Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bracha25
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20:25
Gisteren weer eens koffie gemaakt via de poor over methode. Yellow bourbon bonen gebruikt. Was lekker. Maar doordat het opschenken wat tijd kost (ik wil voorkomen dat het water boven de gemalen koffie al via het filter naar beneden loopt, dus doe ik het niet te snel) is de koffie als die klaar is, niet meer al te warm. Lopen jullie hier niet tegen aan? Ik heb een Douwe Egberts variant van de Hario V60.

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:22
quote:
Bracha25 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:50:
Gisteren weer eens koffie gemaakt via de poor over methode. Yellow bourbon bonen gebruikt. Was lekker. Maar doordat het opschenken wat tijd kost (ik wil voorkomen dat het water boven de gemalen koffie al via het filter naar beneden loopt, dus doe ik het niet te snel) is de koffie als die klaar is, niet meer al te warm. Lopen jullie hier niet tegen aan? Ik heb een Douwe Egberts variant van de Hario V60.
Het is eigenlijk heel Nederlands om gloeiend hete koffie te willen. Als ie iets is afgekoeld komen de smaken echter beter tot hun recht.

• Bracha25
Gloeiend heet hoeft voor mij niet persé, maar dit was echt nog maar net te drinken;)
Misschien dat het er bij een Hario V60 sneller doorheen loopt. Al lijkt me dat sterk aangezien de vorm redelijk gelijk is.
Ben sowieso nog steeds aan het rondkijken. Dit weekend bij een buurman espresso uit een halfautomaat gehad. Erg lekker. Gisteravond dus weer zitten inlezen in halfautomaten:) Maar mijn vrouw drink wel graag cappuchino, en ik las ook weer dat de stomers van de Gaggia Classic en de Rancilio Silvia bv niet heel veel vermogen hebben. Volgens mij ben ik er dan wel lang mee bezig. Moet me dus nog meer inlezen;)

• bszz
quote:
Bracha25 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:08:
Gloeiend heet hoeft voor mij niet persé, maar dit was echt nog maar net te drinken;)
Misschien dat het er bij een Hario V60 sneller doorheen loopt. Al lijkt me dat sterk aangezien de vorm redelijk gelijk is.
Ben sowieso nog steeds aan het rondkijken. Dit weekend bij een buurman espresso uit een halfautomaat gehad. Erg lekker. Gisteravond dus weer zitten inlezen in halfautomaten:) Maar mijn vrouw drink wel graag cappuchino, en ik las ook weer dat de stomers van de Gaggia Classic en de Rancilio Silvia bv niet heel veel vermogen hebben. Volgens mij ben ik er dan wel lang mee bezig. Moet me dus nog meer inlezen;)
Aangenomen dat je wel V60 filters gebruikt zou je ook de maling nog wat grover kunnen doen.

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21-02 16:10
Een pour over staat 2.5 / 3 minuten voor.
Heb je de tijd en temperatuur gemeten? Zo ja, wat was dat dan?

- knip -

• Bracha25
Hangt natuurlijk ook van de hoeveelheid af? Heb gisteren 2 kopjes gemaakt. Zal de tijd eens opnemen. Denk dat ik ruim boven de 3 minuten zat.
@bszz gebruik inderdaad V60 filters. Zal de maling eens wat grover zetten. Deze stond nu op 5 clicks (porlex handmaler).
Als ik kijk naar halfautomaten. Wat is dan het verschil tussen een cheap ass Delonghi (http://www.delonghi.com/n...-dedica-delonghi-ec-680-m) of wat volgens de kenners pas een instap is, de Gaggia Classic? Is dat iets wat ik aan de koffie kan proeven? De druk etc zal zal toch gelijk zijn? En de Gaggia zal betere materialen hebben, en dus duurzamer zijn. Zie ik nog andere dingen over het hoofd?

• Zwerver
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:49

Zwerver

CISSP certified

quote:
Nomad schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 22:24:
[...]

Wat je zegt klopt geheel en ben het met je eens, op een foutje na. De Baratza Encore is een mooie instapper voor filterkoffie, maar kan niet fijn genoeg voor espresso. Voor espresso zit je op minimaal rond de 230 euro, voor een Baratza Virtuoso, http://www.koffiewarenhui...aratza/Baratza_Virtuoso_/. Al vind ik die niet zo fijn voor espresso, dus dan zou ik eerder kijken naar de Ascaso I-steel serie.
Er is niks mis met de Vurtuoso! ;)

Morgen op vakantie en dat is het juiste moment om de Domobar naar Espresso Pefetto te brengen voor het jaarlijkse onderhoud. Met het achterlijke harde water in Den Haag is het geen luxe :)

• Raymond P
quote:
Bracha25 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:08:
Hoe definieer je eigenlijk niet veel vermogen?
De Rancilio Silvia heeft ruim voldoende om (na 20 seconden opwarmen) in 10-15 seconden je melk op temperatuur te brengen. In het meest ideale geval doe je een seconde of 8 over cappuccino melk.
De druk is voldoende om totaal geen melk in je kan over te houden.
Granted, ik heb een keer aan een Kees v/d Westen gestaan waarbij ik bij het intrappen van het voetpedaal direct een lege kan had. Maar dat is echt niet wat je wilt, hoewel zo'n voetpedaal voor stoombediening natuurlijk wel kickass is.

Ik kan ff niet een ander voorbeeldje verzinnen dan deze. Het water was 9 graden, dat heb ik even laten staan om de (dikke Motta) kan ook koud te laten worden.

quote:
Bracha25 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:36:
Hangt natuurlijk ook van de hoeveelheid af? Heb gisteren 2 kopjes gemaakt. Zal de tijd eens opnemen. Denk dat ik ruim boven de 3 minuten zat.
@bszz gebruik inderdaad V60 filters. Zal de maling eens wat grover zetten. Deze stond nu op 5 clicks (porlex handmaler).
Als ik kijk naar halfautomaten. Wat is dan het verschil tussen een cheap ass Delonghi (http://www.delonghi.com/n...-dedica-delonghi-ec-680-m) of wat volgens de kenners pas een instap is, de Gaggia Classic? Is dat iets wat ik aan de koffie kan proeven? De druk etc zal zal toch gelijk zijn? En de Gaggia zal betere materialen hebben, en dus duurzamer zijn. Zie ik nog andere dingen over het hoofd?
Die Delongi heeft een pressurised portafilter. Die gebruikt dus een grovere maling om de juiste doorlooptijd te halen.
Met een grovere maling verlies je de mogelijkheid om de lekkere olie uit de koffie te halen wat voor het grootste gedeelte het mondgevoel en de intensiteit van de espresso bepaalt.

Nu ken ik die machine verder niet, maar koffie uit machines die op die manier werken vind ík over het algemeen niet lekker.

- knip -

• Bracha25
De Porlex 2 standjes grover gezet, en nu liep het er in ongeveer 2,5 minuut doorheen. Koffie was nog goed op temperatuur. Merk wel dat mijn bonen een minder uitgesproken smaak hebben dan toen ze nog vers waren, een paar maanden terug. Ik weet het, dat is ook te lang.
Zojuist Karinga, Raja Batak en Fazenda Rainha besteld bij koffiestation.nl.
Zal de bonen nu in kleinere porties in de vriezer bewaren;)

• Raymond P
Een vreemd boontje. :P
Ethiopië, Harrar, unwashed grade 4. Die check je dus niet voor niets vóór het branden.

- knip -

• GuidoH
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18:42
Dat is een aparte boon! :+

Fujifilm X-T2 / XF18-55 / XF80 Macro — iMac 5K late 2015 / 4GHz i7 / 32GB DDR3 / 512GB SSD / M395X

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Lijkt op een chocoladeboon :+

• Raymond P
Steentjes, ik ben er twee tegen gekomen in 300 gram.

Ik zit nu aan een Equador, Galápagos San Cristóbal.
Een ongelooflijke body.

- knip -

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 27-01 18:41
Ik zoek momenteel een volautomaat met afneembare melkkan etc..

Nu las ik dat metalen schijven worden over het algemeen afgeraden, echter is er een merk wat hier specifiek aan lijkt vast te houden (Krups).

Omdat ik een beperkt budget heb helaas voor een koffie machine, kom ik Krups vaak tegen. Ik zoek iets tussen de 500 en 600 euro wat met normaal gebruik wel een poosje mee kan en ook een lekker bakkie kan produceren. Mijn vraag is dan ook, moet ik Krups links laten liggen, of verbranden deze (zoals sommige beweren) geen bonen?

Ook zie ik veel Saeco en DeLonghi apparaten waarover ook weer wisselende ervaringen zijn te vinden. Van Saeco hoor ik vaak dat ze het niet lang volhouden, de reviews zijn echter overwegend positief..

Kan iemand mij de goede richting op sturen?

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:53

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Het enige bedrijf die ik ken die gek is op ceramische schijven is Koffiediscounter....en die filmpjes mag je overslaan. Wat zij beweren slaat echt werkelijk nergens op.
Siemens/bosch/Nivona zijn veelal de merken die de voorkeur hebben voor dit soort machines.
En met het budget dat je noemt zijn er wel enkele type's mogelijk, dus kijk daar zeker even naar :)

Veel Canon spullen te koop

• nachtnet
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Na een lange periode met een Marzocco FB-80/4 gewerkt te hebben ben ik afgelopen jaren weer terug naar voornamelijk filterkoffie gegaan. Ik heb tussendoor nog wat gespeeld met potjes van bialetti. Zelfs nog een maandje met een bodum Santos koffie op een spiritus brander gezet. Eigenlijk hebben al die verschillende methoden zo hun eigen goede en slechte eigenschappen. Uiteindelijk merk ik dat ik toch de meeste lol heb (en hou) van koffie uit een kleine french-press.

