BarôZZa schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:12:
[...]
Misschien een gekke vraag, maar heb jij ooit je 064s/078s open gemaakt om schoon te maken en zo ja hoe vaak?
Ik heb hem dus vanaf het begin en nog nooit opengemaakt. Lees wat verschillende dingen over of het wel of geen goed idee is.
Geen gekke vraag vind ik! Openmaken kan prima, maar is wel priegelen. Ik heb de 64 na een kilo of 8 (denk ik?) open gemaakt, en daar zat echt zo belachelijk weinig koffie in dat ik me meteen voornam om het nooit meer te doen. Let wel, ik drink light/ultralicht roasts, en zelden medium. Denk dat Friedhats het donkerste is geweest.
Nu ik terug denk, bedenk ik me dat het misschien toch wel goed zou zijn om t eens in de twee jaar ofzo te doen. Ik denk dat de vegers die de maalkamer leegvegen (dwars op de maalschijfhouder), dan wellicht aan een borsteltje toe zijn.
De tweedehands 078s die ik nu heb, heb ik bij aanschaf ook open gemaakt. Ook daar zat nauwelijks iets aan koffie in.
Als je hem open maakt, twee tips. Haal de 6 schroefjes eruit, en verwijder dan de maalgraadversteller-achterplaat-dinges samen. Haal deze niet uit elkaar, en hou je maalstand in de normale range. Meer gepriegel met de schroefjes, maar makkelijker met de herinstallatie. En het belangrijkste: let erop dat de twee uitstekende knopjes aan aan de achterplaat zo georiënteerd zijn dat ze in de sleufjes vallen.
Als je de tijd neemt, want gepriegel, dan komt het zeker goed. Ik zou 'm als ik jou was eind dit jaar eens openschroeven om te kijken en even wat koffieophoopsel weg te borstelen. Het zal je echt meevallen hoeveel erin zit verwacht ik!