Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 239 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 19:30

Rubman

Retarded or just overjoyed!

headout schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:59:
[...]

Hoe vaak maak je het filter schoon, en wat was de laatste keer voor deze laatste reiniging?
Wat de branddatum van je bonen eigenlijk?
Branddatum is echt paar weken terug, worden heel vers gebrand altijd hier bij koffie van Hoorn.
Meestal is de branddatum 2 weken oud als het in de winkel ligt zoiets.
Dus laat het 3-4 weken geleden zijn.
Freezhost schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:22:
[...]

Vreemd verhaal, hoe heb je de filters schoongemaakt? Heb je alleen de filterbakjes gedaan of ook het apparaat zelf? Even met een blindfilter reinigen?
Filter uit de zetgroep en met blindfilter schoongemaakt. Zetgroep filter ongeveer wekelijkse prik om even alle aanslag daar vanaf te spoelen, blindfilter zo om de dag dus dat is redelijk standaard qua hoe het is.

Zelf heb ik het vermoeden dat het gewoon de bonen zijn en dat de smaak nu pas anders doorkomt, vind het vrij plots, maar kan wel geloof ik.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08 21:49
Is er hier iemand die iets weet over de versienummers van de software van de Jura E6 EB/EC? Ik heb mijn EC teruggekregen van Jura na reparatie en ik heb ineens de intelligente modus die alleen op de EB zit. Ik vermoed dat ze software van de EB op mijn EC gezet hebben oid. Of is er hier iemand met een EC en de intelligente modus?

[ Voor 9% gewijzigd door cingero op 18-04-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-10 14:14
Nog niet eerder meegemaakt, maar ik heb nu een koffie die ik gewoon niet kan drinken. Mijn maag draait al om bij de geur ervan. Niet te doen. Is de Moto Coffee Honduras Cascaritas Yeast Bourgogne. Moeilijk uit te leggen wat het is maar de geur is heel apart en staat me echt tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:20
Jfwiet schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:03:
[...]

Upgraden is altijd leuk, ik sta nog wat lager op de ladder met een DF54. Mag ik vragen wat de grote verbetering is? Voor mij is de WAF ook erg belangrijk en de adoptie van de nieuwe koffie is qua beleving al prima in orde. Maar zelf maken is nog een groot probleem :D
Voor mij is het voornamelijk nu het gemak van de workflow, ik hang de portafilter er in en hoef niet los bonen te wegen en daarna het maalsel over brengen naar de portafilter door trillende handen morste ik de laatste weken erg veel koffie :X

De vriendin had in de hele workflow sowieso geen zin en dan zat ze eindstand te klagen als ze vrij was dat ze geen koffie op had.

in combinatie met de machine kan ik nu voor haar de dial in vooraf klaar hebben en hoeft ze alleen te tampen en op de switch voor koffie te klikken en dan weet ik zeker dat er een acceptabel bakje voor haar uit komt. :+

Ik denk dat de DF54 prijs performance wise de beste maler is, het voordeel wat je met een 64 hebt is andere schijven zoals de High Uniformity of de Multipurpose of sweet lab schijven die je later kan kopen.

Wat ook fijn aan singledosen en traploos verstellen is is dat je minder koffie verspilling hebt met dial in vs de libra die ik nu heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Gerwinnn op 18-04-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 05-10 20:19
ArjenIsM3 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:52:
Nog niet eerder meegemaakt, maar ik heb nu een koffie die ik gewoon niet kan drinken. Mijn maag draait al om bij de geur ervan. Niet te doen. Is de Moto Coffee Honduras Cascaritas Yeast Bourgogne. Moeilijk uit te leggen wat het is maar de geur is heel apart en staat me echt tegen.
Klinkt als een gefermenteerde boon, niet te haggelen die oude gymschoenen geur en smaak..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 08:06

Ravhin

no <root>...

ArjenIsM3 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:52:
Dit is dan ook wel een heel aparte boon!
Een bijzondere special uit Honduras! Deze koffie komt van de boer Hidardo Hernández waarbij hij een experimentele fermentatie heeft toegepast met toegevoegde gist van de Bourgogne druif.

De rijpe koffiebessen wordt met de hand geoogst waarvan vervolgens de premium kwaliteitsbonen worden gescheiden. De koffie wordt gewassen, gepulpt en direct in 200 liter vaten gestopt waarin de koffie wordt gefermenteerd met Bourgogne gist gedurende 36 uur in anaërobe vorm.
Dus in plaats van gebruik te maken van de natuurlijk voorkomende gisten en schimmels in de schil van de boon voegen zij zelf een culture toe van de fermentatie van een bourgogne druif. Ik denk dat ik een zakje ga bestellen om te zien wat ze er van gebakken hebben :9
...maar ik kan heel goed begrijpen dat lang niet iedereen hiervan gecharmeerd is ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Laatst online: 04-10 14:14
Ravhin schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:27:
[...]

Dit is dan ook wel een heel aparte boon!

[...]

Dus in plaats van gebruik te maken van de natuurlijk voorkomende gisten en schimmels in de schil van de boon voegen zij zelf een culture toe van de fermentatie van een bourgogne druif. Ik denk dat ik een zakje ga bestellen om te zien wat ze er van gebakken hebben :9
...maar ik kan heel goed begrijpen dat lang niet iedereen hiervan gecharmeerd is ;)
Ja klopt, ik ben wel van de anaerobic naturals enzo maar dit is echt another cookie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:20
ArjenIsM3 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:56:
[...]

Ja klopt, ik ben wel van de anaerobic naturals enzo maar dit is echt another cookie.
Haha ik vond hem wel lekker, maar ik geef toe ben blij dat ik er geen kilo van had.

En met 2 espresso’s had ik ook wel genoeg op 1 dag.

[ Voor 9% gewijzigd door Gerwinnn op 19-04-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Heb hier de espressomachine (Lelit 41Plus) uit opslag gehaald na een lange periode in het buitenland (> 1jaar). Van te voren zo goed mogelijk schoongemaakt en ontkalkt. Helaas krijg ik nu geen water uit de grouphead.
  • De pomp werkt (hoor je duidelijk) en hij pompt ook water via de slang omhoog.
  • Hij voert het water ook weer af via de uitgaande slang.
  • Ik kan ook water uit de stoomwand krijgen, die zover ik kan zien op de boiler zit aangesloten.
Maar dus geen water uit de grouphead, dus geen espresso..

Wat ik al geprobeerd heb:
  • machine opnieuw ontkalken
  • heet water + cafize in een blind filter om vanaf de onderkant proberen de grouphead schoon te maken (met stoom)
  • met een pipet water door de slang heen te forceren om een eventuele air pocket op te lossen (niet heel nuttig aangezien de pomp gewoon zijn werk lijkt te doen)
Ik voeg even een foto bij met groene pijltjes van de waterflow die wel werken. Iemand een idee waar het probleem ligt en hoe dit opgelost kan worden?

Heb snel weer goede koffie nodig na het verhuizen ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqdJ9RlYGvD9RqU6YLwQ6d3uhV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVDvz83admmxDVuBIP407Ht3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 18:23
.Joop schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:59:
Heb hier de espressomachine (Lelit 41Plus) uit opslag gehaald na een lange periode in het buitenland (> 1jaar). Van te voren zo goed mogelijk schoongemaakt en ontkalkt. Helaas krijg ik nu geen water uit de grouphead.
  • De pomp werkt (hoor je duidelijk) en hij pompt ook water via de slang omhoog.
  • Hij voert het water ook weer af via de uitgaande slang.
  • Ik kan ook water uit de stoomwand krijgen, die zover ik kan zien op de boiler zit aangesloten.
Maar dus geen water uit de grouphead, dus geen espresso..

