Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Het is mij veel te laat om op je langs post uitgebreid in te gaan, maar je maakt een hoop fouten en aannames in je tekst, zoals je linkje naar maalschijven die een vergelijk maakt over iets waar wij het helemaal niet over hadden. Ik weet van een hoop dingen weinig en van maar een paar dingen veel. Koffie is een van de dingen waar Ik bovengemiddeld veel van weet.
En daarmee ben ik geen koffiesnob die een Rembrandt in zijn latte tekent, maar iemand die gewoon de verschillen kent en geproefd heeft en durft te beweren dat die verschillen groot zijn tussen jouw apparaat en wat een barista doet en kan. Ik zou je bijna uitnodigen bij mij thuis voor een echte espresso of cappuccino, maar ik ben bang dat je niet te overtuigen valt en dus laat ik het hierbij.

[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 31-03-2018 00:21 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:13
gambieter schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:57:

Daarom heb je dan ook reis espressomachines ;)
Ik heb een verlengde bus, dan vind ik zo`n klein reismachientje nooit meer terug. ;)
Zo`n doos in een hoek zie je nog staan.......en sowieso alleen voor gebruik in een appartement of huisje, mijn omvormer geeft maar 1500 Watt, koffiezetten in de auto gaat niet lukken on the fly.

Nomad schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:08:
[...]

Het is mij veel te laat om op je langs post uitgebreid in te gaan, maar je maakt een hoop fouten en aannames in je tekst. Ik weet van een hoop dingen weinig en van maar een paar dingen veel. Koffie is een van de dingen waar Ik bovengemiddeld veel van weet.
En daarmee ben ik geen koffiesnob die een Rembrandt in zijn latte tekent, maar iemand die gewoon de verschillen kent en geproefd heeft en durft te beweren dat die verschillen groot zijn tussen jouw apparaat en wat een barista doet en kan. Ik zou je bijna uitnodigen bij mij thuis voor een echte espresso of cappuccino, maar ik ben bang dat je niet te overtuigen valt en dus laat ik het hierbij.
Over aannames gesproken. ;)
Ik maak je niet uit voor koffiesnob, geef alleen aan dat ik snap dat koffiezetten een ritueeltje kan zijn en dat het altijd beter kan. Daar hoef je me niet van te overtuigen hoor.
Ritueeltje is ook niet denigrerend bedoeld, iedereen heeft zijn eigen koffiezetmanier voor een lekker bakkie.
Waar moet je me verder van overtuigen? Leg maar uit wat ik allemaal fout heb en wat ik allemaal verkeerd aanneem.
Verschillende hoeveelheden koffie gebruiken, wat een simpele druk op de knop is? Consistentere malers? Gebruikte druk? Dat het altijd beter kan?
Tussen een simpel echt lekker bakkie en dat perfecte bakkie waarbij je alles helemaal zelf wil controleren zit een wereld van verschil, het verschil tussen gemak en hobby.
Je vergelijkt imo dan ook appels met peren, de Pico is geen Pro-machine, wel imo een hele goede voor ca. 600 euro.
Niet helemaal eerlijk vergelijken dus imo; pro vs betaalbaar, de ene zetmethode met de andere, gemak tegen intensief.

Net zoals je uitlegt dat in vrijwel alle pro-malers metalen maalschijven zitten want dat is beter.
Je wilt er zelfs om wedden.
Ik dacht dat je een weddenschap aanging als je de uitkomst niet helemaal zeker weet en daarop gokt. ;)
Maar ik heb me nooit echt in dat malen verdiept, zolang het maar consistent is en koel blijft dacht ik, jij zult vast beter weten waarom keramische schijven inferieur zijn tov metalen. ;)

Metaal wordt warm en slijt sneller en keramische schijven zijn duurder begreep ik.
Ook een andere bron meldt dat keramische maalschijven, ondanks dat staal scherper is, langer meegaan en de koffie een complexere smaak en meer body geeft, en bij uitstek geschikt zijn voor espresso. (en de meerderheid tegenwoordig keramisch prefereert)
Metaal zou dan eigenlijk weer niet geschikt zijn voor espresso, wel consistenter malen en een vlakkere, schone smaak geven, juist door die egale maling waarin weinig microdeeltjes voorkomen die voor die complexere smaak zorgt die keramische schijven geven.

Ik denk dat het dus is wat je voorkeur geniet welke maling je prefereert, net zoals met alles, de een vindt dit lekker, de ander dat.
En hoe lang maalschijven meegaan? De fabrikant geeft altijd aan na hoeveel kilo koffie je ze vervangen moeten.

[ Voor 74% gewijzigd door Teijgetje op 31-03-2018 02:07 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Voor de andere lezers hier wilde ik wat tegengas geven aan je verhaal, zodat niet iedereen zomaar iets koopt omdat ze hier lazen dat die perfect was. Dat is nu gelukt, ik merk dat ik niet zo'n zin meer heb om jou te overtuigen. Ik geloof dat ik het prima vind zo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Nomad schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 09:10:
Voor de andere lezers hier wilde ik wat tegengas geven aan je verhaal, zodat niet iedereen zomaar iets koopt omdat ze hier lazen dat die perfect was. Dat is nu gelukt, ik merk dat ik niet zo'n zin meer heb om jou te overtuigen. Ik geloof dat ik het prima vind zo :).
Ik snap nog steeds niet waar je me van moet overtuigen? En wanneer je dat geprobeerd hebt als je er niet zo`n zin meer in hebt.
Jouw tegengas kwam, ondanks dat ik me er niets van aan moest trekken, over als ; Leuk dat je het lekker vindt maar zo`n volautomaat heeft niets met goede koffie te maken, zo`n automaat doet maar wat en het filmpje is gewoon b*llshit.
Een beetje alsof een volautomaat (hier) vloeken in de kerk is.
Zelfs zo erg dat je bang was dat door mijn ene post in 24 pagina`s over hoe je het allerlekkerste bakkie maakt, mensen massaal volautomaten aan gaan schaffen.
Want wat een barista met koffie kan, dat is niet te evenaren, koffiezetten is (een) kunst.

Maar misschien kan ik jou dan overtuigen? >:)
Jouw Cellini, Sette en toebehoren kosten nieuw ca. 2500+ schat ik, daar zet je dan wel een super bakkie koffie mee.
Maar je zegt zelf maar 4 espresso`s per week te drinken.
Je ouders zijn blij met hun volautomaat.
Jij vindt filterkoffie ook prima eigenlijk.

Je zou de boel kunnen omruilen voor een volautomaat, de Pico is iets kleiner als de Cellini schat ik, dan hou je plaats over.
Maar er zijn natuurlijk veel betere, duurdere.
Bij Koffiediscounter.nl kun je een machine kopen en die weer terugbrengen als hij niet bevalt.
Kan je experimenteren met instellingen.
En ik kan me ook niet voorstellen dat je dan met één druk op de knop niet een lekkerder bakkie zet dan filterkoffie, ook al is het geen pistonmachine.
Of dat je vriendin voortaan simpel thee en warme (choco)melk er mee maakt.

Schept ook meteen een schoonmaakband, zo`n machine die je allebei gebruikt ipv machines die alleen jij gebruikt.
Win-win-win-win-win situatie. ;) (aanschafprijs-ruimte-smaak tov filterkoffie-vriendin ook-schoonmaakhulp)

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 31-03-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-05 13:16
Voor de werkweek gebruik ik een krups EA8160 deze maalt en zet prima koffie voor mij, omdat ik het toch leuk vind om er mee bezig te zijn heb ik voor het weekend omdat ik dan wat meer tijd heb een Bialetti moka express gekocht. Na wat lees werk heb ik begrepen dat het beter is om verse bonen te malen en gemalen koffie te kopen.

Nu bestel ik altijd mijn bonen bij Fascino en zou ik dus de bonen voor de Krups ook kunnen gebruiken voor de Bialetti, alleen heb ik dan een maler nodig.
Iemand tips voor een goede betaalbare maler?? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:54
Teijgetje schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 14:25:
[...]

Ik snap nog steeds niet waar je me van moet overtuigen? En wanneer je dat geprobeerd hebt als je er niet zo`n zin meer in hebt.
Jouw tegengas kwam, ondanks dat ik me er niets van aan moest trekken, over als ; Leuk dat je het lekker vindt maar zo`n volautomaat heeft niets met goede koffie te maken, zo`n automaat doet maar wat en het filmpje is gewoon b*llshit.
Een beetje alsof een volautomaat (hier) vloeken in de kerk is.
Zelfs zo erg dat je bang was dat door mijn ene post in 24 pagina`s over hoe je het allerlekkerste bakkie maakt, mensen massaal volautomaten aan gaan schaffen.
Want wat een barista met koffie kan, dat is niet te evenaren, koffiezetten is (een) kunst.

Maar misschien kan ik jou dan overtuigen? >:)
Jouw Cellini, Sette en toebehoren kosten nieuw ca. 2500+ schat ik, daar zet je dan wel een super bakkie koffie mee.
Maar je zegt zelf maar 4 espresso`s per week te drinken.
Je ouders zijn blij met hun volautomaat.
Jij vindt filterkoffie ook prima eigenlijk.

Je zou de boel kunnen omruilen voor een volautomaat, de Pico is iets kleiner als de Cellini schat ik, dan hou je plaats over.
Maar er zijn natuurlijk veel betere, duurdere.
Bij Koffiediscounter.nl kun je een machine kopen en die weer terugbrengen als hij niet bevalt.
Kan je experimenteren met instellingen.
En ik kan me ook niet voorstellen dat je dan met één druk op de knop niet een lekkerder bakkie zet dan filterkoffie, ook al is het geen pistonmachine.
Of dat je vriendin voortaan simpel thee en warme (choco)melk er mee maakt.

Schept ook meteen een schoonmaakband, zo`n machine die je allebei gebruikt ipv machines die alleen jij gebruikt.
Win-win-win-win-win situatie. ;) (aanschafprijs-ruimte-smaak tov filterkoffie-vriendin ook-schoonmaakhulp)
toon volledige bericht
Niet zo verongelijkt.... Niemand zegt hier dat een volautomaat vloeken in de kerk is maar een volautomaat is geen halfautomaat en de hele marketingcrap die het filmpje over je uitbraakt heeft die teneur wel. De zetmethodiek is essentieel anders en daar gaat het om: 9 bar druk of 1 + een beetje bar druk, grove vs fijne maling, verdiep je eens in wat dat voor de smaak van je koffie doet. Maw: De espresso die jouw volautomaat is niet wat een espresso eigenlijk is. Het is wel een stevige koffie met een extractieverhouding die lijkt op die van een traditionelen espresso maar daar houdt de vergelijking op. Niet erg, maar laten we het wel even in perspectief plaatsen. Als je gewoon met een druk op de knop een redelijke koffie wil zetten, kiest voor "gemak" is een volautomaat een prima keuze. Filterkoffie is een ander verhaal. Kennelijk is espresso het referentiepunt voor veel mensen maar als je dat los laat kan filterkoffie een geweldige koffie geven die echt niet onder doet voor wat voor koffie dan ook. Als je zin hebt om te komen proeven: Be my guest en stuur een DM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 14:25:
[...]

Hier zowel een volautomaat (Philips Saeco) als filter (Hario V60, papieren filters waar je zelf heet water opgiet), de volautomaat wint op gebruiksvriendelijkheid, stekker erin, zorgen dat er water en bonen inzitten en je hebt een minuut na een druk op de knop koffie. Nadeel van de volautomaat is dat het onderhoud vereist, schoonmaken van de binnenkant. Nadeel van de filter is dat je bonen moet malen en water moet koken en vervolgens handmatig moet opgieten.

Bovenstaande voor- en nadelen zijn heel oppervlakkig en voor mij niet doorslaggevend. Mijn ervaring is dat volautomaten (dus gebaseerd op mijn beperkte ervaring) minder instelmogelijkheden hebben, ja je kan heel grof de maalgraad instellen, maar niet zo nauwkeurig dat je rekening kan houden met hoe oud de koffie is (bijvoorbeeld als je iets fijner wil voor koffie die een week oud is of wat nuance aanbrengen voor een andere koffie of branding). Daarnaast is de maling van de Saeco (relatief goedkope machine +- 300 euro) op de fijnste stand van de machine al veel te grof voor espresso, dat zal bij duurdere machines ongetwijfeld beter zijn.

Die nadelen die ik noem voor de Saeco zorgen ervoor dat verschillende goede (en verse) bonen er allemaal hetzelfde uitkomen, drie espressos of koffies van verschillende bonen kun je niet terugleiden naar de zak waar ze uitkomen. Bij filterkoffie lukt me dat prima.

Bij filterkoffie ben je van al die problemen af, je koopt een goede maler (voor filterkoffie hoef je niet zo'n fijne maler als voor espresso, dus malers voor filter zijn goedkoper), filters en een Hario / Chemex dingetje en je kunt voor relatief weinig geld (vergeleken met een beetje volautomaat) en vrijwel zonder onderhoud (alleen de maler om de paar maanden schoonmaken) hele goede koffie zetten. Het enige wat je er niet mee kunt is espressos maken.

De kwaliteit van de koffie is natuurlijk wel afhankelijk van de koffiebonen die je erin stopt, zie daarvoor het stuk in de OP over verse bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
bszz schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:24:
[...]

Niet zo verongelijkt.... Niemand zegt hier dat een volautomaat vloeken in de kerk is maar een volautomaat is geen halfautomaat en de hele marketingcrap die het filmpje over je uitbraakt heeft die teneur wel. De zetmethodiek is essentieel anders en daar gaat het om: 9 bar druk of 1 + een beetje bar druk, grove vs fijne maling, verdiep je eens in wat dat voor de smaak van je koffie doet.

