Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 235 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:11

Kraz

Saving the world

Kraz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:42:
[...]

Om even terug te komen op mezelf en mede dankzij @Hercul3s heb ik gisteren met succes mijn eigen apparaat kunnen fixen! :D
Oorzaak van de problemen was inderdaad de pressostaat.
Al-metal heb ik met een uurtje werk alles zelf kunnen vervangen en fixen. Voor iemand die alles bij elkaar klikt voor zijn werk ben ik best trots op mezelf! ;)

De onderdelen heb ik bij DR Trading besteld, samen met een nieuwe sproeier voor de E61 groep. Voor die paar euro kon je die beter gelijk meenemen gaf de medewerker aan. *Degene die erin zat was nog origineel en dus 7 jaar oud.

DAT vervangen van de sproeier had ik dus echt VEEL eerder moeten doen voor die paar centen!
De hoeveelheid water die nu door de koffie-puck gaat is veel beter met een veel betere drukverdeling.
Het is me nooit opgevallen dat dit in die jaren zo sterk achteruit was gegaan.

Voor de geinteresseerden hieronder de foto sessie.
Start
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na het plaatsen van de nieuwe pressostaat bleef de druk alsnog oplopen tot ~1.8 bar.
Ik dacht dat die dingen afgesteld binnen kwamen, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Het stelschroefje een beetje bijgedraaid en nu stopt hij netjes met verwarmen op 1.5 bar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hebben weer koffie! <3
[Afbeelding]
Ik begrijp dat dit topic eigenlijk bedoeld is voor Koffie, maar onder het motto: "Kennisdeling" nog even een update van mijn kant.
Wellicht heeft iemand er ooit in de toekomst nog wat aan. :D (XKCD ;) )

Update:

2 Dagen nadat ik de pressostaat heb vervangen schoot de druk wederom naar 2.5 bar en hoorde je het overdrukventiel de stoom afblazen. #GloeiendeGloeiende }:|

Dus ik heb de machine weederom opengemaakt en ben met een multimeter gaan testen of de nieuwe pressostaat schakelaar wel netjes een signaal doorgaf. Dit bleek zo te zijn.
Ondanks dat, bleef het apparaat het water verwarmen nadat de 1.5 bar was bereikt, waardoor de druk te hoog op liep. De *klik* die je normaal gesproken hoorde nadat de boiler op druk was, hoorde ik niet.

Na wat extra zoekwerk op internet kwam ik onderstaande link tegen met eigenlijk hetzelfde probleem;
https://www.home-barista....essure-issues-t89741.html

Daar gaf iemand aan dat het zeer waarschijnlijk het relais in de Control Box was die defect is.
Most likely the relay in the control board, these and all ECM using the m2004/P4007 board without the external relay are known for it here.
En in een andere link heeft iemand weer een goed werkende machine na het vervangen van de relais. Er w
https://www.home-barista....-with-problem-t66247.html

Een nieuwe Control Box kost ongeveer ~200-250 euro dus ik ben online op zoek gegaan naar een vervangend relais. Deze heb ik uiteindelijk kunnen vinden bij Conrad.
Helaas werden ze per 4 stuks verkocht :') , maar alles beter dan een vervangende Control Box á ~200 euro.

Details:
  • Merk: ECM Elektronika II
  • Leeftijd: 7 jaar
  • Probleem: Boilerdruk loopt op tot 2.5 bar en stoom 'lekt' weg via beveiliging van het overdrukventiel
  • Waarschijnlijke oorzaak: Defect relais in de Control Box (GICAR P4007)
Gisteren zijn alle onderdelen binnengekomen en begon.....
Operatie Espresso:
Machine uit elkaar en alle kabels gelabeld zodat ik weet waar ze terug moeten :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5dDqCdyzfe2TD5SRv_Zsm7NlKA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PWJvxtU5vcoqNlsg2wvaxrZv.png?f=user_large

Printplaat uit de Control Box gehaald en op de 'pijnbank' (lees: keukentafel).
Rood omcirceld het relais wat verantwoordelijk is voor het aan/uitschakelen van het verwarmingselement in de boiler.
In de eerder genoemde links, geven ze aan om beter het relais te vervangen door een van het merk Omron en met een hoger amperage, zodat ik over een jaar of 2/3 niet weer aan de slag hoef.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8sgiUZA_jZsK_3gRawGbteMI6s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1PMn8aBn803UrQLy3LHE6OOU.png?f=fotoalbum_large

Het was wel een klusje om het relais normaal los te krijgen. Ik had de pinnen aan de onderkan afgeknipt, maar zelfs na het toevoegen van Low-Melt solder en het weghalen van het bestaande soldeer met desoldeer 'wick', zat het relais nog redelijk vast.
Uiteindelijk is het gelukt met wat ... doorzettingsvermogen mbv een waterpomptang en een beetje wikken. :9

Oude relais eraf, alles netjes schoonmaken en de nieuwe er weer op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BEQ2D6zgN32MtsI1JWwM1-0xps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ow7LoYInIVPpa8GevIZcTdEO.jpg?f=fotoalbum_large

En nu we toch bezig waren met elektronica, heb ik ook gelijk de stekkertjes vervangen. Deze waren he-le-maal naar de getver zoals je ziet. Misschien ook heel logisch, na 7 jaar in de hitte.
Ook heb ik gelijk het vacuumventiel vervangen aangezien deze ook onder druk nog redelijk bleef sputteren. Volgens DR-Trading sluit de RVS variant beter en daar lijkt het inderdaad ook op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sxfAOW05IecBUmFbeql6rmo3Bg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/toakPUFv8P1MVYjvB2CM9puZ.png?f=fotoalbum_large

En dan EINDELIJK, na 1,5 week weer geen koffie, doet ie het weer! _/-\o_ *O*
De druk blijft nu netjes op 1,5 bar en het warmte element schakelt perfect uit als de boiler op druk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYjrDCUFt9jsfYtmYMjna1iUqWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/my1L9KOJoPQhpJxphjqCTmTf.jpg?f=fotoalbum_large

In de afgelopen jaren heb ik veel klus/hobby materiaal gekocht die ik nodig had voor weet-ik-veel-wat -projectjes om daarna vrijwel niet meer te gebruiken.
Dit kwam nu toch maar weer mooi van pas! ;)
  • Multimeter
  • Soldeerapparaat met alle meuk erbij
  • Gereedschapskist met (waterpomp) tang :7
  • Knutselmatje
  • iFixit schroevendraaiersetje (deze gebruik ik wél vaker)
Al-met-al was het weer een nieuwe Tweaker-klus-ervaring met (gelukkig!) goede afloop en heb ik mijn ECM ter waarde van onbetaalbaar , kunnen reparen voor 5 euro. (Excl het overdrukventiel en de plastic connectortjes)

En hoe zag het relais er nou aan de binnenkant uit?
Nou.... zo: :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpQ04bM4wo-VdrP6fAuL5m8WpsQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uXBCljr1TEEQ6jwepNtyMGCg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-05 16:32
Ravhin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:02:
Klopt. Illy is wel de go-to maar is ook erg aan de prijs. Je betaald 7 euro voor 250 g - 28/kg en dat vind ik het niet waard. Segafredo is een mooi alternatief.
Wij hadden de Segafredo Crema. Vond die erg sterk met toch nog een lichte zure nasmaak. Hebben een jura e4. Houdt qua smaak van een allemansvriend Italiaanse koffie. Heb jij wellicht tips welke van Segafredo daarbij past en hoe ik het beste de molen in kan stellen? Bedankt!! :)

Edit: ik bedoel bitter in plaats van zuur qua smaak!

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk9 op 28-02-2025 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:23
Luuk9 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Wij hadden de Segafredo Crema. Vond die erg sterk met toch nog een lichte zure nasmaak. Hebben een jura e4. Houdt qua smaak van een allemansvriend Italiaanse koffie.
De Segafredo organica en Segafredo intermezzo vindt ik iets zachter met juist wat meer body en chocoladeachtige smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-05 16:32
base_ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:46:
[...]

De Segafredo organica en Segafredo intermezzo vindt ik iets zachter met juist wat meer body en chocoladeachtige smaken.
Bedankt! Nog tips qua malen (fijn, grof of midden), met bijv Jura volautomaat? :)
En qua volume en aantal boontjes (1-3). Ben beetje zoekende op het moment om er lekkerdere bak koffie uit te krijgen. Bedankt voor jullie tips! Heb al veel gelezen. Dank allemaal!

[ Voor 21% gewijzigd door Luuk9 op 28-02-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:23
Luuk9 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:48:
[...]

Bedankt! Nog tips qua malen (fijn, grof of midden), met bijv Jura volautomaat? :)
Op de Profitec kijk ik naar de druk, doorloopsnelheid en smaak. Met de jura moet je proeven denk ik, wellicht hebben de jira gebruikers hier tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:45
Aankomende zomer doen wij een roadtrip Finland/Fins Lapland. Heen via Zweden, retour via Finland. Met de klok mee rond de Baltische zee.
Alles bij elkaar zijn er 8-10 autoreisdagen. En onderweg koffie zou lekker zijn....maar voor circa €3,50 pp bij tanbkstatiobs koffie halen is niet plezierig en je bent beperkt om altijd bij een tankstation te moeten stoppen. We komen vrijwel zeker langs hele mooie locaties, maar zonder koffie.
Ik heb een aantal opties in gedachten:
- Outin Nano (of dergelijke), makkelijk in gebruik, goede kofiie maar duur apparaat (€125), na 2 kopjes langere tijd opladen. Nespresso cups "overal" te koop
- Filterkoffie met een Rombouts (achtig) filter dat je op een kopje zet. Heet water erop en in 30 sec fatsoenlijke koffie, alleen online en Belgische supermarkt te koop (woon 3km van België). Snel en goedkoop, redelijke kwaliteit koffie, goedkoop (10 filters voor €3,95)
- French Press, leuk apparaatje, goedkoop, vlot in gebruik. Ietwat lastig schoonmaken zonder kraan/gootsteen, koffie niet de beste vanwege beetje dras in kopje
- Thermoskan & filter, beetje onhandig in gebruik, redelijk traag, omvangrijker om mee te nemen, enige methode om koffie in "bulk" te maken onderweg. Eerste stop = koffiestop en dan gelijk volle kan maken voor tweede stop over 2-3 uur (rvs kan houdt het 5 uur lang drinkbaar)
- Handpresso/Aeropresso, wat duurdere machine (€40-70), redelijk arbeidsintensief, lastig schoonmaken onderweg bij gebruik gemalen koffie
- Oploskoffie is geen optie!
- Nespressomachine met 230V omvormer vind ik ook te kostbaar, omvormer heb ik wel maar ga liefst geen €100+ uitgeven voor ee eenmalige koffiemachine

