Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 236 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:29
Boeryepes schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 06:50:
[...]

Deze eureka molen in het wit is 649 bij de meeste webwinkels zoals Van Pommeren. De mat zwart is 599 bij casabarista. Ik heb de Turbo in matzwart en da's chique. Bijkomende voordeel is dat een dialmod er goed bij past (ook matzwart).
Volgens mij is die van Casabarista de 'normale' single dose, niet de pro. De pro is voor mij ook nieuw, maar die lijkt al een dial mod te hebben en het opvangbakje is anders met een soort van funnel erop.
Weet niet of Joshuax8 perse de pro wil hebben, anders zou hij de goedekopere niet-pro versie kunnen kiezen, zelf heb ik die ook en ben er erg tevreden mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Meloenen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:47:
[...]

Volgens mij is die van Casabarista de 'normale' single dose, niet de pro. De pro is voor mij ook nieuw, maar die lijkt al een dial mod te hebben en het opvangbakje is anders met een soort van funnel erop.
Weet niet of Joshuax8 perse de pro wil hebben, anders zou hij de goedekopere niet-pro versie kunnen kiezen, zelf heb ik ook en ben er erg tevreden mee!
Bedankt voor de reacties! Ik las dat de "Pro" de opvolger was en dat deze een aantal verbeterpunten had tegenover het origineel. Grootste verschil leek de nieuwe verwisselbare burrs die een upgrade hebben gehad. Quote van webshop: "De nieuwe maalkamer is net iets anders dan zijn voorganger, dus de nieuwe schijven zijn niet backwards compatible met de eerste versie Single Dose. De bovenste schijf is een zogenoemde Blind Burr, zonder gaten door de schijf heen en heeft dus een ander vasthoud mechanisme de zijn voorganger."
Voor die 100,- verschil leek het me zonde om de vorige versie te kopen maar ik ga er nog even over nadenken |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-05 14:26
DjVe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:47:
[...]

Ik heb hem nu ook al een paar weekjes staan. Mooie machine en er komt mooie fluffy koffie uit, maar irriteer me wel aan het mechanisme waarmee je de laatste koffie uit het buisje kan kloppen. Ik krijg dat niet lekker, voor elkaar. Hoe doe jij dat?

En ik vind het afstellen van de maling veels te soepel gaan. Als je de deksel eraf haalt, kan die al verschoven zijn. De VS3 die ik hiervoor had, ging echt veel stroever (wat ik fijner vond)..
Ik heb het vet even uitgesmeerd, ik heb begrepen dat de thread net als de burrs moeten inwerken. Het draait nu (te) soepel inderdaad, maar ik heb met een model getest die langer in gebruik is en draait al veel stroever. Bij mij shift ie in ieder geval niet tijdens het malen.

De knocker werkt niet fijn en gebruik ik niet, het is ook onnodig want de retentie is al zo minimaal, bij mij althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:56
@Joshh Retentie hangt ook af van veel zaken, luchtvochtigheid, statische lading (gedurende koude droge periodes) en natuurlijk de bonen. Als ik de Braziliaanse Yellow Bourbon maak, komt er met de knocker (Timemore Sculptor) heel weinig (maal stand 3) maar bij de Monsooned Malabar (stand 0,5) komt er een hele berg, moet je ook veel keer de knocker gebruiken, ook in de opvangbeker zie je dat er heel veel heel hoog aan de randen hangt, waar de andere boon gewoon beneden in ligt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshh
RoosW schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:48:
@Joshh Retentie hangt ook af van veel zaken, luchtvochtigheid, statische lading (gedurende koude droge periodes) en natuurlijk de bonen. Als ik de Braziliaanse Yellow Bourbon maak, komt er met de knocker (Timemore Sculptor) heel weinig (maal stand 3) maar bij de Monsooned Malabar (stand 0,5) komt er een hele berg, moet je ook veel keer de knocker gebruiken, ook in de opvangbeker zie je dat er heel veel heel hoog aan de randen hangt, waar de andere boon gewoon beneden in ligt
Klopt helemaal wat je zegt natuurlijk, ik heb nu een Panama (natural) op de molen voor Espresso en een Colombia (anaerobic natural) voor Filter. O+

Daarnaast zit er een ionizer in, dus we gaan het wel zien. Het lijkt een beetje feature op feature bij deze molen. Bellows, Lichte tilt in de maalkamer (alla Single Dose Eureka), Ionizer, Knocker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:56
Joshh schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:04:
[...]

Klopt helemaal wat je zegt natuurlijk, ik heb nu een Panama (natural) op de molen voor Espresso en een Colombia (anaerobic natural) voor Filter. O+

Daarnaast zit er een ionizer in, dus we gaan het wel zien. Het lijkt een beetje feature op feature bij deze molen. Bellows, Lichte tilt in de maalkamer (alla Single Dose Eureka), Ionizer, Knocker...
Met Bellows heb je mijns inziens geen knocker nodig, of je moet heel kleverige bonen malen. Ik zou die graag voor mijn Timemore 78s hebben, die knocker krijgt niet alles er uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:09

Mavamaarten

Omdat het kan!

Joshuax8 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:22:
- DF64 Gen 2 (439,-)
Prijs is een voordeel, maak me wel wat zorgen om kwaliteit (chinees merk begrijp ik? Misschien onterecht).
Hebben jullie nog gedachten over dit lijstje? Mis ik een voor de hand liggende optie?
Ik heb de DF64 Gen 2 nu ongeveer een jaar. De kwaliteit van de maler en behuizing en bellows is echt dik prima. Super solide, alles van metaal, goed gemaakt.

Na een half jaar was mijn power-knop kapot, dat is een gekend probleem en ik kreeg de optie om zelf de powerknop te vervangen met het gereviseerde model dat ze me stuurden, of om de maler even op te sturen ter reparatie. Heb de knop zelf vervangen, was echt een eitje.

Wat ook snel versleten is, zijn de rubbertjes die je dosing cup of portafilter op z'n plaats houden. Daar moet ik nog even een oplossing voor zoeken.

Dus ergens beaam ik de twijfel rond kwaliteit wel.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:43
Joshh schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:04:
[...]
Colombia (anaerobic natural) voor Filter. O+
Welke is dat? Ik ben toe aan een nieuw zakje :)

Heb net deze op, wat een prachtbak kwam daar uit met de V60 zeg.
https://www.bootkoffie.nl...an-filter-limited-edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshuax8
  • Niet online
Mavamaarten schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:27:
[...]

Ik heb de DF64 Gen 2 nu ongeveer een jaar. De kwaliteit van de maler en behuizing en bellows is echt dik prima. Super solide, alles van metaal, goed gemaakt.

Na een half jaar was mijn power-knop kapot, dat is een gekend probleem en ik kreeg de optie om zelf de powerknop te vervangen met het gereviseerde model dat ze me stuurden, of om de maler even op te sturen ter reparatie. Heb de knop zelf vervangen, was echt een eitje.

Wat ook snel versleten is, zijn de rubbertjes die je dosing cup of portafilter op z'n plaats houden. Daar moet ik nog even een oplossing voor zoeken.