Wat ik al geprobeerd heb:
  • machine opnieuw ontkalken
  • heet water + cafize in een blind filter om vanaf de onderkant proberen de grouphead schoon te maken (met stoom)
  • met een pipet water door de slang heen te forceren om een eventuele air pocket op te lossen (niet heel nuttig aangezien de pomp gewoon zijn werk lijkt te doen)
Ik voeg even een foto bij met groene pijltjes van de waterflow die wel werken. Iemand een idee waar het probleem ligt en hoe dit opgelost kan worden?

Heb snel weer goede koffie nodig na het verhuizen ;(

[Afbeelding]
Bij een Gaggia heb ik wel eens gehad dat er een heel klein stukje kalk in de driewegklep zat die de boel blokkeerde. De opening in die klep is heel klein en kan relatief makkelijk verstopt raken. Kan zijn dat dat het is. Het beste is om die klep te vinden en even te demonteren en schoon te maken. Eventueel zou je nog een ronde ontkalken kunnen proberen en kijken of dat het eerst oplost.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:57

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb een vreemd fenomeen met mijn Dual Boiler.... Als ik een espresso maak, dan gaat de eerste altijd te snel. Ik krijg dan in krap 20 seconden 40g eruit. De tweede, op exact dezelfde manier gezet, duurt bijna 30s.

Zelfde maler, zelfde koffie, zelfde hoeveelheid bonen, apparaat is goed opgewarmd (>10min), ik doe ook altijd even een lege shot zodat alles echt goed doorverwarmd en doorgespoeld is. Puck prep is ook precies hetzelfde. Ik doe ergens iets fout denk ik, maar ik snap niet wat. Het is zó consistent, er moet gewoon een aanwijsbare oorzaak zijn.

ohja...apparaat is vrij nieuw en ik heb 'm vorige week nog even schoongemaakt met kafiza. Water is ontkalkt.

[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 22-04-2025 12:28 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Mag ik zeggen dat ik >10 minuten wat te kort vind? Ik merk met mijn dual boiler (Expobar Brewtus IV PID) dat-ie zeker 20 minuten nodig heeft om consistent koffie te zetten.

Verder kan je kijken of het aan je driewegklep ligt. Houd je zelfde routine, maar bij het eerste doorspoelen zet je er een blindfilter op om tegendruk te verkrijgen. Kijk of je daarna wel in 30 seconden je bakkie zet ipv 20 seconden. Ik vermoed dat er iets blijft 'plakken' (geen idee, vraag dat aan @Teus.espresso ;) ) en dat je met je eerste shot dit loswerkt.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:25

Mavamaarten

Omdat het kan!

mphilipp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:27:
Ik heb een vreemd fenomeen met mijn Dual Boiler.... Als ik een espresso maak, dan gaat de eerste altijd te snel. Ik krijg dan in krap 20 seconden 40g eruit. De tweede, op exact dezelfde manier gezet, duurt bijna 30s.

Zelfde maler, zelfde koffie, zelfde hoeveelheid bonen, apparaat is goed opgewarmd (>10min), ik doe ook altijd even een lege shot zodat alles echt goed doorverwarmd en doorgespoeld is. Puck prep is ook precies hetzelfde. Ik doe ergens iets fout denk ik, maar ik snap niet wat. Het is zó consistent, er moet gewoon een aanwijsbare oorzaak zijn.

ohja...apparaat is vrij nieuw en ik heb 'm vorige week nog even schoongemaakt met kafiza. Water is ontkalkt.
Hoe droog is je portafilter bij je tweede espresso? Als je deze niet extreem goed afdroogt dan kan het overgebleven vocht er wel voor zorgen dat deze minder snel doorloopt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:59

Mijn machine laat ik 30+ min opwarmen en ik merk een gigantisch verschil tussen een shot maken na 10 en na 30 minuten. E61 wel.

Om nog een ander verschil uit te sluiten: gooi je het eerste maalsel weg? Als je een hopper molen hebt, zit er oud maalsel tussen de schijven. Dat kan ook voor een verschil tussen het eerste en het tweede shot zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ravhin schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:45:
Mag ik zeggen dat ik >10 minuten wat te kort vind? Ik merk met mijn dual boiler (Expobar Brewtus IV PID) dat-ie zeker 20 minuten nodig heeft om consistent koffie te zetten.
De boiler zelf is (uiteraard) veel eerder opgewarmd, maar de zetgroep is erg warm en de portafileter warm ik extra op door het 'lege' shot. Volgens mij is ie dan wel goed opgewarmd.
Het gaat om een Sage Dual Boiler trouwens.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

cryptapix schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:07:
[...]
Om nog een ander verschil uit te sluiten: gooi je het eerste maalsel weg? Als je een hopper molen hebt, zit er oud maalsel tussen de schijven. Dat kan ook voor een verschil tussen het eerste en het tweede shot zorgen.
Ik heb een single shot maler (DF64v Gen 2) en ik doe zowel vòòr als na het malen nog een paar keer extra op het balgje kloppen (motor uit/aan) dus ik denk niet dat er nog wat in zit. Als er wat is, kan het niet significant zijn. Misschien een halve boon ofzo; dat kan nooit zoveel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:14

Doe jij een flush off niet? Ik heb ooit een video gezien van iemand die een test deed met een Sage flushen en vrijwel direct een bakje zetten gaf een heel nader resultaat dan flushen en even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 19:10
Je zegt dat je alles hetzelfde doet behalve de tijd verstreken nadat je de machine hebt aangezet. Temperatuur door en door is super belangrijk. Zet eens de machine aan en wacht een half uur voordat je de eerste koffie maakt. Is het verschil met de tweede dan nog steeds zo groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Teus.espresso schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:25:
Je zegt dat je alles hetzelfde doet behalve de tijd verstreken nadat je de machine hebt aangezet. Temperatuur door en door is super belangrijk. Zet eens de machine aan en wacht een half uur voordat je de eerste koffie maakt. Is het verschil met de tweede dan nog steeds zo groot?
Dan moet ik tussendoor wel eea aan die machine rommelen, want hij gaat na 20 minuten automatisch uit.

Wel apart. Iedereen roept dat ie zo snel opgewarmd is omdat ie ook een element om de zetgroep heeft zitten. Ik zei ook >10 min. Dus eerste bakkie is niet exact na 10 min; dan begin ik pas met mijn voorbereidingen. En als ik 1x de boel heb door laten lopen, kun je de portafilte ook al haast niet meer aanraken.

Maar goed, ik zal het eens testen. Wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

mphilipp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:49:
[...]

Dan moet ik tussendoor wel eea aan die machine rommelen, want hij gaat na 20 minuten automatisch uit.

Wel apart. Iedereen roept dat ie zo snel opgewarmd is omdat ie ook een element om de zetgroep heeft zitten. Ik zei ook >10 min. Dus eerste bakkie is niet exact na 10 min; dan begin ik pas met mijn voorbereidingen. En als ik 1x de boel heb door laten lopen, kun je de portafilte ook al haast niet meer aanraken.

