Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:50
Widow schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:53:
Ik mocht van mijzelf wat moois kopen :+ van een Gaggia Classic naar een Brewtus IV met PID aansturing! Het is wel even wennen hoe alles werkt, maar wat een mooi speelgoed is het toch O+

[afbeelding]
High-five en boks Brewtus IV-PID-buddy!

Het is inderdaad een heerlijke machine. Het enige waar ik me soms aan stoor is dat het dekplaatje van de opvangbak resoneert/stuitert als de pomp aan gaat. Al het stellen van de pootjes heeft geen oplossing geboden. Ik vermoed zelf dat de aansluitslang van de pomp tegen de behuizing aan drukt en de boel in beweging brengt.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:18
We hebben thuis een Nespresso waar ik graag vanaf wil. M'n vrouw vind hem echter wel relaxed voor als ze "even snel" een koffie wilt voordat ze weg moet.

Het afval, de smaak en prijs vallen me echter steeds meer tegen en wil ik eigenlijk gewoon filter of bonen. Een bonenmachine heeft echter weer veel schoonmaak nodig, wat ik gewoon weet dat we gaan vergeten.

Nu dacht ik zelf aan het kopen van een Moccamaster, wat denken jullie? Ik heb nog ergens een filterkoffiezetapparaat maar de koffie die daar uit komt is niet te drinken terwijl ik gewoon dezelfde maling pak als m'n ouders (technivorm/ DE apparaat).

Kun je met zo'n moccamaster ook maar een paar kopjes maken of werkt dat nu toch weer anders? Ik zie namelijk ook nog een MM met een schuifje op de filterbak.

En zijn ze 2e hands aan te raden, of beter een nieuwe halen?

Een echt goed bonen apparaat kost echt te veel ben ik bang....

[ Voor 3% gewijzigd door De_Bastaard op 03-07-2018 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:57
De_Bastaard schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:41:
We hebben thuis een Nespresso waar ik graag vanaf wil. M'n vrouw vind hem echter wel relaxed voor als ze "even snel" een koffie wilt voordat ze weg moet.

Het afval, de smaak en prijs vallen me echter steeds meer tegen en wil ik eigenlijk gewoon filter of bonen. Een bonenmachine heeft echter weer veel schoonmaak nodig, wat ik gewoon weet dat we gaan vergeten.

Nu dacht ik zelf aan het kopen van een Moccamaster, wat denken jullie? Ik heb nog ergens een filterkoffiezetapparaat maar de koffie die daar uit komt is niet te drinken terwijl ik gewoon dezelfde maling pak als m'n ouders (technivorm/ DE apparaat).

Kun je met zo'n moccamaster ook maar een paar kopjes maken of werkt dat nu toch weer anders? Ik zie namelijk ook nog een MM met een schuifje op de filterbak.

Retro Moccamaster heeft een schuifje voor een halve pot. Soortgelijke functionaliteit heeft Bravilor Junior.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:02
De_Bastaard schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:41:

Even in gaan op de laatste regel: waarschijnlijk ben je met een goede volautomaat met bonen goedkoper uit dan met een Nespresso. In de aanschaf natuurlijk niet, maar de kosten per kopje koffie zijn veel lager. In deze post heb ik een berekening gemaakt. Die berekening is voor een Jura en voor mijn specifieke situatie, maar is gemakkelijk om te rekenen naar een ander apparaat en een ander verbruik.

De meeste volautomaten hebben een automatisch reinigingsprogramma en geven aan wanneer dat uitgevoerd moet worden. Dat zul je daardoor niet zo snel vergeten,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:04
franssie schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:56:
[...]

Dat klopt niet met mijn beleving - als je ziet hoe hard de Excellent bonen van AH gaan - die zijn zeker niet oud.
Ja het is niet "eergister gebrand, gisteren verzonden en vandaag ontvangen" vers. Hoe het bij een LIDL of DE boon zit weet ik niet (koop ik nooit) maar de Perla excellent Sumatra's van de AH zijn tot nu toe gewoon meer dan vers genoeg. Sowieso vind ik Perla veel maar dan ook veel beter dan DE (helemaal bij de gemalen filterkoffie - die van DE smaakt naar karton als ik eens een pakje koop). Van Illy weet ze inderdaad wel zeker dat ze oud zijn, want het duurt langer om ze uit Italië te halen dan uit Zaandam (of waar Perla nu dan ook brand - ze doen er zelf wat vaag over maar de bonen zijn nog vet genoeg en de CO2 ruikt ook verser dan een blik Illy die ik overigens bij gebrek aan een AH soms ook wel koop).

Maar echt vers is wel leuker - speciefieker in smaak (minder constant maar dat heeft wel wat vind ik).
Zolang er geen branddatum op de zakken staat is het koffiedik kijken :+ Ik roep wel Illy maar dat is ook the best of the worst. Ik durf het gewoon niet aan want ik vind het zonde van de bonen gezien de keten van plant, besje tot aan het branden behoorlijk intensief is. En dan kun je al dat jaren werk in een paar minuten om zeep helpen door ze te donker gaan branden dan wat voor de bonen goed is, wat veelal gebeurd met de bonen die in supermarkt komen te liggen. Daar pas ik voor en daarom kies ik voor branders die direct met de boeren in contact zijn (direct trade i.p.v. fair trade) en voor de mooiste smaken gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

L.N. schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:01:
Even in gaan op de laatste regel: waarschijnlijk ben je met een goede volautomaat met bonen goedkoper uit dan met een Nespresso. In de aanschaf natuurlijk niet, maar de kosten per kopje koffie zijn veel lager. In deze post heb ik een berekening gemaakt. Die berekening is voor een Jura en voor mijn specifieke situatie, maar is gemakkelijk om te rekenen naar een ander apparaat en een ander verbruik.

De meeste volautomaten hebben een automatisch reinigingsprogramma en geven aan wanneer dat uitgevoerd moet worden. Dat zul je daardoor niet zo snel vergeten,
Mijn volautomaat is sneller dan welke senseo dan ook en het smaakt beter, maar je bent aan het einde van de dag wel meer tijd kwijt om hem schoon te maken. Hij is bij mij ook zelfreinigend, maar toch moet ik wel als ik melk gebruik die unit even afspoelen en het water in de opvangbak (van het reinigen) ook, dus al met al is het ongeveer even snel. Dat reinigen hoef je trouwens niet gelijk te doen, kan ook in de avond ofzo. Maar wel 100 keer lekkerder en dat alleen al...

Een moccamaster is juist trager, nadeel is ook dat de koffie die eruit komt zo heet is dat je het niet snel kan drinken, bij mijn volautomaat kan ik de temperatuur van de koffie instellen, dus haast? Dan de laagste temperatuur. Dan kan je het gelijk drinken.

Maar als je dat schoonmaken vergeet, dat is wel een dingetje. Je hebt dat dagelijks programma waarom hij vraagt, maar 1 keer in de week moet je wat uitvoerderige handelingen doen en 1 keer in de maand nog meer, ik vermoed dat je machine snel stuk is als je dit vaak vergeet (en je kan er ziek van worden als je melkproducten maakt). Ik heb het trouwens allemaal op de kalender gezet (staat ook bijvoorbeeld op dat ik elke maand de nassen moet ontstoffen en dat ik 1 keer per 3 maand mijn pc even moet uitblazen). Ik vind dat uit elkaar halen van de machine wel leuk trouwens.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 03-07-2018 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

D. Ninjai schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:50:
[...]

Zolang er geen branddatum op de zakken staat is het koffiedik kijken :+
Van de THT datum kan je wel wat afleiden. maar is inderdaad niet alles.
Ik roep wel Illy maar dat is ook the best of the worst. Ik durf het gewoon niet aan want ik vind het zonde van de bonen gezien de keten van plant, besje tot aan het branden behoorlijk intensief is. En dan kun je al dat jaren werk in een paar minuten om zeep helpen door ze te donker gaan branden dan wat voor de bonen goed is,
Klopt.
wat veelal gebeurd met de bonen die in supermarkt komen te liggen.
toch wel erg kort door de bocht. Bij sommige bonen herken ik wat je bedoelt maar Perla kan echt wel koffiebranden. Het is geen topsegment maar voor een fatsoenlijke bak uit een volautomaat echt meer dan voldoende (en veel beter dan wat DE met de bonen doet). Ik vergelijk Perla met Illy op constantheid van smaak. Ik vind zelf Illy iets verder gebrand dan de Excellent Sumatra van Perla. (illy is wel mijn absolute favoriet in de bialetti koffiepot op vakantie overigens)
Daar pas ik voor en daarom kies ik voor branders die direct met de boeren in contact zijn (direct trade i.p.v. fair trade) en voor de mooiste smaken gaan.
Fair trade is inderdaad vaak slechts een label, niet zinloos want wel een begin.

Maar ook bij direct trade weet je dat er slavernij in je bonen zit, schone koffie bestaat niet. Dat gezegd hebbende - want elke stap is er eentje, welke direct trade koffie gebruik je? Lijkt me goed om eens te proberen en ook onm proberen uit te zoeken hoe 'schoon' die koffie is. Koffie is een specifieker commodity dan cacao maar van boer naar brander ken ik nog niet in de koffie. Is die koffie gerelateerd aan dat blockchain project om koffie transparant(er) te krijgen (en uit de commodity hoek)?

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 03-07-2018 21:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:04
franssie schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 21:37:
Dat gezegd hebbende - want elke stap is er eentje, welke direct trade koffie gebruik je? Lijkt me goed om eens te proberen en ook onm proberen uit te zoeken hoe 'schoon' die koffie is. Koffie is een specifieker commodity dan cacao maar van boer naar brander ken ik nog niet in de koffie. Is die koffie gerelateerd aan dat blockchain project om koffie transparant(er) te krijgen (en uit de commodity hoek)?
Nee daar ben ik eigenlijk niet bekend mee, klinkt wel interessant. Ik haal het bij Black & Bloom in Groningen. Die haalt zijn bonen voor zover het kan rechtstreeks bij de boer: https://www.missethoreca....9186-964425628.1530649186

Maar voor een volgende keer zal ik een zak Perla proberen, anders blijft het bij vooroordelen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

D. Ninjai schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:25:
[...]

Nee daar ben ik eigenlijk niet bekend mee, klinkt wel interessant. Ik haal het bij Black & Bloom in Groningen. Die haalt zijn bonen voor zover het kan rechtstreeks bij de boer: https://www.missethoreca....9186-964425628.1530649186
top ga ik die eens proberen!
Maar voor een volgende keer zal ik een zak Perla proberen, anders blijft het bij vooroordelen O-)
Dan wel de excellent en mijn persoonlijke voorkeur de sumatra. De standaard is ook redelijk ver gebrand (net zoals DE) - ik denk dat veel Nederlanders daar gewoon van houden,' lekker' bitter en zuur.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:59:
[...]

