Juist fijner gemalen geeft meer weerstand. Verder qua gewicht/volume is het zo dat lichter gebrande bonen een hogere dichtheid hebben. Zelfde volume, meer gewicht dus.
Klopt helemaal. Het gaat om de matzwarte uitvoering, maar daarop zit de houten upgradekit in walnoot gemonteerd. Ik heb de Lelit overigens tweedehands kunnen kopen, precies in de uitvoering die ik voor ogen had. Mijn budget lag rond de €2000, waardoor de Profitec Move ook een serieuze kandidaat was. Een kameraad van mij heeft deze machine en het is echt een prachtig apparaat. Toch vind ik de Lelit Bianca net nog iets mooier en de manuele flow control is voor mij een waardevolle extra toevoeging.HubD1 schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:06:
[...]
Wel een hele mooie uitvoering in het matzwart. Zo wil ik hem stiekem ook al een tijdje icm de donkere hout accenten (niet standaard toch?)
Overigens blijft de grinder van essentieel belang. In mijn omgeving zie ik daar toch het grootste verschil tussen in de kwaliteit van de koffie.
Nu is het beter gelukt, uiteindelijk op maalstand 23 beland (gisteren 18) en dat liep net aan snel genoeg door.
De Brazil Serra Dos Ciganos Mogiana is lekkerder dan de Cuba Serrano Lavado. Zachter van smaak, maar ook iets zuurder.
Binnenkort eens vergelijken met de Brazil Fazenda Matao Mococa.
De Brazil Serra Dos Ciganos Mogiana is lekkerder dan de Cuba Serrano Lavado. Zachter van smaak, maar ook iets zuurder.
En hoe bevalt de Mazzer Philos tot nog toe? Heb em zelf sinds de zomer in gebruik en ben er nog steeds heel erg happy mee. Heb em besteld met de I189D schijven en los de I200D erbij besteld, maar ben er nog niet aan toegekomen om ermee te experimenteren. Welke schijven heb jij erin zitten?UninPro schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:29:
[Afbeelding]
Na ruim een jaar rond kijken, oriënteren, proeven en oefenen heb ik de call afgelopen week gemaakt.
De aanschaf van de Lelit Bianca V3 is een feit, samen met de Mazzer Philos als grinder![]()
Daarmee neem ik afscheid van mijn volautomaat, een Melitta Barista T Smart.
Het is alsof het zo moet zijn. Ik vond het inmiddels toch wel eens tijd worden voor een onderhoudsbeurt van mijn Jura.
Naast de voorgeschreven reinigingen doe ik er niets aan. Niet heel ver van hier zit een klein bedrijfje die onderhoud doet conform Jura voorschriften, prima dus.
Afspraak gemaakt voor over twee weken. Dag later begint mijn Jura ineens andere geluiden te maken en lijkt het erop dat met het spoelen niet al het water er bij de koffiemond uitkomt, maar in de opvangbak van de koffie terecht komt.
De koffie smaakt nog goed, ik zie verder geen lekkages. Fingers crossed dat het nog even goed gaat de komende twee weken.
Naast de voorgeschreven reinigingen doe ik er niets aan. Niet heel ver van hier zit een klein bedrijfje die onderhoud doet conform Jura voorschriften, prima dus.
Afspraak gemaakt voor over twee weken. Dag later begint mijn Jura ineens andere geluiden te maken en lijkt het erop dat met het spoelen niet al het water er bij de koffiemond uitkomt, maar in de opvangbak van de koffie terecht komt.
De koffie smaakt nog goed, ik zie verder geen lekkages. Fingers crossed dat het nog even goed gaat de komende twee weken.
Wellicht kan iemand mij in dit topic helpen:)
Ik heb een Ninja es501 voorafgaand aan BF gekocht. de eerste kopjes waren prima ( Illy dark roast bonen)
Nu heb ik veel verschillende bonnen geprobeerd (zwarte roes, de koffiejonge, brandzaak etc), maar de koffie is en blijft steeds erg zuur. De maling is ingesteld zoals apparaat aangeeft en wijzigt nauwelijk. Filter koffie is daarentegen prima te doen alleen ik wil met dit toestel wel een goede espresso kunnen zetten.... iemand tips?
Ik heb een Ninja es501 voorafgaand aan BF gekocht. de eerste kopjes waren prima ( Illy dark roast bonen)
Nu heb ik veel verschillende bonnen geprobeerd (zwarte roes, de koffiejonge, brandzaak etc), maar de koffie is en blijft steeds erg zuur. De maling is ingesteld zoals apparaat aangeeft en wijzigt nauwelijk. Filter koffie is daarentegen prima te doen alleen ik wil met dit toestel wel een goede espresso kunnen zetten.... iemand tips?
Zuur is een teken van te weinig extractie. Oplossingen zijn meestal iets als fijner malen of je dosering aanpassen.
Ik weet niet zeker wat je qua maling bedoelt met 'zoals het apparaat aangeeft', maar niemand kan van tevoren zeggen hoe fijn je bonen gemalen moeten worden. Ga dus op smaak af.
Ik weet niet zeker wat je qua maling bedoelt met 'zoals het apparaat aangeeft', maar niemand kan van tevoren zeggen hoe fijn je bonen gemalen moeten worden. Ga dus op smaak af.
[ Voor 43% gewijzigd door vickypollard op 03-12-2025 12:57 ]
Ik gok dat je apparaat de maalinstellingen voorstelt op basis van doorlooptijd? Paar vraagjes zodat ik (en de rest) je verder kan helpen:ThatsHollywood schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:43:
Wellicht kan iemand mij in dit topic helpen:)
- Wat probeer je te zetten? Ik gok espresso?
