Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-05 08:23
Vanmiddag de naked portafilter met huge basket bezorgd gekregen. Leuk speelgoed. :9

Mijn 5e shot (en dat gaat dan best goed, vind ik zelf):

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Rancilio Silvia

17 gram in / 42 gram uit, eigen roast/blend.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-05 15:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Raymond P schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 18:19:
Vanmiddag de naked portafilter met huge basket bezorgd gekregen. Leuk speelgoed. :9

Mijn 5e shot (en dat gaat dan best goed, vind ik zelf):
[video]

17 gram in / 42 gram uit, eigen roast/blend.
hij loopt iets snel, maar als je 1:3 extractie lekker vind dan is dit mooi zo :).
(drink zelf momenteel ook 1:3, maar ik noem het al lungo's ipv espresso)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Het filmpje lijkt echter drastisch versneld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
1:2.5 is my cup of tea ;)

Het filmpje is overigens niet versneld oid.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Bizar, want zo lijkt het wel, het komt nogal versneld over. Misschien een framerate conversie issue ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 15:13
Hmm, het water uit het doucescherm wordt niet meer zo heet als het zou moeten zijn.
Keteldruk is wel hetzelfde als altijd.
Crema is de laatste tijd ook wat te licht van kleur.
Wordt een ritje Hoogersmilde ben ik bang.

Edit
Net het tapwater eens provisorisch gemeten met een vleesthermometer en dat gaat toch richting de 95gr.
Lijkt wel alsof de groep langer nodig heeft om op te warmen?

[ Voor 28% gewijzigd door coob op 15-06-2015 06:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:07
Vandaag voor het eerst gemeten hoe lang de koffie liep.
10 g in 45 seconden. Hoeveel vocht het is weet ik niet, dat heb ik dan weer niet gemeten, maar het was een standaard kopje, dus ik denk rond de 120 ml. Hoe noem je deze variant?
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ey5wSQC3DhzvduCFgXvO6Qiw/thumb.jpg

Espresso is zeg maar 30 á 40 ml, ristretto is ~ 20 ml, lungo is x ml etc...
Is het misschien handig om de verschillende varianten koffie in de TS te zetten? Er zijn zoveel verschillende varianten. Ook als je melk gaat gebruiken heb je tig namen en varianten.
Voor elke variant de hoeveelheid vocht, hoeveelheid bonen en extractietijd zou misschien wel leuk staan in de TS. Nu staan er al drie varianten uiteraard.

Wikipedia: Categorie:Koffiesoort

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
PM_Petrol schreef op maandag 15 juni 2015 @ 10:54:
Vandaag voor het eerst gemeten hoe lang de koffie liep.
10 g in 45 seconden. Hoeveel vocht het is weet ik niet, dat heb ik dan weer niet gemeten, maar het was een standaard kopje, dus ik denk rond de 120 ml. Hoe noem je deze variant?
[afbeelding]

Espresso is zeg maar 30 á 40 ml, ristretto is ~ 20 ml, lungo is x ml etc...
Is het misschien handig om de verschillende varianten koffie in de TS te zetten? Er zijn zoveel verschillende varianten. Ook als je melk gaat gebruiken heb je tig namen en varianten.
Voor elke variant de hoeveelheid vocht, hoeveelheid bonen en extractietijd zou misschien wel leuk staan in de TS. Nu staan er al drie varianten uiteraard.

Wikipedia: Categorie:Koffiesoort
Zoiets als dit zeg maar: (1 oz is 28,5ml, ofwel ongeveer 30ml)
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-Or5dwoVlYsI/UO3EoY6KLgI/AAAAAAAAB5w/9e_UCoPSAfE/s1600/coffee+espresso+recipes+infographic+design.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:07
Nomad schreef op maandag 15 juni 2015 @ 11:47:
[...]

Zoiets als dit zeg maar: (1 oz is 28,5ml, ofwel ongeveer 30ml)
[afbeelding]
Zoiets als dat inderdaad _/-\o_

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Na een klein maandje spelen met lungo's (1:3 extractie) met beukenhorst koffie, is vandaag weer de Ethio Sidamo (fascino) binnen gekomen. Is afgelopen maandag gebrand, dus nu volledig op smaak. En ofwel ik was gewoon toe aan een goede espresso, of deze branding is extra goed gelukt, maar yum die smaakten goed zeg. Zijde-zacht, maar tegelijk zoveel smaak. Zoet en een beetje als overrijp fruit wat me zo te binnen schiet. Maar niet uit balans, heb er van genoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb het omgekeerde gedaan: de oude Delonghi maler teruggekregen van uitleen, french press onder het stof uitgehaald en een zakje bonen van de winkel opengetrokken. Valt nog mee qua smaak, 30gr voor 200ml vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 10:59

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Zo dan, Agua Limpa is op (en was niet beter dan de Yellow Bourbon); zit nu aan de Colombia Guerra. Wat een bak! Meteen raak bij de eerste poging en een enorm lekkere boon. Iets zoeter en iets minder romig dan de Yellow Bourbon maar wel lekker donker. Wel een aardige tip voor wie eens een andere boon wil proberen. :)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Tektoon schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:39:
Zo dan, Agua Limpa is op (en was niet beter dan de Yellow Bourbon); zit nu aan de Colombia Guerra. Wat een bak! Meteen raak bij de eerste poging en een enorm lekkere boon. Iets zoeter en iets minder romig dan de Yellow Bourbon maar wel lekker donker. Wel een aardige tip voor wie eens een andere boon wil proberen. :)
ga ik onthouden :). Klinkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Maandag naar CasaBarista om de Bezzera Strega bestellen, whaaaaaa! oOo
Eindelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nice, heb je genoeg geproefd dat je de verschillen weet en de moeite waard vind?
Wat had je nu ook alweer voor machine staan? HX toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Een speciaal apparaat, dat is zeker !

Hoe bevalt de Quamar M80e na langere tijd, Nomad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 21:51:
Een speciaal apparaat, dat is zeker !

Hoe bevalt de Quamar M80e na langere tijd, Nomad ?
Ja goed. Gemak is gewoonweg top, niet teveel lawaai, vrij vlot, goed bedienbaar, consistent etc. Ik denk dat ik met mijn Ceado en Faema iets meer smaak uit de boon kreeg, dat wel. Maar het gemak is mij het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Nomad schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 21:11:
Nice, heb je genoeg geproefd dat je de verschillen weet en de moeite waard vind?
Wat had je nu ook alweer voor machine staan? HX toch?
Heb nu een Pavoni Pro. Heb wel een aantal E61 (HX) machines geprobeerd, maar ik mis dan toch gewoon "gevoel", het hele process van het zetten is voor mij net zo belangrijk als wat er uiteindelijk in het kopje zit en met een Strega valt er toch weer wat meer te spelen :)
Komt ook aan een vaste wateraansluiting, dus met de Strega kan ik dan een helemaal traditionele espresso maken met waterdruk pre-infusie of gewoon met de pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Nomad schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:41:
[...]

