Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 2 3 ... 171 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-03 15:31
Hoe maken jullie eigenlijk een keuze kwa bonen die je wilt proberen?

Ik ben daar best benieuwd naar, want er is zoveel keuze.
Ik was begonnen met een aantal smakelijke bonen, maar de afgelopen keer heb ik 2 KG bonen gekocht die eigenlijk niet te pruimen waren. Erg zonde, prijzig en de vriezer ligt vol :P

Ik heb wel eens nagedacht om minder dan 1 KG te bestellen, bijvoorbeeld zo`n proefpakket, maar ik heb toch altijd al wel 250 gr nodig, om een goeie bak te zetten en daarna nog wel wat grammen om het nog beter te laten smaken..

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:34
Dit topic even kwijtgeraakt. Ben weer op zoek naar een lekkere boon met chocolade tonen, iemand tip?

• Blik1984
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 00:51:
Ja, dacht al beetje dat het hier vloeken in de kerk was 😈
Lees echter veel gemengde ervaringen over die dingen, dus dacht laat ik hier eens een poging wagen.

Die Aeroccino is wel leuk/bijpassend meteen met een Nespresso.
Beetje nadelig is de hoge prijs en het niet kunnen gebruiken als normale melk opwarmer?
Tenminste, dat kan ik nergens terugvinden.
Kan gewoon, je hebt 2 ringetjes die je erin kunt doen. één om het te laten schuimen en één om het gewoon op te warmen

• Blik1984
Diablow schreef op zondag 19 juli 2015 @ 09:27:
[...]

Bij http://www.ikbrandvoorjou.nl hebben ze nu 8 keuzes, je kan per 250 gram bestellen, maar mogelijk kun je ook een deal maken om iets minder van elk te bestellen als je ze alle 8 wilt proeven. Het wordt echt vers gebrand, en bezorging in Utrecht is gratis. Ik ga er binnenkort ook weer bestellen. Als je eenmaal vers gehad hebt, dan wil je toch eigenlijk geen supermarkt boon meer..
Fijne tip, aangezien ik in Utrecht woon. Heb direct 2 smaken besteld, kan ik weer even mee vooruit :)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:16
Killing_Calu schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 09:56:

Ik was begonnen met een aantal smakelijke bonen, maar de afgelopen keer heb ik 2 KG bonen gekocht die eigenlijk niet te pruimen waren. Erg zonde, prijzig en de vriezer ligt vol :P

Ik heb wel eens nagedacht om minder dan 1 KG te bestellen, bijvoorbeeld zo`n proefpakket, maar ik heb toch altijd al wel 250 gr nodig, om een goeie bak te zetten en daarna nog wel wat grammen om het nog beter te laten smaken..
Ik zit naast hier op Tweakers ook op enkele koffiefora en dan lees je wel wat meningen links/rechts van wat mensen hun favoriet is e.d. En je leert zelf dat je bepaalde streken lekker vind.

Zo vond ik Indonische bonen vroeger heerlijk, grote krachtige kruidige smaken. Scherp ook wel, echt bommetjes. Heel lobbig en sterk voor in bijvoorbeeld cappuccino.

Momenteel koop ik zelden meer iets uit Indo, omdat het te ongeleide projectielen zijn wat mij betreft en de nuances missen. En als je meerdere bakjes op een dag drinkt, dan wil je ook wat balans erin en met kleine aanpassingen steeds weer wat nieuws proeven. En zodoende drink ik momenteel veel uit Ethiopië en Kenia. Veelal wat fruitiger en lichter gebrand, dus moeilijker goed te zetten en de balans te houden, maar wel meer dan de moeite waard.

De meeste single origin's die bijv koffielab en fascino-coffee hebben zijn nagenoeg allemaal wel de moeite waard om te proberen trouwens :)

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:04
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 00:51:
Ja, dacht al beetje dat het hier vloeken in de kerk was 😈
Lees echter veel gemengde ervaringen over die dingen, dus dacht laat ik hier eens een poging wagen.

...
Ik heb deze naast de halfautomaat staan:

Erg manueel maar er komt een beter resultaat uit dan de elektrische varianten die ik heb kunnen bekijken.
Voor mij is het vooral handig als ik meer dan 4 cappuccino's tegelijk wil zetten én warme koffie wil hebben.
Een ander voordeel is dat te dikke melk maken een vrij intensief proces is. :P

Ik zit momenteel aan een te donker gebrande Yellow Bourbon dankzij DHL.

- knip -

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Raymond P schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:58:
[...]

Ik heb deze naast de halfautomaat staan:
[afbeelding]

Erg manueel maar er komt een beter resultaat uit dan de elektrische varianten die ik heb kunnen bekijken.
Voor mij is het vooral handig als ik meer dan 4 cappuccino's tegelijk wil zetten én warme koffie wil hebben.
Een ander voordeel is dat te dikke melk maken een vrij intensief proces is. :P

Ik zit momenteel aan een te donker gebrande Yellow Bourbon dankzij DHL.
Ik heb zon melkopschuimer van nespresso maar vind dat daar eigenlijk te dikke melk uit komt. Er komt meer (ondrinkbaar)schuim dan dikke melk uit. ik zet dat ding dan dus ook altijd uit voordat hij klaar is. Is dat met zon hand-ding beter?

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:44
Maar hoe wordt de melk warm in zo'n manueel ding? ;)

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:31
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:05:
Maar hoe wordt de melk warm in zo'n manueel ding? ;)
Je doet er warme melk in...

@ hieronder

Ok, dat had ik even over het hoofd gezien.

[Voor 13% gewijzigd door bszz op 28-07-2015 13:20]

• ToyotaMR2
bszz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:12:
[...]

Je doet er warme melk in...
ToyotaMR2 in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Tevens handig om niet elke keer een pannetje melk op te zetten of de magnetron (brr) te gebruiken.

• Raymond P
Deze Bialette Tuttocrema kan je gewoon op het fornuis gooien.

Hoe lobbig je je melk maakt heb je zelf in de hand (letterlijk). Onderstaand kopje heb ik zojuist gemaakt met 12 keer op en neer bewegen, dat had dus 10 mogen zijn.

- knip -

• Blik1984
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:14:
[...]

ToyotaMR2 in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Tevens handig om niet elke keer een pannetje melk op te zetten of de magnetron (brr) te gebruiken.
Zo'n aeroccino werkt prima. Misschien idd niet zoals een barista het zou willen hebben, maar stukken beter dan de gemiddelde cappuccino die je in de horeca kunt krijgen. Mijn vriendin is vrij kritisch op de kwaliteit van cappuccino's, en die is prima tevreden met de variant die uit de aeroccino komt.

En opwarmen kan dus ook gewoon. Sterker nog, je kunt het ook zelfs gebruiken om een ijs-cappuccino te maken, er zit ook een koelfunctie in

• ToyotaMR2
Dank Blik!

Maar dat bedoel ik dus met al die gemengde ervaringen overal.
1 zegt is goed, ander zegt is te dik.
Op Youtube zeggen ze brandt aan en weet ik veel wat.

En als ik dit zie moet ik ook weer lachen haha:
YouTube: Bialetti Tutto Crema manueller Milchaufschäumer Test

Ik heb voor mijn moeder een Bialetti Moka Express gekocht tezamen met ook een hand-ding Bodum Latteo.
Moet toegeven, werkt inderdaad prima.

Maar ik ben liever lui in deze :')
Zal nog eens flink wat gaan lezen over deze dingen.

• Raymond P
'Nach etwa eine minute' < :')

- knip -

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:18

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Killing_Calu schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 09:56:
Nomad schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:40:
[...]
Ik zit naast hier op Tweakers ook op enkele koffiefora en dan lees je wel wat meningen links/rechts van wat mensen hun favoriet is e.d. En je leert zelf dat je bepaalde streken lekker vind.

De meeste single origin's die bijv koffielab en fascino-coffee hebben zijn nagenoeg allemaal wel de moeite waard om te proberen trouwens :)
Ik neem hier een kijkje en dan bestel meestal de bonen waar Nomad van zegt dat ze 'lekker lobbig' zijn. :P
Wanneer m'n vriezer weer leeg is ga ik voor die walnoten unit op de vorige pagina. Meer dan een kilo vries ik niet in tegelijk, want met maar 2 espresso's per dag gaat de smaak dan te snel verloren.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

• Blik1984
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:39:
Dank Blik!