Als je zin hebt om te komen proeven: Be my guest en stuur een DM
Verongelijkt? Misschien wel, omdat er gelijk appels met peren vergeleken worden. ;)
En er is maar één puristische weg om goede espresso te zetten blijkbaar.

Ik kwam nergens op T.net de PicoBaristo tegen en dacht dat hij in dit topic thuishoorde.
Om vervolgens "de oren gewassen" te krijgen dat onderhand alleen koffiezetten met een pistonmachine en een vlakke metalen 82 mm maalschijf echte espresso op kan leveren, want dan kan je alles variëren qua consistente maling, waterdruk, zettijd, aandrukkracht etc.
Dat reclamefilmpje? ....één en al leugens.
En ik wil het maar niet snappen, die smaak, dat aroma, die maling, die bereiding........zo anders. ;)

Het ultieme bakkie, waar jullie het over hebben, is een heel ander verhaal.

Ik ben geen purist en heb nooit beweert dat de Pico de beste koffie zet, wel dat hij imo perfect 11 drankjes maakt die je simpel aanpast aan jouw smaak, snel is, grotendeels zelfreinigend, en heel onderhoudsvriendelijk, de zetgroep mag zelfs de vaatwasser in.
Ik drink een pond gemalen koffie per week en heb daar een half uur onderhoud van, wbt. machine/melkkan schoonmaken, vullen en legen.
Ik denk dat de gemiddelde pistonopzet meer onderhoud en werk vergt voor 70 bakkies.
En als ik uitleg op wat je allemaal wel simpel kan veranderen, waterhoeveelheid, koffiehoeveelheid, temperatuur, maling (met sleutel), (zettijden past hij zelf aan) zodat je zelf dat in kan stellen naar smaak, eventueel per bakkie handmatig naast je eigen voorinstellingen, dan is dat blijkbaar toch niet genoeg voor de echte espresso? Want daarvoor moet je echt alles zelf kunnen kontrolleren.
Het lijkt er op, maar nee hoor.....redelijk hooguit.
Espresso is toch gewoon een verzamelnaam, ontstaan in Italië vanwege de behoefte snel voor één persoon koffie te zetten?
Alles is echt, met welke druk, maling of zetmethode dan ook, maar er is inderdaad verschil in smaak, van bitter tot boeketten waar je de hele koffieteeltstreek in terug proeft.
Wat jij lekker vindt als espresso dus.....maar alles is echte espresso.
(Als purist zou je zelfs eigenlijk (alleen) bittere espresso met veel suiker moeten waarderen, dat is toch de oorsprong. ;) )
Maar met een Kyocera handmaler en een Bialetti Moka Express kun je ook prima espresso zetten.
Daar is die druk inderdaad 1+ bar en heb je de maalgraad helemaal in eigen hand. Voor machines is blijkbaar 8-9 bar heel normaal maar hier weer niet.

Nogmaals, ik snap dat je als je alles in de hand hebt, eventueel met duizenden euro`s aan apparatuur, je het ultieme bakkie espresso kan zetten.
Ik lees her en der zelfs dat er mensen zijn die pas hun espresso drinken als die helemaal perfect is en ze desnoods de eerste bakkies weggooien, want niet perfect genoeg.....
Ook jij wil me laten proeven wat echte espresso is geloof ik, en gezien je in de horeca zit zal je daarvoor dan meer geïnvesteerd hebben in machines dan 600 euro denk ik?
En ik geloof je dat dat een heel goed bakkie espresso is, maar een eerlijker vergelijk is als ik dan de Pico meeneem, instel naar jouw maalgraad, waterhoeveelheid en temperatuur, met jouw bonen, en dan pas vergelijken qua smaak en cremalaagje.
(of bedoel je filterkoffie, daarvan heb ik ook nooit beweert dat een versgemalen bakkie niet lekker kan zijn ;) )

Maar wil je echt eerlijk zijn qua smaak en boeket dan zet je aankoopbedrag tegen aankoopbedrag en vergelijkt dan met dezelfde instellingen en dezelfde koffie, dan kan je nog enigszins eerlijk zetmethoden met elkaar vergelijken.
Als je dan ook nog de jaarlijkse/meerjarige kosten van koffie en onderhoud meeneemt kan je ook nog kijken wat uiteindelijk het goedkoopste lekkere bakkie is per individu. ;)
(Ik bv. drink sowieso teveel koffie voor een pistonmachine (te veel werk) en verdien mijn machine in een jaar terug op koffiekosten alleen tov een Nespresso-apparaat)
Als je gewoon met een druk op de knop een redelijke koffie wil zetten, kiest voor "gemak" is een volautomaat een prima keuze.
Ik denk dat hier het zere punt ligt. ;)
Een goed ingestelde volautomaat zet meer dan een redelijke koffie.
Nespresso zet goede koffie, een goede automaat overtreft dat tegen 1/3 van alleen al de koffiekosten met een simpele druk op een knop, dus een dure machineaanschaf verdien je terug bij een beter bakkie verse koffie.
Gelukkig verschillen smaken en heeft niet iedereen het smaakvermogen van Alfred Peek, en zijn er meer lekkere bakkies dan maar één. ;)

Uiteindelijk gaat het volgens mij om je boon wat voor koffie je lekker vindt, hoe je hem ook zet.

(tot zover dit onbedoelde reclameblokje voor de PicoBaristo, we gaan nu weer terug naar Hilversum. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Teijgetje schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:03:
[...]

Verongelijkt? Misschien wel, omdat er gelijk appels met peren vergeleken worden. ;)
En er is maar één puristische weg om goede espresso te zetten blijkbaar.

Ik kwam nergens op T.net de PicoBaristo tegen en dacht dat hij in dit topic thuishoorde.
Om vervolgens "de oren gewassen" te krijgen dat onderhand alleen koffiezetten met een pistonmachine en een vlakke metalen 82 mm maalschijf echte espresso op kan leveren, want dan kan je alles variëren qua consistente maling, waterdruk, zettijd, aandrukkracht etc.
Dat reclamefilmpje? ....één en al leugens.
En ik wil het maar niet snappen, die smaak, dat aroma, die maling, die bereiding........zo anders. ;)

Het ultieme bakkie, waar jullie het over hebben, is een heel ander verhaal.

Ik ben geen purist en heb nooit beweert dat de Pico de beste koffie zet, wel dat hij imo perfect 11 drankjes maakt die je simpel aanpast aan jouw smaak, snel is, grotendeels zelfreinigend, en heel onderhoudsvriendelijk, de zetgroep mag zelfs de vaatwasser in.
Ik drink een pond gemalen koffie per week en heb daar een half uur onderhoud van, wbt. machine/melkkan schoonmaken, vullen en legen.
Ik denk dat de gemiddelde pistonopzet meer onderhoud en werk vergt voor 70 bakkies.
En als ik uitleg op wat je allemaal wel simpel kan veranderen, waterhoeveelheid, koffiehoeveelheid, temperatuur, maling (met sleutel), (zettijden past hij zelf aan) zodat je zelf dat in kan stellen naar smaak, eventueel per bakkie handmatig naast je eigen voorinstellingen, dan is dat blijkbaar toch niet genoeg voor de echte espresso? Want daarvoor moet je echt alles zelf kunnen kontrolleren.
Het lijkt er op, maar nee hoor.....redelijk hooguit.
Espresso is toch gewoon een verzamelnaam, ontstaan in Italië vanwege de behoefte snel voor één persoon koffie te zetten?
Alles is echt, met welke druk, maling of zetmethode dan ook, maar er is inderdaad verschil in smaak, van bitter tot boeketten waar je de hele koffieteeltstreek in terug proeft.
Wat jij lekker vindt als espresso dus.....maar alles is echte espresso.
(Als purist zou je zelfs eigenlijk (alleen) bittere espresso met veel suiker moeten waarderen, dat is toch de oorsprong. ;) )
Maar met een Kyocera handmaler en een Bialetti Moka Express kun je ook prima espresso zetten.
Daar is die druk inderdaad 1+ bar en heb je de maalgraad helemaal in eigen hand. Voor machines is blijkbaar 8-9 bar heel normaal maar hier weer niet.

Nogmaals, ik snap dat je als je alles in de hand hebt, eventueel met duizenden euro`s aan apparatuur, je het ultieme bakkie espresso kan zetten.
Ik lees her en der zelfs dat er mensen zijn die pas hun espresso drinken als die helemaal perfect is en ze desnoods de eerste bakkies weggooien, want niet perfect genoeg.....
Ook jij wil me laten proeven wat echte espresso is geloof ik, en gezien je in de horeca zit zal je daarvoor dan meer geïnvesteerd hebben in machines dan 600 euro denk ik?
En ik geloof je dat dat een heel goed bakkie espresso is, maar een eerlijker vergelijk is als ik dan de Pico meeneem, instel naar jouw maalgraad, waterhoeveelheid en temperatuur, met jouw bonen, en dan pas vergelijken qua smaak en cremalaagje.
(of bedoel je filterkoffie, daarvan heb ik ook nooit beweert dat een versgemalen bakkie niet lekker kan zijn ;) )

Maar wil je echt eerlijk zijn qua smaak en boeket dan zet je aankoopbedrag tegen aankoopbedrag en vergelijkt dan met dezelfde instellingen en dezelfde koffie, dan kan je nog enigszins eerlijk zetmethoden met elkaar vergelijken.
Als je dan ook nog de jaarlijkse/meerjarige kosten van koffie en onderhoud meeneemt kan je ook nog kijken wat uiteindelijk het goedkoopste lekkere bakkie is per individu. ;)
(Ik bv. drink sowieso teveel koffie voor een pistonmachine (te veel werk) en verdien mijn machine in een jaar terug op koffiekosten alleen tov een Nespresso-apparaat)

[...]

Ik denk dat hier het zere punt ligt. ;)
Een goed ingestelde volautomaat zet meer dan een redelijke koffie.
Nespresso zet goede koffie, een goede automaat overtreft dat tegen 1/3 van alleen al de koffiekosten met een simpele druk op een knop, dus een dure machineaanschaf verdien je terug bij een beter bakkie verse koffie.
Gelukkig verschillen smaken en heeft niet iedereen het smaakvermogen van Alfred Peek, en zijn er meer lekkere bakkies dan maar één. ;)

Uiteindelijk gaat het volgens mij om je boon wat voor koffie je lekker vindt, hoe je hem ook zet.
Wie op zoek is naar de juiste boon/smaak kan zoeken in de interactieve bonenwijzer, dat scheelt al zakken met koffie proberen omdat een ander dat lekker vindt. ;) (bron)

(tot zover dit onbedoelde reclameblokje voor de PicoBaristo, we gaan nu weer terug naar Hilversum. ;) )
toon volledige bericht
Goed, ik hou er ook mee op. Ik had je graag willen laten ervaren wat er in verschillende bonen voor smaken kan zitten en hoe verschillende factoren (branding, maling, zetwijze, dosering, watertemperatuur) invloed hebben op de smaak. Of je iets lekker vind doe ik geen uitspraak over.... Maar ja, je staat er blijkbaar niet voor open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
bszz schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:12:
[...]

Goed, ik hou er ook mee op. Ik had je graag willen laten ervaren wat er in verschillende bonen voor smaken kan zitten en hoe verschillende factoren (branding, maling, zetwijze, dosering, watertemperatuur) invloed hebben op de smaak. Of je iets lekker vind doe ik geen uitspraak over....
Ik heb proeverijen (cuppings) gedaan en weet echt wel verschil te proeven.
Ik schrijf ook dat ik prima snap dat die factoren invloed hebben en een andere smaak geven.
Maar je kent vast ook horecagelegenheden genoeg waar ze maar met één machine, bonensoort en maalgraad een uitstekende espresso, cappucino, latte etc serveren, zonder barista.

De zoektocht naar het ultieme bakkie, wat jij dus kan maken, is inderdaad een ander verhaal.
En als koffiezetten een hobby is, wie houdt je tegen? ;)

Maar net zoals alle wegen naar Rome leiden, zijn er imo meer manieren om een echt lekker bakkie te zetten.
Maar ja, je staat er blijkbaar niet voor open.
Hou het daar maar op, of noem het lui. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:40
Teijgetje schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:03:
[...]

Onzinnige stelling.
Buiten de branding om is gewoon niet elke boon geschikt voor elke zetmethode.

Probeer bijvoorbeeld maar eens een fatsoenlijke geisha te zetten met een volautomaat of moka potje.
Of probeer een zware yemen door een halfautomaat te halen.

Totaal irrelevant maar wel noemenswaardig:
ik heb nog nooit een koffie uit een volautomaat gehad die ik écht lekker vond. :p

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:39:
[...]
Maar je kent vast ook horecagelegenheden genoeg waar ze maar met één machine, bonensoort en maalgraad een uitstekende espresso, cappucino, latte etc serveren, zonder barista.
Als die koffie met minimale moeite ook "uitstekend" zou zijn dan zijn alle technieken die hier besproken worden eigenlijk overbodig? Ze hoeven immers maar die horecagelegenheden die jij noemt na te doen en ze hebben ook "uitstekende" koffie.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Drogredenen herkennen 4 - de bewijslast ontduiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]
Ik ken genoeg horecageledenheden waar ze in zo'n situatie acceptabele koffie zetten. En ook op kantoor is wat er uit een Jura of WMF apparaat komt goed te drinken.

