Ik heb ook wel naar een Jura gekeken, is dat echt alleen een pilletje erin? Ik zie namelijk nergens iemand op de onderhoudsfilmpjes de zetgroep eruit halen, alleen 1 keer in de 2 a 3 weken een tablet erin en een programma starten.cryptapix schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:49:
[...]
Een Philips ding van enkele tientjes tot 400 euro is niet te vergelijken met de veel duurdere Jura wat betreft levensduur en onderhoudsgemak.
ja, bij jura kan je de zetgroep er niet uithalen. Als je een speciaal sleuteltje koopt om de schroeven achteraan los te zetten, gaat het wel. Maar het is bij Jura niet de bedoeling dat de gebruiker dit doet.jongetje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:
[...]
Ik heb ook wel naar een Jura gekeken, is dat echt alleen een pilletje erin? Ik zie namelijk nergens iemand op de onderhoudsfilmpjes de zetgroep eruit halen, alleen 1 keer in de 2 a 3 weken een tablet erin en een programma starten.
yup je moet ermee naar een servicecenter. gelukkig hoeft dat niet zo vaakKJac schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:12:
[...]
ja, bij jura kan je de zetgroep er niet uithalen. Als je een speciaal sleuteltje koopt om de schroeven achteraan los te zetten, gaat het wel. Maar het is bij Jura niet de bedoeling dat de gebruiker dit doet.
https://nl.jura.com/nl/su...celocator/Servicepartners
A wise man's life is based around fuck you
Ja. Servicebeurt is niet nodig. Zetgroep kan er niet uit.jongetje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:
[...]
Ik heb ook wel naar een Jura gekeken, is dat echt alleen een pilletje erin? Ik zie namelijk nergens iemand op de onderhoudsfilmpjes de zetgroep eruit halen, alleen 1 keer in de 2 a 3 weken een tablet erin en een programma starten.
Melksysteem kan je eraf halen en afspoelen. Verder alleen pilletje erin.
Ik heb een Jura met 2 malers. Dus heb Decaf bonen en normale bonen erin. Kan altijd kiezen.
Dat is echt onvergelijkbaar met een Philips machine.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Klinkt zeker interessant, alleen een Jura met 2 malers klinkt als een duur apparaatDennis1812 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:56:
[...]
Ja. Servicebeurt is niet nodig. Zetgroep kan er niet uit.
Melksysteem kan je eraf halen en afspoelen. Verder alleen pilletje erin.
Ik heb een Jura met 2 malers. Dus heb Decaf bonen en normale bonen erin. Kan altijd kiezen.
Dat is echt onvergelijkbaar met een Philips machine.
Moet maar even laten bezinken en mijn portemonnee aan laten wennen aan zo'n investering.
https://www.voskoffie.nl/...in-diamond-black-ea-slim/jongetje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Klinkt zeker interessant, alleen een Jura met 2 malers klinkt als een duur apparaat
Moet maar even laten bezinken en mijn portemonnee aan laten wennen aan zo'n investering.
Hij is inderdaad erg duur.
Ik heb hem in het complete pakket gekocht en heb er dus ook een Jura Cool van 1L bij.
Dat vind ik echt een geweldig ding. (Is echt voor luie mensen)
Maar gewoon continue koude melk ernaast en dus niet meer met het pak heen en weer vind ik heerlijk.
Ik drink echt veel meer koffie sinds ik deze heb. Ik kom van een Siemens volautomaat wat ook dure apparaten zijn.
Een Jura E4 is al een stuk betaalbaarder als je alleen koffie/espresso wilt. Wil je ook af en toe cappuccino? Neem dan een E6. Wil je nog wat meer gebruiksgemak en meer melkvarianten, neem een E8.
Persoonlijk heb ik een E6 gekocht. Mijn Nespresso begon de geest te geven. Even gekeken naar iets als een Sage Barista, leek mij een leuke nieuwe hobby. Tegelijkertijd ook een nieuw rabbit hole, waar ik dan weer minder zin in had.
Een Jura heb je verder geen omkijken naar. Af en toe even het schoonmaakprogramma draaien en meer niet. Als je melkproducten gebruikt moet je hem wel elke dag reinigen, maar dat komt door de melk en niet door het apparaat.
Tot slot, houdt de Duitse Mediamarkt/Saturn in de gaten voor prijzen. Scheelt letterlijk 200 a 300eu op bijv een Jura E6.
Qua bonen is het ook niet zo spannend. Paar proefpakketten bestellen, je een beetje verdiepen in de verschillende smaken en je hebt vlot genoeg iets gevonden wat altijd prima smaakt.
Vind je het allemaal leuk en interessant, dan ga je meer variëren met bonen en komt een losse maler en espresso apparaat wellicht vanzelf
Persoonlijk heb ik een E6 gekocht. Mijn Nespresso begon de geest te geven. Even gekeken naar iets als een Sage Barista, leek mij een leuke nieuwe hobby. Tegelijkertijd ook een nieuw rabbit hole, waar ik dan weer minder zin in had.
Een Jura heb je verder geen omkijken naar. Af en toe even het schoonmaakprogramma draaien en meer niet. Als je melkproducten gebruikt moet je hem wel elke dag reinigen, maar dat komt door de melk en niet door het apparaat.
Tot slot, houdt de Duitse Mediamarkt/Saturn in de gaten voor prijzen. Scheelt letterlijk 200 a 300eu op bijv een Jura E6.
Qua bonen is het ook niet zo spannend. Paar proefpakketten bestellen, je een beetje verdiepen in de verschillende smaken en je hebt vlot genoeg iets gevonden wat altijd prima smaakt.
Vind je het allemaal leuk en interessant, dan ga je meer variëren met bonen en komt een losse maler en espresso apparaat wellicht vanzelf
Ik heb hier een Philips 2300 LatteGo die sinds afgelopen week steeds waterigere koffie zet. Aan het begin van het doorlopen ziet de koffie er nog mooi donker uit, maar daarna wordt hij snel erg waterig. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? 😄
Al goed schoongemaakt? Smeer je de zetgroep ook?impactftw schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:02:
Ik heb hier een Philips 2300 LatteGo die sinds afgelopen week steeds waterigere koffie zet. Aan het begin van het doorlopen ziet de koffie er nog mooi donker uit, maar daarna wordt hij snel erg waterig. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? 😄
Ik heb het apparaat al goed schoongemaakt: de zetgroep afgespoeld en laten drogen. Ik heb 'm inderdaad nog niet ingevet, zou het daar aan kunnen liggen?Freezhost schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:07:
[...]
Al goed schoongemaakt? Smeer je de zetgroep ook?
misschien de maalgraad per ongeluk verzet naar grover?impactftw schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:02:
Nee deze heb ik al even gecheckt helaasKJac schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:21:
[...]
misschien de maalgraad per ongeluk verzet naar grover?

Klinkt als een probleem dat ik een paar maanden geleden ook had met precies hetzelfde apparaat. Ik heb alle bonen, echt tot de laatste, uit het reservoir gehaald en ben toen koffie blijven zetten totdat er alleen nog water uitkwam. Vervolgens heb ik beide schoonmaakprogramma's één of twee keer laten draaien. Daarna stelde ik de maalgraad in op de fijnste stand en vulde het bonenreservoir opnieuw.impactftw schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:02:
Ik weet niet meer zeker of de koffie meteen weer goed was, maar inmiddels komt er weer prima koffie uit het apparaat. Zelf heb ik de hoeveelheid koffie op stand 2 van de 3 staan en de sterkte op 3 van de 3.