Maar dat bedoel ik dus met al die gemengde ervaringen overal.
1 zegt is goed, ander zegt is te dik.
Op Youtube zeggen ze brandt aan en weet ik veel wat.
Met zoiets moet je ook gewoon bedenken dat koffie-junkies erop zullen reageren, en de enige reactie die ze kunnen hebben is natuurlijk negatief. Het is niet "zoals het hoort". En daar zullen ze misschien wel gelijk in hebben. Maar het is verdomde easy en een acceptabel alternatief (voor mijn vriendin tenminste, en voor mij dan dus ook omdat ik niet 5 minuten bezig wil zijn met de perfecte cappuccino te maken). En als het aanbrandt betekent het dat je het schoon had moeten maken. Gewoon even goed naspoelen met warm water na ieder gebruik.

• Raymond P
Ik heb nog nooit een perfecte cappuccino gemaakt. En daar ben ik toch al een jaar of 18 mee bezig. ;)

Verder ben ik het helemaal met je eens. Gewoon drinken wat je zelf lekker vind.

Ik gooi ook wel eens kokend water uit de waterkoker in de french press boven op een paar scheppen ongewogen gemalen koffie uit de 'restjespot' wat op zijn minst een verzameling is van koffie gemalen over een periode van een maand om vervolgens binnen enkele seconden de filter door te drukken om gewoon een ouderwets bakje hete pleur te hebben. Heerlijk.

Echter, soms is er wel de behoefte om écht een goede bak te zetten. En als je dan het materiaal niet in huis hebt om dat te kúnnen bereiken kan dat best klote zijn.

- knip -

• Nomad
Blik1984 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:51:
[...]

Met zoiets moet je ook gewoon bedenken dat koffie-junkies erop zullen reageren, en de enige reactie die ze kunnen hebben is natuurlijk negatief. Het is niet "zoals het hoort". En daar zullen ze misschien wel gelijk in hebben. Maar het is verdomde easy en een acceptabel alternatief (voor mijn vriendin tenminste, en voor mij dan dus ook omdat ik niet 5 minuten bezig wil zijn met de perfecte cappuccino te maken). En als het aanbrandt betekent het dat je het schoon had moeten maken. Gewoon even goed naspoelen met warm water na ieder gebruik.
Ik heb een melkopschuimer dingetje hier staan. Ik heb ook een espressomachine met stoom. Het resultaat is gewoon heel anders. Houd je van melk dat zich hecht en mengt met je espresso en 1 dikke lobbige vloeistof wordt, dan moet je geen melkopschuimer kopen. Wil je een bakje pleur met daar bovenop een laag melkschuim, dan is dat ding perfect.

• Blik1984
Nomad schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:16:
[...]

Ik heb een melkopschuimer dingetje hier staan. Ik heb ook een espressomachine met stoom. Het resultaat is gewoon heel anders. Houd je van melk dat zich hecht en mengt met je espresso en 1 dikke lobbige vloeistof wordt, dan moet je geen melkopschuimer kopen. Wil je een bakje pleur met daar bovenop een laag melkschuim, dan is dat ding perfect.
Ben het met je eens dat je een ander resultaat krijgt, maar zo extreem als je het hier schetst is het echt niet. Als ik mijn aeroccino direct nadat die klaar is meng met de cappuccino dan krijg ik echt niet alleen die laag melkschuim erbovenop. Dan vermengt het zich echt wel goed met de espresso. Als ik 0,5-1 minuut zou wachten met uitschenken dan krijg je eerst de melk die zich vermengt met de espresso en daarbovenop de melkschuim.

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-03 15:31
Tektoon schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:46:
[...]

[...]

Ik neem hier een kijkje en dan bestel meestal de bonen waar Nomad van zegt dat ze 'lekker lobbig' zijn. :P
Wanneer m'n vriezer weer leeg is ga ik voor die walnoten unit op de vorige pagina. Meer dan een kilo vries ik niet in tegelijk, want met maar 2 espresso's per dag gaat de smaak dan te snel verloren.
Bedankt voor de Tips. Bij koffielab heb ik in het verleden al besteld, volgende mij de borana. Opzich wel lekker, maar ik was er niet helemaal tevreden mee, kan ook zijn omdat ik toen nog niet heel goed wist wat ik deed :9

Ik denk dat ik de volgende keer dan ook maar 1 KG ga bestellen, want ik kom niet eens aan de 2 cappu`s per dag. Ik dacht dat bij invriezen de bonen wel een wat langer vers bleven, maar ik zal daar is op letten.

Ik heb inderdaad ook een aantal bonen besteld die ik hier voorbij zag komen. Maar dat zijn allemaal bonen die voor mij niet echt lekker waren. Volgens mij was ik een van de eerste die over de Yellow Bourbon sprak, en dat is toch nog toe mijn favo.

Heeft iemand nog iedeen wat daar bij in de buurt komt? Of in ieder geval iet met zoet, zacht en lobbig?

Ik heb er trouwens wel serieus over nagedacht als ik weer iets bestel wat ik niet lekker vind, om te kijken of wat dat op een of andere manier kunnen uitwisselen. De bonen laten verslechten in de vriezer en iedere dag met tegenzin een bakkie zetten is ook niks.
Misschien eens polsen of andere koffieleuten daar ook op zitten te wachten......
Ik weet bijvoorbeeld vanuit het scheertopic, dat ze vaak mesjes uitwisselen en naar elkaar opsturen. Wellicht kan dat hier dus ook.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik heb een Siemens EQ6 staan en deze maakt heerlijke Cappuccino's...

Maar nu zijn we op vakantie in Italie geweest en werkelijk waar, ik heb mijn beste espresso ooit gedronken in een wat luxer restaurantje...

Totaal geen sterke koffiesmaak, maar echt een aroma smaak. Ik kan het niet beschijven, niet zuur en niet bitter, maar echt lekker!

Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Mijn Siemens volautomaat maakt het al gauw zuur...

Ik heb gisteren wel deze gekocht om uit te proberen:
http://www.bol.com/nl/p/b...002756748%26itm_role%3din

Denk ook niet dat het daarmee gaat lukken, maar wilde het gewoon eens uitproberen...

Youtube: DashcamNL

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 22:58
Met een goede halfautomaat, een echt goede molen, echt verse bonen en heel veel oefenen...

Punctuality is the politeness of kings

• Raymond P
dfrenner schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:14:
[...]
Hoe krijg ik dit voor elkaar?
[...]
Op een koffiebeurs heb ik een machine gezien waarbij je vrij kon pressure profilen.
Nu heb je die wel meer, maar het leuke van die machine was dat je kon recorden wat de barista deed om het later af te spelen.

Een manueel bediend kopje perfectie gemaakt door een true barista was daarna dus na te bootsen zonder beperking van enige kennis. (je moet wel kunnen tampen natuurlijk).
Een bijkomend nadeel is dat je voor elke wissel van koffie een barista nodig hebt om een nieuw zetprofiel te maken.

Dat is de makkelijke manier, helaas wel erg prijzig.
Als je wilt beginnen aan een verslaving dan kan je overwegen een goede molen en halfautomaat aan te schaffen.

De, naar mijn mening, allerlastigste manier is ipv een halfautomaat een levermachine aan te schaffen. Een goedkopere manier om te pressureprofilen.

De goede molen heb je in elk geval nodig.

---

Ik heb nieuwe glaasjes gehad voor mijn espresso's van mijn vriendin. Nu moet ik eigenlijk 3xdouble shot doen. Morgen maar eens proberen, en kijken of ze het dan wel snapt als ze thuis komt. >:)

- knip -

• Nomad
Raymond P schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:43:
[...]

Op een koffiebeurs heb ik een machine gezien waarbij je vrij kon pressure profilen.
Nu heb je die wel meer, maar het leuke van die machine was dat je kon recorden wat de barista deed om het later af te spelen.

Een manueel bediend kopje perfectie gemaakt door een true barista was daarna dus na te bootsen zonder beperking van enige kennis. (je moet wel kunnen tampen natuurlijk).
Een bijkomend nadeel is dat je voor elke wissel van koffie een barista nodig hebt om een nieuw zetprofiel te maken.

Dat is de makkelijke manier, helaas wel erg prijzig.
Als je wilt beginnen aan een verslaving dan kan je overwegen een goede molen en halfautomaat aan te schaffen.

De, naar mijn mening, allerlastigste manier is ipv een halfautomaat een levermachine aan te schaffen. Een goedkopere manier om te pressureprofilen.

