Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 238 239 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:32

Rubman

Retarded or just overjoyed!

headout schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:59:
[...]

Hoe vaak maak je het filter schoon, en wat was de laatste keer voor deze laatste reiniging?
Wat de branddatum van je bonen eigenlijk?
Branddatum is echt paar weken terug, worden heel vers gebrand altijd hier bij koffie van Hoorn.
Meestal is de branddatum 2 weken oud als het in de winkel ligt zoiets.
Dus laat het 3-4 weken geleden zijn.
Freezhost schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:22:
[...]

Vreemd verhaal, hoe heb je de filters schoongemaakt? Heb je alleen de filterbakjes gedaan of ook het apparaat zelf? Even met een blindfilter reinigen?
Filter uit de zetgroep en met blindfilter schoongemaakt. Zetgroep filter ongeveer wekelijkse prik om even alle aanslag daar vanaf te spoelen, blindfilter zo om de dag dus dat is redelijk standaard qua hoe het is.

Zelf heb ik het vermoeden dat het gewoon de bonen zijn en dat de smaak nu pas anders doorkomt, vind het vrij plots, maar kan wel geloof ik.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:02
Is er hier iemand die iets weet over de versienummers van de software van de Jura E6 EB/EC? Ik heb mijn EC teruggekregen van Jura na reparatie en ik heb ineens de intelligente modus die alleen op de EB zit. Ik vermoed dat ze software van de EB op mijn EC gezet hebben oid. Of is er hier iemand met een EC en de intelligente modus?

[ Voor 9% gewijzigd door cingero op 18-04-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:01
Nog niet eerder meegemaakt, maar ik heb nu een koffie die ik gewoon niet kan drinken. Mijn maag draait al om bij de geur ervan. Niet te doen. Is de Moto Coffee Honduras Cascaritas Yeast Bourgogne. Moeilijk uit te leggen wat het is maar de geur is heel apart en staat me echt tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerwintr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:37
Jfwiet schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:03:
[...]

Upgraden is altijd leuk, ik sta nog wat lager op de ladder met een DF54. Mag ik vragen wat de grote verbetering is? Voor mij is de WAF ook erg belangrijk en de adoptie van de nieuwe koffie is qua beleving al prima in orde. Maar zelf maken is nog een groot probleem :D
Voor mij is het voornamelijk nu het gemak van de workflow, ik hang de portafilter er in en hoef niet los bonen te wegen en daarna het maalsel over brengen naar de portafilter door trillende handen morste ik de laatste weken erg veel koffie :X

De vriendin had in de hele workflow sowieso geen zin en dan zat ze eindstand te klagen als ze vrij was dat ze geen koffie op had.

in combinatie met de machine kan ik nu voor haar de dial in vooraf klaar hebben en hoeft ze alleen te tampen en op de switch voor koffie te klikken en dan weet ik zeker dat er een acceptabel bakje voor haar uit komt. :+

Ik denk dat de DF54 prijs performance wise de beste maler is, het voordeel wat je met een 64 hebt is andere schijven zoals de High Uniformity of de Multipurpose of sweet lab schijven die je later kan kopen.

Wat ook fijn aan singledosen en traploos verstellen is is dat je minder koffie verspilling hebt met dial in vs de libra die ik nu heb.

[ Voor 15% gewijzigd door gerwintr op 18-04-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 15:31
ArjenIsM3 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:52:
Nog niet eerder meegemaakt, maar ik heb nu een koffie die ik gewoon niet kan drinken. Mijn maag draait al om bij de geur ervan. Niet te doen. Is de Moto Coffee Honduras Cascaritas Yeast Bourgogne. Moeilijk uit te leggen wat het is maar de geur is heel apart en staat me echt tegen.
Klinkt als een gefermenteerde boon, niet te haggelen die oude gymschoenen geur en smaak..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:40

Ravhin

no <root>...

ArjenIsM3 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:52:
Dit is dan ook wel een heel aparte boon!
Een bijzondere special uit Honduras! Deze koffie komt van de boer Hidardo Hernández waarbij hij een experimentele fermentatie heeft toegepast met toegevoegde gist van de Bourgogne druif.