Mijn volautomaat is sneller dan welke senseo dan ook en het smaakt beter, maar je bent aan het einde van de dag wel meer tijd kwijt om hem schoon te maken. Hij is bij mij ook zelfreinigend, maar toch moet ik wel als ik melk gebruik die unit even afspoelen en het water in de opvangbak (van het reinigen) ook, dus al met al is het ongeveer even snel. Dat reinigen hoef je trouwens niet gelijk te doen, kan ook in de avond ofzo. Maar wel 100 keer lekkerder en dat alleen al...

Een moccamaster is juist trager, nadeel is ook dat de koffie die eruit komt zo heet is dat je het niet snel kan drinken, bij mijn volautomaat kan ik de temperatuur van de koffie instellen, dus haast? Dan de laagste temperatuur. Dan kan je het gelijk drinken.

Maar als je dat schoonmaken vergeet, dat is wel een dingetje. Je hebt dat dagelijks programma waarom hij vraagt, maar 1 keer in de week moet je wat uitvoerderige handelingen doen en 1 keer in de maand nog meer, ik vermoed dat je machine snel stuk is als je dit vaak vergeet (en je kan er ziek van worden als je melkproducten maakt). Ik heb het trouwens allemaal op de kalender gezet (staat ook bijvoorbeeld op dat ik elke maand de nassen moet ontstoffen en dat ik 1 keer per 3 maand mijn pc even moet uitblazen). Ik vind dat uit elkaar halen van de machine wel leuk trouwens.
Ik weet niet of ik het er mee eens ben dat een Senseo minder werk is. Ja, het schoonmaken van de melkunit is meer werk, maar dat is een beetje een kromme vergelijking aangezien Senseo geen melkprodutcen kan geven. Tenzij je er een hebt, zoals de Philips Latte Plus, maar dan heb je weer de nadelen van het schoonmaken (en de smaak is een stuk minder dan bij een apparaat dat echte cappuccino's maakt). Daarnaast moet je bij een Senseo ook het water bijvullen en daar moet je zelfs bij elke keer dat je koffie zet een dubbele handeling doen. Namelijk er een koffiepad in doen en na gebruik er weer uit halen. Dat is meer werk dan 1 keer in de zoveel tijd de koffiebonen bijvullen en (nog minder vaak) de machine het reinigingsprogramma laten doorlopen. Een regulier koffiezetapparaat als een Moccamaster is minder werk met schoonmaken, maar weer meer werk met zetten (filter met koffie er in, water bijvullen).

Maar goed, ik denk dat iedereen een afweging moet maken tussen gemak, tijd en budget. Een Nespresso heeft natuurlijk het meeste gemak en als voordeel dat iedereen zijn eigen pod en daarmee koffie kan kiezen. Nadelen zijn dat de koffie duur is en je een speciaal Nespresso-apparaat nodig hebt als je een cappuccino wil (+ schoonmaken). Senseo heeft het gemak van Nespresso, maar zonder de dure pods. Nadeel is dat de koffie niet te drinken is. Een volautomaat is duur in de aanschaf, maar geeft veel gemak en is goedkoper per kopje koffie dan een Nespresso. Het nadeel is het schoonmaken. Filterkoffie is het goedkoopst, omdat zowel het apparaat en de koffie niet duur zijn. De nadelen zijn dat je er enkel een hele of halve pot mee kunt zetten, geen keuze hebt in koffiesoort (espresso, cappuccino, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:05
Technivorm maakt ook een eenkops moccamaster, wel best prijzig. Misschien past dat beter bij jou koffiezetgebruik, kan je even opzoeken.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand een tip om het waterreservoir van de moccamaster helemaal kalkvrij te maken? Ik heb problemen met de bodem en dat zilveren plaatje erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb na veel twijfelen de Jura S8 in moonlight zilver gekocht. Hoewel ik ook heb gekeken naar een half automaat vind ik fijn als anderen (schoonmaakster, kraamhulp, (schoon)ouders het apparaat zelf kunnen bedienen als ik er niet bij ben zonder eerst een PhD te halen.

Het touchscreen en bediening is erg simpel en koffie (Corazon en Palermo bonen van Simon levelt) is prima. accessoires En schoonmaak spul is stuk duurder dan bij andere merken helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gefeliciteerd met je Jura S8!
smesjz schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:56:
...En schoonmaak spul is stuk duurder dan bij andere merken helaas
Schoonmaakspul is precies wat je zegt, 'spul' om schoon te maken.
Wat maakt het dan uit welk merknaampje er op staat? O-) Of betaal je graag voor een merknaampje op het potje/zakje/flesje schoonmaakmiddel? Daar word je Jura niet schoner van. ;)

Als ontkalker gebruik ik al jaren een citroenzuur oplossing. Citroenzuur in grote zakken kost een paar euro/kg. Is goed bruikbaar als ontkalkingsmiddel en voor vele andere doeleinden (WC, badkamer, jam maken, etc. etc.)
Of je koopt van die kant en klare flesjes met ontkalker bij b.v. de Kruidvat.

Naar mijn weten bevat een Jura geen verwarmingselement met koperen of aluminium raakvlakken. Want anders zou het citroenzuur een reactie kunnen aangaan met blank koper/alu. Dan dien je een ander ontkalkingsmiddel te gebruiken.

@Anoniem: 738905 : ontkalken? Citroenzuuroplossing erin, poosje laten staan en weer afdrogen. Klaar!
Let op; indien er metalen delen inzitten en als die al zijn gecorrodeerd; dan zal een zure oplossing de corrosie verergeren.

Schoonmaaktabletten voor volautomaten zijn nog geen dubbeltje per stuk.
Potten met b.v. 200 stuks kun je b.v. via Amazon.de bestellen.
Zoek maar op "200 Reinigungstabletten 2g für Kaffeevollautomaten I Kaffeeautomat I Vollautomat I Kaffeemaschinen I Reinigungstabs I Kaffeefettlöser " van Kaffeereiniger24.

Of rechtstreeks bij de fabrikant: https://www.kaffeereiniger24.de

Info over ontkalkingsmiddelen:
https://www.elka.nl/nl/ni...len-koffie-ontkalkers/60/

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 08-07-2018 15:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 8 juli 2018 @ 15:13:
Schoonmaakspul is precies wat je zegt, 'spul' om schoon te maken.
Wat maakt het dan uit welk merknaampje er op staat? O-) Of betaal je graag voor een merknaampje op het potje/zakje/flesje schoonmaakmiddel? Daar word je Jura niet schoner van. ;)
Mocht ik komende 25 maanden een beroep moeten doen op garantie, wil ik geen gedoe krijgen doordat ik schoonmaak spul heb gekocht wat het melk systeem heeft beschadigd of niet goed reinigt met alle bacterie en aanslag tot gevolg. En als je meer dan 1500 euro betaalt voor een machine moet je daar ook niet op bezuigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote][b][mess

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 17:51:
[...]

Mogen ze dat überhaupt doen; een voorwaardelijke garantie die alleen geldt als je hun merk schoonmaakmiddel gebruikt? Ik vermoed van niet. Daarnaast kunnen ze niet zien of je je eigen of hun merknaam citroenzuur gebruikt. Enige waar je op moet letten is of het de metalen in de machine aantast (maar dan zouden ze zelf ook geen citroenzuur aanbieden). Voor de Saeco machines wordt bijvoorbeeld melkzuur gebruikt, dat is volgens mij zodat het die metalen niet aantast. Dat kun je ook gewoon generiek kopen.

Het is net als met medicijnen, waarom (tien)duizenden procenten meer betalen voor een merknaam? Je helpt er alleen de fabrikant mee. ;)
Het staat expliciet in hun voorwaarden als reden om geen garantie te geven. Ik kan me voorstellen dat wanneer maalschijven kapot gaan bij normaal gebruik er niet wordt gekeken naar schoonmaken van waterfilter of melksysteem, maar het is ongetwijfeld juridisch gecheckt.

En aangezien i.t.t. Andere merken de zetgroep niet te verwijderen is, wil ik ook geen risico nemen met schoonmaken. Het kan ongetwijfeld goedkoper maar dat ik bespaar liever op andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@smesjz Waarom zou de zetgroep van een Jura niet te verwijderen zijn? :?
Ik doe niet anders!

Is prima te doen. En eigenlijk zelfs noodzakelijk om deze toch 1x in de zoveel tijd er uit te halen en helemaal schoon te maken.
Want reinigingstabletjes, ja zelfs die hele dure O-) van Jura, doen echt hun werk niet goed hoor...
Het enige schoonmaakwerk wat echt alle restanten van koffieprut opruimt, zijn je eigen handen + wat afwasmiddel + een borstel. Koffiegruis gaat in de loop van de tijd namelijk overal tussen/in zitten. En dat haal je alleen maar weg door de onderdelen te verwijderen en goed schoon te borstelen en te spoelen.

Je zetgroep ziet er na enige tijd zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cZ7LPBsKTfQlS7lppaewacEF/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y0svgLZz0cUSZK0S3gRQVQb4/medium.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 08-07-2018 19:29 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:26:
@smesjz Waarom zou de zetgroep van een Jura niet te verwijderen zijn? :?
Ik doe niet anders!

Is prima te doen. En eigenlijk zelfs noodzakelijk om deze toch 1x in de zoveel tijd er uit te halen en helemaal schoon te maken.
Want reinigingstabletjes, ja zelfs die hele dure O-) van Jura, doen echt hun werk niet goed hoor...
Ja, het is te verwijderen maar bij andere merken is het de bedoeling dat je het zelf doet: het is beschreven in de gebruikershandleiding, kan zonder schroevendraaiers / hulpmiddelen en je houdt garantie.

Bij jura is het niet de bedoeling dat je het zelf doet en de service beurt doet jura zelf. En ja, het is duur maar dat weet je van te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
smesjz schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:59:
[...]

