Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 240 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:30
In Italië hoort op straat koffie drinken bij de cultuur.
Thuis drinken komt maar heel weinig voor.
Het maakt niet uit welk merk consumenten machines je bekijkt. Italië is een niche markt daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:59
bebopper schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:45:
[...]

Dat zou heel goed kunnen, dan heb jij nu mijn echte (Ozik) droommaler (of een broertje/zusje ervan)? Hoe bevalt die?
Nee dan niet de mijne. Heb momenteel 2x een 01 staan en de rest van de malers zijn allemaal verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:35

bebopper

I'm an absolute beginner...

robbynaish schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:43:
[...]

Nee dan niet de mijne. Heb momenteel 2x een 01 staan en de rest van de malers zijn allemaal verkocht.
Mocht je er daar nog eentje van kwijt willen dan houd ik me aanbevolen ;)

Misschien toch maar eens hier in de buurt gaan kijken bij iemand met een Decent, er zit een Decent ambassadeur op 13 km volgens de website :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:34
bebopper schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:17:
[...]

Mocht je er daar nog eentje van kwijt willen dan houd ik me aanbevolen ;)

Misschien toch maar eens hier in de buurt gaan kijken bij iemand met een Decent, er zit een Decent ambassadeur op 13 km volgens de website :*)
@robbynaish kennende komen ze beide op termijn wel te koop ;) Prachtige malers ja. Als ik ooit de kans krijg en het kriebelt… :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
cryptapix schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:19:
[...]

@robbynaish kennende komen ze beide op termijn wel te koop ;) Prachtige malers ja. Als ik ooit de kans krijg en het kriebelt… :)
Ja dat weet je nooit :)
Maar na ervaring met heel veel verschillende malers is dit tot nu toe wel de Nr.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:27
bebopper schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:17:
[...]

Ik zat daar ook naar te kijken inderdaad. Toevallig die in Den Haag? Ik heb alleen geen idee wat ik er bij moet voorstellen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:35

bebopper

I'm an absolute beginner...

robbynaish schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Ja dat weet je nooit :)
Maar na ervaring met heel veel verschillende malers is dit tot nu toe wel de Nr.1
Okay, en jij hebt volgens mij aardig wat hele mooie malers gehad, toch ook de Weber Workshops EG-1? Wat maakt voor deze Lagom 01 dan echt het verschil?

-----
Ga misschien ook eens kijken of ik langs kan gaan bij TITUS by Durra & Liepertz, op de website weinig te vinden en ben bang qua prijs een beetje too much (maar zeker weten doe ik het niet). Maar wel redelijk in de buurt (vlakbij Aken). Op het koffiepraat forum een paar keer tegengekomen met hele enthousiaste verhalen erbij.
Puntje-NL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:49:
[...]

Ik zat daar ook naar te kijken inderdaad. Toevallig die in Den Haag? Ik heb alleen geen idee wat ik er bij moet voorstellen haha.
In mijn geval zit er iemand in Maasmechelen (BE), dat is vanuit Maastricht mooi dicht in de buurt. Denk dat het een echte enthousiasteling is die het leuk vindt om de machine te laten zien. Heb er wel vertrouwen in dat het iig gezellig en interessant zal zijn :) (en met goede koffie erbij :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 18:43
Ik overweeg een andere machine te halen.. ik heb nu een ruime 2,5 jaar een Gaggia classic. Deze had ik gehaald om te kijken of een half automaat mij beviel.

Inmiddels heb ik t gevoel wat meer controle te willen hebben. Ik overweeg een nieuwe machine te halen waarmee ik ook direct kan stomen, omdat ik ook graag cappuccino drink. Daarnaast is een drukmeter essentieel en zoek ik er 1 met een timer. Idealiter kan je nog een kleur kiezen, want chroom/rvs past eigenlijk totaal niet in mijn interieur. De Lelit lees ik goede verhalen over, maar de Mara X heeft geen timer lees ik, en de Elizabeth is weer niet in kleuren te verkrijgen. De Bianca lijkt t wel allemaal te hebben maarja, die vind ik dan wel weer prijzig.

Hebben jullie nog tips voor interessante goede machines die t overwegen zijn? Budget is een beetje tussen de 1k a 1,5k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:22
ID-College schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:42:
Ik overweeg een andere machine te halen.. ik heb nu een ruime 2,5 jaar een Gaggia classic. Deze had ik gehaald om te kijken of een half automaat mij beviel.

Inmiddels heb ik t gevoel wat meer controle te willen hebben. Ik overweeg een nieuwe machine te halen waarmee ik ook direct kan stomen, omdat ik ook graag cappuccino drink. Daarnaast is een drukmeter essentieel en zoek ik er 1 met een timer. Idealiter kan je nog een kleur kiezen, want chroom/rvs past eigenlijk totaal niet in mijn interieur. De Lelit lees ik goede verhalen over, maar de Mara X heeft geen timer lees ik, en de Elizabeth is weer niet in kleuren te verkrijgen. De Bianca lijkt t wel allemaal te hebben maarja, die vind ik dan wel weer prijzig.

Hebben jullie nog tips voor interessante goede machines die t overwegen zijn? Budget is een beetje tussen de 1k a 1,5k.
heb zelf een Profitec Jump waar ik erg tevreden mee ben. Houten accenten, timer, preinfusie, pid, compact, iets boven je budget.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:43
Heb zelf een lelit Marax waar ik tevreden over ben. De shottimer gebruik ik op mn weegschaal, is dat geen optie?
Als tweaker kan je het ook toevoegen
https://www.etsy.com/nl/l...esso-fur-lelit-mara-x-und

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
bebopper schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Okay, en jij hebt volgens mij aardig wat hele mooie malers gehad, toch ook de Weber Workshops EG-1? Wat maakt voor deze Lagom 01 dan echt het verschil?

-----
Ga misschien ook eens kijken of ik langs kan gaan bij TITUS by Durra & Liepertz, op de website weinig te vinden en ben bang qua prijs een beetje too much (maar zeker weten doe ik het niet). Maar wel redelijk in de buurt (vlakbij Aken). Op het koffiepraat forum een paar keer tegengekomen met hele enthousiaste verhalen erbij.
Ja EG-1 klopt en Titus ook ervaring. Bij de EG-1 is het met name de workflow.
Burrs is vaak gewoon erg persoonlijk en ik was met name erg onder de indruk van de Ultra burrs maar dan alleen voor Filter. Nu in de 01's heb ik de 102 Mizen en de ander heeft de SSP HU 102. Nu met de pre breaker een nog betere ervaring. Eigenlijk klopt alles bij deze maler, de burr beleving zal voor iedereen anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:36

-CJ

Not remastered

Zijn er hier ook mensen die onderweg koffie maken? Ik ben op zoek naar bekers die ik onderweg kan gebruiken. Heb een koffiemolen en een Aeropress waarmee ik onderweg koffie kan zetten, maar de bekers zijn nog een ding.

Plastic; in principe handig maar ben terughoudend vanwege alle microplastics. Recent ook bv alle plastic flesjes weggedaan ten faveure van aluminium.
RVS; zou kunnen, lastiger te vinden
Keramiek; doe ik nu veel, maar breekbaar en niet makkelijk stapelbaar

Zoek vooral iets dat stapelbaar is, stevig en geen invloed heeft op smaak. Zijn er suggesties voor materialen? Hoeft absoluut geen thermo-capaciteiten te hebben.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

-CJ schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:49:
Zijn er hier ook mensen die onderweg koffie maken? Ik ben op zoek naar bekers die ik onderweg kan gebruiken. Heb een koffiemolen en een Aeropress waarmee ik onderweg koffie kan zetten, maar de bekers zijn nog een ding.

