Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

'electronics' ≠ 'brewing unit'.
M.a.w. elektronica is wat anders dan een mechanisch onderdeel.

De brouweenheid van een Melitta Caffeo Barista T ziet er zo uit: (er zijn trouwens 2 modellen; oud/nieuw)
Afbeeldingslocatie: https://www.coffeemakers.de/media/image/43/37/fa/melitta-brueheinheit-A-047-6716059_600x600.jpg
Eigenlijk net zo(iets) als die van menig andere volautomaat.

En de aandrijving (tandwieloverbrenging) en de motor die daar achter zit, is weer wat anders. Maar dan kan b.v. ook de elektronische aansturing van die motor defect zijn geweest, doordat b.v. de boel te zwaar loopt c.q. vastloopt.

https://www.coffeemakers....etzen-der-br%C3%BCheiheit

en hier vind je een heel scala aan issues:
https://komtra.de/forum/i...Wartung-%E2%80%A2-Pflege/

Aangezien deze machine een (user) verwijderbare brouweenheid heeft, kan het gebeuren dat bij het terugplaatsen de aandrijving niet goed 'inklikt' en/of te zwaar loopt. Wellicht daar een probleem mee?

Er wil ook nog wel eens een klein bevestigingsonderdeel van de zetgroep afbreken/scheuren. En dat valt makkelijk te reparen, zonder dat je de hele unit behoeft te vervangen.
zie hier:
https://komtra.de/media/f...Cheinheit-A6571201041.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 31-07-2018 08:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zijn nu toch al weer 2 weken verder na mijn aankoop van de Domobar, dus even een kleine update!
Dag na aankoop direct een zakje "Yellow Bourbon" gaan halen bij Simon Levelt, net over de grens. Het duurde me even om de maalgraad juist in te stellen dus wel wat koffie verloren in het proces ;w

Eenmaal ingesteld was ik direct verkocht! Wat een upgrade ook van een nespresso machine! :D
Espresso komt er mooi uit, zacht van smaak, romig, maar zeker niet bitter/zuur. Enkel een probleempje... de crèma... :X Dit was met moeite een klein, vrij dun laagje wat al snel weg viel. (bonen niet vers genoeg?)

Het zakje Bourbon was op, dus dan maar nieuwe koffie proberen. Op naar de Cuperus (Antwerpen voor de niet kenners). Hier staat de brand datum wel vermeld op de bonen dus wist ik zeker dat, moest de crème nu niet lukken het al niet aan de bonen zou liggen. Heb maar een zakje "Guji Shakiso" mee genomen, een Ethiopishe wat Fris & Fruitig zou moeten zijn, maar komt er wat zuur uit bij me. (1:2 extractie over 35sec.) Fijner malen hielp niet. (Filter is deze wel zeer lekker, lijkt dus geen Espresso koffie te zijn?)

Dan maar terug een andere boon zoeken, uitgekomen bij de "Buenos Aires" van Niceragua. Zoet & Fruitig". Na wat proberen en doen haal ik er een zeer lekkere Espresso uit met 1:2.5 over 30-35 Sec.

Iemand eventueel nog tips voor bonen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:48
@Verwijderd

Bestel zelf vaak bij Fascino coffee. Altijd vers en goede prijs kwaliteit verhouding (vind ik dan ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 21:37

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
jaguarxj16 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:57:
@Verwijderd

Bestel zelf vaak bij Fascino coffee. Altijd vers en goede prijs kwaliteit verhouding (vind ik dan ;-) )
Altijd vers klopt zeker, maar ik heb nu een paar keer koffie van ze gehad die niet zo mooi gebrand zijn, alle mooie smaken die er in hoorden te zitten waren weg.

De Yellow Bourbon van gebrand.nl kan je ook even proberen chocomousse. Als je van romig en crema houd, zit je met Brazilliaanse koffies wel goed, Indonesische koffies kan ook zeker, maar dan zitten er ook meer aardse smaken in (wat ik zeker wel kan waarderen).

Koffiestation.nl heeft mijn favoriete Brazil en die is ook niet moeilijk te zetten en met zat crema (na stoppen extractie heb ik 75% crema, 25% koffie, wat uiteraard binnen 10 secs wel omdraait qua verhoudingen)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:15:
[...]

Altijd vers klopt zeker, maar ik heb nu een paar keer koffie van ze gehad die niet zo mooi gebrand zijn, alle mooie smaken die er in hoorden te zitten waren weg.

De Yellow Bourbon van gebrand.nl kan je ook even proberen chocomousse. Als je van romig en crema houd, zit je met Brazilliaanse koffies wel goed, Indonesische koffies kan ook zeker, maar dan zitten er ook meer aardse smaken in (wat ik zeker wel kan waarderen).

Koffiestation.nl heeft mijn favoriete Brazil en die is ook niet moeilijk te zetten en met zat crema (na stoppen extractie heb ik 75% crema, 25% koffie, wat uiteraard binnen 10 secs wel omdraait qua verhoudingen)
Bedankt voor de tips! Zal dit zeker eens proberen.
De koffie die ik van Cuperus kocht gaf me wel zeer mooie crèma, dus het zal dan wel aan de ouderdom/'vers'heid van de Bourbon gelegen hebben denk ik?

Nu nog het melkschuim onder de knie krijgen! Af en toe een zondagse cappuccino kan ik wel smaken :) Voorlopig wordt mijn melk veel te snel warm (met koude melk + pitcher) en zonder schuim. Heb al enkele methodes geprobeerd maar steeds zonder success. Ook maakt deze zo veel herrie!
Zal dit weekend maar eens wat liters kopen om te testen en te oefenen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:25

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik merk dat mijn Bosch volautomaat niet echt consequent is qua smaak.
Het ene kopje heeft meer smaak dan de andere. En soms lijkt de koffie zelfs zurig?

Ik houd het apparaat schoon. Ik drink misschien 10 á 12 kopjes per week.
Één of twee keer per week spoel ik de zetgroep door.
Netjes ontkalken wanneer het apparaat dat aangeeft.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik gebruik wel kwaliteit bonen van o.a. Fascino.

Nu zit ik te denken om gewoon voor volledig handmatig te gaan. Dus zelf de bonen malen, en dan een Aeropress of iets vergelijkbaars.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
WouterL schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:23:
[...]

Hij is elke keer netjes gerepareerd. Daarvoor hulde voor de goede service van melitta. Ben echter niet echt technisch aangelegd (wat koffiemachimes betreft althans) wat dat betreft. In het schade report stond dat de aandrijving van de zetgroep was vervangen alsmede de "brewing unit" en simpelweg de code beschadigd met als code onderdeel "elektronics". Dit is dus de derde keer dat er wat met de zetgroep aan de hand is. En met stuk bedoel ik het apparaat zet geen koffie meer. :')
De aandrijving (waarschijnlijk de motor die de zetgroep langs de spindel omhoog beweegt) is dus vervangen, maar waarom is niet bekend; "brewing unit" = zetgroep, die is dus ook vervangen, maar waarom is ook niet bekend.
Maar met deze summiere informatie kan ik helaas niets, "het apparaat zet geen koffie meer", dat kan tig oorzaken hebben.

edit: zoals @ehtweak ook aangaf is een waarschijnlijk scenario het niet correct terugplaatsen van de zetgroep, deze beweegt tijdens de operatie in een nauwe ruimte en als deze niet goed zit ingeklikt kan deze aan/vastlopen. Als deze vastloopt krijgt de motor het zwaar te verduren en kan deze doorbranden.

[ Voor 14% gewijzigd door gop1 op 31-07-2018 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:20:
Nu nog het melkschuim onder de knie krijgen! Af en toe een zondagse cappuccino kan ik wel smaken :) Voorlopig wordt mijn melk veel te snel warm (met koude melk + pitcher) en zonder schuim. Heb al enkele methodes geprobeerd maar steeds zonder success. Ook maakt deze zo veel herrie!
Zal dit weekend maar eens wat liters kopen om te testen en te oefenen denk ik.
Houdbare (of verse) volle melk opwarmen in de magnetron en vervolgens schuim maken met zo'n glazen melkopschuimer met zeef (twintig keer op en neer) van de Blokker of de Hema (circa €10). Lukt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
prijk schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:20:
[...]

Houdbare (of verse) volle melk opwarmen in de magnetron en vervolgens schuim maken met zo'n glazen melkopschuimer met zeef (twintig keer op en neer) van de Blokker of de Hema (circa €10). Lukt altijd.
Naar je werk lopen kan ook, maar als je net een auto gekocht hebt en een rijbewijs hebt, is rijden mogelijk wel leuker :P.

