Ja, op kantoor zou ik gewoon een Jura neerzetten.Boeryepes schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:59:
[...]
Zal me niet verbazen als er velen na 1x proberen afhaken omdat het ze niet lukt er een goed bakje uit te krijgen of het teveel gedoe vinden.
Ik heb gezocht hoor, alleen kreeg ik de indruk dat die aanraders (bv. Yellow Bourbon) zijn bedoeld voor de ‘echte’ espressomakers en dat je dat niet meer terug proeft in zo’n inbouw automaat. Net ff gekeken, ik kan wel de maalgraad aanpassen maar alleen met een soort slider, lijkt me niet echt nauwkeurig. Voor de rest kan ik de sterkte aanpassen in het menu (maar geen idee hoeveel gram er dan gebruikt wordt) en de temperatuur (normaal hoog, extra hoog).cryptapix schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:45:
[...]
Genoeg aanraders hier qua bonen; zoek even in dit topic want deze vraag is al vaak beantwoord.
Bewaren? Gewoon in de zak waarin ze komen. Kwestie van niet meer kopen dan je in circa 4-6 weken (na branddatum) op kunt maken.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik zou gewoon gaan experimenteren met wat verschillende verse bonen en kijken hoe dat bevalt. Proefpakketjes van Koepoort of Fascino oid.The Legend schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:59:
[...]
Ik heb gezocht hoor, alleen kreeg ik de indruk dat die aanraders (bv. Yellow Bourbon) zijn bedoeld voor de ‘echte’ espressomakers en dat je dat niet meer terug proeft in zo’n inbouw automaat. Net ff gekeken, ik kan wel de maalgraad aanpassen maar alleen met een soort slider, lijkt me niet echt nauwkeurig. Voor de rest kan ik de sterkte aanpassen in het menu (maar geen idee hoeveel gram er dan gebruikt wordt) en de temperatuur (normaal hoog, extra hoog).
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Fascino: Espresso Emperio, Koepoort: Cuba en inderdaad de genoemde Yellow Bourbon. En inderdaad zoveel bestellen dat je er met zes weken doorheen bent.The Legend schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:02:
Ik heb al jaren een Neff inbouw koffiemachine (volautomaat). Tot op heden hebben we veel supermarkt bonen gebruikt (Lidl, HEMA, Segafredo) Ik vind goede koffie lekker, maar ik vind het niet leuk om er druk mee te zijn. Ik snap dat ik dus geen ‘goede’ (in de ogen van een purist) koffie ga kunnen krijgen. Bij m’n kapper staat ook een volautomaat, maar daar smaakt de koffie wel beter. Die gebruikt ook duurdere bonen. Ik drink in principe alleen lungo (120ml). Qua smaak zou ik lekker toegankelijk, zoetige tonen hebben de voorkeur. Hebben jullie aanraders? Ik ben bereid om wat meer te betalen als je dat in mijn koffiemachine ook terug gaat proeven.
Andere vraag; hoe bewaren jullie die dure bonen?
Wil je goedkoper dan zou je Lavaza Quality d' Oro kunnen proberen.
Weet iemand nog plekken naast 4barista.nl om een Bellman steamer op de kop te tikken? Vind 'm wat aan de prijs, als ik vergelijk wat men er in het buitenland voor betaalt (vgl. Amerika).
Lijkt me toch wel leuk om naast m'n Flair 58 wat melk drankjes te kunnen maken en wil echt microfoam bereiken. Dan kun je niet echt om stomen heen. Nanofoamer Pro lijkt me niks, heb geen behoefte aan plastic in contact met warme melk of een (teflon) pfas coating.
Lijkt me toch wel leuk om naast m'n Flair 58 wat melk drankjes te kunnen maken en wil echt microfoam bereiken. Dan kun je niet echt om stomen heen. Nanofoamer Pro lijkt me niks, heb geen behoefte aan plastic in contact met warme melk of een (teflon) pfas coating.
Is dit iets voor je? Kwam ik laatst toevallig tegen.Snaak123 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:26:
Weet iemand nog plekken naast 4barista.nl om een Bellman steamer op de kop te tikken? Vind 'm wat aan de prijs, als ik vergelijk wat men er in het buitenland voor betaalt (vgl. Amerika).
https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=14353
Thanks! Heb 'm PB gestuurd. Hopelijk geen AliExpress spul.Hercul3s schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:57:
[...]
Is dit iets voor je? Kwam ik laatst toevallig tegen.
https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=14353
Flair heeft zelf ook een melkschuimer die vergelijkbaar werkt.
Hier in het dorp bleek een lokale koffiebrander te zitten, dus daar vanochtend even geweest om me te laten adviseren. Uitgekomen op Ethiopië (16/8) en Brazilië (31/7) beide 250 gram. Vervolgens vol goede moed thuis maar proberen, maar het is toch verrekte lastig als je niet weet hoe het hoort te smaken. Wanneer is bitter te bitter en zuur te zuur? Ik heb lopen knoeien met maalgraad en later met hoeveelheid water, maar de uitkomst blijft redelijk consistent matig. Nauwelijks crema, en om nou te zeggen dat de smaak geweldig is..The Legend schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:59:
[...]
Ik heb gezocht hoor, alleen kreeg ik de indruk dat die aanraders (bv. Yellow Bourbon) zijn bedoeld voor de ‘echte’ espressomakers en dat je dat niet meer terug proeft in zo’n inbouw automaat. Net ff gekeken, ik kan wel de maalgraad aanpassen maar alleen met een soort slider, lijkt me niet echt nauwkeurig. Voor de rest kan ik de sterkte aanpassen in het menu (maar geen idee hoeveel gram er dan gebruikt wordt) en de temperatuur (normaal hoog, extra hoog).
Is de conclusie dat de inbouwautomaat die ik heb (Neff C17KS61N0) gewoon niet goed genoeg is? Ik vermoed dat hier best wat uit te halen is, maar hoe je dat voor elkaar krijgt

Dit is je kijkvoer: YouTube: How To Dial In A Bean To Cup Machine (Like A Nerd) die Neff's zijn wel prima, dat is meen ik gewoon Bosch/Siemens helemaal niets mis mee - en tuurlijk er zijn altijd verschillen.The Legend schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:56:
[...]
Hier in het dorp bleek een lokale koffiebrander te zitten, dus daar vanochtend even geweest om me te laten adviseren. Uitgekomen op Ethiopië (16/8) en Brazilië (31/7) beide 250 gram. Vervolgens vol goede moed thuis maar proberen, maar het is toch verrekte lastig als je niet weet hoe het hoort te smaken. Wanneer is bitter te bitter en zuur te zuur? Ik heb lopen knoeien met maalgraad en later met hoeveelheid water, maar de uitkomst blijft redelijk consistent matig. Nauwelijks crema, en om nou te zeggen dat de smaak geweldig is..
Is de conclusie dat de inbouwautomaat die ik heb (Neff C17KS61N0) gewoon niet goed genoeg is? Ik vermoed dat hier best wat uit te halen is, maar hoe je dat voor elkaar krijgtKan voor dit model ook geen tips en tricks vinden, die zijn meer gericht op de Jura achtige volautomaten.
Zolang je maalschijven niet helemaal op zijn, moet je er echt nog wel een goede bak mee kunnen zetten.
250 gr is eigenlijk te weinig om goed mee af te stellen, tegen de tijd dat je weet hoe je een goede bak zet moet je al weer over op een andere boon.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ja die had ik al gezien! Op basis daarvan juist de maalgraad weer grover gezet ipv fijner. Neff is idd BSH-groep dus technisch gelijk aan Siemens. Ding is wel 10 jaar oud. Zetgroep onlangs nog wel vervangen, maar maalsysteem nooit (dat kan ook niet zelf volgens mij).True schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:35:
[...]
Dit is je kijkvoer: YouTube: How To Dial In A Bean To Cup Machine (Like A Nerd) die Neff's zijn wel prima, dat is meen ik gewoon Bosch/Siemens helemaal niets mis mee - en tuurlijk er zijn altijd verschillen.
Zolang je maalschijven niet helemaal op zijn, moet je er echt nog wel een goede bak mee kunnen zetten.
250 gr is eigenlijk te weinig om goed mee af te stellen, tegen de tijd dat je weet hoe je een goede bak zet moet je al weer over op een andere boon.
Maar euh.. ben jij niet een keer in de buurt om een spoedcursus te geven?

Ik ben ook geen zelfbenoemd expert en volg ook enkel dat soort handleidingen (als ik het al doe). Heb je gekeken naar het gewicht input/output van je koffiepuck (droog)? Dat geeft al een beetje aan hoeveel water je eigenlijk bij je koffie moet doen. 120ml is best wel een plons water voor de hoeveelheid koffie die er meestal in gaat.The Legend schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:40:
[...]
