Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 237 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 11:43
Boeryepes schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:41:
[...]

Geen ervaring mee. Heb een tijdje een Amazon shaker gebruikt die an sich prima kwaliteit is voor de prijs (30e) maar vind het geen meerwaarde bieden en de workflow wordt er onnodig langer van.
Inderdaad kan van meerwaarde zijn maar workflow moet je wel liggen.
Zelf wel ervaring met de Weber versie shaker, Weber Moonraker etc. maar zelf heb ik de voorkeur voor WDT (even roeren). Zelf merk ik geen verschil tussen een shaker en WDT dus laat je niet gek maken.

Gewoon simpel WDT doet al een hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-07 13:13
boozzz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Van wat ik erover heb gelezen is die S3 zeer vergelijkbaar, of zelfs wat minder, waren wat issues met niet fijn genoeg voor espresso kunnen malen. Ook vergelijkbaar met de Kingrinder K6. Beetje een pot nat.

Als ik 100 meer zou uitgeven, zou ik er gelijk 150 van maken en een 1zpresso (goeie naam ook) J of K Ultra halen. Die schijnen serieus degelijker gebouwd te zijn.
Ik zou ook richting 1zpresso kijken in die prijs klasse. Ik heb er zelf 1 en ben er zeer tevreden van. Zeer degelijke bouwkwaliteit, gemakkelijk af te stellen en maalt heel soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:28
Hier ook zeer tevreden over de 1zpresso K-Ultra. Heb hem eerst een aantal weken gebruikt voor V60 en nu sinds een paar weken voor espresso en hij werkt voor beide prima. Bouwkwaliteit is uitstekend. Hij is makkelijk schoon te maken en weer te calibreren, de maalgraad is simpel in te stellen met de ring aan de buitenkant en de magnetische catch cup is ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39
bebopper schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:52:
[...]
Die van mij is sinds vandaag onderwerg (uit Duitsland, dus zal hopelijk redelijk snel gaan). Zit vol ongeduld te wachten :)
Hij is inmiddels binnen hier, kwam met de bezorger van Amazon, vaag. Maar ziet er prima uit. Op stand 0 zitten de burrs klemvast, vanaf drie clicks grover raken ze elkaar niet meer. Een click is 16 micrometer afstand op de burrs.

Als ik dat vergelijk met mijn Lagom, waar ik voor zeer light roast soms op stand 0,4 moet malen (gecalibreerde 0, 7,5 um per tiende) voor espresso, denk ik dat de 3Bomber maler voor die hele lichte brandingen net wel/niet gaat werken. Of ik dat ook met de hand wil malen is een ander verhaal :D Voor reguliere espressobranding lijkt ie me perfect.

Morgen maar eens proberen, dan kan ie daarna bij de vakantiespullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-07 23:30

Hoholi

The only one

Puntje-NL schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:23:
Heef iemand ervaring met de shaker van MHW-3 Bomber? Is t t waard voor t geld? Ik ga zeker geen Weber Workshops kopen :')
Ook eentje in de kast. Teveel statische elektriciteit waardoor veel koffie blijft hangen. Reinigen met alcohol werkt maar tijdelijk.De anodisatie van het aluminium laat duidelijk te wensen over. De Weber schijnt dat probleem niet te hebben.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:52
Hoholi schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Ook eentje in de kast. Teveel statische elektriciteit waardoor veel koffie blijft hangen. Reinigen met alcohol werkt maar tijdelijk.De anodisatie van het aluminium laat duidelijk te wensen over. De Weber schijnt dat probleem niet te hebben.
Rdt helpt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Zijn er meer liefhebbers van heel lichte branding voor espresso hier? Als in, als de keus er is, altijd de filterbranding kiezen. Waar bestellen jullie het liefst? Heb wat nieuwe inspiratie nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
boozzz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:32:
Zijn er meer liefhebbers van heel lichte branding voor espresso hier? Als in, als de keus er is, altijd de filterbranding kiezen. Waar bestellen jullie het liefst? Heb wat nieuwe inspiratie nodig :)
Zeker, vandaag bij Fer Koffie in Leeuwarden (shameless plug) een busje Friedhats Rwanda Gasharu Intego filter roast gekocht. Dat wordt mijn nieuwe "weekend koffie". Nog niet geprobeerd, maar eerder had ik een halve bus Friedhats Ethiopia Bookkisa over van mijn Hario V60 avontuur en die vond ik ook erg lekker als espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
ArjenIsM3 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:44:
[...]

Zeker, vandaag bij Fer Koffie in Leeuwarden (shameless plug) een busje Friedhats Rwanda Gasharu Intego filter roast gekocht. Dat wordt mijn nieuwe "weekend koffie". Nog niet geprobeerd, maar eerder had ik een halve bus Friedhats Ethiopia Bookkisa over van mijn Hario V60 avontuur en die vond ik ook erg lekker als espresso.
No shame hoor, ik woon vrijwel naast het Friedhats café, maar had er (tot toevallig dit weekend) nog nooit wat gehaald. Filter Colombia Supernatural. Maar erg donker gebrand voor een filter, vind hem ook tegenvallen helaas, vrij lompe beuker. Dat initieerde mijn post :D

Paar recente toppers vind ik Manhattan Shoondhisa filter en Shokunin Bant Sawk, beide een natural. Tips voor branders die net zo licht branden als Manhattan zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Na het flink doorspitten van dit topic (waarvoor dank) is onze keuze gevallen op een Mignon Specialita 16CR gecombineerd met de Sage Bambino Plus. Helft van de bakjes zijn cappuccino, rest zwarte koffie. Inmiddels een aantal maanden aan het experimenteren, maar er is 1 ding waar we niet uitkomen. De molen blijft koffie 'strooien'. Ondanks een nieuwe piston en doseerring en wat aanpassingen aan de maalgraad. Daardoor steeds bende rondom de molen.

We gebruiken de medium roast van het huis van Simon Lévelt. Maalgraad nu zo'n 3,5. In de mond van de molen bouwt zich ook koffie op - zelfs zoveel dat hij op een gegeven moment niet meer maalde, na zo'n 250 kopjes. Is dat uberhaupt normaal? Uiteraard gewoon schoongemaakt en hij deed het weer. Maar het lijkt soms statisch te zijn, de koffie blijft wat kleven aan de molen, en 'vliegt' echt omhoog als hij in de piston terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
boozzz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:56:
[...]
Tips voor branders die net zo licht branden als Manhattan zijn welkom :)
"Net zo licht als" weet ik niet maar Schot brand z'n bonen relatief licht.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14
francoski schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:57:
Na het flink doorspitten van dit topic (waarvoor dank) is onze keuze gevallen op een Mignon Specialita 16CR gecombineerd met de Sage Bambino Plus. Helft van de bakjes zijn cappuccino, rest zwarte koffie. Inmiddels een aantal maanden aan het experimenteren, maar er is 1 ding waar we niet uitkomen. De molen blijft koffie 'strooien'. Ondanks een nieuwe piston en doseerring en wat aanpassingen aan de maalgraad. Daardoor steeds bende rondom de molen.

We gebruiken de medium roast van het huis van Simon Lévelt. Maalgraad nu zo'n 3,5. In de mond van de molen bouwt zich ook koffie op - zelfs zoveel dat hij op een gegeven moment niet meer maalde, na zo'n 250 kopjes. Is dat uberhaupt normaal? Uiteraard gewoon schoongemaakt en hij deed het weer. Maar het lijkt soms statisch te zijn, de koffie blijft wat kleven aan de molen, en 'vliegt' echt omhoog als hij in de piston terecht komt.
Dat klinkt als statische koffie inderdaad. Er zit een ‘vorkje’ helemaal aan het met begin van de uitloop (vanaf de maalschijven gezien). Is die niet verbogen?

Statische koffie kan ook komen door lage luchtvochtigheid. Je zou dan nog RDT kunnen gebruiken (dan spuit je wat water op je bonen, google dat even), maar dat vind ik persoonlijk niets.

Tot slot, maar misschien zou ik daarmee moeten beginnen, andere koffiebonen. Van Simon Levelt weet je vaak niet hoe vers/oud ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06

Probeer eens wat druppels water te sprayen op de bonen en dan schudden voordat je ze maalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-07 13:00
Boeryepes schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:07:
[...]