Ja goed. Gemak is gewoonweg top, niet teveel lawaai, vrij vlot, goed bedienbaar, consistent etc.
Dat is mijn ervaring ook :) Het blijft ook wel een mooi apparaat om naar te kijken in de RVS uitvoering :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Iets meer smaak uit een Ceado en Faema...
Sorry maar dat gaat er bij mij niet in.
Waar zou dat aan moeten liggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
coob schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 18:16:
Iets meer smaak uit een Ceado en Faema...
Sorry maar dat gaat er bij mij niet in.
Waar zou dat aan moeten liggen dan?
Grappig, die discussie heb je vaker aan geslingerd en volgens mij heb ik het toen ook wel genoemd.
Ik heb meerdere keren op een meeting dezelfde batch bonen met verschillende malers gemalen. En met weegschaaltje steeds evenveel in de porta....en zeker wel dat er verschil is en dat verschil is niet klein, maar heel merkbaar. Net zo merkbaar als 1 dag oude bonen 3 weken oude bonen merkbaar is.

Hoe dat kan, ik weet het niet precies. Kan me voorstellen dat een "betere" malers consistentere particle size oplevert, waardoor het water geen micro channeling kunnen krijgen, maar echt langs alle afzonderlijke korrels komt en dus meer smaak meeneemt.
Een maling met veel grof en veel fijne particles zal het water niet gelijk verdelen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Had ik dat al eens opgemerkt? Weet ik al niet meer, sorry. :+

Maar het lijkt mij eerder dat de verschillende malers niet helemaal hetzelfde afgesteld staan, wat ook bijna onmogelijk is, waardoor je natuurlijk wel duidelijke smaakverschillen krigt.
Als je het nu over een malertje van 100€ hebt kan ik me er wat bij voorstellen maar tussen malers van 500 en 1000€, daar heb ik mijn tweifels over.
Van de andere kant heb ik nog nooit een dergelijke test bijgewoond dus eigenlijk mag ik niks zeggen tot ik dat wel gedaan heb.
Jammer dat het zo ver weg was laatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 12:54

racoon

mooowwww

Iemand tips voor goede bonen voor in mijn volautomaat, niet te dure.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Wat wil je betalen ? Want sommigen vinden €20/kg redelijk, anderen krijg je deur niet uit voor €5/kg.
Kwaliteit is naar de prijs, als je bij bv. een goede brander besteld die zijn bonen een paar dagen na branden verstuurd. Daar valt het meeste smaak uit te halen, maar is dan ook afhankelijk van de staat van de machine, de maler en de instellingen.

Als je gewoon een bakje pleur wilt, komt het niet zo nauw en ga je eerder een aantal verschillende, kleine verpakkingen (250gr bv.) proberen van de supermarkt om zo een smaak te vinden die je aanstaat. Er zijn bepaalde huismerken die goed smaken en sommigen gaan al eens bij Simon Levelt binnen na een goede ervaring, maar dan loopt het al wat op qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
De Simon levelt in Gronigen is veelal net zo duur als de bekendere (micro)branders, maar dan verkoopt de SL hier in Groningen oudere koffie. Uit voorzorg raad ik zodoende de SL niet aan, omdat ik niet weet hoe vers het is wat ze verkopen en eerdere aanschaffen daar mij tegenvielen qua versheid.

Budget bonen, die wel sowieso vers zijn, probeer eens de fascino budget bonen:
http://www.fascino-coffee...n/fascino-budget-specials

Wel vers, niet duur. De mild smaakt naar weinig vind ik, de pittig smaakt niet heel bijzonder, maar beter dan de supermarkt.

[ Voor 23% gewijzigd door Nomad op 29-06-2015 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 14:50
Zojuist een maler aangeschaft naast de handmaler (Zassenhaus) die ik al had, voor bij m'n Gaggia Classic. Het is een Ascaso i-steel 1 geworden, met de vlakke schijven van 54mm, van een liefhebber op marktplaats.

Net even afgesteld, moet nog finetunen, maar het laatste kopje koffie liep goed genoeg door. Nog niet geproef ivm ramadan. Moet nog even geduld hebben...

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat zal wel behoorlijk bijdragen aan het gebruiksgemak, het lijkt me ook een aardig apparaat.
Een handmaler leek me eerst leuk, totdat ik door had hoe lang je daarmee moest bezig zijn :S
Niets voor mij op een vroege ochtend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
Op zich vond ik het voor mezelf niet eens zo vervelend. Het hoorde bij mijn koffiebeleving. Maar als er dan bezoek was stond ik 4 keer te malen, was de eerste klaar met drinken, kon ik weer opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

:D Ja dat kan ik inderdaad geloven ! Zoals ze in Maaskantje zeggen: zo'n dikke pols, jongen !

Maar ik denk dat ik voor bezoek de french press ga gebruiken, wat gemakkelijker en niet veel bezoek houdt van de intense espresso smaak of van de "kleine koffie" :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
Phuncz schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 07:56:
:D Ja dat kan ik inderdaad geloven ! Zoals ze in Maaskantje zeggen: zo'n dikke pols, jongen !

Maar ik denk dat ik voor bezoek de french press ga gebruiken, wat gemakkelijker en niet veel bezoek houdt van de intense espresso smaak of van de "kleine koffie" :X
Mijn bezoek (helaas) wel. :X

Als die Ascaso goed staat afgesteld ga ik wel afscheid nemen van mijn hand-molen. Heb er gewoon geen plek meer voor. Zal de molen tzt hier posten voor eventueel geïnteresseerden.