Meestal is het vakantie adres in 1 dag te bereiken, kan koffie mee van thuis voor de stop in de ochtend en lunch. In de middag water/frisdrank uit de koelbox.
Ik neem in elk geval een Coleman brandstof cooker mee met fluitketel, die heb ik al (pas gereviseerd) en water kookt in 2-3 minuten, gaat sneller dan thuis op gasfornuis. Dus warm water is geen probleem.
Wat zou de beste keuze zijn? Ik neig het meeste naar thermoskan en fiter. Dat hebben we in huis en gaat ook mee, op de eindbesteming huisje gehuurd voor 5 dagen. Of het hadig is onderweg weet ik nog niet zo. Cooker uitpakken, pompen, aansteken (gaat niet altijd vlekkeloos), water koken, koffie opgieten is allemaal veel werk. Maar de outin lijkt het makkelijkste in gebruik, maar is ook weer wat spul in elkaar zetten, duurt ook vrij lang en na 2 kopjes is het feest voorbij (tenzij je heet water neemt, maar dan is het voordeel van de dure machine wel weg).

Ik hoop dat iemand hier hét perfecte idee heeft voor mij. Als er een mooi klein apparaatje is, op 12V of interne accu (powerbank desnoods, 100W/30Ah gaat mee), dan mag dat gerust wat kosten. Maar ik ben het nog niet tegen gekomen.
Volgende week eens een pakje Rombouts filters halen, proberen hoe het smaakt. Maar voor nu is kannetje en filter de winnaar.

Please help :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:52
@Ramon 73 Simpel: V60 of een Aeropress en een handmaler. Beide heerlijke koffie, makkelijk schoonmaken en goed mee te nemen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:56
@Ramon 73 in Japan/Taiwan kocht ik vaak van deze met koffie erin:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41b0LMXhEeL.jpg

Ik zie dat ze de filters ook los verkopen op Amazon als je zoekt op drip coffee.

Anders gewoon filter en een thermoskan. Of toch instant, dat geeft mij vaak een vakantiegevoel ;) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10
Als je voor Aeropress gaat, kies een handmaler die in de buis past :-) scheelt weer ruimte

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
@Ramon 73 ik gebruik op vakantie altijd een Wacaco Picopresso en een handmaler. Niet heel goedkoop, niet heel snel zo malen, maar wel heel lekkere espresso. Eventueel schroefboormachine mee om op de handmaler te zetten :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-05 14:40
Ik ben blijkbaar nog niet zo verslaafd dat ik voor een kort reisje van 10 dagen naar een beschaafd land zonder eigen koffieinstallatie kan. Prima toch om onderweg even te stoppen voor een koffie (hoewel ik daarvoor niet in eerste instantie denk aan een tankstation, maar eerder een restaurantje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:23

Dennis1812

Amateur prutser

Wij gaan meestal naar vakantiehuisjes. En hebben voor in die huisjes een Nespresso machine gekocht die ook melkbereidingen maakt. Die gaat dus elke vakantie van stal.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:57

mphilipp

Romanes eunt domus

Zo, ik heb de knoop doorgehakt! Mijn Sage Barista Touch Impress gaat eruit en ik koop een Sage Dual Boiler, de machine die ik op een gedeelde eerste plaats had staan toen ik aan het overwegen was welke machine ik zou aanschaffen. Ik besloot toen - achteraf om de verkeerde reden - die Touch Impress te kopen. Op zich geen slechte machine, maar ik had mij blijkbaar toch niet goed genoeg geïnformeerd. Bovendien dacht ik dat door de eenvoudige bediening de machine ook door de huisgenoten gebruikt kon worden. Dat is dus niet het geval (ze willen niet, Nespresso of ik moet zetten). En ik vind het toch wel leuk om meer controle te hebben over het het proces, en dat gaat nét niet fijn genoeg op die Touch Impress. Ik kan bv niet op een makkelijke manier de hoeveelheid gemalen koffie regelen. Door de manier hoe dat ding gebouwd is kan ik er geen dosing cup onder zetten met een weegschaaltje. Gaat gewoon niet.

Dus...#leergeld en de machine staat te koop. Ik ga dus die Dual Boiler kopen en een losse maler, en dat wordt de DF64V Gen2. Is meteen een knap ding, en ik heb een aantal keer gedacht dat een DF54 Gen 2 ook goed genoeg zou zijn. Waarschijnlijk wel, maar ik ben dan soms weer zo dat ik het ook meteen goed wil hebben. Het valt trouwens niet mee om echt een 'goede' keuze te maken. Het aanbod is enorm en hoe meer info je krijgt, hoe moeilijker het wordt. Ik denk dat ik hier geen spijt van ga krijgen, ook niet van de DB.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00
Hoe ben je na dit avontuur opnieuw bij sage uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

418O2 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:28:
Hoe ben je na dit avontuur opnieuw bij sage uitgekomen?
Omdat er in feite weinig mis is met Sage. En de DB is geen verkeerde machine.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:54
Ik neem aan dat je bron Reddit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 21:48
Heb zelf laatst een vrij oude machine overgenomen (die als het goed is gereviseerd is), een Innova Ellipse.
Hier zat helaas een verkeerde portafilter bij. Heb daarom contact opgenomen met de oorspronkelijke fabrikant en zij geven aan dat ik een PM100 portafilter nodig heb.

Weet iemand toevallig of hier ook een 57 mm portafilter op zou passen (aangezien de PM100 niet echt verkrijgbaar is)? Ik heb namelijk een E61 (van een ander apparaat, 58 mm en die past niet)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
coinman63 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:39:
Ik ben blijkbaar nog niet zo verslaafd dat ik voor een kort reisje van 10 dagen naar een beschaafd land zonder eigen koffieinstallatie kan. Prima toch om onderweg even te stoppen voor een koffie (hoewel ik daarvoor niet in eerste instantie denk aan een tankstation, maar eerder een restaurantje).
Als je kijkt waar ik heen ga, zie je dat wij veel door dunbevolkt gebied rijden. Als je niet een heel klein beetje self-supporting bent, dan mis je dus de aantrekkelijke plekjes waar je in een mooie setting even je broodje had kunnen eten. Terugvallen op horeca betekent dan in drukkere omgeving met wellicht minder mooie omgeving te zitten. Ik wil gewoon kunnen stoppen waar ik dat wil, onafhankelijk of er horeca is. Die neem ik dan zelf wel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:56
Ramon 73 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:06:
[...]

Als je kijkt waar ik heen ga, zie je dat wij veel door dunbevolkt gebied rijden. Als je niet een heel klein beetje self-supporting bent, dan mis je dus de aantrekkelijke plekjes waar je in een mooie setting even je broodje had kunnen eten. Terugvallen op horeca betekent dan in drukkere omgeving met wellicht minder mooie omgeving te zitten. Ik wil gewoon kunnen stoppen waar ik dat wil, onafhankelijk of er horeca is. Die neem ik dan zelf wel mee.
Een goede thermoskan lijkt me dan toch gewoon het meest praktisch? Heb zelf een Zojirushi, ding blijft de hele dag heet. Heeft ook altijd wel iets kneuterigs, twee koffie inschenken langs de weg. Zou niet echt willen klooien met koffiemakers onderweg. Gewoon begin van de dag maken.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-05 17:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zitten hier ook mensen die hun eigen koffie branden? Nadat ik mijn espresso routine helemaal onder de knie had, kriebelde het om de hobby nog wat verder te zetten. Ik kwam uit op wat DIY'ers die een eigen apparaat hadden gebouwd om koffie te branden, en haalde hieruit wat inspiratie. Uiteindelijk heb ik zelf het hele apparaat ontworpen en gebouwd.

Dit is de machine die ik bouwde. Gebaseerd op een heteluchtpistool, een stofzuigermotor, een glazen theekan, 2 cocktailshakers en een cycloon om alle chaff (vliesjes, wat een rommel is dat haha) op te vangen. Aan de electronicazijde gebruikte ik 2x een ESP32, 2x pt100 sensoren, een triac dimmer en een SSR. Met de Artisan software kan ik via PID de temperatuur netjes een curve doen volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSgPsX8EvvOlQcyIwtXIJ8x63z4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SETDxLymfBA2jL40KbqcxmTh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5skuClKDs-JJht4kqkP7_Pe-tw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpQ8K737nOyl3dZcpJpOxGzL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iedAQumIxRjUIlpsrTlmWHnMnVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TH2QeTdkYw2WkDG54GUbB3U0.jpg?f=fotoalbum_tile

Tot hiertoe heb ik al een dikke 2 kilo gebrand, in batches van 200g. Ik had verwacht dat ik veel ging moeten weggooien, maar zelfs de minder gelukte batches zijn echt wel heel drinkbaar. De best gelukte batches zijn even goed als mijn favoriete koffie van bij de lokale brander.

Ik heb wel altijd verse koffie zo 😎😋 en een hobby rijker. Ik zou het niemand aanraden om het te doen vanuit het idee om tijd en geld te besparen, maar het is een interessant proces en een leuke tijdsbesteding.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:52
Leuk project! Er zijn er zeker meer die zelf branden. Ik doe dit met een Gene Café en @Ypuh brand ook, naar ik meen met een grotere brander. Hele leuke hobby!

