3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
(Te) zuur kan een teken van onderextractie zijn. Maar een zuurtje kan er ook bij horen... je smaakpapillen zullen het moeten zeggen.Tribunus schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:03:
Ik heb nu een weekje of 2 een volautomaat maar ook direct een aeropress en een handmaler gekocht (K6) Bij brandzaak heb ik een pakket gekocht met allerlei verschillende smaken koffie (single origins collection) en ik moet zeggen dat het me allemaal tegenvalt.
Nu weet ik niet zo heel goed hoe de koffie zou moeten smaken, maar ik vind ze niet echt lekker moet ik toegeven.
De smaak is volgens mij niet bitter, maar meer zuur? Ik weet het niet zo goed te plaatsen. 1 koffie vond ik redelijk en dat was de Brasil Yellow Bourbon, al was deze wel wat sterk. Helaas heb ik de Brasil niet met de aeropress gedronken.
Uiteraard ben ik nog aan het onderzoeken hoe ik nu het beste koffie kan maken en hoe het dan zou moeten smaken, maar toch ben ik op zoek naar meningen. Hoe vonden jullie die smaken als jullie die hebben gedronken? Wellicht moet ik eerst met een andere boon starten die wat makkelijker is? Wat zouden jullie aanraden.
Ik probeer eigenlijk de koffie met de aeropress te drinken, en daarna een bakkie met de automaat om te kijken of ik in de buurt van de smaak komt. Met eerder genoemde smaken kom ik wel tot dezelfde conclusie: niet echt lekker.
Als je dieper wilt gaan kun je dit eens proberen: YouTube: How To Cup (Taste) Coffee At Home. En eventueel hier een blik op werpen https://www.baristahustle.com/coffee-compass/ of op https://www.baristahustle.com/the-espresso-compass/ voor espresso.
[ Voor 4% gewijzigd door vickypollard op 15-10-2025 09:18 ]
Het zou ook aan Brandzaak kunnen liggen. Als je een paar paginas terug gaat dan zie je best veel klachten over Brandzaak. Ik was daar vaste klant maar ik ben iets anders gaan zoeken omdat het opeens niet meer te drinken was.Tribunus schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:03:
Ik heb nu een weekje of 2 een volautomaat maar ook direct een aeropress en een handmaler gekocht (K6) Bij brandzaak heb ik een pakket gekocht met allerlei verschillende smaken koffie (single origins collection) en ik moet zeggen dat het me allemaal tegenvalt.
Nu weet ik niet zo heel goed hoe de koffie zou moeten smaken, maar ik vind ze niet echt lekker moet ik toegeven.
De smaak is volgens mij niet bitter, maar meer zuur? Ik weet het niet zo goed te plaatsen. 1 koffie vond ik redelijk en dat was de Brasil Yellow Bourbon, al was deze wel wat sterk. Helaas heb ik de Brasil niet met de aeropress gedronken.
Uiteraard ben ik nog aan het onderzoeken hoe ik nu het beste koffie kan maken en hoe het dan zou moeten smaken, maar toch ben ik op zoek naar meningen. Hoe vonden jullie die smaken als jullie die hebben gedronken? Wellicht moet ik eerst met een andere boon starten die wat makkelijker is? Wat zouden jullie aanraden.
Ik probeer eigenlijk de koffie met de aeropress te drinken, en daarna een bakkie met de automaat om te kijken of ik in de buurt van de smaak komt. Met eerder genoemde smaken kom ik wel tot dezelfde conclusie: niet echt lekker.
Het vervelende van de nieuwste Jura molens is dat ze zulke kleine "vertanding" hebben dat maalschijven vanaf nieuw al bot aanvoelen. Reken ergens op de 14k tot 17k als gemiddelde. Er staat ergens tussen de 10 en 20k kopjes koffie als interval. Waarbij 10k wel heel erg vroeg is. De Jura's malen op tijd (mild of extra is een beetje korter of langer malen) als je de puck te dun vindt of de smaak blijft te mild is het tijd voor nieuwe maalschijven.
Thanks! Dan laat ik ze nog mooi een paar duizend koppen zitten.Teus.espresso schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:52:
Het vervelende van de nieuwste Jura molens is dat ze zulke kleine "vertanding" hebben dat maalschijven vanaf nieuw al bot aanvoelen. Reken ergens op de 14k tot 17k als gemiddelde. Er staat ergens tussen de 10 en 20k kopjes koffie als interval. Waarbij 10k wel heel erg vroeg is. De Jura's malen op tijd (mild of extra is een beetje korter of langer malen) als je de puck te dun vindt of de smaak blijft te mild is het tijd voor nieuwe maalschijven.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Hmm, als ik even naar de volautomaat kijk, 15gr koffie, maling kan niet fijner, want dan loopt de machine vast en een doorloop van een goede 25 seconden (ongeveer 125ml) zou ik eerder overextractie verwachten.vickypollard schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:16:
[...]
(Te) zuur kan een teken van onderextractie zijn. Maar een zuurtje kan er ook bij horen... je smaakpapillen zullen het moeten zeggen.
Als je dieper wilt gaan kun je dit eens proberen: YouTube: How To Cup (Taste) Coffee At Home. En eventueel hier een blik op werpen https://www.baristahustle.com/coffee-compass/ of op https://www.baristahustle.com/the-espresso-compass/ voor espresso.
Aeropress zelfde laken een pak: 16gr koffie tot de 4 (normale aeropress) water erin en dan even roeren en ongeveer een minuutje wachten en dan doordrukken. Dit met direct kokend water, wellicht dat dit zorgt voor die smaak? Dat doet de automaat natuurlijk niet.
Het zegt denk ik ook wel iets over de smaal omdat ik bij beide methodes het niet echt lekker vind smaken (wel anders, maar niet lekker)
De puk is helemaal verzadigd als ik deze direct "verpulver". Kan het dan nog iets anders zijn? Moet het allemaal nog leren uiteraard.
Ik zal eens via een andere zaak wat koffie bestellen, kijken hoe ik daar mee uit de voeten kom. Dank voor je reactie!retoohs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
Het zou ook aan Brandzaak kunnen liggen. Als je een paar paginas terug gaat dan zie je best veel klachten over Brandzaak. Ik was daar vaste klant maar ik ben iets anders gaan zoeken omdat het opeens niet meer te drinken was.
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1