En dat metalen filterplaatje ook goed schoongemaakt? Misschien is dat verstopt?impactftw schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:10:
[...]
Ik heb het apparaat al goed schoongemaakt: de zetgroep afgespoeld en laten drogen. Ik heb 'm inderdaad nog niet ingevet, zou het daar aan kunnen liggen?
Nu net een weekje aan de slag met mijn nieuwe setup, MiiCoffee APEX V2 en een Eureka Mignon Specialita.
Molen niets op aan te merken, doet het goed, maling veel beter kwa consistentie dan mijn Sage Barista. De machine zelf doet ook wat het doen moet, maar er zijn wel wat kanttekeningen:
- Bouwkwaliteit is OK, maar niet meer dan dat. Veel "hol" geluid door dun metaal, lekbakje zit veel te los in de lade, knopjes wiebelen en moeten soms 2x ingedrukt worden.
- Hoofdprint niet voorzien van coating. Lekkage in machine kan fataal zijn.
- Ruimte tussen portafilter en lekbak is minimaal, een espresso kopje past nét. Weegschaal, vergeet het maar.
- Portafilter head voelt licht en ruw aan. Portafilter gaat er niet lekker in en je weet ook niet of je een goede afsluiting hebt.
- Stoom is erg langzaam en bevat veel water.
- Geen mogelijkheid tot plaatsen waterfilter of leegmelding tank.
Goed:
- Prijs.
- Kleine footprint.
- Warmt snel op (ca. 3 min.).
- Manometer, OPV, flow control.
Onder de streep denk ik er mijn 'barista brevet' mee te willen halen en de machine door te schuiven met een jaartje, wellicht weer een Sage, maar dan met de Eureka ernaast.
Molen niets op aan te merken, doet het goed, maling veel beter kwa consistentie dan mijn Sage Barista. De machine zelf doet ook wat het doen moet, maar er zijn wel wat kanttekeningen:
- Bouwkwaliteit is OK, maar niet meer dan dat. Veel "hol" geluid door dun metaal, lekbakje zit veel te los in de lade, knopjes wiebelen en moeten soms 2x ingedrukt worden.
- Hoofdprint niet voorzien van coating. Lekkage in machine kan fataal zijn.
- Ruimte tussen portafilter en lekbak is minimaal, een espresso kopje past nét. Weegschaal, vergeet het maar.
- Portafilter head voelt licht en ruw aan. Portafilter gaat er niet lekker in en je weet ook niet of je een goede afsluiting hebt.
- Stoom is erg langzaam en bevat veel water.
- Geen mogelijkheid tot plaatsen waterfilter of leegmelding tank.
Goed:
- Prijs.
- Kleine footprint.
- Warmt snel op (ca. 3 min.).
- Manometer, OPV, flow control.
Onder de streep denk ik er mijn 'barista brevet' mee te willen halen en de machine door te schuiven met een jaartje, wellicht weer een Sage, maar dan met de Eureka ernaast.
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Wacht even. Je hebt net een weekje dit apparaat en je hebt het nu al over vervangen? Wat een verspilling...Skyrunner schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:51:
Ik hoop echt dat ik het verkeerd heb gelezen
www.janvandoornik.nl
@Skyrunner Die portafilter gaat na verloop van tijd vast wel makkelijker en anders koop je een andere? Gezien je kritiekpunten zou ik hem zeker niet vervangen door een Sage. Voor de prijs is dit echt een nette machine, maar dat zie je terug in o.a. bouwkwaliteit. Geef het nog even tijd zou ik zeggen, best kans dat je hem meer gaat waarderen.
Zeker.Freezhost schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:58:
@Skyrunner Die portafilter gaat na verloop van tijd vast wel makkelijker en anders koop je een andere? Gezien je kritiekpunten zou ik hem zeker niet vervangen door een Sage. Voor de prijs is dit echt een nette machine, maar dat zie je terug in o.a. bouwkwaliteit. Geef het nog even tijd zou ik zeggen, best kans dat je hem meer gaat waarderen.
Zo'n nieuwe setup heeft ook gewoon de tijd nodig om aan te wennen, zeker gezien ik van een "volautomatische" Sage kom.
@JanvD Het is voor mij niet ongebruikelijk om periodiek te switchen van machine. Zo ben ik van Jura naar Sage gegaan met enkele jaren, nu dus deze MiiCoffee. Ik probeer graag nieuwe dingen :-)
Ik ben enkel gevoelig voor zaken als bouwkwaliteit en daar scoort deze machine, begrijpelijk, wat minder.
Waarom maak je dan deze keuze, wetend dat dit niet past bij jouw eisen? Koop een keer iets goeds en help het milieu niet naar de klote te laten gaan. Blijkbaar heb je het geld voor kwaliteit, maar gooi je het liever om de paar jaar weg.Skyrunner schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:01:
[...]
Zeker.
Zo'n nieuwe setup heeft ook gewoon de tijd nodig om aan te wennen, zeker gezien ik van een "volautomatische" Sage kom.
@JanvD Het is voor mij niet ongebruikelijk om periodiek te switchen van machine. Zo ben ik van Jura naar Sage gegaan met enkele jaren, nu dus deze MiiCoffee. Ik probeer graag nieuwe dingen :-)
Ik ben enkel gevoelig voor zaken als bouwkwaliteit en daar scoort deze machine, begrijpelijk, wat minder.
Sorry dat ik zo kritisch ben, maar wat een mindset.
www.janvandoornik.nl
Over mindset gesproken.JanvD schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:43:
[...]
Waarom maak je dan deze keuze, wetend dat dit niet past bij jouw eisen? Koop een keer iets goeds en help het milieu niet naar de klote te laten gaan. Blijkbaar heb je het geld voor kwaliteit, maar gooi je het liever om de paar jaar weg.
Sorry dat ik zo kritisch ben, maar wat een mindset.
Die machine gaat gewoon naar een volgende blije eigenaar. Milieu blij, jij blij?
[ Voor 33% gewijzigd door Skyrunner op 15-05-2025 11:58 ]
Als JIJ hem niet had gekocht, was er geen volgende "blije" eigenaar, dat bedoelen zeSkyrunner schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:50:
[...]
Die machine gaat gewoon naar een volgende blije eigenaar. Milieu blij, jij blij?
nieuwe youtube van Lance Hedrick voor wie een goedkoop espresso apparaat wil:
YouTube: Ultimate Budget Espresso Machine Tier List!
YouTube: Ultimate Budget Espresso Machine Tier List!
Dan had iemand anders hem wel gekocht, toch?RigolleM schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:21:
[...]
Als JIJ hem niet had gekocht, was er geen volgende "blije" eigenaar, dat bedoelen ze
Enfin, off-topic.
On-topic:
Verbaasd over het verschil van diepte en smaak van een espresso met de nieuwe Eureka molen, kon zelfs de chocolade in de boon proeven.
Van het weekend eens oefenen op een dubbele espresso, lungo en cortado.
Hi Allen, ik lees al even mee geweldig om te zien dat er nog meer mensen zoals ik zijn
Vorige week dacht ik eens een nieuwe koffieleverancier te proberen. en gezien ik maar 1 maler (mahlkonig) heb, bestel ik mijn filter koffie meestal gemalen.