Hij heeft een hartstikke mooie machine, die heeel prima melk kan opschuimen, ik snap wel dat hij het dan ook daarmee wil doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:27:
[...]

Naar je werk lopen kan ook, maar als je net een auto gekocht hebt en een rijbewijs hebt, is rijden mogelijk wel leuker :P.

Hij heeft een hartstikke mooie machine, die heeel prima melk kan opschuimen, ik snap wel dat hij het dan ook daarmee wil doen :P
Haha! inderdaad! Ik heb ook nog de Aerocino van Nespresso staan, doet zijn job maar verlang wel naar meer natuurlijk. :p

Heb zowel met Volle als magere melk geprobeerd, veel lawaai, snel warme melk maar bijna 0% schuim. Zal een kwestie van oefenen worden denk ik want heb ondertussen toch al alle mogelijke tutorials gezien op YT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:32:
[...]

Haha! inderdaad! Ik heb ook nog de Aerocino van Nespresso staan, doet zijn job maar verlang wel naar meer natuurlijk. :p

Heb zowel met Volle als magere melk geprobeerd, veel lawaai, snel warme melk maar bijna 0% schuim. Zal een kwestie van oefenen worden denk ik want heb ondertussen toch al alle mogelijke tutorials gezien op YT.
Herkenbaar, maar tutorials kijken helpt weinig, ervaring is echt key. Ik heb ook uren filmpjes lopen kijken en kon er nog niets van. Maar na genoeg oefenen op je eigen machine krijg je er vanzelf handigheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:38
[...]

Ik gebruik houdbare volle melk van de Campina. Ik plaats het stoompijpje maar een paar mm in de melk en laat de melk door het kannetje rond kolken tot het kannetje zo warm is dat ik deze niet meer vast kan houden. Dan is de melk vrijwel de juiste temperatuur (verschilt per persoon en vuurvastheid van de handen :+ ) en heb je lekker schuimige melk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:28
gop1 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:55:
[...]

De aandrijving (waarschijnlijk de motor die de zetgroep langs de spindel omhoog beweegt) is dus vervangen, maar waarom is niet bekend; "brewing unit" = zetgroep, die is dus ook vervangen, maar waarom is ook niet bekend.
Maar met deze summiere informatie kan ik helaas niets, "het apparaat zet geen koffie meer", dat kan tig oorzaken hebben.

edit: zoals @ehtweak ook aangaf is een waarschijnlijk scenario het niet correct terugplaatsen van de zetgroep, deze beweegt tijdens de operatie in een nauwe ruimte en als deze niet goed zit ingeklikt kan deze aan/vastlopen. Als deze vastloopt krijgt de motor het zwaar te verduren en kan deze doorbranden.
Snap ik, maar het reparatierappport was dan ook helaas precies zo summier. De klacht die ik de derde keer had was dat de zetgroep vast zat, de machine niet meer constateerde dat de lekbak al terug zat (ook niet na herhaardelijk in en uit plaatsen of de machine uitzetten) en dat de monitor van het koffieapparaat een vreemd geluid maakte.

[ Voor 3% gewijzigd door WouterL op 31-07-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
WouterL schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:49:
[...]

Snap ik, maar het reparatierappport was dan ook helaas precies zo summier. De klacht die ik de derde keer had was dat de zetgroep vast zat, de machine niet meer constateerde dat de lekbak al terug zat (ook niet na herhaardelijk in en uit plaatsen of de machine uitzetten) en dat de monitor van het koffieapparaat een vreemd geluid maakte.
Ok, is nu alles gerepareerd is, wel alles wel weer naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
gop1 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:04:
[...]

Ok, is nu alles gerepareerd is, wel alles wel weer naar behoren?
Ja, opnieuw. Ben alleen benieuwd of het aan mij ligt, of dat deze zetgroepen gevoelig zijn voor defecten. Binnen twee jaar 3x defect..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
WouterL schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:05:
[...]

Ja, opnieuw. Ben alleen benieuwd of het aan mij ligt, of dat deze zetgroepen gevoelig zijn voor defecten. Binnen twee jaar 3x defect..
Ben niet bekend met dit merk, maar heb zelf te maken gehad met een vastgelopen zetgroep in een DeLonghi Magnifica. De zetgroep liep tijdens het naar boven gaan vast tegen het frame en zat daarna muurvast.
Apparaat helemaal uit elkaar gehaald om er uiteindelijk achter te komen dat er gewoon een toetsencombinatie is om de zetgroep handmatig terug naar beneden te halen.
Belangrijkste les: zorg ervoor dat je de zetgroep altijd correct terugplaatst en dat deze goed vergrendeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
gop1 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:19:
[...]

Ben niet bekend met dit merk, maar heb zelf te maken gehad met een vastgelopen zetgroep in een DeLonghi Magnifica. De zetgroep liep tijdens het naar boven gaan vast tegen het frame en zat daarna muurvast.
Apparaat helemaal uit elkaar gehaald om er uiteindelijk achter te komen dat er gewoon een toetsencombinatie is om de zetgroep handmatig terug naar beneden te halen.
Belangrijkste les: zorg ervoor dat je de zetgroep altijd correct terugplaatst en dat deze goed vergrendeld is.
Ik kan me best voorstellen dat ik de zetgroep niet goed heb teruggeplaatst na het afspoelen, hoewel dit nou niet echt een moeilijke exercitie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
[...]

Ik heb ook een domobar, mooi schuim was wel even een dingetje in het begin voor mij. Let op het volgende:
1. Gebruik volle (koe)melk (de biologische volle melk van Arla geet zeer mooi schuim), havermelk van Oatly (Bariste edition), of sojamelk van Alpro (Bariste edition).
2. Om zo snel mogelijk na het zetten van je espresso melk op te kunnen schuimen druk ik al tijdens de laatste vijf seconden van het koffiezetten op de stoomknop.
3. Draai tijdens het verwarmen een aantal keer snel de stoomkraan open om water uit de stoompijp te blazen, door het tijdens het verwarmen te doen gaat dit niet ten koste van je (beperkte hoeveelheid) stoom.
4. Zodra het lampje uit is direct nog even snel de stoompijp open en dicht om water eruit te blazen, daarna direct beginnen met opschuimen.
5. Gebruik een speciaal melkkannetje en als er niet teveel melk in zit (ik gebruik 110 ml voor 2 cappucino's) houdt deze dan een beetje schuin en steek het pijpje er tot iets onder de oppervlakte in, stoomkraan direct volledig open en melkkannetje weer rechtop houden. Houdt de stoompijp ongeveer in dezelfde positie, beweeg deze niet mee omhoog met het schuim, anders krijg je te veel schuim (geen mooi lobbig schuim).
6. Ga niet te lang door met stomen, zodra de bodem van de kan te heet wordt om aan te raken direct de stoomkraan uit.
7. Daarna nog even walsen en dan kan je melk mooi opgieten en eventueel latte art doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gop1 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:29:
[...]

Ik heb ook een domobar, mooi schuim was wel even een dingetje in het begin voor mij. Let op het volgende:
1. Gebruik volle (koe)melk (de biologische volle melk van Arla geet zeer mooi schuim), havermelk van Oatly (Bariste edition), of sojamelk van Alpro (Bariste edition).
2. Om zo snel mogelijk na het zetten van je espresso melk op te kunnen schuimen druk ik al tijdens de laatste vijf seconden van het koffiezetten op de stoomknop.
3. Draai tijdens het verwarmen een aantal keer snel de stoomkraan open om water uit de stoompijp te blazen, door het tijdens het verwarmen te doen gaat dit niet ten koste van je (beperkte hoeveelheid) stoom.
4. Zodra het lampje uit is direct nog even snel de stoompijp open en dicht om water eruit te blazen, daarna direct beginnen met opschuimen.
5. Gebruik een speciaal melkkannetje en als er niet teveel melk in zit (ik gebruik 110 ml voor 2 cappucino's) houdt deze dan een beetje schuin en steek het pijpje er tot iets onder de oppervlakte in, stoomkraan direct volledig open en melkkannetje weer rechtop houden. Houdt de stoompijp ongeveer in dezelfde positie, beweeg deze niet mee omhoog met het schuim, anders krijg je te veel schuim (geen mooi lobbig schuim).
6. Ga niet te lang door met stomen, zodra de bodem van de kan te heet wordt om aan te raken direct de stoomkraan uit.
7. Daarna nog even walsen en dan kan je melk mooi opgieten en eventueel latte art doen.
Super bedankt voor je reactie!
Geen idee wat ik deze keer zoveel anders heb gedaan dan ik reeds geprobeerd had, maar heb je tips stap voor stap gevolgd en had toch al aanzienlijk meer een substantie dat op schuim leek! Mijn melk(schuim) had ook een mooie glans.
Dit is het uiteindelijke resultaat: (een eerste begin...)
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/25it25u.jpg
Zal dit weekend nog wat meer oefenen, maar lijk het toch al wat meer onder controle te kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Wij gebruiken naar tevredenheid de bonen van Brandzaak, echt het proberen waard! Vooral de Honduras en Guatemala zijn onze favorieten