"Net zo licht als" weet ik niet maar Schot brand z'n bonen relatief licht.
Ik kan dit beamen. Ik kreeg uit betrouwbare bronnen ook te horen dat er bij Schot deze week nieuwe koffies op de website komen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:57
boozzz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:56:
[...]

No shame hoor, ik woon vrijwel naast het Friedhats café, maar had er (tot toevallig dit weekend) nog nooit wat gehaald. Filter Colombia Supernatural. Maar erg donker gebrand voor een filter, vind hem ook tegenvallen helaas, vrij lompe beuker. Dat initieerde mijn post :D

Paar recente toppers vind ik Manhattan Shoondhisa filter en Shokunin Bant Sawk, beide een natural. Tips voor branders die net zo licht branden als Manhattan zijn welkom :)
Ik haal de laatste tijd veel bij DAK. De filter is heel licht gebrand en praktisch alle koffie's zijn lekker daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:35
cryptapix schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:32:
[...]

. Van Simon Levelt weet je vaak niet hoe vers/oud ze zijn.
Datum is gewoon bekend en kun je vragen. Als je per kilo koopt staat het er zelfs op.

[ Voor 9% gewijzigd door bszz op 24-03-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
bszz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Datum is gewoon bekend en kun je vragen. Als je per kilo koopt staat het er zelfs op.
Dat is nieuw dan? Dat was een aantal jaar geleden niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 00:35
cryptapix schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Dat is nieuw dan? Dat was een aantal jaar geleden niet zo.
Dat is altijd al zo geweest ;) alleen kennelijk niet bij iedereen bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 16:23

bebopper

I'm an absolute beginner...

boozzz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:01:
[...]

Hij is inmiddels binnen hier, kwam met de bezorger van Amazon, vaag. Maar ziet er prima uit. Op stand 0 zitten de burrs klemvast, vanaf drie clicks grover raken ze elkaar niet meer. Een click is 16 micrometer afstand op de burrs.

Als ik dat vergelijk met mijn Lagom, waar ik voor zeer light roast soms op stand 0,4 moet malen (gecalibreerde 0, 7,5 um per tiende) voor espresso, denk ik dat de 3Bomber maler voor die hele lichte brandingen net wel/niet gaat werken. Of ik dat ook met de hand wil malen is een ander verhaal :D Voor reguliere espressobranding lijkt ie me perfect.

Morgen maar eens proberen, dan kan ie daarna bij de vakantiespullen.
Hier ook binnen via Amazon, zou verzonden worden vanuit DE, dan zal die verkoper waarschijnlijk ook via Amazon verkopen en het makkelijker zijn om op die manier te verzenden.

Zeer degelijke handmaler, ook zeker een gewichtig ding, niet zo geschikt voor "niet-auto" vakanties. Wat mij betreft veel waar voor je geld; robuuste maler, magnetische cup met verwisselbare 'zeefjes', instelring aan de buitenzijde. In gebruik moet ie zich nog bewijzen, maar heb er wel vertrouwen in.
GoEV6 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Ben toevallig opzoek naar een handmaler voor oa vakantie en oog was gevallen op de Timemore Chestnut S3. Kost wel gelijk 150 Euro. Deze lijkt er kwa uiterlijk aardig op en de prijs is een derde ervan. Wil hem gebruiken voor het zetten van koffie met een mokkapotje. En dan heb ik niet zoveel zin om bij elke maling alles af te moeten stellen. Juist daarom lijkt mij de stelring net zoals bij de Chestnut erg handig. Zijn ze vergelijkbaar of toch redenen om 100 Euro meer uit te geven?
Helaas geen ervaring met de S3, dus geen idee of deze vergelijkbaar zijn. Voor de prijs die ik voor de 3Bomber betaald heb denk ik dat het een hele goede koop was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Puntje-NL schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:48:
[...]

Ik kan dit beamen. Ik kreeg uit betrouwbare bronnen ook te horen dat er bij Schot deze week nieuwe koffies op de website komen :X
klopt, ik zal al een nieuwe uit Colombia. Dit is gelijk het mooie en minder mooie van Schot: relatief vaak nieuwe koffie die ook net zo makkelijk weer verdwijnt. Ik vermoed dat ie kleine batches opkoopt danwel met kleine boeren/cooperaties werkt.

Mijn vrouw is Colombiaans en is helemaal gek van een Colombiaanse boon van Schot die ondertussen al maanden niet meer wordt verkocht.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
Boeryepes schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:56:
[...]

klopt, ik zal al een nieuwe uit Colombia. Dit is gelijk het mooie en minder mooie van Schot: relatief vaak nieuwe koffie die ook net zo makkelijk weer verdwijnt. Ik vermoed dat ie kleine batches opkoopt danwel met kleine boeren/cooperaties werkt.

Mijn vrouw is Colombiaans en is helemaal gek van een Colombiaanse boon van Schot die ondertussen al maanden niet meer wordt verkocht.
klopt inderdaad, zo had ik vorig jaar er 1 uit Guatamala waar ik enorm veel spijt bij heb gehad dat ik geen kilo zak heb gekocht.. Het leuke is wel dat ie altijd wel wat voor je heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Puntje-NL schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:57:
[...]

klopt inderdaad, zo had ik vorig jaar er 1 uit Guatamala waar ik enorm veel spijt bij heb gehad dat ik geen kilo zak heb gekocht.. Het leuke is wel dat ie altijd wel wat voor je heeft.
yep. Ik ben nu overgestapt naar Brandzaak omdat die wat langer hetzelfde levert en wat donkerder brandt en dat vind ik wel lekker en makkelijker te zetten met mijn E61.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntje-NL
Boeryepes schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:59:
[...]

yep. Ik ben nu overgestapt naar Brandzaak omdat die wat langer hetzelfde levert en wat donkerder brandt en dat vind ik wel lekker en makkelijker te zetten met mijn E61.
Ja, ik ben niet echt fan van Brandzaak, misschien had ik toen gewoon pech met de bonen. Ik heb net een bestelling gedaan bij Rumbaba, ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Puntje-NL schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Ja, ik ben niet echt fan van Brandzaak, misschien had ik toen gewoon pech met de bonen. Ik heb net een bestelling gedaan bij Rumbaba, ben benieuwd..
Die hou ik even in gedachte! Maar wat een prijzen ... zakje bonen van 150 gram voor 32 euro van de smaak die mijn vrouw lekker vindt (en Colombiaanse bonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
Boeryepes schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:00:
[...]

Die hou ik even in gedachte! Maar wat een prijzen ... zakje bonen van 150 gram voor 32 euro van de smaak die mijn vrouw lekker vindt (en Colombiaanse bonen).
Heb jij niet heel toevallig de duurste uitgezocht? :P Ik heb een zakje van 250 gr. voor 15 euro dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Puntje-NL schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:23:
[...]

Heb jij niet heel toevallig de duurste uitgezocht? :P Ik heb een zakje van 250 gr. voor 15 euro dacht ik
Ik koos wat mijn vrouw lekker vindt. Fleurige en aromatische koffie voor in de V60. Colombiaans voor de emotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boeryepes schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:07:
[...]

Ik koos wat mijn vrouw lekker vindt. Fleurige en aromatische koffie voor in de V60. Colombiaans voor de emotie.
Voor 32 euro kan je ook wel een kilo krijgen met hetzelfde smaakprofiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:20:
[...]

Voor 32 euro kan je ook wel een kilo krijgen met hetzelfde smaakprofiel
die haalden we altijd bij Schot koffie: Colombia La Cristalina. Wanneer je die maalt, ruikt het hele huis naar potpourri.

Als iemand iets vergelijkbaar kent, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:01
Boeryepes schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:23:
[...]

die haalden we altijd bij Schot koffie: Colombia La Cristalina. Wanneer je die maalt, ruikt het hele huis naar potpourri.

Klinkt als een bijzondere koffie, ik kan niet zo makkelijk iets vinden kwa smaakprofiel.
https://amatterofconcrete.com/product/046/

Misschien die koffie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Gerwinnn schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:30:
[...]