Dus ergens beaam ik de twijfel rond kwaliteit wel.
Bedankt voor het delen van je ervaring! Lastig, klinkt alsof de basis solide is maar dat je op den duur toch wat meer issues kan krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
Gaargod schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Welke is dat? Ik ben toe aan een nieuw zakje :)

Heb net deze op, wat een prachtbak kwam daar uit met de V60 zeg.
https://www.bootkoffie.nl...an-filter-limited-edition
https://sucafina.com/na/o...odriguez-caturron-natural

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik heb een paar weken gelden mijn koffiegame geüpdatet met vacuum deksels. Deze passen op Fido weckpotten. Heel fijn, want nu leg ik de grote voorraad in de vriezer en gebruik ik deze deksels om kleine voorraaden ontdooid en vacuum te houden. Met versgemalen bonen produceert de French press echt een fantastische bak en met de V60 gaat het ook steeds een beetje beter. Ik kijk er iedere ochtend weer naar uit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 23:57

mphilipp

Romanes eunt domus

Misschien leuk voor degenen onder ons met (toegang tot) een 3D printer: op Printables is een flash contest aan de gang met het thema 'Coffee Corner'. Het duurt 15 dagen, en in die tijd kunnen ontwerpers modellen inzenden die met dit thema te maken hebben en leuke prijzen winnen.

Ben benieuwd wat er allemaal verzonnen wordt.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 23:50
Kijk eens wat een prachtige vaporware: https://nunc.coffee/en/pages/how-it-works :Y)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:34
Hoe kan iets voor de release datum vaporware zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:22
418O2 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:50:
[...]

Hoe kan iets voor de release datum vaporware zijn?
Wiki: Vaporware is computersoftware, computerhardware of een ander elektronicaproduct dat is aangekondigd, maar niet verkrijgbaar is. Meestal wordt er wel aan gewerkt, maar het staat dan nog niet vast wanneer en óf het product op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
GerbenBK schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:11:
[...]

Wiki: Vaporware is computersoftware, computerhardware of een ander elektronicaproduct dat is aangekondigd, maar niet verkrijgbaar is. Meestal wordt er wel aan gewerkt, maar het staat dan nog niet vast wanneer en óf het product op de markt komt.
Ik weet wat het is.

Lees die laatste zin nog eens. Het is voor de zomer aangekondigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Laatst online: 19:16
Joshuax8 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:22:

- Timemore 064S (579,-)
Goede reviews maar vrij zwakke motor met (naar mijn mening) een vrij vervelend geluid), relatief nieuw merk.
Ik heb deze sinds de kickstarter, weet niet wat je bedoelt met zwakke motor. Heeft een brushless motor en die staan er juist om bekend dat ze lang meegaan en stil zijn. Nog nooit vastgelopen.

Weet dat de 078s een sterkere motor heeft, maar ben niet van plan een koffiezaak te starten ;).
Doet me denken aan dat geflopte Juicero apparaat dat zakken sap voor je ging persen, maar je kon het ook met de hand doen :+ .
Totaal nutteloze troep.

[ Voor 24% gewijzigd door BarôZZa op 08-03-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Lijkt een beetje op een Decent of dat apparaat van Ninja, met een "slimme" maler.

Ik zie dat ook niet echt slagen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
418O2 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:29:
Lijkt een beetje op een Decent of dat apparaat van Ninja, met een "slimme" maler.

Ik zie dat ook niet echt slagen hoor
Voornamelijk toch weer zo'n 'ecosysteem' met speciale bakjes koffie die je kan kopen en dan nog specialere unieke AI recepten uit de cloud oid. Mis alleen nog de blockchain en crypto als hypewoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
BarôZZa schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:44:
[...]

Voornamelijk toch weer zo'n 'ecosysteem' met speciale bakjes koffie die je kan kopen en dan nog specialere unieke AI recepten uit de cloud oid. Mis alleen nog de blockchain en crypto als hypewoorden.
Same. En na 2.5 jaar op de fles waardoor je er niks meer mee kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 23:57

mphilipp

Romanes eunt domus

Volgens mij heeft Philips ooit zoiets geprobeerd. Geen idee hoe dat ook alweer heette, maar het idee lijkt erop: bakjes met volgens mij 250 of 500g bonen die je dan in een (uiteraard speciaal) Philips apparaat moest doen. Het idee was dat je dan makkelijker verschillende soorten bonen kon proberen. Er was zelfs een blanco pod waar je je eigen bonen in kon doen.

Maar het is inderdaad een riskant product van een startup: speciale koffiepods én een cloud...what can possibly go wrong?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:02
Jfwiet schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:10:
Ja, ik wacht af. Vind de sfeer helemaal prima op het discord kanaal. Ben ook deeltijd-ondernemer dus er is niks vies aan geld verdienen.

Hij heeft snel de makkelijke weg naar de bestellink van de PCB V1 van PCBway gehaald, heeft in een PB mij verzocht niet mijn overige bordjes te verkopen (voor mijn aanschaf heb ik dat expliciet gevraagd en toestemming gehad) en een hele harde ingreep op het discord kanaal toen de commerciele licentie ter sprake kwam.

Ben vooral ook benieuwd waar hij straks mee komt, het commerciële heb ik verder weinig mee van doen aangezien ik een bordje heb. Maar hij krijgt zijn KVK inschrijving niet voor elkaar, alle vooroordelen van Zuid Europese traag werkende bureaucratie is hier 100% in het spel :)
Ontzettend toffe ontwikkelingen dit soort printjes.

Ik heb hier nu een E61 machine die duidelijk wat liefde nodig heeft (kleine lekkages, achterstallig onderhoud, etc.). Twijfel nu beetje tussen twee routes:
- een Gaggia of Rancilio kopen en deze kit er in sleutelen
- de E61 machine fixen en daar een PID mod op doen

Weet jij of je deze print ook kan gebruiken om de controllerbox van een E61 machine mee te wisselen? Als ik op GitHub zoek naar compatibility zie ik er helaas niets over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:14
Heronimo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:02:
[...]

Ontzettend toffe ontwikkelingen dit soort printjes.

Ik heb hier nu een E61 machine die duidelijk wat liefde nodig heeft (kleine lekkages, achterstallig onderhoud, etc.). Twijfel nu beetje tussen twee routes:
- een Gaggia of Rancilio kopen en deze kit er in sleutelen
- de E61 machine fixen en daar een PID mod op doen

Weet jij of je deze print ook kan gebruiken om de controllerbox van een E61 machine mee te wisselen? Als ik op GitHub zoek naar compatibility zie ik er helaas niets over.
Ik zou voor optie 2 gaan. Ik heb zowel een Gaggia als Rancilio als E61 Single boiler gehad en de stap van Gaggia/Rancilio naar E61 is best groot qua comfort en kwaliteit. Die zou ik niet graag terug maken. Misschien dat een Gaggia/Rancilio met de kit beter is, maar het 'gevoel' van een E61 mis je wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-06 09:18
mphilipp schreef op zondag 9 maart 2025 @ 01:57:
[...]

Volgens mij heeft Philips ooit zoiets geprobeerd. Geen idee hoe dat ook alweer heette, maar het idee lijkt erop: bakjes met volgens mij 250 of 500g bonen die je dan in een (uiteraard speciaal) Philips apparaat moest doen. Het idee was dat je dan makkelijker verschillende soorten bonen kon proberen. Er was zelfs een blanco pod waar je je eigen bonen in kon doen.

