Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 247 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:30
@Tribunus Verschil in smaak is ook wat persoonlijks, want iedereen proeft anders en niet iedereen haalt alle smaken uit een kop koffie. We hebben voor op vakantie een Nespresso en thuis een Jura E60. De koffie van de Nespresso staat mij steeds meer tegen (slap, "vlak" (weinig smaaktonen) en te donker gebrand). Daarom heb ik een mokapot en maler op accu gekocht. En die bevalt zo goed, dat ik daar elke dag koffie mee maak. Bijkomend nadeel is dat de koffie op het werk nog minder smaakt....

We hebben altijd bonen gehad van Brandzaak (Honduras Marcala Comsa of Costa Rica Coope Tarrazu) in de Jura, maar nu ben ik Koepoort aan het proberen. Daar ben ik pas net mee begonnen en kan nog niet zeggen wat ik lekker vind. De Michiel de Ruijter huisblend in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik heb en oude Jura F50 op de kop getikt en die lijkt nog goed te werken. :)

Daarop zit een eenvoudig stoompijpje en daarmee wil ik melk opschuimen. Nou ben ik daarin volkomen leek dus heb nog veel te leren. Een ding daarvan is hoe dat stoompijpje werkt. En dan bedoel ik dat die twee standen heeft. Er zit een soort buitenbuisje om het middendeel en dat kan omhoog geschoven of omlaag geschoven worden.

In de gebruiksaanwijzing vind ik nix over het nut van die verstelling. Waar is dat voor?
Het gaatje onderin heeft in beide standen een open verbinding met het middelste kanaal waar de stoom uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKB50dSmKPX6VakgEurED35TgqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFitbkyvxMYVQovEVmdQMlPy.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJ2ociqxSjnQqE_f2LHz_YCtAgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fT38M2nEQiHoB5xcudSSPVE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfNvdWbZDgyQoC73lRNE14Ybkqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOhg3xqzCcAahTdQsoo1Z6Hc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 01-10-2025 16:31 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 22:29
De gedachte achter het verstelbare pijpje is dat je kan regelen hoeveel lucht mee de melk in wordt gezogen. Melk voor cappuccino of melk voor een koffie verkeerd. (Omlaag maakt het makkelijker om melk te schuimen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Teus.espresso schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:02:
De gedachte achter het verstelbare pijpje is dat je kan regelen hoeveel lucht mee de melk in wordt gezogen. Melk voor cappuccino of melk voor een koffie verkeerd. (Omlaag maakt het makkelijker om melk te schuimen)
Dank @Teus.espresso.
Wat is, technisch gezien, het verschil tussen de standen omhoog en omlaag?

En waarom gaat dat opschuimen makkelijker in de stand omlaag?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:03
Hippe Lip schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:55:
[...]
En waarom gaat dat opschuimen makkelijker in de stand omlaag?
Warme melk (zonder lucht) of melkschuim (met lucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

RigolleM schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:18:
[...]

Warme melk (zonder lucht) of melkschuim (met lucht).
En is omlaag dan met lucht? Ik zie dat gaatje namelijk niet afgedekt worden, in geen van beide standen. En als ik er van de bovenkant op blaas en de tip dicht houdt, dan komt er in beide standen lucht uit dat dwarsgaatje.
Sorry als mijn vragen wat ‘dom’ overkomen, maar ik snap het niet helemaal… :?

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 247 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1