De goede molen heb je in elk geval nodig.

---

Ik heb nieuwe glaasjes gehad voor mijn espresso's van mijn vriendin. Nu moet ik eigenlijk 3xdouble shot doen. Morgen maar eens proberen, en kijken of ze het dan wel snapt als ze thuis komt. >:)

[afbeelding]
Nee die zijn niet ideaal. Eigenlijk vind ik die dubbelwandige dingen (ik heb er ook 8 van Bodum, maar gebruik ze alleen voor de thee).
Dikwandig porselein vind ik het fijnst voor espresso. Kopje voor verwarmd houd hij je espresso goed heet, maar tegelijkertijd een grote opening om de geuren goed te kunnen ruiken.

• dreamscape
Nomad schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:59:
[...]
Dikwandig porselein vind ik het fijnst voor espresso. Kopje voor verwarmd houd hij je espresso goed heet, maar tegelijkertijd een grote opening om de geuren goed te kunnen ruiken.
Hier ook. Ons normale serviesgoed is Rosenthal Culture en daarvan zijn de espressokopjes net iets te dun. Drinken nog wel lekker, maar ik gebruik ze alleen maar als we gasten hebben en daar zitten ook koffie-, thee- en/of cappuccinodrinkers bij. Want servies uit dezelfde serie, dat staat net wat leuker op tafel.

Mijn absolute voorkeur gaat uit naar de Taika-serie van IIttala. Veel te duur, maar precies de juiste dikte voor zijn formaat. Heb er twee espressokopjes van staan en die gebruik ik dus erg graag.

Ik heb trouwens ook nog wat van die dubbelwandige RVS dingen van Hema, maar die zijn echt alleen voor bij feestjes als ik aan het andere serviesgoed niet genoeg heb.

* dreamscape heeft een vriendin die graag geld kapot smijt aan duur serviesgoed en zolang ik het halve aanrecht mag vullen met mijn espressospullen vind ik het allemaal best.

• Raymond P
Mijn beste kopje is een Walküre Alta. Ik snap ook niet zo goed waarom ik nieuwe nodig zou moeten hebben.

Bij het gebruik van nieuwe bonen, afstellen van de grind of oefenen op tamp met een naked filter vind ik een (dubbelwandig) glas wel ideaal. Maar hier was ik ook al in voorzien.

- knip -

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-04 00:45
dreamscape schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:11:
[...]

Mijn absolute voorkeur gaat uit naar de Taika-serie van IIttala. Veel te duur, maar precies de juiste dikte voor zijn formaat. Heb er twee espressokopjes van staan en die gebruik ik dus erg graag.
Ik heb tijdens de sale in de outlet van Iittala in Rotterdam 4 kopjes uit de Sarjaton-serie gescoord. Perfect voor onder mijn Gaggia en er past een enkele en dubbele machiatto/cortado in. Qua prijs viel het al met al mee.Klinkt raar, maar ik vind het heerlijke kopjes. :D

Net via brandzaak 1kg yellow bourbon besteld na alle goede verhalen hier. Ik ben benieuwd :P

http://500px.com/Abd3licious

• Raymond P
Zijn er hier bezitters van koffiemolens zonder elektronische maaltijd die wel elke shot vers malen?
Zo ja, wegen jullie ook elke keer dat je maalt?

Ik begin dit steeds vervelender te vinden namelijk, en misschien mis ik iets.

[Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 08-08-2015 18:16]

- knip -

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:56

reiker

dan jij!

Ja hier, en geen probleem :) Wat wil je verder weten?

Zo gezegd, zo gedaan.

• Raymond P
Maakt jouw molen ook herrie? :P

- knip -

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:56

reiker

dan jij!

Beetje obvious, maar: meer als ie maalt dan wanneer hij niet maalt :) Maar ik had gisteren nog een serieuze koffieliefhebber die zelf veel verschillende malers heeft gehad op bezoek, en hij vond mijn Faema MC90 best wel stil tijdens het malen.

Zo gezegd, zo gedaan.

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:44
Nog steeds niemand hier de Mexico Altura bonen gehad?
Vind ze op het moment een van de lekkerste die ik gehad heb.
Net weer 3kg groen binnen!

• Raymond P
Maandag maar eens aan de werkgever vragen wat ik hiermee moet. :)

De laatste keer dat ik bestelde bij ongebrand hadden ze geen Mexico Altura, ik had er wel nog naar gekeken.

- knip -

• Nomad
reiker schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 19:21:
Beetje obvious, maar: meer als ie maalt dan wanneer hij niet maalt :) Maar ik had gisteren nog een serieuze koffieliefhebber die zelf veel verschillende malers heeft gehad op bezoek, en hij vond mijn Faema MC90 best wel stil tijdens het malen.
ah die jongen ken ik goed, en alleen de Ceado E37s is echt stiller dan de Faema. De Quamar m80e is ongeveer gelijkwaardig, misschien zelfd wel lawaaiiger.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46

omg :9~ :9~

Ethiopia Harrar Longberry Unwashed van Gebrand.nl

echt erg goed, maar nu ik dit wil omschrijven bedenk ik me dat ik echt heel slecht ben in smaken omschrijven :P zaten frissere smaken tussen bijna geen "zware" bittere smaken
Eerste druppels waren echt net stroop zo dik

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Harrar Longberry heb ik nog niet gehad, wel andere uit Ethiopië. Daar haal ik vaak ook frisse smaken uit zoals groene appel.

• Raymond P
De Harrar als single origin vind ik geen succes eigenlijk.

Unwashed bonen geven altijd mooie crema. O+

- knip -

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:12
Raymond P schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 19:49:
Maandag maar eens aan de werkgever vragen wat ik hiermee moet. :)
[video]

De laatste keer dat ik bestelde bij ongebrand hadden ze geen Mexico Altura, ik had er wel nog naar gekeken.
Leuke app, maar kan hem niet vinden op Google Play. Linkje wellicht? :)

The chances of being killed by a cow are low but never 0%

• BlakHawk
Wat moet ik nu precies voor een koffie bestellen voor een bialetti moka?
Volgens mij moet hier een grovere maling in.

Of moet ik dan zelf gaan malen?

• dreamscape
Als je lekkere koffie wilt, zul je altijd zelf vers moeten malen. Hoeft voor zo'n moka niet al te fijn inderdaad, dus je hebt geen heel dure superdeluxe molen nodig. Ik gebruik bij mijn Bialetti Venus een Zassenhaus Lima handmolen. Dat is mijn 'vakantiesetje'.

• Raymond P
Joarie schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 07:36:
[...]

Leuke app, maar kan hem niet vinden op Google Play. Linkje wellicht? :)
IP van alles wat ik maak is van mijn werkgever (contract enzo).
Zolang ik toestemming vraag om dingetjes voor mijzelf (of open source) te doen is het (meestal) geen issue.

Daar wacht ik dus even op voordat ik 'm kan delen. :)

- knip -

• Joarie
Ah ok, helder. Het lijkt wel een interessante app. Op het oog zie ik dat je de microfoon gebruikt met een treshold om te bepalen wanneer een timer moet gaan lopen. Ik gok dat je een aantal keren moet kalibreren voordat je zo nauwkeurig op timer kunt malen.

Waarschijnlijk ook een timer ingebouwd die gaat lopen als je de zetgroep aanzet om zodoende je shot van 25 seconden te timen? :)

Laat maar weten wanneer je hem gaat delen ;)

• Raymond P
Yep, heel simpel eigenlijk allemaal. :)

- knip -

• BlakHawk
dreamscape schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:08:
Als je lekkere koffie wilt, zul je altijd zelf vers moeten malen. Hoeft voor zo'n moka niet al te fijn inderdaad, dus je hebt geen heel dure superdeluxe molen nodig. Ik gebruik bij mijn Bialetti Venus een Zassenhaus Lima handmolen. Dat is mijn 'vakantiesetje'.
Is een handmolen beter in dit geval?

Wat als ik in de toekomst een espressomachine ernaast wil, is dan elektrisch niet handiger?

Kun je die venus eigenlijk ook ongestraft op gas gebruiken?

• Raymond P
De molen vind ik het meest belangrijke onderdeel. Imo ben je dus beter af door gelijk een goede molen te kopen.

De Venus kan je gewoon op gas gebruiken, met als bijkomend voordeel dat een inductieplaat ook aan gaat door het gebruikte materiaal.