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
BarôZZa schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Een goede thermoskan lijkt me dan toch gewoon het meest praktisch? Heb zelf een Zojirushi, ding blijft de hele dag heet. Heeft ook altijd wel iets kneuterigs, twee koffie inschenken langs de weg. Zou niet echt willen klooien met koffiemakers onderweg. Gewoon begin van de dag maken.
Kneuterig of niet, voor mij a blast from the past. 25+ jaar bij scouting gezeten, ruim 10 jaar leiding gegeven aan verkenners. Daar begon de dag op kampen voor de staf met houtvuur stoken (zomerkamp) voor koffie en thee (kinderen meestal melk of thee). Dat had toch wel zijn charme, en kopje/kan koffie maken met fuelstove, filter en thermoskan is weer terug naar mijn jeugd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-05 04:25
[...]

Wij hadden de Segafredo Crema. Vond die erg sterk met toch nog een lichte zure nasmaak. Hebben een jura e4. Houdt qua smaak van een allemansvriend Italiaanse koffie. Heb jij wellicht tips welke van Segafredo daarbij past en hoe ik het beste de molen in kan stellen? Bedankt!! :)

Ik heb een paar weken geleden bij de Duitse BTW dagen in de Mediamarkt een Jura J8 twin gekocht.
Als tip kan ik je meegeven dat je er het beste meerdere bakken achter elkaar moet zetten, op verschillende maalgraden en met verschillende temperaturen. Dan alle brouwsels testen tot je de lekkerste hebt.
Uiteindelijk kwam ik voor “gewone koffie” op een aangepaste Americano qua hoeveelheid toegevoegd water, de éénna fijnste maalgraad en gemiddelde temperatuur. Echt een heerlijk bakje met bonen van Fascino (emporio en bella).
Voor espresso ben ik nog wel wat zoekende moet ik toegeven, maar die heb ik nog niet uitgebreid getest.
Overigens pas je bij de E4 niet voor elk type koffie de maalgraad aan, dus daar zul je een gulden middenweg in moeten vinden als je zowel espresso als gewone koffie drinkt.
Hierna ga ik nog een zak van Brandzaak proberen die ik van iemand gekregen heb, maar die ligt nog in de vriezer.

[ Voor 6% gewijzigd door yorroy op 01-03-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ypuh schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:21:
Ik neem aan dat je bron Reddit is?
Was dit aan mij gericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-05 14:26
mphilipp schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:08:
[...]

Omdat er in feite weinig mis is met Sage. En de DB is geen verkeerde machine.
Ik had in jouw geval de Lelit Elizabeth aanbevolen inplaats van de Sage DB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:20
Mavamaarten schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:43:
Zitten hier ook mensen die hun eigen koffie branden? Nadat ik mijn espresso routine helemaal onder de knie had, kriebelde het om de hobby nog wat verder te zetten. Ik kwam uit op wat DIY'ers die een eigen apparaat hadden gebouwd om koffie te branden, en haalde hieruit wat inspiratie. Uiteindelijk heb ik zelf het hele apparaat ontworpen en gebouwd.

Dit is de machine die ik bouwde. Gebaseerd op een heteluchtpistool, een stofzuigermotor, een glazen theekan, 2 cocktailshakers en een cycloon om alle chaff (vliesjes, wat een rommel is dat haha) op te vangen. Aan de electronicazijde gebruikte ik 2x een ESP32, 2x pt100 sensoren, een triac dimmer en een SSR. Met de Artisan software kan ik via PID de temperatuur netjes een curve doen volgen.
Heel gaaf dat je dit zelf gebouwd hebt en dat het ook zo goed werkt voor je _/-\o_
Zelf een paar keer bijna een brander gekocht maar toch de stap niet gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 10:08
Sinds november 2024 staat hier de Jura E4 en zijn mijn vrouw en ik op koffiereis gegaan. Vanaf dat moment heeft er nog geen kilozak van dezelfde bonensoort in de machine gezeten.

Nu is mij opgevallen dat, na het vullen van het bonenreservoir met een nieuwe koffiesoort, de meeste smaakexpressie tot stand komt tijdens het drinken. Na het tweede keer vullen van dezelfde zak in het bonenreservoir vlakt de smaak wat af.

Hebben meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Joshh schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:00:
[...]
Ik had in jouw geval de Lelit Elizabeth aanbevolen inplaats van de Sage DB.
Had ook een optie geweest. Ik kende deze machine niet, maar als ik zo snel even rondneus, zie ik ook dat er eigenlijk weinig tussen de twee zit wat persé naar de ene kant of de andere zou wijzen, op persoonlijke voorkeur na. En dat is géén Reddit wijsheid :+ Deze twee worden zo te zien (logischerwijs) vaak tegen elkaar gehouden omdat ze beide dual boiler zijn en in dezelfde prijscategorie zitten. De verschillen zijn meer estethisch (smaak) en er wordt aangenomen dat de Lelit van betere kwaliteit zou zijn en/of makkelijker te repareren is. Dat is iets dat open is voor discussie, want de DB is erg populair en er is een behoorlijke community, waardoor er buiten garantie meer dan genoeg hulp is en ook onderdelen zijn geen probleem (meer).
Het komt zo te zien een beetje neer op wat je meer aanspreekt. Tenminste, dat is mijn indruk na eea gelezen te hebben. Ik sta open voor andere inzichten als ik wat over het hoofd zie.

Hier worden ze naast elkaar vergeleken en in de beschrijving somt ie eigenlijk op wat ik her en der lees: meer stoomkracht op de Lelit; DB heeft betere/andere programmeermogelijkheden vwb pre-infusion; Lelit is beter met het heetwater tapje (oninteressante feature want ik heb een Quooker); China vs Italië.

Ohja...één ding nog wat mij opviel en wat niets met kwaliteit of betere espresso te maken heeft, maar net 'quality of life': bij de Sage zie je aan de voorkant hoeveel water er nog in het reservoir zit. Bij de Lelit zie ik dat niet. Klein ding, maar wél iets dat irritatie op kan wekken omdat je daar steeds rekening mee moet houden.

[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 02-03-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

mphilipp schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:59:
[...]

Ohja...één ding nog wat mij opviel en wat niets met kwaliteit of betere espresso te maken heeft, maar net 'quality of life': bij de Sage zie je aan de voorkant hoeveel water er nog in het reservoir zit. Bij de Lelit zie ik dat niet. Klein ding, maar wél iets dat irritatie op kan wekken omdat je daar steeds rekening mee moet houden.
_/-\o_ :+

Maar idd, ik heb zelf nu een aantal maanden een Sage The Oracle.
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Helemaal geniaal vind ik het uitdraaibare zwenkwieltje, als je de lekbak er uit haalt. Ideaal! 8)

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 02-03-2025 11:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:49
[...]

Had ook een optie geweest. Ik kende deze machine niet, maar als ik zo snel even rondneus, zie ik ook dat er eigenlijk weinig tussen de twee zit wat persé naar de ene kant of de andere zou wijzen, op persoonlijke voorkeur na. En dat is géén Reddit wijsheid :+ Deze twee worden zo te zien (logischerwijs) vaak tegen elkaar gehouden omdat ze beide dual boiler zijn en in dezelfde prijscategorie zitten. De verschillen zijn meer estethisch (smaak) en er wordt aangenomen dat de Lelit van betere kwaliteit zou zijn en/of makkelijker te repareren is. Dat is iets dat open is voor discussie, want de DB is erg populair en er is een behoorlijke community, waardoor er buiten garantie meer dan genoeg hulp is en ook onderdelen zijn geen probleem (meer).
Het komt zo te zien een beetje neer op wat je meer aanspreekt. Tenminste, dat is mijn indruk na eea gelezen te hebben. Ik sta open voor andere inzichten als ik wat over het hoofd zie.
[YouTube: Lelit Elizabeth PL92T vs Sage Dual Boiler BES920 side by side comparison]
Hier worden ze naast elkaar vergeleken en in de beschrijving somt ie eigenlijk op wat ik her en der lees: meer stoomkracht op de Lelit; DB heeft betere/andere programmeermogelijkheden vwb pre-infusion; Lelit is beter met het heetwater tapje (oninteressante feature want ik heb een Quooker); China vs Italië.

Ach, als jij maar blij bent met je keuze toch? Men is hier in dit topic gewoon niet zo’n fan van Sage. Het is een machine gebouwd voor de consument en de tweakers hier vinden zichzelf prosumer. Daar hoort een machine bij die op papier in ieder geval beter gebouwd is en langer meegaat. De Sage is net als andere typische consumentenelektronica niet build to last.
Maar ik weet wel zeker dat je uit die sage met je losse maler goede espresso gaat halen. De machine is namelijk maar van beperkte invloed. Bonen en maler zijn cruciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
cryptapix schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Ach, als jij maar blij bent met je keuze toch? Men is hier in dit topic gewoon niet zo’n fan van Sage. Het is een machine gebouwd voor de consument en de tweakers hier vinden zichzelf prosumer. Daar hoort een machine bij die op papier in ieder geval beter gebouwd is en langer meegaat. De Sage is net als andere typische consumentenelektronica niet build to last.
Maar ik weet wel zeker dat je uit die sage met je losse maler goede espresso gaat halen. De machine is namelijk maar van beperkte invloed. Bonen en maler zijn cruciaal.
Dat vind ik te makkelijk en generaliserend verwoord. Ik denk dat de gemiddelde bezoeker van dit Forum wel meer zelf wil kunnen sleutelen, iets wat bij Sage (net zoals bijvoorbeeld Apple) niet de hoogste prioriteit heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Joshh schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:21:
[...]

Dat vind ik te makkelijk en generaliserend verwoord. Ik denk dat de gemiddelde bezoeker van dit Forum wel meer zelf wil kunnen sleutelen, iets wat bij Sage (net zoals bijvoorbeeld Apple) niet de hoogste prioriteit heeft.
Ik denk dat dat wel meevalt eerlijk gezegd. Vroeger was tweakers echt een community voor types die je beschrijft. Tegenwoordig zijn er legio subfora die allemaal ook nog eens heel goed vindbaar zijn via google als je op een bepaald onderwerp zoekt. Dat trekt ook een hele hoop niet ‘traditionele Tweakers’. Als ik naar mezelf kijk, vroeger was ik wel een traditionele tweaker. Ik heb mijn eigen waterkoeling blok laten frezen met een mede-tweaker (daarmee ook een dikke radeon gpu gesloopt overigens), ik sleutelde veel aan computers en elektronica. Tegenwoordig vind ik het weliswaar nog steeds interessant, maar ben ik niet erg praktiserend tweaker meer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
[...]