Ja die had ik al gezien! Op basis daarvan juist de maalgraad weer grover gezet ipv fijner. Neff is idd BSH-groep dus technisch gelijk aan Siemens. Ding is wel 10 jaar oud. Zetgroep onlangs nog wel vervangen, maar maalsysteem nooit (dat kan ook niet zelf volgens mij).
Maar euh.. ben jij niet een keer in de buurt om een spoedcursus te geven?![]()
Mijn vrouw vind het dan ook een ramp dat ik de Jura ingesteld heb op ik meen 90ml, dat vind zij veel te weinig om gasten voor te zetten en drukt dan de hoeveelheid omhoog. Dan krijg je weer een of ander bakje slootwater wat ik niet te pruimen vind .. terwijl zij überhaupt geen koffie drinkt.
In de buurt ben ik altijd wel
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ja het valt me op dat de puck meer losse prut is, maar dat was vroeger wel minder erg. Daar ga ik morgen maar eens testen. Ik heb vanmiddag de koffie uit Brazilië geprobeerd, maar daarmee werd het resultaat slechter dan met Ethiopië. Gedoetje hoorTrue schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:14:
[...]
Ik ben ook geen zelfbenoemd expert en volg ook enkel dat soort handleidingen (als ik het al doe). Heb je gekeken naar het gewicht input/output van je koffiepuck (droog)? Dat geeft al een beetje aan hoeveel water je eigenlijk bij je koffie moet doen. 120ml is best wel een plons water voor de hoeveelheid koffie die er meestal in gaat.
Mijn vrouw vind het dan ook een ramp dat ik de Jura ingesteld heb op ik meen 90ml, dat vind zij veel te weinig om gasten voor te zetten en drukt dan de hoeveelheid omhoog. Dan krijg je weer een of ander bakje slootwater wat ik niet te pruimen vind .. terwijl zij überhaupt geen koffie drinkt.
In de buurt ben ik altijd wel, probleem is de komende weken alleen tijd - en dat ik vind dat ik ook helemaal geen expert bent.
Op basis van tip hier vandaag: https://www.blanchedael.nl/colombia-miraflores
Binnengekregen
Ben benieuwd. De omschrijving klinkt veel belovend. Branddatum 11-8. Zakje ziet eruit alsof het uit de middeleeuwen komt.
Gaat morgen in de Jura.
Binnengekregen
Ben benieuwd. De omschrijving klinkt veel belovend. Branddatum 11-8. Zakje ziet eruit alsof het uit de middeleeuwen komt.
Gaat morgen in de Jura.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ook maar besteld, puur uit nieuwsgierigheid 😉
Eerste bak inmiddels gehad.thunder68 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:39:
Ook maar besteld, puur uit nieuwsgierigheid 😉
Nu zit daar vast wat bijmenging van de oude bonen bij.
Maar hij smaakte beduidend anders dan andere koffies. Wat frisser en zoeter ofzo.
Ben benieuwd komende dagen.
@Dennis1812 leuk te horen. Ik gebruikte die boon voor filter (V60) en daar kwam echt een heerlijke bak uit.
Heb wegens dat succes nu van Blanche Dael een zakje van de Peru Aguas Coloradas besteld. Van de week eerste koffie ermee maken, zin in.
Heb wegens dat succes nu van Blanche Dael een zakje van de Peru Aguas Coloradas besteld. Van de week eerste koffie ermee maken, zin in.
Hoeveel gram is dit? 500?Dennis1812 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:50:
Binnengekregen
Gaat morgen in de Jura.
Staat mij de laatste tijd tegen om om de drie weken +€30 uit te geven aan koffie dus ben op zoek naar goedkopere alternatieven.
Nee dit is 250g.D. Ninjai schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:08:
[...]
Hoeveel gram is dit? 500?
Staat mij de laatste tijd tegen om om de drie weken +€30 uit te geven aan koffie dus ben op zoek naar goedkopere alternatieven.
Ik denk ook niet dat je dat met een Jura voor elkaar krijgt. Het is mij met mijn Jura E8 ook nooit echt gelukt. En dan vind ik €12 voor 250gr een beetje zonde. Ik heb ooit eens een kado pakket gekregen van Blanche Dael en daar zat ook een zakje van boven de €20 voor 250gr bij. Die smaakte wel echt ‘anders’. Leuk voor een keertje maar ik zou het zelf nooit kopen. €7-€8 per 250gr is wel de limit en die koffie smaakt prima.Dennis1812 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:11:
Mijn smaakprofiel is waarschijnlijk gewoon nog niet zo goed ontwikkeld. Ik haal er geen appeltaart uit bijvoorbeeld.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
https://www.singleestatec...il-campo-alegre-espresso/PatrickC schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:30:
[...]
Ik denk ook niet dat je dat met een Jura voor elkaar krijgt. Het is mij met mijn Jura E8 ook nooit echt gelukt. En dan vind ik €12 voor 250gr een beetje zonde. Ik heb ooit eens een kado pakket gekregen van Blanche Dael en daar zat ook een zakje van boven de €20 voor 250gr bij. Die smaakte wel echt ‘anders’. Leuk voor een keertje maar ik zou het zelf nooit kopen. €7-€8 per 250gr is wel de limit en die koffie smaakt prima.
Dit is een beetje mijn "standaard" koffie. Die ik afwissel met andere espresso bonen van hun site.
De Swiss decaf zit in maler 2.
Ook heerlijke koffie en inderdaad interessanter geprijst.
Maar ik dacht, ik probeer het gewoon eens. En het smaakt echt wel "anders" hoe precies vind ik na die enkele bak nog lastig te omschrijven. Wil nog wat spelen met de instellingen ook. En uiteindelijk is 250g ook weer zo op.
Op vakantie de mokka pot ontdekt. Het was het enige apparaat om koffie mee te zetten in het appartement. Ik moest wel even opzoeken hoe dat in zijn werk ging. Best een leuke manier van koffie zetten en smaakt toch ook wel weer behoorlijk anders als de koffie uit mijn Jura E8 en Hario V60. Meteen maar eens een 3-kops Bialetti aangeschaft om thuis eens wat mee te experimenteren. Zijn er nog tips? Ik zie er in dit topic niet zo heel veel over.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik twijfel al jaren om zoon ding mee te nemen bij een Blokker of koffie zaakje. Ben alleen bang dat ik hem nooit gebruik.
Wij gaan meestal naar een center Parcs achtig iets en nemen zelf een Nespresso apparaat mee voor koffie waar ook een opschuimer aanzit.
Slechter dan Jura. Maar dit past in een AH krat met ruimte over en de koffie is gewoon acceptabel.
1x per jaar van die cups bestellen is ook wel te overzien.
Mokka pot klinkt wel als nog minder ruimte innemend.
Wij gaan meestal naar een center Parcs achtig iets en nemen zelf een Nespresso apparaat mee voor koffie waar ook een opschuimer aanzit.
Slechter dan Jura. Maar dit past in een AH krat met ruimte over en de koffie is gewoon acceptabel.
1x per jaar van die cups bestellen is ook wel te overzien.
Mokka pot klinkt wel als nog minder ruimte innemend.
Een mokapot is al jaren mijn go-to voor op de camping. Dit jaar er zelfs een redelijk goede handmaler (KinGrinder K6) bij aangeschaft. Paar tips:PatrickC schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:35:
Op vakantie de mokka pot ontdekt. Het was het enige apparaat om koffie mee te zetten in het appartement. Ik moest wel even opzoeken hoe dat in zijn werk ging. Best een leuke manier van koffie zetten en smaakt toch ook wel weer behoorlijk anders als de koffie uit mijn Jura E8 en Hario V60. Meteen maar eens een 3-kops Bialetti aangeschaft om thuis eens wat mee te experimenteren. Zijn er nog tips? Ik zie er in dit topic niet zo heel veel over.
- Zet hem op het vuur met heet water, dat scheelt aanzienlijk in de zettijd
- koop papieren filters voor de Aeropress en leg / plak die aan het filter aan de onderkant van het bovenste deel om silt doorslag te voorkomen
- maal de koffie medium-grof - iets fijner dan dat je voor een V60 zou doen maar zeker grover als espresso
- probeer je ratio koffie:water in de kopjes op circa 1:10 te krijgen
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Kort geleden door iemand getipt over BruteBonen.nl. Ik zie nu ook dat deze in de tabel staat op de openingspost. Hiervoor kocht ik bij SimonLevelt en Kaldi. Ik heb een Sage maler en SageBambino plus espresso machine.
Die BruteBonen zijn aanzienlijk goedkoper dan de vorige koffie die ik kocht. Ik kreeg ze versgebrand thuis. En wat een verschil! Heerlijke koffie! Zo mooi was het me nog niet eerder gelukt om deze te zetten.