De rijpe koffiebessen wordt met de hand geoogst waarvan vervolgens de premium kwaliteitsbonen worden gescheiden. De koffie wordt gewassen, gepulpt en direct in 200 liter vaten gestopt waarin de koffie wordt gefermenteerd met Bourgogne gist gedurende 36 uur in anaërobe vorm.
Dus in plaats van gebruik te maken van de natuurlijk voorkomende gisten en schimmels in de schil van de boon voegen zij zelf een culture toe van de fermentatie van een bourgogne druif. Ik denk dat ik een zakje ga bestellen om te zien wat ze er van gebakken hebben :9
...maar ik kan heel goed begrijpen dat lang niet iedereen hiervan gecharmeerd is ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Laatst online: 23:01
Ravhin schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:27:
[...]

Dit is dan ook wel een heel aparte boon!

[...]

Dus in plaats van gebruik te maken van de natuurlijk voorkomende gisten en schimmels in de schil van de boon voegen zij zelf een culture toe van de fermentatie van een bourgogne druif. Ik denk dat ik een zakje ga bestellen om te zien wat ze er van gebakken hebben :9
...maar ik kan heel goed begrijpen dat lang niet iedereen hiervan gecharmeerd is ;)
Ja klopt, ik ben wel van de anaerobic naturals enzo maar dit is echt another cookie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwintr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:37
ArjenIsM3 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:56:
[...]

Ja klopt, ik ben wel van de anaerobic naturals enzo maar dit is echt another cookie.
Haha ik vond hem wel lekker, maar ik geef toe ben blij dat ik er geen kilo van had.

En met 2 espresso’s had ik ook wel genoeg op 1 dag.

[ Voor 9% gewijzigd door gerwintr op 19-04-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Heb hier de espressomachine (Lelit 41Plus) uit opslag gehaald na een lange periode in het buitenland (> 1jaar). Van te voren zo goed mogelijk schoongemaakt en ontkalkt. Helaas krijg ik nu geen water uit de grouphead.
  • De pomp werkt (hoor je duidelijk) en hij pompt ook water via de slang omhoog.
  • Hij voert het water ook weer af via de uitgaande slang.
  • Ik kan ook water uit de stoomwand krijgen, die zover ik kan zien op de boiler zit aangesloten.
Maar dus geen water uit de grouphead, dus geen espresso..

Wat ik al geprobeerd heb:
  • machine opnieuw ontkalken
  • heet water + cafize in een blind filter om vanaf de onderkant proberen de grouphead schoon te maken (met stoom)
  • met een pipet water door de slang heen te forceren om een eventuele air pocket op te lossen (niet heel nuttig aangezien de pomp gewoon zijn werk lijkt te doen)
Ik voeg even een foto bij met groene pijltjes van de waterflow die wel werken. Iemand een idee waar het probleem ligt en hoe dit opgelost kan worden?

Heb snel weer goede koffie nodig na het verhuizen ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqdJ9RlYGvD9RqU6YLwQ6d3uhV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVDvz83admmxDVuBIP407Ht3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:25
.Joop schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:59:
Heb hier de espressomachine (Lelit 41Plus) uit opslag gehaald na een lange periode in het buitenland (> 1jaar). Van te voren zo goed mogelijk schoongemaakt en ontkalkt. Helaas krijg ik nu geen water uit de grouphead.
  • De pomp werkt (hoor je duidelijk) en hij pompt ook water via de slang omhoog.
  • Hij voert het water ook weer af via de uitgaande slang.
  • Ik kan ook water uit de stoomwand krijgen, die zover ik kan zien op de boiler zit aangesloten.
Maar dus geen water uit de grouphead, dus geen espresso..

Wat ik al geprobeerd heb:
  • machine opnieuw ontkalken
  • heet water + cafize in een blind filter om vanaf de onderkant proberen de grouphead schoon te maken (met stoom)
  • met een pipet water door de slang heen te forceren om een eventuele air pocket op te lossen (niet heel nuttig aangezien de pomp gewoon zijn werk lijkt te doen)
Ik voeg even een foto bij met groene pijltjes van de waterflow die wel werken. Iemand een idee waar het probleem ligt en hoe dit opgelost kan worden?

Heb snel weer goede koffie nodig na het verhuizen ;(

[Afbeelding]
Bij een Gaggia heb ik wel eens gehad dat er een heel klein stukje kalk in de driewegklep zat die de boel blokkeerde. De opening in die klep is heel klein en kan relatief makkelijk verstopt raken. Kan zijn dat dat het is. Het beste is om die klep te vinden en even te demonteren en schoon te maken. Eventueel zou je nog een ronde ontkalken kunnen proberen en kijken of dat het eerst oplost.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:01

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb een vreemd fenomeen met mijn Dual Boiler.... Als ik een espresso maak, dan gaat de eerste altijd te snel. Ik krijg dan in krap 20 seconden 40g eruit. De tweede, op exact dezelfde manier gezet, duurt bijna 30s.