Maar goed, ik zal het eens testen. Wie weet.
Probeer ook eens de suggestie met een blindfilter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
[...]
En als ik 1x de boel heb door laten lopen, kun je de portafilte ook al haast niet meer aanraken.
Ik kan hem alleen niet meer aanraken, ik verbrand mijn vingers.. als ik hem na een half uur ga gebruiken.

Na 20' valt hij uit! De mijne staat de ganse dag aan... zin in koffie, hoef ik geen 10' meer te wachten... gaat pas uit na mijn laatste middag koffie. 's Avonds drinken wij geen koffie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

EU regeltjes...gaat vanzelf. Als ik voor die tijd een knoppie indruk, blijft ie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
mphilipp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:53:
[...]

EU regeltjes...gaat vanzelf. Als ik voor die tijd een knoppie indruk, blijft ie aan.
De Sage Dual Boiler biedt de mogelijkheid om de automatische uitschakelfunctie aan te passen of uit te schakelen via het menu:​

Druk op de MENU-knop totdat 'AUTO OFF' op het scherm verschijnt.​
manualslib.fr
+7
ManualsLib
+7
manualzz.com
+7

Gebruik de pijltjestoetsen om de instelling aan te passen.​

Bevestig de wijziging door op de EXIT-knop te drukken.

Bij mijn Lelit Bianca staat dit uitgeschakeld, want voldoende zonnepanelen en thuisbatterij en als er geen zon is, dan valt het verbruik nog altijd dik mee, vergeleken met onze EV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RigolleM schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:05:
[...]
[i]De Sage Dual Boiler biedt de mogelijkheid om de automatische uitschakelfunctie aan te passen of uit te schakelen via het menu:​
Helaas, dat klopt niet. Die menuoptie is er niet. Misschien was het bij de oude machines zo, maar de nieuwe hebben een auto-off functie die niet uit te schakelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 19:52
mphilipp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:53:
[...]

Mijn Profitec is Duits/Italiaans en die gaat niet vanzelf uit... Heeft niks met de EU te maken hoor.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ozzie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:33:
[...]
Mijn Profitec is Duits/Italiaans en die gaat niet vanzelf uit... Heeft niks met de EU te maken hoor.
Maakt toch niet uit. Die van mij gaat wel uit...EU regel of niet. Dat is wat steeds wordt gezegd. De Gaggia heeft dat ook, en daar is zelfs een mod voor. Maar het doet er niet toe, ik kan het niet uitschakelen, dus laten we het onderwerp afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

headout

Oi oi!

mphilipp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:00:
[...]EU regel of niet. Dat is wat steeds wordt gezegd.
Correct, tot mijn eigen verbazing heeft de Gaggia, maar ook de Rancilio Silvia (vanaf V4) dit. En is inderdaad een EU regel die voorschrijft dat een apparaat niet meer dan zoveel Watt in standby modus mag verbruiken.

https://ec.europa.eu/info...-and-networked-standby_en

Gelukkig geen hinder ervan met mijn V3 Silvia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
mphilipp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:00:
[...]

Maakt toch niet uit. Die van mij gaat wel uit...EU regel of niet. Dat is wat steeds wordt gezegd. De Gaggia heeft dat ook, en daar is zelfs een mod voor. Maar het doet er niet toe, ik kan het niet uitschakelen, dus laten we het onderwerp afsluiten.
Maakt wel uit, ik zou bv. zo geen espresso machine willen die niet uitschakelbaar is, is echt een deal-breaker.

Als je zin krijgt in koffie, moet je eerst 10' zitten wachten... krijg je een teams call binnen van langer dan 20', is hij weer uitgeschakeld, zo blijf je oneindig bezig.. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:12
Mijn Profitec Jump en Moccamaster hebben het ook. Wel pas na +- 45 minuten. Bij de Profitec kan ik het trouwens uitzetten. Bij de Moccamaster is het een kwestie van weer even opnieuw aanzetten mocht er nog wat in de kan zetten..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:15
RigolleM schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:27:
[...]

Maakt wel uit, ik zou bv. zo geen espresso machine willen die niet uitschakelbaar is, is echt een deal-breaker.

Als je zin krijgt in koffie, moet je eerst 10' zitten wachten... krijg je een teams call binnen van langer dan 20', is hij weer uitgeschakeld, zo blijf je oneindig bezig.. :*)
Ja want als hij na 20min uitschakelt is het water ook gelijk weer helemaal afgekoeld... , stel je niet zo aan man, als je hem daarna weer aan zet is het water binnen 2 minuten weer op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:35
ramrodwillem schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:52:
[...]

Ja want als hij na 20min uitschakelt is het water ook gelijk weer helemaal afgekoeld... , stel je niet zo aan man, als je hem daarna weer aan zet is het water binnen 2 minuten weer op temperatuur.
Zou voor mij ook een dealbreaker zijn, lijkt me enorm onhandig. In de praktijk zet je ‘m natuurlijk niet gelijk weer aan, beetje vreemd voorbeeld dus, die 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
headout schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:44:
[...]

Correct, tot mijn eigen verbazing heeft de Gaggia, maar ook de Rancilio Silvia (vanaf V4) dit. En is inderdaad een EU regel die voorschrijft dat een apparaat niet meer dan zoveel Watt in standby modus mag verbruiken.

https://ec.europa.eu/info...-and-networked-standby_en

Gelukkig geen hinder ervan met mijn V3 Silvia.
Hiep hoera voor al die geweldige EU regels :+

Volgens mij heeft de EU wel iets beters te doen dan dit soort regels bedenken. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:15
edozat1 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:58:
[...]

Zou voor mij ook een dealbreaker zijn, lijkt me enorm onhandig. In de praktijk zet je ‘m natuurlijk niet gelijk weer aan, beetje vreemd voorbeeld dus, die 2 minuten.
En waarom zou je hem niet weer direct weer aan zetten, doe ik regelmatig, als die 20min net zijn verstreken. Die 2 min waren een voorbeeld he, had ook 1 3,4,5,6 enz minuten kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edozat1
ramrodwillem schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:47:
[...]

En waarom zou je hem niet weer direct weer aan zetten, doe ik regelmatig, als die 20min net zijn verstreken. Die 2 min waren een voorbeeld he, had ook 1 3,4,5,6 enz minuten kunnen zijn.
Ok, misschien vind jij het prima om dat te doen, maar moet ik serieus uitleggen waarom het voor mij onhandig is om elke 20 minuten mijn espressomachine aan te zetten? Er zijn net al twee hele praktische voorbeelden gegeven.
RigolleM schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:27:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Toch bij dat ik gewoon op de Jura het op 8uur heb kunnen instellen.

En die ook geen 20 min over opwarmen duurt.. die meeting van het voorbeeld is mijn koffie al grotendeels op en loop ik even op een neer voor een nieuwe bak.

Wist dat het veel meer gedoe zou zijn. Maar wacht je in de ochtend serieus 20 minuten tot het warm is voor je koffie kan zetten? Dan moet je wekker een stuk vroeger..
Of kan die handeling geautomatiseerd via smart home ideetjes?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
Dennis1812 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:16:

En die ook geen 20 min over opwarmen duurt.. die meeting van het voorbeeld is mijn koffie al grotendeels op en loop ik even op een neer voor een nieuwe bak.