Maar het is inderdaad een riskant product van een startup: speciale koffiepods én een cloud...what can possibly go wrong?
Dit is wel een serieuzer product. Ik ben van de nieuwtjes en proberen, en verleden al jaar contact gehad met Nunc maar helaas niet leverbaar buiten Duitsland.
Dan moest ik de machine met doorstuur service kopen. Ik zie nu ook dat levering weer is uitsteld. Dit kan best wat worden denk ik :)
Ach ik heb nu al te veel koffie gear :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-05 14:47
Een PID op een E61 werkt heel vaak (zeker bij oudere machines) parallel met de besturing box.
De besturing box is voornamelijk voor het op tijd vullen van het theewater gedeelte. Eventueel aangevuld met droogkook beveiliging en of lege waterbak detectie. Nog uitgebreidere boxen sturen de pomp aan.
Meestal zit de bedrading van het verwarmingssysteem wel aangesloten op de box maar is dat voor de verschillende beveiligingen.
De PID onderdelen komen extra. De regeleenheid komt naast de sturing box en de SSR (de schakelaar die wel of geen stroom op verwarming element zit, wordt opgenomen in stroomcircuit van sturing box.
Comptabiliteit is dus niet zo'n issue. De kit van een Rancilio (of nagenoeg iedere andere kit) zou je op jouw E61 kunnen zetten. Alleen klopt de meegeleverde bedrading en gebruiksaanwijzing niet. Het kan dus wel maar je moet zelf goed weten wat je doet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpN8sGUucc-zSB6OBkgw737gN70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOumHxVieZsAJxvhhK7QyMI2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Teus.espresso op 09-03-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshuax8
  • Niet online
BarôZZa schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Ik heb deze sinds de kickstarter, weet niet wat je bedoelt met zwakke motor. Heeft een brushless motor en die staan er juist om bekend dat ze lang meegaan en stil zijn. Nog nooit vastgelopen.

Weet dat de 078s een sterkere motor heeft, maar ben niet van plan een koffiezaak te starten ;).
De 150 Watt van de motor vind ik relatief zwak vergeleken met andere malers, dat was waar ik op doelde :) brushless is inderdaad wel een voordeel inderdaad. Maar als je zegt dat je nog nooit last van vastlopen hebt gehad is het misschien niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Joshuax8 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:53:
[...]

De 150 Watt van de motor vind ik relatief zwak vergeleken met andere malers, dat was waar ik op doelde :) brushless is inderdaad wel een voordeel inderdaad. Maar als je zegt dat je nog nooit last van vastlopen hebt gehad is het misschien niet zo'n probleem.
150W borstelloos is vergelijkbaar met een 200-250W geborstelde motor. Zelf erg tevreden met de 064s. Vind het zelf fijn dat het erg schoon is, fijne workflow en low-retention. Je hoeft hem eigenlijk niet of zelden open te maken om schoon te maken. En hij ziet er nog uit als de eerste dag.

Moet wel zeggen dat ik hem had gekocht voor de kickstarterprijs van 280 euro, dus ik heb de andere malers niet overwogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:46
BarôZZa schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:10:
[...]

150W borstelloos is vergelijkbaar met een 200-250W geborstelde motor. Zelf erg tevreden met de 064s. Vind het zelf fijn dat het erg schoon is, fijne workflow en low-retention. Je hoeft hem eigenlijk niet of zelden open te maken om schoon te maken. En hij ziet er nog uit als de eerste dag.

Moet wel zeggen dat ik hem had gekocht voor de kickstarterprijs van 280 euro, dus ik heb de andere malers niet overwogen...
Ik heb hem sinds afgelopen kerst. Enorm blij mee en het geluid is 1000x beter dan de ingebouwde Sage maler (maarja, dat is ook slecht vergelijkingsmateriaal haha). De wederhelft is ook zeer te spreken over het geluid. Ik ben nog wel aan het wennen omdat het instellen zo gevoelig is. Niets te klagen over de motor. Heb hem op half RPM staan en dat gaat goed! O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:46
Ik zal me even melden als iemand die een jaar een 064s had en nu twee maanden 078s. De 64 heeft wat voordelen, maar ik geef de voorkeur aan de 78.

De 78s is sneller en stiller tijdens malen, en ik vind qua smaak hem iets beter. Ik haal iets meer nuance uit verschillende koffies. Denk in grote schaal aan: we gaan van 75% naar 80-85% ofzo als ik het vergelijk met koffie die bij een echt wereldniveau specialty cafe wordt gezet.

De 64 heeft een lichtere catchchup, die ik fijner vind dan de zware van de 78. Ook is het dekseltje op de hopper netter afgewerkt bij de 64.

Ik denk als je begint of nu 5 jaar specialty espresso drinkt, en je wil gewoon in een keer 'klaar' zijn, dan heb je echt niet meer nodig dan een 64. Je heb daarmee potentie om betere koffie te zetten dan 98% van de wereld. En als je het dan echt een hobby gaat vinden na een aantal jaar en als je echt wil... Dan pleur je er voor €160 na een jaar of 2-3 andere schijven in, en dan zit je op 99%.

Meer is echt niet nodig. Tenzij je er echt een forse hobby van maakt. (kijkt naar de 5 verschillende zakjes koffie op de bar... O-) )

PS: ik heb in dat jaar één keer gehad dat de 64 vastliep. Dat was op achterlijk licht gebrande Keniaanse peaberry (echt miniboontjes), waar ik met de hand ook echt fors moeite had met malen. Dat was met cold start. Toen gaf hij een biepje en stopte. Toen heb ik m ff leeggeschud, en de koffie er met draaiende schijven ingegooid. Toen deed hij het wel. Dus voor een mogelijk gebrek aan power hoef je niet bang te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door bermuda1980 op 12-03-2025 09:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06 19:28
Heb denk ik ook al 3 jaar niets meer gekocht aan apparatuur of accesoires. Heb nog iedere dag veel plezier van m'n setup, maar het enige waar ik in investeer en mee experimenteer zijn (groene) bonen. Vind het ook wel een fijn idee dat de setup consistent is en je alleen het verschil in bonen en maalstanden etc. proeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:46
Ik zoek het nu ook veel meer in bonen dan in materiaal. Maar dat komt ook omdat ik (voor mezelf iig) het idee heb dat ik niet echt hoger op de price/performance ladder kan komen dan met wat ik nu heb (Strega (PSM), 078s, K6). Nog meer uitgeven kan ik voor mezelf niet verantwoorden.

Voorlopig blijft dit voor altijd! O-)

Boontjes daarintegen, daarin mag ik nog wel wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Ypuh schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:33:
Heb denk ik ook al 3 jaar niets meer gekocht aan apparatuur of accesoires. Heb nog iedere dag veel plezier van m'n setup, maar het enige waar ik in investeer en mee experimenteer zijn (groene) bonen. Vind het ook wel een fijn idee dat de setup consistent is en je alleen het verschil in bonen en maalstanden etc. proeft.
Nou dat is mij nog niet gelukt :) maar ga het ook proberen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Enige waar ik zelf echt blij van word is vaak knetterduur en qua machine en consistentie ga ik niet veel meer winnen. Kan allemaal marginaal beter, maar wordt dan wel heel duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06 19:28
robbynaish schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:49:
[...]

Nou dat is mij nog niet gelukt :) maar ga het ook proberen ;)
Haha, liever niet! Ik vind het juist leuk om bijvoorbeeld jouw ervaringen te lezen. Zoveel 'real world' reviews van high-end apparatuur zijn er niet, en nog minder waarbij de mensen ook daadwerkelijk ervaring hebben met 2 of meer machines uit eenzelfde categorie. Voor een goede/luxe instap raad ik altijd maar een Rocket Mozzafiato aan, omdat dat de enige machine geweest is die ik hiervoor zelf gehad heb.

