Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 238 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:27
nadat ik vanochtend mijn dubbelwandige latte glas.uit elkaar heb laten vallen ben ik op zoek naar iets nieuws.

Ik meen ooit hier (?) zwarte mokken gezien te hebben, volgens mij een beetje rond van onder en hoekig (8 hoek?) van boven en geloof koperkleurig aan de binnenkant. Zegt iemand dit wat?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:20
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:14:
nadat ik vanochtend mijn dubbelwandige latte glas.uit elkaar heb laten vallen ben ik op zoek naar iets nieuws.

Ik meen ooit hier (?) zwarte mokken gezien te hebben, volgens mij een beetje rond van onder en hoekig (8 hoek?) van boven en geloof koperkleurig aan de binnenkant. Zegt iemand dit wat?
Ik herinner me iets vaag, maar ik dacht dat op reddit was.

Je kunt dit topic filteren op enkel plaatjes en 27 pagina’s doorscrollen. Ik heb 21 t/m 27 snel gedaan maar kwam het niet 1, 2, 3 tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X57yq048fs1Yapd4Gsg8kZuxrx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5Bd7tJgMQ1wBjDMYNkGHOdU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb het topic even doorgelezen mbt de berichten over servicebeurten van Jura machines, maar het heeft de twijfel of ik mijn machines eens een keertje moet laten servicen niet weggenomen.

Ik heb mijn Jura E8 (EB) in augustus 2021 gekocht, onderhoud hem altijd met Jura schoonmaak producten, gebruik altijd de Jura Claris Smart+ waterfilters en de machine wordt schoongemaakt wanneer deze het aangeeft. Buiten dat het mechaniek intern af en toe een beetje piept bij bewegingen, werkt de machine nog prima en smaakt de koffie nog steeds hetzelfde. Wel heb ik zelf een paar weken terug een nieuwe cappucinatore erop gezet, omdat ik ondanks regelmatig schoonmaken met tabletjes maar ook met borsteltjes steeds vaker sputterende melkopschuiming had. Dat is na vervanging van de cappucinatore niet meer het geval gelukkig.

Er zijn hier best wat Jura (E8) bezitters volgens mij. Wat zijn jullie ervaringen mbt Jura servicebeurten? Doe je dat preventief na een X aantal jaar, na een een X aantal bereidingen of pas als er iets niet in orde is (smaak/technisch)?

Machine statistieken:
- 3576 bereidingen (2537 met melk, 1035 zonder melk, 4 heet water)
- 22 reinigingen (met jura schoonmaak tabletten)
- 20 filter vervangingen
- 3389 koffiespoelingen
- 3042 melksysteemspoelingen
- 774 melksysteemreinigingen

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Je drinkt in elk geval weinig thee.

Maar eerlijk, als je machine goed werkt en je proeft er niks aan. Waarom zou je dan een beurt doen? Jura zelf adviseer in elk geval dit niet te doen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
Dennis1812 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:46:
Je drinkt in elk geval weinig thee.

Maar eerlijk, als je machine goed werkt en je proeft er niks aan. Waarom zou je dan een beurt doen? Jura zelf adviseer in elk geval dit niet te doen.
Thee drink ik alleen van kokend water en dat levert de Jura niet. Wanneer ik die 4 heet water bereidingen heb gedaan kan ik me niet eens meer herinneren… waarschijnlijk toen ik de machine net had om het eens uit te proberen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-05 23:06

Arfman

Drome!

Mij is bij aanschaf aangeraden om het onderhoud alleen uit te laten voeren op het moment dat de koffie niet meer smaakt, of als je andere problemen hebt zoals een zetgroep die piept en kraakt. If it ain't broken ...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Arfman schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:14:
Mij is bij aanschaf aangeraden om het onderhoud alleen uit te laten voeren op het moment dat de koffie niet meer smaakt, of als je andere problemen hebt zoals een zetgroep die piept en kraakt. If it ain't broken ...
Wat een bijzonder advies is dat zeg.
Jij brengt je auto ook alleen naar de garage als er wat kapot is? En schilderen doe je ook pas als de kozijnen verrot zijn en je ze vervangen hebt? Onderhoud doe je om grotere problemen te voorkomen.

Maar goed, met een JURA is dat wellicht anders. Dat is consumenten-electronica. Niet echt build to last.

[ Voor 13% gewijzigd door cryptapix op 05-04-2025 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
cryptapix schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:57:
[...]

Ik herinner me iets vaag, maar ik dacht dat op reddit was.

Je kunt dit topic filteren op enkel plaatjes en 27 pagina’s doorscrollen. Ik heb 21 t/m 27 snel gedaan maar kwam het niet 1, 2, 3 tegen.
[Afbeelding]
Reddit..dat inderdaad ook zo maar eens kunnen.. Ik zal idd hier nog eens zoeken, maar als iemand een tip heeft..

En anders: wie weet er nog leuke latte mokken? ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

cryptapix schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:23:
[...]

Wat een bijzonder advies is dat zeg.
Jij brengt je auto ook alleen naar de garage als er wat kapot is? En schilderen doe je ook pas als de kozijnen verrot zijn en je ze vervangen hebt? Onderhoud doe je om grotere problemen te voorkomen.
Ik vind dat niet zo bijzonder eigenlijk. Het is een koffiemachine, die krijgt het onderhoud waar hij om vraagt. Schoonmaaktabletjes, melkspoelingen, eens per week alles even goed schoonmaken, cappucinatore doorborstelen, etc. Dat zou, zeker gezien het feit dat wij slechts enkele kopjes per dag drinken, voor jaren voldoende moeten zijn, net zoals bij een auto jaarlijks onderhoud meer dan prima is als je niet dagelijks 300 kilometer rijdt.

Het is me verteld door 2 onafhankelijke verkopers van koffiemachines, waarvan 1 om de hoek die zelf Jura dealer is en waar je terecht kunt voor onderhoud. Als er iemand belang bij heeft om mij onderhoud aan te smeren zijn zij het wel.

Maar ik kan natuurlijk fout zitten, dan zie ik graag de bron van je informatie :)

PS, een quote van de officiële Jura site:
Preventief onderhoud aan een JURA volautomaat is niet noodzakelijk. Dankzij de geïntegreerde onderhoudsprogramma’s blijft de JURA volautomaat in prima conditie en kunt u genieten van de vele koffiespecialiteiten, mits u altijd de onderhoudsmeldingen tijdig opvolgt en hierbij uitsluitend gebruik maakt van originele JURA-onderhoudsproducten.
Maar goed, met een JURA is dat wellicht anders. Dat is consumenten-electronica. Niet echt build to last.
Opmerking komt een beetje snobistisch over, maar goed, dat kan aan mij liggen. Volgens diezelfde verkopers (en als ik diverse sites mag geloven) hoort een Jura ergens tussen de 8 en 15 jaar mee te gaan.
Dat is voor "consumentenelectronica" toch zeer netjes.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Arfman schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:10:
[...]

Ik vind dat niet zo bijzonder eigenlijk. Het is een koffiemachine, die krijgt het onderhoud waar hij om vraagt. Schoonmaaktabletjes, melkspoelingen, eens per week alles even goed schoonmaken, cappucinatore doorborstelen, etc. Dat zou, zeker gezien het feit dat wij slechts enkele kopjes per dag drinken, voor jaren voldoende moeten zijn, net zoals bij een auto jaarlijks onderhoud meer dan prima is als je niet dagelijks 300 kilometer rijdt.