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:09:
[...]
Geen idee wat ik deze keer zoveel anders heb gedaan dan ik reeds geprobeerd had, maar heb je tips stap voor stap gevolgd en had toch al aanzienlijk meer een substantie dat op schuim leek! Mijn melk(schuim) had ook een mooie glans.
[afbeelding]
Zal dit weekend nog wat meer oefenen, maar lijk het toch al wat meer onder controle te kunnen houden.
Graag gedaan. Ik heb het ook allemaal met trial&error uit moeten vinden. Dat ziet er in ieder geval uit als goed schuim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:11
[...]

Ben benieuwd, had inderdaad ook wel eens wisselende ervaringen bij fascino. Nooit echt slecht, maar de ene keer beter dan de andere.

Heb toevallig vandaag, n.a.v. een eerdere post, een zakje Brazil en een Guatemala binnen gekregen van Koffiestation dus ben zeer benieuwd... 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
HubD1 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:17:
[...]

Ben benieuwd, had inderdaad ook wel eens wisselende ervaringen bij fascino. Nooit echt slecht, maar de ene keer beter dan de andere.

Heb toevallig vandaag, n.a.v. een eerdere post, een zakje Brazil en een Guatemala binnen gekregen van Koffiestation dus ben zeer benieuwd... 😀
Ben benieuwd naar je ervaring met Koffiestation :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:48
[...]

Ah dat is jammer. Zo'n fijnproever ben ik niet. Maar wel om het verschil te merken tussen supermarkt en Fascino (en dat is groot....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 12:06
Maar eens een opsomming van mijn koffiespulletjes:

- Nuova Simonelli Mac Digit machine
- Compak K3 bonenmaler
- Bocca Recreio bonen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W9PRo9bQO1byRWtQZGYzXs3u/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qov0kwvDudmqIjWERdov5UB1/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:09:
[...]

[afbeelding]
Deze heb ik vanmiddag gezet: (Die van jou zag er beter uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jt9hYokyJM7jzze5LAWw4sBu/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Ik weet niet meer waar maar ik las een tijdje terug ergens dat Fascino een dropshipper is. Ze kopen de zakjes bonen bij een groothandel in die b2b koffie verkoopt als private label. Die leverancier zit volgens mij ook in Weert of omgeving. Neemt natuurlijk niet weg dat de koffie nog steeds gewoon goed zal zijn gezien de ervaringen die ik lees.

Ik bestel altijd bij Giraffe Coffee, dat bevalt heel goed, maar ik vind het toch wat prijzig €36 voor een kilo bonen. Heb eens bij Schot koffie uit Rotterdam besteld en bij Sprso uit Voorburg, maar die vond ik allebei ontzettend tegenvallen (wel n=1). Ga toch ook maar eens bij Fascino bestellen, alleen helaas geen gratis verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gop1 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 00:06:
[...]

Deze heb ik vanmiddag gezet: (Die van jou zag er beter uit)
[afbeelding]
Dat ziet er zeker niet slecht uit!

Na mijn post had ik nog eentje proberen maken, weer gewoon warme melk zonder schuim.
Even alles wegsmijten, afkuisen en opnieuw proberen en ja hoor, nogmaals een mooi kannetje melkschuim kunnen maken! :D

Nu deze avond nog eentje proberen maken en had weer gewoon warme melk! 8)7

Lijkt er op dat ik 1/2 melkschuim kan maken, I'll take it for now :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 00:58:
[...]

Na mijn post had ik nog eentje proberen maken, weer gewoon warme melk zonder schuim.
Even alles wegsmijten, afkuisen en opnieuw proberen en ja hoor, nogmaals een mooi kannetje melkschuim kunnen maken! :D

Als je het één maal goed in de vingers hebt verleer je het niet meer. Blijven oefenen. Weggooien zou ik niet doen, zonde toch, dan maar een "espresso verkeerd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:26

woutur

Klauwtjes uit!

gop1 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 00:12:
Ik weet niet meer waar maar ik las een tijdje terug ergens dat Fascino een dropshipper is. Ze kopen de zakjes bonen bij een groothandel in die b2b koffie verkoopt als private label. Die leverancier zit volgens mij ook in Weert of omgeving. Neemt natuurlijk niet weg dat de koffie nog steeds gewoon goed zal zijn gezien de ervaringen die ik lees.

Ik bestel altijd bij Giraffe Coffee, dat bevalt heel goed, maar ik vind het toch wat prijzig €36 voor een kilo bonen. Heb eens bij Schot koffie uit Rotterdam besteld en bij Sprso uit Voorburg, maar die vond ik allebei ontzettend tegenvallen (wel n=1). Ga toch ook maar eens bij Fascino bestellen, alleen helaas geen gratis verzending.
Ik lees op hun pagina dat ze zelf de bonen branden en ook B2B leveren. Eigenlijk altijd wel goede koffie bij ze besteld en gekregen. Giraffe heb ik ook een tijd geprobeerd maar 36 pop de kilo: toedeledokie. Mijn persoonlijke cut-off ligt bij zo'n 20e. Vandaag komt een Yellow Bourbon van Brandzaak binnen. Al vaker gehad, lekkere koffie.

Ondertussen ligt mijn machine in de week. Gisteren de E61 uit elkaar geschroefd en schoon gemaakt en gisteravond de machine gevuld met water plus citroenzuur. Ik kreeg em niet 'overvol' door de sensor te foppen (machine scheef houden). Jammer, maar dat is dan maar even zo. Ik zal nog wat onthardings dingetjes voor in de watertank moeten bestellen bedenk ik net. Dat ga ik maar eens doen dan :)

[ Voor 14% gewijzigd door woutur op 02-08-2018 08:41 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 13-10 18:52

Kraz

Saving the world

Misschien is het 'vloeken in de kerk' maar ik heb m'n laatste batch (weer) bij Peeze besteld.
Toen ik mijn automaat kocht zat hier een gratis zak koffiebonen bij van hun. Er staat volgens mij geen branddatum op de zak, maar stiekem vinden we deze nog steeds een van de lekkerste bonen.

Wij hebben ook al bonen van Simon Levelt, Brandzaak, koffielab, Illy (en uit nood Lor van de supermarkt, maar die was dus echt goor :') ) gehad, maar Peeze blijft onze favoriet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
Op jullie aanraden toch eens op de website van Brandzaak gekeken, dat zijn al heel wat schappelijkere prijzen dan die van Giraffe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het geen idee om even de website er bij te pakken voordat je zulke uitspraken doet? Dan vind je namelijk binnen 1 minuut dat hier niks van klopt... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 13:29

MrDry

Desperados!

Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 00:58:
[...]

Ik zie erg veel luchtbellen in je schuim. Het lijkt er op dat je de melk te snel uit elkaar probeert te trekken. Houdt de schuimpijp net onder de melk. Je moet zachtjes gesis horen. Begin aan de rand en dan langzaam naar het midden van je kan. Eventuele luchtbellen schuim je er zo uit. Als de meld handwarm is (ca 40 graden) steek je je stoompijpje diep in de melk. Rustig afwachten tot de melk op temperatuur is.

Na schuimen 1 stevige tik op het aanrecht en walsen (draaien) tot de melk glanst. Piece of cake O-)

Maar eerlijk...als ik een keer sta te dromen achter m'n machine is m'n melkschuim ook wel eens teleurstellend. Gewoon door de gootsteen en snel nieuwe maken :)

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Haha deze week van m'n ouders een MoccaMaster GCS/A gekregen. Hadden ze gekocht op de rommelmarkt voor een tientje :')

Geen geld, ding ziet er nog goed uit alleen de indicatie op de waterbak is weg omdat er een sticker overheen heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrDry schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:06:
[...]