Maar uitstekend - nee - dat is daar een klasse van verwijderd. Een ruime negen of een tien is uitstekend. Acceptabele koffie is een ruime zes of zeven…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Acceptabel is ook zo relatief.
Ik zit bijna wekelijks wel in een situatie waar een 1 of 2 acceptabel zou zijn.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
[...]

En als koffiezetten een hobby is, wie houdt je tegen? ;)

[...]
Ehh het is geen hobby, koffie is m'n werk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Raymond P schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:14:
[...]

Onzinnige stelling.
Buiten de branding om is gewoon niet elke boon geschikt voor elke zetmethode.

Probeer bijvoorbeeld maar eens een fatsoenlijke geisha te zetten met een volautomaat of moka potje.
Of probeer een zware yemen door een halfautomaat te halen.
Haal je altijd iets wat je niet zelf kunt bereiden.............? Ovenschotels in de koekenpan doen is ook bakken? Lees je ook nooit een gebruiksaanwijzing? Koop je een voetbal terwijl je wilt tennissen omdat er bal op staat?
Ik eigenlijk niet, dus zou ik die bewuste bonen lekker vinden, geproefd bij een cupping, dan zou ik vast informeren hoe ik dat zelf kan maken.
Andersom kun je (geloof ik) ook bonen uitzoeken die je lekker vindt, met de juiste branding, die je wel zelf kunt bereiden, wat voor zetmethode je ook gebruikt. Maar daar kan ik natuurlijk ook helemaal naast zitten.

Verwijderd1 schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:14:

Als die koffie met minimale moeite ook "uitstekend" zou zijn dan zijn alle technieken die hier besproken worden eigenlijk overbodig? Ze hoeven immers maar die horecagelegenheden die jij noemt na te doen en ze hebben ook "uitstekende" koffie.

[video]
Ik noem geen horecagelegenheden. Maar er zijn er zat met een goed bakkie koffie. Jij kent er blijkbaar geen.
En waar je vandaan haalt dat alle technieken, buiten die van die goede horeca dan, weg kunnen?
Doe je niet erg dramatisch?
Het ultieme bakkie is een ander verhaal...............maar daar heb ik het nooit over gehad.
Dat is jullie ding, die perfectie.
Een soort van moleculair koken en vergetend dat haute cuisine ook heel lekker kan zijn, maar dan met koffie.
Dat jij de koffie die je "buiten" of niet door de echte barista gemaakt classificeert als slecht, is een beetje flauw en ik denk onterecht naar velen.
Misschien moet je je eigen filmpje bekijken, dan durf je misschien ook nog eens ergens anders een bakkie te nemen. ;)
bszz schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:20:

Ehh het is geen hobby, koffie is m'n werk....
Dat vermoeden had ik al, dus van je hobby je werk gemaakt? ;).
Maar dan heb je een nog duurdere opstelling dan de gemiddelde al belachelijk veel geld investerende koffie-hobbyist............ en dan zijn volautomaten helemaal tegen het zere been. ;)

Om aan de hele discussie maar een eind te maken, Soesterberg is niet al te ver weg.
Ik zal eens kijken wanneer ik tijd heb en je dm-en.
Dan kan jij me overtuigen met jouw kunstjes met dure apparaten, dat is niet zo moeilijk, en laat ik de Pico met jouw bonen een bakkie maken.
Mag jij eindoordelen dat dat bocht is. (Ik verwacht niet anders >:) )

Dan kunnen we na die test tenminste gerust hier concluderen dat met de juiste apparatuur en zetmethode je een ultiem lekker bakkie kan zetten van elke boon.

(pakt cappucino >:) )

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 01-04-2018 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 1 april 2018 @ 18:22:
[...]

Ik noem geen horecagelegenheden. Maar er zijn er zat met een goed bakkie koffie. En waar je vandaan haalt dat alle technieken, buiten goede horeca dan, weg kunnen?
Doe je niet erg dramatisch?
Je zegt letterlijk "horecagelegenheden genoeg waar ze maar met één machine, bonensoort en maalgraad een uitstekende espresso, cappucino, latte etc serveren, zonder barista". Als die koffie dan zo uitstekend is, waarom zou je dan nog een goede barista opleiden of de maalgraad aanpassen?

Misschien bedoel je in plaats van "uitstekend" acceptabel, daar kan ik wel inkomen.
Het ultieme bakkie is een ander verhaal...............maar daar heb ik het nooit over gehad.
Dat jij de koffie die je "buiten" of niet door de echte barista gemaakt classificeert als slecht, is een beetje flauw.
Misschien moet je je eigen filmpje bekijken, dan durf je misschien ook nog eens ergens anders een bakkie te nemen. ;)
Ik classificeer helemaal niets als slecht, ik zeg alleen dat acceptabele espresso "uitstekend" noemen wat overdreven is. Vergelijk het met boterhammen, als je iedere dag verse volkorenboterhammen eet dan creëer je voor jezelf een soort verwachtingspatroon, als je dan op een ochtend fabrieksbrood wat al een paar dagen gelegen heeft voorgeschoteld krijgt dan ben je ongetwijfeld teleurgesteld. Dat wil niet zeggen dat die fabrieksboterhammen per se slecht zijn, maar ze winnen het niet van de boterhammen die je gewend bent. En dat is het hele punt, wat is je verwachtingspatroon en in hoeverre voldoet een bepaald product daaraan.

Overigens lijk je koffie en espresso uitwisselbaar te gebruiken terwijl daar grote verschillen tussen zitten. Zoals ik eerder al zei is het veel makkelijker en goedkoper om filterkoffie te maken. Espresso kost veel tijd, vergt kennis en goede apparatuur (het is niet voor niets dat de TS van espressos naar filterkoffie gaat zelfs met de kennis en apparatuur tot zijn beschikking), die nuance mis ik een beetje in jouw posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op zondag 1 april 2018 @ 18:42:
Misschien bedoel je in plaats van "uitstekend" acceptabel, daar kan ik wel inkomen.
Hij vindt het uitstekend, een aantal anderen niet. So what, iets met smaken verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Verwijderd1 schreef op zondag 1 april 2018 @ 18:42:
[...]

Je zegt letterlijk "horecagelegenheden genoeg waar ze maar met één machine, bonensoort en maalgraad een uitstekende espresso, cappucino, latte etc serveren, zonder barista". Als die koffie dan zo uitstekend is, waarom zou je dan nog een goede barista opleiden of de maalgraad aanpassen?
PFF, jij zegt dat ik namen noem;
quote: Ze hoeven immers maar die horecagelegenheden die jij noemt
Laten we het er maar op houden dat wat menigeen een uitstekende espresso vindt , door de echte fijnproevers (hier) als acceptabel gekwalificeerd wordt. ;)
Overigens lijk je koffie en espresso uitwisselbaar te gebruiken terwijl daar grote verschillen tussen zitten.
Ik wist niet dat ik maar één benaming mocht geven in dit topic en dat het anders verwarrend zou zijn voor sommigen.
Je hebt gelijk, koffie kan alles zijn als je de context niet meeneemt. Excuus.
Ik zal het uitleggen:
Mijn machine maakt koffievariëteiten, voor mij is dat koffie, waaronder espresso.
De discussie legde zich plotseling toe op espresso terwijl alle koffievariëteiten onderhand gebaseerd zijn op een shot espresso.
Als je het een niet kan maken, kan de rest inderdaad ook nooit wat zijn begrijp ik, vandaar het verwarrende koffie af en toe.
Net zoals ik niet wist dat professionele espresso-apparaten een werkdruk van 9-10 bar hebben bij een nominale druk van 15 bar terwijl dat eigenlijk maar met 1+ bar toegestaan is volgens de barista, en dat een PicoBaristo, die maar 15 bar nominaal kan leveren, dus nooit de juiste drukken kan halen.
Ik begrijp het verwarrende en zal proberen het niet meer door elkaar te halen of gebruiken.
Zoals ik eerder al zei is het veel makkelijker en goedkoper om filterkoffie te maken. Espresso kost veel tijd, vergt kennis en goede apparatuur (het is niet voor niets dat de TS van espressos naar filterkoffie gaat zelfs met de kennis en apparatuur tot zijn beschikking), die nuance mis ik een beetje in jouw posts.
Eigenlijk dacht ik dat TS vanwege ziekte zijn dure set verkocht had, en daarna toch weer een goede machine en maler ( deels tweedehands maar +2200 nieuwwaarde) aangeschaft had en daar vanwege dat hij maar 4 espresso`s per week maakte een goed baasje voor zocht, omdat filterkoffie ook lekker was en veel minder plaats en omkijken. Wel zelf malen.
Maar niet vanwege de tijd die het kost om een espresso te maken, eerder het onderhoud en schoonmaken nadat je een koffie espresso gecreëerd hebt begreep ik.

En die nuance die je mist.....
Zou dat niet kunnen komen omdat er volgens jullie maar óf acceptabele espresso is, of uitstekende?
Goed, jullie zijn niet zo streng als Alfred Peet, alleen maar goed of slecht, acceptabel zit er tussen.......
Zou het niet kunnen dat je óf acceptabele, óf goede, óf uitstekende óf uitmuntende óf natuurlijk de ultieme espresso kan maken?
Dat scheelt heel wat nuances, stel je voor dat er nog nuances zijn tussen goed en uitstekend of zo, dat zou helemaal gek zijn..
Zou het ook niet heel gek zijn als verschillende mensen bij een cupping, met dezelfde koffie en dezelfde interactieve smaakwijzer, allemaal andere nuances proeven en er verschillende uitkomsten zijn dan? Als je ze niet eerst verteld wat ze moeten proeven zodat ze dat schaaps bevestigen natuurlijk.

Misschien dat je dan ook ooit inziet dat ik nooit mijn machine als uitmuntend bestempeld heb, want voor dat ultieme bakkie waar iedereen hier van geobsedeerd lijkt, dat andere verhaal, daar heb je inderdaad die dure apparatuur en jaren training en kennis voor nodig om op moleculair niveau koffie te creëren. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 01-04-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:26
Om deze discussie maar even te doorbreken met een normale (praktische) vraag:

Ik heb mijn oude ECM Botticelli II staan bij mijn schoonouders en was daar dit weekend op bezoek. Ik merkte dat de koffie veeeeeel te snel door de koffie heen vloog. Zelfs bij maalstanden die ik nog nooit gedraaid had op hun molen (mijn oude molen).
Ik vermoed dat tijdens de revisiebeurt van de ECM de monteur vergeten heeft de pressure relief valve goed af te stellen en dat de volledige 15 bar van het pompje doorgegeven wordt aan de zetgroep. Nou heb ik geen portafilter met manometer bij de hand voor die zetgroep (ook niet eens voor E61 groep :+ ). Hebben hier al eens luitjes dat op gevoel lopen afstellen? En zo ja, waar lette je dan op?

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[...]

Ik eigenlijk niet, dus zou ik die bewuste bonen lekker vinden, geproefd bij een cupping, dan zou ik vast informeren hoe ik dat zelf kan maken.
[...]
Dat hoeft niet. Voor cuppen is namelijk gewoon een standaard.... (Die overigens niet primair bedoeld is om te beoordelen of een koffie lekker is....)
[...]

Dat vermoeden had ik al, dus van je hobby je werk gemaakt? ;).
Maar dan heb je een nog duurdere opstelling dan de gemiddelde al belachelijk veel geld investerende koffie-hobbyist............ en dan zijn volautomaten helemaal tegen het zere been. ;)

Om aan de hele discussie maar een eind te maken, Soesterberg is niet al te ver weg.
Ik zal eens kijken wanneer ik tijd heb en je dm-en.
Dan kan jij me overtuigen met jouw kunstjes met dure apparaten, dat is niet zo moeilijk, en laat ik de Pico met jouw bonen een bakkie maken.
Mag jij eindoordelen dat dat bocht is. (Ik verwacht niet anders >:) )

Dan kunnen we na die test tenminste gerust hier concluderen dat met de juiste apparatuur en zetmethode je een ultiem lekker bakkie kan zetten van elke boon.

(pakt cappucino >:) )
Je hebt werkelijk geen idee hoe ik thuis mijn koffie zet. En verder hoef ik niets te bewijzen en heb ik geen zin om energie te steken in iemand met zo een denigrerende instelling. Ik trek mijn aanbod hierbij in.. :( Tabee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik vind het werkelijk tenenkrommend hoe jij discussieert. Waarbij je consistent niet leest wat wij zeggen, maar je eigen interpretatie eraan hangt en daar dan lekker tegenin gaat.
Waarin je continue aangeeft: wij koffiesnobs vinden dit en dit, maar de gemiddelde gebruiker vind het al heerlijk. Vervolgens beschuldig je ons dat wij beweren dat jij vind dat je machine perfect is, terwijl je dat helemaal niet vind....Terwijl je letterlijk dit zegt: "Ik ben geen purist en heb nooit beweert dat de Pico de beste koffie zet, wel dat hij imo perfect 11 drankjes maakt die je simpel aanpast aan jouw smaak" Lees het laatste stukje van je eigen zin eens, hij maakt, volgens jou, _perfect_ 11 verschillende drankjes. Wij leggen je geen woorden in de mond, jij beweert het zelf.