Zelfde maler, zelfde koffie, zelfde hoeveelheid bonen, apparaat is goed opgewarmd (>10min), ik doe ook altijd even een lege shot zodat alles echt goed doorverwarmd en doorgespoeld is. Puck prep is ook precies hetzelfde. Ik doe ergens iets fout denk ik, maar ik snap niet wat. Het is zó consistent, er moet gewoon een aanwijsbare oorzaak zijn.

ohja...apparaat is vrij nieuw en ik heb 'm vorige week nog even schoongemaakt met kafiza. Water is ontkalkt.

[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 22-04-2025 12:28 ]

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Mag ik zeggen dat ik >10 minuten wat te kort vind? Ik merk met mijn dual boiler (Expobar Brewtus IV PID) dat-ie zeker 20 minuten nodig heeft om consistent koffie te zetten.

Verder kan je kijken of het aan je driewegklep ligt. Houd je zelfde routine, maar bij het eerste doorspoelen zet je er een blindfilter op om tegendruk te verkrijgen. Kijk of je daarna wel in 30 seconden je bakkie zet ipv 20 seconden. Ik vermoed dat er iets blijft 'plakken' (geen idee, vraag dat aan @Teus.espresso ;) ) en dat je met je eerste shot dit loswerkt.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-04 09:23

Mavamaarten

Omdat het kan!

mphilipp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:27:
Ik heb een vreemd fenomeen met mijn Dual Boiler.... Als ik een espresso maak, dan gaat de eerste altijd te snel. Ik krijg dan in krap 20 seconden 40g eruit. De tweede, op exact dezelfde manier gezet, duurt bijna 30s.

Zelfde maler, zelfde koffie, zelfde hoeveelheid bonen, apparaat is goed opgewarmd (>10min), ik doe ook altijd even een lege shot zodat alles echt goed doorverwarmd en doorgespoeld is. Puck prep is ook precies hetzelfde. Ik doe ergens iets fout denk ik, maar ik snap niet wat. Het is zó consistent, er moet gewoon een aanwijsbare oorzaak zijn.

ohja...apparaat is vrij nieuw en ik heb 'm vorige week nog even schoongemaakt met kafiza. Water is ontkalkt.
Hoe droog is je portafilter bij je tweede espresso? Als je deze niet extreem goed afdroogt dan kan het overgebleven vocht er wel voor zorgen dat deze minder snel doorloopt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:56

Mijn machine laat ik 30+ min opwarmen en ik merk een gigantisch verschil tussen een shot maken na 10 en na 30 minuten. E61 wel.

Om nog een ander verschil uit te sluiten: gooi je het eerste maalsel weg? Als je een hopper molen hebt, zit er oud maalsel tussen de schijven. Dat kan ook voor een verschil tussen het eerste en het tweede shot zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ravhin schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:45:
Mag ik zeggen dat ik >10 minuten wat te kort vind? Ik merk met mijn dual boiler (Expobar Brewtus IV PID) dat-ie zeker 20 minuten nodig heeft om consistent koffie te zetten.
De boiler zelf is (uiteraard) veel eerder opgewarmd, maar de zetgroep is erg warm en de portafileter warm ik extra op door het 'lege' shot. Volgens mij is ie dan wel goed opgewarmd.
Het gaat om een Sage Dual Boiler trouwens.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

cryptapix schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:07:
[...]
Om nog een ander verschil uit te sluiten: gooi je het eerste maalsel weg? Als je een hopper molen hebt, zit er oud maalsel tussen de schijven. Dat kan ook voor een verschil tussen het eerste en het tweede shot zorgen.
Ik heb een single shot maler (DF64v Gen 2) en ik doe zowel vòòr als na het malen nog een paar keer extra op het balgje kloppen (motor uit/aan) dus ik denk niet dat er nog wat in zit. Als er wat is, kan het niet significant zijn. Misschien een halve boon ofzo; dat kan nooit zoveel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05

