Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 247 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:54
Bij een dual boiler machine zit het verschil nauwelijks in de espresso. Het grote pluspunt zit in de stoomkracht. De temperatuur is iets beter dan bij een warmtewisselaar. Als je het budget hebt is het een verbetering maar de return on investment is vrij klein.
Dat van het oude water klopt niet. Zodra je espresso maakt, pompt de machine water de boiler in. Dat vermengt zich met het "oude" water. Er is dus geen water dat stilstaat. Dat geld wel voor de tweede boiler. De boiler waar heet water voor thee en stoom in zit. Dat is een apart circuit. Door dat te gebruiken voor het opwarmen van kopjes voordat je in het weekend lungo's gaat drinken is het probleem eigenlijk al opgelost.
De E61 kop is de standaard in de espresso wereld. Technisch gezien zijn er al betere oplossingen (actief verwarmde koppen) maar estetisch is er voor de liefhebber niets mooiers. Als je absoluut het beste van het beste wilt hebben, voldoet de E61 niet. Als je enigszins normale eisen hebt, voldoet de E61 nog steeds. Dit verhaal gaat niet op voor de nieuwe ECM Synchronika. Die heeft een actief verwarmde E61 kop.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:35
Teus.espresso schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:05:
Dat van het oude water klopt niet. Zodra je espresso maakt, pompt de machine water de boiler in. Dat vermengt zich met het "oude" water. Er is dus geen water dat stilstaat.
Het water staat niet stil, maar als je dagelijks 2 espresso zet, dan kan een deel van het water wel inderdaad een week in de boiler zitten en dus een keer of 5 tot 10 afkoelen en opwarmen. Ik dacht ook dat dat de kwaliteit van het water niet ten goede komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
We hebben beide gelijk. De boiler wordt aangevuld met vers water. Oud water stroomt eruit.
Dit aangelengde water kan je uitleggen als in het wordt ververst. Maar ook als in er is nog oud water aanwezig.
Het werkt overigens voor alle waterhoudende tanks zo. Een single boiler of warmtewisselaar machine hebben hetzelfde "euvel". De grootte van de boiler maakt het beter merkbaar. De boiler van een single boiler en een dual boiler machine zijn ongeveer even groot. Bij een warmtewisselaar bevat het koffie circuit minder water. Een thermoblock machine bevat de minste hoeveelheid water en wordt vooruit geperst dus die heeft het minste last van oud water.

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:19
@Teus.espresso Ik ben wel benieuwd wat jij momenteel zelf op het aanrecht hebt staan?
Jij adviseert waarschijnlijk ook één van die twee merken boven Lelit?

[ Voor 29% gewijzigd door Freezhost op 17-09-2025 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:26
.Joop schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:35:
Hier ook op zoek naar een nieuwe machine. Na zo'n 8 jaar met de Lelit PL41PLUS (glenda) gedaan te hebben is deze kapot gegaan en hebben we hem zelf niet kunnen repareren. We missen degelijke espresso en er moet (mag :)) dus geïnvesteerd worden. Ik heb verscheidene kandidaten op een rij gezet in een excel om te vergelijken. Als grinder heb ik momenteel een Eureka Mignon Silenzio.

Het gebruik zal doordeweeks vooral 's ochtends zijn om espresso te zetten. Wellicht 's middags af en toe als mijn vrouw thuis werkt (gaat dan wellicht meer richting lungo / long black, tenzij ze zelf gaat melk opschuimen). In het weekend dan vooral espresso / cortado voor mijzelf en flat white / cappuchino's voor de vrouw. Geen gigantische hoeveelheden dus, moet sporadisch wel een stuk of zes espresso / melkdranken kunnen zetten voor visite, daarboven gaat de filterkoffie aan.

Budget zo'n €1000-€2000. Beetje brede range wellicht. Ben zelf iemand die vaak value-for-money koopt (vandaar de huidige lelit en Eureka Mignon) en het voelt 'gek' om 2k aan een espressomachine uit te geven. Financieel gezien kan het echter wel, en als het echt meerwaarde biedt zijn we wel bereid om het uit te geven. Moet zeker een step-up zijn van de huidige lelit, die toch wel echt als een instapper aanvoelt. Goed latte-art is me nooit echt gelukt met deze machine, wellicht ligt dat aan mij, wellicht aan de beperkingen van de machine.

Een paar vragen:
Je leest relatief vaak dat een DB machine écht een groot verschil is voor espresso t.o.v. een heat exchanger. Ga je dit verschil echt proeven?

Ik lees ook regelmatig (reddit) dat als je espresso met een DB machine drinkt, het water relatief lang (soms een week) in de boiler zit en dus elke dag opwarmt / afkoelt wat de kwaliteit beïnvloed. Klinkt niet heel aannemelijk maar iemand hier ervaring mee?

Zijn jullie fan van een E61 groep of juist niet?

Aan de ene kant denk ik, koop een MaraX2 (of doe eens gek, een profitec pro500) en je maakt een hele mooie stap. Aan de andere kant ben ik wel fan van 'buy once, cry once' en dan kijk je toch al snel naar een Bianca V3 of Profitec Ride. Wat zouden jullie adviseren (eventuele andere opties die niet op de lijst staan kunnen ook natuurlijk)?

De Micra (scoort hoog op de WAF) of Synchronika staan er meer in als end-game machines ter referentie.

[Afbeelding]
Ik denk dat je nu meer naar je gevoel moet gaan, als je puur op specs en reviews afgaat word je gek, en het is toch uiteindelijk voor 90+ % een emotionele beslissing. Ik zou ff pijn lijden en direct doorpakken naar de endgame.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
Op dit moment staat er een machine van mijn andere samenwerking.
NakedEspressoMaker met een Fiorenzato AllGround.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjMpuNte8_oxFIobu_9pchTP6gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEiAgziX3Nu4HRpaX7QIloQq.jpg?f=fotoalbum_large
Binnenkort verwacht ik weer een ander prototype in gebruik te nemen. :P

• ocn
  • Laatst online: 12:09

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tis wel een heel mooi apparaat die Naked. Zit zeker een vibratiepomp in, gezien het formaat?

• Teus.espresso
Brushless motor en rotatie pomp. Normale motor zou inderdaad niet passen.
Ik drink alleen dubbele espresso dus een single boiler werkt perfect voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merelhofstede
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-09 13:51
cryptapix schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:28:
[...]

500 euro voor een koffiemachine inclusief maler is in dit topic eerder goedkoop dan prijzig :p
tis maar bij wie je in de portemonnee kijkt he....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Merelhofstede schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:44:
[...]

Het gaat er niet om wat men in de portemonnee heeft en kán en/of wilt uitgeven, maar wat de verdeling van machines in het topic is.
Zeker als we het hebben over een volautomaat, heb je het hier in dit topic al snel over een machine van minimaal €600 alles daaronder is er flink bezuinigd op één of meerdere onderdelen óf de levensduur. Als we het hebben over een halfautomaat + maler zit je al snel op een €1000 voor de eerste combinatie waarvan men hier in het topic zegt dat het een weloverwogen keuze is (uitzonderingen daargelaten).