Die BruteBonen zijn aanzienlijk goedkoper dan de vorige koffie die ik kocht. Ik kreeg ze versgebrand thuis. En wat een verschil! Heerlijke koffie! Zo mooi was het me nog niet eerder gelukt om deze te zetten.
Mokapot (Bialetti) neem ik ook al jaren mee naar de camping. Prima bakkies komen daaruit. Was wel weer blij toen ik thuis met mijn espressoapparaat mocht spelen, maar desalniettemin toch prima koffie gedronken op de camping.
Ik doe er op de camping gewoon filterkoffie in, ik heb (nog) geen handmaler en elk jaar denk ik weer ik ga er een aanschaffen maar aan de andere kant vind ik het ook een beetje overdreven voor die 2-3 weken per jaar dat ik hem dan gebruik. Filterkoffie is eigenlijk iets grof, maar gaat op zich best aardig.
Thuis met goede bonen en goede molen heb ik er wel hele lekkere koffie mee gemaakt, maar dat is meer om te proberen uiteindelijk vind ik de koffie uit het espressoapparaat toch lekkerder (en makkelijker).
Ik doe er op de camping gewoon filterkoffie in, ik heb (nog) geen handmaler en elk jaar denk ik weer ik ga er een aanschaffen maar aan de andere kant vind ik het ook een beetje overdreven voor die 2-3 weken per jaar dat ik hem dan gebruik. Filterkoffie is eigenlijk iets grof, maar gaat op zich best aardig.
Thuis met goede bonen en goede molen heb ik er wel hele lekkere koffie mee gemaakt, maar dat is meer om te proberen uiteindelijk vind ik de koffie uit het espressoapparaat toch lekkerder (en makkelijker).
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Weet iemand of er in Nederland een verkooppunt is voor koffiebonen uit de Filipijnen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze bonen smaken, maar ik kan zo snel online geen winkel vinden die ze in Nederland verkoopt. Misschien is https://kapedefilipina.eu/en-eu een optie, die lijken het vanuit Duitsland te versturen.
Er is ook nog een andere optie (koffieuitdefilipijnen.nl) maar die vind ik vrij sketchy en het rekeningnummer klopt ook niet.
Er is ook nog een andere optie (koffieuitdefilipijnen.nl) maar die vind ik vrij sketchy en het rekeningnummer klopt ook niet.
Mokapot meesleuren naar Tokyo en Kyoto heb ik niet gedaan
In Tokyo en Kyoto hotels waren het Jura's..
Heb wel 's avonds eens lekkere koffie gedronken niet ver van Shibuya crossing, maar voor de rest was het véél te warm om koffie te drinken, heb nog nooit zoveel iced coffees gedronken als in Japan
In Tokyo en Kyoto hotels waren het Jura's..

Ook even gezocht, zie ook niet echt wat. Het lijkt dat het oogstseizoen daar van december t/m maart loopt. Beste kans rond april bij specialty roasters denk ik danStroopwafels schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:22:
Weet iemand of er in Nederland een verkooppunt is voor koffiebonen uit de Filipijnen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze bonen smaken, maar ik kan zo snel online geen winkel vinden die ze in Nederland verkoopt. Misschien is https://kapedefilipina.eu/en-eu een optie, die lijken het vanuit Duitsland te versturen.
Ik haal het hete water uit mijn Jura E8, dan is het ook meteen gefilterd, dus minder kalk.Ravhin schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:48:
[...]
Een mokapot is al jaren mijn go-to voor op de camping. Dit jaar er zelfs een redelijk goede handmaler (KinGrinder K6) bij aangeschaft. Paar tips:Veel plezier er mee!
- Zet hem op het vuur met heet water, dat scheelt aanzienlijk in de zettijd
- koop papieren filters voor de Aeropress en leg / plak die aan het filter aan de onderkant van het bovenste deel om silt doorslag te voorkomen
- maal de koffie medium-grof - iets fijner dan dat je voor een V60 zou doen maar zeker grover als espresso
- probeer je ratio koffie:water in de kopjes op circa 1:10 te krijgen
Die papieren filter gebruik ik ook al. De normale Aeropress filters passen inderdaad precies.
Ik maal nu zo’n 15 gram aan bonen en er past net 150ml in het reservoir, dus die verhouding lijkt te kloppen.
Wat betreft de maalgraad. Je zegt medium-grof, maar dat zit toch ver af van een espresso maling? Ik zit nu tussen V60 en espresso in met mijn KitchenAid maler, wat je ook al aangeeft, maar die maling is toch meer naar de fijne kant?
Verder nog op zoek naar een geschikte koffieboon. Medium gebrand of toch meer donker? Ik gebruik nu nog de bonen die ik ook in de Jura E8 gebruik. Ik drink vaak cappuccino en dan is een wat sterkere boon wel lekkerder.
Ligt het aan mij, of staat er nergens hoe groot de verpakking is?Dennis1812 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:50:
Binnengekregen
Gaat morgen in de Jura.
Staat er niet idd.t14wo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:57:
[...]
Ligt het aan mij, of staat er nergens hoe groot de verpakking is?
Maar ik kreeg 250gram.
Jammer, vind 45 piek de kg wat te fors.
Zelf altijd aan het experimenteren met mijn Mitica en twee verschillende malers (conishe schijven en flat burrs). Koop vaak bij het Hoofdkwartier, maar altijd op zoek naar nieuwe goede tips.
Zelf altijd aan het experimenteren met mijn Mitica en twee verschillende malers (conishe schijven en flat burrs). Koop vaak bij het Hoofdkwartier, maar altijd op zoek naar nieuwe goede tips.
Bij Peru Aguas Coloradas wel, dus die conclusie had ik zelf al gemaakt:Dennis1812 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:20:
[...]
Staat er niet idd.
Maar ik kreeg 250gram.
:strip_exif()/f/image/pCKSxZNZ7mA8ffEOz2zhE2FI.png?f=user_large)
Wat een kiloprijs…Dennis1812 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:20:
[...]
Staat er niet idd.
Maar ik kreeg 250gram.
Wel bijzonder dat dus in ieder geval 2 personen hier een verpakking bestellen zonder te weten hoeveel je krijgt.
Ik zal wel te Hollands zijn, maar 45 euro per kilo komt er hier niet in. Daar koop ik liever ossenhaas voor.
Shameless plug voor mijn favo koffie, die nauwelijks meer kost dan een kilo supermarktbonen:
https://www.espressowinkel.nl/milano-1kilo.html
Dagelijks vers gebrand, heerlijk van smaak. Mooie zoete smaak, goede bitter en vooral niet zuur. Gemaakt op 92 graden en is erg vergevend qua doorlooptijd. Kan veel hebben. Is zowel voor espresso, lungo als americano erg geschikt. Misschien vind ik hem voor een lungo nog wel het beste. Lekker een minuut laten doorlopen voor 150ml.
Kreeg hem als tip hier. Dacht, ach, we proberen eens iets geks.t14wo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:24:
[...]
Wat een kiloprijs…
Wel bijzonder dat dus in ieder geval 2 personen hier een verpakking bestellen zonder te weten hoeveel je krijgt.![]()
Ik zal wel te Hollands zijn, maar 45 euro per kilo komt er hier niet in. Daar koop ik liever ossenhaas voor.
Shameless plug voor mijn favo koffie, die nauwelijks meer kost dan een kilo supermarktbonen:
https://www.espressowinkel.nl/milano-1kilo.html
Dagelijks vers gebrand, heerlijk van smaak. Mooie zoete smaak, goede bitter en vooral niet zuur. Gemaakt op 92 graden en is erg vergevend qua doorlooptijd. Kan veel hebben. Is zowel voor espresso, lungo als americano erg geschikt. Misschien vind ik hem voor een lungo nog wel het beste. Lekker een minuut laten doorlopen voor 150ml.
Ik ga ook jouw tip bestellen over een week of 6 als deze voorraad op is en dan die proberen.
Ik hou ervan om zaken te proberen.
Ach, gewoon 250grm om te proberen (had uitgevogeld dat het 250grm was) daar heb ik wel wat voor over. Benieuwd naar de smaak!t14wo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:24:
[...]
Wat een kiloprijs…
Wel bijzonder dat dus in ieder geval 2 personen hier een verpakking bestellen zonder te weten hoeveel je krijgt.![]()
Een hele kilo koop ik zelden, zou ik te lang mee doen ook.
Off topic: voor 45 euro krijg je geen kilo ossenhaas meer.t14wo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:24:
[...]
Wat een kiloprijs…
coinman63 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:02:
[...]