Doe jij een flush off niet? Ik heb ooit een video gezien van iemand die een test deed met een Sage flushen en vrijwel direct een bakje zetten gaf een heel nader resultaat dan flushen en even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:27
Je zegt dat je alles hetzelfde doet behalve de tijd verstreken nadat je de machine hebt aangezet. Temperatuur door en door is super belangrijk. Zet eens de machine aan en wacht een half uur voordat je de eerste koffie maakt. Is het verschil met de tweede dan nog steeds zo groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Teus.espresso schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:25:
Je zegt dat je alles hetzelfde doet behalve de tijd verstreken nadat je de machine hebt aangezet. Temperatuur door en door is super belangrijk. Zet eens de machine aan en wacht een half uur voordat je de eerste koffie maakt. Is het verschil met de tweede dan nog steeds zo groot?
Dan moet ik tussendoor wel eea aan die machine rommelen, want hij gaat na 20 minuten automatisch uit.

Wel apart. Iedereen roept dat ie zo snel opgewarmd is omdat ie ook een element om de zetgroep heeft zitten. Ik zei ook >10 min. Dus eerste bakkie is niet exact na 10 min; dan begin ik pas met mijn voorbereidingen. En als ik 1x de boel heb door laten lopen, kun je de portafilte ook al haast niet meer aanraken.

Maar goed, ik zal het eens testen. Wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

mphilipp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:49:
[...]

Dan moet ik tussendoor wel eea aan die machine rommelen, want hij gaat na 20 minuten automatisch uit.

Wel apart. Iedereen roept dat ie zo snel opgewarmd is omdat ie ook een element om de zetgroep heeft zitten. Ik zei ook >10 min. Dus eerste bakkie is niet exact na 10 min; dan begin ik pas met mijn voorbereidingen. En als ik 1x de boel heb door laten lopen, kun je de portafilte ook al haast niet meer aanraken.

Maar goed, ik zal het eens testen. Wie weet.
Probeer ook eens de suggestie met een blindfilter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:42
[...]
En als ik 1x de boel heb door laten lopen, kun je de portafilte ook al haast niet meer aanraken.
Ik kan hem alleen niet meer aanraken, ik verbrand mijn vingers.. als ik hem na een half uur ga gebruiken.

Na 20' valt hij uit! De mijne staat de ganse dag aan... zin in koffie, hoef ik geen 10' meer te wachten... gaat pas uit na mijn laatste middag koffie. 's Avonds drinken wij geen koffie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

EU regeltjes...gaat vanzelf. Als ik voor die tijd een knoppie indruk, blijft ie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
mphilipp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:53:
[...]

EU regeltjes...gaat vanzelf. Als ik voor die tijd een knoppie indruk, blijft ie aan.
De Sage Dual Boiler biedt de mogelijkheid om de automatische uitschakelfunctie aan te passen of uit te schakelen via het menu:​

Druk op de MENU-knop totdat 'AUTO OFF' op het scherm verschijnt.​
manualslib.fr
+7
ManualsLib
+7
manualzz.com
+7

Gebruik de pijltjestoetsen om de instelling aan te passen.​

Bevestig de wijziging door op de EXIT-knop te drukken.

Bij mijn Lelit Bianca staat dit uitgeschakeld, want voldoende zonnepanelen en thuisbatterij en als er geen zon is, dan valt het verbruik nog altijd dik mee, vergeleken met onze EV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RigolleM schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:05:
[...]
[i]De Sage Dual Boiler biedt de mogelijkheid om de automatische uitschakelfunctie aan te passen of uit te schakelen via het menu:​
Helaas, dat klopt niet. Die menuoptie is er niet. Misschien was het bij de oude machines zo, maar de nieuwe hebben een auto-off functie die niet uit te schakelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44
mphilipp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:53:
[...]

Mijn Profitec is Duits/Italiaans en die gaat niet vanzelf uit... Heeft niks met de EU te maken hoor.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ozzie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:33:
[...]
Mijn Profitec is Duits/Italiaans en die gaat niet vanzelf uit... Heeft niks met de EU te maken hoor.
Maakt toch niet uit. Die van mij gaat wel uit...EU regel of niet. Dat is wat steeds wordt gezegd. De Gaggia heeft dat ook, en daar is zelfs een mod voor. Maar het doet er niet toe, ik kan het niet uitschakelen, dus laten we het onderwerp afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:13

headout

Oi oi!

mphilipp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:00:
[...]EU regel of niet. Dat is wat steeds wordt gezegd.
Correct, tot mijn eigen verbazing heeft de Gaggia, maar ook de Rancilio Silvia (vanaf V4) dit. En is inderdaad een EU regel die voorschrijft dat een apparaat niet meer dan zoveel Watt in standby modus mag verbruiken.

https://ec.europa.eu/info...-and-networked-standby_en

Gelukkig geen hinder ervan met mijn V3 Silvia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
mphilipp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:00:
[...]