Nu kreeg ik onderstaande maling, maar deze lijkt mij veel te fijn. Dat vind mijn Moccamaster ook want er komt thee uit. dus ik contact gezocht of dit wel klopt, keurig een 2de batch gekregen, zelfde resultaat.
Dus graag jullie mening is dit te fijn voor filterkoffie?
Vorige week dacht ik eens een nieuwe koffieleverancier te proberen. en gezien ik maar 1 maler (mahlkonig) heb, bestel ik mijn filter koffie meestal gemalen.
Nu kreeg ik onderstaande maling, maar deze lijkt mij veel te fijn. Dat vind mijn Moccamaster ook want er komt thee uit. dus ik contact gezocht of dit wel klopt, keurig een 2de batch gekregen, zelfde resultaat.
:strip_exif()/f/image/aL70DODkhr9F41lWN6ZEgsGA.jpg?f=fotoalbum_large)
Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110
Kortom, ja. Dit lijkt meer op Moka Pot/Aeropress maling.matrover schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:24:
Hi Allen, ik lees al even mee geweldig om te zien dat er nog meer mensen zoals ik zijn![]()
[Afbeelding]
@matrover als de Koffie te fijn is komt er geen thee uit maar bittere koffie toch? Als hij the grof is komt er m.i. thee uit. Ik zou toch aanraden om een niet te goedkope handmolen voor je filter koffie aan te schaffen. Dat is zoveel beter dan voorgemalen koffie die snel oud wordt.
Ik ben akkoord met @Zawaponga, als het te fijn is gaat je koffie heel langzaam doorlopen en bitter zijn. Duurt het langer dan normaal voor de koffie doorgelopen is? En voor filter zou je over het algemeen nog grotere deeltjes moeten voelen als je een beetje gemalen koffie tussen 2 vingers wrijft.
Ik heb voor mijn ouders ook een mooie Mokkamaster gekocht, maar zij drinken vooral de Perla/DE pakken koffie zoals het gros van Nederland. Daarmee loopt de machine helemaal vast, loopt het water over (zelfs met de lagere doorloopfunctie aan) veel te fijn.matrover schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:24:
Hi Allen, ik lees al even mee geweldig om te zien dat er nog meer mensen zoals ik zijn![]()
[Afbeelding]
Maar wat je omschrijft klinkt juist alsof het te grof is.
En met een Sage vervangen lijkt me al helemaal zonde.JanvD schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:48:
[...]
Wacht even. Je hebt net een weekje dit apparaat en je hebt het nu al over vervangen? Wat een verspilling...
Ik hoop echt dat ik het verkeerd heb gelezen
Je zou ook kunnen proberen om het filter eerst dicht te zetten zodra je de moccamaster aanzet, en dan op tijd open zetten voor het filter overstroomt natuurlijk. Dan krijgt het water en koffie wat meer tijd om te mengen/wellen en wat meer smaak op te nemen. hoeveel gram en hoeveel ml water gebruik je? dosering zou het ook kunnen zijn maar ik denk dat het te fijn gemalen is, waardoor het water niet echt goed met alle koffie in contact komt en dus slap blijft.matrover schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:24:
[Afbeelding]
Ik maal zelf mijn koffie voor in de hario switch en ik kan daarmee ook heel fijn malen en heb eigenlijk nooit dat hij vastloopt, tenzij ik bonen met veel chaff heb. Ik doe dan vaak eerst 10-20ml heet water in het filter terwijl hij dicht staat en daarna pas de gemalen koffie daarop. Chaff lijkt alleen niet echt jouw probleem.
Wel vreemd van zo'n koffiebrander dat ze niet checken wat voor apparaat je gebruikt. Welke bonen zijn dit als ik vragen mag?
[ Voor 25% gewijzigd door rvrrr op 17-05-2025 08:19 ]
Ik heb onlangs een sage bambino gekocht ( voor de tweede keer ) om toch de mogelijkheid te hebben om echt goede espresso te zetten.
Met de weet dat verse bonen beter zijn dan die van de supermarkt heb ik van Zwarte Roes de blend 01 gekocht. Nu was ik daar toch wat mee aan het prutsen. Heb er wel fatsoenlijke koffie uit gekregen maar vaker niet dan wel
De shots zijn allemaal wel consistent. 18g in 37 tot 40 uit in zo'n 29 seconde.
Nu was ik wat snel door de zak heen dus moest toch in de supermarkt snel wat halen en ik heb een blik Illy koffiebonen meegenomen. Nu schetst mijn verbazing dat ik daar best goede shots uit krijg die ook nog lekker zijn..
Wellicht dat het smaakprofiel van de Illy classic bonen wat beter bevalt. Want verder zouden de verse bonen van Zwart Roes beter moeten zijn lijkt mij.
Met de weet dat verse bonen beter zijn dan die van de supermarkt heb ik van Zwarte Roes de blend 01 gekocht. Nu was ik daar toch wat mee aan het prutsen. Heb er wel fatsoenlijke koffie uit gekregen maar vaker niet dan wel
Nu was ik wat snel door de zak heen dus moest toch in de supermarkt snel wat halen en ik heb een blik Illy koffiebonen meegenomen. Nu schetst mijn verbazing dat ik daar best goede shots uit krijg die ook nog lekker zijn..
Wellicht dat het smaakprofiel van de Illy classic bonen wat beter bevalt. Want verder zouden de verse bonen van Zwart Roes beter moeten zijn lijkt mij.
www.mariovisser.com
@Mavi86 het kan ook aan je maling liggen, welke heb je? En zijn die bonen van zware roes donker of licht? Verse bonen zouden namelijk wel betere koffie moeten geven.
Het lijkt mij iig een light roast en verder zou je bij te fijn gemalen koffie eerder overextractie verwachten dat "thee" (onderextractie). Daarom de volgende vragen:matrover schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:24:
[Afbeelding]
-Wat voor koffie?
-Wat voor branding?
-Welke dosering?
(En verder zou ik de bruine filters inruilenvoor chloorvrij gebleekte witte filters)
[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 17-05-2025 11:52 ]
Omdat de discussie over koffie vaak te veel versimpelt wordt kan ik het toch niet laten enkele opmerkingen te maken:Freezhost schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:45:
@Mavi86 het kan ook aan je maling liggen, welke heb je? En zijn die bonen van zware roes donker of licht? Verse bonen zouden namelijk wel betere koffie moeten geven.
Illy heeft niet per se slechte koffie en de gemalen koffie is in ieder geval goed verpakt, onder druk met stikstof. Het is geen high end maar een fatsoenlijke espresso valt er wel mee te zetten. Verder is vers gebrande koffie niet per definitie goede koffie en is niet elke koffie een logische keuze voor elke zetmethode.
Tenslotte een open deur: Iedereen heeft een andere smaak (Ja, en sommige mensen hebben geen smaak....)
De maler is een Eureka Mignon Specialita, volgens mij wel een prima ding. Heb ook geen last van klontjes in de maling.Freezhost schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:45:
Ik heb nog een klein beetje bonen van Zwarts Roes, ze zijn donker maar wel lichter dan die van Illy
www.mariovisser.com
Als ik soms te laat ben met koffie bestellen haal ik ook Illy blikken en dat is best wel prima. Alleen met een prijs van 32/kg bestel ik dan liever vers gebrande koffie voor dezelfde prijs.Mavi86 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:29:
Ik heb onlangs een sage bambino gekocht ( voor de tweede keer ) om toch de mogelijkheid te hebben om echt goede espresso te zetten.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ja ik herinner me dat ik tegelijk met de aanschaf van de Illy bonen mijn portafilter heb geupgrade. Wellicht zorgt dit ook voor een wat betere extractie.
Anders vraagje, hoeveel water gebruiken jullie om een americano te maken ?
Ik las ergens een dubbele espresso + 160 ml water. Maar dat vind ik echt te veel water.
Ik drink er nu een met dubbele espresso ( 38 gram) aangevuld met 125 ml water.
Ik las ergens een dubbele espresso + 160 ml water. Maar dat vind ik echt te veel water.
www.mariovisser.com
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een Ameicano eyeball qua water. Ik heb een standaard kopje wat ik gebruik en die vul ik aan tot een niveau waarvan ik weet dat er nog een dubbele espresso op kan. Ik gok zo'n 100 mL.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Genoeg water dat je er lekker lang van kan genieten, maar nog wel een redelijke body heeft waarin je de bonen kan proeven.Mavi86 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:00:
Ja ik herinner me dat ik tegelijk met de aanschaf van de Illy bonen mijn portafilter heb geupgrade. Wellicht zorgt dit ook voor een wat betere extractie.
Mijn kast zit vol met verschillende kopjes/mokken met een variëteit aan volume, en inmiddels heb ik een paar koppen die bij een bepaalde koffie horen
Alle koffie van fascino durf ik gerust 5x de volume aan water bij de shot te gooien, bij de wat duurdere koffie is de kopje kleiner en eerder 2-3x volume aan water
@Mavi86 dat ligt eraan waar ik zin in en hoeveel tijd ik heb. Als ik wat langer van will genieten doe ik er 150 bij, als ik een sterker bakkie will hebben of wat minder tijd heb omdat ik naar werk moet doe ik bijv. maar 50 bij. Dat is allemaal ongeveer gegokt
Om even terug te komen op mijn probleem. Ondertussen zijn de o-ring en de filterplaat vervangen, en daardoor blijft er minder water in het reservoir. Maar nog steeds redelijk wat. Ondertussen heb ik een Kingrinder K6 gekocht. Nu wilde ik deze retourneren, omdat ik het overkill vind (ik gebruik de Bialetti alleen tijdens vakantie). Maar door een retourprobleem bij Amazon mag ik de handmaler houden en krijg ik het aankoopbedrag terug. Nu kan ik de (ongebruikte, nog gesealde) maler houden of verkopen. Ik neig naar het laatste en dan een 3-kop E&B Mokapot kopen.Wolfram55 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:12:
[...]
Stoom tussen boven en onder deel ?
Het kan ook zijn dat de gaatjes van t zeefjes verstopt zijn. Dan heeft hij t ook moeilijk met doorlopen.
Begrijp dat je rvs pot hebt?
Die hebben andere ringen nodig meen ik. Let daar op eventueel.
Ik heb KINGrinder maker.
@L.N. ik zeg doen
heb zelf ook een 3 kops mokkapot en met de juiste grindsize komt daar best een goede kop koffie uit
Yees!! Mijn eerste elektrische koffiemolen 
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 13% gewijzigd door Zawaponga op 24-05-2025 00:54 ]
Goede keuze voor filter, ga je veel plezier van hebben.Zawaponga schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:59:
Yees!! Mijn eerste elektrische koffiemolen
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Hier hetzelfde, alleen Illy als ik te laat ben met vers gebrande bonen. En Illy is best aardig, beste van alle supermarktbonen.Ozzie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:59:
[...]
Als ik soms te laat ben met koffie bestellen haal ik ook Illy blikken en dat is best wel prima. Alleen met een prijs van 32/kg bestel ik dan liever vers gebrande koffie voor dezelfde prijs.
Dat zal vooral door het staal komen achter de RVS..L.N. schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:18:
Mijn E&B mokapotje is binnen. Mooi verpakt en ziet er goed uit! Dit is de versie voor inductie en heeft daarom een RVS waterreservoir.
[..]
De afkorting RVS betekent roestvast staal, dit is een legering van onder andere ijzer, chroom, nikkel en koolstof. Er zit dus geen staal achter RVS, maar RVS is een vorm van staal.- J.W. - schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:32:
[...]
Dat zal vooral door het staal komen achter de RVS..(ipv alu)
Normaal RVS is helemaal niet magnetisch en werkt dus ook niet op inductie.L.N. schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:37:
[...]
De afkorting RVS betekent roestvast staal, dit is een legering van onder andere ijzer, chroom, nikkel en koolstof. Er zit dus geen staal achter RVS, maar RVS is een vorm van staal.
Een 'RVS pan' heeft normaliter dus eerst een (dunne) RVS laag en vervolgens 'daarachter' een magnetische laag van bijvoorbeeld 'normaal' staal, welke wel magnetisch is/op inductie werkt.
De eerste poging met de E&B moka pot leverde wat slappere koffie dan gehoopt, maar was wel te verwachten. Er ging 175-180 ml water in, 17 gram gemalen koffie en 115 ml koffie uit. Het 2e kopje was 150 ml water in, 17 gram gemalen koffie en 95 ml koffie uit. Dat was al een heel stuk beter.
Loopt al het water nu uit het onderste deel ?L.N. schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:51:
De eerste poging met de E&B moka pot leverde wat slappere koffie dan gehoopt, maar was wel te verwachten. Er ging 175-180 ml water in, 17 gram gemalen koffie en 115 ml koffie uit. Het 2e kopje was 150 ml water in, 17 gram gemalen koffie en 95 ml koffie uit. Dat was al een heel stuk beter.
Ik vul altijd tot onder de nippel (!).
Verder vindt ik een sterk bakkie lekker en haal hem van t vuur als de doorgelopen koffie net boven de radius van de tuit is (in t boven deel).
Heerlijk stevig bakkie. Het liefst uit n 2 kops zelfs 😁
@Wolfram55 Nee, er blijft water onder in het waterreservoir staan. Ik vermoed dat koffie te grof gemalen is, waardoor er te weinig druk opgebouwd wordt (en de koffie slap is).
Te grof lijkt mij geen probleem.L.N. schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:20:
@Wolfram55 Nee, er blijft water onder in het waterreservoir staan. Ik vermoed dat koffie te grof gemalen is, waardoor er te weinig druk opgebouwd wordt (en de koffie slap is).
Zonder koffie loopt hij gewoon leeg .... Alleen veel sneller.
Snap het niet zo eigenlijk ... 🤔
Heb je de videos van James Hoffmann gezien ?
Er lijkt me iets niet helemaal ok te gaan.
Yep, de video's van James Hoffmann heb ik gezien. En mee eens dat er iets mis gaat.Wolfram55 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:39:
[...]
Te grof lijkt mij geen probleem.
Zonder koffie loopt hij gewoon leeg .... Alleen veel sneller.
Snap het niet zo eigenlijk ... 🤔
Heb je de videos van James Hoffmann gezien ?
Er lijkt me iets niet helemaal ok te gaan.
- Zetten met koud en heet water
- Op laag vuur en hoog vuur
- Op 2 verschillende Moka potjes
@L.N. ik maal de koffie iets grover dan espresso. Breng het water tot koken met een waterkoker. Dan vul ik het reservoir tot het ventiel. Daarna met een doek dichtdraaien want heet. Dan zet ik hem op mijn gasoven laagste pitje en open de mokapot. Daarna wacht ik tot het eruit pruttelt en haal hem van het vuur. Belangrijk is dat de koffie niet te snel uit de tuit komt.
Bedankt voor alle tips. Vandaag heb ik andere koffie gehaald en die is duidelijk fijner gemalen. En natuurlijk dar gelijk koffie mee gezet. Die heeft veel meer body en het volume is groter. Nu bleef er maar 23 ml water in het reservoir. Het was dus echt de maalgraad van de koffie die het probleem was.
Meedenkers gezocht!
Ik heb op dit moment een Cremina en een Specialita staan. De Specialita verdient een upgrade. Voorkeuren:
- GBW (single dosing past niet bij mijn werkwijze)
- conische schijven (hoewel ik op zijn tijd zeker geniet van een kwaliteitsvolle, lichtgebrande boon van bv Manhattan, streef ik in algemene zin naar een stroperige, volle kop espresso = conisch. Ook de vergevingsgezindheid spreekt me aan.)
- lage retentie (spreekt voor zich)
Wanneer ik deze drie punten samenneem in m’n zoektocht, kom ik steeds uit bij de Etzinger Etzmax LM. De Mahlkonig E65s voldoet redelijk, maar is een stuk groter en heeft een veel hogere retentie. Idem voor de Mazzer Kony.
Ik ben best bereid om ca €2000 uit te geven aan een molen die ik lang kan gebruiken. Dan wil ik echter wel zeker weten dat ik er flink op vooruit ga én dat er geen molens op de markt zijn die kwalitatief beter zijn op dit (of zelfs een hoger) prijsniveau. Is de Etzmax de logische keuze? Zie ik molens over het hoofd?
@Ypuh klopt het dat jij een Etzinger had/hebt? Hoe zijn je ervaringen?
Ik heb op dit moment een Cremina en een Specialita staan. De Specialita verdient een upgrade. Voorkeuren:
- conische schijven (hoewel ik op zijn tijd zeker geniet van een kwaliteitsvolle, lichtgebrande boon van bv Manhattan, streef ik in algemene zin naar een stroperige, volle kop espresso = conisch. Ook de vergevingsgezindheid spreekt me aan.)
Wanneer ik deze drie punten samenneem in m’n zoektocht, kom ik steeds uit bij de Etzinger Etzmax LM. De Mahlkonig E65s voldoet redelijk, maar is een stuk groter en heeft een veel hogere retentie. Idem voor de Mazzer Kony.
Ik ben best bereid om ca €2000 uit te geven aan een molen die ik lang kan gebruiken. Dan wil ik echter wel zeker weten dat ik er flink op vooruit ga én dat er geen molens op de markt zijn die kwalitatief beter zijn op dit (of zelfs een hoger) prijsniveau. Is de Etzmax de logische keuze? Zie ik molens over het hoofd?
Klopt, heb de Etzmax nu zo'n 3 jaar in gebruik. Om eerlijk te zijn lees/doe ik sindsdien niet zoveel meer met koffiemachines en geniet ik gewoon dagelijks van mijn setup (dat is denk ik het beste compliment dat ik de Etzmax kan geven). Heb me er in die tijd wel uitgebreid in verdiept en vond de Etzmax eerst ook lelijk qua design, maar inmiddels ben ik helemaal omgedraaid en niet objectief meer.
De Etzmax is nagenoeg een perfecte maler voor thuisgebruik. Hij werkt gewoon altijd en extreem consistent. Het design laat vrijwel geen retentie toe, de conische schijven zorgen altijd voor een evenredig en fluffy maalsel dat precies midden in je filterbakje gedeponeerd wordt en het GBW gebeuren van Acaia heeft een meerprijs van €4-500 t.o.v. de timed-maler, maar werkt dan ook gewoon altijd binnen de +/- 0.1g (met uitzondering 0.2g). Als je met een 'functie boven vorm'-bril kijkt, dan ga je opeens het uiterlijk ook waarderen. Ik vind het een prachtige machine om te zien en hoe hij werkt.
Weet even niet wat de huidige concurrenten zijn, maar in het kort:
- Eureka Libra is een budget machine
- Sette W270i, La Marzocco Pico zijn beide afgeleiden/nemen producten af van Etzinger
- Mahlkonig E65S is prachtig, maar met 6-8g retentie ga je (zonder verspilling) nooit de kwaliteit en fluffy maalsel halen in een thuissetting
- VA Mythos is eveneens een horeca bakbeest met retentie en een stuk duurder
- Sanremo X-One idem
Qua smaak denk ik dat je nog wel een paar procentjes kunt winnen bij de high-end single dose grinders in deze prijsklasse (Weber Key, Lagom P64, Ditting, Kafatek etc.), maar dat weegt in mijn beleving niet op tegen gedachtenloos je filterdrager in de houder steken, op een knopje drukken en zonder na te denken en uitgebreide puckprep altijd op 95% uit te komen. Zelf denk ik de voorkeur te geven aan een conisch smaakprofiel, maar dat het per boon verschilt welk soort maler je de beste resultaten geeft.
Na 3 jaar dagelijks gebruikt ziet en werkt hij nog als nieuw, en zie mijzelf eigenlijk geen nieuwe maler meer kopen, hooguit een tweede voor de fun. Als ik één nadeeltje moest noemen is dat ik soms (<5%) wat last heb van statische bonen wat dan een rommeltje maakt, maar gezien ik bonen zelf brand en ze van dezelfde batch groene bonen komen, kan ik vertellen dat het aan de brander en niet de machine ligt.
Ze zijn tegenwoordig ook nog wel eens in de aanbieding met iets van €200-300 korting, volgens mij heb je die net gemist. Etzinger verkoopt nu rechtstreeks in de EU zodat je vanuit Liechtenstein geen additionele BTW en invoerkosten hoeft te betalen (heb ik via een Duitse retailer ook niet hoeven doen overigens).
De Etzmax is nagenoeg een perfecte maler voor thuisgebruik. Hij werkt gewoon altijd en extreem consistent. Het design laat vrijwel geen retentie toe, de conische schijven zorgen altijd voor een evenredig en fluffy maalsel dat precies midden in je filterbakje gedeponeerd wordt en het GBW gebeuren van Acaia heeft een meerprijs van €4-500 t.o.v. de timed-maler, maar werkt dan ook gewoon altijd binnen de +/- 0.1g (met uitzondering 0.2g). Als je met een 'functie boven vorm'-bril kijkt, dan ga je opeens het uiterlijk ook waarderen. Ik vind het een prachtige machine om te zien en hoe hij werkt.
- Sette W270i, La Marzocco Pico zijn beide afgeleiden/nemen producten af van Etzinger
- Mahlkonig E65S is prachtig, maar met 6-8g retentie ga je (zonder verspilling) nooit de kwaliteit en fluffy maalsel halen in een thuissetting
- Sanremo X-One idem
Qua smaak denk ik dat je nog wel een paar procentjes kunt winnen bij de high-end single dose grinders in deze prijsklasse (Weber Key, Lagom P64, Ditting, Kafatek etc.), maar dat weegt in mijn beleving niet op tegen gedachtenloos je filterdrager in de houder steken, op een knopje drukken en zonder na te denken en uitgebreide puckprep altijd op 95% uit te komen. Zelf denk ik de voorkeur te geven aan een conisch smaakprofiel, maar dat het per boon verschilt welk soort maler je de beste resultaten geeft.
Na 3 jaar dagelijks gebruikt ziet en werkt hij nog als nieuw, en zie mijzelf eigenlijk geen nieuwe maler meer kopen, hooguit een tweede voor de fun. Als ik één nadeeltje moest noemen is dat ik soms (<5%) wat last heb van statische bonen wat dan een rommeltje maakt, maar gezien ik bonen zelf brand en ze van dezelfde batch groene bonen komen, kan ik vertellen dat het aan de brander en niet de machine ligt.
Ze zijn tegenwoordig ook nog wel eens in de aanbieding met iets van €200-300 korting, volgens mij heb je die net gemist. Etzinger verkoopt nu rechtstreeks in de EU zodat je vanuit Liechtenstein geen additionele BTW en invoerkosten hoeft te betalen (heb ik via een Duitse retailer ook niet hoeven doen overigens).
Je bevestigt mijn vermoedens ten aanzien van de machine en -meer nog- beschrijft een manier van koffiezetten en -beleving die ontzettend dicht bij de mijne ligt. Dankjewel voor je uiteenzetting!Ypuh schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:40:
Klopt, heb de Etzmax nu zo'n 3 jaar in gebruik. Om eerlijk te zijn lees/doe ik sindsdien niet zoveel meer met koffiemachines en geniet ik gewoon dagelijks van mijn setup (dat is denk ik het beste compliment dat ik de Etzmax kan geven). Heb me er in die tijd wel uitgebreid in verdiept en vond de Etzmax eerst ook lelijk qua design, maar inmiddels ben ik helemaal omgedraaid en niet objectief meer.
- Sanremo X-One idem
Nu eens zien of ik het geduld kan opbrengen om op een kortingsactie te wachten…
Voor onder de 1200 euro koop je de Fiorenzato Allground GBW.
:strip_exif()/f/image/GpOw8N5s3KLRmcJHOQOMUXOC.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeer tevreden over. Gecoate schijven, weinig retentie, makkelijk schoon te houden, zeer consistent/nauwkeurig, goed in te stellen en een prachtig verdeeld gelijkmatig maalsel. Samen met de shotcounter op mijn SanRemo kan ik bijna gedachtenloos een perfecte espresso maken. Ik gebruik mijn weegschaaltje alleen bij het aanbreken van een nieuwe zak koffie.
:strip_exif()/f/image/GpOw8N5s3KLRmcJHOQOMUXOC.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeer tevreden over. Gecoate schijven, weinig retentie, makkelijk schoon te houden, zeer consistent/nauwkeurig, goed in te stellen en een prachtig verdeeld gelijkmatig maalsel. Samen met de shotcounter op mijn SanRemo kan ik bijna gedachtenloos een perfecte espresso maken. Ik gebruik mijn weegschaaltje alleen bij het aanbreken van een nieuwe zak koffie.
Hier erg tevreden over de Eureka Atom W65. Fijne en stille molen. Is makkelijk af te stellen en doseert nauwkeurig. Op papier een redelijke retentie. In de praktijk merk ik hier amper wat van en wordt er in principe alleen op de vrijdagen en weekende koffie gedronken thuis.Stellar schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:19:
Meedenkers gezocht!
Allebei mooie malers, maar beide zijn helaas uitgerust met flat burrs ipv conische schijven. Dat heeft niet m’n voorkeur.
En ja, daar beperk ik de keuze flink mee
En ja, daar beperk ik de keuze flink mee
Daar heb ik overheen gelezen. Geen ervaring met het verschil. Ik lees: volle kop = conisch. Kun je dat toelichten?
Platte schijven 'trekken' de smaak meer uit elkaar, je kunt de aparte smaak groepen beter onderscheiden.coinman63 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:29:
Daar heb ik overheen gelezen. Geen ervaring met het verschil. Ik lees: volle kop = conisch. Kun je dat toelichten?
Conisch is alles meer vermengd met elkaar minder makkelijk de minder uitgesproken smaak toon terug te vinden.
Maar Conisch is ook romiger qua smaak zeker bij pure espresso.
Het onderscheid is niet enorm groot, maar maak twee bakjes met licht geroosterde bonen, de een plat de ander conisch en je proeft daadwerkelijk verschil.
Ik vind beide lekker.
Ik moet stoppen met hier lezen, nu wil ik ook een conische maler (erbij).
Je moet niet alles wat hier wordt neer gezet ook voor 100% waarheid aannemen hoor, er zit ook een hoop en wishful thinking tussen, als je net iets nieuws hebt aan geschaft wil je dat het ook goed is, heb er zelf ook last van maar na een tijdje en als je eerlijk bent valt het allemaal wel mee.coinman63 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:59:
Ik durf te wedden dat mensen die van alles beweren te proeven bij een blind proef onderuit gaan.
Er is een topic Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht, daar valt een hoop van wat hiet wordt beweert ook onder .
@ Roosw , dit is niet specifiek op jou gericht hoor
Ik heb een tijd een vlakke en conische molen van om en nabij dezelfde kwaliteit naast elkaar gehad, maar ok, het blijft mijn persoonlijke ervaring, die ik echter wel veel bevestigd zie op diverse koffie discussie punten.ramrodwillem schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:36:
[...]
@ Roosw , dit is niet specifiek op jou gericht hoor
Wat mij het meeste opviel was dat (goede) vlakke schijven eerder de zuurtjes uitvergroten als de conische doen.
Hiewel ik daar met mijn huidige Timemore Sculptor weinig last van heb. Ik had een 83mm horeca monster staan (vlak) waar de inregeling echt nauw luisterde omdat anders alles zurig was, de Timemore is veel braver, echt makkelijk in gebruik, hoewel ik het een design fout vind dat er geen duidelijk stand aanwijzer bij zit.
Had een magnetische, maar die viel er vaak af als ik hem verstelde.
Dag medetweakers!
Heeft iemand ervaring met de koffie van Grounded Coffee? https://groundedcoffee.nl/product-category/coffee/
Heeft iemand ervaring met de koffie van Grounded Coffee? https://groundedcoffee.nl/product-category/coffee/
Geen ervaring mee maar ziet er wel veel belovend uit. Mocht je bestellen laat maar weten hoe het was!Puntje-NL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:02:
Dag medetweakers!
je kan een goeiekope handmaler erbij kopen?coinman63 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:59:
ik heb zelf een Eureka Libra 65 (platte schijven) en kingrinder
Jura E8 (EC) 899.- bij MediaMarkt en Saturn Duitsland.
Ik laat hem deze keer even aan mij voorbij gaan en ik ga voor MOK uit Belgie denk ik, daar heb ik toevallig ook nog een cadeaubon van volgens mij haha. Hij komt wel op het lijstje om nog eens te bestellen!Hercul3s schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:11:
[...]
Geen ervaring mee maar ziet er wel veel belovend uit. Mocht je bestellen laat maar weten hoe het was!
Andere vraag, heeft er iemand ervaring met cupping? Mijn partner houdt niet van koffie maar wil het wel gaan proberen te drinken. Nu begreep ik dat cupping het het meest laagdrempelig is. Heeft iemand nog goede tips? Qua maling, timing of misschien zelfs soorten koffie?
Oma-koffie: met heel veel koffiemelk en heel veel suiker. Of anders van die starbucks drankjes met veel siroop en slagroom ;PPuntje-NL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:51:
[...]
Ik laat hem deze keer even aan mij voorbij gaan en ik ga voor MOK uit Belgie denk ik, daar heb ik toevallig ook nog een cadeaubon van volgens mij haha. Hij komt wel op het lijstje om nog eens te bestellen!
Andere vraag, heeft er iemand ervaring met cupping? Mijn partner houdt niet van koffie maar wil het wel gaan proberen te drinken. Nu begreep ik dat cupping het het meest laagdrempelig is. Heeft iemand nog goede tips? Qua maling, timing of misschien zelfs soorten koffie?
Maar serieus: waarom wil hij/zij koffie gaan drinken als je er niet van houdt?
Zitten hier oom mens e die hun eigen koffie branden?
* Aziraphale meldt zich!0xygen500 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:38:
Zitten hier oom mens e die hun eigen koffie branden?
Wat wou je weten?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Hi, dat is of eens een snel bericht 😄. Ik vroeg mij af of er goede aan te bevelen boeken zijn om mijzelf hier eigen in te maken? Heb zelf wat filmpjes bekenen. Verder ben ik van plan de een gene café cbr-101 aan te schaffen om met deze hobby te beginnen of heb je andere leuke instapmodellen die je aanraadAziraphale schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:55:
[...]
* Aziraphale meldt zich!
Wat wou je weten?
Heb zelf deze thuis liggen, maar moet er nog een keer aan beginnen: https://roastrebels.com/en/the-coffee-roasters-companion/
Ik heb zelf ook een Gene met daarbij een Gene koeler. Bevalt mij uitstekend, maar de Behmor is ook een goede om mee te starten.0xygen500 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:16:
[...]
Hi, dat is of eens een snel bericht 😄. Ik vroeg mij af of er goede aan te bevelen boeken zijn om mijzelf hier eigen in te maken? Heb zelf wat filmpjes bekenen. Verder ben ik van plan de een gene café cbr-101 aan te schaffen om met deze hobby te beginnen of heb je andere leuke instapmodellen die je aanraad
Qua boeken is het boek van Scott Rao een begrip, maar ik ben zelf gestart met recepten van de site van Roast Rebels en heb daarna nog een workshop bij een koffiebrander gevolgd.
Sinds dit weekend ben ik een trotse bezitter van een Lelit Bianca v2. Uitstekend gemarktplaatst, enige issue is een display dat half fel, half half-fel is. Schijnt een OLed burn-in issue te zijn, verder geen invloed op de werking.
Wat een heerlijk stille machine zeg! Ik kom van een ECM af, welke een echte lawaaibak is. Verder is de ECM wat steviger gebouwd en voelt wat beter aan. Denk bijvoorbeeld aan de portafilters en de knoppen en handels. Voor de rest is de Lelit echt genieten. Nu eerst maar eens wat baselines vaststellen, dus geen gekke instellingen (zoals pre-infusie, of het handmatig 'paddelen'), en dan later langzaam met parameters gaan spelen.
Dit weekend ga ik nog wat sleutelen aan de ECM, zodat hij spik-en-span marktplaats op kan. Dat vind ik dan ook weer leuk!
Wat een heerlijk stille machine zeg! Ik kom van een ECM af, welke een echte lawaaibak is. Verder is de ECM wat steviger gebouwd en voelt wat beter aan. Denk bijvoorbeeld aan de portafilters en de knoppen en handels. Voor de rest is de Lelit echt genieten. Nu eerst maar eens wat baselines vaststellen, dus geen gekke instellingen (zoals pre-infusie, of het handmatig 'paddelen'), en dan later langzaam met parameters gaan spelen.
Dit weekend ga ik nog wat sleutelen aan de ECM, zodat hij spik-en-span marktplaats op kan. Dat vind ik dan ook weer leuk!
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Thanks, ga ik zijn boek eens bekijken samen met de site van roast rebeksAziraphale schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:00:
[...]
Ik heb zelf ook een Gene met daarbij een Gene koeler. Bevalt mij uitstekend, maar de Behmor is ook een goede om mee te starten.
Qua boeken is het boek van Scott Rao een begrip, maar ik ben zelf gestart met recepten van de site van Roast Rebels en heb daarna nog een workshop bij een koffiebrander gevolgd.
Heerlijk he zo'n rotatiepomp, zo extreem veel minder geluid dan een vibratiepomp. Dat verbaasde mij nog het meeste.woutur schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:44:
Sinds dit weekend ben ik een trotse bezitter van een Lelit Bianca v2. Uitstekend gemarktplaatst, enige issue is een display dat half fel, half half-fel is. Schijnt een OLed burn-in issue te zijn, verder geen invloed op de werking.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik heb er wel eens een filter van op bij een lokale koffietent. Die was vrij aardig. Volgens mij zijn ze vrij 'nieuw' op de marktPuntje-NL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:02:
Dag medetweakers!
Ik ben nog steeds volledig geconditioneerd: als mijn vrouw heet water pakt, dan verwacht ik kabaal van het vullen van de tank. Nu blijft het stil. 'Is mijn apparaat stuk'? Is het eerste wat ik vroeger dan dachtOzzie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:19:
[...]
Heerlijk he zo'n rotatiepomp, zo extreem veel minder geluid dan een vibratiepomp. Dat verbaasde mij nog het meeste.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Omdat hier met enige regelmaat de vraag naar "welke bonen" en/of "welke brander" voorbij komt:
Zelf ben ik, na heel veel uitstapjes, heel erg tevreden met de Ethiopia Yirgacheffe van Brandzaak. Is een licht-zure boon, met een mooie afdronk met wat chocolade-tonen. Ik ben zelf ook een fan van de wat "strakkere" wijnen (zeg gruner veltliner, riesling, picpoul). Ik denk voor mensen met hetzelfde smaakprofiel dat deze boon ook wel eens in de smaak kon vallen
Zelf ben ik, na heel veel uitstapjes, heel erg tevreden met de Ethiopia Yirgacheffe van Brandzaak. Is een licht-zure boon, met een mooie afdronk met wat chocolade-tonen. Ik ben zelf ook een fan van de wat "strakkere" wijnen (zeg gruner veltliner, riesling, picpoul). Ik denk voor mensen met hetzelfde smaakprofiel dat deze boon ook wel eens in de smaak kon vallen
Ja dat is wel een verschil met een vibratie pompwoutur schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:32:
[...]
Ik ben nog steeds volledig geconditioneerd: als mijn vrouw heet water pakt, dan verwacht ik kabaal van het vullen van de tank. Nu blijft het stil. 'Is mijn apparaat stuk'? Is het eerste wat ik vroeger dan dachtMaf.
Mijn ECM is ook heerlijk stil (Dat jouw Lelit stil is komt natuurlijk niet omdat het geen ECM is maar door de rotatiepomp...)woutur schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:44:
Dat klopt hoor, het is natuurlijk een rotatiepomp versus vibratiepomp verhaal.bszz schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:20:
[...]
Mijn ECM is ook heerlijk stil (Dat jouw Lelit stil is komt natuurlijk niet omdat het geen ECM is maar door de rotatiepomp...)
Ik heb toch geen hand grinder gekocht, want ik kwam deze video tegen en vond een eentje op accu wel interessant.
Femobook heeft ook de A4 en die heb ik besteld. Alleen de burr verschilt tussen de A3, A4, A4z en A5. De A4z heeft een burr van 1zpresso (ZP6?) en is specifiek voor pour over.
Ze hebben nu ook een A2 en die kost $139 incl verzending. Maar die is nieuw, waardoor ik nog geen reviews kon vinden. En die is zo goedkoop $99 (+ $40 verzendkosten), dat ik twijfel of het wel wat kan zijn.
Femobook heeft ook de A4 en die heb ik besteld. Alleen de burr verschilt tussen de A3, A4, A4z en A5. De A4z heeft een burr van 1zpresso (ZP6?) en is specifiek voor pour over.
Ze hebben nu ook een A2 en die kost $139 incl verzending. Maar die is nieuw, waardoor ik nog geen reviews kon vinden. En die is zo goedkoop $99 (+ $40 verzendkosten), dat ik twijfel of het wel wat kan zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door L.N. op 07-06-2025 22:25 ]
Zo horen ze niet te smaken. Wat voor maler gebruik je voor deze bonen? Mijn ervaring is dat je onder de 65mm niet moet beginnen aan lichte Afrikaanse bonen, je gaat de maling niet naar het gewenste profiel krijgen.olafmol schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:27:
Omdat hier met enige regelmaat de vraag naar "welke bonen" en/of "welke brander" voorbij komt:
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
"Zo horen ze niet te smaken" Wat een onzin is dat zeg, wie bepaalt dat dan?MGSNK schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:09:
[...]
Zo horen ze niet te smaken. Wat voor maler gebruik je voor deze bonen? Mijn ervaring is dat je onder de 65mm niet moet beginnen aan lichte Afrikaanse bonen, je gaat de maling niet naar het gewenste profiel krijgen.
Als hij het lekker vind dan is het toch prima, die theoretische benadering van onder de 65mm smaakt het niet meer komt denigrerend over.
Lol. Nou ik vind het lekker. Dat is het enige dat telt toch? 😳MGSNK schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:09:
[...]
Zo horen ze niet te smaken. Wat voor maler gebruik je voor deze bonen? Mijn ervaring is dat je onder de 65mm niet moet beginnen aan lichte Afrikaanse bonen, je gaat de maling niet naar het gewenste profiel krijgen.
Maalschijven gesmeed door elven bij maanlicht heb je nodig en dan alleen als het volle maan is moet je precies 17,84g koffie malen. Daarna met de WDT alleen linksom draaien en dan exact 5,04kg druk bij het tampen. Anders smaakt het sowieso nergens naar.ramrodwillem schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:16:
[...]
"Zo horen ze niet te smaken" Wat een onzin is dat zeg, wie bepaalt dat dan?
Als hij het lekker vind dan is het toch prima, die theoretische benadering van onder de 65mm smaakt het niet meer komt denigrerend over.
En natuurlijk niet vergeten third-wave water te gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
Haha ja precies of was het nou 17,87 koffie?Ozzie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:00:
[...]
Maalschijven gesmeed door elven bij maanlicht heb je nodig en dan alleen als het volle maan is moet je precies 17,84g koffie malen. Daarna met de WDT alleen linksom draaien en dan exact 5,04kg druk bij het tampen. Anders smaakt het sowieso nergens naar.
En natuurlijk niet vergeten third-wave water te gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
Ik dacht water gefilterd door je eigen koolstof filter.
Die waterschappen weten niet wat ze doen. Filter van de Blokker doet het veel beter.
Die waterschappen weten niet wat ze doen. Filter van de Blokker doet het veel beter.
Ik heb vorige maand mijn IMS Big Bang 18-20 vervangen door een Pullman Precision876 19-22 gram.
Erg blij mee. De IMS was enigszins inconsistent in het resultaat. De Pullman doet dat veel beter.
Bijkomend voordeel is dat mijn magnetische funnel nu wel werkt. Blijkbaar is de IMS meer dan alleen ijzer.
Kudos voor Blommers. Mijn pakketje was kwijtgeraakt tijdens transport en ze hebben dat netjes opgelost. Ze zijn via WhatsApp goed bereikbaar en dat is erg fijn.
Erg blij mee. De IMS was enigszins inconsistent in het resultaat. De Pullman doet dat veel beter.
Bijkomend voordeel is dat mijn magnetische funnel nu wel werkt. Blijkbaar is de IMS meer dan alleen ijzer.
Kudos voor Blommers. Mijn pakketje was kwijtgeraakt tijdens transport en ze hebben dat netjes opgelost. Ze zijn via WhatsApp goed bereikbaar en dat is erg fijn.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Dat bepaalt het gegeven dat licht gebrande bonen zich veel moeilijker laten malen naar uniformiteit, niet meer niet minder. Maar blijf vooral denken dat je met piepkleine maalschijven het beste uit je licht gebrande bonen gaat halenramrodwillem schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:16:
[...]
"Zo horen ze niet te smaken" Wat een onzin is dat zeg, wie bepaalt dat dan?
To each their own. Als je oprecht denk dat zure noten en donkere chocolade smaken horen bij Afrikaanse koffie moet je het vooral blijven drinken
BTW, is niks theoretisch aan die maalschijf grootte, dat is zo een beetje een industry standard voor semi-professioneel gebruik, ik heb dat niet verzonnen als grootte
Gezien ik wel wat malers heb versleten afgelopen jaren durf ik wel te stellen dat licht gebrande Afrikaanse bonen niet goed tot hun recht komen met kleinere maalschijven, met name omdat je gaat zien dat licht gebrande bonen lastiger malen door het hogere vochtgehalte. Been there, done that.
Als je eenmaal op 65mm+ zit wil je niet meer terug naar kleinere maalschijven.
EDIT: NEVERMIND; Brandzaak brandt zijn Afrikaanse bonen naar een medium roast, dat gaat per definitie smaken naar donkere chocolade
[ Voor 33% gewijzigd door MGSNK op 08-06-2025 13:28 ]
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Dennis1812 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:21:
Ik dacht water gefilterd door je eigen koolstof filter.

Let op: wel een filter van de oude Blokker hoor! Die van de nieuwe Blokker kan nooit goed zijn...
BTW: water van een waterschap hoef ik thuis ook niet. Liever die van een waterwin/-leiding bedrijf.
[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 08-06-2025 13:36 ]
Ozzie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:00:
[...]
Maalschijven gesmeed door elven bij maanlicht heb je nodig en dan alleen als het volle maan is moet je precies 17,84g koffie malen. Daarna met de WDT alleen linksom draaien en dan exact 5,04kg druk bij het tampen. Anders smaakt het sowieso nergens naar.

Ik dacht dat het ingestraald H2O moest zijn, gelokaliseerd door een wichelroedeloper en door boskabouters gefilterd door een laagje mos.En natuurlijk niet vergeten third-wave water te gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
Ja, Pullman gebruikt een goedkopere RVS legering, meer richting gewoon pisbakkenstaalBoeryepes schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:57:
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1