Off topic: voor 45 euro krijg je geen kilo ossenhaas meer.
offtopic:
Als je naar zo’n ‘keurslager’ franchise gaat niet nee. Gelukkig zijn er nog andere slagers die hele nette prijzen hanteren voor topvlees. https://beimerpremium.nl/product/ossenhaas/
Prijs in de winkel ligt trouwens nog een heel stuk lager. Ossenhaas kost daar €26,50 per kilo.
Als je naar zo’n ‘keurslager’ franchise gaat niet nee. Gelukkig zijn er nog andere slagers die hele nette prijzen hanteren voor topvlees. https://beimerpremium.nl/product/ossenhaas/
Prijs in de winkel ligt trouwens nog een heel stuk lager. Ossenhaas kost daar €26,50 per kilo.
Koop deze bonen al jaren bij Brandzaak en de laatste keer was de kwaliteit ondermaats dwz vlakke smaak. Dus contact gezocht via de website, geen reactie op gekomen dus dan houdt het wmb op. Ik ga mijn heil ook elders zoeken. Maar eens beginnen met wat proefpakketjes.VirgoMossel schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:13:
Wil misschien van Brandzaak afstappen aangezien de kwaliteit laatste tijd minder was.
Ik had daar de volgende van:
- Guatemala Huehuetenango
- Brasil yellow bourbon
Wat raden jullie aan en wat drinken jullie vaak?
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
zelfde ervaring met de Honduras Marcala Comsa boon. Vorig jaar een paar keer besteld en nu onlangs weer en waar het vorig jaar echt zoet en smeuig was, is het nu veel bitterder/cru van smaak. Door wat te spelen met temp (87gr) en, contra-intuitief, een fijnere maling, is het wel ok maar niet meer zoals het vorig jaar was.peacelord schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
Koop deze bonen al jaren bij Brandzaak en de laatste keer was de kwaliteit ondermaats dwz vlakke smaak. Dus contact gezocht via de website, geen reactie op gekomen dus dan houdt het wmb op. Ik ga mijn heil ook elders zoeken. Maar eens beginnen met wat proefpakketjes.
Heb nu een paar pakken van Koepoort. Voor mij India Monsooned en voor de vrouw, de Ethiopie Galeh Djimmah (french press en V60).
Zal nog een dag of 4-5 duren en dan is de Brandzaak op en gaat Koepoort open
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Dit wordt misschien wel een beetje te veel 'piling on' maar dit is exact mijn ervaring ook. maandje geleden een zak Marcala Comsa besteld om mee te nemen op vakantie, en waar het de vorige keer nog een heerlijke romige chocolade-achtige smaak had was het dit keer generieke donker gebrande zut.Boeryepes schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
zelfde ervaring met de Honduras Marcala Comsa boon. Vorig jaar een paar keer besteld en nu onlangs weer en waar het vorig jaar echt zoet en smeuig was, is het nu veel bitterder/cru van smaak. Door wat te spelen met temp (87gr) en, contra-intuitief, een fijnere maling, is het wel ok maar niet meer zoals het vorig jaar was.
[...]
Potverdorrie, net 2 zakken besteld bij Brandzaak. Vooral omdat ik naar een alternatief voor Bean Brothers aan het kijken ben.
Ik heb besloten om naast mijn Rancilio Silvia een hevelmachine aan te schaffen.
Lang naar de Flair 58+2 gekeken, maar toen ik de Cafelat Robot zag was ik erg gecharmeerd van hevelmachines die helemaal standalone met kokend water kunnen opereren. Ook het feit dat de Cafelat Robot geen plastic onderdelen bevat spreekt mij aan, aangevuld met alle lovende reviews.
De Robot (zwart) is voorlopig niet op voorraad, en na een beetje Googlen kwam ik deze tegen.
Ik vind het erg gaaf om te zien, en is nu met alle kortingen rond de 350EUR. Leuke is dat ik 58mm accesoires van mijn Rancilio Silvia kan gebruiken. Het reservoir is met 80ml ook een mooi formaat
Volgens de beschrijving zou een enkele pre-heating cycle van 30-50sec voldoende zijn. Dat is wat ik me afvraag.
Zouden jullie deze aandurven of beter op safe spelen en wachten tot de Robot beschikbaar is?
Lang naar de Flair 58+2 gekeken, maar toen ik de Cafelat Robot zag was ik erg gecharmeerd van hevelmachines die helemaal standalone met kokend water kunnen opereren. Ook het feit dat de Cafelat Robot geen plastic onderdelen bevat spreekt mij aan, aangevuld met alle lovende reviews.
De Robot (zwart) is voorlopig niet op voorraad, en na een beetje Googlen kwam ik deze tegen.
Ik vind het erg gaaf om te zien, en is nu met alle kortingen rond de 350EUR. Leuke is dat ik 58mm accesoires van mijn Rancilio Silvia kan gebruiken. Het reservoir is met 80ml ook een mooi formaat
Volgens de beschrijving zou een enkele pre-heating cycle van 30-50sec voldoende zijn. Dat is wat ik me afvraag.
Zouden jullie deze aandurven of beter op safe spelen en wachten tot de Robot beschikbaar is?
@FJP84
Hmmmmm, het origineel kopen of Chinese namaakzooi?
Ga voor de flair, jij vind hem niet mooi uitzien, maar daar wen je aan en je kunt er verdomd lekkere koffie mee maken.
Plus je hoeft geen nieuwe accessoires te kopen.
Disclaimer: ik heb zelf een Flair 58, dus ik ben biased.
Ga voor de flair, jij vind hem niet mooi uitzien, maar daar wen je aan en je kunt er verdomd lekkere koffie mee maken.
Ik heb hetzelfde met de Yellow Bourbon. Twee weken geleden besteld. Niet te drinken. Gelukkig maar een halve kilo besteld. De helft verdwijnt waarschijnlijk in de prullenbak. Ik heb nu wat boontjes bij cafe du jour besteld.Boeryepes schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
zelfde ervaring met de Honduras Marcala Comsa boon. Vorig jaar een paar keer besteld en nu onlangs weer en waar het vorig jaar echt zoet en smeuig was, is het nu veel bitterder/cru van smaak. Door wat te spelen met temp (87gr) en, contra-intuitief, een fijnere maling, is het wel ok maar niet meer zoals het vorig jaar was.
Heb nu een paar pakken van Koepoort. Voor mij India Monsooned en voor de vrouw, de Ethiopie Galeh Djimmah (french press en V60).
Ik denk dat er in een Robot of Flair wel iets meer ontwikkeling zit dan dit soort apparaten van Ali.FJP84 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:39:
Ik heb besloten om naast mijn Rancilio Silvia een hevelmachine aan te schaffen.
Ik gebruik al 5 jaar een robot. Echt een perfecte machine. Zet binnen 2 minuten een killing espresso. Ik zou er wel wat extra zaken bij bestellen zoals: mittens, extra basket/metalen filter. Pre-heaten van een robot is in principe niet nodig. Gooi er gewoon kokend water in en dan heb je 92/93 graden in de kamer. Prima voor een licht gebrande boon.
Ik heb dus gemaild naar de klantenservice (klantenservice@brandzaak.nl), dat ik dus gek vond dat ik na 4 weken geen fatsoenlijke koffie meer kon zetten met de Yellow Bourbon en dat ik elke koffieboon met mijn hand kon fijn knijpen (wat volgens mij niet zou moeten mogen..).peacelord schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
Koop deze bonen al jaren bij Brandzaak en de laatste keer was de kwaliteit ondermaats dwz vlakke smaak. Dus contact gezocht via de website, geen reactie op gekomen dus dan houdt het wmb op. Ik ga mijn heil ook elders zoeken. Maar eens beginnen met wat proefpakketjes.
Moest ik foto's opsturen, zelfs filmpje erbij gedaan zodat ze kunnen zien, dat ik geen moeite hoeft te doen om de bonen fijn te knijpen. Kreeg terug dat ze geen afwijkingen kunnen zien aan de foto's.. laat mij die zak dan opsturen.. lijkt me meer te zeggen dan wat foto's..
Magoed, krijg nu wel als compensatie 1 zak naar keuze gratis, bij mijn volgende order.
Dus nog 1 maal een zak Guatemala Huehuetenango besteld en 1 bij gevraagd. Als dat niks is, sla ik even voorlopig Brandzaak over. Zeker nu ik hier boven meer slechte berichten lees.
Iemand een idee, waar ik iets vergelijkbaars kan vinden als de Guatemala Huehuetenango?
Xbox: Virgo Mossel
Ik bestel meestal ook bij Brandzaak (Decaf Colombia Huila), maar het viel me laatst op dat ik met een nieuwe zak een stuk fijner moest malen dan normaal. Lijkt niet helemaal aan mij te liggen dus...