Maakt toch niet uit. Die van mij gaat wel uit...EU regel of niet. Dat is wat steeds wordt gezegd. De Gaggia heeft dat ook, en daar is zelfs een mod voor. Maar het doet er niet toe, ik kan het niet uitschakelen, dus laten we het onderwerp afsluiten.
Maakt wel uit, ik zou bv. zo geen espresso machine willen die niet uitschakelbaar is, is echt een deal-breaker.

Als je zin krijgt in koffie, moet je eerst 10' zitten wachten... krijg je een teams call binnen van langer dan 20', is hij weer uitgeschakeld, zo blijf je oneindig bezig.. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:48
Mijn Profitec Jump en Moccamaster hebben het ook. Wel pas na +- 45 minuten. Bij de Profitec kan ik het trouwens uitzetten. Bij de Moccamaster is het een kwestie van weer even opnieuw aanzetten mocht er nog wat in de kan zetten..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:26
RigolleM schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:27:
[...]

Maakt wel uit, ik zou bv. zo geen espresso machine willen die niet uitschakelbaar is, is echt een deal-breaker.

Als je zin krijgt in koffie, moet je eerst 10' zitten wachten... krijg je een teams call binnen van langer dan 20', is hij weer uitgeschakeld, zo blijf je oneindig bezig.. :*)
Ja want als hij na 20min uitschakelt is het water ook gelijk weer helemaal afgekoeld... , stel je niet zo aan man, als je hem daarna weer aan zet is het water binnen 2 minuten weer op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:34
ramrodwillem schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:52:
[...]

Ja want als hij na 20min uitschakelt is het water ook gelijk weer helemaal afgekoeld... , stel je niet zo aan man, als je hem daarna weer aan zet is het water binnen 2 minuten weer op temperatuur.
Zou voor mij ook een dealbreaker zijn, lijkt me enorm onhandig. In de praktijk zet je ‘m natuurlijk niet gelijk weer aan, beetje vreemd voorbeeld dus, die 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
headout schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:44:
[...]

Correct, tot mijn eigen verbazing heeft de Gaggia, maar ook de Rancilio Silvia (vanaf V4) dit. En is inderdaad een EU regel die voorschrijft dat een apparaat niet meer dan zoveel Watt in standby modus mag verbruiken.

https://ec.europa.eu/info...-and-networked-standby_en

Gelukkig geen hinder ervan met mijn V3 Silvia.
Hiep hoera voor al die geweldige EU regels :+

Volgens mij heeft de EU wel iets beters te doen dan dit soort regels bedenken. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:26
edozat1 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:58:
[...]

Zou voor mij ook een dealbreaker zijn, lijkt me enorm onhandig. In de praktijk zet je ‘m natuurlijk niet gelijk weer aan, beetje vreemd voorbeeld dus, die 2 minuten.
En waarom zou je hem niet weer direct weer aan zetten, doe ik regelmatig, als die 20min net zijn verstreken. Die 2 min waren een voorbeeld he, had ook 1 3,4,5,6 enz minuten kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edozat1
ramrodwillem schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:47:
[...]

En waarom zou je hem niet weer direct weer aan zetten, doe ik regelmatig, als die 20min net zijn verstreken. Die 2 min waren een voorbeeld he, had ook 1 3,4,5,6 enz minuten kunnen zijn.
Ok, misschien vind jij het prima om dat te doen, maar moet ik serieus uitleggen waarom het voor mij onhandig is om elke 20 minuten mijn espressomachine aan te zetten? Er zijn net al twee hele praktische voorbeelden gegeven.
RigolleM schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:27:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:25

Dennis1812

Amateur prutser

Toch bij dat ik gewoon op de Jura het op 8uur heb kunnen instellen.

En die ook geen 20 min over opwarmen duurt.. die meeting van het voorbeeld is mijn koffie al grotendeels op en loop ik even op een neer voor een nieuwe bak.