Het is me verteld door 2 onafhankelijke verkopers van koffiemachines, waarvan 1 om de hoek die zelf Jura dealer is en waar je terecht kunt voor onderhoud. Als er iemand belang bij heeft om mij onderhoud aan te smeren zijn zij het wel.

Maar ik kan natuurlijk fout zitten, dan zie ik graag de bron van je informatie :)

PS, een quote van de officiële Jura site:

[...]

[...]

Opmerking komt een beetje snobistisch over, maar goed, dat kan aan mij liggen. Volgens diezelfde verkopers (en als ik diverse sites mag geloven) hoort een Jura ergens tussen de 8 en 15 jaar mee te gaan.
Dat is voor "consumentenelectronica" toch zeer netjes.
Ok dus je voert wel onderhoud uit. Dan zijn we er toch? Ik heb je opmerking denk ik verkeerd geïnterpreteerd, die ging zoals ik het nu lees enkel over een extra servicebeurt. Ik kan me wel voorstellen dat je dat bij zo’n machine niet preventief doet. Met een machine met bijv een E61 zetgroep zou ik dat overigens niet zo verstandig vinden. Dat hoeft echt niet ieder jaar, maar ik zou ook niet wachten tot hij kapot is ;)

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 06-04-2025 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

cryptapix schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:39:
[...]

Ok dus je voert wel onderhoud uit. Dan zijn we er toch? Ik heb je opmerking denk ik verkeerd geïnterpreteerd, die ging zoals ik het nu lees enkel over een extra servicebeurt. Ik kan me wel voorstellen dat je dat bij zo’n machine niet preventief doet. Met een machine met bijv een E61 zetgroep zou ik dat overigens niet zo verstandig vinden. Dat hoeft echt niet ieder jaar, maar ik zou ook niet wachten tot hij kapot is ;)
Ja, onderhoud vind ik het opsturen naar Jura. Wekelijkse schoonmaak e.d. hoort in mijn optiek bij gewoon gebruik, maar ik snap de verwarring, daar had ik duidelijker in kunnen zijn.

Ik heb geen getallen kunnen vinden wanneer een zetgroep aan onderhoud toe is. Dat lijkt niemand te weten, vandaar denk ik het advies om de smaak in de gaten te houden. Maar ik zou eens per 3-4 jaar ook nog prima acceptabel vinden. We gaan het meemaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:29
Er zijn getallen bekend omdat het heel erg afhankelijk is van gebruik.
Dezelfde zetgroep zit in de proffesionele modellen.
Veel koffie per dag maakt niet dat de machine eerder naar Jura of een dealer moet.
Bij een Jura kan je beter uitgaan van tijd. Na ergens tussen de twee en zeven jaar is het tijd voor het eerste onderhoud. Twee als je een potje maakt van dagelijks onderhoud. Zeven als je super netjes bent en light roast gebruikt.
Wat het vervolgens ingewikkeld maakt is dat een molen rond de 12.000 kopjes meegaat. Dan zijn de maal schijven aan de botte kant. De combinatie van die twee factoren plus eventuele klachten bepaald het onderhoud moment.
Om het eenvoudig te maken is een "rule of thumb" advies; gebruik de machine tot je klachten hebt en laat hem dan onderhouden door Jura of een dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvel92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:42
Waar bestellen jullie je bonen voor in de Jura. Wissel zelf af tussen Brandzaak en Hoofdkwartier, maar ben benieuwd of men hier nog tips heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:01
Niet om lullig te doen (doe ik nu toch) maar dit hele topic staat vol met dat advies. Kijk alleen al naar de topicstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Teus.espresso schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:04:
Om het eenvoudig te maken is een "rule of thumb" advies; gebruik de machine tot je klachten hebt en laat hem dan onderhouden door Jura of een dealer.
Dat is precies de opmerking waarmee dit verhaaltje begon :+

Maar goede (achtergrond) info, dank!

Tot nu toe superblij met de aankoop, ik geniet van elk kopje koffie. Ik heb nog niet eens iets anders geprobeerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvel92
coinman63 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:51:
Niet om lullig te doen (doe ik nu toch) maar dit hele topic staat vol met dat advies. Kijk alleen al naar de topicstart.
Als vragen maar tips of advies niet mag, dan kun je het topic net zo goed dichtgooien met de tekst: gebruik de zoekfunctie of lees de topicstart.

Ben op zoek naar wat men nu zoal in de volautomaat gooit qua bonen en wat men bevalt, niet wat het drie jaar geleden was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De afgelopen week zijn er al tig links gepost door o.a mij.
En vele anderen. Dat is zeker geen 3 jaar geleden.

Maak je vraag wat specifieker, budget, wat drink je? Wat voor smaakprofiel zoek je?

Op deze vraagstelling kan elke webshop gedropt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvel92
Dennis1812 schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:40:
De afgelopen week zijn er al tig links gepost door o.a mij.
En vele anderen. Dat is zeker geen 3 jaar geleden.

Maak je vraag wat specifieker, budget, wat drink je? Wat voor smaakprofiel zoek je?

Op deze vraagstelling kan elke webshop gedropt worden
De link van jou had ik inmiddels ook al opgeslagen, waarvoor dank. Net als de eerder genoemde Moto koffie.

Budget is vergelijkbaar met brandzaak en hoofdkwartier, dus rond de 30 euro per kg. Qua smaak wissel ik af en vind het leuk om een ander te proberen. Heb op dit moment de Costa Rica van Brandzaak. Drink het altijd zwart; normale kop of espresso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 22:00
jvel92 schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:05:
[...]

De link van jou had ik inmiddels ook al opgeslagen, waarvoor dank. Net als de eerder genoemde Moto koffie.

Budget is vergelijkbaar met brandzaak en hoofdkwartier, dus rond de 30 euro per kg. Qua smaak wissel ik af en vind het leuk om een ander te proberen. Heb op dit moment de Costa Rica van Brandzaak. Drink het altijd zwart; normale kop of espresso.
Je zou nog kunnen kijken naar blend nr 2 van Blommers. Deze kost 30 euro per kg en dan krijg je een wat chocolade achtig profiel. Zelf ben ik wat meer fan van de zurige tonen (blend nr 1) en dan ben je 34 euro per kg kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 10:35
@jvel92 de Bombora van LOT61, deze gaat voor EUR 33,50 / kg en doet het hier prima in de Jura.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Aziraphale schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:51:
https://coffeefactory.nl/pages/melkschuimers

Lees dit maar eens na. Hier staat 3x per week, maar ik gebruik hem niet dagelijks
Het is al wel eerder genoemd, bacteriën worden niet resistenter door gebruik van de schoonmaak middelen voor de melkopschuimer. Dat is echt lariekoek.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:16
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:19:
[...]

Reddit..dat inderdaad ook zo maar eens kunnen.. Ik zal idd hier nog eens zoeken, maar als iemand een tip heeft..

Misschien de Fellow Monty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
Zojuist kwam ik dit tegen: https://www.roastfactory....-COFFEE-MARCEL-p739401525

2x 250 gr koffie voor een tientje. Die Pink bourbon van Marcel zat ik al vaker naar te kijken, zo kun je het toch proberen voor een leuk prijsje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:19:
[...]

Ik ben erg weg van Acme en dan vooral de tastercups. Leuk prijsje voor een leuk kopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
bermuda1980 schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:49:
[...]

