Ik begrijp dat dit topic eigenlijk bedoeld is voor Koffie, maar onder het motto: "Kennisdeling" nog even een update van mijn kant.Kraz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:42:
[...]
Om even terug te komen op mezelf en mede dankzij @Hercul3s heb ik gisteren met succes mijn eigen apparaat kunnen fixen!![]()
Oorzaak van de problemen was inderdaad de pressostaat.
Al-metal heb ik met een uurtje werk alles zelf kunnen vervangen en fixen. Voor iemand die alles bij elkaar klikt voor zijn werk ben ik best trots op mezelf!
De onderdelen heb ik bij DR Trading besteld, samen met een nieuwe sproeier voor de E61 groep. Voor die paar euro kon je die beter gelijk meenemen gaf de medewerker aan. *Degene die erin zat was nog origineel en dus 7 jaar oud.
DAT vervangen van de sproeier had ik dus echt VEEL eerder moeten doen voor die paar centen!
De hoeveelheid water die nu door de koffie-puck gaat is veel beter met een veel betere drukverdeling.
Het is me nooit opgevallen dat dit in die jaren zo sterk achteruit was gegaan.
Voor de geinteresseerden hieronder de foto sessie.
Start
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na het plaatsen van de nieuwe pressostaat bleef de druk alsnog oplopen tot ~1.8 bar.
Ik dacht dat die dingen afgesteld binnen kwamen, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Het stelschroefje een beetje bijgedraaid en nu stopt hij netjes met verwarmen op 1.5 bar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We hebben weer koffie!![]()
[Afbeelding]
Wellicht heeft iemand er ooit in de toekomst nog wat aan.
Update:
2 Dagen nadat ik de pressostaat heb vervangen schoot de druk wederom naar 2.5 bar en hoorde je het overdrukventiel de stoom afblazen. #GloeiendeGloeiendeDus ik heb de machine weederom opengemaakt en ben met een multimeter gaan testen of de nieuwe pressostaat schakelaar wel netjes een signaal doorgaf. Dit bleek zo te zijn.
Ondanks dat, bleef het apparaat het water verwarmen nadat de 1.5 bar was bereikt, waardoor de druk te hoog op liep. De *klik* die je normaal gesproken hoorde nadat de boiler op druk was, hoorde ik niet.
Na wat extra zoekwerk op internet kwam ik onderstaande link tegen met eigenlijk hetzelfde probleem;
https://www.home-barista....essure-issues-t89741.html
Daar gaf iemand aan dat het zeer waarschijnlijk het relais in de Control Box was die defect is.
En in een andere link heeft iemand weer een goed werkende machine na het vervangen van de relais. Er wMost likely the relay in the control board, these and all ECM using the m2004/P4007 board without the external relay are known for it here.
https://www.home-barista....-with-problem-t66247.html
Een nieuwe Control Box kost ongeveer ~200-250 euro dus ik ben online op zoek gegaan naar een vervangend relais. Deze heb ik uiteindelijk kunnen vinden bij Conrad.
Helaas werden ze per 4 stuks verkocht
Details:
- Merk: ECM Elektronika II
- Leeftijd: 7 jaar
- Probleem: Boilerdruk loopt op tot 2.5 bar en stoom 'lekt' weg via beveiliging van het overdrukventiel
- Waarschijnlijke oorzaak: Defect relais in de Control Box (GICAR P4007)
Operatie Espresso:
Machine uit elkaar en alle kabels gelabeld zodat ik weet waar ze terug moeten:strip_exif()/f/image/PWJvxtU5vcoqNlsg2wvaxrZv.png?f=user_large)
Printplaat uit de Control Box gehaald en op de 'pijnbank' (lees: keukentafel).
Rood omcirceld het relais wat verantwoordelijk is voor het aan/uitschakelen van het verwarmingselement in de boiler.
In de eerder genoemde links, geven ze aan om beter het relais te vervangen door een van het merk Omron en met een hoger amperage, zodat ik over een jaar of 2/3 niet weer aan de slag hoef.
/f/image/1PMn8aBn803UrQLy3LHE6OOU.png?f=fotoalbum_large)
Het was wel een klusje om het relais normaal los te krijgen. Ik had de pinnen aan de onderkan afgeknipt, maar zelfs na het toevoegen van Low-Melt solder en het weghalen van het bestaande soldeer met desoldeer 'wick', zat het relais nog redelijk vast.
Uiteindelijk is het gelukt met wat ... doorzettingsvermogen mbv een waterpomptang en een beetje wikken.
Oude relais eraf, alles netjes schoonmaken en de nieuwe er weer op.
:strip_exif()/f/image/Ow7LoYInIVPpa8GevIZcTdEO.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu we toch bezig waren met elektronica, heb ik ook gelijk de stekkertjes vervangen. Deze waren he-le-maal naar de getver zoals je ziet. Misschien ook heel logisch, na 7 jaar in de hitte.
Ook heb ik gelijk het vacuumventiel vervangen aangezien deze ook onder druk nog redelijk bleef sputteren. Volgens DR-Trading sluit de RVS variant beter en daar lijkt het inderdaad ook op.
/f/image/toakPUFv8P1MVYjvB2CM9puZ.png?f=fotoalbum_large)
En dan EINDELIJK, na 1,5 week weer geen koffie, doet ie het weer!

De druk blijft nu netjes op 1,5 bar en het warmte element schakelt perfect uit als de boiler op druk is.
:strip_exif()/f/image/my1L9KOJoPQhpJxphjqCTmTf.jpg?f=fotoalbum_large)
In de afgelopen jaren heb ik veel klus/hobby materiaal gekocht die ik nodig had voor weet-ik-veel-wat -projectjes om daarna vrijwel niet meer te gebruiken.
Dit kwam nu toch maar weer mooi van pas!
- Multimeter
- Soldeerapparaat met alle meuk erbij
- Gereedschapskist met (waterpomp) tang
- Knutselmatje
- iFixit schroevendraaiersetje (deze gebruik ik wél vaker)
En hoe zag het relais er nou aan de binnenkant uit?
Nou.... zo:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uXBCljr1TEEQ6jwepNtyMGCg.jpg?f=user_large)