Plastic; in principe handig maar ben terughoudend vanwege alle microplastics. Recent ook bv alle plastic flesjes weggedaan ten faveure van aluminium.

Zoek vooral iets dat stapelbaar is, stevig en geen invloed heeft op smaak. Zijn er suggesties voor materialen? Hoeft absoluut geen thermo-capaciteiten te hebben.
Ik gebruik onderweg een Yeti of mijn Ember.
Maar jij zoekt meer zoiets?

https://www.amazon.nl/roe...122814&psc=1&gad_source=1

Of fancy variant:
https://www.nespresso.com...AsU2EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Als ik je goed begrijp?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
SpeedyDH schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 05:56:
Heb zelf een lelit Marax waar ik tevreden over ben. De shottimer gebruik ik op mn weegschaal, is dat geen optie?
Als tweaker kan je het ook toevoegen
https://www.etsy.com/nl/l...esso-fur-lelit-mara-x-und
Opzich wel, maar er lopen hier ook mensen die daar weer minder goed mee omgaan helaas.. als het er al meteen in zit is t fijn, maar an sich niet het belangrijkste nee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Hopjesvla79 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:50:
[...]

heb zelf een Profitec Jump waar ik erg tevreden mee ben. Houten accenten, timer, preinfusie, pid, compact, iets boven je budget.
Hebben die profitecs geen lange opwarmtijd? Ik las dat ergens. Sta er miss wel voor open qua budget, maar als het opwarmen vrij lang duurt is dat wel goed om te weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ID-College schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:12:
[...]

Hebben die profitecs geen lange opwarmtijd? Ik las dat ergens. Sta er miss wel voor open qua budget, maar als het opwarmen vrij lang duurt is dat wel goed om te weten :)
niet langer dan normaal. Naar mijn idee sneller dan mijn Sylvia V3 die ik hiervoor had. Display laat je ook zien wanneer die op temperatuur is, dus dat is wel handig.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:40

Deze heb ik voor mijn backcountry trip gebruikt zodat ik warme thee kon drinken onderweg:
https://nl.yeti.com/produ...apelbare-beker-rescue-red

Daarnaast heb ik ook nog deze voor onderweg naar werk:
https://nl.yeti.com/colle...-beker-ultramarine-violet

Ik vind de Yeti bekers echt fijn en houden het ook echt goed warm.

De kleine yeti beker is trouwens gewoon stapelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:32
Drie jaar geleden heb ik een Racilio Silvia V6 gekocht, mede omdat er veel mod's voor de vinden zijn:
https://www.schneordesign...via-mega-mod-part1-intro/
https://www.instructables...Using-ESP32-Applied-to-a/
http://www.pidsilvia.com/whypid.htm
https://www.reddit.com/r/...ifienabled_pid/?rdt=39265

Lang was ik er beetje huiverig voor omdat het wel het klopend hart van ons huishouden is, oke dat is overdreven, maar als dit een lang project wordt of de machine overleefd het niet dan is het wel heel vervelend. Inmiddels is de garantie verlopen en hoef ik me daar ook niet meer door te laten tegenhouden :)

Eerst was het plan een PID te installeren en that's it, inmiddels ben ik wat meer thuis in esp32's en home assisstant. Dus mijn wensenlijstje is ook veranderd, Ik wil nu een PID + HA integratie via esphome voor realtime data tracking.

Is er iemand die iets vergelijkbaars heeft gedaan die nog tips heeft of een yaml kan delen?
Vooral dat laatste zou erg fijn zijn aangezien de linkje hierboven het allemaal net niet zijn wat betreft de HA integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:03
Je zou naar Gaggimate kunnen kijken of dat voldoende is voor je, er is een koppeling naar mqtt en dan niet voor data tracking. Je kan dan mooi je machine starten met automatiseringen. Maar dat data verhaal komt dan weer wel naar voren in de back-end van Gaggimate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:09
@J-sto idem Gaggimate of Gaggiuino https://gaggiuino.github.io/#/?id=home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Wie weet het? Met mijn E61 setup gebruik ik een IMS Big Bang basket en een standaard tamper die wat ruimte laat aan de zijkanten van de basket. Nu na enige tijd merk ik dat ik te vaak last heb van channeling, en dan met name aan de zijkanten. Het spuit er echt uit en de uitstroom verwatert. Hangt ook beetje af van de koffie. Gevolg: rommelig maar ook een mindere espresso.
De Big Bang basket heeft kleinere en minder gaatjes waardoor de druk ook toeneemt. 10bar is gebruikelijk.

De Big Bang had ik gekozen omdat deze (marketing?) de zoete smaken in de koffie zou versterken. Waar of niet maar het bevalt wel beter dan de standaard basket. Tegelijkertijd adverteren ze dat hun gaatjespatroon minder channeling geeft.

19gram in, 57gram uit in 23sec op 88 graden. 1:3 vind ik lekker en de temperatuur is een beetje afhankelijk van de boon. Ik gebruik nu boven van Brandzaak en die zijn vaak wat donkerder dus zet ik het minder heet.

Ik krijg het niet onder controle en lijkt erger te worden. WDTen heeft nauwelijks effect.

Waarin zou ik het moeten zoeken?

[ Voor 7% gewijzigd door Boeryepes op 03-05-2025 07:54 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecablynx
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:09

Ik heb een mok van Fellow. De Aeropress past er direct op, dus ideaal voor op reis. Het is alleen niet stapelbaar. Wel thermo.

De aeropress go heeft een setje met ‘mok’ (ik zou het geen mok noemen). Wel helemaal stapelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Boeryepes schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:31:
Wie weet het? Met mijn E61 setup gebruik ik een IMS Big Bang basket en een standaard tamper.

19gram in, 57gram uit in 23sec op 88 graden. 1:3 vind ik lekker en de temperatuur is een beetje afhankelijk van de boon. Ik gebruik nu boven van Brandzaak en die zijn vaak wat donkerder dus zet ik het minder heet.
Waarin zou ik het moeten zoeken?
Van oudsher zijn E61 gemaakt om met een bepaald volume koffie poeder in de basket te werken. Door met grammen te werken, kan het zijn dat de basket niet optimaal gevuld is en dat daardoor channeling ontstaat.
De oldskool methode uit de jaren 50 is; vul de basket helemaal, strijk af zoals bij een biertje. Nu is de basket 100% gevuld. Tamp dit zoals je gewend bent. En zet vervolgens koffie. Op deze manier is de kans op channeling heel klein.
De basket moet qua optimaal gevuld volume in de buurt blijven van hoe hij gevuld is op basis van gewicht. Naarmate maalschijven slijten, kan het volume verminderen ten opzichte van het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Teus.espresso schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:40:
[...]

Van oudsher zijn E61 gemaakt om met een bepaald volume koffie poeder in de basket te werken. Door met grammen te werken, kan het zijn dat de basket niet optimaal gevuld is en dat daardoor channeling ontstaat.
De oldskool methode uit de jaren 50 is; vul de basket helemaal, strijk af zoals bij een biertje. Nu is de basket 100% gevuld. Tamp dit zoals je gewend bent. En zet vervolgens koffie. Op deze manier is de kans op channeling heel klein.
De basket moet qua optimaal gevuld volume in de buurt blijven van hoe hij gevuld is op basis van gewicht. Naarmate maalschijven slijten, kan het volume verminderen ten opzichte van het gewicht.
Nu heb ik 19.5 gr in een 18-20 gr basket. Dus zou ik dan moeten experimenteren met meer of juist minder? Molen is nog een jaar oud dus zege niet versleten.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:00
Boeryepes schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Nu heb ik 19.5 gr in een 18-20 gr basket. Dus zou ik dan moeten experimenteren met meer of juist minder? Molen is nog een jaar oud dus zege niet versleten.
Kun je eens op de zijkant van het bakje kijken naar de code? Dan weet je welke hoogte je hebt en wat daar goed in kan qua hoeveelheid. Verder, welke maler heb je?