Klinkt als een bijzondere koffie, ik kan niet zo makkelijk iets vinden kwa smaakprofiel.
https://amatterofconcrete.com/product/046/

Misschien die koffie?
Gaat op de lijst. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
Leuk, ik denk sowieso dat je echt naar dit soort Anaerobic koffies moet kijken voor de explosievere smaken.

Bij Friedhats hebben ze ook wel vaker dat soort “gekke” koffies deze zijn wel duurder maar ik vind het persoonlijk altijd het geld waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Gerwinnn schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:21:
[...]

Leuk, ik denk sowieso dat je echt naar dit soort Anaerobic koffies moet kijken voor de explosievere smaken.

Bij Friedhats hebben ze ook wel vaker dat soort “gekke” koffies deze zijn wel duurder maar ik vind het persoonlijk ze altijd het geld waard.
Funky die koffies bij Friedhats. En qua verpakking alsof ze potjes party pilletjes verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Boeryepes schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:23:
[...]

Giraffe en Single Estate gaan je vast bevallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 10-07 11:19

Ravhin

no <root>...

boozzz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:32:
Ik ben een fan van Koffiestation in Groningen. Erg mooie, lichtgebrande koffies. DAK kwam ook al voorbij, wel een prijsklasse hoger dan koffiestation maar zeker leuk om jezelf eens mee te kietelen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Het sprayen van water is al genoemd. Als je daar wat koudwatervrees mee hebt (pun intended) kan je ook de achterkant van een theelepeltje / koffielepeltje in water dopen en die achterkant dan door de ongemalen bonen roeren. Dat doet al heel veel tegen statische ontlading, en je hebt wss wat meer het gevoel dat je in controle bent over de hoeveelheid water die je molen in gaat ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamn
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-07 12:54
Heeft iemand espresso apparaat reparatie tips? Ik heb nu een jaar of 5 een lelit Bianca. Nooit problemen mee gehad, maar afgelopen weken een nieuwe 'sis' gehoord en van de week voelde ik dat de kopjes rechtsboven vochtig worden. Conclusie: ergens lekt iets. Ik heb nu de bovenkant eraf gehaald en het lekt bij het wittesnoertje (temperatuur sensor van de stoom boiler?). Ik kan de zijkant eraf halen, zodat ik er beter bij kan en het gewoon weer aandraaien en kijken of het stopt? Of denk ik dan te simpel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKpe1L6uaTIWYDFSUbPD_3ATZ6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYQ1gubYLC0KtcRPrwfcHGFK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-07 10:56
Aandraaien dat het stopt, kan helpen. De kleine bout zit in een grote bout. Door de kleine bout aan te draaien wordt de pen waar de witte draad op zit beter afgedicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamn
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-07 12:54
Teus.espresso schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:37:
Aandraaien dat het stopt, kan helpen. De kleine bout zit in een grote bout. Door de kleine bout aan te draaien wordt de pen waar de witte draad op zit beter afgedicht.
Dank, ik heb inmiddels ook dit gidsje gevonden (https://support.clivecoff...e-inspection-and-cleaning). Die suggereert dat je hem (fill probe kennelijk) het beste eruit kan halen en tape vervangen. Maar kan natuurlijk altijd even kijken of een simpeler ingreep werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-07 10:56
Het ligt eraan of het langs de probe lekt of onderaan de grote bout. Langs de probe dan mijn oplossing. Langs de grote bout dan eruit en intapen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boozzz
Om even terug te komen op de enige echte MHW-3BOMBER R3 handmaler:

Net gebruikt voor een shot espresso. Had nog twijfels of ie voor bepaalde soorten bonen fijn genoeg kon, maar dat blijkt ongegrond. Waar ik op mijn grote maler toch in de buurt van de nul kom qua afstelling, zit ik met dezelfde boon bij de Bomber op 20 clicks uit om dezelfde doorlooptijd te halen (en vanaf 2 clicks loopt ie vrij). Maf? Is die dure Lagom compleet gaar uitgelijnd? Of is dit grote platte schijven vs kleine conische, en dat de micrometers afstand een totaal ander effect hebben?

In ieder geval, na twee compleet gechokete shots, want veel te fijn gemalen, uiteindelijk een prima bakkie. Afstand tussen clicks precies klein genoeg om nog enigszins te kunnen finetunen ook. Deed er op de juiste setting 1 minuut 15 seconden over om 18g te malen, viel me mee. En malen gaat erg soepel, niet van die vastlopers dat je even flink moest beuken zoals bij mijn vorige handmaler.

Hij is wel behoorlijk dik, en ondanks dat ik grote handen heb, werd bij het veel te fijn malen (waar ik meer dan 2 minuten over deed) het vasthouden en draaien behoorlijk irritant. Moest ook twee keer van hand wisselen. 1 minuut is een beetje de cut off daar, dus voor espresso net te doen zonder echt een lamme arm te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFSqAA9YWjGvIFwD3YV-V0GBK44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTC228GGav5AUYlr6Jnd9f5y.jpg?f=fotoalbum_large

Net mijn eerste bestelling van Moto binnen gekregen, ik vind het sowieso leuk dat je 350gram kan bestellen.

De Honduras is op de 18e gebrand die dus die ga ik als eerste openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Gerwinnn schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:29:
[Afbeelding]

Net mijn eerste bestelling van Moto binnen gekregen, ik vind het sowieso leuk dat je 350gram kan bestellen.

De Honduras is op de 18e gebrand die dus die ga ik als eerste openen.
Vroeger, toen er niet een belachelijk importtarief op zat, bestelde ik ook wel eens bij Square Mile Coffeeroasters in Londen. Die hebben ook 350g-pakjes en dat is echt een ideale hoeveelheid om iets uit te proberen.

Laat je weten hoe ze smaken? Ik heb dit merk nog niet eerder gezien of gehoord :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:24
Tip van flip: Fathers in Tsjechië heeft standaard 300g zakjes. Gratis verzenden vanaf 2 zakjes koffie. Aanrader, hebben mooie boontjes! Hier staan nu de Aristobulo en Los Angeles te wachten tot de Tim Wendleboe op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
Ravhin schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:02:
[...]

Vroeger, toen er niet een belachelijk importtarief op zat, bestelde ik ook wel eens bij Square Mile Coffeeroasters in Londen. Die hebben ook 350g-pakjes en dat is echt een ideale hoeveelheid om iets uit te proberen.

Laat je weten hoe ze smaken? Ik heb dit merk nog niet eerder gezien of gehoord :>
Zal ik zeker doen, ik denk morgen te beginnen met een V60.
Ook de KG prijs staat me wel aan van deze brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-07 12:54

4POX

Everybody is wired

Ik heb een mooie metalen koffiebonen bewaarpot die ik vacuum kan pompen.

Nu kwam de vrouw thuis met een kilozak. Helaas passen niet alle bonen in de pot. Dus ik ben op zoek naar een alternatief voor erbij.

Hoe is jullie ervaring om een Action vacuum kwastenpot te gebruiken voor koffiebonen te bewaren?

https://www.action.com/nl...0/spectrum-kwastenvacuum/

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

4POX schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:43:

Nu kwam de vrouw thuis met een kilozak. Helaas passen niet alle bonen in de pot. Dus ik ben op zoek naar een alternatief voor erbij.

Hoe is jullie ervaring om een Action vacuum kwastenpot te gebruiken voor koffiebonen te bewaren?

Heb je misschien een vacuüm apparaat met zakken?
Lidl heeft ze ook regelmatig.

Ik had er al 1 omdat ik regelmatig sous vide kook. Maar alles wat ik invries gaat ook vacuüm.

