Wie weet het? Met mijn E61 setup gebruik ik een IMS Big Bang basket en een standaard tamper die wat ruimte laat aan de zijkanten van de basket. Nu na enige tijd merk ik dat ik te vaak last heb van channeling, en dan met name aan de zijkanten. Het spuit er echt uit en de uitstroom verwatert. Hangt ook beetje af van de koffie. Gevolg: rommelig maar ook een mindere espresso.
De Big Bang basket heeft kleinere en minder gaatjes waardoor de druk ook toeneemt. 10bar is gebruikelijk.
De Big Bang had ik gekozen omdat deze (marketing?) de zoete smaken in de koffie zou versterken. Waar of niet maar het bevalt wel beter dan de standaard basket. Tegelijkertijd adverteren ze dat hun gaatjespatroon minder channeling geeft.
19gram in, 57gram uit in 23sec op 88 graden. 1:3 vind ik lekker en de temperatuur is een beetje afhankelijk van de boon. Ik gebruik nu boven van Brandzaak en die zijn vaak wat donkerder dus zet ik het minder heet.
Ik krijg het niet onder controle en lijkt erger te worden. WDTen heeft nauwelijks effect.
Waarin zou ik het moeten zoeken?
[
Voor 7% gewijzigd door
Boeryepes op 03-05-2025 07:54
]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.