Volgende koop is waarschijnlijk een Naked Portafilter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zeker de moeite ! Let wel op dat sommige koffiesoorten gaan "spritzen". Bij sommige houd ik dan het glas tegen de portafilter om te vermijden dat ik de halve keuken moet poetsen :)

Helaas heb ik geen diepe portafilter met uitloop, mijn 21g basket past niet in de originele Gaggia Classic portafilter door de ondiepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phuncz schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:51:
Zeker de moeite ! Let wel op dat sommige koffiesoorten gaan "spritzen". Bij sommige houd ik dan het glas tegen de portafilter om te vermijden dat ik de halve keuken moet poetsen :)

Helaas heb ik geen diepe portafilter met uitloop, mijn 21g basket past niet in de originele Gaggia Classic portafilter door de ondiepte.
Dat geluk/toeval heb ik wel. Lang niet alle E61 houders zijn geschikt voor 17/21grams bakjes, maar mijn Rocket filterhouders zijn geschikt zelfs voor die flinke 21grams bakjes. En dat is soms toch wel handig. Al gebruik ik de laatste maand de naked, hij loopt steeds zo mooi, dat wil je toch niet missen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
In afwachting van de Strega net 2kg Yellow Bourbon besteld bij Gebrand.nl
al vaker voorbij zien komen hier dus maar eens gaan proberen :)
Gelijk maar 2kg gedaan zodat ik genoeg heb om lekker mee te spelen

Er was net een lading Strega's binnen bij Casabarista, zal dus niet al te lang duren voordat ik hem hier heb staan *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Maak maar plenty foto's, dat wordt nu wel verwacht !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:24
Ik was het topic een beetje kwijtgeraakt na de hele opsplitsing en wist ook even niet of ik het in TL of AZ moest zoeken. Maar het is zo te zien ook wat minder actief. Misschien ook wel door die splitsing...

Anyway: ik ben er nog. De Bezzera doet het nog steeds, maar we hebben de laatste tijd wel steeds vaker wat ruzie met elkaar. De oude dame (1996) wordt wat nukkig en vereist precies de juiste maling en hoeveelheid. Iets te weinig of iets te grof, en ze spuugt het water er met een rotvaart doorheen. Iets te veel of iets te fijn, en ze bouwt druk op totdat de groep 'ontploft'. De portafilters zijn dan ook wat versleten, dus bij veel druk lopen ze soms een klein beetje weg en dan spuit de koffiedrek er aan de bovenkant uit. Maar ook als je ze extra strak aandraait kan het mis gaan.

Ik heb nu het probleem ondervangen door mijn single Marzocco filter te gebruiken, want daarmee lijkt het minder vaak te gebeuren (maar soms nog wel). Toch wordt het eigenlijk tijd voor een andere machine. Ik denk dat de twee OPV's niet meer zo goed zijn en er daarom qua druk iets niet helemaal lekker gaat, maar de pomp maakt ook een bak herrie en na twintig jaar is de kunststof waterbak ook slecht aan het worden. Ergo: slechte pomp, slechte watertank, versleten portafilters en waarschijnlijk ook opv's die op zijn...

Kortom: de Bezzera mag weg naar een liefhebber die zin heeft in een hobbyproject en ik ga op zoek naar iets anders. Ik heb zitten twijfelen over een nieuwe Bezzera, omdat ik wel houd van het merk en van het idee dat ze - ondanks dat alle andere merken met die E61 werken - wel een erg mooie groep maken. Zeker toen een tweedehands Strega op mijn pad kwam, maar ik heb eens zitten meten: hij past niet in mijn keuken. Ik kom gewoon niet uit met aanrechtruimte en bovenkastjes.

Maar ondanks mijn voorkeur voor Bezzera denk ik dat ik toch overstap naar E61. Waarschijnlijk gaat het een Cellini worden, maar ik sta nog open voor alternatieven.

On a sidenote: vandaag maar eens de Compak uit elkaar geschroefd en schoongemaakt. Heerlijk klusje met dit weer, gewoon rustig buiten in de tuin op een bankje de maalschijven poetsen met een tandenborsteltje. En daarna genieten van een heerlijke espresso :)

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 06-07-2015 00:20 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Hoezo Bezzera óf een E61? Bezzera maakt ook prachtige E61-machines. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Ik heb mijn Stega nog niet :'( Hopelijk vandaag een telefoontje van CasaBarista
niet passen qua kastjes is toch een veel voorkomend probleem met de Strega, het is dat ik een nieuwe keuken moest hebben en gelijk rekening gehouden heb met een Strega, in mijn vorige keuken kon ik hem ook niet plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Anoniem: 156876 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 08:20:
Hoezo Bezzera óf een E61? Bezzera maakt ook prachtige E61-machines. :Y
Dat ook inderdaad. Maar ik bedoelde vooral de andere modellen van Bezzera. Ik vind die groep namelijk ook wel erg mooi. Schoonmaken is ook heel prettig met die groep. Bij mijn BZ99 moet ik de kap er af halen en dan drie inbusboutjes losdraaien, maar als je zo'n nieuwer model hebt kun je er direct bij.

Dan zit je niet van onderaf te priegelen om groepring en screen los te krijgen, maar pak je de boel gewoon rustig op het aanrecht even uit elkaar. In de ultrasone cleaner en weer gaan met die banaan.

Maar goed, een E61 is zo ontzettend doorontwikkeld, die is ook gemakkelijk schoon te maken natuurlijk.

Nadeel van Bezzera met E61 is dat ze wat duur worden, al ligt dat ook aan mezelf. Ik vind de Magica en Giulia namelijk niet zo mooi (die metalen stang bovenop is lelijk), dus dan ga je al snel naar de Mitica.

* dreamscape denkt er nog eens rustig over na ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heuy, mijn Magica is niet lelijk! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Het is natuurlijk een kwestie van smaak. Waarschijnlijk vind jij mijn BZ99 ook niet mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De BZ99 ís niet mooi. Dat is geen kwestie van smaak! :+
Grapje. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
aaaaw yeah! Hier is die dan :D :D

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/257/18850585383_352a1bdcbe_b.jpg

(sorry voor de foto... mobiel, SD kaartje van camera is weg? komt goed...)

[ Voor 23% gewijzigd door Bramster op 06-07-2015 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Mooi hoor! Ik vind het nog steeds jammer dat ik er geen ruimte voor heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2015/07/06/11403489_10207336973531115_323702567716560636_n.md.jpg

Shot nr 2 :D

bij de eerste stond de maalgraad zo fijn dat die er bijna 2,5 minuut over deed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mooi spul ! Lever-machines zie je ook zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Bramster schreef op maandag 06 juli 2015 @ 19:43:
[afbeelding]

Shot nr 2 :D

bij de eerste stond de maalgraad zo fijn dat die er bijna 2,5 minuut over deed :P
Mooi bakje zo :). En hoe smaakt het, merkbaar verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
ja, zeker!
bij de Pavoni waren ze toch al snel "verbrand" zeg maar, temperatuur en consistentie bleef lastig. Kan er zeker super bakjes mee zetten, maar dat lukte zeker niet elke keer :P

Bij de Strega is echt al duidelijk verschil tussen eerst flushen of niet, via de pomp pre-infusie of via waterdruk. maar ik moet er nog veeeeeel meer meer spelen natuurlijk

[ Voor 26% gewijzigd door Bramster op 06-07-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Jeetje wat een mooie machines zijn dat.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op maandag 06 juli 2015 @ 00:14:
Ik was het topic een beetje kwijtgeraakt na de hele opsplitsing en wist ook even niet of ik het in TL of AZ moest zoeken. Maar het is zo te zien ook wat minder actief. Misschien ook wel door die splitsing...

