Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 245 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik wou al zeggen, zet gewoon 2 bakken.

Is een pot filterkoffie met een timer niks voor jou? Dat er gewoon een dampende volle pot staat als je beneden komt?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:24
@RoosW Espresso Emporio van Fascino al eens geprobeerd?

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:49
Freezhost schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:03:
@RoosW Espresso Emporio van Fascino al eens geprobeerd?
Nope, zal eens kijken, bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:19
@RoosW Ik denk dat een Americano van 275ml en meer, geen Americano meer is, maar gewoon espresso met tevéél water, en dat je dan eerder beter af bent met een filterkoffie- of V60 apparaat. Als ik bezoek heb die gewoon is om uit een mok te drinken, dan krijgen ze van mij koffie uit de Moccamaster met dezelfde bonen als waarmee ik espresso zet (Koepoort Brazilië Capricornio Pionero). Wij drinken meestal cappuccino, daarom de keuze voor deze boon.
Ik zet regelmatig eens een Americano maar doe dit dan in een cappuccino tas van 180ml en ik krijg toch goede commentaren van het bezoek.
Dus als ik van jou was zou ik het aantal ml water dat je toevoegt minderen en dan een 2de zetten als de 1ste op is :*)

[ Voor 47% gewijzigd door RigolleM op 04-09-2025 16:55 ]

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:54
Dennis1812 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:02:
Ik wou al zeggen, zet gewoon 2 bakken.

Is een pot filterkoffie met een timer niks voor jou? Dat er gewoon een dampende volle pot staat als je beneden komt?
Of probeer eens een Clever Dripper. Super makkelijk. Smaakt altijd goed als je gewoon een bak koffie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:20
RoosW schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:40:
Een Koffie vraag:

Ik zoek een boon die vooral geschikt is voor een Americano (Long Black?)
Mijn probleem; veel bonen zijn te zwak voor de debiele hoeveelheid water die ik bij voorkeur gebruik voor een Americano (300 ml).
Bijvoorbeeld, ik heb nu van de Koepoort de Columbia Supremo in de pot zitten, die trekt het net drinkbaar tot hmm, 200 ml zo ongeveer, dan begint ie al waterig te smaken (20gr gemalen bonen, 25 seconden lopen na start eerste druppel rond de 10 seconden). Wel een prima espresso boon, maar hiervoor niet echt geschikt, ik houd nu eenmaal van grote bakken koffie om mijn ochtend mist uit m'n schedel te blazen.
Ook van Koepoort de India Monsooned Malagar, niet te hachelen boven de 175 ml, word heel snel veel te verdunt om lekker te zijn.
Wederom een prima espresso boon hoor, maar gewoon niet stevig genoeg.

Iemand anders die grote Americano's drinkt en een boon in gebruik heeft die een sterke bak produceert boven de 275 ml water?

De Cuba van Koepoort is er zo eentje, net aan, maar ja ik wil wel eens wat anders ;)

En ja, ik weet het, ik kan 2 x 20gr koffie brouwen, maar verdorie ik ben 's ochtends niet echt de geduldigste mens, dus vandaar mijn verzoek.
Groter bakje zodat je richting de 24gr kan? (Hoewel ik me afvraag hoeveel groter ze nog kunnen als je al 20gr gebruikt).

Anders kun je ook nog de Aeropress gebruiken, dan kom je ook richting 250ml en kun je zoveel koffie gebruiken als je wil :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hmm, merkwaardig genoeg had ik altijd prima sterkte met dezelfde verhoudingen, het lijkt alleen of de bonen dit jaar wat minder Oemph hebben of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Een Koffie vraag:

Ook van Koepoort de India Monsooned Malagar, niet te hachelen boven de 175 ml, word heel snel veel te verdunt om lekker te zijn.
Ik heb deze boon nu voor het eerst voor espresso en herken het snel verdunnen. Ik moest uiteindelijk mijn maalgraad met de helft fijner zetten tov 'gewone' bonen om er wat smaak uit te halen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:33
Never mind onderstaande: er komt waarschijnlijk nog BTW op. Ik wacht wel op een voorraad binnen de grenzen van de EU :-)

Iemand eventueel ervaring met een directe bestelling vanuit Cafelat.co.uk? Daar is de Robot op voorraad. Iets meer aan de prijs dan via cremashop en 4barista, maar die twee zijn ook buitenlands volgens mij.

Excuus als dit te veel off-topic is.

[ Voor 34% gewijzigd door FJP84 op 05-09-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjalleK
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:22
Ik moet de Monsooned Malabar ook heel fijn malen. Zowel die van Koepoort als die van het Hoofdkwartier. Doorlooptijd zit bij mij dan tussen de 17 en 19 seconden na first drop. 19 in 40 uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

FJP84 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:49:
Never mind onderstaande: er komt waarschijnlijk nog BTW op. Ik wacht wel op een voorraad binnen de grenzen van de EU :-)

Iemand eventueel ervaring met een directe bestelling vanuit Cafelat.co.uk? Daar is de Robot op voorraad. Iets meer aan de prijs dan via cremashop en 4barista, maar die twee zijn ook buitenlands volgens mij.