Ik zie erg veel luchtbellen in je schuim. Het lijkt er op dat je de melk te snel uit elkaar probeert te trekken. Houdt de schuimpijp net onder de melk. Je moet zachtjes gesis horen. Begin aan de rand en dan langzaam naar het midden van je kan. Eventuele luchtbellen schuim je er zo uit. Als de meld handwarm is (ca 40 graden) steek je je stoompijpje diep in de melk. Rustig afwachten tot de melk op temperatuur is.

Na schuimen 1 stevige tik op het aanrecht en walsen (draaien) tot de melk glanst. Piece of cake O-)

Maar eerlijk...als ik een keer sta te dromen achter m'n machine is m'n melkschuim ook wel eens teleurstellend. Gewoon door de gootsteen en snel nieuwe maken :)
Het lukt me al wat beter om er deftig schuim uit te krijgen, latte art is nog een heel andere zaak...

Wat ik wel opmerk is dat ik echt wel vrij lang moet purgen, er blijft gewoonweg veeeeeeel te veel water in het pijpje zitten? Wanneer ie opgewarmt is duurt het nog zo'n 20 sec. vooraleer et effectieve water er uit is en er enkel nog stoom door komt. Is dit normaal?

Wanneer ik effectief zo lang de machine purge lukt het bijna altijd om er deftig schuim uit te krijgen, kan zijn dat dit dus het probleem was. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
20 is erg lang. Bij mijn machine 1-2 seconde denk voor er stoom is. Is echt alleen wat in het pijpje gecondenseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey allen,
Nog even een update:

Ik begin er sterk aan te twijfelen om mijn Compak K8 toch niet weg te doen voor een traploze maler..
Wat denken jullie er van? Dacht eventueel eens naar een Quamar M80 te kijken? Deze zijn ook net iets minder hoog dacht ik wat dan ook net iets beter in de keuken past :X

Had de Compak K8 misshien wat te snel gaan halen, weet het zo goed niet. Ook met het feit dat deze niet doserless is heb ik telkens toch wel wat verlies en hij heeft wel aardig wat last van retention moet ik zeggen! Heb nog niet exact gemeten hoeveel maar het zijn wel aardig wat grammetjes denk ik zo.

Eventueel nog tips? zo wat rond de categorie van Quamar M80-ish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 29-06 18:44
gop1 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:50:
Op jullie aanraden toch eens op de website van Brandzaak gekeken, dat zijn al heel wat schappelijkere prijzen dan die van Giraffe!
Heb er al 2x gekocht. Erg lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
__fred__ schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:38:
Maar eens een opsomming van mijn koffiespulletjes:

- Nuova Simonelli Mac Digit machine
- Compak K3 bonenmaler
- Bocca Recreio bonen

[afbeelding]
[afbeelding]
Is Bocca een aanrader? Ik wilde daar laatst bestellen maar je moet echt voor een belachelijk bedrag bestellen voordat ze gratis verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Cappucino, gezet met koffiebonen van Giraffe Coffee, Colombia Inga Aponte en biologische volle melk van Arla:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dr36A4KBUawNrEKvnBimF2FA/full.jpg

Cappucino, gezet met koffiebonen van Brandzaak (eerste keer daar besteld), bonen uit Honduras en biologische volle melk van Arla:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a4iHI0ypJRrq3EayPwAluyNN/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 15:52
Hier nu nog even wat langer aan de instant koffie want de Siemens EQ6 deed GGGRRRRRRRRRR en allemaal zwarte rook uit de rechter zijkant en kleine stukjes plastic overal ernaast.

Ingeleverd bij de MM, na anderhalve week "getest en geen probleem kunnen vinden" (waar ik al bang voor was, sja die stukjes plastic waren zeker van een overbodig onderdeel aan de binnenkant?).

Apparaat weer ophalen dus, hadden ze echter de originele doos weg gegooid waar ik hem in had ingeleverd. Hij stond klaar met wat bubbel plastic er omheen. Dus achter gelaten en ze regelen maar wat anders. Zonde van de tijd, benzine en parkeerkosten weer.

Moest ff kwijt, nu maar weer water koken en poeder roeren (begin al aan de smaak te wennen :$ ) :P

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 13-10 12:06
gop1 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:15:
[...]

Is Bocca een aanrader? Ik wilde daar laatst bestellen maar je moet echt voor een belachelijk bedrag bestellen voordat ze gratis verzenden.
Ik vind van wel, maar over smaak valt niet te twisten he ;-)

Ze verkopen het hier ook bij de marqt (Amsterdam), maar dat is altijd een beetje hit & miss w.b.t. de versheid, maar om een keer te proberen wellicht een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Laatst online: 14-02 08:49
gop1 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:24:
Cappucino, gezet met koffiebonen van Brandzaak (eerste keer daar besteld), bonen uit Honduras en biologische volle melk van Arla:
[afbeelding]
Honduras van Brandzaak is een van mijn favorieten d:)b

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Sanderrr schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:13:
[...]

Honduras van Brandzaak is een van mijn favorieten d:)b
Mooi:) Ik kan nog niet heel goed oordelen omdat ik m'n maler nog niet helemaal goed heb ingesteld op deze bonen (ik gooi geen koffie weg als het niet 100% ruk is), ben benieuwd.
Ik heb het proefpakket besteld met 6 soorten koffies. Over de laatste 2-3 zakjes ga ik helaas geen goed oordeel kunnen vellen omdat ik met 1 kilo zo'n 5 weken doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Tipje m.b.t. bonen.. Als je in de buurt een notenbranderij hebt zitten, dan is de kans aanwezig/redelijk dat ze ook koffiebonen branden. :P Zal uiteraard niet zo vers zijn als een webshop die op bestelling/vaste dagen brand, maar mijn ervaring is dat het voor als je bijna door je voorraad heen zit iig een beter alternatief kan zijn dan supermarktbonen die al ik weet niet hoe lang in de schappen liggen. Ik loop zelf regelmatig binnen bij een notenboer die dus ook koffie brandt en daar staat op de zakken aan de zijkant geen brand-datum, maar wel een datum topt wanneer het goed is, waar je ook wel e.e.a. aan af kan leiden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Wat je met melkopschuimen kan doen. Dit is echt quick and dirty. Vul je melkkannetje tot de helft. Zet em op d e uitloopbak Zet je stoomtip (nadat je deze even hebt schoongespoten) erin tot 5 mm boven de melk. Draai de stroomkraan open. Eerst krijg je hoop bubbels geen paniek de melk stijgt en daarna krijg je microfoam :) en ja het werkt. Af en toe met de hand voelen zodra je em niet meer beet kan pakken stoomkraan dicht draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:27
Ik dacht dat ik deze hier misschien wel mag plaatsen:

Ben in mijn vakantie eindelijk begonnen in "The Monk of Mokha" van Dave Eggers, een fantastisch non-fictie verhaal over de avonturen van een idealistisch ingestelde jonge Amerikaan van Jemenitische afkomst die vastbesloten is Jemen als koffienatie weer op de kaart te zetten. Ondertussen is het boek doorspekt met allerlei wetenswaardigheden over koffie, over productiewijze, maar ook historie en hoe de handel in elkaar steekt.

Een aanrader, zeker voor de koffieliefhebber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
mutsje schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:10:
Wat je met melkopschuimen kan doen. Dit is echt quick and dirty. Vul je melkkannetje tot de helft. Zet em op d e uitloopbak Zet je stoomtip (nadat je deze even hebt schoongespoten) erin tot 5 mm boven de melk. Draai de stroomkraan open. Eerst krijg je hoop bubbels geen paniek de melk stijgt en daarna krijg je microfoam :) en ja het werkt. Af en toe met de hand voelen zodra je em niet meer beet kan pakken stoomkraan dicht draaien.
Als ik mijn melkkannetje tot de helft vul moet ik 4 cappuccino zetten. Ik weeg altijd exact af hoeveel melk ik moet hebben zodat ik geen druppel weg hoef te gooien. Altijd 110 gram (~ml) voor 2 cappuccino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

gop1 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:49:
[...]