En als in veel bonen heb doordat ik een bestel foutje heb of een kilozak vacuüm ik ze ook per 250g in een zakje. Dat werkt toch het fijnste.
En anders een beugel pot evt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-07 13:13

Ik ben normaal niet zo van: "plastiek, dat is eng". Maar ik zou toch niet meteen een plastiek container gebruiken die niet voor voedsel bedoelt is. Kan net zoals hierboven ook zi'n vacuum sealer aanraden. Ik heb ook die van de lidl, werkt perfect. Ik gebruik hem zelden voor koffie (vooral voor vlees dat goedkoper is in grotere verpakkingen), maar werkt wel perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Zoals @Annun al zegt: gebruik geen kunststoffen voor voedselcontact (bereiding, opslag) als het niet food grade is. Dat keurmerk is er niet voor niets. Er is een hele rel geweest over o.a. bisphenol A wat als additief wordt gebruikt en controversieel werd. Er zijn nog meer 'hulpstoffen' zoals tereftlaten, etc. etc. Lang niet alle hulpstoffen zijn goedgekeurd voor voedselcontact.

Ik ken de container die je bedoeld en ik zou het er zeker niet in bewaren.

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 27-03-2025 13:17 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:03
Dennis1812 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:47:
[...]

Heb je misschien een vacuüm apparaat met zakken?
Lidl heeft ze ook regelmatig.

Ik had er al 1 omdat ik regelmatig sous vide kook. Maar alles wat ik invries gaat ook vacuüm.

En als in veel bonen heb doordat ik een bestel foutje heb of een kilozak vacuüm ik ze ook per 250g in een zakje. Dat werkt toch het fijnste.
En anders een beugel pot evt.
Wat een goed idee! Ik heb zo'n ding liggen voor als ik grotere hoeveelheden kook (bolognese, curry's, boeuf bourguignon etc.) En ik koop altijd kilozakken. Wij verbruiken een halve kilo per week. Zou het nuttig zijn om dus voor die ene week dat de bonen voor de komende week in de zak zitten, ze te vaccumsealen?

Ik merk vooral dat de maalgraad gedurende de twee weken iets fijner moet. Dat zit inmiddels bij mij ingebakken. Moet dat óok nog als ik de bonen wel vaccumeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Ravhin schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Het sprayen van water is al genoemd. Als je daar wat koudwatervrees mee hebt (pun intended) kan je ook de achterkant van een theelepeltje / koffielepeltje in water dopen en die achterkant dan door de ongemalen bonen roeren. Dat doet al heel veel tegen statische ontlading, en je hebt wss wat meer het gevoel dat je in controle bent over de hoeveelheid water die je molen in gaat ;)
Thanks! Deze geprobeerd, en de hele molen opengehaald en schoongemaakt. Het scheelt aanzienlijk. Zijn er nog niet helemaal, maar het is echt veel beter.

Waar we met de Bambino Plus tegen aanlopen is zijn geforceerde cleaning cycle. Heb nu mijn melk moeten opschonen met de oude koffiemachine omdat hij verplicht moet schoonmaken en ik daar geen tijd voor had. Je weet alleen niet wanneer dat komt, en lijkt die cyclus niet uit voorzorg te kunnen starten. Dat is praktisch onwerkbaar... iemand daar al een workaround voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
francoski schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Thanks! Deze geprobeerd, en de hele molen opengehaald en schoongemaakt. Het scheelt aanzienlijk. Zijn er nog niet helemaal, maar het is echt veel beter.

Waar we met de Bambino Plus tegen aanlopen is zijn geforceerde cleaning cycle. Heb nu mijn melk moeten opschonen met de oude koffiemachine omdat hij verplicht moet schoonmaken en ik daar geen tijd voor had. Je weet alleen niet wanneer dat komt, en lijkt die cyclus niet uit voorzorg te kunnen starten. Dat is praktisch onwerkbaar... iemand daar al een workaround voor?
Ik weet niet hoe die cycle eruit ziet maar kun je de cycle niet starten en dan uitzetten? Daarna weer aanzetten en verder gaan zonder cycle. Meestal denkt zo een systeem dat ie dan is uitgevoerd. Er wordt meestal niet gekeken naar voltooid haha. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Puntje-NL schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Ik weet niet hoe die cycle eruit ziet maar kun je de cycle niet starten en dan uitzetten? Daarna weer aanzetten en verder gaan zonder cycle. Meestal denkt zo een systeem dat ie dan is uitgevoerd. Er wordt meestal niet gekeken naar voltooid haha. :X
Nee, niet te onderbreken zonder de stekker eruit te trekken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
francoski schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Nee, niet te onderbreken zonder de stekker eruit te trekken |:(
Gelukkig is Google toch wel onze bestie:
https://www.google.com/se...37ee,vid:dCitFLKl6rM,st:0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

t14wo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:17:
[...]

Wat een goed idee! Ik heb zo'n ding liggen voor als ik grotere hoeveelheden kook (bolognese, curry's, boeuf bourguignon etc.) En ik koop altijd kilozakken. Wij verbruiken een halve kilo per week. Zou het nuttig zijn om dus voor die ene week dat de bonen voor de komende week in de zak zitten, ze te vaccumsealen?

Ik merk vooral dat de maalgraad gedurende de twee weken iets fijner moet. Dat zit inmiddels bij mij ingebakken. Moet dat óok nog als ik de bonen wel vaccumeer?
Dat durf ik niet te zeggen. Met mijn volautomaat pas ik hem niet aan als de bonen wat ouder zijn. Moet ik misschien eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 23:03
Dennis1812 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. Met mijn volautomaat pas ik hem niet aan als de bonen wat ouder zijn. Moet ik misschien eens proberen.
Merk dat de koffie te snel gaat doorlopen als ze ouder zijn. En andersom komt het water er vrijwel niet doorheen als ik die maalgraad hou bij een nieuwe zak. (ook van dezelfde branding) Opzich wel grappig om dat zo te zien hoe 'dynamisch' zo'n boon ontwikkelt na het branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
boozzz schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:14:
waar ik op mijn grote maler toch in de buurt van de nul kom qua afstelling, zit ik met dezelfde boon bij de Bomber op 20 clicks uit om dezelfde doorlooptijd te halen (en vanaf 2 clicks loopt ie vrij). Maf? Is die dure Lagom compleet gaar uitgelijnd?
Ja dus, nu wilde ik het weten ook, blijkt dat de uitlijning van de Lagom zwaar te wensen over laat. Man man man, daar betaal je dan zo veel knaken voor. Wat slecht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robbynaish
boozzz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:33:
[...]

Ja dus, nu wilde ik het weten ook, blijkt dat de uitlijning van de Lagom zwaar te wensen over laat. Man man man, daar betaal je dan zo veel knaken voor. Wat slecht.
Volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar. Uitlijning heeft niets te maken met nul punt maler. Weet niet welke Lagom maler je hebt maar de maler "als je dat interessant vind" kan je opnieuw kalibreren voor het nulpunt. Nogmaals dit is maar een cijfertje en doet verder helemaal niets zo lang je maar op het punt zit dat je het juiste maalsel uit je maler krijgt voor een goede extractie.

Heb in totaal zo 8 a 9 Lagom malers gehad en de uitlijning is altijd prima en gewoon in lijn met de andere top merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
robbynaish schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:07:
[...]

Volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar. Uitlijning heeft niets te maken met nul punt maler. Weet niet welke Lagom maler je hebt maar de maler "als je dat interessant vind" kan je opnieuw kalibreren voor het nulpunt. Nogmaals dit is maar een cijfertje en doet verder helemaal niets zo lang je maar op het punt zit dat je het juiste maalsel uit je maler krijgt voor een goede extractie.

Heb in totaal zo 8 a 9 Lagom malers gehad en de uitlijning is altijd prima en gewoon in lijn met de andere top merken.
Nee, die haal ik niet door elkaar. De nul heb ik gekalibreerd omdat ie vanuit de fabriek een streep of 2 van het echte chirping nulpunt af lag. Dus nu chirpt ie precies op 0. Daarna kan ik hem nog 12 strepen fijner draaien totdat de schijven strak op elkaar zitten. Dus 12 x 7,5 micrometer = 90 micrometer ongelijkheid ergens.