Wist dat het veel meer gedoe zou zijn. Maar wacht je in de ochtend serieus 20 minuten tot het warm is voor je koffie kan zetten? Dan moet je wekker een stuk vroeger..
Nee, ik zet 'm aan en uit met Home Assistant, dus ik hoef niet te wachten. Ik drink meestal 2 koffie, na het ontbijt en na de lunch, daarna gaat hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 16:19

Mijn Lelit Mara doet er ook ongeveer 15-20 minuten over om op te warmen. Ik zet de machine aan onderweg naar de badkamer. Als ik uit de douche kom en ontbijt heb klaargemaakt kan ik precies optijd mijn espresso maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie

Kan op mijn machine instellen hoe laat die aan moet, maar ik heb een slimme stekker ertussen zitten. Gaat gewoon om 6:00 aan 's ochtends en als ik dan om 6:30 een koffie wil maken dan is die helemaal warm en klaar om te gaan.
Behalve vanochtend, want het water was op dus toen ging die niet opwarmen :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 20:16
Wat vinden we van de Espresso Series 1? Volgens mij een erg mooie machine met een hoop techniek erin. Prijs valt mij ook erg mee. Maar ja durven we het aan om er 1 ongezien en zonder ervaring/reviews te bestellen?

Zie nu dat hij alleen in de US beschikbaar is en pas ergens in 2026 in andere landen

[ Voor 13% gewijzigd door GoEV6 op 23-04-2025 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb 'm een half uur laten opwarmen. Bij volgens mij 15 min heb ik even een leeg shot getapt, portafilter gedroogd en terug gezet. Toen weer even gewacht en bij elkaar na ruim 30min een espresso getapt. Ging nu netjes in 25s. De tweede duurde een paar tellen langer, maar niet tè lang. Een paar tellen is niet verontrustend volgens mij.

Dus blijkbaar toch een groot verschil met langer opwarmen. Grappig, dan zijn echt alle youtubers die iets over dit apparaat vertellen aan het liegen... :+ Want ze roepen allemaal dat je al na 10 minuten aan de gang kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 16:59

bebopper

I'm an absolute beginner...

GoEV6 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:52:
Wat vinden we van de Espresso Series 1? Volgens mij een erg mooie machine met een hoop techniek erin. Prijs valt mij ook erg mee. Maar ja durven we het aan om er 1 ongezien en zonder ervaring/reviews te bestellen?

Zie nu dat hij alleen in de US beschikbaar is en pas ergens in 2026 in andere landen
Mooi ding, moet zeggen dat ik deze, als hij hier beschikbaar zou zijn en de prijs US$=euro, wel zou willen bestellen. Fellow heeft toch een goede naam en de prijs is erg competitief. Maar hij zal zodra ie beschikbaar komt wel een ander prijskaartje krijgen in euros...

Misschien maar goed ook dat we nog even moeten wachten, kan ik reviews uit de US bekijken voordat ik toegeef aan mijn eerst impuls :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 16:17

Lijkt heel erg op die superdeluxe machines met die al die precieze profiling instellingen, ben de naam even kwijt. Zou best een redelijke prijs zijn zo, die machines zijn 3k+?

Zit zelf een beetje met een schijn oog naar die nieuwe Flair 58 Plus 2 (wat een achterlijke naam), dankzij de opwarmfunctie in de water'tank'. Plus zo'n lever ding lijkt me leuk. Handmalertje erbij, en de thuis setup wordt wat kleiner en simpeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Zebby schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:32:
[...]

Lijkt heel erg op die superdeluxe machines met die al die precieze profiling instellingen, ben de naam even kwijt. Zou best een redelijke prijs zijn zo, die machines zijn 3k+?

Zit zelf een beetje met een schijn oog naar die nieuwe Flair 58 Plus 2 (wat een achterlijke naam), dankzij de opwarmfunctie in de water'tank'. Plus zo'n lever ding lijkt me leuk. Handmalertje erbij, en de thuis setup wordt wat kleiner en simpeler.
Mijn gok is dat je de Decent bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

En of de prijs in de buurt blijft van wat ie nu is, want transport naar EU is duâh en de invoerrechtensituatie is nog onzeker...

Je wil met zo'n machine ook echt een serviceorganisatie in de EU hebben, waar je onderdelen kunt krijgen en voor reparaties terecht kunt. Je moet er niet aan denken dat je dat ding terug moet sturen naar de VS...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
mphilipp schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:58:
Dus blijkbaar toch een groot verschil met langer opwarmen. Grappig, dan zijn echt alle youtubers die iets over dit apparaat vertellen aan het liegen... :+ Want ze roepen allemaal dat je al na 10 minuten aan de gang kunt.
Ze liegen niet, je hebt een koffie na 10'.. maar is gewoon niet te drinken. Die YT'ers zetten verschillende koffie's na elkaar tot ze het perfecte beeld hebben om te monteren in hun YT-filmpje, om daarna lekker te vertellen na 10' heb je een lekkere koffie |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-10 18:47
Gisteren nieuwe flat portafilters binnen gehad. Nog geen grote chaos veroorzaakt. Dus ik ben tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JchBzri5pH3p2ThT2bMbIFr2p7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJpIbgwFSxQ70kqOTMY0GLVw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KYqYYeLCdxQqV1jAk4zHoEk_rI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZI6czEjhPn8tS2y1ocTvP2hK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19
Ozzie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:02:
[...]

Kan op mijn machine instellen hoe laat die aan moet, maar ik heb een slimme stekker ertussen zitten. Gaat gewoon om 6:00 aan 's ochtends en als ik dan om 6:30 een koffie wil maken dan is die helemaal warm en klaar om te gaan.
Behalve vanochtend, want het water was op dus toen ging die niet opwarmen :)
Hier nu ook weer een slimme stekker (Shelly Plug S) die aan gaat in de ochtend en dan 2 uur later weer uit. Komt uit op gemiddeld 0,75kWh per dag.
Voorheen had ik de machine in spaarstand mode staan waarbij de machine in spaarstand ging na ik dacht 1 uur inactief, dan de water temp op 60-70 graden hield. Verbruik dan is 2.75 kWh per dag wat ik niet eens zo gek vind voor een dual boiler.

Als het toch allemaal snel moet doe ik de portafilter onder de Quooker kraan en heb je na 10 min ook een prima espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Jfwiet schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:09:
Gisteren nieuwe flat portafilters binnen gehad. Nog geen grote chaos veroorzaakt. Dus ik ben tevreden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi. Meteen maar 2 gekocht zie ik :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-10 18:47
robbynaish schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:50:
[...]

Mooi. Meteen maar 2 gekocht zie ik :)
Ja, had er niet zoveel vertrouwen meer in. Had via Amazon Normcore besteld (totaal 6) en die bleken allemaal niet flat te zijn. Dus deze gekocht en 2 omdat ik zeker wilde zijn. En heb nu dus 1 perfect vlakke en 1 net niet vlakke (maar nog bruikbaar).

Omdat ik mijn Rancilio heb gemod met Gaggimate kan ik mijn koffie machine toevoegen aan Apple Home. 2x een ESP32 en scherm, dus goed voor 2-3 watt standby verbruik. Maar wel opgewarmde boiler in de ochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0W3DRfTBBBCOGMX9zwRWSOc46g4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D7u35BcStu2muDtNc3N6ynww.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Jfwiet schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:17:
[...]