Als ik mijn melkkannetje tot de helft vul moet ik 4 cappuccino zetten. Ik weeg altijd exact af hoeveel melk ik moet hebben zodat ik geen druppel weg hoef te gooien. Altijd 110 gram (~ml) voor 2 cappuccino.
Ik heb 4 melkkannetjes, vind het beetje overdreven om aan te geven hoeveel je nodig hebt. Überhaupt weeg ik niks af :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben dan maar eens nieuwe Cappuccino tasjes besteld, en ze zijn binnen! :D
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2n14z69.jpg

Even testen dan maar:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wquhxu.jpg

Lukt toch al wat beter als je het mij vraagt :)
Blijkbaar gaat het pakken beter als ik niet mijn hele boiler leeg purge en minder melk in het kannetje doe, who would've known :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat ziet er al aardig profi uit!
Ik kan net aan melk opkloppen uit de hand. :+

Nog een tip van flip, gebruik al meer dan een jaar met veel plezier (gemalen)koffie van Lavazza, de Italiano Tradizionale, prima koffie en bevalt super, maar ik wilde eens wat anders proberen. Zodoende de fout gemaakt om Pelican Rouge Delice koffie te kopen.

Direct bij open maken van het pak al geen verse geur, beetje muf zelfs. Ook na het zetten een beetje wrange geur, niet echt lekker ruikende koffie, en smaak is ook wat 'plat'. Ik vind hem nog minder dan DE Rood...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:42
Toch wel een erg interessant topic dit. Sinds een jaar begin ik koffie ook steeds meer te waarderen, vooral espresso's. Helaas heb ik in m'n studentenhuis een redelijk ruk apparaat (volgens mij een goedkope saeco poemia of zo) en geen maler. Ik haal dus altijd gemalen koffie bij Simon levelt wat erg goed bevalt. Het enige minpuntje is de houdbaarheid, hoe houden jullie gemalen koffie goed? Afgesloten in de koelkast? Ik merk dat de kwaliteit na 2 weken wel echt minder begint te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Gemalen koffie in een bewaarblik met rubberen rand:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5b6fe6d366abc/5b6fe6d335f27-20180811_084224.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 16:13

jeka

Support your local club.

Sorry weer iemand die een volautomaat wil. Herstel, mijn vrouw wil een volautomaat...
We hebben nu een senseo omdat je dan makkelijk een kop koffie kan zetten voor de visite. Ik drink die bocht niet en wil graag wat anders.
Mijn vrouw wil graag iets waarmee je een latte kan maken. En nu heeft een vriendin van haar een Siemens eq6. Koffie smaakt niet slecht en werkt makkelijk. Nu wil mijn vrouw natuurlijk ook zoiets.

Wie heeft er aanraders? Ik zit te denken aan een EQ6 of een Saeco PicoBaristo.
Ik wil liever een halfautomaat maar dat gaat het niet worden. Dus het moet een one touch apparaat worden.

Heeft iemand ervaringen met de EQ6 en de Saeco PicoBaristo? Of een andere rond die prijs?
Mijn voorkeur gaat uit naar de Saeco omdat de onderdelen niet belachelijk duur zijn mocht er iets stuk gaan.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
Niekserr schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:52:
Het enige minpuntje is de houdbaarheid, hoe houden jullie gemalen koffie goed? Afgesloten in de koelkast? Ik merk dat de kwaliteit na 2 weken wel echt minder begint te worden
Euh, niet. gemalen koffie gaat erg snel achteruit in kwaliteit, eigenlijk direct vanaf malen.
Als het lukt een maler kopen en vers gebrande koffie bestellen is eigenlijk het standaard advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Joopieboy schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:57:
Gemalen koffie in een bewaarblik met rubberen rand:
[afbeelding]
Doe die ranzige ongebleekte filters eens snel bij het oud papier! Tenzij je van koffie houdt die naar karton smaakt natuurlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
HubD1 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:06:
[...]

Euh, niet. gemalen koffie gaat erg snel achteruit in kwaliteit, eigenlijk direct vanaf malen.
Als het lukt een maler kopen en vers gebrande koffie bestellen is eigenlijk het standaard advies.
Ja daar was ik al bang voor helaas.. ik ben er niet echt in thuis, maar zijn de goedkopere varianten (<€50) iets of is dat echt troep?

[ Voor 12% gewijzigd door Niekserr op 13-08-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Niekserr schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:11:
[...]

Ja daar was ik al bang voor helaas.. ik ben er niet echt in thuis, maar zijn de goedkopere varianten (<€50) iets of is dat echt troep?
Kort: Ja

Lang(er); de echte kenners zullen zeggen dat je onder de 300 euro niet echt een goede maler gaat hebben. Dit hangt natuurlijk wel een beetje af van je gebruik/eisen/wensen.
De 'echte' malers beginnen pas bij 450-500 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Plus de moeilijkheidsgraad wat je daarmee op je nek haalt. Dat besteed ik liever uit aan iemand die er echt veel ervaring en kennis mee heeft en dat het gewoon consequent en goed is dan zelf lopen te rommelen. Even afgezien van de kosten van zo een apparaat. :)
bszz schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:02:
[...]

Doe die ranzige ongebleekte filters eens snel bij het oud papier! Tenzij je van koffie houdt die naar karton smaakt natuurlijk >:)
Dat is voor bezoek om een 'gewone' pot koffie te zetten. ;) Moge duidelijk zijn waar ik voor kies :P

[ Voor 27% gewijzigd door Joopieboy op 13-08-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Kraz schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:17:
[...]

Kort: Ja

Lang(er); de echte kenners zullen zeggen dat je onder de 300 euro niet echt een goede maler gaat hebben. Dit hangt natuurlijk wel een beetje af van je gebruik/eisen/wensen.
De 'echte' malers beginnen pas bij 450-500 en hoger.
Ik dacht al zoiets, maar dat het pas bij zo'n budget echt begint niet! Ik probeer op dit moment gewoon de best mogelijke espresso's uit het apparaat te trekken wat ik heb staan. Over een paar jaar komt er ook echt wel een fatsoenlijk apparaat, dus wellicht dan maar een maler erbij halen. Nu dus maar bij de winkel laten maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Niekserr schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:52:
<> Ik haal dus altijd gemalen koffie bij Simon levelt wat erg goed bevalt. Het enige minpuntje is de houdbaarheid, hoe houden jullie gemalen koffie goed? Afgesloten in de koelkast?
In de koelkast, zakje opgerold zodat er zo min mogelijk lucht in zit en dan een paar forse wasknijpers erop.
Ik merk dat de kwaliteit na 2 weken wel echt minder begint te worden
Na het malen is eigenlijk een week wel de max, minder grote porties laten malen dus (en iets vaker lopen).

Verder, zoek even een handleiding van jullie espresso apparaat op en kijk hoe je dat ding eens echt goed kan schoonmaken (sproeifilter etc). Als er koffie in de sproeikop zit kan je nog de beste koffie ter wereld kopen maar blijf je Jute proeven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 23:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jeka schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:20:
Sorry weer iemand die een volautomaat wil. Herstel, mijn vrouw wil een volautomaat...
We hebben nu een senseo omdat je dan makkelijk een kop koffie kan zetten voor de visite. Ik drink die bocht niet en wil graag wat anders.
Mijn vrouw wil graag iets waarmee je een latte kan maken. En nu heeft een vriendin van haar een Siemens eq6. Koffie smaakt niet slecht en werkt makkelijk. Nu wil mijn vrouw natuurlijk ook zoiets.

Ik wil liever een halfautomaat maar dat gaat het niet worden. Dus het moet een one touch apparaat worden.

Heeft iemand ervaringen met de EQ6 en de Saeco PicoBaristo? Of een andere rond die prijs?
Mijn voorkeur gaat uit naar de Saeco omdat de onderdelen niet belachelijk duur zijn mocht er iets stuk gaan.
Als eerste pak je een voorhamer en beuk je die senseo aan stukken.

Dan, om je keuze iets ingewikkelder te maken: kijk eens naar een nivona (7xx of 8xx). Zit goed in elkaar, onderdelen / servicebeurten zijn betaalbaar, melkopschuimer is makkelijk te reinigen en ze zijn lekker no-nonsense.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
franssie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:43:
[...]
In de koelkast, zakje opgerold zodat er zo min mogelijk lucht in zit en dan een paar forse wasknijpers erop.

[...]

Na het malen is eigenlijk een week wel de max, minder grote porties laten malen dus (en iets vaker lopen).

Verder, zoek even een handleiding van jullie espresso apparaat op en kijk hoe je dat ding eens echt goed kan schoonmaken (sproeifilter etc). Als er koffie in de sproeikop zit kan je nog de beste koffie ter wereld kopen maar blijf je Jute proeven.
Bedankt voor de tips! Ons apparaat wordt beter dan gemiddeld behandeld durf ik te zeggen. Laatst is het hele apparaat zelfs losgeschroefd om de kalk uit de compressor, boiler etc te krijgen. Na elke beurt spoelen we hem ook schoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:35
teacher schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:28:
[...]

