Dit jaar een verjaardag met een mooi rond nummer en de flinke kosten van een compleet gerenoveerd huis iets achter ons... ik kan (en mag) kijken naar een nieuwe espresso setup ter vervanging van de G-iota DF54 (uit 2021, de v1 versie) en Profitec Pro 300 (2e hands gekocht in 2016)
Afgelopen weekend helaas niet de staatsloterij gewonnen dus onderstaande dream combi gaat het helaas toch niet worden (maar kan het niet laten toch de mooie plaatjes er nog eens bij te halen

).
Ozik Bold MK3
Weber Workshops EG-1 (als 2e optie)
Kees van der Westen Speedster
Wat staat er dan wel op de shortlist?
Qua grinder neig ik heel erg naar de
Lagom P64, hoewel ik ook de
G-Iota Pro83 VS heel interessant vind.
Van die specifieke G-Iota helaas weinig te vinden, de Lagom daarentegen wordt overal geprezen.
G-Iota:
+ grotere maalschijven en verticaal gemonteerd, duidelijk aantrekkelijker geprijst
- weinig ervaringen te vinden, over bouwkwaliteit van G-Iota's zijn wisselende geluiden te horen, maar ik denk dat de conclusie dat de bouwkwaliteit minder zal zijn als die van de Lagom wel correct zal zijn
Lagom P64:
+ zeer veel goede reviews, 64mm schijven (veel keuze), mooi (

), zeer goede bouwkwaliteit
- de prijs...
Ik kijk in ieder geval heel hard rond voor een 2e hands Lagom P64 op het moment (heb er helaas op het koffiepraat forum eentje gemist een tijdje terug).
De espresso machine is nog een stuk moeilijker, iets meer traditioneel of toch high tech?
San Remo You
:strip_exif()/f/image/lvv55W1M7ycf1DMLAXAFOVcD.jpg?f=fotoalbum_large)
+ bewezen kwaliteitsmerk, mooie machine
- helaas wel boven het budget, alleen daarom valt ie eigenlijk af (tenzij er een hele mooie 2e hands kans voorbij komt)
Decent
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mQQ4DmvvDxmUeoMIiTcjVfin.jpg?f=user_large)
+ high tech, yummy voor tweakers
- hoeveel van al die mogelijkheden ga ik echt gebruiken? en in hoeverre lever ik voor al die high tech (tablet) mogeljk op bouwkwaliteit in? UX van de tablet schijnt redelijk dramatisch te zijn
Ze zijn bezig met een nieuwe versie (de Bengle), maar die gaat waarschijnlijk nog wel even op zich laten wachten.
Maro coffee
/f/image/c3976olY247kvP79qPCFvKDt.webp?f=fotoalbum_large)
+ ze hebben schijnbaar de UX beter aangepakt als Decent
- het ding is, naar mijn smaak, lelijk - valt dus af
Deze Maro staat er eigenlijk alleen maar tussen omdat het een voorbeeld is van vele nieuwe (onbekende) machines die nu op markt komen, veelal met meer technische 'snufjes'. Een ander voorbeeld daarbij is de
Fellow Espresso series 1 die dan ook nog eens een wel hele mooie prijs heeft (ja, in de US helemaal met US$1200, maar zou in Europa ook best wel eens onder de 2000 euro uit kunnen komen). Ik verwacht zelf dat er wel meer van dit soort machines op dat prijspunt gaan komen.
Door dit laatste (en omdat ik niet direct haast heb) denk ik dat ik voor de espresso machine nog een jaartje wacht om te zien wat er nog allemaal komen gaat (tenzij ik die tweedehands San Remo You tegenkom voor een mooie prijs

).
Of misschien toch nog maar weer een staatsloterij lot kopen...