In het kort, hoe voller je basket/hoe minder ruimte tussen de douche en je koffie hoe beter.

Het big bang basket heeft grotere gaten, je zou een traditioneel IMS bakje eens kunnen proberen om te zien of dat anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Hercul3s schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Kun je eens op de zijkant van het bakje kijken naar de code? Dan weet je welke hoogte je hebt en wat daar goed in kan qua hoeveelheid. Verder, welke maler heb je?

In het kort, hoe voller je basket/hoe minder ruimte tussen de douche en je koffie hoe beter.

Het big bang basket heeft grotere gaten, je zou een traditioneel IMS bakje eens kunnen proberen om te zien of dat anders is.
Ik heb deze dus 23.5mm hoog voor 18-20gr. Onder de 19gr is de puck goed nat.
B702TFH23.5BB
AVERAGE CAPACITY: 18/20 gr
HEIGHT: 23.5 mm

Het 'spuiten' begint pas als de druk boven de 9bar komt. Met stock basket komt de druk niet zo hoog (opv staat al op minimum).

Maler is mignon turbo (65mm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Oldskool manier voor de diagnose niet op grammen letten!
Bakje vol knallen met poeder met zelfs een kop erop. Afstrijken zodat de basket 100% vol is. Tampen en koffie zetten.
10 tegen 1 dat channeling weg is. Maar laat ajb weten wat het resultaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Teus.espresso schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:38:
Oldskool manier voor de diagnose niet op grammen letten!
Bakje vol knallen met poeder met zelfs een kop erop. Afstrijken zodat de basket 100% vol is. Tampen en koffie zetten.
10 tegen 1 dat channeling weg is. Maar laat ajb weten wat het resultaat is.
Gelijk even geprobeerd 'op het oog'. Wel lastig omdat deze molen erge fluffy maalsel geeft. Er ging meer koffie in dan 20 graden. Met bestaande maalstand gelijk weer channeling.

Daarna maalsel een stuk fiijner gezet en nog een keer geprobeerd. Guess what... Channeling weg! Koffie wel heel sterk nu, maar niet bitter ... Een serieuze espresso 💪

Ga even verder spelen met de maling en hoeveelheid koffie. Deze was te sterk. Maar wel geen channeling meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Boeryepes schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:06:
[...]

Gelijk even geprobeerd 'op het oog'. Wel lastig omdat deze molen erge fluffy maalsel geeft. Er ging meer koffie in dan 20 graden. Met bestaande maalstand gelijk weer channeling.

Daarna maalsel een stuk fiijner gezet en nog een keer geprobeerd. Guess what... Channeling weg! Koffie wel heel sterk nu, maar niet bitter ... Een serieuze espresso 💪

Ga even verder spelen met de maling en hoeveelheid koffie. Deze was te sterk. Maar wel geen channeling meer.
Anders ga je naar 1:2 in 25 a 30s en dan heet water erbij?

Kan het zijn dat er zoveel ruimte is om de tamper dat je daar channels krijgt?

Edit: Welk apparaat? OPV zou moeten voorkomen dat hij hoger gaat dan 9 bar.

[ Voor 4% gewijzigd door Hercul3s op 03-05-2025 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Hercul3s schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Beide lijkt me mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Hercul3s schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Edit: Welk apparaat? OPV zou moeten voorkomen dat hij hoger gaat dan 9 bar.
Met mijn stock basket idd. zo maar niet met de ims big bang, die loopt door naar 10bar zelfs met stelknop op minimum. De mijne, een Quickmill Carola Evo (960) is begrensd op 12 bar (gemeten met blindfilter).

Overigens heeft DR Trading wat genuanceerdere info over de opv en maakt onderscheid tussen vibratiepomp en rotatiepomp.
https://www.drtradingshop.nl/c-2440185/e61-zetgroep/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Boeryepes schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:07:
[...]

Met mijn stock basket idd. zo maar niet met de ims big bang, die loopt door naar 10bar zelfs met stelknop op minimum. De mijne, een Quickmill Carola Evo (960) is begrensd op 12 bar (gemeten met blindfilter).

Overigens heeft DR Trading wat genuanceerdere info over de opv en maakt onderscheid tussen vibratiepomp en rotatiepomp.
https://www.drtradingshop.nl/c-2440185/e61-zetgroep/
Ik snap je punt, maar bij zowel vibratie en rotatie wil je de druk begrenzen op Max 9 bar, ook met blindfilter. Bij rotatie zet je de bypass open en een OPV zet je op 12 bar om hogere druk af te voeren bij opwarmen. Bij een vibratie pomp wil je de OPV gewoon op 9 bar hebben. In jouw geval zou ik dus zeggen, de OPV moet lager. Ook met een andere basket zou je max 9 bar moeten zien, niet hoger :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Hercul3s schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:59:
[...]

Ik snap je punt, maar bij zowel vibratie en rotatie wil je de druk begrenzen op Max 9 bar, ook met blindfilter. Bij rotatie zet je de bypass open en een OPV zet je op 12 bar om hogere druk af te voeren bij opwarmen. Bij een vibratie pomp wil je de OPV gewoon op 9 bar hebben. In jouw geval zou ik dus zeggen, de OPV moet lager. Ook met een andere basket zou je max 9 bar moeten zien, niet hoger :).
Ik snap je uitleg maar opv staat al op minimum, ik kan de stelschroef niet verder terugdraaien.

Edit: heb een extra ontkalking gedaan en volg altijd instructievideo van DR Trading (laatste was 1 mnd geleden) en heb ook de opv stelschroef een aantal keer van min naar max gedraaid. Nu begrensd de druk in de min. stand op 10bar, gemeten met blindfilter, wat het voorheen 12bar was.

[ Voor 19% gewijzigd door Boeryepes op 04-05-2025 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Boeryepes schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:34:
[...]

Ik snap je uitleg maar opv staat al op minimum, ik kan de stelschroef niet verder terugdraaien.

Edit: heb een extra ontkalking gedaan en volg altijd instructievideo van DR Trading (laatste was 1 mnd geleden) en heb ook de opv stelschroef een aantal keer van min naar max gedraaid. Nu begrensd de druk in de min. stand op 10bar, gemeten met blindfilter, wat het voorheen 12bar was.
Ah kijk, fijn dat dat geholpen heeft! Wel apart dat de stelschroef dan tot 10 bar gaat. Helpt dit met de channeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Hercul3s schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:37:
[...]

Ah kijk, fijn dat dat geholpen heeft! Wel apart dat de stelschroef dan tot 10 bar gaat. Helpt dit met de channeling?
Jazeker succes. Denk dat het opv verkalkt was. Nu met opv op min kwam de druk tijdens koffiezetten maar tot 6bar en uiteraard op die druk geen channeling.

Voor vandaag koffie ze gehad maar morgen eens zien waar ik uit kom zodra de druk op 9bar gelimiteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Boeryepes schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Jazeker succes. Denk dat het opv verkalkt was. Nu met opv op min kwam de druk tijdens koffiezetten maar tot 6bar en uiteraard op die druk geen channeling.

Voor vandaag koffie ze gehad maar morgen eens zien waar ik uit kom zodra de druk op 9bar gelimiteerd is.
Mooi te horen dat het is opgelost.

Staar je overigens niet blind op de metertjes op je machine. Bij mij geven die snel 10 tot 11 bar aan, terwijl er met een geijkte meter dan maar 9 bar op de groep blijkt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Staar je overigens niet blind op de metertjes op je machine. Bij mij geven die snel 10 tot 11 bar aan, terwijl er met een geijkte meter dan maar 9 bar op de groep blijkt te staan.
Dat is precies wat DR Trading ook zegt. Deze 'what if' zette me aan om nog een keer te ontkalken 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIhMHEmyWvkQJzuGCYEU5gNom6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoiMIB7I2uLtFgc1tkxHc81U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:30
Hercul3s schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Ik krijg juist channeling bij een te vol bakje. Ik ben het wel eens met het bakje vullen op basis van volume. Zo'n bakje weet niet welke bonen je hebt en welke maalstand. Zo'n indicatie qua gram kan dan niet heel precies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Mijn Mara X heeft het vandaag begeven.

Eerst bleef het ‘water vullen lampje knipperen’. Ook na bijvullen. Paar keer aan en uit gezet, opeens doet die niks meer :(.

Alleen als ik de stekker in het stopcontact steek geeft de led van de aan knop nog een fractie van een seconde licht. Daarna is die weer dood.

Als iemand een goede reparateur in regio Arnhem / Nijmegen weet dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
SquareOne schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:46:

Eerst bleef het ‘water vullen lampje knipperen’. Ook na bijvullen. Paar keer aan en uit gezet, opeens doet die niks meer :(.

Alleen als ik de stekker in het stopcontact steek geeft de led van de aan knop nog een fractie van een seconde licht. Daarna is die weer dood.

Als iemand een goede reparateur in regio Arnhem / Nijmegen weet dan houd ik me aanbevolen.
Ben er niet bekend maar deze bijvoorbeeld?
https://www.service4coffee.nl/

Of DR Trading even bellen voor een telefonisch indicatie? Ze leveren veel onderdelen voor zelfreparatie, ook voor de Mara X. Als dat lukt ben je niet veel geld kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:00
SquareOne schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:46:

Espressowinkel.nl zit in presikhaaf. Eigen monteurs, leuk zaakje. Ik haal daar ook altijd mijn (zelf gebrande) koffie (Milano) en m’n machine komt er vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Dank voor de tips!

@Boeryepes Zelf sleutelen vind ik wel leuk, maar weet (nog) niet waar het probleem zit.
Apparaat even open gehad vanochtend maar zag op het ook geen gekke dingen en connectors leken vast te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
t14wo schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:40:
[...]

Espressowinkel.nl zit in presikhaaf. Eigen monteurs, leuk zaakje. Ik haal daar ook altijd mijn (zelf gebrande) koffie (Milano) en m’n machine komt er vandaan.
+1 kom hier ook geregeld

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Hopjesvla79 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:52:
[...]

+1 kom hier ook geregeld
+1 ik ook. Ik laat mijn machine daar onderhouden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Goed.

Uiteindelijk na veel wikken en wegen gekozen voor de volgende setup:

Eureka Mignon Specialita in rood/zwart maler
AVX DB1'+/MiiCoffee APEX V2/Turin Legato V2 machine

Toch maar geen volautomaat :-)

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Ben er nu ook achter gekomen dat de te hoge druk ook de oorzaak was dat de koffie de laatste tijd bitterder was geworden. Koffie is weer zachter en zoeter van smaak 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Skyrunner schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:11:
Goed.

Uiteindelijk na veel wikken en wegen gekozen voor de volgende setup:

Eureka Mignon Specialita in rood/zwart maler
AVX DB1'+/MiiCoffee APEX V2/Turin Legato V2 machine

Toch maar geen volautomaat :-)
Nice, ben benieuwd naar je ervaringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
t14wo schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:40:
[...]

5 weken wachttijd ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Dat valt mee; voor onderhoud heb ik wel eens langer moeten wachten daar én was het zelfs zo dat ik de machine er neer moest zetten tot hij aan de beurt was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dat laatste hadden wij ook. Bij grote drukte waren klanten hun machines best lang kwijt. Voor een kleine winkel is dat strakker plannen (door verkoop en andere dingen niet weten hoeveel machines je per dag kan aanpakken) bijna niet te doen. Frustrerend maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Altijd toch aan het kijken of het beter kan.....

Heb nu een Gaggia Classic Pro, 18 maanden oud met PID en veerdruk van 9 bar.

Ga ik er op vooruit met een ECM Puristika of een Profitec go, zo ja wat zou ik er dan op vooruit gaan?

Snelle opwarming is een must, ik maak nooit gebruik van de stoom functie van m'n huidige Gaggia en ga hier ook in de toekomst geen gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
De Puristika is heeeeeel goed. De Profitec is gewoon heel goed. De Go werkt fijn, is precies met zijn temperatuur. De Puristika maakt betere koffie dan een prijsklasse hoger. En is E61 maar kan niet stomen. Als je nooit iets met melk maakt (zoals ik) dan is die Puristika fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Teus.espresso schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:41:
De Puristika is heeeeeel goed. De Profitec is gewoon heel goed. De Go werkt fijn, is precies met zijn temperatuur. De Puristika maakt betere koffie dan een prijsklasse hoger. En is E61 maar kan niet stomen. Als je nooit iets met melk maakt (zoals ik) dan is die Puristika fantastisch.
Ok thx maar het is water opwarmen, op temperatuur houden en dan onderdruk water door de koffie persen, dat doet mijn huidige Gaggia ook maar waarom zou de Puristika dan een beter/lekkerder resultaat geven? Dat hij geen stoom functie heeft is wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Puristika is bijna geheel gevuld met boiler. Toch warmt hij best snel op. Dat maakt hem super stabiel qua temperatuur. Er zit een vibratiepomp in met goede geluid demping. De draaiknop voorop is de bypass. Je kan dus snel (zelfs tijdens koffie maken) de druk wisselen.
De term "punching above it's weight" hoort bij deze machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
ramrodwillem schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:24:
[...]

Ok thx maar het is water opwarmen, op temperatuur houden en dan onderdruk water door de koffie persen, dat doet mijn huidige Gaggia ook maar waarom zou de Puristika dan een beter/lekkerder resultaat geven? Dat hij geen stoom functie heeft is wel prima.
Ik ben destijds van een Gaggia (non PID) naar een E61 Single boiler gegaan en vond dat een wereld van verschil. Aan de ene kant de beleving, maar daarnaast ook wat meer controle en voor mijn gevoel stabielere temperaturen en betere water verspreiding door de puck en daardoor ook betere koffie.

Ik zou het zeker aanraden als je verder wil in je koffie avontuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:13
een GCP kan even goede koffie zetten dan een puristika. Bij sommige koffies ga je de temperatuurschommelingen misschien wel wa harder merken dan bij andere, maar voor de rest ga je weinig (of geen) verschil merken als je ze niet naast elkaar proeft..
Er zijn genoeg filmpjes op youtube van pro barista's die zeggen dat je met duurdere machines (zonder extra functies zoals preinfusion of flow control enz) nie speciaal betere koffie zet dan met goeiekope.
Zelfs met een delonghi van 100€ kan je goeie espresso zetten.. ook al is het misschien nie altijd even consistent dan met een machine met pid enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Daarom twijfel ik ook ,aangezien m'n Gaggia ook voorzien is van een PID heb ik van temperatuur schommelingen ook geen last. Temperatuur schommelingen kunnen de koffie smaak beïnvloeden verder zou ik het niet weten wat de Puristika van meerwaarde zal zijn behalve dat hij er erg fraai uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Maar trots zijn op de machine is ook een ding.
Ik kijk best met plezier terug op gebruik van Gaggia Classics. Maar ik heb geen enkele
behoefte er één op mijn aanrecht te zetten.
Door deze conversatie heb ik wel zin om mijn Puristika weer uit de doos te halen en weer een tijdje te gebruiken.
Dat zegt ook wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Nou trots zijn op een espresso machine heb ik niet zo hoor, speelt totaal geen rol in m'n keuzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Vitabissj schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:33:
een GCP kan even goede koffie zetten dan een puristika. Bij sommige koffies ga je de temperatuurschommelingen misschien wel wa harder merken dan bij andere, maar voor de rest ga je weinig (of geen) verschil merken als je ze niet naast elkaar proeft..
Er zijn genoeg filmpjes op youtube van pro barista's die zeggen dat je met duurdere machines (zonder extra functies zoals preinfusion of flow control enz) nie speciaal betere koffie zet dan met goeiekope.
Zelfs met een delonghi van 100€ kan je goeie espresso zetten.. ook al is het misschien nie altijd even consistent dan met een machine met pid enz...
Dit klopt niet helemaal. De E61 groep heeft ingebouwde preinfusie doordat de onderste kamer tegelijk vult met de ruimte boven de puck. De druk opbouw is daardoor rustiger. De sproeier van de douche zit ook in het midden in plaats van aan 1 zijkant bij de Gaggia. Verder kun je vrij makkelijk wat extra pre infusie doen door de pomp uit te zetten maar het ventiel open te laten (hendeltje klein stukje naar beneden).

Of je dit gaat merken hangt natuurlijk wel af van de molen en de bonen, maar ik durf wel te zeggen dat je het kan proeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:13
Ok, en Lance Hedrick zegt om zsm uw puck te vullen met pre infusie, ipv trage pre infusie. Dus dan zou een GCP betere koffie maken.. maar dat zegt hij dan ook weer nie.
Dus ik geloof moeilijk dat het verschil zo hard te proeven is omdat er veel meer externe factoren (puck prep, moment van de dag (smaakverschil),... zijn dan enkel preinfusie en temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Vitabissj schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:31:
Ok, en Lance Hedrick zegt om zsm uw puck te vullen met pre infusie, ipv trage pre infusie. Dus dan zou een GCP betere koffie maken.. maar dat zegt hij dan ook weer nie.
Dus ik geloof moeilijk dat het verschil zo hard te proeven is omdat er veel meer externe factoren (puck prep, moment van de dag (smaakverschil),... zijn dan enkel preinfusie en temperatuur.
Zeker. Ik wilde het alleen wat nuanceren. Als je zegt ‘het is hetzelfde’ dan klopt dat niet helemaal. Verder vond ik vroeger ook dat het niks uit zou maken welk apparaat je gebruikt, het principe is hetzelfde, water opwarmen en met een pomp door de puck persen. Echter, na mijn ervaring met verschillende apparaten waaronder een Gaggia heb ik het idee dat het voor mij wel verschil maakt en de ervaring en smaak verbeterd. Dat wilde ik delen. Heb ik dubbelblind getest, nee. Kan het zijn dat de ervaring met een E61 mooier/beter/leuker is en dat dat mijn subjectieve smaak beïnvloed, zeker. Maar ik zou niet terug willen van mijn E61 naar een Gaggia bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04
Ik lees heel vaak dan het niet uit zo maken en het (bijna) alleen maar om de koffie molen draait. Maar sinds ik mijn MaraX de deur uit heb gedaan en een Profitec Drive heb staan ben ik het daar toch niet meer mee eens. De Profitec is toch echt wel een verademing om koffie mee te maken en geeft een enorme consistentie bij het maken van espresso. Waar ik met de MaraX altijd met de instellingen van de koffiemolen aan het spelen was omdat me shots dan weer te snel en dan weer te langzaam waren is dat probleem nu helemaal weg en stel ik eigenlijk nog maar heel erg zelden mijn koffiemolen bij voor betere resultaten.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 22:05
Ozzie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:51:
Ik lees heel vaak dan het niet uit zo maken en het (bijna) alleen maar om de koffie molen draait. Maar sinds ik mijn MaraX de deur uit heb gedaan en een Profitec Drive heb staan ben ik het daar toch niet meer mee eens. De Profitec is toch echt wel een verademing om koffie mee te maken en geeft een enorme consistentie bij het maken van espresso. Waar ik met de MaraX altijd met de instellingen van de koffiemolen aan het spelen was omdat me shots dan weer te snel en dan weer te langzaam waren is dat probleem nu helemaal weg en stel ik eigenlijk nog maar heel erg zelden mijn koffiemolen bij voor betere resultaten.
Nu vind ik dit geen directe vergelijking, een warmtewisselaar t.o.v. een single boiler, en heeft dat niet perse iets met de grouphead te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Ozzie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:51:
Daar loop ik nu ook tegen aan, verse bonen, goede molen (Eureka Single dose) en toch zeer vaak verschillende doorloop tijden van de koffie dus ook steeds met de molen aan de gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:37

Ravhin

no <root>...

Er zijn meerdere factoren van toepassing op het kiezen van een machine. Niet alleen de methode van opwarmen, grouphead, pre-infusie e.d. zijn bepalend voor de smaak van de koffie die er uit komt.

Vergeet het materiaal niet wat gebruikt wordt voor de bouw van een machine. Een aluminium boiler kan, na verloop van jaren, een negatieve invloed hebben op de smaak van het water wat er uit komt.

Voor mij de belangrijkste invloed heeft je machine nog op consistentie. De mogelijkheid om druk, temperatuur en flow ieder. keer. weer. op dezelfde manier op te bouwen zodat je als "barista" in staat bent om daarop te anticiperen en precies die manier te vinden om met jouw set-up een goed bakje koffie te maken. Goedkopere machines zijn niet in staat om died consistentie te halen, of je ziet dat ze na verloop van tijd gaan afwijken van hun oude manier van zetten. Soms kan onderhoud dat fixen, vaak niet.

Ik zie dit ook in de procesindustrie terug - mijn tak van sport. Hoe robuuster een apparaat is, hoe degelijker gebouwd, hoe meer vrijheidsgraden er beteugeld zijn, hoe beter je er mee kan werken en goede resultaten neerzetten.

<end of rant>

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:49
Joshh schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:58:
[...]

Nu vind ik dit geen directe vergelijking, een warmtewisselaar t.o.v. een single boiler, en heeft dat niet perse iets met de grouphead te maken.
De vergelijking tussen Mara X en Profitec Drive is volgens mij warmtewisselaar versus dual boiler.

Mijn overstap naar dual boiler heeft ook geleid tot consistentere shots. Temperatuurstabiliteit is bij dual boiler echt wel stukken beter dan bij een HX. Ook omdat de grouphead de warmte van de koffieboiler heeft en dus niet van die ene grote (hetere) boiler.

En dan zit je nog met het verschil tussen een stabiele rotatiepomp en een vibratiepomp. Ook dat voegt iets toe.

We neuzelen natuurlijk wel in de marge van perfectie. Het is net zoiets als high end audio... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04
Joshh schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:58:
[...]

Het ging erom dat sommige mensen beweren dat het apparaat niks uitmaakt, maar dat maakt het wel degelijk. Mijn vergelijking ging overigens tussen een warmtewisselaar (MaraX) en een dual boiler (Profitec Drive).

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

dreamscape schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:26:
[...]
We neuzelen natuurlijk wel in de marge van perfectie. Het is net zoiets als high end audio... ;)
Mod: kan het topic omgezet worden naar Koffiemachines: gesmeed van Mithril door Elven bij Maanlicht? :+

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ravhin schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:27:
[...]

Mod: kan het topic omgezet worden naar Koffiemachines: gesmeed van Mithril door Elven bij Maanlicht? :+
Alternatief: gesmeed van roestvrij staal door Branders in Maastricht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-09 13:54
Goedemorgen, ik heb lang getwijfeld of ik hier zou posten of niet. Nu moet het er dan toch maar van komen. Ik ben al minimaal 10 jaar gebruiker van Nespresso en op verjaardagen zo'n ouderwetse DE koffiezetapparaat om meerder personen direct van een kop koffie te kunnen voorzien. Nespresso cups gaan me een beetje tegenstaan en tja, DE koffie...ik weet niet...

Nu begin ik met een schuin oog toch eens te kijken naar een vervolgstap voor (nog) lekkere koffie. Ik heb gekeken naar een volautomaat maar het onderhoud en de prijs schrikt me hier toch wel een beetje af. Nu is mijn oog gevallen op een tweetal halfautomaten. De Gaggia Classic (Pro), die zie ik wel eens voorbij komen op marktplaats maar dat vind ik toch altijd een beetje spannend (geen idee waar ik op moet letten)en de Delonghi Dedica met een best wel vriendelijke startprijs.

Waarschijnlijk is een dergelijke vraag al echt 1000 keer voorbij gekomen maar mis ik nog iets in de beginnershoek? Zou de Dedica een leuk begin kunnen zijn in mijn koffie-reis? Of toch kijken naar de Gaggia op Marktplaats? Zijn er dan nog specifieke zaken waar ik op zou moeten letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:47
Rob1978 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:58:
Goedemorgen, ik heb lang getwijfeld of ik hier zou posten of niet. Nu moet het er dan toch maar van komen. Ik ben al minimaal 10 jaar gebruiker van Nespresso en op verjaardagen zo'n ouderwetse DE koffiezetapparaat om meerder personen direct van een kop koffie te kunnen voorzien. Nespresso cups gaan me een beetje tegenstaan en tja, DE koffie...ik weet niet...

Nu begin ik met een schuin oog toch eens te kijken naar een vervolgstap voor (nog) lekkere koffie. Ik heb gekeken naar een volautomaat maar het onderhoud en de prijs schrikt me hier toch wel een beetje af. Nu is mijn oog gevallen op een tweetal halfautomaten. De Gaggia Classic (Pro), die zie ik wel eens voorbij komen op marktplaats maar dat vind ik toch altijd een beetje spannend (geen idee waar ik op moet letten)en de Delonghi Dedica met een best wel vriendelijke startprijs.

Waarschijnlijk is een dergelijke vraag al echt 1000 keer voorbij gekomen maar mis ik nog iets in de beginnershoek? Zou de Dedica een leuk begin kunnen zijn in mijn koffie-reis? Of toch kijken naar de Gaggia op Marktplaats? Zijn er dan nog specifieke zaken waar ik op zou moeten letten?
Ik kom uit dezelfde situatie; heb uiteindelijk tóch gekozen voor een volautomaat. Na veel lezen en reviews bekijken (check die van coffeeness.de eens onder andere) heb ik gekozen voor de Gaggia Cadorna Prestige. https://www.coffeeness.de/nl/gaggia-cadorna-prestige-review/
Echt een heel fijn apparaat, heerlijke koffie, eenvoudig in schoonmaak/onderhoud, veel mogelijkheden en presets mogelijk. Via een 2e kansje op bol.com ook nog niet eens zo heel duur.
Kijk vooral of je ook veel cappucinos en latte's maakt. De Cadorna prestige heeft een aparte melkcontainer, de melk gaat dus niet door je apparaat heen en deze is goed schoon te maken. Sommige machines zoals de Melitta Latticia (ook heel goed) heeft een melkslangetje die je direct in een melkpak of kopje kunt hangen. Werkt ook goed. Succces met je zoektocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online

Er staat op Marktplaats een gemodificeerde Gaggia Classic met PID te koop, iets meer als een jaar oud dacht ik .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

thunder68 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:36:
[...]

Ik kom uit dezelfde situatie; heb uiteindelijk tóch gekozen voor een volautomaat. Na veel lezen en reviews bekijken (check die van coffeeness.de eens onder andere) heb ik gekozen voor de Gaggia Cadorna Prestige. https://www.coffeeness.de/nl/gaggia-cadorna-prestige-review/
Echt een heel fijn apparaat, heerlijke koffie, eenvoudig in schoonmaak/onderhoud, veel mogelijkheden en presets mogelijk. Via een 2e kansje op bol.com ook nog niet eens zo heel duur.
Kijk vooral of je ook veel cappucinos en latte's maakt. De Cadorna prestige heeft een aparte melkcontainer, de melk gaat dus niet door je apparaat heen en deze is goed schoon te maken. Sommige machines zoals de Melitta Latticia (ook heel goed) heeft een melkslangetje die je direct in een melkpak of kopje kunt hangen. Werkt ook goed. Succces met je zoektocht!
680€ nieuw zie ik zo snel, voor 150€ meer heb je een Jura E8 uit Duitsland met een melkkannetje.
(zoek Duitsland in dit topic voor info)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:47
True schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:01:
[...]

680€ nieuw zie ik zo snel, voor 150€ meer heb je een Jura E8 uit Duitsland met een melkkannetje.
(zoek Duitsland in dit topic voor info)
Als 2ekansje nog minder, €582. Die van ons was ook 2ekansje en had alleen een plekje op de behuizing die iets minder mooi was. Maar goed, kijk en vergelijk vooral naar wat jouw wensen zijn uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1978
thunder68 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:36:
[...]

Bedankt voor je advies, ik zal de site eens even flink doorsnuffelen en kijken of we nog wat wijzer kunnen worden. Ik vind 600,- toch wel een flinke investering, maar goed, dat hoort denk ik ook wel bij een volautomaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:49

DjVe

Hatsaflats!

Zo'n ouderwetse DE machine is echt niet slecht hoor. Dat is een Moccamaster van Technivorm en zet een prima bakkie koffie hoor. Je zou eens kunnen beginnen met een losse maler en goede bonen en eens kijken wat je dan uit die machine krijgt, wellicht voldoet dat al prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1978
DjVe schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:47:
[...]

Zo'n ouderwetse DE machine is echt niet slecht hoor. Dat is een Moccamaster van Technivorm en zet een prima bakkie koffie hoor. Je zou eens kunnen beginnen met een losse maler en goede bonen en eens kijken wat je dan uit die machine krijgt, wellicht voldoet dat al prima!
Hier heb ik wel eens over gedacht, maar dan denk ik....waar begin ik? Welke bonen, welke maler, hoe fijn moet je malen? Je hoort het al, ik zie over het algemeen altijd wel veel beren op de weg en misschien ook wel een soort van lichte vrees om het niet goed te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Rob1978 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Hier heb ik wel eens over gedacht, maar dan denk ik....waar begin ik? Welke bonen, welke maler, hoe fijn moet je malen? Je hoort het al, ik zie over het algemeen altijd wel veel beren op de weg en misschien ook wel een soort van lichte vrees om het niet goed te doen?
Er is genoeg over te vinden en als het eenmaal ingeregeld is, ben je klaar en kan je gaan genieten. Enige nadeel is dat als je eenmaal begint het koffievirus kan toeslaan waardoor je een nieuwe hobby krijgt die verslavend en prijzig kan zijn :o

Bonen is een kwestie van smaak, molens en maalgraad is in de topic genoeg over te vinden en anders even op YouTube kijken.

Die lichte vrees om het niet goed te doen herken ik wel, tikkeltje perfectionistisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

[...]

begin met een proefpakket van de Brandzaak, Koepoort, Koffiestation of Fascino. voor een maler zou ik je willen aanraden om met een Fellow Opus te starten. Niet te duur en je kan hem zonder al te veel verlies op MP kwijt als je toch iets anders wil.

Kijk van daaruit wat je lekker vind. Liever licht gebrand? Of toch donker? Ga cuppen met je pakket(ten) om te zien wat je het meest interressant vindt.
Veel plezier met je nieuw ontdekte hobby! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:49

DjVe

Hatsaflats!

[...]

Herkenbaar hoor, maar het hoeft ook niet direct perfect te zijn toch? Loop eens een lokale branderij binnen en vraag ze eens om een goede boom voor filter. Haal desnoods twee hele verschillende soorten bonen.

Scoor inderdaad een eenvoudige maler. Voor filter kan zelfs een handmaler een meer dan prima keus zijn (kost weinig tijd en kracht). Zet dat ding op grove maling en ga proberen!

Voor mijn dagelijkse bakkie filter, gebruik ik nog steeds mijn 1Zpresso K-plus handmaler en een Aeropress + een weegschaalje. Dat is bij elkaar nog geen €300 aan gear, maar het zet echt goddelijke koffie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:52
[...]

Je zou ook kunnen kijken naar een baratza encore. Kost niet superveel op marktplaats en staat ook als goed bekend. Op youtube staan allemaal filmpjes hoe men koffiezet, misschien kan je daar naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 22:05
Ozzie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:26:
[...]

Het ging erom dat sommige mensen beweren dat het apparaat niks uitmaakt, maar dat maakt het wel degelijk. Mijn vergelijking ging overigens tussen een warmtewisselaar (MaraX) en een dual boiler (Profitec Drive).
TS maakte een vergelijking tussen wel E61 en niet E61 apparaten, daar ging het mij om. Jij vergelijkt nu twee aparte boilersystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Wij kwamen een jaar of 15 geleden ook van een Nespresso, maar na een vakantie in Italie viel de smaak van de Nespesso toch wat tegen. Mijn advies: ga voor een machine waarvan het eindproduct (Espresso) goed is en die veel verkocht wordt. Ofwel: je zit op de goede weg.
Wij waren in de luxe omstandigheid dat we nieuwe apparatuur konden kopen. De molen hebben we geupgrade Ik moest na 8 jaar de PID vervangen en een paar maanden geleden hebben we onze eerste reparatie gehad. Ofwel, je moet een beetje geluk hebben maar het is best te behappen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 14:57

JanvD

Portretfotograaf

[...]

En dat probleem heb je net zo goed met een volautomaat...

Die geeft ook alleen lekkere koffie als je er lekkere bonen instopt en je de maler goed afstelt. En ook dan moet je goed zoeken zodat er überhaupt een fatsoenlijke maler in zit. Dan is meestal het antwoord: Jura.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 22:31
Voor de vakantie wil ik mijn 2-kops Bialetti Venus gaan gebruiken. Maar nu loop ik er tegen aan dat er te weinig koffie uit komt en ik weet niet waarom. Ik doe er 85 ml water in er komt ongeveer 45 ml koffie uit. Dat is natuurlijk te weinig voor 2 kopjes. Er blijft ongeveer 25 ml water onder in de Bialetti staan. De koffie die ik gebruik is door de brander gemalen voor de Bialetti. Maar ik vind deze behoorlijk grof (ik heb geen eigen maler).

De werkwijze die aangeraden wordt is:
- Heet water in de Bialetti
- Koffie erin en afstrijken (niet aanduwen)
- Op laag vuur (inductie, stand 3 of 4 van de 9 op de kleinste pit) zetten, zodat de koffie er na 5-10 min uit komt.

Als ik dat doe, dan blijft er ongeveer 25 ml water in de kamer staan. Koud water gebruiken of op hoog vuur zetten maakt geen verschil. Doe ik wat fout? Is de koffie niet goed gemalen? De Bialetti is enkele jaren oud en al lang niet meer gebruikt. Kan het door (uitgedroogd) rubber komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:24
@L.N. Dat er water achter blijft in een mokkapot is dood normaal. Waarom doe je er alleen maar 85 mL water in? Ik doe er als ik mij goed herinner ongeveer 325mL water in en er kommt 250 mL heerlijke koffie uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
@Zawaponga Ik heb een 2 kops Bialetti en daar mag maar 85 ml in. Als je er meer in doet, dan ga je over het overdrukventiel.

Het is logisch dat er water in de Bialetti blijft staan. Maar bij mij is het bijna 1/3 van de totale hoeveelheid water. Tel daar het water bij op dat in de koffiepuck blijft en dan "verlies" ik ongeveer de helft van het water. Bij jou is het "verlies" maar 1/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
L.N. schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:36:
Voor de vakantie wil ik mijn 2-kops Bialetti Venus gaan gebruiken. Maar nu loop ik er tegen aan dat er te weinig koffie uit komt en ik weet niet waarom. Ik doe er 85 ml water in er komt ongeveer 45 ml koffie uit. Dat is natuurlijk te weinig voor 2 kopjes. Er blijft ongeveer 25 ml water onder in de Bialetti staan. De koffie die ik gebruik is door de brander gemalen voor de Bialetti. Maar ik vind deze behoorlijk grof (ik heb geen eigen maler).

- Op laag vuur (inductie, stand 3 of 4 van de 9 op de kleinste pit) zetten, zodat de koffie er na 5-10 min uit komt.

Als ik dat doe, dan blijft er ongeveer 25 ml water in de kamer staan. Koud water gebruiken of op hoog vuur zetten maakt geen verschil. Doe ik wat fout? Is de koffie niet goed gemalen? De Bialetti is enkele jaren oud en al lang niet meer gebruikt. Kan het door (uitgedroogd) rubber komen?
Ik heb verschillende potjes maar er blijft nooit water in staan. Hooguit een paar theelepeltjes.
Vullen tot net onder het drukventiel is de juiste hoeveelheid.

Probeer het eens zonde koffie dan weet je of het eventueel door de koffie komt.

De rubber ring kan uitgedroogd zijn en dan gaat hij bv al voordat er koffie boven uit komt pruttelen. Dit is niet goed. Maakt de koffie bitter en zeker niet lekker.

Ik vermoed dat je ring niet meer goed is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Bij mijn 2 kops Venus doe ik 90 gram water in en komt er 50 gram koffie uit in een verhouding van ong. 1:7. Afhankelijk van de koffie 12,5 g. koffiemaalsel.

Verse koffie is wel echt veel lekkerder dan voorgemalen. Ik zou een goedkope handmaler aanraden.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@Wolfram55 Zonder koffie komt er alleen stoom uit. Ik heb een nieuwe ring en scherm besteld.

@JanvD De brander maalt ter plekke, waardoor de gemalen bonen vers zijn. Het is voor vakantie, dus de gemalen koffie is daardoor max 2 of 3 weken oud. Het gaat mij wat ver om voor 2 a 3 weken per jaar een handmaler van €70 te kopen. Thuis gebruik ik onze Jura volautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
L.N. schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:28:
@Wolfram55 Zonder koffie komt er alleen stoom uit. Ik heb een nieuwe ring en scherm besteld
Stoom tussen boven en onder deel ?

Het kan ook zijn dat de gaatjes van t zeefjes verstopt zijn. Dan heeft hij t ook moeilijk met doorlopen.

Begrijp dat je rvs pot hebt?
Die hebben andere ringen nodig meen ik. Let daar op eventueel.

Ik heb KINGrinder maker.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 11-05-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Wolfram55 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:12:
[...]

Stoom tussen boven en onder deel ?

Het kan ook zijn dat de gaatjes van t zeefjes verstopt zijn. Dan heeft hij t ook moeilijk met doorlopen.

Begrijp dat je rvs pot hebt?
Die hebben andere ringen nodig meen ik. Let daar op eventueel.
Stoom uit het pijpje waar normaal de koffie uit komt. Maar de reden daarvoor is simpel, ik was vergeten de trechter (waar de gemalen koffie in zit) te gebruiken :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
L.N. schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:16:
[...]

Stoom uit het pijpje waar normaal de koffie uit komt. Maar de reden daarvoor is simpel, ik was vergeten de trechter (waar de gemalen koffie in zit) te gebruiken :X .
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

L.N. schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:28:
@Wolfram55 Zonder koffie komt er alleen stoom uit. Ik heb een nieuwe ring en scherm besteld.

@JanvD De brander maalt ter plekke, waardoor de gemalen bonen vers zijn. Het is voor vakantie, dus de gemalen koffie is daardoor max 2 of 3 weken oud. Het gaat mij wat ver om voor 2 a 3 weken per jaar een handmaler van €70 te kopen. Thuis gebruik ik onze Jura volautomaat.
Mijn punt is meer dat gemalen bonen in twee dagen niet meer vers zijn.

Vers gebrande bonen zijn op hun lekkerst tussen 2 en 8 weken.
Vers gemalen bonen worden zeer snel oud. Ik zou gewoon een goedkope handmaler kopen, maar doe vooral wat je zelf wil.

Toen ik overging naar zelf malen ipv door de branderij laten doen, stond ik perplex door het immense smaakverschil.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

L.N. schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:36:

Naast de dingen die al door anderen zijn gezegd: kijk eens naar deze video van James Hoffmann. Het heeft mij heel erg geholpen om mijn campingkoffie (bijna) net zo goed te krijgen als thuis. Wat ook een verbetering geeft is om Aeropress filters te kopen. Deze kan je in tegen de rubber ring van het bovenste deel kwijt (past precies bij mijn mokapot) en zorgt er voor dat je geen fines in je koffie hebt. Mijn ervaring is ook dat een simpele Hario maler al een enorme smaakverbetering geeft. Echter is er nu een veel betere handmaler verkrijgbaar voor marginaal meer geld. Doe er je voordeel mee.

Juist om de reden dat er weinig minder koffie uit komt dan dat er water in gaat heb ik er voor gekozen om een 4-kops mokapot te gebruiken voor twee normale (150 mL) kopjes koffie. Nu houden wij wel van een bakkie ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Ravhin op 12-05-2025 11:18 . Reden: verhaaltje over malers toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rob1978
Ik wilde iedereen bedanken voor de tips en adviezen. Mijn idee is nu om bij de lokale koffiezaak eens wat bonen te halen en eventueel te laten malen voor het koffiezetapparaat van DE wat ik al thuis heb. Eens kijken wat dat brengt.

Verder hou ik ook de adviezen voor een volautomaat van Gaggia of Jura in mijn achterhoofd. Opnieuw, een flinke investering maar kan ook zeer de moeite waard zijn voor een goede bak koffie.

Ik ga het klein oppakken en gewoon maar eens beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-08 08:31
Rob1978 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:46:
Ik wilde iedereen bedanken voor de tips en adviezen. Mijn idee is nu om bij de lokale koffiezaak eens wat bonen te halen en eventueel te laten malen voor het koffiezetapparaat van DE wat ik al thuis heb. Eens kijken wat dat brengt.

Verder hou ik ook de adviezen voor een volautomaat van Gaggia of Jura in mijn achterhoofd. Opnieuw, een flinke investering maar kan ook zeer de moeite waard zijn voor een goede bak koffie.

Ik ga het klein oppakken en gewoon maar eens beginnen.
Ik heb zelf de stap gemaakt van een mokkapot (duurde me te lang) naar een Sage Barista halfautomaat maar ik vond de hele procedure van malen, schoonmaken ed tergend. Bovendien is er een redelijke leercurve aan het begin, je moet er maar zin in hebben. Ik wil gewoon op een knop drukken en snel goede koffie hebben zonder gedoe, uiteindelijk de Barista geretourneerd en een Jura genomen, ontzettend tevreden over. Het is maar net hoeveel tijd je erin wilt steken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:18
Schoonmaken bij een espresso apparaa lastig? Dat is toch gewoon de piston afspoelen en een doekje over waar het water uitkomt? Ik heb een volautomaat van Philips (is dat vloeken hier?) en ben daar inmiddels wel klaar mee. Die dingen gaan bij mij maar 2 tot max 3 jaar mee. Nu is het stoomgedeelte stuk, lekt en schoonmaken is veel meer werk. Elke week de zetgroep eruit, doekje door de binnenkant, lekbak schoonmaken etc.
Ik neig juist naar een gewone piston machine. Mijn vrouw drinkt toch al voorgemalen koffie want drinkt decaf. En ik zet er dan wel een maler naast. Geen idee nog welk apparaat en maler ik dan moet nemen, maar wil eigenlijk rond de 400euro wel klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
jongetje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:17:
Schoonmaken bij een espresso apparaa lastig? Dat is toch gewoon de piston afspoelen en een doekje over waar het water uitkomt? Ik heb een volautomaat van Philips (is dat vloeken hier?) en ben daar inmiddels wel klaar mee. Die dingen gaan bij mij maar 2 tot max 3 jaar mee. Nu is het stoomgedeelte stuk, lekt en schoonmaken is veel meer werk. Elke week de zetgroep eruit, doekje door de binnenkant, lekbak schoonmaken etc.
Ik neig juist naar een gewone piston machine. Mijn vrouw drinkt toch al voorgemalen koffie want drinkt decaf. En ik zet er dan wel een maler naast. Geen idee nog welk apparaat en maler ik dan moet nemen, maar wil eigenlijk rond de 400euro wel klaar zijn.
Een Philips ding van enkele tientjes tot 400 euro is niet te vergelijken met de veel duurdere Jura wat betreft levensduur en onderhoudsgemak. En vergis je niet, een half-automaat heeft ook gewoon onderhoud nodig. Backflushen bijvoorbeeld, van tijd tot tijd de douche eruit en schoonmaken, etc.

Wat betreft bonen en maler: decafe is er ook gewoon in bonen. Voorgemalen koffie is eigenlijk een garantie voor suboptimale koffie. Voor 400 euro een machine en maler is krap. Tweedehands zijn er wat mogelijkheden.

Tot slot ga ik ervan uit dat je met pistonmachine een halfautomaat bedoelt. Dat is technisch onjuist, maar komt in de praktijk om een onverklaarbare reden veel voor. Als je een levermachine bedoelt (heeft wel wat weg van een zuiger) kun je wellicht voor 400 euro nog wat verder komen.

[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 13-05-2025 07:51 ]

Pagina: 1 ... 240 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1