Ypuh schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:40:
Klopt, heb de Etzmax nu zo'n 3 jaar in gebruik. Om eerlijk te zijn lees/doe ik sindsdien niet zoveel meer met koffiemachines en geniet ik gewoon dagelijks van mijn setup (dat is denk ik het beste compliment dat ik de Etzmax kan geven). Heb me er in die tijd wel uitgebreid in verdiept en vond de Etzmax eerst ook lelijk qua design, maar inmiddels ben ik helemaal omgedraaid en niet objectief meer.
De Etzmax is nagenoeg een perfecte maler voor thuisgebruik. Hij werkt gewoon altijd en extreem consistent. Het design laat vrijwel geen retentie toe, de conische schijven zorgen altijd voor een evenredig en fluffy maalsel dat precies midden in je filterbakje gedeponeerd wordt en het GBW gebeuren van Acaia heeft een meerprijs van €4-500 t.o.v. de timed-maler, maar werkt dan ook gewoon altijd binnen de +/- 0.1g (met uitzondering 0.2g). Als je met een 'functie boven vorm'-bril kijkt, dan ga je opeens het uiterlijk ook waarderen. Ik vind het een prachtige machine om te zien en hoe hij werkt.
Weet even niet wat de huidige concurrenten zijn, maar in het kort:
- Eureka Libra is een budget machine
- Sette W270i, La Marzocco Pico zijn beide afgeleiden/nemen producten af van Etzinger
- Mahlkonig E65S is prachtig, maar met 6-8g retentie ga je (zonder verspilling) nooit de kwaliteit en fluffy maalsel halen in een thuissetting
- VA Mythos is eveneens een horeca bakbeest met retentie en een stuk duurder
- Sanremo X-One idem
Qua smaak denk ik dat je nog wel een paar procentjes kunt winnen bij de high-end single dose grinders in deze prijsklasse (Weber Key, Lagom P64, Ditting, Kafatek etc.), maar dat weegt in mijn beleving niet op tegen gedachtenloos je filterdrager in de houder steken, op een knopje drukken en zonder na te denken en uitgebreide puckprep altijd op 95% uit te komen. Zelf denk ik de voorkeur te geven aan een conisch smaakprofiel, maar dat het per boon verschilt welk soort maler je de beste resultaten geeft.
Na 3 jaar dagelijks gebruikt ziet en werkt hij nog als nieuw, en zie mijzelf eigenlijk geen nieuwe maler meer kopen, hooguit een tweede voor de fun. Als ik één nadeeltje moest noemen is dat ik soms (<5%) wat last heb van statische bonen wat dan een rommeltje maakt, maar gezien ik bonen zelf brand en ze van dezelfde batch groene bonen komen, kan ik vertellen dat het aan de brander en niet de machine ligt.
Ze zijn tegenwoordig ook nog wel eens in de aanbieding met iets van €200-300 korting, volgens mij heb je die net gemist. Etzinger verkoopt nu rechtstreeks in de EU zodat je vanuit Liechtenstein geen additionele BTW en invoerkosten hoeft te betalen (heb ik via een Duitse retailer ook niet hoeven doen overigens).