[YouTube: Lelit Elizabeth PL92T vs Sage Dual Boiler BES920 side by side comparison]

In de basis kunnen ze hetzelfde, en het zijn dual boilers die gunstig voor de portemonnee uitvallen. Maar daarvoor hebben ze hier en daar kostenefficiënte keuzes gemaakt qua materialen. Ondanks de grote community bij de Sage is de Lelit zeer geschikt om zelf te onderhouden. Je leest hier vaak mensen die mooie apparaten van Sage hebben en vervolgens pas na problemen, lekkage bijvoorbeeld, zaken gaan vervangen. Het is gewoon niet zo ‘straight forward’ om zelf aan te beginnen/te onderhouden.

Echter, dit is nu mosterd na de maaltijd. Geniet van de lekkere koffie dit weekend! Dat kan de Sage DB je zeker geven :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

cryptapix schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:50:
[...]
Daar hoort een machine bij die op papier in ieder geval beter gebouwd is en langer meegaat. De Sage is net als andere typische consumentenelektronica niet build to last.
Ach ja...maar ook daar hoor je verschillende verhalen over. Zonder iemand ervaring of mening af te willen schuiven, is het vaak eerder een vooroordeel dan een gegronde mening. Of een ervaring uit een grijs verleden, en is de huidige situatie al lang anders. Laat ik zeggen dat ik bij mijn zeer korte reis lands wat fora en ook Reddit ( :+ ) toch alweer genoeg verhalen zag over lekkende Lelit's en de opmerking dat de kwaliteitsstandaard daar ook al omlaag was gegaan. Zegt op zich ook niet alles, want zoals wij allemaal weten lees je vaker negatieve verhalen dan dat mensen spontaan in jubelen uitbarsten als een apparaat gewoon werkt zoals het hoort. Dus je weet de verhouding niet. Aan de andere kant lees ik ook genoeg over mensen die al jaren een DB hebben (of een ander Sage apparaat) die zonder problemen functioneert. Ik heb hier de duurste Nespresso staan van Sage en die werkt ook al een jaar of 5 zonder mankeren.

We gaan zien hoe het bevalt. Eerst maar eens die Touch Impress verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Joshh schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:21:
[...]
Ik ga bij voorkeur niet sleutelen aan een espresso apparaat. Ik ken mijn grenzen. Misschien dat ik zo'n Slayer mod wel zou kunnen uitvoeren, want dat is het omhangen van wat slangetjes, maar verder ga ik liever niet. Ik heb heel even nagedacht over zo'n Gaggiuino, maar daar toch vanaf gezien. Als je iets verkeerd doet of het ding heeft een storing, ben je ook op jezelf aangewezen. Aan de ene kant trekt het mij wel, lekker nerden met zo'n ding, maar uiteindelijk liever niet. Ik ben de leeftijd voorbij dat ik alles open moest maken en aanpassen.
Ik doe dat nog maar heel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:11
mphilipp schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:16:
[...]
toch alweer genoeg verhalen zag over lekkende Lelit's en de opmerking dat de kwaliteitsstandaard daar ook al omlaag was gegaan.
Kan je hiervan de bron eens meegeven? Is de eerste keer dat ik dit hier lees <knip> houden we het vriendelijk?

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 03-03-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Kreeg net de vraag van mijn broer of de Solis een goed apparaat voor esoresso is. Hij heeft geen molen en wil er ca. 500€ aan uit geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzb0t_22c-SzSBvsuRAyqZ7q1Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9ursOXa3fIAJKLlA0eptIzz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem aangeraden dat niet te doen en beter een Moccamaster te kopen en de rest van het budget te gebruiken om wat betere koffie te kopen.

Ik kwam nog wel deze Nivona Cube 4 tegen bij Van Pommeren voor 479€. Voor dat geld wel heel veel apparaat. Van Pommeren is een prima zaak dacht ik maar is dit wat?
https://vanpommeren.nl/products/nivona-cube-espressomachine

Uiteindelijk heeft ie een Delonghi volautomaat gekocht voor 660€ (aanbieding). Hopelijk geen dure teleurstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_uzPCKJDxlGcE3K1EglQeCudYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AmlIKvJI8AHT55DcCbcQhV3.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 31-05 09:43
Boeryepes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:23:
Kreeg net de vraag van mijn broer of de Solis een goed apparaat voor esoresso is. Hij heeft geen molen en wil er ca. 500€ aan uit geven.
[Afbeelding]

Ik heb hem aangeraden dat niet te doen en beter een Moccamaster te kopen en de rest van het budget te gebruiken om wat betere koffie te kopen.

Ik kwam nog wel deze Nivona Cube 4 tegen bij Van Pommeren voor 479€. Voor dat geld wel heel veel apparaat. Van Pommeren is een prima zaak dacht ik maar is dit wat?
https://vanpommeren.nl/products/nivona-cube-espressomachine

Uiteindelijk heeft ie een Delonghi volautomaat gekocht voor 660€ (aanbieding). Hopelijk geen dure teleurstelling.
[Afbeelding]
Volautomaat is natuurlijk wat anders dan handmatig, maar ik zou nog liever tweedehands spullen kopen, dan nieuwe plastic rotzooi die snel stuk gaat. Kwaliteitsespressomachines en molens gaan over het algemeen een mensenleven mee, wat slijtageonderdelen daargelaten. Voor 660 euro was er tweedehands vast wat te krijgen dat betere koffie oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
__fred__ schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:32:
[...]

Volautomaat is natuurlijk wat anders dan handmatig, maar ik zou nog liever tweedehands spullen kopen, dan nieuwe plastic rotzooi die snel stuk gaat. Kwaliteitsespressomachines en molens gaan over het algemeen een mensenleven mee, wat slijtageonderdelen daargelaten. Voor 660 euro was er tweedehands vast wat te krijgen dat betere koffie oplevert.
Dat of goede filterkoffie voor minder. Ik ga het zien hoe het bevalt.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
[...]

Als iemand überhaupt een volautomaat overweegt dan denk ik dat je ze niet richting wat anders moet willen praten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:23

Dennis1812

Amateur prutser

In plaats van DeLonghi plastic fantastic zou ik dan eerder richting een Siemens of Jura sturen.
Maargoed, de keuze is reeds gemaakt en gekocht. Er is 2 jaar garantie dus die tijd gaat het sowieso wel mee.

En er worden veel van die apparaten verkocht. Men zal er best tevreden over zijn. En je zal er vast een acceptabele cappucino uitkrijgen.

Je moet het niet vergelijken met de set ups van sommigen hier. Maar met waar ze vanaf komen.
Als ze van bijvoorbeeld Senseo afkomen is dit een enorme stap vooruit.
Hele volksstammen leven nog op Senseo koffie.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 31-05 09:43
418O2 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:57:
[...]

Als iemand überhaupt een volautomaat overweegt dan denk ik dat je ze niet richting wat anders moet willen praten
Nou ja, die Solis zet ook niet vanzelf koffie. Dus kennelijk was handmatig een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
__fred__ schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:29:
[...]

Nou ja, die Solis zet ook niet vanzelf koffie. Dus kennelijk was handmatig een overweging.
Dat was het maar broer wil ook zonder geoe koffie drinken. Vandaar het advies voor de Moccamaster. Echter ik denk dat vrouwlief er ook iets van te vinden had 😆.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RigolleM schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:44:
[...]
Kan je hiervan de bron eens meegeven? Is de eerste keer dat ik dit hier lees en als dit gewoon een cowboy-verhaal is, gelieve dan met deze onzin te stoppen. Ga lekker genieten van je Sage DB!
Zou je mij niet willen betichten van het verpreiden van onzin aub? Je kunt ook gewoon iets vragen zonder beschuldiging. Als jij denkt dat Lelit immunn is voor problemen, heb jij een probleem. Zelfs een Rolls Royce kan kapot. Ik kwam het gewoon tegen, en dat betekent dat Lelit een merk is als alle anderen: soms zijn er problemen. Ik heb nergens gezegd dat het probleemmachines zijn, maar dat er mensen zijn die problemen hebben lijkt mij niet meer dan logisch.

Dus niet zo hoog van de toren blazen aub

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
mphilipp schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:28:
[...]

Zou je mij niet willen betichten van het verpreiden van onzin aub? Je kunt ook gewoon iets vragen zonder beschuldiging. Als jij denkt dat Lelit immunn is voor problemen, heb jij een probleem. Zelfs een Rolls Royce kan kapot. Ik kwam het gewoon tegen, en dat betekent dat Lelit een merk is als alle anderen: soms zijn er problemen. Ik heb nergens gezegd dat het probleemmachines zijn, maar dat er mensen zijn die problemen hebben lijkt mij niet meer dan logisch.

Dus niet zo hoog van de toren blazen aub
Rustig maar, geen reden om zo fel te reageren. Ik vroeg gewoon naar een bron omdat ik dit voor het eerst hoor en wilde checken of het niet zomaar een los verhaal is. Niks persoonlijks. Dat elk merk problemen kan hebben, spreekt voor zich, maar zonder context of bron is het lastig om in te schatten hoe groot dat probleem echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:34
@RigolleM ik snap @mphilipp wel, bij jouw reactie dacht ik ook even zo lekker kort door de bocht.

Feit is dat er over beide machines wat te zeggen valt. Ze gaan allebei een keer stuk of misschien wel niet en ze hebben haters en lovers.

Als je de koffie maar lekker vindt ongeacht wat een ander van je merk/apparaat vindt. Dat is helemaal niet belangrijk...

Helaas is mijn koffie weer op, was heerlijk. Was het perfect? Nee zeker niet, het komt uit een goedkopere machine met wat tweaks. Voldoet het? Ja want goed is goed genoeg. Wil je geen betere of luxere machine? Jawel maar in mijn huidige drukke levensstijl past deze machine beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:52
Freezhost schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:44:
@RigolleM ik snap @mphilipp wel, bij jouw reactie dacht ik ook even zo lekker kort door de bocht.