Jij maakt geen gedachtefoutjes die wij als "snob" niet acceptabel vinden, jij maakt fouten waarin je beweert dat je een bevroren biefstuk goed kan ontdooien in de magnetron en daarna even 2 minuten aan beide kanten in de pan voor het perfecte bruine randje. Je maakt echt giga beweringen die niet op nuance niet kloppen, maar die gewoon complete bullshit zijn. En vervolgens ga je met ellenlange verhalen er nog meer troep bijhalen om je punt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Haal je altijd iets wat je niet zelf kunt bereiden.............? Ovenschotels in de koekenpan doen is ook bakken? Lees je ook nooit een gebruiksaanwijzing? Koop je een voetbal terwijl je wilt tennissen omdat er bal op staat?
Whut?
Met een cupping bepaal je de extremen van een boon om een brandprofiel of blend te maken. Of uiteraard om de algehele kwaliteit te bepalen.
Andersom kun je (geloof ik) ook bonen uitzoeken die je lekker vindt, met de juiste branding, die je wel zelf kunt bereiden, wat voor zetmethode je ook gebruikt. Maar daar kan ik natuurlijk ook helemaal naast zitten.
Neen, de zetmethode weegt enorm zwaar mee.

Hoewel je met branding het een en ander kan sturen zijn gewoon niet alle bonen geschikt voor elke zetmethode. En laten wel lekker/niet-lekker even erbuiten houden voor het gemak.

De geisha is een extreem (goed) voorbeeld. Als je een pour over doet met niet al te heet water dan hou je een ontzettend lichte en bloemige koffie over.
De 'nuances' die je terug zou kunnen vinden tijdens een cupping kan je dan eruit halen.
Met een espressomachine geeft zo'n boon een veel te zuur bakje. Als je de boon donkerder gaat branden om te compenseren verlies je alle subtiele hinten.

Zo kan ik nog een hele lange lijst af gaan van bonen die geen goed resultaat geven bij elke/bepaalde zetmethode maar dat helpt niet.
De bonen die voor een groot deel van de zetmethoden wel redelijk geschikt zijn die komen hier al voldoende voorbij geloof ik.

Druk speelt ook een enorme rol. Een kleine variatie in druk geeft je een compleet ander kopje koffie.
Zelf heb ik een La Pavoni (lever machine) gehad waar ik dat op de harde manier (niet) heb geleerd.
Een échte meester-barista zal je wel een aantal verschillende kopjes voor kunnen schotelen met dezelfde bonen, maalgraad en machine door op magische wijze subtiel met de druk (en temperatuur) te spelen.

En daar zit ook een deel van de crux, materiaal wat consistent hetzelfde kan doen is helaas wat prijziger.

Als je eisen wat hoger zijn en je een kop koffie voor jezelf wilt zetten dan is dat zo ongeveer het punt waar je struikelt.
Er is niets vervelender dan 'niet hetzelfde bakje als gisteren' kunnen zetten.
Duurdere apparatuur aanschaffen zodat er minder factoren zijn waar je geen of weinig controle over hebt is dan het logische pad dat je volgt.
En of we het dan hebben over dripfilters, malers of halfautomaten maakt geen verschil.

---

Ik heb het idee dat je nogal wat dingen door elkaar haalt, en als 'een handje vol snobs' dan stukjes tekst naar je gooien dan zal dat ongetwijfeld niet helpen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Kunnen we de troll niet gewoon negeren ? Al meer dan een pagina lang ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Lijkt mij prima, ik ben er ook helemaal klaar mee inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-02 01:20
Ik ben sinds kort, overigens via de vraag en aanbod hier, de eigenaar van een Jura impressa C65. Ik ben er heel erg blij mee, maar ik ga maar even niet hier beweren dat de koffie uitmuntend is :)

Play every day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
gr8slayer schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:33:
Ik ben sinds kort, overigens via de vraag en aanbod hier, de eigenaar van een Jura impressa C65. Ik ben er heel erg blij mee, maar ik ga maar even niet hier beweren dat de koffie uitmuntend is :)
Begrijp mij niet verkeerd, je mag met recht blij zijn hoor. Het is een hele mooie volautomaat en weinig concurrenten zetten een betere bak.
Als je een 1-knop-bakje-koffie wilt heb je een prima keuze. Betekent dat dat je het perfecte bakje koffie kan zetten, nee, maar al wel beter dan menig ander en daar mag je heel blij van worden.

Belangrijk is om verse koffiebonen te gebruiken. Die vind je niet in de supermarkt. Wel als je googled op "vers gebrande koffiebonen". Bijna elke grote stad heeft wel een branderij en anders verstuurt elke brander ook wel op met de post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-02 01:20
Nomad schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:50:
[...]

Begrijp mij niet verkeerd, je mag met recht blij zijn hoor. Het is een hele mooie volautomaat en weinig concurrenten zetten een betere bak.
Als je een 1-knop-bakje-koffie wilt heb je een prima keuze. Betekent dat dat je het perfecte bakje koffie kan zetten, nee, maar al wel beter dan menig ander en daar mag je heel blij van worden.

Belangrijk is om verse koffiebonen te gebruiken. Die vind je niet in de supermarkt. Wel als je googled op "vers gebrande koffiebonen". Bijna elke grote stad heeft wel een branderij en anders verstuurt elke brander ook wel op met de post :)
Goede tip, daar ga ik wat mee doen!

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-10-2024
Zit ik hier goed als ik wat vragen heb over het aanschaffen van een halfautomaat/pistonmachine en koffiemolen? Ik ben namelijk op zoek naar een degelijk setup van rond de 300 euro en zou daar wat advies bij kunnen gebruiken.

Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:29

Kraz

Saving the world

voxxel schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:30:
Zit ik hier goed als ik wat vragen heb over het aanschaffen van een halfautomaat/pistonmachine en koffiemolen? Ik ben namelijk op zoek naar een degelijk setup van rond de 300 euro en zou daar wat advies bij kunnen gebruiken.
Dan lijkt me dit wel het juiste topic ja! ;)

Wat had je zelf al in gedachten/gevonden? 300 euro lijkt in mijn ogen wel een krap budget voor beide apparaten. Zelfs 2e hands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Je zit op de goede plek.
Je budget is wel vrij krap. Wat heb je zelf al gevonden :)

Edit: ^^gmta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 19:50
Als je voor een dergelijk bedrag een degelijke setup wilt, dan zal tweedehands een mooie optie voor je zijn.

Zelf heb ik een Gaggia Classic en een Macap MC4 molen en die zou je voor 250-300 euro kunnen krijgen. Ik ben zelf erg tevreden over die setup, omdat ik er lekkere koffie mee kan zetten zonder dat het me de hoofdprijs heeft gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voxxel
Kraz schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:32:
[...]
Dan lijkt me dit wel het juiste topic ja! ;)

Wat had je zelf al in gedachten/gevonden? 300 euro lijkt in mijn ogen wel een krap budget voor beide apparaten. Zelfs 2e hands?
Top, ik heb al wel een beetje research gedaan en daarbij kwam ik er al achter dat het geen ruim budget is. Ik zou best wat meer willen uitgeven, maar dit is een beetje waar ik met mijn vriendin op uit kwam. Als het echt het verschil zou maken dan zit er nog wel wat rek in.

Thuis zet ik koffie met een bialetti moka express en bonen bestel ik altijd online bij een zaakje die verse bonen levert. Deze maal ik met:
Afbeeldingslocatie: https://www.vivakoffie.nl/wp-content/uploads/2015/07/handmatige-koffiemolen1.png

Samen drinken we iets van 750gr-1000gr koffie in de maand. Nu we samenwonen willen we upgraden naar de volgende stap en ik zou graag een pistonmachine willen voor goede espresso.

Alhoewel ik ons wel echte koffieliefhebbers zou noemen, ben ik absoluut niet zo'n fijnproever als sommigen hier, dus een hele dure machine lijkt me niet nodig. Dit is wat ik zelf heb gevonden:
https://www.koffiediscoun...0689/solis-primaroma.html
https://www.koffiediscoun...onghi-dedica-ec685-r.html
https://www.koffiediscoun...ggia-carezza-de-luxe.html

Een bonenmaler zou eventueel nog even uitgesteld kunnen worden, maar misschien iets in deze richting: https://www.koffiecenter....ry-10280/graef-cm800.html
Of:
https://www.koffiecenter....ghi-kg89-koffiemolen.html (Je kan deze modden om hem fijn genoeg te krijgen voor espresso. Volgens een vriend van me werkt dit erg goed.)

Zit ik een beetje in de goede richting of zouden jullie me iets heel anders aanraden? Ik ben ook al een beetje naar 2e hands opties aan het kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door voxxel op 04-04-2018 13:31 ]

Zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
voxxel schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:12:
[...]

Top, ik heb al wel een beetje research gedaan en daarbij kwam ik er al achter dat het geen ruim budget is. Ik zou best wat meer willen uitgeven, maar dit is een beetje waar ik met mijn vriendin op uit kwam. Als het echt het verschil zou maken dan zit er nog wel wat rek in.

Thuis zet ik koffie met een bialetti moka express en bonen bestel ik altijd online bij een zaakje die verse bonen levert. Deze maal ik met:
[afbeelding]

Samen drinken we iets van 750gr-1000gr koffie in de maand. Nu we samenwonen willen we upgraden naar de volgende stap en ik zou graag een pistonmachine willen voor goede espresso.

Alhoewel ik ons wel echte koffieliefhebbers zou noemen, ben ik absoluut niet zo'n fijnproever als sommigen hier, dus een hele dure machine lijkt me niet nodig. Dit is wat ik zelf heb gevonden:
https://www.koffiediscoun...0689/solis-primaroma.html
https://www.koffiediscoun...onghi-dedica-ec685-r.html
https://www.koffiediscoun...ggia-carezza-de-luxe.html

Een bonenmaler zou eventueel nog even uitgesteld kunnen worden, maar misschien iets in deze richting: https://www.koffiecenter....ry-10280/graef-cm800.html
Of:
https://www.koffiecenter....ghi-kg89-koffiemolen.html (Je kan deze modden om hem fijn genoeg te krijgen voor espresso. Volgens een vriend van me werkt dit erg goed.)

Zit ik een beetje in de goede richting of zouden jullie me iets heel anders aanraden? Ik ben ook al een beetje naar 2e hands opties aan het kijken.
toon volledige bericht
Mooi dat je zelf al een hoop gevonden hebt, maar helaas nog niet de juiste dingen :). Geeft niets. Alle producten die je aanwijst zijn niet geschikt helaas :P.
De espressomachines die je linkt zien er leuk uit, maar zijn niet temperatuur stabiel, hebben geen power om eventueel te stomen etc. Alleen op uiterlijk zijn ze succesvol.
De malers die je toont, daarvan ken ik de bovenste niet, maar een korte search vind: https://www.home-barista....0-good-or-bad-t43584.html dat hij krapjes wel/niet uberhaupt fijn genoeg kan voor espresso, plus dat je met 40 stapjes je ook niet precies genoeg kan instellen. De andere maler is een grapje en moet je zeker overslaan.

Goed, wat dan wel hoor ik je denken :P.

De Gaggia Classic, die hierboven al genoemd wordt, is de instap ok espressomachine. Niet moeders mooiste, maar kwalitatief 3 stappen beter dan wat jij linkt. En 2e hands voor een 150 euro wel te vinden!
En met zeg 200 euro nog in de broekzak geeft dat ruimte voor een nette 2e hands maler. Horecamalers zijn zelden mooi, maar eigenlijk altijd kwalitatief erg goed. En dat is niet iets wat een fijnproever pas merkt, dat is iets wat juist de amateur merkt, want die malers zijn VEEL makkelijker in gebruik en om espresso mee te leren zetten. Ze malen consistent en kunnen fijn genoeg.
Opties zijn:
Compak K3, K5, K6, K8
Mazzer mini, super jolly
Eureka Atom, Mignon V2, Zenith
Sette 270(w)
Quamar M80e, Q50e, Q13e
Mahlkonig Vario
Macap M4(D)

Zoek eens naar die malers op marktplaats en kijk welk aanbod je vind en welke je nog enigszins mooi vind op je aanrecht. Het zijn stuk voor stuk capabele malers. En samen met een espressomachine als een Gaggia Classic of een Rancilio Silvia heb je dan een mooie basis te pakken. Machines die constant zijn, waardoor je ook kan leren hoe het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Nomad schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:27:
[...]
Horecamalers zijn zelden mooi, maar eigenlijk altijd kwalitatief erg goed. En dat is niet iets wat een fijnproever pas merkt, dat is iets wat juist de amateur merkt, want die malers zijn VEEL makkelijker in gebruik en om espresso mee te leren zetten. Ze malen consistent en kunnen fijn genoeg.
En als je heel veel koffie drinkt of de doser er af haalt:

La San Marco SM90/92/95/97
Soms aangeboden voor < EUR 75. Wel een robuust uiterlijk. Smaak is natuurlijk persoonlijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
Nomad schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:27:
[...]

Mooi dat je zelf al een hoop gevonden hebt, maar helaas nog niet de juiste dingen :). Geeft niets. Alle producten die je aanwijst zijn niet geschikt helaas :P.
De espressomachines die je linkt zien er leuk uit, maar zijn niet temperatuur stabiel, hebben geen power om eventueel te stomen etc. Alleen op uiterlijk zijn ze succesvol.
De malers die je toont, daarvan ken ik de bovenste niet, maar een korte search vind: https://www.home-barista....0-good-or-bad-t43584.html dat hij krapjes wel/niet uberhaupt fijn genoeg kan voor espresso, plus dat je met 40 stapjes je ook niet precies genoeg kan instellen. De andere maler is een grapje en moet je zeker overslaan.

Goed, wat dan wel hoor ik je denken :P.