Excuus als dit te veel off-topic is.
Check lesswastecoffee.com eens. Ik heb daar diverse onderdelen gekocht voor de 🤖

Edit: Ah dat is tegenwoordig dus gewoon 4barista.

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 05-09-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:56
Even bij de experts inchecken of ik me geen zaken aan het inbeelden ben; maand geleden op diverse plekken (Giraffe, lokale speciality coffee shop) een aantal verschillende zakjes koffiebonen gekocht om mee te experimenteren in de Hario V60 en Hario V60 switch (in combinatie met een 1Zpresso K-Ultra handmaler).

Nu drink ik alleen in de ochtend een mok thuis dus ik had eigenlijk veel te veel verschillende bonen tegelijkertijd 'open' gemaakt (kon me niet inhouden :X ) en de ene na de andere 'wow' ervaring (met de 'recepten' van James Hoffman en Coffee Chronicler).

Nu bijna een maand later krijg ik met geen mogelijkheid die 'wow' factor meer terug, alles smaakt een stuk vlakker en ook lijkt de zuurgraad toe te nemen.

Ik heb de bonen gewoon in de zakjes (met zo'n CO2 ontluchtingsgat) laten zitten (met zo'n drukstrip er in) en ze staan gewoon op het aanrecht. Kan het zijn dat op deze manier binnen een maand de kwaliteit inderdaad (flink) achteruit gaat? Had ik ze wellicht anders moeten bewaren (in speciale bussen of b.v. de zakjes extra oprollen en een knijper er op) of zou je prima bonen een maand of 2 moeten kunnen bewaren op deze manier?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Douwe63 schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:43:
Even bij de experts inchecken of ik me geen zaken aan het inbeelden ben; maand geleden op diverse plekken (Giraffe, lokale speciality coffee shop) een aantal verschillende zakjes koffiebonen gekocht om mee te experimenteren in de Hario V60 en Hario V60 switch (in combinatie met een 1Zpresso K-Ultra handmaler).

Nu drink ik alleen in de ochtend een mok thuis dus ik had eigenlijk veel te veel verschillende bonen tegelijkertijd 'open' gemaakt (kon me niet inhouden :X ) en de ene na de andere 'wow' ervaring (met de 'recepten' van James Hoffman en Coffee Chronicler).

Nu bijna een maand later krijg ik met geen mogelijkheid die 'wow' factor meer terug, alles smaakt een stuk vlakker en ook lijkt de zuurgraad toe te nemen.

Ik heb de bonen gewoon in de zakjes (met zo'n CO2 ontluchtingsgat) laten zitten (met zo'n drukstrip er in) en ze staan gewoon op het aanrecht. Kan het zijn dat op deze manier binnen een maand de kwaliteit inderdaad (flink) achteruit gaat? Had ik ze wellicht anders moeten bewaren (in speciale bussen of b.v. de zakjes extra oprollen en een knijper er op) of zou je prima bonen een maand of 2 moeten kunnen bewaren op deze manier?
De wow is er inderdaad wel af na een weekje of 4 a 5.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:07
Een Koffie vraag:

Ik zoek een boon die vooral geschikt is voor een Americano (Long Black?)
Mijn probleem; veel bonen zijn te zwak voor de debiele hoeveelheid water die ik bij voorkeur gebruik voor een Americano (300 ml).
Bijvoorbeeld, ik heb nu van de Koepoort de Columbia Supremo in de pot zitten, die trekt het net drinkbaar tot hmm, 200 ml zo ongeveer, dan begint ie al waterig te smaken (20gr gemalen bonen, 25 seconden lopen na start eerste druppel rond de 10 seconden). Wel een prima espresso boon, maar hiervoor niet echt geschikt, ik houd nu eenmaal van grote bakken koffie om mijn ochtend mist uit m'n schedel te blazen.
Wederom een prima espresso boon hoor, maar gewoon niet stevig genoeg.

Iemand anders die grote Americano's drinkt en een boon in gebruik heeft die een sterke bak produceert boven de 275 ml water?

De Cuba van Koepoort is er zo eentje, net aan, maar ja ik wil wel eens wat anders ;)