Feit is dat er over beide machines wat te zeggen valt. Ze gaan allebei een keer stuk of misschien wel niet en ze hebben haters en lovers.

Als je de koffie maar lekker vindt ongeacht wat een ander van je merk/apparaat vindt. Dat is helemaal niet belangrijk...

Helaas is mijn koffie weer op, was heerlijk. Was het perfect? Nee zeker niet, het komt uit een goedkopere machine met wat tweaks. Voldoet het? Ja want goed is goed genoeg. Wil je geen betere of luxere machine? Jawel maar in mijn huidige drukke levensstijl past deze machine beter.
Inderdaad, beetje agressieve reactie. Ik lees echt wel berichten her en der van mensen met Lelit, ECM, Profitec etc met lekkage en andere issues. Iedere fabrikant kan natuurlijk een maandagochtend model hebben, of (tijdelijk) wat issues met Q&A etc. De "klassieke" merken zijn echt niet immuun voor defecten hoor.

Het is dan wel weer zo dat je bij bepaalde merken veel makkelijker (zelf) onderhoud kan doen, daar vallen idd de Sage (en mijn Hibrew) niet echt onder. Maar dat is een ander onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
olafmol schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Het is dan wel weer zo dat je bij bepaalde merken veel makkelijker (zelf) onderhoud kan doen, daar vallen idd de Sage (en mijn Hibrew) niet echt onder. Maar dat is een ander onderwerp.
Het zijn wel apparaten (warmte ontwikkeling, waterdruk, kalkafzet) die je graag wilt kunnen onderhouden zo nu en dan. We moeten niet gaan verwachten, laat ik een pistonmachine kopen en onderhoud is niet nodig en mijn indicatie voor service is lekkende kranen, koppelingen of vieze koffie e.d.

Persoonlijk zou ik verwachten dat je wel makkelijk in de machine wilt om te kunnen sleutelen. Het is niet voor niks dat het koffieapparaat bij jou op kantoor elke dag wordt geserviced.

Dat zou mijn overwegen zijn tussen de twee, als je toch al dual boilers aan het overwegen bent. Over hun thermojet apparaten hoor je me niet, dat zijn ook systemen die beter passen bij het type behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
olafmol schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:12:
[...]
Inderdaad, beetje agressieve reactie.
Blijkbaar kwam mijn bericht agressiever over dan bedoeld—geschreven taal mist nu eenmaal de nuance van een gesprek bij een kop koffie. Ik was gewoon benieuwd naar de bron, want zonder context is het moeilijk in te schatten hoe groot zo’n probleem echt is. Maar laten we vooral niet doen alsof ik hier oorlog voer tegen Lelit of Sage, we willen toch allemaal gewoon lekkere koffie? En James Hoffman heeft al verschillende reviews waar hij espresso uit een Sage lekker vond, dus ik kan er mee leven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 10:05

Saven

Administrator

Ik merk nadat ik een zak koffie heb opengemaakt, toch wel echt dat na twee weken de smaak ineens heel snel bergafwaarts gaat. Ik bewaar 'm of in de zak waar die inkwam (en in de kast), of in een donkere bus met een soort vacuumzuiger:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8xkAFG9.png

Iemand nog tips om de bonen langer lekker te houden? Of is het gewoon echt klaar na 2 / 3 weken...?

[ Voor 12% gewijzigd door Saven op 03-03-2025 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Saven schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:01:
Ik merk nadat ik een zak koffie heb opengemaakt, toch wel echt dat na twee weken de smaak ineens heel snel bergafwaarts gaat. Ik bewaar 'm of in de zak waar die inkwam (en in de kast), of in een donkere bus met een soort vacuumzuiger:
[Afbeelding]

Iemand nog tips om de bonen langer lekker te houden? Of is het gewoon echt klaar na 2 / 3 weken...?
Pas je de maling ook aan gedurende de tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik denk niet dat je er iets aan hebt, maar ik verdeel een kilozak altijd in een paar porties van ongeveer 250g en doe die in een vacuumzak. Ik heb toevallig een Solis vacumeerapparaat omdat ik ook sous vide kook. En de portie die op dit moment aan de beurt is doe ik in een kleine Fellows bus die je ook vacuum kunt maken, maar dan door de dop heen-en-weer te draaien. Ongeveer hetzelfde als wat jij hebt, maar met het verschil dat je die dop er niet hoeft uit te vissen zeg maar. Belangrijkste is dat de rest 100% onder vacuum bewaard wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 14:58

woutur

Klauwtjes uit!

Uit eigen doos met een ECM kan ik vertellen dat daar ook onderhoud aan vastzit. Dingen die ik vervangen heb:
  • Lampje aan/uit
  • Manometer pomp (2x)
  • Drukmeter ketel (3x)
  • OPV
  • Pressurestat
  • Leiding naar de manometer
  • Relais
  • Vibratiepomp
  • E61 binnenwerk
  • Slangetjes van pomp naar de rest van de machine
  • Ventiel waterbak
  • Temp beveiliging ketel
  • Verbruiksdingen zoals ringen en zeefjes
Op het E61 binnenwerk na (da's een keer gedaan toen ik em voor onderhoud stuurde) wel alles zelf kunnen doen.

Over concrete problemen met Lelit weet ik er in ieder geval 1: dat is een lekkende bak van de Lelit MaraX. Dat gaat zelfs over verschillende versies heen.

Sage en Breville heb ik eerlijk gezegd qua design nooit wat gevonden.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 18:17

JanvD

Portretfotograaf

[Afbeelding]

Hoe oud (branddatum) is de koffie bij aanschaf?

Koffie is op z'n best tussen de twee en zes weken na branddatum, dus als de koffie snel in smaak achteruit gaat na twee weken dan pas je of de maling niet aan (zoals eerder genoemd), of de koffie was al oud en dat ruik en proef je dan twee weken later.

[ Voor 16% gewijzigd door JanvD op 03-03-2025 13:13 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 10:05

Saven

Administrator

olafmol schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:02:
[...]

Pas je de maling ook aan gedurende de tijd?
Zeker, dat merk je aan de extractie die ineens sneller gaat. Moet een stukje fijner malen nu dan in het begin.
mphilipp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Ik denk niet dat je er iets aan hebt, maar ik verdeel een kilozak altijd in een paar porties van ongeveer 250g en doe die in een vacuumzak. Ik heb toevallig een Solis vacumeerapparaat omdat ik ook sous vide kook. En de portie die op dit moment aan de beurt is doe ik in een kleine Fellows bus die je ook vacuum kunt maken, maar dan door de dop heen-en-weer te draaien. Ongeveer hetzelfde als wat jij hebt, maar met het verschil dat je die dop er niet hoeft uit te vissen zeg maar. Belangrijkste is dat de rest 100% onder vacuum bewaard wordt.
Merk je daar echt wat van, of ervaar je toch ook wel in bepaalde mate hetzelfde als ik?
JanvD schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:11:
[...]

Hoe oud (branddatum) is de koffie bij aanschaf?
In principe enkele dagen (blijven plm. 3 á 4 weken lekker). In enkele gevallen gaat het om niet vers gebrande bonen (blijven plm. 2 á 3 weken lekker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:12

N0 0B

cxb1=N#

[Afbeelding]

Ikzelf gebruik een airscape maar afhankelijk van de branding, licht voornamelijk, kan ik makkelijk 6 weken halen.

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Saven schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:15:
[...]
Merk je daar echt wat van, of ervaar je toch ook wel in bepaalde mate hetzelfde als ik?
Dat durf ik nog niet te zeggen omdat ik pas enkele zakken heb verbruikt, waarvan de eerste voor een deel op is gegaan aan gekloot :+ en de rest steeds anders was. Ik ben ook nog veel aan het rommelen geweest met die machine, dus ik ga het denk ik pas echt merken als ik straks over ben naar de nieuwe setup. Dan heb ik sowieso meer controle over het proces. Maar gevoelsmatig denk ik dat vacuum trekken met een apparaat een beter vacuum en vooral afsluiting geeft dan zo'n bewaarbus zoals die Fellows die ik heb of die jij gebruikt. Die hebben we een goede seal, maar zijn nooit helemaal vacuum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 09:24

Ravhin

no <root>...

[...]

Ik gebruik zelf deze: Selezione organica. Ik vind hem niet bitter maar YMMV. Je kan ook voor de Crema Dolce gaan. Die is wellicht wat meer in jouw smaakpalet.
Disclaimer: de links zijn de eerste hit van Google - ik heb er nooit wat gekocht ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Saven schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:15:

[...]

In principe enkele dagen (blijven plm. 3 á 4 weken lekker). In enkele gevallen gaat het om niet vers gebrande bonen (blijven plm. 2 á 3 weken lekker).
Ik heb altijd versgebrande bonen die ik gebruik vanaf ongeveer 4-6 dagen na het branden. Die houden prima 4-6 weken hun smaak (en nog wel wat langer maar dan zijn ze hier doorgaans al op). In het begin smaken ze wel wat anders, maar dat komt vooral omdat ik ze gebruik voordat ze op hun best zijn.

Niet verse bonen (<6 maanden) verliezen in mijn beleving eigenlijk niet echt hun smaak. Die zijn ze namelijk al kwijt voordat je ze gebruikt en daarna verandert de smaak niet echt meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-05 15:13
In mijn (vooral pourover) ervaring blijft vers gebrande koffie inderdaad toch wel wat langer dan die 2-3 weken bijna hetzelfde van smaak. Enkel bij natural bonen merk ik de eerste dagen na openen al wat verschil, maar daarna is het gelijkaardig als washed bonen. En ik denk dat het daar eerder een geur ding is, dan echt de smaak die verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Kwaliteitsespressomachines en molens gaan over het algemeen een mensenleven mee, wat slijtageonderdelen daargelaten.
Is dat echt zo? Want ik heb inderdaad wel eens gekeken naar tweedehands machines en dan zie je dat die dingen vaak gewoon helemaal gereviseerd zijn en dan alsnog dik geld moeten opbrengen. Ik denk dan altijd dat het net zulke geweldige kwaliteit is als de klassieke auto's: zolang je maar spullen blijft vervangen kan alles eeuwig mee... :+ Zelfs een Italiaanse auto uit 1956 kan zo heel lang mee, terwijl het toch niet van Porsche kwaliteit is zeg maar.