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Wat zou daar bij de Brandzaak aan de hand zijn? Hebben ze bv nieuw personeel, of een nieuwe brander? Lijkt me toch dat ze hier wel serieus ff naar moeten kijken... iemand die daar connecties heeft?
Wilde weer Colombia bonen kopen, maar die hebben ze nu niet bij Brandzaak, en Fascino heeft gratis verzenden actie, dus daar maar eens gekocht, ben benieuwd....
Wilde weer Colombia bonen kopen, maar die hebben ze nu niet bij Brandzaak, en Fascino heeft gratis verzenden actie, dus daar maar eens gekocht, ben benieuwd....
Voor die prijs wordt het erg lastig denk ik.. Maar voor iets meer (alleen kilo prijs) kun je wellicht Rumbaba uitproberen? https://rumbaba.nl/produc...so?variant=39525793366153VirgoMossel schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:30:
[...]
Iemand een idee, waar ik iets vergelijkbaars kan vinden als de Guatemala Huehuetenango?
Die lijkt heel erg op de Brandzaak alleen gebruiken zij meerdere soorten bonen. Regio is ook hetzeflde.. Ik weet dat Schot soms ook een Guatemala heeft die erg lekker is maar die is nog iets duurder denk ik.
Ooh en ik kom net ook Little Roastery tegen. Zelf nog geen ervaring mee, maar prijs ziet er wel goed uit https://littleroastery.nl...XPPESRqGfbSUP-8R_PGroBeQN
[ Voor 14% gewijzigd door Puntje-NL op 27-08-2025 10:09 ]
http://westfriesekoffie.com/Guatemala_Huehuetenango.html
Ik heb deze zelf niet recent gehad, ik haal meestal de Excellent blend. Mijn gasten zijn altijd enthousiast over de koffie van Fabian. Net nog een Ubuntu blend aan maat gegeven uit aeropress, gemalen met een timemore c3 (vakantie). Woon je in de buurt en kom je met een eigen, of hergebruikte zak dan krijg je nog korting ook + een kop koffie naar keuze in de winkel).
Ik heb deze zelf niet recent gehad, ik haal meestal de Excellent blend. Mijn gasten zijn altijd enthousiast over de koffie van Fabian. Net nog een Ubuntu blend aan maat gegeven uit aeropress, gemalen met een timemore c3 (vakantie). Woon je in de buurt en kom je met een eigen, of hergebruikte zak dan krijg je nog korting ook + een kop koffie naar keuze in de winkel).
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 27-08-2025 10:38 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Wij kopen ook vrijwel altijd bij Brandzaak (meestal de Guatemala). Mijn kennis is niet bijzonder groot en ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal, maar de onvrede die ik hier lees kan ik wel volgen. Vaak erg donker gebrand, regelmatig weinig crema, beetje muffig (als dat het juiste woord is) en de ene zak is beter dan de andere.
Maar ik vind het wel een fijne zaak. Bestellingen gaan altijd soepel, nooit een oude branddatum, goeie site en natuurlijk aardige prijzen in deze tijd.
Ik zou ze daarom best een bericht willen sturen en wijzen op de onvrede hier. Als ik Brandzaak was, zou ik dat absoluut willen weten. Dan kunnen ze er ook wat mee. Of niet, maar dan weten ze het in elk geval. En misschien lezen ze allang mee, dat kan natuurlijk ook
Maar goed, misschien is het/vinden jullie het niet echt gepast om dat te doen. Ben benieuwd.
Maar ik vind het wel een fijne zaak. Bestellingen gaan altijd soepel, nooit een oude branddatum, goeie site en natuurlijk aardige prijzen in deze tijd.
Ik zou ze daarom best een bericht willen sturen en wijzen op de onvrede hier. Als ik Brandzaak was, zou ik dat absoluut willen weten. Dan kunnen ze er ook wat mee. Of niet, maar dan weten ze het in elk geval. En misschien lezen ze allang mee, dat kan natuurlijk ook
Maar goed, misschien is het/vinden jullie het niet echt gepast om dat te doen. Ben benieuwd.
Huh? Das wel erg goedkoop?Ronald schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:36:
Lijkt me een goed idee. Had al geprobeerd om via LinkedIn de founders / managers te benaderen maar die zitten niet in mijn netwerk en kan ik dus geen bericht sturen.edozat1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:55:
Wij kopen ook vrijwel altijd bij Brandzaak (meestal de Guatemala). Mijn kennis is niet bijzonder groot en ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal, maar de onvrede die ik hier lees kan ik wel volgen. Vaak erg donker gebrand, regelmatig weinig crema, beetje muffig (als dat het juiste woord is) en de ene zak is beter dan de andere.
Ik heb in het verleden veel besteld bij Brandzaak, maar ben al een tijdje over naar Fascino. Toch lijkt het mij een goed idee, baat het niet, dan schaadt het ook zeker niet.edozat1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:55:
Dat heb ik dan toch maar gedaan en ik kreeg deze inhoudelijke reactie:edozat1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:55:
"Wij hebben de brandingen en metingen van [datum] gecontroleerd en daarin zien wij geen afwijkingen. Wel kan koffie in de praktijk soms anders ervaren worden dan de metingen voorspiegelen.
Om het uit te sluiten dat dit om een eenmalig geval gaat, sturen wij u één kilo Brasil Yellow Bourbon na. Wij hopen dat u hiermee weer kunt genieten van een smaakvolle kop koffie. Dank dat u dit met ons heeft gedeeld, alleen zo kunnen wij onze kwaliteit blijven bewaken en verbeteren.
Het zou dus om een individueel probleem gaan. Terwijl ik ze in mijn mail attent heb gemaakt op de collectieve bevindingen hier.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
een oorlog win je niet in in keer. je hebt ze bewust gemaakt dus ...peacelord schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:58:
[...]
Dat heb ik dan toch maar gedaan en ik kreeg deze inhoudelijke reactie:
"Wij hebben de brandingen en metingen van [datum] gecontroleerd en daarin zien wij geen afwijkingen. Wel kan koffie in de praktijk soms anders ervaren worden dan de metingen voorspiegelen.
Om het uit te sluiten dat dit om een eenmalig geval gaat, sturen wij u één kilo Brasil Yellow Bourbon na. Wij hopen dat u hiermee weer kunt genieten van een smaakvolle kop koffie. Dank dat u dit met ons heeft gedeeld, alleen zo kunnen wij onze kwaliteit blijven bewaken en verbeteren.
Het zou dus om een individueel probleem gaan. Terwijl ik ze in mijn mail attent heb gemaakt op de collectieve bevindingen hier.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Goed dat je een mail heb gestuurd, ik ben ook al een paar maanden geleden gestopt met Brandzaak om dezelfde reden.peacelord schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:58:
[...]
Ik bestel nu meestal bij Fascino decaf en de laatste keer bij Koepoort de gewone bonen. Koepoort was erg goed! Yellow Bourbon en Honduras arabica heb ik gehad.
Ik heb toevallig nu ook decaf van Fascino, de Colombia El Caney Sugarcane en die bevalt erg goed! Zeker voor een decaf een ontzettend goede koffie.yorroy schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:43:
[...]
Goed dat je een mail heb gestuurd, ik ben ook al een paar maanden geleden gestopt met Brandzaak om dezelfde reden.
Ik bestel nu meestal bij Fascino decaf en de laatste keer bij Koepoort de gewone bonen. Koepoort was erg goed! Yellow Bourbon en Honduras arabica heb ik gehad.
Dan zou ik zeker de Peru decaf ook eens proberen. Wel wat aan de prijs maar smaak is erg goed.Freezhost schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:39:
[...]
Ik heb toevallig nu ook decaf van Fascino, de Colombia El Caney Sugarcane en die bevalt erg goed! Zeker voor een decaf een ontzettend goede koffie.
https://www.fascino-coffe...ts/peru-swiss-water-decaf
Als ze allemaal lekker zijn, dat zou ik gaan voor het proefpakket. Dat doe ik in elk geval als de huidige op is.yorroy schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:07:
[...]
Dan zou ik zeker de Peru decaf ook eens proberen. Wel wat aan de prijs maar smaak is erg goed.
https://www.fascino-coffe...ts/peru-swiss-water-decaf
edozat1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:55:
peacelord schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:58:
[...]
Tja, smaken verschillen denk ik dan maar. Ik ben juist fan van de branding van Brandzaak, verder geen last van weinig crema tenzij de zak al weken lang open is. En hoewel ik mezelf toch best als fijnproever zou bestempelen, ervaar ik geen enorme inconsistentie buiten de variatie die je van een natuurproduct mag verwachten.yorroy schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:43:
[...]