Als eerste pak je een voorhamer en beuk je die senseo aan stukken.
Die Senseo doet toch niets verkeerd? Ik zou bij de vrouw beginnen met die voorhamer.

En dan lekker vers gebrande koffie drinken in Westzaan. :+

---

Koffie heeft mij weer een lange nacht door geholpen, over een uurtje zit ik de rest van de dag aan de volautomatische bocht op locatie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

franssie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:43:
[...]

[...]

Waarom juist in de koelkast? Overal waar ik kom ligt de koffie in een la of een blik in de keuken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Food & Preservation 101: de grootste vijanden van verse voedingswaren (zonder bewaarmiddelen) zijn lucht, vocht en warmte. Vocht zal geen probleem zijn als het luchtdicht (of zo goed mogelijk) verpakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker
  • Laatst online: 23:23

reiker

dan jij!

Niekserr schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:22:
[...]

Ik dacht al zoiets, maar dat het pas bij zo'n budget echt begint niet! Ik probeer op dit moment gewoon de best mogelijke espresso's uit het apparaat te trekken wat ik heb staan. Over een paar jaar komt er ook echt wel een fatsoenlijk apparaat, dus wellicht dan maar een maler erbij halen. Nu dus maar bij de winkel laten maken :P
Tweedehands kun je ook best prima een maler vinden voor onder de 300 hoor.. Is uitgebreid over geschreven in oa. dit topic, zoek maar eens naar posts van Nomad.
Een prima handmaler kun je simpel erg goedkoop vinden. Ik kan je zelf een Porlex mini van harte aanraden, vind je zeker onder de 50 euro. Nee, het is niet de top en er is absoluut wel wat op aan te merken maar het is duizend keer beter dan voorgemalen koffie kopen...

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Phuncz schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:58:
Food & Preservation 101: de grootste vijanden van verse voedingswaren (zonder bewaarmiddelen) zijn lucht, vocht en warmte. Vocht zal geen probleem zijn als het luchtdicht (of zo goed mogelijk) verpakt is.
Vocht is in de koelkast wel een beetje een probleem. En als er nog een bak nasi van gisteren instaat, of flink ruikende kaas trekt dat je gemalen koffie in.

Luchtdicht afgesloten in een donkere kast. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

@teacher zou je verwachten, echter is de koelkast gek genoeg toch erg droog. NIet voor niets mag je tomaten en komkommer er niet in bewaren, al doen ze die laatste een plasticje tegenwoordig omdat iedereen dat toch doet. Maar sowieso altijd luchtdicht!, binnen of buiten de koelkast. De Illy blikken zijn ideaal om hiervoor te hergebruiken. En daar staat op "Bewaar bij voorkeur in de koelkast".

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:27
teacher schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:36:
[...]

Vocht is in de koelkast wel een beetje een probleem. En als er nog een bak nasi van gisteren instaat, of flink ruikende kaas trekt dat je gemalen koffie in.

Luchtdicht afgesloten in een donkere kast. :Y
Als je het luchtdicht afsluit (dat houdt doorgaans ook vocht tegen), dan kan het dus ook prima in de koelkast. Met de deur dicht is dat ook een donkere kast :)

Dat gezegd hebbende, het ging om bewaaradvies voor gemalen koffie. Daar is maar een advies voor: niet te lang bewaren. En zeker geen geld gaan uitgeven aan speciale luchtdichte bakjes. Stop dat geld in het spaarpotje voor een bonenmaler.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:20

Prx

Heb zelf een Siemens EQ.6 700 die op zich uitstekend bevalt. Even mezelf quoten voor het hele verhaal. :)
Prx schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:38:
Naar aanleiding van de goede verhalen hier zelf een Siemens EQ.6 S700 aangeschaft een tijd geleden. Ik moet zeggen dat het een erg prettig apparaat is, maar de melk (voor de cappuccino) wordt me eigenlijk niet warm genoeg, de koffie zelf is wel gewoon heet. Als gevolg zijn we eigenlijk vooral bezig om de mokken goed voor te verwarmen, anders raken we al behoorlijk wat warmt kwijt. Maar we zijn enorm blij met het apparaat en de kwaliteit. :)

Qua bonen hebben we vanaf dag 1 eigenlijk Simon Lévelt erin gegooid. Na een boel van de bonen te proberen zijn we blijven hangen op de Espresso Milano. Binnenkort gaan we eens een uitstapje maken en wat direct bij een brander bestellen. Dank ook aan Nomad voor een leuk lijstje daarvoor.

offtopic:
Schaamteloze reclame: Nu zijn we de inboedel aan het samenvoegen en komt er een EQ.6 S300 (black) beschikbaar (< 100 kopjes gezet), dus mocht iemand hier er een goed nieuw baasje voor weten dan staat hij onder mijn naam in de V&A.
Bij mijn vriendin op het werk gebruiken ze een Saeco op de afdeling, maar haar voorkeur gaat uit naar de Siemens.

[ Voor 3% gewijzigd door Prx op 14-08-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Laatst online: 08-10 16:13

jeka

Support your local club.

Prx schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:13:
[...]

Heb zelf een Siemens EQ.6 700 die op zich uitstekend bevalt. Even mezelf quoten voor het hele verhaal. :)

[...]

Bij mijn vriendin op het werk gebruiken ze een Saeco op de afdeling, maar haar voorkeur gaat uit naar de Siemens.
Thanks! Ik koop een EQ 6 en haal misschien er nog wel een aeropress bij om wat te experimenteren.

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 16:35

Ik zit eigenlijk met exact hetzelfde vraagstuk dus hou dit even in de gaten.
Was zelf ook tot dezelfde selectie gekomen en kijk ook nog naar de Seaco PicoBaristo Deluxe..
Volgens mij verschilt deze, naast het instellen van 4 profielen, niet veel van de PicoBaristo maar hij oogt door het touchscreen net iets fraaier vind ik. Het oog wilt tenslotte ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

dreamscape schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:26:
[...]

Als je het luchtdicht afsluit (dat houdt doorgaans ook vocht tegen), dan kan het dus ook prima in de koelkast. Met de deur dicht is dat ook een donkere kast :)

Dat gezegd hebbende, het ging om bewaaradvies voor gemalen koffie. Daar is maar een advies voor: niet te lang bewaren. En zeker geen geld gaan uitgeven aan speciale luchtdichte bakjes. Stop dat geld in het spaarpotje voor een bonenmaler.
Blikken zijn een paar euro bij de Xenos, en omdat ik niet zoveel drink kan ik na 2 weken nog genieten van een vers bakje.

Maar goed, koel bewaren is dus geen vereiste, vroeg het mij af omdat ik het al zo apart vond. Droog en uit de zon bewaren is wel belangrijk dus. :)

Geld voor een bonenmaler is het punt niet zo, is alles wat erbij komt kijken met het hoe en wat, hoe grof of hoe fijn etc. Nee dankje. :) Maar goed dat is persoonlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Joopieboy op 14-08-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:35
Koel bewaren rekt de houdbaarheid wel op.
Gekoelde koffie uit de vriezer of koelkast halen geeft alleen (veel) condensatie.

Nadat je je luchtdichte blik/zak op kamertemperatuur hebt laten komen zou je dus zonder problemen je koffie kunnen gebruiken.

Het is hier al eens vaker gezegd maar als je gekoeld wilt bewaren doe je dat dus in kleine porties.
Elke keer een beetje uit dezelfde blik/zak uit de vriezer of koelkast halen proef ik wel.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Joopieboy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:12:
[...]
Geld voor een bonenmaler is het punt niet zo, is alles wat erbij komt kijken met het hoe en wat, hoe grof of hoe fijn etc. Nee dankje. :) Maar goed dat is persoonlijk.
Bwah dat is niet zo moeilijk als je dat éénmaal onder de knie hebt. Een goede maler die consistent maalt is al een goed begin, vanaf dan is het een beetje bijsturen naargelang de ouderdom of het ras van de boon. Wat je geheel op eigen smaak doet: ik maal vaak op dezelfde stand gedurende een pak van 250gr (ong. een 10 dagen) en na het wisselen van een pak stuur ik het een beetje bij als ik zie dat het er niet vlot doorloopt of juist te vlot.