Het is misschien ook de mogelijkheid om van alles te vervangen en de verkrijgbaarheid van de onderdelen die het leven kunnen verlengen tov machines waaraan je niet/moeilijk kunt werken of de onderdelen niet (meer) kan krijgen na zoveel jaar. Maar de kwaliteit van de machines is niet persé 'beter', want als ik zie dat een machine van zeg maar 15 jaar van binnen volledig is vervangen, vraag ik mij af of je niet beter een nieuwe machine had kunnen kopen. Uiteindelijk ben je dan hetzelfde kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-05 16:37
mphilipp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:41:
[...]

Is dat echt zo? Want ik heb inderdaad wel eens gekeken naar tweedehands machines en dan zie je dat die dingen vaak gewoon helemaal gereviseerd zijn en dan alsnog dik geld moeten opbrengen. Ik denk dan altijd dat het net zulke geweldige kwaliteit is als de klassieke auto's: zolang je maar spullen blijft vervangen kan alles eeuwig mee... :+ Zelfs een Italiaanse auto uit 1956 kan zo heel lang mee, terwijl het toch niet van Porsche kwaliteit is zeg maar.

Het is misschien ook de mogelijkheid om van alles te vervangen en de verkrijgbaarheid van de onderdelen die het leven kunnen verlengen tov machines waaraan je niet/moeilijk kunt werken of de onderdelen niet (meer) kan krijgen na zoveel jaar. Maar de kwaliteit van de machines is niet persé 'beter', want als ik zie dat een machine van zeg maar 15 jaar van binnen volledig is vervangen, vraag ik mij af of je niet beter een nieuwe machine had kunnen kopen. Uiteindelijk ben je dan hetzelfde kwijt.
Ik denk zelf dat regelmatig onderhoud het sleutelwoord is. Wat van toepassing is op 'bijna' elk product, of het nu een espressomachine, bonenmaler of klassieke auto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Meloenen schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:52:
[...]
Ik denk zelf dat regelmatig onderhoud het sleutelwoord is. Wat van toepassing is op 'bijna' elk product, of het nu een espressomachine, bonenmaler of klassieke auto is.
Dat is zeker zo. Lief zijn voor je machientjes en goed onderhouden is inderdaad belangrijk. Zo kun je zelfs een Lada lang op de weg houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
Heeft iemand tips, naast Marktplaats, fora voor koffieliefhebbers en Facebook, waar ik meer geïnteresseerden voor een te koop aangeboden maler kan bereiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 10:59
Nieuw in het topic hier, ben een Rancilio Silvia aan het aanpassen naar https://gaggimate.eu/

Mijn Rancilio komt uit 1998, alles origineel. Na 25 jaar is het voornaamste wat er aangepast moet worden, de stoompijp, daar is het chroom van afgebladderd. Dat is een update van €20 waar ik zelf ga kiezen voor de stoompijp van de V3+ en dat kost me dan ~€60.

Rancilio Silvia is een budget machine net als verschillende Gaggia machines. En tja, is dat dan een lada die je op de weg houd? Rubber en siliconen vergaat nou eenmaal. En als je er zin in hebt kan je dus voor een kleine uitgave, samen met youtube, dit soort machines prima onderhouden. Als je daar dan een Nederlands uurloon tegenover zet dan word een tweedehans machine van €200 ineens €400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Meloenen schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:52:
[...]

En wat er kapot gaat is in de regel een slangetje, ringetje of keramische prul, dat zijn de kosten niet. Boilers en pompen gaan niet zomaar stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:45
Jfwiet schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:59:
Rancilio Silvia is een budget machine net als verschillende Gaggia machines. En tja, is dat dan een lada die je op de weg houd? Rubber en siliconen vergaat nou eenmaal. En als je er zin in hebt kan je dus voor een kleine uitgave, samen met youtube, dit soort machines prima onderhouden. Als je daar dan een Nederlands uurloon tegenover zet dan word een tweedehans machine van €200 ineens €400.
Als je zo redeneert, kan je bijna beter elke dag nieuw servies kopen in plaats van afwassen. Maar dat is ook juist jouw punt geloof ik.
mphilipp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:41:
[...]
Ik vind dit behoorlijk overdreven, machines die van binnen volledig zijn vervangen. Het gaat normaal gesproken om een slangetje, een ringetje, en op langere termijn een keer de pomp o.i.d. Het is toch veel beter dat machines lang meegaan met onderhoud en vervanging van onderdelen dan elke keer een nieuwe machine moeten kopen als een onderdeel stuk gaat, zowel financieel als voor afval en materiaalgebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

edozat1 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:27:
[...]
Ik vind dit behoorlijk overdreven, machines die van binnen volledig zijn vervangen. Het gaat normaal gesproken om een slangetje, een ringetje, en op langere termijn een keer de pomp o.i.d. Het is toch veel beter dat machines lang meegaan met onderhoud en vervanging van onderdelen dan elke keer een nieuwe machine moeten kopen als een onderdeel stuk gaat, zowel financieel als voor afval en materiaalgebruik?
Als het inderdaad een slangetje of een ringetje is. Maar ik heb het over advertenties die ik bv op marktplaats zie, en dan heb ik het niet over één, maar meerdere van oudere machines, maar nog wel van na 2010, waar een hele waslijst aan vervangen onderdelen bij staat. Kijk, ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en ik weet ook niet wat ze die machines hebben aangedaan. Sommige mensen krijgen alles kapot en als je niet zuinig op je spullen bent, gaat het ook eerder kapot. Maar als ik random advertenties aanklik en ik zie bij een aantal flinke revisies, denk ik aan de vergelijking met de klassiek auto waar je door alles steeds maar te vervangen zo'n ding 100 jaar op de weg kunt houden.

Het is geen oordeel, maar gewoon een observatie. Alles kan eeuwig mee, maar soms kost het meer inspanning. En als je lief voor je spullen bent, gaat het makkelijker. Daarom heb ik bv een ontkalker op mijn waterleiding zitten. Dan heb ik die sloper alvast uitgeschakeld. En of het beter is om (zelf) steeds maar te repareren is de vraag. Je kunt 'm ook verkopen aan een knutselaar. Weggooien is zonde. Altijd iemand die er iets mee kan. Want iets nieuws is ook wel eens leuk. Bovendien gaat Gaggia natuurlijk failliet als iedereen die machines 25 jaar blijft gebruiken. Dan staat iedereen wel te huilen bij het verdwijnen van het merk, maar als je nooit wat nieuws koopt, is dat toch het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
edozat1 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Als je zo redeneert, kan je bijna beter elke dag nieuw servies kopen in plaats van afwassen. Maar dat is ook juist jouw punt geloof ik.
[...]
Weet niet hoe je mijn bericht leest, maar dat is zeker niet mijn punt.

Als je kijkt naar de vraagprijs is het gewoon vraag en aanbod. Er is meer vertrouwen in een jonge machine en/of een machine die in onderhoud is geweest. Dat repareren bij een specialist kost al snel een paar uur werk en onderdelen en dat laat zich dan weer zien in de vraagprijs en vermoedelijk ook wat ervoor betaald word.

De stelling was de vergelijking met een oldtimer en dat er een berg geld tegenaan moet om hem gaande te houden. Dat is naar mijn mening dus niet met deze machines. Ja er moet wel wat aan vervangen worden maar dat is klein onderhoud in de vergelijking met een oldtimer.

Toevoeging; wat ook een positief punt is dat er dus onderdelen, niet alleen van de fabrikant zelf, die prima te gebruiken zijn voor reparatie. Wat de levensduur positief beinvloed.

[ Voor 8% gewijzigd door Jfwiet op 04-03-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:45
Jfwiet schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Weet niet hoe je mijn bericht leest, maar dat is zeker niet mijn punt.

Als je kijkt naar de vraagprijs is het gewoon vraag en aanbod. Er is meer vertrouwen in een jonge machine en/of een machine die in onderhoud is geweest. Dat repareren bij een specialist kost al snel een paar uur werk en onderdelen en dat laat zich dan weer zien in de vraagprijs en vermoedelijk ook wat ervoor betaald word.

De stelling was de vergelijking met een oldtimer en dat er een berg geld tegenaan moet om hem gaande te houden. Dat is naar mijn mening dus niet met deze machines. Ja er moet wel wat aan vervangen worden maar dat is klein onderhoud in de vergelijking met een oldtimer.