Anyway: ik ben er nog. De Bezzera doet het nog steeds, maar we hebben de laatste tijd wel steeds vaker wat ruzie met elkaar. De oude dame (1996) wordt wat nukkig en vereist precies de juiste maling en hoeveelheid. Iets te weinig of iets te grof, en ze spuugt het water er met een rotvaart doorheen. Iets te veel of iets te fijn, en ze bouwt druk op totdat de groep 'ontploft'. De portafilters zijn dan ook wat versleten, dus bij veel druk lopen ze soms een klein beetje weg en dan spuit de koffiedrek er aan de bovenkant uit. Maar ook als je ze extra strak aandraait kan het mis gaan.

Ik heb nu het probleem ondervangen door mijn single Marzocco filter te gebruiken, want daarmee lijkt het minder vaak te gebeuren (maar soms nog wel). Toch wordt het eigenlijk tijd voor een andere machine. Ik denk dat de twee OPV's niet meer zo goed zijn en er daarom qua druk iets niet helemaal lekker gaat, maar de pomp maakt ook een bak herrie en na twintig jaar is de kunststof waterbak ook slecht aan het worden. Ergo: slechte pomp, slechte watertank, versleten portafilters en waarschijnlijk ook opv's die op zijn...

Kortom: de Bezzera mag weg naar een liefhebber die zin heeft in een hobbyproject en ik ga op zoek naar iets anders. Ik heb zitten twijfelen over een nieuwe Bezzera, omdat ik wel houd van het merk en van het idee dat ze - ondanks dat alle andere merken met die E61 werken - wel een erg mooie groep maken. Zeker toen een tweedehands Strega op mijn pad kwam, maar ik heb eens zitten meten: hij past niet in mijn keuken. Ik kom gewoon niet uit met aanrechtruimte en bovenkastjes.

Maar ondanks mijn voorkeur voor Bezzera denk ik dat ik toch overstap naar E61. Waarschijnlijk gaat het een Cellini worden, maar ik sta nog open voor alternatieven.

On a sidenote: vandaag maar eens de Compak uit elkaar geschroefd en schoongemaakt. Heerlijk klusje met dit weer, gewoon rustig buiten in de tuin op een bankje de maalschijven poetsen met een tandenborsteltje. En daarna genieten van een heerlijke espresso :)
toon volledige bericht
Misschien is dit interessant?
http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=6702

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Had hem inderdaad ook al zien staan. Het is best een mooie prijs voor de set, maar ik heb nog niet zoveel last van upgradeïtis dat machine en maler meteen allebei vervangen mogen worden. Ik kan voor mezelf niet verantwoorden om 1700 euro pretbudget stuk te slaan op dit moment.

En de Bezzera levert me nu af en toe frustraties op, maar over mijn Compak K3 ben ik nog heel tevreden. Ik weet dat er betere malers zijn dan die K3, maar die bewaar ik voor over een paar jaar als ik weer last krijg van upgradeïtis. Als ik zoveel geld uitgeef (waarschijnlijk niet), ga ik waarschijnlijk voor een Cellini Evo met een rotary, om de volgende upgrade van de machine alvast voor te kunnen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:25:
[...]

Had hem inderdaad ook al zien staan. Het is best een mooie prijs voor de set, maar ik heb nog niet zoveel last van upgradeïtis dat machine en maler meteen allebei vervangen mogen worden. Ik kan voor mezelf niet verantwoorden om 1700 euro pretbudget stuk te slaan op dit moment.

En de Bezzera levert me nu af en toe frustraties op, maar over mijn Compak K3 ben ik nog heel tevreden. Ik weet dat er betere malers zijn dan die K3, maar die bewaar ik voor over een paar jaar als ik weer last krijg van upgradeïtis. Als ik zoveel geld uitgeef (waarschijnlijk niet), ga ik waarschijnlijk voor een Cellini Evo met een rotary, om de volgende upgrade van de machine alvast voor te kunnen zijn :)
Die ik linkte heeft toch een rotary pomp? De plus heeft dat toch?..of ben ik in de war?
edit: Yes rotary: http://casabarista.nl/roc...oluzione-espressomachine/

De maler is ook niet helemaal mijn keuze hoor. Ik dacht ook meer aan gewoon de machine los kopen en daar voor onderhandelen

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 07-07-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Voor zover ik weet is Plus (inmiddels V3) met vibratiepomp en (overbodige) PID en Evoluzione (V2) met rotary en zonder die PID.

Maar, ik heb iemand gevonden die machines reviseert en misschien wel iets interessants voor me heeft met garantie. En wellicht kan mijn Bezzera een mooi nieuw projectje worden voor hem. Eens kijken wat dat gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:24:
Voor zover ik weet is Plus (inmiddels V3) met vibratiepomp en (overbodige) PID en Evoluzione (V2) met rotary en zonder die PID.

Maar, ik heb iemand gevonden die machines reviseert en misschien wel iets interessants voor me heeft met garantie. En wellicht kan mijn Bezzera een mooi nieuw projectje worden voor hem. Eens kijken wat dat gaat worden...
Klopt geheel ja, dus die ik link is met rotary pomp dan toch :)?

Ik zou hem haast nemen en omruilen met mijn V3 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 07-07-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Je tweede link is inderdaad de Evoluzione, dus met rotary.

Maar de machine die verkocht wordt, dus uit je oorspronkelijke linkje, dat is een Plus. Maar dan wel de V2 in plaats van V3, dus nog zonder de PID.

En ook al is zo'n PID niet echt nodig, ik zou jou machine er niet voor gaan ruilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 14:15:
Je tweede link is inderdaad de Evoluzione, dus met rotary.

Maar de machine die verkocht wordt, dus uit je oorspronkelijke linkje, dat is een Plus. Maar dan wel de V2 in plaats van V3, dus nog zonder de PID.

En ook al is zo'n PID niet echt nodig, ik zou jou machine er niet voor gaan ruilen :)
ah nee zeker niet. Ik was in de war door de "plus". Dacht dat dit de evolutiozione was :).
Nevermind, dan is de aanbieding ook niet zo strak verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Erg mooi Bramster!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik heb een La Pavoni op bezoek, om te reviseren en een beetje bekender mee te raken.

De revisie is een succes. Nu nog opnieuw koffie leren zetten...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Vrijdag naar Kafko.
Mijn machine doet er te lang over om heet te worden en de drukmeter klappert tijdens het zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
hehe, succes ;)

Ik moet die van mij eigenlijk ook eens reviseren, lekt een beetje bij de bovenste houder van het glaasje en de rest van de rubbers mag opzich ook wel weer eens vernieuwd worden.

