Ik zal me even melden als iemand die een jaar een 064s had en nu twee maanden 078s. De 64 heeft wat voordelen, maar ik geef de voorkeur aan de 78.
De 78s is sneller en stiller tijdens malen, en ik vind qua smaak hem iets beter. Ik haal iets meer nuance uit verschillende koffies. Denk in grote schaal aan: we gaan van 75% naar 80-85% ofzo als ik het vergelijk met koffie die bij een echt wereldniveau specialty cafe wordt gezet.
De 64 heeft een lichtere catchchup, die ik fijner vind dan de zware van de 78. Ook is het dekseltje op de hopper netter afgewerkt bij de 64.
Ik denk als je begint of nu 5 jaar specialty espresso drinkt, en je wil gewoon in een keer 'klaar' zijn, dan heb je echt niet meer nodig dan een 64. Je heb daarmee potentie om betere koffie te zetten dan 98% van de wereld. En als je het dan echt een hobby gaat vinden na een aantal jaar en als je echt wil... Dan pleur je er voor €160 na een jaar of 2-3 andere schijven in, en dan zit je op 99%.
Meer is echt niet nodig. Tenzij je er echt een forse hobby van maakt. (kijkt naar de 5 verschillende zakjes koffie op de bar...

)
PS: ik heb in dat jaar één keer gehad dat de 64 vastliep. Dat was op achterlijk licht gebrande Keniaanse peaberry (echt miniboontjes), waar ik met de hand ook echt fors moeite had met malen. Dat was met cold start. Toen gaf hij een biepje en stopte. Toen heb ik m ff leeggeschud, en de koffie er met draaiende schijven ingegooid. Toen deed hij het wel. Dus voor een mogelijk gebrek aan power hoef je niet bang te zijn.
[
Voor 21% gewijzigd door
bermuda1980 op 12-03-2025 09:35
]