Goed dat je een mail heb gestuurd, ik ben ook al een paar maanden geleden gestopt met Brandzaak om dezelfde reden.
Zawaponga schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 00:03:
@FJP84
Het gaat de Robot worden. Ik vind de Flair ook een mooi apparaat, maar de Robot met zijn eenvoud, alleen kokend water zonder voorverwarmen spreekt mij het nu het meest aan. Verder lijkt die wat praktischer voor op vakantie. Mittens gaan er direct bij. Dank voor de tip voor een extra basket. Was ook al aan het kijken naar handmolens voor erbij. Mogelijk de Kingrinder K6. In ieder geval een mooie stap verder in de espresso hobbyDjVe schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:37:
[...]
Ik denk dat er in een Robot of Flair wel iets meer ontwikkeling zit dan dit soort apparaten van Ali.
Ik gebruik al 5 jaar een robot. Echt een perfecte machine. Zet binnen 2 minuten een killing espresso. Ik zou er wel wat extra zaken bij bestellen zoals: mittens, extra basket/metalen filter. Pre-heaten van een robot is in principe niet nodig. Gooi er gewoon kokend water in en dan heb je 92/93 graden in de kamer. Prima voor een licht gebrande boon.
Niet om je te ontmoedigen, maar het zetten van een espresso met een Robot vergt wat tijd. Als je ook handmatig gaat malen, ben je wel even bezig. Het eerste jaar heb ik een 1Zpresso Kplus maler gebruikt (gaat nu mee op vakantie). Na dat jaar was ik het malen beu en heb ik een elektrische grinder gekochtFJP84 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:27:
[...]
[...]
Het gaat de Robot worden. Ik vind de Flair ook een mooi apparaat, maar de Robot met zijn eenvoud, alleen kokend water zonder voorverwarmen spreekt mij het nu het meest aan. Verder lijkt die wat praktischer voor op vakantie. Mittens gaan er direct bij. Dank voor de tip voor een extra basket. Was ook al aan het kijken naar handmolens voor erbij. Mogelijk de Kingrinder K6. In ieder geval een mooie stap verder in de espresso hobby
Dank voor de info. Ik heb thuis een DF54 maler. De handmaler is voor op vakantie mocht ik de Robot mee willen nemen, dus die komt er eventueel pas medio volgend jaar. Waarschijnlijk de Timemore C5 ESP Pro of de Kingrinder K6.DjVe schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:48:
[...]
Niet om je te ontmoedigen, maar het zetten van een espresso met een Robot vergt wat tijd. Als je ook handmatig gaat malen, ben je wel even bezig. Het eerste jaar heb ik een 1Zpresso Kplus maler gebruikt (gaat nu mee op vakantie). Na dat jaar was ik het malen beu en heb ik een elektrische grinder gekocht
De Robot zelf komt thuis naast de Rancilio Silvia die ik voorlopig aanhoud (gaat al 15jr mee en kan er nog geen afscheid van nemen
De Robot is voor nu een mooi apparaat om me de komende jaren te verdiepen in handmatige espresso en pressure profiling. Het kost geen extra stopcontact en maakt het dus relatief makkelijk om ook op vakantie van goede espresso voorzien te blijven.
Afgelopen jaren voornamelijk koffie gemaakt met een Hario Switch en de hybrid methode.
Nadat ik een goede 2dehands aanbieding had gezien voor de Cafelat Robot heb ik deze nu ook in huis. Voor de fun ook maar gelijk een Nanofoamer Pro besteld.
Ik moet zeggen dat ik aardig verrast ben door de Cappuccino die je thuis kan maken. De Cappuccino die ik zelf maak smaken een stuk beter dan 95% van wat je geserveerd krijgt in NL. Je proeft ook daadwerkelijk de subtiele bonensmaken.
Ik gebruik als bonenmaler een 1Zpresso K-Ultra. Qua grind wist ik niet zeker of die goed genoeg was voor een espresso, maar ik ben er erg tevreden over. Maar goed, ik ben geen Espresso fijnproever.
Nu vroeg ik me af in hoeverre een WDT tool iets toevoegt. Van wat ik heb begrepen proef je het verschil wel, maar ik weet niet of het in combinatie met een Cafelat Robot zoveel uitmaakt.
Nadat ik een goede 2dehands aanbieding had gezien voor de Cafelat Robot heb ik deze nu ook in huis. Voor de fun ook maar gelijk een Nanofoamer Pro besteld.
Ik moet zeggen dat ik aardig verrast ben door de Cappuccino die je thuis kan maken. De Cappuccino die ik zelf maak smaken een stuk beter dan 95% van wat je geserveerd krijgt in NL. Je proeft ook daadwerkelijk de subtiele bonensmaken.
Ik gebruik als bonenmaler een 1Zpresso K-Ultra. Qua grind wist ik niet zeker of die goed genoeg was voor een espresso, maar ik ben er erg tevreden over. Maar goed, ik ben geen Espresso fijnproever.
Nu vroeg ik me af in hoeverre een WDT tool iets toevoegt. Van wat ik heb begrepen proef je het verschil wel, maar ik weet niet of het in combinatie met een Cafelat Robot zoveel uitmaakt.
Haha, ja ik blijf in het restaurant een espresso na bestellen uit nieuwsgierigheid, elke keer niet zo als thuis laten we zeggen. Koffiespeciaalzaken zijn wel prima.banaliteit schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:13:
Ik heb een simpele ding met 6 naalden. Je kunt er eventuele klontjes mee uit roeren. Kan handig zijn misschien. Met de Robot tamp je volgens mij ook niet heel stevig toch?
Mooie maler die 1zpresso. Ik zoek tzt denk iets budgetvriendelijkers, voor de paar keer dat ik het zal gebruiken (al kan het thuis ook voor de fun zijn).
Andere vraag in het kader van TLTR:
Ik bestel bonen het meeste bij Fascino Coffee. In het verleden ook Hoofdkwartier, Brandzaak, Zwarte Roes, Koepoort, Cafe du jour geprobeerd. Ik weet dat Fascino redelijk donker brand. Wat zijn tips voor bonen met een aanmerkelijk lichtere branding om te proberen?
[ Voor 10% gewijzigd door FJP84 op 29-08-2025 07:55 ]
@banaliteit ik heb nu een goed half jaar de Robot in huis, icm. de 1zpresso J-UItra. Ervaar hetzelfde als jij. Heerlijke espresso & cappuccino.
Ik heb een simpel WDT tooltje liggen. Kijk op het oog hoe de maling in de basket ligt, als ik duidelijke klontjes zie dan gebruik ik 'm.
Ik neus wel eens wat rond op de Cafelat Robot reddit en daar zie ik ook berichten van mensen die er de lekkerste koffie uit halen met de minimale handelingen. Dwz. geen wdt / geen tamp. Het is leuk om met dit soort dingen te experimenteren.
In Lance Hedrick's laatste Youtube video over soup shots komt de Robot ook weer eens uitgebreid voorbij. Leuk om te zien.
Ik heb een simpel WDT tooltje liggen. Kijk op het oog hoe de maling in de basket ligt, als ik duidelijke klontjes zie dan gebruik ik 'm.
Ik neus wel eens wat rond op de Cafelat Robot reddit en daar zie ik ook berichten van mensen die er de lekkerste koffie uit halen met de minimale handelingen. Dwz. geen wdt / geen tamp. Het is leuk om met dit soort dingen te experimenteren.
In Lance Hedrick's laatste Youtube video over soup shots komt de Robot ook weer eens uitgebreid voorbij. Leuk om te zien.
Kan niet wachten tot de Robot weer op voorraad is. Cremashop en 4Barista.nl heeft ze beide niet op voorraad. Ik wil perse een mat zwarte. De Silvia krijgt gaande weg ook een mat zwarte vinyl wrap. Cremashop is wat goedkoper en heeft ook de mittens in het assortiment (mits op voorraad).Gaargod schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:55:
@banaliteit ik heb nu een goed half jaar de Robot in huis, icm. de 1zpresso J-UItra. Ervaar hetzelfde als jij. Heerlijke espresso & cappuccino.
@FJP84 ik ken het gevoel. Zelf wekenlang elke dag 4barista zitten checken totdat de mat zwarte er weer was. Het is echt een beauty, staat prachtig op het aanrecht met de Fellow Stagg & Ode2 ernaast.
Ik druk de koffie altijd heel lichtjes aan bij de robot, dus ik zet nauwlijks druk. Ik ervaar dan de beste consistente shots. WDT doe ik ook altijd. Ik merk dat dit ervoor zorgt dat de koffie vooral beter in het kopje komt (minder spray).