Misschien de Fellow Monty?
die is het niet, maar Google toverde wel diegene tevoorschijn die ik volgens mij wel bedoel:

Fellow Joey :-)

Niet geheel de beschrijving die ik hier gaf, maar volgens mij moet dit hem zijn. (doch gezien de prijs per kop ga ik denk ik toch maar op zoek naar iets anders...)

Afbeeldingslocatie: https://img.kavosdraugas.lt/67be75f7-4767-4c83-a1f1-76fa8f13441c/1000x1000/fel-joey-b1png.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 07-04-2025 15:16 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:52
Hopjesvla79 schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:14:
[...]

die is het niet, maar Google toverde wel diegene tevoorschijn die ik volgens mij wel bedoel:

Fellow Joey :-)

Niet geheel de beschrijving die ik hier gaf, maar volgens mij moet dit hem zijn. (doch gezien de prijs per kop ga ik denk ik toch maar op zoek naar iets anders...)

[Afbeelding]
Je kunt deze proberen, ik heb hem vandaag (in wit) binnengekregen https://www.waterdrop.nl/...Ee7K4TrO8Aj8aArc6EALw_wcB

En als je op de fellow mug zoekt, in t wit is ie 21 euro (ook net besteld). https://www.bol.com/nl/nl...FNdA.4_39.42.ProductImage succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
RoosW schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:00:
[...]

Je kunt deze proberen, ik heb hem vandaag (in wit) binnengekregen https://www.waterdrop.nl/...Ee7K4TrO8Aj8aArc6EALw_wcB

En als je op de fellow mug zoekt, in t wit is ie 21 euro (ook net besteld). https://www.bol.com/nl/nl...FNdA.4_39.42.ProductImage succes
ik wacht wel je review af ;-)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bermuda1980
Niet dubbelwandig, wel kei dik porcelein: Loveramics. Wij hebben er een zes in latte formaat. Net als Fellows echter, het is wel een stijl die bij je (interieur) moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:54
bermuda1980 schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:42:
Niet dubbelwandig, wel kei dik porcelein: Loveramics. Wij hebben er een zes in latte formaat. Net als Fellows echter, het is wel een stijl die bij je (interieur) moet passen.
Ik heb de 200ml variant in verschillende kleurtjes en mix de kleurtjes.. schotel in roze en kop geel bv., maar snap de link niet met het interieur... Ze staan bovenop mijn espressomachine, en serveer ze aan tafel, zou niet weten waarom ze niet passen bij het interieur..

Ook de Dale Harris in huis gehaald en worden goed ontvangen door onze bezoekers... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
RigolleM schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:18:
[...]

Ik heb de 200ml variant in verschillende kleurtjes en mix de kleurtjes.. schotel in roze en kop geel bv., maar snap de link niet met het interieur... Ze staan bovenop mijn espressomachine, en serveer ze aan tafel, zou niet weten waarom ze niet passen bij het interieur..

Ook de Dale Harris in huis gehaald en worden goed ontvangen door onze bezoekers... 8)
die Dale Harris heb ik ook (espresso formaat),.erg mooi. Voor mij moeten ze ook niet zo zeer matchen met het interieur, maar wel met mijn smaak.. Sowieso zoek ik voor de latte's meer hoge mokken/bekers/glazen. van +- 300/350 ml (als ik het drink wil ik een flinke sloot...)

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 07-04-2025 18:43 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb voor Latte de glazen van Jura. Dat zijn dubbelwandige. Persoonlijk vind ik ze fijn drinken.

Cappuccino diverse soorten voor. Maar het meeste uit Nespresso cappuccino kopjes of een glazen waarvan ik niet weet waar ik hem heb gehaald.

Op het werk altijd mijn Ember mug sinds we geen papieren bekers meer mogen. Met standaard opmerkingen van collegas als ze koffie halen dat de mok raar is en zwaar is. Valt best mee eigenlijk..

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis1812 op 07-04-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Hopjesvla79 schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:40:
[...]

die Dale Harris heb ik ook (espresso formaat),.erg mooi. Voor mij moeten ze ook niet zo zeer matchen met het interieur, maar wel met mijn smaak.. Sowieso zoek ik voor de latte's meer hoge mokken/bekers/glazen. van +- 300/350 ml (als ik het drink wil ik een flinke sloot...)
Voor Latte gebruik ik glazen van Dille & Kamille, voorbeeld is 500ml, maar ik heb er ook van 350ml, weet niet meer waar ik die gehaald heb, maar ook voor weinig geld ;)
Dennis1812 schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:48:
Op het werk altijd mijn Ember mug sinds we geen papieren bekers meer mogen. Met standaard opmerkingen van collegas als ze koffie halen dat de mok raar is en zwaar is. Valt best mee eigenlijk..
Ik heb al jaren een Ember mug, en aan de koffiemachine moet ik altijd uitleggen wat het doet :+

Die papieren/kartonnen bekers zitten vol met plastics... Ooit eens een test gezien, en bij 90 gr smelte het plastieken binnengedeelte samen met de koffie... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Oprecht waren die kartonnen (plastic laagje?) echt 100x handiger als je koffie ging halen. Daar werd het nummertje gewoon opgeschreven wat je moet intoetsen bij de automaat. Nu moet ik het opschrijven van 6 collegas en nog onthouden welke mok bij wie hoort ook.
Ik ben vergeetachtig :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Dennis1812 schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:20:
Oprecht waren die kartonnen (plastic laagje?) echt 100x handiger als je koffie ging halen. Daar werd het nummertje gewoon opgeschreven wat je moet intoetsen bij de automaat. Nu moet ik het opschrijven van 6 collegas en nog onthouden welke mok bij wie hoort ook.
Ik ben vergeetachtig :'(
https://www.vrt.be/vrtnws...s-microplastics-plastiek/

Iedereen haalt zelf zijn drank bij ons!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Offtopic much, maar ik werk op de Meldkamer ambulancezorg waar we vrij standaard onderbezet staan en we de tijd van tafel zoveel mogelijk moeten beperken. Dus is eigenlijk de stelregel dat als je drinken haalt je dat voor iedereen doet.
Wij hebben ook geen pauze. Enige pauzes zijn even plassen, drinken halen of eten opwarmen in de magnetron.

Ontopic: over te dure maar in mijn ogen espresso en koffiekoppen gesproken: https://snaw.co/nl-nl/col...0220123490400564&sfnsn=wa
Zag ik laatst voorbij komen. Ik vind ze wel iets hebben. Alleen door het hout kunnen ze niet in de vaatwasser denk ik. Dat is een no-go voor mij. Net als de prijs overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 07:52
Hopjesvla79 schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:07:
[...]

ik wacht wel je review af ;-)
Ok, hier dan vast een preview:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_so8dmvg5ECpsoEpv1YFeb5CuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdgXGk8OOCOIVl6Ao4af2hCT.jpg?f=fotoalbum_large

De Waterdrip mug, fijne maat, met deksel er op was mijn koffie na 50 minuten (de thuiszorg kwam langs, vandaar de lange tijd, de bedoeling was 30 minuten, maar goed..) nog steeds goed heet,.
Heet, jawel, niet warm maar echt fix op temperatuur! Helemaal top.
Tip 1, spoel de beker met borstel, heet water en een vaatwasmiddel goed uit, of beter, gooi hem eerst door een ronde vaatwasser heen. Dit voorkomt de metalige smaak die ik bij mijn eerste bakje ervoer :D
Tip 2, koop de versie met deksel.
Tip 3, het deksel is ook een prima onderzetter.