Persoonlijk zit ik met mijn €800 Jura E8 vrij laag in het segment van machines die er in dit topic voorbij komen, dat gaat puur over wat mijn machine kost en niet hoeveel geld ik heb of over heb voor een koffiemachine.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:49
Mijn koffiemolen was al 700 euro en dat is voor een koffiemolen niet eens echt heel erg duur... Maar mag na de Profitec Drive van 2600 euro geen nieuwe koffie-gerelateerde-aankopen meer doen van mijn vrouw :D

Over koffiemolens gesproken, ik kwam deze post gisteren tegen op Reddit
https://www.reddit.com/r/...s_now_open_source_eureka/

Iemand, een Nederlander dus misschien een Tweaker, heeft zelf een grind-by-weight mod gemaakt voor de Eureka Mignon Specialita. Ga ik misschien ook nog wel uitvoeren voor mijn Specialita want dan heb ik twee GbW-grinders :D

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Freezhost
Ozzie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:58:
Mijn koffiemolen was al 700 euro en dat is voor een koffiemolen niet eens echt heel erg duur... Maar mag na de Profitec Drive van 2600 euro geen nieuwe koffie-gerelateerde-aankopen meer doen van mijn vrouw :D

Over koffiemolens gesproken, ik kwam deze post gisteren tegen op Reddit
https://www.reddit.com/r/...s_now_open_source_eureka/

Iemand, een Nederlander dus misschien een Tweaker, heeft zelf een grind-by-weight mod gemaakt voor de Eureka Mignon Specialita. Ga ik misschien ook nog wel uitvoeren voor mijn Specialita want dan heb ik twee GbW-grinders :D
Heel interessant, bedankt voor de tip! Die mod ga ik even bekijken, heb alles in huis om het te bouwen dus dat moet goed komen. Jammer dat het huis nu één grote chaos vanwege een verbouwing, maar ik hoe mij van de winter niet te vervelen. _/-\o_ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ook dank voor de tip. Heb hier nog een Macap M4D staan. Die leent zich denk ik wel voor deze mod.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:55
Merelhofstede schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:44:
[...]

Ik val je niet aan hè. Ik schrijf in dit topic.

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Teus.espresso schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:05:
Bij een dual boiler machine zit het verschil nauwelijks in de espresso. Het grote pluspunt zit in de stoomkracht. De temperatuur is iets beter dan bij een warmtewisselaar. Als je het budget hebt is het een verbetering maar de return on investment is vrij klein.
Dat van het oude water klopt niet. Zodra je espresso maakt, pompt de machine water de boiler in. Dat vermengt zich met het "oude" water. Er is dus geen water dat stilstaat. Dat geld wel voor de tweede boiler. De boiler waar heet water voor thee en stoom in zit. Dat is een apart circuit. Door dat te gebruiken voor het opwarmen van kopjes voordat je in het weekend lungo's gaat drinken is het probleem eigenlijk al opgelost.
De E61 kop is de standaard in de espresso wereld. Technisch gezien zijn er al betere oplossingen (actief verwarmde koppen) maar estetisch is er voor de liefhebber niets mooiers. Als je absoluut het beste van het beste wilt hebben, voldoet de E61 niet. Als je enigszins normale eisen hebt, voldoet de E61 nog steeds. Dit verhaal gaat niet op voor de nieuwe ECM Synchronika. Die heeft een actief verwarmde E61 kop.
Ik vind dit wel een interessante opmerking, want ik dacht dat juíst een DB bij uitstek geschikt is voor espresso en een HX voor melkdranken. De DB garandeert betere temperatuur stabiliteit voor espresso en de PID kan de koffietemp controleren. De PID op een HX machine zal de stoomboiler meten en het blijft altijd gissen wat voor temp er uit de brewhead komt en is moeilijk de temperatuur te controleren dmv flushen. Vandaar dat ik overweeg om toch meer uit te geven voor een goede DB machine (tenzij dit dus geen echte meerwaarde heeft). Maar goed, ik ken alleen single boiler, dus ik praat vooral na wat ik lees. En op /r/espresso zijn dat soms snobs :9
olafmol schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:12:
[...]

Ik zou ff pijn lijden en direct doorpakken naar de endgame.
Wacht even, zei jij niet eerder een keer dat je niet begreep dat mensen €900 extra uitgaven voor de overstap van single boiler naar HX/DB voor die paar drankjes? :+

[ Voor 8% gewijzigd door .Joop op 17-09-2025 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
.Joop schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:47:
Ik vind dit wel een interessante opmerking, want ik dacht dat juíst een DB bij uitstek geschikt is voor espresso en een HX voor melkdranken. De DB garandeert betere temperatuur stabiliteit voor espresso en de PID kan de koffietemp controleren. De PID op een HX machine zal de stoomboiler meten en het blijft altijd gissen wat voor temp er uit de brewhead komt en is moeilijk de temperatuur te controleren dmv flushen.
(...)
Een DB is natuurlijk ook bij uitstek geschikt voor melkdranken. Maar verder ben ik het met je eens dat een DB een stabielere temperatuur heeft dan een HX, als het om espresso gaat. Sinds ik een DB heb, voel ik geen enkele behoefte meer om te flushen, want de zetgroep en het water zijn beide op de temperatuur die ik wil hebben voor espresso.

Punctuality is the politeness of kings

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:08
Ronald schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:36:
http://westfriesekoffie.com/Guatemala_Huehuetenango.html

Ik heb deze zelf niet recent gehad, ik haal meestal de Excellent blend. Mijn gasten zijn altijd enthousiast over de koffie van Fabian. Net nog een Ubuntu blend aan maat gegeven uit aeropress, gemalen met een timemore c3 (vakantie). Woon je in de buurt en kom je met een eigen, of hergebruikte zak dan krijg je nog korting ook + een kop koffie naar keuze in de winkel).
Ligt het aan mij of werkt het bestelformulier niet meer? Staat nu een linkje naar de foxyform website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:45
vickypollard schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:10:
[...]

Ligt het aan mij of werkt het bestelformulier niet meer? Staat nu een linkje naar de foxyform website.
Ik heb hem een berichtje gestuurd... ook voor mij stuk.

[update]
Stuur hem een mailtje, dan komt het goed ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 18-09-2025 08:26 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Merelhofstede
cryptapix schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:16:
[...]

Ik val je niet aan hè. Ik schrijf in dit topic.
zeg ik dat?

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
Ik ben nog steeds wel benieuwd welke Bianca jij nou bedoelde @Merelhofstede?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Merelhofstede
Ozzie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:17:
Ik ben nog steeds wel benieuwd welke Bianca jij nou bedoelde @Merelhofstede?
de bianca V2

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
De verschillen tussen de V2 en V3 zijn vooral software aanpassingen, door een nieuwere LCC. Ook zijn er estestische aanpassingen gebeurd zoals de lengte van de kranen bv. maar voor de rest zijn beide toestellen intern gelijk.

De LCC (Lelit Control Center) kan je upgraden van een V2 naar V3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:07
Tinkerer84 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:58:
[...]

Uit nieuwsgierigheid een bestelling van 3x500 gram bonen geplaatst bij WestFriese Koffie.

Alleen de Brasil Santos heeft een recente branddatum van 22 augustus. De Guatemala is op 20 juni(!!) gebrand en de Colombia excelso heeft helemaal geen branddatum. Toch een beetje jammer.
En zo donker gebrand ziet de Guatemala er uit, dat is natuurlijk kansloos als het 2+ maanden oud is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WONRc460D2ie6G0_udhT2IDFM34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCfqjAz4s79Cpp9dGQLkQHIP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirgoMossel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:59
Tinkerer84 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:52:
[...]

En zo donker gebrand ziet de Guatemala er uit, dat is natuurlijk kansloos als het 2+ maanden oud is.[Afbeelding]
Geen aanrader dus? Wilde net naar hun overstappen na Brandzaak.

Xbox: Virgo Mossel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:21
Dag allen,

Ik zit al een tijdje te kijken om mijn nespresso apparaat te vervangen voor iets anders. Eerder heb ik een Jura gehad (model weet ik even niet meer, ENA 9 volgens mij?) maar stoorde mij aan de onderhoudskosten, en het feit dat dit niet gemakkelijk zelf te doen was (zetgroep eruit bijv ivm eventuele schimmels etc)

Daarna ben ik naar cupjes gegaan, maar inmiddels (6 of 7 jaar later) ben ik toe aan verandering!

Nu drink ik hoofdzakelijk grote koppen koffie en geen espresso. Dat is denk ik waar ik aan gewend ben geraakt maar ik vind het ook fijn om wat meer koffie in een kop te hebben. Dan denk ik al gauw aan een americano bijvoorbeeld.