Ja, het is te verwijderen maar bij andere merken is het de bedoeling dat je het zelf doet: het is beschreven in de gebruikershandleiding, kan zonder schroevendraaiers / hulpmiddelen en je houdt garantie.

Bij jura is het niet de bedoeling dat je het zelf doet en de service beurt doet jura zelf. En ja, het is duur maar dat weet je van te voren.
Hoe vaak moet je dan zo'n servicebeurt doen? Als je dat zelf doet (bijvoorbeeld bij de Saeco) dan is het wel zo fris om dat om de paar weken te doen. Het lijkt me niet echt praktisch (zowel qua tijd en moeite als qua kosten) om zo vaak een servicebeurt te laten doen. Zeker met dit warme weer (ervan uitgaande dat het apparaat niet in een gekoelde ruimte staat) kan je dan sneller bacterie- of schimmelgroei krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:38:
[...]

Hoe vaak moet je dan zo'n servicebeurt doen? Als je dat zelf doet (bijvoorbeeld bij de Saeco) dan is het wel zo fris om dat om de paar weken te doen. Het lijkt me niet echt praktisch (zowel qua tijd en moeite als qua kosten) om zo vaak een servicebeurt te laten doen. Zeker met dit warme weer (ervan uitgaande dat het apparaat niet in een gekoelde ruimte staat) kan je dan sneller bacterie- of schimmelgroei krijgen.
Je hebt de schoonmaak producten, zoals je die ook bij andere merken hebt, voor regelmatige reiniging etc.

De beurt die jura zelf doet wordt geadviseerd om 2 a 3 jaar te doen en kost ergens tussen 180/210 euro.

Een grote speler als jura heeft ongetwijfeld genoeg onderzoek laten doen dat het hygiënisch is als je je machine goed onderhoudt dus daar vertrouw ik dan maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-05 07:34
Ik heb afgelopen weekend de temperatuur van mijn oude koffiezetapparaat eens opgemeten. Ik meet 89-90 gr. C waar het water de koffie raakt. Helemaal niet zo slecht dus. Ik heb ook al een hele verbeteringsslag gemaakt door verse bonen te kopen en deze zelf te malen met mijn Baratza Encore. En door wat te spelen met de mailinggraad en de hoeveelheid water. Mede dankzij jullie tips! Bedankt daarvoor.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
@Nomad
Ik zag gisteren opeens dat de Baratza 270W schijnbaar bluetooth heeft. Gebruik jij die functie ook en zo ja hoe dan en met welke app?

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Joarie schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:01:
@Nomad
Ik zag gisteren opeens dat de Baratza 270W schijnbaar bluetooth heeft. Gebruik jij die functie ook en zo ja hoe dan en met welke app?
Het is een Acaia weegtechniek die je kunt koppelen met de Acaia app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
smesjz schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:30:
[...]

Je hebt de schoonmaak producten, zoals je die ook bij andere merken hebt, voor regelmatige reiniging etc.

De beurt die jura zelf doet wordt geadviseerd om 2 a 3 jaar te doen en kost ergens tussen 180/210 euro.

Een grote speler als jura heeft ongetwijfeld genoeg onderzoek laten doen dat het hygiënisch is als je je machine goed onderhoudt dus daar vertrouw ik dan maar op.
Volgens mij hebben jullie het niet over hetzelfde. JB! heeft het, denk ik, over het reguliere reinigingsprogramma van een volautomaat. Die doe je elke 3 of 4 weken. Daarvoor hoef je het apparaat niet uit elkaar te halen, maar gewoon de stappen volgen op het apparaat. Bij een Jura is dat de water- en koffieopvang leeg maken, water bijvullen, reinigingstablet er in en de lekbakken weer leegmaken als de reinigingscyclus klaar is.

Een servicebeurt is veel minder vaak nodig. Jura zegt elke 2 of 3 jaar. Hierbij wordt het apparaat uit elkaar gehaald, van binnen helemaal schoon gemaakt en onderdelen die versleten zijn worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 21:57
Ik kwam dit topic toevallig tegen, ben eens benieuwd of mensen tips hebben. Heb hier thuis een Jura E8 staan en eea qua bonen geprobeerd.

Tot nu toe heb ik altijd Palermo-bonen van Simon Levelt gehad, dat ging prima qua versheid, maar de laatste paar keren is het echt volledig ruk. Laatst een zak gehad die zelfs volledig zuur waren, van dezelfde aankoop een zak die nergens meer naar smaakt (winkel wordt verbouwd, dus even voorraad ingeslagen).

Heeft iemand een tip voor een vergelijkbare boon (bonen) qua smaak bij Fascino of Brandzaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Ardj Weet je zeker dat het aan de bonen ligt? :/
Want veranderende weersomstandigheden (vochtigheid/temperatuur) kunnen vaak ideale groei- en broeicondities zijn voor dingen die je niet wilt binnenin je koffiemachine...
En dat beïnvloedt de smaak ook!

Heerlijk, ;) zo'n 'koffieplantage' in je Jura:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qFwUrfH3it9dd8G7rJCROtBc/medium.jpg
@L.N. @smesjz hier helpen die (dure) reinigingspilletjes dus niet tegen... O-) En het duurt ook geen 2 jaar voordat je zoiets 'creëert'. :+

Als je zeker weet dat het de bonen zelf zijn, zou ik teruggaan naar die winkel en aangeven dat je zure/slechte/muffe/oude bonen hebt meegekregen...

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 11-07-2018 10:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 21:57
@ehtweak Oh gadver, dat maakt het bekende probleem van Jura's iets te visueel voor me. +o) Achteraf gewoon voor de lol van halfautomaat ipv volautomaat moeten gaan, maarja, achteraf..

Heb nu andere bonen, die smaken dus niet zo zuur als de eerste zak, maar vooral slapjes. Heb voor de zekerheid gisteren even een zakje bonen van een microbrandertje gekocht, benieuwd hoe die smaken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zag de suggestie van @dreamscape wat betreft de Illy bonen (aanbieding) bij de Xenos langskomen. En dacht, laat ik die eens een keertje proberen.

Ja, ik weet 't; niets zo subjectief als smaak... Maar deze bonen uit het dure blikje, zijn ons toch te 'heftig'. De smaak is gewoon niet prettig.

Paar weken geleden was ik in Harderwijk en zag daar een kleine lokale brander. Waarom het me opviel, was het grote tweakers gehalte van die koffiebrandster (ja, je leest het goed; een dame). 8)
In de kleine microbrander waarop een laptop is aangesloten, wordt maximaal zo'n 6kg bonen tegelijk gebrand. Heb een poos met de eigenaresse staan praten en ondertussen is ze minutieus bezig om het brandproces in de gaten te houden c.q. bij te sturen via allerlei indicatoren op haar scherm.
Diverse soorten mogen proeven en uiteindelijk met hun 'Columbia' bonen naar huis gegaan.
En die waren net, tijdens ons gesprek en proeverij, gebrand! :)

Een zeer prettige en goede smaak. Zowel direct, als na enige tijd. Geen vervelende nasmaak o.i.d. Dan vallen al die supermarktbonen-met-branddatum-onbekend, toch wel tegen. Hierbij verbleekten allerlei bonen die al eerder geprobeerd heb, zoals Illy, Lavazza, Perla, DE L'Or, Melitta, Tschibo, Dallmayr, Segafredo.
J.J. Darboven Bio Café ecológico vond ik tot nu toe van de supermarktbonen nog de beste/de minst slechtste.

Prijstechnisch gezien zijn deze Columbia bonen van de microbranderij https://www.thecoffeelodge.nl/over-ons/ dan niet eens zo extreem, in vergelijking met de prijzen van menig supermarktboon. :/
Ze hebben ook proefpakketten, met al hun soorten erin.

Ze gebruiken een Giesen koffiebrander, zo te zien dit model:
http://nl-nl.giesencoffee...giesen-w6a-koffiebrander/

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 12-07-2018 09:13 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:46
ehtweak schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:50:
Ik zag de suggestie van @dreamscape wat betreft de Illy bonen (aanbieding) bij de Xenos langskomen. En dacht, laat ik die eens een keertje proberen.

Ja, ik weet 't; niets zo subjectief als smaak... Maar deze bonen uit het dure blikje, zijn ons toch te 'heftig'. De smaak is gewoon niet prettig.
Ik heb pas geleden dat blikje dat mijn vriendin had meegenomen eens geprobeerd. Normaliter vind ik Illy de enige supermarktboon die nog te drinken is, maar deze bonen vielen mij ook wat tegen. Waarschijnlijk is het vrij oude voorraad geweest. Logisch ook, het was te koop bij Xenos en die kopen nog wel eens dat soort partijen in.

Dus voor iedereen: negeer mijn suggestie en laat die zooi lekker staan :)

De rest van je relaas kan ik ook helemaal onderschrijven: koop je bonen lekker bij een kleine lokale brander. Mijn favoriet hier in Nijmegen blijft Blommers, al haal ik de laatste tijd ook af en toe weer eens iets bij Coffyn in Malden. Vroeger (toen ze nog in Nijmegen zaten) kwam ik daar wel eens en had ik vaak wat oudere voorraad. Tegenwoordig lopen de zaken daar volgens mij wat beter en kom ik geen oudere zakken meer tegen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 09:01

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik ben een beetje verwend. Wij hebben thuis een wat oudere Siemens volautomaat, welke niet echt mooi melkschuim maakt. Opzich geen probleem, waar ik alleen maar espresso'tjes drink... maar de baas des huizes wel haar lattes wenst.

Op kantoor hebben wij Giraffe Coffee uit Rotterdam (lokale brander) en dat is echt een enorm verschil. We zetten het met een redelijk standaard volautomaat van Saeco. Echter, ik was bij de brander op kantoor en zij hadden zo'n extreem professionele machine daar staan en wat daar uitkwam.... wauw. Zelfde bonen, maar zo'n verschil... had ik nooit verwacht!