Het wordt pas rocket science als je er het onderste uit wilt halen, maar ik zet mijn dagelijkse ochtend espresso met mijn slaperige hoofd en doe misschien één keer per maand in het weekend een check of alles nog volgens mijn typische verhoudingen klopt (21 gr maling, 42 gr vloeistof, ong. 40 sec zet tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Intel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-10 13:28
Ik heb ervaring met de HD8925/01 (is nu volgens mij de SM5460/10 geworden). Het enige verschil dat ik kan ontdekken is dat het Saeco logo nu op de koffie-uitloop staat met een "Italiaanse kleurtje" eronder, terwijl dat eerst zonder kleur (rechts boven de koffie residu bak) boven de kreet "Pico Barista" stond. :P

De SM5460/10 is over het algemeen ook ietsje duurder.

Voor defecten hoef je niet zo bang te zijn, want na registratie krijg je 3 jaar garantie. Daarnaast zijn de onderdelen goed verkrijgbaar en over het algemeen zeer betaalbaar. Daarvoor had ik ervaring met een Saeco Minuto die 4 jaar meegegaan is. Hij is niet kapot maar de koffie loopt niet meer zo gelijkmatig door.
Dus groot onderhoud is nodig zeg maar. Ik schat dat er wel 15.000 kopjes koffie mee gemaakt zijn.

Dan nu on topic de ervaring van het melkschuim. De melkkan kan in de koelkast en alles is te demonteren om schoon te maken. De deksel gaat wat stroef los (je moet de zijkanten indrukken om de deksel eraf te trekken), maar het is te doen. ;)

Het melkschuim is vrij aardig. Fijn van structuur en hij blijft goed liggen (suiker zakt er maar langzaam doorheen). Waar je wel op moet letten is dat er een klein beter water aan het begin van het proces in het kopje loopt. Dit spettert ook een beetje door de stoomdruk. Meteen daarna loopt de melk netjes door. Dit lijkt me overigens heel normaal en heeft verder geen invloed op de kwaliteit van de bereiding.

Na het zetten kun je ervoor kiezen om kort te reinigen. Er wordt dan water door gespoten om de slang en de uitloop schoon te houden (dit voorkomt dat de melkresten opdrogen). Ook nog een leuk detail is dat het display meldt of de melk uitloop is uitgeschoven (bij bereidingen met melk uiteraard). Na bevestiging begint het proces pas. Heel eenvoudig maar zo vergeet je nooit de melktuit naar rechts te schuiven.

Verder zit op deze types ook een afdekkap met rubber randje boven het bonenreservoir en dat maakt de bonenmaler een flink stuk stiller. Ik zie deze oplossing nu op meerdere Saeco machines (ook goedkopere versies). Uiteraard blijft de pomp wel lawaai maken (het brommen zeg maar) en de melkopschuimer heeft het typische "sis geluid". Maar dat hoor je in de horeca zaken net zo goed. :+

Deze machine kun je via eurosparen.nl kopen voor € 449,99 dat is nog te doen dan. Moet je wel tevreden zijn met de zwarte uitvoering. :P

Info zie: HD8925/01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik heb jaaaaarenlang een saeco syntia gehad. Duizenden kopjes mee gezet en hij is weggegaan omdat ik wat anders wilde (een one touch). Prima ding, gewoon onderhoud goed bijhouden en een voorraadje rubber ringen van de zetgroep aanleggen.

Vanwege de compactheid had hij wel last van het "saeco lampjes sydroom". Elke dag was er wel iets: water op, bakje vol, bonen op, ontkalken, filter vervangen.... daar moet je tegen kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
reiker schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:16:
[...]

Tweedehands kun je ook best prima een maler vinden voor onder de 300 hoor.. Is uitgebreid over geschreven in oa. dit topic, zoek maar eens naar posts van Nomad.
Een prima handmaler kun je simpel erg goedkoop vinden. Ik kan je zelf een Porlex mini van harte aanraden, vind je zeker onder de 50 euro. Nee, het is niet de top en er is absoluut wel wat op aan te merken maar het is duizend keer beter dan voorgemalen koffie kopen...
Ja, in theorie kun je met een porlex mini uit de voeten in combinatie met jouw espressomachine maar een feest zal het niet zijn. Je moet heel wat arbeid verrichten om voldoende te malen voor een kopje koffie. Ik zou op zoek gaan naar of: een instap model maler zoals bijvoorbeeld een eenvoudige Nemox, ofwel een tweedehands molen van marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
Nu ik op het punt sta om een vol-automaat aan te schaffen is het ook tijd om me te verdiepen in goede bonen. Maar langzaamaan zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik denk dat ik daarom (online) een proefpakketje wil bestellen met diverse soorten bonen/smaken om te ontdekken wat ik nu echt lekker vind. Maar zelfs daarin is het aanbod overweldigend.

Welk pakket zouden jullie me aanraden om een goede indruk te krijgen van diverse smaken van toegankelijke bonen?
Ik vind het namelijk 'zonde' om meteen zakken van 1 kg aan te schaffen terwijl ik niet zeker weet of het bonen zijn die bij mijn smaak passen.

De koffie die gezet zal worden zullen voornamelijk lungo's en cappuccino's zijn en af en toe een keer een espresso. Bij cappuccino hou ik juist van een wat zachtere/milde smaak terwijl de lungo en espresso juist weer wat meer pittig/sterker mag zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mich007 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:49:

Welk pakket zouden jullie me aanraden om een goede indruk te krijgen van diverse smaken van toegankelijke bonen?
Poosje geleden heb ik dit setje besteld:
https://www.thecoffeelodge.nl/product/proefpakket/

Waarom die zaak? Nou, eigenlijk 'gewoon' omdat 'ie enigszins in de buurt is en ik ter plekke ook nog eens uitgebreid heb kunnen meekijken bij het branden en e.e.a. heb kunnen proeven.
Maar ongetwijfeld zullen er meer branderijen zijn die dit soort pakketten verkopen.

lees ook: ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Niets zo subjectief als smaak! M.a.w. wat jij lekker vindt, zegt niets over iemands anders smaakbeleving...

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 15-08-2018 09:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:26

woutur

Klauwtjes uit!

Zowel bij Brandzaak als Fascino (mijn favorieten) heb je proefpaketten. Bij Brandzaak is het wel een dure aangelegenheid (je krijgt dan ook in totaal 1.5 kg) maar bij Fascino heb je dit proefpakket. Daar zitten koffie's tussen die ik los ook vaak bestel en ook een echte espresso koffie (ik vind dat niet zo lekker, maar op deze manier kan je dat een keer proberen!).

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mich007 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:49:
Nu ik op het punt sta om een vol-automaat aan te schaffen is het ook tijd om me te verdiepen in goede bonen. Maar langzaamaan zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik denk dat ik daarom (online) een proefpakketje wil bestellen met diverse soorten bonen/smaken om te ontdekken wat ik nu echt lekker vind. Maar zelfs daarin is het aanbod overweldigend.

Ik vind het namelijk 'zonde' om meteen zakken van 1 kg aan te schaffen terwijl ik niet zeker weet of het bonen zijn die bij mijn smaak passen.

De koffie die gezet zal worden zullen voornamelijk lungo's en cappuccino's zijn en af en toe een keer een espresso. Bij cappuccino hou ik juist van een wat zachtere/milde smaak terwijl de lungo en espresso juist weer wat meer pittig/sterker mag zijn.
Volautomaten hebben een beperkte extractie, dus je koffie zal licht zurig zijn. Neem dus niet te zure bonen, maar de wat vollere/zoetere. Of je moet dat juist heeeeeeel lekker vinden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Supermarktboonervaring:

Vanochtend de Fairglobe Lidl bonen voor het eerst geprobeerd tov fairtrade espresso bonen van de AH.
Smaakt iets zachter (vind ik niet vervelend) maar heeft wel een beetje meer zuur in de nasmaak. Verder niet zo veel verschil eigenlijk.
Vond de boon zelf wel een stuk minder vettig voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Laatst online: 23:23

reiker

dan jij!

bszz schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:56:
[...]

Ja, in theorie kun je met een porlex mini uit de voeten in combinatie met jouw espressomachine maar een feest zal het niet zijn. Je moet heel wat arbeid verrichten om voldoende te malen voor een kopje koffie. Ik zou op zoek gaan naar of: een instap model maler zoals bijvoorbeeld een eenvoudige Nemox, ofwel een tweedehands molen van marktplaats.
Uiteraard kost handmalen meer tijd ja. Ik vind het wel meevallen nog, je maakt waarschijnlijk al geen espresso met een halfautomaat als je echt haast hebt. Ik maal iets van 25g in een dikke minuut. Je kunt ook wel vals spelen door je accuschroefmachine erop aan te sluiten i.p.v. de handzwengel, ben je echt een stuk sneller klaar. True, meer risico op smaakverlies door verhitting van bonen en de levensduur van de maler is dan wel een keer eindig maar hij kost nog steeds een paar keer minder dan een beetje aardige elektrische. En hij kan makkelijker mee op vakantie voor de filterkoffie :p

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
reiker schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:23:
[...]