Heb er alleen eigenlijk geen plaats meer voor...

[ Voor 11% gewijzigd door Bramster op 08-07-2015 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Excuses voor de ūbercrappy (is dat een germanglicisme?) telefoonfoto, maar aanschouw de nieuwe aanwinst:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a4lxMlb.jpg

Bezzera niet ingeruild, maar wel samen met de verkoper van bovenstaande ECM even gediagnosticeerd. Toestand is niet eens zo slecht alleen de druk is echt te hoog. Binnenkort de OPV's maar eens nakijken.

En nog wat extra onderdelen cadeau gekregen, zodat een kleine opknapbeurt voor de oude dame gemakkelijk te doen is. Daarna mag ze in de verkoop.

Edit:
Iets minder crappy plaatje met het aanrecht nogal gevuld:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Z6o8N1F.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 08-07-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Mooi ding! ECM cellini? Hij lijkt ontzettend veel op mijn machine in ieder geval :)

Aanrechtje mooi vol zo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
ECM Cellini inderdaad. Een van de laatste voordat de boel werd omgedoopt naar Rocket. Ik moet er nog een klein dingetje aan knutselen: er zit een klein beetje vocht in de manometer, dat aan de binnenkant condenseert als hij warm wordt. Gewoon de leiding eraf halen, die manometer eruit halen en hem even goed laten drogen, lijkt me.

En dan nog even die Bezzera verpatsen en er is weer ruimte. Al heb ik wel weer iets anders voor op het aanrecht erbij, maar dat is minder lomp: een doka-timer voor de molen. Maar daar moet ik eerst nog een extra schakelaar in modificeren.

* dreamscape heeft gelukkig nog een aanrecht aan de andere kant van de keuken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zo ben ik deze week met opschenken bezig. Met de Hario V60 en Hario kettle, in combinatie met een verse Ethiopische Yirgacheffe. Ah wat een feestje is dat zeg, dat is echt lekker. Misschien nog wel lekkerder dan espresso, dare I say it :+. En dan heb ik de Keniaanse, die nog lekkerder beloofd te worden, nog liggen "rijpen". De bonen moeten eigenlijk even een dagje of 5 oud zijn, maar ik kon niet wachten. Dus de Ethiopische heb ik nu al aangepakt, de Keniaanse wacht ik tot dag 5 :)

Het rode fruit proef je zo heerlijk terug, feestje in je mond :D.

Ik wil het nog wat meer testen in de Moccamaster, maar volgens mij krijg je met opschenken zoveel meer smaak eruit dat het wel heel zonde is om het dan met de moccamaster te doen (zou wel lekker makkelijk zijn :P)
dreamscape schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 08:49:
ECM Cellini inderdaad. Een van de laatste voordat de boel werd omgedoopt naar Rocket. Ik moet er nog een klein dingetje aan knutselen: er zit een klein beetje vocht in de manometer, dat aan de binnenkant condenseert als hij warm wordt. Gewoon de leiding eraf halen, die manometer eruit halen en hem even goed laten drogen, lijkt me.

En dan nog even die Bezzera verpatsen en er is weer ruimte. Al heb ik wel weer iets anders voor op het aanrecht erbij, maar dat is minder lomp: een doka-timer voor de molen. Maar daar moet ik eerst nog een extra schakelaar in modificeren.

* dreamscape heeft gelukkig nog een aanrecht aan de andere kant van de keuken...
Het hebben van 2 aanrechten is hier ook een zegen, anders had ik allang ruzie met mijn vriendin gehad :P.

In een ander topic (waar nagenoeg niemand van de mensen hier bij zal kunnen, heb ik een kort stukje geschreven wat ik het verschil vind tussen een halfautomaat en volautomaat). Voor de liefhebbers quote ik hem hier ook even
Ja ik ben koffie-snob, maar wat mij betreft zet je er gewoon andere drankjes mee met een volautomaat vs halfautomaat.

Mijn moccamaster (filterkoffie machine) zet een ok bakje pleur. Ga ik het met de hand opschenken (dus ook gewoon filterkoffie, maar dan handmatig) dan haal ik echt meer smaken uit mijn koffie. Zeer merkbaar een stuk smakelijker.

Zet ik met een volautomaat een bakje espresso, dan maak je wat mij betreft vaak meer een "sterke koffie". Dat heeft te maken met dat volautomaten maar zelden echt fijn genoeg kunnen malen en kunstmatig druk opbouwen. Het resultaat is een voor de gemiddelde drinker een goed bakje sterke koffie, maar het is niet echt een espresso.

Een halfautomaat met losse maler kan je dusdanig finetunen dat het proces van drukopbouwen puur komt door de fijnheid van de maling en het resultaat met bijvoorbeeld 17gram koffie in 30 seconden gezet met als resultaat zeg een 50ml (ongeveer 40gram) espressovloeistof. Dat is echte espresso en is dan ook dik en lobbig met die herkenbare filmlaag die in je mond achter blijft na het drinken. Een espresso is dan merkbaar ook heel anders van smaak dan "sterke koffie", want waar een sterke koffie bitter wordt, hoeft dat bij espresso zeker niet.

Ik ben niet voor of tegen een halfautomaat/volautomaat/filterkoffie. Allen heeft zo zijn doel en resultaat in de kop. Maar besef dat het gewoon iets anders is wat je er mee maakt.

Ikzelf vind een volautomaat met die bekende populaire lidl-dark-roast boon een ok bakje koffie opleveren. Maar ik ga die niet als espresso drinken (30 tot 60ml), want dat wordt bittere troep. Maar trek hem iets langer door als Lungo (90 tot 120ml) en hij smaakt acceptabel en beter dan senseo e.d.
En daar zit hem de crux voor mij, een volautomaat zie ik als een koffiemachine en niet als espressomachine.
toon volledige bericht

[ Voor 80% gewijzigd door Nomad op 09-07-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Machientje werkt weer perfekt!
Hoofdleiding naar de broeikop was verstopt, overdrukventiel preventief vervangen (was wat verkleurd wegens zweten), nieuwe drukmeter geplaatst en hier en daar wat rubbers vervangen en de boel gesmeerd.
Peter heeft weer puik werk afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Mooie Cellini Dreamscape :)
De plaats die jij in de breedte hebt heb ik in de hoogte voor de Strega ;)
Mooi dat die weer werkt coob, nu weer lekker espresso's maken!

Ik heb een tijdklok, met wifi besturing en verbruiksmeter, gekocht voor bij de Strega, moet toch wel lang opwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Dat laatste valt me bij de Cellini juist reuze mee. Hij is echt veel sneller warm dan ik had gedacht.