Ook ben ik mensen altijd dankbaar die de tweedehands markt met z.g.a.n. hoge kwaliteit spullen levendig houden. Ik ben helemaal pro-impuls aankopers en mensen die (in the name of science) snel uitgekeken zijn op de spullen waar ik naar uitkijk, of het nou om auto's, racefietsen of koffieapparatuur gaat :+.

Als ik het kon deed ik het zelf ook, maar meestal upgrade ik tot een punt dat ik content ben en switch dan mijn aandacht naar een andere hobby.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robbynaish
Ypuh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:16:
[...]

Haha, liever niet! Ik vind het juist leuk om bijvoorbeeld jouw ervaringen te lezen. Zoveel 'real world' reviews van high-end apparatuur zijn er niet, en nog minder waarbij de mensen ook daadwerkelijk ervaring hebben met 2 of meer machines uit eenzelfde categorie. Voor een goede/luxe instap raad ik altijd maar een Rocket Mozzafiato aan, omdat dat de enige machine geweest is die ik hiervoor zelf gehad heb.
Ga ik proberen meer richting less stuff, fewer distractions, less stress. Mijn huidige machine kan ook weer te veel 8)7 .
Rocket Mozzafiato: inderdaad veel beter gaat het niet worden. Ooit begonnen met een simpele tweedehands Bezzera en die gaf soms ook God shots. Lekker simpel alleen 9 bar en gaan!! Mijn advies is ook altijd hou het simpel ook met malers. Vaak hoe duurder hoe lastiger want de sweet spot wordt vaak kleiner.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27
Ondertussen weer wat stapjes verder met mijn Gaggimate.

Miss Silvia is ondertussen volledig bedraad, Gaggimate laat nog 2 knoppen toe. Dus ik heb wat veren besteld en 5mm oranje leds met een weerstandje zodat het op 5V kan werken. De espresso en stoom knop ga ik daarmee proberen om te bouwen als pulsdrukker. De laatste drukker vervang ik misschien voor een ander symbool en voeg ik nog een lampje toe bij de zetgroep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCX4NrpCY_G40zfQybuFZqY4iBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZcMecQj1YqKacVIq2fuvBe8.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCn5pnYCxic0yzmHNw2dh0nxSp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaXki0Wvb8CzIUremcfO9vFi.jpg?f=fotoalbum_large

Dus tijd voor een eerste espresso van deze set. De DF54 voorzien van een 3d geprinte houder voor de Bomber shaker. Na 5 pogingen, 18,3 gram erin en 37 gram eruit (Pavina glas weegt 60 gram) met de timer van 30 seconden. Smaakte naar meer, dus nu opzoek naar wat betere kwaliteit bonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSbOTP7vsIDJzphxRIIvkog83mE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yf4w8XQP4hQjvlEoBctXdEZc.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmuF3hJo32-zRLq7sMougVyUEJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eX10m8Rnzc0j4skIEjcgo0Zq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5nYbysR9yZpzHOzslThQSKjO1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4i9Ud5etoTN2MKgQVrUz61l.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3TLpsMrvK4RBvRAWhpeOT5po5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzF51BXksCOSHXdTIwOriExT.jpg?f=fotoalbum_large

Todo lijstje word steeds korter. De zetgroep lekte tijdens het maken van de eerste espresso's, dus ik zal het rubber moeten vervangen. Verder ben ik van plan om de roestende boutjes rondom te boiler te vervangen en op dat moment kan ik ook mooi de stoompijp vervangen. Daarna zal ik de PID waardes nog wat tunen om de overshoot wat te verminderen, zat nu op 110 graden met een ingestelde waarde van 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
Jfwiet schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:59:
Ondertussen weer wat stapjes verder met mijn Gaggimate.

Miss Silvia is ondertussen volledig bedraad, Gaggimate laat nog 2 knoppen toe. Dus ik heb wat veren besteld en 5mm oranje leds met een weerstandje zodat het op 5V kan werken. De espresso en stoom knop ga ik daarmee proberen om te bouwen als pulsdrukker. De laatste drukker vervang ik misschien voor een ander symbool en voeg ik nog een lampje toe bij de zetgroep.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dus tijd voor een eerste espresso van deze set. De DF54 voorzien van een 3d geprinte houder voor de Bomber shaker. Na 5 pogingen, 18,3 gram erin en 37 gram eruit (Pavina glas weegt 60 gram) met de timer van 30 seconden. Smaakte naar meer, dus nu opzoek naar wat betere kwaliteit bonen.

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Todo lijstje word steeds korter. De zetgroep lekte tijdens het maken van de eerste espresso's, dus ik zal het rubber moeten vervangen. Verder ben ik van plan om de roestende boutjes rondom te boiler te vervangen en op dat moment kan ik ook mooi de stoompijp vervangen. Daarna zal ik de PID waardes nog wat tunen om de overshoot wat te verminderen, zat nu op 110 graden met een ingestelde waarde van 100.
Gaaf! Weet je ook al wat de temperatuur is in de brewgroup als je de Giggimate op 100 graden celcuis instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27
Joshh schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:03:
[...]

Gaaf! Weet je ook al wat de temperatuur is in de brewgroup als je de Giggimate op 100 graden celcuis instelt?
Nee, de sensor zit midden bovenop de boiler. Dus exacte waardes zeker niet. Maar als ik de machine 15-20 minuten laat voor verwarmen zal het hele blok metaal bij benadering wel dezelfde temperatuur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Grrr 😩 nieuwe koffie besteld en zou vandaag tussen 0830 en 2130 bezorgd worden door PostNL.

Dus even snel boodschappen doen en wat blijkt, om 0750 waren ze al langs geweest en mag ik nu lekker wachten tot maandag wanneer ik geen tijd heb om naar een ophaalpunt te gaan. Grr.

Nog zuurder is dat ik om half 8 nog een mail kreeg met de bevestiging dat ze na 0830 zouden komen.

Ik heb nog wel koffie maar die is niet zo een had trek in de nieuwe.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Boeryepes schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:34:
Grrr 😩 nieuwe koffie besteld en zou vandaag tussen 0830 en 2130 bezorgd worden door PostNL.

Dus even snel boodschappen doen en wat blijkt, om 0750 waren ze al langs geweest en mag ik nu lekker wachten tot maandag wanneer ik geen tijd heb om naar een ophaalpunt te gaan. Grr.

Nog zuurder is dat ik om half 8 nog een mail kreeg met de bevestiging dat ze na 0830 zouden komen.

Ach, je hebt nog koffie. Ik heb koffie besteld en die is een dag later dan verwacht op de post gedaan. Zometeen maak ik mijn laatste bonen op en dan is het wachten op de bezorging. En aangezien we vandaag voor een groot deel niet thuis zijn, zul je straks net zien dat ze dan komen en het pakketje nergens achterlaten (PostNL is wat betreft het moment waarop je een andere plek kan doorgeven wel echt minder dan DHL). En dan zit ik tot woensdag zonder koffie omdat ik het ma en di niet kan ophalen bij een punt.

Overigens: ik heb voor de eerste keer bij Lot61 besteld (koffie nr3, bombora). Ik ben wel benieuwd.