Nadelen:
Tja, het kan zijn dat het een afwijking mijnerzijds is, maar het gewicht is mij te laag. De kwaliteit is uitstekend, maar het voelt als een plastic beker, te licht dus. En de drink rand is dun, dikker als de Ember mug, maar om de een of andere reden valt het mij steeds weer op. Achteraf zou ik er graag een oor aan hebben, maar dat is meer omdat onze Quooker zo een sputter ding is en mijn handen niet hittebestendig zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door RoosW op 08-04-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 10:46
Ah, koffiekopjes..... tijd terug heb ik een zoektocht gestart maar kan niet iets vinden wat naar mijn zin is.

Gebruik al jaren de Douwe Egberts koffie kopjes. Vind ze fijn qua formaat en drinken prettig. Opzich een neutraal ontwerp wat ook prima is. Logo kan ik uiteraard missen en een iets fancier kleurtje zou ook mogen.

Ik vind het echter knap lastig om een kopje te vinden waar exact even veel in gaat. Het is of espresso formaat, waarbij ik mij afvraag of een standaard (Jura) koffie á 100ml er in past. Of het is 150ml en dan lijkt het gelijk weer een Haags bakkie naar mijn idee.

Geen zin ook om van alles te bestellen, bij het uitpakken te concluderen dat het niet naar wens is en weer terug te sturen. Zoektocht langs de ouderwetse winkels leverde ook weinig op *zucht*

Ik neem nog een bakkie...

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/B6L8QGWGKN6Q/550x507.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Wij hebben deze voor espresso en deze voor cappuccino van Urban Nature Culture. Bevallen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Laatst online: 01-05 22:50
Gebruik hier de kopjes (verschillende soorten) van HKliving. Nadeel is dat die voor cappuccino bijvoorbeeld relatief hoog zijn wat ervoor zorgt dat hij bij mijn Silvia niet past i.c.m. een dunne weegschaal (Varia Aku). Zien er wel leuk uit en vind ze prettig drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 13:33
Ik heb gisteren bonen van Koepoort binnen gekregen maar die hebben als branddatum 20 maart. Ik vind dat zelf wel een beetje laat eigenlijk, meestal heb ik koffie die niet ouder dan 3 dagen is. Meer mensen die ervaring met Koepoort? Ik had juist op tijd besteld omdat ik ze thuis nog een week laat liggen voordat ik ze gebruik, dus nu tegen de tijd dat ik de zak open maak zijn ze al bijna een maand oud.

Ik heb ze gemaild en ze houden zelf maximaal 1 maand na branddatum aan.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Nu online
Ozzie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:19:
Ik heb gisteren bonen van Koepoort binnen gekregen maar die hebben als branddatum 20 maart. Ik vind dat zelf wel een beetje laat eigenlijk, meestal heb ik koffie die niet ouder dan 3 dagen is. Meer mensen die ervaring met Koepoort? Ik had juist op tijd besteld omdat ik ze thuis nog een week laat liggen voordat ik ze gebruik, dus nu tegen de tijd dat ik de zak open maak zijn ze al bijna een maand oud.

Ik heb ze gemaild en ze houden zelf maximaal 1 maand na branddatum aan.
Heb ik een jaar geleden ook gehad, bonen van zo'n 5-6 weken oud. Ik heb ze toen gebeld en gezegd dat ik dat niet "vers gebrand" vind, zoals op de website vermeld. Daar was hij het niet mee eens, zelfs niet toen ik uitlegde dat over het algemeen wordt gesteld dat na 6-8 weken de kwaliteit snel achteruit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04 14:53
edozat1 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:16:
[...]

Heb ik een jaar geleden ook gehad, bonen van zo'n 5-6 weken oud. Ik heb ze toen gebeld en gezegd dat ik dat niet "vers gebrand" vind, zoals op de website vermeld. Daar was hij het niet mee eens, zelfs niet toen ik uitlegde dat over het algemeen wordt gesteld dat na 6-8 weken de kwaliteit snel achteruit gaat.
Ik koop regelmatig bij koepoort en meestal ligt de branddatum 1-3 weken ervoor.
Zo erg vind ik dit niet.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel % van de mensen hier het verschil gaan proeven tussen koffie die 1 week of 3-4 weken oud is. Zeker wanneer je melkdrankjes maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:55

mphilipp

Romanes eunt domus

KJac schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:31:
[...]
Ik zou wel eens willen weten hoeveel % van de mensen hier het verschil gaan proeven tussen koffie die 1 week of 3-4 weken oud is. Zeker wanneer je melkdrankjes maakt.
Dan moet je een dubbel blind test organiseren...

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 07:28

Ravhin

no <root>...

[...]

Zo erg vind ik dit niet.

Wat Mr Phillip zegt. Ik stel voor om dan de driehoekstest te doen. Drie koppen koffie en haal degene die anders proeft er tussenuit. Dat is statistisch beter onderbouwd.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Nu online
[...]

Zo erg vind ik dit niet.

Ik heb wel vaker bij Koepoort besteld en dit was de enige keer dat ze zo oud waren. Het waren misschien niet de meest gangbare bonen, dat weet ik niet meer. Maar je kunt bonen van 5-6 weken niet vers gebrand noemen en als iemand daarover belt dat wel stug volhouden vind ik.

Ik weet niet of ik het verschil tussen 1 en 3-4 weken proef, denk het niet. Maar wij doen 4-6 weken met een kilo, dus als ze 4-5 weken oud zijn als ze aankomen, heb je het over 8-11 weken oude koffie. En dat proef je wel hoor. Er zit dan ook geen/nauwelijks crema meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
28 maart besteld, 1 april geleverd en branddatum 24 maart voor Koepoort voor 2kg Brazilië Yellow Bourbon.

In tegenstelling tot 'Het Hoofdkwartier' kan ik ze onmiddellijk gebruiken, waar ik bij Het Hoofdkwartier toch een weekje moest laten rusten, want branddatum en leverdatum zat maar 1 dag verschil tussen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04 14:53
edozat1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:46:
[...]

Ik heb wel vaker bij Koepoort besteld en dit was de enige keer dat ze zo oud waren. Het waren misschien niet de meest gangbare bonen, dat weet ik niet meer. Maar je kunt bonen van 5-6 weken niet vers gebrand noemen en als iemand daarover belt dat wel stug volhouden vind ik.

Ik weet niet of ik het verschil tussen 1 en 3-4 weken proef, denk het niet. Maar wij doen 4-6 weken met een kilo, dus als ze 4-5 weken oud zijn als ze aankomen, heb je het over 8-11 weken oude koffie. En dat proef je wel hoor. Er zit dan ook geen/nauwelijks crema meer op.
Het is wel spijtig dat je bij koepoort alleen per kg kan bestellen.
Wat ik dan zou doen, wanneer ik weet dat de koffie op het einde van de zak 11 weken oud gaat zijn, is een deel ervan invriezen. Zo doe ik het nu ook, ik koop 3 kg bij koepoort en vries er een deel van in.
Ik merk zelf ook niet dat die bonen na ontdooien sneller verouderen dan anders.
Maar misschien iemand anders wel, maar dan moet je gewoon niet meer bestellen bij koepoort.
Tegenover sommige andere branders is koepoort misschien iets minder vers maar ze hebben wel lekkere koffies en zijn niet duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Nu online
KJac schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:04:
[...]