Toevoeging; wat ook een positief punt is dat er dus onderdelen, niet alleen van de fabrikant zelf, die prima te gebruiken zijn voor reparatie. Wat de levensduur positief beinvloed.
Ja, zo las ik jouw bericht ook. Ik dacht dat je daarnaast met die laatste zin bedoelde dat je niet overal een uurloon tegenover moet zetten en financieel moet benaderen, want dan kan je heel veel beter weggooien en nieuw kopen als een onderdeel kapot is. En daar wordt de wereld niet beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Wat is eigenlijk de 'heilzame' werking van zo'n (filter?) papiertje onderin de portafilter? Ik ken de puckscreen en wat dat doet, maar wat doet dat papiertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:18

DjVe

Hatsaflats!

mphilipp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:35:
Wat is eigenlijk de 'heilzame' werking van zo'n (filter?) papiertje onderin de portafilter? Ik ken de puckscreen en wat dat doet, maar wat doet dat papiertje?
Meestal leg je een papieren filter bovenop je puck. Het zorgt voor minder rotzooi in je machine. Puristen zullen zeggen dat het ook zorgt voor een betere verdeling van het water in je puck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
Joshh schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:59:
Heeft iemand tips, naast Marktplaats, fora voor koffieliefhebbers en Facebook, waar ik meer geïnteresseerden voor een te koop aangeboden maler kan bereiken?
Als het een beetje wat speciaals/higher end is, is het Duitse Kaffee Netz forum een goede. En sowieso gewoon veel geduld uitoefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-05 15:52
De filter onderin filtert moleculen zoals cafestol eruit. Cafestol heeft een cholesterolverhogende werking.
Er zullen nog wel andere stoffen eruit gefilterd worden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DjVe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:06:
[...]
Meestal leg je een papieren filter bovenop je puck. Het zorgt voor minder rotzooi in je machine. Puristen zullen zeggen dat het ook zorgt voor een betere verdeling van het water in je puck.
Ja, dat is net als een puckscreen. Maar het papiertje onderin, dat zie ik ook wel eens. Wat doet dat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

KJac schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:16:
[...]
De filter onderin filtert moleculen zoals cafestol eruit. Cafestol heeft een cholesterolverhogende werking.
Er zullen nog wel andere stoffen eruit gefilterd worden ook.
Aha...weten we dat ook weer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
Joshh schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:59:
Koffiepraat.nl (wel jezelf even voorstellen voordat je er iets aanbiedt ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 15:58
mphilipp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Als het inderdaad een slangetje of een ringetje is. Maar ik heb het over advertenties die ik bv op marktplaats zie, en dan heb ik het niet over één, maar meerdere van oudere machines, maar nog wel van na 2010, waar een hele waslijst aan vervangen onderdelen bij staat. Kijk, ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en ik weet ook niet wat ze die machines hebben aangedaan. Sommige mensen krijgen alles kapot en als je niet zuinig op je spullen bent, gaat het ook eerder kapot. Maar als ik random advertenties aanklik en ik zie bij een aantal flinke revisies, denk ik aan de vergelijking met de klassiek auto waar je door alles steeds maar te vervangen zo'n ding 100 jaar op de weg kunt houden.

Het is geen oordeel, maar gewoon een observatie. Alles kan eeuwig mee, maar soms kost het meer inspanning. En als je lief voor je spullen bent, gaat het makkelijker. Daarom heb ik bv een ontkalker op mijn waterleiding zitten. Dan heb ik die sloper alvast uitgeschakeld. En of het beter is om (zelf) steeds maar te repareren is de vraag. Je kunt 'm ook verkopen aan een knutselaar. Weggooien is zonde. Altijd iemand die er iets mee kan. Want iets nieuws is ook wel eens leuk. Bovendien gaat Gaggia natuurlijk failliet als iedereen die machines 25 jaar blijft gebruiken. Dan staat iedereen wel te huilen bij het verdwijnen van het merk, maar als je nooit wat nieuws koopt, is dat toch het resultaat.
Het hangt natuurlijk altijd van je gebruik af. Dat gezegd hebbende lijkt het al snel een hele lijst die je vervangt omdat er vaak meerdere kleine onderdelen zijn die vervangen worden bij onderhoud of revisie. De prijs voor de meeste onderdelen ligt laag dus reparatie is meestal een kosten efficiënte oplossing. Pas bij grote nalatigheid en bijv een lekke boiler die niet meer geproduceerd wordt schrijf je een machine af. In de overige gevallen kan hij rustig gerepareerd worden.

Verder is je laatste stukje wat suf, er zijn juist voorbeelden dat bijv de E61 machines maar ook de Gaggia’s goed kunnen blijven op leeftijd. Kijk ook eens naar Pavoni’s uit 1970.

De meeste espresso apparaten zijn natuurlijk ook vrij simpel. Een pomp, een boiler en een kop met een ventiel of klep. Daarom gaat het ook lang mee.

Dat is juist wel mooi uit de koffie wereld dat die apparaten wel blijven gaan, zeker met het oog op hergebruik en onderhouden ipv vervangen.

Maar goed, terug in topic :), veel plezier met je aanschaf, benieuwd naar de eerste resultaten tov de eerste Sage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 09:24

Ravhin

no <root>...

Je haalt het grootste deel van de koffie-olie weg uit je koffie. Die blijft in het filter zitten. Het heeft dus ook effect op de smaak. Puristen zeggen dat de Cafestol tegengehouden wordt door het filter en er zijn mensen die daar last van hebben. Wat meer info is te vinden bij The Real Sprometheus.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ravhin schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Je haalt het grootste deel van de koffie-olie weg uit je koffie. Die blijft in het filter zitten. Het heeft dus ook effect op de smaak. Puristen zeggen dat de Cafestol tegengehouden wordt door het filter en er zijn mensen die daar last van hebben. Wat meer info is te vinden bij The Real Sprometheus.
Interessant verhaal van TRP. Ik ga er misschien ooit wel eens mee experimenteren. Eerst maar eens fatsoenlijke koffie leren maken :+

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Joshh
Varia VS6 is binnen! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlczsdNP-x2nclLyCCXXEtvhYhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UewWE0S7Sm81RoLeUDy5obVB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Erg interessant betoog, en kan me er zeker in vinden. Wat vinden jullie?

YouTube: Is The Best Espresso In The World Being Made At Home?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:06
@olafmol kan ik mij wel in vinden. Je leest het ook steeds vaker in dit topic: "mijn espresso smaakt veel beter dan die in een café". Ik drink af en toe graag een americano buitens huis en soms word ik positief verrast. Maar vaak is de koffie best ok niet super maar ook niet slecht. Sommige machines die tegenwoordig voor de consumenten/prosumers worden geproduceerd zijn echt wel highend, maar daar is de prijs ook naar.
Ik vind het wel grappig dat sommige cafés nu consumenten spul gebruiken, dat laat echt wel een shift in de koffie werled zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshh
olafmol schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:55:
Erg interessant betoog, en kan me er zeker in vinden. Wat vinden jullie?

YouTube: Is The Best Espresso In The World Being Made At Home?
Ik weet nog goed dat ik in 2017 opzoek was naar een maler, en iedereen mij een tweedehands Mazzer Mini aanbeval. Daar was een hele handel in ontstaan, moet je zien waar we nu staan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Zawaponga schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:13:
@olafmol kan ik mij wel in vinden. Je leest het ook steeds vaker in dit topic: "mijn espresso smaakt veel beter dan die in een café". Ik drink af en toe graag een americano buitens huis en soms word ik positief verrast. Maar vaak is de koffie best ok niet super maar ook niet slecht. Sommige machines die tegenwoordig voor de consumenten/prosumers worden geproduceerd zijn echt wel highend, maar daar is de prijs ook naar.
Ik vind het wel grappig dat sommige cafés nu consumenten spul gebruiken, dat laat echt wel een shift in de koffie werled zien.
Eens. Wat ik ook vaak zie: een mega high end glimmende stoomlocomotief in hipster café tent, en dan personeel dat eigenlijk geen clue heeft wat ze precies doen. “Going through the motions” zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Zawaponga schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:13:
Dat ligt ook wel een beetje in de gestegen kosten (arbeid, stroom., bonen) waardoor cafes moeten besparen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Jfwiet
Dan toch maar even mijn project laten zien. Begonnen als idee om de huidige Siemens bonen machine te vervangen. Maar dan wel met een zo laag mogelijke 'drempel' voor mijn vrouw. Met dat laatste viel Gagguino voor nu even af en kwam ik Gaggimate tegen. https://gaggimate.eu/

Rancilio 'Miss Silvia' uit 1997:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px-5kvmJJwNKQV5gwKWpxWO64DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFecBLAWeEpBX3tOQsIjdmld.jpg?f=fotoalbum_large

Op marktplaats gevonden in een dorp verderop. Van binnen was de machine erg netjes, wel wat warmte schade aan de connectoren rondom de boiler en de stoompijp is aan vervanging toe. Die gaat vervangen worden door een V3+ variant eventueel zelfs nog met een ‘no-burn’ variant. Ga eerst dit stuk afronden en dan haal ik de machine nog een keer helemaal uit elkaar om alles te ontkalken, roestige boutjes vervangen en de eerder genoemde stoompijp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AP9YkgADP0UnOfttiyJ10jT596E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpzWCsJWu63eZZrHLFGaWwX8.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmZtaMMCTuZtF2SsjDusEM0par4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlAmJV3Hhge8ZxqSjHCzH9Lw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDUmTNdJcZzQN7WZhkxD_Qyz4nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBc8VXRCUIFUxkKZBlIHCIRc.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5GC7op8FSH6qG9Koq4Za6G8oiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZ69SMdgAAfyCuCmkJtOweWa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI_gRorXD4FNz3MLmcVBwPpsYxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzdmmkYl9h4AFpU8bCEHGQXX.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWqNV_a1kecBEXI3ZFtQljK61AQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fz7n50l97gir1sLlHL1Q5fR.jpg?f=fotoalbum_large

Gaggimate

Ondertussen begonnen met het volledig opnieuw bedraden van de machine. Heb PCB’s besteld via PCBWay en de overige verkocht via het discord kanaal van Gaggimate. Kon het natuurlijk niet laten om het scherm al even aan te sluiten en te monteren op de machine zelf. Ook aan het kijken of de 230V aan/uit knoppen om te bouwen zijn naar puls drukkers door het toevoegen van een LED en een veer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldmMGAZeT04kSU2D8R0V5lou3rA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4e2DpCispaSXyqw6iMUwkUX1.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz7Tyu2-tfW80H-LlWBGumANQ6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLYNGS5wuAqwqJHSVmElmjpF.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8U8a_1UCwbIMPpQUg3ollwm_MU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCKkAQKD0H76PLfExCPIOFuq.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1OcJ74kNdIx21BGOnWUaQNkJWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuC7tuKnHpPL62ZGVDyf2mOR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3SlIFtmTos3tsxJpWV8DwoMJw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyKBZWzFOjAmwoLK3eG642KK.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_Z-SSpossnpwAoQldTVy6AUaTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBqHRs8vqSwdkTLxPLpyKvwC.jpg?f=fotoalbum_large

Verder moet ik op dit moment niet teveel kijken op de creditcard rekening want naast dit moois natuurlijk een hoop andere aankopen. Een DF54, Bomber 3 accessoires zoals een blind shaker, tamper, melkkan. En waarschijnlijk voor de overgang ook nog een Severing melkschuimer zodat mijn vrouw lekker vlot haar drankjes kan maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWDrqOYn9hiUQXurPDHy-SP1tp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOHBUnG1KEVdEHSKoSSPrCmL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:54
[Afbeelding]

Ik denk dat je dan vooral blij wordt van bonen die nog niet volledig ontgast zijn. Zo rond 2 weken komen ze tot rust en dat houdt enkele weken/maanden vol. Tussen week 2 en 4 zit geen of heel weinig smaakverschil, en week 6 of zelfs 8 zal dat ook allemaal nog wel meevallen. Bonen gaan nooit 'bergafwaarts' tenzij je iets fout doet.