- knip -

• BlakHawk
Raymond P schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:29:
De molen vind ik het meest belangrijke onderdeel. Imo ben je dus beter af door gelijk een goede molen te kopen.

De Venus kan je gewoon op gas gebruiken, met als bijkomend voordeel dat een inductieplaat ook aan gaat door het gebruikte materiaal.
Maar wat is dan een goede, redelijk betaalbare molen?

Zassenhaus Lima is dus een goede handmolen, voor rond de 60 euro...
Wat is een goede elektrische molen, welke ook geschikt is om moka maling te malen (of kunnen ze dat allemaal wel?)

• Nomad
dfrenner schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:39:
[...]

Maar wat is dan een goede, redelijk betaalbare molen?

Zassenhaus Lima is dus een goede handmolen, voor rond de 60 euro...
Wat is een goede elektrische molen, welke ook geschikt is om moka maling te malen (of kunnen ze dat allemaal wel?)
Een Baratza Encore is een mooie goedkope drip/snelfilter maler. En ik kan me niet voorstellen dat hij niet nog enkele standjes fijner kan en dus ook mooi geschikt is voor een moka-maling.
130 euro kost de machine.

• Raymond P
Betaalbaar is nogal relatief.

Voor maar 15.000 euro heb je deze bandaangedreven parel speciaal voor jou gemaakt.
Je mag dan zelfs een kleursuggestie (ja, suggestie) doen.

Met Ducati onderdelen en traploos verstelbare motor :'), gemaakt door Frank Terranova geloof ik.
Gespot in een stand van Kees van der Westen tijdens een festival.

Voor mij is dat helaas niet betaalbaar, en belangrijker (ahum): hij past niet onder mijn keukenkastjes.

Ik gebruik een Demoka gr-0203, die kost nieuw rond de 250 euro en is van zeer degelijke kwaliteit.
Deze maalt fijn genoeg.
Het is, en blijft, wel een entry level grinder.

- knip -

• Nomad
Zeer leerzaam filmpje om je espresso eens beter af te stellen op smaak ipv arbitraire getalletjes en "internet wijsheden".

• don_appie
Nomad schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:45:
Zeer leerzaam filmpje om je espresso eens beter af te stellen op smaak ipv arbitraire getalletjes en "internet wijsheden".

[video]
Nice, vanavond maar even bekijken. Krijg soms een goede espresso met 16gram in, 32 gram uit. Soms zurig, soms een betere met minder gram, meer espresso...

Wordt denk ik testen met de yellow bourbon die ik vandaag of morgen binnenkrijg. Enig idee wat daar een beetje goede in-/output verhouding is?

• Nomad
don_appie schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:48:
[...]

Nice, vanavond maar even bekijken. Krijg soms een goede espresso met 16gram in, 32 gram uit. Soms zurig, soms een betere met minder gram, meer espresso...

Wordt denk ik testen met de yellow bourbon die ik vandaag of morgen binnenkrijg. Enig idee wat daar een beetje goede in-/output verhouding is?
Ik heb heel veel YB gedronken en ik kom veelal uit op ongeveer 18gr erin, 35gram eruit in iets minder dan 30 seconden. Redelijk standaard dus en rond 1:2 extractie verhouding.
Wel heb ik mijn machine iets kouder staan dan de meesten, ik zit op 118graden met een HX machine, wat vertaald naar 92/93 graden water en niet 94/95 wat de meeste machines doen.

[Voor 12% gewijzigd door Nomad op 10-08-2015 12:58]

• Raymond P
Joarie schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:03:

Laat maar weten wanneer je hem gaat delen ;)
Groen licht, zolang ik het niet lieër aan de rest. En ik heb dus geen developer Play account.
Eventuele bugs of andere ongemakken zitten bij de prijs inbegrepen.
Ik ben niet aansprakelijk te houden voor toestellen met smelt en/of waterschade :P.

Grinder Timer (apk)

- knip -

• Joarie
Thanks! Ik ga meteen even kijken of ik hem op mijn Nexus aan de praat krijg :)

Hebbus! Hij werkt. Vanavond maar eens gaan kalibreren op mijn machine.
Haha, zoals voorspeld ook een espresso-shot timer...cool!

[Voor 46% gewijzigd door Joarie op 10-08-2015 13:15]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Leuk filmpje, moet ik me ook iets meer mee gaan bezig houden. Tegenwoordig zet ik geen slechte espressos meer door ervaring maar ik kan er ook niet alles uithalen wat eruit te halen valt door weinig inzet om te onderzoeken.

• Nomad
Phuncz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:10:
Leuk filmpje, moet ik me ook iets meer mee gaan bezig houden. Tegenwoordig zet ik geen slechte espressos meer door ervaring maar ik kan er ook niet alles uithalen wat eruit te halen valt door weinig inzet om te onderzoeken.
Ik zit in het zelfde schuitje. Door tijdgebrek is espresso iets minder hobby, iets meer een lekker drankje...en dat maakt dat je iets lekkers hebt, maar niets is heerlijks.

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:32
Mijn vriendin drinkt 4 tot 6 cappuccino per week. Ze gebruikt nu een Illy X7. Hiervoor hadden wij een Illy x7.1. Ze heeft een aparte melk opschuimer om de cappuccino te maken.
Nu begint ook deze Illy het te begeven. Het lijkt erop dat ze de benodigde aantal BAR niet aankunnen en langzaamaan verstopt raken en kapot gaan. Dit ondanks tijdig ontkalken.
Nu wil ik voor haar een nieuwe/goede gebruikte kopen. Omdat ze maar een paar kopjes per week drinkt is een handmatig apparaat ook een optie. Ik had de volgende combinatie gevonden:
- de'longhi ec155
- krups f20342
Is de een combinatie om goed te gebruiken of zal het teveel trial en error zijn? Of is er een beter automatisch apparaat dan de Illy?

[Voor 3% gewijzigd door Michieas op 10-08-2015 21:03]

• Joarie
Raymond P schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:07:
[...]

Groen licht, zolang ik het niet lieër aan de rest. En ik heb dus geen developer Play account.
Eventuele bugs of andere ongemakken zitten bij de prijs inbegrepen.
Ik ben niet aansprakelijk te houden voor toestellen met smelt en/of waterschade :P.

Grinder Timer (apk)
Dit heeft al veel meer geholpen dan gewoon op gevoel malen en espresso zetten :)

Idd, de app is nog een beetje onstabiel (vergeet steeds de treshold) maar werkt prima in de basis. De technoloog in mij wil toch wel liever iets meer dan 1 calibratiepunt, al is het maar om te bevestigen dat de doseerhoeveelheid lineair is over tijd ;)

• Raymond P
Michiel Arndts schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:03:
Is de een combinatie om goed te gebruiken of zal het teveel trial en error zijn? Of is er een beter automatisch apparaat dan de Illy?
De metodo Iperespresso komt bijzonder goede espresso uit. In ieder geval beter dan alle volautomaten die ik in bezit heb gehad. Ik heb er zelf ook nog een X7.1 (maar overcompleet).
Overstappen naar een goedkope halfautomaat en een 'specerijen' molen gaat je never nooit het resultaat leveren dat je met Mie doet.

Het is inderdaad wel jammer dat die machines een relatief korte levensduur hebben.

Bij 6 koppen per week vraag ik mij ook af of 50 gram bonen (per week) malen wel erg praktisch is, je koffie veroudert ook namelijk.
Joarie schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:25:
[...]

Dit heeft al veel meer geholpen dan gewoon op gevoel malen en espresso zetten :)

Idd, de app is nog een beetje onstabiel (vergeet steeds de treshold) maar werkt prima in de basis. De technoloog in mij wil toch wel liever iets meer dan 1 calibratiepunt, al is het maar om te bevestigen dat de doseerhoeveelheid lineair is over tijd ;)
Ik had een Olimex SoM, touch display en een paar solid state relays met een dag of twee werk in mijn hoofd voordat ik eraan begon. Maar de stap naar een PID voor de Silvia en andere leuke dingen was dan erg dichtbij en ik had binnen no time voor ruim 250 euro aan hardware in mijn winkelwagentje(s) en had ik ineens de noodzaak voor een metaalbewerkcursus.