Door dit topic heen aan het lezen zie ik dat een halfautomaat ervoor kan zorgen dat je dichter bij je gewenste koffieresultaat kan komen. Google leert mij dat je dan naar een Solis kijkt bijv, maar ik heb nog niet genoeg kennis om te zeggen of dit wel / geen goede keuze is. Wat is volgens jullie een goede bron / machine om verder onderzoek mee te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Ik mocht van mijzelf wat moois kopen :+ van een Gaggia Classic naar een Brewtus IV met PID aansturing! Het is wel even wennen hoe alles werkt, maar wat een mooi speelgoed is het toch O+

[afbeelding]
Hoeveel schoonmaak werk heb je daar nou effectief aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
N1ckk schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:06:
[...]

Hoeveel schoonmaak werk heb je daar nou effectief aan?
Valt wel mee, aan het eind van de dag even backflushen en 1x per week met schoonmaakmiddel backflushen. Ontkalken heb ik nog niet gedaan, maar ik heb twee kalkfilters, één in de Brita kan en één in het apparaat zelf. Dus veel wordt er al uitgefilterd. Ook de opvangbak is lekker makkelijk schoon te maken, alles is van metaal en lekker groot uitgevoerd dus je kan er goed bij.

Langzaam begin ik het apparaat goed te leren kennen, het aantal echt goeie espresso's stijgt de laatste dagen. Het is even wennen met inschatten hoeveel koffie erin moet, en ik heb mn bonenmaler wat grover gezet. Het lukt nu vrij goed om de tijd, druk en temperatuur constant te behouden. Melk opschuimen daarintegen gaat nog wat lastiger, ik vond mn Gaggia daar toch wat makkelijker in om de een of andere reden :?

[ Voor 39% gewijzigd door Widow op 12-07-2018 12:14 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@Widow Wat zijn de voor- en nadelen t.o.v. een dergelijke machine als deze: https://www.kookpunt.nl/s...ine-115/nl/product/16278/ ? Die jij had tijdens het maken van de beslissing bedoel ik dan

[ Voor 15% gewijzigd door N1ckk op 12-07-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Widow schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:08:
[...]

Valt wel mee, aan het eind van de dag even backflushen en 1x per week met schoonmaakmiddel backflushen. Ontkalken heb ik nog niet gedaan, maar ik heb twee kalkfilters, één in de Brita kan en één in het apparaat zelf. Dus veel wordt er al uitgefilterd. Ook de opvangbak is lekker makkelijk schoon te maken, alles is van metaal en lekker groot uitgevoerd dus je kan er goed bij.
Ik backflush wat minder frequent maar haal 1x per maand de douchekop er uit en maak dan die schoon + binnenwerk. Een backflush pakt dat allemaal net wat minder goed.

Hmm, als ik zo die foto's van die Jura zie dan ga ik mijn ouders en zusje maar eens tippen dat ze hun volautomaten eens fysiek moeten reinigen. Hun koffie is echt tegen het smerige aan qua smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-05 12:04

jpiwf

licenced pepernootaddict

[afbeelding]
high fived ook. Wat betreft het opschuimen van je melk: check even of je boilerdruk wel hoog genoeg staat. Stond bij mij default net onder de 1 bar, terwijl zo rond de 1.2-1.3 aangeraden is bij de brewtus (pijltje recht omhoog op de manometer). zelf bijstellen is een eitje, je moet wel even je machine openschroeven (kap eraf) maar dat is best simpel bij dit apparaat

@Joarie: De brewtus is lekker lomp gebouwd en is dus ook lekker makkelijk zelf even open te schroeven. kun je meteen kijken waar die resonantie vandaan komt. Ik heb er bij de mijne geen last van namelijk, dus het is zeker te verhelpen.

Ik moet zelf de sproeikop er eens afhalen om te kijken hoe die er na een half jaartje voorstaat. Backflush wel regelmatig met schoonmaakspul en merk niet dat het merkbaar achteruit gegaan is, maar ben eigenlijk wel benieuwd.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

[afbeelding]
Ik ga aanstaande zondag ook van een Gaggia Classic naar een Rocket Mozzafiato. Kan niet wachten :D

Heb je er wel een goede maler bij? Heel belangrijk!

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

N1ckk schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:18:
@Widow Wat zijn de voor- en nadelen t.o.v. een dergelijke machine als deze: https://www.kookpunt.nl/s...ine-115/nl/product/16278/ ? Die jij had tijdens het maken van de beslissing bedoel ik dan
Voordeel van de machine in jouw link: Alles in 1 (maar dat is meteen ook een nadeel in meerdere opzichten)

Er kan meer kapot gaan en je hebt geen invloed meer die je wel zou hebben als je een aparte maler had. Die had je namelijk zelf kunnen kiezen. Een maler is toch wel een belangrijk onderdeel van het hele traject van espresso's zetten.

...en waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 20:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Blijf ver weg van die Solis apparaten. Dat zijn echt machines die gebouwd worden op uiterlijk en verkoopbaarheid ipv op kwaliteit van onderdelen en levensduur.
Ik heb vroeger ook verlekkerd gekeken naar Solis maar nu zou ik er nooit meer 1 adviseren.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

dreamscape schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:53:
[...]

Ik heb pas geleden dat blikje dat mijn vriendin had meegenomen eens geprobeerd. Normaliter vind ik Illy de enige supermarktboon die nog te drinken is, maar deze bonen vielen mij ook wat tegen. Waarschijnlijk is het vrij oude voorraad geweest.
Vreemde was dat de THT notabene 07/2019 aangaf. M.a.w. nog lang niet aan de maximale houdbaarheidsdatum.
dreamscape schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:53:

Logisch ook, het was te koop bij Xenos en die kopen nog wel eens dat soort partijen in.
Er zijn idd wel eens producten die bijna aan de THT zijn. Maar dan zijn ze ook erg goedkoop. Laatst b.v. wat potten (overigens uitstekende) jam. Die waren volgens de THT nog 2 maanden houdbaar. So what? Daar zit zoveel suiker in, die zijn over een jaar nog goed. Maar voor 25 cent/potje. :Y
Ook een leuke; houdbaarheidsdatum op een pak rotszout; Dat spul is al een paar miljoen jaar oud. Die paar jaar kunnen er ook nog wel bij... :+

In de tussentijd heb ik maar weer een kilootje Columbia bonen bij de microbranderij in Harderwijk besteld.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
ehtweak schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:00:
[...]

Vreemde was dat de THT notabene 07/2019 aangaf. M.a.w. nog lang niet aan de maximale houdbaarheidsdatum.
Klopt. Maar volgens mij houdt Illy een periode van twee jaar aan, dus dan zijn ze een jaar geleden gebrand.

En misschien is het zelfs een minder goede batch geweest die ze op zo'n manier gedumpt hebben? Lijkt me niet netjes als je als fabrikant bepaalde kwaliteitsstandaarden hebt, maar zulke dingen gebeuren natuurlijk wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Younes schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 23:36:
[...]

Ik ga aanstaande zondag ook van een Gaggia Classic naar een Rocket Mozzafiato. Kan niet wachten :D

Heb je er wel een goede maler bij? Heel belangrijk!
Toen ik die Expobar kocht, vroegen beide verkopers in de winkel welke maler ik had. Ik antwoordde dat ik een Mazzer Super Jolly (timer) heb staan, en daarmee was het onderwerp bonenmalers meteen afgesloten :+ kennelijk was dat goed genoeg om mee te werken.

Maarre, wel straks foto's plaatsen van je Rocket machine he :+
jpiwf schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:32:
[...]

high fived ook. Wat betreft het opschuimen van je melk: check even of je boilerdruk wel hoog genoeg staat. Stond bij mij default net onder de 1 bar, terwijl zo rond de 1.2-1.3 aangeraden is bij de brewtus (pijltje recht omhoog op de manometer). zelf bijstellen is een eitje, je moet wel even je machine openschroeven (kap eraf) maar dat is best simpel bij dit apparaat
Ow dat zou het best kunnen zijn, bij mij staat ie op 0.8 of 0.9, maar zeker niet op 1.2. Ik ga effe klussen dit weekend :)

[ Voor 33% gewijzigd door Widow op 13-07-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Widow schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:28:
[...]

Toen ik die Expobar kocht, vroegen beide verkopers in de winkel welke maler ik had. Ik antwoordde dat ik een Mazzer Super Jolly (timer) heb staan, en daarmee was het onderwerp bonenmalers meteen afgesloten :+ kennelijk was dat goed genoeg om mee te werken.

Maarre, wel straks foto's plaatsen van je Rocket machine he :+

[...]

Ow dat zou het best kunnen zijn, bij mij staat ie op 0.8 of 0.9, maar zeker niet op 1.2. Ik ga effe klussen dit weekend :)
Ik heb exact dezelfde maler (2de hands gekocht van een grote koffiebranderij in Italie toen ik daar op vakantie was 8) ). Foto's van de Rocket gaan er zeker komen! :)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:32
Van de week bezocht ik dit topic weer eens. Dat inspireerde me tot een grote schoonmaak van mijn Melitta Caffeo Gourmet. Laat ik zeggen: het werd tijd. Ik maak dat ding echt te weinig schoon.

Nu nieuwe bonen halen, want niks meer in huis. Ik meen dat de bonen van Perla hier wel populair zijn? Vanaf morgen in de aanbieding, zag ik. Dan maar even drie zakken halen.

Ben wel tikkie jaloers op de mooie apparatuur die ik hier voorbij zie komen. Maar ik drink thuis zo weinig koffie dat het (helaas of gelukkig?) geen nut heeft om zoveel geld uit te geven voor een luxe apparaat. Dan is zo'n volautomaat wel erg handig. Zag alleen wel dat die van mij net z'n zesde verjaardag gevierd heeft. Kijken hoe lang die het nog volhoudt.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 21:08

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben van de Senseo over gaan naar een Saeco Incanto HD8917. Een machine die vers de boontjes maalt en sinds dit apparaat in huis is, drinkt de vrouw des huizes af en toe een Latte.

Sinds mei in mijn bezit en helaas nog niet veel plezier van kunnen hebben. Reeds voor de 2e keer naar de reparatie in een paar maanden tijd. En dan ben je de machine toch een wel week of 3 kwijt. Dus qua ervaring valt het allemaal erg tegen. Het is toch een aanschaf geweest van a 500 euro.

Natuurlijk is het Qua koffiesmaak is het wel een enorme vooruitgang. Zeker nu ik weer terug ben gevallen op mn oude Senseo merk ik het verschil goed.

Nu heb ik in de kast al die tijd natuurlijk wel de bonen liggen. Hoelang blijven die okey? Het zijn eigen merk bonen van de Plus (arabica) welke ik uit nood even kocht. Ik vond ze verassend prima smaken voor 7 euro per zak. Met de Senseo drink ik altijd Perla dus die wil ik ook nog even proberen met de bonen. Zijn er nog andere aanraders tot ongeveer een tientje?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
jpiwf schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:32:
[...]

Probleem opgelost: ik heb de stoomdruk opgeschroefd van 0,8 naar 1.3 en ik had direct een dikke bak schuim.

Meteen weer wat koffie besteld, ik zie in de bestelgeschiedenis van de internetshop dat ik om de 4 maanden 8 kilo koffie bestel. Not sure if 8)7 or d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 19:50
Widow schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:27:
[...]

Probleem opgelost: ik heb de stoomdruk opgeschroefd van 0,8 naar 1.3 en ik had direct een dikke bak schuim.

Meteen weer wat koffie besteld, ik zie in de bestelgeschiedenis van de internetshop dat ik om de 4 maanden 8 kilo koffie bestel. Not sure if 8)7 or d:)b
Hoe bewaar jij je koffiebonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik koop per week 250 gram en drink aardig consistent een kilo per week tegenwoordig. Espresso's gaan echt zo'n stuk harder dan filterkoffie. Even 2 espressootjes en ik ben ongeveer 40gram verder....vs 1 grote kop filter waarbij ik 13,5 gram koffie gebruik (en 200ml water)
De lokale brander zit in de stad, dus ik haal wekelijks gewoon nieuwe, maar als dat niet haalbaar is, dan zou ik per bestelling porties van zo'n 100 a 150gram maken en dat los invriezen...en per keer 1 portie uit de vriezer, die ik in een paar dagen op kan krijgen. Na vriezen/ontdooien is de smaak prima, maar gaat de degradatie wel hard vind ik, dus dan wil je het vlot opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 09:28
Vast een retorische vraag maar is de koffie van de Lidl enigszins te zuupen? Is nu in de aanbieding en voor deze prijs wil ik best eens proberen (in Siemens volautomaat dus voor de puristen sowieso brak resultaat :) ).

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:06
Brad Pitt schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:31:
Vast een retorische vraag maar is de koffie van de Lidl enigszins te zuupen? Is nu in de aanbieding en voor deze prijs wil ik best eens proberen (in Siemens volautomaat dus voor de puristen sowieso brak resultaat :) ).
Toen ik een aantal jaren geleden net mijn koffiemachine gekocht had ben ik op zoek gegaan naar de beste supermarktboon, en dat vond ik toendertijd de lavazza goud. Prima dus.. na een tijdje heb ik toch eens de LIDL - gele verpakking gekocht, en op dat moment kon ik het verschil eigenlijk alleen in mijn portemonnee merken.

Ik ben sindsdien groot LIDL koffie fan, dus probeer het zeker eens :)

Mijn Firewizzie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik vind de boon ontzettend goor en dusdanig vet dat niet alleen ik de boon niet fijn vind, een volautomaat gaat hem ook niet fijn vinden.
Maar goed, zoveel mensen en zoveel wensen. Eigenlijk vind ik alle supermarktbonen goor en smaken naar een bitter stuk karton.

Dus het stukje " de beste van de supermarktbonen" zegt wat mij betreft heel weinig, in het land der blinden is 1-oog koning....

Zoals precies 1 miljoen keer hier geadviseerd zou ik zeggen, probeer eens vers gebrande bonen van een goede brander. Zijn die duurder? Mja, vast wel wat, maar het hoeft alsnog geen vermogen te kosten.
http://www.fascino-coffee...et-specials/initio-pittig goedkoper gaat het niet worden. Nou vind ik deze boon niet zo heel bijzonder verder, dus met iets meer budget is dit een betere optie vind ik:
https://www.gebrand.nl/nl/producten/details/?prod=81
Dat is een espresso boon waar ik van vind dat hij makkelijk te zetten is en als espresso zoet is met mooie hinten van noten/pinda.
Stapje omhoog in bijzonderheid kan je kijken naar wat lichter gebrande koffies, maar die zou ik niet in een volautomaat stoppen:
https://www.koffiestation.nl/product/guatemala-esquipulas/ Een Guatemala die ietsje frisser is, maar nog steeds zoet.
Ben je goed bekend als espressozetter, dan kan je heerlijke espresso's zetten met verse afrikaanse koffie's, uit Ethiopie of Kenya. Zeker de laatste komen erg mooie koffie's vandaan, maar de zettechniek komt door de zuren wel iets nauwkeuriger.
https://www.bootkoffie.nl...thiopie-Espresso-Organic/ Heb ik nog niet gehad, maar de brander is goed en zoiets kan echt wel heerlijk zijn en bijzonder...waarbij je echt wel nieuwe smaken kan ontdekken in espresso.
Het koffielab maakt ook mooie koffies (zelf drink ik vooral hun filterkoffies regelmatig), maar zoiets als dit kan echt een mooie afwisseling zijn voor espresso:
https://www.hetkoffielab....-natural-Espressobranding

Kortom, het gaat van goedkoop (10 euro de kilo) tot normale prijzen van 20 euro de kilo tot prijzig met zo'n 38 euro de kilo. Ze zijn allemaal het geld waard die ik hierboven link, dus van de een mag je ook meer verwachten dan van de ander. Maar het verschil tussen supermarkt koffie en verse koffie is zo groot, dat ik die Lidl bonen hier niet meer wil lezen eigenlijk :p. Die dingen hebben 1x een slechte test gewonnen (met veel discussie achteraf met de jury) en sindsdien gaat iedereen ermee aan de haal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:12
De Lidl bonen zijn prima herfst decoratie.

M'n vriendin vindt dat prachtig, zo'n glazen stolp met een zak koffie erin en een stinkende kaars erop. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 09:28
Nomad schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:24:
Zoals precies 1 miljoen keer hier geadviseerd zou ik zeggen, probeer eens vers gebrande bonen van een goede brander. Zijn die duurder? Mja, vast wel wat, maar het hoeft alsnog geen vermogen te kosten.
Reeds zoveel geprobeerd. Met allemaal mooie karamel chocola en weet ik het omschrijvingen. Vond ze allemaal wel okay hoor, maar vaak niet meer dan dat. Komt dat door de Siemens? Vast wel.

Gewoon voor even een koppie tussendoor (ga er niet zes minuten van zitten genieten) wil ik gewoon weer even een basis boontje, die betaalbaar is, en enigszins acceptabel.

Vind wel best, ga gewoon vier soorten halen of zo bij de Lidl. Heb ik bijna 5 kilo voor de prijs van 1 "goede".

Benieuwd :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
Case schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:42:
[...]

Toen ik een aantal jaren geleden net mijn koffiemachine gekocht had ben ik op zoek gegaan naar de beste supermarktboon, en dat vond ik toendertijd de lavazza goud. Prima dus.. na een tijdje heb ik toch eens de LIDL - gele verpakking gekocht, en op dat moment kon ik het verschil eigenlijk alleen in mijn portemonnee merken.

Ik ben sindsdien groot LIDL koffie fan, dus probeer het zeker eens :)
Na veel supermarktkoffiebonen geproefd te hebben kan ik zeggen dat die van de Lidl zeker niet slecht zijn maar naar mijn smaak iets te lang doorgebrand en daardoor iets te vettig en niet vol van smaak.

Waar ik op ben uitgekomen als favoriete supermarkt koffieboon is L'OR Forza #9. 100% arabica en donker gebrand maar dus niet zo erg dat het helemaal glanzend is. Daar waar de lidl-boon blijft hangen in een zoete smaak heeft de l'or-boon ook nog een uitgesproken karakter.

Die l'or-bonen zijn niet zo goedkoop in vergelijking met die van de lidl maar bij Albert Heijn zijn ze wel regelmatig in de bonus en dan kom je alsnog op een voordelige prijs uit.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:34

Prx

Naar aanleiding van de goede verhalen hier zelf een Siemens EQ.6 S700 aangeschaft een tijd geleden. Ik moet zeggen dat het een erg prettig apparaat is, maar de melk (voor de cappuccino) wordt me eigenlijk niet warm genoeg, de koffie zelf is wel gewoon heet. Als gevolg zijn we eigenlijk vooral bezig om de mokken goed voor te verwarmen, anders raken we al behoorlijk wat warmt kwijt. Maar we zijn enorm blij met het apparaat en de kwaliteit. :)

Qua bonen hebben we vanaf dag 1 eigenlijk Simon Lévelt erin gegooid. Na een boel van de bonen te proberen zijn we blijven hangen op de Espresso Milano. Binnenkort gaan we eens een uitstapje maken en wat direct bij een brander bestellen. Dank ook aan @Nomad voor een leuk lijstje daarvoor.

offtopic:
Schaamteloze reclame: Nu zijn we de inboedel aan het samenvoegen en komt er een EQ.6 S300 (black) beschikbaar (< 100 kopjes gezet), dus mocht iemand hier er een goed nieuw baasje voor weten dan staat hij onder mijn naam in de V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb wat schoonmaakspullen voor mijn philips automaat gekocht, zat nog niet aan de 20 euro voor gratis verzenden en dacht: ik bestel wel even een slangetje voor de melkunit erbij, soort plastic dun rietje wat 5 euro moet kosten.

Nu begrijp ik de prijs, dat rietje komt uit Polen en komt via DHL hier als pakket morgen aan de deur. Mijn god,doe dat ding in een envelop... Wel leuk dat je voor de Philips machines praktisch elk onderdeel kan bestellen, niet supergoedkoop, maar als hier een keer iets kapot gaat ben je voor minder dan 40 euro meestal ook wel weer klaar.

Maar waarom ik even post, ik zit straks een paar weken in de buurt van Zwolle, daar zit een Simon Lévelt, is dat de beste keuze om wat koffiebonen in te slaan of is er een beter zaakje daar in de buurt? Ik zou het liefst even bij een brander langs willen gaan, maar ik ken die buurt helemaal niet. Iemand hier uit de omgeving van Zwolle met wat tips?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 17-07-2018 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 08:59

Kraz

Saving the world

Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:48:
Ik heb wat schoonmaakspullen voor mijn philips automaat gekocht, zat nog niet aan de 20 euro voor gratis verzenden en dacht: ik bestel wel even een slangetje voor de melkunit erbij, soort plastic dun rietje wat 5 euro moet kosten.

Nu begrijp ik de prijs, dat rietje komt uit Polen en komt via DHL hier als pakket morgen aan de deur. Mijn god,doe dat ding in een envelop... Wel leuk dat je voor de Philips machines praktisch elk onderdeel kan bestellen, niet supergoedkoop, maar als hier een keer iets kapot gaat ben je voor minder dan 40 euro meestal ook wel weer klaar.

Maar waarom ik even post, ik zit straks een paar weken in de buurt van Zwolle, daar zit een Simon Lévelt, is dat de beste keuze om wat koffiebonen in te slaan of is er een beter zaakje daar in de buurt? Ik zou het liefst even bij een brander langs willen gaan, maar ik ken die buurt helemaal niet. Iemand hier uit de omgeving van Zwolle met wat tips?
Je kunt toch net zo goed bij 1 vd vele branders direct online kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Nomad schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:19:
Ik koop per week 250 gram en drink aardig consistent een kilo per week tegenwoordig. Espresso's gaan echt zo'n stuk harder dan filterkoffie. Even 2 espressootjes en ik ben ongeveer 40gram verder....vs 1 grote kop filter waarbij ik 13,5 gram koffie gebruik (en 200ml water)
De lokale brander zit in de stad, dus ik haal wekelijks gewoon nieuwe, maar als dat niet haalbaar is, dan zou ik per bestelling porties van zo'n 100 a 150gram maken en dat los invriezen...en per keer 1 portie uit de vriezer, die ik in een paar dagen op kan krijgen. Na vriezen/ontdooien is de smaak prima, maar gaat de degradatie wel hard vind ik, dus dan wil je het vlot opmaken.
Hoe kom je aan de overige 750gr. per week dan? :9

Ik merk dat er best wat verschil zit in de hoeveelheid bonen welke ik gebruik voor mijn filterkoffie. Ik heb bonen uit Ethiopie gehad waarbij ik 24gr gebruik voor twee kopjes (400ml) en nu een zakje Braziliaanse bonen open waarbij ik een stuk meer wil gebruiken.

Ik haal nu 2 zakjes van 250gr bij de brander en doe hier ongeveer 4 weken mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:24:
Maar goed, zoveel mensen en zoveel wensen. Eigenlijk vind ik alle supermarktbonen goor en smaken naar een bitter stuk karton.
Hierbij wil ik wel aantekenen dat ik in bars in Italië heel vaak heb gezien dat er standaard Lavazza of Segafredo in de maler ging en dat de koffie daar prima smaakte.. Maar over dat laatste valt uiteraard niet te twisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
prijk schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:30:
[...]

Hierbij wil ik wel aantekenen dat ik in bars in Italië heel vaak heb gezien dat er standaard Lavazza of Segafredo in de maler ging en dat de koffie daar prima smaakte.. Maar over dat laatste valt uiteraard niet te twisten.
Met grote doorloop daar en dichtbij de source, kan het ook maar zo zijn dat de koffie daar ook nog relatief vers is gebrand :). Je weet gewoon niet de achtergrond van wat ze daar gebruiken.
virtualJac schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:06:
[...]

Hoe kom je aan de overige 750gr. per week dan? :9

Ik merk dat er best wat verschil zit in de hoeveelheid bonen welke ik gebruik voor mijn filterkoffie. Ik heb bonen uit Ethiopie gehad waarbij ik 24gr gebruik voor twee kopjes (400ml) en nu een zakje Braziliaanse bonen open waarbij ik een stuk meer wil gebruiken.

Ik haal nu 2 zakjes van 250gr bij de brander en doe hier ongeveer 4 weken mee.
250gr per week en 1 kilo de maand* ;).

Dat de dosering niet van alle koffies gelijk is, dat herken ik zeker. Maar in de basis gebruik ik voor filter 32gram op 520ml water en ik wijk af maximaal richting 35gr per 500ml water zeg maar, dus die variatie is niet heel groot bij mij. Fijner/grover malen en langer bloomen heeft bij mij meer gevolg voor smaak dan de dosering .

[ Voor 45% gewijzigd door Nomad op 18-07-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 12:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ha! De eeuwige supermarktbonenqueeste!
Ik heb er slechts een paar geprobeerd, maar:
- de rode zak van de Lidl wordt snel bitter en een tik wrang
Vervolgens heb ik in de AH een zak uitgezicht met het wijnflescriteruim: hoe minder gelikt de verpakking, hoe hoger de kans op wat goeds.
De Café Intención Ecológico espressobonen vielen me zeker niet tégen, maar hadden ook niet echt een karakter.
Nu drink ik alweer een tijdje van de Fairtrade Original espressoboon. Tikje meer smaak zonder vervelende bijsmaakjes. Zelfs een te ver afgekoeld slokje valt mee.

Let wel dat ik mijn koffie het liefst heb tussen normaal en espresso in. Een echte espresso is me te sterk van smaak. Ik zet er dan ook standaard een lungo mee.

Overigens in een Saeco die onregelmatig schoongemaakt wordt. Mijn vrouw en ik drinken bij elkaar misschien 4 kopjes op een dag uit de automaat. Meestal als er een feestje aankomt maak ik de boel even grondig schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kraz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:46:
Je kunt toch net zo goed bij 1 vd vele branders direct online kopen?
Jawel, maar dan raak ik in de war van de vele opties en in de winkel kan ik vragen stellen wat me voor nu handiger lijkt, als ik lekkere smaken heb kan ik daarna over op online.
Pathogen schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:55:
Overigens in een Saeco die onregelmatig schoongemaakt wordt. Mijn vrouw en ik drinken bij elkaar misschien 4 kopjes op een dag uit de automaat. Meestal als er een feestje aankomt maak ik de boel even grondig schoon :)
Met dat aantal is het schoonmaken niet heel lastig, elke week op zondag de zetgroep onder de kraan en elke maand koffieolie met tablet verwijderen, smeren van de zetgroep en eventueel melkreiniger erin.

Ik vermoed dat onderhoud wel een flinke invloed heeft op de levensduur, al is een nieuwe zetgroep ook maar 50 euro voor de Saeco machines, dus misschien is niet af en toe schoonmaken misschien wel een goedkopere optie omdat dat schoonmaakspul mij 30 euro per half jaar kost.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 18-07-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:50
Beste Tweakers,

De vakantieperiode komt er weer aan, en omdat een half- of volautomaat niet mee gaat in de caravan en oploskoffie of Senseo geen optie is vroeg ik mij af hoe jullie buitenshuis je koffie graag drinken?

Ik heb zelf laatst een Hario V60 gekocht en even getest met een DE snelfiltermaling. Dat bleek geen succes(veel te bitter). Waarschijnlijk moet ik een veel grovere maling hebben.

Zijn er tips/trucs voor een acceptabel bakje koffie op vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

reiker

dan jij!

Je moet geen veel grovere maling hebben, maar (veel) betere bonen :)
Een paar posts hierboven zet Nomad uitgebreid uiteen waar je goede bonen kunt kopen. Doe jezelf een lol op vakantie en haal goede bonen. Voor een paar tientjes heb je al een handmaler die vrij behoorlijk presteert voor dit doel. Zo maak ik al jaren mijn vakantie koffie!
Voor koffie geldt zowaar ook: crap in, crap out. Haal je bonen dus niet in de supermarkt.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reiker schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:34:
Voor koffie geldt zowaar ook: crap in, crap out. Haal je bonen dus niet in de supermarkt.
Bonen en snelfiltermaling uit de supermarkt is prima, overdrijf niet zo. 90% van de Nederlanders drinkt het.
Ik begrijp uit dit topic dat je een audiofiel op koffiegebied bent, maar toch...

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 18-07-2018 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12

AvK

Ready Set Go

Ik neem mijn oude Phillips HD8800 mee. Compact en prima apparaat. Vorig jaar kwam de hele camping koffie bij me drinken. Groot succes!

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:44

woutur

Klauwtjes uit!

Anoniem: 738905 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:53:
[...]

Bonen en snelfiltermaling uit de supermarkt is prima, overdrijf niet zo. 90% van de Nederlanders drinkt het.
Ik begrijp uit dit topic dat je een audiofiel op koffiegebied bent, maar toch...
Ja lullo, die andere 10 procent zit nou net hier ... :9

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

[...]

Het ligt er maar aan waar je tevreden mee bent en waar je prioriteiten liggen. Als je tevreden bent met de oude, zwartgebrande zooi die je uit de budgetbak trekt, doe dat vooral. Maar onwetend zijn voor het verschil in kwaliteit en smaak geeft je geen recht om te dicteren wat anderen moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

reiker

dan jij!

[...]

Je argument is dus, 15 million people can't be wrong? Sterk :)
Ieder z'n ding hoor, maar afgaande op de post waar ik op reageer vond ik mijn reactie niet overdreven. Carry on :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
reiker schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:34:
Een paar posts hierboven zet Nomad uitgebreid uiteen waar je goede bonen kunt kopen. Doe jezelf een lol op vakantie en haal goede bonen. Voor een paar tientjes heb je al een handmaler die vrij behoorlijk presteert voor dit doel. Zo maak ik al jaren mijn vakantie koffie!
De bonenkeuze daargelaten kan een beetje grover malen dan snelfilter echt geen kwaad voor de V60...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Phuncz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:52:
[...]

Het ligt er maar aan waar je tevreden mee bent en waar je prioriteiten liggen. Als je tevreden bent met de oude, zwartgebrande zooi die je uit de budgetbak trekt, doe dat vooral. Maar onwetend zijn voor het verschil in kwaliteit en smaak geeft je geen recht om te dicteren wat anderen moeten doen.
Het dicteren zou vanaf beide kanten niet nodig hoeven zijn. Smaak en kennis van smaak verschilt sterk.

Mijn positie is dat slechte-bonen op een goede manier gezet beter zijn dan niets. Beter dan 95% van de automatenkoffie en 75% van de kantoorkoffie uit volautomaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346303

Hoi allemaal,
Ik ben hier nu toch al een poosje aan het mee lezen, bij het begin begonnen en ben nu bij pagina 13 geraakt maar kan het toch niet meer laten!
Dus: Aangezien de nespresso toch zo'n beetje het einde van zijn leven aan het geven is, en ik zeker wel houd van een lekker kopje koffie ben ik een beetje beginnen kijken naar een halfautomaat.
Ondertussen heb ik mijn ogen op dit:
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Het leuke aan bovenstaande is dat het meteen een setje is. De rancilio silvia heb ik hier toch al enkele malen zien passeren dus denk dat dit, mits goed onderhouden, wel geen slechte keuze is om mee te starten?
Wat de maler betreft ken ik deze niet, iemand ervaringen mee? Maalt deze uberhoubt wel fijn genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Anoniem: 346303 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:03:
Hoi allemaal,
Ik ben hier nu toch al een poosje aan het mee lezen, bij het begin begonnen en ben nu bij pagina 13 geraakt maar kan het toch niet meer laten!
Dus: Aangezien de nespresso toch zo'n beetje het einde van zijn leven aan het geven is, en ik zeker wel houd van een lekker kopje koffie ben ik een beetje beginnen kijken naar een halfautomaat.
Ondertussen heb ik mijn ogen op dit:
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Het leuke aan bovenstaande is dat het meteen een setje is. De rancilio silvia heb ik hier toch al enkele malen zien passeren dus denk dat dit, mits goed onderhouden, wel geen slechte keuze is om mee te starten?
Wat de maler betreft ken ik deze niet, iemand ervaringen mee? Maalt deze uberhoubt wel fijn genoeg?
De maler is heel krap aan, hij kan net fijn genoeg, maar het is geen vriendelijke maler qua klontering/dosering,...dus je maakt het jezelf niet makkelijker met zo'n maler.
De espressomachine is inderdaad een goede starter waar je veel uit kan halen en die je best kan upgraden met PID e.d.....zeker als je een beetje van klussen houd een extra leuke machine.
Ik zou zelf niet zo'n maler erbij willen, ik heb zo een gehad en was heel blij toen ik die verving voor een horecamaler.

Mijn tip, zo'n espressomachine is prima, aantoonbaar goed onderhoud is zeker een plus, maar zoek er een compak K6 of mazzer mini of een andere degelijke horeca maler en je maakt de start zeker prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nomad schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:18:
[...]

De maler is heel krap aan, hij kan net fijn genoeg, maar het is geen vriendelijke maler qua klontering/dosering,...dus je maakt het jezelf niet makkelijker met zo'n maler.
De espressomachine is inderdaad een goede starter waar je veel uit kan halen en die je best kan upgraden met PID e.d.....zeker als je een beetje van klussen houd een extra leuke machine.
Ik zou zelf niet zo'n maler erbij willen, ik heb zo een gehad en was heel blij toen ik die verving voor een horecamaler.

Mijn tip, zo'n espressomachine is prima, aantoonbaar goed onderhoud is zeker een plus, maar zoek er een compak K6 of mazzer mini of een andere degelijke horeca maler en je maakt de start zeker prettiger.
Bedankt voor de tip!

Kan je me enig richtprijs geven wat ik aan zo iets zou moeten uitgeven? (Dat ik mijzelf niet laat overpayen natuurlijk!)

Zowel de maler als het apparaat, ik zou het toch liefst onder de 500€ houden, minder is altijd een plus, kan er meer geld naar de accessoires. :D

Ook heb ik enkele malen al quick mill zien passeren, dit is dan weer een apparaat met warmteelement, aan te raden, of liever niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Anoniem: 346303 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:25:
[...]

Bedankt voor de tip!

Kan je me enig richtprijs geven wat ik aan zo iets zou moeten uitgeven? (Dat ik mijzelf niet laat overpayen natuurlijk!)

Zowel de maler als het apparaat, ik zou het toch liefst onder de 500€ houden, minder is altijd een plus, kan er meer geld naar de accessoires. :D

Ook heb ik enkele malen al quick mill zien passeren, dit is dan weer een apparaat met warmteelement, aan te raden, of liever niet?
Een Silvia die niet erg oud is (dus wel van na 2005 zeg maar) zou ik zo'n 250 euro voor over hebben, indien hij gewoon netjes is. Zit er een PID en/of recent aantoonbaar onderhoud bij, dan is 300 ook acceptabel.
Een horecamaler moet voor 200 euro heel prima te doen zijn. Welke opties er zijn kan je wel naar googlen, meerdere koffie fora hebben wel hun posts met lijstjes die terug te vinden moeten zijn.

https://link.marktplaats.nl/m1302193116 opknapper die na middagje poetsen wel zijn mannetje staat.
https://link.marktplaats.nl/a1206796507 als je hem rond de max 300 kan houden een mooie optie.

[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 19-07-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nomad schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:31:
[...]

Een Silvia die niet erg oud is (dus wel van na 2005 zeg maar) zou ik zo'n 250 euro voor over hebben, indien hij gewoon netjes is. Zit er een PID en/of recent aantoonbaar onderhoud bij, dan is 300 ook acceptabel.
Een horecamaler moet voor 200 euro heel prima te doen zijn. Welke opties er zijn kan je wel naar googlen, meerdere koffie fora hebben wel hun posts met lijstjes die terug te vinden moeten zijn.

https://link.marktplaats.nl/m1302193116 opknapper die na middagje poetsen wel zijn mannetje staat.
https://link.marktplaats.nl/a1206796507 als je hem rond de max 300 kan houden een mooie optie.
Ik zag net nog je update, bedankt!
Ik kijk zeker nog wat rond. Maar heb nu wel al een beter idee wat ik juist moet gaan zoeken, ook qua prijs e.d.

Als ik eenmaal gekocht heb zal ik jullie wel nogmaals lastigvallen i.v.m. oppoetsen e.d. :D stap per stap!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:29

iMars

Full time prutser

Leuke topic: koffie!!!!

Ik ben zelf een koffieliefhebber en drink het liefst espresso. Voor een snelle bakkie/espresso is Nespresso mijn ondermaat (minimale). Daarnaast zet ik vaak of met de french press, of met de perculator koffie. Bonen malen doe ik met de hand, ik heb een handmaler met keramische schijven. Al met al kost het me veel tijd om een echt lekkere espresso te zetten. Ik merk dat ik dan toch effe gauw een Nespresso pak.

Ik hoor mensen in dit topic zeggen dat ze bepaalde prijzen duur vinden voor koffie. Ikzelf haal mijn koffie bij verschillende tenten als Simon Levelt, een koffie winkel in Haarlem (weet ff de naam niet)... maar ik betaald 4~6 euro voor een zakje van 250gr. Ja bonen bij de super zullen vast goedkoper zijn, maar 3es cola en Coca Cola heeft ook duidelijk verschil in smaak. De echte liefhebber kiest voor smaak en betaald daar meer voor dan iemand die gewoon een bakkie pleur wil. Ieder zijn keuze.

Graag zou ik een ECM espressomachine willen kopen, maar mijn prioriteiten liggen voor komende paar jaar toch ff anders (nieuwe huis gekocht waar nog het een en ander gedaan moet worden ;) )

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na wat zoeken heb ik 2 malers gevonden:
- een Compak K-6 -> shopgrinder dus geen doseerder wat al geen koffie "verspild"
Zo goed als nieuw voor 250€
- een Compak K-8 -> grotere schijven, wel doseerder..
Used (en ik vrees ook abused) voor 150€

In mijn opzicht lijkt dan de K-8 wel een goede keuze, of is dit eerder overkill als eerste maler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Anoniem: 346303 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:37:
Na wat zoeken heb ik 2 malers gevonden:
- een Compak K-6 -> shopgrinder dus geen doseerder wat al geen koffie "verspild"
Zo goed als nieuw voor 250€
- een Compak K-8 -> grotere schijven, wel doseerder..
Used (en ik vrees ook abused) voor 150€

In mijn opzicht lijkt dan de K-8 wel een goede keuze, of is dit eerder overkill als eerste maler?
Hoe groter de schijven, hoe makkelijker hij het je maakt. En het komt veelal de smaak ook nog ten goed, maar vooral maken grote schijven je het makkelijker. Een K-8 moet je wel goed testen, ik heb ooit een stukke gekocht door niet goed genoeg te testen. De schijven bleken er niet recht in te zitten, waardoor ik niet consistent fijn kon malen. Als je fijn maalt, moet je ook alleen die kleine deeltjes hebben en niet stuk grotere ertussen door.
Dus even kort testen en dan zeker een optie om mee te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nomad schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:13:
[...]

Hoe groter de schijven, hoe makkelijker hij het je maakt. En het komt veelal de smaak ook nog ten goed, maar vooral maken grote schijven je het makkelijker. Een K-8 moet je wel goed testen, ik heb ooit een stukke gekocht door niet goed genoeg te testen. De schijven bleken er niet recht in te zitten, waardoor ik niet consistent fijn kon malen. Als je fijn maalt, moet je ook alleen die kleine deeltjes hebben en niet stuk grotere ertussen door.
Dus even kort testen en dan zeker een optie om mee te nemen :)
Ik ben uiteindelijk toch de K-8 gaan halen!
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/E7w4ChL

Ziet er nog vrij netjes uit denk ik?
Heb het even getest met wat cheapo bonen en ze komen er toch vrij snel uit heb ik de indruk! Ik heb totaal geen referentiemateriaal dus weet niet of dit normaal is?

Hoe pak ik dit het beste aan om proper te maken? Best alles even uit elkaar vijzen en met een sopje schrobben? Vallen de maalschijven nog een beetje mee? Ik zag op het eerste zicht niet direct defects of iets.

Nu nog op zoek gaan naar een leuke Silvio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
yorroy schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:15:

op de een of andere manier smaakt een oploskoffiebakje mij ook prima op vakantie :+
zal wel aan de setting liggen op vakantie (vooral veel natuur om mij heen en geen andere mensen behalve dan mijn vrouw)

soms neem ik ook een mokkapotje mee, maar met onze rondtrek vakantiestijl vind ik het schoonmaken zo'n gedoe en wint oploskoffie in gebruiksgemak :D

thuis dan wel weer aan de baratza sette en Rocket combi :9

[ Voor 5% gewijzigd door Leipo op 20-07-2018 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
yorroy schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:15:
Ik neem lekkere bonen van thuis mee en maal ze met een klein handmalertje, een Zassenhaus Lima. En koffie zetten doe ik vervolgens met een Bialetti Venus mokkapotje.
Wat mij betreft een gouden combi. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:50
dreamscape schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:35:
[...]

