Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 234 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:11
mphilipp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Bijna...het is ook een beetje gemakzucht van ze. Het enkele knopje van de Nespresso is veel te gemakkelijk :+

Aan de andere kant heb ik ook niet zo'n zin om elk kopje weer een hele toestand te doen: koffie wegen, shot wegen/timen...een hoop gedoe om een kopje espresso... (vloeken in de kerk hier vrees ik).
Maar ik heb een paar filmpjes bekeken over de Gaggia met de Gaggiuino mod en daar wordt ik ook wel vrolijk van. Als je de juiste weegschaal hebt die je kunt koppelen, hoef je eigenlijk alleen nog maar de hoeveelheid koffie die je er in stopt te wegen en de rest kan via een profile. Daar kun je dan even een poos mee bezig zijn, maar daarna kan het op de repeat zeg maar. Alle parameters zijn dan onder controle van de Gaggiuino.
Volgens mij heb je dan best of both worlds. Ruimte om te experimenteren, en als je gewoon je bakkie wil zonder gedoe kan dat ook. Ik zou er dan een single dose maler bij nemen; dan kun je in principe ook nog meerdere soorten bonen in huis hebben en afwisselen. Die maler van de Sage is daar niet zo geschikt voor. Veel eveel retentie. Ik zit dan te denken aan een DF54 of 64.
Als je wegen teveel gedoe vind zou ik juist geen single-dose nemen. Dat is denk juist het andere uiterste ten opzichte van het 'gemak' van de Sage.

Ik vind mijn eigen workflow niet ingewikkeld/geen gedoe.
- 18g koffie malen, weegt de GbW koffiemolen automatisch, maar kan ook met een tijd ingesteld op andere molens
- tampen
- In het espresso apparaat
- Uit als die bij 36g is.

Het enige verschil is volgens mij dat ik zelf de extractie moet stoppen i.p.v. op een knopje drukken die automatisch stopt na een bepaald volume.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:50

mphilipp

Romanes eunt domus

Freezhost schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:43:
@mphilipp ik heb een Gaggia classic gehad maar werd er niet gelukkig van.
Van wat ik begrepen heb, is het zonder op zijn minst PID mod ook geen heel geweldig apparaat. Tenminste...als je consistentie wil.
Maar het maakt niet uit welk apparaat ik neem; de huisgenoten kijken naar mij als er koffie gezet moet worden. Als ik er niet ben, kunnen ze wel met de Nespresso omgaan natuurlijk, maar een 'echte' espressomachine willen ze niet aan zitten. Zij vinden het niet belangrijk genoeg om de workflow te leren, dus beginnen ze er niet aan. En ik ben er... :+

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ozzie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Als je wegen teveel gedoe vind zou ik juist geen single-dose nemen. Dat is denk juist het andere uiterste ten opzichte van het 'gemak' van de Sage.
Daarom zit ik ook met een schuin oog naar zo'n Gaggiuino te kijken. Dan weeg ik de bonen, in het apparaat en klaar. Even kort door de bocht. De herhaalbaarheid van je shot met zo'n ding spreekt mij wel aan. Met de juiste BT weegschaal hoef je niet eens meer op te letten hoe lang je shoot loopt. In theorie... :+

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41
Je kan ook een single dose setup nemen en eens in de tien bakjes een paar bakjes klaarzetten/afwegen. Valt in de praktijk erg mee. Dat doet mijn vriendin zelfs, die is geen koffiesnob ofzo

Hoewel, dat was ze niet. Die zeurt meer over koffie buiten de deur dan ik inmiddels:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:47
@mphilipp ik denk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt, en zaken te ver overdenkt. Koop gewoon een simpele manuele espresso machine, weegschaaltje erbij en gaan. PID is fijn maar ook daar zou ik me niet blind op staren. Een sage bambino, hibrew h10a oid. En voor je huisgenoten gewoon een Nespresso apparaat ernaast laten staan. Doe ik hier ook zo, werkt perfect. Ik ben niet meer dan 5 minuten bezig met het wegen, malen en zetten. Ik vind het ritueel ook prettig.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 19-02-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Grotendeels eens; maar met een bambino of hibrew staat hij waar hij nu staat. Ik zou minimaal een e61 aanraden, persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-06 11:26
@mphilipp ik heb eens je post historie gelezen in dit topic en zie dat je van een nespresso machine komt en dat gemak belangrijk voor je is en daar is natuurlijk niets mis mee. Heb je ooit nagedacht over een andere koffie zet methode? Misschien is een Moccamaster plus een losse maler perfect voor jouw, dan heb je verse koffie in een machine pleuren, aanzetten en klaar is kees. Daarmee kun je heerlijke koffie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
418O2 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:04:
Grotendeels eens; maar met een bambino of hibrew staat hij waar hij nu staat. Ik zou minimaal een e61 aanraden, persoonlijk
Nee toch? Hij heeft nu een (semi) automatisch apparaat waar er teveel blackbox zaken gebeuren. Met een hibrew of bambino heb je dezelfde transparantie als elk ander handmatig espresso apparaat, inclusief PID en pre infusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:04
@mphilipp misschien is dit interessant voor je YouTube: Another Ultimate Gaggia Mod? The Gaggimate

Edit: mocht je 3d prints nodig hebben voor behuizingen etc stuur dan even een berichtje

[ Voor 22% gewijzigd door Freezhost op 19-02-2025 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb dat gezien (ik volg Lance ook). Interessante ontwikkeling.
Edit: mocht je 3d prints nodig hebben voor behuizingen etc stuur dan even een berichtje
Bedankt, maar ik heb een 3D printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zawaponga schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:06:
@mphilipp ik heb eens je post historie gelezen in dit topic en zie dat je van een nespresso machine komt en dat gemak belangrijk voor je is en daar is natuurlijk niets mis mee. Heb je ooit nagedacht over een andere koffie zet methode? Misschien is een Moccamaster plus een losse maler perfect voor jouw, dan heb je verse koffie in een machine pleuren, aanzetten en klaar is kees. Daarmee kun je heerlijke koffie zetten.
Het gemak is meer voor de huisgenoten. Ik vind een beetje nerden niet erg, maar soms wil je (en anderen) ook gewoon even snel een lekkere espresso zetten. Als ik dan een hele zang en dans moet doen voor elk kopje, wordt het nachtwerk :+ Ik was dus op zoek naar de middenweg. Helaas heeft Sage naar mijn idee een aantal vreemde keuzes gemaakt. Want waarom kun je bv de temperatuur niet gewoon in graden opgeven?
Maar het is geen drama...ik denk wel dat ik weet welk pad ik op moet.
Misschien denk ik er wel te veel over na, zoals al opgemerkt werd, maar dat is nu eenmaal mijn proces. Ik heb in mijn research veel te veel fimpjes gekeken en een keuze gemaakt. Ik zat (uiteindelijk) te twijfelen tussen de dual boiler en deze. Best verschillende machines, maar ik heb gekozen en ik ben nu wel blij dat ik er iets drinkbaars uit krijg. Maar dankzij deze ervaring heb ik nu een beter beeld bij het hele koffie gebeuren. Dus ik denk nu wel iets beter te weten wat ik wil en waar ik blij van wordt.

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:59
Galukon schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:17:
Ik heb hier een tijd terug gekeken naar andere roasters. Ik bestel normaal altijd bij Single Estate of soms Giraffe. Hoofdkwartier werd wel vaker genoemd en daar de light roast Classic Ethiopië en India besteld. Ik brew normaal met een V60 maar nu met de Clever Dripper. Ik heb echter met allerlei pogingen, temperatuur, grind size, methode, nog geen lekker bakje kunnen zetten. De koffie is nu bijna 4 weken oud maar lijkt ook nog steeds veel te ontgassen tijdens het brewen. De smaak blijft bitter, over- en underextracted, thee-achtig maar muddy. Ik gebruik een Fellow Ode Gen 2 op stand +/- 6 (gecalibreerd).
Mensen hier die filter brews die tips hebben en/of ook de bonen al eens besteld hebben?
Heb je die clever dripper ook daarvoor al eens gebruikt? Ik heb er zelf geen, maar ik weet wel dat deze wat meer richting french press stijl gaat. Misschien deze koffie toch ook eens met V60 testen om zetmethode van de clever dripper uit te schakelen als oorzaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Annun schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 06:46:
[...]

Heb je die clever dripper ook daarvoor al eens gebruikt? Ik heb er zelf geen, maar ik weet wel dat deze wat meer richting french press stijl gaat. Misschien deze koffie toch ook eens met V60 testen om zetmethode van de clever dripper uit te schakelen als oorzaak?
Ik heb juist heel lang met de v60 geprobeerd maar daar ongeveer dezelfde smaak uit gehaald. Ik testte juist met de Clever Dripper omdat ik online lees dat het een betrouwbaardere en gemakkelijkere methode is, door de immersion en minder kans op stallling. Ik krijg als het goed is ergens deze week mijn nieuwe koffies binnen van Single Estate. Benieuwd hoe die dan nu uit de Clever Dripper komen.

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-06 21:58
Ik vind de clever een fantastische brever. Heb hem nu een paar jaar, en neem hem vaak mee op weekendjes weg e.d., omdat het wat meer koffie geeft dan een aeropress (handig met partner). Ik gebruik de clever met de Hoffmann-methode en haal daar zo eigenlijk altijd bovengemiddelde bakkies uit. Ik denk dat je misschien wat grof zit op je maalstand van wat ik online lees, en zou eerder wat fijner gaan. Probeer eens 5 zou ik zeggen. Ik gebruik altijd gewoon water direct van de kook. Als je dat in de clever hebt gedaan en je koffie erop gooit is de temperatuur toch ook al wat gezakt.

Heb nog nooit Single Estate of Giraffe geprobeerd, maar me dunkt dat daar ook een lekker bak te vinden moet zijn. Vier weken of roast is ook prima. Mijn laatste clever was met een Friedhats gesha, toen ook 4 weken oud, en dat was echt wel genieten. Aardbeien in je koffie, jammie :D

Van Hoofdkwartier verwacht ik minder succes overigens. Vaak gekocht voor espresso, maar voor filter zijn ze mij wat te donker. En de malabar is een heel bijzondere boon, die niet iedereen weet te waarderen. Ben benieuwd naar je ervaringen!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:17

Saven

Administrator

ramrodwillem schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:45:
Van de week bij een lokaal restaurant koffie van Manetti gedronken (cappuccino), deze was erg lekker, vol stevig zonder zuur of scherpte. Van de week een bestellen en kijken of dit ook op mijn Jura E8 te behalen is.

Trouwens bij het Kookpunt, bonen van mamis caffe ,gran crema gekocht, deze vind ik ook de goede kant op gaan, ook vol van smaak nog wat met instellingen verder uitproberen.
ramrodwillem schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:52:
> 15,39 per kilo, is al niet héél erg goedkoop.

Dat is toch een koopje voor een kilo, ik koop regelmatig, Manetti - Oro Dark Roast - 1000g die is 2x zo duur , dat is voor mij op het randje qua prijs.
Drie jaar later :+ Maar deze is inderdaad erg lekker. Ben lang op zoek geweest naar een koffie (vrijwel) zonder aciditeit maar wel met veel smaak. Nieuwe favoriet :) https://coffeemeister.nl/products/manetti-oro-koffiebonen

Toevallig is de zak die ik recent bestelde wel erg vers, maar normaliter is het geen vers geroosterde boon natuurlijk. Mja. Als het maar lekker is. De echte specialty koffie is mij allemaal te zuur, heb denk ik wel 10 verschillende geprobeerd :X

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 18:11
Saven schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:25:
[...]

[...]

Drie jaar later :+ Maar deze is inderdaad erg lekker. Ben lang op zoek geweest naar een koffie (vrijwel) zonder aciditeit maar wel met veel smaak. Nieuwe favoriet :) https://coffeemeister.nl/products/manetti-oro-koffiebonen

Toevallig is de zak die ik recent bestelde wel erg vers, maar normaliter is het geen vers geroosterde boon natuurlijk. Mja. Als het maar lekker is. De echte specialty koffie is mij allemaal te zuur, heb denk ik wel 10 verschillende geprobeerd :X
33 euro voor een kilo niet verse bonen is niet aan mij besteed (lees: absoluut onacceptabel). Voor dat geld - of zelfs minder - heb je prachtige verse bonen. Dat die voor jou allemaal te zuur zijn vind ik wel vreemd. Ik heb slechts zelden bonen met iets van zuur (en dat is dan bewust, vaak lichter gebrand en Afrikaans). Maar als je bij medium gebrande bonen uit midden Amerika blijft, zit je in 95% van de gevallen niet met zure espresso (tenzij je je molen niet goed instelt).

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 20-02-2025 11:10 ]

• Galukon
  • Nu online
bermuda1980 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:17:
Ik vind de clever een fantastische brever. Heb hem nu een paar jaar, en neem hem vaak mee op weekendjes weg e.d., omdat het wat meer koffie geeft dan een aeropress (handig met partner). Ik gebruik de clever met de Hoffmann-methode en haal daar zo eigenlijk altijd bovengemiddelde bakkies uit. Ik denk dat je misschien wat grof zit op je maalstand van wat ik online lees, en zou eerder wat fijner gaan. Probeer eens 5 zou ik zeggen. Ik gebruik altijd gewoon water direct van de kook. Als je dat in de clever hebt gedaan en je koffie erop gooit is de temperatuur toch ook al wat gezakt.

Heb nog nooit Single Estate of Giraffe geprobeerd, maar me dunkt dat daar ook een lekker bak te vinden moet zijn. Vier weken of roast is ook prima. Mijn laatste clever was met een Friedhats gesha, toen ook 4 weken oud, en dat was echt wel genieten. Aardbeien in je koffie, jammie :D

Van Hoofdkwartier verwacht ik minder succes overigens. Vaak gekocht voor espresso, maar voor filter zijn ze mij wat te donker. En de malabar is een heel bijzondere boon, die niet iedereen weet te waarderen. Ben benieuwd naar je ervaringen!
Ik heb de laatste tijd vooral V60 gebruikt omdat het wel interessant was om te leren. Maar met deze bonen krijg ik er echt niet uit wat ik zoek. Ik zal 5 nog eens proberen. Ik gebruik ook de Hoffman-methode. Het kan best zijn dat de bonen van Hoofdkwartier donkerder zijn dan wat ik gewend ben/lekker vind. Waar heb je die Friedhats gesha besteld?

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-06 21:58
Galukon schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Ik heb de laatste tijd vooral V60 gebruikt omdat het wel interessant was om te leren. Maar met deze bonen krijg ik er echt niet uit wat ik zoek. Ik zal 5 nog eens proberen. Ik gebruik ook de Hoffman-methode. Het kan best zijn dat de bonen van Hoofdkwartier donkerder zijn dan wat ik gewend ben/lekker vind. Waar heb je die Friedhats gesha besteld?
Nou, van Friedhats dus :D Zelfde boer als deze, maar dan een natural in plaats van washed. Is wel eh, prijzig :')

• Galukon
  • Nu online
Ah had niet door dat dat de naam was. Zeker prijzig, ook nog met verzendkosten. Misschien keer leuk voor de toekomst als ik alles helemaal door heb :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:04
mphilipp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:37:
[...]

Ik heb dat gezien (ik volg Lance ook). Interessante ontwikkeling.

[...]

Bedankt, maar ik heb een 3D printer.
Ja, ziet er goed uit dat project, lijkt mij ook wel wat. Wat ook gaaf is en misschien ook wel wat voor jou:
https://www.diypresso.com/product/diypresso-one/

Mogelijk ken je hem al?

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:21
Voor diegene die ook nog een Jura E* wil kopen Koffie Loods heeft een leuke aanbieding die toch wel stuk vriendelijker is geprijsd dan bij andere webshops (nee heb geen aandelen). Heb zelf vandaag de E8 gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Onedayflyer682 op 20-02-2025 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Freezhost schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:16:
[...]
Ja, ziet er goed uit dat project, lijkt mij ook wel wat. Wat ook gaaf is en misschien ook wel wat voor jou:
https://www.diypresso.com/product/diypresso-one/

Mogelijk ken je hem al?
Ziet er mooi uit. Wel heel erg DIY :+ Maar een erg nieuw project zo te zien, weinig over te vinden. Dan zou ik eerder voor een Kafmachino One gaan.

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 23:38
Onedayflyer682 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:50:
Voor diegene die ook nog een Jura E* wil kopen Koffie Loods heeft een leuke aanbieding die toch wel stuk vriendelijker is geprijsd dan bij andere webshops (nee heb geen aandelen). Heb zelf vandaag de E8 gekocht.
Bij MisterBarish zijn ze nog goedkoper (de E8 toch alleszins)

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
Galukon schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:17:
Ik heb hier een tijd terug gekeken naar andere roasters. Ik bestel normaal altijd bij Single Estate of soms Giraffe. Hoofdkwartier werd wel vaker genoemd en daar de light roast Classic Ethiopië en India besteld. Ik brew normaal met een V60 maar nu met de Clever Dripper. Ik heb echter met allerlei pogingen, temperatuur, grind size, methode, nog geen lekker bakje kunnen zetten. De koffie is nu bijna 4 weken oud maar lijkt ook nog steeds veel te ontgassen tijdens het brewen. De smaak blijft bitter, over- en underextracted, thee-achtig maar muddy. Ik gebruik een Fellow Ode Gen 2 op stand +/- 6 (gecalibreerd).
Mensen hier die filter brews die tips hebben en/of ook de bonen al eens besteld hebben?
Ik vind de light roasts van Hoofdkwartier niet bepaald light. Voor een klassieke old school espresso zijn ze ok, maar wat mij betreft niet erg interessant qua smaken. Voor filter vind ik ze echt te donker. Die Malabar heb ik ook gehad, en de zak weggedaan, vond het niet te drinken, zo bitter (espresso).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Nu online
boozzz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:51:
[...]

Ik vind de light roasts van Hoofdkwartier niet bepaald light. Voor een klassieke old school espresso zijn ze ok, maar wat mij betreft niet erg interessant qua smaken. Voor filter vind ik ze echt te donker. Die Malabar heb ik ook gehad, en de zak weggedaan, vond het niet te drinken, zo bitter (espresso).
Hmm, dan kan dat het wel zijn. Ze geven aan dat ze best light zijn maar daar merk ik niks van. Op stand 5 merk ik wel meer melkchocolade maar dat is meer een medium roast smaak waar ik niet zo van ben. Vandaag komt Single Estate weer. Even kijken wat daarmee uit de Clever komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-06 15:53
[...]

Ik ben dan toch nie de enige die zo over Malabar denkt :)
Heb die ook niet opgedronken omdat er alleen maar heel bittere espresso uit kwam, ook met lage temperatuur en groffer malen/snellere doorloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
[...]

Wat voor setup heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Vitabissj schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Ik ben dan toch nie de enige die zo over Malabar denkt :)
Heb die ook niet opgedronken omdat er alleen maar heel bittere espresso uit kwam, ook met lage temperatuur en groffer malen/snellere doorloop.
@boozzz heeft het over filter, dan geloof ik wel dat de malabar wat te donker is. Maar als espresso is die malabar bij mij echt niet bitter. Ik liet hem volgens mij juist langer doorlopen en 1:2,5-1:3 ipv 1:2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
er staat toch espresso bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-06 14:25
Ik heb ook eens malabar van koepoort gehad. Ik kon er ook niks lekker uit krijgen. Veel te bitter, alles geprobeerd: lagere temperatuur, ristretto, groffer gemalen, turboshot, ...
Altijd veel te bitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Oh ik las verkeerd! Alleen die laatste zin ging over de malabar kennelijk ;) Nou dan ben ik het dus met jullie beiden niet eens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
@418O2 Voor espresso heb ik een Bezzera Strega (met PID op de groep en preinfusie manometer) en een Olympus 75HS maler (binnenkort de Lagom 01 :D). Ik hou wel echt van vrij lichte roasts voor espresso (vandaar ook die 01 onderweg) en koop altijd de filtervariant als er de keus is bij een brander. Als bonus kan ik die uiteraard ook als filter zetten (maar dat drink ik zelden).

Nee, de Malabar kreeg ik als espresso echt niets fatsoenlijks uit, alles geprobeerd, lage temps, snelle doorloop, korte preinfusie, lage druk, hoge druk. Had ook altijd gigantische hoeveelheden crema. Filter niet geprobeerd, leek me absoluut geen optie, afgaande op hoe de espresso ging. Hoofdkwartier brandt mij sowieso te klassiek. Smaken verschillen :)

[ Voor 4% gewijzigd door boozzz op 21-02-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Apart. @Ypuh en ik hebben hem ook wel eens gehad (zijn branding) en dat was niet top, maar ook niet weer zo slecht dat het niet te drinken was ofzo. Was een monsooned van koepoort denk ik? Light medium roasted

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 21-02-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:17

Saven

Administrator

cryptapix schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:09:
[...]

33 euro voor een kilo niet verse bonen is niet aan mij besteed (lees: absoluut onacceptabel). Voor dat geld - of zelfs minder - heb je prachtige verse bonen. Dat die voor jou allemaal te zuur zijn vind ik wel vreemd. Ik heb slechts zelden bonen met iets van zuur (en dat is dan bewust, vaak lichter gebrand en Afrikaans). Maar als je bij medium gebrande bonen uit midden Amerika blijft, zit je in 95% van de gevallen niet met zure espresso (tenzij je je molen niet goed instelt).
Ja eens. Maar uiteindelijk gaat het om de smaak. Ik denk dat veel koffieliefhebbers hier (zoals in dit topic) de aciditeit niet als zuur omschrijven, maar ik wel :P Ik hanteer eigenlijk altijd 18g in, 36-40g uit in 30 seconden. En dat gaat goed. Alleen is het naar mijn smaak te zuur.

Heb je nog een persoonlijke aanrader toevallig waarbij je niet met "zure" espresso zit? :) Dan probeer ik die graag ook eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Saven Het kan ook nog aan het apparaat/de temperatuur liggen. Heb je de mogelijkheid de temperatuur op te krikken met jouw apparaat?
Je kunt ook nog langer dan 30sec gaan zitten, dan krijg je ook meer bitters, minder zuur.

Maar als 'dark roast' je smaak is, prima toch.
Kunt evt. wel kijken voor vers donker gebrand. Fascino brandt ook wat donkerder dan gemiddeld meen ik.

Blanche dael ristretto kun je ook eens proberen, zit ook wat robusta in, en donker gebrand. Ik vindt 'm vooral lekker voor melkdrankjes, maar misschien met jouw smaak juist als espresso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 22:47

headout

Oi oi!

[...]

Hier dezelfde ervaring. Voor de licht gebrande boontjes ga ik momenteel naar Blommers en dan haal ik specifiek een zakje van de Guatemala Buena vista bonen. Ik gebruik deze in de Aeropress. De hoofdkwartier bonen zijn bestemd voor de Rancilio Silvia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:11

DjVe

Hatsaflats!

headout schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Hier dezelfde ervaring. Voor de licht gebrande boontjes ga ik momenteel naar Blommers en dan haal ik specifiek een zakje van de Guatemala Buena vista bonen. Ik gebruik deze in de Aeropress. De hoofdkwartier bonen zijn bestemd voor de Rancilio Silvia.
De Colombia Monteblanco van Blommers is ook bijzonder lekker in een aeropress (10 minuten brew). Niet heel funky, maar wel superzacht en floraal qua smaak en geur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:01
KJac schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:02:
Ik heb ook eens malabar van koepoort gehad. Ik kon er ook niks lekker uit krijgen. Veel te bitter, alles geprobeerd: lagere temperatuur, ristretto, groffer gemalen, turboshot, ...
Altijd veel te bitter
Malabar, hoge temperaturen, 92-95 c heel fijn malen, en houd de extractie tijd op 25 seconden na de eerste druppel, nooit in een Sage (om het even welk model) gebruiken, de ingebouwde molen komt never nooit niet in de buurt van fijn genoeg malen. Malabar is juist herkenbaar door geen zuur en weinig bitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
RoosW schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Malabar, hoge temperaturen, 92-95 c heel fijn malen, en houd de extractie tijd op 25 seconden na de eerste druppel, nooit in een Sage (om het even welk model) gebruiken, de ingebouwde molen komt never mooit niet in de buurt van fijn genoeg malen. Malabar is juist herkenbaar door geen zuur en weinig bitter.
Ik snap dat je geen Sage fan bent maar ik denk dat elke inbouwde Sage molen fijn genoeg kan malen (en zelfs fijner dan dat). Wellicht wel even calibreren maar dat is een fluitje van een cent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitabissj
het gaat nie echt over fijn genoeg malen, maar over partikelgrootte.
Bij goedkopere/slechtere malers is de kans groter dat er veel meer fijn en groffer maalsel tussen zit, wat zorgt voor meer zuur en bitter, en dus minder gebalanceerd.

Maar ik denk dat het bij de nieuwere Sage grinders wel beter is (door de Baratza burrs)

Ikzelf heb getest met een Eureka Mignon Specialita en een Kingrinder K4, maar kreeg er ook alleen maar bittere koffie uit (Malabar) op verschillende temperaturen (87 -> 96) en zettijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
RoosW schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Malabar, hoge temperaturen, 92-95 c heel fijn malen, en houd de extractie tijd op 25 seconden na de eerste druppel, nooit in een Sage (om het even welk model) gebruiken, de ingebouwde molen komt never mooit niet in de buurt van fijn genoeg malen. Malabar is juist herkenbaar door geen zuur en weinig bitter.
Ik had op die moment een df64 met ssp HU burrs, dus daar zal het niet aan liggen. Misschien ben ik iets gevoeliger voor bittere smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 22:47

headout

Oi oi!

DjVe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:55:
[...]

De Colombia Monteblanco van Blommers is ook bijzonder lekker in een aeropress (10 minuten brew). Niet heel funky, maar wel superzacht en floraal qua smaak en geur.
Ga ik die de volgende keer proberen. Fijne tip.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
Mijn vrouw verafschuwt bittere koffie, en drinkt de Malabar omdat ie zo mild & middle of the road is. Ik blief mijn koffie met wat meer pit, wiebel van de ene boon na de andere boon..
Ik gebruik een Bianca v3 uitgerust met een IMS competitie bakje tezamen met de Timemore Sculptor 78s, die voor de Malabar wel bijna in de buurt van 0 moet malen (0,35-0,50) waar mijn Braziliaanse Yellow Bourbon op 3 - 3,3 gemalen word. Echt een enorm verschil.
Overigens prefereren wij beide een Americano, al start ik vaak met een espresso.

[ Voor 8% gewijzigd door RoosW op 21-02-2025 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 12:22
Saven schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Ja eens. Maar uiteindelijk gaat het om de smaak. Ik denk dat veel koffieliefhebbers hier (zoals in dit topic) de aciditeit niet als zuur omschrijven, maar ik wel :P Ik hanteer eigenlijk altijd 18g in, 36-40g uit in 30 seconden. En dat gaat goed. Alleen is het naar mijn smaak te zuur.

Heb je nog een persoonlijke aanrader toevallig waarbij je niet met "zure" espresso zit? :) Dan probeer ik die graag ook eens.
Als je Dark roast lekker vind kan je die ook van Frekko proberen. Frekko Dark Roast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Saven schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Elke medium & light geroosterde boon heeft zuren, de een wat meer, de ander wat minder, zeker als je espresso drinkt. Je komt dus bij de donkerder geroosterde bonen terecht als je minder zuur wilt proeven, maar espresso zal altijd wat zure tonen hebben, ook van donkere roast bonen. Probeer Brandzaak of Fascino eens, die branden standaard wat donkerder.
Wat je ook eens kunt proberen, roer je espresso na het zetten, door alles te vermengen dim je de sterke zuren die in de bovenlaag kunnen zitten een beetje, ik weet het, vloeken in de kerk, of: zet je espresso op 50gr heet water, dan zit je tussen een Americano en een Lungo in, gewoon alles proberen en gaan met wat JIJ lekker vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
RoosW schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:03:
[...]

Elke medium & light geroosterde boon heeft zuren, de een wat meer, de ander wat minder, zeker als je espresso drinkt. Je komt dus bij de donkerder geroosterde bonen terecht als je minder zuur wilt proeven, maar espresso zal altijd wat zure tonen hebben, ook van donkere roast bonen. Probeer Brandzaak of Fascino eens, die branden standaard wat donkerder.
Wat je ook eens kunt proberen, roer je espresso na het zetten, door alles te vermengen dim je de sterke zuren die in de bovenlaag kunnen zitten een beetje, ik weet het, vloeken in de kerk, of: zet je espresso op 50gr heet water, dan zit je tussen een Americano en een Lungo in, gewoon alles proberen en gaan met wat JIJ lekker vind.
Idd, dat verbaast me ook een beetje. Ik ga meestal voor een medium gebrande single origin, en als ik daar een dubbele espresso mee maak met de juiste ratio en timing (dus eentje die "in the box" zou moeten zitten) dan heeft die zeker wel een (licht) zuurtje, maar wel goed in balans.

Dat is toch ook hoe een goede espresso van goede verse bonen smaakt , in mijn beleving dan. Nou moet ik ook bekennen dat ik nooit zo'n fan ben van al die moeilijke smaaknotities en dat er vaak ook echt niet uithaal, maar dat heb ik ook bij whisky (waar ik genoeg flessen van heb en echt wel de verschillen kan proeven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
RoosW schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:03:
[...]

Wat je ook eens kunt proberen, roer je espresso na het zetten, door alles te vermengen dim je de sterke zuren die in de bovenlaag kunnen zitten een beetje, ik weet het, vloeken in de kerk,
Waarom is dit vloeken in de kerk? James Hoffmann adviseert zelfs om de crema er helemaal af te scheppen omdat dan de koffie lekkerder is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
olafmol schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Idd, dat verbaast me ook een beetje. Ik ga meestal voor een medium gebrande single origin, en als ik daar een dubbele espresso mee maak met de juiste ratio en timing (dus eentje die "in the box" zou moeten zitten) dan heeft die zeker wel een (licht) zuurtje, maar wel goed in balans.

Dat is toch ook hoe een goede espresso van goede verse bonen smaakt , in mijn beleving dan. Nou moet ik ook bekennen dat ik nooit zo'n fan ben van al die moeilijke smaaknotities en dat er vaak ook echt niet uithaal, maar dat heb ik ook bij whisky (waar ik genoeg flessen van heb en echt wel de verschillen kan proeven).
Yep, helemaal correct, ik zelf houd wel van een (klein) zuurtje, niet te veel, maar mooi in balans, met het liefst een grote dosis zoet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Aziraphale schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Waarom is dit vloeken in de kerk? James Hoffmann adviseert zelfs om de crema er helemaal af te scheppen omdat dan de koffie lekkerder is.
Omdat er een grote groep is die dit heiligschennis vind, ik niet, maar ja, atheïst 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:19
In Duitsland is de hoeveelheid kalk in het water vaak hoger dan in Nederland maar het filmpje is informatief.
YouTube: Wie viel Kalk bleibt in der Maschine? Test nach 100L Wasser!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KJac
RoosW schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:00:
Mijn vrouw verafschuwt bittere koffie, en drinkt de Malabar omdat ie zo mild & middle of the road is. Ik blief mijn koffie met wat meer pit, wiebel van de ene boon na de andere boon..
Ik gebruik een Bianca v3 uitgerust met een IMS competitie bakje tezamen met de Timemore Sculptor 78s, die voor de Malabar wel bijna in de buurt van 0 moet malen (0,35-0,50) waar mijn Braziliaanse Yellow Bourbon op 3 - 3,3 gemalen word. Echt een enorm verschil.
Overigens prefereren wij beide een Americano, al start ik vaak met een espresso.
Misschien moet ik hem nog eens kopen. Ik heb nu een andere maler, een fiorenzato allground. Misschien had ik ook een lot dat een beetje anders was want ik heb hier nog goeie commentaren over die malabar gelezen. Alleen spijtig dat je die bij koepoort per kg moet pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
KJac schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:49:
[...]

Misschien moet ik hem nog eens kopen. Ik heb nu een andere maler, een fiorenzato allground. Misschien had ik ook een lot dat een beetje anders was want ik heb hier nog goeie commentaren over die malabar gelezen. Alleen spijtig dat je die bij koepoort per kg moet pakken.
Hier hebben ze de Malabar ook per 500gr, wel wat duurder.https://hoofdkwartier-kof.../india-monsooned-mabalar/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 07-06 17:05

Ravhin

no <root>...

bszz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:10:
[...]

Ik snap dat je geen Sage fan bent maar ik denk dat elke inbouwde Sage molen fijn genoeg kan malen (en zelfs fijner dan dat). Wellicht wel even calibreren maar dat is een fluitje van een cent.
Nope. Er zit te veel variatie in de grind size waardoor a) je shot choked en b) je over- en onder extractie krijgt. Consistentie is ook vaak een dingetje. Er is een reden waarom er molens op de markt zijn die meer kosten dan de gehele sage setup; dat zit niet alleen in marketing.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 14:44
Ravhin schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Nope. Er zit te veel variatie in de grind size waardoor a) je shot choked en b) je over- en onder extractie krijgt. Consistentie is ook vaak een dingetje. Er is een reden waarom er molens op de markt zijn die meer kosten dan de gehele sage setup; dat zit niet alleen in marketing.
Met een handmaler van 100 euro ben je al 2x beter af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwintr
  • Registratie: November 2014
KJac schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:49:
[...]

Heeft denk ik ook gewoon veel te maken met de HU burr set, ik had bij de branders die onder de 30 euro kg blijven gewoon vaak wat bittere koffie.

Bij friedhats en Dak geen last van maar zij branden echt een stuk lichter.

Op home barista zijn er ook nog wel wat dingen te lezen over ssp hu en bitterheid.

[ Voor 6% gewijzigd door gerwintr op 22-02-2025 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Ravhin schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Je krijgt waar je voor betaalt en the sky is the limit. Sage maakt heel betaalbare machines voor een competitieve prijs waar veel mensen erg veel plezier aan beleven, al dan niet als eerste kennismaking met deze manier van koffie zetten. Voor die prijs kun je niet de prestaties verwachten van een La Marzocco GS 3 met een CEADO E37Z-Hero (of een Profitec 100 met een Specialita) maar om te stellen dat de molen niet fijn genoeg kan malen klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:12
Denk een domme vraag, maar zeker weten doe ik het niet, dus even checken bij de experts:

Ik heb een precision basket 18gr met open portafilter voor mijn koffie’s. Maalgraad is perfect hiervoor. Kan stevig tampen en dan keijg ik een hele mooie extractie.

De vrouw drinkt cappu’s en heeft een dicht portafilter met standaard 8/10gr (?) bakje. Als ik daar dezelfde maalgraad indoe, moet ik vrijwel niet tampen en zelfs dan druppelt de koffie erdoor.

Aanname: als ik hier ook een precision basket haal, kan ik dezelfde maalgraad gebruiken toch? Ik ga er vanuit dat de doorloop van water en opbouw van druk beter is bij zo’n basket dan bij een standaardding, waardoor deze fijnere koffie aankan.

Dus ipv dit wat er nu in zit:
https://www.bobplaza.com/...e-1-kops/?sqr=Filterbakje

Overgaan naar zoiets:
https://www.bobplaza.com/...notech-coating-10-12-gram

*even snel gevonden. Let niet op de grammen.

[ Voor 18% gewijzigd door t14wo op 22-02-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 14:44
t14wo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:53:
Denk een domme vraag, maar zeker weten doe ik het niet, dus even checken bij de experts:

Ik heb een precision basket 18gr met open portafilter voor mijn koffie’s. Maalgraad is perfect hiervoor. Kan stevig tampen en dan keijg ik een hele mooie extractie.

De vrouw drinkt cappu’s en heeft een dicht portafilter met standaard 8/10gr (?) bakje. Als ik daar dezelfde maalgraad indoe, moet ik vrijwel niet tampen en zelfs dan druppelt de koffie erdoor.

Aanname: als ik hier ook een precision basket haal, kan ik dezelfde maalgraad gebruiken toch? Ik ga er vanuit dat de doorloop van water en opbouw van druk beter is bij zo’n basket dan bij een standaardding, waardoor deze fijnere koffie aankan.

Overgaan naar zoiets:

Niet perse, het gaat om de vorm van de puck en de ruimte boven de puck om een waterkolom te vormen.

Dus niet alleen de hoeveelheid en kwaliteit van de gaatjes speelt een rol. Ik denk dat je dit alleen kan toetsen door trail and error.

Wat ik wel weet dat in heel veel gevallen de maalgraad aangepast moet worden tussen single en double shots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:31
t14wo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:53:

Overgaan naar zoiets:

Volgens mij is het zo goed als onmogelijk om een goede single en double shot te zetten met dezelfde maalgraad. Zal er toch altijd net wat naast zitten bij 1 van de 2 shots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:12
jasperz89 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:23:
[...]

Volgens mij is het zo goed als onmogelijk om een goede single en double shot te zetten met dezelfde maalgraad. Zal er toch altijd net wat naast zitten bij 1 van de 2 shots
Ja zoiets dacht ik al. Nu heeft vrouwlief sowieso al slechte shots die rond de minuut doorlopen. }:O Alles vanaf hier is pure winst. Nu is in een latte machiatto het minder een probleem door de bak melk die erbij gaat.
Maar ik ga eens zo’n zelfde baslet als ik voor de dubbele heb aanschaffen in dd kleinste waarom je wel een ‘hele’ basket hebt. En niet zo’n trechtervorm. (Denk vanaf 12gr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
t14wo schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:16:
[...]

Ja zoiets dacht ik al. Nu heeft vrouwlief sowieso al slechte shots die rond de minuut doorlopen. }:O Alles vanaf hier is pure winst. Nu is in een latte machiatto het minder een probleem door de bak melk die erbij gaat.
Maar ik ga eens zo’n zelfde baslet als ik voor de dubbele heb aanschaffen in dd kleinste waarom je wel een ‘hele’ basket hebt. En niet zo’n trechtervorm. (Denk vanaf 12gr).
Consensus is dat single espesssos maken best lastig is. Daarom gebruiken ze in Italië de double sprout en pleuren gewoon 1 espresso weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:10

JanvD

Portretfotograaf

Een smallere basket (met verloop dus) zou prima moeten lukken. Heeft La Marzocco niet zo'n basket?

Als alle verhoudingen hetzelfde blijven hoef je niets te veranderen aan de overige parameters. (Ik heb niet uitgezocht of deze basket dezelfde verhouding heeft)

[ Voor 10% gewijzigd door JanvD op 23-02-2025 08:50 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
JanvD schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:48:
Een smallere basket (met verloop dus) zou prima moeten lukken. Heeft La Marzocco niet zo'n basket?

Als alle verhoudingen hetzelfde blijven hoef je niets te veranderen aan de overige parameters. (Ik heb niet uitgezocht of deze basket dezelfde verhouding heeft)
Elk merk heeft zo'n basket, maar in de praktijk moet je toch je maalgraad aanpassen voor single shots.

Ik gebruik die van mij eigenlijk nooit. Gebruik wel de enkele Portafilter maar dan gewoon met een 18g basket erin.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Gaggia heeft een de Classic een update gegeven naar dual boiler: de Gaggia Classic GT:

Interessante updates, ook de prijs... €1600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:31

JB

Cédric roelt!

Inmiddels al jaren heel veel plezier van onze Jura E8 (EB). Mijn broertje heeft destijds op aanraden van ons ook deze volautomaat aangeschaft en moeders drinkt dan ook heel graag “verwenkoffie” bij ons. Nu is zij helaas alleen ivm overlijden onze vader waardoor ze zichzelf in de avond vaak geen koffie meer gunt als ze alleen thuis is “want dat is toch zonde een grote pot zetten, alleen voor jezelf” of een ander excuus.

We zouden haar dus graag ook deze zelfde machine kado doen, maar ik zie inmiddels dat er ook een EC variant is. Snelle check geeft me dat je meer opties hebt met 2 tegelijk maar is er nog een ander significant verschil of sowieso gewoon gaan voor de EC?

Waarom de E8? Die kent ze inmiddels omdat ze die bij ons ook vaker bediend, dus geeft weinig (extra) uitleg.

Online zie ik bij bol opties maar zijn allemaal partners. Aanraders waar je zo’n Jura (online) beste kunt aanschaffen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-06 18:24

P_Tingen

omdat het KAN

Iemand hier ervaring met Jacobs (filter)koffie? Bij het sporten had iemand een kan met deze koffie meegenomen (weet niet precies welke variant) maar die smaakte eigenlijk best prima. Op de site van prijshamer is het voor €4,79 per 500 gr te koop, lijkt me zeker niet duur.

Normaal drink ik altijd DE filterkoffie, maar dat is voornamelijk omdat ik weet dat die wel goed is. Ik heb niet zo heel veel trek een pak koffie te kopen om er dan achter te komen dat die eigenlijk helemaal niet lekker is, maar nu er berichten zijn dat de koffie wel eens duur kan gaan worden, kan ik ófwel de hypotheek verhogen, ofwel kijken naar goedkopere merken, want zonder koffie is, nou ja, suboptimaal

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
mphilipp schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:51:
Gaggia heeft een de Classic een update gegeven naar dual boiler: de Gaggia Classic GT:
[YouTube: Gaggia Classic GT Dual Boiler Espresso Machine Review]
Ja cool. Blijft een Classic maar nu met moderne features. Maar voor die prijs zou ik iets anders kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Laatst online: 11:16
P_Tingen schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:48:
Iemand hier ervaring met Jacobs (filter)koffie? Bij het sporten had iemand een kan met deze koffie meegenomen (weet niet precies welke variant) maar die smaakte eigenlijk best prima. Op de site van prijshamer is het voor €4,79 per 500 gr te koop, lijkt me zeker niet duur.

Normaal drink ik altijd DE filterkoffie, maar dat is voornamelijk omdat ik weet dat die wel goed is. Ik heb niet zo heel veel trek een pak koffie te kopen om er dan achter te komen dat die eigenlijk helemaal niet lekker is, maar nu er berichten zijn dat de koffie wel eens duur kan gaan worden, kan ik ófwel de hypotheek verhogen, ofwel kijken naar goedkopere merken, want zonder koffie is, nou ja, suboptimaal
Jacobs = Douwe Egberts. Onderdeel van hetzelfde moederbedrijf, Jacobs Douwe Egberts (JDE). Kun je diegene niet vragen welke variant hij had en dan die kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
JB schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:29:
Inmiddels al jaren heel veel plezier van onze Jura E8 (EB). Mijn broertje heeft destijds op aanraden van ons ook deze volautomaat aangeschaft en moeders drinkt dan ook heel graag “verwenkoffie” bij ons. Nu is zij helaas alleen ivm overlijden onze vader waardoor ze zichzelf in de avond vaak geen koffie meer gunt als ze alleen thuis is “want dat is toch zonde een grote pot zetten, alleen voor jezelf” of een ander excuus.

We zouden haar dus graag ook deze zelfde machine kado doen, maar ik zie inmiddels dat er ook een EC variant is. Snelle check geeft me dat je meer opties hebt met 2 tegelijk maar is er nog een ander significant verschil of sowieso gewoon gaan voor de EC?

Waarom de E8? Die kent ze inmiddels omdat ze die bij ons ook vaker bediend, dus geeft weinig (extra) uitleg.

Online zie ik bij bol opties maar zijn allemaal partners. Aanraders waar je zo’n Jura (online) beste kunt aanschaffen?
Mister Barish is hier eerder genoemd, krijgt online prima recensies vziw en is ook prima geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-06 18:24

P_Tingen

omdat het KAN

Ja, weet ik inmiddels, het schijnt de Jacobs Krönung te zijn. Ik heb inmiddels besteld via KoffieHenk.nl, lijkt me voor tweakers een goede site :) maar omdat ik een minimale order van 30 euro moest plaatsen, ook maar een paar andere varianten in mijn mandje gegooid, 3x Jacobs en 3x Melitta, 6 verschillende soorten, 6 x 500 gram voor €34 incl verzendkosten. Zoals Herman Finkers al zei: laten wij het maar proberen....

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:28

Dennis1812

Amateur prutser

Wat "het beste" is kan ik geen antwoord op geven. Ik kan wel mijn ervaring geven.
Ik heb vorige maand een Jura J8 twin besteld bij Vos koffie. En dan de "compleet" (diverse kopjes, koffiebonen, Jura cool 1L en kopjes warmer).
Ik ben erg tevreden over Vos koffie, bestelling ging vlot, dezelfde dag verzonden.
Had in eerste instantie wat vragen. Ben gelijk gebeld door de eigenaar en alles toegelicht. Daarna tot een deal gekomen.
Paar dagen na levering op hun initiatief nog contact gehad of alles naar wens was.
Dat soort kleine dingen en snel contact vind ik prettig.

Verwacht je enkel de doos thuis en verder niets kan je gewoon naar Coolblue/mediamarkt en dan is hij ook morgen binnen. Weet alleen niet of zei ook Jura dealer officieel zijn en mogen repareren. Dat mag Vos koffie bijvoorbeeld wel in de winkel zelf binnen garantie.
(Fysieke winkel aanwezig in Medemblik)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

mphilipp schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:51:
[YouTube: Gaggia Classic GT Dual Boiler Espresso Machine Review]
Dit is marketinggewijs een misser, de Classic met zijn kostprijs van 250€ tien jaar geleden stond bekend als een goede starter, dus een model met de prijsklasse van de high-end is wat verwarrend als deze de "Classic" naam draagt.

Technisch ziet het apparaat er wel het geld waard uit, maar de naam en het uiterlijk doet vermoeden dat het een aangepaste Classic is, in plaats van de volledig opnieuw opgebouwde machine die het feitelijk is. Ik zou het toestel een kans geven op de feiten, niet op de emotie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ArjenIsM3 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:21:
[...]

Mister Barish is hier eerder genoemd, krijgt online prima recensies vziw en is ook prima geprijsd.
Ik zie in dit topic ook dat ze geen authorized Jura dealer zouden zijn. Op de website staat "authorized web dealer", is dat iets zelf verzonnen en/of anders dan normale authorized dealer :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRFfPXdRgnGrYu71pvwczbdcmuo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6VGBxIE8svzMqpdj4FpEOl4V.png?f=user_large

Ze staan wel op de website van Jura zo te zien :) https://nl.jura.com/nl/ko...Barish-Nederland-BV-11154

edit:
E8 (EC) besteld aldaar :)

[ Voor 13% gewijzigd door JB op 24-02-2025 10:25 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:22
Phuncz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:37:
[...]

Dit is marketinggewijs een misser, de Classic met zijn kostprijs van 250€ tien jaar geleden stond bekend als een goede starter, dus een model met de prijsklasse van de high-end is wat verwarrend als deze de "Classic" naam draagt.

Technisch ziet het apparaat er wel het geld waard uit, maar de naam en het uiterlijk doet vermoeden dat het een aangepaste Classic is, in plaats van de volledig opnieuw opgebouwde machine die het feitelijk is. Ik zou het toestel een kans geven op de feiten, niet op de emotie.
Ik zie vooral een dual boiler van 26cm breedte, de emoties/nostalgie is voor ons oudere personen, maar de nieuwe generatie trekt zich daar nog weinig van aan... Alleen de prijs is nog stevig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 12:08
RigolleM schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:54:
[...]

Ik zie vooral een dual boiler van 26cm breedte, de emoties/nostalgie is voor ons oudere personen, maar de nieuwe generatie trekt zich daar nog weinig van aan... Alleen de prijs is nog stevig!
De Rancilio Silvia Pro X is slechts 25CM breed voor een dual boiler en die is al even uit. Kost ook ~1450-1500 euro.
De Silvia Pro X wint niet de schoonheidsprijs maar vind ik nog steeds een stuk beter 'smoelen' dan die frankstein Gaggia Classic dual boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
RigolleM schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:54:
[...]

Vind de prijs van voor zover ik kan zien (1 NL winkel biedt hem aan) €1699 ook stevig. De Profitec Move is qua snufjes vergelijkbaar maar qua materialen en afwerking een paar treden hoger en die kost ongeveer €250 extra. Dat is op zo'n bedrag niet heel veel. En een Rancilio Silvia Pro X die net iets minder geavanceerd lijkt qua pre infusie bijvoorbeeld maar verder vergelijkbaar is kun je regelmatig oppikken voor €1400. Ook die vind ik een stuk mooier. Het design van deze GT spreekt me niet zo aan. Ziet er wat goedkoop uit, niet in de laatste plaats door die rode streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
De specialty koffie lijn van Jumbo (in samenwerking met Cornelissen Coffee Roasters) is vanaf vandaag (t/m 4 maart) in de aanbieding. Keuze uit verschillende soorten en roasts, allemaal direct trade met een SCA score van 83+. Op papier wel interessant dus, zeker gezien de kiloprijs nu tussen de €14 en €19 ligt. Doe er je voordeel mee (of niet). Ik ga in ieder geval een paar zakjes proberen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:29

Drinkt ze alleen koffie of ook de melkvarianten?
Indien alleen koffie, met af en toe cappucino dan is een E6 ook een optie. Als het alleen koffie is, dan is een E4 ook een optie. Prijsverschil tussen een E8, E6 en zeker E4 is aanzienlijk.

Werken allemaal hetzelfde, dus daar gaat ze wel uitkomen. Bij een E6 is cappuccino maken iets meer moeite tov een E8, maar echt geen rocket science. Met een E4 kun je alleen koffie maken.

Mocht je dicht bij de Duitse grens wonen, wacht dan even een aanbieding af van de Duitse MediaMarkt/Saturn. Scheelde mij op een E6 ongeveer 300eu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@B-Real dank voor meedenken! Ze geniet inmiddels van haar eerste cappuccino middels een E8 (EC). Vind vooral het gemak (voor haar) belangrijk, dus voor de E8 gekozen ook kijkende naar het reinigen enz.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:28

Dennis1812

Amateur prutser

JB schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:53:
@B-Real dank voor meedenken! Ze geniet inmiddels van haar eerste cappuccino middels een E8 (EC). Vind vooral het gemak (voor haar) belangrijk, dus voor de E8 gekozen ook kijkende naar het reinigen enz.
Waar uiteindelijk gehaald?

Veel plezier met de machine. Mooi ding.

Persoonlijk vanaf een Siemens gekomen. De Jura geeft echt veel warmere koffie en een totaal andere smaakbeleving. Had niet gedacht dat het verschil zo groot zou zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:29
JB schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:53:
Vlotte handel! :)
Rest je niets anders dan (nog) wat vaker een kop koffie te gaan drinken bij je moeder. Uit ervaring weet ik dat ze daar (onbewust) behoefte aan hebben ook al laten ze het niet altijd merken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dennis1812 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Waar uiteindelijk gehaald?

Veel plezier met de machine. Mooi ding.

Persoonlijk vanaf een Siemens gekomen. De Jura geeft echt veel warmere koffie en een totaal andere smaakbeleving. Had niet gedacht dat het verschil zo groot zou zijn.
Mr Barish :) Wel leuk om de kleine verbeteringen te zien met mijn eigen E8 (EB). Display is wat hipper, machine is ook een stuk stiller.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 16:28
Wel vaker Koepoort hier voorbij zien komen, dus ik wil dat eigenlijk eens gaan proberen. Heeft iemand een idee hoe ze de bonen branden (light, medium, dark)? Zijn er eventueel nog bonen die iemand kan aanbevelen? Zelf drink ik espresso en mijn vriendin drinkt haar koffie met een V60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Meloenen schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:54:
Wel vaker Koepoort hier voorbij zien komen, dus ik wil dat eigenlijk eens gaan proberen. Heeft iemand een idee hoe ze de bonen branden (light, medium, dark)? Zijn er eventueel nog bonen die iemand kan aanbevelen? Zelf drink ik espresso en mijn vriendin drinkt haar koffie met een V60.
Zelf 1x besteld (Brazil Yellow Bourbon) en die waren geen succes i.c.m. mijn V60. Zie ook eerdere posts. Waren aan de donkere kant van medium geroosterd dus wellicht ook geschikter voor espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-06 20:44
Misschien een hele domme vraag hoor, maar wat is de reden dat bij een Jura bij een cappuccino eerst de melk komt en daarna de espresso en bij een flat white eerst de espresso en daarna de melk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:55
De bonen van Koepoort zijn redelijk medium gebrand, in ieder geval niet dark. Ik gebruik zelf de Yellow Bourbon voor espresso en dat bevalt goed. Ik bestel ook vaak de Brazilië Capricornio koffie's, die zijn net wat "spannender" dan de Yellow Bourbon.
Hoe ze met een V60 smaken... geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Koepoort zijn goede bonen. Heb net twee kilo op. Ze zijn niet light roasted maar meer medium. Je ziet dat ook aan je filterbakje; normaal heb ik licht gebrand (koffie station) en komt het maalsel ongeveer net onder en bij Koepoort staat het een stukje boven de rand. Ik moest mijn PID naar 92 graden brengen om er een lekkere bak uit te halen. Normaal staat die op 95-97 graden.

Voor pour-over ben ik bang dat je weinig florale tonen gaat vinden. Mijn take: gewoon een zak proberen. Je kan er altijd goede espresso van zetten (al is het cappucino) :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 16:28
Bedankt voor de tips, ik ga gewoon eens een zak (of twee) proberen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
Die zijn lekker inderdaad!

Ik vind Koepoort niet de beste bonen branden (te donker en midrange), maar ook zeker niet de slechtste. Heb ze liever dan Fascino of Brandzaak, terwijl Koepoort doorgaans goedkoper is. Voor de prijs is Koepoort wel unbeatable. Wil je 'beter', dan ga je snel richting €30-35/kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-06 13:02
Newbie meldt zich!

Ik kan enorm genieten van een goede sterke espresso in een koffietentje. Begonnen met een Nespresso en toen corona kwam werd dit ivm thuiswerken toch wat te duur, dus een Philips 2200 gekocht welke zich in enkele maanden terugverdiende.

Goedkoop, okish koffie, maar ellendig apparaat. Had er al een hoop over gelezen dus vraag me af waarom ik überhaupt tot die keuze gekomen ben. Is al eens teruggegaan omdat die het niet meer deed. Binnen de garantie gerepareerd, maar nu weer zo lek als een mand. Oftewel: wil je een Philips 2200? Niet doen!

Anyway, we dwalen af. Ik heb dus zin in góede koffie. Hoelang ik er mee bezig ben maakt me niet zoveel uit. En prijs tot op zekere hoogte ook niet. Wel redelijk onderhoudsarm en ruimte. Dus niet een apparaat van een halve meter breed.

Laatst bij een vriend langsgeweest en daar een lekkere espresso op. Apparaat bekeken: Sage Barista touch (impress?) Hij zei wel dat hij er lang over deed de juiste smaak te pakken te krijgen en kan ook niet wisselen van bonen zonder hier weer dagen mee te moeten stoeien. Enfin, opgeslagen in mijn favorieten.

Dat bracht me in dit topic. Inmiddels 936 pagina's lang. Ook gezocht op Sage. Kortom: ook niet doen dus.

Maar wat dan wel? Ik ben de video's van James Hoffmann maar eens gaan bekijken. Bij de video's voor beste espressomachine onder de €1.500 kwam de Profitec pro 500 eruit. Die kost nu €1.600 zie ik. Ondank dat ik niet perse een budget heb wordt het dan met een losse maler toch wel een duur grapje. Bij de video's voor de beste machine onder de €500 ben ik even vergeten welke 2 winnaars eruit kwamen, maar bij beide moest je zelf nog gaan aanpassen. Zo'n expert ben ik nu ook weer niet. Ondanks dat ik nog wat video's wil zien mag ik zeggen dat ik best wat deskresearch heb gedaan.

Ik weet inmiddels wat ik wil (denk ik):
+ Aparte bonenmachine (lees veel over de DF54?)
+ Apart espresso-apparaat
= Goede koffie (na experimenteren uiteraard)

Welke richting moet ik denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ik ben momenteel zeer te spreken over de yellow bourbon (Brazil), medium gebrand, we hebben ook elke keer de Monsooned Malabar, licht gebrand, maar die laatste vraagt veel van je molen, hij moet erg fijn en gelijkmatig gemalen worden, anders is ie niet te haggelen. De Rwanda (niet de single origin), vond ik ook erg lekker. Verder is het uitproberen, wel jammer dat ze geen 250 gr zakjes verkopen om de bonen te kunnen testen voor je met kilos loopt te sjouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:11

DjVe

Hatsaflats!

DCNY schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:24:
Newbie meldt zich!

Ik kan enorm genieten van een goede sterke espresso in een koffietentje. Begonnen met een Nespresso en toen corona kwam werd dit ivm thuiswerken toch wat te duur, dus een Philips 2200 gekocht welke zich in enkele maanden terugverdiende.

Goedkoop, okish koffie, maar ellendig apparaat. Had er al een hoop over gelezen dus vraag me af waarom ik überhaupt tot die keuze gekomen ben. Is al eens teruggegaan omdat die het niet meer deed. Binnen de garantie gerepareerd, maar nu weer zo lek als een mand. Oftewel: wil je een Philips 2200? Niet doen!

Anyway, we dwalen af. Ik heb dus zin in góede koffie. Hoelang ik er mee bezig ben maakt me niet zoveel uit. En prijs tot op zekere hoogte ook niet. Wel redelijk onderhoudsarm en ruimte. Dus niet een apparaat van een halve meter breed.

Laatst bij een vriend langsgeweest en daar een lekkere espresso op. Apparaat bekeken: Sage Barista touch (impress?) Hij zei wel dat hij er lang over deed de juiste smaak te pakken te krijgen en kan ook niet wisselen van bonen zonder hier weer dagen mee te moeten stoeien. Enfin, opgeslagen in mijn favorieten.

Dat bracht me in dit topic. Inmiddels 936 pagina's lang. Ook gezocht op Sage. Kortom: ook niet doen dus.

Maar wat dan wel? Ik ben de video's van James Hoffmann maar eens gaan bekijken. Bij de video's voor beste espressomachine onder de €1.500 kwam de Profitec pro 500 eruit. Die kost nu €1.600 zie ik. Ondank dat ik niet perse een budget heb wordt het dan met een losse maler toch wel een duur grapje. Bij de video's voor de beste machine onder de €500 ben ik even vergeten welke 2 winnaars eruit kwamen, maar bij beide moest je zelf nog gaan aanpassen. Zo'n expert ben ik nu ook weer niet. Ondanks dat ik nog wat video's wil zien mag ik zeggen dat ik best wat deskresearch heb gedaan.

Als tijd er minder toe doet, dan zou een manual espresso machine (Cafelat Robot, Flair 58 etc.) ook een goede stap zijn. Is budget technisch ook heel wat verantwoorder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
@DCNY Kijk eens naar de Timemore Sculptor 064s, prima molen! De laatste uitvoereing van de DF64 is ook prima.

Je zou ook naar de Profitec GO kunnen kijken, onder de 1000,-

Of je start met 2e hands spul, als je de juiste merken koopt zijn die erg waardevast, wat doorverkopen om iets beters/anders te scoren makkelijk maakt.

En als je dan alles hebt, goede bonen, recent gebrand, met wat oefening komt er dan al snel een superieur bakje uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

@DCNY
Je kan beter een goede molen kopen en een zo-zo espresso apparaat dan andersom. Kijk ook even of je liever een single dosing molen hebt, of eentje met een hopper. Je workflow is wel belangrijk want dat bepaalt of je er naar uitkijkt om een espresso te maken of dat je met afgrijzen naar dat hoekje van de keuken staart :*)

Ik kan je budget niet bepalen maar Hoffmann geeft aan dat de TimeMore 064S en de DF64gen2 prima opties zijn (die zijn al eerder aangeraden). Als je een van die koopt en met het overige budget een espressomachine (Gaggia Classic kan prima, meteen wat hoger in prijs/kwaliteit kan bv ook de Profitec Go, of nog verder de Lelit Mara X) dan zit je zeker goed.

Wat je koopt is in ieder geval redelijk waardevast, waar je hooguit 20% op inlevert. Veel succes!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
DCNY schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:24:
Newbie meldt zich!

Molen, is vaker aangegeven, het belangrijkste de DF54 is prima om mee te beginnen, heb hem zelf gehad om het single dosen te ervaren, sinds kort een upgrade ook weer voor single dose. Zou met single dose beginnen wat je er aan Gr bonen in stopt komt er ook weer uit, met een grote hopper wil er nog wel eens 1 a 2 gram verschil inzitten zeker in de wat goedkopere prijsklasse molens.

Een Gaggia is ook prima om mee te beginnen, regelmatig goede 2e hands te koop, een goede optie voor de Gaggia is om er voor €120 een PID meter in te laten zetten.
Zit je ruim onder de €1000, leuk om goed mee te beginnen zonder dat het gelijk een mega bedrag kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 18:19
@DCNY Ik heb halverwege vorig jaar een Lelit Anna (PL41TEM, met temperatuur controller) gekocht voor ~€500, deels omdat die met ~25cm breed mooi compact is. Na even oefenen en uitzoeken ben ik er nu nog steeds erg blij mee.

Houd er wel rekening mee dat je waarschijnlijk ook nog wat accessoires nodig hebt. Ik vond een goede tamper en een melkkannetje essentieel, en daarnaast waren een trechter voor bij de maler en een uitklopbakje ook erg handig. Op het internet wordt de unieke afmeting van de filter van deze Lelit hierbij als nadeel genoemd omdat dat dat het moeilijker zou maken om (goedkope) accessoires te vinden, maar dat was niet mijn ervaring. Hoogstens dat er wat minder variatie is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
Zonder een heel lang verhaal er van te maken; moet je denken in de richting van €1.000 (tweedehands) of €1.500 (nieuw) voor een losse maler en machine, als jouw wens is om een goede espresso te produceren.

Daaronder kun je wel wat experimenteren met handmalers en een Aeropress of Flair, maar als je een groot liefhebber bent en 7 dagen per week 3-4 bakjes (of als je met z'n tweeen bent 6-8) per dag maakt, wordt je dat snel zat. Als je geen liefhebber bent dan ben je het ook snel zat.

Kijk tweedehands. Rocket, Profitec, Lelit en zo zijn er nog wel een 5-10tal merken merken (Expobar, Bezzera, Magister schieten me zo te binnen) zijn gebouwd om met goed onderhoud 30 jaar mee te gaan. Als je een 10 jaar oude machine voor €600 koopt waar een beetje voor gezorgd is (ga daar niet van uit, maar hou rekening met een onderhoudsbeurt a €150), dan kun je daar lang genoeg van genieten om er achter te komen of je het leuk vindt. Anders verkoop je hem voor hetzelfde bedrag weer door.

Maler gewoon een Specialita of DF64 ofzo kopen. Geldt hetzelfde voor. Gaan 10+ jaar mee, en als je er tweedehands eentje kunt vinden (beste via fora) zul je daar nauwelijks op verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
Ja wat sommige al aangeven je kan tweedehands iets kopen wat je weer kan verkopen met weinig verlies mocht het toch niets zijn voor je. Zelf ook begonnen met een Bezzera BZ09 voor 300 euro, en die later voor hetzelfde bedrag weer verkocht.

Of wat iemand al aangeeft een nieuwe Flair58 of Robot.
Staan zat SD of hopper molens op Marktplaats. Zelf nog een Lagom Casa te koop staan op MP 😉
Je kan het zo gek maken in koffieland als je wilt maar ook met een klein budget kan je een prima set aanschaffen met een uitstekend resultaat.
Veel plezier mocht je het avontuur aangaan.

Vandaag via Ali een mini uitkloplade binnen gekregen. Onder de indruk _/-\o_ en beter dan de Saint Anthony Industries Versie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqwVtcv-rdpqKJRYBWtV7L72yYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGtI8K1MoGZE2kn3TQQ4Pxal.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door robbynaish op 26-02-2025 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-06 13:02
Thanks allen voor de vele reacties! Ik ga me er eens verder in verdiepen en hoop binnenkort wat te kunnen showen :)

Wordt denk wel een automatische maler en machine. Heb wel genoten van filmpjes van die handbediende apparaten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
DCNY schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:08:
Thanks allen voor de vele reacties! Ik ga me er eens verder in verdiepen en hoop binnenkort wat te kunnen showen :)

Wordt denk wel een automatische maler en machine. Heb wel genoten van filmpjes van die handbediende apparaten :D
Dan hoef je hier niet meer te komen ;)
Pagina: 1 ... 234 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1