Na een nachtje slapen en een half dagje (gratis) geknutsel vind ik het wel een leuke proof of concept. ;)
In theorie zou je grinder een continue resultaat moeten halen, in de praktijk is dat niet helemaal waar. Een marge van 0.2 gram vind ik dan acceptabel bij het nawegen, dat zit ik er normaal ook wel naast.
Waar ik ook geen rekening mee gehouden heb is de naloop. "Power off is geen magneet rem" kreeg ik als commentaar van iemand anders. De threshold wilde ik laten auto-configuren maar heb het laatste uurtje eigenlijk alleen aan power consumption gewerkt en het was sowieso even geleden dat ik uberhaubt iets in 'Java' gedaan heb.
Aangezien ik hem nu zelf ook gebruik zal er ongetwijfeld verbetering volgen. :)

- knip -

• Joarie
Je app tezamen met die youtube instructies laten me weer eens op een hele andere manier kijken naar mijn koffiemachine-opstelling. Er is nog genoeg in te halen (afgezien van PID-regeling, automatische dosering en traploos maalinstellingen...dat is toch een investering waar ik de komende tijd geen geld voor heb :) )

• Raymond P
De stap die bijna iedereen overslaat is het meten (en documenteren) van het eindresultaat, imo gaat die youtube instructie daar ook over.
Wat ik eruit heb gehaald is dat ik in ieder geval een taste wheel moet hebben waar ik makkelijk puntjes op moet kunnen zetten na het zetten van een espresso.
Nu weet ik dat de SCAA ze op posterformaat verkoopt, misschien toch maar eens lid worden.

Tijdens de paar barista cursussen die ik heb gevolgd werd veel aandacht besteed aan het reproduceerbaar maken van je resultaten. Hoe je daadwerkelijk veel invloed op smaak hebt met bijvoorbeeld tampdruk, pre-infusion en temperature surfing is mij nooit geleerd en heb ik zelf kennis mee moeten maken.

Wellicht dat het wat serieuzer wordt als je daadwerkelijk voor SCAE Professional of Brewmaster gaat maar ik durf met stellige zekerheid te zeggen dat het niveau hier hoger ligt dan de doorsnee koffiezetter heeft die je in de horeca vindt.

Anyways, je kan waarschijnlijk veel meer uit je setup halen dan je nu voor mogelijk houdt, mits je voldoende tijd en energie erin steekt.

- knip -

• Michieas
Raymond P schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 22:15:
[...]

De metodo Iperespresso komt bijzonder goede espresso uit. In ieder geval beter dan alle volautomaten die ik in bezit heb gehad. Ik heb er zelf ook nog een X7.1 (maar overcompleet).
Overstappen naar een goedkope halfautomaat en een 'specerijen' molen gaat je never nooit het resultaat leveren dat je met Mie doet.

Het is inderdaad wel jammer dat die machines een relatief korte levensduur hebben.

Bij 6 koppen per week vraag ik mij ook af of 50 gram bonen (per week) malen wel erg praktisch is, je koffie veroudert ook namelijk.
Dat antwoord vermoedde ik al. Ik zelf drink helemaal geen koffie dus het is voor mij niet representatief om iets te testen/proeven...
Overkompleet in de zin van in de aanbieding? Uiteindelijk gaat deze dan ook kapot... Advies is dus om bij de Illy te blijven en ze maar om de 2 jaar te vervangen :'(
Enig idee welk Illy apparaat dan het beste zou zijn? Zou er kwaliteitsverschil zitten in de verschillende apparaten?

[Voor 5% gewijzigd door Michieas op 11-08-2015 09:00]

• Raymond P
Michiel Arndts schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:52:
[...]

Dat antwoord vermoedde ik al. Ik zelf drink helemaal geen koffie dus het is voor mij niet representatief om iets te testen/proeven...
Overkompleet in de zin van in de aanbieding? Uiteindelijk gaat deze dan ook kapot... Advies is dus om bij de Illy te blijven en ze maar om de 2 jaar te vervangen :'(
Enig idee welk Illy apparaat dan het beste zou zijn? Zou er kwaliteitsverschil zitten in de verschillende apparaten?
Die machine staat in de kast, eigenlijk ben ik niet van plan hem weg te doen. ;)

Een advies durf ik niet te geven, daarvoor weet ik veel te weinig van koffie en van je vriendin.
Als zij genoegen neemt met de setup die jij in gedachten had dan is het prima toch?

De machines van Francis Francis zijn in ieder geval al lang niet meer wat ze vroeger waren. Zelfs de high end modellen (X1) hoor je gevloek over van personen die er service op uit moeten voeren.

- knip -

• Nomad
Michiel Arndts schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:03:
Mijn vriendin drinkt 4 tot 6 cappuccino per week. Ze gebruikt nu een Illy X7. Hiervoor hadden wij een Illy x7.1. Ze heeft een aparte melk opschuimer om de cappuccino te maken.
Nu begint ook deze Illy het te begeven. Het lijkt erop dat ze de benodigde aantal BAR niet aankunnen en langzaamaan verstopt raken en kapot gaan. Dit ondanks tijdig ontkalken.
Nu wil ik voor haar een nieuwe/goede gebruikte kopen. Omdat ze maar een paar kopjes per week drinkt is een handmatig apparaat ook een optie. Ik had de volgende combinatie gevonden:
- de'longhi ec155
- krups f20342
De twee apparaten die je linkt zijn 100% zeker weten _geen_ optie. De maler kan lang niet fijn genoeg voor espresso en de espressomachine is 1 hompje plastic waar je op kan wachten tot het stuk gaat.

Een basic maler en basic espressoapparaat, kom je volgens mij nieuw op minimaal dit uit:
Ascaso I-steel 1 (250 euro)
En een beduidend mooiere maler, die erg lovend ontvangen is online is de Eureka Mignon V2 (340 euro)

Met een basic espressomachine die wel gebouwd is voor vele jaren en heeel veel waar voor zijn geld bied is de Gaggic Classic

Met 2e hands zou ik dezelfde espressomachine aanraden, of een Rancilio Silvia.
Qua maler zou ik 2e hands eerder kijken naar een Compak K6, Mazzer mini, Doge 63, en andere horecamalers. Die moeten wel even goed schoon gemaakt worden, maar leveren mooier maalsel in minder tijd en veelal met minder lawaai.

[Voor 5% gewijzigd door Nomad op 11-08-2015 12:02]

• Michieas
Illy dus laten voor wat het is... Helaas want ze is/was wel blij met het resultaat!
Ze is geen koffie kenner maar filter koffie gaat er niet in :p Haar ouders hebben een Jura en die vind ze ook lekkere koffie geven.
@ Nomad, de voorstellen die jij al basic zijn te veel te duur voor die paar bakjes koffie. Die ik had uitgezocht kwamen qua reviews erg goed naar voren.
Lijkt erop dat een semi/vol automatisch of cupjes apparaat toch beste oplossing lijkt.
Deze Gaggic Classic staat redelijk in de buurt maar is volgens mij een vorig type. Wellicht toch het overwegen waard voor dat bedrag?

Gaggic Classic

• Nomad
Michiel Arndts schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:33:
Illy dus laten voor wat het is... Helaas want ze is/was wel blij met het resultaat!
Ze is geen koffie kenner maar filter koffie gaat er niet in :p Haar ouders hebben een Jura en die vind ze ook lekkere koffie geven.
@ Nomad, de voorstellen die jij al basic zijn te veel te duur voor die paar bakjes koffie. Die ik had uitgezocht kwamen qua reviews erg goed naar voren.
Lijkt erop dat een semi/vol automatisch of cupjes apparaat toch beste oplossing lijkt.
Deze Gaggic Classic staat redelijk in de buurt maar is volgens mij een vorig type. Wellicht toch het overwegen waard voor dat bedrag?

Gaggic Classic
Het niet kunnen testen vind ik wel een risico. Demonstratie niet mogelijk staat er. 50 euro is erg goedkoop en met deze omschrijving erbij word ik sceptisch.

De maler die jij linkte, enkele posts terug, is absoluut niet in staat om fijn genoeg te malen voor espresso, dus positieve reviews zijn leuk en aardig, maar is blijkbaar niet veel waard. Die maler kan niet fijn genoeg. De maler is zelfs te crap voor filterkoffie.
edit: tenenkrommend dat Krups zelfs adverteert met een espresso kopje ernaast op de foto, terwijl ik kan garanderen dat die maler daar niet geschikt voor is.

[Voor 6% gewijzigd door Nomad op 11-08-2015 13:58]

• Michieas
Klopt van het testen maar helaas maar de enige op marktplaats... In ieder geval bedankt voor de hulp zover! Ik ga toch maar eens in overleg met vrouwlief. Misschien moet ze maar thee gaan drinken :P

• don_appie
Nomad schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:01:
[...]