Op zich zit ik nog net niet tegen die absolute 0 aan (wel dichtbij met sommige koffie), dus praktisch gezien maakt het niet zo uit. Komt alleen niet helemaal overeen met de micrometerprecisie die ze claimen, en sommige andere gasten die claimen dat hun lock punt slechts 2, 3 streepjes na chirpen is. Je hoort ook duidelijk een enkel hoog punt als ie gaat chirpen, dus daar valt gewoon nog wat te winnen. Had ik niet gedacht. Te veel OCD in huis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
boozzz schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Nee, die haal ik niet door elkaar. De nul heb ik gekalibreerd omdat ie vanuit de fabriek een streep of 2 van het echte chirping nulpunt af lag. Dus nu chirpt ie precies op 0. Daarna kan ik hem nog 12 strepen fijner draaien totdat de schijven strak op elkaar zitten. Dus 12 x 7,5 micrometer = 90 micrometer ongelijkheid ergens.

Op zich zit ik nog net niet tegen die absolute 0 aan (wel dichtbij met sommige koffie), dus praktisch gezien maakt het niet zo uit. Komt alleen niet helemaal overeen met de micrometerprecisie die ze claimen, en sommige andere gasten die claimen dat hun lock punt slechts 2, 3 streepjes na chirpen is. Je hoort ook duidelijk een enkel hoog punt als ie gaat chirpen, dus daar valt gewoon nog wat te winnen. Had ik niet gedacht. Te veel OCD in huis ;)
Dan haal je toch wel dingen door elkaar? Wat @robbynaish bedoelt is dat uitlijnen iets zegt over of de schijven evenwijdig ten opzichte van elkaar staan en dus niet in een andere hoek. Dat zou namelijk voor inconsistente maling zorgen.

Het absolute nulpunt gelijk hebben met de 0 op de afstelschroef is leuk voor de OCD, maar voor je maling niet boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Misschien ben ik dan niet helemaal duidelijk.

Mijn maling ligt erg dicht tegen het nulpunt, in dit geval het echte nulpunt waar je niet voorbij wil omdat anders de schijven elkaar raken. Tussen dit punt, en het punt waarop de schijven elkaar klemvast zetten, zit naar mijn idee ietwat veel ruimte. In mijn geval zit dus tussen de schijven op chirp punt aan een kant een ruimte van 0 micrometer, en op een andere plek een ruimte van 90.

Als hij beter zou zijn uitgelijnd, dus als punt van de chirp en punt van lock dichter bij elkaar zouden liggen, zitten de schijven meer parallel en raken ze elkaar pas bij een fijnere instelling. En dan zou ik dus een fractie fijner en consistenter moeten kunnen malen, en daarmee iets meer ruimte hebben in de instellingen voordat de schijven elkaar gaan raken.

[ Voor 14% gewijzigd door boozzz op 28-03-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
boozzz schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:22:

Mijn maling ligt erg dicht tegen het nulpunt, in dit geval het echte nulpunt waar je niet voorbij wil omdat anders de schijven elkaar raken. Tussen dit punt, en het punt waarop de schijven elkaar klemvast zetten, zit naar mijn idee ietwat veel ruimte. In mijn geval zit dus tussen de schijven op chirp punt aan een kant een ruimte van 0 micrometer, en op een andere plek een ruimte van 90.

Als hij beter zou zijn uitgelijnd, dus als punt van de chirp en punt van lock dichter bij elkaar zouden liggen, zitten de schijven meer parallel en raken ze elkaar pas bij een fijnere instelling. En dan zou ik dus een fractie fijner en consistenter moeten kunnen malen, en daarmee iets meer ruimte hebben in de instellingen voordat de schijven elkaar gaan raken.
Ik kan je niet helemaal volgen. Maar zo lang de espresso maar goed is _/-\o_
Welke burrs gebruik? ULF?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
Haha doet er niet zo toe, ik ben gewoon een perfectionist, die misschien te veel perfectie verwacht. Espresso is namelijk verder goed :D Ik heb de Mizens, die blinde van 102mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:28
bermuda1980 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:26:
Ik zal me even melden als iemand die een jaar een 064s had en nu twee maanden 078s. De 64 heeft wat voordelen, maar ik geef de voorkeur aan de 78.

De 78s is sneller en stiller tijdens malen, en ik vind qua smaak hem iets beter. Ik haal iets meer nuance uit verschillende koffies. Denk in grote schaal aan: we gaan van 75% naar 80-85% ofzo als ik het vergelijk met koffie die bij een echt wereldniveau specialty cafe wordt gezet.

De 64 heeft een lichtere catchchup, die ik fijner vind dan de zware van de 78. Ook is het dekseltje op de hopper netter afgewerkt bij de 64.

Ik denk als je begint of nu 5 jaar specialty espresso drinkt, en je wil gewoon in een keer 'klaar' zijn, dan heb je echt niet meer nodig dan een 64. Je heb daarmee potentie om betere koffie te zetten dan 98% van de wereld. En als je het dan echt een hobby gaat vinden na een aantal jaar en als je echt wil... Dan pleur je er voor €160 na een jaar of 2-3 andere schijven in, en dan zit je op 99%.

Meer is echt niet nodig. Tenzij je er echt een forse hobby van maakt. (kijkt naar de 5 verschillende zakjes koffie op de bar... O-) )

PS: ik heb in dat jaar één keer gehad dat de 64 vastliep. Dat was op achterlijk licht gebrande Keniaanse peaberry (echt miniboontjes), waar ik met de hand ook echt fors moeite had met malen. Dat was met cold start. Toen gaf hij een biepje en stopte. Toen heb ik m ff leeggeschud, en de koffie er met draaiende schijven ingegooid. Toen deed hij het wel. Dus voor een mogelijk gebrek aan power hoef je niet bang te zijn.
Misschien een gekke vraag, maar heb jij ooit je 064s/078s open gemaakt om schoon te maken en zo ja hoe vaak?

Ik heb hem dus vanaf het begin en nog nooit opengemaakt. Lees wat verschillende dingen over of het wel of geen goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
boozzz schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:54:
Haha doet er niet zo toe, ik ben gewoon een perfectionist, die misschien te veel perfectie verwacht. Espresso is namelijk verder goed :D Ik heb de Mizens, die blinde van 102mm.
Ok nou met de Mizens moet fijn genoeg geen probleem zijn of er moet iets mis zijn met je maler. Zelf kan ik met de Mizen burrs meer dan fijn genoeg malen voor 20-35 seconden pre-infusie shots met zeer lage flow rate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:24
BarôZZa schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:12:
[...]

Misschien een gekke vraag, maar heb jij ooit je 064s/078s open gemaakt om schoon te maken en zo ja hoe vaak?

Ik heb hem dus vanaf het begin en nog nooit opengemaakt. Lees wat verschillende dingen over of het wel of geen goed idee is.
Geen gekke vraag vind ik! Openmaken kan prima, maar is wel priegelen. Ik heb de 64 na een kilo of 8 (denk ik?) open gemaakt, en daar zat echt zo belachelijk weinig koffie in dat ik me meteen voornam om het nooit meer te doen. Let wel, ik drink light/ultralicht roasts, en zelden medium. Denk dat Friedhats het donkerste is geweest.

Nu ik terug denk, bedenk ik me dat het misschien toch wel goed zou zijn om t eens in de twee jaar ofzo te doen. Ik denk dat de vegers die de maalkamer leegvegen (dwars op de maalschijfhouder), dan wellicht aan een borsteltje toe zijn.

De tweedehands 078s die ik nu heb, heb ik bij aanschaf ook open gemaakt. Ook daar zat nauwelijks iets aan koffie in.

Als je hem open maakt, twee tips. Haal de 6 schroefjes eruit, en verwijder dan de maalgraadversteller-achterplaat-dinges samen. Haal deze niet uit elkaar, en hou je maalstand in de normale range. Meer gepriegel met de schroefjes, maar makkelijker met de herinstallatie. En het belangrijkste: let erop dat de twee uitstekende knopjes aan aan de achterplaat zo georiënteerd zijn dat ze in de sleufjes vallen.

Als je de tijd neemt, want gepriegel, dan komt het zeker goed. Ik zou 'm als ik jou was eind dit jaar eens openschroeven om te kijken en even wat koffieophoopsel weg te borstelen. Het zal je echt meevallen hoeveel erin zit verwacht ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hier drinken we in de praktijk alleen filterkoffie. Daarvoor hebben we nu twee 64mm malers staan: Een San Marco SM90 en een DF64. In de San Marco SM90 heb ik de maalschijven vervangen. In de DF64 zitten standaard maalschijven.