Het is wel spijtig dat je bij koepoort alleen per kg kan bestellen.
Wat ik dan zou doen, wanneer ik weet dat de koffie op het einde van de zak 11 weken oud gaat zijn, is een deel ervan invriezen. Zo doe ik het nu ook, ik koop 3 kg bij koepoort en vries er een deel van in.
Ik merk zelf ook niet dat die bonen na ontdooien sneller verouderen dan anders.
Maar misschien iemand anders wel, maar dan moet je gewoon niet meer bestellen bij koepoort.
Tegenover sommige andere branders is koepoort misschien iets minder vers maar ze hebben wel lekkere koffies en zijn niet duur
Dank, goeie tip. Het was de enige keer dat het gebeurde, dus niet zo erg. Ik heb daarna ook gewoon weer bij hen besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 17:30

bebopper

I'm an absolute beginner...

edozat1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:46:
[...]

Heb dit ook 1 keer gehad, was toen een wat minder populaire boon dus zal daardoor gekomen zijn. Waren bij mij toen 4 weken 'oud' toen ik ze kreeg. Heb toen ook contact opgenomen. En wat je zegt, wat me toen het meeste tegen stond was de toon waarop direct geroepen werd: is hartstikke vers, tot 4-5 weken na branding (ergo: niet zeuren). Die bonen waren prima, heb er lekkere koffie van gezet. Maar hartstikke vers waren ze gewoonweg niet meer.

Bestel er nog steeds, want lekkere bonen en goede prijs, en is me maar 1 keer overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:10

headout

Oi oi!

RigolleM schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:50:
In tegenstelling tot 'Het Hoofdkwartier' kan ik ze onmiddellijk gebruiken, waar ik bij Het Hoofdkwartier toch een weekje moest laten rusten, want branddatum en leverdatum zat maar 1 dag verschil tussen :+
Dat is herkenbaar. Inmiddels bestel ik op maandag of in het weekend, zodat je de gebrande bonen van de week eerder geleverd krijgt. Hoofdkwartier brand op woensdag, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:52
De bonen invriezen lost dan toch je probleem op? Het liefst in vacuumzakken. En dan per 250gr of halve kg bijv.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 20:14

Saven

Administrator

Een update in mijn zoektocht naar niet-zure bonen :p

Recap: ik heb de laatste maanden veel verschillende bonen geprobeerd. Voornamelijk vers gebrande bonen (en single origin, medium). Her en der een keertje minder vers zoals Manetti (blend, dark). Naar mijn smaak waren ze altijd iets te zuur, behalve de Manetti; die was top.

De eerste keer waren de Manetti bonen wel erg vers, maar dat was meer toeval dan gangbaar. De tweede keer waren ze "net zo vers als de eerste keer" :+ (dus een maand oud). Dat verschil merk je toch wel meteen. Dus voor die hoge prijs van 33 euro/kg toch maar eens verder gaan kijken. I.v.m. de levensduur van de machine ook weer terug naar medium gebrande bonen in plaats van dark (en oily).

In plaats van single origin toch eens een blend besteld, omdat de Manetti de eerste keer ook zo goed beviel. De Latin Blend bij Brandzaak is nu wel echt de nieuwe favoriet. Eigenlijk precies de koffie waar ik al een half jaar naar zocht. Zoals zij omschrijven inderdaad een chocoladebom :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
headout schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:54:
[...]
Hoofdkwartier brand op woensdag, vandaar.
En sinds begin maart ook op maandag... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:17

iMars

Full time prutser

Saven schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:31:
Een update in mijn zoektocht naar niet-zure bonen :p

Recap: ik heb de laatste maanden veel verschillende bonen geprobeerd. Voornamelijk vers gebrande bonen (en single origin, medium). Her en der een keertje minder vers zoals Manetti (blend, dark). Naar mijn smaak waren ze altijd iets te zuur, behalve de Manetti; die was top.

De eerste keer waren de Manetti bonen wel erg vers, maar dat was meer toeval dan gangbaar. De tweede keer waren ze "net zo vers als de eerste keer" :+ (dus een maand oud). Dat verschil merk je toch wel meteen. Dus voor die hoge prijs van 33 euro/kg toch maar eens verder gaan kijken. I.v.m. de levensduur van de machine ook weer terug naar medium gebrande bonen in plaats van dark (en oily).

In plaats van single origin toch eens een blend besteld, omdat de Manetti de eerste keer ook zo goed beviel. De Latin Blend bij Brandzaak is nu wel echt de nieuwe favoriet. Eigenlijk precies de koffie waar ik al een half jaar naar zocht. Zoals zij omschrijven inderdaad een chocoladebom :D
Ik wil deze Latin Blend ook wel eens proberen, ben nog vrij nieuw qua bonen bestellen welke vers gebrand worden (tot nu toe altijd vanuit een zak/blik uit de supermarkt). Er staat "We branden weer over 1 uur en 30 minuten" ... betekend dat ik dan nu moet bestellen, of even wachten tot na het branden?
t14wo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:55:
De bonen invriezen lost dan toch je probleem op? Het liefst in vacuumzakken. En dan per 250gr of halve kg bijv.
"Koffiebonen bewaren kan je het beste doen in de originele verpakking in een donkere koele ruimte, maar niet in de koelkast. De kwaliteit van je koffie gaat achteruit door; blootstelling aan zuurstof, licht, vocht en temperatuurschommelingen."
bron

Weet niet of invriezen onder koelkast valt ;)

Edit, nee dus :+ had effe verder moeten lezen:
"Ja, je kunt koffiebonen invriezen. Wij hebben er veel mee getest en hebben toch een lichte achteruitgang geconstateerd op het gebied van de aroma’s. Wil je toch koffiebonen invriezen, doe dat dan in kleine porties. Zo pak je dan alleen een deel wat je (direct) kunt gebruiken."

[ Voor 23% gewijzigd door iMars op 10-04-2025 11:31 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

RigolleM schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:03:
[...]

En sinds begin maart ook op maandag... ;)
Oh, dat had ik nog niet gezien. Eigenlijk moet je gewoon tijdig bestellen, en niet pas als de voorraad bijna nul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
headout schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:28:
[...]

Oh, dat had ik nog niet gezien. Eigenlijk moet je gewoon tijdig bestellen, en niet pas als de voorraad bijna nul is.
Neen, ik bestel als ik aan de laatste 500g begin, tegen dat die op is zijn de boontjes ontgast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 20:14

Saven

Administrator

iMars schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:27:
[...]

Ik wil deze Latin Blend ook wel eens proberen, ben nog vrij nieuw qua bonen bestellen welke vers gebrand worden (tot nu toe altijd vanuit een zak/blik uit de supermarkt). Er staat "We branden weer over 1 uur en 30 minuten" ... betekend dat ik dan nu moet bestellen, of even wachten tot na het branden?
Haha in principe wordt alles op de dag vers gebrand, en einde van de dag pas ingepakt en verzonden. Mijn ervaring in elk geval.

Ik sluit niet uit dat je ook wel eens een zak bonen kunt krijgen die 2 dagen eerder is gebrand. Maar ook dat is helemaal geen probleem; je moet ze na het branden toch een paar dagen laten rusten zodat ze verder kunnen ontgassen (minimaal 2 á 3 dagen, liefst een dag of 4 á 5).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Saven schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:22:
[...]

Haha in principe wordt alles op de dag vers gebrand, en einde van de dag pas ingepakt en verzonden. Mijn ervaring in elk geval.