Ik vroeg mij af of ik met een half automaat, bijvoorbeeld een sage express impress ook een goede kop americano kan zetten, of zouden jullie dan toch adviseren om naar een volautomaat te zoeken met deze functie?

Uiteraard wil ik wel graag espresso’s gaan proberen, maar ik moet wel, ook voor andere familieleden kunnen terugvallen op de americano variant.

Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinkerer84
VirgoMossel schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:18:
[...]

De Brasil Santos (die wel vers was) was op zich wel ok. Maar een twee maanden oude donker gebrande koffie leveren is wat mij betreft not done als je claimt vers gebrande koffie te leveren.
Ik ga er in ieder geval niet weer bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Tribunus ik drink over het algemeen americano's, soms een espresso en soms een melkvariant, dus je kan prima americano's zetten. Dubbele espresso met heet water en klaar, de hoeveelheid water kun je zelf mee variëren.

Maar wil je het goed doen dan zul je wel wat tijd kwijt zijn, een Sage Impress voldoet (ik heb zelf de Impress Touch) en is leuk om mee te beginnen, maar voor wil je echt serieus aan de slag en een nieuwe hobby dan adviseer ik je geen Sage te kopen. De ingebouwde molens zijn niet consistent en je bent aangewezen op een donkere branding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:17
Tribunus schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:03:
Dag allen,

Ik zit al een tijdje te kijken om mijn nespresso apparaat te vervangen voor iets anders. Eerder heb ik een Jura gehad (model weet ik even niet meer, ENA 9 volgens mij?) maar stoorde mij aan de onderhoudskosten, en het feit dat dit niet gemakkelijk zelf te doen was (zetgroep eruit bijv ivm eventuele schimmels etc)

Daarna ben ik naar cupjes gegaan, maar inmiddels (6 of 7 jaar later) ben ik toe aan verandering!

Nu drink ik hoofdzakelijk grote koppen koffie en geen espresso. Dat is denk ik waar ik aan gewend ben geraakt maar ik vind het ook fijn om wat meer koffie in een kop te hebben. Dan denk ik al gauw aan een americano bijvoorbeeld.

Ik vroeg mij af of ik met een half automaat, bijvoorbeeld een sage express impress ook een goede kop americano kan zetten, of zouden jullie dan toch adviseren om naar een volautomaat te zoeken met deze functie?

Uiteraard wil ik wel graag espresso’s gaan proberen, maar ik moet wel, ook voor andere familieleden kunnen terugvallen op de americano variant.

Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb een jaartje een sage barista express gehad. Heel frustrerend apparaat. Zelfs met een losse maler er naast was het onmogelijk om er consistent goede koffie uit te krijgen. De impress zou ik al helemaal niet doen. Die is duurder en maakt het heel lastig als je iets meer handmatig wilt doen. Met een self leveling tamper van een paar tientjes bereik je hetzelfde gemak voor het aandrukken van de koffie.
Voor americanos zou ik zeggen, koop een clever dripper en een bonenmaler en je bent klaar. Ok technisch gezien is het filterkoffie maar het idee is redelijk hetzelfde. Als je meer gemak wilt dan zou ik een volautomaat kopen. Er zijn er genoeg die je zelf kan onderhouden. Als je een nieuwe hobby wilt dan zou ik een halfautomaat kiezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:52
retoohs schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:11:
[...]

Ik heb een jaartje een sage barista express gehad. Heel frustrerend apparaat. Zelfs met een losse maler er naast was het onmogelijk om er consistent goede koffie uit te krijgen. De impress zou ik al helemaal niet doen. Die is duurder en maakt het heel lastig als je iets meer handmatig wilt doen. Met een self leveling tamper van een paar tientjes bereik je hetzelfde gemak voor het aandrukken van de koffie.
Voor americanos zou ik zeggen, koop een clever dripper en een bonenmaler en je bent klaar. Ok technisch gezien is het filterkoffie maar het idee is redelijk hetzelfde. Als je meer gemak wilt dan zou ik een volautomaat kopen. Er zijn er genoeg die je zelf kan onderhouden. Als je een nieuwe hobby wilt dan zou ik een halfautomaat kiezen :P
Er zit heel veel smaakverschil tussen een americano en een pour-over of een lungo uit een volautomaat. Ik vind een pour-over heel thee-achtig in vergelijking met een americano. Als je graag meer smaak hebt in een americano, pak dan een aparte grinder met een halfautomatische espressomachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
KJac schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:20:
[...]

Er zit heel veel smaakverschil tussen een americano en een pour-over of een lungo uit een volautomaat. Ik vind een pour-over heel thee-achtig in vergelijking met een americano. Als je graag meer smaak hebt in een americano, pak dan een aparte grinder met een halfautomatische espressomachine.
Een clever dripper is ook weer anders dan een pour over. Qua smaak is het anders maar de bereiding is ook veel eenvoudiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:52
retoohs schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:36:
[...]

Een clever dripper is ook weer anders dan een pour over. Qua smaak is het anders maar de bereiding is ook veel eenvoudiger.
Dan nog, een americano is veel intenser van smaak. Als je hem niet te hard verdunt. Ik doe altijd 2:1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Tinkerer84 schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:18:
[...]

De Brasil Santos (die wel vers was) was op zich wel ok. Maar een twee maanden oude donker gebrande koffie leveren is wat mij betreft not done als je claimt vers gebrande koffie te leveren.
Ik ga er in ieder geval niet weer bestellen.
Zeuren over donker gebrande koffie als dat gewoon in de product omschrijving staat is... naja.. interessant?

Over de datums: dat neemt hij ter harte.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:51
Jay, mijn order van een Fellow Aiden is onderweg, ik ben benieuwd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4qFbKlaV4rurii6vBrtkIaDXkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KUQfRhaPXs162zabawRQQAA3.png?f=fotoalbum_large

Nu nog (zodra ie er is) uitpluizen wat de stand op mijn Timemore is, voor filter koffie 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
RoosW schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:03:
Jay, mijn order van een Fellow Aiden is onderweg, ik ben benieuwd!
[Afbeelding]

Nu nog (zodra ie er is) uitpluizen wat de stand op mijn Timemore is, voor filter koffie 😄
Ik ben benieuwd naar je ervaring! Misschien is het voor mij ook wel wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Tja, snel is ie niet, 4 minuten oid voor een brew, althans dat is wat ik meekreeg van de James Hofman video, en ik snap zijn frustratie van het ronde scherm (stomme design keuze) en het gemis van een back button, maar ik ga niet elke dag een ander profiel pielen, ik wil gewoon : water in reservoir, koffie malen in filter, en gaan met die banaan, terwijl ik de rest van mijn ochtend rituelen afwerk.
Maar bovenal, ik werd humeurig van 5-6 kopjes espresso brouwen voor visite (en dan het gemauw 'de koffie is veel te sterk!' krijgen na alle moeite), deze kan ook een pot brouwen, ben je in een keer klaar, en dan ook nog in een thermoskan.

Zo af en toe een ander profiel omdat ik van boon wissel, mag dan ook even wat moeite kosten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

VirgoMossel schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:18:
[...]

Paar weken terug waren er wat terechte klachten over Brandzaak in het topic waar matige reacties van Brandzaak over kwamen. Ik heb hierom vorige week ook gekozen om er niet op te gokken en maar eens van Brandzaak naar Koepoort over te stappen. Bonen gaan er v.d. week in, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik hou van donkere bonen en na een tijdje Brandzaak en inderdaad de laatste tijd niet meer tevreden, heb ik vorige week de Indonesië Flores boon van Koepoort in gebruik genomen. Lekker! Vol van smaak, lekker romig en zoet maar toch ook een lichte kruidigheid en heel licht zuurtje.