Nu merk ik een behoorlijk smaakverschil (meer muddy bij SM90) tussen de twee malers. Meer dan ik had verwacht. Ik maal bij allebei de malers met single dosing, hot start. Als ik compenseer voor retentie (koffie weggooien) blijft het verschil in helderheid. De standaard upgrade is een set SSP Multi-Purpose schijven. Maar die zijn mijnsinziens te duur ten opzichte van de dagwaarde van de malers.

Heeft iemand hier Aliexpress maalschijven geprobeerd (bijvoorbeeld deze set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:53
boozzz schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:22:

Je zou het natuurlijk een kant kunnen gaan shimmen om de uitlijning wat beter te krijgen, maar dan moet je wel weten wat je aan t doen bent :p.

Nog wat anders; is waar bestellen jullie vaak de koffie? Het mooie lijstje op pagina 1 is wel erg out of date qua prijzen (ik zoek iets tot zon 30 €/kg. Tot nu toe vaak bij bijv. brandzaak besteld, maar ik kan hier niet altijd precies vinden wat ik zoek qua smaakprofiel.

[ Voor 11% gewijzigd door Niekserr op 29-03-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Niekserr schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:13:
[...]

Je zou het natuurlijk een kant kunnen gaan shimmen om de uitlijning wat beter te krijgen, maar dan moet je wel weten wat je aan t doen bent :p.

Nog wat anders; is waar bestellen jullie vaak de koffie? Het mooie lijstje op pagina 1 is wel erg out of date qua prijzen (ik zoek iets tot zon 30 €/kg. Tot nu toe vaak bij bijv. brandzaak besteld, maar ik kan hier niet altijd precies vinden wat ik zoek qua smaakprofiel.
Dat is echt een rotklusje haha. Maar wie weet, als ik tijd over heb een keertje.

Zoek je espressobranding? Ik bestel af en toe bij Five Ways, die branden goed (medium roast zou ik zeggen voor espresso) en hebben ook wat goedkopere voor 30. Filter is wat prijziger daar.

[ Voor 6% gewijzigd door boozzz op 29-03-2025 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Niekserr schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:13:
[...]

Hoofdkwartier, little roastery, espressowinkel.nl. Maar ik probeer ook regelmatig andere branders, met name als er aanbiedingen/kortingscodes zijn. Nu heb ik Lot61-bonen in de molen. Die bevallen ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:12
In verband met de aanschaf van een nieuwe keuken willen we graag ook een nieuw 'koffiezetapparaat' aanschaffen. We zijn geen kenners op het gebied van koffie en hebben nu een Nespresso cupjes apparaat. We zouden graag een volautomatische koffiemachine willen aanschaffen. Door de week drinken we niet super veel koffie, circa 1 a 2 kopjes per dag. Mijn vrouw (en bezoekers) drinken ook graag een cappuccino en latte macchiato.

Wensen volautomatische koffiemachine
- Kwalitatief goed product
- Melkspecialiteiten
- Goed schoon te maken, hygiënisch
- Het liefst (deels) automatisch onderhoud/reinigen via het apparaat zelf.

Op internet kwam ik de Philips lattego 5500 tegen. Op het eerste oog een mooi apparaat die diverse melkspecialiteiten. Ook vind ik het fijn dat de melkopschuimer makkelijk te verwijderen en schoon te maken in de vaatwasser.

Bij het doorlezen van dit topic kwam ik ook vaker de Jura tegen. In een bezochte winkel gaf de verkoper aan dat de Jura beduidend kwalitatief beter is dan de lattego. De Jura e8 EC sluit goed aan bij de wensen die ik heb. Wat mij een minpunt lijkt is dat de melkopschuimer alleen opgeschuimd melk kan geven, en niet kan afwisselen met warme melk voor bijv een Latte macchiato. Oudere modellen zouden dit wel hebben gehad(?). Ik ben benieuwd of jullie een ander merk of ander model Jura nog zouden adviseren. Is bijvoorbeeld de S8, J8 of de J10 een duidelijke meerwaarde in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn Jura J8 (twin) kan gewoon warme melk en schuim geven. Alleen geen cold press voor ijskoffies.

Er zit natuurlijk wel een enorm prijsverschil tussen een Philips en een Jura. Wat is het budget dat je eraan uit wil geven?
Jura wint het makkelijk op elk vlak van de Philips. Instellingen, degelijkheid, simpelheid van onderhoud etc.
Als je veel melk drinkt is een Jura Cool handig. Maar zeker niet noodzakelijk. Slangetje gewoon in een pak melk hangen werkt net zo goed.
Meen dat die Philips een soort kannetje heeft wat je erin klikt. Dat mechanisme is dan sowieso al gevoelig voor breken. Daar hebben de Nespresso machines met melk container ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Morex schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:17:
In verband met de aanschaf van een nieuwe keuken willen we graag ook een nieuw 'koffiezetapparaat' aanschaffen. We zijn geen kenners op het gebied van koffie en hebben nu een Nespresso cupjes apparaat. We zouden graag een volautomatische koffiemachine willen aanschaffen. Door de week drinken we niet super veel koffie, circa 1 a 2 kopjes per dag. Mijn vrouw (en bezoekers) drinken ook graag een cappuccino en latte macchiato.

Wensen volautomatische koffiemachine
- Kwalitatief goed product
- Melkspecialiteiten
- Goed schoon te maken, hygiënisch
- Het liefst (deels) automatisch onderhoud/reinigen via het apparaat zelf.

Op internet kwam ik de Philips lattego 5500 tegen. Op het eerste oog een mooi apparaat die diverse melkspecialiteiten. Ook vind ik het fijn dat de melkopschuimer makkelijk te verwijderen en schoon te maken in de vaatwasser.

Bij het doorlezen van dit topic kwam ik ook vaker de Jura tegen. In een bezochte winkel gaf de verkoper aan dat de Jura beduidend kwalitatief beter is dan de lattego. De Jura e8 EC sluit goed aan bij de wensen die ik heb. Wat mij een minpunt lijkt is dat de melkopschuimer alleen opgeschuimd melk kan geven, en niet kan afwisselen met warme melk voor bijv een Latte macchiato. Oudere modellen zouden dit wel hebben gehad(?). Ik ben benieuwd of jullie een ander merk of ander model Jura nog zouden adviseren. Is bijvoorbeeld de S8, J8 of de J10 een duidelijke meerwaarde in mijn situatie?
Kun je de hoeveelheid schuim niet instellen met die knop aan de voorkant bij de Jura? De Philips kan het sowieso niet. De melkkwaliteit van zo'n LatteGo is waardeloos. Schoonmaken is wel makkelijk. Kwaliteit van het apparaat is over het algemeen gewoon slecht. Een Jura is een klasse apart. Wil je iets goedkopers dan zou ik eerder naar een Delonghi kijken oid.

De meerwaarde van de duurdere modellen zit hem vooral in iets meer melk specialiteiten, een mooier scherm, een iets stillere maler.. de kwaliteit van je kop koffie of cappuccino zal er m.i. niet echt van veranderen. Of die zaken voor jou een duidelijke meerwaarde bieden is een vraag die je zelf het beste kunt beantwoorden natuurlijk. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld het scherm van de S8/J8 een stuk mooier dan die van de E8 met zijn knopjes. Ziet er moderner uit. Zou ik voor gaan. Maar is dat de meerprijs waard voor jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Geen ervaring met de Philips 5500 serie maar wel met de 2200 serie en dat zou ik afraden. Zeer matige kwaliteit en moeilijk schoon te houden/weinig hygiënisch. Geen persoonlijke ervaring met Jura (ik ben na de Philips naar een Sage halfautomaat gegaan) maar ik hoor er altijd goede verhalen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Voordeel van de Jura is dat je je zetgroep niet zelf schoont hoeft te maken.
Enkel Reinigings tabletten gebruiken en waterfilter is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:12
Op zich zijn we wel overtuigd van het het merk Jura. We hebben ook niet een heel duidelijke adgekaderd budget. Ik vind het alleen nog onduidelijk wat nu daadwerkelijk het (technische) verschil is tussen de e8, j8, s8 en j10. Op de site van Jura zie je voornamelijk dat ze andere/meer drankjes kunnen maken, voor de rest lijken er niet zo veel verschillen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Weet niet of het nog een afweging is/kan zijn.
Wij zijn bewust voor de J8 Twin gegaan omdat ik in de avond Decaf drink wegens slaapproblemen. Eerst hadden wij een Siemens EQ 700 volautomaat met daar nog naast een Nespresso voor de Decaf.