De twee apparaten die je linkt zijn 100% zeker weten _geen_ optie. De maler kan lang niet fijn genoeg voor espresso en de espressomachine is 1 hompje plastic waar je op kan wachten tot het stuk gaat.

Een basic maler en basic espressoapparaat, kom je volgens mij nieuw op minimaal dit uit:
Ascaso I-steel 1 (250 euro)
En een beduidend mooiere maler, die erg lovend ontvangen is online is de Eureka Mignon V2 (340 euro)

Met een basic espressomachine die wel gebouwd is voor vele jaren en heeel veel waar voor zijn geld bied is de Gaggic Classic

Met 2e hands zou ik dezelfde espressomachine aanraden, of een Rancilio Silvia.
Qua maler zou ik 2e hands eerder kijken naar een Compak K6, Mazzer mini, Doge 63, en andere horecamalers. Die moeten wel even goed schoon gemaakt worden, maar leveren mooier maalsel in minder tijd en veelal met minder lawaai.
Eens! Ik heb bovenstaande setup (ascaso i-steel v1 en de Gaggia Classic) Daarvoor rommelde ik wat aan met nespresso, daarna naast de Gaggia met een soortgelijke maler als de krups, vervolgens een handmaler van zassenhaus (erg tevreden mee, maar arbeidsintensief). Verder nog gerommeld met een Cuisinart maler.

Sinds de ascaso is mijn espresso echt vele malen beter!

In totaal was ik voor de huidige setup 200,- kwijt, maar ik heb geluk gehad dat degene die zijn Gaggia wegdeed geen verstand van zaken had. De Ascaso heb ik van een liefhebber gekocht op MP die een erg schappelijke prijs rekende voor de maler, incl. alle boekjes, doos etc, volledig schoongemaakt. :9

• Raymond P

Costa Rica washed SHB Blue Mountain (45%) en Brasil semi-washed Yellow Bourbon (45%) met een vleugje Indonesia washed Blawan estate (10%).
18 gram in, brew van 26 seconden, 42 gram uit.

Zwaar (dik) mondgevoel. Harde zuren met veel caramel/chocolade en een beetje kaneel en bitter na het doorslikken met daarna een pittige (tabak?) op de tong.

De Costa Rica, had denk ik, wel iets donkerder gebrand gemogen. Die heb ik dit keer vrij licht gebrand.
De body is wel aanwezig maar de Yellow Bourbon overheerst eigenlijk wel nu.

Edit: lekker. :P

- knip -

• Joarie
Nomad schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:45:

[video]
Grappig, bijna 8 jaar al met een single boiler en daarna een E61 groep en toch nog iets nieuws kunnen leren. Dit heeft in een paar dagen tijd mijn hele blik op hoe ik de extractie moet doen compleet verandert (ik stelde namelijk de tijd vast als een constante). Het resultaat is dat ik veel meer aan het sturen ben op die extractiecurve + bijbehorende smaakprofiel. Wellicht dat ik nu wel eens eindelijk constantere kwaliteit kan krijgen, iets wat ik verweet te liggen aan handmatig afwegen en temperatuurbeheersing van de machine.

• Nomad
Raymond P schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:42:
[afbeelding]

Costa Rica washed SHB Blue Mountain (45%) en Brasil semi-washed Yellow Bourbon (45%) met een vleugje Indonesia washed Blawan estate (10%).
18 gram in, brew van 26 seconden, 42 gram uit.

Zwaar (dik) mondgevoel. Harde zuren met veel caramel/chocolade en een beetje kaneel en bitter na het doorslikken met daarna een pittige (tabak?) op de tong.

De Costa Rica, had denk ik, wel iets donkerder gebrand gemogen. Die heb ik dit keer vrij licht gebrand.
De body is wel aanwezig maar de Yellow Bourbon overheerst eigenlijk wel nu.

Edit: lekker. :P
Ziet er mooi uit, maar los daarvan denk ik ook dat je een mooie combi hebt gemaakt. Ik ken alle 3 de bonen en ik snap de combi wel. Ben wel benieuwd hoe dat smaakt. De caramel/choco snap ik goed van de YB (incl wat zoete smaken) en het pittige komt rechtstreeks van de indo, die gewoon scherp kan zijn als je hem sterk zet. Het zuur snap ik niet zo goed, dat moet dan wel haast komen van de Costa Rica die net niet ver genoeg ontwikkelt is met het branden. Heb je het al geheel gemengd of kan je de bonen nog apart proeven/testen?
Joarie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:51:
[...]

Grappig, bijna 8 jaar al met een single boiler en daarna een E61 groep en toch nog iets nieuws kunnen leren. Dit heeft in een paar dagen tijd mijn hele blik op hoe ik de extractie moet doen compleet verandert (ik stelde namelijk de tijd vast als een constante). Het resultaat is dat ik veel meer aan het sturen ben op die extractiecurve + bijbehorende smaakprofiel. Wellicht dat ik nu wel eens eindelijk constantere kwaliteit kan krijgen, iets wat ik verweet te liggen aan handmatig afwegen en temperatuurbeheersing van de machine.
Leuk om te lezen. Ja voor mij was het ook leerzaam, omdat je een heel mooi schema krijgt om je smaken ook op te bevestigen en dan heel overzichtelijk te krijgen welke kanten je op kan. Ikzelf merk ook dat waar ik vroeger bijna richting 1:1 extractie ging, dat ik tegenwoordig probeer richting 1:3 te gaan en toch die mooie kenmerken te houden.

Ik denk dat een lekkere 1:1 of 1:1,5 makkelijker te zetten is dan een 1:3 die zijn volle smaken nog heeft en zeer smaakvol is...en ik ben dus de laatste tijd aan het spelen met toch wel rond de 45gram in het kopje (dan zit hij ook echt vol) uit 17gram maalsel. Niet helemaal 1:3 nog, maar inc crema wel ruim 60ml vocht.

[Voor 33% gewijzigd door Nomad op 12-08-2015 20:59]

• don_appie
Iemand ervaring met de Los Milagros uit Nicaragua? Ik krijg een zure espresso, ik krijg de maalgraad niet juist, waardoor de output in 26 seconden meer dan 40 gram is bij 16 gram gemalen koffie.

• Nomad
don_appie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:57:
Iemand ervaring met de Los Milagros uit Nicaragua? Ik krijg een zure espresso, ik krijg de maalgraad niet juist, waardoor de output in 26 seconden meer dan 40 gram is bij 16 gram gemalen koffie.
Er vanuit gaande dag de boon goed gebrand is, zou ik eens proberen hem fijner te malen en te kijken of je in ruim 30 seconden rond de 32gr vocht kan komen. Niet elke boon is even geschikt om in 25 a 27 seconden gezet te worden. Bij zure koffie probeer ik altijd eerst gewoon een langere extractie te pakken.

• don_appie
Nomad schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:01:
[...]

Er vanuit gaande dag de boon goed gebrand is, zou ik eens proberen hem fijner te malen en te kijken of je in ruim 30 seconden rond de 32gr vocht kan komen. Niet elke boon is even geschikt om in 25 a 27 seconden gezet te worden. Bij zure koffie probeer ik altijd eerst gewoon een langere extractie te pakken.
Hij komt van brandzaak.nl, dus ik ga ervan uit dat het goed zit met de branding. Ik zal morgen iets fijner proberen en minder focussen op die 26 seconden.

Met lange extractie bedoel je gewoon meer tijd, niet zozeer meer espresso? Wat is een beetje maximum qua extractietijd?

• Raymond P
don_appie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:31:
[...]
Met lange extractie bedoel je gewoon meer tijd, niet zozeer meer espresso? Wat is een beetje maximum qua extractietijd?
Dutch drip doe je zéker 24 uur over. :9
Voor een espresso wordt 35 seconden wel als het absolute maximum gezien. Probeer het gewoon eens, het is fijn om de uitersten te kennen en te weten welke smaken daarbij vrijkomen.
Nomad schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:56:
[...]