De Gaggia Classic, die hierboven al genoemd wordt, is de instap ok espressomachine. Niet moeders mooiste, maar kwalitatief 3 stappen beter dan wat jij linkt. En 2e hands voor een 150 euro wel te vinden!
En met zeg 200 euro nog in de broekzak geeft dat ruimte voor een nette 2e hands maler. Horecamalers zijn zelden mooi, maar eigenlijk altijd kwalitatief erg goed. En dat is niet iets wat een fijnproever pas merkt, dat is iets wat juist de amateur merkt, want die malers zijn VEEL makkelijker in gebruik en om espresso mee te leren zetten. Ze malen consistent en kunnen fijn genoeg.
Opties zijn:
Compak K3, K5, K6, K8
Mazzer mini, super jolly
Eureka Atom, Mignon V2, Zenith
Sette 270(w)
Quamar M80e, Q50e, Q13e
Mahlkonig Vario
Macap M4(D)

Zoek eens naar die malers op marktplaats en kijk welk aanbod je vind en welke je nog enigszins mooi vind op je aanrecht. Het zijn stuk voor stuk capabele malers. En samen met een espressomachine als een Gaggia Classic of een Rancilio Silvia heb je dan een mooie basis te pakken. Machines die constant zijn, waardoor je ook kan leren hoe het hoort.
toon volledige bericht
Haha oké, dat is duidelijk. Ik heb gisteren bijna de hele dag besteed aan informatie zoeken en ik kreeg inderdaad al het gevoel dat ik er flink naast zat. De wereld van koffie maken is een stuk dieper dan ik dacht. Bedankt in elk geval voor de tips! Ik ga op marktplaats zoeken naar de gaggia classic (ik begrijp uit diverse bronnen dat ik het wat oudere model moet hebben?) en een goede maler. Ik zal wel even laten weten wat het is geworden!

Edit: Hoe wordt er eigenlijk gedacht over de QuickMill 820? Dat leek me ook wel een geschikt apparaat als ik de reviews mag geloven.

Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 13:21

woutur

Klauwtjes uit!

voxxel schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:38:
[...]

Haha oké, dat is duidelijk. Ik heb gisteren bijna de hele dag besteed aan informatie zoeken en ik kreeg inderdaad al het gevoel dat ik er flink naast zat. De wereld van koffie maken is een stuk dieper dan ik dacht. Bedankt in elk geval voor de tips! Ik ga op marktplaats zoeken naar de gaggia classic (ik begrijp uit diverse bronnen dat ik het wat oudere model moet hebben?) en een goede maler. Ik zal wel even laten weten wat het is geworden!

Edit: Hoe wordt er eigenlijk gedacht over de QuickMill 820? Dat leek me ook wel een geschikt apparaat als ik de reviews mag geloven.
De Quickmill 820 is onverwoestbaar en redelijk makkelijk in gebruik. Op het internet zijn er eindeloze discussies te vinden over Rancillio Silvia/Quickmill 820/Gaggia Classic.

Ik begreep dat de 820 geen apparaat is om melk mee op te schuimen De Silvia en Classic doen dat een stuk beter.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
[...]

De helemaal nieuwe moet je inderdaad niet hebben qua Gaggia, maar eigenlijk elke 2e hands is prima. Ouder is niet beter, want er is ook een einde levensduur natuurlijk. Ze hebben pas een jaar of 2 geleden de aanpassing op de nieuwe gemaakt, dus ik zou zoeken naar een mooie van een jaar of 5 oud zeg maar. Niet dus 15 jaar oud :P.

Ik vind persoonlijk de Quickmill 820 een kutding, maar dat ben ik. Het was mijn eerste espressomachine en achteraf denk ik dat hij wel eens stuk geweest kan zijn en daardoor echt niet deed wat ik wilde. Maar hij is mij iets te simpel in elkaar gezet, een beetje luxe gevoel of hebberigheid moet ik er wel van krijgen.
De Rancilio Silvia is wat mij betreft de instap machine waar ik dat hebberige gevoel wel krijg. Maar feitelijk is de Gaggia ook prima in staat om goede espresso te zetten.

De maler is het belangrijkste qua apparatuur en hoe mooier je die voor elkaar hebt, hoe makkelijker je introductie naar espresso zetten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Hier een gebruiker van de QuickMill 820. :w

Het is even wennen en oefenen maar ik vind zelf dat ik voortaan lekkere kopjes koffie zet thuis.
Melk opschuimen heb ik 1 keer geprobeerd (omdat het erop zat). Het was toen mislukt. Ik kreeg niet een
schuimlaag...
Ach ja, ik drink toch vooral espresso's ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 16:10
Gaggia classic gebruiker hier. Leuk ding, maar als ik het nog een keer opnieuw zou kunnen doen werd het toch een Silvia. :P

Waarom? Melkopschuimen met de Gaggia classic kan, maar je wilt al snel beter kunnen opschuimen. Silvia wand erop schroeven kan, maar die laat naar verloop van tijd weer los en moet elke keer vastgedraaid worden. Zijn allemaal van die kleine, suffe dingen die dan modelspecifiek zijn maar wel gaan irriteren naar verloop van tijd. Silvia lees ik weer minder issues mee, maar die waren destijds 2e hands niet voor een leuke prijs in de regio voorradig. En, om eerlijk te zijn.. De Silvia is stiekum ook wat mooier dan de classic haha. :)

Voordeel van de Gaggia is dan wel weer dat er boatloads aan info over te vinden is online.

[ Voor 6% gewijzigd door xxxneoxxx op 06-04-2018 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 14:54
Zoals ik al eerder zei: als je echt wilt melk opschuimen, neem je uiteindelijk toch een HX...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:17:
Zoals ik al eerder zei: als je echt wilt melk opschuimen, neem je uiteindelijk toch een HX...
Eens, ik zou niet anders meer willen. Heb over de jaren een hoop geüpgraded maar wat ik nu heb sta ik echt achter qua setup. En toch gaat het weg, ik drink als enige thuis koffie en ben overdag niet thuis meer straks. En het is betaald uit mijn hobby Potje, die met de verkoop weer ruimte geeft voor andere hobby's.
Als je echt met espresso wilt beginnen kan je beter de instap machine overslaan en gaan voor wat je nooit weer hoeft te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:16

backupdevice

Boeh!

Blijft een feest van herkenning deze discussie. Of je hier of op een ander forum gaat kijken. De ene zegt dit, de andere zegt dat.

[Knip] laat dat maar gewoon achterwege

Waar het volgens mij over moet gaan is met wat en hoe zet jij JOUW lekkerste bakkie toch?

Nou tijd voor een bakkie uit een Jura met budget bonen van Fascino. Wij vinden die perfect smaken!

[ Voor 21% gewijzigd door Nomad op 08-04-2018 12:02 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:36
Ik merk wel iets verschil tussen de bonen van een koffiewinkeltje en de HEMA. Maar moet zeggen dat prijs / kwaliteit verhoudingsgewijs de HEMA bonen prima zijn :)
Ik wissel gewoon af. Ene keer koop ik bij de HEMA, dan weer bij een heus koffiezaakje, en ik probeer ook meerdere soorten. Wie weet kom ik ooit DE boon tegen die zo lekker is dat ik die vanaf dat moment altijd koop.

Misschien beetje off topic, maar welke onderdelen smeren jullie in bij een volautomaat? Alleen onderdelen (scharnieren / draai dingen) van de zetgroep?
Ik merk dat mijn Siemens volautomaat een wat stroef geluid maakt. Dat geluid hoor je als je het apparaat aan zet net voor het spoelen, en ook na het koffie zetten als je het apparaat uit zet en er weer gespoeld wordt. Als je de zetgroep eruit haalt zie je ook nog wat onderdelen die draaien, maar die kan je niet echt smeren. Ik vraag me sterk af waar het wat stroeve geluid vandaan komt. Als ik de verschillende onderdelen van de zetgroep draai / beweeg gaat alles mega soepen en hoor je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-04 13:46

Franko P.

Hit it.

Heb momenteel hier op het aanrecht een snelkoker staan voor af en toe een kopje thee en een Senseo voor de koffie.
Aangezien de snelkoker aan vervanging toe is omdat deze lekt heb ik besloten om ook het Senseo apparaat de deur te wijzen en te investeren in een ander apparaat.

Nu drink ik graag een cappuccino, en die wil ik dus ook thuis kunnen maken. Plus voor het theewater wil ik dat dus ook met hetzelfde apparaat doen.

Ben al even aan het zoeken geweest en kom uiteindelijk hier op uit:
https://www.coolblue.nl/p...plus-s700-te657313rw.html

Wat me hieraan vooral aanspreekt is dat ik apart heet water kan tappen, en dat ik gewoon een pak melk er naast kan zetten en daar een slangetje in kan hangen.
Iemand hier die ervaring heeft met Siemens automaten? Zijn ze een beetje onderhoudsvriendelijk/degelijk?
Vind het niet erg om te investeren, maar doe het dan wel liever in een keer goed. :P

Uiteraard sta ik open voor andere suggesties, mits ik het maar bij coolblue kan bestellen! (ivm werk, lang verhaal)

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:05

AvK

Ready Set Go

Prima ding. Er staan een aantal uitgebreide recensies op de CB site. Als je die even leest weet je alles.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Franko P. schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:33:

Iemand hier die ervaring heeft met Siemens automaten? Zijn ze een beetje onderhoudsvriendelijk/degelijk?
Vind het niet erg om te investeren, maar doe het dan wel liever in een keer goed. :P
Tja, wat beschouw je als onderhoudsvriendelijk/degelijk? En hoe handig ben je zelf c.q. wil/kun je zelf doen? :?

Mijn ervaringen met een paar Jura machines (zowel onze eigen, alsmede die bij kennissen), zijn goed.
zie o.a.:
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
ehtweak in "Gemalen koffie in de Saeco Incanto Espressomachine"

Recentelijk nog een Jura S9 gerepareerd:
die was ook al 15 jaar oud, maar kon na zo'n reparatie er weer tegenaan. Dit soort machines kun je gewoon uit elkaar halen en in elkaar zetten, zonder dat er allerlei fragiele palletjes afbreken of dingen niet meer passen... "Made in Switzerland" d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

ehtweak schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 12:08:
[...]

Tja, wat beschouw je als onderhoudsvriendelijk/degelijk? En hoe handig ben je zelf c.q. wil/kun je zelf doen? :?

Mijn ervaringen met een paar Jura machines (zowel onze eigen, alsmede die bij kennissen), zijn goed.
zie o.a.:
ehtweak in "Gemalen koffie in de Saeco Incanto Espressomachine"

Recentelijk nog een Jura S9 gerepareerd:
die was ook al 15 jaar oud, maar kon na zo'n reparatie er weer tegenaan. Dit soort machines kun je gewoon uit elkaar halen en in elkaar zetten, zonder dat er allerlei fragiele palletjes afbreken of dingen niet meer passen... "Made in Switzerland" d:)b
Ik bedoel meer het merk Siemens an sich. Ben nieuw in het automaten wereldje en ben vooral benieuwd wat de betere/mindere merken zijn.
Het lijkt me dat Siemens geen slecht spul maakt. :P

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:05

AvK

Ready Set Go

Deze serie van Siemens is de meest verkochte Vol Automaat in Duitsland. Lijkt me dat dat wel wat zegt. Tuurlijk zijn er betere volautomaten. Maar net hoeveel geld je wilt uitgeven. Prijs kwaliteit is erg goed. Doe maar gewoon kopen bij CB.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Franko P. schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 16:37:
[...]

Ik bedoel meer het merk Siemens an sich. Ben nieuw in het automaten wereldje en ben vooral benieuwd wat de betere/mindere merken zijn.
Het lijkt me dat Siemens geen slecht spul maakt. :P
Siemens is in dit geval slechts een (plak)merknaampje.
Bosch (laat maken) maakt o.a. de koffieautomaten onder de merknaam 'Siemens'.

Am 22. September 2014 machten Siemens und Bosch bekannt, dass Siemens seine Anteile an dem Gemeinschaftsunternehmen vorbehaltlich der Zustimmung durch die Kartellbehörden vollständig an Bosch verkauft.[3][8] Der Verkauf wurde am 5. Januar 2015 vollzogen, sodass das Unternehmen seit diesem Zeitpunkt an in alleinigem Besitz von Bosch ist. Im Zuge der Übernahme wurde das Unternehmen in – kürzer – BSH Hausgeräte GmbH umbenannt.[9]

Wikipedia: BSH Hausgeräte – Wikipedia

De laatste Siemens volautomaat die ik voor iemand gerepareerd heb, was 'Made in Slovenia'.
Slowenien Nazarje: Küchenmaschinen, Handrührer, Stabmixer etc. (Kleine Hausgeräte)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

AvK schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:09:
Deze serie van Siemens is de meest verkochte Vol Automaat in Duitsland. Lijkt me dat dat wel wat zegt. Tuurlijk zijn er betere volautomaten. Maar net hoeveel geld je wilt uitgeven. Prijs kwaliteit is erg goed. Doe maar gewoon kopen bij CB.
Zojuist gedaan! Ben erg benieuwd naar het verschil in smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07
Zo, m'n Quickmill 3035 heeft nieuwe maalschijven. Helemaal top! Wist niet dat dat ding zo fijn kon malen (2ehands gekocht).

Op naar de volgende aankoop:
Ik ga een leuke french press kopen (tips welkom). Nu wil ik daar een handige (makkelijk in het schoonmaken) handmatige molen voor hebben. Prijs mag ergens tussen de 0 en 80 euro zitten.
Echter zit ik door de bonen de vermaalde koffie niet meer. Heeft iemand tips voor een goede unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03:01
AvK schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:09:
In de consumentegids van februari 2018 stond een espressomachinetest verdeeld in portiesystemen, volautomaten en halfautomaten. De Siemens eq6 werd met 10 andere populaire volautomaten vegeleken en kwam als minst goede volautomaat uit de test (cijfer 6.7), opvallend was dat de eq3 een hoger cijfer (7) had ivm prijs-kwaliteitverhouding.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ixl85 schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:44:
Zo, m'n Quickmill 3035 heeft nieuwe maalschijven. Helemaal top! Wist niet dat dat ding zo fijn kon malen (2ehands gekocht).