Wist dat het veel meer gedoe zou zijn. Maar wacht je in de ochtend serieus 20 minuten tot het warm is voor je koffie kan zetten? Dan moet je wekker een stuk vroeger..
Of kan die handeling geautomatiseerd via smart home ideetjes?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
Dennis1812 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:16:

En die ook geen 20 min over opwarmen duurt.. die meeting van het voorbeeld is mijn koffie al grotendeels op en loop ik even op een neer voor een nieuwe bak.

Wist dat het veel meer gedoe zou zijn. Maar wacht je in de ochtend serieus 20 minuten tot het warm is voor je koffie kan zetten? Dan moet je wekker een stuk vroeger..
Nee, ik zet 'm aan en uit met Home Assistant, dus ik hoef niet te wachten. Ik drink meestal 2 koffie, na het ontbijt en na de lunch, daarna gaat hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:16

Mijn Lelit Mara doet er ook ongeveer 15-20 minuten over om op te warmen. Ik zet de machine aan onderweg naar de badkamer. Als ik uit de douche kom en ontbijt heb klaargemaakt kan ik precies optijd mijn espresso maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44

Kan op mijn machine instellen hoe laat die aan moet, maar ik heb een slimme stekker ertussen zitten. Gaat gewoon om 6:00 aan 's ochtends en als ik dan om 6:30 een koffie wil maken dan is die helemaal warm en klaar om te gaan.
Behalve vanochtend, want het water was op dus toen ging die niet opwarmen :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:19
Wat vinden we van de Espresso Series 1? Volgens mij een erg mooie machine met een hoop techniek erin. Prijs valt mij ook erg mee. Maar ja durven we het aan om er 1 ongezien en zonder ervaring/reviews te bestellen?

Zie nu dat hij alleen in de US beschikbaar is en pas ergens in 2026 in andere landen

[ Voor 13% gewijzigd door GoEV6 op 23-04-2025 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb 'm een half uur laten opwarmen. Bij volgens mij 15 min heb ik even een leeg shot getapt, portafilter gedroogd en terug gezet. Toen weer even gewacht en bij elkaar na ruim 30min een espresso getapt. Ging nu netjes in 25s. De tweede duurde een paar tellen langer, maar niet tè lang. Een paar tellen is niet verontrustend volgens mij.

Dus blijkbaar toch een groot verschil met langer opwarmen. Grappig, dan zijn echt alle youtubers die iets over dit apparaat vertellen aan het liegen... :+ Want ze roepen allemaal dat je al na 10 minuten aan de gang kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 14:03

bebopper

I'm an absolute beginner...

GoEV6 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:52:
Wat vinden we van de Espresso Series 1? Volgens mij een erg mooie machine met een hoop techniek erin. Prijs valt mij ook erg mee. Maar ja durven we het aan om er 1 ongezien en zonder ervaring/reviews te bestellen?

Zie nu dat hij alleen in de US beschikbaar is en pas ergens in 2026 in andere landen
Mooi ding, moet zeggen dat ik deze, als hij hier beschikbaar zou zijn en de prijs US$=euro, wel zou willen bestellen. Fellow heeft toch een goede naam en de prijs is erg competitief. Maar hij zal zodra ie beschikbaar komt wel een ander prijskaartje krijgen in euros...

Misschien maar goed ook dat we nog even moeten wachten, kan ik reviews uit de US bekijken voordat ik toegeef aan mijn eerst impuls :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 18:50

Lijkt heel erg op die superdeluxe machines met die al die precieze profiling instellingen, ben de naam even kwijt. Zou best een redelijke prijs zijn zo, die machines zijn 3k+?

Zit zelf een beetje met een schijn oog naar die nieuwe Flair 58 Plus 2 (wat een achterlijke naam), dankzij de opwarmfunctie in de water'tank'. Plus zo'n lever ding lijkt me leuk. Handmalertje erbij, en de thuis setup wordt wat kleiner en simpeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Zebby schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:32:
[...]

Lijkt heel erg op die superdeluxe machines met die al die precieze profiling instellingen, ben de naam even kwijt. Zou best een redelijke prijs zijn zo, die machines zijn 3k+?

Zit zelf een beetje met een schijn oog naar die nieuwe Flair 58 Plus 2 (wat een achterlijke naam), dankzij de opwarmfunctie in de water'tank'. Plus zo'n lever ding lijkt me leuk. Handmalertje erbij, en de thuis setup wordt wat kleiner en simpeler.
Mijn gok is dat je de Decent bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

En of de prijs in de buurt blijft van wat ie nu is, want transport naar EU is duâh en de invoerrechtensituatie is nog onzeker...