Ziet er mooi uit, maar los daarvan denk ik ook dat je een mooie combi hebt gemaakt. Ik ken alle 3 de bonen en ik snap de combi wel. Ben wel benieuwd hoe dat smaakt. De caramel/choco snap ik goed van de YB (incl wat zoete smaken) en het pittige komt rechtstreeks van de indo, die gewoon scherp kan zijn als je hem sterk zet. Het zuur snap ik niet zo goed, dat moet dan wel haast komen van de Costa Rica die net niet ver genoeg ontwikkelt is met het branden. Heb je het al geheel gemengd of kan je de bonen nog apart proeven/testen?
Dat harde zuur is inderdaad wel kenmerkend voor licht gebrande bonen.
Blenden doe ik altijd na het branden, zo kan ik uit elke boon het lekkerste halen. Als het reservoir leeg is van de maler kan ik 'm in zijn uppie proberen.

En blenden vóór het branden krijg ik alleen maar slechte resultaten. Dat is vrijwel zeker te wijten aan de brander. Een unwashed boon doet er bij mij veel langer over om geel te worden dan een washed boon.
De Gene warmt dus niet snel genoeg op, en onttrekt daarmee te langzaam vocht, om zo te branden.

De rest van de batch Costa Rica gaat ingezet worden voor een zetmethode met langere brewtime: french press.

- knip -

• Nomad
Raymond P schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:36:
[...]

Voor een espresso wordt 35 seconden wel als het absolute maximum gezien. Probeer het gewoon eens, het is fijn om de uitersten te kennen en te weten welke smaken daarbij vrijkomen.

[...]

Dat harde zuur is inderdaad wel kenmerkend voor licht gebrande bonen.
Blenden doe ik altijd na het branden, zo kan ik uit elke boon het lekkerste halen. Als het reservoir leeg is van de maler kan ik 'm in zijn uppie proberen.

En blenden vóór het branden krijg ik alleen maar slechte resultaten. Dat is vrijwel zeker te wijten aan de brander. Een unwashed boon doet er bij mij veel langer over om geel te worden dan een washed boon.
De Gene warmt dus niet snel genoeg op, en onttrekt daarmee te langzaam vocht, om zo te branden.

De rest van de batch Costa Rica gaat ingezet worden voor een zetmethode met langere brewtime: french press.
Klinkt goed :). Wat je zegt zou ook mijn manier van aanpakken zijn en ik herken wel wat je zegt dat je met een kleine brander nooit vooraf moet mixen. Grotere branders kan dat makkelijker mee.

Ik heb nu net een pot V60 naast mij neer gezet (halve liter, hopelijk ben ik slim genoeg om hem niet leeg te drinken). Met een ongewassen Yirgacheffe van koffielab. Ik vind dit een lastigere om met filter echt in balans te krijgen. Hij smaakt ook dit keer wel lekker, maar niet zo lekker als die kan. En ben er nog niet helemaal achter waarom niet. Komende tijd maar iets meer spelen. Ik ga de volgende keer hem iets korter zetten, max 3 minuten ipv de 4 die ik nu had.

[Voor 5% gewijzigd door Nomad op 12-08-2015 21:45]

• don_appie
Raymond P schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:36:

Vandaag smaakte het al beter. Iets fijner, iets langere extractie, precies 30 gram uit, met 15 gram in.

Moet wel toegeven dat het lastig is om specifiekere smaken eruit te halen, maar dat is waarschijnlijk ook oefening/ervaring. Het zure/bittere/chocolade/bessen lukt nog wel, maar pecannoten of hazelnoten etc... Ik lees ook van dezelfde koffie op verschillende plekken andere beschrijvingen van de smaak.

• Nomad
don_appie schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:52:
[...]

Vandaag smaakte het al beter. Iets fijner, iets langere extractie, precies 30 gram uit, met 15 gram in.

Moet wel toegeven dat het lastig is om specifiekere smaken eruit te halen, maar dat is waarschijnlijk ook oefening/ervaring. Het zure/bittere/chocolade/bessen lukt nog wel, maar pecannoten of hazelnoten etc... Ik lees ook van dezelfde koffie op verschillende plekken andere beschrijvingen van de smaak.
Mensen zijn ook graag wat wild in hun fantasieën qua beschrijvingen. Maar je hebt soms wel een drogere ietwat bitter nasmaak die je ook hebt met het eten van nootjes. Dat neem ik dan maar als "hazelnoot" omschrijving :P

• don_appie
Nomad schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:58:
[...]

Mensen zijn ook graag wat wild in hun fantasieën qua beschrijvingen. Maar je hebt soms wel een drogere ietwat bitter nasmaak die je ook hebt met het eten van nootjes. Dat neem ik dan maar als "hazelnoot" omschrijving :P
De een herkent pure chocolade noten, de ander specifiek witte chocolade...

Jij bent trouwens een grote fan van de YB. Daar nog tips? Na de 500gram van de Nicaragua Los Milagros ga ik daaraan beginnen. Duurt nog even hoor, maar ik kijk ernaar uit.

• Raymond P
Hazelnoot is een typische smaak die wel duidelijk te herkennen is als deze aanwezig is, net zoals bijvoorbeeld kaneel.
Waar je dan aan kan denken is de smaak van hazelnootpasta (broodbeleg).

Hoeveel nuances eruit kan halen heeft met zo veel factoren te maken.
Denk aan de snelheid waarmee je maalt, het drukprofiel waarmee je koffie gezet wordt, de temperatuurvariaties tijdens het zetten. Etc etc.

Ik dacht ook dat die smaaktonen een farce waren, totdat ik een half uurtje koffie heb gedronken met een persoon die over elke factor controle leek te hebben. Dezelfde koffie, 10 verschillende bakjes, allemaal lekker maar allemaal anders.
Op basis van zijn woorden verwarm ik trouwens kopjes niet meer voor.

- knip -

• Nomad
Ik chargeerde natuurlijk ook wel een beetje. Maar wil wel aangeven dat je omschrijvingen met een korrel zout moet nemen en vooral zelf moet experimenteren met je espresso en zelf moet kijken wat je er uit kan halen. Zeker met het filmpje dat ik eerder toonde kan je goed met dezelfde koffie experimenteren en kijken wat je er aan verschillen uit kan halen.

• BlakHawk
Ik zit naar een tweedehands Ascaso I-Steel 1 te kijken.

waar moet ik op letten bij tweedehands malers?
Kan een dergelijk aparaat snel bot worden?

• Nomad
dfrenner schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:36:
Ik zit naar een tweedehands Ascaso I-Steel 1 te kijken.

waar moet ik op letten bij tweedehands malers?
Kan een dergelijk aparaat snel bot worden?
Ja dat kan, maar schijven zijn te vervangen. Maar dit zijn typische thuis malertjes en die zien niet zoveel actie, dus ik ga er niet vanuit dat die bot zal zijn. Probeer hem uit en vraag of je er een espresso mee kan zetten. Dan zie je meteen of die fijn genoeg kan en hoe het maalsel eruit komt.
Testen = weten :)

• BlakHawk
Nomad schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:43:
Ja dat kan, maar schijven zijn te vervangen. Maar dit zijn typische thuis malertjes en die zien niet zoveel actie, dus ik ga er niet vanuit dat die bot zal zijn. Probeer hem uit en vraag of je er een espresso mee kan zetten. Dan zie je meteen of die fijn genoeg kan en hoe het maalsel eruit komt.
Testen = weten :)
Kun je dit met het blote oog zien?

• Nomad
dfrenner schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:49:
[...]

Kun je dit met het blote oog zien?
of een maalschijf scherp is? Nee. Wel voelen. Ga met de bovenkant van je nagel er overheen. Hij zou je nagel moeten schaven, dan is die scherp. Net als een mes nagelslijpsel van je bovenkant van je nagel eraf kan schaven.

• Joarie
Tussen de vingers wrijven, maar dan moet je al een beetje geoefend zijn. En het is ook niet alsof je een zeeffractiekolom in je kofferbak meeneemt voor zo'n afnametest :)

Dus gewoon wat Nomad zegt, gewoon even uitproberen, koffie zetten. Kleine kans dat de maler al versleten is met normaal huishoudelijk gebruik. Hoor het verhaal ook amper dat er in de goedkopere (eigenmerk)koffie nog steentjes aangetroffen kunnen worden.