Op naar de volgende aankoop:
Ik ga een leuke french press kopen (tips welkom). Nu wil ik daar een handige (makkelijk in het schoonmaken) handmatige molen voor hebben. Prijs mag ergens tussen de 0 en 80 euro zitten.
Echter zit ik door de bonen de vermaalde koffie niet meer. Heeft iemand tips voor een goede unit?
Iets boven je budget, wel een bewezen topper die al 500x aangeraden is door koffieliefhebbers: de baratza encore. Wordt door heel veel mensen, inclusief mij, gebruikt voor filterkoffie naast een espresso-setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Nomad schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:00:
[...]

Iets boven je budget, wel een bewezen topper die al 500x aangeraden is door koffieliefhebbers: de baratza encore. Wordt door heel veel mensen, inclusief mij, gebruikt voor filterkoffie naast een espresso-setup
Ja.. ik kreeg dat vermoeden al. Alle malers die ik vind, zijn niet consistent genoeg op de wat grovere stand, hebben mankementen. Heb het afgelopen uur Amazon reviews, etc. er bij gepakt. Maar het lijkt er op of ik wat dieper in de buidel moet tasten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

Vandaag de automaat in gebruik genomen.
De tijd genomen om het apparaat te doorgronden, alles op mn gemak ingesteld.

Sta er van te kijken wat een verschil in kwaliteit ik nu ineens drink!
Senseo is toch wel van een stuk mindere kwaliteit. Ben er erg blij mee!

Nu kan het verschillende bonen testen gaan beginnen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
Franko P. schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:40:
Vandaag de automaat in gebruik genomen.
De tijd genomen om het apparaat te doorgronden, alles op mn gemak ingesteld.

Sta er van te kijken wat een verschil in kwaliteit ik nu ineens drink!
Senseo is toch wel van een stuk mindere kwaliteit. Ben er erg blij mee!

Nu kan het verschillende bonen testen gaan beginnen. :)
Ahahah, Senseo is (meer) niet te doen. Ben van Senseo naar een QuickMill 3035 gegaan. M’n collega waarschuwde me: Als je dit gaat doen, en je wordt er een beetje goed in, gaat andere koffie je niet meer smaken (zoals Senseo, of een espresso in een gemiddeld restaurant). Hij had gelijk. Menig restaurant serveert geen goede espresso, ook al hebben ze een mooi apparaat staan.
Toen m'n maler op de QM3035 niet werkte dronk ik gewoon geen koffie thuis. :)

Als het goed is, kan ik dit weekeind een reviewtje van de Espro Travel Press en de Bodum Chambord 1L hier plaatsen.

Die Espro travel press krijgt overal goede reviews. Het ziet er in elk geval goed uit en heeft een super filter die alles tegen houdt.
http://espro.ca/travel-press/

Ik probeer m’n ochtendritueel wat in te korten. Normaliter zet ik m'n QM aan om op te warmen, laat ik de hond uit, zet ik een dubbele espresso, eet ik, en ga van huis. Straks eens kijken hoe dit bevalt.
Koffie er in, water er in, mee de auto in, na 4 minuten aandrukken, verse koffie on the go :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja grappig dingetje als je gewoon on the fly filterkoffie wil. Ik begin in verband met ruimte en de heel grote doser toch maar eens rond te kijken ff ik mijn la cimbali junior kan vervangen. Hij past qua hoogte niet op het aanrecht (keukenkastjes...)

Maarja ik wil er dan wel echt op vooruit gaan.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:12
Momenteel heb ik een Melitta Cafeo Bar, welke op zich goed bevalt.
Maar na 6 jaar nu op zoek naar een vervanger volautomaat.
Mijn shortlist op dit moment is de Jura E8/E6 en de Melitta CI Touch.

Heeft iemand ervaring met deze apparaten?
Zo lees ik dat een aantal mensen schrijven dat de melk opschuimer in de E8 lauwe melk levert van 38 graden en dat Jura na onderzoek aangeeft dat er niets aan de hand is met het apparaat. Hier heb ik natuurlijk geen zin in met een apparaat van 1100 euries.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:20
Als ik een koffiekan van 2,5L heb en geen groot genoeg koffiefilterhouder, hoe los ik dat het beste op?

Volgens mij heb ik op die hoeveelheid zo'n 160 gram koffie nodig.
Bestaat zo'n grote filterhouder, zo ja, waar zou ik zoiets kunnen kopen (bestellen duurt al te lang).

Of zou ik het ook gewoon bv in 3x doen.
Dus 3x een filter met 1/3 van het maalgoed en elke keer 1/3 water opgieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
Even in navolging van mijn eerdere vraag. Ik heb inmiddels de gaggia classic via marktplaats overgenomen. Ik ga hem alleen eerst even professioneel laten schoonmaken (helemaal uit elkaar laten halen en handmatig ontkalken). Nu is mijn oog gevallen op een nemox 7975 die ik heel goedkoop kan overnemen (75€). Dit is een traploze molen. Zou dit een geschikte molen zijn om goedkoop mee te beginnen? Een groot voordeel voor mij is dat deze molen behoorlijk klein is en dus makkelijk in mijn keukentje past.

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 16:10
Heb hier zelf dezelfde setup. (ervan uitgaande dat de 7975 hetzelfde is als de Lux - het lijkt me wel op basis van Google images maar beter onderzoek je het nog zelf)

Jaartje of 2 geleden een gemodde lux gekocht via marktplaats voor bij d Gaggia classic.. Tip: google even naar nemox lux stepless mod. Standaard schijnt de 7975/lux niet fijn genoeg te malen voor espresso of zijn de stappen tussen de maalstanden te groot volgens puristen. :) Ik zou het zelf niet weten, aangezien de mijne al pre-modded was. Maar mocht de maler niet voldoen met de vooringesteld maalstanden, dan weet je dat er iig nog mogelijkheden zijn tot fijner/traploos malen - ondanks de mogelijk extra kosten voor een modificatie setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
Ik heb hem inmiddels maar gekocht, voor 75 euro leek me dit een goede koop. Hij is al traploos, dus of hij is gemod of het model is iets aangepast. Volgens de beschrijving online is hij ook traploos. In elk geval werkt hij erg fijn! Ik vind de maling behoorlijk consistent, maar ik moet hem nog finetunen op de gaggia als die helemaal gebruiksklaar is.

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
We hebben nu op het werk een Siemens EQ9 S300 machine staan.
En gebruiken hier Douwe Egberts Espressobonen in. (groene zakken)

Alleen is de koffie bij normale sterkte nogal slapjes.

Moeten we dan de maalgraad fijner/groffer zetten, of is het gewoon de koffiesterkte in het menu kiezen om een goed proevende smaak te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:32

reiker

dan jij!

Crxtreem schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:59:

Moeten we dan de maalgraad fijner/groffer zetten, of is het gewoon de koffiesterkte in het menu kiezen om een goed proevende smaak te krijgen?
Gewoon een kwestie van proberen lijkt me?
Bedenk wel dat je uit een boon waar weinig/geen smaak in zit, het er ook niet uit krijgt... Dus mocht het spelen met instellingen geen betere bak opleveren dan zou ik zéker andere (lees: betere, dus niet i.p.v. DE de Perla bonen pakken..) bonen proberen. Eigenlijk zou ik je aanraden sowieso andere bonen te proberen, gewoon om te merken wat het doet met je koffie :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Crxtreem schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:59:

Je kunt door fijner te malen & opvoeren koffiesterkte & minder volume wel wat bereiken maar de echte oplossing is andere bonen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Met onze vorige machine (Jura xf50) werden deze bonen geadviseerd, vandaar dat we deze nu nog steeds gebruiken.

De Jura Begon steeds smerigere koffie te zetten.
Of dat door de maalunit komt of door iets anders weten we niet.
Alleen voor een servicebeurt van Jura kan je ook zowat een nieuwe machine kopen, dus vandaar dat we nu een Siemens hebben.

Kan het ook met de watertemperatuur te maken hebben?
Deze staat nu op heet en niet op normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Crxtreem schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:56:

De Jura Begon steeds smerigere koffie te zetten.
Of dat door de maalunit komt of door iets anders weten we niet.
Smerige koffie komt vrijwel nooit door de maalunit, maar wel door het NIET schoonmaken van de machine.
En echt, een reinigingstabletje af en toe, voorkomt dit soort dingen:
echt niet... :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Brrr best wel horror ja.

We hebben de Jura al wel grotendeels uit elkaar liggen, maar nu nog even kijken hoe we de zetgroep ertussenuit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Crxtreem Hoe je Jura machines uit elkaar haalt en reviseert:
https://komtra.de/jura-re...-kaffeevollautomaten.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:05
Leuk topic, vooral die discussies zijn zeer interessant om te lezen.

Ik ben, ondanks dat ik maar 2 (max. 3) kopjes koffie per dag drink, wel enthousiast over 'lekkere' koffie. Mijn conclusie is dat in mijn ogen 'lekkere' koffie wel zeldzaam is. Het is zelden dat ik ergens kom waarvan ik denk, hmm lekkere koffie.

Thuis ben ik na een uitstapje naar wat grote merken pads en cupjes inmiddels weer 2 jaar terug op ouderwets filterkoffie met een 'koffiezetapparaat :+'. Paar keer zelfgemalen bonen gebruikt, maar het gros wat er doorheen gaat is Lavazza filterkoffie blikken en folies.

Mijn vrouw drinkt geen koffie en zelf drink ik eigenlijk alleen in het weekend, bij hoge uitzondering na het eten koffie. Ik lees verder niet zoveel over filterkoffie in dit topic (misschien ook niet de bedoeling). Ik heb me wel wat ingelezen over espresso halfautomaten, maar dat zie ik eigenlijk niet zo zitten (best wat werk en handelingen en ook lastig bij visite) en volautomaat is niets voor mij omdat ik gewoonweg te weinig koffie drink. Nu zou ik graag mijn filterkoffie setup en kunsten wat verbeteren. Heeft iemand een paar leuke tips en/of linkjes om hier eens wat meer mee te doen? Bijvoorbeeld een goed apparaat en wat geschikte bonen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
virtualJac schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:30:
Leuk topic, vooral die discussies zijn zeer interessant om te lezen.

Ik ben, ondanks dat ik maar 2 (max. 3) kopjes koffie per dag drink, wel enthousiast over 'lekkere' koffie. Mijn conclusie is dat in mijn ogen 'lekkere' koffie wel zeldzaam is. Het is zelden dat ik ergens kom waarvan ik denk, hmm lekkere koffie.

Thuis ben ik na een uitstapje naar wat grote merken pads en cupjes inmiddels weer 2 jaar terug op ouderwets filterkoffie met een 'koffiezetapparaat :+'. Paar keer zelfgemalen bonen gebruikt, maar het gros wat er doorheen gaat is Lavazza filterkoffie blikken en folies.

Mijn vrouw drinkt geen koffie en zelf drink ik eigenlijk alleen in het weekend, bij hoge uitzondering na het eten koffie. Ik lees verder niet zoveel over filterkoffie in dit topic (misschien ook niet de bedoeling). Ik heb me wel wat ingelezen over espresso halfautomaten, maar dat zie ik eigenlijk niet zo zitten (best wat werk en handelingen en ook lastig bij visite) en volautomaat is niets voor mij omdat ik gewoonweg te weinig koffie drink. Nu zou ik graag mijn filterkoffie setup en kunsten wat verbeteren. Heeft iemand een paar leuke tips en/of linkjes om hier eens wat meer mee te doen? Bijvoorbeeld een goed apparaat en wat geschikte bonen.
Verse bonen, liefst zelf malen (tip: Baratza Encore). Welke bonen jij lekker vindt is nogal persoonlijk, dus ik zou wat verschillende soorten (Zuid-Amerika, Afrika, Indonesia) en roosterprofielen proberen. Voor filter vind ik persoonlijk light tot medium roast het meest interessant. Verder valt er nogal wat te ontdekken in de verschillende filtersystemen. Voor handopschenk is de keuze een stuk groter dan voor snelfilter: Ik zou eens beginnen met een eenvoudig Hario V60 filtertje. Als je daar enthousiast over bent kun je eens wat anders proberen zoals Chemex of Kalita Wave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
bszz schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:52:
[...]

Verse bonen, liefst zelf malen (tip: Baratza Encore). Welke bonen jij lekker vindt is nogal persoonlijk, dus ik zou wat verschillende soorten (Zuid-Amerika, Afrika, Indonesia) en roosterprofielen proberen. Voor filter vind ik persoonlijk light tot medium roast het meest interessant. Verder valt er nogal wat te ontdekken in de verschillende filtersystemen. Voor handopschenk is de keuze een stuk groter dan voor snelfilter: Ik zou eens beginnen met een eenvoudig Hario V60 filtertje. Als je daar enthousiast over bent kun je eens wat anders proberen zoals Chemex of Kalita Wave.
Leuke tips! Experimenteren met bonen ga ik sowieso doen, alleen wil ook de basis wel goed hebben. Het koffiezetapparaat wat ik nu heb heeft af en toe een dusdanig lage temperatuur dat ik het idee heb dat dit de smaak nadelig beinvloed. Ook gaat het filter regelmatig dubbel.