Mijn proces:
- Verhouding: 2:1
- Licht gebrande bonen (Blommers, espressowinkel.nl)
- Papieren filter op koffie, dan metalen filter (houd de robot prettig schoon)
- Kokend water in basket
- Geen voorverwarming van apparaat of kopje
- Pre-infusion op 3 bar tot er wat druppels in het kopje vallen (dan geeft de Bookoo een piepje)
- Doordrukken tot 7 bar naar 40 ml met een doorlooptijd van +/- 30seconde (excl. Pre-infusion).
- Kopje eronderuit en bakje eronder zetten (met mittens eraan drukt de robot dan overtollige water er doorheen, dus mooie droge puck om te gebruiken op composthoop.
- Klein scheutje water uit de ketel erbij (gok 10ml)
- Slurpen en Aaahhhh zeggen
De doorlooptijd mag best wat langer of korter zijn. Zeker met pre-infusion heeft dat niet heel veel impact op de smaak. Zelfs met een doorloop van 1 minuut heb je nog een prima drinkbaar shotje.
Je kan tijdens het zetten ook nog wat spelen met de druk. Heb je echt te grof gemalen, dan kan je er nog steeds een drinkbaar shotje uit halen als je bijvoorbeeld op 4 bar drukt.
Mijn proces:
- Verhouding: 2:1
- Licht gebrande bonen (Blommers, espressowinkel.nl)
- Papieren filter op koffie, dan metalen filter (houd de robot prettig schoon)
- Kokend water in basket
- Geen voorverwarming van apparaat of kopje
- Pre-infusion op 3 bar tot er wat druppels in het kopje vallen (dan geeft de Bookoo een piepje)
- Doordrukken tot 7 bar naar 40 ml met een doorlooptijd van +/- 30seconde (excl. Pre-infusion).
- Kopje eronderuit en bakje eronder zetten (met mittens eraan drukt de robot dan overtollige water er doorheen, dus mooie droge puck om te gebruiken op composthoop.
- Klein scheutje water uit de ketel erbij (gok 10ml)
- Slurpen en Aaahhhh zeggen
De doorlooptijd mag best wat langer of korter zijn. Zeker met pre-infusion heeft dat niet heel veel impact op de smaak. Zelfs met een doorloop van 1 minuut heb je nog een prima drinkbaar shotje.
Je kan tijdens het zetten ook nog wat spelen met de druk. Heb je echt te grof gemalen, dan kan je er nog steeds een drinkbaar shotje uit halen als je bijvoorbeeld op 4 bar drukt.
[ Voor 17% gewijzigd door DjVe op 29-08-2025 11:43 ]
Ligt inderdaad aan de koffie die uit je molen komt, als die erg klonterig is kun je die met een WDT tool luchtig maken. Dat zou channeling moeten tegengaan, maar of je dat zult proeven is een ander verhaal.banaliteit schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:13:
En dan deze er nog bijGaargod schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:30:
@FJP84 ik ken het gevoel. Zelf wekenlang elke dag 4barista zitten checken totdat de mat zwarte er weer was. Het is echt een beauty, staat prachtig op het aanrecht met de Fellow Stagg & Ode2 ernaast.
Hmm, James Hoffmann onderzoekt of vers gemalen altijd beter is. En hoe een maler invloed heeft op de smaak, een vers gemalen koffie met een budget maler vs een enkel dagen geleden gemalen koffie van een dure maler. Eigenlijk een herhaling van een Prima Coffee onderzoek enkele jaren gelden.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Denk dat het vooral nuttig is als je channeling/spray hebt. Voor de smaak zal het niet echt uitmaken lijkt me.Zawaponga schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:43:
[...]
Ligt inderdaad aan de koffie die uit je molen komt, als die erg klonterig is kun je die met een WDT tool luchtig maken. Dat zou channeling moeten tegengaan, maar of je dat zult proeven is een ander verhaal.
@DjVe mooie overview, hoe lang duurt jouw pre-infusion ongeveer dan? Voor mij lijkt 3 bar behoorlijk hoog.
Ik kom qua druk meestal niet verder dan 1.5, soms 2 bar tijdens PI zonder dat er behoorlijk wat koffie doorheen komt. Meestal kom ik dan tot 5 á 10 sec. PI en dan zorg ik (excl. PI) voor een doorlooptijd van zo'n 30 - 35 sec. bij 5 á 6 bar voor 45 gr. output (met 18 gr. bonen). Mss moet ik dan toch nog een stukje fijner proberen te malen.
Ik kom qua druk meestal niet verder dan 1.5, soms 2 bar tijdens PI zonder dat er behoorlijk wat koffie doorheen komt. Meestal kom ik dan tot 5 á 10 sec. PI en dan zorg ik (excl. PI) voor een doorlooptijd van zo'n 30 - 35 sec. bij 5 á 6 bar voor 45 gr. output (met 18 gr. bonen). Mss moet ik dan toch nog een stukje fijner proberen te malen.
Ik denk 5/6 seconde. Ik zeg niet dat mijn manier heilig is he. Maar ik krijg er een fijn bakkie uit.Gaargod schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:13:
@DjVe mooie overview, hoe lang duurt jouw pre-infusion ongeveer dan? Voor mij lijkt 3 bar behoorlijk hoog.
Ik ben op zoek naar een handmolen die ik kan gebruiken om af en toe een bakje decaf te zetten zonder de maalgraad van molen te hoeven wijzigingen. Iemand hier advies voor een goede handmolen? Mocht het bevallen dan ga ik hem misschien ook voor vakanties gebruiken in combinatie met een Aeropress of vergelijkbaar apparaat
Ik moet zeggen dat de KinGrinder niet tegenvalt qua filter/V60. Voor het geld had ik er veeeel minder van verwacht. Ik heb de P2 nu en ik weet dat de K serie ook espresso maling kan doen (zelf geen ervaring mee). Volgensmij was Hoffmann er ook wel positief over in het verleden.Freezhost schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:56:
Ik ben op zoek naar een handmolen die ik kan gebruiken om af en toe een bakje decaf te zetten zonder de maalgraad van molen te hoeven wijzigingen. Iemand hier advies voor een goede handmolen? Mocht het bevallen dan ga ik hem misschien ook voor vakanties gebruiken in combinatie met een Aeropress of vergelijkbaar apparaat
Misschien dat ik V60 ook een keer ga proberen, de K serie is daar ook geschikt voor?Puntje-NL schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:10:
[...]
Ik moet zeggen dat de KinGrinder niet tegenvalt qua filter/V60. Voor het geld had ik er veeeel minder van verwacht. Ik heb de P2 nu en ik weet dat de K serie ook espresso maling kan doen (zelf geen ervaring mee). Volgensmij was Hoffmann er ook wel positief over in het verleden.
Ik gok het wel, alleen had ik handmaler alleen nodig voor V60 dus heb ik de goedkopere P gekozen.Freezhost schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:38:
[...]
Misschien dat ik V60 ook een keer ga proberen, de K serie is daar ook geschikt voor?
Ik ben erg blij met mijn aanschaf van de Kingrinder K6 voor een Mokapot op de camping (zie ook mijn post hiervoor). Geen idee wat je budget is maar je hebt een werkelijk goede, snelle en handig werkende handmaler voor onder de honderd euro. Dat is - IMHO - een goede dealFreezhost schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:56:
De K-serie is geschikt om ook heel fijn te malen, tot aan turks toe. Dit kan de P-serie niet. Ik heb hem gebruikt voor V60 en vond hem zeker niet onderdoen voor de Niche Zero die ik gemotoriseerd heb staan.
[ Voor 13% gewijzigd door Ravhin op 01-09-2025 13:48 . Reden: verhaaltje over malers toegevoegd ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Hoe doet hij het bij jou qua regelmatigheid van het maalsel en fines? Ik heb de mijne een keer meegenomen naar een workshop en daar bleek het maalsel veel minder consistent te zijn dan van de C40 van de cursusleider.Ravhin schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:47:
[...]