Ik dacht dat ik met een E61 echt wat meer geduld zou moeten hebben dan met de Bezzera (waarbij de bovenkant van de boiler direct aan de zetgroep vast zit om hem op te warmen), maar dat blijkt helemaal niet waar. Dat rondstromende water zorgt al snel voor een opwarmende groep.

Nogal wiedes. Daarom gebruiken ze ook cv-leidingen met water in plaats van koperen staven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Mooi om te zien trouwens dat de machine van een vriend van me flink verkalkt was en de mijne helemaal niet.
Hij doet niks aan waterbehandeling en ik gebruik die harsfilters aan de aanzuigslang.
Beide samen bij Kafko geweest de vorige keer en nu weer samen geweest.
Zelfde watergebied ook.

-edit-
Eindelijk smaken mijn shots weer! :o
Laatste tijd werd de koffie steeds minder lekker maar dat sluipt er langzaam aan in.
Begon al aan mezelf te tweifelen of ik koffie nog wel lekker vond. :+
Mexico Altura van Caffetto!!! Zoow lekker. :9~ _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door coob op 11-07-2015 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Momenteel heb ik een Braziliaanse Sao Judas Tadeu (gewas: catuai) in de molen liggen. Lekker ! Een heerlijke volle smaak, zeker de moeite ! Zeer weinig bitter of zuur wat wel de trend lijkt voor Braziliaanse koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Wat is iedereen lekker bezig hier :) . Leuk om te zien. Ik krijg zo bezoek van een bruidspaar en ik ga er gewoon voor, zo meteen opschenken die handel ipv espressootjes. Proeven is beleven is erbij zijn :P, of zoiets :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
is het heel raar als ik af en toe de keuken in loop om alleen maar even de Strega te bekijken? :?

Opschenken heb ik nog niet geprobeerd... maar voorlopig heb ik genoeg te "klooien" met espresso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Bramster schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:20:
is het heel raar als ik af en toe de keuken in loop om alleen maar even de Strega te bekijken? :?

Opschenken heb ik nog niet geprobeerd... maar voorlopig heb ik genoeg te "klooien" met espresso
Haha, nee dat betekent gewoon dat je de machine waardig bent :). Voor ons is koffie een hobby en dan mag je trots en blij zijn met je gear :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Peter had een mooie Cellini professional staan.
Op vast water met rotary pomp...
Maar ja, net mijn machientje helemaal gereviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
"De LD50 van cafeïne voor mensen wordt geschat op 150 tot 200 mg per kg lichaamsgewicht. Dit staat ongeveer gelijk aan 80 tot 100 koppen koffie"

Gelukkig maar :P
Regenachtige zondagen zijn slecht :+

Welke webshops gebruiken jullie voor koffiespul trouwens? moet o.a. nog een mooie RVS knockbox, tamp-mat en cappuchino kopjes hebben

[ Voor 25% gewijzigd door Bramster op 12-07-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ben wel blij met de kopjes van de Makro, die had wel een ok serie :)

Ruime cappuccino kopjes, en mooie dikwandige espressokopjes, voor niet teveel geld

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/EBwd29JciUsugg41Y8hoaEzy/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Tegen beter weten in heb ik net rijst in mijn Demoka m203 grinder gegooid in een poging tot schoonmaken.

Visueel zag het er allemaal schoon uit.

Nieuwsgierig dat ik ben heb ik 'm toch even open gemaakt. De rijst zit overal!
Fijne rijststof is zelfs het motorcompartiment ingezogen.

Ik ben dus maar over gegaan op het traditionele handmatig schoonmaken met een tandenborsteltje, zeep en water.

Edit:

De Silvia ook maar gelijk gedaan.
Altijd leuk om veel crema te trekken als alles schoon is.

Afbeeldingslocatie: https://dl.pushbulletusercontent.com/YGwg5kkMiGe3ShTULdLIb7T4t7EyAVJ9/IMG_20150713_114306-01.jpeg

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond P op 13-07-2015 11:48 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Goed schoon is echt het begin van fijne koffie, goed bezig dus :) !

Ik had het al genoemd hier, ik ben lekker bezig met filterkoffie. De bosvruchten vliegen me om de oren qua smaak (rode bes, aardbei, framboos), dus ik ben in mijn nopjes.
Maar, mijn vriendin vroeg of ik even chocomelk wilde opschuimen voor haar, dus de espressomachine ging weer aan. Meteen even de boiler flink doorgespoeld, want niemand wil een week oud water, het ruikt dan ook wat. Kortom, was nodig om de machine weer eens aan te doen.
Na een choco-opschuim-sessie stond de machine toch klaar voor gebruik, dus snel de maler even ingesteld voor espresso en deze opengetrokken "klik".
Eerste bakje liep te snel, smaken zaten er desondanks wel in, maar het miste de dikke body en balans, dus die ging na een sip de gootsteen in.
Maler 1 tikje fijner en iets meer gedoseerd (1 gram meer, zeer merkbaar) en hij liep meteen goed. Fijn dat dat nu zo makkelijk weer ingesteld is, dat was vroeger wel anders. En wat een fijne bak, de ouderwetse espresso ook qua smaken. Niet bitter, wel die dikke nootsmaken. Niet heel zoet te noemen, maar wel dat filmige in de mond wat echt blijft hangen. Nog niet in de cappuccino gehad uiteraard, maar daar gaat hij morgen in, daar lijkt hij mij zeer geschikt voor ook en ik heb nog lekkere bio Arla melk staan. Melksoorten maakt ook wel uit, de Arla is wat zoeter vind ik en voor cappuccino iets romiger lijkt het. I like it.

Koffie is toch wel leuk hoor, zeker nu het steeds minder een gevecht is en steeds meer gewoon genieten. En daarmee behoud je de heerlijkheid, maar is de hobby geen frustratie meer van proberen en proberen en wisselen van malers etc etc. Dit is goed zo.

Wel is het onhandig om met 1 maler filter en espresso te zetten, je blijft wisselen en cleanen en dat is èn veel werk en kost je gewoon koffie. Dus een los filtermalertje komt er nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Herkenbaar, dat stuk over niet meer "vechten", stuk handiger nu met de Strega maar wel nog steeds de invloed om lekker te spelen. Ik heb voor filter inderdaad een andere maler staan, een Pavoni Jolly waar ik pas nieuwe maalschijven ingezet heb, scheelt nogal.