Ik heb weinig moeite genomen om in te regelen. Het was in 1x ok ca. 1:3 in pakweg 25s (koffie in kop na ca. 7s).
Ik heb ook de India Monsoon geprobeerd maar dat is voor mij te licht.
Mijn vrouw doet French press en vond 't ook niet zo. Wel is ze tevreden over de Ethiopië Galeh boon.

Koepoort 👍

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:18

DjVe

Hatsaflats!

Ronald schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:53:
[...]

Zeuren over donker gebrande koffie als dat gewoon in de product omschrijving staat is... naja.. interessant?

Dat zegt hij toch helemaal niet? Het gaat erom dat een donker gebrande boon van 2+ maanden niet vers is (dan kan je net zo goed een pak uit de supermarkt trekken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
Ronald schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:53:
[...]

Tja, ik "zeur" niet over het feit dat de koffie donker gebrand is, het probleem is de combinatie van donker gebrand en meer dan twee maanden oud.
Als je dat geen probleem vindt dan heb je mijns inziens niet zo veel van koffie begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:26
Ik heb recent de Colombia Supremo van Fascino gekocht, niks geks maar prima boontje voor de dagelijkse bakkies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaak123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:06
Heb een Bookoo pressure monitor setje besteld voor m'n Flair 58. En ben in afwachting van hun nieuwe weegschaal die waterdicht is via Kickstarter. I am excite

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:29
Na eindeloos reviews gekeken voor half automaten, in de laatste week vrij snel overstag om voor een mechanisch systeem te gaan. Reviews zijn lovend en bouw en uiterlijk vind ik fantastisch. ook het hele handwerk spreekt me erg aan. Dus de knoop doorgehakt en vandaag de cafelat robot in bestelling gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Bm_OsK2YUgiG8ewW9DXYxFo1Xk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rhIEBU4msH9snP2rpvWqmyyx.jpg?f=user_large

Nu een half jaartje een DF54 in mijn bezit en dat was beste aankoop tot nu toe. Ik vermaak me prima met een combi van frenchpress, mokapot en turkse koffie. Espresso was nog de missende factor, maar niet perse de holy grail voor mij. Leuk om erbij te hebben, maar het zal waarschijnlijk niet de go-to worden. Daarom nooit voor mezelf kunnen verantwoorden om een half automaat te kopen van >€1000. De €400 voor de robot was iets makkelijker te verkopen aan mezelf :)

• Ronald
Tinkerer84 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:12:
[...]

Tja, ik "zeur" niet over het feit dat de koffie donker gebrand is, het probleem is de combinatie van donker gebrand en meer dan twee maanden oud.
Je beschreef op klagende toon met 2 zaken over de Santos. 1 terecht, 1 onterecht...
Ik wijs je er op, ik meld dat de leverancier er kennis van genomen heeft en het zich aantrekt...

Licht of donker gebrand maakt niet uit, als je er van uit gaan dat het vers gebrand is dan hoort dan in beide gevallen zo te zijn. Het brandniveau had je beter weg kunnen laten.

Je had zelf ook de dialoog met leverancier aan kunnen gaan... maar dat terzijde.
Hoe een bedrijf fouten oplost is veel belangrijker dan een fouten maken an sich...
Als je dat geen probleem vindt dan heb je mijns inziens niet zo veel van koffie begrepen.
En dat voelt naar mij een tikje te persoonlijk op mij... Dat is een beetje jammer hè

En dat terwijl ik helemaal niet beweerd heb dat de datum geen probleem is...

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Rexcore schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:56:
Na eindeloos reviews gekeken voor half automaten, in de laatste week vrij snel overstag om voor een mechanisch systeem te gaan. Reviews zijn lovend en bouw en uiterlijk vind ik fantastisch. ook het hele handwerk spreekt me erg aan. Dus de knoop doorgehakt en vandaag de cafelat robot in bestelling gezet

[Afbeelding]

Nu een half jaartje een DF54 in mijn bezit en dat was beste aankoop tot nu toe. Ik vermaak me prima met een combi van frenchpress, mokapot en turkse koffie. Espresso was nog de missende factor, maar niet perse de holy grail voor mij. Leuk om erbij te hebben, maar het zal waarschijnlijk niet de go-to worden. Daarom nooit voor mezelf kunnen verantwoorden om een half automaat te kopen van >€1000. De €400 voor de robot was iets makkelijker te verkopen aan mezelf :)
Daar ga je veel plezier mee hebben! En wat mij betreft is dit ook de mooiste kleur (heb hem zelf ook haha).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ronald schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:35:
[...]

Je beschreef op klagende toon met 2 zaken over de Santos. 1 terecht, 1 onterecht...
Ik wijs je er op, ik meld dat de leverancier er kennis van genomen heeft en het zich aantrekt...

Licht of donker gebrand maakt niet uit, als je er van uit gaan dat het vers gebrand is dan hoort dan in beide gevallen zo te zijn. Het brandniveau had je beter weg kunnen laten.

Je had zelf ook de dialoog met leverancier aan kunnen gaan... maar dat terzijde.
Hoe een bedrijf fouten oplost is veel belangrijker dan een fouten maken an sich...

[...]

En dat voelt naar mij een tikje te persoonlijk op mij... Dat is een beetje jammer hè

En dat terwijl ik helemaal niet beweerd heb dat de datum geen probleem is...
De manier waarop jij iets op dit forum post is dan ook alles behalve vriendelijk. Hoe verwacht je dan dat mensen daar op reageren?

• Ronald
DjVe schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:52:
[...]

De manier waarop jij iets op dit forum post is dan ook alles behalve vriendelijk. Hoe verwacht je dan dat mensen daar op reageren?
Niet op de man, wel op de inhoud...

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 08:38

Saven

Administrator

True schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:51:
[...]

Paar weken terug waren er wat terechte klachten over Brandzaak in het topic waar matige reacties van Brandzaak over kwamen. Ik heb hierom vorige week ook gekozen om er niet op te gokken en maar eens van Brandzaak naar Koepoort over te stappen.
Boeryepes schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:36:
Ik hou van donkere bonen en na een tijdje Brandzaak en inderdaad de laatste tijd niet meer tevreden...
Moet eerlijk zeggen dat ik de klachten over Brandzaak niet herken. Bestel daar ongeveer 1 keer per anderhalve maand, en de bonen zijn consistent medium gebrand en top van smaak. Merk daar niet echt variatie in of zo terwijl ik mezelf echt wel als fijnproever beschouw ;)

• Boeryepes
  • Niet online
Saven schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:58:
[...]

[...]

Moet eerlijk zeggen dat ik de klachten over Brandzaak niet herken. Bestel daar ongeveer 1 keer per anderhalve maand, en de bonen zijn consistent medium gebrand en top van smaak. Merk daar niet echt variatie in of zo terwijl ik mezelf echt wel als fijnproever beschouw ;)
Er is natuurlijk niets zo persoonlijks als smaak. Het kan natuurlijk ook zijn dat er bepaalde bonen een mindere kwaliteit hebben dan wat ik bijvoorbeeld gewend was bij Brandzaak, en ze hebben er nogal wat. Welke boon drink jij waar je tevreden over bent?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:22
Ben hier eigenlijk ook wel tevreden over Brandzaak, zowel de Brasil als Honduras zijn momenteel favoriet.
Volgende bestelling wordt wel weer ergens anders.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 22:31
Saven schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:58:
[...]

[...]

Ik ben geen fijnproever, maar ook ik heb het idee dat de bonen van Brandzaak achteruit gaan. Ze lijken nog donkerder gebrand te zijn, waardoor het smaakprofiel minder is.

• Rexcore
DjVe schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:50:
[...]

Daar ga je veel plezier mee hebben! En wat mij betreft is dit ook de mooiste kleur (heb hem zelf ook haha).
Dat verwacht ik ook wel inderdaad :) Zat zelf nog te twijfelen om gelijk extra filter top pins mee te bestellen. uiteindelijk niet gedaan, maar heb jij er ervaring mee? is dat een snel slijtend onderdeel van de machine?

Afbeeldingslocatie: https://www.cremashop.eu/content/galleries/cafelat/spare-pins/cafelat-spare-pins-8137.jpg

• Snaak123

[Afbeelding]

Veel plezier ermee! Herken je afwegingen. Zit af en toe te azen op een Bianca, maar het totale gebrek aan onderhoud van een Robot of Flair o.i.d. went zo snel. Bij mijn Flair kan ik praktisch ook alles makkelijk zelf fixen, mocht er wat aan de hand zijn. Het ding is heel makkelijk te doorgronden.

Ik kom ook van een volautomaat (Melitta caffeo solo), en heb daardoor een aversie tegen onderhoud gekregen denk ik. Less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Rexcore schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:25:
[...]

Dat verwacht ik ook wel inderdaad :) Zat zelf nog te twijfelen om gelijk extra filter top pins mee te bestellen. uiteindelijk niet gedaan, maar heb jij er ervaring mee? is dat een snel slijtend onderdeel van de machine?

[Afbeelding]
Nee, die slijten niet zo snel (heb er èèn versleten in al die jaren dat ik een robot heb). Ik meen dat er sowieso èèn extra bij zat in de doos van de robot.

Ik zou dan eerder de robot handjes (mittens) en een shot spiegeltje bestellen. En hopelijk heb je al een lekker compacte weegschaal die tussen de voetjes past.

Wellicht is op langere termijn een extra setje basket en filter wel prettig werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:35
Rexcore schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:25:
[...]

[Afbeelding]
Van de Robot ga je veel plezier hebben, voor mij een van de beste aankopen die ik ooit heb gedaan.

De pins slijten niet, dat was bij de eerste generatie. Toen kon je ze verbuigen. De rubberen blijven prima.

Upgrade opties die je kan overwegen: mittens, tweede basket en screen voor back to back shots, en een weegschaaltje (Wacaco heeft hele prima weegschaaltjes voor een euro of 40 die er perfect tussen passen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:45
Ronald schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:53:
[...]
Niet op de man, wel op de inhoud...
Heb het even gemist wellicht, maar heb jij banden met hen? Je lijkt het je persoonlijk aan te trekken, misschien een verkeerde inschatting van mij.

Los daarvan snap ik de opmerking over de kleur wel. De ene donkere is de andere niet en een licht gebrande boom uit de supermarkt is donkerder dan een donkergebrande boon van een specialty coffee brander, dus zo gek is het niet. Zelf voor een ‘donker’ gebrande boon is dit donker (alhoewel een foto enigszins lastig te beoordelen is).

Los daarvan verliezen donkerder gebranden bonen ook nog eens sneller hun karakter.

• vickypollard

[Afbeelding]

Wat een leuk ding! Heb zelf een Flair Neo Flex gekocht om te kijken of ik het überhaupt leuk vindt. Die Robot ziet er wel uit als een mogelijke upgrade voor de toekomst (kost 3x zoveel, dus nu even niet :P)

Waar heb je hem gekocht trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
Slabbysl schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:10:
[...]

Heb het even gemist wellicht, maar heb jij banden met hen? Je lijkt het je persoonlijk aan te trekken, misschien een verkeerde inschatting van mij.

Los daarvan snap ik de opmerking over de kleur wel. De ene donkere is de andere niet en een licht gebrande boom uit de supermarkt is donkerder dan een donkergebrande boon van een specialty coffee brander, dus zo gek is het niet. Zelf voor een ‘donker’ gebrande boon is dit donker (alhoewel een foto enigszins lastig te beoordelen is).

Los daarvan verliezen donkerder gebranden bonen ook nog eens sneller hun karakter.
Inderdaad, ik krijg ook het gevoel zoals hij reageert dat hij banden met hen heeft, al zal die dat nooit toegeven waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rexcore
vickypollard schreef op donderdag 25 september 2025 @ 06:32:
[...]

Wat een leuk ding! Heb zelf een Flair Neo Flex gekocht om te kijken of ik het überhaupt leuk vindt. Die Robot ziet er wel uit als een mogelijke upgrade voor de toekomst (kost 3x zoveel, dus nu even niet :P)

Waar heb je hem gekocht trouwens?
4barista had geen voorraad momenteel, dus voor cremashop gegaan. was ook nog een €30,- goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
Rexcore schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:38:
[...]

4barista had geen voorraad momenteel, dus voor cremashop gegaan. was ook nog een €30,- goedkoper.
Waren meteen ook de twee opties die ik zag inderdaad. Ik heb m'n Neo Flex ook van 4barista. Moest er wel een week op wachten, wat moeilijk was :+ Kan er dit weekend pas echt mee bezig.

Maar goed, ik ben nu wel geïntrigeerd door de Robot alleen al om hoe hij eruit ziet :D

• jayjay2
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:28
L.N. schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:50:
[...]

Ik ben geen fijnproever, maar ook ik heb het idee dat de bonen van Brandzaak achteruit gaan. Ze lijken nog donkerder gebrand te zijn, waardoor het smaakprofiel minder is.
Ook ik merk het verschil. Niet alleen de koffie zelf, ook de geur van de bonen lijken minder. Een paar weken geleden was ik in Antwerpen en daar een zak meegenomen van Cross Roast. Lekkere koffie voor een goede prijs. Helaas zijn de verzendkosten naar Nederland aan de hoge kant (bijna EUR. 15).

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jayjay2 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:42:
[...]

Ook ik merk het verschil. Niet alleen de koffie zelf, ook de geur van de bonen lijken minder.
Net weer een verse bestelling bij brandzaak gedaan. Maar ik merk ook wel wat verschil. Maar nou niet dat je zegt dat het slechter/beter is. Gewoon een beetje anders.

Onze favoriet is 'Guatamala'. En het afgelopen jaar hebben we eigenlijk al hun variaties geprobeerd. En deze beviel ons het beste.
Bij de bestelling van vandaag ook 'Panama La Gloria' meebesteld. Eens kijken wat dat is.
Een paar weken geleden was ik in Antwerpen en daar een zak meegenomen van Cross Roast. Lekkere koffie voor een goede prijs. Helaas zijn de verzendkosten naar Nederland aan de hoge kant (bijna EUR. 15).
Goede prijs? ;) Idd, zowat TWEE KEER zo duur als brandzaak.
Wat brandzaak per kilo rekent, rekenen die Belgen per 500 gram... :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoosW
Eerste rapport over de Fellow Aiden:

(Persoonlijke notitie; niet op 'direct koffie maken' drukken voor je weet hoeveel koffie te maken en of ie op enkel of batch staat + of er al een filter papier aanwezig is, zucht.)

Mijn eerste bak (random setting 10 op Timemore 78s).
Deze smaakt direct al beter als mijn V60 avonturen, conclusie, ik heb geen geduld om een fatsoenlijke V60 bak te maken.
Maar hij is nog wel wat waterig, dus zal de molen voor de volgende op 8 proberen.
Grappig dat ik nu smaak noten krijg die ik met dezelfde boon als espresso mis. Meer zoet bv!

Het is overigens inderdaad 4 minuten voor een bakkie. Maar ja, eerst aanzetten en dan je andere dingen doen lost dat al op.

Kleine ergenis, ik wou 250 ml water en kan enkel kiezen (op begeleid koffie maken) uit 225 (1,5 kop) of 300ml (2 kopjes).. hmm zal vast wel ergens anders in te stellen zijn.

Ik had ook de Fellow mug (250ml) besteld, maar die valt me tegen, het gewicht (keramiek) is voor mij problematisch.