• Raymond P

Malawi / Yirgacheffe (60/40), 20 gram in, 18 seconden doorloop, 35 gram uit. (dubbele ristretto)

Kick in the nuts met daarna een kick in the nuts.
120 gram koffie in een uurtje weg, niet verstandig. :9

- knip -

• Nomad
Raymond P schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 01:54:
[afbeelding]

Malawi / Yirgacheffe (60/40), 20 gram in, 18 seconden doorloop, 35 gram uit. (dubbele ristretto)

Kick in the nuts met daarna een kick in the nuts.
120 gram koffie in een uurtje weg, niet verstandig. :9
Zacht en romig :). Ik ga ook eens een bakje maken nu, de machine vanochtend wel aangezet, maar nog geen bakje gehad :P

• Bramster
Ik ben op zoek naar een goed weegschaaltje, had nu zo'n cheap-ass ding van dealextreme maar die heeft het begeven (en vreet batterijen :P)

Zag bijvoorbeeld de Hario V60 Drip Scale met ingebouwde timer, vooral bedoeld voor, zoals de naam al zegt, drip coffee maar werkt dat ook een beetje goed onder het espresso apparaat? De Acacia Lunar is ook wel erg mooi, maar ook belachelijk duur (220 dollar!)

Wat gebruiken jullie?

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:31
De drip scale van Hario is te groot voor onder de meeste espressomachines. Acacia maakt erg mooie weegschalen en de Pearl (black, met autostart) staat hoog op mijn verlanglijstje. De lunar ken ik niet maar is iig kleiner en speciaal geschikt voor espresso apparaten

• dreamscape
De mijne van DX doet het helemaal prima en hij gaat ook niet absurd snel door z'n batterijen heen.
Dit model: http://www.dx.com/p/1-8-l...x-aaa-134719#.VdB67zYVhnI
Die Hario is vanbinnen waarschijnlijk net zo'n cheap chinees ding.

Hier bij mij staat die Acaia ook op het verlanglijstje, maar ik vind hem ook echt te duur (Pearl) dan wel extreem veel te duur (Lunar). Dus ik houd het toch maar even op het goedkope Chinese weegschaaltje en een simpel digitaal klokje naast mijn apparaat om mijn shots een beetje te timen.

• Raymond P
Ik gebruik er een van Joe Frex. Daar heb ik overigens ook een tamper van, mooi spul wel.

Als je wilt wegen tijdens het zetten zou ik wel even letten op de snelheid waarmee gewogen wordt. Deze houdt dat maar nét bij namelijk.
Eigenlijk weeg ik ook alleen na het zetten.

- knip -

• Anoniem: 156876
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik gebruikte tot nu toe altijd een standaard keukenweegschaal. Deze is niet erg precies en past niet fatsoenlijk onder m'n apparaat... Dus ik ben ook op zoek naar wat nieuws. Had al op diverse sites gekeken, ook op DX, maar bestellen was er nog niet van gekomen.

En toen zag ik de Acaia Lunar. En toen was ik verkocht! Geniaal apparaatje. Auto-tare, auto-start én auto-stop. Helaas niet goed verkrijgbaar momenteel, maar hij gaat er komen! :Y
Raymond P schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:04:
Ik gebruik er een van Joe Frex. Daar heb ik overigens ook een tamper van, mooi spul wel.
Dat is gewoon rebranded China-spul. :+
http://www.dx.com/p/backl...max-0-1g-resolution-17824

[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 156876 op 16-08-2015 15:17]

• Raymond P
Yep, ongetwijfeld. Niets mis mee. ;)

Tot op de tiende gram nauwkeurig (en vergeleken met een veel duurder apparaatje), klein en vooral sacrificable.

Als ik nu een paar honderd zou hebben liggen voor koffie accessoires, wat helaas niet zo is, dan staat beter wegen iig zeer laag op het lijstje. ;)

- knip -

• Bramster
Heb deze maar besteld: http://eud.dx.com/product...00g-max-2-x-aaa-844081185

Tuurlijk geen Acaia, maar kan ik iig weer wat meer klooien met espresso en wegen

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-03 16:58
Mooie apparaten hebben jullie!

Ik zelf heb een eenvoudig koffiemolen: DeLonghi KG49.
De koffiebonen haal ik bij Simon Lévelt of bij de Koffiebranderij en Theehandel A. van Zijtveld in Hilversum.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Die DeLonghi is eigenlijk een hakmolen, geen bonenmaler. Dit is niet beledigend bedoeld hoor, maar helaas is het zo. De malers die voor koffie bedoeld zijn, gebruiken maalschijven, cirkelvormig of conisch. Bijvoorbeeld DeLonghi heeft ook zo één van het eerste type, de KG89. Deze heb ik zelf als eerste maler gehad. Eigenlijk niet aan te raden voor fijner dan grof-gemalen koffie (french press, filter).
Bijvoorbeeld de Baratza Encore heeft conische maalschijven en is een goede instapper voor espresso.

Als je dus ooit een upgrade overweegt, begin dan bij de maler, hier valt het meeste smaak uit te halen met bonen van een betere kwaliteit dan de warenhuizen.Aankoopadvies kunnen we ook geven.
Daarna ga je best naar versere koffie, niet desnoods duurder zelfs. Met een betere maler en versere bonen ga je al een compleet andere beleving hebben.
Daarna misschien met het koffiezetapparaat als daar nog verbetering nodig is.

Naargelang wat voor koffie je zet, espresso, "normale koffie" of melk-koffies; zul je daar ook een ander advies voor krijgen.

[Voor 6% gewijzigd door Phuncz op 16-08-2015 19:32]

• Bramster

Zo... leesvoer voor bij de koffie :P
Hele tijd geleden als eens gelezen, maar nu met wat extra ervaring nog maar eens lezen

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-03 16:58
Phuncz schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:29:
Die DeLonghi is eigenlijk een hakmolen, geen bonenmaler.
Dat wist ik al sinds ik 'm 3 jaar geleden kocht. Ik ga te zijner tijd een andere kopen.

En wat betreft de koffiebonen, die haal ik bij een koffiebranderij in Hilversum en niet bij een warenhuis. Ze branden elke week koffiebonen, ik dacht op maandag. Als de wind goed staat kan je het branden ruiken.

[Voor 17% gewijzigd door Xfile op 16-08-2015 20:27]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Nomad
Phuncz schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:29:
Die DeLonghi is eigenlijk een hakmolen, geen bonenmaler. Dit is niet beledigend bedoeld hoor, maar helaas is het zo. De malers die voor koffie bedoeld zijn, gebruiken maalschijven, cirkelvormig of conisch. Bijvoorbeeld DeLonghi heeft ook zo één van het eerste type, de KG89. Deze heb ik zelf als eerste maler gehad. Eigenlijk niet aan te raden voor fijner dan grof-gemalen koffie (french press, filter).
Bijvoorbeeld de Baratza Encore heeft conische maalschijven en is een goede instapper voor espresso.

Als je dus ooit een upgrade overweegt, begin dan bij de maler, hier valt het meeste smaak uit te halen met bonen van een betere kwaliteit dan de warenhuizen.Aankoopadvies kunnen we ook geven.
Daarna ga je best naar versere koffie, niet desnoods duurder zelfs. Met een betere maler en versere bonen ga je al een compleet andere beleving hebben.
Daarna misschien met het koffiezetapparaat als daar nog verbetering nodig is.

Naargelang wat voor koffie je zet, espresso, "normale koffie" of melk-koffies; zul je daar ook een ander advies voor krijgen.
Wat je zegt klopt geheel en ben het met je eens, op een foutje na. De Baratza Encore is een mooie instapper voor filterkoffie, maar kan niet fijn genoeg voor espresso. Voor espresso zit je op minimaal rond de 230 euro, voor een Baratza Virtuoso, http://www.koffiewarenhui...aratza/Baratza_Virtuoso_/. Al vind ik die niet zo fijn voor espresso, dus dan zou ik eerder kijken naar de Ascaso I-steel serie.

• Raymond P
Of een Demoka Minimoka

Malen met een kruidenmolen is natuurlijk niet ideaal. En bij het malen is uiteraard de grootste vooruitgang te halen. Maar imo mogen wij hier wel een beetje oppassen.

Weegschalen van e200 en startup combi's van e600+ zijn nogal bedragen als je koffie net iets serieuzer begint te bekijken.
Sowieso is advies geven vrij lastig als het gewenste resultaat niet bekend (of uberhaubt gevraagd) is.

Je kan immers met een french press, aeropress of hario v60 in combinatie met een handmolen ook fantastische koffie zetten voor een totaalprijs onder de 100 euro.

Edit:
Dus ook lekker!

[Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 16-08-2015 23:23]

- knip -

Pagina: 1 2 3 ... 171 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee