Als je wegen teveel gedoe vind zou ik juist geen single-dose nemen. Dat is denk juist het andere uiterste ten opzichte van het 'gemak' van de Sage.mphilipp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:01:
[...]
Bijna...het is ook een beetje gemakzucht van ze. Het enkele knopje van de Nespresso is veel te gemakkelijk
Aan de andere kant heb ik ook niet zo'n zin om elk kopje weer een hele toestand te doen: koffie wegen, shot wegen/timen...een hoop gedoe om een kopje espresso... (vloeken in de kerk hier vrees ik).
Maar ik heb een paar filmpjes bekeken over de Gaggia met de Gaggiuino mod en daar wordt ik ook wel vrolijk van. Als je de juiste weegschaal hebt die je kunt koppelen, hoef je eigenlijk alleen nog maar de hoeveelheid koffie die je er in stopt te wegen en de rest kan via een profile. Daar kun je dan even een poos mee bezig zijn, maar daarna kan het op de repeat zeg maar. Alle parameters zijn dan onder controle van de Gaggiuino.
Volgens mij heb je dan best of both worlds. Ruimte om te experimenteren, en als je gewoon je bakkie wil zonder gedoe kan dat ook. Ik zou er dan een single dose maler bij nemen; dan kun je in principe ook nog meerdere soorten bonen in huis hebben en afwisselen. Die maler van de Sage is daar niet zo geschikt voor. Veel eveel retentie. Ik zit dan te denken aan een DF54 of 64.
Ik vind mijn eigen workflow niet ingewikkeld/geen gedoe.
- 18g koffie malen, weegt de GbW koffiemolen automatisch, maar kan ook met een tijd ingesteld op andere molens
- tampen
- In het espresso apparaat
- Uit als die bij 36g is.
Het enige verschil is volgens mij dat ik zelf de extractie moet stoppen i.p.v. op een knopje drukken die automatisch stopt na een bepaald volume.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."