Omdat ik mijn Rancilio heb gemod met Gaggimate kan ik mijn koffie machine toevoegen aan Apple Home. 2x een ESP32 en scherm, dus goed voor 2-3 watt standby verbruik. Maar wel opgewarmde boiler in de ochtend.

[Afbeelding]
Nice, als mijn huidige machine het begeeft, ga ik ook over op een apparaat met Gaggimate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Jfwiet schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:17:
[...]

Ja, had er niet zoveel vertrouwen meer in. Had via Amazon Normcore besteld (totaal 6) en die bleken allemaal niet flat te zijn. Dus deze gekocht en 2 omdat ik zeker wilde zijn. En heb nu dus 1 perfect vlakke en 1 net niet vlakke (maar nog bruikbaar).

[Afbeelding]
Cool. Nou dat kan mijn machine allemaal niet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:07
Vraag voor de Jura bezitters:
Onze Jura E8 van nog geen jaar oud, begint naar ons idee steeds meer geluid te maken. Dat je ze hoort is normaal maar het is gewoon echt hard.
Bijgevoegd een filmpje:

YouTube: 26 april 2025

Is dit normaal?
Klinkt mij als de waterpomp/solenoid die iets laat trillen/resoneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016

ParaWM

Pro Prutser

Nee, zo klinkt de mijne na ruim 2 jaar niet nee. Misschien het filmpje delen met Jura customer support?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
DrNizeGuy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:42:
Onze Jura E8 van nog geen jaar oud, begint naar ons idee steeds meer geluid te maken. Dat je ze hoort is normaal maar het is gewoon echt hard.
Bijgevoegd een filmpje:

Is dit normaal?
Maakt het nog verschil hoe hoog je de koffie uitloop zet? Mijn machine, ook een E8 [EB) maar dan van bijna 4 jaar oud, wil ook nog wel eens wat meer lawaai maken / resoneren als de uitloop op een beplaalde hoogte staat. Maar het is niet zo erg als in jouw filmpje.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:14
DrNizeGuy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:42:
Bijgevoegd een filmpje:

Is dit normaal?
Ik heb ook ooit zoiets gehad en toen was er iets (ik meen een pomp) losgetrild. Kortste klap even Jura bellen en regelen dat je het filmpje op kunt sturen om het te laten horen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:07
Duidelijk verhaal, ik ga ze bellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joop
  • Niet online
Hercul3s schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:11:
[...]

Bij een Gaggia heb ik wel eens gehad dat er een heel klein stukje kalk in de driewegklep zat die de boel blokkeerde. De opening in die klep is heel klein en kan relatief makkelijk verstopt raken. Kan zijn dat dat het is. Het beste is om die klep te vinden en even te demonteren en schoon te maken. Eventueel zou je nog een ronde ontkalken kunnen proberen en kijken of dat het eerst oplost.

Succes!
Helaas nog zonder succes. Tweede ronde ontkalken mocht niet baten en die driewegklep zit op een erg ongelukkige plek gemonteerd waar ik hem er eigenlijk niet uit krijg. Kan ook geen filmpje vinden van iemand die de driewegklep uit deze machine gemonteerd. Zal de fabrikant is vragen of zij de oplossing hebben, voordat de machine geheel uit elkaar moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerwin486741
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-10 18:55
Misschien een leuke bonentip: https://rojascoffee.com/

Mijn buren. Ze halen de bonen rechtstreeks van de Colombiaanse boer. Geen tussenpartijen. Goede prijs, smaakvolle espresso. Zelf vind ik de "San Isidro" 't lekkerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Gerwin486741 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:08:
Misschien een leuke bonentip: https://rojascoffee.com/

Mijn buren. Ze halen de bonen rechtstreeks van de Colombiaanse boer. Geen tussenpartijen. Goede prijs, smaakvolle espresso. Zelf vind ik de "San Isidro" 't lekkerste.
Zijn deze bonen ook geschikt voor vol-automaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 18:23
.Joop schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:57:
[...]

Helaas nog zonder succes. Tweede ronde ontkalken mocht niet baten en die driewegklep zit op een erg ongelukkige plek gemonteerd waar ik hem er eigenlijk niet uit krijg. Kan ook geen filmpje vinden van iemand die de driewegklep uit deze machine gemonteerd. Zal de fabrikant is vragen of zij de oplossing hebben, voordat de machine geheel uit elkaar moet.
Lijkt het design hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joop
  • Niet online
Helaas niet, die is goed toegankelijk. Hij lijkt aardig op onderstaande video. Die meneer haalt echter alles eruit voordat de driewegklep eruit komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Ik heb in een vlaag van semi-verstandsverbijstering mijn Sage Barista Touch te koop gezet om te upgraden, naar iets...

En nu heb ik geen idee meer welke kant op te gaan, nl een Sage Oracle (dus alsnog halfautomaat) of een losse machine + fatsoenlijke maler.

Liever niet 2 apparaten op een klein blad, ben meer van het gemak dan uitgebreid experimenteren met maling etc.. Daarentegen waardeer ik een goede espresso met fatsoenlijke crema (die ik overigens ook uit de Sage kon krijgen). En heel af en toe een melkspecialiteit voor vrienden.

Vragen, vragen.... :-)

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 15:50
Skyrunner schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:03:
Ik heb in een vlaag van semi-verstandsverbijstering mijn Sage Barista Touch te koop gezet om te upgraden, naar iets...

En nu heb ik geen idee meer welke kant op te gaan, nl een Sage Oracle (dus alsnog halfautomaat) of een losse machine + fatsoenlijke maler.

Liever niet 2 apparaten op een klein blad, ben meer van het gemak dan uitgebreid experimenteren met maling etc.. Daarentegen waardeer ik een goede espresso met fatsoenlijke crema (die ik overigens ook uit de Sage kon krijgen). En heel af en toe een melkspecialiteit voor vrienden.

Als je en geen 2 losse apparaten op je keukenblad wil en niet van experimenteren houdt met malingen, dan ga je toch lekker voor de Sage Oracle?

Ik ben zelf de andere keuze opgegaan. Ik heb een losse Timemore 064S gekocht bij mn Barista Pro. Die het prima doet maar uiteindelijk ruimte gaat maken voor een Decent (naar alle waarschijnlijkheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Puntje-NL schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:14:
[...]

Als je en geen 2 losse apparaten op je keukenblad wil en niet van experimenteren houdt met malingen, dan ga je toch lekker voor de Sage Oracle?

Ik ben zelf de andere keuze opgegaan. Ik heb een losse Timemore 064S gekocht bij mn Barista Pro. Die het prima doet maar uiteindelijk ruimte gaat maken voor een Decent (naar alle waarschijnlijkheid)
Van een Sage naar een decent, jij moet wel op Reddit r/espresso zitten. Zonder gekheid, ik zou maar opschieten dan als je die machine uit Amerika wil halen. Die gaan binnenkort heel duur worden dankzij onze oranje vriend in het Witte Huis ;)

Het is overigens wel een grappig fenomeen. Europeanen die een Amerikaanse machine/maler willen, terwijl de Amerikanen de tegenovergestelde route bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
cryptapix schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:38:
[...]