En ja, ik weet het, ik kan 2 x 20gr koffie brouwen, maar verdorie ik ben 's ochtends niet echt de geduldigste mens, dus vandaar mijn verzoek.
Ter aanvulling van de al geplaatste reacties, mocht je er nog iets aan hebben :).
Een relatief sterke Americano zit rond de 2% TDS (Total Dissolved Solids), wat betekent dat 2% van je kopje uit opgeloste koffiecomponenten bestaat. EY (extraction yield) geeft aan hoeveel procent van de droge koffie daadwerkelijk is opgelost in het water, en TDS is de concentratie van die opgeloste stoffen in het uiteindelijke drankje.
TDS = EY × M_koffie / M_drank
Dus als je een espresso zet met 20g koffie en je haalt een EY van 20% (wat erg gangbaar is) en dit verdunt tot 300 ml koffie heb je:
TDS = 0.2 x 20 / 300 = 1.33%
Voor een sterkere zwarte bak koffie kan je:
  • Minder water gebruiken (dat wil je niet :) )
  • 2x espresso zetten (ook niet echt wenselijk)
  • Grotere basket (bijv. 24g koffie).
  • Pour over filter koffie zetten (makkelijk de dosering, sterkte en hoeveelheid koffie aan te passen)
  • Qua bonen: zou ik zeggen iets met hoge oplosbaarheid. Donker gebrand of een blend met robusta bonen
Mocht je altijd al 300ml americano zetten met 20g bonen, dan is het dus prima mogelijk om de gewenste sterkte te krijgen, dan is het inderdaad vooral een kwestie van de juiste bonen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
kevvie123 schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:23:
[...]

Ter aanvulling van de al geplaatste reacties, mocht je er nog iets aan hebben :).
Een relatief sterke Americano zit rond de 2% TDS (Total Dissolved Solids), wat betekent dat 2% van je kopje uit opgeloste koffiecomponenten bestaat. EY (extraction yield) geeft aan hoeveel procent van de droge koffie daadwerkelijk is opgelost in het water, en TDS is de concentratie van die opgeloste stoffen in het uiteindelijke drankje.
TDS = EY × M_koffie / M_drank
Dus als je een espresso zet met 20g koffie en je haalt een EY van 20% (wat erg gangbaar is) en dit verdunt tot 300 ml koffie heb je:
TDS = 0.2 x 20 / 300 = 1.33%
Voor een sterkere zwarte bak koffie kan je:
  • Minder water gebruiken (dat wil je niet :) )
  • 2x espresso zetten (ook niet echt wenselijk)
  • Grotere basket (bijv. 24g koffie).
  • Pour over filter koffie zetten (makkelijk de dosering, sterkte en hoeveelheid koffie aan te passen)
  • Qua bonen: zou ik zeggen iets met hoge oplosbaarheid. Donker gebrand of een blend met robusta bonen
Mocht je altijd al 300ml americano zetten met 20g bonen, dan is het dus prima mogelijk om de gewenste sterkte te krijgen, dan is het inderdaad vooral een kwestie van de juiste bonen vinden.
Voor mij vooral de juiste bonen, donkerder gebrand doet helaas ook het zoet verdwijnen, niet evht een optie, 2x 20gr hen ik geprobeerd, maar geeft een hard onplezierig resultaat.
Ik probeer wel gewoon verder met wat bonen, heb nog een Guatemala staan, en anders maar weer terug naar Brazilië Yellow Bourbon of Cuba, beide geven voldoende smaak en karakter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kodjo
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:22
The Legend schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:02:
Ik heb al jaren een Neff inbouw koffiemachine (volautomaat). Tot op heden hebben we veel supermarkt bonen gebruikt (Lidl, HEMA, Segafredo) Ik vind goede koffie lekker, maar ik vind het niet leuk om er druk mee te zijn. Ik snap dat ik dus geen ‘goede’ (in de ogen van een purist) koffie ga kunnen krijgen. Bij m’n kapper staat ook een volautomaat, maar daar smaakt de koffie wel beter. Die gebruikt ook duurdere bonen. Ik drink in principe alleen lungo (120ml). Qua smaak zou ik lekker toegankelijk, zoetige tonen hebben de voorkeur. Hebben jullie aanraders? Ik ben bereid om wat meer te betalen als je dat in mijn koffiemachine ook terug gaat proeven.

Andere vraag; hoe bewaren jullie die dure bonen?
Bonen bewaar je gewoon in de zak waarin ze komen. Niet teveel kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:12
Beide vragen zijn al een aantal keren langs gekomen.
Gebruik de zoekfunctie bovenaan de pagina voor de discussie van smaak van bonen en de overwegingen omtrent bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb zoon donkere container die beweert vacuüm te worden als je op een knopje klikt.
Ik vind helemaal mooi.

Ze zitten er toch niet lang in meestal. Ik heb mijzelf aangeleerd om zakjes van 250g te kopen. En dan elke 4-6 weken. Zodat het steeds dan op is.

Alleen mijn decaf doe ik langer mee. Die drink ik maar 1-2 bakken per dag. Met een avonddienst al 0. Dus die verouderen wel. Maarja. Dat is zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:21
Dennis1812 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:51:
Ik heb zoon donkere container die beweert vacuüm te worden als je op een knopje klikt.
Ik vind helemaal mooi.
Benieuwd welke je gebruikt? Zoek ook een vacuümpomp die goed luchtdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

thunder68 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:21:
[...]

Benieuwd welke je gebruikt? Zoek ook een vacuümpomp die goed luchtdicht is.
https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp

Die.
In hoeverre het echt vacuüm is durf ik niet te zeggen. Maar het deksel zit wel goed vast na het vacuüm maken.
Dus het doet vast iets.

Pagina: 1 ... 245 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1