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 15-03-2025 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
cryptapix schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:52:
[...]

Ach, je hebt nog koffie. Ik heb koffie besteld en die is een dag later dan verwacht op de post gedaan. Zometeen maak ik mijn laatste bonen op en dan is het wachten op de bezorging. En aangezien we vandaag voor een groot deel niet thuis zijn, zul je straks net zien dat ze dan komen en het pakketje nergens achterlaten (PostNL is wat betreft het moment waarop je een andere plek kan doorgeven wel echt minder dan DHL). En dan zit ik tot woensdag zonder koffie omdat ik het ma en di niet kan ophalen bij een punt.

Overigens: ik heb voor de eerste keer bij Lot61 besteld (koffie nr3, bombora). Ik ben wel benieuwd.
We overleven het wel. Uiteindelijk is het een luxeprobleem maar ik baal van PostNL.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:04
Wij hebben alleen nog de laatste overgebleven halfe zak koffie over die we echt niet lkr vinden en inmiddels ook oud..(costa rica Fascino)

We overleven het wel :+

Het goeie nieuws is dat ik nieuwe koffie mag bestellen. :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:16
Boeryepes schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:34:

Is er geen koffie zaakje bij je in de buurt waar je ff een zakje vers gebrande “speciality” bonen kunt scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
olafmol schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Is er geen koffie zaakje bij je in de buurt waar je ff een zakje vers gebrande “speciality” bonen kunt scoren?
Ik red t wel met wat ik heb. En anders 'leen' ik wat van mijn vrouw's bonen. Goede kwaliteit maar niet mijn smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@cryptapix goeie ervaringen mee, heb hier al de zoveelste kilozak Bombora aangebroken. Favo espresso boon hier in huis. Ik gooi ze in de Jura en gebruik ze met m'n Robot. Geniet ervan, als die binnenkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Gaargod schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:52:
@cryptapix goeie ervaringen mee, heb hier al de zoveelste kilozak Bombora aangebroken. Favo espresso boon hier in huis. Ik gooi ze in de Jura en gebruik ze met m'n Robot. Geniet ervan, als die binnenkomt :)
Klinkt veelbelovend! Heb ze gelukkig al ontvangen dus ik zit niet zonder koffie. Hoe is jouw ervaring met de maalgraad? Ik heb het idee dat ik veel grover moet malen dan ik gewend ben. Maar de boel vertekent wat omdat de bonen 4 dagen geleden zijn gebrand.

[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 15-03-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:59
Plint schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:12:
Wij hebben alleen nog de laatste overgebleven halfe zak koffie over die we echt niet lkr vinden en inmiddels ook oud..(costa rica Fascino)
Die ben ik op dit moment ook aan het drinken en smaakt wel anders dan ik gewend ben van Fascino bonen. Ik moest er wat aan wennen, maar vind ‘m inmiddels goed te drinken, maar zal ‘m niet snel weer bestellen. Wellicht dat mijn Jura E8 niet het beste uit die boon haalt. 8)

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ideaal de ring deurbel.
Op afstand: stop maar in de fietstas!
Top bedankt!

Alhoewel hij t al vaak naar buren brengt als hij de autos niet voor de deur ziet staan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:22
Ik hoorde laatst van een vriend die al jaren een Jura Z5 heeft dat hij kunstgebit reinigingstabletten gebruikt als reinigingstabletten voor zijn Jura omdat deze een stuk goedkoper zijn en hetzelfde zouden doen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Perzikvrucht schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:56:
Ik hoorde laatst van een vriend die al jaren een Jura Z5 heeft dat hij kunstgebit reinigingstabletten gebruikt als reinigingstabletten voor zijn Jura omdat deze een stuk goedkoper zijn en hetzelfde zouden doen. Hebben jullie hier ervaring mee?
Je koopt een apparaat van ~ €600 tot €2000 en dan vind je enkele tientjes aan schoonmaakkosten te duur om een levensduur van ~10 jaar te halen.

Ik blijf het maar vreemd vinden, mij niet gezien met mijn E8.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 23:50
Juist andersom; een echte koffieliefhebber maakt zijn kunstgebit schoon met espresso-tabletten.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Niet met de oude pucks? Die korrels schuren het vuil er zo tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Laatst online: 18:48
True schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Je koopt een apparaat van ~ €600 tot €2000 en dan vind je enkele tientjes aan schoonmaakkosten te duur om een levensduur van ~10 jaar te halen.

Ik blijf het maar vreemd vinden, mij niet gezien met mijn E8.
Had er ook naar zitten kijken om er iets anders in te doen. Als ik nu zeker wist wat de samenstelling van die reinigingstabletten was had ik het gedaan. Die prijzen gaan nergens meer over. Winstmarge van de 100-1000x.

Wel een vermoeden wat het is maar weet het niet zeker en dus geen experimenten met mijn dure machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

aljooge schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:19:
[...]

Had er ook naar zitten kijken om er iets anders in te doen. Als ik nu zeker wist wat de samenstelling van die reinigingstabletten was had ik het gedaan. Die prijzen gaan nergens meer over. Winstmarge van de 100-1000x.

Wel een vermoeden wat het is maar weet het niet zeker en dus geen experimenten met mijn dure machine.
Heb je het nu over reinigingstabletten of over melkreinigingstabletjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
True schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Heb je het nu over reinigingstabletten of over melkreinigingstabletjes?
Reinigingstabletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

De reinigingstabletten zijn zo groot als een uit de kluiten gewassen kauwgombal, dat kun je geen tabletjes noemen - hebben we het over hetzelfde? Daarop bezuinigen snap ik echt niet of je gaat twee jaar met één zo'n verpakking of je drinkt best wat koffie en dan zijn die tabletten de kosten niet t.o.v. de hoeveel bakken die je uit je Jura haalt.

Als we het nu hebben over de melkreinigingstabletjes kan ik mij er nog iets bij voorstellen als je dagelijks wel melkproducten zet, maar er niet heel veel zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik doe meestal wel 2 reinigingen met die melk tabletjes. Direct na elkaar.
Wij gebruiken 2 melkslangen (vrouw drinkt soja ivm lactose intolerantie).

Ik doe er 1x tabletjes in en reinig dan 2x. Maar die gaan er alsnog best rap doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
True schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:37:
[...]

De reinigingstabletten zijn zo groot als een uit de kluiten gewassen kauwgombal, dat kun je geen tabletjes noemen - hebben we het over hetzelfde? Daarop bezuinigen snap ik echt niet of je gaat twee jaar met één zo'n verpakking of je drinkt best wat koffie en dan zijn die tabletten de kosten niet t.o.v. de hoeveel bakken die je uit je Jura haalt.

Als we het nu hebben over de melkreinigingstabletjes kan ik mij er nog iets bij voorstellen als je dagelijks wel melkproducten zet, maar er niet heel veel zet.
Misschien heb je gewoon wel gelijk, over een kop koffie is de prijs van die reinigingstabletten niet zo veel. Kan het alleen zo slecht hebben om 12 euro uit te geven voor helemaal niks, 6 van die mini vaatwastabletten,

Aan de andere kant, dat kilo pak verse bonen uit Rwanda tik ik zonder moeite 30 euro voor neer en hij is nu al bijna leeg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:04
Tijdje koffie gedaan mbv een percolator (bialetti). Liet dan koffie malen op standje 1.4 bij de koffiezaak. Zit er nu over na te denken om decaf te halen. Moet ik die ook op 1.4 laten malen of gaat dat anders met decaf?

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Dennis1812 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:58:
Ik doe meestal wel 2 reinigingen met die melk tabletjes. Direct na elkaar.
Wij gebruiken 2 melkslangen (vrouw drinkt soja ivm lactose intolerantie).

Ik doe er 1x tabletjes in en reinig dan 2x. Maar die gaan er alsnog best rap doorheen.
Die dingen moet je ook niet dagelijks gebruiken. Ik reinig dagelijks met water en 2 keer per week met tabletjes.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ah ik begreep bij elke reiniging eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dennis1812 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:43:
Ah ik begreep bij elke reiniging eigenlijk.
Dat is ook helemaal correct. Voordat je 'm voor die dag uitschakelt wil je met de melkreinigingstabletjes het melksysteem reinigen. Je laat toch geen aangekoekte melk daar aan zitten.

Alsof je een glas melk inschenkt dat leeg drinkt en dan het glas even twee uur laat staan dat twee keer omspoelt met water en dan dat glas op het aanrecht weg zet. De volgende dag drink je er wederom melk uit dat dan nog twee dagen doet én dan pas een keer spoelt met een schoonmaakmiddel. :r

Gewoon dagelijks voor het uitschakelen met de melkreinigingstabletjes reinigen, precies zoals de handleiding voorschrijft, anders hoef je mij niet uit te nodigen voor een bakkie, dat kan ik je wel zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De Jura cool gaat ook braaf in de koelkast als hij nog niet leeg is. En anders vaatwas. Maar wat is dat een geweldig ding. Loop niet meer constant met een pak melk.
Heb het idee ook dat ik meer cappuccino drink nu met de Jura cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
https://coffeefactory.nl/pages/melkschuimers

Lees dit maar eens na. Hier staat 3x per week, maar ik gebruik hem niet dagelijks

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@cryptapix daar kan ik niets over zeggen, ik heb de Robot nog niet zo lang en de Bombora is mijn eerste zak vers gebrande bonen die ik daarmee gebruik. Ik gebruik 'm icm een 1zpresso J-Ultra en die staat nu op 1.5.0.

Heb hiervoor wat zakjes van Kaldi (geen branddatum) weggemalen om mee te oefenen maar daarvan niet echt bijgehouden op welke stand m'n maler toen stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:04

Ravhin

no <root>...

nwnc schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:53:
Tijdje koffie gedaan mbv een percolator (bialetti). Liet dan koffie malen op standje 1.4 bij de koffiezaak. Zit er nu over na te denken om decaf te halen. Moet ik die ook op 1.4 laten malen of gaat dat anders met decaf?
een Bialetti is redelijk ruim in de maalgraad die het accepteert. Over het algemeen is decaf-of-niet niet van grote invloed op de doorloop; branding wel. Als je normaal medium gebrande bonen hebt en je decaf is donker, zou ik fijner gaan malen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Was al even aan het kijken voor een manuele grinder om mee te nemen op vakantie (auto trips, dus gewicht en afmetingen minder belangrijk). Op het forum van koffiepraat zijn een aantal mensen die een MHW-3BOMBER R3 maler hebben en hier zeer tevreden over zijn. AliExpress heeft weer wat acties met kortingen, dus ben ik overstag gegaan en heb ik voor uiteindelijk 56,10 euro deze maler kunnen bestellen. De prijzen verschillen enorm tussen verschillende aanbieders, dus even speuren loont zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvNOD6JKpLr4JXrzhkMPd4xmhmY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p6yCzK7r3oFlrdFpo53zCyki.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gN91b-uLdjTNoUZ3jQDHWqObes=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RfHWznMdzL8TDG7G6WhFAE00.png?f=fotoalbum_large

Heb me gelukkig weten in te houden want naast deze maler heeft MHW-3BOMBER (wie heeft dit als merknaam verzonnen? 8)7 ) nog veel andere leuke dingen in het assortiment. Veel wordt aangeprezen met een allerlei high-tech poeha praat, maar toch gaat het dan wel een beetje kriebelen.

Op mijn shortlist gezet :P :

BEP basket met double layer filter - klinkt interessant, vraag me wel af het tussen die lagen wel schoon blijft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJPaQzCIqJU9XczUjC8PUmqpS3s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9VwMWfDxnRMWBIGq1n0HjvW0.png?f=user_large

Dubbelwandige glazen - heb zelf nog niet eerder deze designs gezien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfQgulMRrFbyaCsrHxCZfrpeQYQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YEMpeo8W9C9EW9TNXcjqcaFi.png?f=user_large

Moonstone Espresso Ice Ball - altijd al willen hebben :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmznpn5wsdXi71mL5IJzug2-IAs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tDdjZMbAunqLqfdktiENXIpz.png?f=user_large

offtopic:
Mocht het bij iemand anders ook kriebelen, deze kortingcodes zijn op het moment geldig bij Ali:
€2 korting bij minimale besteding van €19 met de code: ASNL002
€6 korting bij minimale besteding van €39 met de code: ASNL006
€8 korting bij minimale besteding van €59 met de code: ASNL008
€12 korting bij minimale besteding van €89 met de code: ASNL012
€20 korting bij minimale besteding van €139 met de code: ASNL020
€40 korting bij minimale besteding van €239 met de code: ASNL040
€60 korting bij minimale besteding van €369 met de code: ASNL060
€70 korting bij minimale besteding van €469 met de code: ASNL070

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Die glazen zijn een knock-off van Kruve. Er zijn mensen die weglopen met het resultaat; zelf houd ik meer van keramiek dan glas voor mijn koffie. James heeft hier wel een video aan gewijd.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:47

headout

Oi oi!

@bebopper : ik heb de handmaler van HMW-3bomber inmiddels een maand of 10 in mijn bezit. En erg tevreden mee icm de Aeropress. Op al mijn camper tripjes gaat de set mee, maar ook thuis maak ik er gebruik mee. De handmaler maalt erg licht, is makkelijk instelbaar en ligt fijn in de hand. Aanrader!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:22

Zjemm

...

Leuk topic dit.

Ik ben onlangs in Costa rica geweest op werkbezoek bij onze koffieboeren daar waar onze bonen import onder andere vandaan komt. Zie je ook De gezichten in het echt die op de zakken koffie staan 😃

Mooi om ook eens de andere kant van koffie te zien in plaats van alleen het bereiden en consumeren.

Er komt een hoop bij kijken en het werk op de koffie velden is behoorlijk intensief. Maar wel gaaf. De velden stonden er mooi bij en begonnen net weer te bloeien. Vet om gezien te hebben en geeft voor mij een nieuwe beleving aan koffie

[ Voor 6% gewijzigd door Zjemm op 18-03-2025 09:29 ]

opensecure.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:37
bebopper schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:48:
Was al even aan het kijken voor een manuele grinder om mee te nemen op vakantie (auto trips, dus gewicht en afmetingen minder belangrijk). Op het forum van koffiepraat zijn een aantal mensen die een MHW-3BOMBER R3 maler hebben en hier zeer tevreden over zijn. AliExpress heeft weer wat acties met kortingen, dus ben ik overstag gegaan en heb ik voor uiteindelijk 56,10 euro deze maler kunnen bestellen. De prijzen verschillen enorm tussen verschillende aanbieders, dus even speuren loont zeker.
Dank voor de tip! Heb hem zojuist ook besteld, zilver ook nog eens :) Lijkt mij een perfecte campingmaler upgrade (mijn oude cheapo keramische valt wat uit elkaar) in combo met de Wacaco Picopresso. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Jullie een idee wat een beetje een goede koffieboon is bij de supermarkt? Ik heb al meerdere gehaald, waaronder Starbucks, en die zijn echt niet te zuipen. Ze smaken zo verbrand. Zelfs de medium roast Starbucks smaakt verbrand, en is echt een gitzwarte glimmende boon. Het is een leuke hobby, maar soms ook erg duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Starbucks is een erg vette boon.
Slecht voor je apparatuur.

