Ik zit nu al een een half jaar in mijn koffie-apparaat-zoektocht en ik kom er maar niet uit. Ik drink thuis niet veel koffie (voornamelijk op het werk) maar ik mag graag een lekker cappuccino drinken. De basis daarvan is natuurlijk weer een lekkere espresso.
Ik gebruik nu een Moka potje wat wisselende resultaten geeft. De ene keer komt de koffie er ontzettend dik uit en is de bodem van het potje net gevuld, en komt er niets meer uit, de andere keer zet ik wel redelijke koffie er mee. Het verschil? Al sla je me dood. Beide keren vul ik het potje met redelijk heet water zodat hij kort op het vuur staat, ik heb het vuur zacht, en ik strijk de koffie zowat met een veertje af zodat het maar niet aangedrukt wordt, want dan gaat zelfs het overdrukventieltje open als ik dat per ongeluk doe, haha.
Afijn, dat is wel redelijk, maar vind ik qua smaak niet helemaal 100%, al vind mijn bezoek het heerlijk. De koffie is voorgemalen Lavazza want ik heb geen maler thuis.
Nu kan ik twee dingen, eigenlijk drie dingen doen.
- Een halfautomaat. Er is me al eens een Gaggia geadviseerd, die ik bijna gekocht had maar ik meen me te herinneren dat er uitvoeren waren van RVS, messing en nog iets, en dat de goedkope versie op een gegeven moment kon roesten? Toen heb ik afgezien van die goedkope want ik wil wel iets hebben wat redelijk lang mee gaat.
Voordelen zijn verder het weinige schoonmaken tov een volautomaat, en het is een kleiner apparaat. Nadelen zijn de extra maler (extra apparaat voor in de kast) en het feit dat ik voor mensen die gewone koffie willen, een extra apparaat moet hebben.
- Volautomaat. Ik heb een Solac CA 4817 gezien die refurbished spotgoedkoop zijn. Maar de reviews blijven noemen dat het apparaat niet hete koffie zet. Verder ziet hij er leuk uit, heeft een stoompijpje voor de cappuccino en kan gewone koffie zetten. En goedkoop ;p Nadeel is het vele schoonmaken van wat ik begrijp en het is een gigantisch ding.
- Gewoon doorgaan op mijn huidige manier en voor een lekker kopje naar de plaatselijke koffie-expert gaan.
Met daarnaast een Senseo of filterkoffie opschenken voor het bezoek.
Budget? 200-300, bij meer is het voordeliger om een Nespresso apparaat te kopen in de aanbieding en het bespaarde geld aan cupjes uit te geven
Er wordt niet veel koffie mee gezet, hooguit drie kopjes per week voor in de cappuccino. Ik hou van wat lekkers en wil daarom best wat uitgeven ondanks dat ik er maar weinig drink.
Ik ben benieuwd of ik met dit budget toch wat leuks op de kop kan tikken waarmee ik een lekkere cappuccino kan maken met ongeveer het zelfde werk als het vullen van mijn Moka