Maar daar ging mijn vraag vandaag eigenlijk niet om. mijn vraag is meer welk servies kiezen jullie voor bij de espresso, cappuccino en de gewone koffie? Zelf heb ik voor espresso lang getwijfeld tussen een walküre Alta en de NYNY series. Uitendelijk nijg ik naar Walküre Classic kopjes, omdat die en zwaar zijn en mooi rond op de bodem zijn. Ik heb ook nog een setje dubbelwandige glazen bodum kopjes staan maar die vind ik eigenlijk te licht. Ook voor cappuccino pak ik meestal een walkure classic. En voor gewone koffie pak ik een rechte walkure NYNY (vooral omdat die echt fijn in de hand ligt.)

hoe gebruiken jullie bij de verschillende koffiesoorten het passende servies? (en vooral waarom? en maakt het echt uit?)

nachtnet zonder hoofdletter

• Raymond P
Walküre Alta O+ Mooie kopjes vind ik dat.

Een espresso die niet verder komt dan het apparaat gaat bij mij in een simpel espresso kopje (van de Blokker dus), die gaan van machine naar mond naar vaatwasser binnen 50 seconden.
Een espresso die naar het bureau mee gaat drink ik het liefst uit de Walküre Alta, die blijven dan net iets langer warm.

Mijn vriendin heeft een dubbelwandig glazen cappuccino kopje. Dat vindt ze prettig drinken.

Bialetti / french press doe ik vrijwel altijd in een dubbelwandige Bodum vanwege het volume.
Aeropress zet ik vaak in een Pickwick theeglas, omdat je toch best hard moet drukken.

Maakt het uit? Eigenlijk niet, denk ik.
Behalve als je je met latteart bezig gaat houden, dan lijken kopjes ineens wel een belangrijke variabele te zijn.
Of als je gaat afstellen, dan vind ik een doorzichtig glas handig.

Uiteraard heeft iedereen zijn rituelen.
quote: Ronald Goedemondt
Mijn vriendin zei laatst tegen mij ''Ronald volgens mij is het ritueel van koffiezetten belangrijker voor jou dan de uiteindelijke koffie. Ik zeg ''wat is dat dan weer voor stomme opmerking? Hoezo?'' Nou zegt ze gewoon vanwege die aandacht waarmee je dat doet. Hoe je die schepjes koffie afstrijkt met je vinger, die muziek die je er soms bij opzet, de waxinelichtjes rond het koffiezetapparaat, je zelf gebreide koffiezet gewaard wat je er altijd bij aantrekt en die enorme gong waar je op slaat als die is door gelopen. En ik zeg tegen haar ''oh ja misschien heb je gelijk''

- knip -

• nachtnet
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Voor afstellen van de Marzocco heb ik ook altijd espressoshot glaasjes gebruikt (met maatstreepjes..) En gaan inderdaad zo van machine naar mijn mond en terug de vaatwasser in.

Voor latte art heb ik ook een heel assortiment kopjes gebruikt, o.a. de Alta maar ook de vierkante segafredokopjes, picardi wijnglazen, maar ook in een gewone soepkom kun je toch ook mooie blaadjes maken.

*(Nu drink ik zelf geen melk in mijn koffie dus maak ik een cappuccino ook echt alleen op bestelling van bezoek. ) (ok toegeven soms maak ik ook een cappuccino voor de looks... Kijken of het schuim een beetje lukt.)

Hebben jullie het servies gekocht na een smaak test? of puur op de buitenkant?

nachtnet wijzigde deze reactie 25-08-2015 23:35 (7%)

nachtnet zonder hoofdletter

• Gadgeteer
quote:
Gadgeteer schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:33:
Ik zoek momenteel een volautomaat met afneembare melkkan etc..

Nu las ik dat metalen schijven worden over het algemeen afgeraden, echter is er een merk wat hier specifiek aan lijkt vast te houden (Krups).

Omdat ik een beperkt budget heb helaas voor een koffie machine, kom ik Krups vaak tegen. Ik zoek iets tussen de 500 en 600 euro wat met normaal gebruik wel een poosje mee kan en ook een lekker bakkie kan produceren. Mijn vraag is dan ook, moet ik Krups links laten liggen, of verbranden deze (zoals sommige beweren) geen bonen?

Ook zie ik veel Saeco en DeLonghi apparaten waarover ook weer wisselende ervaringen zijn te vinden. Van Saeco hoor ik vaak dat ze het niet lang volhouden, de reviews zijn echter overwegend positief..

Kan iemand mij de goede richting op sturen?
We hebben onze eisen nog eens goed doorgenomen en kwamen tot de conclusie dat wij meer hebben aan zo'n stoom pijpje en niet zo'n melkkannetje met een slangetje (we drinken toch voornamelijk gewone koffie en slechts af en toe een latte of cappucino).

Wij zochten geen poespas (touchscreens, dubbele koffiereservoirs, wifiverbindingen en dat soort gedoe) maar een gewoon degelijk apparaat waar een lekkere bak koffie mee is te zetten en we hebben een gevonden. We hebben nu de De Longhi Ecam 29.510 authentica.
Gisteravond gekocht dus moet nog wel even spelen met de instellingen maar de eerste koffie viel al goed ;) We kregen er 2 zakken DE koffie bij (en die vallen me niet tegen), willen nu nog op zoek naar een betaalbare lekkere koffie voor dagelijks gebruik.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Hier kan je bijvoorbeeld mee beginnen om versere koffie te ervaren: http://www.fascino-coffee...offiebonen/espresso-bella

• Gadgeteer
quote:
Phuncz schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:30:
Hier kan je bijvoorbeeld mee beginnen om versere koffie te ervaren: http://www.fascino-coffee...offiebonen/espresso-bella
Ziet er goed uit.
Zal eerst even spelen met de DE bonen die we erbij kregen om het apparaat te leren kennen. Daarna zullen we eens wat vers gebrande bonen gaan bestellen.

• miles
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 16-02 23:06
@ gatgeteer, ik ben wel benieuwd hoe je tot je keuze bent gekomen. Ik ben ook op zoek met jouw eisen maar vind eigenlijk alleen de site van kieskeurig maar met recensies, en daar ie vrijwel iedereen positief over Krups in de prijsklasse tot 500 euro

• Younes
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12-02 15:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

Voor 65 euro vorige week een Gaggia Classic via MP op de kop weten te tikken. Eindelijk mag ik me ook eens wagen aan echt lekkere koffie. Maar voordat het echt zover is moet ik dit 4 jaar oude machientje nog even schoonmaken. Van binnen riekt het een beetje naar sigarettengeur en ik zie daarbinnen een tweede aarde kabel niet aangesloten zijn. Ook dat moet nog uitgevogeld worden. Ik ben van plan het hele machientje uit elkaar te halen en eens goed te reiningen. Dan weet ik zeker dat het schoon is van binnen. Met citroenzuur en Cafiza in de aanslag heb ik in ieder geval de ingewanden en de douchekop gereiningd. Weet niet eens of ik dat goed verwoord, maar ik had het smeriger verwacht. Ik kan een espresso tappen, maar wel met een filterhoudertje voor een enkel shotje. Geeft niet, maar dat maakt het mij lastiger, omdat ik niet weet of dat goed gaat.

Ik heb, om te oefenen een zak bonen bij de Starbucks gekocht en laten malen. Ik vermoed dat de dame achter de kassa de maling iets te fijn heeft afgesteld, want als ik de piston vol stamp, komt er druppelgewijs koffie uit. Kan dat te maken hebben met de een verminderde druk door aanwezigheid van kalk en smerigheid? Of is de maling gewoonweg te fijn? Ik vermoed/hoop het laatste.

Ik heb zojuist een blindfilter besteld en die arriveert volgens verwachting morgen. Dus dan kan ik met cafiza de douchekop en de solonoide / drieklep nog iets schoon spoelen. Hopelijk kan ik dan met de 4 maanden geleden gemalen koffie van de starbucks een nog beter bakje zetten. Op een oude fiets moet je het leren, niet? ;)

Ik ben van plan om mijn koffieboontjes bij Bootkoffie in Baarn te halen. Ik heb al 2 bonen mogen proeven en die smaakten allebei heerlijk! De eerste heeft de naam Mystery (en is om eoa reden niet op de website te zien) en de 2de weet ik helaas niet meer, maar die was licht zuur, maar wel acceptabel.

Ik hoop aanstaande dagen meer tijd te hebben om de boel goed te reiningen. Ik zal jullie op de hoogte houden. Tips zijn welkom!

...en waarom?

• don_appie
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21-02 15:25
quote:
Younes schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:43:
Voor 65 euro vorige week een Gaggia Classic via MP op de kop weten te tikken. Eindelijk mag ik me ook eens wagen aan echt lekkere koffie. Maar voordat het echt zover is moet ik dit 4 jaar oude machientje nog even schoonmaken. Van binnen riekt het een beetje naar sigarettengeur en ik zie daarbinnen een tweede aarde kabel niet aangesloten zijn. Ook dat moet nog uitgevogeld worden. Ik ben van plan het hele machientje uit elkaar te halen en eens goed te reiningen. Dan weet ik zeker dat het schoon is van binnen. Met citroenzuur en Cafiza in de aanslag heb ik in ieder geval de ingewanden en de douchekop gereiningd. Weet niet eens of ik dat goed verwoord, maar ik had het smeriger verwacht. Ik kan een espresso tappen, maar wel met een filterhoudertje voor een enkel shotje. Geeft niet, maar dat maakt het mij lastiger, omdat ik niet weet of dat goed gaat.

Ik heb, om te oefenen een zak bonen bij de Starbucks gekocht en laten malen. Ik vermoed dat de dame achter de kassa de maling iets te fijn heeft afgesteld, want als ik de piston vol stamp, komt er druppelgewijs koffie uit. Kan dat te maken hebben met de een verminderde druk door aanwezigheid van kalk en smerigheid? Of is de maling gewoonweg te fijn? Ik vermoed/hoop het laatste.

Ik heb zojuist een blindfilter besteld en die arriveert volgens verwachting morgen. Dus dan kan ik met cafiza de douchekop en de solonoide / drieklep nog iets schoon spoelen. Hopelijk kan ik dan met de 4 maanden geleden gemalen koffie van de starbucks een nog beter bakje zetten. Op een oude fiets moet je het leren, niet? ;)

Ik ben van plan om mijn koffieboontjes bij Bootkoffie in Baarn te halen. Ik heb al 2 bonen mogen proeven en die smaakten allebei heerlijk! De eerste heeft de naam Mystery (en is om eoa reden niet op de website te zien) en de 2de weet ik helaas niet meer, maar die was licht zuur, maar wel acceptabel.

Ik hoop aanstaande dagen meer tijd te hebben om de boel goed te reiningen. Ik zal jullie op de hoogte houden. Tips zijn welkom!
Zo ben ik ook begonnen, sterker nog, bijna hetzelfde met die machine gehad. Smerig van binnen, kabel niet aangesloten, etc.

Ik heb em niet helemaal uit elkaar gehaald, maar wel goed doorgespoeld en de douchekop in een bakje met reiniger gelegd. Alles terug op zn plek en hij draait tot op heden prima!

Bonen laten malen is gewoon niet handig ben ik achtergekomen. Je zit nooit op de juiste maling voor die boon voor jouw machine. Ik ben eerst met een Zassenhaus handmalertje aan de slag gegaan, nu een upgrade naar een ascaso i-steel. Prima om het mee te leren tot nu toe en ik merk vooruitgang.

Waar en welk nakedfilter heb jij gekocht?

http://500px.com/Abd3licious

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18:24

woutur

Klauwtjes uit!

quote:
Nomad schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:37:
[...]

Geen oude foto, net nieuw juist. Heb de quamar recent gekocht op advies van enkelen hier op het forum. De quamar die ik eerder getest had kon inderdaad niet fijn genoeg en daarmee was het voor mij klaar. Maar ik heb me laten overtuigen dat dat exemplaar gewoon niet goed was en dat de quamar zeker wel fijn genoeg hoort te kunnen. Dus de gok genomen en een nieuwe gekocht. En ze hadden gelijk, deze gaat wel fijn genoeg. Heb hem nu 2 weken en hoewel die niet perfect is, is die wel heel fijn. Dus alsnog een aanrader geworden. Misschien komt er hier ooit nog een quamar q13e met conisch. Vind qua smaak dat nog wel fijner en voller, grote conische schijven. Maar eerst het geld niet waard em tevreden met deze m80e
Tijdje niet gelezen in het topic. Ik bezit ook een Quamar waarvan ik echt niet tevreden ben over de maalgraad. Ik had een Ascaso I-mini die véél fijner ging en bij 7 gram mijn ECM Mechanika al over de nek kon laten gaan. Ik merk dat er bij de Quamar speling in de kop zit (kan em een beetje heen en weer waggelen). Het schroefdraad kan op twee plekken aangrijpen bij het indraaien van de kop, maar slechts bij één kan ik em ook daadwerkelijk helemaal vastdraaien. Ik wil nog wel een keer proberen het schroefdraad schoon te maken en dan via het andere aangrijpingspunt em erin te draaien.
Ter referentie: de schijven raken elkaar wanneer ie ongeveer op 9.5 a 10 staat. Dit moet toch beter kunnen :-(

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
woutur schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:47:
[...]

Tijdje niet gelezen in het topic. Ik bezit ook een Quamar waarvan ik echt niet tevreden ben over de maalgraad. Ik had een Ascaso I-mini die véél fijner ging en bij 7 gram mijn ECM Mechanika al over de nek kon laten gaan. Ik merk dat er bij de Quamar speling in de kop zit (kan em een beetje heen en weer waggelen). Het schroefdraad kan op twee plekken aangrijpen bij het indraaien van de kop, maar slechts bij één kan ik em ook daadwerkelijk helemaal vastdraaien. Ik wil nog wel een keer proberen het schroefdraad schoon te maken en dan via het andere aangrijpingspunt em erin te draaien.
Ter referentie: de schijven raken elkaar wanneer ie ongeveer op 9.5 a 10 staat. Dit moet toch beter kunnen :-(
Bij mij is 0 ook waar de schijven elkaar raken. Op stand 2 heb ik stroeve langzame espresso. Ik kan hem dus met gemak chocken.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

quote:
don_appie schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:12:
[...]

Zo ben ik ook begonnen, sterker nog, bijna hetzelfde met die machine gehad. Smerig van binnen, kabel niet aangesloten, etc.

Ik heb em niet helemaal uit elkaar gehaald, maar wel goed doorgespoeld en de douchekop in een bakje met reiniger gelegd. Alles terug op zn plek en hij draait tot op heden prima!

Bonen laten malen is gewoon niet handig ben ik achtergekomen. Je zit nooit op de juiste maling voor die boon voor jouw machine. Ik ben eerst met een Zassenhaus handmalertje aan de slag gegaan, nu een upgrade naar een ascaso i-steel. Prima om het mee te leren tot nu toe en ik merk vooruitgang.

Waar en welk nakedfilter heb jij gekocht?
Ik heb bij Esprase (uit Purmerend) via hun website een blindfilter gekocht om te backflushen. Verwacht dat ding vandaag in de brievenbus. Een naked filter wil ik mij nog niet aan wagen. Ik wil eerst zeker weten dat het apparaat goed is.

Ik heb bij Starbucks geklaagd over de te fijne maling en heb een nieuw bakje met iets grover gemalen koiffie meegekregen. Na 25 seconden krijg ik er net een ristretto uit. Dus ik moet nog iets grover hebben.

Edit:
... Of er is iets mis met het apparaat.

...en waarom?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

quote:
Nomad schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:08:
[...]

Bij mij is 0 ook waar de schijven elkaar raken. Op stand 2 heb ik stroeve langzame espresso. Ik kan hem dus met gemak chocken.
Heet jij op thuisbarista toevallig manduca?

...en waarom?

• don_appie
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21-02 15:25
quote:
Younes schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:01:
[...]

Ik heb bij Esprase (uit Purmerend) via hun website een blindfilter gekocht om te backflushen. Verwacht dat ding vandaag in de brievenbus. Een naked filter wil ik mij nog niet aan wagen. Ik wil eerst zeker weten dat het apparaat goed is.

Ik heb bij Starbucks geklaagd over de te fijne maling en heb een nieuw bakje met iets grover gemalen koiffie meegekregen. Na 25 seconden krijg ik er net een ristretto uit. Dus ik moet nog iets grover hebben.
Ah ik las te snel, dacht dat je een naked had. :)

Misschien minder doseren of minder hard tampen?

Succes met alles in ieder geval.

don_appie wijzigde deze reactie 01-09-2015 16:20 (6%)

http://500px.com/Abd3licious

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18:24

woutur

Klauwtjes uit!

quote:
Nomad schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:08:
[...]

Dat is andere koek dan bij mij. Ik heb bijzonder veel moeite met het malen op fijne graad. Meestal komt er dan helemaal geen boon meer doorheen. Op acceptabele stand is het verschil van 1 tandje, het verschil tussen een normale koffiekop vol koffie of een espressokopje vol koffie. Best wel veel dus.

Vanavond maar weer even klussen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Younes schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:01:
[...]

Heet jij op thuisbarista toevallig manduca?
Haha, nee, ook daar heet ik Nomad(85)

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

quote:
Nomad schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:25:
[...]

Haha, nee, ook daar heet ik Nomad(85)
Ok, dan vergis ik me, maar ik dacht dat jij een keer voorstelde om bij jou op kantoor een meeting te doen. ook daar kan ik me in vergissen :)

Deze manduca heeft dat ook gedaan. Vandaar de vraag :)

...en waarom?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Younes schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:31:
[...]

Ok, dan vergis ik me, maar ik dacht dat jij een keer voorstelde om bij jou op kantoor een meeting te doen. ook daar kan ik me in vergissen :)

Deze manduca heeft dat ook gedaan. Vandaar de vraag :)
Zou héél goed kunnen dat ik dat wel eens voorgesteld heb. Want ik heb ook wel eens een koffiemeet thuis gehad :).

• Gadgeteer
quote:
miles schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:19:
@ gatgeteer, ik ben wel benieuwd hoe je tot je keuze bent gekomen. Ik ben ook op zoek met jouw eisen maar vind eigenlijk alleen de site van kieskeurig maar met recensies, en daar ie vrijwel iedereen positief over Krups in de prijsklasse tot 500 euro
De keuze voor onze De Longhi hebben we genomen omdat deze erg degelijk aanvoelde in vergelijk met Krups apparaten in deze prijsklasse.

De reden om toch een model met stoompijpje te nemen is gebasseerd op het feit dat je hiermee ook evt. je chocomel kunt verwarmen, eenvoudig heet water tapt voor een kop thee en het feit dat je fantasie de enige beperking is in het kiezen van welke koffie variatie je wilt maken.
De apparaten met melkkannetje kunnen vaak alleen een cappuccino of Latte Machiato maken, waarbij je zelf geen invloed hebt op het eindproduct. Ook is een stoompijpje makkelijker schoon te houden.

Mijn ervaringen met onze De Longhi zijn positief door de eenvoud en degelijkheid en door de goede koffie die we eruit krijgen. Moet wel opmerken dat wij al meerdere positieve ervaringen hadden met het merk

Er zullen uiteraard meerdere modellen zijn die lekkere koffie zetten in deze prijsklasse, De Longhi heeft echter een leuke actie, bij een aantal modellen krijg je ter promotie een ijsmachine cadeau na registratie. Naast de korting welke wij kregen en de 2 zakken koffie, krijgen we deze dus ook nog thuisgestuurd. Bij de Mediamarkt heeft deze ijsmachine een prijs van 80 euro.. _/-\o_

• Marco
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 07:58
Heeft iemand enig idee hoe het komt dat, ongeacht welk soort boon ik in mijn Bosch volautomaat doe, de koffie altijd hetzelfde smaakt?
Ik proef dus geen verschil tussen bonen van €5/Kg en €20/Kg.

• bszz
quote:
Marco schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:46:
Heeft iemand enig idee hoe het komt dat, ongeacht welk soort boon ik in mijn Bosch volautomaat doe, de koffie altijd hetzelfde smaakt?
Je hebt geen smaak :+

Geintje, welke bonen heb je het dan over?

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

quote:
Marco schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:46:
Te snelle doorloop, maling, grammen koffie, hoeveelheid water.

Heb je daar al eens mee gespeeld? Wat ik zelf vaak zie is dat men te grote koppen koffie zet. Dan verwaterd de boel.

• bszz
quote:
ciris schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:52:
[...]

Te snelle doorloop, maling, grammen koffie, hoeveelheid water.

Heb je daar al eens mee gespeeld? Wat ik zelf vaak zie is dat men te grote koppen koffie zet. Dan verwaterd de boel.
Te snelle doorloop is met volautomaten eigenlijk onvermijdelijk. De maalgraad is namelijk te grof. Meestal kun je wel iets aanpassen. Wat je dan zou kunnen doen is fijnst mogelijke maalgraad en grootste hoeveelheid koffie. Dan spelen met de hoeveelheid water. Het is niet alleen de extractieverhouding ("waterigheid") die verandert met de doorlooptiijd maar ook de balans tussen de verschillende smaaktonen in de koffie.

• Marco
Ik gebruik al de fijnste maalgraad en de standaard hoeveelheid water voor espresso.

• bszz
quote:
Marco schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:25:
Ik gebruik al de fijnste maalgraad en de standaard hoeveelheid water voor espresso.
Nu dus nog de maximale hoeveelheid koffie en dan experimenteren met de hoeveelheid water. En welke bonen heb je het over? (En zijn ze donker of licht gebrand, weet je de soort, zijn het melanges, etc.?)

(Het is erg lastig om vanachter een computer het exacte recept voor jouw perfecte koffie te geven. Probeer eens wat uit)

• Marco
Ik heb nu een grove maling ingesteld, en ik gebruik Lavazza espresso bonen.
Dus ik kijk even of dat verschil maakt.

• bszz
quote:
Marco schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:54:
Ik heb nu een grove maling ingesteld, en ik gebruik Lavazza espresso bonen.
Dus ik kijk even of dat verschil maakt.
Ben benieuwd, maar twee dingen:

1. Je hebt het erover dat elke boon hetzelfde smaakt: welke bonen doel je nog meer op? Of bedoel je dat je uit geen enkele boon fatsoenlijke koffie krijgt?
2. Ik zou (al twee keer gezegd) beginnen met de fijnste maling en hoogste dosering koffie, en dan experimenteren met de hoeveelheid water.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Als je het hebt over bonen van 5€/kg van het warenhuis en 20€/kg van het warenhuis, dan kom je inderdaad minder smaakverschil tegen, omdat die bonen al maandenlang liggen te wachten in de winkelrekken, magazijns en transporttrucks.

Het sleutelwoord bij koffiebonen is "vers": http://www.fascino-coffee...offiebonen/espresso-bella
Deze zijn bv. gebrand, verzonden aan aangekomen binnen een week (in mijn ervaring). Dat is wat anders dan de bonen die doorgebrand al 3-4 maanden liggen zoals in het warenhuis.

• Raymond P
Gooi er eens iets uit Yemen in of een andere zeer kruidige boon uit India bijvoorbeeld. De smaken uit zulke bonen vergaan niet zo snel en zijn zeer aanwezig.
Als je dan nog geen verschil proeft weet ik het ook niet.

Meanwhile in Zweden:
Wat een slechte espresso's hier, dat had ik anders voorgesteld.

- knip -

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Morgen komt deze met de post naar mij toe:

Voor de filterkoffie uiteraard :).

En lekkere koffie bij het koffielab is eveneens besteld. Komend weekend een weekendje weg en dan is een zakje koffie, een handzaam malertje + opschenk materialen genoeg voor goede koffie op locatie.

• JMaster
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22-02 22:36
En oordoppen natuurlijk... God wat maken elektrische malers een herrie :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
JMaster schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:44:
En oordoppen natuurlijk... God wat maken elektrische malers een herrie :)
ah joh, je zet acdc op terwijl je maalt en de herrie maskeert de herrie

• JMaster
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22-02 22:36
Dan wil ik graag wat tips van jullie als experts:
Ik heb een cafetiere en een elektrische maler, kloppen de volgende processen?

1. koffiebonen naar gelang malen (fijnste in mijn geval)
2. koffie in de cafetiere
3. water koken en af laten koelen naar ongeveer 80 graden
4. water toevoegen in de cafetiere
5. even 3 a 4 minuten laten trekken
6. de filter naar beneden duwen en je koffie is klaar.

Dat is hoe ik het nu doe, maar klopt dit een beetje? Of hebben jullie tips hoe
het beter zou kunnen?

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
JMaster schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:53:
Dan wil ik graag wat tips van jullie als experts:
Ik heb een cafetiere en een elektrische maler, kloppen de volgende processen?

1. koffiebonen naar gelang malen (fijnste in mijn geval)
2. koffie in de cafetiere
3. water koken en af laten koelen naar ongeveer 80 graden
4. water toevoegen in de cafetiere
5. even 3 a 4 minuten laten trekken
6. de filter naar beneden duwen en je koffie is klaar.

Dat is hoe ik het nu doe, maar klopt dit een beetje? Of hebben jullie tips hoe
het beter zou kunnen?
Hier zie je wel een redelijke uitleg:
http://vanallesoverkoffie...-hoeveel-koffie-en-water/
Al zou ik het zetten maximaal 4 minuten laten duren, zodat het niet te bitter wordt. En water eerder richting de 85 dan 80. Onder de 80 wordt het al snel zuur. Ik kijk dan meer naar waardes die ik ken van aeropress/french press/opschenken....

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:19
Ik heb momenteel douwe egberts bonen in de volautomaat, maar als ik de maalgraad op de fijnste stand instel wordt de koffie zuur. Waar ligt dit aan? Ik zet de koffie als "normale bak" met ongeveer 120-150 ml water (senseo formaat). Ik heb de maalstand nu op middel staan en dat geeft wel een acceptabel resultaat. Ik ben echter nog erg nieuwsgierig naar de smaak van verse bonen ten opzichte van de DE meuk. Welke boon is aan te raden om een lekkere kop te krijgen?

De wijzen komen uit het Oosten!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
NoepZor schreef op woensdag 09 september 2015 @ 16:25:
Ik heb momenteel douwe egberts bonen in de volautomaat, maar als ik de maalgraad op de fijnste stand instel wordt de koffie zuur. Waar ligt dit aan? Ik zet de koffie als "normale bak" met ongeveer 120-150 ml water (senseo formaat). Ik heb de maalstand nu op middel staan en dat geeft wel een acceptabel resultaat. Ik ben echter nog erg nieuwsgierig naar de smaak van verse bonen ten opzichte van de DE meuk. Welke boon is aan te raden om een lekkere kop te krijgen?
Yellow Bourbon doet het altijd goed bij nagenoeg iedereen :).
Ikzelf vind de Sidamo lekker momenteel, maar ken hem niet uit de volautomaat.

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:09

Tacoos

i am i

Mijn trouwe francis x1 is redelijk dood en ik heb geen zin om em te (laten) repareren. Maakt sluiting en onderdelen lijken ook niet bij de vleet voorradig.
Dus ik ben op zoek naar wat anders en liefst kwa smaak ook een upgrade, maar mijn budget ligt tussen 100 en 200 euro.
Nu heb ik een Ascaso steel duo op t oog, maar ik kan eigenlijk maar weinig gebruikers info hierover vinden. Bega ik een vreselijke vergissing met deze Ascaso of is dat wel wat?
Wat me sowieso aanspreekt is het design en de thermoblock zodat je direct kan stomen/schuimen los van koffie zetten
Een ander voordeel tov de francis is dat er 3rd party portafilters enzo in zouden moeten passen.
Nadeel lijkt toch ook hier beschikbaarheid van onderdelen?

Of ben ik beter af met een Gaggia classic? Daaraan twijfel ik vanwege de kantine achtige looks en de alu boiler.
Een Ransilio Silvia lijkt buiten bereik gegeven het budget en vind ik ook geen sierraad in de keuken?

MX-5 10th anniversary, Rumblefish Elite, Master Touch GBS

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
Tacoos schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 23:12:
Of ben ik beter af met een Gaggia classic? Daaraan twijfel ik vanwege de kantine achtige looks en de alu boiler.
Een Ransilio Silvia lijkt buiten bereik gegeven het budget en vind ik ook geen sierraad in de keuken?
Je maakt al de eerste fout om een half-automaat te zoeken: je wil een designer-apparaat. Als je puur een mooi toestel wilt, dan ga je nooit een goed espresso-toestel vinden zonder zeer diep in de buidel te tasten.

De reden dat de instaptoestellen als de Gaggia en Rancilio die je "kantine achtig" noemt, niet uitzien als een design wonder, is omdat het gaat om de koffie en niet een mooi toestel. De Rancilio Silvia is een vaste waarde in de instap half-automaten en de Gaggia Classic (heb ik zelf) is een goede instapper voor een relatief zachte prijs. Maar dan heb je echte espresso-apparaten in huis die gebouwd zijn als een tank ipv. veredelde pad-toestellen.

Om je een idee te geven, dit zijn de "goedkope" halfautomaten met heat-exchanger voor thuis:
http://www.koffiewarenhui...s/Bezzera/Bezzera_Giulia/

Dus dan kun je je afvragen hoe een Francis-Francis voor een dubbeltje op de eerste rij zit. Maar als je kijkt naar een Nespresso apparaat, zie je ook dat die een heat-exchanger hebben. Alleen stelt het weinig voor, het toestel is niet lang houdbaar (zelfs met onderhoud) en het is niet consistent of precies qua druk of temperatuur.

De Gaggia Classic en Rancilio Silvia zijn juist bekend om hun goede prijs/prestatieverhoudingen. Francis-Francis kijkt niemand naar die koffie serieus neemt. Net zoals Krups, Bugatti, Magimix en Solis, die het budget voor het apparaat schuiven naar de kant van uiterlijk ipv. functie. Als je een mooi én degelijk koffieapparaat wilt, kijk dan naar Electra.

• Tacoos

Tacoos

i am i

quote:
Phuncz schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 08:28:
[...]

Je maakt al de eerste fout om een half-automaat te zoeken: je wil een designer-apparaat.
[...snip...]
De Rancilio Silvia is een vaste waarde in de instap half-automaten en de Gaggia Classic (heb ik zelf) is een goede instapper voor een relatief zachte prijs.
[...knip...]

De Gaggia Classic en Rancilio Silvia zijn juist bekend om hun goede prijs/prestatieverhoudingen. Francis-Francis kijkt niemand naar die koffie serieus neemt. Net zoals Krups, Bugatti, Magimix en Solis, die het budget voor het apparaat schuiven naar de kant van uiterlijk ipv. functie. Als je een mooi én degelijk koffieapparaat wilt, kijk dan naar Electra.
Ik wil eigenlijk toch wel een stapje hoger in koffie kwaliteit dan met de Francis. Dus die en de Ascaso Dream heb ik uit mijn hoofd gezet.
Ik vroeg me alleen af of een Ascaso Duo steel al dat stapje meer biedt.
Ondertussen heb ik me wat meer gericht op met name de Gaggia Classic, alleen snap ik niet altijd de prijzen op marktplaats.
Er wordt 150 plus euro gevraagd voor jaren oude apparaten terwijl met een beetje zoeken voor 250 euro een nieuwe is te krijgen.
Ik ga me dan ook ff beraden of ik dan niet liever wat meer uitgeef voor een nieuwe :)

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20:34

vhal

ಠ_ಠ

quote:
Nomad schreef op woensdag 09 september 2015 @ 01:09:
[afbeelding]
Voor de filterkoffie uiteraard :).

En lekkere koffie bij het koffielab is eveneens besteld. Komend weekend een weekendje weg en dan is een zakje koffie, een handzaam malertje + opschenk materialen genoeg voor goede koffie op locatie.
Laat svp mij eens weten welke standen je gebruikt voor filter. Bij de hogere standen komen de bonen nagenoeg ongeschonden eruit (bij wijze van :P )

STRAVA

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
vhal schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:00:
[...]

Laat svp mij eens weten welke standen je gebruikt voor filter. Bij de hogere standen komen de bonen nagenoeg ongeschonden eruit (bij wijze van :P )
Heeel herkenbaar inderdaad. Ik heb nu voor opschenken dit weekend stand 30 tot 32 gebruikt. En dan komen er enorme grove snippers uit, maar tegeljkertijd liep en smaakte de opschenkkoffie wel goed qua tijden/gewichten en uiteindelijke smaak. Goede versie koffie opschenken is blijkbaar met aardig grovere maling dan filterkoffie uit de supermarkt :P

• Tacoos

Tacoos

i am i

Het kan snel gaan; er staat inmiddels een Rancilio Silvia in de keuken, die ik voor een zacht prijsje op marktplaats vond.
Ik kreeg van de verkoper het advies om het voorlopig bij een soort koffie te laten en daarmee te oefenen tot er een goeie bak koffie uitkomt.
Mijn vraag is nu: is de ene koffie vergevingsgezinder dan de andere en zo ja wat is dan een makkelijke koffie?
Ik heb (nog) geen bonenmaler dus moet t met gemalen koffie doen

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Tacoos schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:38:
Het kan snel gaan; er staat inmiddels een Rancilio Silvia in de keuken, die ik voor een zacht prijsje op marktplaats vond.
Ik kreeg van de verkoper het advies om het voorlopig bij een soort koffie te laten en daarmee te oefenen tot er een goeie bak koffie uitkomt.
Mijn vraag is nu: is de ene koffie vergevingsgezinder dan de andere en zo ja wat is dan een makkelijke koffie?
Mja, dan hoef je het niet eens te proberen. Zonder maler valt er niets te proberen. Je hebt een fiets gekocht zonder banden en wil alvast even droog op het frame proberen of trappen een beetje lukt.....dat kan gewoon niet. Je grootste variabele is je maling, by far.

• Ravocs
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16:55
quote:
In aanvulling op Nomad hierboven: het advies/devies is vaak om een keer zoveel geld te investeren in je maler als in je zetapparaat.

Neemt niet weg dat het een goede koop is! :D

• Raymond P
quote:
Ja. De gewassen Braziliaanse bonen vind ik het makkelijkst hanteerbaar.

- knip -

• Zwerver

Zwerver

CISSP certified

Waar kopen jullie tegenwoordig je bonen? Wil een paar zakjes Yellow Bourbon halen, maar zie even door de bonen het bos niet meer :)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Zwerver schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:20:
Waar kopen jullie tegenwoordig je bonen? Wil een paar zakjes Yellow Bourbon halen, maar zie even door de bonen het bos niet meer :)
Het goedkoopst zijn ze hier:
https://www.gebrand.nl/nl/producten/details/?prod=81
Maar die hebben wel 8,50 verzendkosten geloof ik

Normaal heeft Fascino ze ook, onder deze naam:
http://www.fascino-coffee...iebonen/brazil-santa-rita
Maar is nu uitverkocht.

Ik zou zelf denk ik even 2 kilo YB kopen bij gebrand.nl en 1,8kilo in de vriezer doen. In porties van max 200gr per zakje. Standaard ziplock diepvrieszakjes werkt prima :)

• Tektoon
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:50

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik meestal ook bij Fascino maar de YB is daar idd al een hele tijd uitverkocht. Zojuist voor het eerst een aantal zakjes bij het Koffielab gescoord. Ben benieuwd.

Overigens is voor drie weken koffiebonen invriezen de max voor mij. Daarna verlies ik zoveel smaak dat ik liever weer een vers zakje gebruik.
quote:
Nomad schreef op woensdag 09 september 2015 @ 01:09:
Ik gebruik deze als instapper voor de espresso. Ben benieuwd hoe 'ie je bevalt.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

• Zwerver

Zwerver

CISSP certified

En besteld. Dank!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
vhal schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:00:
[...]

Ho correctie van wat ik eerder zei. Hij stond niet op 30/32, maar op 22. En nu ik andere verhoudingen/tijden aanhoud om even te proberen staat hij nu op 13.

Ik gebruikte deze verhoudingen:
http://blackandbloom.nl/brewguides/hario-v60/
Nu heb ik hem wat fijner gezet en gaat hij straks nog wat fijner, richting standje 10. Dan wil ik kijken of ik 30a 32gram kan gebruiken met 500ml in ruim 3 minuten, richting 3,5 minuten ongeveer.

• Raymond P
Gebrande bonen in de vriezer bewaren vond ik vroeger nog wel ok als er niet al te veel tijd overheen ging.
Nu trek ik dat (helaas) niet meer.

- knip -

• Wackmack
  • Laatst online: 22:21
Vinden de koffiekenners dit een goede deal?

http://www.ibood.com/home...tische-koffiemachine.html

Heb nu een Jura, al een aantal jaar wat op begint te raken. Schoonmaken lukt niet meer ivm een fout, hij denkt vaak dat de lade er niet in zit terwijl dit wel zo. Verder kan ik geen espresso zetten.

Zou ik goede en sterke espresso met de Melitta kunnen zetten? Twijfel tussen een echte espresso apparaat of deze Melitta. Lelit PL41EM € 328, zie http://www.koffiewarenhui...hines/Lelit/Lelit_PL41EM/

Wackmack wijzigde deze reactie 16-09-2015 11:25 (16%)

• Raymond P
quote:
De koffie is erg heet en heb hem daarop ingesteld. Hij kan lauw, heet en extra heet.
Op basis daarvan zeg ik nee, hier zal je geen goede espresso mee kunnen zetten.
Wellicht komt er een redelijke lungo uit.

- knip -

• Benedict Tokkie
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-04-2017
Weet iemand wat koffiezetapparaten aan stroom verbruiken? En dan met name het warmhoudplaatje?

Wij hebben onze oude Philips Comfort Plus met warmhoudplaatje vervangen door een Siemens met thermoskan. Volgens verschillende sites is een groot deel van het energieverbruik te wijten aan het warmhoudplaatje. Het lijkt alleen onmogelijk om te vinden hoeveel dat dan ongeveer is.

Een pot filterkoffie zetten zou 0.3-0.6 kWh aan stroom kosten. Ik vind dat warmhoudplaatjes tussen de 20 en 100 W zouden verbruiken. Dit lijkt erg weinig, als je het door gaat rekenen. Dat is als je elke pot een uur warm houdt, een extra verbruik van 0.1 kWh bij 100 W.

Volgens mijn vrouw warmde onze Philips in zijn geheel op, dus ook de spiraal die het water doet koken. Dan zou het om 900 W gaan en gaat het om bijna 1 kWh per pot koffie, want we lieten die ongeveer een uur op staan.

Meten is weten, maar de oude is grondig opgeruimd op onze vliering en die zou ik moeten opgraven (vliering = VOL). Anyone?

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:12
Dat warmhoudplaatje blijft echt niet continu 900W verbruiken, want dat zou je koffie stevig staan koken op die warmhoudplaat. Wat hij wel verbruikt weet ik niet, maar een apparaat met thermoskan en zonder warmhoudplaatje zal natuurlijk iets minder verbruiken.

Daarnaast vermoed ik dat de filterkoffie in je thermoskan na een uur nog best te drinken is, terwijl filterkoffie die een uur op een plaatje heeft gestaan er doorgaans echt niet lekkerder van wordt.

Al kan het altijd erger: mijn schoonmoeder zet het apparaat uit, schenkt twee uur later lauwe koffie in haar mok en zet die even in de magnetron :X
Needless to say: als ik daar op bezoek ben, drink ik thee.

Punctuality is the politeness of kings

• Wackmack
quote:
Raymond P schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:32:
[...]

Op basis daarvan zeg ik nee, hier zal je geen goede espresso mee kunnen zetten.
Wellicht komt er een redelijke lungo uit.
Dan kijk ik nog even verder, kwam net deze tegen, http://www.koffiewarenhui...Rancilio/Rancilio_Silvia/

Eerst maar is goed inlezen voordat ik een keuze maak.

• Benedict Tokkie
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-04-2017
quote:
dreamscape schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:49:
Dat warmhoudplaatje blijft echt niet continu 900W verbruiken, want dat zou je koffie stevig staan koken op die warmhoudplaat. Wat hij wel verbruikt weet ik niet, maar een apparaat met thermoskan en zonder warmhoudplaatje zal natuurlijk iets minder verbruiken.

Daarnaast vermoed ik dat de filterkoffie in je thermoskan na een uur nog best te drinken is, terwijl filterkoffie die een uur op een plaatje heeft gestaan er doorgaans echt niet lekkerder van wordt.

Al kan het altijd erger: mijn schoonmoeder zet het apparaat uit, schenkt twee uur later lauwe koffie in haar mok en zet die even in de magnetron :X
Needless to say: als ik daar op bezoek ben, drink ik thee.
Bij ons oude koffiezetapparaat leek zowel het warmhoudplaatje als het verwarmingselement in het waterreservoir flink verhit te worden als het apparaat aan stond. Als je er water in gooide terwijl er koffie op het warmhoudplaatje stond, kon je een hoop gesis en stoom verwachten.

Ik weet niet of zo'n apparaat continu 900 W verbruikt bij het koffie zetten of het water vooral heel snel verhit wordt met een hoog wattage en het daarna sterk afneemt.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Raymond P schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:42:
Gebrande bonen in de vriezer bewaren vond ik vroeger nog wel ok als er niet al te veel tijd overheen ging.
Nu trek ik dat (helaas) niet meer.
Klopt, je proeft het verschil, ik ook. Maar, mits na branden echt snel in de vriezer vind ik het acceptabel. Een zakje die een week lang open/dicht gaat per keer dat ik koffie zet krijgt dusdanig lucht erbij dat de smaak ook hard achteruit gaat. Dus het is voor mij kiezen tussen twee kwaden.

Ikzelf had gisteren een nieuwe koffie geprobeerd die ik nog niet kende, deze . Het zedadvies had ik niet gelezen verder, maar mijn machine stond nog op 92/93 graden omdat ik veel koffie daar lekker op vind. Maar deze kwam er zuur uit gisteren. 3 kopjes gezet, verschillende maling en doorloop geprobeerd, maar gisteren werd het niet lekker. En daarmee einde oefening en morgen weer proberen. Vandaag 1x opnieuw geprobeerd, bedacht wat ik proefde en wat niet. Goed gewogen en het eerste bakje na aanpassen was meteen zoveel lekkerder. Dan is het toch fijn dat je in tegenstelling tot in het begin niet meer oneindig hoeft te proeven en prutsen.
De eerste bak was sterk, zuur en miste nuance. Daarom temperatuur omhoog gedaan naar 94/95 graden, korte flush (korter dan anders) en een extractie die niet 1:1.5 a 2 is, maar 1:2.5 bijna. En de nuances kwamen terug, zoetigheid....en een super mondgevoel. Zo zacht en met dikke filmlaag in de mond die achter blijft.
Soms kijk ik naar mijn materiaal en zie ik toch wel een hoop geld staan en twijfel ik of ik het wel had moeten kopen (we zijn zeker niet rijk verder, dus dit is een kapitaaltje voor ons).....maar op momenten als dit wordt je weer blij en tevreden en weet je dat je echt vooruit gaat en het makkelijker en makkelijker gaat :)

• Wackmack
quote:
Nomad schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 22:24:
[...]

Wat je zegt klopt geheel en ben het met je eens, op een foutje na. De Baratza Encore is een mooie instapper voor filterkoffie, maar kan niet fijn genoeg voor espresso. Voor espresso zit je op minimaal rond de 230 euro, voor een Baratza Virtuoso, http://www.koffiewarenhui...aratza/Baratza_Virtuoso_/. Al vind ik die niet zo fijn voor espresso, dus dan zou ik eerder kijken naar de Ascaso I-steel serie.
Schrik wel van de bedragen maar misschien isndit normaal. Kan hij je koffie blind proeven uit welke maler die komt? Stel je budget is 600e, hoeveel geld reserveer je dan voor de maler? Dacht eerst 100e maar als ik dit zo lees meer dus. Wel erg leerzaam topic:)

• Ravocs
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16:55
Ik zou zeggen maler 400, machine 200

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:50:
[...]

Schrik wel van de bedragen maar misschien isndit normaal. Kan hij je koffie blind proeven uit welke maler die komt? Stel je budget is 600e, hoeveel geld reserveer je dan voor de maler? Dacht eerst 100e maar als ik dit zo lees meer dus. Wel erg leerzaam topic:)
Maler is echt veel belangrijker, maar gelukkig zijn horecamalers heeeel veel te koop online en die dingen zijn onverwoestbaar, dus een redelijk veilige koop. Ze zijn veelal erg smerig, dus het kost je een middagje koffie peuteren en poetsen, maar dan kan hij weer 20 jaar mee.

Ik zou, met beperkt budget, nooit een nieuwe maler kopen. Dat is zonde. Kijk tweedehands naar de volgende types:
Compak k6
Mazzer mini
Mazzer Super Jolly
Mazzer Major (zou mooi zijn, maar ga je niet vinden :P)
Fiorenzato T80
Macap M4

Allemaal malers die aangeboden worden voor rond de 200 euro...met een beetje afdingen en/of zoeken moet je het voor 150 euro ook kunnen vinden. Dan ga je schoonmaken en bestel je nieuwe maalschijven bij: kafko.nl en qua maler ben je dan perfect klaar.
Totale kosten maler zou je dan rond de 225 zitten max schat ik zo (150 machine, 50 euro schijven, 25 euro voor een goede lunch tijdens het poetsen).

Je espressomachine heeft dan ruwweg 400 euro budget. Daarvoor kan je nieuw shoppen en dan kan je goed een Gaggia Classic voor aanschaffen. Maar tweedehands is wederom een goede optie en kijk dan zeker naar een Vibiemme Domobar bijvoorbeeld. Die laatste is nieuw rond de 800 euro, maar mits netjes onderhouden is het geen probleem die tweedehands te kopen. En dan heb je weer echt een mooie stap omhoog vanaf eerder genoemde Gaggia Classic.

• Wackmack
Hele waard volle informatie. Heb nu een Jura impressa s95 staan wat echt langzaam kapot gaat? Maken was iets van rond de €500 en hij zet geen eens espresso. Merk hoe meer ik lees hoe leuker ik het ga vinden vooral dat je alles zo mooi kan instellen. BBQ is ook een grote hobby en dit heeft er wel iets van weg.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:02:
Hele waard volle informatie. Heb nu een Jura impressa s95 staan wat echt langzaam kapot gaat? Maken was iets van rond de €500 en hij zet geen eens espresso. Merk hoe meer ik lees hoe leuker ik het ga vinden vooral dat je alles zo mooi kan instellen. BBQ is ook een grote hobby en dit heeft er wel iets van weg.
Haha, mooi is dat. Ik heb de bbq ondertussen ook al als hobby. Het is gewoon leuk om van iets "dagelijks en bekends" iets bijzonders te maken. Bbq is net als koffie iets dat iedereen kent, maar maar weinig mensen echt goed doen.

• Wackmack
quote:
Nomad schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:06:
[...]

Haha, mooi is dat. Ik heb de bbq ondertussen ook al als hobby. Het is gewoon leuk om van iets "dagelijks en bekends" iets bijzonders te maken. Bbq is net als koffie iets dat iedereen kent, maar maar weinig mensen echt goed doen.
Dat laatste lukt aardig. Net dit bazen artikel gelezen, misschien wat voor de OP?

http://www.koffiepraat.nl...viewtopic.php?f=50&t=3517

Nu dit topic eens goed lezen en is kijken naar een leuke tweedehands set, dat geeft de meeste bang For Bucks.
quote:
Nomad schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:56:
[...]

Maler is echt veel belangrijker, maar gelukkig zijn horecamalers heeeel veel te koop online en die dingen zijn onverwoestbaar, dus een redelijk veilige koop. Ze zijn veelal erg smerig, dus het kost je een middagje koffie peuteren en poetsen, maar dan kan hij weer 20 jaar mee.

Ik zou, met beperkt budget, nooit een nieuwe maler kopen. Dat is zonde. Kijk tweedehands naar de volgende types:
Compak k6
Mazzer mini
Mazzer Super Jolly
Mazzer Major (zou mooi zijn, maar ga je niet vinden :P)
Fiorenzato T80
Macap M4

Allemaal malers die aangeboden worden voor rond de 200 euro...met een beetje afdingen en/of zoeken moet je het voor 150 euro ook kunnen vinden. Dan ga je schoonmaken en bestel je nieuwe maalschijven bij: kafko.nl en qua maler ben je dan perfect klaar.
Totale kosten maler zou je dan rond de 225 zitten max schat ik zo (150 machine, 50 euro schijven, 25 euro voor een goede lunch tijdens het poetsen).

Je espressomachine heeft dan ruwweg 400 euro budget. Daarvoor kan je nieuw shoppen en dan kan je goed een Gaggia Classic voor aanschaffen. Maar tweedehands is wederom een goede optie en kijk dan zeker naar een Vibiemme Domobar bijvoorbeeld. Die laatste is nieuw rond de 800 euro, maar mits netjes onderhouden is het geen probleem die tweedehands te kopen. En dan heb je weer echt een mooie stap omhoog vanaf eerder genoemde Gaggia Classic.
Smaak heb je ook! Wat een geweldige espresso machine. Zitten ook zieke makers bij, nieuw €800 maar zag er al eentje 2e hands voor €250,-

Wackmack wijzigde deze reactie 16-09-2015 22:44 (57%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:23:
[...]

Dat laatste lukt aardig. Net dit bazen artikel gelezen, misschien wat voor de OP?

http://www.koffiepraat.nl...viewtopic.php?f=50&t=3517

Nu dit topic eens goed lezen en is kijken naar een leuke tweedehands set, dat geeft de meeste bang For Bucks.

[...]

Smaak heb je ook! Wat een geweldige espresso machine. Zitten ook zieke makers bij, nieuw €800 maar zag er al eentje 2e hands voor €250,-
Uiteraard :). Heb zelf het pad ook bewandeld en vele horecamalers gehad en schoon lopen poetsen. Mijn mooiste koop op dat gebied was de Faema MC90, die Reiker nu heeft van dit forum. Die maler is echt top. Maar ik vond hem fysiek niet mooi en heb zodoende naast mijn Rocket V3 espressomachine een Quamar M80e maler geplaatst. Beauty's om te zien en dat vond mijn vriendin ook wel belangrijk.
Mocht ik nog eens een upgrade doen, dan wordt het een mazzer major electronic, dat blijft mijn high end droom :).

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

LOL ik heb ook al BBQ als (seizoens) hobby, blijkbaar een logische stap voor tweakers :D

• Raymond P
BBQ +1. Ergens logisch, dat is ook iets wat zo veel beter kan dan 'normaal' als je een beetje interesse toont.

De Rancilio Silvia ben ik best over te spreken, ik heb zelf een tweedehandse (gereviseerd van espressomonteur.nl).

Waar je imo wel rekening mee mag houden als je op het punt staat een set neer te zetten is dat je geld niet 'weg' is. Zolang je normaal met je koffiespullen om gaat houdt het allemaal wel waarde. Goedkoper beginnen en gaandeweg verkopen en upgraden is een leuke weg om te bewandelen.

- knip -

• Wackmack
BBQ kan idd zoveel beter, draai heerlijke sessie van 12uur+ en dan lekker vlees injecteren, maximaal marineren, enz.

Ben aan het kijken voor een bonenmaler, is dit een goeie deal, lijkt mij wel.

Compak K-6 voor €160,- http://link.marktplaats.nl/m959506839
of
Mazzer Luigi Super Jolly voor €250,- http://link.marktplaats.nl/m966445979

Wackmack wijzigde deze reactie 17-09-2015 10:11 (9%)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Versteegrob schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:09:
BBQ kan idd zoveel beter, draai heerlijke sessie van 12uur+ en dan lekker vlees injecteren, maximaal marineren, enz.

Ben aan het kijken voor een bonenmaler, is dit een goeie deal, lijkt mij wel.

Compak K-6 voor €160,- http://link.marktplaats.nl/m959506839
of
Mazzer Luigi Super Jolly voor €250,- http://link.marktplaats.nl/m966445979
Mazzer staat nog weer iets meer bekend als "tank" dan compak's en gezien de compak 14 jaar oud is en zijn geschiedenis onbekend is, zou ik denk ik voor de stuk nieuwere mazzer gaan. Een maler kan op zich 14 jaar prima overleven, met gemak zelfs. Maar als hij 14 jaar lang misbruikt is, kan hij wat minder soepel gaan lopen etc. En dan is een nagenoeg nieuwe Mazzer wel een mooiere keuze. In de kop zijn ze beiden even goed en heb ze ook beiden gehad. De Mazzer houd zijn waarde ook goed, die 250 euro krijg je er ook wel weer voor als je hem ooit gaat verkopen :)

• bszz
Damn, het schijnt dat we allemaal een nieuwe tamper moeten aanschaffen.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Damn, ik wist dat iets niet goed zat ! Ach ja... * Phuncz flikkert dure tamper weg.
As if...

Ik spaar mijn geld wel voor andere hobbies als het al zover in de hobby gekomen is, dat mijn tamper tot op de honderste millimeter nauwkeurig moet zijn om een verschil te ervaren. Dan ben je gewoon te ver, zoals sommigen zeer extreem in de fanta-wereld van de hi-fi het gaan zoeken bij kabel-piramides en stroomkabels van duizenden euro.

• Raymond P
Ik gok dat de meesten eerst kaarsrecht mogen leren tampen (en evenredig doseren) voordat je zoiets ook maar gaat overwegen.
Een tijd geleden sprak ik een barista (wedstrijdniveau) en die gaf aan daar al 4 jaar actief aan te werken.
En té vaak bestel ik een espresso en zie ik een gewoon belachelijk schuine tamp op plekken waar je toch wel anders mag verwachten.

Ik tamp trouwens erg licht. ;)

- knip -

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Voor mij is dat ook nog een issue., alhoewel meestal recht maar mijn techniek daarin kan gegarandeerd beter.

• Bramster
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:21
nou, als die mini radius (echt geen mm bij mijn cheape tamper hoor) echt zo belangrijk is zet ik mijn tamper wel even in de draaibank op het werk en draai ik een stukje er vanaf

of eigenlijk mijn broer vragen een hele tamper te maken, voor mijn Pavoni heb ik er een waar ik niet scheef mee kan tampen, tamper past er alleen recht in :P

Bramster wijzigde deze reactie 18-09-2015 18:42 (31%)

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

quote:
Tektoon schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:48:
Ik meestal ook bij Fascino maar de YB is daar idd al een hele tijd uitverkocht. Zojuist voor het eerst een aantal zakjes bij het Koffielab gescoord. Ben benieuwd.
Wauw, de Himalaya is alvast erg lekker. Hij is wat aan de dunne kant, maar de smaak is heel uitgebreid.

Nomad, hoe bevalt de Encore tot nu toe? Op een schaal van 1 tot 10; hoe veel mis ik als ik deze maler voor m'n espresso gebruik? O-)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Tektoon schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:49:
[...]

Wauw, de Himalaya is alvast erg lekker. Hij is wat aan de dunne kant, maar de smaak is heel uitgebreid.

Nomad, hoe bevalt de Encore tot nu toe? Op een schaal van 1 tot 10; hoe veel mis ik als ik deze maler voor m'n espresso gebruik? O-)
Je mist 10 uit 10 als je die voor espresso gebruik. Daar is die helemaal niet geschikt voor. Ik gebruik hem voor filter, daar is die perfect voor en krijgt hij een 9 als rapportcijfer :).
Maar de maler is niet traploos maar getrapt in verstelling en die stapjes zijn goed merkbaar. Zelfs als je de machine zo tuned dat hij fijn genoeg kan voor espresso, dan kan je alsnog niet precies genoeg de instellingen maken. Dus nee, dit is geen espressomaler!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Maar als 'ie fijn genoeg kan voor espresso terwijl 'ie daar alsnog niet geschikt voor is... wat heeft een maler dan nodig om wel geschikt te zijn? Ik leef in de veronderstelling dat het bij espresso voornamelijk om de fijnheid van de maling gaat. :?

• Raymond P
De maler is niet traploos.
Dat betekent dat je wellicht in het fijnste standje een espresso kan trekken.
Maar dat betekent ook dat je niet goed genoeg af kan stellen om een goede espresso te zetten.

Ter referentie: tunen is bij mij tussen de -4 en 4 graden draaien (op 360) en verschilt per koffiesoort en branding.

- knip -

• Bracha25
@Nomad, denk je dat een Baratza Encore een upgrade is t.o.v. een Porlex handmaler, voor filterkoffie en french press? In ieder geval qua hoeveelheid werk, maar proef ik het verschil ook denk je? Ik kan er met m'n kop niet bij, maar mijn vrouw vindt de voorgemalen koffie van de Lidl het lekkerst voor filterkoffie. Enige wat ze ongeveer net zo lekker vindt, maar dus niet lekkerder, is versgebrande Yellow Bourbon😳 Ik moet haar toch wat lekkerders voor kunnen schotelen dan dat van de Lidl😁

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
Bracha25 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:35:
Ik kan er met m'n kop niet bij, maar mijn vrouw vindt de voorgemalen koffie van de Lidl het lekkerst voor filterkoffie. Enige wat ze ongeveer net zo lekker vindt, maar dus niet lekkerder, is versgebrande Yellow Bourbon😳 Ik moet haar toch wat lekkerders voor kunnen schotelen dan dat van de Lidl😁
Dan zou je moeten weten wat ze precies lekker vind aan de koffie, misschien vind ze de zachte (niet intense) smaak juist belangrijk ? En dan zou je daar weer verder in kunnen gaan door de koffie proberen beter te zetten. Het is namelijk een kunst om de eigenschappen van een koffie echt correct tot uiting te krijgen.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
Bracha25 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:35:
@Nomad, denk je dat een Baratza Encore een upgrade is t.o.v. een Porlex handmaler, voor filterkoffie en french press? In ieder geval qua hoeveelheid werk, maar proef ik het verschil ook denk je? Ik kan er met m'n kop niet bij, maar mijn vrouw vindt de voorgemalen koffie van de Lidl het lekkerst voor filterkoffie. Enige wat ze ongeveer net zo lekker vindt, maar dus niet lekkerder, is versgebrande Yellow Bourbon😳 Ik moet haar toch wat lekkerders voor kunnen schotelen dan dat van de Lidl😁
Grappig, ik heb de porlex hier, de baratza encore en een echte espresso maler (quamar m80e). En ruim 10 espressomalers gehad in de loop der jaren. De baratza encore, maar ook de porlex hebben beiden dusdanig grote vertanding (stappen in fijnheid/grofheid) dat je gewoon niet kan instellen hoe je je koffie wilt.
Zelfs mijn Quamar m80e heeft ondanks zijn kleine vertanding nog af en toe dat ik hem vervloek en ergens tussen in wil qua stand. Daarom vinden heel veel mensen het ook cruciaal dat een maler traploos verstelbaar is, zoals alle Mazzers bijvoorbeeld kunnen.

250 tot 300 euro is gewoon het minimum wat een nieuwe capabele maler kost. En of dat nu een Ascaso i-steel 1 is, of een Bezzera bb005....die zijn beiden prima.

Voor filter daarentegen (ik had in mijn hoofd dat je ook espresso wilde maken ernaast), als je het echt alleen daarvoor gebruikt is de baratza wel fijner dan de porlex. Dat hij electronisch is is zeker fijn, maar je hebt ook een stuk fijnere vertanding om wat meer standen en opties te proberen qua maling om ook je filter af te stellen. Want je kan van standje 10 tot rond de 25 prima filterkoffie zetten op de baratza, maar de smaak die eruit komt is toch wezenlijk anders.
De porlex heeft iets van 5 standjes voordat er iets dusdanig grofs uitkomt dat je geen lekker extractie meer krijgt. Dan is de Baratza een mooie aankoop en zeker goed genoeg om lekker te spelen met filterkoffies. Heb hem dan ook heel bewust gekozen, ook al was er best budget om meer uit te geven als dat meerwaarde had gegeven. :)

Gisteren mijn verjaardag gevierd met familie. En mijn familie is nogal cappuccino fan, dus ik heb gisteren bijna 3 liter aan melk verbruikt en 700 gram aan verse Yellow Bourbon. Ik had die boon een tijdje niet gehad (was verknocht aan Ethiopische bonen laatste tijd), maar wat is dat een lekkere boon zeg. Zoet, maar niet weeïg (als je snapt wat ik bedoel) en in cappuccino komt de melk en espresso beiden tot zijn recht. Mijn standaard pitcher is ongeveer 1,5 kops formaat, net niet genoeg voor 2 koppen. Daar werk ik normaal mee en dat ging goed. Maar heb ook een 1 liter kan, waar ik, zo blijkt gisteren wel weer, echt niets mee bak. Kreeg het niet goed ermee, dus ik ben doorgegaan met melkopschuimen per kopje...oj oj oj...dan ben je wel even bezig :P.
Had de quamar hopper vol geknikkerd met koffie, wat hem significant stiller doet malen en de timer functie werkt dan ook mooi nauwkeurig. Kon goed gebruik ervan maken. In 5,4 seconden had ik 17gram. En daarmee zette ik 40gram espresso in de cappuccino. Doordat de boon slechts 2 dagen geleden gebrand was kwam die er flink dik en lobbig uit, zo rond de 30 seconden extractie. Dat is ietwat aan de lange kant, maar dat kon die goed hebben :).
En de Rocket kan het goed bijhouden, kon niet merken dat hij power verloor of niet meer kon stomen of ....

Blij momentje met mijn spullen en een hoop visite die lofzangen deden over hun bakje :).

En rond het avondeten 2 beenhammen op de barbecue die in anderhalf uur low/slow gegaard werden tot 63 graden....om zo een smakelijk broodje te vormen bij een kop zelfgemaakte tomaten/groente-soep. Zo was de innerlijke mens weer tevreden dacht ik zo :P

Nomad wijzigde deze reactie 20-09-2015 14:21 (49%)

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:36

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een VIbiemme Domobar staan, en ik was dit weekend een beetje naar de uitgaven aan het kijken en vroeg me af of iemand weet of het opportuun is om die machine aan een schakelklok te hangen.
Mijn vorige machine had ik aan een schakelklok, maar ik merk dat het bij die vibiemme langer duurt voor de machine op temperatuur is.

Mijn plan is om van 0700 tot 0930 en van 1800 tot 2030 de machine aan te hebben staan, waarbij ik accepteer dat hij het eerste half uur sowieso niet warm genoeg is voor koffie.

Echter, staat het apparaat dat halve uur continu te stoken en dat kost natuurlijk ook een bak stroom. Is dat minder efficient dan 24/7 op temperatuur zijn.

Volgens mij is het effectiever om een tijd warm en een tijd koud te zijn (je vermindert het temperatuurverschil en dus de warmteafgifte) dan om continu warm te zijn ... maar ik hoor hier verschillende meningen in mijn omgeving over.

• reiker
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:29

reiker

dan jij!

Hang er een meter tussen, dan weet je het over twee dagen ;)
Is te koop voor één of twee tientjes oid, en die is altijd nog wel een keer nuttig.

Zo gezegd, zo gedaan.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topicstarter
quote:
reiker schreef op zondag 20 september 2015 @ 15:50:
Hang er een meter tussen, dan weet je het over twee dagen ;)
Is te koop voor één of twee tientjes oid, en die is altijd nog wel een keer nuttig.
Eens.
Tegelijk zou ik zeggen, aan/uit is beter dan hele dag aan laten. Electrisch verwarmen gaat met hoge efficientie, dus weinig verlies. Dan is opwarmen/afkoelen altijd beter dan aan laten staan. Gemiddeld gezien gewoon minder verschil in warmte met omgeving, dus minder kosten.
Daarnaast gaf Kafko (waar mijn espressomachine vandaan komt) ook aan dat de machine het niet fijn vind om altijd aan te staan. Electronica warmt op en dat is ook niet goed zei hij. Dus aanzetten wanneer je hem gebruikt ipv permanent. En zo gebruik ik het ook :)

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:36

Boudewijn

omdat het kan

Ja als ik een meter koop wil ik er een die ook de cos phi meeneemt dus dat is wat duurder dan een paar tientjes, en dat ga ik dus deze maand even niet doen :).

Maar idd dat is wel de meest wetenschappelijke oplossing.
Pagina: 1 ... 4 ... 42 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True