Trouwens, wat betreft soorten melk, iemand hier ervaring met melkvervangers voor in de cappuchino? soja of amandel? iets anders?
Volgende week een vegan vriendin op bezoek, wil haar wel wat lekkers kunnen voorzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Nomad schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:17:
Wel is het onhandig om met 1 maler filter en espresso te zetten, je blijft wisselen en cleanen en dat is èn veel werk en kost je gewoon koffie. Dus een los filtermalertje komt er nog wel.
Om die reden heb ik mijn "ouwe" Delonghi burr grinder bovengehaald, om de french press te voorzien. Nu zul je, jouw kennende, wel met een veel betere maler afkomen hiervoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Bramster schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:19:
Herkenbaar, dat stuk over niet meer "vechten", stuk handiger nu met de Strega maar wel nog steeds de invloed om lekker te spelen. Ik heb voor filter inderdaad een andere maler staan, een Pavoni Jolly waar ik pas nieuwe maalschijven ingezet heb, scheelt nogal.

Trouwens, wat betreft soorten melk, iemand hier ervaring met melkvervangers voor in de cappuchino? soja of amandel? iets anders?
Volgende week een vegan vriendin op bezoek, wil haar wel wat lekkers kunnen voorzetten
Volgens mij hebben recentelijk die Seattle dames daar een stuk over gedaan op youtube. Ze lieten ook zien wat wel/niet opschuimd. *googled* en ja hoor:
YouTube: Latte Art University | Day 5 | Alternative Milks
Misschien goede start om even te kijken, ik ben zelf ook niet zo thuis in melk verder.
Phuncz schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:22:
[...]

Om die reden heb ik mijn "ouwe" Delonghi burr grinder bovengehaald, om de french press te voorzien. Nu zul je, jouw kennende, wel met een veel betere maler afkomen hiervoor :)
Was niet van plan om er gek mee te doen, volgens mij is dat voor filter niet zo nodig. Een baratza Encore gaat het worden denk ik. Met 140 euro goed te betalen en mooi compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Thx voor de link, op zoek naar melkvervanger met veel proteïne dus

Ik heb een Baratza Virtuoso Preciso gehad, daar was ik toch wat minder tevreden over... 2x in een jaar kapot gegaan, niet dat die niets meer deed maar de verstelling werkte minder lekker, of de maling werd minder uniform. Voordeel is dat ik de 2e keer een hele nieuwe in de doos kreeg, die heb ik gelijk weer tegen nieuwprijs ingeruild en voor de Macap M4D gegaan (met bijbetaling uiteraard)

[ Voor 74% gewijzigd door Bramster op 15-07-2015 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Bramster schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 06:21:
Thx voor de link, op zoek naar melkvervanger met veel proteïne dus
Zo'n 3,5 tot 4% vet (volle melk) is ook handig. Dat stabiliseert je foam.
Meer dan 4% vet en het gaat lastig worden om foam te maken. Als het je lukt om foam te krijgen dan blijft die dus wel langer staan.
Boven de 10% wordt het weer steeds makkelijker.

De ene proteïne is de andere niet. Caseïne bindt zich beter aan lucht dan whey, sojamelk (bijvoorbeeld) bevat geen caseïne.
Koemelk eiwitten bestaat uit 80% caseïne en 20% whey. Ik ga er maar even van uit dat dat de reden is waarom alle alternatieve melken falen om te foamen (edit: foam vast te houden).

SCAA heeft er ook nog het een en ander over te zeggen.

Vegans geven altijd zo veel stof tot nadenken. :9

Dikke sojamelk (sojaroom) heeft een zeer hoog vetpercentage, een redelijke hoeveelheid eiwitten dus foamen zal daar vast goed mee lukken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Heeft iemand nog een tip voor een interessant proefpakket met diverse bonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
rgras schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:24:
Echt vers heb je hier wat pakketten.
http://www.fascino-coffee.../direct-trade-proefpakket
http://www.fascino-coffee...tten/espresso-proefpakket
http://www.fleurdecafe.nl..._ProefpakketEspresso.html

[ Voor 4% gewijzigd door coob op 18-07-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
rgras schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:24:
Bij http://www.ikbrandvoorjou.nl hebben ze nu 8 keuzes, je kan per 250 gram bestellen, maar mogelijk kun je ook een deal maken om iets minder van elk te bestellen als je ze alle 8 wilt proeven. Het wordt echt vers gebrand, en bezorging in Utrecht is gratis. Ik ga er binnenkort ook weer bestellen. Als je eenmaal vers gehad hebt, dan wil je toch eigenlijk geen supermarkt boon meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Bedankt! Ik zal de komende maanden (ik drink niet uitzonderlijk veel koffie) de bonen van Fascino en Ikbrandvoorjou.nl proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn Ascaso i-steel! Sinds ik de maler heb ingesteld op de juiste setting qua fijnheid is elk kopje een genot! Waar ik met de handmaler wel eens moeite had meerdere kopjes achter elkaar in 26 seconden de juiste hoeveelheid espresso te krijgen gaat dit nu elke keer prima!

Binnenkort maar eens wat luxere bonen dan de budget-bonen van Fascino!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
don_appie schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:53:
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn Ascaso i-steel! Sinds ik de maler heb ingesteld op de juiste setting qua fijnheid is elk kopje een genot! Waar ik met de handmaler wel eens moeite had meerdere kopjes achter elkaar in 26 seconden de juiste hoeveelheid espresso te krijgen gaat dit nu elke keer prima!

Binnenkort maar eens wat luxere bonen dan de budget-bonen van Fascino!
Klinkt goed!

Ik heb nog een kilo beukenhorst in de vriezer liggen waar ik naar loop te staren maar mezelf niet zover krijg om het uit de vriezer te halen. Heb er geen zin aan, maar hij moet wel op. Dus komende 2 weken denk ik maar weer aan de lungo :P. Vond nu juist die opschenk filter zo lekker, de komende tijd wordt een stapje terug in smaak ben ik bang :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
Nomad schreef op maandag 20 juli 2015 @ 11:03:
[...]

Klinkt goed!

Ik heb nog een kilo beukenhorst in de vriezer liggen waar ik naar loop te staren maar mezelf niet zover krijg om het uit de vriezer te halen. Heb er geen zin aan, maar hij moet wel op. Dus komende 2 weken denk ik maar weer aan de lungo :P. Vond nu juist die opschenk filter zo lekker, de komende tijd wordt een stapje terug in smaak ben ik bang :P.
Ik ga denk ik nu iets rapper door mijn bonen heen nu ik niet meer handmatig maal. Volgende Kg zal denk ik de Brasil Yellow Bourbon zijn. Ik kijk er al naar uit. :)

Ondertussen ga ik ook de Bialetti maar eens afstoffen en met de handmaler daar een goeie maling voor proberen te krijgen. Weet alleen niet of de Fascino 'pittig' bonen daar geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:49
Ik zit nu al een een half jaar in mijn koffie-apparaat-zoektocht en ik kom er maar niet uit. Ik drink thuis niet veel koffie (voornamelijk op het werk) maar ik mag graag een lekker cappuccino drinken. De basis daarvan is natuurlijk weer een lekkere espresso.