Supermarkt zou ik wellicht Segafredo proberen.
Onze Albert Heijn heeft van lokale branderij (Usawa) ook bonen liggen. Misschien heeft een supermarkt in jouw buurt ook een samenwerking?

Verder zou ik vooral online lekkere bonen bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

boozzz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:38:
[...]

Dank voor de tip! Heb hem zojuist ook besteld, zilver ook nog eens :) Lijkt mij een perfecte campingmaler upgrade (mijn oude cheapo keramische valt wat uit elkaar) in combo met de Wacaco Picopresso. Ben benieuwd!
Die van mij is sinds vandaag onderwerg (uit Duitsland, dus zal hopelijk redelijk snel gaan). Zit vol ongeduld te wachten :)
apNia schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:48:
Jullie een idee wat een beetje een goede koffieboon is bij de supermarkt? Ik heb al meerdere gehaald, waaronder Starbucks, en die zijn echt niet te zuipen. Ze smaken zo verbrand. Zelfs de medium roast Starbucks smaakt verbrand, en is echt een gitzwarte glimmende boon. Het is een leuke hobby, maar soms ook erg duur ;)
Zie de laatste zin van @Dennis1812 - vooral geen supermarkt bonen bestellen, je kunt waarschijnlijk voor ongeveer evenveel ook prima verse bonen online bestellen (kan ook veel en veel duurder, maar hoeft niet). De meest budget optie die mij zo binnenvalt is die bij fascino: https://www.fascino-coffe...s/fascino-budget-specials (voor de duidelijkheid heb geen ervaring met deze bonen, maar ze zullen iig vers gebrand zijn).

[ Voor 54% gewijzigd door bebopper op 19-03-2025 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
bebopper schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Die van mij is sinds vandaag onderwerg (uit Duitsland, dus zal hopelijk redelijk snel gaan). Zit vol ongeduld te wachten :)

[...]

Zie de laatste zin van @Dennis1812 - vooral geen supermarkt bonen bestellen, je kunt waarschijnlijk voor ongeveer evenveel ook prima verse bonen online bestellen (kan ook veel en veel duurder, maar hoeft niet). De meest budget optie die mij zo binnenvalt is die bij fascino: https://www.fascino-coffe...s/fascino-budget-specials (voor de duidelijkheid heb geen ervaring met deze bonen, maar ze zullen iig vers gebrand zijn).
Fascino lijkt niet goedkoper (en zelfs duurder?) te zijn dan de andere usual suspects zoals Brandzaak of Hoofdkwartier.

Als ik echt budget wil gaan, dan koop ik Hema Espresso koffiebonen, maar alleen voor cappuccino/cortado melkdrankjes. Die viel me eigenlijk best wel mee. En zeker niet meer de dark-roast, nog nooit zulke donkere vette bonen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

olafmol schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:11:
[...]
Fascino lijkt niet goedkoper (en zelfs duurder?) te zijn dan de andere usual suspects zoals Brandzaak of Hoofdkwartier.
Ik zie bij brandzaak niets onder de 20,95 per kg en bij Hoofdwartier lijkt de goedkoopste 19,90 per kg te zijn (maar dan moet je wel ineens 10kg kopen :P ). Dan is Fascino met zijn budgetspecials van 17,75 per kg toch goedkoper. Ben er voor het gemak even vanuit gegaan dat de verzendkosten elkaar niet veel zullen ontlopen.

Maar goed, persoonlijk betaal ik liever 5-10 euro meer per kg om te kopen wat ik lekker vind. Heb dan ook geen ervaring met deze Fascino budgetbonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:59
Prima ervaringen hier met de Initio Pittig/Mild en Vero Classico budget bonen van Fascino, maar ik heb maar een Jura E8 en drink met name cappuccino’s, latte macchiato’s en flat whites. Ik koop ze af en toe voor wat afwisseling en variatie.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jameskond
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 11:46
Jumbo heeft goede bonen.

Cornelissen Coffeeroasters was het eerst maar Jumbo heeft daar inmiddels hun eigen merk van gemaakt.

Nou is het al weer een tijdje geleden, maar ik meen mijn te herinneren dat ik wel onder de indruk was... Voor een supermarkt boon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:47

headout

Oi oi!

Alles wat geen branddatum heeft, zou ik lekker laten liggen. Heeft het wel een branddatum, maar ligt deze datum >2 maanden in het verleden: ook mooi laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-05 15:52
Koepoortkoffie is nog goedkoop. Wel hoge verzendingskosten die andere branders rmisschien meerekenen in hun kiloprijzen. Voor Belgie is Mokapi ook goedkoop en niet slecht.

[ Voor 17% gewijzigd door KJac op 19-03-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:06
jameskond schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:30:
Jumbo heeft goede bonen.

Cornelissen Coffeeroasters was het eerst maar Jumbo heeft daar inmiddels hun eigen merk van gemaakt.

Nou is het al weer een tijdje geleden, maar ik meen mijn te herinneren dat ik wel onder de indruk was... Voor een supermarkt boon.
Klopt die van Cornelissen zijn best goed, heb ik ook wel regelmatig gehaald. Nu al heel lang niet meer, voorheen stond de branddatum op de verpakking, maar nadat ze nieuwe verpakkingen kregen stond het er niet meer op. Ik zie dat het nu inderdaad Jumbo's als merk heeft maar Cornelissen staat nog op het label

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:22

Zjemm

...

Ik kan de bonen uit costa rica van zwartekoffie aanbevelen. niet vettig.
Maar goed ik ben bevooroordeeld. dus kijk gerust eens op de site. er is ook een proefpakket

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Zjemm schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:05:
[...]

Ik kan de bonen uit costa rica van zwartekoffie aanbevelen. niet vettig.
Maar goed ik ben bevooroordeeld. dus kijk gerust eens op de site. er is ook een proefpakket
Welke supermarkt liggen die dan? (want de vraag ging over supermarkt-bonen)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
olafmol schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Welke supermarkt liggen die dan? (want de vraag ging over supermarkt-bonen)
Beetje kinderachtig niet?

Maar het antwoord is dat er geen goede bonen in een supermarkt te vinden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Je vraag maakt nogal wat los :D
Als je Italiaanse koffie wil kan je goed terecht bij Segafredo. Kijk ook even in het topic want ik heb al wat voorbeelden gegeven. Als je kan zou ik je temperatuur wat naar beneden afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
418O2 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:09:
[...]

Beetje kinderachtig niet?