Uiteraard kost handmalen meer tijd ja. Ik vind het wel meevallen nog, je maakt waarschijnlijk al geen espresso met een halfautomaat als je echt haast hebt. Ik maal iets van 25g in een dikke minuut. Je kunt ook wel vals spelen door je accuschroefmachine erop aan te sluiten i.p.v. de handzwengel, ben je echt een stuk sneller klaar. True, meer risico op smaakverlies door verhitting van bonen en de levensduur van de maler is dan wel een keer eindig maar hij kost nog steeds een paar keer minder dan een beetje aardige elektrische. En hij kan makkelijker mee op vakantie voor de filterkoffie :p
Hoe fijner je maalt hoe langer je bezig bent. De meeste mensen worden dat wel zat. Als je toch perse betaalbaar handmatig wilt malen zou ik eerder kijken naar de Brazil Crushgrind. Ietsje duurder maar meer maaloppervlak=sneller malen + een consistentere en desgewenst fijnere maling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich007
woutur schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:18:
Zowel bij Brandzaak als Fascino (mijn favorieten) heb je proefpaketten. Bij Brandzaak is het wel een dure aangelegenheid (je krijgt dan ook in totaal 1.5 kg) maar bij Fascino heb je dit proefpakket. Daar zitten koffie's tussen die ik los ook vaak bestel en ook een echte espresso koffie (ik vind dat niet zo lekker, maar op deze manier kan je dat een keer proberen!).
Dankjewel. Ik heb zojuist 2 proefpakketjes (direct trade en espressopakketje) besteld en ben benieuwd naar de smaak(verschillen).
Morgen komt ook mijn nieuwe volautomaat (het is uiteindelijk de Saeco PicoBaristo Deluxe geworden) dus kan ik meteen aan de slag! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Laatst online: 20:02
In het weekend of doordeweeks 's avonds vond ik het met de hand malen altijd wel relaxed. Het dwingt je even om niks te doen en dat was wel rustgevend. Na een aantal keer 's ochtends met enige haast maar zonder gemalen koffie gezeten te hebben ben ik echter toch maar eens voor een automatische maler gaan kijken. Dan kom je er echter ook achter dat een beetje automatische maler al flink aantikt...

Uiteindelijk via Marktplaats met wat geluk voor een leuk prijsje een Macap MC4 opgehaald in de buurt en ik vind die investering tot op heden iedere euro waard. Ik kan nu vrij snel en consistent gewoon echt een lekkere kop koffie zetten, ook als ik 's ochtends haast heb. Dat lekkere komt overigens voor een belangrijk deel door de bonen van Brandmeesters (Sodade) waar ik inmiddels aan verknocht ben. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Pathogen schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:05:
Supermarktboonervaring:

Vanochtend de Fairglobe Lidl bonen voor het eerst geprobeerd tov fairtrade espresso bonen van de AH.
Smaakt iets zachter (vind ik niet vervelend) maar heeft wel een beetje meer zuur in de nasmaak. Verder niet zo veel verschil eigenlijk.
Vond de boon zelf wel een stuk minder vettig voelen.
Heb ook eens een zak van die bonen gekocht. En tot mijn positieve verbazing smaakte de daarmee gemaakte koffie (door een Jura S9) gewoon prima!
Idd, absoluut geen donker (te) gebrande bonen en niet vettig.
'Organic Café del Mundo' (wel de bonen, niet de gemalen versie)

Misschien dat ze recent (?) gebrand zijn, waardoor het prima smaakte. Er stond een THT datum van eind 2019 op.
Nadeel is en blijft van supermarkt koffiebonen; er staat nooit een branddatum op, alleen maar een THT datum. Maar die ligt meestal een jaar in de toekomst. :F

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gop1
Ben pas terug van een weekje vakantie binnen Nederland. Heb overal waar ik ben gaan lunchen/eten cappucino besteld, ik ben echt zwaar teleurgesteld in wat men zoal durft te schenken. Als je €2,30 - €4 voor een kopje espresso/cappuccino vraagt dan moet je gewoon een goed product leveren, niet een glas warme melk waarin er nauwelijks iets van espresso te bespeuren is, die ook nog zeer bedenkelijk van kwaliteit is.

Zojuist eindelijk weer thuis m'n eigen koffie gezet, hier leef ik voor :9 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a94cMvumzHlVn8eyhZFiKrq3/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jGms51vKhfwKpTWzPntX9NuN/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

gop1 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:05:
Ben pas terug van een weekje vakantie binnen Nederland. Heb overal waar ik ben gaan lunchen/eten cappucino besteld, ik ben echt zwaar teleurgesteld in wat men zoal durft te schenken. Als je €2,30 - €4 voor een kopje espresso/cappuccino vraagt dan moet je gewoon een goed product leveren, niet een glas warme melk waarin er nauwelijks iets van espresso te bespeuren is, die ook nog zeer bedenkelijk van kwaliteit is.

[afbeelding]

[afbeelding]
Haha! Ik heb exact hetzelfde. Zoveel horeca tenten waar je geen fatsoenlijke espresso kunt krijgen.
Ergens snap ik het wel; een echte machine vergt veel meer kennis en kunde van je 16-jarige medewerkers.

Ik ben vorig jaar een weekendje naar Antwerpen geweest en heb toen bij een van de eettentjes bij de Bioscoop een cappuccino besteld. De tent was net (op)nieuw begonnen en de nieuwe eigenaar kwam met ons een praatje maken aangezien wij de enige klant waren van dat moment.
Vertelde dat hij al even in de horeca zat en eindigde met; ik heb een nieuwe espressomachine die nog getest moet worden. Heb je zin in een cappuccino van het huis? #Natuurlijk! :D

Ik en m'n vriendin nemen een slokje.... gad-ver-damme. Gewoon smerig!
Toen hij vroeg wat we er van vonden ook eerlijk gemeld dat het echt niet lekker was. Verbaasd vroeg hij wat hij dan verkeert deed.
Ik vroeg m of hij volle melk gebruikte want daar smaakte het niet naar. Hij naar z'n vriendin binnen. Die duikt in de koelkast en komt terug met een pak magere melk. :')
Als je al zo lang in de horeca werkt, dan zou je verwachten dat je iig dát wel weet....

Het eten was wel lekker overigens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is wel heel erg triest idd. :X

Gebruik thuis ook altijd volle melk, heerlijk!
gop1 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:05:

[afbeelding]

[afbeelding]
Haha juist, zo moet het!

Ben zelf dan wat meer van de cappuccino, half kopje warme melk warm maken in de magnetron, opkloppen (met de hand), lekker goeie koffie zetten met de cafetiere en dan krijg je zo iets:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5b79417c77eb3/5b794177a5e83-20180818_125608.jpg
Heerlijk O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Afbeeldingslocatie: https://www.senseo.nl/siteassets/koffie/originals-varianten/extra-strong/espressoosite2.png?preset=blendpage-page-image
no comment

[ Voor 7% gewijzigd door gop1 op 19-08-2018 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rezta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dit is wel een van de betere voor de Senseo ook al vind ik dat echt niet te zuipen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:27
Voor pads, cups en andere single serving-methoden is een ander topic. Senseo hoort hier niet thuis ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Volgens mij zit je in het verkeerde topic :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Vanaf begin oktober 2017 wat serieuzer bezig met koffie. Diverse soorten bonen door de maler gegaan en sinds een viertal maanden is Peru Tunki van Fascino onze favoriet. Espresso, cappuccino, macchiato, Americano, caffé latte enz., smaakvol met dit boontje.

Bestellen 2 kilo per zending en worden in porties van 250gr vacuüm verpakt met de foodsaver.

De Rocket v58 geeft bij ons het beste resultaat bij 94C voor een basis shotje espresso (16 gr 32gr uitloop bij 30 sec.). Lekker om de dag mee te starten.

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/divers/rocketv2_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

* teacher bestelde ook cappuccino:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kLFPO6KcUtThTpHiRCvIb1mc/full.jpg

Raad eens in welk land dit was en wat de prijs was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@teacher Het lijkt me meer een bekertje chocolademelk... :+

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 27 ... 248 Laatste

Let op: