Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 246 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Bij een dual boiler machine zit het verschil nauwelijks in de espresso. Het grote pluspunt zit in de stoomkracht. De temperatuur is iets beter dan bij een warmtewisselaar. Als je het budget hebt is het een verbetering maar de return on investment is vrij klein.
Dat van het oude water klopt niet. Zodra je espresso maakt, pompt de machine water de boiler in. Dat vermengt zich met het "oude" water. Er is dus geen water dat stilstaat. Dat geld wel voor de tweede boiler. De boiler waar heet water voor thee en stoom in zit. Dat is een apart circuit. Door dat te gebruiken voor het opwarmen van kopjes voordat je in het weekend lungo's gaat drinken is het probleem eigenlijk al opgelost.
De E61 kop is de standaard in de espresso wereld. Technisch gezien zijn er al betere oplossingen (actief verwarmde koppen) maar estetisch is er voor de liefhebber niets mooiers. Als je absoluut het beste van het beste wilt hebben, voldoet de E61 niet. Als je enigszins normale eisen hebt, voldoet de E61 nog steeds. Dit verhaal gaat niet op voor de nieuwe ECM Synchronika. Die heeft een actief verwarmde E61 kop.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:15
Teus.espresso schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:05:
Dat van het oude water klopt niet. Zodra je espresso maakt, pompt de machine water de boiler in. Dat vermengt zich met het "oude" water. Er is dus geen water dat stilstaat.
Het water staat niet stil, maar als je dagelijks 2 espresso zet, dan kan een deel van het water wel inderdaad een week in de boiler zitten en dus een keer of 5 tot 10 afkoelen en opwarmen. Ik dacht ook dat dat de kwaliteit van het water niet ten goede komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
We hebben beide gelijk. De boiler wordt aangevuld met vers water. Oud water stroomt eruit.
Dit aangelengde water kan je uitleggen als in het wordt ververst. Maar ook als in er is nog oud water aanwezig.
Het werkt overigens voor alle waterhoudende tanks zo. Een single boiler of warmtewisselaar machine hebben hetzelfde "euvel". De grootte van de boiler maakt het beter merkbaar. De boiler van een single boiler en een dual boiler machine zijn ongeveer even groot. Bij een warmtewisselaar bevat het koffie circuit minder water. Een thermoblock machine bevat de minste hoeveelheid water en wordt vooruit geperst dus die heeft het minste last van oud water.

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:12
@Teus.espresso Ik ben wel benieuwd wat jij momenteel zelf op het aanrecht hebt staan?
Jij adviseert waarschijnlijk ook één van die twee merken boven Lelit?

[ Voor 29% gewijzigd door Freezhost op 17-09-2025 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:45
.Joop schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:35:
Hier ook op zoek naar een nieuwe machine. Na zo'n 8 jaar met de Lelit PL41PLUS (glenda) gedaan te hebben is deze kapot gegaan en hebben we hem zelf niet kunnen repareren. We missen degelijke espresso en er moet (mag :)) dus geïnvesteerd worden. Ik heb verscheidene kandidaten op een rij gezet in een excel om te vergelijken. Als grinder heb ik momenteel een Eureka Mignon Silenzio.

Het gebruik zal doordeweeks vooral 's ochtends zijn om espresso te zetten. Wellicht 's middags af en toe als mijn vrouw thuis werkt (gaat dan wellicht meer richting lungo / long black, tenzij ze zelf gaat melk opschuimen). In het weekend dan vooral espresso / cortado voor mijzelf en flat white / cappuchino's voor de vrouw. Geen gigantische hoeveelheden dus, moet sporadisch wel een stuk of zes espresso / melkdranken kunnen zetten voor visite, daarboven gaat de filterkoffie aan.

Budget zo'n €1000-€2000. Beetje brede range wellicht. Ben zelf iemand die vaak value-for-money koopt (vandaar de huidige lelit en Eureka Mignon) en het voelt 'gek' om 2k aan een espressomachine uit te geven. Financieel gezien kan het echter wel, en als het echt meerwaarde biedt zijn we wel bereid om het uit te geven. Moet zeker een step-up zijn van de huidige lelit, die toch wel echt als een instapper aanvoelt. Goed latte-art is me nooit echt gelukt met deze machine, wellicht ligt dat aan mij, wellicht aan de beperkingen van de machine.

Een paar vragen:
Je leest relatief vaak dat een DB machine écht een groot verschil is voor espresso t.o.v. een heat exchanger. Ga je dit verschil echt proeven?

Ik lees ook regelmatig (reddit) dat als je espresso met een DB machine drinkt, het water relatief lang (soms een week) in de boiler zit en dus elke dag opwarmt / afkoelt wat de kwaliteit beïnvloed. Klinkt niet heel aannemelijk maar iemand hier ervaring mee?

Zijn jullie fan van een E61 groep of juist niet?

Aan de ene kant denk ik, koop een MaraX2 (of doe eens gek, een profitec pro500) en je maakt een hele mooie stap. Aan de andere kant ben ik wel fan van 'buy once, cry once' en dan kijk je toch al snel naar een Bianca V3 of Profitec Ride. Wat zouden jullie adviseren (eventuele andere opties die niet op de lijst staan kunnen ook natuurlijk)?

De Micra (scoort hoog op de WAF) of Synchronika staan er meer in als end-game machines ter referentie.

[Afbeelding]
Ik denk dat je nu meer naar je gevoel moet gaan, als je puur op specs en reviews afgaat word je gek, en het is toch uiteindelijk voor 90+ % een emotionele beslissing. Ik zou ff pijn lijden en direct doorpakken naar de endgame.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Op dit moment staat er een machine van mijn andere samenwerking.
NakedEspressoMaker met een Fiorenzato AllGround.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjMpuNte8_oxFIobu_9pchTP6gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEiAgziX3Nu4HRpaX7QIloQq.jpg?f=fotoalbum_large
Binnenkort verwacht ik weer een ander prototype in gebruik te nemen. :P

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:52

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tis wel een heel mooi apparaat die Naked. Zit zeker een vibratiepomp in, gezien het formaat?

• Teus.espresso
  • Nu online
Brushless motor en rotatie pomp. Normale motor zou inderdaad niet passen.
Ik drink alleen dubbele espresso dus een single boiler werkt perfect voor mij.
Pagina: 1 ... 246 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1