Maar het antwoord is dat er geen goede bonen in een supermarkt te vinden zijn
Illy valt nog wel goed mee, maar die zijn veel te duur. Een paar maanden geleden had ik daar 3-4 single origins van, en 2 daarvan waren niet slecht. Maar die kosten wel bijna 30 euro/kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Bedankt voor alle replies. Ja wellicht is goedkopere koffie bij een brander zoeken een betere optie. Mijn voorkeur gaat uit naar bonen van 30ML en de Braziliaanse van Koffiekompaan. Maar dan zit je idd ongeveer a 30 euro per kilo. Ga iig ook wat suggesties uit het topic proberen, maar inderdaad, mijn conclusie so far is is als het geen (recente) branddatum heeft, dat het niet te doen is. Al te veel koffie weg moeten gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
apNia schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:00:
Bedankt voor alle replies. Ja wellicht is goedkopere koffie bij een brander zoeken een betere optie. Mijn voorkeur gaat uit naar bonen van 30ML en de Braziliaanse van Koffiekompaan. Maar dan zit je idd ongeveer a 30 euro per kilo. Ga iig ook wat suggesties uit het topic proberen, maar inderdaad, mijn conclusie so far is is als het geen (recente) branddatum heeft, dat het niet te doen is. Al te veel koffie weg moeten gooien.
Recent bij de Brandzaak een kilo Ethiopia Yirgacheffe voor 24,95 besteld. Komt idd nog verzendkosten bij als je onder X euro besteld. Maar is wel een hele lekkere boon als je van fruitig en zuurtje houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
KJac schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:33:
[...]

Illy valt nog wel goed mee, maar die zijn veel te duur. Een paar maanden geleden had ik daar 3-4 single origins van, en 2 daarvan waren niet slecht. Maar die kosten wel bijna 30 euro/kg
En hoe lang geleden waren die gebrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
418O2 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:09:
[...]

En hoe lang geleden waren die gebrand?
Weet ik niet meer helemaal juist. Een was al 1 jaar oud, weet ik nog :) .
Die anderen een paar maanden denk ik. En toch waren er 2 niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
In de supermarkt kan je branddatum soms afleiden van de productiedatum (= volgens mij branddatum, alleen noemen ze het anders) of batchcode die er op staat (is soms een beetje puzzelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Bucephalus schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:59:
In de supermarkt kan je branddatum soms afleiden van de productiedatum (= volgens mij branddatum, alleen noemen ze het anders) of batchcode die er op staat (is soms een beetje puzzelen).
Bij de HEMA staat branddatum er wel op als ik me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-05 20:45
Hi allemaal,
Ik las eerder in dit topic de tip over Airscape om de bonen langer vers te houden. Die wil ik kopen, echter ik twijfel over de maat: 500g tot 1kg.
De koffiezakken zijn vaak 1kg, dus logischerwijs zou ik denken 1KG capaciteit. Echter toen bedacht ik me dat bij het aanbreken van een nieuwe zak, ik al bonen in de machine doe, dus dan houd je weer stuk minder dan 1KG over. Maw de 1KG is overcapaciteit en ik moet zeggen best een groot ding (6liter oid). Bovendien is de 1KG variant er helaas ook niet in RVS itt de 500G variant . Welke hebben jullie?
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:46
Heef iemand ervaring met de shaker van MHW-3 Bomber? Is t t waard voor t geld? Ik ga zeker geen Weber Workshops kopen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Puntje-NL schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:23:
Heef iemand ervaring met de shaker van MHW-3 Bomber? Is t t waard voor t geld? Ik ga zeker geen Weber Workshops kopen :')
Geen ervaring mee. Heb een tijdje een Amazon shaker gebruikt die an sich prima kwaliteit is voor de prijs (30e) maar vind het geen meerwaarde bieden en de workflow wordt er onnodig langer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Ja die heb ik. In de kast, want ik gebruik hem nooit meer. Voegt mijns inziens echt geen kont toe, behalve extra gedoe. WDT met een paperclip gaf me beter resultaat. Verder wel een netjes gemaakt aluminium bekertje met een lelijk logo erop.

[ Voor 8% gewijzigd door boozzz op 20-03-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
Heb ik ook, in de kast. Khad mij ooit laten overtuigen door mijn broer om die te kopen waardoor ik nu 17 euro voor iets heb uitgegeven dat ik nooit meer gebruik. Teveel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
bebopper schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:48:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb me gelukkig weten in te houden want naast deze maler heeft MHW-3BOMBER (wie heeft dit als merknaam verzonnen? 8)7 ) nog veel andere leuke dingen in het assortiment. Veel wordt aangeprezen met een allerlei high-tech poeha praat, maar toch gaat het dan wel een beetje kriebelen.

Op mijn shortlist gezet :P :

BEP basket met double layer filter - klinkt interessant, vraag me wel af het tussen die lagen wel schoon blijft
[Afbeelding]

Dubbelwandige glazen - heb zelf nog niet eerder deze designs gezien
[Afbeelding]

Moonstone Espresso Ice Ball - altijd al willen hebben :*)
[Afbeelding]

offtopic:
Mocht het bij iemand anders ook kriebelen, deze kortingcodes zijn op het moment geldig bij Ali:
€2 korting bij minimale besteding van €19 met de code: ASNL002
€6 korting bij minimale besteding van €39 met de code: ASNL006
€8 korting bij minimale besteding van €59 met de code: ASNL008
€12 korting bij minimale besteding van €89 met de code: ASNL012
€20 korting bij minimale besteding van €139 met de code: ASNL020
€40 korting bij minimale besteding van €239 met de code: ASNL040
€60 korting bij minimale besteding van €369 met de code: ASNL060
€70 korting bij minimale besteding van €469 met de code: ASNL070
Ben toevallig opzoek naar een handmaler voor oa vakantie en oog was gevallen op de Timemore Chestnut S3. Kost wel gelijk 150 Euro. Deze lijkt er kwa uiterlijk aardig op en de prijs is een derde ervan. Wil hem gebruiken voor het zetten van koffie met een mokkapotje. En dan heb ik niet zoveel zin om bij elke maling alles af te moeten stellen. Juist daarom lijkt mij de stelring net zoals bij de Chestnut erg handig. Zijn ze vergelijkbaar of toch redenen om 100 Euro meer uit te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
GoEV6 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Ben toevallig opzoek naar een handmaler voor oa vakantie en oog was gevallen op de Timemore Chestnut S3. Kost wel gelijk 150 Euro. Deze lijkt er kwa uiterlijk aardig op en de prijs is een derde ervan. Wil hem gebruiken voor het zetten van koffie met een mokkapotje. En dan heb ik niet zoveel zin om bij elke maling alles af te moeten stellen. Juist daarom lijkt mij de stelring net zoals bij de Chestnut erg handig. Zijn ze vergelijkbaar of toch redenen om 100 Euro meer uit te geven?
Van wat ik erover heb gelezen is die S3 zeer vergelijkbaar, of zelfs wat minder, waren wat issues met niet fijn genoeg voor espresso kunnen malen. Ook vergelijkbaar met de Kingrinder K6. Beetje een pot nat.

Als ik 100 meer zou uitgeven, zou ik er gelijk 150 van maken en een 1zpresso (goeie naam ook) J of K Ultra halen. Die schijnen serieus degelijker gebouwd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
jameskond schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:30:
Jumbo heeft goede bonen.

Had nog een zakje staan voordat ik naar de brander ging. Snap niet dat ik dit ooit lekker heb gevonden, Moest nog ruim een kilo bonen op maken. Tegen heug en meug, beter dan geen koffie en daar is alles mee gezegd.
Pagina: 1 ... 236 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1