Ik gebruik nu een Moka potje wat wisselende resultaten geeft. De ene keer komt de koffie er ontzettend dik uit en is de bodem van het potje net gevuld, en komt er niets meer uit, de andere keer zet ik wel redelijke koffie er mee. Het verschil? Al sla je me dood. Beide keren vul ik het potje met redelijk heet water zodat hij kort op het vuur staat, ik heb het vuur zacht, en ik strijk de koffie zowat met een veertje af zodat het maar niet aangedrukt wordt, want dan gaat zelfs het overdrukventieltje open als ik dat per ongeluk doe, haha.

Afijn, dat is wel redelijk, maar vind ik qua smaak niet helemaal 100%, al vind mijn bezoek het heerlijk. De koffie is voorgemalen Lavazza want ik heb geen maler thuis.

Nu kan ik twee dingen, eigenlijk drie dingen doen.
- Een halfautomaat. Er is me al eens een Gaggia geadviseerd, die ik bijna gekocht had maar ik meen me te herinneren dat er uitvoeren waren van RVS, messing en nog iets, en dat de goedkope versie op een gegeven moment kon roesten? Toen heb ik afgezien van die goedkope want ik wil wel iets hebben wat redelijk lang mee gaat.
Voordelen zijn verder het weinige schoonmaken tov een volautomaat, en het is een kleiner apparaat. Nadelen zijn de extra maler (extra apparaat voor in de kast) en het feit dat ik voor mensen die gewone koffie willen, een extra apparaat moet hebben.

- Volautomaat. Ik heb een Solac CA 4817 gezien die refurbished spotgoedkoop zijn. Maar de reviews blijven noemen dat het apparaat niet hete koffie zet. Verder ziet hij er leuk uit, heeft een stoompijpje voor de cappuccino en kan gewone koffie zetten. En goedkoop ;p Nadeel is het vele schoonmaken van wat ik begrijp en het is een gigantisch ding.

- Gewoon doorgaan op mijn huidige manier en voor een lekker kopje naar de plaatselijke koffie-expert gaan.
Met daarnaast een Senseo of filterkoffie opschenken voor het bezoek.

Budget? 200-300, bij meer is het voordeliger om een Nespresso apparaat te kopen in de aanbieding en het bespaarde geld aan cupjes uit te geven :+

Er wordt niet veel koffie mee gezet, hooguit drie kopjes per week voor in de cappuccino. Ik hou van wat lekkers en wil daarom best wat uitgeven ondanks dat ik er maar weinig drink.

Ik ben benieuwd of ik met dit budget toch wat leuks op de kop kan tikken waarmee ik een lekkere cappuccino kan maken met ongeveer het zelfde werk als het vullen van mijn Moka :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Als je cappuccino wilt maken, is een halfautomaat met warmtewisselaar de beste keuze. Maar dan moet er wel een maler naast.

Het wordt daarmee dus wel wat kostbaarder, maar ik acht de kans groot dat je al snel meer koffie gaat drinken dan die drie bakjes per week. En voor bezoek dat 'gewone koffie' wil, maak je dan gewoon americano's.

Dus maak ik even schaamteloos reclame voor mijn oude machine: http://link.marktplaats.nl/m950279585

Misschien is zo'n soort apparaat een interessante optie voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 19:49
Mijn gok is ook dat er meer gedronken gaat worden als het leuker en lekkerder wordt, idd. Ik ga me nog even inlezen in die warmtewisselaars want dat klonk interessant zoals ik ook in de topicstart las :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Ik mis een beetje de aandacht voor slow coffee in dit topic. Het grote voordeel van slow coffee vind ik dat je met heel eenvoudige hulpmiddelen een erg goede kop koffie kan zetten. Zelf gebruik ik sinds jaar en dag de cafetiere ( Wikipedia: French press ) en het beroemde melitta filter ( Wikipedia: Melitta ) voor de bekende opschenkmethode.

[YouTube: https://youtu.be/JdQfMwRIqYw]

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Oh de French Press staat hier bij mij langs de half-automaat hoor :) Nomad is ook al een paar keren lyrisch geweest over de filter-varianten de laatste maanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De aeropress en french press worden hier ook gewoon gebruikt met goede resultaten.

Sinds het Amsterdam Coffee Festival ben ik stiekem aan het kijken naar een 'dutch drip', maar die zijn wel erg prijzig.
Misschien dat ik een keer aan de slag ga met plastic flesjes om te zien of ik uberhaubt voldoende geduld ervoor heb.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:02
Ik heb steeds vaker dat wanneer de molen van mijn volautomaat gaat malen, de bonen niet automatisch worden gepakt uit het reservoir. Iemand enig idee hoe dit kan? Ik heb hem al eens schoongemaakt zodat de achtergebleven vetten van de bonen weg zijn, maar nu moet ik dus iedere keer dat ik op de knop voor een kopje koffie druk, in de gaten houden of hij de bonen wel pakt en maalt, anders krijg ik een slap bakkie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zitten er voldoende extra bonen in de hopper om de onderste bonen omlaag te duwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 18:33
Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met elektronische melkopschuimers cq tevens opwarmer?

Heb geen (half)automaat en zo af en toe fijn melklaagje kan best wel eens lekker zijn.
Tevens handig om niet elke keer een pannetje melk op te zetten of de magnetron (brr) te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Sommige zijn best goed, de Nespresso Aeroccino is blijkbaar een goede keuze hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:55:
Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met elektronische melkopschuimers cq tevens opwarmer?

Heb geen (half)automaat en zo af en toe fijn melklaagje kan best wel eens lekker zijn.
Tevens handig om niet elke keer een pannetje melk op te zetten of de magnetron (brr) te gebruiken.
Meeste van dat spul doet wat de gemiddelde consument wil, dik lobbig schuim wat bovenop je koffie ligt. Dat is niet wat een barista ambieert om bijvoorbeeld latte-art mee te maken, maar voor een hoop mensen precies wat ze willen. Als je dat zoekt, dan zijn de meeste stand alone opschuimers (waterkokertjes met draaiend veertje erin) prima dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 18:33
Ja, dacht al beetje dat het hier vloeken in de kerk was 😈
Lees echter veel gemengde ervaringen over die dingen, dus dacht laat ik hier eens een poging wagen.

Die Aeroccino is wel leuk/bijpassend meteen met een Nespresso.
Beetje nadelig is de hoge prijs en het niet kunnen gebruiken als normale melk opwarmer?
Tenminste, dat kan ik nergens terugvinden.
Pagina: 1 2 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1