Ik neem lekkere bonen van thuis mee en maal ze met een klein handmalertje, een Zassenhaus Lima. En koffie zetten doe ik vervolgens met een Bialetti Venus mokkapotje.
Verrek, ik heb zelf ook nog een Bialetti staan op zolder. dat ik daar nu pas aan denk.
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 346303 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:45:
[...]

Ik ben uiteindelijk toch de K-8 gaan halen!
[afbeelding]

Ziet er nog vrij netjes uit denk ik?
Heb het even getest met wat cheapo bonen en ze komen er toch vrij snel uit heb ik de indruk! Ik heb totaal geen referentiemateriaal dus weet niet of dit normaal is?

Hoe pak ik dit het beste aan om proper te maken? Best alles even uit elkaar vijzen en met een sopje schrobben? Vallen de maalschijven nog een beetje mee? Ik zag op het eerste zicht niet direct defects of iets.

Nu nog op zoek gaan naar een leuke Silvio.
Blijkt dat ik nu mijn ogen heb op een mooie Domobar voor 450€. O-)

Sommige mensen kunnen ook gewoon niet onderaan de ladder beginnen hé! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
dreamscape schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:35:
[...]

Bevalt deze maler goed? Ik zoek nog een handmalertje voor bij m'n Hario setje voor vakantie. Wel filtermaling dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Anoniem: 346303 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:27:
[...]

Blijkt dat ik nu mijn ogen heb op een mooie Domobar voor 450€. O-)

Sommige mensen kunnen ook gewoon niet onderaan de ladder beginnen hé! :+
Mijn eerste espressomachine waar ik echt happy mee was :). Hele fijne machine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Laatst online: 14-05 13:06

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

ik heb sinds kort een 2de handje, een delonghi magnifica s. Nu moet die ook ontkalkt worden. Moet k dan persee de DeLonghi Ontkalkers gebruiken? Of kan ik ook andere gebruiken? En welke?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@kromme daar is imho al genoeg over geschreven... ;)
ff terugbladeren:
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Gij zult slechts de exclusieve, door het gerenomeerde merk voorgeschreven middel in enen specialistische lifestyle verpakking, gebruiken! Indien gij niet voldoet aan deze stringente eis, zal onheil over uwen machine komen! En gij zult alle consequenties zelf dragen.
:+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
Alles lost toch op in water voordat het ontkalkingsproces begint. De goedkoopste ontkalkingstablet werkt net zo goed als de merktabletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

ehtweak schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:58:
@kromme daar is imho al genoeg over geschreven... ;)
ff terugbladeren:
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Gij zult slechts de exclusieve, door het gerenomeerde merk voorgeschreven middel in enen specialistische lifestyle verpakking, gebruiken! Indien gij niet voldoet aan deze stringente eis, zal onheil over uwen machine komen! En gij zult alle consequenties zelf dragen.
:+
Die van de kruitvat zit hetzelfde in dan die merk meuk!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
virtualJac schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:24:
[...]

Bevalt deze maler goed? Ik zoek nog een handmalertje voor bij m'n Hario setje voor vakantie. Wel filtermaling dus.
Hij bevalt mij prima. Maling is voor mijn Bialetti gewoon goed en ook voor filter kan hij prima malen. Het gaat hooguit wat langzaam, want voor ik mijn mokkapotje gevuld heb, moet ik 140 keer slingeren met het molentje. Maar goed, ik heb dan vakantie en alle tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@kromme Wat er voor een meuk in die van de kruitvat zit, weet ik niet. ;)
Maar die van de Kruidvat werkt gewoon prima.

citroenzuur = citroenzuur
amidosulfonzuur = amidosulfonzuur
melkzuur = melkzuur.
Ongeacht het lifestyle fles/potje waarin het verpakt is... :+

Uiteraard is de verkalking van je apparaat wel erg afhankelijk van waar je woont. De waterhardheid in Nederland verschilt nogal. Waar wij wonen zijn we gezegend met een lage hardheidsgraad.
Wikipedia: Waterhardheid

grofweg gezien:
Afbeeldingslocatie: https://www.krnwtr.nl/wp-content/uploads/2010/08/waterhardheid-per-gemeente-kaart.jpg
je kunt altijd opvragen bij jouw drinkwaterbedrijf wat de hardheid ter plaatse is.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is het uiteindelijk geworden:

Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img921/8610/Jf4HqD.jpg

Ik ga nog eens kijken hoe ik de Compak nog doserless kan maken.
Verder word het nu dus oefenen, oefenen en oefenen!

Die zak goedkopen bonen was om even de grinder af te stellen en wat te proberen, uiteindelijk nog een acceptabele espresso uitgekregen maar de smaak was totaal niet oké.

Wat is een leuke extractie ratio voor de Yellow Bourbon? Zal deze vandaag maar eens gaan proberen.

Als iemand verder nog tips heeft voor de Compak K-8 of Domobar, shoot!

(Wat doe ik fout met mijn plaatjes..?)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 346303 op 22-07-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Anoniem: 346303 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:36:
Dit is het uiteindelijk geworden:

[afbeelding]

Ik ga nog eens kijken hoe ik de Compak nog doserless kan maken.
Verder word het nu dus oefenen, oefenen en oefenen!

Die zak goedkopen bonen was om even de grinder af te stellen en wat te proberen, uiteindelijk nog een acceptabele espresso uitgekregen maar de smaak was totaal niet oké.

Wat is een leuke extractie ratio voor de Yellow Bourbon? Zal deze vandaag maar eens gaan proberen.

Als iemand verder nog tips heeft voor de Compak K-8 of Domobar, shoot!

(Wat doe ik fout met mijn plaatjes..?)
Doserless maken is niet perse beter...beter nog, het wordt er vaak minder van. Een doser voorop is niet mooi, maar slaat je maalsel wel mooi los en fluffy....en dat komt je exrtactie zeker wel ten goede.

De Yellow bourbon extract ik volgens mij toen met 1:2.5 verhouding, in zo'n 30 secs vanaf hendel overhalen (22 secs vanaf eerste drup is dat bij mij)..met in de basis 17,5gram in een 17gr VST bakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

ehtweak schreef op zondag 22 juli 2018 @ 09:53:
@kromme Wat er voor een meuk in die van de kruitvat zit, weet ik niet. ;)
Maar die van de Kruidvat werkt gewoon prima.

citroenzuur = citroenzuur
amidosulfonzuur = amidosulfonzuur
melkzuur = melkzuur.
Ongeacht het lifestyle fles/potje waarin het verpakt is... :+

Uiteraard is de verkalking van je apparaat wel erg afhankelijk van waar je woont. De waterhardheid in Nederland verschilt nogal. Waar wij wonen zijn we gezegend met een lage hardheidsgraad.
Wikipedia: Waterhardheid

grofweg gezien:
[afbeelding]
je kunt altijd opvragen bij jouw drinkwaterbedrijf wat de hardheid ter plaatse is.
Thanks....

(Vrij hard water)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Afgelopen nacht na ruim anderhalf jaar eindelijk m'n Vibiemme Domobar ontkalkt (en het is onbekend of het überhaupt al eens eerder is gebeurd).
Ik heb de Action koffiemachine reiniger gebruikt. Zo'n 880 ml oplossing gemaakt om daarmee de boiler van 750 ml volledig door te kunnen spoelen. Daarna een ruim uur (uit) laten staan en vervolgens doorgespoeld met zo'n 9 liter water, totdat het uitstromende water volledig helder was.

Dit is het eerste water wat eruit kwam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qSKgYlIzr0TgsUH9mOJhAryQ/full.jpg

Na zo'n 13 uur bezinken zag het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Yz1qdlJc1xg1ghVm3WKEcQSo/full.jpg

Vanmiddag vòòr het eerste kopje espresso en cappuccino nogmaals gespoeld met zo'n 2 liter om vervolgens een prachtig kopje espresso te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0JfsPtHgrkMr9Pdobius8vBl/full.jpg

De smaak van de cappuccino was echt zo ontzettend veel beter dan normaal, ik proefde veel beter de smaak van de koffie erdoorheen. Nooit gedacht dat dat zo'n verschil zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 12-05 12:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

9 liter om door te spoelen, wow :o maar wel goed om toch eens te doen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
Ik ben in het bezit van een melitta caffeo barista T.
In slechts twee jaar tijd is de zetgroep twee maal stuk gegaan, en 1x lek.. heb ik nu enorm veel pech? Of hebben anderen soortgelijke ervaringen. De machine wordt zeker niet buitensporig veel gebruikt, en de machine wordt netjes gereinigd en ontkalkt volgens schema. Het lijkt me niet normaal dat de zetgroep tweemaal stuk gaat binnen een korte periode. Benieuwd naar soortgelijke ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
WouterL schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:44:
Ik ben in het bezit van een melitta caffeo barista T.
In slechts twee jaar tijd is de zetgroep twee maal stuk gegaan, en 1x lek.. heb ik nu enorm veel pech? Of hebben anderen soortgelijke ervaringen. De machine wordt zeker niet buitensporig veel gebruikt, en de machine wordt netjes gereinigd en ontkalkt volgens schema. Het lijkt me niet normaal dat de zetgroep tweemaal stuk gaat binnen een korte periode. Benieuwd naar soortgelijke ervaringen.
Wat versta je precies onder kapot? Een zetgroep bestaat uit meerdere onderdelen, breekt er iets af, laten er onderdelen los of loopt ie vast? Kan je foto's plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
gop1 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 00:56:
[...]

Wat versta je precies onder kapot? Een zetgroep bestaat uit meerdere onderdelen, breekt er iets af, laten er onderdelen los of loopt ie vast? Kan je foto's plaatsen?
Hij is elke keer netjes gerepareerd. Daarvoor hulde voor de goede service van melitta. Ben echter niet echt technisch aangelegd (wat koffiemachimes betreft althans) wat dat betreft. In het schade report stond dat de aandrijving van de zetgroep was vervangen alsmede de "brewing unit" en simpelweg de code beschadigd met als code onderdeel "elektronics". Dit is dus de derde keer dat er wat met de zetgroep aan de hand is. En met stuk bedoel ik het apparaat zet geen koffie meer. :')

[ Voor 4% gewijzigd door WouterL op 31-07-2018 08:24 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1