bszz schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:24:
[...]
Niet zo verongelijkt.... Niemand zegt hier dat een volautomaat vloeken in de kerk is maar een volautomaat is geen halfautomaat en de hele marketingcrap die het filmpje over je uitbraakt heeft die teneur wel. De zetmethodiek is essentieel anders en daar gaat het om: 9 bar druk of 1 + een beetje bar druk, grove vs fijne maling, verdiep je eens in wat dat voor de smaak van je koffie doet.
Als je zin hebt om te komen proeven: Be my guest en stuur een DM
Verongelijkt? Misschien wel, omdat er gelijk appels met peren vergeleken worden.

En er is maar één puristische weg om goede espresso te zetten blijkbaar.
Ik kwam nergens op T.net de PicoBaristo tegen en dacht dat hij in dit topic thuishoorde.
Om vervolgens "de oren gewassen" te krijgen dat onderhand alleen koffiezetten met een pistonmachine en een vlakke metalen 82 mm maalschijf echte espresso op kan leveren, want dan kan je alles variëren qua consistente maling, waterdruk, zettijd, aandrukkracht etc.
Dat reclamefilmpje? ....één en al leugens.
En ik wil het maar niet snappen, die smaak, dat aroma, die maling, die bereiding........zo anders.
Het ultieme bakkie, waar jullie het over hebben, is een heel ander verhaal.
Ik ben geen purist en heb nooit beweert dat de Pico de beste koffie zet, wel dat hij imo perfect 11 drankjes maakt die je simpel aanpast aan jouw smaak, snel is, grotendeels zelfreinigend, en heel onderhoudsvriendelijk, de zetgroep mag zelfs de vaatwasser in.
Ik drink een pond gemalen koffie per week en heb daar een half uur onderhoud van, wbt. machine/melkkan schoonmaken, vullen en legen.
Ik denk dat de gemiddelde pistonopzet meer onderhoud en werk vergt voor 70 bakkies.
En als ik uitleg op wat je allemaal wel simpel kan veranderen, waterhoeveelheid, koffiehoeveelheid, temperatuur, maling (met sleutel), (zettijden past hij zelf aan) zodat je zelf dat in kan stellen naar smaak, eventueel per bakkie handmatig naast je eigen voorinstellingen, dan is dat blijkbaar toch niet genoeg voor de echte espresso? Want daarvoor moet je echt alles zelf kunnen kontrolleren.
Het lijkt er op, maar nee hoor.....redelijk hooguit.
Espresso is toch gewoon een verzamelnaam, ontstaan in Italië vanwege de behoefte snel voor één persoon koffie te zetten?
Alles is echt, met welke druk, maling of zetmethode dan ook, maar er is inderdaad verschil in smaak, van bitter tot boeketten waar je de hele koffieteeltstreek in terug proeft.
Wat jij lekker vindt als espresso dus.....maar alles is echte espresso.
(Als purist zou je zelfs eigenlijk (alleen) bittere espresso met veel suiker moeten waarderen, dat is toch de oorsprong.
)
Maar met een
Kyocera handmaler en een
Bialetti Moka Express kun je ook prima espresso zetten.
Daar is die druk inderdaad 1+ bar en heb je de maalgraad helemaal in eigen hand. Voor machines is blijkbaar 8-9 bar heel normaal maar hier weer niet.
Nogmaals, ik snap dat je als je alles in de hand hebt, eventueel met duizenden euro`s aan apparatuur, je het ultieme bakkie espresso kan zetten.
Ik lees her en der zelfs dat er mensen zijn die pas hun espresso drinken als die helemaal perfect is en ze desnoods de eerste bakkies weggooien, want niet perfect genoeg.....
Ook jij wil me laten proeven wat echte espresso is geloof ik, en gezien je in de horeca zit zal je daarvoor dan meer geïnvesteerd hebben in machines dan 600 euro denk ik?
En ik geloof je dat dat een heel goed bakkie espresso is, maar een eerlijker vergelijk is als ik dan de Pico meeneem, instel naar jouw maalgraad, waterhoeveelheid en temperatuur, met jouw bonen, en dan pas vergelijken qua smaak en cremalaagje.
(of bedoel je filterkoffie, daarvan heb ik ook nooit beweert dat een versgemalen bakkie niet lekker kan zijn

)
Maar wil je echt eerlijk zijn qua smaak en boeket dan zet je aankoopbedrag tegen aankoopbedrag en vergelijkt dan met dezelfde instellingen en dezelfde koffie, dan kan je nog enigszins eerlijk zetmethoden met elkaar vergelijken.
Als je dan ook nog de jaarlijkse/meerjarige kosten van koffie en onderhoud meeneemt kan je ook nog kijken wat uiteindelijk het goedkoopste lekkere bakkie is per individu.
(Ik bv. drink sowieso teveel koffie voor een pistonmachine (te veel werk) en verdien mijn machine in een jaar terug op koffiekosten alleen tov een Nespresso-apparaat)Als je gewoon met een druk op de knop een redelijke koffie wil zetten, kiest voor "gemak" is een volautomaat een prima keuze.
Ik denk dat hier het zere punt ligt.

Een goed ingestelde volautomaat zet meer dan een redelijke koffie.
Nespresso zet goede koffie, een goede automaat overtreft dat tegen 1/3 van alleen al de koffiekosten met een simpele druk op een knop, dus een dure machineaanschaf verdien je terug bij een beter bakkie verse koffie.
Gelukkig verschillen smaken en heeft niet iedereen het smaakvermogen van
Alfred Peek, en zijn er meer lekkere bakkies dan maar één.
Uiteindelijk gaat het volgens mij om je boon wat voor koffie je lekker vindt, hoe je hem ook zet.
(tot zover dit onbedoelde reclameblokje voor de PicoBaristo, we gaan nu weer terug naar Hilversum.
)
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.