coob
Ik krijg vandaag een Bialetti moka express binnen.
Gewoon om eens mee te spelen, ben benieuwd.

• streamnl
Daar maak ik dus mijn koffie mee.
Zelfs na een jaar blijft het elke ochtend spannend of hij goed gelukt is :+

Na jaren filter- => senseo- => nespresso koffie drinken, blijft dit (tot nu toe) toch mijn favoriet voor thuis.

Maar daar komt dus waarschijnlijk snel verandering in.
Machine is inmiddels beslist, dat wordt de Quick Mill 820.
Molen Mahlkönig Vario

Edit: Quickmill kan ik morgen ophalen bij het postkantoor. d:)b
Molen nog niet...

streamnl wijzigde deze reactie 14-06-2017 20:47 (11%)
Reden: Goed nieuws van PTT

• coob
Heb hier ook een Brasilia Mini classic staan maar die moet nodig even naar Peter van Kafko.

Ik heb de maling iets grover gezet voor de Bialetti en de eerste keer ging al best goed volgens mij.
Eerst even doorgekookt met wat azijn erbij.
Daarna met koffie.
Kokend water erin en op de keramische plaat.
Meteen toen ie begin te pruttelen de pit uit en door laten lopen.
Moet ik nog iets anders doen?

Volgende keer de bonen iets donkerder branden misschien.
Voor espresso heb ik ze niet graag te donker.

• streamnl
Ikzelf doe het iets anders (ik heb geen keramische plaat).

Ik gebruik koud/lauw water en zet hem op een warmhoudplaat. Dit gaat samen op het gasfornuis, zodat alles geleidelijk warm wordt.
En inderdaad, op het einde (voordat hij gaat borrelen, je ziet dat aan de kleur) haal ik hem van de warmhoudplaat af en schenk ik mijn koffie in.
(toch lastig om iets goed te beschrijven wat je precies doet, zonder dat het een verslag wordt :+ )

• bszz
quote:
streamnl schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:46:
[..]

(toch lastig om iets goed te beschrijven wat je precies doet, zonder dat het een verslag wordt :+ )
Misschien dat een filmpje helpt 8)

bszz wijzigde deze reactie 15-06-2017 09:53 (15%)

• streamnl
quote:
O+ EEn mooi filmpje, absoluut.

En nee, zo doe ik het niet. En zeer zeker niet in de ochtend.
Tweaken is leuk maar niet voor 08:20.

• HubD1
quote:
mutsje schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:25:
Wat bedoel je daar precies mee, dat fascino niet zo goed is?
Ik heb daar nu zelf een paar bestellingen gedaan, (op koffiepraat gevonden trouwens) en die waren allemaal supervers gebrand. 1 a 2 dagen geleden gebrand toen ze binnenkwamen, dus dat kan niet mooier. Zitten wat mij betreft een paar lekkere bonen bij, maar als het ergens anders veel beter is dan hoor ik het graag.

Wat ik ook begrepen heb is dat kofiebonen ergens tussen de 7 tot 14/21 dagen na branding op hun best zijn, dit ivm de ontgassing die plaatsvind na het branden, dus die eerdere opmerking van maximaal een week oud zou ook niet helemaal kloppen.

• bszz
quote:
HubD1 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:03:
[...]

Ik heb daar nu zelf een paar bestellingen gedaan, (op koffiepraat gevonden trouwens) en die waren allemaal supervers gebrand. 1 a 2 dagen geleden gebrand toen ze binnenkwamen, dus dat kan niet mooier. Zitten wat mij betreft een paar lekkere bonen bij, maar als het ergens anders veel beter is dan hoor ik het graag.

Wat ik ook begrepen heb is dat kofiebonen ergens tussen de 7 tot 14/21 dagen na branding op hun best zijn, dit ivm de ontgassing die plaatsvind na het branden, dus die eerdere opmerking van maximaal een week oud zou ook niet helemaal kloppen.
Geen ervaring met Fascino maar versgebrand wil nog steeds niet zeggen dat je lekkere koffie hebt. Als je slechte kwaliteit bonen vers brand is het nog steeds slechte kwaliteit

• Joarie
  • Laatst online: 20:13

Joarie

Dit zet je aan het denken

quote:
HubD1 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:03:
[...]

Enige nuance ontbreekt ja.

Wat ik thuis merk (met de Gene Cafe brander) is dat een batch nog best lang moet uitgassen en dat de smaak de eerste 2 weken daardoor verre van optimaal is (je proeft een specifieke verbrande toon, geen aangename). Die zwakt daarna af. Ik gebruik dan echter opbergpotten die overdruk niet weg kunnen voeren, dus de pot blijft op druk staan wat het uittreden van gassen op een gegeven moment ook in de weg gaat zitten (fysisch fenomeen).

Bij gebrande producten in een zak met een overdrukventiel (dus kan blijven ontgassen) zal dit sneller gaan. De maximale week houdbaarheid is dan vaak gekoppeld aan wanneer de zak opengaat en blootgesteld wordt aan zuurstof waarna de oxidatie voor smaakvermindering zorgt.

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning"

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*