Nu met de J8 Twin is de Nespresso naar zolder en alleen nog in gebruik met vakanties.
Als je ook Decaf wil of graag 2 smaken maakt is dat nog een afweging.

De J10 heeft als extra functie dan het cold extraction gebeuren waardoor je ijskoffie kan maken als je dat interessant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:23
@Morex De E8 kan in principe alles wat je wilt, ook macchiato's. De J10 heeft een iets nieuwere molen, maar of je dat gaat merken... En verder zijn het meer dranken, zoet melkschuim en dingetjes zoals een touchscreen wat het verschil maakt. Als je dat soort snufjes gebruikt is het interessant, maar mijn ervaring leert dat je uiteindelijk toch maar een paar soorten koffie gebruikt. Onze E8 maakt ook alleen koffie en cappuccino, met af en toe eens espresso.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
Ravhin schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:02:
[...]

Paar dagen verder, de Honduras is erg lekker.
Goed fruitig en niet zo veel zuur ik heb hem alleen nog maar als espresso gedronken, 96 graden op de Ascaso lijkt de sweet spot voor deze koffie.

Ik heb een DF64 met SSP HU burr set die niet mega goed is uitgelijnd dus er zou nog smaakwinst te behalen zijn.

Ik heb de Ethiopië bonen nog niet bekeken maar de branding van de Honduras ziet er goed uit, zeker in vergelijking met m’n laatste zakje bonen wat ik bij Keen heb opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Laatst online: 17:53
boozzz schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:44:
[...]

Dat is echt een rotklusje haha. Maar wie weet, als ik tijd over heb een keertje.

Zoek je espressobranding? Ik bestel af en toe bij Five Ways, die branden goed (medium roast zou ik zeggen voor espresso) en hebben ook wat goedkopere voor 30. Filter is wat prijziger daar.
Thanks voor de tip. Ben inderdaad op zoek naar espresso, maar wil er ook nog wel eens filterkoffie mee maken. Hou vooral van smaken als citrus tonen, niet zozeer van de nootachtige koffies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Gerwinnn schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Paar dagen verder, de Honduras is erg lekker.
Goed fruitig en niet zo veel zuur ik heb hem alleen nog maar als espresso gedronken, 96 graden op de Ascaso lijkt de sweet spot voor deze koffie.

Ik heb een DF64 met SSP HU burr set die niet mega goed is uitgelijnd dus er zou nog smaakwinst te behalen zijn.

Ik heb de Ethiopië bonen nog niet bekeken maar de branding van de Honduras ziet er goed uit, zeker in vergelijking met m’n laatste zakje bonen wat ik bij Keen heb opgehaald.
Lichtelijk beïnvloed door dit verhaal ben ik eens bij Moto op de site gaan kijken en vond ik drie koffies die me wel wat lijken. Toevallig zag ik dat ze ook ander koffiespul verkopen, waaronder malers. Ben nog op zoek naar een maler en keek naar de Timemore Sculptor 078S en die hebben ze nu toevallig in de aanbieding voor €759. Dus ik dacht, ik ga er gewoon voor. Account gemaakt, alles in het mandje gegooid, even afrekenen en klaar.. of toch niet? Betaling met iDeal mislukt. Krijg ook geen dropdown te zien om de bank te kiezen. Oke, dan maar met Paypal betalen. Weer een vergelijkbare foutmelding. Hmm, misschien werkt de site niet lekker op mijn telefoon. Dan maar even via de PC proberen. Zelfde verhaal. Andere browser? Zelfde verhaal. Schiet niet echt op zo dus maar een mailtje achteraan gestuurd. |:(

Hoe heb jij jouw bestelling kunnen afrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
ArjenIsM3 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Lichtelijk beïnvloed door dit verhaal ben ik eens bij Moto op de site gaan kijken en vond ik drie koffies die me wel wat lijken. Toevallig zag ik dat ze ook ander koffiespul verkopen, waaronder malers. Ben nog op zoek naar een maler en keek naar de Timemore Sculptor 078S en die hebben ze nu toevallig in de aanbieding voor €759. Dus ik dacht, ik ga er gewoon voor. Account gemaakt, alles in het mandje gegooid, even afrekenen en klaar.. of toch niet? Betaling met iDeal mislukt. Krijg ook geen dropdown te zien om de bank te kiezen. Oke, dan maar met Paypal betalen. Weer een vergelijkbare foutmelding. Hmm, misschien werkt de site niet lekker op mijn telefoon. Dan maar even via de PC proberen. Zelfde verhaal. Andere browser? Zelfde verhaal. Schiet niet echt op zo dus maar een mailtje achteraan gestuurd. |:(

Hoe heb jij jouw bestelling kunnen afrekenen?
Zou ik even aan mijn zwager moeten vragen, die heeft besteld zodat we geen verzendkosten hadden ;)

Maar ik ga er even vanuit met ideal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:54

mphilipp

Romanes eunt domus

Lance moet toegeven dat ie fout zat toen ie zei dat 58mm niet dè perfecte maat is...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 16:49
mphilipp schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:20:
Lance moet toegeven dat ie fout zat toen ie zei dat 58mm niet dè perfecte maat is...
[YouTube: This is Embarrassing to Admit...]
(psst, 1 april)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 12-07 01:52
wrong topic

[ Voor 96% gewijzigd door GerbenBK op 01-04-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Oh, écht? :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Géén grap: ik heb eindelijk mijn nieuwe apparaat binnen (DHL bezorger was 2x lui, dus de derde bezorging lukte gelukkig): de Sage Dual Boiler. De Barista Touch Impress is naar een nieuwe eigenaar, die er wat mij betreft mee mag worstelen.

Aangezien hij gisteravond pas rond een uur of 9 aan kwam, ben ik niet meteen aan de gang gegaan met inregelen. Wel even de boel geïnstalleerd uiteraard. Vanmorgen mijn eerste poging gedaan en bij de vierde poging had ik een 40g shot in net geen 30s, en die was zelfs nog heel goed drinkbaar ook. Veel en veel beter dan de zogenaamde 'barista kwaliteit' van de Touch Impress. Wat daaruit kwam wat meestentijds ondrinkbaar.

Ik heb bonen van Giraffe (Brazilië - Guardabaxo) en dat smaakt prima. In het kader van 'this topic is useless without pics' een plaatje van de coffee corner:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_649w6k3YoWKV2SimuZQ00vIM5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OS24cMAyME1OIOOyXrtJ7VR.jpg?f=fotoalbum_large
(de Nespresso staat ernaast, maar die mocht niet op de foto :+ )

En de rommeltjes waarmee ik de portafilter vul:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0mmQ2FMkSeuLAl7sdEymdp9V60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWUZowxVPq4qR0iwOsXgI7hX.jpg?f=fotoalbum_large
{het witte bakje voor de bonen is een 3D print)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
mphilipp schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:05:

Ik heb bonen van Giraffe (Brazilië - Guardabaxo) en dat smaakt prima. In het kader van 'this topic is useless without pics' een plaatje van de coffee corner:
[Afbeelding]
(de Nespresso staat ernaast, maar die mocht niet op de foto :+ )

En de rommeltjes waarmee ik de portafilter vul:
[Afbeelding]
{het witte bakje voor de bonen is een 3D print)
Toe maar _/-\o_ Mooie setup. Veel koffie plezier gewenst! Toch wel gaaf als je een 3D printer hebt dat je dat allemaal zelf kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:29
De oudste dochter vond het vanmorgen grappig om zout in het waterreservoir te gooien van m’n jura e4…
De jongste had haar vanavond verraden nog voordat ik koffie had gezet, maar hij heeft wel vanmorgen z’n doorspoel programma gehad dus er zal toch wel iets van zout inkomen zijn. Maar kan zoiets kwaad?
Heb voor de zekerheid maar de ontkalkingsprocedure gestart zodat ie goed is doorgespoeld.

Kwam al redelijk gaar thuis van het werk en dan krijg je ook dit nog, dus even goed duidelijk gemaakt om geen grappen uit te halen met dure apparaten…

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Zout kan niet zo heel veel kwaad. Het lost makkelijk op en is (behalve voor RVS vanwege de chloor-ionen) niet reactief. De smaak is natuurlijk minder ;) Troost je dat deze 1-april grap hoogstwaarschijnlijk geen blijvende gevolgen heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 10-07 15:23
Dennis1812 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:40:
Voordeel van de Jura is dat je je zetgroep niet zelf schoont hoeft te maken.
Enkel Reinigings tabletten gebruiken en waterfilter is voldoende.
Of dat nu een voordeel is.. vind het toch wel fijn dat ik mijn Siemens zelf kan schoonmaken.
Jura is mooi. Maar onderhoud vind ik zelf wel een dingetje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:45

Arfman

Drome!

Tito129 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:13:
[...]

Of dat nu een voordeel is.. vind het toch wel fijn dat ik mijn Siemens zelf kan schoonmaken.
Ik heb 2 Siemens apparaten gehad (met wisselend succes). Ik vond het ook een nadeel dat je bij de Jura niet zelf de zetgroep kon schoonmaken. Als je echter weet dat de Jura zetgroep echt gortdroog blijft kan het ook weer niet zoveel kwaad. Bovendien is de zetgroep goed schoonmaken bij de Siemens apparaten een behoorlijke klus, ik ben nogal pietje precies dus was met de machine schoonmaken elk weekend wel een half uur bezig.

Om dan alsnog na 3 jaar de geest te geven, grmbl ...

Dat gezegd hebbende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdGoYa0w4SNkEosWKirbvGrxWc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5HhA1JH8FvUIfKW003u9Y53.jpg?f=fotoalbum_large

Jura E8. Natuurlijk lang niet zo fancy als de echte puristen hier met malers van 800 euro (bijna de prijs van dit apparaat) maar voor mij de duurste (en hopelijk beste) machine die ik ooit gehad heb. Eerste paar kopjes waren al heerlijk, nog even spelen met de afstelling en verschillende bonen uitproberen. Heb er nu Kaldi Barista's Choice inzitten, mooie volle smaak vind ik zelf. Vond in mijn Siemens de L'Or Onyx 12 wel lekker maar ik begreep dat die supermarktbonen erg zwaar gebrand worden om de "mindere bonen" te verdoezelen en erg vettig waren, wat voor storingen in de molen kan zorgen. De Kaldi bonen zagen er inderdaad een stuk minder vettig (eigenlijk droog) uit.

Heb weer helemaal zin in een kopje koffie 's ochtends zo :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:59
Arfman schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:05:
Jura E8. Natuurlijk lang niet zo fancy als de echte puristen hier met malers van 800 euro (bijna de prijs van dit apparaat) maar voor mij de duurste (en hopelijk beste) machine die ik ooit gehad heb.
Dat zal best meevallen hoor. Ik drink vaak genoeg koffie uit een volautomaat die prima smaakt. Waar puristen slecht op gaan met volautomaten is als mensen hun volautomaat slecht schoonhouden :r , helaas gebeurd dat vaker dan je denkt…

Er leeft een soort van idee dat volautomaten makkelijker te onderhouden zijn, niets is minder waar, juist een volautomaat is gevoelig voor smaakaantasting bij slecht schoonhouden.

[ Voor 14% gewijzigd door MGSNK op 02-04-2025 07:02 ]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Arfman schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:05:
[...]Jura E8. Natuurlijk lang niet zo fancy als de echte puristen hier met malers van 800 euro (bijna de prijs van dit apparaat) maar voor mij de duurste (en hopelijk beste) machine die ik ooit gehad heb. [...]
Heb weer helemaal zin in een kopje koffie 's ochtends zo :)
Ik snap je helemaal. Op mijn oude werk hadden we 'Pelican Rouge' automaten en de koffie die daar uit kwam was soms een halfgelukt biologieproject qua smaak - je had het idee dat je een schimmelculture aan het drinken was :+
Sinds gisteren een nieuwe job en hier hebben ze Jura professional machines die goed onderhouden worden. Daar komen echt werkelijk prachtige koppen koffie en melkdrankjes uit. Ik kijk er nu echt naar uit om een bakkie te tappen - en dat terwijl ik thuis zo'n setup heb staan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:11
Tito129 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:13:
[...]

Ik vond het eerder ook een nadeel.
De Jura E8 (EC) stond eerst ook op de eerste plaats op mijn verlanglijstje maar als ik lees dat je deze tussen de 2 à 5 jaar moet binnen doen om intern te reinigen viel die toch af voor mij.
Ik heb de Delonghi Dinamica Plus gekocht. Ik haal de zetgroep er elk weekend uit en reinig de rest van de machine in 1 keer dan. Dagelijks haal ik wel al het gruis eruit en spoel en droog het opvangbakje af.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

ikbenben schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:31:
[...]

Ik vond het eerder ook een nadeel.
De Jura E8 (EC) stond eerst ook op de eerste plaats op mijn verlanglijstje maar als ik lees dat je deze tussen de 2 à 5 jaar moet binnen doen om intern te reinigen viel die toch af voor mij.
Ik heb de Delonghi Dinamica Plus gekocht. Ik haal de zetgroep er elk weekend uit en reinig de rest van de machine in 1 keer dan. Dagelijks haal ik wel al het gruis eruit en spoel en droog het opvangbakje af.
Of dat nodig is verschillen de meningen ook behoorlijk over als ik het internet en mijn verkoper moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Dennis1812 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:42:
[...]

Of dat nodig is verschillen de meningen ook behoorlijk over als ik het internet en mijn verkoper moet geloven.
Klopt, je leest evenveel positieve als negatieve ervaringen.
Ik verkies echter om zelf de mogelijkheid te hebben om de zetgroep te reinigen, dus dan viel Jura al af voor mij.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb 5 jaar 2 Siemens apparaten versleten. Dat was ik ook wel beu.

Hoop dat ik nu zeker 10 jaar klaar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Bij mij is het mijn eerste volautomaat (nu 3 weken in bezit). We zien wel in de toekomst 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:51
Dennis1812 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:00:
Weet niet of het nog een afweging is/kan zijn.
Wij zijn bewust voor de J8 Twin gegaan omdat ik in de avond Decaf drink wegens slaapproblemen. Eerst hadden wij een Siemens EQ 700 volautomaat met daar nog naast een Nespresso voor de Decaf.

Nu met de J8 Twin is de Nespresso naar zolder en alleen nog in gebruik met vakanties.
Als je ook Decaf wil of graag 2 smaken maakt is dat nog een afweging.

De J10 heeft als extra functie dan het cold extraction gebeuren waardoor je ijskoffie kan maken als je dat interessant vind.
Ik heb zelf ook de J8 twin sinds 2 maanden. Echt een fantastische machine.
Heb je als mede J8 Twin gebruiker nog tips voor zowel decaf als regulier?
Ik heb nu diverse opties gehad van Fascino en nu net een zak van Brandzaak erin gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

yorroy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:23:
[...]

Ik heb zelf ook de J8 twin sinds 2 maanden. Echt een fantastische machine.
Heb je als mede J8 Twin gebruiker nog tips voor zowel decaf als regulier?
Ik heb nu diverse opties gehad van Fascino en nu net een zak van Brandzaak erin gegooid.
Ik gebruik als Decaf:
https://www.singleestatec...iss-water-decaf-espresso/

En als normale:
https://www.singleestatec...il-campo-alegre-espresso/

Al wissel ik met de normale soms tussen diverse soorten espresso die ze hebben. Vind het erg lekkere bonen aldaar en meestal ligt de brand datum op <2-3 weken.

Pagina: 1 ... 237 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1