Van een Sage naar een decent, jij moet wel op Reddit r/espresso zitten. Zonder gekheid, ik zou maar opschieten dan als je die machine uit Amerika wil halen. Die gaan binnenkort heel duur worden dankzij onze oranje vriend in het Witte Huis ;)

Het is overigens wel een grappig fenomeen. Europeanen die een Amerikaanse machine/maler willen, terwijl de Amerikanen de tegenovergestelde route bewandelen.
Amerika? Komt vers uit Hong Kong en dat lijken nou net onze nieuwe vrienden te worden haha! Alle gekheid op een stokje. Ik heb dit wel besloten na lang overwegen hoor :). Gekeken naar een Linea Micra - Arkel Coast - nu ook the Fellow. Maar ik kom er toch op uit dat ik die lelijke tablet het beste kan kopen omdat je er alles mee kunt. Het beste voor je geld zeg maar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Puntje-NL schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:42:
[...]

Amerika? Komt vers uit Hong Kong en dat lijken nou net onze nieuwe vrienden te worden haha! Alle gekheid op een stokje. Ik heb dit wel besloten na lang overwegen hoor :). Gekeken naar een Linea Micra - Arkel Coast - nu ook the Fellow. Maar ik kom er toch op uit dat ik die lelijke tablet het beste kan kopen omdat je er alles mee kunt. Het beste voor je geld zeg maar ;)
'Het beste' is alsnog heel relatief hoor :) Als er een machine 'het beste' was dan kocht iedereen die.

Ik vind mijn Profitec Drive het beste en in ieder geval mooier dan een lelijke tablet op mijn machine geplakt ala Tesla. Maar ik wil ook geen ingewikkelde flow profiles instellen, dus dat scheelt. Ik gebruik de flow control die wel op mijn apparaat zit sowieso bijzonder weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Ozzie schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:55:
[...]

'Het beste' is alsnog heel relatief hoor :) Als er een machine 'het beste' was dan kocht iedereen die.
Het beste is wat je jezelf kunt veroorloven, maar uiteindelijk heeft de espressomachine het minste invloed op het eindresultaat.
Ik vind mijn Profitec Drive het beste en in ieder geval mooier dan een lelijke tablet op mijn machine geplakt ala Tesla. Maar ik wil ook geen ingewikkelde flow profiles instellen, dus dat scheelt. Ik gebruik de flow control die wel op mijn apparaat zit sowieso bijzonder weinig.
Prachtig dat de Profitec Drive voor u de beste machine is, maar waarom de Decent zo afbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
[...]

Haha klopt, vandaar dat ik erbij zet dat dit het beste is voor mij :). Ik snap trouwens niet waarom iedereen die Decent met een Tesla vergelijkt en ik rij er zelf 1.. Omdat er een tablet op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
RigolleM schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:14:
[...]

Het beste is wat je jezelf kunt veroorloven, maar uiteindelijk heeft de espressomachine het minste invloed op het eindresultaat.

[...]

Prachtig dat de Profitec Drive voor u de beste machine is, maar waarom de Decent zo afbreken?
Valt toch ook wel mee? Zeg alleen dat ik er een lelijke tablet op vind zitten. Dat zei Puntje-NL overigens zelf ook al.
Puntje-NL schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:16:
[...]

Haha klopt, vandaar dat ik erbij zet dat dit het beste is voor mij :). Ik snap trouwens niet waarom iedereen die Decent met een Tesla vergelijkt en ik rij er zelf 1.. Omdat er een tablet op zit?
Dat ja. Bij Tesla's zit dit tablet ook ook zo hop in het midden opgeplakt. Dat vind ik ook niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Puntje-NL schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:42:
[...]

Ah dat wist ik niet; ik dacht dat het een Amerikaanse machine is. Het beste voor je geld; ach dat is relatief. Ik vind het niet het beste voor je geld, al is dat afhankelijk van wat je belangrijk vindt aan een machine. Daarnaast vind ik dat ding ook nog eens lelijk, maar smaak is iets persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Ozzie schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:22:
[...]
Valt toch ook wel mee? Zeg alleen dat ik er een lelijke tablet op vind zitten. Dat zei Puntje-NL overigens zelf ook al.
Dat mag JIJ vinden, maar hier leest zowat iedereen mee en ik vond het een zeer negatief statement richting Decent.
Dat ja. Bij Tesla's zit dit tablet ook ook zo hop in het midden opgeplakt. Dat vind ik ook niet mooi.
Waarom zitten er 2 analoge meters op uw Drive, oogt wat anno jaren 80-90.. vind ik ook niet mooi :+

Zit zelf met analoge meters op mijn Bianca :F 8)

[ Voor 4% gewijzigd door RigolleM op 28-04-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Skyrunner schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:03:

Meraki al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Beetje buiten budget, wel mooie machine. Dual boiler dus lange(re) opwarmtijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Skyrunner schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:35:
[...]

een Dual Boiler heeft niet veel meer tijd nodig om op te warmen. De stoomboiler bevat niet veel water en heeft een warmtecapaciteit van circa 1500W; die extra tijd is < 3 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
[...]

Is een Sage Oracle ook geen DB?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
RigolleM schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:30:
[...]

Dat mag JIJ vinden, maar hier leest zowat iedereen mee en ik vond het een zeer negatief statement richting Decent.
Nou nou, ik vind het een beetje overdreven allemaal 'zeer negatief statement'. Ik zeg gewoon dat ik het een lelijk ding vind omdat er een grote tablet op zit.

Mensen die hem hebben worden er heel blij van en dat is helemaal prima. Andere mensen vinden een E61 apparaat weer lelijk, ouderwets of inefficient en dan mogen ze ook gewoon vinden, daar heb ik ook geen moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Ozzie schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:35:
[...]

Nou nou, ik vind het een beetje overdreven allemaal 'zeer negatief statement'. Ik zeg gewoon dat ik het een lelijk ding vind omdat er een grote tablet op zit.
Het is de manier waarop je het geschreven hebt, samen met het flow profile-deel vond IK het behoorlijk negatief. De tablet is nu juist het 'concept' van de Decent, en je hoeft geen flow profile expert te zijn als je een Decent in huis haalt, want je kan perfect profiles downloaden van anderen.

Idem Tesla, ze namen een iPad en bouwden er een auto rond :+
Mensen die hem hebben worden er heel blij van en dat is helemaal prima. Andere mensen vinden een E61 apparaat weer lelijk, ouderwets of inefficient en dan mogen ze ook gewoon vinden, daar heb ik ook geen moeite mee.
Ik vind mijn Bianca nu ook niet moeders mooiste, maar prijs/kwaliteit was hij pakken goedkoper (3 jaar geleden) dan bv. Profitec Pro 700. Hij stond tussen de Pro 600 en Pro 700, dus ik kon echt vergelijken, maar kon die € 1 000 niet verdedigen qua meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
[...]

Gewoon een erg leuke machine hoor! Misschien wel de leukste machine die ik heb gehad, ook voor filter. Enige wat ik vond is dat de machine wat minder geschikt is voor de wat meer klassieke espresso met een goed mondgevoel.
Je kan oneindig experimenteren :9
Zie mijn eerdere post met profiel voor wat meer medium/dark roast waarvan je denkt dat kan geen goede resultaten geven maar toch wel _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door robbynaish op 28-04-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
[...]

Opwarmtijd valt wel mee hoor, maar als dit buiten het budget valt zou ik toch iets met een losse malen nemen.