- Wat is de doorlooptijd ongeveer?
- Heb je een idee hoeveel gemalen koffie je gebruikt op hoeveel gram koffie? Gebruikelijk is 18g koffiebonen in en ~40g espresso uit
- Hoe oud zijn je bonen ongeveer? dagen, weken, maanden?
- Heb je een idee op welke temperatuur stand hij staat? Ik zie dat er 3 standen zijn, standaard is 2
Als ik zou moeten gokken wat zal helpen:
- Je Illy bonen zijn best donker gebrand gezien de naam, dat maak extractie een stuk makkelijker en krijg je sneller bittere/sterke koffie. Lichter gebrande bonen vergen wat meer "werk" om goed te zetten en zullen eerder zuur smaken. Echt licht gebrande bonen zullen eigenlijk altijd wel wat zuur smaken.
- Hogere ratio (meer koffie uit je bonen halen) zorgt ervoor dat je de zuren minder overheersend worden. De zuren die je waarneemt uit koffie worden over het algemeen het snelst opgenomen door water. De eerste 10 a 20 ml zijn beduidend zuurder dan de laatste 10 a 20 ml. Die laatste 10 ml zullen eerder bitter zijn en de zuren wat maskeren. Meer koffie uit dezelfde hoeveelheid bonen halen kan dus helpen.
- Een hogere watertemperatuur zorgt ook voor meer extractie van je koffiebonen, en zal je koffie (normaal gesproken) wat minder zuur maken. In het algemeen zet je lichter gebrande bonen ook met een hogere temperatuur.
Veel te lang verhaal, belangrijkste is dat dit allemaal subjectief is. Uiteindelijk wil je koffie die je zelf lekker vindt en dat moet je helemaal op je eigen manier doen, hopelijk draagt dit epistel daar iets aan bij
Ik heb thuis een cafelat Robot, een mechanische espresso maker.
Laatst heb ik geleerd over rooibos espresso. Met fijn gemalen rooibos thee kun je een soort espresso krijgen inclusief crema. Ook erg lekker in combinatie met Milk frother voor een soort cappuccino.
Iemand ervaring met thuis rooibos fijnmalen voor een Rooibos espresso? De kant en klare zakken vind ik best prijzig.
Laatst heb ik geleerd over rooibos espresso. Met fijn gemalen rooibos thee kun je een soort espresso krijgen inclusief crema. Ook erg lekker in combinatie met Milk frother voor een soort cappuccino.
Iemand ervaring met thuis rooibos fijnmalen voor een Rooibos espresso? De kant en klare zakken vind ik best prijzig.
Ik heb exact dezelfde samenstelling en de I200D burrs erbij besteld. Nog niet gebruikt omdat ik tot nu toe enorm tevreden ben over de Mazzer Philos met de I189D schijven.bebopper schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:07:
[...]
En hoe bevalt de Mazzer Philos tot nog toe? Heb em zelf sinds de zomer in gebruik en ben er nog steeds heel erg happy mee. Heb em besteld met de I189D schijven en los de I200D erbij besteld, maar ben er nog niet aan toegekomen om ermee te experimenteren. Welke schijven heb jij erin zitten?
Voor mij zit de uitdaging in het consistent zetten van een goede espresso, 1:2 ratio. Gaat zeer goed en heb de eerste bonen wissels erop zitten. Vaak in 3 grinds de juiste maal fijnheid kunnen bepalen van de bonen.
Ik heb de kalibratie ook zo ingesteld dat 0 ook daadwerkelijk de burrs op elkaar is. Maakt dat je een risico neemt als iemand daadwerkelijk op 0 de grinder aan zou zetten. Echter komt er niemand dan ik en mijn vriendin die duidelijk is geïnstrueerd aan de Mazzer Philos (zwarte uitvoering).
Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ben enigszins benieuwd. Het idee so dat je gewoon een zak rooibos koopt en in je maler knikkert?banaliteit schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:54:
Ik heb thuis een cafelat Robot, een mechanische espresso maker.
In de basis inderdaad rooibos door de maler gooien. Ik heb zelf al geprobeerd om het fijn te malen met een kruidenmaler en een Thermomix, maar die malen het niet fijn genoeg. Ik denk dat je echt een bonenmaler moet gebruiken om de juiste maling te krijgen. Ik heb het alleen nog niet aangedurfd om rooibos te malen met mijn dure maler.vickypollard schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:51:
[...]
Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ben enigszins benieuwd. Het idee so dat je gewoon een zak rooibos koopt en in je maler knikkert?
Ik heb ook al AI gebruikt om relevante wetenschappelijke papers te vinden. Van wat ik ervan heb begrepen is dat je voor rooibos het liefst zo fijn mogelijk maalt, omdat de extractie vrij kort is. Zaken die ik overweeg zijn een pressure basket en papieren filters. Ik vind een bakje rooibos espresso best lekker. Goede decaf optie, en ook erg lekker met frothed milk.
Er is 1 bedrijf die het verkoopt. Zie hier een video:
YouTube: How to make red espresso® rooibos in your café
De Fazenda Matao Mococa is nog wat vriendelijker qua smaak, tegelijkertijd ook wat minder vol dan die andere Brazil. Komend weekend eens beide naast elkaar proberen.LA-384 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:00:
Nu is het beter gelukt, uiteindelijk op maalstand 23 beland (gisteren 18) en dat liep net aan snel genoeg door.
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1