Denk ook dat mensen zich gek laten maken door wat ze op het grote boze web lezen, en dat het vooral tussen de oren zit. Dingen als vacuum trekken kan, maar het is ook wel een beetje onzin (een kilozak opdelen snap ik enigszins, maar is ook overkill als je ze toch binnen 2-3 weken consumeert). Een gesloten koffiezak is een uitstekende manier om bonen langere tijd te bewaren (lucht kan er wel uit, maar niet in). Met alternatieve methoden (zoals invriezen) help je je bonen eerder om zeep als je het verkeerd doet, dan dat je er veel winst mee boekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 05-03-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Lekker bezig @Jfwiet ! Heb je ook al een mooie wdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Jfwiet schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:03:
Dan toch maar even mijn project laten zien. Begonnen als idee om de huidige Siemens bonen machine te vervangen. Maar dan wel met een zo laag mogelijke 'drempel' voor mijn vrouw. Met dat laatste viel Gagguino voor nu even af en kwam ik Gaggimate tegen. https://gaggimate.eu/
Cool! Ik heb ook nog even getwijfeld of ik een Gaggiuino of Gaggimate zou doen. Het Gaggimate project is vrij nieuw begreep ik en er worden nog steeds features toegevoegd. Heel mooi project!

Ik vraag mij (als it'er) af of het niet mogelijk is om een soort open-espresso-uino te maken. Een universeel systeem dat je (in principe) in elk apparaat kunt inbouwen. Want in de basis hebben ze allemaal boiler(s), verwarmingselement(en), pomp(en) en/of thermoblocks, heatexchangers. Je kunt mbv modules voor de verschillende apparaten een systeem samenstellen. Het moeilijkste is natuurlijk het inregelen. Daar zal het wel zo'n beetje op stokken denk ik. Verschillende merken/types boiler of pomp zullen wel op een iets andere manier moeten worden aangestuurd. Dus moet je daar iets voor verzinnen om dat na te gaan en die parameters in te voeren. Zal wel erg ingewikkeld worden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
418O2 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:12:
Lekker bezig @Jfwiet ! Heb je ook al een mooie wdt?
Volgens de laatste inzichten vanuit Lance zou ik moeten werken met alleen een shaker. Daarmee zou ik een beter resultaat moeten krijgen. Dus ik heb wel zo'n tool gekocht om het plat te strijken en heb ook een simpele WDT mee laten komen. Maar ik ga wel oefenen/proberen om de workflow zo makkelijk mogelijk te maken.
mphilipp schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:12:
[...]

Cool! Ik heb ook nog even getwijfeld of ik een Gaggiuino of Gaggimate zou doen. Het Gaggimate project is vrij nieuw begreep ik en er worden nog steeds features toegevoegd. Heel mooi project!

Ik vraag mij (als it'er) af of het niet mogelijk is om een soort open-espresso-uino te maken. Een universeel systeem dat je (in principe) in elk apparaat kunt inbouwen. Want in de basis hebben ze allemaal boiler(s), verwarmingselement(en), pomp(en) en/of thermoblocks, heatexchangers. Je kunt mbv modules voor de verschillende apparaten een systeem samenstellen. Het moeilijkste is natuurlijk het inregelen. Daar zal het wel zo'n beetje op stokken denk ik. Verschillende merken/types boiler of pomp zullen wel op een iets andere manier moeten worden aangestuurd. Dus moet je daar iets voor verzinnen om dat na te gaan en die parameters in te voeren. Zal wel erg ingewikkeld worden vrees ik.
Gaggimate had totdat deze een aantal keer pontificaal bij Lance in beeld kwam een heel open karakter. Maar de ontwerper heeft dollar tekens gezien (mijn mening). Er stond een link naar PCBway om zelf wat te bestellen, dat heeft hij nu weg gehaald onder het mom van een versie 2.

Heb nu 5 PCB laten maken bij PCBway en kwam uit op ~€30 per bord. Als je er 200 laat maken gaat dat omlaag naar ~€20 per bord en hij wil nu kits gaan aanbieden voor €150 incl kabels en een thermocouple. Dus ik ben benieuwd, er is wel aangegeven dat mijn bordje ondersteund blijft. Dus ik ben 'in before the lock'...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
Jfwiet schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:58:
[...]

Volgens de laatste inzichten vanuit Lance zou ik moeten werken met alleen een shaker. Daarmee zou ik een beter resultaat moeten krijgen.
Ik heb ook een shaker geprobeerd, maar vond het persoonlijk niets. Kreeg beter resultaat met WDT met een opengebogen paperclip, gewoon lekker getto stijl.

Merk trouwens dat ik nu met de Lagom 01 eigenlijk ook geen WDT meer hoef te doen, scheelt toch weer in tijd (aangezien ik wel vantevoren nu moet wegen haha).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
Ik ga de DF54 voorzien van een 3D geprint platform voor de shaker. Kan hij direct daarin malen. Even schudden, de portafilter in. En daarna zie ik het straks wel. Heb voor €3 een WDT tooltje uit China laten komen en mogelijk dat ik hem alleen platstrijk met zo'n ijshockeypuck.

Eerst maar eens zorgen dat de machine koffie gaat maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Jfwiet schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:58:
[...]
Gaggimate had totdat deze een aantal keer pontificaal bij Lance in beeld kwam een heel open karakter. Maar de ontwerper heeft dollar tekens gezien (mijn mening). Er stond een link naar PCBway om zelf wat te bestellen, dat heeft hij nu weg gehaald onder het mom van een versie 2.
Tsja...hij heeft er natuurlijk veel werk aan gehad, dus is het begrijpelijk dat hij er wat aan wil verdienen. Het moet alleen niet de spuigaten uit gaan lopen natuurlijk.

En als je ziet wat er met Gaggiuino gebeurd is, wat ook eerst open source was, is het niet zo gek als ze de boel op slot gaan zetten. Maar dan nog is €100 op een printje een beetje overdreven. En wees er dan open over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Ja, ik wacht af. Vind de sfeer helemaal prima op het discord kanaal. Ben ook deeltijd-ondernemer dus er is niks vies aan geld verdienen.

Hij heeft snel de makkelijke weg naar de bestellink van de PCB V1 van PCBway gehaald, heeft in een PB mij verzocht niet mijn overige bordjes te verkopen (voor mijn aanschaf heb ik dat expliciet gevraagd en toestemming gehad) en een hele harde ingreep op het discord kanaal toen de commerciele licentie ter sprake kwam.

Ben vooral ook benieuwd waar hij straks mee komt, het commerciële heb ik verder weinig mee van doen aangezien ik een bordje heb. Maar hij krijgt zijn KVK inschrijving niet voor elkaar, alle vooroordelen van Zuid Europese traag werkende bureaucratie is hier 100% in het spel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Zo, ook maar eens posten hier :) Na een tijdje een een Philips volautomaat te hebben gebruikt, een paar jaar geleden overgestapt naar een Sage Barista Express (had ik veel eerder moeten doen) maar nu toch aan het kijken naar een upgrade naar een losse molen (voor nu om nog even icm de Sage te gebruiken). De shortlist voor zover (budget tussen 400 en 700):

- DF64 Gen 2 (439,-)
Prijs is een voordeel, maak me wel wat zorgen om kwaliteit (chinees merk begrijp ik? Misschien onterecht).

- Timemore 064S (579,-)
Goede reviews maar vrij zwakke motor met (naar mijn mening) een vrij vervelend geluid), relatief nieuw merk.

- Eureka Mignon Single Dose Pro (699,-)
Prijzig maar bewezen merk, sterke motor en relatief stil.

Hebben jullie nog gedachten over dit lijstje? Mis ik een voor de hand liggende optie?
Alvast bedankt voor enige input! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Joshuax8 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:22:
Zo, ook maar eens posten hier :) Na een tijdje een een Philips volautomaat te hebben gebruikt, een paar jaar geleden overgestapt naar een Sage Barista Express (had ik veel eerder moeten doen) maar nu toch aan het kijken naar een upgrade naar een losse molen (voor nu om nog even icm de Sage te gebruiken). De shortlist voor zover (budget tussen 400 en 700):

- DF64 Gen 2 (439,-)
Prijs is een voordeel, maak me wel wat zorgen om kwaliteit (chinees merk begrijp ik? Misschien onterecht).

- Timemore 064S (579,-)
Goede reviews maar vrij zwakke motor met (naar mijn mening) een vrij vervelend geluid), relatief nieuw merk.

- Eureka Mignon Single Dose Pro (699,-)
Prijzig maar bewezen merk, sterke motor en relatief stil.

Hebben jullie nog gedachten over dit lijstje? Mis ik een voor de hand liggende optie?
Alvast bedankt voor enige input! _/-\o_
Deze eureka molen in het wit is 649 bij de meeste webwinkels zoals Van Pommeren. De mat zwart is 599 bij casabarista. Ik heb de Turbo in matzwart en da's chique. Bijkomende voordeel is dat een dialmod er goed bij past (ook matzwart).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:18

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb hem nu ook al een paar weekjes staan. Mooie machine en er komt mooie fluffy koffie uit, maar irriteer me wel aan het mechanisme waarmee je de laatste koffie uit het buisje kan kloppen. Ik krijg dat niet lekker, voor elkaar. Hoe doe jij dat?

En ik vind het afstellen van de maling veels te soepel gaan. Als je de deksel eraf haalt, kan die al verschoven zijn. De VS3 die ik hiervoor had, ging echt veel stroever (wat ik fijner vond)..
Pagina: 1 ... 235 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1