Als je een beetje technisch bent kun je Gaggimate of een soort gelijk project pakken. En dan tweedehands een gaggia classic of rancillo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova95
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-04 17:18
Hi,

wat vinden jullie van platformen zoals Koffie Kenner?

Van de ene kant vind ik het leuk dat ze zoveel verschillende koffie aanbieden. Van de andere kant maakt het de keten alleen maar langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 14:57

JanvD

Portretfotograaf

Nova95 schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:18:
Hi,

wat vinden jullie van platformen zoals Koffie Kenner?

Van de ene kant vind ik het leuk dat ze zoveel verschillende koffie aanbieden. Van de andere kant maakt het de keten alleen maar langer.
Geen mening. Wat je kan doen is daar neuzen, maar vervolgens bij de brander zelf bestellen. Probleem opgelost.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 05-10 20:19
RigolleM schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:14:
[...]

Hmm, ik zou zelf best een Decent willen bezitten, maar na een paar keer nu mijn electronische neus te hebben gestoten aan zaken die ineens niet meer werken door missende servers etc. ben ik wat meer paranoïde geworden wat betreft 'verbonden' apparatuur, ik zie de voordelen, maar heb te vaak de knauw gevoeld van Miep Kniep bij de fabrikant die de server wegmikt om de volgende iteratie aan de man te brengen, zie bv de Nest thermostaat, waar een paar modellen gewoon naar de vuulhoop kunnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
RoosW schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:55:
[...]

Hmm, ik zou zelf best een Decent willen bezitten, maar na een paar keer nu mijn electronische neus te hebben gestoten aan zaken die ineens niet meer werken door missende servers etc. ben ik wat meer paranoïde geworden wat betreft 'verbonden' apparatuur, ik zie de voordelen, maar heb te vaak de knauw gevoeld van Miep Kniep bij de fabrikant die de server wegmikt om de volgende iteratie aan de man te brengen, zie bv de Nest thermostaat, waar een paar modellen gewoon naar de vuulhoop kunnen..
Mee eens, en dan blijf je zitten met een (half) onbruikbaar apparaat. Dan liever zelf knutselen :)

Het is vaak ook veel te dure functionaliteit, net als bij airco's bijvoorbeeld 129 euro wifi kit. Ik maak het zelf en het kost nog niet eens 20 euro en ben niet afhankelijk van een server in de cloud.

Daarom wordt ik blij van ontwikkelingen als Gaggimate etc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robbynaish
Freezhost schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:04:
[...]

Mee eens, en dan blijf je zitten met een (half) onbruikbaar apparaat. Dan liever zelf knutselen :)

Het is vaak ook veel te dure functionaliteit, net als bij airco's bijvoorbeeld 129 euro wifi kit. Ik maak het zelf en het kost nog niet eens 20 euro en ben niet afhankelijk van een server in de cloud.

Decent gaat al heel wat jaartjes mee zonder problemen. En ja ook zonder internet functioneel, en als je wilt kan je zelfs de tablet verwijderen en handmatig bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
RigolleM schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:27:
[...]

Is een Sage Oracle ook geen DB?
Klopt.

Ik denk eigenlijk nu van de halfautomaat af te gaan stappen en terug te gaan naar een volautomaat.

Ik ben de enige die thuis dagelijks een espresso drink waarbij Jura kwaliteit eigenlijk goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
robbynaish schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:15:
[...]

Decent gaat al heel wat jaartjes mee zonder problemen. En ja ook zonder internet functioneel, en als je wilt kan je zelfs de tablet verwijderen en handmatig bedienen.
Er zijn uitzonderingen maar dat mag ook wel voor die prijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntje-NL
Freezhost schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:04:
[...]

Gaggimate is enorm goed bezig met ontwikkelen inderdaad. Jammer genoeg is dit ook duurder geworden vanwege de plug and play kit, wel goed te begrijpen met de vraag die er naar is.

Een Decent vind ik zelf niet overpriced met alles wat erin zit en wat je ermee kunt doen, maar misschien ben ik biased. Als ik het vergelijk met La Marzocco... Vergeet niet dat je voor de prijs ook betaald voor research en het up to date houden.

Achjoh, ieder z'n ding _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:58

kaanmijo

Picobello B.V.

Aangezien ik de enige in huis ben die koffie drinkt (1-2 keer per dag) heb ik eigenlijk nooit die hopper van mijn Barista Express gebruikt. Een tijdje geleden kwam ik de ARO Espresso Single Dose Hopper tegen. Vorige week deze gekregen voor mijn verjaardag en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Nadat ik hem had geïnstalleerd heb ik er met dat pompje op de bovenkant nog genoeg oude gemalen koffie uit weten te pompen om nog 2 espresso's mee te maken. Als ik nu een vers kopje zet, de molen klaar is en ik nogmaals een paar keer op die pomp druk komt er echt nog wel een significante hoeveelheid koffie uit die molen zetten. Blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQZoRmdsjWD7ye7kghKz0EB_TsM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wi8qNjlzDcF0A26NTB6Hu2wx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Laatst online: 17-09 11:09
Binnenkort wil ik overstappen van mijn inbouw volautomaat naar een halfautomatische setup. Daarvoor heb ik nu de gaggia e24 (die ik wil uitbreiden met gaggimate) op het ook.

Ik twijfel alleen of ik voor de eureka specialita of de turbo zou moeten gaan. Is het verschil in burr size te rechtvaardigen voor de verhoogde prijs? Ik heb meestal mijn koffiebonen van brandzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Dit jaar een verjaardag met een mooi rond nummer en de flinke kosten van een compleet gerenoveerd huis iets achter ons... ik kan (en mag) kijken naar een nieuwe espresso setup ter vervanging van de G-iota DF54 (uit 2021, de v1 versie) en Profitec Pro 300 (2e hands gekocht in 2016) 8)

Afgelopen weekend helaas niet de staatsloterij gewonnen dus onderstaande dream combi gaat het helaas toch niet worden (maar kan het niet laten toch de mooie plaatjes er nog eens bij te halen :9~ ).

Ozik Bold MK3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LEJpuZNMTDKOf3LXh3CUl_UeGU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/PJWdOJZFY4I1E0ps0tixGQKE.webp?f=user_large

Weber Workshops EG-1 (als 2e optie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvFN6fa8ow2RV619rNuBpdw7IhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9TDIbC6nFwApag0Bx5OmKTU.webp?f=fotoalbum_large

Kees van der Westen Speedster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XbzakT3ay8gzVyUitInRCmW4WU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ox7hKnSTOufWZjObIuJgAEDA.jpg?f=fotoalbum_large

Wat staat er dan wel op de shortlist?

Qua grinder neig ik heel erg naar de Lagom P64, hoewel ik ook de G-Iota Pro83 VS heel interessant vind.

Van die specifieke G-Iota helaas weinig te vinden, de Lagom daarentegen wordt overal geprezen.