Tweede bak, nu 300ml (andere mok) en setting to medium gebrand (tja medium-dark, wat moet je kiezen). 18,7 gr nu ipv 14gr, smaak is wat scherper als op donker gebrand. Zoet is nu minder aanwezig, maar nog steeds beter als mijn (matige) handwerk.

Overigens is de koffie in deze rvs thermos mug veel warmer als in de fellow mug, die ik toch ook eerst met wat heet water gespoeld had.

Voorlopig wel tevreden over mijn aankoop. Ik raporteer terug over een week of zo, als ik andere bonen binnen heb en wat batch brews gemaakt heb.

[ Voor 26% gewijzigd door RoosW op 26-09-2025 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
vickypollard schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:40:
[...]

Waren meteen ook de twee opties die ik zag inderdaad. Ik heb m'n Neo Flex ook van 4barista. Moest er wel een week op wachten, wat moeilijk was :+ Kan er dit weekend pas echt mee bezig.

Maar goed, ik ben nu wel geïntrigeerd door de Robot alleen al om hoe hij eruit ziet :D
Oké, ik vond de Robot te interessant en heb hem ook besteld (uiteraard wel na wat inleeswerk). Wel weer een tijdje wachten helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-10 19:55
Ik ben een simpele koffiedrinker.. ben van senseo naar Nespresso gegaan.. maar ik ga denk weer senseo doen.
Nespresso best prima maar zijn allemaal kleine bakkies. En tevens een stuk duurder. Senseo is meer Americano wat mij meer bevalt.
Meer mensen deze keuzes gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
Die vraag is beter geschikt voor dit topic: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 26-09-2025 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaak123
Senseo. Senseo alert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
gupfishy schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:37:
Ik ben een simpele koffiedrinker.. ben van senseo naar Nespresso gegaan.. maar ik ga denk weer senseo doen.
Nespresso best prima maar zijn allemaal kleine bakkies. En tevens een stuk duurder. Senseo is meer Americano wat mij meer bevalt.
Meer mensen deze keuzes gehad?
Ik zie mezelf ooit wel terug gaan naar een filter koffiezetapparaat. Dan ben ik ook wel redelijk full circle gegaan. Zoiets: filterapparaat-> senseo -> french press -> volautomaat -> halfautomaat -> filterapparaat.

Maar terug naar senseo :+ , dat moet een grap zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
Geen grap.. ik vind senseo helemaal niet zo slecht. Nespresso vind ik dan weer niet heel best.. kleine kopjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
gupfishy schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:28:
Geen grap.. ik vind senseo helemaal niet zo slecht. Nespresso vind ik dan weer niet heel best.. kleine kopjes
Werkelijk? Of probeer je iemand op de kast te krijgen?
Alhier geld 1 wijsheid, Senseo is gewoon het allerslechtste van alle koffie producten.
Maar goed, ieder het zijne, in deze rubriek heeft het geen plek, iemand verwees je al door naar een alternatieve hoek waar je wel kunt posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
RoosW schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:35:
[...]

Alhier geld 1 wijsheid, Senseo is gewoon het allerslechtste van alle koffie producten.
Maar goed, ieder het zijne, in deze rubriek heeft het geen plek, iemand verwees je al door naar een alternatieve hoek waar je wel kunt posten.
Heb hem al in de andere groep gezet.. en ja, ieder zijn ding ja. Ik wil gewoon een kop koffie die snel klaar is en Americano achtig is. En hoef geen vermogen te betalen voor een kop koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hmm, op dit moment betaal ik voor mijn Americano thuis 47ct. Dat valt wel mee dus, al is de investering in een goed espresso apparaat een flink stuk hoger als in een Senseo (brrrr) of Nespresso water warmer. Nu heeft mijn espresso apparaat wel een flinke restwaarde en dat kun je van de andere twee niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:19
RoosW schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:35:
[...]

Nou poe, smaak is nog altijd subjectief.....ik vind het ook niet lekker maar een "Goede" Senseo is nog altijd beter dan een budgetboon op wat voor manier dan ook gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Moet ook toegeven dat een standaard "kopje koffie/lungo" in een Nespresso nergens naar smaakt. Alleen een kleine espresso (25/30 ml) kan ergens naar smaken.

Ik heb thuis nu voor de gein wat Blommers Nespresso cupjes en die smaken echt heel behoorlijk. Ook als je hem daarna nog aftopt tot 50ml met heet om er een kleine Americano van te maken. Maar dan zit je ook op €0,56 per kopje.

[ Voor 13% gewijzigd door DjVe op 26-09-2025 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-10 21:40
RoosW schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:46:
Eerste rapport over de Fellow Aiden:
Leuk om te lezen RoosW. Veel plezier ermee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retoohs
gupfishy schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:28:
Als je er tevreden mee bent dan is er niks mis mee. Scheelt een hoop gedoe.

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:13
robbynaish schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:36:
[...]

Leuk om te lezen RoosW. Veel plezier ermee!
Ja eens! En ik verwacht dat ze bij de wisseling van het profiel de temperatuur omhoog gooien? Vandaar dat het zoet uit de medium-dark bonen verdwijnt. Of doen ze ook nog andere dingen?

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:12

Dennis1812

Amateur prutser

Bij Nespresso kun je de hoeveelheid koffie meestal wel overheen instellen via een omslachtig menu.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Koets89 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:53:
[...]

Ja eens! En ik verwacht dat ze bij de wisseling van het profiel de temperatuur omhoog gooien? Vandaar dat het zoet uit de medium-dark bonen verdwijnt. Of doen ze ook nog andere dingen?
Dat kan ik zo nakijken, staat in de app, wat ze precies doen.
Ik laat het weten.

Dark roast bloom en 3 pulses op 85°C
Medium roast bloom en 3 pulses op 96°C

Flink verschil.

Voor de rest zijn de profielen identiek.

[ Voor 16% gewijzigd door RoosW op 27-09-2025 11:11 ]

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:13
RoosW schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:07:
[...]

Dat kan ik zo nakijken, staat in de app, wat ze precies doen.
Ik laat het weten.

Dark roast bloom en 3 pulses op 85°C
Medium roast bloom en 3 pulses op 96°C

Flink verschil.

Voor de rest zijn de profielen identiek.
Thanks! Zo groot verschil had ik ook niet verwacht zeg. Best hoge temperatuur voor medium. Interessant wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Koets89 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:59:
[...]

Thanks! Zo groot verschil had ik ook niet verwacht zeg. Best hoge temperatuur voor medium. Interessant wel.
Let wel, dit zijn de single cup profielen, de batch brew is uitgebreider met tot 5 pulses, elke puls kan ook een andere temperatuur hebben.
Ook de Bloom kun je de tijd en gewenste temperatuur van bepalen.

Ik heb net Keniaanse bonen binnen, en ga morgen ochtend een profiel daarvoor proberen (batch brew) 5 pulsen, aflopende temperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door RoosW op 27-09-2025 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Oef, een pot gebrouwen met de Keniaanse bonen op de bijbehorende setting, molen op 10. Behoorlijk zuur, tjonge jonge, dat heb ik met filter nog nooit gehad! Zal hem morgen op 8 proberen, proefde nu, ondanks teveel zuur, wel al dat fruit waar ik steeds van las, maar dat ik in het echt nooit bespeurt heb, wel chocolade en hazelnoot en romig, maar fruit, nee, enkel in espresse, nooit in filter. Live and learn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
De Robot komt vrijdag binnen *O* Heb er ook wat mittens bij besteld en een 3D-geprint opzetstuk voor de tamper (https://www.myminifactory...felat-robot-tamper-134821).

Moet denk ik alleen nog wat nieuwe bonen scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:52
Recent had ik allemaal water op het aanrecht. Een lek in mijn Bezzera Aria :-(
Na het openmaken was de boosdoener direct zichtbaar.
Op jacht naar het juiste onderdeeltje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqXxeZqGg4VTSyjPilUw0fwu0sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1Em3LX0QGlXok9c5IfZ5yMD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DglHdVHfXrHZeb_fUoh1Cel4zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzDBGsP551ANtyMixbWHzqYm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
vinpower schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:54:
Recent had ik allemaal water op het aanrecht. Een lek in mijn Bezzera Aria :-(
Na het openmaken was de boosdoener direct zichtbaar.
Op jacht naar het juiste onderdeeltje!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een speurtocht 🤓. Misschien heb je hier iets aan (parts diagrammen) https://www.wholelattelov...t-articles/33495440343059

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Boeryepes schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:03:
[...]

Een speurtocht 🤓. Misschien heb je hier iets aan (parts diagrammen) https://www.wholelattelov...t-articles/33495440343059
Haha ja maar volgens mij is het deze. Alleen kom ik te laag uit voor het minimale order bedrag :+
https://www.drtradingshop...lang-op-pomp/#description

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45

Ravhin

no <root>...

Doe je er nog een mooie nieuwe pomp bij, die wat stiller is.
Daar wordt iedereen vrolijker van :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:05
vinpower schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:20:
[...]

Haha ja maar volgens mij is het deze. Alleen kom ik te laag uit voor het minimale order bedrag :+
https://www.drtradingshop...lang-op-pomp/#description
Als tijdelijke fix kun je volgens mij het kapotte plastic er af halen en uit de buis verwijderen en daarna de slang direct op het vacuüm ventiel zetten? Snap dat die 90 hoek handig is maar heb ook genoeg gezien waar de slang omhoog gaat en dan afbuigt. Of is daar geen ruimte voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Hercul3s schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:22:
[...]

Als tijdelijke fix kun je volgens mij het kapotte plastic er af halen en uit de buis verwijderen en daarna de slang direct op het vacuüm ventiel zetten? Snap dat die 90 hoek handig is maar heb ook genoeg gezien waar de slang omhoog gaat en dan afbuigt. Of is daar geen ruimte voor?
Nu van kwaad tot erger. Nu lekt het hier ook haha.

Ondertussen slangetje direct erop gezet en de rest stevig aangedraaid. Fingers crossed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jX4T7UbdycOVXeBya1S7zcDFrk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bAFjXJfteckdLmbc9zy7RZME.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door vinpower op 30-09-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
retoohs schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:11:
[...]

Dank voor je reactie! Ik sta er wel voor open om dit te proberen, het lijkt simpel en als ik daar voor nu een goede bak koffie mee kan zetten is dat natuurlijk al een hele verbetering ten opzichte van de cups (ga ik van uit)

Welke maler zouden jullie dan adviseren? Uiteraard hoeft het voor mij niet de meest exclusieve optie te zijn, maar wel gewoon goed.

En kan ik dit ook gebruiken om meer dan 1 bakje koffie te zetten? Neem aan dat ik voor 2 of 3 bakken (visite) gewoon het water en koffie x het aantal bakken moet doen.

Een half automaat is voor mij denk ik nog te veel van het goede, maar met een goede maler beginnen is natuurlijk een goede start! Wie weet kom er dan ooit nog een half automaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:30
Tribunus schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:40:
[...]

Dank voor je reactie! Ik sta er wel voor open om dit te proberen, het lijkt simpel en als ik daar voor nu een goede bak koffie mee kan zetten is dat natuurlijk al een hele verbetering ten opzichte van de cups (ga ik van uit)

Welke maler zouden jullie dan adviseren? Uiteraard hoeft het voor mij niet de meest exclusieve optie te zijn, maar wel gewoon goed.

En kan ik dit ook gebruiken om meer dan 1 bakje koffie te zetten? Neem aan dat ik voor 2 of 3 bakken (visite) gewoon het water en koffie x het aantal bakken moet doen.

Een half automaat is voor mij denk ik nog te veel van het goede, maar met een goede maler beginnen is natuurlijk een goede start! Wie weet kom er dan ooit nog een half automaat!
In principe zou je iedere pourover methode kunnen pakken of anders misschien een Aeropress? Handmaler zoals de Kingrinder K6 erbij en je kunt los. Halfautomaat is vooral leuk als je een hobby zoekt (vrij naar James Hoffmann).

In principe zijn de meeste pourover methodes en de Aeropress gericht op 1-2 koppen, dus daar zou ik me op richten. Zelf heb ik inmiddels een Aeropress, Orea V4 en Chemex Funnex in combinatie met een Ode 2 molen. Mijn Jura is sneller en makkelijker, maar de andere methodes leuker en (vind ik) ook nog lekkerder. Al maak ik met de Jura ook een hele goede bak koffie.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Die van de koffiezaak waar je de bonen besteld? Of een Baratza Encore ESP?
YouTube: $50 Coffee Grinder Vs Pre-ground From A $3,500 Grinder

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
[...]

Het goedkoopste is een handmaler of iets van een baratza encore. Je hebt geen ESP variant nodig. Marktplaats staat er vol mee.

Ik wil nog wel even benadrukken de clever dripper eenvoudig in gebruik is omdat het een combinatie is van immersion en een dripper. Een dripper zoals een v60 komt weer techniek bij kijken wat je moet beheersen.
Kort gezegd, ik kan mn vriendin snel uitleggen hoe ze een koffie kan zetten voor gasten met een clever dripper. Voor een halfautomaat of een v60 heb je haast een cursus nodig en dan nog heel lang prutsen voordat het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Aziraphale schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:06:
[...]

In principe zou je iedere pourover methode kunnen pakken of anders misschien een Aeropress? Handmaler zoals de Kingrinder K6 erbij en je kunt los. Halfautomaat is vooral leuk als je een hobby zoekt (vrij naar James Hoffmann).

In principe zijn de meeste pourover methodes en de Aeropress gericht op 1-2 koppen, dus daar zou ik me op richten. Zelf heb ik inmiddels een Aeropress, Orea V4 en Chemex Funnex in combinatie met een Ode 2 molen. Mijn Jura is sneller en makkelijker, maar de andere methodes leuker en (vind ik) ook nog lekkerder. Al maak ik met de Jura ook een hele goede bak koffie.
Jou reactie triggert mij dan toch weer richting een volautomaat. Lees veel goede verhalen over de Jura E8, lees in de TS dat jij deze ook bezit. Mijn ervaring met de Jura (al wel 10 jaar geleden denk ik) was qua smaak positief maar ik vond de "onmogelijkheid" om zelf de zetgroep schoon te maken lastig, en dat deze dan voor een duur onderhoud weg moest.

Nu lees ik in dit topic vaak dat dit niet (meer) nodig blijkt te zijn. Is er dan iets veranderd te opzichte van 10 jaar geleden aan deze machines? Mijn budget is niet echt beperkt, maar ik wil niet veel meer uitgeven voor een 5% winst zeg maar. Als ik met een volautomaat (en het bij behorend gemak) een 80% kwaliteit koffie kan maken (dus wel een americano variant) is het ook goed. Ik ben toch (nog) geen fijnproever.

Aan de andere kant is het natuurlijk geen probleem om wel iets handmatig te doen, zoals het malen van bonen (wel elektrisch dan, met de hand zit ik niet op te wachten) En ook daar kan ik budget vrijmaken om gewoon een goede maler aan te schaffen. Dat ik het dan vervolgens nog even ergens in moet doen en paar minuten moet wachten voordat het klaar is, maakt mij niet uit. Thuis ook een quooker, dus heet water hoef ik ook niet lang op te wachten. Het zou dan wel fijn zijn als dit een betere smaakbeleving met zich meebrengt :)

Ik probeer mij zoveel mogelijk in te lezen over alle facetten van koffie en zo de beste keus te maken, maar dat is nog niet makkelijk gezien alle opties en apparatuur. Daarnaast is smaak natuurlijk zo persoonlijk als wat en krijg je van iedereen een ander antwoord op een vraag (en dat is ook wel weer mooi natuurlijk)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teus.espresso
Happy International Coffee Day!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szU4kN8Ke2tTg60y5RUHFYfvb-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5KrwngFqI9QTz7axHC3bMLM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
Tribunus schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:45:
[...]

Jou reactie triggert mij dan toch weer richting een volautomaat. Lees veel goede verhalen over de Jura E8, lees in de TS dat jij deze ook bezit. Mijn ervaring met de Jura (al wel 10 jaar geleden denk ik) was qua smaak positief maar ik vond de "onmogelijkheid" om zelf de zetgroep schoon te maken lastig, en dat deze dan voor een duur onderhoud weg moest.

Nu lees ik in dit topic vaak dat dit niet (meer) nodig blijkt te zijn. Is er dan iets veranderd te opzichte van 10 jaar geleden aan deze machines? Mijn budget is niet echt beperkt, maar ik wil niet veel meer uitgeven voor een 5% winst zeg maar. Als ik met een volautomaat (en het bij behorend gemak) een 80% kwaliteit koffie kan maken (dus wel een americano variant) is het ook goed. Ik ben toch (nog) geen fijnproever.

Aan de andere kant is het natuurlijk geen probleem om wel iets handmatig te doen, zoals het malen van bonen (wel elektrisch dan, met de hand zit ik niet op te wachten) En ook daar kan ik budget vrijmaken om gewoon een goede maler aan te schaffen. Dat ik het dan vervolgens nog even ergens in moet doen en paar minuten moet wachten voordat het klaar is, maakt mij niet uit. Thuis ook een quooker, dus heet water hoef ik ook niet lang op te wachten. Het zou dan wel fijn zijn als dit een betere smaakbeleving met zich meebrengt :)

Ik probeer mij zoveel mogelijk in te lezen over alle facetten van koffie en zo de beste keus te maken, maar dat is nog niet makkelijk gezien alle opties en apparatuur. Daarnaast is smaak natuurlijk zo persoonlijk als wat en krijg je van iedereen een ander antwoord op een vraag (en dat is ook wel weer mooi natuurlijk)
Qua smaakbeleving is het heel erg persoonlijk en zit er toch wel een aardig verschil tussen filterkoffie en een systeem zoals een half- of volautomaat. Zelf denk ik dat een volautomaat het makkelijkste iis en een halfautomaat het ingewikkeldste, maar daar zullen de echte espressofans mogelijk anders over denken. Maar ik ben geen espressodrinker, al jeukt het wel eens om een kapotte Gaggia Classic of Quickmill 820 te kopen en die compleet te reviseren. :)

De E8 is qua schoonmaak wel anders dan de Jura's van 10 jaar terug, al bleven die ook goed schoon als je het regime volgde en op tijd ontkalkte en reingigde. Mij eigen indruk is dat de moderne machines daarin nog wel weer een sprong hebben gemaakt, want mijn E8 blijft van binnen een stuk schoner dan de A1 die ik op mijn kantoor heb staan. Ik heb afgelopen weekend mijn E8 even open gemaakt en daar zat na twee jaar nauwelijks troep en helemaal geen schimmel oid in. Wel wat aangekoekte koffie, maar hij was onderhand ook wel weer toe aan een reinigingstablet.

De E8 is ook makelijk open te maken en de zetgroep schroef je dan ook zo los en pak je er uit. Die spoel ik dan even onder heet water af en klaar. Hem helemaal reviseren (nieuwe rubbers etc) is ook makkelijk genoeg, maar daar had ik nu even geen tijd voor en was ook niet nodig. Zelf vind ik het minste er aan dat je bij de E8 EB de molen niet meer makkelijk zelf schijnt te kunnen onderhouden, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Misschien weet @Teus.espresso hier meer over.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 22:31
@Tribunus Volgens mij valt het onderhoud dat je zelf niet kunt doen bij een Jura erg mee. We hebben al ruim 7 jaar een Jura E60 en daarvoor 5 jaar een ENA 5 gehad. Beiden zijn nooit naar de Jura dealer geweest voor onderhoud. Ik gebruik hun waterfilters en maak de Jura schoon als deze daar om vraagt. Mijn broer en schoonzus hebben elk ook een Jura en na 5 jaar zijn die ook nooit bij een Jura dealer geweest voor onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:06
Hier ook een plusje voor Jura, heb een E6 (EB) nu een ruime 5 jaar in gebruik.
icm. de Jura waterfilters en schoonmaaktabs, draait de machine nog dagelijks als een zonnetje zonder enige externe onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Dank allen voor jullie reacties @Aziraphale @L.N. en @Gaargod

Ik weet niet of jullie ook ander vergelijkingsmateriaal hebben maar hoe zou je het dan eventueel omschrijven qua verschil in smaak. Lees veel dat de lichter gebrande bonen wellicht niet tot hun recht komen omdat je niet te fijn kan gaan qua maling? Of is dat ook nog weer afhankelijk van het apparaat?

Kijk, nu drink ik DE cups uit een nespresso die ik al jaren heb en ga ik er sowieso enorm op vooruit. Maar ik probeer nu wel de juiste keuze te maken. Het stelt me wel gerust dat het bij een E8 redelijk gemakkelijk is om klein onderhoud zelf uit te voeren.

En excuus voor de vragen, het is nogal een lastige keuze om te maken. Wel wil ik dus graag veel verschillende bonen proberen, en het zou jammer zijn als ik vooral bij de donker gebrande bonen moet blijven als ik voor een volautomaat ga. Uiteraard kan ik altijd nog een maler en filter koffie proberen naast de machine, maar dan wordt de investering wel een stukje hoger natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Tribunus Bonen zijn geheel persoonlijk en licht gebrande bonen kunnen ook prima in een Jura. Staar je echter niet blind op het 3rd wave ideaal van lichte bonen, want het is helemaal niet gezegd dat je die lekkerder vindt. Ik brand zelf en kies altijd voor iets meer ontwikkeling in de boon omdat ik dat simpelweg lekkerder vind. Zo is de maalgraad ook iets persoonlijks en die kun je bij de Jura prima heel fijn instellen, al doe ik dat zelf niet.

In principe is het zo dat, in mijn beleving, de smaak van filterkoffie wat cleaner is. Er wordt het een en ander aan olie en fines uitgefilterd, wat je bij een metalen filter (zoals bij de Jura etc) er niet uit filtert. Dat is wat het smaakverschil oplevert, maar dat merk je ook al bij een Aeropress met een Fellow Prismo er op.

Maler en filterkoffie ernaast is iets wat ik je sowieso aan zou raden, maar dat komt omdat ik een pour over erg lekker vind. Dat hoeft je ook niet de kop te kosten, want een V60 kost heel weinig en een Aeropress is ook zo op Marktplaats te scoren. Timemore of Kingrinder handmalertje van een paar tientjes er bij en je bent om te experimenteren klaar. Ik drink veel pour over en daarom heb ik mijn Ode 2 erbij gekocht, maar met mijn Kingrinder maal ik niet eens heel veel langzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:51:
[...]

Paar weken terug waren er wat terechte klachten over Brandzaak in het topic waar matige reacties van Brandzaak over kwamen. Ik heb hierom vorige week ook gekozen om er niet op te gokken en maar eens van Brandzaak naar Koepoort over te stappen. Bonen gaan er v.d. week in, ik ben benieuwd.
Weekje verder heb in de Jura E8 nu de Brazilië Yellow Bourbon van Koepoort zitten, linkje heel veel lichter gebrand dan wat ik eerder met dezelfde boon bij Brandzaak had. Espresso wat met mijn instellingen wat zuur door de maalstand van 1-5 (5) naar (4) te zetten en iets fijner te malen direct een heel ander kopje eruit, heerlijke boon en goed te gebruiken in de E8 - om ook even in te haken op de posts boven mij.

Pagina: 1 ... 247 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1