Je wil met zo'n machine ook echt een serviceorganisatie in de EU hebben, waar je onderdelen kunt krijgen en voor reparaties terecht kunt. Je moet er niet aan denken dat je dat ding terug moet sturen naar de VS...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
mphilipp schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:58:
Dus blijkbaar toch een groot verschil met langer opwarmen. Grappig, dan zijn echt alle youtubers die iets over dit apparaat vertellen aan het liegen... :+ Want ze roepen allemaal dat je al na 10 minuten aan de gang kunt.
Ze liegen niet, je hebt een koffie na 10'.. maar is gewoon niet te drinken. Die YT'ers zetten verschillende koffie's na elkaar tot ze het perfecte beeld hebben om te monteren in hun YT-filmpje, om daarna lekker te vertellen na 10' heb je een lekkere koffie |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:39
Gisteren nieuwe flat portafilters binnen gehad. Nog geen grote chaos veroorzaakt. Dus ik ben tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JchBzri5pH3p2ThT2bMbIFr2p7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJpIbgwFSxQ70kqOTMY0GLVw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KYqYYeLCdxQqV1jAk4zHoEk_rI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZI6czEjhPn8tS2y1ocTvP2hK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:52
Ozzie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:02:
[...]

Kan op mijn machine instellen hoe laat die aan moet, maar ik heb een slimme stekker ertussen zitten. Gaat gewoon om 6:00 aan 's ochtends en als ik dan om 6:30 een koffie wil maken dan is die helemaal warm en klaar om te gaan.
Behalve vanochtend, want het water was op dus toen ging die niet opwarmen :)
Hier nu ook weer een slimme stekker (Shelly Plug S) die aan gaat in de ochtend en dan 2 uur later weer uit. Komt uit op gemiddeld 0,75kWh per dag.
Voorheen had ik de machine in spaarstand mode staan waarbij de machine in spaarstand ging na ik dacht 1 uur inactief, dan de water temp op 60-70 graden hield. Verbruik dan is 2.75 kWh per dag wat ik niet eens zo gek vind voor een dual boiler.

Als het toch allemaal snel moet doe ik de portafilter onder de Quooker kraan en heb je na 10 min ook een prima espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Jfwiet schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:09:
Gisteren nieuwe flat portafilters binnen gehad. Nog geen grote chaos veroorzaakt. Dus ik ben tevreden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi. Meteen maar 2 gekocht zie ik :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:39
robbynaish schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:50:
[...]

Mooi. Meteen maar 2 gekocht zie ik :)
Ja, had er niet zoveel vertrouwen meer in. Had via Amazon Normcore besteld (totaal 6) en die bleken allemaal niet flat te zijn. Dus deze gekocht en 2 omdat ik zeker wilde zijn. En heb nu dus 1 perfect vlakke en 1 net niet vlakke (maar nog bruikbaar).

Omdat ik mijn Rancilio heb gemod met Gaggimate kan ik mijn koffie machine toevoegen aan Apple Home. 2x een ESP32 en scherm, dus goed voor 2-3 watt standby verbruik. Maar wel opgewarmde boiler in de ochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0W3DRfTBBBCOGMX9zwRWSOc46g4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D7u35BcStu2muDtNc3N6ynww.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Jfwiet schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:17:
[...]

Omdat ik mijn Rancilio heb gemod met Gaggimate kan ik mijn koffie machine toevoegen aan Apple Home. 2x een ESP32 en scherm, dus goed voor 2-3 watt standby verbruik. Maar wel opgewarmde boiler in de ochtend.

[Afbeelding]
Nice, als mijn huidige machine het begeeft, ga ik ook over op een apparaat met Gaggimate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Jfwiet schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:17:
[...]

Ja, had er niet zoveel vertrouwen meer in. Had via Amazon Normcore besteld (totaal 6) en die bleken allemaal niet flat te zijn. Dus deze gekocht en 2 omdat ik zeker wilde zijn. En heb nu dus 1 perfect vlakke en 1 net niet vlakke (maar nog bruikbaar).

[Afbeelding]
Cool. Nou dat kan mijn machine allemaal niet _/-\o_
Pagina: 1 ... 238 239 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1