G-Iota:
+ grotere maalschijven en verticaal gemonteerd, duidelijk aantrekkelijker geprijst
- weinig ervaringen te vinden, over bouwkwaliteit van G-Iota's zijn wisselende geluiden te horen, maar ik denk dat de conclusie dat de bouwkwaliteit minder zal zijn als die van de Lagom wel correct zal zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ruk8LgByGD-bs-HbIVjX0pIvnNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cPs5eKui80j5W2S34iFj7xbh.webp?f=fotoalbum_large

Lagom P64:
+ zeer veel goede reviews, 64mm schijven (veel keuze), mooi ( _/-\o_), zeer goede bouwkwaliteit
- de prijs...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xC8pMzfhx4M0bCMtcC5rIE3DJfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zS7K8P8tccODEATEOxOJQEuk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kijk in ieder geval heel hard rond voor een 2e hands Lagom P64 op het moment (heb er helaas op het koffiepraat forum eentje gemist een tijdje terug).

De espresso machine is nog een stuk moeilijker, iets meer traditioneel of toch high tech?

San Remo You
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwyLK3tne1OiTtojYwoKJGtnM90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvv55W1M7ycf1DMLAXAFOVcD.jpg?f=fotoalbum_large
+ bewezen kwaliteitsmerk, mooie machine
- helaas wel boven het budget, alleen daarom valt ie eigenlijk af (tenzij er een hele mooie 2e hands kans voorbij komt)

Decent
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMDnEDKHtpRWt64fZGUUSik2Lso=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mQQ4DmvvDxmUeoMIiTcjVfin.jpg?f=user_large
+ high tech, yummy voor tweakers
- hoeveel van al die mogelijkheden ga ik echt gebruiken? en in hoeverre lever ik voor al die high tech (tablet) mogeljk op bouwkwaliteit in? UX van de tablet schijnt redelijk dramatisch te zijn
Ze zijn bezig met een nieuwe versie (de Bengle), maar die gaat waarschijnlijk nog wel even op zich laten wachten.

Maro coffee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0Bk8bHB_Dyr0GsnOd4wQAW75M0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c3976olY247kvP79qPCFvKDt.webp?f=fotoalbum_large
+ ze hebben schijnbaar de UX beter aangepakt als Decent
- het ding is, naar mijn smaak, lelijk - valt dus af

Deze Maro staat er eigenlijk alleen maar tussen omdat het een voorbeeld is van vele nieuwe (onbekende) machines die nu op markt komen, veelal met meer technische 'snufjes'. Een ander voorbeeld daarbij is de Fellow Espresso series 1 die dan ook nog eens een wel hele mooie prijs heeft (ja, in de US helemaal met US$1200, maar zou in Europa ook best wel eens onder de 2000 euro uit kunnen komen). Ik verwacht zelf dat er wel meer van dit soort machines op dat prijspunt gaan komen.

Door dit laatste (en omdat ik niet direct haast heb) denk ik dat ik voor de espresso machine nog een jaartje wacht om te zien wat er nog allemaal komen gaat (tenzij ik die tweedehands San Remo You tegenkom voor een mooie prijs :P ).

Of misschien toch nog maar weer een staatsloterij lot kopen... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
bebopper schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:40:
Dit jaar een verjaardag met een mooi rond nummer en de flinke kosten van een compleet gerenoveerd huis iets achter ons... ik kan (en mag) kijken naar een nieuwe espresso setup ter vervanging van de G-iota DF54 (uit 2021, de v1 versie) en Profitec Pro 300 (2e hands gekocht in 2016) 8)
Alvast gefeliciteerd. Mooie apparaten!
Maar je weet dat je ieder jaar een mooi rond getal hebt om te vieren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

cryptapix schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:46:
[...]

Alvast gefeliciteerd. Mooie apparaten!
Maar je weet dat je ieder jaar een mooi rond getal hebt om te vieren toch?
LOL, ik hoop met deze nieuwe setup minimaal evenlang vooruit te kunnen als met de vorige (oftewel, zeker zo'n 10 jaar)

Was vooral een 'plaatjes dump' om weer even bij te kunnen :9~
Ik hoop met 2e-hands opties de kosten wat te kunnen drukken zodat ik voor de duurdere opties kan gaan en toch binnen budget kan blijven. Dus er zullen wat maanden van speur werk gaan volgen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Ik kijk in ieder geval heel hard rond voor een 2e hands Lagom P64 op het moment (heb er helaas op het koffiepraat forum eentje gemist een tijdje terug).
Dat was dan denk ik de mijne :)
Was vrij snel verkocht.

[ Voor 3% gewijzigd door robbynaish op 30-04-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-10 19:55

De espresso machine is nog een stuk moeilijker, iets meer traditioneel of toch high tech?

San Remo You
[Afbeelding]
+ bewezen kwaliteitsmerk, mooie machine
- helaas wel boven het budget, alleen daarom valt ie eigenlijk af (tenzij er een hele mooie 2e hands kans voorbij komt)
Bij de leverancier van San Remo kan je de YOU uitproberen. Staan een aantal demo modellen en kunnen ook nog wel wat met de prijs doen. ACF is net geweest, dus er zullen nog flink wat modellen staan.

Overigens ben ik uiteindelijk voor een GS3 gegaan. Was er niet van overtuigd dat het de YOU net zo lang mee ging als mijn vorige machine. Maar dat is meer op gevoel en de ervaringen op HB Discord.

[ Voor 3% gewijzigd door c0sje op 30-04-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL

Decent
[Afbeelding]
+ high tech, yummy voor tweakers
- hoeveel van al die mogelijkheden ga ik echt gebruiken? en in hoeverre lever ik voor al die high tech (tablet) mogeljk op bouwkwaliteit in? UX van de tablet schijnt redelijk dramatisch te zijn
Ze zijn bezig met een nieuwe versie (de Bengle), maar die gaat waarschijnlijk nog wel even op zich laten wachten.
Netjes allemaal. De Bengle gaat rond de 6000 USD kosten en komt volgensmij ergens dit jaar uit. Er is een kans dat veel DEPRO users willen overstappen op de Bengle en hun DEPRO weg doen. Kans is er, maar niet gegarandeerd, ik weet niet wat de marktverzadiging in NL is namelijk. Ben wel benieuwd wat het (uiteindelijk) gaat worden :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Puntje-NL schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:31:
[...]

Netjes allemaal. De Bengle gaat rond de 6000 USD kosten en komt volgensmij ergens dit jaar uit. Er is een kans dat veel DEPRO users willen overstappen op de Bengle en hun DEPRO weg doen. Kans is er, maar niet gegarandeerd, ik weet niet wat de marktverzadiging in NL is namelijk. Ben wel benieuwd wat het (uiteindelijk) gaat worden :9~
Zijn niet heel veel Decent eigenaren in NL

Afbeeldingslocatie: https://decentespresso.com/f/0/eu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
robbynaish schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:35:
[...]

Zijn niet heel veel Decent eigenaren in NL

[Afbeelding]
Nog altijd veel meer dan in Italië. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:22
drfruit schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:43:
[...]

Nog altijd veel meer dan in Italië. :P
Daar hebben ze dan ook weinig verstand van goede espresso... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

robbynaish schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:04:
[...]

Dat was dan denk ik de mijne :)
Was vrij snel verkocht.
Dat zou heel goed kunnen, dan heb jij nu mijn echte (Ozik) droommaler (of een broertje/zusje ervan)? Hoe bevalt die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Nee voor zo'n klein landje niet slecht. En in italie gaan ze natuurlijk voor het klassieke spul :)
Laatst wel in Rome in een tentje geweest waar ze zegmaar minder klassiek waren en daar schonken ze uit NL AMOC, Friedhats en Manhattan.
Pagina: 1 ... 239 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1