Op zich denk ik dat zo'n opschenkfilter icm een losse pot en een mooie maler er bij de vrouw ook wel in gaat. Alleen moet ik hiermee ook temperaturen van het water gaan meten? We hebben nu een waterkoker en deze wordt binnenkort vervangen door een Quooker.

En hoe zit het met de maler. Mocht ik ooit nog eens aan de espresso halfautomaat gaan, kan ik deze daar ook voor gebruiken?

Edit: En is het gebruikelijk om deze pot warm te houden op je kookplaat bijvoorbeeld,?

[ Voor 3% gewijzigd door virtualJac op 19-04-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
virtualJac schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:10:
[...]

Leuke tips! Experimenteren met bonen ga ik sowieso doen, alleen wil ook de basis wel goed hebben. Het koffiezetapparaat wat ik nu heb heeft af en toe een dusdanig lage temperatuur dat ik het idee heb dat dit de smaak nadelig beinvloed. Ook gaat het filter regelmatig dubbel.
Heb je een vleesthermometertje? Zou je de temperatuur dan eens kunnen meten?
Op zich denk ik dat zo'n opschenkfilter icm een losse pot en een mooie maler er bij de vrouw ook wel in gaat. Alleen moet ik hiermee ook temperaturen van het water gaan meten? We hebben nu een waterkoker en deze wordt binnenkort vervangen door een Quooker.
Geen idee hoe heet het uit je Quooker komt maar tussen 92 en 96 graden is ideaal. In je opschenkkannetje is het inmiddels ook weer 5 graden koeler.
En hoe zit het met de maler. Mocht ik ooit nog eens aan de espresso halfautomaat gaan, kan ik deze daar ook voor gebruiken?

Edit: En is het gebruikelijk om deze pot warm te houden op je kookplaat bijvoorbeeld,?
Nee, daar zou ik lekker een andere molen voor kopen, tenzij je nu al 400 euro + wilt investeren.

Warm houden: niet doen, daar wordt je koffie niet lekkerder van. Koffie is versgezet het lekkerst en lekkere koffie proef je het best als ie niet gloeiend heet is, sterker nog: best wel afgekoeld. Cuppen doe je ook op een graad of 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
bszz schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:30:
[...]

Heb je een vleesthermometertje? Zou je de temperatuur dan eens kunnen meten?

[...]

Geen idee hoe heet het uit je Quooker komt maar tussen 92 en 96 graden is ideaal. In je opschenkkannetje is het inmiddels ook weer 5 graden koeler.

[...]

Nee, daar zou ik lekker een andere molen voor kopen, tenzij je nu al 400 euro + wilt investeren.

Warm houden: niet doen, daar wordt je koffie niet lekkerder van. Koffie is versgezet het lekkerst en lekkere koffie proef je het best als ie niet gloeiend heet is, sterker nog: best wel afgekoeld. Cuppen doe je ook op een graad of 60.
toon volledige bericht
Zal het eens meten inderdaad. Verwacht niet warmer dan 70graden, maar misschien valt het mee.

Warm houden zou alleen voor het tweede bakje zijn. Ik heb geen zin om voor m'n tweede bakje weer opnieuw op te schenken. Dat is ook meteen m'n twijfelpunt en de reden waarom ik eigenlijk niet voor espresso kies. Het voordeel van een filterautomaat is dat het opschenken en warmhouden automatisch gebeurt. En het is natuurlijk wat beter geschikt voor 4 personen bij visite. Lees onder andere van een 'Wilfa Svart Optimal' waar het water op 96graden op je koffie geschonken wordt. Zoiets combineren met die molen en verse bonen maak ik wellicht al een stap voorwaarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
virtualJac schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:22:
[...]

Zal het eens meten inderdaad. Verwacht niet warmer dan 70graden, maar misschien valt het mee.

Warm houden zou alleen voor het tweede bakje zijn. Ik heb geen zin om voor m'n tweede bakje weer opnieuw op te schenken. Dat is ook meteen m'n twijfelpunt en de reden waarom ik eigenlijk niet voor espresso kies. Het voordeel van een filterautomaat is dat het opschenken en warmhouden automatisch gebeurt. En het is natuurlijk wat beter geschikt voor 4 personen bij visite. Lees onder andere van een 'Wilfa Svart Optimal' waar het water op 96graden op je koffie geschonken wordt. Zoiets combineren met die molen en verse bonen maak ik wellicht al een stap voorwaarts.
Wilfa Optimal is een prima snelfiltermachine, net als Moccamaster en Bravilor Junior maar niet gemaakt voor 1 of 2 kopjes. De Bravilor komt daar nog het dichtst bij omdat je de doorloopsnelheid kunt aanpassen op een halve pot. De Wilfa Precision is beter geschikt als je ook kleine hoeveelheden wilt zetten maar dan betaal je ruim 2 keer zoveel. Als je zo weinig koffie zet zou ik zelf toch echt kiezen voor een los filtertje en met de hand opschenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Laatst online: 14:32

reiker

dan jij!

Een Hario V60 startsetje (kannetje, filterhouder en filters) kun je al krijgen voor tussen de 20 en 30 euro, dus een stuk goedkoper dan wat voor apparaat met stekker dan ook. Plus, je hebt alles zelf in de hand! Zie bij een kant-en-klaar filterapparaat maar eens de watertemperatuur te verlagen als je net een zak koffiebonen hebt die daar om vraagt... Ook opschenken, laten bloomen en verder de snelheid bepalen gaat je met een machine veelal niet lukken. Ik ben er al jaren tevreden mee.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus_92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-05 16:38
Nomad schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:00:
[...]

Nomad, heb je ook al gekeken naar de kickstarter van de Niche Zero? Die belooft voor de thuisgebruiker een wereld van voordelen, o.a. veel lagere retentie in je maler. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik hem heb en me pols kan ontlasten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Mattheus_92 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:22:
[...]

Nomad, heb je ook al gekeken naar de kickstarter van de Niche Zero? Die belooft voor de thuisgebruiker een wereld van voordelen, o.a. veel lagere retentie in je maler. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik hem heb en me pols kan ontlasten :)
Ik kende hem nog niet, maar vraag mij af wat de bouwkwaliteit echt gaat zijn. De Baratza encore heeft ook geen pro build, maar kost dan ook heel wat minder dan de kickstarter en heeft ook nagenoeg geen retentie. Voor filterkoffie is die echt heel geschikt.

Via het filmpje zie ik in ieder geval niets wat hem uniek of beter zou moeten maken :). Maar ik wacht graag de eerste reviews af om mijn ongelijk te bewijzen, want hoe meer goede keuze hoe beter :)

Als ik 500+ euro zou betalen voor een maler, die stil en weinig retentie moet hebben, en ik wil er filter + espresso mee doen, dan zou ik ook kijken naar de Eureka Atom:
https://www.elektros.it/a...er_eureka_atom_black.html

Voor espresso is die sowieso echt goed en voor filter schijnt (maar niet zelf geproefd) ook acceptabel te werken.

[ Voor 18% gewijzigd door Nomad op 19-04-2018 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
I lol'd toen ik het youtube filmpje zag:

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Niche How To: Using The Niche Zero

Natuurlijk krijg je bijna hetzelfde gewicht eruit als je er in stopt. Alleen bij een compleet lege/schone molen bij de eerste run zou je verschil moeten kunnen waarnemen en kun je de ware retentie meten, daarna is het gewoon een kwestie van verversing van de retentie. Bijv: de molen heeft 4 gram retentie. Je gooit er 14 gram bonen in en krijgt er 14 gram gemalen uit. De 4 gram retentie is dan alleen verser van kwaliteit want de oude retentie flusht mee naar je bakje :+
Maar ja, we moeten maar aannemen dat hij leeg/schoon is?

Ach ja, er zal een markt voor zijn. Ik hou het gewoon bij de Sette 270W. Dat handmatig afwegen hoeft van mij niet zo.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Laatst online: 09:59

mutsje

Certified Prutser

Marketing filmpjes doen het altijd supergoed. zoals Nomad al zegt , eerst de reviews maar eens afwachten. Ik ben nog steeds tevreden met mijn bonenmaler en donder er ook maar 1 soort in dus niks afstellen. Wel binnenkort de zetgroep voorzien van nieuw filter en rubber. Maar dat is eenvoudig zelf uit te voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vanavond was er een leuke aflevering van de KvW over 'Single Origin Koffie(bonen)'.

https://www.npo3.nl/keuri...rde/19-04-2018/KN_1698292

Je blijft lachu... Hoe marketing er toch weer in slaagt ons van alles te doen laten geloven, en er voor laat betalen... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is ook met audio toch niet anders, wel? :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

ehtweak schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:24:
Vanavond was er een leuke aflevering van de KvW over 'Single Origin Koffie(bonen)'.

Je blijft lachu... Hoe marketing er toch weer in slaagt ons van alles te doen laten geloven, en er voor laat betalen... O-)
En met "ons" bedoel je dan de mensen zonder kennis van koffie die "single origins" uit de supermarkt kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
Leuk om Ivo van der Putten in de aflevering te zien :)

Van www.gebrand.nl / www.ongebrand.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter

Voor veel mensen wel een eye-opener denk ik. Voor mensen zoals mijn ouders is dat wel een leerzaam filmpje die toch wel een kijkje in de keuken geeft.
Wat ik aan de ene kant mooi vind is dat mensen zoals Ivo niet 1x zeggen dat koffie uit de supermarkt gewoon super kut is, dat siert hem...aan de andere kant is het kennis die de gemiddelde consument hard nodig heeft :P

Na het filmpje heb je niet perse echt genoeg kennis om nu te snappen dat je supermarkt koffie links moet laten liggen en dat je veel beter bij lokale branderijen kan neuzen.
Wat het filmpje wel heel tof laat zien is wat koffie nu eigenlijk is, een pitje in een rood besje, die handmatig geplukt wordt, gewassen wordt, gedroogd wordt, handmatig gesorteerd wordt etc etc...
Van besje tot kop koffie is zo'n enorm traject en elke stap is weer essentieel en variërend en maakt uit in het eindproduct. Tof dat dit een keer duidelijk op tv komt, beetje meer liefde voor de afkomst van koffie is wel goed...dan snappen mensen ook beter waarom je beter koffie kan kopen van importeurs/branders die ook zorg dragen naar de plantages en de lonen/behandeling daar (al is dat nog wel echt een stap verder in het proces)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nomad schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:32:
[...]

Voor veel mensen wel een eye-opener denk ik.
Idd. Maar dat geldt voor zoveel, vooral voedsel, producten. :Y
Hoe sjieker de verpakking, des te meer betaal je voor gebakken lucht. :+ Het geeft te denken dat de verpakking schijnbaar de inhoud moet verdoezelen.

Juist daarom zijn dit soort afleveringen van de KvW zo waardevol vind ik. Door hele simpele, schijnbaar onnozele vragen te stellen, vallen er vaak veelzeggende stiltes aan de kant van de fabrikanten.
En vooral het feit dat er zo vaak afwijzend wordt gedaan als men het productieproces wil komen bekijken, spreekt boekdelen.

Dit keer voor de koffieboon!

Het is wel jammer dat menigeen zo ver weg staat van wat je dagelijks tot je neemt. Hopelijk komt er op deze manier een heel klein beetje meer (achtergrond)kennis over ons dagelijkse eten en drinken. En komt het gezonde verstand weer terug op aarde. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattheus_92
Joarie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 19:27:
I lol'd toen ik het youtube filmpje zag:

[video]

Natuurlijk krijg je bijna hetzelfde gewicht eruit als je er in stopt. Alleen bij een compleet lege/schone molen bij de eerste run zou je verschil moeten kunnen waarnemen en kun je de ware retentie meten, daarna is het gewoon een kwestie van verversing van de retentie. Bijv: de molen heeft 4 gram retentie. Je gooit er 14 gram bonen in en krijgt er 14 gram gemalen uit. De 4 gram retentie is dan alleen verser van kwaliteit want de oude retentie flusht mee naar je bakje :+
Maar ja, we moeten maar aannemen dat hij leeg/schoon is?

Ach ja, er zal een markt voor zijn. Ik hou het gewoon bij de Sette 270W. Dat handmatig afwegen hoeft van mij niet zo.
Ik vind het wel makkelijk om zo het eerste beste filmpje gemaakt voor leeks erin te gooien. Dat is namelijk de marketing wat nodig is om een kickstarter effectief te maken. Het product is al veel gereviewed en getest, zie o.a.:

Bekijk op YouTube
Niche Zero - burr removal and retention

https://static1.squarespa...865/Niche+zero+review.pdf

Van deze review is vooral pagina 5-7 + 17 interessant aangezien je over retentie spreekt..

Een zo laag mogelijke retentie is vooral handig als je weinig koffie (bijv thuisgebruiker) zet want als je de hele dag door maalt is het minder impactvol op je koffie. En in jouw voorbeeld weet je ook niet of die 4 gram retentie geheel meekomt (100% uitwisseling) of dat je iedere keer 1gram oude koffie (25%) uitwisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Mattheus_92 schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:06:
[...]

Ik vind het wel makkelijk om zo het eerste beste filmpje gemaakt voor leeks erin te gooien. Dat is namelijk de marketing wat nodig is om een kickstarter effectief te maken. Het product is al veel gereviewed en getest, zie o.a.:

[video]

https://static1.squarespa...865/Niche+zero+review.pdf

Van deze review is vooral pagina 5-7 + 17 interessant aangezien je over retentie spreekt..

Een zo laag mogelijke retentie is vooral handig als je weinig koffie (bijv thuisgebruiker) zet want als je de hele dag door maalt is het minder impactvol op je koffie. En in jouw voorbeeld weet je ook niet of die 4 gram retentie geheel meekomt (100% uitwisseling) of dat je iedere keer 1gram oude koffie (25%) uitwisselt.
toon volledige bericht
Goed om te zien dat hij mooi schoon werkt. Gaat hij meer retentie vasthouden als je hem wat langer gebruikt en wat vettigere bonen gebruikt, vast...maar ....ja ziet ook dat het ontwerp gewoon netjes klopt. De rest is ook afhankelijk van het gebruik van de user.

Ik heb ook met reden mijn Sette gekocht, o.a. de retentie is heel lekker laag en dat is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:12
Beste koffieliefhebbers,

Onlangs heb ik mijn eerste espresso apparaat gekocht :) . Nu ben ik aan het denken aan de tweede stap: een bonenmaler. Echter als startende werkende is mijn budget nog niet extreem hoog. Ik zit zelf te denken om maximaal 60-70 euro te besteden, hiervoor ben ik wel bereid om op marktplaats rond te kijken.

Online kwamen deze apparaten naar voren:
Solis 166 Scala
Graef CM800 (spreekt mij wel aan omdat ik de piston eronder kan plaatsen
Bodum Bistro

Ik weet zelf als leek nog niet of ik in de goede richting ben. Hebben jullie nog tips of adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
monsees schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:19:
Beste koffieliefhebbers,

Onlangs heb ik mijn eerste espresso apparaat gekocht :) . Nu ben ik aan het denken aan de tweede stap: een bonenmaler. Echter als startende werkende is mijn budget nog niet extreem hoog. Ik zit zelf te denken om maximaal 60-70 euro te besteden, hiervoor ben ik wel bereid om op marktplaats rond te kijken.

Solis 166 Scala
Bodum Bistro

Ik weet zelf als leek nog niet of ik in de goede richting ben. Hebben jullie nog tips of adviezen?
Welkom. En meteen van mijn kant een dooddoener die helaas wel op gaat, wat vond je zelf al qua ervaringen toen je in dit topic en via google zocht naar deze apparaten?
Want de eerste 2 malers zijn al eerder in dit topic zelfs naar boven gekomen en had je dus heel makkelijk info over kunnen vinden. En de Bodum, daar is via google best over te vinden (in het kort, acceptabel voor filter/french/perculator, niet ok voor espresso).

We helpen je graag, maar wel pas nadat je zelf even ingelezen bent over het onderwerp. Dus even hier op tweakers zoeken, even op home-barista / coffee geek, even langs google en 10 minuutjes later weet je ofwel je antwoord, ofwel je stelt je vraag terecht hier.

(en na je zoektocht kom je er achter dat in het kort geen van 3 malers een optie zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevaid
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-11-2023
monsees schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:19:
Beste koffieliefhebbers,

Solis 166 Scala
Bodum Bistro

Wat voor machine heb je dan gekocht? In de wereld van filterkoffie kun je veel met weinig materiaal en kun je zo best cheap een aardig bakje drinken. Voor espresso is dit echter anders, zul je een goede machine en idem maler moeten hebben voor een prima bakje. Goedkope shit zal nooit fatsoenlijke espresso maken en zul je alleen ergernissen aan hebben. Besluit voor jezelf of je echt de investering voor espresso wil maken en dan lekkere koffie maakt, of het helemaal links laat liggen en gewoon geniet van espresso in koffiebars (wat uiteindelijk misschien minder kost als je niet zo veel drinkt) en evt met filterkoffie/mokkapotje gaat experimenteren.

Om terug te komen op de maler, op veel koffiefora stellen ze dat de maler belangrijker is dan de machine en je beter meer budget aan maler kan spenderen dan aan de machine. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Eureka Mignon, rond 350 nieuw, wordt gezien als een acceptabele budget molen, geeft je wellicht wat houvast.

[ Voor 10% gewijzigd door chevaid op 23-04-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus_92
Nomad schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:32:
[...]

Welkom. En meteen van mijn kant een dooddoener die helaas wel op gaat, wat vond je zelf al qua ervaringen toen je in dit topic en via google zocht naar deze apparaten?
Want de eerste 2 malers zijn al eerder in dit topic zelfs naar boven gekomen en had je dus heel makkelijk info over kunnen vinden. En de Bodum, daar is via google best over te vinden (in het kort, acceptabel voor filter/french/perculator, niet ok voor espresso).

We helpen je graag, maar wel pas nadat je zelf even ingelezen bent over het onderwerp. Dus even hier op tweakers zoeken, even op home-barista / coffee geek, even langs google en 10 minuutjes later weet je ofwel je antwoord, ofwel je stelt je vraag terecht hier.

(en na je zoektocht kom je er achter dat in het kort geen van 3 malers een optie zijn)
Allereerst zou ik bij jezelf afvragen hoeveel espresso je wilt gaan maken ermee per dag, en of je die dan ook tegelijk zet of niet. Als je bijv. alleen sochtends en savonds voor jezelf zet dan zou je ook kunnen kijken naar een handmaler. Deze zijn veel goedkoper als elektrische malers en leveren een kwalitatief goede espresso maling op. Voor een beginnend koffie enthousiasteling is dat een economische keuze. Bijv. een Zassenhaus Quito. Hiermee heb ik zelf de eerste 2 jaar gemalen, 2 kopjes per dag gemiddeld. 14g malen in 1.5-2 minuten terwijl je apparaat opwarmt.

Alleen indialen tussen maalgraad, hoeveelheid koffie en je doorstroomtijd op je espresso apparaat kost wat meer moeite >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Mattheus_92 schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:01:
[...]

Allereerst zou ik bij jezelf afvragen hoeveel espresso je wilt gaan maken ermee per dag, en of je die dan ook tegelijk zet of niet. Als je bijv. alleen sochtends en savonds voor jezelf zet dan zou je ook kunnen kijken naar een handmaler. Deze zijn veel goedkoper als elektrische malers en leveren een kwalitatief goede espresso maling op. Voor een beginnend koffie enthousiasteling is dat een economische keuze. Bijv. een Zassenhaus Quito. Hiermee heb ik zelf de eerste 2 jaar gemalen, 2 kopjes per dag gemiddeld. 14g malen in 1.5-2 minuten terwijl je apparaat opwarmt.

Alleen indialen tussen maalgraad, hoeveelheid koffie en je doorstroomtijd op je espresso apparaat kost wat meer moeite >:)
Vind je de Quito echt acceptabel voor espresso? Ik vind hem daar echt niet geschikt voor. Een logischer keuze zou dan een Brazil Crushgrind zijn. Die maalt fijner dan de Quito en is nog een stuk goedkoper ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
Mattheus_92 schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:06:
[...]

Ik vind het wel makkelijk om zo het eerste beste filmpje gemaakt voor leeks erin te gooien. Dat is namelijk de marketing wat nodig is om een kickstarter effectief te maken.

[...]

Uhmm...ik gooide het filmpje hier op het forum die ze zelf op hun eigen webpagina als eerste aanvoeren.
Het is het eerste filmpje (en enige!) dat je tegenkomt op hun pagina https://www.nichecoffee.co.uk/

Maar hier thuis ook de focus enorm op retentie aangezien ik de enige ben die koffie drinkt. Op een werkdag trek ik er 2 espresso's uit ('s ochtends en 's avonds) en in het weekend tussen de 3-5 per dag. Daar was mijn ECM maler achteraf gezien gewoon niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Mattheus_92 schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:01:
[...]

Als het je om de financiën gaat zou ik eerder adviseren om 2e hands een electrische maler aan te schaffen als beginner. Je hebt dan nagenoeg geen afschrijving en wel het gemak/consistentie van een electrische maler. Ik zou een beginner zelfs bijna een Sette 270W aan willen raden, omdat die enkele variabelen juist weg haalt, maar hij is net te kwetsbaar om 2e hands aan te schaffen zonder zorgen.

In het topic heb ik eerder al wel eens lijstjes gemaakt van goede opties om 2e hands aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:12
Nomad schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:32:
[...]

Dank voor je kritische kijk. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, mijn vooronderzoek was nog minimaal. Ik merk wel dat ik het lastig vind om door de bomen het bos te zien. Ik ga binnenkort meer kennis opdoen over de malers.
chevaid schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:37:
[...]

Wat voor machine heb je dan gekocht? In de wereld van filterkoffie kun je veel met weinig materiaal en kun je zo best cheap een aardig bakje drinken. Voor espresso is dit echter anders, zul je een goede machine en idem maler moeten hebben voor een prima bakje. Goedkope shit zal nooit fatsoenlijke espresso maken en zul je alleen ergernissen aan hebben. Besluit voor jezelf of je echt de investering voor espresso wil maken en dan lekkere koffie maakt, of het helemaal links laat liggen en gewoon geniet van espresso in koffiebars (wat uiteindelijk misschien minder kost als je niet zo veel drinkt) en evt met filterkoffie/mokkapotje gaat experimenteren.

Om terug te komen op de maler, op veel koffiefora stellen ze dat de maler belangrijker is dan de machine en je beter meer budget aan maler kan spenderen dan aan de machine. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Eureka Mignon, rond 350 nieuw, wordt gezien als een acceptabele budget molen, geeft je wellicht wat houvast.
Ik vrees dat ik hier ga vloeken in de kerk, maar ik heb de DeLonghi Dedica EC680 gekocht. Dit leek mij een gebruiksvriendelijk eerste apparaat om mee te beginnen. Ik heb ook gedacht om de gaggia classic te kopen, maar dat leek mij iets te extreem. Als ik het zo lees, kan ik beter een aantal jaar wachten om een wat grotere investering te doen. Ik ga er in ieder geval over nadenken. Bedankt nog allen voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus_92
bszz schreef op maandag 23 april 2018 @ 18:02:
[...]

Vind je de Quito echt acceptabel voor espresso? Ik vind hem daar echt niet geschikt voor. Een logischer keuze zou dan een Brazil Crushgrind zijn. Die maalt fijner dan de Quito en is nog een stuk goedkoper ook.
Ja ik heb flinke tijd met de Quito gemalen voor espresso en altijd prima resultaat. Moet nog eens checken hoe groot de spreiding is met de kruve maar daarvoor moet ik eerst tijd vinden.

Ben op het moment bezig om oude Spong grinders te renoveren. Een paar jaar terug op een rommelmarkt een gekocht voor de renovatie-hobby en daarna pas verder gaan kijken wat het nou echt was. Uiteindelijk hoop ik de hele range te hebben voor maalbereik van french press tot espresso. Plus ze zien er naar mijn smaak mooi uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:29

Kraz

Saving the world

Een totaal andere vraag;

Waar hebben jullie je koffie servies vandaan?
Heb nu cappucino kopjes van Simon Levelt, maar er zijn er 2 gesneuveld.
Als ik toch naar nieuwe/andere moet kijken dan heb ik liever iets kleinere. Die van Simon zijn 250ml wat toch een flinke slok is. ;')

Het liefste wil ik gewoon saai wit, maar dan kom je al gauw op horeca dingetjes uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Kraz op 26-04-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik denk ik ga het gewoon eens vragen:

Dit weekend is de O-ring van mijn volautomatische Solis Palazzo gescheurd. De O-ring kan ik natuurlijk vervangen, maar de machine wordt al wat ouder... Ik heb hem 6 jaar geleden gekregen van een lieve collega met de boodschap "dit is onze oude, wij hebben een nieuwe gekocht. Hij begint wat minder te worden, maar als ik jou er een plezier er mee kan doen :) ". Nou... dat heb ik mij als student destijds geen twee keer laten zeggen. Fijn apparaat geweest.

Ik kan hem repareren, maar ik zit toch eens na te denken over een upgrade.
Bij ons in de huis drink ik als enige koffie, vriendin is van de thee (en soms doe ik mee). Daarnaast maak natuurlijk koffie voor het bezoek. Fijne van de volautomaat voor mij is het gemak en de consistentie, maar ik weet dat de smaak beter kan. Stel ik zou weer een volautomaat kopen, dan neig ik richting de Melitta Caffeo Solo. Dat lijkt een voor mij geschikt volautomaat gezien budget en koffievraag (2~5 espresso's per week).

Maar half-automaat, dat lijkt mij ook wel wat. Ik zet vrijwel exclusief espresso of long black's (voor het bezoek dat vraagt naar "gewoon koffie"). De stoompijp gebruik ik niet en ik heb een losse melkschuimer voor de verzoeken om cappucino.
Ik zie op marktplaats een aantal Gaggia Classic's staan voor € 100-150. En voor 100 euro meer zie ik die hier ook vaker genoemde Rancilio Silvia's staan. Ziet er uit als prima bang-buck en een upgrade t.o.v. wat ik had. Losse maler er bij en dan zit ik qua budget rond hetzelfde als zo'n volautomatische basis Melitta.

Wat zijn nou zaken waar je op wilt letten als je een 2e hands Gaggia Classic of Rancilio Silvia wilt gaan aanschaffen? Zijn het nog steeds aanraders? Bepaalde leeftijden vanaf wanneer je ze beter links kunt laten liggen?
Natuurlijk zou ik de verkoper vragen om een bakkie om te proeven, dan hoor, zie en proef je het resultaat. Maar daarna houd zijn kennis over de apparaten ook een beetje op.
Hebben jullie wat advies voor de beginner die het leuk vind om wat te leren met een budget van goh... 300 is leuk, 500 is max?

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 04-05-2018 10:22 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1 ... 24 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1