Ik ben erg blij met mijn aanschaf van de Kingrinder K6 voor een Mokapot op de camping (zie ook mijn post hiervoor). Geen idee wat je budget is maar je hebt een werkelijk goede, snelle en handig werkende handmaler voor onder de honderd euro. Dat is - IMHO - een goede deal
De K-serie is geschikt om ook heel fijn te malen, tot aan turks toe. Dit kan de P-serie niet. Ik heb hem gebruikt voor V60 en vond hem zeker niet onderdoen voor de Niche Zero die ik gemotoriseerd heb staan.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Iemand trouwens nog een leuk adresje (met het liefst goede ervaringen) voor een koffie abonnement? Ik ben opzoek naar een abonnement waarbij je elke maand 1 of 2 zakjes nieuwe koffie krijgt om te ontdekken. Ik zit bij meerdere aanbieders te kijken maar ik heb toch het idee dat ik bij veel bedrijven vaak een simpele Brazil toegestuurd ga krijgen, vandaar mijn vraag. Het hoeft trouwens niet bij de roaster zelf te zijn, mag ook een aanbieder zijn die verschillende roasters in een pakket doet
Geen ervaring mee, behalve een keer een too good to go pakketje, maar wellicht http://www.koffiekenner.comPuntje-NL schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:37:
Iemand trouwens nog een leuk adresje (met het liefst goede ervaringen) voor een koffie abonnement? Ik ben opzoek naar een abonnement waarbij je elke maand 1 of 2 zakjes nieuwe koffie krijgt om te ontdekken. Ik zit bij meerdere aanbieders te kijken maar ik heb toch het idee dat ik bij veel bedrijven vaak een simpele Brazil toegestuurd ga krijgen, vandaar mijn vraag. Het hoeft trouwens niet bij de roaster zelf te zijn, mag ook een aanbieder zijn die verschillende roasters in een pakket doet
Voor specialty koffie kan ik Shokunin in Rotterdam van harte aanraden!Puntje-NL schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:37:
Hoe doet de k6 het vergeleken met een niche zero voor espresso?Ravhin schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:47:
[...]
Ik ben erg blij met mijn aanschaf van de Kingrinder K6 voor een Mokapot op de camping (zie ook mijn post hiervoor). Geen idee wat je budget is maar je hebt een werkelijk goede, snelle en handig werkende handmaler voor onder de honderd euro. Dat is - IMHO - een goede deal
Als je europa breed zoekt, is dit misschien wel een goede optie https://thecoffeevine.com/. Paar jaar geleden ook een feature in Standart gehad.Puntje-NL schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:37:
Ik heb het niet als zodanig gecheckt. Wel merk ik dat ik back-2-back zeer consistente mokapotjes kan zetten. Met enige regelmaat kijk ik naar het maalsel en 'ziet' het er mooi uniform uit.Aziraphale schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:00:
[...]
Hoe doet hij het bij jou qua regelmatigheid van het maalsel en fines? Ik heb de mijne een keer meegenomen naar een workshop en daar bleek het maalsel veel minder consistent te zijn dan van de C40 van de cursusleider.
Daar heb ik geen ervaring mee. De K6 ligt in de vouwwagen en daar heb ik geen espressomachine. Als iemand mij een 9barista wil doneren wil ik het graag aan een duurtest onderwerpenretoohs schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:13:
[...]
Hoe doet de k6 het vergeleken met een niche zero voor espresso?
Uit nieuwsgierigheid een bestelling van 3x500 gram bonen geplaatst bij WestFriese Koffie.Ronald schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:36:
Alleen de Brasil Santos heeft een recente branddatum van 22 augustus. De Guatemala is op 20 juni(!!) gebrand en de Colombia excelso heeft helemaal geen branddatum. Toch een beetje jammer.
Ik ben begonnen met de India Monsooned en ben nu 3 dagen aan het proberen de smaak 'in te regelen'. Ik ben van maalstand 14 naar 9 gegaan (Mignon Turbo met dial-mod), best wel een heel stuk fijner. Temperatuur omhoog van 88 (Brandzaak Masala) naar 94gr.Boeryepes schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
De druk op de zetgroep is nog steeds wat aan de lage kant (nu 8bar op maalstand 9, was 9-10 op maalstand 14 met de Brandzaak Masala boon). Doorlooptijd is nog wat aan de lage kant. Ik meet niet precies de verhouding maar zit normaliter zo rond de 1:3). Ik kom nu nog (op gevoel) een second of 4 'tekort'.
Nu voor het eerst wel het idee dat de smaak ergens op begint te lijken, voor het eerst wat bitters in de smaak en een mondgevoel dat blijft hangen. Geen enkel zuurtje kunnen bespeuren (prima). Morgen verder op stand 8.
Het is mij wel duidelijk dat ik van een wat donkerder boon houdt, maar da's voorlopig niet een boon van Brandzaak. Ik blijf verder zoeken.
Foto: de Koepoort India Monsoon links (light) vs de Brandzaak Masala rechts (dark). Mooie egale branding, mooie kleur ook. De geur in de zak vind ik nogal zwak.
:strip_exif()/f/image/yGBX295STE5rHFmTDfuhba5v.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben wel te spreken over de India Monsooned van Koepoort. Qua instellingen voor de maler is heel herkenbaar. Ik moest de stand van mijn Eureka Single Dose die normaal bij een medium roast rond de 6 a 7 zit helemaal doordraaien naar 1 om een acceptabele doorlooptijd te krijgen.Boeryepes schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:01:
[...]
Ik ben begonnen met de India Monsooned en ben nu 3 dagen aan het proberen de smaak 'in te regelen'. Ik ben van maalstand 14 naar 9 gegaan (Mignon Turbo met dial-mod), best wel een heel stuk fijner. Temperatuur omhoog van 88 (Brandzaak Masala) naar 94gr.
Dank voor het advies!Secsytime schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:12:
[...]
Voor specialty koffie kan ik Shokunin in Rotterdam van harte aanraden!
Uiteindelijk wordt het waarschijnlijk een abonnement van Single Estate (€22,50 voor 2 zakjes van 250gr en gratis verzonden! Kan stopgezet worden wanneer ik wil, dus wellicht dat het abo van Shokunin ernaast gaat lopen
Gaat er iemand hier trouwens nog naar het Rotterdam Coffee Festival? Eerste editie dit jaar.
Ik bestel erg vaak bij single estate. Erg tevreden over. Meestal ook gelijk volgende dag levering. Lekkere bonen.Puntje-NL schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:39:
[...]
Dank voor het advies!
Uiteindelijk wordt het waarschijnlijk een abonnement van Single Estate (€22,50 voor 2 zakjes van 250gr en gratis verzonden! Kan stopgezet worden wanneer ik wil, dus wellicht dat het abo van Shokunin ernaast gaat lopen.
Gaat er iemand hier trouwens nog naar het Rotterdam Coffee Festival? Eerste editie dit jaar.
Een Koffie vraag:
Ik zoek een boon die vooral geschikt is voor een Americano (Long Black?)
Mijn probleem; veel bonen zijn te zwak voor de debiele hoeveelheid water die ik bij voorkeur gebruik voor een Americano (300 ml).
Bijvoorbeeld, ik heb nu van de Koepoort de Columbia Supremo in de pot zitten, die trekt het net drinkbaar tot hmm, 200 ml zo ongeveer, dan begint ie al waterig te smaken (20gr gemalen bonen, 25 seconden lopen na start eerste druppel rond de 10 seconden). Wel een prima espresso boon, maar hiervoor niet echt geschikt, ik houd nu eenmaal van grote bakken koffie om mijn ochtend mist uit m'n schedel te blazen.
Ook van Koepoort de India Monsooned Malagar, niet te hachelen boven de 175 ml, word heel snel veel te verdunt om lekker te zijn.
Wederom een prima espresso boon hoor, maar gewoon niet stevig genoeg.
Iemand anders die grote Americano's drinkt en een boon in gebruik heeft die een sterke bak produceert boven de 275 ml water?
De Cuba van Koepoort is er zo eentje, net aan, maar ja ik wil wel eens wat anders
En ja, ik weet het, ik kan 2 x 20gr koffie brouwen, maar verdorie ik ben 's ochtends niet echt de geduldigste mens, dus vandaar mijn verzoek.
Ik zoek een boon die vooral geschikt is voor een Americano (Long Black?)
Mijn probleem; veel bonen zijn te zwak voor de debiele hoeveelheid water die ik bij voorkeur gebruik voor een Americano (300 ml).
Bijvoorbeeld, ik heb nu van de Koepoort de Columbia Supremo in de pot zitten, die trekt het net drinkbaar tot hmm, 200 ml zo ongeveer, dan begint ie al waterig te smaken (20gr gemalen bonen, 25 seconden lopen na start eerste druppel rond de 10 seconden). Wel een prima espresso boon, maar hiervoor niet echt geschikt, ik houd nu eenmaal van grote bakken koffie om mijn ochtend mist uit m'n schedel te blazen.
Ook van Koepoort de India Monsooned Malagar, niet te hachelen boven de 175 ml, word heel snel veel te verdunt om lekker te zijn.
Wederom een prima espresso boon hoor, maar gewoon niet stevig genoeg.
Iemand anders die grote Americano's drinkt en een boon in gebruik heeft die een sterke bak produceert boven de 275 ml water?
De Cuba van Koepoort is er zo eentje, net aan, maar ja ik wil wel eens wat anders
En ja, ik weet het, ik kan 2 x 20gr koffie brouwen, maar verdorie ik ben 's ochtends niet echt de geduldigste mens, dus vandaar mijn verzoek.
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1