Ik sluit niet uit dat je ook wel eens een zak bonen kunt krijgen die 2 dagen eerder is gebrand. Maar ook dat is helemaal geen probleem; je moet ze na het branden toch een paar dagen laten rusten zodat ze verder kunnen ontgassen (minimaal 2 á 3 dagen, liefst een dag of 4 á 5).
Ja, ik heb net een zakje besteld om het te proberen :9~ Er zitten nog bonen in mijn Jura E4 (bijna op) dus zal nog wel een krap weekje duren voordat ik het uberhaupt in de machine kan doen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 17:30

bebopper

I'm an absolute beginner...

iMars schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:27:
[...]

[...]

"Koffiebonen bewaren kan je het beste doen in de originele verpakking in een donkere koele ruimte, maar niet in de koelkast. De kwaliteit van je koffie gaat achteruit door; blootstelling aan zuurstof, licht, vocht en temperatuurschommelingen."
bron

Weet niet of invriezen onder koelkast valt ;)

Edit, nee dus :+ had effe verder moeten lezen:
"Ja, je kunt koffiebonen invriezen. Wij hebben er veel mee getest en hebben toch een lichte achteruitgang geconstateerd op het gebied van de aroma’s. Wil je toch koffiebonen invriezen, doe dat dan in kleine porties. Zo pak je dan alleen een deel wat je (direct) kunt gebruiken."
Zoek nog even verder op het grote internet en je vindt nog heel veel bronnen die zeggen dat invriezen prima kan en evenveel bronnen die zeggen dat invriezen geen goed idee is. En dan nog bronnen met meningen ertussenin.

Mijn conclusie is dat er niet 1 waarheid is wat dat betreft en dat je dit het beste zelf kunt testen/ondervinden. Als jij bonen vacuum verpakt invriest en daarna gebruikt en dit voor jou goed werkt --> lekker doen! Vindt jij dat je achteruitgang merkt en de koffie minder lekker gaat smaken --> vooral niet doen.

Er lijkt wel redelijke overeenstemming te zijn dat de bonen na ontdooien sneller 'erop achteruit gaan'. Oftewel: als je invriest dan in hoeveelheden die je zelf na ontdooien snel (~ 1 week) verbruikt.

Vries zelf wel in, vacuum en in porties die in ongeveer een week erdoorheen gaan. Bevalt mij prima en merk geen negatieve effecten. Maar dat ben ik, dat kan voor iemand anders anders zijn :*)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B-Real
Bonen invriezen, wat een gedoe.
Volgens mij is het qua versheid echt geneuzel in de marge voor velen. Ik ben geen grootverbruiker, met twee zakken van een kg doe ik denk ik +/- 2 maanden.

Ik proef geen verschil. Ook niet als ik, zoals gisteren, de versgebrande bonen bij de laatste bonen van de vorige bestelling gooi.

Ik bestel eigenlijk altijd bij Brandzaak, vanaf een bepaald bedrag is het gratis verzenden en daar zit je met twee zakken sowieso aan. Minder bestellen is dus duurder.

Vandaag besteld is vandaag cq morgen gebrand en de volgende dag in huis. Als je zonder bonen zit is het dus je eigen schuld, had je eerder moeten bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
B-Real schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:07:
Volgens mij is het qua versheid echt geneuzel in de marge voor velen. Ik ben geen grootverbruiker, met twee zakken van een kg doe ik denk ik +/- 2 maanden.

Ik proef geen verschil. Ook niet als ik, zoals gisteren, de versgebrande bonen bij de laatste bonen van de vorige bestelling gooi.

Ik bestel eigenlijk altijd bij Brandzaak, vanaf een bepaald bedrag is het gratis verzenden en daar zit je met twee zakken sowieso aan. Minder bestellen is dus duurder.

Vandaag besteld is vandaag cq morgen gebrand en de volgende dag in huis. Als je zonder bonen zit is het dus je eigen schuld, had je eerder moeten bestellen :P
Invriezen is hier wel een ding. Meestal bestel ik kleine zakjes (250-350 gr) van verschillende soorten bonen omdat ik het leuk vind om verschillende bonen te proeven. Als een boon echt lekker is, gaat ie de vriezer in zodat ik er wat vaker van kan genieten. Afwegen, in een buisje, sticker erop met maalgraad en doorlooptijd en klaar. Zo had ik laatst een heerlijke V60 van een koffie die ik een jaar geleden heb gekocht :9~

Ik heb nog nooit een kilozak besteld, maar dat andere dat wel doen is prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:17

Jij hebt een volautomaat toch? Ik heb het iedee dat een volautomaat veel flexibeler is qua bonen dan een halfautomaat. Daarmee bedoel ik dat je het verschil van oude bonen in een halfautomaat veel sneller zal merken.

Dat zeg ik nadat ik jaren een halfautomaat heb gebruikt. Ik kon hele lekkere koffie zetten, maar bonen werden snel oud en consistente koffie zetten vond ik lastig. Maar een volautomaat is veel vergevingsgezinder.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Laatst online: 01-05 22:50
evleerdam schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:12:
[...]

Jij hebt een volautomaat toch? Ik heb het iedee dat een volautomaat veel flexibeler is qua bonen dan een halfautomaat. Daarmee bedoel ik dat je het verschil van oude bonen in een halfautomaat veel sneller zal merken.

Dat zeg ik nadat ik jaren een halfautomaat heb gebruikt. Ik kon hele lekkere koffie zetten, maar bonen werden snel oud en consistente koffie zetten vond ik lastig. Maar een volautomaat is veel vergevingsgezinder.
Denk dat het vergelijkbaar is met het gebruiken van die pressurized baskets in een halfautomaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
evleerdam schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:12:
[...]

Klopt, ik heb een Jura. Ook ben ik absoluut geen fijnproever zoals enkelen hier dat wel zijn.
Niets mis mee, vind het fascinerend hoe de fijnproevers hier hun verhaal neerpennen. Voor mij volstaat een goede volautomaat met bonen van een goede brander, dat smaakt mij meer dan prima en eigenlijk altijd beter dan vele koffie buiten de deur :)

EDIT: en dat bedoelde ik dus met "geneuzel in de marge". Let wel, met een knipoog dus ;)
Voor de fijnproever waarschijnlijk daadwerkelijk een verschil, maar ik denk dat er meer mensen zijn zoals ik.

En ach, ik hoef jullie niet uit te vertellen dat ook hele bevolkingsgroepen Senseo al heerlijk vinden :P

[ Voor 14% gewijzigd door B-Real op 10-04-2025 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Zo sta ik er ook in hoor. Ik heb nu een Jura en kan met 20% van de moeite een bakje koffie zetten die 80% zo lekker is dan de koffie uit de filmpjes met vers gebrande bonen waar een neveltje water op wordt gespoten, in een maler van 500 euro gaat, koffie gaat in een portafilter, kammetje erdoor en vervolgens in een espressomachine van nog eens 1000+ euro :+

Vandaag nieuwe (voor ons) bonen binnengekregen van de lokale koffiezaak. Ben benieuwd, leuk om te experimenteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De 3 kilozakken die meegeleverd waren met de Jura gaan toch ook gewoon echt in de machine..
En ja, ik merk dat mijn andere verdere bonen lekkerder smaken. Maar ik ga er geen 3kg bonen voor weg doen.

Dan gaat de portomonnee toch teveel tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ja, ik denk dat als ik eenmaal “de juiste boon” ontdekt heb, dat ik dat ook per meerdere zakken bestel. Voor nu een 500gr met verzendkosten voor €18 … lekker boeie, ontdekken kost geld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
RigolleM schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:50:
28 maart besteld, 1 april geleverd en branddatum 24 maart voor Koepoort voor 2kg Brazilië Yellow Bourbon.

Mja, ik bestelde ze juist van te voren zodat mijn oude koffie op is en ik dan meteen mijn nieuwe koffie kan gebruiken. De 'oude' koffie is maar 10 dagen ouder is dan de nieuwe koffie terwijl is die op 10 maart heb besteld ipv 8 april.

Het is allemaal geen heel groot probleem, maar ik vond het gewoon vreemd t.o.v. de vorige bestelling.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
iMars schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:53:
[...]

Ja, ik denk dat als ik eenmaal “de juiste boon” ontdekt heb, dat ik dat ook per meerdere zakken bestel. Voor nu een 500gr met verzendkosten voor €18 … lekker boeie, ontdekken kost geld :+
Inderdaad, als je aan het ontdekken bent is het anders. Al zou ik dan een proefpakket kopen, genoeg branders die dat aanbieden. Vaak ook nog met iets kleinere zakjes. Wel handig, want heb toch 1 of 2x gehad dat ik het echt niet te hachelen vond :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je moet er wel voor zorgen dat je meer dan 1 boon lekker vindt, want de ervaring leert mij dat die ook kan gaan vervelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
418O2 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:36:
Je moet er wel voor waken zorgen dat je meer dan 1 boon lekker vindt, want de ervaring leert mij dat die ook kan gaan vervelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ja ik zat naar hun collectie te kijken, en zag in eerste instantie alleen deze.

Aangezien ik nu bonen heb die aan de zure kant is (kan omdat de bonen te lang open waren, of dat de boon zo is, of dat de instelling van de machine niet optimaal is) en ik persé NIET-zure bonen wil, heb ik uit gemak de laatste keuze van @Saven gedaan. Klein zakje (500gr) om te kijken of ik het lekker vind.

Achteraf (nu :X ) zie ik dat ze ook Specialty Blends Collection hebben. Had ik misschien beter kunnen doen...

Maar hé, ik vertrouw @Saven blindelings :+ en 500gr is zo op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik heb nu deze Peru Jaén van Brandzaak en dat is een teleurstelling. Veel te donker gebrand en de bonen zijn zelfs een beetje vettig.
https://www.brandzaak.nl/peru-jaen

Ruikt na maling ook bitter. Op 92 graden was het echt niet lekker. Op 87 wat beter maar deze was eenmalig.

Nu mix ik ze met een lichter gebrande boon van Schot en das wel te doen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:23
Ik ben nog helemaal nieuw in de wereld van de half automaat. Heb er een gevonden die aan mijn wensen voldoet en die heeft flowcontrol. Lijkt mij voor een beginner geen handige optie. Daarom de vraag of je de flow ook helemaal open kan zetten en daardoor koffie kan zetten alsof er geen flowcontrol op zit. Of werkt dat niet zo? Gaat om de Profitec. De Ride voldoet eigenlijk al aan mijn eisen maar vind hem niet mooi. De Drive wel maar die heeft dus flowcontrol waar ik eigenlijk niet op zit te wachten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coinman63
Als je de hendel helemaal rechts hebt staan is de flow helemaal open, net of er geen control op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:03
Sinds een week in het bezit van een DeLonghi Magnifica S. Wanneer ik 2 kopjes Lungo zet dan wordt de koffie ongelijk verdeeld. De ene kop dus voller dan de andere.

Bekend probleem bij deze machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:33
Vlassie1980 schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:24:
Sinds een week in het bezit van een DeLonghi Magnifica S. Wanneer ik 2 kopjes Lungo zet dan wordt de koffie ongelijk verdeeld. De ene kop dus voller dan de andere.

Ja dit apparaat hebben we op het werk ook. Soms geeft ook teveel (of slappe) koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:31
Vlassie1980 schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:24:

Altijd dezelfde voller? Dan zou je kunnen kijken of de machine wel waterpas staat.

Voor de rest heb je volgens mij altijd dat het verschilt. De koffie moet ergens gesplitst worden en verdeeld worden over twee kopjes. Dat gaat nooit heel precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Vraagje voor de Jura kenners, ik kan het niet 1-2-3 vinden online en in de manuals:

Ik heb de hoeveelheid water ingesteld bij de vorige boon. Maar ik wil dit weer terug naar standaard hebben. Wat is het beste/makkelijkste manier hier voor? Ik heb een Jura E4.

[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 13-04-2025 14:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:29
Terug naar standaard gaat bij e4 alleen door de gehele machine te resetten.
Programmeer opnieuw de hoeveelheid op iets dat lijkt op wat je in eerste instantie had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:42
In het kader van: support je lokale koffiespecialist dacht ik laatst, toen mijn koffiebonen ietsje sneller op bleken te gaan dan ik had ingeschat, "ik ga eens even bij de koffiezaak om de hoek wat verse bonen halen".

Vervolgens mocht ik 11 euro voor 200 gram versgebrande bonen aftikken. Tering, dat is meer dan 50 euro voor een kilo!!!!!! Sorry hoor, maar dan ben ik wel klaar met het supporten van zo'n tent. Hoe krijg je het in je hoofd om dat gewoon zonder schaamte te vragen? Waren ook nog eens vrij gewone Braziliaanse bonen.

Ik vind dat echt jammer, ik snap echt wel dat je als ondernemer geld moet/wilt verdienen, maar op deze manier.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
olafmol schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:54:
In het kader van: support je lokale koffiespecialist dacht ik laatst, toen mijn koffiebonen ietsje sneller op bleken te gaan dan ik had ingeschat, "ik ga eens even bij de koffiezaak om de hoek wat verse bonen halen".

Vervolgens mocht ik 11 euro voor 200 gram versgebrande bonen aftikken. Tering, dat is meer dan 50 euro voor een kilo!!!!!! Sorry hoor, maar dan ben ik wel klaar met het supporten van zo'n tent. Hoe krijg je het in je hoofd om dat gewoon zonder schaamte te vragen? Waren ook nog eens vrij gewone Braziliaanse bonen.

Ik vind dat echt jammer, ik snap echt wel dat je als ondernemer geld moet/wilt verdienen, maar op deze manier.....
Kan me voorstellen dat dat je wel rauw op het dak komt vallen als je op fascino/brandzaak prijzen mikt. Maar een kleine lokale toko heeft die schaal natuurlijk niet. Maar welke branderij hadden ze dan op voorraad? Als je lokale zaak DAK/Manhattan is ga ik wel heel hard lachen :D

Voor filter wil ik best tot 20/~250g uitgeven. Sterker nog, voor filter heb ik voor €17 een ontdekkingsabo, waar ik iedere maand een zakje thuisgestuurd krijg van 200g. Maar met espressobonen (die gaan hier er sneller doorheen), heb ik daar ook wel moeite mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
bermuda1980 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:04:
[...]

Kan me voorstellen dat dat je wel rauw op het dak komt vallen als je op fascino/brandzaak prijzen mikt. Maar een kleine lokale toko heeft die schaal natuurlijk niet. Maar welke branderij hadden ze dan op voorraad? Als je lokale zaak DAK/Manhattan is ga ik wel heel hard lachen :D

Voor filter wil ik best tot 20/~250g uitgeven. Sterker nog, voor filter heb ik voor €17 een ontdekkingsabo, waar ik iedere maand een zakje thuisgestuurd krijg van 200g. Maar met espressobonen (die gaan hier er sneller doorheen), heb ik daar ook wel moeite mee...
Hun eigen branderij natuurlijk? Tis wel een "echte" speciality koffiezaak ;)
Als ik hun website goed snap waren ze al eerder een koffiebrander voordat ze hier in Utrecht een koffiezaak openden. De branderij zit in Amersfoort, en ze leveren ook aan ketens zie ik.

[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 15-04-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:24
olafmol schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:54:

Dat is inderdaad wel wat hoog. Mijn lokale brander komt voor de meeste bonen nog onder de 30 euro/kg uit. Als je kleine zakjes koopt kom je soms wel nog net boven die 30 euro/kg. Want de kleinere zakjes zijn duurder dan de kilo of halve kilo zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Annun schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:47:
[...]

Dat is inderdaad wel wat hoog. Mijn lokale brander komt voor de meeste bonen nog onder de 30 euro/kg uit. Als je kleine zakjes koopt kom je soms wel nog net boven die 30 euro/kg. Want de kleinere zakjes zijn duurder dan de kilo of halve kilo zakken.
55 euro voor een kilo is gewoon bizar. Ik bestel altijd online, en dan is het idd rond de 25-30 euro per kg. Maar ja, had ik maar ff van te voren de prijs moeten vragen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 15-04-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
olafmol schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:49:
[...]

55 euro voor een kilo is gewoon bizar. Ik bestel altijd online, en dan is het idd rond de 25-30 euro per kg. Maar ja, had ik maar ff van te voren de prijs moeten vragen ;)
Leergeld? Maar Braziliaans, gewoon standaard Brazilië, zoet vol, romig boontjes of heb je nog wel wat bijzonders geproefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
bermuda1980 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:14:
[...]
.

Leergeld? Maar Braziliaans, gewoon standaard Brazilië, zoet vol, romig boontjes of heb je nog wel wat bijzonders geproefd?
Compleet normaal (helaas). Niet slecht hoor

[ Voor 15% gewijzigd door olafmol op 15-04-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:03
olafmol schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:41:
[...]

Compleet normaal (helaas). Niet slecht hoor
Voor niet echt topbonen is het veel geld, maar voor filter geef ik (en denk genoeg anderen hier) wel vaak meer uit dan dat. Het is maar net wat je er voor over hebt. Bij espresso heb ik er vooral wat meer moeite mee omdat je de maler nog moet afstellen en er vaak wel 2 kopjes verloren gaan. Dan wordt het wel pijnlijk als het niet wil lukken om hem goed te krijgen. Maar ook dan geef ik wel eens toe aan de verleiding als ik ergens in een zaakje heerlijke espresso heb gedronken en die zelfde boon thuis ook wil.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gerwintr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:54
Door wat fysieke ongemakken had ik de laatste weken meer moeite met single dosen, daarbij vond de vriendin het niet fijn koffie zetten dus toch maar even gaan speuren naar andere mogelijkheden.

Vanmiddag besloten om een Libra 65 all purpose aan te schaffen.

Ik was bang wel in te leveren kwa smaak vs een df64 met HU burrs maar dat valt me alles mee!

Ik denk niet dat ik wegkom met de DF64 laten staan dus die gaat mogelijk binnenkort in de verkoop voor een zachte prijs.😄
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qHLj-BoPQFamXaSKZsjTCPa-6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ENdkOJsgtVQVuVmZmffskgu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
gerwintr schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:58:
Door wat fysieke ongemakken had ik de laatste weken meer moeite met single dosen, daarbij vond de vriendin het niet fijn koffie zetten dus toch maar even gaan speuren naar andere mogelijkheden.

Ik was bang wel in te leveren kwa smaak vs een df64 met HU burrs maar dat valt me alles mee!

Ik denk niet dat ik wegkom met de DF64 laten staan dus die gaat mogelijk binnenkort in de verkoop voor een zachte prijs.😄
[Afbeelding]
Nice! Ik baal er nog steeds van de de 65 een week later uitkwam nadat ik de Libra 55 had gekocht. Al ben ik nog steeds blij met de 55 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-04 10:32

[Afbeelding]
Ik heb deze ook sinds een paar weken :)
er zijn nog 4 andere burr types beschikbaar voor deze maler. Die Black Diamond reeks.

/edit: 3 andere bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwintr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:54
Ozzie schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:06:
[...]

Nice! Ik baal er nog steeds van de de 65 een week later uitkwam nadat ik de Libra 55 had gekocht. Al ben ik nog steeds blij met de 55 :)
Ook een prachtige maler en het scheelt wat in de prijs vs 65 dat is ook fijn.
Vitabissj schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:23:
[...]

er zijn nog 4 andere burr types beschikbaar voor deze maler. Die Black Diamond reeks.
Ja klopt, misschien als de upgraderitis weer op kruipt dat ik daar nog een keer naar ga kijken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik zit even met een gek issue, wij hebben afgelopen weekend een zak bonen open gemaakt en gewoon koffie mee gezet zonder issues.
Echter is deze nu opeens zuurder en eigenlijk niet lekker meer.
Enige wat ik gedaan heb ik filter schoonmaken (ECM Classika PID)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
Rubman schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:59:
Ik zit even met een gek issue, wij hebben afgelopen weekend een zak bonen open gemaakt en gewoon koffie mee gezet zonder issues.
Echter is deze nu opeens zuurder en eigenlijk niet lekker meer.
Doorlooptijd etc is niet veranderd? Alles is hetzelfde gebleven maar het resultaat is zuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Zet je koffie of melkproducten?
Anders is je melk misschien zuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Freezhost schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:18:
[...]

Doorlooptijd etc is niet veranderd? Alles is hetzelfde gebleven maar het resultaat is zuur?
Ik ben na het gegeven wel gaan wijzigen maar initieel niets gewijzigd in zetmethode en maling etc.

Vooral mijn vrouw heeft er nu heel veel moeite mee en roept meten dat het aan het apparaat ligt

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-05 20:34
Vitabissj schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:23:
[...]

/edit: 3 andere bedoel ik
Yes hier zelfde maler in bezit, met de black diamond burrs meteen erop gezet. Erg tevreden. Kom van een Niche, maar ongezien ik in ochtend tegenwoordig 5 espresso’s zet (voor heel gezin inmiddels), was het single dosen wat veel werk.

De de grind-by-weight bevalt tot nu toe uitstekend. En anderen kunnen inderdaad nu ook makkelijker zelf een espresso maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

Rubman schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:59:
Hoe vaak maak je het filter schoon, en wat was de laatste keer voor deze laatste reiniging?
Wat de branddatum van je bonen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:41

[Afbeelding]
Upgraden is altijd leuk, ik sta nog wat lager op de ladder met een DF54. Mag ik vragen wat de grote verbetering is? Voor mij is de WAF ook erg belangrijk en de adoptie van de nieuwe koffie is qua beleving al prima in orde. Maar zelf maken is nog een groot probleem :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
Rubman schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:57:
[...]

Ik ben na het gegeven wel gaan wijzigen maar initieel niets gewijzigd in zetmethode en maling etc.

Vooral mijn vrouw heeft er nu heel veel moeite mee en roept meten dat het aan het apparaat ligt
Vreemd verhaal, hoe heb je de filters schoongemaakt? Heb je alleen de filterbakjes gedaan of ook het apparaat zelf? Even met een blindfilter reinigen?
Pagina: 1 ... 238 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1